Acties:
  • +5 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:41
ik zag deze op linked in

https://media.licdn.com/d...HvkeI9uRj02itYfiDuEggOofU

wellicht interresant hoe het er nu voor staat qua model 3, als ik het interperteer zijn er nog 8000 in 2019 tenaamgesteld en maar liefst 12k in 2024, dus mini conclusie is dat we de bult voorbij zijn, maar nog genoeg aankomt

[ Voor 23% gewijzigd door megabeat op 12-01-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rws
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-05 20:24

rws

Ik heb vorige week testgereden in een tesla 3 performance 2021.
Maar er zat een aandrijf geluid in dat na ca 70 km/h opeens kwam en
wel overheersend was. Voor de 70km/h was er geheel geen geluid.
Ik kon het niet direct herkennen als wiellager of cupping of onbalans in de banden want dan had ik dat ook in heel lichte mate voor 70km/h gehoord. De frequentie was te hoog voor onbalans in banden en het geluid paste er ook niet bij.
Het was bovendien een geimporteerde uit Duitsland maar 80% van de 110dkm was in Nederland gemaakt. Het meest leek het op een kardanas geluid wat ik wel herken van mijn F11 BMW maar het was toch niet helemaal hetzelfde. Dat kan ook niet want een M3 heeft geen cardanas maar daar had het het meeste van weg.
Een grommend licht kloppend geluid, niet heel hard maar toch het klopte niet. Er was niet veel trilling te voelen aan het dashboard of stuur. Ik denk dat het de steekas of aandrijfunit zou kunnen zijn maar dan wordt het soms wel kostbaar en dan wordt het vaak omste beurt dure reparaties om een bron uit te sluiten.
Het leek van voor te komen. Kent iemand dit probleem misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:50
rws schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:42:
Ik heb vorige week testgereden in een tesla 3 performance 2021.
Maar er zat een aandrijf geluid in dat na ca 70 km/h opeens kwam en
wel overheersend was. Voor de 70km/h was er geheel geen geluid.
Ik kon het niet direct herkennen als wiellager of cupping of onbalans in de banden want dan had ik dat ook in heel lichte mate voor 70km/h gehoord. De frequentie was te hoog voor onbalans in banden en het geluid paste er ook niet bij.
Het was bovendien een geimporteerde uit Duitsland maar 80% van de 110dkm was in Nederland gemaakt. Het meest leek het op een kardanas geluid wat ik wel herken van mijn F11 BMW maar het was toch niet helemaal hetzelfde. Dat kan ook niet want een M3 heeft geen cardanas maar daar had het het meeste van weg.
Een grommend licht kloppend geluid, niet heel hard maar toch het klopte niet. Er was niet veel trilling te voelen aan het dashboard of stuur. Ik denk dat het de steekas of aandrijfunit zou kunnen zijn maar dan wordt het soms wel kostbaar en dan wordt het vaak omste beurt dure reparaties om een bron uit te sluiten.
Het leek van voor te komen. Kent iemand dit probleem misschien?
Waarschijnlijk de aandrijfas(sen) krom. Komt wel vaker voor, met name bij de performance modellen. Dat zou nog binnen de garantie moeten vallen. Daar kan je bij aankoop vaak wel afspraken over maken.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rws
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-05 20:24

rws

Ik begrijp dat aandrijfunit en accu 160000 km garantie hebben maar dat de aandrijffunit stopt bij de steekassen.
Dat houdt bij 80000 op zoals ik het begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:43
https://www.autowereld.nl...ano-40511680/details.html

Sommigen zoeken specifiek één met fsd las ik. Deze komt wel uit september 2019, dus een aantal maanden korter garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1607hb
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:20
JSTPS schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:28:

Sommigen zoeken specifiek één met fsd las ik. Deze komt wel uit september 2019, dus een aantal maanden korter garantie.
Ook zul je de deur even moet uitdeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
1607hb schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Ook zul je de deur even moet uitdeuken.
Idd, zie ik nu pas. Ze zouden in de titel schadeauto moeten zetten bij overduidelijke schade. Het staat hier iig wel in de tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:48
JSTPS schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:28:

Jammer van de deuk! Dit is namelijk exact wat ik zoek! Heb al 5 websites waar ik zoek en Autowereld toevallig nog niet. Fijn dat je hier gewoon de uitvoering kan filteren. Helaas zie ik hier net weer andere auto's dan op de andere websites, en ook auto's die voor mij mooi waren geweest maar net te laat mee ben. Zelfs een knappe 2020 versie met warmtepomp voor 23k met FSD ook nog!

Uit nieuwsgierigheid, hoe vond je deze? Want als ik filter op Long Range en tot 25k tot 180k km dan zie ik deze niet?

Mocht iemand nog een knappe Long Range met trekhaak in blauw of zwart zien met FSD dan houd ik mij graag aanbevolen! Dan kan ik met mijn vrouw en baby weer lekker zorgeloos km's maken. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Bose321 op 12-01-2025 21:32 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Bose321 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Jammer van de deuk! Dit is namelijk exact wat ik zoek! Heb al 5 websites waar ik zoek en Autowereld toevallig nog niet. Fijn dat je hier gewoon de uitvoering kan filteren. Helaas zie ik hier net weer andere auto's dan op de andere websites, en ook auto's die voor mij mooi waren geweest maar net te laat mee ben. Zelfs een knappe 2020 versie met warmtepomp voor 23k met FSD ook nog!

Uit nieuwsgierigheid, hoe vond je deze? Want als ik filter op Long Range en tot 25k tot 180k km dan zie ik deze niet?

Mocht iemand nog een knappe Long Range met trekhaak in blauw of zwart zien met FSD dan houd ik mij graag aanbevolen! Dan kan ik met mijn vrouw en baby weer lekker zorgeloos km's maken. _/-\o_
Je kan vast behoorlijk afdingen op een schadeauto, dus dat is ook een optie👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:55
Bose321 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:30:
[...]

We zijn toch niet allemaal op zoek naar een knappe LR met trekhaak en normale velgen hoop ik? :+
FSD heb ik inmiddels van het lijstje afgehaald, en ik ben bang dat trekhaak het ook niet gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daejji
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 19:47
Is het trouwens mogelijk om op elke Model 3 uit 2019 een trekhaak erop te zetten als het er nog niet op is?
Of kan dit bij elk exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Daejji schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:03:
Is het trouwens mogelijk om op elke Model 3 uit 2019 een trekhaak erop te zetten als het er nog niet op is?
Van wat ik zie kan het maar je mag er dan eigenlijk geen aanhanger mee trekken van wat ik lees in dit topic.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:56
Farmerwood schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Ik kan bevestigen dat het werkt. Het geluid is helemaal weg nu. Was minder dan 30 sec werk per deur.
Los draaien, naar beneden duwen en tegelijk weer vast draaien.

Mocht het terug komen dan is het dus snel weer te doen.
Ik kan het ook bevestigen. Had bij beide deuren er last van. Bestuurders kant naar beneden en de passagiers kant moest ik omhoog duwen. Werkt perfect en veel beter zo.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Daejji schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:03:
Plaatsen kan, maar op je kentekenbewijs staat dat je 0kg mag trekken, dus een aanhanger/caravan trekken is illegaal en onverzekerd. Je mag er wel een fietsdrager of bagagebox op zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 12:25
momenol schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Ik had er ook last van.
Vorige week deze video tegengekomen en na 2 minuten was het probleem opgelost.
De deurvanger wel goed tegenhouden wanneer je hem terug vastschroeft.
Farmerwood schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Ik kan bevestigen dat het werkt. Het geluid is helemaal weg nu. Was minder dan 30 sec werk per deur.
Los draaien, naar beneden duwen en tegelijk weer vast draaien.

Mocht het terug komen dan is het dus snel weer te doen.
Daniel. schreef op maandag 13 januari 2025 @ 02:03:
[...]

