Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:29
Verderf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:53:
[...]

Kan je dit niet nog bij de verkoper neerleggen? Valt toch gewoon onder de wettelijke garantie?

Bij mij komen ze volgende week de PWS installeren, via de app besteld en komen ze gewoon thuis installeren, dat is echt zo fijn dat dat kan!

Je kan checken of je auto compatible is met de upgrade door even rechts voor onder de auto te kijken en dan moet je als het goed is een roostertje zien zitten in de bodemplaat. Dan zit de bedrading er al wel maar alleen geen speaker.

Gemerkt dat het zeker op parkeerplaatsten van supermarkten mega onhandig is dat veel mensen je niet horen.
Als je hem hebt krijg je dan ook extra functies zoals de scheten. En hoeveel kost die. Ik dacht dat die niet goedkoop was. Iets van 450 euro?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gijs46 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:09:
Da’s wel een beetje pech.

Na het lezen van een aantal posts in dit topic besef ik dat de stoelsensor van de bestuurdersstoel niet meer werkt. Ik dacht altijd dat het uitvallende scherm een rare feature was, maar blijkbaar is dat nog iets wat ik zal moeten vervangen. Garantie heb ik niet meer, ook niet de verlengde, aangezien ik boven de 100k km zit. Hopelijk valt dat mee qua kosten :(
Zie indicatie. Je kan ze testen in service menu / unoccupied/ occupied van stoelen / en achter stoelen. Bij ons nog net in garantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91NQBa3HWB-deYqw6By2fznGhR4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U18FXxMulSNAJXXMV2iOn3vW.jpg?f=user_large

Nog een terugkoppeling vanuit het reparatie-advies wat op mijn apk keuringsbewijs stond uit 2023:

AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die de APK-keurmeester niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.
Inclusief diagnose moesten we 350 euro afrekenen voor linker lateral- schijnen onderste draagarmen te zijn. Meegevallen.

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enyan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 03:31
gijs46 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:09:
Na het lezen van een aantal posts in dit topic besef ik dat de stoelsensor van de bestuurdersstoel niet meer werkt. Ik dacht altijd dat het uitvallende scherm een rare feature was, maar blijkbaar is dat nog iets wat ik zal moeten vervangen. Garantie heb ik niet meer, ook niet de verlengde, aangezien ik boven de 100k km zit. Hopelijk valt dat mee qua kosten :(
Sensor los kopen bij SC voor €13,75 en zelf installeren is niet zo ingewikkeld, 4 bouten en een schroefje losdraaien en even voorzichtig het blauwe klittenband losmaken: YouTube: Tesla Model 3 Driver Occupancy Sensor Repair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:17
Daniel. schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Als je hem hebt krijg je dan ook extra functies zoals de scheten. En hoeveel kost die. Ik dacht dat die niet goedkoop was. Iets van 450 euro?
yes, boombox functies krijg je erbij.
215 euro via de tesla app.

In eerste instantie moest ik naar een service center maar even berichtje gestuurd om het thuis te laten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verderf op 12-03-2025 00:16 ]

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Verderf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:16:
[...]

yes, boombox functies krijg je erbij.
215 euro via de tesla app.

In eerste instantie moest ik naar een service center maar even berichtje gestuurd om het thuis te laten doen.
Dat is de overweging nog waard, inderdaad bij de supermarkt letten ze echt niet op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs46
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-05 15:39
Verderf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:53:
[...]

Kan je dit niet nog bij de verkoper neerleggen? Valt toch gewoon onder de wettelijke garantie?

Gemerkt dat het zeker op parkeerplaatsten van supermarkten mega onhandig is dat veel mensen je niet horen.
Ik vermoed dat dat een discussie wordt van "je had het kunnen zien tijdens de testrit", wat ergens natuurlijk wel waar is.
dr.nld schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:08:
[...]

Zie indicatie. Je kan ze testen in service menu / unoccupied/ occupied van stoelen / en achter stoelen. Bij ons nog net in garantie.

[Afbeelding]
Voor de vorm zelf ook even een reparatieaanvraag ingediend bij Tesla. Zowel bestuurders- als passagiersstoel hebben een defecte sensor. Ik kreeg daarvoor de volgende schatting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZOIFyMRXbojrTzFOkuclK-QUFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMSDZ78aecMkhVrvrJ7mjCiB.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand anders ook al eens die 'Low Voltage Circuit Integrity Check' zien staan op de factuur? Bij het vervangen van mijn camera kwam dit er ook bij. Nadat ik vroeg waarom dit nodig was, verdween het ook spontaan weer van de offerte.

Denk dat ik het wel aandurf om zelf te vervangen als het zoveel in kosten scheelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:50

Perkouw

Moderator General Chat
@gijs46 toch sowieso raar die 0.6 aantal voor een sensor. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:03
Perkouw schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:29:
@gijs46 toch sowieso raar die 0.6 aantal voor een sensor. :+
Dat is het aantal uur dat nodig is om de sensor te vervangen. Daaronder staat de kosten voor de sensor... 11,36 ex btw :+

Wel interessant trouwens dat ze daar een uurtarief van 120 euro hanteren. Bij de Service Center in Eindhoven vragen ze 130. Had eigenlijk wel verwacht dat dat overal hetzelfde zou zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Skix_Aces op 12-03-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs46
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-05 15:39
Skix_Aces schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Dat is het aantal uur dat nodig is om de sensor te vervangen. Daaronder staat de kosten voor de sensor... 11,36 ex btw :+

Wel interessant trouwens dat ze daar een uurtarief van 120 euro hanteren. Bij de Service Center in Eindhoven vragen ze 130. Had eigenlijk wel verwacht dat dat overal hetzelfde zou zijn.
For reference: dit is bij het Service Center in Aartselaar/Antwerpen. Blijkbaar toch eens iets wat goedkoper is in België *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Niet online
gijs46 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:13:

Voor de vorm zelf ook even een reparatieaanvraag ingediend bij Tesla. Zowel bestuurders- als passagiersstoel hebben een defecte sensor. Ik kreeg daarvoor de volgende schatting:

Heeft iemand anders ook al eens die 'Low Voltage Circuit Integrity Check' zien staan op de factuur? Bij het vervangen van mijn camera kwam dit er ook bij. Nadat ik vroeg waarom dit nodig was, verdween het ook spontaan weer van de offerte.

Denk dat ik het wel aandurf om zelf te vervangen als het zoveel in kosten scheelt :P
Low circuit (12v) hebben ze het bij ons niet over gehad/ ook niet initiële offerte.

Ze hebben óók slechts 1 sensor geoffreerd. De bijrijderskant is geschat iets meer werk [0,76]. Weet niet of ze onder aan de streep als ze sneller klaar zijn die tijd doorbelasting of offerte = het resultaat.

Buiten garantie zou ik het zelf ook doen, er zijn meerdere DIY video's in inloop [wel met verschillende methodes]. Succes!

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
PWS met boombox update is hier net in een uurtje geïnstalleerd, er is mij wel verteld dat alleen het rooster op de bodemplaat geen 100% zekerheid is en dat het mogelijk is dat de stekker er niet zit.

Ik heb een LR van dec 2019 die in fremont gebouwd is (kan je zien in je vin)

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 11:33
Ik ga vandaag waarschijnlijk toch maar bij Jan Bogert kijken aangezien hij nu 3 auto's heeft staan die aan mijn criteria voldoen. Wel een stuk rijden, en wat duurder dan ik wil, maar ik wil ook wel graag voor de zomer in een grotere auto rijden met alle spullen van een kind erbij zodat ik minder hoef te tetrissen :+

Fanaleds.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 06-05 14:02
Bose321 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:47:
Ik ga vandaag waarschijnlijk toch maar bij Jan Bogert kijken aangezien hij nu 3 auto's heeft staan die aan mijn criteria voldoen. Wel een stuk rijden, en wat duurder dan ik wil, maar ik wil ook wel graag voor de zomer in een grotere auto rijden met alle spullen van een kind erbij zodat ik minder hoef te tetrissen :+
Poh, nou succes daar met uitzoeken; 225x Model 3 op voorraad. Ik zou daar zelf niet snel een M3 halen, aangezien het wel een hele grote dozenschuiver is en optisch matige examplaren van de veiling haalt.
Ik zou sowieso de VIN van de auto's door Carsbat halen om te zien wat je mogelijk in huis haalt..

Voorbeeld:
Jan Bogert site: https://janbogert.nl/occa...lot-60-kwh-premium-audio/
Carsbat: https://carsbat.com/en/de...588683-6so1lk/#gallery-32

[ Voor 23% gewijzigd door -Muncky- op 19-03-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
-Muncky- schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Poh, nou succes daar met uitzoeken; 225x Model 3 op voorraad. Ik zou daar zelf niet snel een M3 halen, aangezien het wel een hele grote dozenschuiver is en optisch matige examplaren van de veiling haalt.
Ik zou sowieso de VIN van de auto's door Carsbat halen om te zien wat je mogelijk in huis haalt..

Voorbeeld:
Voor 2000 meer heb je een LR die er velenmaler beter uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:47
[...]

Voorbeeld:
Hmm, prijzen lijken best wel weer gestegen zo te zien. Ik kocht mijn SR+ met destijds 124.000 kilometers in december bij Jan Bogert voor 16.400 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28
[...]

Voorbeeld:
Jan zegt "Dit prachtige exemplaar", maar op Carsbat is het duidelijk dat er extreem veel schade aan deze auto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:17
Bose321 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:47:
Mooie auto gevonden?
Of hard weggerend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bose321
  • Laatst online: 06-05 11:33
[...]

Voorbeeld:
Ik ging ook een beetje met die insteek naar ze toe, maar viel me eigenlijk heel erg mee. Ja ze zijn wel wat duurder dan de concurrentie, maar de prijzen lijken inderdaad te stijgen een beetje. Ik begreep ook van Jan en van een andere dealer dat er simpelweg hoger geboden wordt op de veiling.

