Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:00
thetakman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:03:
Hoi Alle!

Na een tijdje verwent te zijn met een M3 uit 21+ Model in de lease ben ik nu anderhalf jaar uit de lease en rij ik privé een audi A4 station.

Echter nu met de prijzen toch wel aan het kijken naar een gebruikte M3. Nu heb ik echter 2 dingen die me "dwars" zitten en vragen oproepen.

1. Zit er veel verschil tussen de 19 modellen en de 21+ model wat ik had? Ik weet dat de draadloze oplaad punten er niet zitten maar dit vind ik niet spannend want die waren eigenlijk ruk en je telefoon werd altijd goed heet in de zomer.

2. De draagarmen is een dingetje, als ze al vervangen zijn, wanneer moeten ze gemiddeld weer vervangen worden en wat kost dit grapje ongeveer? (Juist omdat dit een slijtage onderdeel is, lijkt het me wel handig te weten waar je rekening mee moet houden zodat het niet als verassing komt)
Punt 1. De middenconsole is bij het oude model anders en de verwarming is geen warmtepomp, er zijn ook modellen in omloop met de nieuwe middenconsole die ook geen warmtepomp hebben. Zonder warmtepomp verwarmd de M3 wel heel snel maar het gebruikt wel iets meer stroom, mocht er iets kapot gaan zou dat wel iets goedkoper mogen zijn, maar daar ga ik niet van uit.

Punt 2. Draagarmen kan je horen maar schijn je ook te kunnen zien als er iets met krijt ofzo is gestreept als je bij de frunk de topcover eraf haalt. Maar meestal wordt dit wel netjes gezegd als je er om vraagt. Verder is zijn er lijstje hier genoemd die je af kan gaan als je een proefrit maakt.

Test o.a. of de superbottle werkt, geef even goed gas, hoor je piepjes en kraakjes bij het sturen(dat zijn vaak de draagarmen) etc.

Naar welk model zit je te kijken, RWD, RWD LR, AWD LR of Performance en dan ook welk jaartal?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 07:48
Daniel. schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:28:
[...]

Punt 1. De middenconsole is bij het oude model anders en de verwarming is geen warmtepomp, er zijn ook modellen in omloop met de nieuwe middenconsole die ook geen warmtepomp hebben. Zonder warmtepomp verwarmd de M3 wel heel snel maar het gebruikt wel iets meer stroom, mocht er iets kapot gaan zou dat wel iets goedkoper mogen zijn, maar daar ga ik niet van uit.

Punt 2. Draagarmen kan je horen maar schijn je ook te kunnen zien als er iets met krijt ofzo is gestreept als je bij de frunk de topcover eraf haalt. Maar meestal wordt dit wel netjes gezegd als je er om vraagt. Verder is zijn er lijstje hier genoemd die je af kan gaan als je een proefrit maakt.

Test o.a. of de superbottle werkt, geef even goed gas, hoor je piepjes en kraakjes bij het sturen(dat zijn vaak de draagarmen) etc.

Naar welk model zit je te kijken, RWD, RWD LR, AWD LR of Performance en dan ook welk jaartal?
Thanks! goeie info, ik weet niet of de warmtepomp echt nodig is of niet. Hiervoor reed ik dus voor werk altijd ver en lang, toen was het wel nodig. Maar in de wintermaanden zal het mee vallen, en die handjevol reisjes naar familie aan de andere kant van Nederland zal het probleem niet worden gok ik zo?

Ik zit te kijken naar een RWD denk ik, financieël de beste optie en ondanks de rest wel leuk is zoek ik nu met name met de portomonee en hier zijn nog wel redelijk wat exemplaren in te vinden.

De meeste hiervan zijn helaas wel uit 2019 allemaal. (gok ex lease auto's) met 1 Ton op de teller of net eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
thetakman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:40:
[...]

Thanks! goeie info, ik weet niet of de warmtepomp echt nodig is of niet. Hiervoor reed ik dus voor werk altijd ver en lang, toen was het wel nodig. Maar in de wintermaanden zal het mee vallen, en die handjevol reisjes naar familie aan de andere kant van Nederland zal het probleem niet worden gok ik zo?

Ik zit te kijken naar een RWD denk ik, financieël de beste optie en ondanks de rest wel leuk is zoek ik nu met name met de portomonee en hier zijn nog wel redelijk wat exemplaren in te vinden.

De meeste hiervan zijn helaas wel uit 2019 allemaal. (gok ex lease auto's) met 1 Ton op de teller of net eronder.
Ik vind de niet warmtepomp geen probleem. Het doet allemaal hetzelfde, maar het stroomverbruik is iets minder dus je kan wat verder rijden. Maar als je voorverwarmd aan een stekker heb ik het idee dat het meevalt, kan er alleen niet over oordelen omdat ik de verschillen niet heb ervaren. Ik rij overigens een Performance model dus alles wat meer accu kan verbruiken doet die van mij. Grotere banden, spoilertje(scheelt heel weinig), meer power wat ook weer meer verbruikt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:30
Hoi Alle!

Na een tijdje verwent te zijn met een M3 uit 21+ Model in de lease ben ik nu anderhalf jaar uit de lease en rij ik privé een audi A4 station.

Echter nu met de prijzen toch wel aan het kijken naar een gebruikte M3. Nu heb ik echter 2 dingen die me "dwars" zitten en vragen oproepen.