Ik kan het ook bevestigen. Had bij beide deuren er last van. Bestuurders kant naar beneden en de passagiers kant moest ik omhoog duwen. Werkt perfect en veel beter zo.
@allemaal, fijn om te horen dat de fix inderdaad zo goed werkt en dat ik sommige van jullie hiermee heb kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Mocht iemand een mooie met FSD zoeken: https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

Bijna zelf afspraak voor gemaakt tot ik zag dat er geen trekhaak op zat (lette niet op). Maar wel mooie exemplaar volgens mij verder.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
rws schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:52:
Ik begrijp dat aandrijfunit en accu 160000 km garantie hebben maar dat de aandrijffunit stopt bij de steekassen.
Dat houdt bij 80000 op zoals ik het begrijp.
Dat zou ook zomaar kunnen. Ik ga het binnenkort ondervinden, want de mijne (MS) heeft het ook. Volgens de verkoper wordt dit de eerste keer onder garantie dan wel coulance (ik zit boven de 140kkm) gedaan door Tesla. Zo niet, heb ik vastgelegd in de koopovereenkomst dat de kosten dan alsnog voor hem zijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
DJustin schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:18:
Het valt mij op dat de prijzen van de LR een soort van stabiel blijven / niet meer verder zakken en soms zelfs een beetje duurder worden. Het lijkt er inderdaad op dat er een beetje een gekte is, waardoor ik ook iets breder ben gaan kijken of de prijzen niet te laag waren en het nu normaliseert. (dus de boot hebben gemist) of dat handelaren nu maar meer gaan vragen, omdat er zoveel "vraag" is, voor specifiek die 2019 M3?

Het valt mij bijvoorbeeld op dat er verschillende M3LR te koop staan in Nederland voor 21.000 - 22.000. Echter op mobile.de staan echt mooie varianten te koop, die uit 2020 of 2021 komen, met km standen (ruim) onder de 100.000, met vraagprijzen, die ook onder de 23.000 liggen. Ook viel mij op dat de staat van die Duitse tesla's soms ook echt goed is! Helaas zal het importeren dat wel weer redelijk wat kosten.

Daarnaast heb ik zeker geen haast en weet ik dat er in maart 2020 ook 1339 stuks zijn verkocht, die grotendeels voor de lease zijn geweest. Ik wacht (nog steeds) geduldig af, totdat ik een variant vind die bij mij past. Nette model 3, met een hoge km stand, die niet te duur is. (en nog wat eisen:+)
Veel auto's zijn BTW auto's en als jij die elders in Europa verkoopt hoef je volgens mij geen BTW te betalen. dus dan heb je hem naar DE gunstiger...

Best lelijk, want die auto's hebben hier belastingvoordeel gekregen met nieuwe aankoop en gaan nu dus Nederland uit, terwijl het super mooie en goed gebouwde auto's zijn waar je hier nog jaren plezier van zou kunnen hebben! :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Cereal schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:30:
[...]

Plaatsen kan, maar op je kentekenbewijs staat dat je 0kg mag trekken, dus een aanhanger/caravan trekken is illegaal en onverzekerd. Je mag er wel een fietsdrager of bagagebox op zetten.
Kan je dat niet met de juiste papieren gewoon bij de RDW regelen? Want anders maakt dat de keus wel beperkt natuurlijk...

zo weet ik dat je voor de ID.3 van VW in Duitsland door de TUV goedgekeurde trekhaak kan opbouwen waarmee je 1500kg kan trekken - ik weet alleen niet hoe je dat hier in NL bij de RDW erdoor krijgt. Ik wil daar wel naar gaan kijken want ik wil wel gewoon een kar kunnen trekken met mijn toekomstige EV.

Ik koop geen auto zonder trekhaak (en als hij dat niet heeft komt dat er op) dat maakt de usecase van de auto voor mij namelijk te beperkt, gezien mijn toepasisngen :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
barta123 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:03:
[...]

Kan je dat niet met de juiste papieren gewoon bij de RDW regelen? Want anders maakt dat de keus wel beperkt natuurlijk...

zo weet ik dat je voor de ID.3 van VW in Duitsland door de TUV goedgekeurde trekhaak kan opbouwen waarmee je 1500kg kan trekken - ik weet alleen niet hoe je dat hier in NL bij de RDW erdoor krijgt. Ik wil daar wel naar gaan kijken want ik wil wel gewoon een kar kunnen trekken met mijn toekomstige EV.

Ik koop geen auto zonder trekhaak (en als hij dat niet heeft komt dat er op) dat maakt de usecase van de auto voor mij namelijk te beperkt, gezien mijn toepasisngen :+
Als je daar onderzoek naar kan doen graag, zou het voor een boel mensen hier makkelijker maken! Voor mij ook. Maar wat ik begreep is dat je auto dan opnieuw helemaal handmatig gekeurd moet worden omdat Tesla niet de juiste documenten overhandigd of iets dergelijks om dat bij de RDW te regelen. Ik had wel een filmpje gezien in Duitsland dat iemand zijn auto op een testbank werd gezet en met veel geschud en gesjor wordt getest. Of je dat wil met je auto is ook de vraag.

Ik weet ook niet of ze onderhuids iets anders zijn dan de van fabriek geplaatste trekhaken structureel gezien...

Fanaleds.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
barta123 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:03:
[...]
Een stuk terug in het topic heb ik daar nog wat over gedeeld. Ik kwam erop uit dat die keuring kan, maar volgens de RDW kan dat rond de 900 kosten en je moet er een dag heen en dus wellicht vrij voor nemen.

Samen met 1100 euro voor een trekhaak wordt het best een duur geintje. Maar zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Farmerwood schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Een stuk terug in het topic heb ik daar nog wat over gedeeld. Ik kwam erop uit dat die keuring kan, maar volgens de RDW kan dat rond de 900 kosten en je moet er een dag heen en dus wellicht vrij voor nemen.

Samen met 1100 euro voor een trekhaak wordt het best een duur geintje. Maar zeker mogelijk.
900 voor de keuring? Dat lijkt me wel veel, op mijn werk importeren we trucks & trailers, daar betaal je 150 euro voor de keuring voor het hele voertuig.

Maar 900 zal dan wel iets zijn met testen erbij ofzo. Zou wel mooi zijn als het lukt!

Ik heb zelf de Model 3 LR en de ID.3 Pro S op het oog. Vooral die laatste trekt mijn aandacht, in DE zijn ze goed geprijsd en een hatchback is toch wel verrekte handig.

Mijn Liebherr koelkast van 1m86 hoog pastte in mijn Polo, dat vind ik toch wel knap :D
Maar zoals gezegd, zonder trekhaak hoef ik hem niet. Die gebruik ik voor mijn fietsendrager en een keer of 5-10 per jaar voor een aanhanger. Daar wil ik geen auto voor gaan huren ofzo :+

[ Voor 9% gewijzigd door barta123 op 13-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRBKY5FzikGpuKLD7-P2qMOVgrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4Eu7CStpRQBFIswUd2tY9O9s.png?f=fotoalbum_large

Op basis hiervan denk ik dat het dus wel kan. En er staat dat de keuring 70 euro kost. Dus dat valt me reuze mee. Oh ik kan slecht lezen zie ik, er staat 885 euro bij. Maar het is wel mogelijk.
Als je dus een mooi exemplaar ziet, je pingelt 1500 euro van de prijs af dan kan je dus mooi een trekhaak monteren!

Ik denk wel dat je trekhaak een Europese goedkeuring moet hebben hiervoor, maar het lijkt me niet onmogelijk, ik denk dat ik deze week nog eens een belletje ga plegen met de RDW

[ Voor 13% gewijzigd door barta123 op 13-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 14:44
Bedankt voor het uitzoeken. Hele redelijke prijs. Lees alleen dat je een "verklaring van de fabrikant moet hebben dat het voertuig geschikt is voor het gewicht" Een uitzoeken hoe je hier aan moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Ja en ik dacht te lezen dat juist daar het probleem zit omdat Tesla dat niet wil geven, maar misschien dat dat tegenwoordig anders is. Zou enorm schelen.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik lees bij meeste websites dat het verstandig is om 2021 model of later te nemen voor LFP batterij en de nieuwere computer hardware, ik zie hier iedereen vooral 2019 model kiezen, er zit toch wel aardig verschil in met 2019 vs 2021 plus.

