Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:53
1rr1tantemug schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:27:
Ik neig qua oordeel richting een troll. Genoemde problemen als kapotte omvormers en laadproblemen door corrosie van stekkerproblemen zie ik nauwelijks/niet terug als ik ervaringen lees van mensen die een Model 3 hebben. Persoon gaat er ook nogal met gestrekt been in, en scheldt iemand direct uit voor leugenaar als de andere persoon aangeeft deze problemen niet te hebben.

Niet dat ik de Model 3 wil ophemelen overigens. Ben ook in de markt voor een exemplaar en wil voor wat potentiële problemen betreft de onderste steen boven krijgen ...
Het komt voor. https://teslamotorsclub.c...ystem-pcs-failure.200198/

Noot: ik heb niet de hele thread gelezen.
Eentje voor op het lijstje, 48A / 11kW ac laden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De auto van mijn vrouw kwam 2 weken geleden onverwachts niet door de APK. Vorig jaar al gekeken naar een 2e hands of nieuwe EV voor haar, maar nu moesten we snel schakelen. Proefrit in een Kona gemaakt, nog gekeken voor de nieuwe Hyundai Inster, een E208 en Zoe bekeken, maar uiteindelijk vonden we lokaal een M3 SR+ met 104k op de teller, incl. 19" velgen met nog redelijke banden en 18" Aero velgen met nieuwe winterbanden erop. Proefritje gemaakt, even naar huis gereden, aan onze lader gehangen met de kabel die in de auto lag om die te testen, het servicemenu geopend, alle pagina's bekeken, ook even de foutmeldingen historie bekeken, zag er allemaal prima uit. Uiteindelijk nog 3k inruil gekregen voor een auto die 3250 waard was en ergens anders 2100 reparatiekosten zou hebben. De dag daarna direct de deal rondgemaakt voordat de APK verliep en nu blij met een 2e Tesla op de oprit :)

Heb in 2019 een M3P opgehaald, in 2023 vervangen door een MY LR, dus de 2019 M3 SR+ voelt wel weer nostalgisch en hier en daar iets terug in de tijd, maar hopelijk hebben we er nog jarenlang plezier van. Hij trekt in ieder geval 3x zo snel op als haar oude ICE :)

Wel benieuwd, heb hem nu in TeslaMate gekoppeld en zie op 100% een expected range van +-337 km, zit dat aan de lage of hoge kant in vergelijking tot anderen? Pas als ik hem 10x heb geladen geeft het Battery Health dashboard goede waardes, dus dit is het enige waar ik nu op kan richten. Heb nog geen zin in een 100% ontladen en 100% laden actie om de SoH te checken, tenzij die 337 echt enorm laag blijkt te zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
1rr1tantemug schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:27:
Ik neig qua oordeel richting een troll. Genoemde problemen als kapotte omvormers en laadproblemen door corrosie van stekkerproblemen zie ik nauwelijks/niet terug als ik ervaringen lees van mensen die een Model 3 hebben. Persoon gaat er ook nogal met gestrekt been in, en scheldt iemand direct uit voor leugenaar als de andere persoon aangeeft deze problemen niet te hebben.

Niet dat ik de Model 3 wil ophemelen overigens. Ben ook in de markt voor een exemplaar en wil voor wat potentiële problemen betreft de onderste steen boven krijgen ...
Ze noemde wel in de video dat de laadpoort beschadigd kan zijn, doordat die supercharger kabels nogal kort zijn en men dan de stekker erin forceren? Maar goed ik vond de video van AutoRai meer een reclame, dan dat men heel kritisch was

En schijnbaar heeft onze grote vriend de reus, die eerst bij AutoWeek werkte en daarna zijn eigen YouTube kanaal startte? Nu een baantje bij de redactie van AutoRai. In de video werden een beetje de gebruikelijke aandachtpunten genoemd: klopt het trouwens, dat zo'n SoH test via het service menu slechts 90 minuten duurt?

Bij de Leaf heb ik gewoon zelf een test uitgevoerd, omdat je daar met Leafspy een heel goed beeld van de gezondheid van het accupakket kunt krijgen. Als dat bij een Tesla via de auto zelf kan, dan is dat eigenlijk niet verkeerd. Alleen krijg je dan ook op celniveau te zien? Want dat vind ik zo goed aan Leafspy en eigenlijk vind ik het jammer, dat je zoiets bijna niet bij andere EV's tegenkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Taro schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:47:
De auto van mijn vrouw kwam 2 weken geleden onverwachts niet door de APK. Vorig jaar al gekeken naar een 2e hands of nieuwe EV voor haar, maar nu moesten we snel schakelen. Proefrit in een Kona gemaakt, nog gekeken voor de nieuwe Hyundai Inster, een E208 en Zoe bekeken, maar uiteindelijk vonden we lokaal een M3 SR+ met 104k op de teller, incl. 19" velgen met nog redelijke banden en 18" Aero velgen met nieuwe winterbanden erop. Proefritje gemaakt, even naar huis gereden, aan onze lader gehangen met de kabel die in de auto lag om die te testen, het servicemenu geopend, alle pagina's bekeken, ook even de foutmeldingen historie bekeken, zag er allemaal prima uit. Uiteindelijk nog 3k inruil gekregen voor een auto die 3250 waard was en ergens anders 2100 reparatiekosten zou hebben. De dag daarna direct de deal rondgemaakt voordat de APK verliep en nu blij met een 2e Tesla op de oprit :)

Heb in 2019 een M3P opgehaald, in 2023 vervangen door een MY LR, dus de 2019 M3 SR+ voelt wel weer nostalgisch en hier en daar iets terug in de tijd, maar hopelijk hebben we er nog jarenlang plezier van. Hij trekt in ieder geval 3x zo snel op als haar oude ICE :)

Wel benieuwd, heb hem nu in TeslaMate gekoppeld en zie op 100% een expected range van +-337 km, zit dat aan de lage of hoge kant in vergelijking tot anderen? Pas als ik hem 10x heb geladen geeft het Battery Health dashboard goede waardes, dus dit is het enige waar ik nu op kan richten. Heb nog geen zin in een 100% ontladen en 100% laden actie om de SoH te checken, tenzij die 337 echt enorm laag blijkt te zijn.
Goede keus lijkt me. Als je kijkt binnen het budget 15-20k dan ga je niet veel beters vinden met meer range dan de Tesla SR/LR. Althans, ik zou niet weten wat :P Misschien de Kona dan inderdaad, maar de andere opties die je noemt zitten er naar mijn weten allemaal onder.

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

London schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Goede keus lijkt me. Als je kijkt binnen het budget 15-20k dan ga je niet veel beters vinden met meer range dan de Tesla SR/LR. Althans, ik zou niet weten wat :P Misschien de Kona dan inderdaad, maar de andere opties die je noemt zitten er naar mijn weten allemaal onder.
Eens, ik zat vorig jaar al naar een M3 voor haar te kijken, maar ze vond hem zelf te groot en te duur. Inparkeren met haar Panda ging inderdaad ook wel erg makkelijk. Maar het kwartje viel ook bij haar toen de Kona een heel erg beperkt zicht gaf, veel knoppen, flippers voor de regeneratie, "lastig menu" (ook omdat we dat niet gewend zijn), etc. Dus toen ze na die 5+ andere auto's in de Model 3 ging zitten voelde dat voor haar direct vertrouwd en werd de knoop instant doorgehakt. Wel vinden we de lage instap niet fijn, zijn nog even aan het pielen met Easy Entry, maar dat is eerder de reden geweest om voor de andere auto voor de Y ipv 3 te gaan.

Wel nieuwe luchtfilters besteld, als ik het menu mag geloven zijn die in 5 jaar tijd nooit vervangen :) En dus benieuwd naar de range die anderen met ook ongeveer 100-110k op de teller hebben met de SR+ uit 2019.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
London schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:57:
[...]

De Kona is meer een traditionele auto welke er ook is in een electrische uitvoering: ik had er eentje van bouwjaar 2020 met 121.000km's op de teller gevonden voor circa € 15.000. Die heeft dan een 64kWh accupakket, dus qua accucapaciteit vergelijkbaar en Hyundai heeft een goede reputatie wat betreft accudegradatie.

Toch vind ook ik een gebruikte Tesla model 3 meer waar voor zijn geld bieden: nu moet ook wegenbelasting betaald worden, dan is de standaard model 3 helemaal niet zwaar voor een auto met accupakket van 60kWh. De Kona is in ieder geval zwaarder, dus misschien zou je er meer wegenbelasting voor betalen?

Voor mij zou wel belangrijk zijn wat de inruilwaarde van de Leaf zou zijn: als je een benzineauto inruilt, dan krijg je een relatief hoge inruilwaarde. Maar ik heb het gevoel bij veel van de model 3 verkopers, dat die helemaal niet op inruil zitten te wachten. Die willen echt een snelle doorlooptijd hebben van de occasions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:11
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Voor mij zou wel belangrijk zijn wat de inruilwaarde van de Leaf zou zijn: als je een benzineauto inruilt, dan krijg je een relatief hoge inruilwaarde. Maar ik heb het gevoel bij veel van de model 3 verkopers, dat die helemaal niet op inruil zitten te wachten. Die willen echt een snelle doorlooptijd hebben van de occasions.
Ik kreeg op aanvraag van een garage een inruilvoorstel van 1000 euro voor mijn huidige benzineauto. Betreft wel een auto van ruim 14 jaar oud met nu bijna 235.000 km op de teller 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
1rr1tantemug schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Ik kreeg op aanvraag van een garage een inruilvoorstel van 1000 euro voor mijn huidige benzineauto. Betreft wel een auto van ruim 14 jaar oud met nu bijna 235.000 km op de teller 8)
Dat is meer dan de € 50 die ik ooit kreeg, toen ik een hele oude auto met gebreken inruilde. Restwaarde van die Tesla model 3's, vind ik wel een beetje zorgelijk. Als een exemplaar met slechts 110.000km's op teller nu minder dan € 17.000 kost, wat is die dan nog waard aan het einde van 2025?

Krijg je er dan nog maar € 8500 voor? Want als ik kijk voor hoeveel ik mijn Leaf eigenlijk te boek heb staan, dan krijg ik nog maar de helft inruil circa en dan scheelt het dat ik hem tweedehands gekocht heb. Ik heb dus circa € 20.000 betaald en nu krijg ik hooguit € 10.000 inruil. Die auto heb geeneens 2 jaar, dus hij schrijft enorm af.