1. Zit er veel verschil tussen de 19 modellen en de 21+ model wat ik had? Ik weet dat de draadloze oplaad punten er niet zitten maar dit vind ik niet spannend want die waren eigenlijk ruk en je telefoon werd altijd goed heet in de zomer.
Exacte verschillen op het accupakket na weet ik niet precies, je 21+ zal wel een LFP pakket zijn geweest.
Mijn 2019 LR kwam gewoon met een draadloze lader overigens, al heb ik deze vervangen voor een taptes omdat mijn telefoon er niet in paste _O-
2. De draagarmen is een dingetje, als ze al vervangen zijn, wanneer moeten ze gemiddeld weer vervangen worden en wat kost dit grapje ongeveer? (Juist omdat dit een slijtage onderdeel is, lijkt het me wel handig te weten waar je rekening mee moet houden zodat het niet als verassing komt)
Van wat ik weet ergens tussen de 90 en 140dkm, mijne zijn toevallig laatst op 120dkm vervangen.
Het rubber vergaat en daardoor gaan ze kraken, maakt ze overigens niet gelijk kapot.

Tesla schijnt soms nog coulance toe te passen en vraagt er dan 250 euro voor, ik was er zelf ivm garantie via de verkoper 800 voor kwijt.
Ons hele idee om naar de EV te gaan is, ik woon 10Km bij me werk vandaan, we doen altijd kortje stukjes behalve op visite bij de familie dus dat is prima te doen.

Ik heb ook nog een laadpaal uit de lease thuis hangen (moet nog uitzoeken of ik dit kan gebruiken, er zat een pas bij voor laden op eigen stroom, en anders de pas van de zaak en werd het vergoed. maarja ik werk hier niet meer en ben ook niet op vriendelijke voet met ze helaas dus ik moet uitzoeken of Vattenfall hem kan unlocken of iets naar een domme laadpaal of iets) dus het zal voor ons redelijk goedkoop rijden worden met de zonnepanelen erbij.
Moet je die paal niet overnemen? zo niet lijkt mij dat ze die moeten overzetten naar jouw eigendom.

[ Voor 4% gewijzigd door Verderf op 17-04-2025 15:40 ]

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 19:05
thetakman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:40:
[...]

Juist op langere ritten maakt een warmtepomp minder verschil. Het is vooral op korte ritten dat je elke rit een enorme hap uit je range neemt. Als de accu en de cabine helemaal warm zijn maakt het niet zoveel meer uit.

Bron: we hebben hier een Model 3 zonder, en een Model Y met warmtepomp op de oprit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:04

Jerra

Beunhaas in wording

Ons hele idee om naar de EV te gaan is, ik woon 10Km bij me werk vandaan, we doen altijd kortje stukjes behalve op visite bij de familie dus dat is prima te doen.
(Elektrische) fiets al overwogen?

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-05 18:09
Vraagje, heeft de accu een serienummer wat uit te lezen is ? Ben (denk ik) een tijdje geleden genept door een dealer met een long range, waren meerdere dingen maar heb ook sterk het vermoeden dat ze tussen de proefrit en het werkelijke ophalen week later een slechtere accu hebben geplaatst, om dit te voorkomen volgende week zou het helpen als ik een foto van het serienummer van de accu zou kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
marcob12 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:14:
Vraagje, heeft de accu een serienummer wat uit te lezen is ? Ben (denk ik) een tijdje geleden genept door een dealer met een long range, waren meerdere dingen maar heb ook sterk het vermoeden dat ze tussen de proefrit en het werkelijke ophalen week later een slechtere accu hebben geplaatst, om dit te voorkomen volgende week zou het helpen als ik een foto van het serienummer van de accu zou kunnen maken.
Dit klinkt aardig vergezocht, is vast niet onmogelijk maar onwaarschijnlijk, waarom dacht je genept te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
megabeat schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:39:
[...]

Dit klinkt aardig vergezocht, is vast niet onmogelijk maar onwaarschijnlijk, waarom dacht je genept te zijn?
Is het ook maar weet het echt bijna zeker.

Ging eigenlijk om een gat in de bestuurdersstoel wat ze niet vermeld hadden van te voren toen ik vroeg of er nog bijzonderheden of beschadigingen waren, evenals deukje in de deur en beschadiging achterbumper, binnenin lag nog een en ander los ook maar zou gerepareerd worden, specifiek 3x aangegeven geen lelijke plakker op het leer van de stoel te willen en werd gegarandeerd dat er een nieuw stuk leer in kwam.

Week later auto ophalen en bleek deze in een soort kelder te staan, beetje vreemd maar had gevraagd de accu volledig op te laden dus lag aan de grannylader, ook vreemd want in de garage en showroom waren ook laders aanwezig.

Maar dus in de kelder de gebreken gecontroleerd en zag er goed uit, stoel was echt als nieuw, alsof al het leer vervangen was.

Terug naar kantoor en auto overgeschreven en mijn auto ingeruild werd de tesla voorgereden, spullen overgeladen en wou instappen en zie gelijk de beschadiging op de stoel met echt een lelijke plakker erop, direct pissed terug naar binnen gelopen en verkoper nergens meer te vinden, toevallig een andere verkoper die een week eerder mij de auto had verkocht en ontkende de afspraak over de stoel dat er nieuw leer in zou komen en zei bijna direct de auto weer terug over te schrijven omdat geen zin had in deze discussie, was echt heel kwaad daar.

Later onderweg naar huis in mijn eigen auto dacht ik waarom stond de auto in een kelder aan de grannylader, en was deze ook nog met een simpel verlengsnoer aangesloten en gaf de display " laden onderbroken" aan, volgens verkoper omdat met een verlengsnoer was aangesloten (wat goed kan uiteraard), maar range bleek maar 230 km te zijn terwijl eerder met de proefrit nog 460 was, wat is er in die paar dagen met de 230 km gebeurt dan ?
Ze hebben echt een mooi toneelstukje opgevoerd daar en in de tussentijd van het overschrijden de stoel gewisseld van een bijna nieuwe naar de echt slecht gerepareerde met de plakker over het gat wat op een stuk zwart kauwgom leek.

Ben uiteindelijk blij dat niet door is gegaan, wil niet weten wat nog meer niet goed was.

