Als ik het zo lees dan heb ik eind december een goede deal gesloten met het overnemen van de leaseauto van een collega van mij op het werk:
- M3LR 2019
- 19450 euro
- 125.000 km
- trekhaak op kenteken
- blauw met wit interieur
- stabilisatorstangen voor vervangen
- deurrubbers / hendels ook vervangen
- staat op 4 winterbanden
- 4 zomerbanden kon ik bij profile ophalen
- degradatie volgens enhauto commander is 11-12%
Vooral die trekhaak is belangrijk, want vouwwagen in de vakantie.
Ik kon mijn benzineauto nog aardig verkopen. Op de bekende veilingsites krijg je er heel weinig voor, via MP had ik een betere deal.
Ik rij er nu 3 weken mee, en dit zijn mijn bevindingen:
- wat een koude handen

- nooit meer schakelen!
- waarom bevriezen handgrepen, spiegels, laadpoort en koplampen

- vooraf opwarmen met de app is fantastisch
- ik hoef niet meer steeds overal te laden, enkel thuis is echt prima, en ik heb zoveel bereik
- verzekering kon al voor 52 euro / maand
- thuis laden gaat mooi op 1 fase 25A via Smart EVSE laadpaal (open source) met loadbalancing / solar only optie
Ook heb ik een rabbithole van LFP en NCM op youtube gedaan, maar ik denk dat alle aandacht voor degradatie wat overdreven is. Met een LR maak je veel meer kilometers met een laadcyclus, en als je degradatie hebt, dan hou je met een LR nog steeds een flinke hoeveelheid over. Ik zou daarom niet zo snel een SR aanschaffen.
Daarnaast, als ik 20.000 km per jaar maak, dan heb ik over 10 jaar 325.000 km op de teller en is hij 15 jaar oud. Er staat nu op gaspedaal een M3LR van 288.000 km met een SOH van 85%, dus het kan wel degelijk.
Ik laad netjes tot 80%, maar ook tot 100% voor een weekendje weg en ik niet weet of ik op bestemming kan laden. Maar ik ga niet krampachtig de 100% vermijden. Uit de filmpjes weet ik dat het (langdurig) wegzetten van een accu op 100%, zeker op hoge temperatuur niet goed is. Maar met de app is het zo makkelijk plannen wanneer en tot hoever je laadt, dat dit ook helemaal niet nodig is.
Het windgeruis is wel opvallend. Ik hou van stille autos, dat is de M3 uit 2019 niet. Ik heb op Ali voor een paar tientjes rubberen plakprofielen gekocht, op maat, om aan te brengen op alle deurvlakken, frunk en trunk, maar ook in de opening rond het glazen dak. Daarna nog eens kijken of ik iets aan het geluid dat door de wielkasten komt kan doen.
Anyway als iemand nog twijfelt, niet nodig want dit is een topauto. Ik ben er erg blij mee, en heb steeds een dikke smile als ik in de auto rij. De grootste afschrijving is er al af, en nu kan rijden en zelf het meeste onderhoud doen, en hoef niet meer na te denken over de olie, uitlaat, bougies, koppakking en weet ik wat voor ICE zaken ik nu achter me laat.