Alleen voor de Tesla model 3 geld dat net zo en dan denk je met € 17.000 waarschijnlijk een goede deal te scoren? Maar die Kia Picanto die je voor dat geld ook koopt, zal waarschijnlijk veel beter zijn restwaarde behouden en heeft lagere maandlasten. Daarom vond ik de AutoRai ook weinig kritisch: ze hebben het geen 1x gehad, over de potentiële enorme afschrijving die je voor je kiezen gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:48

NeoflexNL

Forever young

Hoe is jullie ervaring, bij bekeken exemplaren, voor wat betreft de draagarmen? Zijn die in veel gevallen vervangen van de 2019 exemplaren? Zo niet, hoe zwaar wordt hier aan getild?

@Taro zijn er nog specifieke zaken in het servicemenu waar je op let?

[ Voor 3% gewijzigd door NeoflexNL op 01-01-2025 13:23 ]

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-05 12:10
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:04:
[Afbeelding][Afbeelding]

Zou dit een trol zijn? Of klapt er hier een medewerker van Tesla Duiven uit de school? Ik kwam dit tegen in de reacties, van de video van AutoRai waarin ze een Model 3 uit 2021 gebruiken om advies te geven over een exemplaar uit 2019 |:(

Het begon ermee, dat hij een reactie plaatste: in de zin van als eens een dagje meeloopt in onze Tesla werkplaats, dan wil je zeker weten geen Tesla meer kopen. Ik kan best voorstellen dat er medewerkers van Tesla zijn, die dan uit de school klappen. Al dan niet onder een neppe naam. Maar die waslijst wat hij noemt, is best zorgwekkend. En groot deel daarvan is inderdaad al bekend, dus er staan geen onwaarheden in lijkt mij?
Dit lijkt me een troll. Hoewel de bouwkwaliteit van de 2019 Tesla Model 3 beter kan, is het nou niet dat ze uit elkaar vallen zoals wordt gesuggereerd. Ik heb diverse collega’s met de 2019/2020 versie, maar die kennen deze problemen niet. Wel hebben we allemaal meerdere service bezoeken gehad, dus dat hoort er een beetje bij. Dan moet je denken aan: vocht in de achterlichten, draagarmen, niet werkende camera’s, defect slot frunk, lekkage in de trunk, terugroep actie kabelboom. Het blijft een auto dus heeft best wat te verduren. Het beste is om gewoon een paar honderd euro per jaar opzij te zetten voor onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 09:30
@MathiasMetzger

Wij kregen iets van net geen 6K voor onze 30kwh Tekna uitvoering leaf uit 2016 met 75k op de teller.

Tweedehands gekocht met Sepp subsidie op 1 januari 2022. Met aftrek 14k, dus in 3 jaar tijd meer dan 10k eraf. Dat is fors helemaal vergeleken met de benzine wagen die wij in 2022 hebben gekocht ook uit 2016 met nu 165k op de teller die heeft een afschrijving van 5k.

Maarja wij hebben zoiets van nu een wagen kopen voor de aankomende 10 jaar dan maar wat meer verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

NeoflexNL schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:56:
Hoe is jullie ervaring, bij bekeken exemplaren, voor wat betreft de draagarmen? Zijn die in veel gevallen vervangen van de 2019 exemplaren? Zo niet, hoe zwaar wordt hier aan getild?
Ik heb hiervoor bewust op een parkeerplaats met daarop een aantal verkeersdrempels een aantal rondjes gereden. Had in de M3P destijds enorme kraakgeluiden bij drempels of hele scherpe bochten bij lage snelheid en toen zijn de draagarmen onder garantie vervangen. Die situatie met deze occasion nagebootst en geen enkele kraak waargenomen.

Wel stond en staat er nog een terugroepactie open mbt de achterste camera, maar bij de vorige auto heb ik gezien wat dat voor kleine ingreep is en dat risico accepteer ik wel als dat niet onder garantie valt. De camera deed het prima en ik zag geen sporen van een defect bij de kabelboom.
Heel simpel gezegd: Alle opties/tabbladen langsgelopen en gekeken of alles groen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-04 00:47
Taro schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Ik heb hiervoor bewust op een parkeerplaats met daarop een aantal verkeersdrempels een aantal rondjes gereden. Had in de M3P destijds enorme kraakgeluiden bij drempels of hele scherpe bochten bij lage snelheid en toen zijn de draagarmen onder garantie vervangen. Die situatie met deze occasion nagebootst en geen enkele kraak waargenomen.

Wel stond en staat er nog een terugroepactie open mbt de achterste camera, maar bij de vorige auto heb ik gezien wat dat voor kleine ingreep is en dat risico accepteer ik wel als dat niet onder garantie valt. De camera deed het prima en ik zag geen sporen van een defect bij de kabelboom.

[...]

Heel simpel gezegd: Alle opties/tabbladen langsgelopen en gekeken of alles groen was.
Volgens mij kan je die terugroepactie altijd kosteloos doen, ook buiten garantie, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
[Afbeelding][Afbeelding]

Zou dit een trol zijn? Of klapt er hier een medewerker van Tesla Duiven uit de school? Ik kwam dit tegen in de reacties, van de video van AutoRai waarin ze een Model 3 uit 2021 gebruiken om advies te geven over een exemplaar uit 2019 |:(

Het begon ermee, dat hij een reactie plaatste: in de zin van als eens een dagje meeloopt in onze Tesla werkplaats, dan wil je zeker weten geen Tesla meer kopen. Ik kan best voorstellen dat er medewerkers van Tesla zijn, die dan uit de school klappen. Al dan niet onder een neppe naam. Maar die waslijst wat hij noemt, is best zorgwekkend. En groot deel daarvan is inderdaad al bekend, dus er staan geen onwaarheden in lijkt mij?
Als je bij een service center werkt dan zie de hele dag problemen, dat is je werk. Bij een ice wagen heb je na 150k ook grote zaken moeten vervangen of defecten geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 08:35
Taro schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Eens, ik zat vorig jaar al naar een M3 voor haar te kijken, maar ze vond hem zelf te groot en te duur. Inparkeren met haar Panda ging inderdaad ook wel erg makkelijk. Maar het kwartje viel ook bij haar toen de Kona een heel erg beperkt zicht gaf, veel knoppen, flippers voor de regeneratie, "lastig menu" (ook omdat we dat niet gewend zijn), etc. Dus toen ze na die 5+ andere auto's in de Model 3 ging zitten voelde dat voor haar direct vertrouwd en werd de knoop instant doorgehakt. Wel vinden we de lage instap niet fijn, zijn nog even aan het pielen met Easy Entry, maar dat is eerder de reden geweest om voor de andere auto voor de Y ipv 3 te gaan.

Wel nieuwe luchtfilters besteld, als ik het menu mag geloven zijn die in 5 jaar tijd nooit vervangen :) En dus benieuwd naar de range die anderen met ook ongeveer 100-110k op de teller hebben met de SR+ uit 2019.
Toen ik mijn SR+ in het voorjaar inleverde had hij ook nog een bereik van ongeveer 335-340. Die waarde stond er de laatste ~2 jaar al op. Na de eerste dip bleef hij hangen op dus ca. 12% degradatie. Lijkt me dus een vrij normale waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 21:08
minetorpia schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Volgens mij kan je die terugroepactie altijd kosteloos doen, ook buiten garantie, toch?
Correct. En in tegenstelling tot elk ander merk, doen ze het indien gewenst dmv mobile service voor je deur/op elke gewenste locatie. Of je combineert het met iets anders bij her SeC, bijv. de draagarmen als dat nog niet gebeurd is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
Voor mensen die al een Tesla hebben: laten jullie onderhoud altijd bij Tesla doen? Of kan je net zo goed naar een garage gaan die ervaring heeft met Tesla’s?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

minetorpia schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:48:
Voor mensen die al een Tesla hebben: laten jullie onderhoud altijd bij Tesla doen? Of kan je net zo goed naar een garage gaan die ervaring heeft met Tesla’s?
Ik rij nu 5,5 jaar Tesla en heb op wat garantiezaken na die je natuurlijk altijd bij Tesla zelf laat uitvoeren nog nooit onderhoud hoeven laten plegen.

De banden en dergelijke kan je ook prima bij Euromaster of Profile laten doen. De interieur- en HEPA-filters kan je zelf vervangen. De remvloeistof vervangen, koelvloeistof aanvullen of ruitenwissers vervangen (kan je ook zelf) kan evt. ook wel ergens anders. Zou alleen naar Tesla gaan als het een heel specifieke reden of echt een Tesla only onderdeel betreft, of als je er toevallig dichtbij woont en ze qua prijs vergelijkbaar zijn.

Dergelijke vragen passen een volgende keer overigens beter in dit algemene topic, aangezien ze niet specifiek voor een occasion zijn: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Via een WCD kan je naar mijn weten nooit meer dan 13A selecteren, hier in ieder geval nog nooit gezien.
Hm, dat zou jammer zijn. Heb net gisteren de laatste kabels getrokken. Morgen de meterkast updaten. Heb er een 20A zekering voor besteld zodat ik langere tijd 16A kan trekken.

13A vs 16A scheelt flink in laadtijd.

Als ik de Tesla app open en naar het laadscherm ga dan staat daar wel 16A op het moment dat de laadkabel niet aangesloten is. Dus nam daarom aan dat het inzakkende voltage het probleem was.
Ga het morgen zien. Dan is het hele gezin de deur uit en kan ik even rustig de hele meterkast afschakelen om alles aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:14
Farmerwood schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Hm, dat zou jammer zijn. Heb net gisteren de laatste kabels getrokken. Morgen de meterkast updaten. Heb er een 20A voor besteld zodat ik langere tijd 16A kan trekken.

13A vs 16A scheelt flink is laadtijd.

Als ik de Tesla app open en naar het laadscherm ga dan staat daar wel 16A op het moment dat de laadkabel niet aangesloten is. Dus nam daarom aan dat het inzakkende voltage het probleem was.
Ga het morgen zien. Dan is het hele gezin de deur uit en kan ik even rustig de hele meterkast afschakelen om alles aan te sluiten.
Simpele oplossing: installeer een blauwe eenfase CEE WCD, en dan laden met de blauwe pigtail van de Tesla granny. Kost geen drol, en dan kun je wel standaard aan 16A laden. Ik ben een stapje verder gegaan, en heb rode driefase CEE laten plaatsen.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Farmerwood & @marvel27 Dit is hier ook offtopic, voor het thuisladen van je EV kan je terecht in: Thuisladen van je EV deel 2. En voordat je met stekkers aan de slag gaat, kijk ook even naar de toekomst, of je mogelijk goedkoper wil laden met alleen zonnestroom of bijv. ook dynamische tarieven, dan kan ik je het volgende topic aanraden: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:39
Taro schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:47:

337 km bij 100% is zeker prima, ook rekening gehouden met het koude weer nu.

https://ev-database.org/c...del-3-Standard-Range-Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
[Afbeelding][Afbeelding]

Hmm die comment section onder die video staat eigenlijk vol met trolls en niet-onderbouwde en vermoeiende haat op Tesla/EV's. Jouw screenshot lijkt mij ook een troller, zeker die reactie op 'rubendewulf' slaat nergens op...