Losse onderdelen, deurspeaker en drukknop om de deur te openen waren los omdat overgezet waren in een andere tesla, dus vermoed dat deze tesla een van laatste in een batch was waar alle slechte onderdelen op zijn achtergebleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thetakman
Jerra schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:32:
[...]

(Elektrische) fiets al overwogen?
Heb ik! Maar boodschappen is 7KM naar leeuwarden bijvoorbeeld. Even de winkels in idem. Dat doe je met het hele gezin niet even op de fiets.
Dus ja mn werk woon verkeer is al heel erg ingedamd. Maar dat maakt dat ik nog minder rij met de ICE en veel korte ritjes. En dat vindt die echt niet leuk.

Maar zonder kan ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
marcob12 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:13:
[...]

Is het ook maar weet het echt bijna zeker.

Ging eigenlijk om een gat in de bestuurdersstoel wat ze niet vermeld hadden van te voren toen ik vroeg of er nog bijzonderheden of beschadigingen waren, evenals deukje in de deur en beschadiging achterbumper, binnenin lag nog een en ander los ook maar zou gerepareerd worden, specifiek 3x aangegeven geen lelijke plakker op het leer van de stoel te willen en werd gegarandeerd dat er een nieuw stuk leer in kwam.

Week later auto ophalen en bleek deze in een soort kelder te staan, beetje vreemd maar had gevraagd de accu volledig op te laden dus lag aan de grannylader, ook vreemd want in de garage en showroom waren ook laders aanwezig.

Maar dus in de kelder de gebreken gecontroleerd en zag er goed uit, stoel was echt als nieuw, alsof al het leer vervangen was.

Terug naar kantoor en auto overgeschreven en mijn auto ingeruild werd de tesla voorgereden, spullen overgeladen en wou instappen en zie gelijk de beschadiging op de stoel met echt een lelijke plakker erop, direct pissed terug naar binnen gelopen en verkoper nergens meer te vinden, toevallig een andere verkoper die een week eerder mij de auto had verkocht en ontkende de afspraak over de stoel dat er nieuw leer in zou komen en zei bijna direct de auto weer terug over te schrijven omdat geen zin had in deze discussie, was echt heel kwaad daar.

Later onderweg naar huis in mijn eigen auto dacht ik waarom stond de auto in een kelder aan de grannylader, en was deze ook nog met een simpel verlengsnoer aangesloten en gaf de display " laden onderbroken" aan, volgens verkoper omdat met een verlengsnoer was aangesloten (wat goed kan uiteraard), maar range bleek maar 230 km te zijn terwijl eerder met de proefrit nog 460 was, wat is er in die paar dagen met de 230 km gebeurt dan ?
230 op hoeveel percentage? 230 lijkt mij eerder een SR en de 460 een LR als dat beide op 100% was.
Ze hebben echt een mooi toneelstukje opgevoerd daar en in de tussentijd van het overschrijden de stoel gewisseld van een bijna nieuwe naar de echt slecht gerepareerde met de plakker over het gat wat op een stuk zwart kauwgom leek.

Ben uiteindelijk blij dat niet door is gegaan, wil niet weten wat nog meer niet goed was.

Losse onderdelen, deurspeaker en drukknop om de deur te openen waren los omdat overgezet waren in een andere tesla, dus vermoed dat deze tesla een van laatste in een batch was waar alle slechte onderdelen op zijn achtergebleven.
Klinkt alsof ze je een andere Tesla hebben laten bekijken dan ze voorgereden hebben.
Dat van de granny lader is op zich niet heel raar, waar ik hem vandaan had lagen ze daar ook aan.

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:39
thetakman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:14:
[...]

Heb ik! Maar boodschappen is 7KM naar leeuwarden bijvoorbeeld. Even de winkels in idem. Dat doe je met het hele gezin niet even op de fiets.
Dus ja mn werk woon verkeer is al heel erg ingedamd. Maar dat maakt dat ik nog minder rij met de ICE en veel korte ritjes. En dat vindt die echt niet leuk.

Maar zonder kan ook niet.
Dat je nog de moeite neemt om je te verantwoorden tegenover hem 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016

Jerra

Beunhaas in wording

Ik vond het wel een sterke vraag eerlijk gezegd, maar ook een goede reactie ;)

Goed punt, snap wel dat je dan met lede ogen aanziet hoe de ICE enorm hard slijt door voornamelijk de kleine ritjes.

Voor de vaste en variabele kosten hoef je het niet te doen, maar er zijn genoeg andere redenen natuurlijk!

Om nog even on-topic te reageren dan, voor draagarmen hoef je niet zo bang te zijn, zelfs als ze nu moeten is het niet meteen een levensgevaarlijk onderdeel, maar wel veel comfortabeler om weer vers te hebben, en dan gaan ze weer 100dkm mee :)

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48
Verderf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:39:

Van wat ik weet ergens tussen de 90 en 140dkm, mijne zijn toevallig laatst op 120dkm vervangen.
Het rubber vergaat en daardoor gaan ze kraken, maakt ze overigens niet gelijk kapot.

Tesla schijnt soms nog coulance toe te passen en vraagt er dan 250 euro voor, ik was er zelf ivm garantie via de verkoper 800 voor kwijt.
Niet helemaal, er komt water tussen het kogelgewricht (rond ding midden op onderstaand plaatje) waardoor deze gaan oxideren, er vervolgens wat ruimte ontstaat en vervolgens weer het vet dat het gewricht smeert wegloopt. Dan krijg je metaal op metaal = gekraak. Het wordt nog wel eens ge-beun-fixt (door handelaren uit de categorie hierboven) door er met een naald weer wat vet tussen te spuiten, maar dat is een fix voor een paar maanden, als er eenmaal ruimte opzit is het nieuwe vet ook zo weer weg zodra het een paar weken regent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDp2_6lmmWcff-doB_WmrRIE7tU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SGFbCtbgybMYKbi8SXnZK5Ne.png?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van wanneer (en door wie) ze vervangen zijn, is hetzelfde onderdeel teruggeplaatst (zwarte armen) of het verbeterde onderdeel (alukleurig). In het eerste geval komt het na zo'n ~100kkm weer terug, in het tweede geval is het min of meer permanent gefixt (draagarmen gaan sws maar 2-300kkm mee). Dat geldt ook voor de betere aftermarket armen die soms geplaatst zijn (o.a. Mahle maakt goede).