Ik zocht specifiek een LR in zwart/blauw met trekhaak en FSD pakket (ja ik weet het) en daar zijn er erg weinig van voorbij gekomen de laatste tijd. Nu had hij er 3 staan (waarvan eentje bij de spuiter stond die ik dus niet kon zien), en 2 ervan kon ik gewoon bekijken. Ik zei om welke auto's het ging en hij haalde ze voor mij op van de mega parkeerplaatsen en ik kon ze gewoon naast elkaar zien. De blauwe had lelijke krasjes en was duurder (vanwege de iets lagere km-stand) en eigenlijk zag de zwarte er gewoon goed uit. Weinig op te merken, alleen wat op de rand van de kofferbak wat begint te roesten, maar dat gaat hij nog bijwerken zei hij.

Verder geen krakende draagarmen, alleen beide voordeuren maken dat gekke geluid (maar dat was makkelijk op te lossen als ik het goed begreep?). Testrit maken was heel makkelijk te regelen en we mochten lekker wegblijven zei hij.

Uiteindelijk nog een deal kunnen sluiten en andere velgen eronder met zomerbanden (ipv winterbanden dus).

Al met al dus een prima ervaring eigenlijk wel. Ik kan me wel voorstellen dat het op een zaterdag echt een ramp zal zijn qua drukte. Was nu ook al best veel volk wat een Tesla kocht.
yoga schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Mooie auto gevonden?
Of hard weggerend?
Uiteindelijk geslaagd! Lees hierboven voor wat meer tekst en uitleg. Komt er op neer dat ik en mijn vrouw eigenlijk allebei met een redelijk gevoel zijn weggegaan daar. Nee het was niet de goedkoopste uitvoering of exemplaar die we hebben gezien, maarja soms wil je ook gewoon iets... Ik verwacht als hij straks gepolijst is dat hij helemaal mooi zal zijn. Voor de zekerheid een garantiepakket erbij genomen voor een jaar. Dan kan je volgens hem terecht bij Tesla zelf voor de reparaties als die nodig zijn. En gewoon stukje zekerheid het eerste jaar. Batterij SoH geen idee van, maarja dat moet je dan maar vertrouwen in hebben dat het wel goed zit als ik het hier zo lees.

Nu gaan kijken voor een laadpaal via de VvE en een laadpas en al die ongein.

Fanaleds.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
Bose321 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:24:
[...]

Ik ging ook een beetje met die insteek naar ze toe, maar viel me eigenlijk heel erg mee. Ja ze zijn wel wat duurder dan de concurrentie, maar de prijzen lijken inderdaad te stijgen een beetje. Ik begreep ook van Jan en van een andere dealer dat er simpelweg hoger geboden wordt op de veiling.

Ik zocht specifiek een LR in zwart/blauw met trekhaak en FSD pakket (ja ik weet het) en daar zijn er erg weinig van voorbij gekomen de laatste tijd. Nu had hij er 3 staan (waarvan eentje bij de spuiter stond die ik dus niet kon zien), en 2 ervan kon ik gewoon bekijken. Ik zei om welke auto's het ging en hij haalde ze voor mij op van de mega parkeerplaatsen en ik kon ze gewoon naast elkaar zien. De blauwe had lelijke krasjes en was duurder (vanwege de iets lagere km-stand) en eigenlijk zag de zwarte er gewoon goed uit. Weinig op te merken, alleen wat op de rand van de kofferbak wat begint te roesten, maar dat gaat hij nog bijwerken zei hij.

Verder geen krakende draagarmen, alleen beide voordeuren maken dat gekke geluid (maar dat was makkelijk op te lossen als ik het goed begreep?). Testrit maken was heel makkelijk te regelen en we mochten lekker wegblijven zei hij.

Uiteindelijk nog een deal kunnen sluiten en andere velgen eronder met zomerbanden (ipv winterbanden dus).

Al met al dus een prima ervaring eigenlijk wel. Ik kan me wel voorstellen dat het op een zaterdag echt een ramp zal zijn qua drukte. Was nu ook al best veel volk wat een Tesla kocht.

[...]

Uiteindelijk geslaagd! Lees hierboven voor wat meer tekst en uitleg. Komt er op neer dat ik en mijn vrouw eigenlijk allebei met een redelijk gevoel zijn weggegaan daar. Nee het was niet de goedkoopste uitvoering of exemplaar die we hebben gezien, maarja soms wil je ook gewoon iets... Ik verwacht als hij straks gepolijst is dat hij helemaal mooi zal zijn. Voor de zekerheid een garantiepakket erbij genomen voor een jaar. Dan kan je volgens hem terecht bij Tesla zelf voor de reparaties als die nodig zijn. En gewoon stukje zekerheid het eerste jaar. Batterij SoH geen idee van, maarja dat moet je dan maar vertrouwen in hebben dat het wel goed zit als ik het hier zo lees.

Klinkt heel erg als mijn ervaring bij Jan Bogert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Bose321 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:24:
[...]

[...]

Portier is inderdaad makkelijk op te lossen, boutje beetje los, naar beneden duwen en vast draaien dacht ik.

Qua garantie, let wel op dat er vaak een max uur tarief aan hangt van 90 euro en tesla is 120. moet je de voorwaarden ff checken.

Ik ga de mijne ook nog laten polijsten maar kwam nu met de zon 2 kleine deukjes tegen dus die moeten eerst ff |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35
Verderf schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:26:
[...]

Portier is inderdaad makkelijk op te lossen, boutje beetje los, naar beneden duwen en vast draaien dacht ik.

Qua garantie, let wel op dat er vaak een max uur tarief aan hangt van 90 euro en tesla is 120. moet je de voorwaarden ff checken.
130.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:13

Archimond

Lopende Helpdesk

Voor iedereen met FSD misschien dit jaar al goed nieuws: https://www.autoblog.nl/n...door%20de%20podcastmaker.

In het noorden werden deze week opeens heel veel tesla model 3 verkocht, vooral de exemplaren met lage kilometers en goede prijs. Ik viste telkens achter het net, omdat ik vanwege het werk niet snel heen kon.
De prijzen lijken inderdaad €1000 hoger te zijn.

Ik heb ikrij.nl ontdekt en heb daar een Tesla model 3 LR AWD, €21750, 81.112km, aanbetaling gedaan en gereserveerd, wordt over 2,5 week bezorgd.

Het is net als een product kopen op afstand. Ze zeiden dat zolang de auto nog niet is bezorgd dan kan ik het nog kosteloos annuleren.

Op hun website staat: 14 dagen of 500 km bedenktijd, 12.000 km of 6 maanden onderhoudsvrij, 12 maanden BOVAG-garantie, Minimaal 12 maanden geldige APK, Gratis bezorgen op locatie, Gratis inspectie voor levering
All-in tarief, geen extra kosten

Als dat exemplaar niet goed is, dan weet ik het niet meer, ik zoek al zo lang een goede tesla in het noorden.

Heeft iemand misschien ervaring met hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:20
Archimond schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 00:02:
Voor iedereen met FSD misschien dit jaar al goed nieuws: https://www.autoblog.nl/n...door%20de%20podcastmaker.

In het noorden werden deze week opeens heel veel tesla model 3 verkocht, vooral de exemplaren met lage kilometers en goede prijs. Ik viste telkens achter het net, omdat ik vanwege het werk niet snel heen kon.
De prijzen lijken inderdaad €1000 hoger te zijn.

Ik heb ikrij.nl ontdekt en heb daar een Tesla model 3 LR AWD, €21750, 81.112km, aanbetaling gedaan en gereserveerd, wordt over 2,5 week bezorgd.

Het is net als een product kopen op afstand. Ze zeiden dat zolang de auto nog niet is bezorgd dan kan ik het nog kosteloos annuleren.

Op hun website staat: 14 dagen of 500 km bedenktijd, 12.000 km of 6 maanden onderhoudsvrij, 12 maanden BOVAG-garantie, Minimaal 12 maanden geldige APK, Gratis bezorgen op locatie, Gratis inspectie voor levering
All-in tarief, geen extra kosten

Als dat exemplaar niet goed is, dan weet ik het niet meer, ik zoek al zo lang een goede tesla in het noorden.

Heeft iemand misschien ervaring met hun?
Bij Tesla inspecties met hoge afstand vroeg ik of ik met verkoper kon videobellen om een eerste indruk te krijgen.

Jouw exemplaar ziet er nog best netjes uit.

Bedenktijd is gewoon 14 dagen proefrijden en inspecteren en eventueel accu test doen. Wittebrug zit achter die site en dat is een groot bedrijf.

Wel nog een 1 belangrijk punt wat je moet checken is of je garantie claims je in de buurt mag laten repareren ( of bij Tesla) en vervangend vervoer geregeld wordt op hun kosten.

Tot slot wat als je toch ervan af wil, komen ze die dan halen? Of moet je dan alsnog met 2 autos heen? Ze komen de auto rijdend brengen dus een student met ov kaart is niet eens zo duur voor hun.

[ Voor 4% gewijzigd door megabeat op 21-03-2025 05:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Dubbel

[ Voor 107% gewijzigd door megabeat op 21-03-2025 05:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik had gevraagd over gebruikssporen, schades en wat er allemaal bij zit ze hadden geantwoord:

Bij het stuur gaat het om wat vettigheid er zit geen schade aan het stuur.

Er is inderdaad wat verf weg linksonder kofferbakklep en lichte roest. Dit zullen we voor je herstellen.

Hankook banden zitten onder de auto, achter heb je 4 mm profiel en voor 5mm.

Er zit op de bestuurdersstoel een mini gaatje in het leer. Voor de rest is de auto netjes.

Er zit geen rood Tesla veiligheidsset bij. De auto wordt geleverd met 2 laders, een voor de laadpaal en een thuislader.