'De Wulf' is trouwens een Belgische achternaam en hoewel het mogelijk is, lijkt het mij sterk dat die persoon toevallig bij Tesla Duiven komt.

[ Voor 4% gewijzigd door ZXRY op 01-01-2025 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ZXRY schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:46:
[...]

337 km bij 100% is zeker prima, ook rekening gehouden met het koude weer nu.

https://ev-database.org/c...del-3-Standard-Range-Plus
Ja idd, kan helaas in TeslaMate niet de originele range en capaciteit zien, maar die alleen handmatig invoeren, maar fijn om te horen dat deze degradatie dus in lijn is en niet bijv. superslecht :) Iemand die deze versie al sinds het begin in Teslamate heeft staan? Welke originele range en capaciteit heb je daar staan, 49.x kWh of 53.x kWh?

Overigens wel goed om alert op te zijn: Op heel veel plaatsen wordt met "60 kWh" geadverteerd, terwijl het 49 kWh bruikbaar en 53 kWh totaal betreft. Nou was ik gelukkig zelf al op de hoogte van het 2020 LFP model uit China ("Unicorn" versie geloof ik? :) ) omdat ik al jaren in het Tesla Model 3 topic zit, maar wel iets om op te letten dus als je een Model 3 occasion aanschaft. Ik zie heel veel "60 kWh" vermeldingen langskomen bij aanbieders, maar dat zijn geen 2019 NCA modellen, maar >2020 LFP MiC (Made in China) modellen. Je krijgt dus geen 60 kWh LFP versie, maar een 53 kWh NCA versie. Goed om de verkoper op te wijzen en de verwachtingen te managen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
TonyD schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Het beste is om gewoon een paar honderd euro per jaar opzij te zetten voor onderhoud.
Paar honderd euro per jaar onderhoud voor een vrij forse auto met minstens 238 pk zou wel héél weinig zijn. Voor mijn Renault Clio die ik sinds 2018 in bezit heb, betaal ik aan onderhoud jaarlijks tussen de 300 (in 2018) en 1300 (in 2022) euro, wat ik ansich al betaalbaar vind. Dit overigens met gemiddeld 20.000 km per jaar. Zo even snel uit mijn hoofd gerekend zou zelfs een Model 3 SR qua totale lopende kosten per jaar goedkoper zijn, wat nogal opmerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:06
Taro schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Ja idd, kan helaas in TeslaMate niet de originele range en capaciteit zien, maar die alleen handmatig invoeren, maar fijn om te horen dat deze degradatie dus in lijn is en niet bijv. superslecht :) Iemand die deze versie al sinds het begin in Teslamate heeft staan? Welke originele range en capaciteit heb je daar staan, 49.x kWh of 53.x kWh?

Overigens wel goed om alert op te zijn: Op heel veel plaatsen wordt met "60 kWh" geadverteerd, terwijl het 49 kWh bruikbaar en 53 kWh totaal betreft. Nou was ik gelukkig zelf al op de hoogte van het 2020 LFP model uit China ("Unicorn" versie geloof ik? :) ) omdat ik al jaren in het Tesla Model 3 topic zit, maar wel iets om op te letten dus als je een Model 3 occasion aanschaft. Ik zie heel veel "60 kWh" vermeldingen langskomen bij aanbieders, maar dat zijn geen 2019 NCA modellen, maar >2020 LFP MiC (Made in China) modellen. Je krijgt dus geen 60 kWh LFP versie, maar een 53 kWh NCA versie. Goed om de verkoper op te wijzen en de verwachtingen te managen...
Ik dacht dat de eerste generatie lfp battery ook 55kwh aan capaciteit heeft.
Wel heeft het vanaf december 2020 een warmtepomp aan boord, dat is het model wat ik zoek voor een mooie prijs.
Maar moeilijk te vinden. :9

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:32
Na reeds een tijdje actief bezig te zijn met het zoeken naar hét perfecte moment om te kopen afgelopen maandag maar eens op stap geweest om te kijken wáár ik eigenlijk precies naar aan het kijken ben. Heb namelijk vanalles gelezen en gezien over de Model 3, maar er zelf nog nooit in gezeten :+.

Afgelopen zomer hebben we voor de vrouw een Mazda CX-3 gekocht bij Autobedrijf Favoriet. Toen viel mij uiteraard al op dat ze ook zo'n tien Model 3's hadden staan maar daar kwamen we toen niet voor B-) .Die aankoopervaring + aftersales was toen erg prettig dus vandaar dat ik daar ben gaan kijken.

Afgelopen weekend gemaild of ik kon langskomen voor een nette Model 3 LR nov. '19 met 130k op de teller. Dit was geen probleem en ik was welkom. Maandagochtend stond de LR netjes met een halve accu voor ons klaar, weliswaar in de regen. Hierdoor was het lastig om de auto van buiten goed te beoordelen, we konden namelijk niets vinden. Wel viel ons het de rode/roze gloed van de regendruppels in het dak op. Internet leerde ons dat dit dak op sommige wat oudere M3's geleverd is maar ze rond dec. 2019 overal naar het donkere dak zijn overgestapt, de verkoper vertelde dat het een speciaal zonwerend dak is. De waarheid zal ergens in het midden liggen denk ik dan maar :) .Ook had 'ie last van vocht in de achterlichten. De verkoper gaf aan dat ze dit bijna allemaal hebben, helemaal als ze een tijdje stil staan. Bij dagelijks gebruikt trekt het weg en heb je er nagenoeg geen last van.

Het ging hier tevens om de niet zo vaak voorkomende RWD. Het interieur zag er net zo uit als de buitenkant, lastig iets echt op aan te merken. Het rijden ging eveneens uiterste soepel, geen kraakjes/piepjes/bijgeluiden. Wel vond ik het bandengeluid vrij hard aanwezig. Gezien het regende ook getest hoe de auto met het vermogen om zou gaan, je merkt dat 'ie dan het vermogen niet kwijt kan op het asfalt (helemaal in een flauwe bocht) en de traction control in moet grijpen (die z'n werk overigens indrukwekkend goed doet).

Na een ritje van ongeveer 15 minuten wel overtuigd dat zo'n Tesla wel passend is en dit waarschijnlijk geen slecht model is, maar ik had natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Dit ook transparant aan de verkoper verteld en hij stelde voor dat ik dan toch even een andere Model 3 ging rijden, of ik voorkeur had.

Ik koos voor een vergelijkbare M3 LR dec. 19 AWD met 100k op de klok (ietsje minder dus). Het prijsverschil van € 2000,- was volledig te wijten aan de kilometerstand volgens de verkoper. Exterieur bleef lastig beoordelen (wederom vocht in de achterlichten) maar het interieur was er merkbaar slechter aan toe. Slijtage aan het stuur (veelvoorkomend, aldus de verkoper) en sommige interieurdelen (vooral bij de achterportieren) lieten los. Qua rijden kon ik geen verschil merken tussen de twee auto's. Geen kraakjes/piepjes, ook niet bij stevig over drempels rijden. Uiteraard is de tractie (helemaal in de regen) een wereld van verschil en voelt de auto wat dat betreft als eentje uit een andere league.

Beide auto's vielen me allersinds mee en hebben me gerustgesteld dat het met de basis echt wel goed zit. Je bent vooral overgeleverd hoe de vorige eigenaar er mee omging, minus een aantal bekende puntjes zoals in dit topic veelvuldig besproken. Hoewel de prijs/kwaliteit van beide auto's niet slecht was (helemaal in combinatie met 1 jaar Bovag garantie) wacht ik toch nog even om te kijken of ik een betere deal kan scoren.

Al met al wederom een erg prettige ervaring in Vaassen. Vriendelijk, niet opdringerig (laten je alle tests doen wat je maar wilt) en nemen de tijd voor je. :Y)

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46
NeoflexNL schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:56:

Ik heb 2 autos bekeken. Eerste knarste als een gek, ook al reed je op een niet geasfalteerde weg. Tweede auto die ik aangeschaft heb, heeft ook de draagarmen niet vervangen blijkt uit de onderhoudshistorie.

De recall op de achtercamera kan je inderdaad gratis laten vervangen. Ook buiten de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 09:30
@Mevius

Voor ons de reden dat wij de LR hebben gepakt tegenover de standard. Ook bij ons 2k verschil.

Die 2k is best opvallend laag. Zeker gezien de meerprijs destijds nieuw. De extra’s tegenover standaard. 4x4, achterbank verwarming, 15kwh grotere accu, meer vermogen, zwaardere wagen (wegenbelasting, even uit me hoofd 150kg verschillen tussen SR en LR)

Wij gaan met de LR nu 30 euro betalen zal uiteindelijk in 2027 op zo”n 120 euro uitkomen per maand. (Best een fors bedrag)

Daarnaast zoals je zegt het gaat erom hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan. Qua kilometersstand kan dan soms interessant zijn om eentje te pakken die hoger is mits de wagen in mooiere staat is. Ja, het is een zoektocht, vooral door de kortere omlooptijden maakt het lastig de parels te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 16:38
Die wegenbelasting is inderdaad wel een forse aderlating.
Met schuin oog kijk ik wel eens naar de m3 om de tweede auto in gezin op te volgen. Maar de huidige kost 20eur per maand. Aangezien er slechts 5k km mee wordt gereden, is het plots niet meer rendabel om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:23
Mevius schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:36:
Wel viel ons het de rode/roze gloed van de regendruppels in het dak op. Internet leerde ons dat dit dak op sommige wat oudere M3's geleverd is maar ze rond dec. 2019 overal naar het donkere dak zijn overgestapt, de verkoper vertelde dat het een speciaal zonwerend dak is.
Die rode gloed kan deels ook komen door wax van de wasstraat, hier goed zichtbaar met eerste nachtvorst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91RMcytmRsUm10kIrEVURCYhUQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VghxDMpKlVTF3WJQTLrSimDm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
rover12345 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Die rode gloed kan deels ook komen door wax van de wasstraat, hier goed zichtbaar met eerste nachtvorst.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad precies het effect wat we zagen. Het viel op want de andere Tesla's die er stonden hadden het effect niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:40
RonJ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:10:
Voor dat geld zou ik een 2021 willen.