Als je 'm op een brug/krik kan krijgen of er papieren van aanwezig zijn kan je goed checken wat er geplaatst is:

Oude type (zwart)
FRONT UPPER CONTROL ARM ASSEMBLY - RIGHT HAND (1044326-00-J)
FRONT UPPER CONTROL ARM ASSEMBLY - LEFT HAND (1044321-00-J)

Nieuwe type (alu-kleur)
FRONT UPPER CONTROL ARM ASSEMBLY - RIGHT HAND (1188326-00-A)
FRONT UPPER CONTROL ARM ASSEMBLY - LEFT HAND (1188321-10-A)
Hoi Alle!

Afhankelijk van de productiemaand in 2021 had je vorige M3 dubbelglas bij de voorportieren en meer geluidsisolatie bij de wielen. Dat verschil is best behoorlijk. Qi-laders mis je idd ook, maar ik had eigenlijk liever de versie met het stekkertje uit het 2019 model. En anders koop je die voor een paar tientjes.
Zie boven.
Ik heb ook nog een laadpaal uit de lease thuis hangen (moet nog uitzoeken of ik dit kan gebruiken, er zat een pas bij voor laden op eigen stroom, en anders de pas van de zaak en werd het vergoed. maarja ik werk hier niet meer en ben ook niet op vriendelijke voet met ze helaas dus ik moet uitzoeken of Vattenfall hem kan unlocken of iets naar een domme laadpaal of iets) dus het zal voor ons redelijk goedkoop rijden worden met de zonnepanelen erbij.
Waarschijnlijk kan je hem wel omhangen naar je eigen account oid. En anders kan je 'm als je handig bent misschien ombouwen met een eigen controller, zie het zelfbouw laadpaal topic.

[ Voor 33% gewijzigd door RonJ op 18-04-2025 09:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Verderf schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:50:
[...]

230 op hoeveel percentage? 230 lijkt mij eerder een SR en de 460 een LR als dat beide op 100% was.

[...]

Klinkt alsof ze je een andere Tesla hebben laten bekijken dan ze voorgereden hebben.
Dat van de granny lader is op zich niet heel raar, waar ik hem vandaan had lagen ze daar ook aan.
Bij proefrijden gevraagd de accu volledig op te laden en was toen 460 km bij 100%, bij ophalen wederom gevraagd volledig op te laden maar was het laden onderbroken met range 230km, door de verlengsnoer dus, terwijl 2m verder een stopcontact zat waar de grannylader zonder verlengsnoer in kon.

Het was zeker dezelfde tesla maar met een andere (orginele) stoel, dus in de tijd van het overschrijden de stoel gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
marcob12 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:12:
[...]

Bij proefrijden gevraagd de accu volledig op te laden en was toen 460 km bij 100%, bij ophalen wederom gevraagd volledig op te laden maar was het laden onderbroken met range 230km, door de verlengsnoer dus, terwijl 2m verder een stopcontact zat waar de grannylader zonder verlengsnoer in kon.

Het was zeker dezelfde tesla maar met een andere (orginele) stoel, dus in de tijd van het overschrijden de stoel gewisseld.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze dit snel ff doen, een stoel met airbag erin kan je niet zomaar terwijl er stroom op staat los koppelen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 18:58
Verderf schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:52:
[...]

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze dit snel ff doen, een stoel met airbag erin kan je niet zomaar terwijl er stroom op staat los koppelen toch?
Stoel wisselen doe je binnen een kwartier in de meeste auto's. Als je de 12v accu even netjes loskoppelt blijven er geen storingen achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
Verderf schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:52:
[...]

Stoel is maar een paar boutjes en 1 of 2 draden met een stekker die je los moet halen.
Even de 12V batterij loskoppelen zodat de auto niet ziet dat je een airbag loshaalt en het is weer klaar.

De enige keer dat dit "ellende" kan geven is als de airbags in geprogrammeerd zijn. Maar zelfs supercars doen dit meestal niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco H
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 16:52

Herkenbaar wat je zegt. Ik ben zelf ook kijkende en verschil tussen 19 en 21 modellen is inderdaad opvallend, scheelt al gauw 2-3k in prijs. Ik weet dat geluidsisolatie van de ramen is verbeterd en dat is nog wel een relevant punt om in je achterhoofd te houden. Verder automatische achterklep, minder panel gaps.

Ik heb weinig dingen voorbij zien komen van draagarmen die voor een tweede keer vervangen moeten worden, maar ik sluit niet uit dat het niet gebeurd. Ik heb het bij Tesla laten doen vanuit de Lease en was >€1000, maar bij mij zaten er ook haarscheurtjes in de as waardoor daar ook iets vervangen moest worden.

Laadpaal kan je makkelijk open laten zetten of koppelen aan een andere laadpas, gewoon even Vattenfall bellen, hoeft niet via je oude werkgever te lopen.

[ Voor 50% gewijzigd door Remco H op 25-04-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Remco H schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:32:
[...]

Herkenbaar wat je zegt. Ik ben zelf ook kijkende en verschil tussen 19 en 21 modellen is inderdaad opvallend, scheelt al gauw 2-3k in prijs. Ik weet dat geluidsisolatie van de ramen is verbeterd en dat is nog wel een relevant punt om in je achterhoofd te houden. Verder automatische achterklep, minder panel gaps.