Wat is nou meest verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Baazie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:18:
Ik lees bij meeste websites dat het verstandig is om 2021 model of later te nemen voor LFP batterij en de nieuwere computer hardware, ik zie hier iedereen vooral 2019 model kiezen, er zit toch wel aardig verschil in met 2019 vs 2021 plus.

Prijs en wat krijg je ervoor terug? De accu van 2019 modellen zijn best prima hoor, een lfp kan met minder problemen naar 100 worden geladen. Volgens standkachel is ook zeer prettig geweest in 2019 model maar voor de rest heb ik niet zoveel argumenten persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bose321

Ligt eraan, de Long Range heeft geen LFP geloof ik. En LFP is ook niet alles ofzo. De 2021 heeft wel verwarmd stuur geloof ik, en warmtepomp wat wel weer fijn is. En wat kleine dingetjes opgelost. Maar persoonlijk vind ik ze nog te duur voor wat ze bieden.

Fanaleds.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtouw78
Bedankt wel dat een 2021 model SR met LFP die je iedere dag kan laden tot 100% in de praktijk net zoveel range heeft als een 2021 LR met "gewone" accu die je op advies maar tot 80% laad. Dus denk dat het heel erg van je gebruik afhangt.

Voor ons zou de Model 3 een 2e auto worden en normaal iets van 30 - 40 km per dag dus een 2019 tot 80% laden is meer dan prima.

Ik zou dan persoonlijk zelf je keuze niet laten afhangen van een paar lange ritten per jaar maar echt goed kijken wat je nu echt nodig hebt. Kan je veel geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Niet online
“Ik las dat vooral de 2019-modellen last hadden van lekkende achterkleppen en water in de lichtbakken. De 2021 zou stiller zijn door meer isolatie. Ik ben vooral benieuwd naar de prestaties en het bereik, dus ik zoek naar informatie hierover. Bedankt alvast voor de antwoorden!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bose321
Ik zou ook dit checken: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

LFP is niet heilig verder. Voor de paar lange ritten in het jaar kan je gewoon naar 100% laden zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je batterij sloopt. Het is vooral dat je je batterij over langere periodes niet 100% wil hebben zitten. Wij rijden maar een paar keer per maand met de auto en dan is die 80% prima, en zoals ik zei doe je hem naar 100% voor de keren dat je wel de hele actieradius nodig hebt. Volgens mij is het alsnog niet aanbevolen om een LFP-accu op 100% te laten staan over lange periodes als je het niet gebruikt.

Qua geluid kan je misschien het beste nog wel kijken naar goede banden met schuim erin. En sommige mensen plaatsen rubberen strips bij de voordeuren om windgeruis te stoppen bij de 2019 versie. Zijn vrij simpele en goedkope opties.

Het is vooral de vraag of je behoorlijk meer geld wil stoppen in geen wereld van verschil zeg maar.

[ Voor 19% gewijzigd door Bose321 op 13-01-2025 11:33 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Niet online
Ja ik rij zelf niet heel ver ivm permanent thuiswerken, vaak wat kleine ritjes, maar als dan wel stuk gaan rijden is het wel paar 100km naar uitjes / buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
Bose321 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:31:
Ik zou ook dit checken: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

LFP is niet heilig verder. Voor de paar lange ritten in het jaar kan je gewoon naar 100% laden zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je batterij sloopt. Het is vooral dat je je batterij over langere periodes niet 100% wil hebben zitten. Wij rijden maar een paar keer per maand met de auto en dan is die 80% prima, en zoals ik zei doe je hem naar 100% voor de keren dat je wel de hele actieradius nodig hebt. Volgens mij is het alsnog niet aanbevolen om een LFP-accu op 100% te laten staan over lange periodes als je het niet gebruikt.
Dat is een goed punt wat je aanhaalt. Ik heb ook gelezen uit tests dat 100% laden bij LFP prima is maar idd enkel aan te raden als je dan ook snel hem gaat gebruiken. Dus niet dagen laten staan met 100%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
megabeat schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Prijs en wat krijg je ervoor terug? De accu van 2019 modellen zijn best prima hoor, een lfp kan met minder problemen naar 100 worden geladen. Volgens standkachel is ook zeer prettig geweest in 2019 model maar voor de rest heb ik niet zoveel argumenten persoonlijk.
Hmm nog steeds heb je het meeste degradatie door naar 100% te laden, Engineering Explained heeft dat op YT laatst uitgebreid toegelicht met studies erbij.

Ze zijn inderdaad flink duurder. En als je goed met NMC omgaat (en Tesla heeft dus goede pakketten) dan valt de degradatie ook reuze mee, niet iets om je echt zorgen over te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
In 2019 zijn er ook nog 2 modellen uitgebracht, in December (en wellicht ook al modellen in November) is nieuwe HW 3.0 beschikbaar.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Niet online
Ik geloof dat alles voor december 2021 Atom processors heeft en alles erna Ryzen die stuk sneller zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Ik heb een November 2020 M3 LR model year 2021 (dus nieuw interieur en warmtepomp) maar geen ryzen en verwarmd stuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-09 21:08

Iedereen heeft zo zijn eisen en wensen. De meesten hier willen volgens mij zo goedkoop mogelijk een vrij complete elektrische auto rijden. En dat lijkt prima mogelijk met het huidige aanbod! Je levert dan wat in op kwaliteit, status van de accu en functies.
Wil je een iets verder ontwikkelde auto, dan is de 2021 versie ook helemaal goed. Je betaalt meer, maar krijgt er ook meer voor terug.

Ik denk dat beiden gewoon prima keuzes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daejji
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 19:47
Cereal schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:30:
[...]

Thx, dat had ik inderdaad nog gelezen hier. Maar ik vroeg me af of het technisch mogelijk was om op elke Model 3 uit 2019 wel een trekhaak te kunnen plaatsen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat bepaalde versies geen mogelijkheid had voor een trekhaak, of pas vanaf een bepaalde datum?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• j0rdii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 22:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ozagjzyLu49UUx9s8BCCT5iY-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqxbPyKI0l8ojQLrOTgEbviU.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag afgeleverd. 2021 model M3P incl. FSD (eind december 2020 op kenteken). Vergelijkbaar met @Cereal geen Ryzen en ook geen stuurverwarming. Wat ik er van lees werden 2021 modellen vanaf mei 21' ergens met deze upgrades geleverd. Ook geen LFP accu maar dat werd volgens mij sowieso niet op Performance modellen geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
j0rdii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:33:
[Afbeelding]

Vrijdag afgeleverd. 2021 model M3P incl. FSD (eind december 2020 op kenteken). Vergelijkbaar met @Cereal geen Ryzen en ook geen stuurverwarming. Wat ik er van lees werden 2021 modellen vanaf mei 21' ergens met deze upgrades geleverd. Ook geen LFP accu maar dat werd volgens mij sowieso niet op Performance modellen geleverd.
Netjes, wat was je reden om voor performance te gaan? Persoonlijk is het de de kosten voor verzekering niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0rdii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 22:55
megabeat schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Netjes, wat was je reden om voor performance te gaan? Persoonlijk is het de de kosten voor verzekering niet waard.
Bijkomstigheid, zocht een LR maar deze heeft eigenlijk alles wat ik zocht (hele nette staat, zwart, chrome-delete (nu af-fabriek), 100k km-stand, nette velgen en FSD). + Betere bouwkwaliteit, recenter modeljaar en accu-garantie, warmtepomp e.d. mooi meegenomen.

In het enthousiasme werd het budget natuurlijk ook steeds groter en het overgrote deel van de meerprijs had ik anders wel in een 2019 LR gestoken om deze naar mijn zin te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
j0rdii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:36:
[...]

In het enthousiasme werd het budget natuurlijk ook steeds groter en het overgrote deel van de meerprijs had ik anders wel in een 2019 LR gestoken om deze naar mijn zin te maken.
Kan ik me voorstellen, mooie bak! Heb ook wel een stiekem naar performance versie gekeken maar de prijs van nieuwe banden (20 inch toch?) vond ik toch wel tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
[Afbeelding]

Ziet er netjes uit, Ryzen is pas vanaf ergens 2022 geleverd btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Red devil schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Kan ik me voorstellen, mooie bak! Heb ook wel een stiekem naar performance versie gekeken maar de prijs van nieuwe banden (20 inch toch?) vond ik toch wel tegenvallen.
Als je de bij de standaard modellen meestal geleverde Hankook banden neemt (Ventus S1 Evo 3, hele fijne banden!) valt het wel mee, zeker via de bekende bandensites. Bij de voor de performance standaard geleverde Pilot sport 4/5 is het prijsverschil idd behoorlijk fors.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 12:25
Mensen let inderdaad wel even op de verzekering. Vooral jong volwassenen.