Die meerprijs zit m dan vooral in weten dat er goed voor gezorgd is. En hij zal er keurig uitzien. Dat is zeker wat waard, maar zoveel? De garantie is er net zogoed af en weinig tot niet rijden is ook heel slecht voor een auto. Mensen hechten imho teveel waarde aan km’s. Auto’s (en accu’s!) verouderen net zo hard door jaren als door km’s.
Maar ook bij een latere verkoop/inruil zullen km's toch weer als wapen tegen je gebruikt gaan worden :+

Ik ben me wat aan het oriënteren, maar vind het ontzettend lastig.
Nu gaan voor een SR+ LFP-model wat je wel tot 100% kunt opladen, dus in feite een range hebt die in de buurt komt van een LR?
Nu voor ~20k voor een 2019 model gaan met al z'n bekende kinderziektes omdat het de best bang for the buck is? Zullen wel wat afschrijven, maar de grootste hoop is er al vanaf.
Of nu voor 27k+ (in het oosten/zuiden van het land) gaan voor een 2021 model gaan met minder kinderziektes, maar wel met de wetenschap dat die over 2 jaar ook voor ~20k te koop staan?
Of nog lekker ff doorbollen in m'n betrouwbare Japanse hybride en het over een jaar of wat nog eens bekijken?
Ik koos voor een vergelijkbare M3 LR dec. 19 AWD met 100k op de klok (ietsje minder dus). .... Uiteraard is de tractie (helemaal in de regen) een wereld van verschil en voelt de auto wat dat betreft als eentje uit een andere league.
Is het echt zo'n enorm verschil tussen RWD/AWD of merk je het alleen als je de randjes op gaat zoeken van tractie? Ik rij 99% van de tijd met het verkeer mee op N- en A-wegen op de adaptive cruise control dus vraag me af of AWD een dan reële meerwaarde heeft. Kostenverschil is heel ruw geschat +100 per jaar (+50 verzekering en tzt +50 belasting).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mevius
catchingfire schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:22:
[...]

[...]

Is het echt zo'n enorm verschil tussen RWD/AWD of merk je het alleen als je de randjes op gaat zoeken van tractie? Ik rij 99% van de tijd met het verkeer mee op N- en A-wegen op de adaptive cruise control dus vraag me af of AWD een dan reële meerwaarde heeft. Kostenverschil is heel ruw geschat +100 per jaar (+50 verzekering en tzt +50 belasting).
Bij 'normaal' rijden (meerijden met het verkeer, zelfs vlot) merkte ik geen verschil tussen de LR RWD en AWD. Je komt op geen enkel vlak vermogen of grip te kort in de RWD. Als ik beide auto's niet direct na elkaar gereden zou hebben zou ik ook onder de indruk zijn van de grip en acceleratie van de RWD. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
RonJ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:10:
[...]
De garantie is er net zogoed af en weinig tot niet rijden is ook heel slecht voor een auto. Mensen hechten imho teveel waarde aan km’s. Auto’s (en accu’s!) verouderen net zo hard door jaren als door km’s.
Stel een model 3 met 50.000km's kost € 20.000 en eentje met 120.000km's slechts € 17.000 totaal? Als je veel veel km's rijdt, dan heb je binnen no time geen garantie meer op je accupakket als je besluit voor een exemplaar met 120.000km's te gaan. Maar in beide gevallen heb je dus nog slechts 3 jaar garantie op dat accupakket, althans bij een standaard model 3.

Zelf rij ik momenteel geeneens 12.000km's per jaar, dus laat dat 40.000km's in drie jaar tijd zijn? Bedoel het ene jaar rij ik meer dan het andere jaar? Maar mijn huidige EV ( Nissan Leaf 40kWh ) zet ik bewust niet meer in voor lange reizen, dus die km's zijn een beetje weggevallen. Maar zelfs al zou ik een EV hebben die beter inzetbaar is: lange afstanden, die vlieg ik bij voorkeur. Al helemaal als je zonder veerboot of kanaaltunnel, niet met je auto in Engeland komt bijvoorbeeld.

Koop je die van 120.000km en rij je na 3 jaar 40.000km's ermee, dan zit je precies op 160.000km's. Ik ga ervanuit dat de meeste mensen die een Tesla rijden, gemiddeld gezien wel meer rijden dan 12.000km's. Dus stel je rijdt het dubbele aan km's, dan bereikt je tweedehands Tesla die 80.000km's op de teller had i.p.v. 120.000km's net zo goed de 160.000km's. En dat is het enigste waar naar gekeken wordt: handelaren interesseert het niet of de accu degradatie lager of hoger is. Dat controleren ze waarschijnlijk niet eens, als je komt inruilen.

Als ik eentje wil kopen, dan het liefst een met een km-stand tussen de 100.000km's en 120.000km's. Ik had er een paar gezien die € 17.000 moesten kosten en slechts 100.000km's gelopen hadden, echter die waren al verkocht. En stja vandaag de zorgverzekering in 1x betaald, dus weg mijn geld _O-

[ Voor 4% gewijzigd door MathiasMetzger op 02-01-2025 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alenji
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-04 16:02
minetorpia schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:58:
[Afbeelding]

Gisteren plaatste ik al mijn ervaring bij Autobedrijf SK. Context: ik ben daar twee keer geweest. Eerste keer ~30 min en tweede keer ~10 min. Hij wilt eigenlijk dat je de auto koopt zonder te kijken. Zie hierboven zijn reactie op de vraag of ik langs kan komen kijken.

Even wat korte quotes van de twee bezoeken:
“Je bent een moeilijke koper”
“Je bent een zenuwachtige koper, dat maakt mij ook zenuwachtig”
“Ik sta niet te wachten op mensen die allemaal checklists bij langs gaan”
“Vroeger koos de klant de dealer uit, tegenwoordig kiest de dealer zijn klant uit.”

Het is erg verleidelijk als je zijn aanbod ziet. Zijn reviews op Google zijn ook redelijk goed, wat ik nog steeds niet begrijp. Dus voor de eventuele Tweaker die ook zijn auto’s zien staan op AutoScout: ik zou het niet doen.
Dat bedrijf zou ik vermijden. Ik ben er ook een keer geweest. Verkoper is klant onvriendelijk en wil geen proefrit behalve als je al een afspraak van te voren kan maken..

Was trouwens vrij shady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-04 01:17
Ook had 'ie last van vocht in de achterlichten. De verkoper gaf aan dat ze dit bijna allemaal hebben, helemaal als ze een tijdje stil staan. Bij dagelijks gebruikt trekt het weg en heb je er nagenoeg geen last van.

[...]

Exterieur bleef lastig beoordelen (wederom vocht in de achterlichten) maar het interieur was er merkbaar slechter aan toe. Slijtage aan het stuur (veelvoorkomend, aldus de verkoper) en sommige interieurdelen (vooral bij de achterportieren) lieten los.

[...]

Al met al wederom een erg prettige ervaring in Vaassen. Vriendelijk, niet opdringerig (laten je alle tests doen wat je maar wilt) en nemen de tijd voor je. :Y)
Ik zou deze auto's beide dus laten staan en ook niet bij die garage kopen, zeker niet als het een BOVAG garage is. Die moeten toch beter kunnen. Vocht in de achterlichten; inderdaad veel voorkomend probleem, maar het is onzin dat dit "vanzelf" weg zou gaan (ja, alleen in de zomer). Er zijn genoeg YT video's te vinden die in detail op dit probleem ingaan, uitleggen wat het veroorzaakt en uitleggen hoe je dit indien nodig zelf DIY kan fixen. Maar als het probleem er al is als ik de auto nog moet kopen, zou ik toch liever willen dat dit gewoon wordt opgelost (vervangen).

Ik heb zelf ook bij een BOVAG garage een M3 exemplaar bekeken met vocht in achterlichten. Nadat ik dit aangaf werd gelijk aangeboden dat die lamp voor aankoop zou worden vervangen. De verkoper van jouw garage probeerde het echt makkelijk af te schuiven.

Dan nog de slijtage aan het interieur; inderdaad pilaren en schade aan stuur komt regelmatig voor. Omdat er zó veel exemplaren komende maand beschikbaar komen, zou ik dus sowieso doorzoeken naar een netter exemplaar (en die zijn er, heb "bodemprijs" exemplaren bij handelaren gezien die toch een netjes behandeld, zo goed als nieuw interieur hadden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Alenji schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Dat bedrijf zou ik vermijden. Ik ben er ook een keer geweest. Verkoper is klant onvriendelijk en wil geen proefrit behalve als je al een afspraak van te voren kan maken..

Was trouwens vrij shady
Waarom verkopen de leasemaatschappijen die autos eigelijk niet rechtstreeks aan ons? Ik zit ook weleens te kijken? Dan zie ik dan Jan Bogert er tig heeft staan, alleen die heeft ook niet de al te beste reputatie. Bovag garantie is trouwens een wassen neus, daar heb je niets aan. Wettelijk gezien heb je gewoon garantie van een jaar, dus ik weet niet waarom dit soort bedrijven nog steeds kunnen bestaan?

Bij Auto Corsten in Mariahout heb ik ook de nodige Tesla's gezien: daar zou ik waarschijnlijk eerder kopen, dan bij Jan Bogert. En een benadering, dat je niet zo'n twijfelachtige klant moet zijn? Dus gewoon direct kopen? Dat gaat erbij mij niet in, want autos zijn een en al emotie. Als ik na een proefrit geen goed gevoel zou hebben, dan keer ik gewoon huiswaarts. Ook als ik het halve land afgereisd ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:40
MathiasMetzger schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Waarom verkopen de leasemaatschappijen die autos eigelijk niet rechtstreeks aan ons?
Omdat ze daar geen tijd of zin in hebben nou verkopen ze er zeg maar 20 stuks per keer dan ben je er gelijk van af en geen gezeik met klanten en garanties

Maar goed het zijn leasemaatschappijen geen autoverkopers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:49
[...]

Maar ook bij een latere verkoop/inruil zullen km's toch weer als wapen tegen je gebruikt gaan worden :+

Nu gaan voor een SR+ LFP-model wat je wel tot 100% kunt opladen, dus in feite een range hebt die in de buurt komt van een LR?
Nu voor ~20k voor een 2019 model gaan met al z'n bekende kinderziektes omdat het de best bang for the buck is? Zullen wel wat afschrijven, maar de grootste hoop is er al vanaf.
Of nu voor 27k+ (in het oosten/zuiden van het land) gaan voor een 2021 model gaan met minder kinderziektes, maar wel met de wetenschap dat die over 2 jaar ook voor ~20k te koop staan?
Of nog lekker ff doorbollen in m'n betrouwbare Japanse hybride en het over een jaar of wat nog eens bekijken?
Ik heb hier hetzelfde dillema, ik neig toch steeds meer naar gewoon rustig door rijden met de huidige auto.