Ik heb weinig dingen voorbij zien komen van draagarmen die voor een tweede keer vervangen moeten worden, maar ik sluit niet uit dat het niet gebeurd. Ik heb het bij Tesla laten doen vanuit de Lease en was >€1000, maar bij mij zaten er ook haarscheurtjes in de as waardoor daar ook iets vervangen moest worden.

Laadpaal kan je makkelijk open laten zetten of koppelen aan een andere laadpas, gewoon even Vattenfall bellen, hoeft niet via je oude werkgever te lopen.
Ik heb bij mijn 2019 Performance model de middenconsole vervangen naar het nieuwere model. Verder isa de 21 inderdaad een stuk duurder dan het oudere model. De vernieuwde middenconsole vindt ik wel echt een stuk fijner dan de oude maar verder maakt het niet uit. Warmtepomp heb je ook nog met het 21 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Daniel. schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:42:
[...]

Ik heb bij mijn 2019 Performance model de middenconsole vervangen naar het nieuwere model. Verder isa de 21 inderdaad een stuk duurder dan het oudere model. De vernieuwde middenconsole vindt ik wel echt een stuk fijner dan de oude maar verder maakt het niet uit. Warmtepomp heb je ook nog met het 21 model.
Wat heb je allemaal nodig om dat te doen?
Was het te doen qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
Remco H schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:32:
[...]

De 2021 modellen zijn ook wel beter dan de 2019 modellen. En nieuwer uiteraard. Of je dat de 2-3k waard vind, is een persoonlijke afweging.

Ik rij zelf nu sinds december pas een 2019 SR+ privé. Plan was om die de komende 2-3 jaar te rijden en dan naar een LR over te stappen. Echter, ben ik nu aan het kijken om wellicht al richting het einde van dit jaar over te stappen naar een LR. Ik ga zeer waarschijnlijk verhuizen naar een appartement en daarmee raak ik de luxe van het thuis kunnen opladen kwijt. Dan is die extra range wel fijn als je voor het opladen aangewezen bent op publieke (snel)laders.

Het moet in ieder geval weer een Model 3 worden. Destijds weloverwogen gekozen voor een SR+, omdat ik niet zoveel rij met mijn privéauto. De keuze werd dus beïnvloed door de vaste lasten. Nu zag ik een tijd terug tot mijn verbazing dat een LR even duur in de verzekering is voor mij als de SR+. Daarnaast lijkt het kabinet, tegen mijn verwachtingen in, toch iets met de MRB voor EV’s te gaan doen qua gewichtscorrecties.

Lang verhaal kort; ik ben dus ook aan het afwegen of ik weer voor een 2019 ga, of meteen voor een 2021 ga :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Verderf schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:46:
[...]

Wat heb je allemaal nodig om dat te doen?
Was het te doen qua prijs?
Ik heb deze gekocht voor 320 euro. https://www.ebay.nl/itm/256808664743 Omdat er iets miste kreeg ik de meer dan de helft terug en heb ik als usb plaat deze gekocht. https://nl.aliexpress.com...XPQ4&gatewayAdapt=glo2nld

Je zou iedere nieuwe console kunnen gebruiken en door die van ali kan je de usb data geven. Niet in iedere nieuwe mid console levert de usb's data en die heb je wel nodig voor sentry. Ook kijken of je aansluiten hetzelfde is, die van mij was blauw, anders heb je daar ook weer een verloopje voor nodig. Genoeg te vinden met retrofit mid console tesla model 3 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:41
Weet iemand wat een Tesla Model 3 RWD van eind 2022 oorsponkelijk aangaf als range toen hij nieuw was? Ik vind op het internet uiteenlopende getallen namelijk.

Ik heb er een op het oog en wil dat vergelijken met wat hij nu aangeeft bij 100% lading...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Daniel. schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:38:
[...]

Ik heb deze gekocht voor 320 euro. https://www.ebay.nl/itm/256808664743 Omdat er iets miste kreeg ik de meer dan de helft terug en heb ik als usb plaat deze gekocht. https://nl.aliexpress.com...XPQ4&gatewayAdapt=glo2nld

Je zou iedere nieuwe console kunnen gebruiken en door die van ali kan je de usb data geven. Niet in iedere nieuwe mid console levert de usb's data en die heb je wel nodig voor sentry. Ook kijken of je aansluiten hetzelfde is, die van mij was blauw, anders heb je daar ook weer een verloopje voor nodig. Genoeg te vinden met retrofit mid console tesla model 3 2019.
Ah die verloopjes staat mij wat van bij, die heb je indd nodig om van usb-a naar usb-c te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Verderf schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:44:
[...]

Ah die verloopjes staat mij wat van bij, die heb je indd nodig om van usb-a naar usb-c te gaan.
In de console gebruiken ze zelfs een mini usb. Maar de output is USB-A of USB-c. Nu met deze console kan ik er wel een S3XY Knob inplaatsen dus dat is wel gaaf. Moet die nog aanschaffen maar komt nog wel. Mis hem nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Daniel. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:03:
[...]

In de console gebruiken ze zelfs een mini usb. Maar de output is USB-A of USB-c. Nu met deze console kan ik er wel een S3XY Knob inplaatsen dus dat is wel gaaf. Moet die nog aanschaffen maar komt nog wel. Mis hem nog niet.
Ziet er best wel straight forward uit, 4 bouten en hij is eruit.
Maar eens kijken welke stekker er bij mij aan de achter kant zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:37
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Dit lijkt me wel een hele aardige deal voor een LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:19
is geen LR. accu is 60kw staat er. Ook alle andere data duiden op een SR. WAt ook raar is want die bestond toen volgens mij nog niet met 60kw toen. SR was nog stukkie minder KW

[ Voor 6% gewijzigd door anti elppa op 26-04-2025 10:36 ]

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:37
anti elppa schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:33:
[...]

is geen LR. accu is 60kw staat er. Ook alle andere data duiden op een SR. WAt ook raar is want die bestond toen volgens mij nog niet met 60kw toen. SR was nog stukkie minder KW
Als je m op anwb checked staat die op nummerbord geregistreerd op een LR. Ook bij bereik wordt 600km aangegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

WouterL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:41:
[...]