Ik heb recent mijn vorige auto verkocht en gelijk na de koop was de nieuwe eigenaar de lul want bij een heel stel verzekeringen werd hij gewoon geweigerd ivm zijn leeftijd (25) in combinatie met het vermogen van de auto. Bij Tesla’s is dit uiteraard nog extremer.

Zie ook eerder dit topic. Sommige verzekeraars gaan wel akkoord, maar tegen torenhoge premies. Voor de rest van ons: eindelijk één voordeel van iets ouder zijn.

Nog niet eens over de Performance gesproken, maar voor mijzelf is de extra premie voor de LR tov de SR+ als volgt:
WA+: +€11 per maand
AllRisk: + €20 per maand
Verder is bij mij het verschil tussen WA+ en AllRisk ongeveer €34 voor de SR en €43 voor de LR (per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[Afbeelding]

Nee de celspanning van een LFP cel is lager, dus het totale voltage is ook lager. Dus je hebt minder vermogen (P = U x I), vermogen (W) = voltage (V) x stroomsterkte (A). Voor hetzelfde vermogen heb je dus meer stroomsterkte nodig en daar zit gewoon een limiet aan (wil je de accu een beetje een redelijke levensduur geven dan)

De Plaid is ook NMC, alleen de SR modellen in Y en 3 hebben LFP. Totaal aantal cycles zou hoger moeten zijn, maar zelfs NMC doet het niet slecht. Genoeg Model 3's gezien met rond de 240.000km die nog ongeveer 85-88% SOH hebben. Dat is heel netjes, daar klok je imo nog makkelijk 150.000km bij :)

Wel een super mooie bak overigens, die M3P die je gekocht heb.. Jaloers O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

barta123 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Hmm nog steeds heb je het meeste degradatie door naar 100% te laden, Engineering Explained heeft dat op YT laatst uitgebreid toegelicht met studies erbij.

Ze zijn inderdaad flink duurder. En als je goed met NMC omgaat (en Tesla heeft dus goede pakketten) dan valt de degradatie ook reuze mee, niet iets om je echt zorgen over te maken
Daarnaast zijn de NMC accus wat minder gevoelig voor warmte en koude. De laadcurve van de LFP is veel minder voorspelbaar, zeker in de winter met koude vond ik NMC een stuk fijner.

Wat overigens wel fijn is van de LFP is dat, door de dynamische laadcurve je niet perse de auto niet perse je tot 10% hoeft leeg te rijden voor een goede laadcurve, ook als je met een warme LFP bij 40% inplugt dan haal je waardes die je bij NMC alleen in de onderste SOC regionen behaalt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
revolution-nl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Daarnaast zijn de NMC accus wat minder gevoelig voor warmte en koude. De laadcurve van de LFP is veel minder voorspelbaar, zeker in de winter met koude vond ik NMC een stuk fijner.

Wat overigens wel fijn is van de LFP is dat, door de dynamische laadcurve je niet perse de auto niet perse je tot 10% hoeft leeg te rijden voor een goede laadcurve, ook als je met een warme LFP bij 40% inplugt dan haal je waardes die je bij NMC alleen in de onderste SOC regionen behaalt.
Yeh okay, maar Tesla heeft in elk geval een goed systeem om de accu voor te verwarmen als je naar een snellader navigeert. Dat is wat anders dan bij andere auto's.. Die dat soms helemaal niet hebben en in de winter met 50kW vlak laden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
mcduck schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:34:
Mensen let inderdaad wel even op de verzekering. Vooral jong volwassenen.

Ik heb recent mijn vorige auto verkocht en gelijk na de koop was de nieuwe eigenaar de lul want bij een heel stel verzekeringen werd hij gewoon geweigerd ivm zijn leeftijd (25) in combinatie met het vermogen van de auto. Bij Tesla’s is dit uiteraard nog extremer.

Zie ook eerder dit topic. Sommige verzekeraars gaan wel akkoord, maar tegen torenhoge premies. Voor de rest van ons: eindelijk één voordeel van iets ouder zijn.

Nog niet eens over de Performance gesproken, maar voor mijzelf is de extra premie voor de LR tov de SR+ als volgt:
WA+: +€11 per maand
AllRisk: + €20 per maand
Verder is bij mij het verschil tussen WA+ en AllRisk ongeveer €34 voor de SR en €43 voor de LR (per maand).
Ik heb een Performance 2019 met 12 jaar no-claim. Ik heb even voor de gein een LR AWD 2019 ingevuld bij de ANWB waar ik mijn Performance heb verzekerd en die is wel genoeg 96 cent duurder dan wat ik nu voor de Performance betaal. Via Independer kan ik hem een 10tje goedkoper krijgen dan voor mijn Performance(de 2de goedkoopste is weer duurder dan de ANWB). De extra premie voor de Performance t.o.v. de LR AWD valt wat dat betreft wel mee. Dit gaat wel over All-Risk verzekering. Ik heb het hier over 80 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwondoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-09 14:50
Ik betaal met 32 jaar oud en 18 bonus treden +- 100 euro per maand voor WA + / beperkt casco voor een M3P. Had nav een reclame Promovendum geprobeerd, maar die wilden deze niet verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
kwondoo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:32:
Ik betaal met 32 jaar oud en 18 bonus treden +- 100 euro per maand voor WA + / beperkt casco voor een M3P. Had nav een reclame Promovendum geprobeerd, maar die wilden deze niet verzekeren.
Probeer een berekening op abn Amro, deze komt bij mij uit op 40 euro beperkt casco met ongeveer dezelfde leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:57
MathiasMetzger schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:26:
[...]

Misschien offtopic? Maar ze zeggen zelf dat ze automatisch checks uitvoeren, om te controleren of de auto nog op naam staat. En als ze erachter komen dat dit niet het geval is, dan kom je naar rato terug te betalen.

Als ik in april bijvoorbeeld een Tesla model 3 zou kopen: ik moet sowieso nog eventjes door sparen, dan zou ik € 666 aan de overheid terug moeten betalen van de SEPP. Heel rationeel gezien, lijkt het mij niet zo dat een 2020 Tesla model 3 straks zoveel duurder tweedehands zal zijn.

Ze schrijven allemaal gewoon keihard af: mijn Leaf ook natuurlijk, alleen dat is bij de Tesla's ook gewoon het geval. Een paar maanden of jaartje wachten, zou dus geen kwaad moeten kunnen. Misschien is de bouwkwaliteit bij de jongere jaren ook beter?
Als je de leaf inruilt voor een andere elektrische auto hoef je de SEPP niet terug te betalen. Bij mij is er overigens na de 3 jaar wel een check gedaan. Kreeg in ieder geval een brief dat ik de auto nog op mijn naam had staan en dat het dus goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:38
BB-One schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Als je de leaf inruilt voor een andere elektrische auto hoef je de SEPP niet terug te betalen. Bij mij is er overigens na de 3 jaar wel een check gedaan. Kreeg in ieder geval een brief dat ik de auto nog op mijn naam had staan en dat het dus goed was.
Als de andere EV aan de SEPP-regels voldoet, en dat is niet het geval bij de meeste M3's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nefertem
  • Niet online
Ik zie mensen een discussie voeren over de LFP en de NMC batterij maar ik kwam er gister eentje tegen en bleek dat de LFP gewoon 150+ kg? zwaarder is. In het buitenland maakt dat wellicht niet veel uit maar voor ons tikt dat aardag aan. Dan zou ik liever voor de long range gaan, als je op kosten let.

edit: Het valt nog mee qua prijs. Het is 1 schaal hoger. 1725 kg voor de lfp en 1584 voor de nmc batterij