Plekje bij kofferbakklep en roest heb ik vaker gezien bij andere witte tesla model 3.
Maar nog niet bij de andere kleuren.
Komt dat jullie ook bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
Archimond schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:00:
Ik had gevraagd over gebruikssporen, schades en wat er allemaal bij zit ze hadden geantwoord:

Er is inderdaad wat verf weg linksonder kofferbakklep en lichte roest. Dit zullen we voor je herstellen.

Er zit op de bestuurdersstoel een mini gaatje in het leer. Voor de rest is de auto netjes.

Er zit geen rood Tesla veiligheidsset bij. De auto wordt geleverd met 2 laders, een voor de laadpaal en een thuislader.

Plekje bij kofferbakklep en roest heb ik vaker gezien bij andere witte tesla model 3.
Mijn witte Model 3 had het ook, weet niet of het kleurspecifiek is. Bij mij zat rechts op de rand van de klep van de kofferbak een kleine beschadiging. De verf was er af geschuurd, en onbeschermd metaal gaat oppervlakkig roesten.

Kwestie van even de roest opschuren en het metaal weer inkleuren. Kan makkelijk met een verfstift. Het is ook puur iets cosmetisch, het metaal van de achterklep is niet van binnenuit rot ofzo dus het gaat niet onderhuids verder met roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Ze hebben het volgende geantwoord daarop:

"Garantie kwesties mogen bij Tesla dealers of BOVAG garages worden bekeken. Afhankelijk van het probleem kan vervangend vervoer worden ingezet op onze kosten.

De auto wordt door een chauffeur over de weg naar jou gereden."

Dat laatste baart mij wel een beetje zorgen als je het retourneert en de chauffeur maakt beetje schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Archimond schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Ze hebben het volgende geantwoord daarop:

"Garantie kwesties mogen bij Tesla dealers of BOVAG garages worden bekeken. Afhankelijk van het probleem kan vervangend vervoer worden ingezet op onze kosten.

De auto wordt door een chauffeur over de weg naar jou gereden."

Dat laatste baart mij wel een beetje zorgen als je het retourneert en de chauffeur maakt beetje schade.
Ja schade kan altijd gebeuren, ook als die van en op een auto ambulance gezet moet worden. Goed fotos maken bij aflevering, waarschijnlijk zetten ze
https://autoafleveren.nl/ in en die moeten ook vorm van verzekering hebben lijkt mij.

Check ook of die retour garantie echt no questions asked is, of moet er dan echt een technisch defect zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door megabeat op 22-03-2025 05:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik zag bij service menu bij een tesla: park_a027_s6_internalfail

Weet iemand wat dat betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:32
Archimond schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:25:

Zijn er hier Belgen die een Nederlandse M3 hebben? Of Nederlanders met een Duitse of Franse M3?
Mijn M3 komt uit Frankrijk en ik vraag mij af of dit een probleem is voor de premium connectivity. Staat nu in het Nederlands/België en de PC werkt prima, maar toch vroeg ik mij af hij nu niet zit te roamen? Als ik Disney Plus opstart krijg ik de melding dat ik in het buitenland zit, dus daarmee denk ik dat hij zit te roamen. Best een service inschieten hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Archimond schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:25:

https://tesware.net/alerts/model3/PARK_a027_s6_internalFail

Mits je garantie hebt gewoon even afspraak maken bij Tesla, eventueel kan je ook via de app een kosten opgave opvragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verderf op 23-03-2025 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 20:37
Ik was aan het kijken naar Tesla's en garantie, en dit las ik op https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-warranty:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojjIhrCNEXsyqodzLH94EVbddus=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eSQky0idwIZfAeint4Wshsqq.png?f=user_large

Hoe gaat dit in zijn werk? Moet de dealer daar iets voor doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verderf
MightyFool schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:24:
Ik was aan het kijken naar Tesla's en garantie, en dit las ik op https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-warranty:

[Afbeelding]

Hoe gaat dit in zijn werk? Moet de dealer daar iets voor doen?
Nope, zit gewoon aan je auto gekoppeld dus auto registreren met je app is genoeg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:13
De Auto's die Jan Bogert heeft staan zijn wel echt matig van staat. Ik heb een andere auto gekocht en heb daarom mijn Model 3 nu ook te koop staan. Mocht je nog een mooie rode Tesla zoeken met minder dan 100dkm, mooie winterset en zomerset op lichtmetaal erbij, hij staat ergens op Marktplaats. Ik zal hier niet linken.

Anders dan andere verkopers vind ik het heel belangrijk dat de staat van de auto zo is zoals ik hem zelf ook zou willen aantreffen: vandaar dat ik nog nieuwe draagarmen laat plaatsen voordat de auto verkocht wordt. Sommigen noemen dat vreemd, maar het geeft mij een goed gevoel als iemand er probleemloos mee rond kan rijden. Helaas is niet iedereen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:45

Ben heel benieuwd hoe dit gaat verlopen allemaal.

Heb je toevallig ook een auto ingeruild ? Op de site staat dat geen probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-05 19:09
Zijn er al mensen die spijt hebben van hun M3 in deze gekke tijd?

Ik niet om meerdere redenen:
1. De Tesla rijdt gewoon heerlijk, ik zou niet gauw weer terug willen naar een benzineauto
2. Onze cancelcultuur vind ik zo hypocriet. We rijden allemaal met olie uit zeer shady gebieden met grote impact op mens en milieu. Maar als we één persoon kunnen aanwijzen die in onze ogen slecht is voelen we ons goed.
3. Musk heeft een stekkerrevolutie veroorzaakt, volgens mij is dat een goed ding en staat dit los van zijn (extreme) politieke uitspattingen. Daar sta ik overigens ook hoofdschuddend naar te kijken.
4. Aan onze tweedehands Tesla's verdient Musk niets (wellicht wel als je gaat superchargen)
5. Ik heb net de autobiografie van Musk uit. Die man heeft een hoop issues (slechte jeugd, asperger, en waarschijnlijk een bi-polaire stoornis). Hij is geniaal (handig voor innovatie), maar vliegt ook giga uit de bocht (onhandig voor politiek). Dat zo een man in Amerika komt bovendrijven zegt volgens mij meer over het systeem en democatie daar.

Ik hoop vooral dat fanatiekelingen mijn auto heel laten. Sommigen hebben het gevoel dat ze een rechtvaardige daad doen als ze andermans auto slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
carfan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:19:

1. De Tesla rijdt gewoon heerlijk, ik zou niet gauw weer terug willen naar een benzineauto
2. Onze cancelcultuur vind ik zo hypocriet. We rijden allemaal met olie uit zeer shady gebieden met grote impact op mens en milieu. Maar als we één persoon kunnen aanwijzen die in onze ogen slecht is voelen we ons goed.
3. Musk heeft een stekkerrevolutie veroorzaakt, volgens mij is dat een goed ding en staat dit los van zijn (extreme) politieke uitspattingen. Daar sta ik overigens ook hoofdschuddend naar te kijken.
4. Aan onze tweedehands Tesla's verdient Musk niets (wellicht wel als je gaat superchargen)
5. Ik heb net de autobiografie van Musk uit. Die man heeft een hoop issues (slechte jeugd, asperger, en waarschijnlijk een bi-polaire stoornis). Hij is geniaal (handig voor innovatie), maar vliegt ook giga uit de bocht (onhandig voor politiek). Dat zo een man in Amerika komt bovendrijven zegt volgens mij meer over het systeem en democatie daar.

Ik hoop vooral dat fanatiekelingen mijn auto heel laten. Sommigen hebben het gevoel dat ze een rechtvaardige daad doen als ze andermans auto slopen.
Ben zeer tevreden, maar als ik toch moet zeiken

- auto is te hard geveerd en minder comfortabel dan ik had verwacht, maar desalniettemin rijd het heel goed
- stuur is net iets dikker dan ik verwacht, grip is minder goed dan gewend
- de perfecte zitpositie heb ik nog niet gevonden, ik zit vaak tever naar links
- Tesla service is niet heel goed bevallen, auto met storing en 10 dagen later pas terug , was niet zo erg geweest maar ik kreeg geen leenauto want ze waren op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfan
megabeat schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:36:
[...]

Ben zeer tevreden, maar als ik toch moet zeiken

- auto is te hard geveerd en minder comfortabel dan ik had verwacht, maar desalniettemin rijd het heel goed
- stuur is net iets dikker dan ik verwacht, grip is minder goed dan gewend
- de perfecte zitpositie heb ik nog niet gevonden, ik zit vaak tever naar links
- Tesla service is niet heel goed bevallen, auto met storing en 10 dagen later pas terug , was niet zo erg geweest maar ik kreeg geen leenauto want ze waren op
Herkenbaar dat hij stug is geveerd. Ik heb daarom ook snel de mooie 19"vervangen door 18" dat helpt zeker een beetje. Maar ik doelde eigenlijk meer op het gedoe rondom Musk en of je daarom spijt hebt. De kranten staan er vol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De auto (en de software en de beloftes en de EU) heeft zijn issues, maar an sich is het probleemloos rijden tegen lage kosten. Ik hoef hem ook niet weg te doen en ik zit me regelmatig af te vragen wat een betere EV is als ik hem moet vervangen.
Want terug naar een ICE daar zit ik niet echt op te wachten. Enige optie die ik zou overwegen is een Toyota hybride. De rest is gewoon te ouderwets voor dagelijks verkeer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• megabeat
carfan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:44:
[...]

Herkenbaar dat hij stug is geveerd. Ik heb daarom ook snel de mooie 19"vervangen door 18" dat helpt zeker een beetje. Maar ik doelde eigenlijk meer op het gedoe rondom Musk en of je daarom spijt hebt. De kranten staan er vol van.
Oh zo, Nee hier buiten de randstad ( als dat uitmaakt) merk ik er niets van. Ik zou het extreem hypocryt vinden als de auto daarom weg zou doen.