Als je m op anwb checked staat die op nummerbord geregistreerd op een LR. Ook bij bereik wordt 600km aangegeven.
Maar het is toch echt een SR, doe maar eens een kentekencheck bij Finnik. Daarbij weet Van Mossel als geen ander dat een LR met deze kmstand voor veel meer verkocht kan worden..

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 21:54
marcob12 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:12:
[...]

Op welk percentage was die 230km?
De aangegeven range is overigens variabel afhankelijk van o.a. de afgelopen rijstijl en het weer enz, dus staar je er niet blind op.
Uiteraard zou het nooit zoveel mogen verschillen indien beide bij 100% was?

Een stoelwissel is misschien nog vlot te doen, maar een accuwissel lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ik denk ook dat ze je een andere hebben laten proefrijden dan ze je verkocht hebben.
Dat is uiteraard bedrog en maakt de verkoop ongeldig, maar hoe bewijs je dat?
Had je VIN nummers van de proefrit en verkochte wagens?

[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 26-04-2025 10:58 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Verderf schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 01:34:
[...]

Ziet er best wel straight forward uit, 4 bouten en hij is eruit.
Maar eens kijken welke stekker er bij mij aan de achter kant zit :)
Klopt, natuurlijk wel alle kabeltjes nog lostrekken, maar valt reuze mee. Kijk vooral op het internet hoe en wat. Je hebt mid consoles van de nieuwe versie die USB data hebben. Ik had er oorspronkelijk één gekocht maar daarvan miste de plaat van de USB. Daarom kreeg ik ook zoveel geld terug en heb ik een betere ali vervangen gekocht. Wat dat betreft een geluk bij een ongeluk. Heel veel korting en nog beter met die ali plaat. Reken op zo'n ongeveer 300/350 euro. Kijk op ebay of andere websites. Die van mij kwam uit de UK, maar inclusief verzending was het een prima deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 13:45
En die van de MY of M3 passen allebei ;)

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18

Archimond

Lopende Helpdesk

ZXRY schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:28:
[...]
De 2021 modellen zijn ook wel beter dan de 2019 modellen. En nieuwer uiteraard. Of je dat de 2-3k waard vind, is een persoonlijke afweging.

Ik rij zelf nu sinds december pas een 2019 SR+ privé. Plan was om die de komende 2-3 jaar te rijden en dan naar een LR over te stappen. Echter, ben ik nu aan het kijken om wellicht al richting het einde van dit jaar over te stappen naar een LR. Ik ga zeer waarschijnlijk verhuizen naar een appartement en daarmee raak ik de luxe van het thuis kunnen opladen kwijt. Dan is die extra range wel fijn als je voor het opladen aangewezen bent op publieke (snel)laders.

Het moet in ieder geval weer een Model 3 worden. Destijds weloverwogen gekozen voor een SR+, omdat ik niet zoveel rij met mijn privéauto. De keuze werd dus beïnvloed door de vaste lasten. Nu zag ik een tijd terug tot mijn verbazing dat een LR even duur in de verzekering is voor mij als de SR+. Daarnaast lijkt het kabinet, tegen mijn verwachtingen in, toch iets met de MRB voor EV’s te gaan doen qua gewichtscorrecties.

Lang verhaal kort; ik ben dus ook aan het afwegen of ik weer voor een 2019 ga, of meteen voor een 2021 ga :*)
Ik kan je mijn ervaring vertellen met een 2019 LR en ik woon in een appartement in Groningen met 2 openbare laders van Allego, E-flux en in de buurt van mijn werk 1x Allego.
Op mijn werk is de openbare lader altijd vrij, soms staan er wel benzineauto's op 1 van de parkeerplaatsen.

Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden:
1. Heb je de tijd om elke keer een planning in de tesla app aan te maken zodat het opladen automatisch stopt?
Openbaar laden is veel duurder dan bij Supercharger of thuisladen

2. Is er bijna altijd een openbare laadpaal beschikbaar in de buurt? Dan is een SR+ genoeg

3. Bij inruil moet je geld bijleggen, als je ook betere audio, All wheel drive en achterbankverwarming nuttig vindt, kan je het overwegen.

4. Sommige laadpalen hebben connecttarief, een boete als je te lang aan de lader hangt.

Nog een waarschuwing: in 2 weken was ik €84 kwijt aan het opladen met 565 gereden kilometer (met hybride was ik €52 kwijt), omdat ik te lang liet doorladen. Sentry mode was aan, dat gebruikt ook stroom. Ik kreeg telkens meldingen van laden is gestart en laden is gestopt.

Ik ben zelf juist aan het kijken naar een 2021 model, vanwege dubbel glas, warmtepomp en las dat LFP van de standaard model langer meeging als je weinig ging laden.

De accu van 2019 kan beter vaker aan de lader zeggen ze.

Al is de praktijkervaring van deze Youtuber wel positief door niet elke dag te laden, maar zij laad 1x per week aan de supercharger en niet elke dag: YouTube: Tesla Model 3 Battery After 155K Miles Supercharging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
Archimond schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:16:
[...]

Ik kan je mijn ervaring vertellen met een 2019 LR en ik woon in een appartement in Groningen met 2 openbare laders van Allego, E-flux en in de buurt van mijn werk 1x Allego.
Op mijn werk is de openbare lader altijd vrij, soms staan er wel benzineauto's op 1 van de parkeerplaatsen.

Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden:
1. Heb je de tijd om elke keer een planning in de tesla app aan te maken zodat het opladen automatisch stopt?
Openbaar laden is veel duurder dan bij Supercharger of thuisladen

2. Is er bijna altijd een openbare laadpaal beschikbaar in de buurt? Dan is een SR+ genoeg

3. Bij inruil moet je geld bijleggen, als je ook betere audio, All wheel drive en achterbankverwarming nuttig vindt, kan je het overwegen.

4. Sommige laadpalen hebben connecttarief, een boete als je te lang aan de lader hangt.

Nog een waarschuwing: in 2 weken was ik €84 kwijt aan het opladen met 565 gereden kilometer (met hybride was ik €52 kwijt), omdat ik te lang liet doorladen. Sentry mode was aan, dat gebruikt ook stroom. Ik kreeg telkens meldingen van laden is gestart en laden is gestopt.

Ik ben zelf juist aan het kijken naar een 2021 model, vanwege dubbel glas, warmtepomp en las dat LFP van de standaard model langer meeging als je weinig ging laden.

De accu van 2019 kan beter vaker aan de lader zeggen ze.

Al is de praktijkervaring van deze Youtuber wel positief door niet elke dag te laden, maar zij laad 1x per week aan de supercharger en niet elke dag: YouTube: Tesla Model 3 Battery After 155K Miles Supercharging
Dank voor de uitgebreide ervaring. De extra’s van een LR t.o.v. een SR+ zijn wel mooi meegenomen. Niet per se de paar extra duizend euro waard, het gaat dan met name om de range. Destijds bewust voor de SR+ gekozen, maar i.v.m. mogelijk veranderende omstandigheden dus aan het rondkijken.

Ik rij de komende maanden in ieder geval nog wel de SR+. Voordeel is wel dat ik 16.400 euro heb betaald voor mijn SR+ in goede staat en destijds 124.000 km. Kreeg ook nog 400 euro aan cashback terug dus uiteindelijk nog minder voor ‘betaald’. Zie dat vergelijkbare modellen nu 1.5-2k euro duurder zijn dus het verlies bij inruil zal beperkt zijn. Het lijken volgens mij met name de SR+ modellen te zijn die inmiddels wel weer een stuk duurder zijn. Anderzijds is dat wel een argument om juist lekker met de SR+ door te rijden…

Ik hou zelf de accu zoveel als mogelijk tussen de 20-80% en denk dat het in de winter dan wel behelpen zal worden zonder eigen laadpaal. Ik rij privé met name korte stukken en dan ga je in de winter heel hard door je range heen, aangezien de cabine steeds verwarmd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Daniel. schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:15:
[...]

Klopt, natuurlijk wel alle kabeltjes nog lostrekken, maar valt reuze mee. Kijk vooral op het internet hoe en wat. Je hebt mid consoles van de nieuwe versie die USB data hebben. Ik had er oorspronkelijk één gekocht maar daarvan miste de plaat van de USB. Daarom kreeg ik ook zoveel geld terug en heb ik een betere ali vervangen gekocht. Wat dat betreft een geluk bij een ongeluk. Heel veel korting en nog beter met die ali plaat. Reken op zo'n ongeveer 300/350 euro. Kijk op ebay of andere websites. Die van mij kwam uit de UK, maar inclusief verzending was het een prima deal.

[ Voor 25% gewijzigd door marcob12 op 30-04-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Puppetmaster schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:57:
[...]

Op welk percentage was die 230km?
De aangegeven range is overigens variabel afhankelijk van o.a. de afgelopen rijstijl en het weer enz, dus staar je er niet blind op.
Uiteraard zou het nooit zoveel mogen verschillen indien beide bij 100% was?

Een stoelwissel is misschien nog vlot te doen, maar een accuwissel lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ik denk ook dat ze je een andere hebben laten proefrijden dan ze je verkocht hebben.
Dat is uiteraard bedrog en maakt de verkoop ongeldig, maar hoe bewijs je dat?
Had je VIN nummers van de proefrit en verkochte wagens?
Percentage weet ik niet meer niet op gelet ook helaas, en de VIN nummers niet gecontroleerd maar lijkt me sterk dat een aandere auto was. En je gaat er niet vanuit zoiets mee te maken, zeker omdat ook nog eens een van de weinige tesla's met Bovag garantie was.

Voor de accu hebben ze een week de.tijd gehad he tussen proefrit en ophalen van de auto.

Schijnbaar hebben ze een hele batch Tesla's ingekocht en verkocht (50 stuks) en waren dit de laatste exemplaren, alle defecte onderdelen werden steeds overgezet om de andere auto's te verkopen en de laatste bleven met de slechte/defecte onderdelen achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Heb een mooie Performance gevonden, 2019 met ~130k kms op de teller voor een goeie prijs. Moet hem nog proefrijden maar heb al doorgekregen dat de draagarmen nog niet vervangen zijn. Ben toch een beetje bang ervoor dan, ook al gaat het nu nog prima :/ Zit wel 12 maanden bovag garantie bij dus wie weet kan ik het daar op gooien mocht ik toch binnen een jaar issues krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door London op 30-04-2025 13:51 ]

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 20:14
Ter indicatie. ik rijd een 2019 Model 3 AWD LR, en met 150.000km achter de kiezen heb ik vorige week de accutest laten uitvoeren in het Tesla menu.
Al met al kwam er 87% uit. Misschien een aardige indicatie van de accu(kwaliteit) voor anderen die orienterende zijn.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcob12
Gisteren hele reportage in Nieuwsuur over de export van elektrische autos ivm hogere prijzen, tesla op nr. 1, en dat al een 200M aan subsidie geld is verdwenen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
marcob12 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:38:
Gisteren hele reportage in Nieuwsuur over de export van elektrische autos ivm hogere prijzen, tesla op nr. 1, en dat al een 200M aan subsidie geld is verdwenen zo.
https://nos.nl/l/2565608

Ruim 4000 Model 3’s in Q1 2025 is toch wel veel meer dan ik had verwacht. Dat zullen voor het overgrote deel 2019 modellen zijn ivm de daarvan afgelopen leasecontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjay
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:32
Tesla Model 3 Performance AWD Full Self Drive FSD 19"
€ 27.850,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Ik wil bovenstaande auto gaan bekijken. Hebben jullie tips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
wjay schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 02:08:
€ 27.850,00

Dat ding heeft geen fsd, en voor dat geld had ik persoonlijk een gekocht met warmtepomp dus een van paar jaar jonger. Wellicht is dat geen performance dan, met acceleration boost kom je heel dichtbij.