[ Voor 15% gewijzigd door nefertem op 15-01-2025 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 13:38
nefertem schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:24:
Ik zie mensen een discussie voeren over de LFP en de NMC batterij maar ik kwam er gister eentje tegen en bleek dat de LFP gewoon 150+ kg? zwaarder is. In het buitenland maakt dat wellicht niet veel uit maar voor ons tikt dat aardag aan. Dan zou ik liever voor de long range gaan, als je op kosten let.

edit: Het valt nog mee qua prijs. Het is 1 schaal hoger. 1725 kg voor de lfp en 1584 voor de nmc batterij
Maar een Long Range (2019) is nóg zwaarder? Die weegt 1850 kg volgens Google. Dus nog veel meer wegenbelasting…

Tegen de tijd dat ik overstap van m’n SR+ naar een LR, hoop ik dat EV’s minder zwaar gestraft worden in de MRB voor hun gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
  • Laatst online: 15-09 13:49
Knip

[ Voor 89% gewijzigd door Notna op 15-01-2025 15:16 . Reden: Hoewel terecht: maak een TR aan aub :) ]

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Kan iedereen nogmaals kijken naar de topicwarning onseraan dit topic, alvorens te posten over offtopic zaken. Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nefertem
  • Niet online
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 15-01-2025 20:09 . Reden: Modbreak gemist? ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJustin
  • Laatst online: 11:56
JSTPS schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Je kan vast behoorlijk afdingen op een schadeauto, dus dat is ook een optie👍🏻
@Bose321 @1607hb @JSTPS

Ik ben even bij de auto wezen kijken! Erg netjes, bijna geen schade/krasjes. Wel velgschade, maar geen happen uit de velg. Interieur is ook erg gaaf. Het is inderdaad die rechter deur. Het lijkt wel of er een fiets tegenaan gevallen is.

Na onderhandelen heb ik er €19.500 voor betaald. Dan heb ik wel een model 3, met orginele trekhaak in het blauw, met de 19 inch velgen en FSD en een respectabele km stand van 140.000. Ik verwacht ook wel dat ik over 2,5 jaar precies de 192.000 km grens doorga, dus kwa garantie zit dat voor mij wel snor!
Achterbanden waren glad (tenminste 3mm vind ik glad) en het is panelgaps XL.... Maar dat hadden die vroege tesla's wel vaker!

En "what about die deur".... Ik weet het nog niet zo goed. Ik twijfel om ook gewoon er niets aan te doen, hier in de buitenwijken van Rotterdam. Ook kan ik overwegen als over 4 jaar de sloop overspoeld wordt door model 3's, de deur laat vervangen, door een sloopdeur. (als dat kan).

Tenzij iemand een goede en goedkope schade hersteller kent, maar die 2 gaan vaak niet samen!

[ Voor 5% gewijzigd door DJustin op 15-01-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Nice, gefeliciteerd. Ik had de dealer nog gemaild maar nooit iets over gehoord meer dus had hem een beetje uit het oog verloren.

Fanaleds.com

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 19:03

johan_solar

kitesurfing and coding

Als ik het zo lees dan heb ik eind december een goede deal gesloten met het overnemen van de leaseauto van een collega van mij op het werk:

- M3LR 2019
- 19450 euro
- 125.000 km
- trekhaak op kenteken
- blauw met wit interieur
- stabilisatorstangen voor vervangen
- deurrubbers / hendels ook vervangen
- staat op 4 winterbanden
- 4 zomerbanden kon ik bij profile ophalen
- degradatie volgens enhauto commander is 11-12%

Vooral die trekhaak is belangrijk, want vouwwagen in de vakantie.

Ik kon mijn benzineauto nog aardig verkopen. Op de bekende veilingsites krijg je er heel weinig voor, via MP had ik een betere deal.

Ik rij er nu 3 weken mee, en dit zijn mijn bevindingen:
- wat een koude handen :)
- nooit meer schakelen!
- waarom bevriezen handgrepen, spiegels, laadpoort en koplampen :)
- vooraf opwarmen met de app is fantastisch
- ik hoef niet meer steeds overal te laden, enkel thuis is echt prima, en ik heb zoveel bereik
- verzekering kon al voor 52 euro / maand
- thuis laden gaat mooi op 1 fase 25A via Smart EVSE laadpaal (open source) met loadbalancing / solar only optie

Ook heb ik een rabbithole van LFP en NCM op youtube gedaan, maar ik denk dat alle aandacht voor degradatie wat overdreven is. Met een LR maak je veel meer kilometers met een laadcyclus, en als je degradatie hebt, dan hou je met een LR nog steeds een flinke hoeveelheid over. Ik zou daarom niet zo snel een SR aanschaffen.

Daarnaast, als ik 20.000 km per jaar maak, dan heb ik over 10 jaar 325.000 km op de teller en is hij 15 jaar oud. Er staat nu op gaspedaal een M3LR van 288.000 km met een SOH van 85%, dus het kan wel degelijk.

Ik laad netjes tot 80%, maar ook tot 100% voor een weekendje weg en ik niet weet of ik op bestemming kan laden. Maar ik ga niet krampachtig de 100% vermijden. Uit de filmpjes weet ik dat het (langdurig) wegzetten van een accu op 100%, zeker op hoge temperatuur niet goed is. Maar met de app is het zo makkelijk plannen wanneer en tot hoever je laadt, dat dit ook helemaal niet nodig is.

Het windgeruis is wel opvallend. Ik hou van stille autos, dat is de M3 uit 2019 niet. Ik heb op Ali voor een paar tientjes rubberen plakprofielen gekocht, op maat, om aan te brengen op alle deurvlakken, frunk en trunk, maar ook in de opening rond het glazen dak. Daarna nog eens kijken of ik iets aan het geluid dat door de wielkasten komt kan doen.

Anyway als iemand nog twijfelt, niet nodig want dit is een topauto. Ik ben er erg blij mee, en heb steeds een dikke smile als ik in de auto rij. De grootste afschrijving is er al af, en nu kan rijden en zelf het meeste onderhoud doen, en hoef niet meer na te denken over de olie, uitlaat, bougies, koppakking en weet ik wat voor ICE zaken ik nu achter me laat.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
johan_solar schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:52:
Het windgeruis is wel opvallend. Ik hou van stille autos, dat is de M3 uit 2019 niet. Ik heb op Ali voor een paar tientjes rubberen plakprofielen gekocht, op maat, om aan te brengen op alle deurvlakken, frunk en trunk, maar ook in de opening rond het glazen dak. Daarna nog eens kijken of ik iets aan het geluid dat door de wielkasten komt kan doen.
Ik zou graag een update willen hierover. Ik las hier al meer over en had ook al het idee om die rubbers en eventuele isolatie toe te voegen op de makkelijke plekken. Ik hoop dat het wat scheelt, een stillere auto is heel fijn.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 23:16
Same! Ik hoor ook graag het Ali setje isolatie rubbers bevalt. Ben er zelf ook naar aan het kijken nml.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
johan_solar schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:52:
Als ik het zo lees dan heb ik eind december een goede deal gesloten met het overnemen van de leaseauto van een collega van mij op het werk:

-
Goede deal!

Wij hebben binnenkort een ex-lease (22k LR AWD 2019 - 95k km). We hebben 2 jaar via lease met deze auto gereden ¬ 30k km, we weten enigszins wat we kunnen verwachten.

Vandaag even bij Tesla nagevraagd hoe het zat met degradatie via de app. Kwamen terug met 86% en een heel verhaal over de garantie. Eigenlijk moet ik nog een keer deze week de health check doen. Grotendeels is de M3 geladen via public chargers in onze straat (ook buitenwijk Rotterdam).

Voormalige (lease) eigenaar heeft ons inziens ook niet mad max DC (SuC) geladen, in ieder geval voornamelijk public chargers wel mogelijk tot 100%. Wij laden 80-85% max.

Kunnen nu nog qua berekende range 450 km rijden. Slecht terug te vinden wat de range zou moeten zijn bij levering van LR AWD 2019 - kom op internet op EPA range 310 mile = 498 km. Weet iemand nog die range voor AWD LR 2019?