Veel tech komt uit China, waar ze echt mensen toetakelen
Olie komt uit midden oosten of uit VS
Kleding uit lage lonen landen of zelfs kinderarbeid
Bijna elk ander merk auto ook een verleden heeft

Zo zijn er vast wel meer te zaken te verzinnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Absoluut geen spijt van, heb ook goeie ervaring met de tesla mobile service. Ze hebben hier aan de deur de terugroep actie gefixed, het PWS speakertje erin gezet en de stijlen weer even vast gezet met nieuwe clips.

Voor mij is Tesla meer dan alleen Musk dus ik maak mij daar persoonlijk niet zo druk om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
Verderf schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:03:
Absoluut geen spijt van, heb ook goeie ervaring met de tesla mobile service. Ze hebben hier aan de deur de terugroep actie gefixed, het PWS speakertje erin gezet en de stijlen weer even vast gezet met nieuwe clips.

Voor mij is Tesla meer dan alleen Musk dus ik maak mij daar persoonlijk niet zo druk om.
De terugroep actie was voor de camera neem ik aan? Die is bij mij ook gerepareerd door een tesla ranger, naar tevredenheid.

Is jouw melding nu verdwenen bij Rdw?

Verder uitermate tevreden over mijn 2019 m3p so far. Kan er helaas niet zo vaak mee rijden. Die hele media Tesla/Musk hetze kan me overigens gestolen worden, is gewoon opnieuw een media storm / cancel cultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Dix0r schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:09:
[...]

De terugroep actie was voor de camera neem ik aan? Die is bij mij ook gerepareerd door een tesla ranger, naar tevredenheid.

Verder uitermate tevreden over mijn 2019 m3p so far. Kan er helaas niet zo vaak mee rijden. Die hele media Tesla/Musk hetze kan me overigens gestolen worden, is gewoon opnieuw een media storm / cancel cultuur.
Klopt!

En nee, die staat er nog steeds :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verderf op 01-04-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:11
Dix0r schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:09:
[...]

Heb het ook laten controleren en goed dat je het noemt. Gelijk gecheckt en de melding staat nog bij de rdw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Frank!in schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:31:
[...]

Heb het ook laten controleren en goed dat je het noemt. Gelijk gecheckt en de melding staat nog bij de rdw.
Volgens de Tesla ranger zou de melding uiteindelijk moeten verdwijnen nadat dit wordt doorgegeven. Wel iets om in de gaten te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Dix0r schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:28:
[...]

Volgens de Tesla ranger zou de melding uiteindelijk moeten verdwijnen nadat dit wordt doorgegeven. Wel iets om in de gaten te houden!
Die van mij staat er ook nog in. 11 februari hebben ze het gefixt. Alhoewel mijn kabel was al vervangen dus alleen een omhulsel eromheen gedaan. Terwijl dat dacht ik niet per sé nodig was als je al de verbeterde nieuwere kabel hebt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:44
Time will heal everything

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lL5sTqexo8kGeFdgbkzMNEYdZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RUVMuKznbyPvFhOXDK0gZ0k.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqSvPgaHbprjXPlMdEwewiE7AG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfxIxSP5u3WYhoKlU4uql4e6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door rover12345 op 02-04-2025 09:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:44

Simpel antwoord, nee. Het aantal opmerkingen kan ik op één hand tellen. Gros houdt zich er echt niet mee bezig en vindt het tot mijn verbazing gewoon een gave auto, ondanks dat ze op elke straathoek wel te zien zijn.

En zo denk ik er zelf net zo over. Ik heb de Model 3 met mijn volle verstand gekozen, noem het regelmatig een mijn Excelsheet op wielen. Als ik dan thuis uit het raam kijk dan zie ik wel even een gave bak staan waar ik oprecht blij mee ben, ondanks dat er ook een waslijst aan punten is die bij mijn Golf 8 veel beter voor elkaar waren. Desalniettemin hoeft hij van mij echt nog niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfan
Grappig als ik hier zo de reacties lees lijkt men toch blij met de M3 (net als ik) en stapt men over de gekkigheid van Musk heen.

Misschien wordt het in de media dan ook een beetje opgeklopt:
https://eenvandaag.avrotr...n-willen-van-hun-auto-af/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verderf
carfan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:16:
Grappig als ik hier zo de reacties lees lijkt men toch blij met de M3 (net als ik) en stapt men over de gekkigheid van Musk heen.

100%, kijk maar naar de aantal nieuwe EV's op kenteken, kia op 1 en tesla op 2 maar toch zie je overal berichten over hoe slecht tesla het doet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:44
Media blazen per definitie graag dingen op. En al die verhalen over mensen die hun auto wegdoen omdat Musk niet deugt, wat komt er dan voor terug waarmee het wel deugt?

Naast de Tesla hebben we nog een diesel in het huishouden. Ook boe bah vies en schande. Moet die dan ook maar weg aan de buren te laten zien dat we zo netjes zijn? Gelukkig steken we niet zo in elkaar, onze buren evenmin, net als vrienden en de rest van waar we mee omgaan. We maken elkaar veel te gek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33

Het gros van de mensen is nauwelijks geïnteresseerd in politiek (bezijds een beetje klagen op z'n tijd, al dan niet online), laat staan geïnteresseerd in Amerikaanse politiek.

Ik heb een behoorlijke afkeer van Musk en z'n ontsporing van de afgelopen paar jaar (o.a. internationale support van eng-rechts, z'n ideeën over eugenetica, drang naar autoritarisme etc).

Having said that, ik heb nul spijt van mijn Tesla. Ik rijd er al ruim vijf jaar naar volle tevredenheid in en ik hoop dat nog 5 jaar voort te zetten, of zelfs nog langer. Groener en goedkoper kan ik niet rijden momenteel (ik laad overdag met 100% zonnestroom), en voor het geld dat 'ie tweedehands oplevert kan ik niets terugkopen met vergelijkbare features (met name de autopilot waar ik 99% van de tijd op rijd)

Bij Tesla werken duizenden goedbedoelende engineers, met een totale gek aan het roer en als grootaandeelhouder, maar 80% van de aandelen zijn in de handen van anderen. Een alternatief zou een Chinese spionagemobiel zijn, gebouwd in een land en gesponsord door een staat die actief genocide pleegt op de Oeigoeren, nee dank u.

Huidige media aandacht waait wel weer over, het aantal vernielingen in Nederland is waarschijnlijk nihil (anders waren de verzekeraars al wel in de mail geklommen met allerlei nare wijzigingen op onze polissen).

Spijt? Nul.
Is de kans groot dat ik nu een nieuwe Tesla zou kopen? Ook nul. Geen idee wat dan wel, misschien een Renault 5-E?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06
Zullen we Tesla spijt in een ander topic bespreken? Staat los van de zoektocht naar een mooie gebruikte Model 3 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfan
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:57:
Zullen we Tesla spijt in een ander topic bespreken? Staat los van de zoektocht naar een mooie gebruikte Model 3 toch?
Je hebt gelijk. Ik dacht dat de zoektocht voor de meesten al voorbij was. ;-) Er wordt nog maar een fractie van de M3 geveild tov twee maand terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:17

Zeer tevreden met de AWD 2019
Reeds 10k km en hij voelt als een nieuwe auto

Musk gaat binnenkort weer investeren in tesla, 2 of 3 Jr geleden heeft hij veel aandelen verkocht en nu is de prijs van het aandeel laag

Perfect storm noemen ze dat toch...
Zijn maatje komt met import tarieven en dan is tesla toch de enigste big elektric car builder in the US?

En persoonlijk snap ik helemaal niks van het feit dat iets simpels zoveel aandacht krijgt

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MattieM
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-04 19:42
Ik breng het graag weer even on topic: na lang zoeken heb ik vandaag eindelijk mijn perfecte Tesla Model 3 AWD gevonden in ontvangst mogen nemen! Woohoo!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KP1jOacbi9E8s8BzG67Ffrd5Ws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G6TAsSoTTII7aHZ7k4YD2AGY.png?f=user_large

Ik was specifiek op zoek naar een blauwe AWD met Aero velgen én het allerbelangrijkste, eentje die een beetje netjes was. En dat laatste bleek nog best een uitdaging.

Ik ben eerst langs een paar dealers geweest, maar ik schrok echt van de staat van sommige Model 3's. Veel exemplaren waren flink afgeragd, super zonde!! En als ik dan dacht een mooie te hebben gevonden, haalde ik het VIN door Carsbat en dan zag ik ineens de veilingfoto’s, blikt er toch een hoop weggemoffeld te kunnen worden haha.

Uiteindelijk ben ik geslaagd bij Eccasion. Deze partij werd ergens ver terug in dit topic al eens genoemd als tip (nog bedankt daarvoor!). Supergoede ervaring: de service en communicatie waren top, en het fijnste vond ik dat je bij hen via de veiling ook gewoon alle schadefoto’s kunt zien.

Ze gaven overigens inderdaad ook aan dat de bulk echt achter de rug is en de prijzen weer wat aan het oplopen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik begin steeds meer de media te zien als bedrijven of misschien zelfs individuen (in de redactie) met een agenda. Ik geloof dit soort dingen dus ook niet.

Ook omdat "voor 51 procent heeft het gedrag van Musk weinig effect op hoe zij over hun Tesla denken en 40 procent is juist trots om in een Tesla te rijden".
Dus voor 91% heeft het weinig effect of zijn ze juist trots, maar toch wil 31% van hun Tesla af.

