Archimond schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:15:
[...]
Mijn verbruik is 148wh/km zonder luchtcirculatie/airco aan. Als airco aan is dan gaat her naar 180wh/km.
Dit is met 19 inch winterbanden. 5km binnenstad, 15km snelweg 100km/h
Hoeveel is verbruik van andere tweakers?
Dat is wel een héél groot verschil. De A/C alleen zou niet zo'n groot verschil moeten veroorzaken. Weet je zeker dat dit niet incl. PTC heater gebruik is?
Wat algemene verbruikstips voor de lage-Wh/km challenge

:
- Climate zelf goed (en zuinig) regelen is even wennen in een Tesla. Er zijn veel tips op internet over te vinden. Ik zet de Climate control als volgt op manual (hier blijft hij dan in principe altijd standaard op staan, tenzij je per ongeluk een keer de temp slider gebruikt, beetje irritant).
- A/C: uit (alleen aan indien het echt te warm is bij lange ritten, of bij beslagen ramen).
- Fan meestal op 1, altijd op voorruit; helpt bijna altijd goed tegen het beslaan. Uiteraard hoger wil je wat koele lucht in je gezicht hebben. De fan en airflow voor de bestuurderskant is echt een van de minpunten van een Tesla model 3 op hete zomerdagen; hij moet minstens op 5 (door het stuur heen!) wil je überhaupt iets van koele lucht op je gezicht voelen; je hebt helaas geen airflow NAAST het stuur zoals bij alle andere auto's die er bestaan.
- Temp setting eigenlijk altijd LO, zodat nooit de PTC heater per ongeluk aan gaat (dat hakt erin qua verbruik). Uiteraard tenzij ik de A/C wel gebruik, dan zet ik hem op een comfortabele temperatuur (let wel op; altijd lager dan buiten anders gaat wéér die onzuinige PTC heater aan).
In de winterse temperaturen heb ik de PTC heater meestal nooit aangehad. Wel climate fan op 1 tegen het beslaan, meestal kan dit zonder A/C). Bij korte ritten gaat dat prima, gewoon lekker stoelverwarming op max (die gebruikt verhoudingsgewijs bijna niets) en jas aanhouden. Zitten er meer mensen in de auto (en bij langere ritten) gaat de kachel uiteraard gewoon aan.
Tot zover climate control tips. Ohh ja gewoon alles lekker op AUTO als je even niet met persoonlijke Wh/km challenges bezig bent geen zin in hebt in micromanagen
Overige tips:
- Regeneratief remmen op maximale stand (dus tot en met stilstand (de rem wordt dus amper nog gebruikt).
- Accelereren: ik ga zelf gewoon vlot mee met het verkeer, maar als er niemand achter me zit trek ik net wat langzamer op. Referentie: zuinig optrekken doe je als je de groene power-usage balk op het display maximaal halverwege het 1e lichtsymbooltje houdt (mochten de koplampen aan staan). Dan accelereer je vrij rustig maar ook weer niet als een opa.
Verbruik;
Ritten in de stad is ie echt super zuinig; meestal lukt het me dan prima om onder de 120 Wh/km te blijven. Echt mooi, compleet het omgekeerde patroon dan mijn vorige (benzine) auto; ik was gewend dat stadsritten juist véél minder zuinig waren!
Laatst had ik 200+ km met 114 Wh/km. Dat was gecombineerd stad en buitenwegen (dan voornamelijk B-wegen).
Bij langere ritten (waar ik genoodzaakt wel snelweg te pakken) is het verbruik wel hoger, bij mij reken ik realistisch op 130-140 Wh/km als er wind staat. Op de snelweg dan 100 km/h rijden of liefst nét onder de 100 (geen haast hebben scheelt echt megaveel). Veel tegenwind hakt er ook in. Laatst op de Afsluitdijk met keiharde wind tegen, 150 Wh/km is dan niet uitzonderlijk om te zien, ook al rij je nog zo zuinig.
Voor lokale ritjes (bijv. 25 km) en als ik geen haast heb, vermijd ik gewoon de grootste stukken van de snelweg. Op dit soort 25km ritjes van grotendeels 80 en 60-wegen (klein stukje 100) zie ik met windstil weer regelmatig 102-105 Wh/km over de hele rit. Met wind meer net boven de 110 Wh/km.
Het mooie aan dit ding is dat hij extreem snel is, maar dus ook extreem zuinig als je dat wilt. Ik vind de uitdaging om zo efficient mogelijk te rijden best geinig (ook omdat je het op zo veel manieren super gedetailleerd bij kunt houden). Maar als je 't zat bent is het compleet omgekeerde dus ook goed mogelijk