Let op: de kofferbak en de bak eronder, hier loopt water bij bepaalde M3's in. Volgende week hier een afspraak voor bij het SC. Als je de Youtube filmpjes ziet heeft het voornamelijk te maken met lasverbindingen die niet dicht zijn en niet gekit zijn. |:(

Ook de zwarte lak 2019 uit Fremont is niet fantastisch. Durf hem eigenlijk niet meer door de wasstraat te halen immers hebben we na 2 jaar gekregen met swirls. Die zijn er naar niet-acceptatie alsnog uitgepoetst.
Om de paar weken met de hogedruk erop en zo nu en dan met de hand wassen 8)

Ook vandaag nog even (laten) kijken naar de bandensets. We zullen de Tesla M3 op all-weathers gaan zetten. Achter zitten nu Hankook Kinergy 4S (all weathers) vanuit lease.

Michelin CROSSCLIMATE 2 all-weathers schijnen 100k km mee te gaan, dan maar hopen dat je geen schroeven tegenkomt :P

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Frank!in schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:54:
Same! Ik hoor ook graag het Ali setje isolatie rubbers bevalt. Ben er zelf ook naar aan het kijken nml.
Ook voor @Bose321. Ik had deze op de vorige Model 3 zitten. Maakte best wel een flink verschil en was heel makkelijk te plaatsen. Wel echt goed schoonmaken met de meegeleverde alcoholdoekjes, anders vallen ze er zo weer af. Ander voordeel is dat het niet meer zo vies wordt bij je dorpels omdat er geen water meer tussenkomt.

Wat ook een groot verschil maakte is de isolatie bij de wielkasten, daar zit/hoort een soort pur-in-een-zak isolatie te zitten. Bij de eerste lichtingen zat die er vaak niet of niet goed, waardoor de holle ruimte tussen wielkuip en interieur niet goed gedempt werd of zelfs juist als klankkast gaat fungeren. Ik heb toen het SeC dat laten bijvullen en daarna was ie nog een heel stuk stiller. En je banden maken mega veel uit. Winterbanden, zeker zonder schuimvulling maken echt een takkeherrie vergeleken met de OEM zomerbanden.

Zo stil als de 2021+ met dubbelglas ga je de oudere modellen alleen niet krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 16-01-2025 09:37 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
dr.nld schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Ook de zwarte lak 2019 uit Fremont is niet fantastisch. Durf hem eigenlijk niet meer door de wasstraat te halen immers hebben we na 2 jaar gekregen met swirls. Die zijn er naar niet-acceptatie alsnog uitgepoetst.
Om de paar weken met de hogedruk erop en zo nu en dan met de hand wassen 8)
De zwarte lak was idd niet best, maar dat zat m vooral in de kwaliteit van het spuiten zelf. Bij mij viel na een paar jaar ineens een hele plak lak van de voorbumper. Vergeten te ontvetten oid.

Swirls van (zeker de minder goede) wasstraten hebben alle moderne auto's last van, niet alleen Tesla. Onze eGolf is er ook heel gevoelig voor. Men mag alleen nog watergedragen lakken toepassen en die zijn toch gewoon wat zachter en gevoeliger dan de lakken van vroeger. In 2023 zijn de eisen nog verder aangescherpt, dus dit zou wel eens nog erger kunnen worden, hoewel de productontwikkeling bij de BASF's en PPG's van deze wereld ook niet stilstaat.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red devil
Hier ook een gelukkige toekomstige eigenaar van zwarte 2019 LR met 90k op de teller met trekhaak. Heb er 23k voor mogen betalen en kreeg 1k voor mijn onverkoopbare euro 3 diesel uit 2004. Ben blij dat ik laatstgenoemde niet zelf hoef te verkopen, die auto kostte al 177 euro per maand. Viel me wel op dat hij nauwelijks naar de auto keek, heb ik beetje voor jan joker gistermiddag elk viezigheidje zitten weg te poetsen :+.

Toen ik koopovereenkomst ondertekende, zat de verkoper een aantal kapers af te bellen. Als er een tweaker tussen zit, sorry! Hij was trouwens erg geinteresseerd de Telegram channel die we gebruiken, en dat er soms BCA rapportages bij zitten. Die kende hij zelf namelijk ook niet. Want hij kocht ze weer van een tussen persoon(!). Dus dat betekent dat er nog iemand tussen zit, dus Lease maatschappij verkoopt ze aan tussen handelaar, dan weer door naar verkopende handelaar en dan nemen wij hem over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
RonJ schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:27:
[...]

Wat ook een groot verschil maakte is de isolatie bij de wielkasten, daar zit/hoort een soort pur-in-een-zak isolatie te zitten. Bij de eerste lichtingen zat die er vaak niet of niet goed, waardoor de holle ruimte tussen wielkuip en interieur niet goed gedempt werd of zelfs juist als klankkast gaat fungeren. Ik heb toen het SeC dat laten bijvullen en daarna was ie nog een heel stuk stiller. En je banden maken mega veel uit. Winterbanden, zeker zonder schuimvulling maken echt een takkeherrie vergeleken met de OEM zomerbanden.
Hoe kom je hier achter? of dat spul goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Daniel. schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Hoe kom je hier achter? of dat spul goed zit?
Las ergens dat dit vaak niet goed zat, toen heb ik met een snake-cam gekeken vanuit de (gedemonteerde) wielkuip.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik zie intussen mogelijkheden voor een opvolgend topic met specifiek tweaks voor je net aangeschafte Model 3 uit 2019. :+

Vanmorgen al wat dingen binnen gekregen zoals draadloze oplader voor de telefoons, kastje om de USB-poorten uit te breiden (incl usb-c en plek voor een externe HD) en een lakstift.

Het geluid is iets waar ik ook nog mee bezig wil. Reed vanmorgen in onze oude Volvo V50 uit 2012 naar werk (die we nog niet verkocht hebben en mijn vrouw heeft de Tesla mee). Het viel toch wel op dat die echt veel stiller is.
Vooral bij het portier van de bijrijder lijkt steeds meer geluid binnen te komen.

Idem voor de banden. Er zit nog 2-3 mm op de banden dus binnenkort maar eens kijken wat ik erop ga leggen. Een set goede zomerbanden of all-seasons. Heb nu winterbanden voor de V50, maar na 8 jaar zit daar nog steeds 4-5 mm profiel op. Zo weinig rijden we ermee in de wintermaanden. Ze zijn eerder op omdat het rubber te oud en dan dat ze glad geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Ik vond met een testrit het geluid ook al tegenvallen (denk vooral geluid van de banden). Vind het vergelijkbaar of zelfs iets luider dan mijn 2010 Golf 6... Daar twijfel ik nog wel over, aangezien je toch meer comfort wil in de vorm van minder geluid.

Anyway, ik lees veel goede verhalen over de Hankook ION EVO banden. Ik geloof dat deze ook schuim erin hebben voor minder geluid.

@Farmerwood ik denk/hoop dat er nog wel veel valt te winnen met die strips rond de deuren enzo, zoals eerder al werd aangekaart.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
  • Laatst online: 15-09 13:49
Vooral die extra rubbers zijn interessant!
Ik heb zelf al op het punt gestaan om ze te bestellen, maar dan kwam ik op Reddit was reviews tegen.
Dit zou max 1-2db verschil maken.
Natuurlijk, als de juiste tonen worden gedempt hiermee doet dat wel veel.

Ik heb de indruk dat er vooral veel windgeluid komt van de rubbers bovenaan de frameloze ramen.

Deze staan op mijn shortlist: https://nl.aliexpress.com/item/1005007033276719.html

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RTJ1990
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 15:56
Dank iedereen voor alle inputs, met veel plezier meegelezen de afgelopen weken en nu ook geslaagd:

M3 LR
117k km
Grijs
19'' velgen

Hier heb ik €20.250 voor betaald (stond te koop voor 20.950, onderhandelen vrijwel onmogelijk). Voor aflevering komen er nog 4 nieuwe all-season banden onder (Vredestein Quattrac Pro EV of Michelin Cross Climate 2), een ''afleverbeurt'' en 12 maanden garantie.