APK is weer een jaar geldig en geen gekke gebreken.

Ik hou de prijzen nog wel in de gaten maar wij zijn momenteel ook voor 100% afhankelijk van openbare laadpalen, als dat niet het geval was dan was de keuze wat makkelijker geworden voor een EV.

Groot onderhoud komt er pas over +- 3 jaar aan voor de huidige auto, dan is de 2e hands EV markt vast ook weer totaal anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]

Voor de volledigheid: Een LFP accu moet je regelmatig tot 100% opladen omdat bij LFP accu's anders de state of charge niet goed kan worden bepaald en gaat driften. Ook een LFP accu degradeert op 100% harder/sneller dan op bijv. 80% en het is dus ook niet goed een auto met LFP accu elke dag tot 100% te laden en dan op 100% te laten staan. Ook voor LFP is het beter om bijv. 1x per week naar 100% te laden en de rest van de week tot bijv. maximaal 80% voor de levensduur.

Heb je dus een keer 100% nodig voor die ene rit, of laad je aan een publieke laadpaal, dan vooral tot 100% laden, maar heb je een eigen laadpaal op de oprit staan en iedere dag bijv. maximaal 40-60% van de range nodig, dan kan je overwegen een andere laadstrategie te hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunny3208
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 11:07
MathiasMetzger schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Waarom verkopen de leasemaatschappijen die autos eigelijk niet rechtstreeks aan ons? Ik zit ook weleens te kijken? Dan zie ik dan Jan Bogert er tig heeft staan, alleen die heeft ook niet de al te beste reputatie. Bovag garantie is trouwens een wassen neus, daar heb je niets aan. Wettelijk gezien heb je gewoon garantie van een jaar, dus ik weet niet waarom dit soort bedrijven nog steeds kunnen bestaan?
Ik heb een bedrijf gevonden waar je een zoekopdracht kunt plaatsen voor ex-lease auto's. Bijvoorbeeld Model 3 2019, <120k km. Zij gaan dan op de online autoveiling (alleen toegankelijk voor automotive bedrijven met KvK-nummer) een match zoeken. Na goedkeuring wordt het aankoopproces gestart. Vervolgens betaal je 10% van het aankoopbedrag als commissie en de veilingkosten van 500 euro.

Volgens de website kost een Model 3 SR dan 16.000 euro (incl. de kosten).

Echter, ik vraag mij af of dit wel verstandig is. Je kunt de auto niet zelf inspecteren (met bijvoorbeeld de Model 3 checklist die hier eerder is geplaatst), de aankoop verloopt volledig online.

Persoonlijk houd ik het nu bij Autoscout24 met wat filters, want wil ik eerst de auto zelf zien en een proefrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 01:59

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

sunny3208 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Ik heb een bedrijf gevonden waar je een zoekopdracht kunt plaatsen voor ex-lease auto's.
Bedoel je een bedrijf zoals Autocoach.nl ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
[...]

Ik heb een bedrijf gevonden waar je een zoekopdracht kunt plaatsen voor ex-lease auto's. Bijvoorbeeld Model 3 2019, <120k km. Zij gaan dan op de online autoveiling (alleen toegankelijk voor automotive bedrijven met KvK-nummer) een match zoeken. Na goedkeuring wordt het aankoopproces gestart. Vervolgens betaal je 10% van het aankoopbedrag als commissie en de veilingkosten van 500 euro.

Volgens de website kost een Model 3 SR dan 16.000 euro (incl. de kosten).

Echter, ik vraag mij af of dit wel verstandig is. Je kunt de auto niet zelf inspecteren (met bijvoorbeeld de Model 3 checklist die hier eerder is geplaatst), de aankoop verloopt volledig online.

Persoonlijk houd ik het nu bij Autoscout24 met wat filters, want wil ik eerst de auto zelf zien en een proefrit maken.
Met die commissie met die veilingkosten zal ruwweg de gemiddelde marge zijn, voor dat geld wil ik geen auto die ik niet kan inspecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 22:13
Wat zitten googlen; de lease maatschappijen tonen al online wat er te koop aangeboden gaat worden.
Interessant; aanstaande maandag alleen al gaat Alphabet 118 model 3's veilen....

https://nl.bca-europe.com...c7-ef11-b86f-005056b50caa|make_exact:Tesla&saleHeader=true&cultureCode=nl-NL

Zelf niet in de markt voor een Model 3. Heb wel 4 jaar in een Model 3 SR+ uit 2019 gereden, maar ik mik zelf op een leuke Model S uit 2019/2020, maar pas vanaf mei 'echt nodig'. Tot die tijd lees ik uit interesse mee in dit soort topics.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

Verstandigste is nog steeds een Toyota rijden: maar ik denk in het geval van een model 3, dat je daar behoorlijk wat risico meeloopt. Een EV van bijvoorbeeld Hyundai die ziet volgens strik schema, de dealer voor zijn onderhoud. Veel zaken zullen dus tijdens de leaseperiode allang gerepareerd zijn.

Tesla daarin tegen zegt? Je hoeft niet langs te komen, dus zal een leaserijder geneigd zijn gewoon met mankementen verder te blijven rijden. Dan wordt de auto ingeleverd bij de leasemaatschappij en die stoot ze schijnbaar voor een appel en ei af, via veilingen? Inplaats het verlies te minimaliseren en direct aan de particulier verkopen, wat LeasePlan ( ik heb nog geholpen die autos te financieren met mijn spaargeld :+ ) lange tijd gewoon deed.

Ik vind dat wel jammer: maar ik denk dat er teveel potentiële gebreken aan een model 3 zitten en leasemaatschappijen, dan ook 1 garantie aan de particuliere verkoper zullen moeten bieden. In dat opzicht ben ik wel benieuwd wat een Jan Bogert doet, wanneer je die voor de Rijdende Rechter daagt.

Want ik vind dat veel van die verkopers zich op de rand van de wet bevinden, aangezien je in Nederland gewoon een jaar garantie krijgt. Je kunt dan een hele discussie beginnen over wat dat precies is? Maar dat noemen ze dan non-conformiteit, als je occasion niet conform blijkt te zijn. Welke Tweaker gaan wij terug zien bij de rijdende rechter? Aangezien ik het gevoel heb, dat je met zo'n Tesla model 3 ook een enorme miskoop kunt doen.

Daarom dat ik die verkopers helemaal zit te scannen: wat blijkt vaak dan? Ze doen de nodige moeite, om hun gemiddelde review score op Google Maps op te krikken met tig nep recensies. Dat alleen al vind ik altijd verdacht, want ik ben niet van gisteren en vind het wel heel toevallig dat Pietje alleen een recensie bij een autobedrijf achtergelaten heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:40
Heb al wat gezocht, my bad, maar ik kan het niet vinden: wat is in Nederland het verschil tussen een M3 met "Full Self-Driving Computer 3" en "Mogelijkheid voor Full Self-Driving"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
MathiasMetzger schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Verstandigste is nog steeds een Toyota rijden: maar ik denk in het geval van een model 3, dat je daar behoorlijk wat risico meeloopt. Een EV van bijvoorbeeld Hyundai die ziet volgens strik schema, de dealer voor zijn onderhoud. Veel zaken zullen dus tijdens de leaseperiode allang gerepareerd zijn.

Tesla daarin tegen zegt? Je hoeft niet langs te komen, dus zal een leaserijder geneigd zijn gewoon met mankementen verder te blijven rijden. Dan wordt de auto ingeleverd bij de leasemaatschappij en die stoot ze schijnbaar voor een appel en ei af, via veilingen? Inplaats het verlies te minimaliseren en direct aan de particulier verkopen, wat LeasePlan ( ik heb nog geholpen die autos te financieren met mijn spaargeld :+ ) lange tijd gewoon deed.

Ik vind dat wel jammer: maar ik denk dat er teveel potentiële gebreken aan een model 3 zitten en leasemaatschappijen, dan ook 1 garantie aan de particuliere verkoper zullen moeten bieden. In dat opzicht ben ik wel benieuwd wat een Jan Bogert doet, wanneer je die voor de Rijdende Rechter daagt.

Want ik vind dat veel van die verkopers zich op de rand van de wet bevinden, aangezien je in Nederland gewoon een jaar garantie krijgt. Je kunt dan een hele discussie beginnen over wat dat precies is? Maar dat noemen ze dan non-conformiteit, als je occasion niet conform blijkt te zijn. Welke Tweaker gaan wij terug zien bij de rijdende rechter? Aangezien ik het gevoel heb, dat je met zo'n Tesla model 3 ook een enorme miskoop kunt doen.

Daarom dat ik die verkopers helemaal zit te scannen: wat blijkt vaak dan? Ze doen de nodige moeite, om hun gemiddelde review score op Google Maps op te krikken met tig nep recensies. Dat alleen al vind ik altijd verdacht, want ik ben niet van gisteren en vind het wel heel toevallig dat Pietje alleen een recensie bij een autobedrijf achtergelaten heeft.
Tja je kan blijven beargumenteren wat er allemaal kapot aan kan gaan en waarom je vooral geen andere auto (of concreet een Model 3) moet kopen... Uiteindelijk is een ouderwetse fiets de veiligste keuze aangezien daar niks (kostbaars) kapot aan kan gaan. En als het per se een auto moet zijn, dan is een Peugeot 107, een Aygo of als het wat groter moet een goedkope B-segmenter de veiligste en goedkoopste keuze qua business case... Lekker goedkoop rondtoeren.

Niet alles is in geld te kwantificeren. Uiteindelijk is het ook gewoon fijn om een goede auto voor de deur te hebben. En als je het kan betalen en het er voor over hebt, waarom niet? Anders is iemand ook niet geïnteresseerd in een Model 3 lijkt mij. Het is ook 'maar' een auto van inmiddels <20k in de meeste gevallen, het is niet alsof je een investering moet maken die de rest van je leven bepaalt.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 13:45
Ik heb onlangs een complete buyers guide gemaakt voor de Model 3 2019.
Er zit ook een handige checklist in, kan van pas komen naast een auto die je gaat bekijken.

Verder wordt de degradatie van de batterij uitgelegd en de verschillende versies en opties.