Does not compute.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
MattieM schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:49:
Ik breng het graag weer even on topic: na lang zoeken heb ik vandaag eindelijk mijn perfecte Tesla Model 3 AWD gevonden in ontvangst mogen nemen! Woohoo![Afbeelding]

Ik was specifiek op zoek naar een blauwe AWD met Aero velgen én het allerbelangrijkste, eentje die een beetje netjes was. En dat laatste bleek nog best een uitdaging.

Ik ben eerst langs een paar dealers geweest, maar ik schrok echt van de staat van sommige Model 3's. Veel exemplaren waren flink afgeragd, super zonde!! En als ik dan dacht een mooie te hebben gevonden, haalde ik het VIN door Carsbat en dan zag ik ineens de veilingfoto’s, blikt er toch een hoop weggemoffeld te kunnen worden haha.

Uiteindelijk ben ik geslaagd bij Eccasion. Deze partij werd ergens ver terug in dit topic al eens genoemd als tip (nog bedankt daarvoor!). Supergoede ervaring: de service en communicatie waren top, en het fijnste vond ik dat je bij hen via de veiling ook gewoon alle schadefoto’s kunt zien.

Ze gaven overigens inderdaad ook aan dat de bulk echt achter de rug is en de prijzen weer wat aan het oplopen zijn.
Gefeliciteerd!

Ik heb vandaag een maat geholpen een tesla te kopen, gelukkig van te voren even carsbat fotos opgezocht - bleek er een scheur in het panorama glas te zitten! blijkbaar had de dealer dat zelf ook niet gezien (yeah right)

Zat ook nog stoeprand schade onder de voorbumper die je natuurlijk niet op de fotos zag.

Ze gaan voor hem de bumper nog opnieuw laten spuiten en het glas word vervangen.
Moest zelfs nog even naar hem toe rijden bij een supercharger, hij kreeg m niet op naam registreerd en had nog geen laad pas >:)

Ik weet niet wie de tip van carsbat heeft gegeven hier maar je bent een held _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
Ik heb nu een aantal maanden mijn LR M3 en ben er erg tevreden over. Ook nog naar Oostenrijk geweest en gehaald met 3x laden, viel reuze mee.

Vindt wel de vering erg stug en las dat mensen hun schokdempers hebben vervangen met de nieuwe Highland M3 schokdempers en dat dat heel veel comfort gaf. Alleen schijnt dat de SeC dat niet zelf doen dus heeft iemand toevallig een betrouwbaar adresje? :-)

Ik heb ook nog de camera's laten vervangen. Die aan de achterkant was helemaal bekrast en super wazig. Zijkanten waren volgens SeC ook aan vervanging toe ( met knipperlicht bleed ). Was ongeveer €130 p/s.

Mijn M3 heeft EAP en bij upgrades staat FSD voor €3700. Is dat bij gewoon AP duurder? Mocht FSD ooit er doorkomen in NL lijkt het me wel leuk om het te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Platte_Band schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:42:
Ik heb nu een aantal maanden mijn LR M3 en ben er erg tevreden over. Ook nog naar Oostenrijk geweest en gehaald met 3x laden, viel reuze mee.

Vindt wel de vering erg stug en las dat mensen hun schokdempers hebben vervangen met de nieuwe Highland M3 schokdempers en dat dat heel veel comfort gaf. Alleen schijnt dat de SeC dat niet zelf doen dus heeft iemand toevallig een betrouwbaar adresje? :-)
Dan zou ik carrec eens mailen voor een KW set. Bekend van de autoweek keuringen en gespecialiseerd in dit soort aanpassingen.
Ik heb ook nog de camera's laten vervangen. Die aan de achterkant was helemaal bekrast en super wazig. Zijkanten waren volgens SeC ook aan vervanging toe ( met knipperlicht bleed ). Was ongeveer €130 p/s.

Mijn M3 heeft EAP en bij upgrades staat FSD voor €3700. Is dat bij gewoon AP duurder? Mocht FSD ooit er doorkomen in NL lijkt het me wel leuk om het te nemen.
Ja, dan is t iets van 8K. FSD goedkeuring door de RDW schijnt er op korte termijn aan te komen. Als je 'm nu (voor release) koopt krijg je straks een gratis upgrade naar HW4, ik zit er ook over te twijfelen (ook EAP>FSD).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfan
Ja, ik las ook de geruchten over FSD: https://www.autoblog.nl/n...d-autonome-teslas-7073144

Ik hoop dat ze waar zijn. Ben het met iedereen eens dat het de meerprijs NU niet waard is, maar als het op korte termijn net zo goed wordt als in de USA dan is het wel super!

[ Voor 3% gewijzigd door carfan op 03-04-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

haha het is dat mijn M3H van de LM maar anders had je ze van mij mogen wisselen, mis het onderstel van mijn vorige 2019 M3 nog geregeld.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12

Heb je de auto nog genomen bij ikrij toevallig, alles volgens wens verlopen verder ?

Is dit bedrijf aan te raden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Platte_Band
RonJ schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:06:

Dan zou ik carrec eens mailen voor een KW set. Bekend van de autoweek keuringen en gespecialiseerd in dit soort aanpassingen.
Thanks, ziet er veel belovend uit!
RonJ schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:06:
Ja, dan is t iets van 8K. FSD goedkeuring door de RDW schijnt er op korte termijn aan te komen. Als je 'm nu (voor release) koopt krijg je straks een gratis upgrade naar HW4, ik zit er ook over te twijfelen (ook EAP>FSD).
Heb je hier een bron voor? Zover ik kan vinden is de upgrade voor als UNsupervised FSD niet op HW3 kan draaien. En de FSD die bij RDW er door heen komt (hopelijk!) is supervised, zo ver ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Platte_Band schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:07:
[...]

Thanks, ziet er veel belovend uit!
Mochten ze dit doen laat dan vooral even weten wat het kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Platte_Band schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:07:
[...]
Heb je hier een bron voor? Zover ik kan vinden is de upgrade voor als UNsupervised FSD niet op HW3 kan draaien. En de FSD die bij RDW er door heen komt (hopelijk!) is supervised, zo ver ik weet.
Bron is Elon Musk tijdens de vorige earnings call. Om precies te zijn: Hij zei dat -Als- ze unsupervised niet op HW3 draaiend krijgen komt er een hardware upgrade die gratis is voor mensen die het daarvoor gekocht hebben (dus niet als je een maandabo neemt). Er gingen ook al foto's rond van een testversie van een HW4 retrofit computer. Maar er is natuurlijk een enorm incentive voor Tesla om dit ook met HW3 draaiend te krijgen.

Ik twijfel ook of die retrofit er dan ook voor mijn oudere (model S) auto gaat komen (en niet alleen voor 3/Y), die heeft net een upgrade naar HW3 incl. een aantal nieuwe camera's gehad bij een MCU2 upgrade. Bijv. HW4 heeft veel grotere camera's bij de voorruit, dat past allemaal niet zomaar, dan moet die hele spiegel assembly bij de voorruit anders.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1177329.pdf
Testen op de openbare weg met geautomatiseerd vervoer
Wat: Met het oog op de kansen voor verkeersveiligheid, doorstroom, verduurzaming en andere
maatschappelijke toepassingen heeft Nederland in 2016 – als voorzitter van de Europese Raad
– met de Declaration of Amsterdam het initiatief genomen om EU-regelgeving rond geautomatiseerde voertuigen te harmoniseren. Ook was Nederland de eerste EU-lidstaat die nationale
regelgeving had om experimenten uit te voeren op de weg met geautomatiseerde voertuigen
zonder menselijke bestuurder aan boord. Op dit moment worden beleidsmatige en juridische
kaders ingericht voor het testen met geautomatiseerd vervoer op de openbare weg. Dit heeft als
doel om geautomatiseerd vervoer toe te laten en slim in te passen in het mobiliteitssysteem.
Wie: Ministerie IenW, ministerie van Justitie en Veiligheid, Rijkswaterstaat, RDW, CBR
Wanneer: De wetswijziging wordt in 2025 naar de Kamer gestuurd en de verwachting is dat een
geautomatiseerd inschakelbaar rijsysteem in Nederland in 2027 gereed is voor marktintroductie.
Als ik bij de overheid het heeft over een 'verwachting' dan tel ik er in m'n hoofd altijd een paar jaar bij op. Zeker bij het huidige kabinet, dat praktisch niets voor elkaar krijgt. Om nu dan bezig te zijn met (dure) hardwareuitbreidingen op je Tesla lijkt me risicovol. Weet je zeker dat je de huidige auto nog rijdt in 2029? (en dan ben ik al optimistisch)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
EvaluationCopy schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:36:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1177329.pdf

[...]

Als ik bij de overheid het heeft over een 'verwachting' dan tel ik er in m'n hoofd altijd een paar jaar bij op. Zeker bij het huidige kabinet, dat praktisch niets voor elkaar krijgt. Om nu dan bezig te zijn met (dure) hardwareuitbreidingen op je Tesla lijkt me risicovol. Weet je zeker dat je de huidige auto nog rijdt in 2029? (en dan ben ik al optimistisch)
Dat gaat om volledig zelfrijdende auto's/taxi's zonder bestuurder (en een stuur, etc.). Dat is wat anders dan de "(un)supervised FSD" software goedkeuren voor gebruik in de huidige auto's.

Maar verder eens, het is een risico.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Lost die knipperlicht bleed op met vervangen van camera's? Ik heb in het begin ook wel eens gedacht dat de camera's niet ok waren met al die gekke strepen in beeld, tot ik mij realiseerde dat het van het knipperlicht kwam. :D

Ah, blijkbaar is het zelf op te lossen met een stukje tape. YouTube: Repeater glare and how to fix it (if you dare!). Wel een spannend klusje, gaatje boren in de behuizing enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 07-04-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Verderf schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:55:
[...]

Ze gaan voor hem de bumper nog opnieuw laten spuiten en het glas word vervangen.
Moest zelfs nog even naar hem toe rijden bij een supercharger, hij kreeg m niet op naam registreerd en had nog geen laad pas >:)
Ik dacht dat je juist geen van beide nodig had bij een SuC? Hoe kan iemand die je auto leent dan laden?

