Ik ben sinds oktober vorig jaar ook eigenaar van een tweedehands M3 LR. Ik wou dat ik destijds dit topic had gevonden - dan had ik misschien een aantal problemen kunnen voorkomen
Bij de testrit leek er eigenlijk niks mis met de auto en ben ik redelijk snel tot aankoop overgegaan. Gekende problemen zoals krakende draagarmen en lekkages waren er niet, verder ook geen errors op het scherm gezien. Wel een kras aanwezig en wat vlekken in het interieur, maar daar stoor ik mij zelf niet echt aan. De vlekken heb ik overigens allemaal probleemloos van de witte stoelen kunnen verwijderen.
Eens ik de auto had opgehaald verscheen er kort de 'vermogen beperkt, rijden OK' melding op het scherm. Vreemd, maar na gestopt te zijn was de melding weg en kwam deze ook niet meer terug. Pas toen ik voor het eerst een lange rit ging maken en de auto een Supercharger inplande in de route kwam deze melding terug op het scherm en ging deze ook niet meer weg. Zoals ik ergens al eens had voorbij zien komen in dit topic: defecte superbottle. Geschatte kosten voor vervanging rond de 1100 euro. Dat was een zure verrassing! Direct contact opgenomen met de verkoper en gelukkig waren ze bereid om deze kosten voor hun rekening te nemen. De auto stond een dag bij Tesla om dit te repareren. Geen vervangwagen of fiets of iets dergelijks gekregen, al woon ik niet heel ver van het service center. Uiteindelijk kosten vielen nog wat hoger uit, 1250 euro incl. BTW. De reden hiervoor was 'extra diagnose', ook al was de geboden oplossing exact wat er in de offerte was berekend.
De achteruitrijcamera leek altijd vies te zijn, hiervoor afspraak bij Tesla ingepland en de camera laten vervangen. De lens van de oude camera was op de een of andere manier beschadigd geraakt. Kosten ongeveer 130 euro, vervanging bij mij thuis. Bij het aankopen van een tweedehands auto ga ik er altijd vanuit dat er iets defect is, dus dit viel me nog aardig mee.
Na het lezen van een aantal posts in dit topic besef ik dat de stoelsensor van de bestuurdersstoel niet meer werkt. Ik dacht altijd dat het uitvallende scherm een rare feature was, maar blijkbaar is dat nog iets wat ik zal moeten vervangen. Garantie heb ik niet meer, ook niet de verlengde, aangezien ik boven de 100k km zit. Hopelijk valt dat mee qua kosten
Ondanks al deze problemen vind ik het wel nog een enorm fijne auto. Ik heb sinds aankoop ongeveer 6000 km afgelegd en dat waren enorm ontspannen kilometers. Het opladen gaat veel sneller dan ik van tevoren had gedacht en het goede audiosysteem maakt rijden een stuk leuker. Het Supercharger netwerk is fantastisch en zorgt ervoor dat ik goedkoper kan rijden dan met mijn oude benzineauto. Toch ergens wel jammer dat er zoveel dingen defect kunnen gaan aan de auto en dat deze niet onder garantie of uit coulance worden vervangen. Ik hou maar in het achterhoofd dat ik die kosten bespaar op het vlak van jaarlijks onderhoudr...