Inmiddels is wel duidelijk geworden dat het perfecte exemplaar niet bestaat. Ook hier klein beetje vocht in achterlichten, vochtige ruimte onderin de kofferbak, schade op de velgen. Achterlichten kijk ik even aan, het was heel minimaal en niet per se met water er in, verder voor de kofferbak zal ik de rubbers eens goed nakijken. Uiteindelijk blij met de relatief lage km-stand, en hopelijk veel probleemloze nieuwe km's :)

Bij Jan Bogert zo enorm veel afgetrapte exemplaren gezien dat ik wel de voorkeur had voor een kleinere lokale vakgarage.

Ook ik kijk uit naar meer verhalen t.a.v. de extra rubbers en of dit echt een verschil maakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-09 21:08
RTJ1990 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:00:
Dank iedereen voor alle inputs, met veel plezier meegelezen de afgelopen weken en nu ook geslaagd:

M3 LR
117k km
Grijs
19'' velgen

Hier heb ik €20.250 voor betaald (stond te koop voor 20.950, onderhandelen vrijwel onmogelijk). Voor aflevering komen er nog 4 nieuwe all-season banden onder (Vredestein Quattrac Pro EV of Michelin Cross Climate 2), een ''afleverbeurt'' en 12 maanden garantie.

Inmiddels is wel duidelijk geworden dat het perfecte exemplaar niet bestaat. Ook hier klein beetje vocht in achterlichten, vochtige ruimte onderin de kofferbak, schade op de velgen. Achterlichten kijk ik even aan, het was heel minimaal en niet per se met water er in, verder voor de kofferbak zal ik de rubbers eens goed nakijken. Uiteindelijk blij met de relatief lage km-stand, en hopelijk veel probleemloze nieuwe km's :)

Bij Jan Bogert zo enorm veel afgetrapte exemplaren gezien dat ik wel de voorkeur had voor een kleinere lokale vakgarage.

Ook ik kijk uit naar meer verhalen t.a.v. de extra rubbers en of dit echt een verschil maakt!
Prima deal hoor! Beter nu de wat betere versies uit de markt pikken, dan dat je straks alleen nog maar de slecht onderhouden auto's overhoudt. Goed momentum nu volgens mij.

Wat betreft de rubbers, raad ik jullie aan om ook het algemene Tesla Model 3 topic te bezoeken. Daar staan al ervaringen in over het gebruik van de rubbers. Van wat ik me kan herinneren was het effect niet zo groot en waren er ook ervaringen dat de rubbers juist zorgden voor meer geluidsoverlast. Ik ben er zelf in ieder geval nooit aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:13
RTJ1990 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:00:

M3 LR
117k km
Grijs
19'' velgen

Hoe vinden jullie de auto's bij kleinere lokale vakgarages? Of staan die ook gewoon op marktplaats, gaspedaal? Af en toe heb ik het idee dat ik er een heleboel mis, al ben ik nog niet heel actief aan het kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Enyan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Hoe vinden jullie de auto's bij kleinere lokale vakgarages? Of staan die ook gewoon op marktplaats, gaspedaal? Af en toe heb ik het idee dat ik er een heleboel mis, al ben ik nog niet heel actief aan het kijken...
Ik heb die van mij gekocht bij ook een kleinere, stond toen op AutoTrack zonder foto's. Auto moest nog gereed worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJ1990
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 15:56
Enyan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Volgens mij worden auto’s van autotrader en autoscout uitgesloten van gaspedaal. Ik heb met name gekeken op gaspedaal, autotrader en marktplaats.

Initieel was ik specifiek op zoek naar een LR RWD in het grijs met 19” maar dat is onbegonnen werk gebleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jdv123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:34
Dit topic de afgelopen maanden actief gevolgd en vandaag ook m'n slag geslagen.

Een witte met 103K op de teller voor net geen 17.000 euro.

Zaten 2 deukjes in zonder krassen, deze worden nog hersteld voor aflevering.

Wat nu nog op de planning staat:
- Chrome delete
- Achter ramen tinten
- wellicht andere velgen en dan ook rode remklauwen (nog niet zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 11:08
Jdv123 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:03:
Dit topic de afgelopen maanden actief gevolgd en vandaag ook m'n slag geslagen.

Een witte met 103K op de teller voor net geen 17.000 euro.

Zaten 2 deukjes in zonder krassen, deze worden nog hersteld voor aflevering.

Wat nu nog op de planning staat:
- Chrome delete
- Achter ramen tinten
- wellicht andere velgen en dan ook rode remklauwen (nog niet zeker)
Dat is niet duur. Zijn de draagarmen al vervangen? Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:00
Zelf ben ik ook actief op zoek naar een occasion Rode/Blauwe/grijze model 3 LR.
Mocht iemand nog een tip hebben lees ik die graag.

Specifiek <125kkm met trekhaak en FSD en ≥19".
Hopelijk een net exemplaar voor <22k mogelijk.

Tot nu toe voldoende witte & zwarte modellen langs zien komen die behalve de kleur perfect zouden zijn.
Helaas heb ik die bij een Tesla als Certified occasion als gezien, maar zwart zag er nooit uit door beschadigingen, en wit rijd al te veel rond ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:53
rodebest schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:03:
Zelf ben ik ook actief op zoek naar een occasion Rode/Blauwe/grijze model 3 LR.
Mocht iemand nog een tip hebben lees ik die graag.

Specifiek <125kkm met trekhaak en FSD en ≥19".
Hopelijk een net exemplaar voor <22k mogelijk.

Tot nu toe voldoende witte & zwarte modellen langs zien komen die behalve de kleur perfect zouden zijn.
Helaas heb ik die bij een Tesla als Certified occasion als gezien, maar zwart zag er nooit uit door beschadigingen, en wit rijd al te veel rond ;).
https://www.autowereld.nl...eig-40820149/details.html

Zag deze net toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
Dank voor het doorsturen maar helaas heeft die dan weer geen trekhaak/trekgewicht :(.
Aangezien ik sinds enkele jaren een trailertje met een rubberboot <300kg heb, is dit wel een vereiste geworden. Gelukkig is elk trekgewicht voldoende, maar helaas kan dit achteraf niet worden toegevoegd.
Anders had ik dit direct gedaan.

Ook heeft Rood of Blauw de voorkeur, maar grijs vond ik en mijn vrouw gelukkig ook mooi toen we bij het certified occasion evenement waren.

Nog leuker/netter/ruimer vonden we een Tesla Model x 100D met trekhaak (geen FSD dan) of een Model Y.
Maar die zijn helaas boven budget met >30k.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Verderf
Hier vandaag ook geslaagd!
Grijze LR met 118dkm met afneembare trekhaak!
Alles volgens het lijstje gecheckt ook!
Qua interieur super netjes, op de frunk 1 stukje steenslag maar is netjes aangestipt.

Grannylader zat er helaas niet bij, maar daar kan ik zonder mee leven en anders koop ik er zelf wel 1.

Draagarmen niet vervangen, merkte er tijdens proefrijden niks van maar bij thuiskomst links toch wel een beetje gekraak bij het flink insturen. niet super hinderlijk en ook niks van gekraak met drempels.

Bij thuiskomst wel beetje condens in de achterlichten maar dat is volgens mij normaal.

Ik mocht over een garantiepakket a 500 euro voor 6 maanden nog even een nachtje nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verderf op 17-01-2025 15:25 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Verderf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:55:
Hier vandaag ook geslaagd!
Grijze LR met 118dkm met afneembare trekhaak!
Alles volgens het lijstje gecheckt ook!
Qua interieur super netjes, op de frunk 1 stukje steenslag maar is netjes aangestipt.

Grannylader zat er helaas niet bij, maar daar kan ik zonder mee leven en anders koop ik er zelf wel 1.

Draagarmen niet vervangen, merkte er tijdens proefrijden niks van maar bij thuiskomst links toch wel een beetje gekraak bij het flink insturen. niet super hinderlijk en ook niks van gekraak met drempels.

Bij thuiskomst wel beetje condens in de achterlichten maar dat is volgens mij normaal.