Aankoopgids Tesla Model 3 2019

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mcduck
catchingfire schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:19:
Heb al wat gezocht, my bad, maar ik kan het niet vinden: wat is in Nederland het verschil tussen een M3 met "Full Self-Driving Computer 3" en "Mogelijkheid voor Full Self-Driving"?
Is al eerder in dit topic voorbij gekomen, maar qua Autopilot heb je bij de Model 3's uit 2019 de volgende mogelijkheden op het "Software" scherm onder het VIN-nummer:

Optie 1:
"Computer: 2.5 Computer"
Daaronder: "Autopilot - Meegeleverd pakket

Optie 2:
"Computer: Mogelijkheid voor Full Self-Driving"
OF: "Computer: Full Self-Driving computer 3"
Daaronder: "Autopilot - Meegeleverd pakket"

Optie 3:
Daaronder: "Enhanced Autopilot - Meegeleverd pakket"

Optie 4:
"Autopilot Computer: Mogelijkheid voor Full Self-Driving"
Daaronder: "Mogelijkheid voor Full Self-Driving - Meegeleverd pakket"
(Full self driving staat er dan dus twee keer)

Uitleg voor deze opties:

Optie 1: Dit is "gewone" autopilot, maar met de oudere 2.5 hardware. Is in wezen alleen adaptive ("traffic aware") cruise control, en lane keeping autosteer (wel veel betere lane-keeping dan de meeste andere automerken). Voordeel van de 2.5 hardware: soepelere cruise control ervaring, prima standaard autopilot en minder phantom-breaking op B-wegen in Nederland. Nog een voordeel is dat de standaard autopilot op 2.5 hardware bij lagere snelheden ook nog werkt, t.o.v. standaard autopilot op nieuwere hardware. Nadeel: HW2.5 is niet de nieuwe hardware die bij de laatste software versies steeds beter wordt (zeker sinds de december update). Daarnaast heb je geen mogelijkheid om de full-self driving optie in de toekomst te kopen.

Optie 2: Dit is de nieuwere hardware, maar de "gewone" standaard Tesla autopilot als hierboven. De "Full self-driving" optie is dus niet aangekocht (wel mogelijk om dit te kopen als je dit in de toekomst zou willen). Nadeel: schijnt met de software versies uit 2024 nogal slecht te reageren op B-wegen in Nederland, veel Model 3 rijders gebruikten autopilot (en cruise control) helemaal niet meer op B-wegen door negatieve ervaring van het vele phantom-breaking. Ik weet zelf niet of dit sinds de december versie ook bij standaard Autopilot is verbeterd.

Optie 3: Ook de nieuwere hardware, iets meer opties zoals auto lane-change en autopark (zie hieronder).

Optie 4: Ook de nieuwere hardware + je hebt geluk; dit is de meest uitgebreide optie waarbij Full-self driving ook echt als optie is aangekocht door de oorspronkelijke eigenaar (blijft op de auto). Nadeel: in Nederland heb je er t.o.v. de standaard Tesla Autopilot nog weinig aan omdat dit nog niet kan/mag. Mogelijk in komende jaren wel.

Let op; de opties verschillen per bouwjaar. Dit gaat dus over 2019 modellen. Verder adverteren er momenteel héél veel handelaren met self-driving autopilot terwijl de auto dat vaak niet eens heeft. Veel handelaren weten het niet en het interesseert ze ook echt niets lijkt het. Omgekeerd kun je ook geluk hebben (zie eerder in dit topic!), want af en toe zie je dus een auto met Optie 4 (daadwerkelijk full-self driving optie die voor vele duizenden euro's is gekocht door de 1e eigenaar), terwijl de occasion prijs van die Model 3 dan niet anders is dan andere exemplaren zonder die optie.

Zie verder deze toelichting van features:

Autopilot
Included with all vehicles, this is basic driving assistance.
Traffic Aware Cruise Control.
Automatic Steering / Lane Centering.

Enhanced Autopilot
included all the items above plus:
Navigate-on-Autopilot (niet in Nederland voor zover ik weet?)
Auto Lane Changes
Summon
Autopark

Full Self-Driving
which included everything above plus:
Traffic Light & Stop Sign Recognition
Automatic City Driving (niet in Nederland voor zover ik weet?)

[ Voor 30% gewijzigd door mcduck op 02-01-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
mcduck schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Is al eerder in dit topic voorbij gekomen, maar qua Autopilot heb je bij de Model 3's uit 2019 de volgende mogelijkheden op het "Software" scherm onder het VIN-nummer:

Optie 1:
"Computer: 2.5 Computer"
"Autopilot - Meegeleverd pakket

Optie 2:
"Autopilot - Meegeleverd pakket"

Optie 3:
"Enhanced Autopilot - Meegeleverd pakket"

Optie 4:
"Autopilot Computer: Mogelijkheid voor Full Self-Driving"
"Mogelijkheid voor Full Self-Driving - Meegeleverd pakket"
(Full self driving staat er dan dus 2 keer)

Uitleg voor deze opties:

Optie 1: Dit is "gewone" autopilot, maar met de oudere 2.5 hardware. Is in wezen alleen adaptive ("traffic aware") cruise control, en lane keeping autosteer (wel veel betere lane-keeping dan de meeste andere automerken). Voordeel van de 2.5 hardware: soepelere cruise control ervaring, prima standaard autopilot en minder phantom-breaking op B-wegen in Nederland. Nog een voordeel is dat de standaard autopilot op 2.5 hardware bij lagere snelheden ook nog werkt, t.o.v. standaard autopilot op nieuwere hardware. Nadeel: HW2.5 is niet de nieuwe hardware die bij de laatste software versies steeds beter wordt (zeker sinds de december update). Daarnaast heb je geen mogelijkheid om de full-self driving optie in de toekomst te kopen.

Optie 2: Dit is de nieuwere hardware, maar de "gewone" standaard Tesla autopilot als hierboven. De "Full self-driving" optie is dus niet aangekocht (wel mogelijk om dit te kopen als je dit in de toekomst zou willen). Nadeel: schijnt met de software versies uit 2024 nogal slecht te reageren op B-wegen in Nederland, veel Model 3 rijders gebruikten autopilot (en cruise control) helemaal niet meer op B-wegen door negatieve ervaring van het vele phantom-breaking. Ik weet zelf niet of dit sinds de december versie ook bij standaard Autopilot is verbeterd.

Optie 3: Ook de nieuwere hardware, iets meer opties zoals auto lane-change en autopark (zie hieronder).

Optie 4: Ook de nieuwere hardware + je hebt geluk; dit is de meest uitgebreide optie waarbij Full-self driving ook echt als optie is aangekocht door de oorspronkelijke eigenaar (blijft op de auto). Nadeel: in Nederland heb je er t.o.v. de standaard Tesla Autopilot nog weinig aan omdat dit nog niet kan/mag. Mogelijk in komende jaren wel.

Let op; de opties verschillen per bouwjaar. Dit gaat dus over 2019 modellen. Verder adverteren er momenteel héél veel handelaren met self-driving autopilot terwijl de auto dat vaak niet eens heeft. Veel handelaren weten het niet en het interesseert ze ook echt niets lijkt het. Omgekeerd kun je ook geluk hebben (zie eerder in dit topic!), want af en toe zie je dus een auto met Optie 4 (daadwerkelijk full-self driving optie die voor vele duizenden euro's is gekocht door de 1e eigenaar), terwijl de occasion prijs van die Model 3 dan niet anders is dan andere exemplaren zonder die optie.

Autopilot

Enhanced Autopilot
Auto Lane Changes
Summon
Autopark

Full Self-Driving
En deze van een 2019 m3 ?https://cdn.autowereld.nl/I687376551/640x0/tesla-model-3-long-range-rwd-long-range-awd-75-kwh-netjes-incl-btw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
megabeat schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:14:

En deze van een 2019 m3 ?https://cdn.autowereld.nl/I687376551/640x0/tesla-model-3-long-range-rwd-long-range-awd-75-kwh-netjes-incl-btw.jpg
Zie dus mijn post in je quote: die auto is Optie 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

catchingfire schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:19:
Zie voor antwoorden op dit soort vragen het volgende topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3 en Deel 1 en 2 ervan.

Edit: Heb dat topic ook aan de topicwaarschuwing toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 02-01-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mcduck schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:37:
[...]

Zie dus mijn post in je quote: die auto is Optie 2.
Apart dat er dan een 3 genoemd wordt in het scherm :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
Roenie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:52:
[...]
Apart dat er dan een 3 genoemd wordt in het scherm :?
Nee, het gaat om "Optie 2" uit mijn lijstje.... (echt even die post lezen!). EDIT: Sorry, ik begrijp de verwarring. Ik heb de post even aangepast, want er zijn inderdaad nog wat variaties in die eerste zin op dat scherm. Maar goed; het is in dit topic al vrij vaak uitgelegd incl. foto's van het scherm in de Model 3.

Anyway, dit is off-topic verklaard dus nu maar weer on-topic :)
momenol schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:49:
Ik heb onlangs een complete buyers guide gemaakt voor de Model 3 2019.
Er zit ook een handige checklist in, kan van pas komen naast een auto die je gaat bekijken.

Verder wordt de degradatie van de batterij uitgelegd en de verschillende versies en opties.

Aankoopgids Tesla Model 3 2019
Mooie aankoopgids! Je hebt er inderdaad het grootste deel van de in dit topic genoemde punten in opgenomen. Ik mis nog een paar punten die hier wel besproken zijn, kom ik nog even op terug!

[ Voor 7% gewijzigd door mcduck op 02-01-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mcduck schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Autopilot

Enhanced Autopilot
Auto Lane Changes
Summon
Autopark

Full Self-Driving
Mooi lijstje. Vraag me alleen even af of het dikgedrukte deel klopt op die plek.

Mijn Model 3 LR AWD heeft alleen AutoPilot, maar ik zit wel verkeerslichten op het scherm verschijnen en krijg een piepje als hij op groen gaat. Als dat is wat je daarmee bedoelt, dan hoort het niet exclusief bij Full Self-Driving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 07:32
Farmerwood schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:20:
[...]

Mooi lijstje. Vraag me alleen even af of het dikgedrukte deel klopt op die plek.

Mijn Model 3 LR AWD heeft alleen AutoPilot, maar ik zit wel verkeerslichten op het scherm verschijnen en krijg een piepje als hij op groen gaat. Als dat is wat je daarmee bedoelt, dan hoort het niet exclusief bij Full Self-Driving.
Bij FSD stopt de auto automatisch voor een rood stoplicht meen ik.

Dit weekend ga ik maar eens met de checklist in gedachte eens kijken bij een tweetal handelaars. Ben nog niet voornemens een Model 3 aan te schaffen (noodzaak mogelijk pas eind maart). Maar wil even wat meer gevoel krijgen bij de auto.

Heb wel eerder wat loaners (o.a. de LR en Performance) gehad n.a.v. onze MY RWD die bij het Servicenter stond.