(bij de mijne hoef je alleen de stekker er in te steken zonder app of account, dus heb geen idee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Platte_Band
Beekforel schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:51:
[...]

Lost die knipperlicht bleed op met vervangen van camera's?
Ja de nieuwe camera's hebben geen last van het knipperlicht. Ik had zelf ook nog de intentie om chirurg te spelen met de zijcamera's, maar was toch al bij de SeC voor de wazige achteruitkijkcamera. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:50

Perkouw

Moderator General Chat
_Anvil_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:12:
[...]

Ik dacht dat je juist geen van beide nodig had bij een SuC? Hoe kan iemand die je auto leent dan laden?

(bij de mijne hoef je alleen de stekker er in te steken zonder app of account, dus heb geen idee)
Er moet een betaal methode gekoppeld zijn aan het account waarin de auto gekoppeld zit.
Dus als iemand hem leent -> SuC rijden -> opladen maar. Mits de eigenaar een betaalmethode gekoppeld heeft of nog gratis km's/kWh's tegoed heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf

Bij mij is laatst de rechter camera een keer uitgevallen, werkte na een reboot weer. zijn die serieus bij het service center maar 130 euro p/s? Dat is exclusief montage gok ik?

Ik moet toevallig eind deze maand nog even naar een SeC voor een metaal achtig tikkend geluid bij het afremmen en weer wegrijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verderf op 07-04-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

marcob12 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:57:
[...]

Heb je de auto nog genomen bij ikrij toevallig, alles volgens wens verlopen verder ?

Is dit bedrijf aan te raden ?
Communicatie was heel prettig via de telefoon en ook via de mail na het betalen van reserveringsbedrag van €500.
Voordat ik had betaald, konden ze mijn mail niet goed terugvinden in hun systeem.
Leverdatum had ik ingesteld op 8 april.

Ik heb de bestelling geannuleerd en kreeg netjes het volledig bedrag van €500 terug.
De auto wordt naar je toegereden door een koerier zeggen ze.
Bij garantie mag je in overleg met hun ook naar tesla dealer in jouw buurt gaan.

Maar 2 weken geleden had ik een mooie gezien bij een particulier in mijn buurt en was wat ongeduldig dus direct gekocht.
Deze Tesla model 3 Long Range heeft een trekhaak, alumium pedalen, carbon fiber op middenconsole, geblindeerde zij en achterramen (hij had zelf gedaan), blauwe oplaadkabel en laadkabel voor thuis zit erbij, in september 2024 had hij bandenpakket bij Tesla gekocht met nieuwe 19 inch stiletto velgen + Pirelli sottozero.

Foto's van de auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvz6nSc9-w7ecyfKdUkCCekJp00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtZdOtZFJacbDYekY32Ls2UF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTBIP91iY9FDlX3l1817QZbJz_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zog4obM53U8L3QJXx22ThqMB.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen ik ben toch wat teleurgesteld in hoe het rijd. Misschien had ik te hoge verwachtingen.
- Rugleuning en vooral hoofdsteun is te hard voor mij
- auto is te hard geveerd en minder comfortabel dan ik had verwacht, komt het doordat het 19 inch winterbanden en op 3,1 bar staan?
- stuur is iets te dik, leer is gevoelig
- Ruitenwisser en PDN stalk is gevoelig voor slijtage
- de perfecte zitpositie heb ik nog niet gevonden
- Soms is veel wind te horen bij de A-pillar op de snelweg
- Cruise control en autopilot ervaaar ik elke dag bij een tunnel en viaducten phantom breaks
- er is een daglimiet van Sentry mode?
- Abonnement van €9,99 per maand is nodig om van meeste functies gebruik te kunnen maken
- Wifi dichtbij de auto nodig om software te updaten (via telefoon kost het veel data)
- Achterruit en achteruitkijkspiegel is te klein en niet goed zichtbaar
- Camera's zijn ok, maar te lage resolutie.
- Camera aan de achterkant is alleen handig voor parkeren, niet voor achteruit te kijken als je rijd
- Laadkabel aansluiten moet binnen 10 seconden anders sluit laadpoort opeens
- Deuren lastig te openen vanaf buiten en vooral binnenkant voor passagiers die er niet mee bekend zijn
- Service aanvraag duurt 3 werkdagen voordat tesla service terug reageert
- Bij NMC batterijen is het aan te raden elke dag op klein beetje op te laden tussen 30% - 70%, maar betekent wel elke dag een openbare laadpaal zoeken dat vrij is
- Laadpassen is zeer moeilijk uit te zoeken welke geschikt is voor jou in de buurt, heb nu veel apps geinstalleerd en geprobeerd

Wat ik wel goed vind:
- Speakers zijn na aanpassen van EQ heel goed
- acceleratie en soepel optrekken is fijn
- Voorkant goed zicht
- Panoramadak geeft veel licht binnen
- Middenconsole heeft diepe opbergruimte
- Goede navigatie en snelle respons
- Live verkeersinformatie is heel handig

Ik woon in een appartement moet Openbaar laden, dan is het niet goedkoop meer.
In Groningen is gelukkig geen connecttarief van Allego van toepassing.

Misschien wil ik over 1 jaar naar Eindhoven verhuizen, daar zijn de openbare laadpalen met connecttarief (max 5 uur laden) €0,63
Dan is een benzine auto goedkoper.

Ik denk eraan om de auto misschien toch te verkopen, want vooral door de stoelen, slechte auto pilot en harde vering wordt ik gauw moe tijdens het rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
Verderf schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:15:
[...]

Bij mij is laatst de rechter camera een keer uitgevallen, werkte na een reboot weer. zijn die serieus bij het service center maar 130 euro p/s? Dat is exclusief montage gok ik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgmPtgEkIK82EcfwXUVnHcXPp5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrz2wD5ZKD3v5AcMDyCILjyp.png?f=fotoalbum_large

€139.15 incl montage voor een zijkant camera te vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Platte_Band schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:42:
[...]

[Afbeelding]

€139.15 incl montage voor een zijkant camera te vervangen
Dat is nog best goed te doen, ben je dan ook van de glare af?

Ik heb vorige week via marktplaats een setje mooie schadevrije velgen weten te vinden op zomer banden, was voor 1000 euro geen slechte deal dacht ik!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6O6BIV0qp4zG6mRkj6ADx_hfj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D26mwMIXG22e7Ize14Zdnh0F.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er toch wel heel strak uit zo met nette velgen en geen wieldoppen!

[ Voor 40% gewijzigd door Verderf op 07-04-2025 15:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:32
RigolleM schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Zijn er hier Belgen die een Nederlandse M3 hebben? Of Nederlanders met een Duitse of Franse M3?
Mijn M3 komt uit Frankrijk en ik vraag mij af of dit een probleem is voor de premium connectivity. Staat nu in het Nederlands/België en de PC werkt prima, maar toch vroeg ik mij af hij nu niet zit te roamen? Als ik Disney Plus opstart krijg ik de melding dat ik in het buitenland zit, dus daarmee denk ik dat hij zit te roamen. Best een service inschieten hiervoor?
Ik ga mijn vraag zelf beantwoorden.
De Franse Tesla roamde dus in België, ook al staan alle instellingen juist, Tesla moet nog een vinkje aanzetten om de wagen in het juiste land te plaatsen. Als ik de browser startte kwam ik altijd uit bij google.fr, dus mijn vermoeden dat de wagen denkt dat hij nog in Frankrijk zit, was dus gerechtvaardigd.

Ik heb een service ticket bij Tesla ingeschoten en na 1 werkdag was het al in orde. Ik moest enkel het kentekenbewijs doorsturen naar Tesla om te bewijzen dat het wel mijn auto was en dat hij in België geregistreerd stond.

Nu kan ik het service menu zien dat hij niet meer roamt en als ik Google gaat hij nu naar google.be.

Hier in Vlaanderen zeggen ze altijd: juust is juust :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:46
Archimond schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:27:
[...]

Communicatie was heel prettig via de telefoon en ook via de mail na het betalen van reserveringsbedrag van €500.
Voordat ik had betaald, konden ze mijn mail niet goed terugvinden in hun systeem.

Ik heb de bestelling geannuleerd en kreeg netjes het volledig bedrag van €500 terug.
Bij garantie mag je in overleg met hun ook naar tesla dealer in jouw buurt gaan.

Maar 2 weken geleden had ik een mooie gezien bij een particulier in mijn buurt en was wat ongeduldig dus direct gekocht.
Deze Tesla model 3 Long Range heeft een trekhaak, alumium pedalen, carbon fiber op middenconsole, geblindeerde zij en achterramen (hij had zelf gedaan), blauwe oplaadkabel en laadkabel voor thuis zit erbij, in september 2024 had hij bandenpakket bij Tesla gekocht met nieuwe 19 inch stiletto velgen + Pirelli sottozero.