Ik mocht over een garantiepakket a 500 euro voor 6 maanden nog even een nachtje nadenken.
Als de draagarmen eraan komen zou ik zeker dat pakket nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verderf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:55:

Als de draagarmen nu begin licht te kraken dan kan je er rekening mee houden dat je in de loop van het jaar het idee heb het dat je in een krakende huifkar met bladveren rijdt :+

Dat was bij mij destijds tenminste het geval.
Met andere woorden, navragen of de draagarmen in de garantie ingesloten zitten, en wanneer dit het geval is de garantie nemen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
revolution-nl schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Als de draagarmen nu begin licht te kraken dan kan je er rekening mee houden dat je in de loop van het jaar het idee heb het dat je in een krakende huifkar met bladveren rijdt :+

Dat was bij mij destijds tenminste het geval.
Met andere woorden, navragen of de draagarmen in de garantie ingesloten zitten, en wanneer dit het geval is de garantie nemen.
Dat zitten ze ja, is mij expliciet verteld. Ik weet niet wat die dingen kosten tegenwoordig om het te laten doen? Mag overigens gewoon naar een garage hier in de buurt, hoef er niet voor terug mocht ik dat pakket afnemen. Mijn vader die mee was rade ook hetzelfde aan dus laten we dat maar doen dan O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verderf op 17-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verderf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Dat zitten ze ja, is mij expliciet verteld. Ik weet niet wat die dingen kosten tegenwoordig om het te laten doen? Mag overigens gewoon naar een garage hier in de buurt, hoef er niet voor terug mocht ik dat pakket afnemen. Mijn vader die mee was rade ook hetzelfde aan dus laten we dat maar doen dan O-)
Voordat je de garantie afsluit zou ik de garantievoorwaarden op papier ook even nakijken als ik jou was. Het zal niet de eerste keer zijn dat een snelle verkoper iets beweerd wat later toch net iets anders blijkt te zijn.

"Het vervangen van de draagarmen van een Tesla Model 3 kan variëren in kosten, afhankelijk van waar je de reparatie laat uitvoeren. Over het algemeen kun je rekening houden met een kostenplaatje van ongeveer €300 tot €400 per draagarm, inclusief montage"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
revolution-nl schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Voordat je de garantie afsluit zou ik de garantievoorwaarden op papier ook even nakijken als ik jou was. Het zal niet de eerste keer zijn dat een snelle verkoper iets beweerd wat later toch net iets anders blijkt te zijn.

"Het vervangen van de draagarmen van een Tesla Model 3 kan variëren in kosten, afhankelijk van waar je de reparatie laat uitvoeren. Over het algemeen kun je rekening houden met een kostenplaatje van ongeveer €300 tot €400 per draagarm, inclusief montage"
Goeie tip, volgens de verkoper was het garantie op alles tm de wiellagers aan toe. Als dat op papier ook zo is dan lijkt me dat een goeie. (sowieso is een half jaartje geen zorgen best wel lekker)

[ Voor 3% gewijzigd door Verderf op 17-01-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
Vandaag ook mijn 2019 LR opgehaald, en al had ik hiervoor ook een EV, dit is toch wel next level. Software-app-scherm is echt next level. En wat me opvalt....geen kraakje te horen tijdens het rijden. Ik dacht dat het krakende rammelbakken waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
zerocool schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:17:
Vandaag ook mijn 2019 LR opgehaald, en al had ik hiervoor ook een EV, dit is toch wel next level. Software-app-scherm is echt next level. En wat me opvalt....geen kraakje te horen tijdens het rijden. Ik dacht dat het krakende rammelbakken waren?
Ik hoor ook niks eigenlijk, op de linker draagarm na dan :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verderf op 17-01-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die krakende rammelbakken zijn de MS en MX. De M3 zit echt heul veel beter in elkaar. Vanaf begin al goed en beter geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 17-01-2025 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polletje27
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-03 20:00
Na dit topic te hebben gevolgd mn slag geslagen. Long Range, 90k gelopen, trekhaak, zag er nog tiptop uit op 1 klein plekje na wat wordt uitgedeukt. Nieuwe banden erbij voor helft van de prijs omdat ze tegen vervanging aanzaten. Net geen 22k voor betaald bij het autobedrijf in Scheemda waar er meer staan. Aardige gozer die 5 jaar bij tesla heeft gewerkt en ook service en apk kan en doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:13
zerocool schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:17:
Zojuist een proefrit gemaakt in een M3P 2019 130k op de teller. Was erg verbaasd over de weinige piep en kraakjes, eigenlijk geen. Rij nu zo'n 2 jaar een MY en die is nog een stuk stiller, had echter erger verwacht.

Hier en daar toch wel vnml gebruik krassen op de carrosserie. Krassen op de velgen hebben ze allemaal. Bandjes waren ook versleten, achter. Hij staat voor 24850. Met nieuwe banden was het een 'vaste meeneem prijs'. Ik twijfel nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Dix0r schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Zojuist een proefrit gemaakt in een M3P 2019 130k op de teller. Was erg verbaasd over de weinige piep en kraakjes, eigenlijk geen. Rij nu zo'n 2 jaar een MY en die is nog een stuk stiller, had echter erger verwacht.

Hier en daar toch wel vnml gebruik krassen op de carrosserie. Krassen op de velgen hebben ze allemaal. Bandjes waren ook versleten, achter. Hij staat voor 24850. Met nieuwe banden was het een 'vaste meeneem prijs'. Ik twijfel nog!
Dan is deze met 135k km een stuk voordeliger:

Tesla Model 3 Performance AWD - Pano - Black - 20 inch
€ 21.695,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodebest
Vandaag een blauwe model 3 LR gehaald met 107kkm op de teller.
Met FSD, Trekhaak en (na wat gedoe) ook een granny charger.
Helaas een 990 motor i.p.v. 980, maar oké.
Totaal was ik 24.415 kwijt.

Het was duurder dan ik eigenlijk had gehoopt, en inruilen van mijn huidige auto was niet mogelijk helaas.
Het is dat de auto zelf in hele goede staat was wat voor mij de doorslag gaf om hem toch maar te kopen.
Helaas staat hij op 4 winterbanden. Ik had liever all season of zomerbanden gehad i.p.v. het rolgeluid.

Ik heb hem bij Jan Bogert gehaald. Inderdaad een soort van supermarkt qua auto's. Ze laten je lekker met rust en vragen alleen of je al geholpen wordt of niet.
Een proefrit werd direct aangeboden en hier heb ik goed gebruik van gemaakt.
Geen kraakje, piepje of iets te horen.
Wel moet je het helemaal zelf uitzoeken, ze hebben geen tijd voor een uitgebreide tour o.i.d.. daar is het echt te druk voor.

Er is geen garantie opgedrongen o.i.d., maar ze proberen wel onder de garantie uit te komen. Toen ik aangaf dat ik wel recht heb op de wettelijke garantie werd dit netjes bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
Vandaag mijn lr opgehaald, voor 21900 eentje met 90kkm bij een Bovag autobedrijf.

Ruitenwissers, nieuwe 12 volt accu en airco service inbegrepen bij aflevering. Had het idee dat inruilen niet gewenst was omdat het bod 40% onder de veilingwaarde lag volgens de anwb. Dus die auto heb ik nog een gaat via andere weg de deur uit. Inmiddels al een bod gehad boven de veilingwaarde.

Staat is prima, maar was niet echt schoon ondanks ze dat wel professioneel zouden laten doen, ik zag de kruimels nog zitten.

Ze staan nu nog op zomerbanden met een hoop profiel, ik weet nog niet of ik overga naar all seasons, wellicht later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Dix0r schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Echt bizar is dat, echt elke die ik heb zien staan heeft wel velgschade. Zag toen ik de mijne ophaalde ook een hele mooie rode performance op 20" velgen maar de velgen waren gewoon rondom bekrast.

Aan de andere kant, dan doet die eerste keer een stoeprandje pakken minder pijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Verderf schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:01:
[...]

Echt bizar is dat, echt elke die ik heb zien staan heeft wel velgschade. Zag toen ik de mijne ophaalde ook een hele mooie rode performance op 20" velgen maar de velgen waren gewoon rondom bekrast.

Aan de andere kant, dan doet die eerste keer een stoeprandje pakken minder pijn..
Het zijn ook wel enorme sloepen natuurlijk. Ik rijd een Octavia 3 Combi momenteel maar daar moet ik ook goed mijn best doen met parkeren op sommige plaatsen, de autobesitas is op veel parkeerplaatsen nog niet echt doorgekomen.
Pagina: 1 ... 11 ... 26 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.