[ Voor 25% gewijzigd door Dix0r op 03-01-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
mcduck schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Nee, het gaat om "Optie 2" uit mijn lijstje.... (echt even die post lezen!). EDIT: Sorry, ik begrijp de verwarring. Ik heb de post even aangepast, want er zijn inderdaad nog wat variaties in die eerste zin op dat scherm. Maar goed; het is in dit topic al vrij vaak uitgelegd incl. foto's van het scherm in de Model 3.

Anyway, dit is off-topic verklaard dus nu maar weer on-topic :)

[...]

Mooie aankoopgids! Je hebt er inderdaad het grootste deel van de in dit topic genoemde punten in opgenomen. Ik mis nog een paar punten die hier wel besproken zijn, kom ik nog even op terug!
Laat maar weten, dan passen we het nog aan!
Hoe meer info hoe beter :)

Bij ons geen 2021 model dat besproken wordt 8)7

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattieM
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-04 19:42
Ook ik ben opzoek naar een Model 3 uit 2019 met AWD en lees al een tijdje mee.
Drie jaar als leasewagen ook in gereden (zwarte AWD uit mei 2019) en beviel uitstekend.

Twee vraagjes waarmee ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:
1. Zelf had ik een blauwe laadkabel maar zie ook zwarte langskomen, zit hier nog een verschil in?
2. Ik vroeg laatst aan een dealer of de voorophanging al vervangen was, maar die gaf aan dat ze dat niet kunnen zien in de onderhoudshistorie als dit onder garantie gebeurt. Klopt dit? Was overigens wel gewoon heel open over dat dit inderdaad een groot probleem is en wat de kosten zijn mocht dit moeten gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
Beetje stevige kilometerstand en de accugarantie is verlopen, maar indien een beetje netjes is dit toch wel héél veel auto voor je geld.

Als het goed is breken nu de weken aan waarbij de stapels Model 3's die in december 2019 de lease ingingen nu de markt opstromen. Enerzijds denk ik aan een Hyundai Ioniq 28/38 KWH als de verstandige keuze, maar het prijsverschil met Model 3's wordt nu wel erg klein ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:12
Iemand ervaring met MMX?

Zijn er nog zaken waar ik in het bijzonder op moet letten bij aankoop van een Y uit het buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:07
Iemand ervaring met Auctions? Ik zag op marktplaats wat Model 3's voorbij komen op het troostwijkauctions.com. Iemand hier ervaring hiermee?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:29
Ik heb een paar veilingen in de gaten gehouden maar uiteindelijk besloten dat ik gewoon bij een handelaar ga kijken. Let goed op "Bod inclusief bijkomende kosten", als je bijv. een bod van 7000 euro doet moet je meer dan 10000 euro betalen.

Met bijkomende kosten zitten de auto's vaak op (of soms zelfs boven) de prijs die handelaren hanteren. Bij een handelaar kun je rustig de auto bekijken, een proefrit maken, een auto inruilen etc. dus dat ga ik doen

[ Voor 4% gewijzigd door antoine_ op 04-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• minetorpia
Hi allemaal,

Omdat ik net als velen van jullie benieuwd ben naar welke Tesla's er momenteel verkocht worden, ben ik een bot gaan maken. Deze houdt alle nieuwe Tesla model 3's op AutoScout bij en kijkt naar data van het RDW.

Deze bot stuurt elk uur een bericht in een Telegram channel met alle nieuwe Tesla's en daarbij handige informatie, waaronder dus de eerste registratie. Daarnaast toont de bot ook steeds hoe veel Tesla's er momenteel te koop staan, dat is handig om bij te houden wat het verloop van vraag/aanbod is.

Vandaag en gisteren heb ik nog een nieuwe feature toegevoegd. De bot houdt nu ook alle Tesla's op BCA bij en als er een auto te koop komt op AutoScout die eerder geveild was op BCA, dan wordt dat er ook bij vermeld in het bericht. Daarnaast sla ik alle informatie op dat op BCA staat. Waarom? Omdat op BCA precies staat welke schades de auto heeft en vaak ook een onderhoudshistorie. Dan hoef je niet meer het halve land af te reizen om vervolgens teleurgesteld te worden.

De channel heb ik zojuist openbaar gemaakt, dus mocht je hier ook gebruik van willen maken, join dan vooral!

PS: omdat ik BCA nog maar sinds gisteren en vandaag bijhoud, kan het nog even duren voordat de eerste Tesla's verkocht worden waarvan ik de BCA informatie heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjIbVQ-RGh74C521h6LFy_8CX9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9PHEBjdfusovQzMTM1FtJ5uJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:40
minetorpia schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:46:
Hi allemaal,

Omdat ik net als velen van jullie benieuwd ben naar welke Tesla's er momenteel verkocht worden, ben ik een bot gaan maken. Deze houdt alle nieuwe Tesla model 3's op AutoScout bij en kijkt naar data van het RDW.
Dit zocht ik! Thanks! Die schade feature is trouwens ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Laatst online: 21:14
Die schade via BCA heb ik een beetje handmatig bijgehouden. Kenteken opgeschreven van elke potentiele tesla die ik zag en dan kijken wanneer die te koop werd gezet. Tot nu toe nog geen match gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sJoren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:32
Damn, dat zou pas handig zijn voor de Belgische variant van autoscout :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-05 10:30
Fromz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:58:
Iemand ervaring met MMX?

Zijn er nog zaken waar ik in het bijzonder op moet letten bij aankoop van een Y uit het buitenland?
Ik heb er vorig jaar april mijn model 3 gekocht. Ervaring was prima, het zijn (uiteraard) vlotte jongens maar ze denken met je mee en leveren de auto netjes af. Ik spotte op de mijne nog een krasje van niks, werd er ter plekke even keurig uitgepolijst.

Destijds kwam het aanbod op de site niet helemaal overeen met wat er daadwerkelijk stond, maar was wel vergelijkbaar (en qua 3/Y zijn er toch niet zoveel opties…). Proefritten doen ze niet moeilijk over, heb er destijds met meerdere exemplaren rondgereden. Ik heb dus niet de gehaaste ervaring die ik hierboven lees bij de dozenschuivers met de 2019-exemplaren. Je moet wel even een afspraak maken, ze waren in ieder geval toen niet altijd op locatie aanwezig.

Verder heb ik gewoon de bekende aandachtspunten aangehouden (bekleding netjes, geen krakende draagarmen, die zaken), ik zou niet weten welke bijzonderheden er zouden zijn bij een import. Teller terugdraaien lijkt me lastig bij een Tesla :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFerran
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-03 12:57
MattieM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:30:
Ook ik ben opzoek naar een Model 3 uit 2019 met AWD en lees al een tijdje mee.
Drie jaar als leasewagen ook in gereden (zwarte AWD uit mei 2019) en beviel uitstekend.

Twee vraagjes waarmee ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:
1. Zelf had ik een blauwe laadkabel maar zie ook zwarte langskomen, zit hier nog een verschil in?
2. Ik vroeg laatst aan een dealer of de voorophanging al vervangen was, maar die gaf aan dat ze dat niet kunnen zien in de onderhoudshistorie als dit onder garantie gebeurt. Klopt dit? Was overigens wel gewoon heel open over dat dit inderdaad een groot probleem is en wat de kosten zijn mocht dit moeten gebeuren.
Goede vragen! Hier ben ik ook benieuwd naar.

Iemand die deze kan beantwoorden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

IFerran schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Goede vragen! Hier ben ik ook benieuwd naar.

Iemand die deze kan beantwoorden?
De blauwe laadkabel is naar mijn weten +-4 meter lang. De zwarte kabel is recenter en volgens mij iets van 6-7 meter lang. Verder is het wel dezelfde soort kabel, dus geschikt voor 3x32A.

Ik heb ze hier overigens beide, betreft echt alleen de lengte die afwijkt, verder zijn de stekkers en kabel hetzelfde.

Wat betreft de ophanging voor: Ik heb recent een 3 SR+ overgenomen en kan in het Tesla account geen onderhoudshistorie zien. Vermoed dat je dit echt bij Tesla zult moeten navragen. Bij de proefrit even een parkeerplaats uitzoeken en langzaam rijden + scherpe bochten links/rechts maken, als je dan niets hoort kraken zijn ze nog ok. En pak ook even een paar drempels mee op lage snelheid.

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 05-01-2025 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godzilla8930
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-05 21:23
Vrijdag ga ik een ronde doen bij een paar dealers (Bogert, Autoplaza,...). Ik wil liefst een M3 SR+.
Voor de draagarmen: moet ik letten op dit geluid ((zie filmpje youtube https://www.youtube.com/watch?v=6Z7Solg0fpo)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

godzilla8930 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:53:
Vrijdag ga ik een ronde doen bij een paar dealers (Bogert, Autoplaza,...). Ik wil liefst een M3 SR+.
Voor de draagarmen: moet ik letten op dit geluid ((zie filmpje youtube https://www.youtube.com/watch?v=6Z7Solg0fpo)
Herken het zo niet direct, klonk bij mij iets anders. Maar geloof mij, als het probleem er is merk je het direct. Heb er ooit 2 weken lang mee over een Italiaanse camping moeten rijden en schaamde mij kapot :)

Treedt op als je langzaam rijdt en scherp stuurt, dus gewoon even proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

godzilla8930 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:53:
Bij mij klonk het ook anders, bedenk je een huifkar met niet gesmeerde bladveren, dat is het geluid. Bij mij en mijn directe omgeving geven de draagarmen er voor de 100.000km eraan, dus de kans is groot dat exemplaren met een hogere kilometerstand de draagarmen al vervangen hebben.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
momenol schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb vorige maand mijn 2019 M3 SR+ gekocht bij Jan Bogert.
Best tevreden van de service. Stonden er hopen op de parking, allemaal in goede staat.

Ze waren wel vuil binnen en buiten en bij afhaal niet gewassen. Garantie heb ik er ook niet op, gezien het export was voor België.
Ruimte voor onderhandeling was er niet.

Ik heb 18.990€ betaald voor een blauwe met trekhaak en 100.000KM.
Verliep dit wat vlot export naar België? Ik ga vrijdag ook eens langs bij Bogert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momenol
godzilla8930 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 06:40:
[...]

Verliep dit wat vlot export naar België? Ik ga vrijdag ook eens langs bij Bogert.
Absoluut, op een weekje was alles rond.
Kan zelfs sneller als het moet.

Zij regelen ook de export meteen bij hun incl. verzekering en witte nummerplaten.

Wat je nadien moet doen voor de invoer staat ook in onze guide: https://www.ev-olution.be..._Belgi%C3%AB_binnen_de_EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
momenol schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Absoluut, op een weekje was alles rond.
Kan zelfs sneller als het moet.

Zij regelen ook de export meteen bij hun incl. verzekering en witte nummerplaten.