Foto's van de auto:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alleen ik ben toch wat teleurgesteld in hoe het rijd. Misschien had ik te hoge verwachtingen.
- auto is te hard geveerd en minder comfortabel dan ik had verwacht, komt het doordat het 19 inch winterbanden en op 3,1 bar staan?
- Cruise control en autopilot ervaaar ik elke dag bij een tunnel en viaducten phantom breaks
- Abonnement van €9,99 per maand is nodig om van meeste functies gebruik te kunnen maken
- Wifi dichtbij de auto nodig om software te updaten (via telefoon kost het veel data)
- Camera aan de achterkant is alleen handig voor parkeren, niet voor achteruit te kijken als je rijd
- Deuren lastig te openen vanaf buiten en vooral binnenkant voor passagiers die er niet mee bekend zijn
- Bij NMC batterijen is het aan te raden elke dag op klein beetje op te laden tussen 30% - 70%, maar betekent wel elke dag een openbare laadpaal zoeken dat vrij is
- Laadpassen is zeer moeilijk uit te zoeken welke geschikt is voor jou in de buurt, heb nu veel apps geinstalleerd en geprobeerd

Wat ik wel goed vind:
- Voorkant goed zicht

Misschien wil ik over 1 jaar naar Eindhoven verhuizen, daar zijn de openbare laadpalen met connecttarief (max 5 uur laden) €0,63

Ik denk eraan om de auto misschien toch te verkopen, want vooral door de stoelen, slechte auto pilot en harde vering wordt ik gauw moe tijdens het rijden
Kan je niet bij een supercharger opladen, dat is goedkoper dan de openbare laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Verderf schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:45:
[...]
Dat is nog best goed te doen, ben je dan ook van de glare af?
Hier kwam laatst iets voorbij in het andere Tesla topic en van wat ik weet kan je het oplossen door wat te boren en wat tape, best veel werk en je moet het maar durven.
[...]
Die dag limiet voor sentry gaat voor het kijken live naar je auto via de app, sentry blijft het gewoon doen alleen is er per dag een limiet hoeveel je mag kijken via de app live.
Voor het abonnement krijg je een paar extra functies, maar praktisch alles werkt ook als je je wifi-hotspot van je telefoon open zet. Ik heb een rule aangemaakt dat zodra bluetooth verbindt met de auto dat ook mijn hotspot aan gaat en dat werkt vrij vlekkeloos.
Wifi is inderdaad wel erg slecht, achter mijn huis pakt mijn telefoon wel de wifi van binnen maar de auto ziet het niet eens, dat is binnenkort opgelost zodra ik een kabel naar mijn achtertuin heb gelegd want daarin neem ik meteen een ethernet kabel in mee.
[...]
Op abrp (Tesla Supercharger Zwolle) kan je de geldende prijs zien, in de app van tesla en in de auto zie je de prijs over de gehele dag en deze zijn veruit goedkoper dan de normale laadpalen en soms zelfs nog goedkoper dan mensen met een energiecontract thuis die veelste duur is.

[ Voor 35% gewijzigd door Daniel. op 08-04-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
[...]

Foto's van de auto:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik wel goed vind:
- Voorkant goed zicht

Dank voor de uitgebreide terugkoppeling, heel erg goede info en dingen om in de gaten te houden 👍 jammer dat je tegen zoveel dingen aanloopt, auto moet wel comfortabel en naar wens zijn uiteraard.

Scheelde het veel in prijs om particulier te kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:33:
[...]
Kan je niet bij een supercharger opladen, dat is goedkoper dan de openbare laadpaal
In het begin had ik een paar keer gedaan toen ik nog geen laadpas had, maar ik wil de accu in goede conditie houden. Ik laadde eerst tot max 55% en nu na uitgebreid onderzoek is het beste voor NMC accu om vaker op te laden. Het advies is van 45% naar 70%. Ga je de accu paar weken niet gebruiken dan is het beste op 30% te laten.
Met LFP accu is minder laden niet erg. (Youtube video: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!)
marcob12 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:29:
[...]
Dank voor de uitgebreide terugkoppeling, heel erg goede info en dingen om in de gaten te houden 👍 jammer dat je tegen zoveel dingen aanloopt, auto moet wel comfortabel en naar wens zijn uiteraard.
Scheelde het veel in prijs om particulier te kopen ?
Het was niet goedkoper. Alleen de staat is heel goed. In september 2024 had hij winterpakket bij Tesla gekocht met 19 inch Stiletto velgen + Pirelli Sottozero banden en zijn zo goed als nieuw nog steeds. Er zit ook een trekhaak af fabriek en thuislader bij, dat is lang niet bij Tesla's die te koop staan zo.
Midden console heeft al carbon fiber, dan hoef niet meer bang te zijn voor krassen op piano lak. Achterramen waren geblindeerd en ziet er mooier uit.

Mijn gedachte op dat moment was: de prijzen zag ik omhoog gaan en de meeste in mijn buurt hadden allemaal wel iets. Zoals krakende deuren, veel steenslag, roest op achterklep. Ik merk dat meestal de banden bijna geen profiel meer hadden.

De Tesla van ikrij had als enige goeden punt lage kilometerstand en 19 inch velgen en banden met 4mm profiel.
Minpunten:
- Een gaatje in de bekleding van bestuurderstoel, dat kan later misschien groter worden?
- Roestplekje bij achterklep, ze gingen beetje schuren en lakstift eroverheen doen. Eigenlijk moet je dat laten afstellen, maar als dat niet goed gaat krijg je later weer hetzelfde probleem.
- Geen thuislader, alleen de blauwe kabel
- Geen trekhaak

Pedro van Hofmancars in scheemda (heette vroeger Auto Pedro) zegt dat ook al zijn draagarmen vervangen het kan nog steeds weer terugkomen.

Wat is jullie ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
Archimond schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:46:
[...]

In het begin had ik een paar keer gedaan toen ik nog geen laadpas had, maar ik wil de accu in goede conditie houden. Ik laadde eerst tot max 55% en nu na uitgebreid onderzoek is het beste voor NMC accu om vaker op te laden. Het advies is van 45% naar 70%. Ga je de accu paar weken niet gebruiken dan is het beste op 30% te laten.
Met LFP accu is minder laden niet erg. (Youtube video: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!)
Met alle respect, en vooropgesteld dat het jouw auto is en dat je uiteraard zelf mag weten hoe je het gebruikt, maar de accu tussen 45% en 70% willen houden is toch heel onpraktisch? En het lijkt mij ook vrij onnodig.

Het is goed en begrijpelijk dat je voor de accu wil zorgen. Zeker bij NMC-accu's zijn er bepaalde best practices. Maar als je de auto over het algemeen tussen de 20% en 80% houdt en je de accu netjes laat voorverwarmen voorafgaand het snelladen, kan er toch weinig misgaan? En het is ook dan geen ramp als je de accu eens van 100% naar 0% moet rijden of moet snelladen.

Het is geen wetenschappelijk bewijs, maar in de VS rijden ontzettend veel Model 3's met NMC-accu's rond van 6-7 jaar oud. En daarbij zitten ook veel Model 3's die vrijwel alleen maar aan superchargers hebben gehangen. Heb in het algemeen het idee dat veel mensen in de VS niet per se heel goed passen op hun accu. Echter, ook in de VS is er nul berichtgeving van accu's van die Model 3's die het massaal begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
ZXRY schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:55:
[...]

Met alle respect, en vooropgesteld dat het jouw auto is en dat je uiteraard zelf mag weten hoe je het gebruikt, maar de accu tussen 45% en 70% willen houden is toch heel onpraktisch? En het lijkt mij ook vrij onnodig.

Het is goed en begrijpelijk dat je voor de accu wil zorgen. Zeker bij NMC-accu's zijn er bepaalde best practices. Maar als je de auto over het algemeen tussen de 20% en 80% houdt en je de accu netjes laat voorverwarmen voorafgaand het snelladen, kan er toch weinig misgaan? En het is ook dan geen ramp als je de accu eens van 100% naar 0% moet rijden of moet snelladen.

Het is geen wetenschappelijk bewijs, maar in de VS rijden ontzettend veel Model 3's met NMC-accu's rond van 6-7 jaar oud. En daarbij zitten ook veel Model 3's die vrijwel alleen maar aan superchargers hebben gehangen. Heb in het algemeen het idee dat veel mensen in de VS niet per se heel goed passen op hun accu. Echter, ook in de VS is er nul berichtgeving van accu's van die Model 3's die het massaal begeven.
Ik laad houd het percentage als het even uitkomt tussen de 35 en 65, heeft vooral met verminderen degradatie te maken en niet zozeer de dat ik bang ben dat de accu stuk gaat. Laden kan op werk dus het is niet zo erg. Is natuurlijk beetje een paradox om een batterij weinig te gebruiken zodat die langer zijn range behoud om alsnog weinig er van te gebruiken. Voor mij persoonlijk is meer dat ik zuinig ben met mijn spullen en alles in goede conditie wil houden, voor mij of eventueel de volgende eigenaar.

Uit mijn eigen onderzoek komt naar voren vaak (dus weinig laden in 1x) en de batterij rond de 50 houden is perfect. Echter is er ook het kamp dat zegt tussen 20 en 80 is ook goed genoeg en de meerwaarde van rond de 50 houden is de moeite niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uhNuZtL70T9x6upFCwvLXwFEkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phu0b3hRoEjfroF2ZSUdvtFA.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit goed lees degradeert een batterij tussen de 25 en 75 2x zo snel als je een kleinere marge pakt, zoals tussen 65 en 75

[ Voor 15% gewijzigd door megabeat op 09-04-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:03
megabeat schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:38:
[Afbeelding]

Als ik dit goed lees degradeert een batterij tussen de 25 en 75 2x zo snel als je een kleinere marge pakt, zoals tussen 65 en 75
Deze grafiek zegt heel weinig. Op de x-as staat het aantal DST cycles. Dat staat voor Dynamic Stress Test cycles, oftewel het aantal keer dat de test is uitgevoerd.

Als we dan naar de zwarte test kijken, staat 1 DST gelijk aan van 25% naar 100% laden en ontladen. Dat is 75% per test. Kijken we naar de oranje lijn dan staat 1 DST gelijk aan van 65% naar 75% laden en ontladen. Dat is 10% per test.

Dan is het niet gek dat de zwarte lijn na 4000 cycles veel minder capaciteit heeft dan de oranje lijn. Die zwarte lijn heeft namelijk 7,5 keer meer energie geladen en ontladen dan de oranje lijn.

Als de zwarte lijn dus 1000 DST cycles heeft gehad, heeft de oranje lijn pas net zoveel energie geladen en ontladen bij 7500 cycles. Dan zie je dus dat de zwarte lijn op 90% SOH zit en de oranje lijn op 92%. Zo heel groot verschil is dat dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
megabeat schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:34:
[...]

Ik laad houd het percentage als het even uitkomt tussen de 35 en 65, heeft vooral met verminderen degradatie te maken en niet zozeer de dat ik bang ben dat de accu stuk gaat. Laden kan op werk dus het is niet zo erg. Is natuurlijk beetje een paradox om een batterij weinig te gebruiken zodat die langer zijn range behoud om alsnog weinig er van te gebruiken. Voor mij persoonlijk is meer dat ik zuinig ben met mijn spullen en alles in goede conditie wil houden, voor mij of eventueel de volgende eigenaar.

Uit mijn eigen onderzoek komt naar voren vaak (dus weinig laden in 1x) en de batterij rond de 50 houden is perfect. Echter is er ook het kamp dat zegt tussen 20 en 80 is ook goed genoeg en de meerwaarde van rond de 50 houden is de moeite niet waard.
Fair. Als je een geregeld leven hebt en de auto eigenlijk alleen voor woon-werkverkeer gebruikt, én dat woon-werkverkeer ook niet heel veel km's is, kan dat inderdaad prima. Dan is het wel een goed gebruik om de auto thuis en op werk gewoon aan de lader te hangen en steeds een klein beetje bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Skix_Aces schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:30:
[...]

Deze grafiek zegt heel weinig. Op de x-as staat het aantal DST cycles. Dat staat voor Dynamic Stress Test cycles, oftewel het aantal keer dat de test is uitgevoerd.

Als we dan naar de zwarte test kijken, staat 1 DST gelijk aan van 25% naar 100% laden en ontladen. Dat is 75% per test. Kijken we naar de oranje lijn dan staat 1 DST gelijk aan van 65% naar 75% laden en ontladen. Dat is 10% per test.

Dan is het niet gek dat de zwarte lijn na 4000 cycles veel minder capaciteit heeft dan de oranje lijn. Die zwarte lijn heeft namelijk 7,5 keer meer energie geladen en ontladen dan de oranje lijn.

Als de zwarte lijn dus 1000 DST cycles heeft gehad, heeft de oranje lijn pas net zoveel energie geladen en ontladen bij 7500 cycles. Dan zie je dus dat de zwarte lijn op 90% SOH zit en de oranje lijn op 92%. Zo heel groot verschil is dat dus niet...
Dank voor de toelichting, wat mij betreft dan nog relevant is hoever een accu degradeert door leeftijd. Stel dat is 1% per jaar dan is het aandeel hoever je ontlaadt weg degelijk een grote factor in de degradatie. Echter in het grotere geheel is 2% inderdaad verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MattieM schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:49:
<knip>
Dat willen de verkopers ons graag wijs maken, maar het klopt niet. Als je de Tesla Scraper telegram bot volgt zag je de afgelopen maanden continue tussen de 900 en 1000 Tesla's op de markt, dat zijn er vandaag 1040.

Gefelicteerd met je hele mooie blauwe Model 3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:53
wian schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:07:
[...]

Dat willen de verkopers ons graag wijs maken, maar het klopt niet. Als je de Tesla Scraper telegram bot volgt zag je de afgelopen maanden continue tussen de 900 en 1000 Tesla's op de markt, dat zijn er vandaag 1040.
Net als met huizenaanbod zegt het aantal dat te koop staat in principe niets over de prijsontwikkeling.
Ja het is een indicator maar daar zijn er zoveel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:27:
[...]

Net als met huizenaanbod zegt het aantal dat te koop staat in principe niets over de prijsontwikkeling.
Ja het is een indicator maar daar zijn er zoveel van.
De wet van vraag en aanbod is het niet met je eens.. Als aanbod toeneemt bij een gelijke vraag, daalt de prijs. Natuurlijk spelen er meer factoren zoals consumentenvertrouwen en marktsentiment, maar als je het nieuws een beetje volgt werken die niet echt in het voordeel van de verkoper op dit moment.

Onderhandelen is moeilijk, maar je staat als koper van een Tesla op dit moment een stuk sterker dan de verkoper. Natuurlijk wil hij je graag laten geloven dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
wian schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:33:
[...]

De wet van vraag en aanbod is het niet met je eens.. Als aanbod toeneemt bij een gelijke vraag, daalt de prijs. Natuurlijk spelen er meer factoren zoals consumentenvertrouwen en marktsentiment, maar als je het nieuws een beetje volgt werken die niet echt in het voordeel van de verkoper op dit moment.

Onderhandelen is moeilijk, maar je staat als koper van een Tesla op dit moment een stuk sterker dan de verkoper. Natuurlijk wil hij je graag laten geloven dat het niet zo is.
De praktijk is inderdaad wat weerbarstiger heb ik gemerkt na aankoop van mijn M3P.

De handelaren willen de vaste marges maken, en aangezien het bulk betreft wat de markt op komt is die in veel gevallen dun (zeg maximaal 2000-2500 euro). Waarvoor ze dus ook nog minimale wettelijke garantie moeten geven. Check hiervoor eventueel carsbat om te kijken wat de prijs op de veiling was.

Ik volg met enige interesse nog de prijzen rondom mijn aankoop 1,5 maand terug. Ik zie een minimale daling in de prijzen tot dusver. Eigenlijk is het sinds december 2019 relatief stabiel (althans qua P model).

Voor een goede deal kom je eerder bij een particulier uit of een inruil van een particulier bij een regulier (klein) autobedrijf. Je moet dan wat geluk hebben dat er net iets bij je in de buurt staat en voldoet aan je wensen/eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Hebben er mensen hier recentelijk nog een Tesla gekocht? Lijkt er een beetje op dat de prijzen aardig stabiel zijn. Had verwacht/gehoopt dat ze nog wat zouden dalen met alle negatieve publiciteit rond Elon maar dat lijkt dus niet te gebeuren helaas..

Blijf zelf nog zoeken naar een LR iig :)

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vtx
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:00

vtx

Afgelopen vrijdag een M3P uit 2020 gekocht. Nog een beetje getwijfeld ivm km stand (149k), maar hij zag er (vooral van binnen) nog zo mooi uit dat ik hem heb meegenomen. Best call ever -> ik ga nooit meer terug naar een ICE mobiel! Wat een genot, echt het rijdt fantastisch! Even wat gedoe om hem ook via Home Assistant aan de praat te krijgen, maar ook dat is nu gelukt. Prijs was ook prima (21k5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:10
Als ik een Model 3 occassion bij een generieke (Bovag) garage koop en daar zit nu EAP op, mag ik er dan vanuit gaan dat dat er ook op blijft? Of kan daar nog iets misgaan bij de overdracht van account ofzo?

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.nld
  • Niet online
stefxx schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:51:
Als ik een Model 3 occassion bij een generieke (Bovag) garage koop en daar zit nu EAP op, mag ik er dan vanuit gaan dat dat er ook op blijft? Of kan daar nog iets misgaan bij de overdracht van account ofzo?

Dank!
Als EAP of FSD op de auto zit blijft het ALTIJD na verkoop ook op de auto. De beschrijving bij de garage kan anders zijn dat er daadwerkelijk welke optie er op de auto zit.
Maar als je het werkend/geactiveerd hebt zien staan, wordt het bij verkoop overgedragen..

[ Voor 19% gewijzigd door dr.nld op 17-04-2025 10:02 ]

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edamme
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:35
Heeft iemand hier een tweedehands M3 rechtstreeks bij Tesla gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:10
dr.nld schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:00:
[...]

Als EAP of FSD op de auto zit blijft het ALTIJD na verkoop ook op de auto. De beschrijving bij de garage kan anders zijn dat er daadwerkelijk welke optie er op de auto zit.
Maar als je het werkend/geactiveerd hebt zien staan, wordt het bij verkoop overgedragen..
Dank je. De dealer heeft geen idee dat het erop zit (of snapt uberhaupt wat het is), ik vond het zelf tijdens de proefrit vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:46
edamme schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:16:
Heeft iemand hier een tweedehands M3 rechtstreeks bij Tesla gekocht?
Ja ik, gisteren een M3sr+ uit 2021 opgehaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:06
Hoi Alle!

Na een tijdje verwent te zijn met een M3 uit 21+ Model in de lease ben ik nu anderhalf jaar uit de lease en rij ik privé een audi A4 station.

Echter nu met de prijzen toch wel aan het kijken naar een gebruikte M3. Nu heb ik echter 2 dingen die me "dwars" zitten en vragen oproepen.

1. Zit er veel verschil tussen de 19 modellen en de 21+ model wat ik had? Ik weet dat de draadloze oplaad punten er niet zitten maar dit vind ik niet spannend want die waren eigenlijk ruk en je telefoon werd altijd goed heet in de zomer.

2. De draagarmen is een dingetje, als ze al vervangen zijn, wanneer moeten ze gemiddeld weer vervangen worden en wat kost dit grapje ongeveer? (Juist omdat dit een slijtage onderdeel is, lijkt het me wel handig te weten waar je rekening mee moet houden zodat het niet als verassing komt)

Ons hele idee om naar de EV te gaan is, ik woon 10Km bij me werk vandaan, we doen altijd kortje stukjes behalve op visite bij de familie dus dat is prima te doen.

Ik heb ook nog een laadpaal uit de lease thuis hangen (moet nog uitzoeken of ik dit kan gebruiken, er zat een pas bij voor laden op eigen stroom, en anders de pas van de zaak en werd het vergoed. maarja ik werk hier niet meer en ben ook niet op vriendelijke voet met ze helaas dus ik moet uitzoeken of Vattenfall hem kan unlocken of iets naar een domme laadpaal of iets) dus het zal voor ons redelijk goedkoop rijden worden met de zonnepanelen erbij.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.