Wat je nadien moet doen voor de invoer staat ook in onze guide: https://www.ev-olution.be..._Belgi%C3%AB_binnen_de_EU
Bedankt voor je reactie!

Ik had inderdaad die gids gevolgd (waarvoor dank aan alle bijdragers hier op tweakers). Maar ik vroeg mij af wanneer je precies moet starten met de aanvraag bij my minfin. Doe je de aanvraag direct als er verkoopsovereenkomst is? of doe je dit in die week wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
godzilla8930 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik had inderdaad die gids gevolgd (waarvoor dank aan alle bijdragers hier op tweakers). Maar ik vroeg mij af wanneer je precies moet starten met de aanvraag bij my minfin. Doe je de aanvraag direct als er verkoopsovereenkomst is? of doe je dit in die week wachttijd.
Hoe sneller hoe beter, maar als ik het me goed herinner kan dit pas vanaf het moment dat de wagen aangemeld is voor export +1 extra werkdag. Anders kan je de E705 nog niet aanvragen.
Het systeem heeft namelijk tijd nodig om dit te verwerken.

Dit wordt best snel verwerkt. Hier was het al op 1 dag bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 20:37
Wat mij opvalt is dat de batterij degradatie in % nooit genoemd wordt.

Dat kun je toch relatief eenvoudig uitlezen als dealer tegenwoordig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcduck
Hi allemaal,

Deze bot stuurt elk uur een bericht in een Telegram channel met alle nieuwe Tesla's en daarbij handige informatie, waaronder dus de eerste registratie. Daarnaast toont de bot ook steeds hoe veel Tesla's er momenteel te koop staan, dat is handig om bij te houden wat het verloop van vraag/aanbod is.

Vandaag en gisteren heb ik nog een nieuwe feature toegevoegd. De bot houdt nu ook alle Tesla's op BCA bij en als er een auto te koop komt op AutoScout die eerder geveild was op BCA, dan wordt dat er ook bij vermeld in het bericht. Daarnaast sla ik alle informatie op dat op BCA staat. Waarom? Omdat op BCA precies staat welke schades de auto heeft en vaak ook een onderhoudshistorie. Dan hoef je niet meer het halve land af te reizen om vervolgens teleurgesteld te worden.

De channel heb ik zojuist openbaar gemaakt, dus mocht je hier ook gebruik van willen maken, join dan vooral!

PS: omdat ik BCA nog maar sinds gisteren en vandaag bijhoud, kan het nog even duren voordat de eerste Tesla's verkocht worden waarvan ik de BCA informatie heb.

[Afbeelding]
Kun je ook toelichten waar je dan de BCA info opslaat? Ik kan het schaderapport nergens vanuit de telegram channel terugvinden.

Handige bot (bedankt voor het maken), hoewel ik alleen interesse heb in de BCA rapportage/matching, want voor de auto’s zelf kun je op Autoscout natuurlijk veel specifieker filters instellen en meldingen ontvangen in plaats van elke dag door de hele lijst te moeten spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
mcduck schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Kun je ook toelichten waar je dan de BCA info opslaat? Ik kan het schaderapport nergens vanuit de telegram channel terugvinden.

Handige bot (bedankt voor het maken), hoewel ik alleen interesse heb in de BCA rapportage/matching, want voor de auto’s zelf kun je op Autoscout natuurlijk veel specifieker filters instellen en meldingen ontvangen in plaats van elke dag door de hele lijst te moeten spitten.
Volgens mij is er nog geen match met bca en autoscout, verwacht dat dan de info wel beschikbaar komt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wmaw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-03 09:46
Hi allemaal,

[Afbeelding]
Super cool!

Ik heb iets ook en ding gedaan dit weekend, maar is voor Home Assistant en werkt alleen met Tesla's "Certified Occasions." U kunt zelf regellen en het zoekt op alles modelen.

Ik schreef dit omdat Tesla's doet heel veel price adjustments op zijn vorraad; hooger en lager. Het add-on doet een push notificatie op alle VINs u wordt bewaard.

https://github.com/mwood77/ha-tesla-inventory-tracker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• minetorpia
mcduck schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:04:
[...]

De BCA info staat nu nog allemaal op mijn MacBook. Ik zal ze binnenkort uploaden naar Google Drive en die link delen. Dan kan iedereen er bij :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MightyFool schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:07:

Hier zijn 2 opties voor:
  1. Via het servicemenu de SoH (State of Health) tool gebruiken, de auto leegt en vult de accu dan helemaal. De meeste dealers zijn hier niet van op de hoogte en het kost je tijd en stroom, denk dat ze de noodzaak er niet van inzien.
  2. Teslamate, Tessie of soortgelijke tool gebruiken en dan de originele waardes invoeren, maar daarna moet je +-10x laden om een goede indicatie te krijgen.
Uiteraard heb je ook de optie om de accuslider op 100% te zetten en kijken welk aantal km's er dan wordt getoond, maar dat is minder betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:42

Ik zie vaak genoeg bij advertenties de SoH staan. Vaker niet dan wel, maar de goede dealers doen het wel. Ikzelf zou het ook graag weten, maar schijnbaar valt het wel mee. Het zou in de eerste 5 jaar niet mega laag moeten zijn, maar ik zie ook wel eens auto's met lage percentages in de 80% voorbij komen. Dat klinkt dan toch best veel degradatie.

Ik had van de week nog een dealer gemaild of ze mij kunnen helpen zoeken met een M3 met FSD pakket, krijg ik gewoon doodleuk te horen dat dat zoeken is naar een speld in een hooiberg. 8)7 8)7 Ja dankje dat wist ik ook, vandaar dat ik een dealer vraag om mee te zoeken. Weer een dealer die eigenlijk geen moeite wil doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Bose321 op 07-01-2025 10:38 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alenji
Hoe kan je eigenlijk de batterij het best zelf testen?
Meestal zie je een actieradius bij de testrit en that's it.

Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Alenji schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:07:
Hoe kan je eigenlijk de batterij het best zelf testen?
Meestal zie je een actieradius bij de testrit en that's it.

Iemand tips?
Ja, 2 berichten teruglezen, zie optie #1 hier: Taro in "Tesla Model 3 occasion kopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oynky
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 10:12
Tweakers! Ik ben benieuwd, wat kiezen jullie en waarom? Stel je rijd 10k per jaar.

2019 LR AWD, blauw, met de 19 Inch wielen, FSD, 130k gelopen, prijs: 20/21k

Of

2021 Standaad RWD Facelift LFP accu, wit, aero wielen, 90k gelopen, prijs: 27k ish

Ik heb een gevoel dat de afschrijving over een looptijd van twee jaar ongeveer het zelfde zal zijn. Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16

Ik verwacht niet dat de gemiddelde handelaar daarvoor moeite gaat nemen bij een (momenteel)massaproduct. Keertje oppoetsen en zo snel mogelijk de verkoop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Oynky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:23:
Tweakers! Ik ben benieuwd, wat kiezen jullie en waarom? Stel je rijd 10k per jaar.
2019 SR+, zo net mogelijk met een hogere km stand :+

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 08-01-2025 08:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930

Of

2021 Standaad RWD Facelift LFP accu, wit, aero wielen, 90k gelopen, prijs: 27k ish

Ik heb een gevoel dat de afschrijving over een looptijd van twee jaar ongeveer het zelfde zal zijn. Thoughts?
Ik rij iets minder dan 10.000 per jaar en ik ga voor een SR+. Als KM-stand mik ik ergens tussen de 75 - 100 k want ik hoop met deze auto 10 jaar te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:14
Interessant artikel in het FD. Ik had gemist dat Mistergreen bijna failliet gaat door de crash in occasion prijzen.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:06

Of

Je zou ook kunnen zoeken op een november / december 2020 model.
Die zijn vaak, niet allemaal uitgerust met een warmtepomp en een lfp accu en zijn vaak schappelijker geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:42
Is deze concreet beschikbaar? :P

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:40
marvel27 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:59:
Interessant artikel in het FD. Ik had gemist dat Mistergreen bijna failliet gaat door de crash in occasion prijzen.
Interessant artikel idd, quote:
Enige prijsdruk zal er desondanks wel blijven, al was het maar omdat er nog steeds Tesla 3’s van de eerste lichting uit de lease lopen, zegt analist Rico Luman van ING. ‘Het kan daarom nog interessant zijn (voor potentiële kopers) om een paar maanden te wachten.’
Vraag me af hoe lang nog de auto's worden aangeboden op veiling sites. Want het is wel belangrijk om te weten dat het begint op te drogen, want dat lijkt me het moment dat je wel zult moeten gaan toeslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alenji
Vraag je dan aan de dealer om een van deze tests van te voren al uit te voeren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:16
Red devil schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Interessant artikel idd, quote:

[...]

Vraag me af hoe lang nog de auto's worden aangeboden op veiling sites. Want het is wel belangrijk om te weten dat het begint op te drogen, want dat lijkt me het moment dat je wel zult moeten gaan toeslaan.
Er staan ook een hoop mensen te wachten op een betaalbare gebruikte 3, zie dit topic.
Voor een significante prijsdaling is het noodzakelijk dat er verzadiging optreedt, en dat gebeurt niet persé op de piek van het aanbod.
Of om het anders te zeggen, over een tijdje hebben de meesten die een gebruikte 3 wilden kopen er al 1 waardoor de vraag inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:35
Hi allemaal,

[Afbeelding]
Wat een goed channel! Erg handig

Heb jij ook een database waar ze allemaal in staan?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Alenji schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Vraag je dan aan de dealer om een van deze tests van te voren al uit te voeren?
Dat kan je proberen, maar veel dealers willen eigenlijk gewoon zo min mogelijk aandacht aan iedere auto besteden. Wat je zou kunnen doen als ze niet mee willen werken is vragen of je hem een dagje mee mag nemen en dan zelf de test aan een laadpaal uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-05 13:01
Taro schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Dat kan je proberen, maar veel dealers willen eigenlijk gewoon zo min mogelijk aandacht aan iedere auto besteden. Wat je zou kunnen doen als ze niet mee willen werken is vragen of je hem een dagje mee mag nemen en dan zelf de test aan een laadpaal uitvoeren.
Toch geen dealer die daar mee akkoord gaat of wel?

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Verderf schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Toch geen dealer die daar mee akkoord gaat of wel?
Die van mij wel hoor. Maar er worden vragen gesteld en ik kom met mogelijke oplossingen, ik heb dit proces zelf al doorlopen. Waarom belt men gewoon niet zelf de dealer en gaat dingen proberen?

Gewoon een beetje assertief zijn, doe/ben ik zelf ook en dan krijg je heel veel voor elkaar hoor in het leven :)

Pagina: 1 ... 9 ... 22 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.