[ Voor 9% gewijzigd door megabeat op 03-05-2025 05:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door megabeat op 03-05-2025 05:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:14
megabeat schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 05:21:
[...]

Dat ding heeft geen fsd, en voor dat geld had ik persoonlijk een gekocht met warmtepomp dus een van paar jaar jonger. Wellicht is dat geen performance dan, met acceleration boost kom je heel dichtbij.
Hij heeft wel FSD. Verder wel eens dat ik voor dat geld een nieuwer model zou kopen. Tesla heeft een aantal verbeteringen doorgevoerd in nieuwere modellen zoals betere geluidsisolatie, een warmtepomp etc.

Als je naar een Tesla gaat kijken kan je het volgende lijstje erbij houden die eerder is gedeeld: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81078350

[ Voor 13% gewijzigd door Skix_Aces op 03-05-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtx
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:02

vtx

Let op; ook ik vermoed dat deze auto geen FSD heeft, alleen de mogelijkheid tot! Prijs is imo veel en veel te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:55

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

En deze Model 3 staat ook al een maand te koop op Marktplaats.
Als het echt een koopje is, was deze al lang verkocht.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Volgens mij toch wel fsd erop, maargoed is zeker niet de goedkoopste inderdaad. Maar km stand is relatief laag,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 21:54
marcob12 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:38:
Beetje oud nieuws, een maand geleden ook al ergens gelezen.
Die subsidie in kwestie is overigens “slechts” de 0%-bijtelling van de zakelijke lease. Deze Tesla’s hebben geen SEPP gehad.

Ik vind het frappant dat deze berichten niet zo in het nieuws kwamen toen het de outlander PHEV’s betrof waar ongeveer hetzelfde plaatsvond om dezelfde reden. 🤔

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
megabeat schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:44:
Volgens mij toch wel fsd erop, maargoed is zeker niet de goedkoopste inderdaad. Maar km stand is relatief laag,
Klopt, als die dat niet heeft staat op de tweede plek 'Mogelijkheid voor FSD' anders 'Enhanced Autopilot' of 'Autopilot.

Daarnaast lijkt het op een stealth model performance. Verder lijkt het op een kopie paste van een andere advertentie, op de ene plek noemt die 19" en op de andere plek 20" velgen. Ondanks de km stand is de prijs wel gewoon echt te hoog. Maar gezien de tekst en de omschrijving zou ik wel goed onderzoek doen want het is niet in sync met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18

Archimond

Lopende Helpdesk

wjay schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 02:08:
€ 27.850,00

Als je een mooie wilt voor dat bedrag en recenter bouwjaar kan je bij dit MMX kijken: https://mmxbv.nl/enkele-v...nas/?type-aanbod=voorraad

Voor ongeveer €34000 kan je ook de Highland versie al kopen, die is in alle opzichten flink verbeterd.

Performance is wel iets sneller, alleen verzekering, banden zijn duurder. Accu degradeert met hard acceleren ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:44
ZXRY schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:55:
[...]

Met alle respect, en vooropgesteld dat het jouw auto is en dat je uiteraard zelf mag weten hoe je het gebruikt, maar de accu tussen 45% en 70% willen houden is toch heel onpraktisch? En het lijkt mij ook vrij onnodig.

Het is goed en begrijpelijk dat je voor de accu wil zorgen. Zeker bij NMC-accu's zijn er bepaalde best practices. Maar als je de auto over het algemeen tussen de 20% en 80% houdt en je de accu netjes laat voorverwarmen voorafgaand het snelladen, kan er toch weinig misgaan? En het is ook dan geen ramp als je de accu eens van 100% naar 0% moet rijden of moet snelladen.

Het is geen wetenschappelijk bewijs, maar in de VS rijden ontzettend veel Model 3's met NMC-accu's rond van 6-7 jaar oud. En daarbij zitten ook veel Model 3's die vrijwel alleen maar aan superchargers hebben gehangen. Heb in het algemeen het idee dat veel mensen in de VS niet per se heel goed passen op hun accu. Echter, ook in de VS is er nul berichtgeving van accu's van die Model 3's die het massaal begeven.
Tussen 45 en 70 is inderdaad wel het best maar dan gebruik je maar 25% van je accu... :+

Tussen 20 en 80 is inderdaad stukken beter want je kan veel meer rijden. Maar als je toch al thuis in kan pluggen is het gewoonweg beter om vaker te laden, doe ik met mijn Zero SR ook, ik laad hem standaard op werk, op "mijn" zonnestroom (waar mijn baas vervolgens voor betaalt) en als hij thuis staat staat ie met een homewizard socket waar ik hem zo nu en dan mee bijlaad :9

Maar als je publiek moet laden is zoiets niet te doen. Dan gebruik je beter idd 20-80%, of 10-80, of 10-90% ofzo...

Als je hem bij langer parkeren maar niet op 10-15% laat staan zal het allemaal wel loslopen. Het is vooral heel hoog SOC wat de accu pijnigt.

Op marktplaats staat een Model 3 LR 2019 met 310.000km met 88% SOH!! Echt een topper _/-\o_

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:58
Hoi, ik meld me met recent aangekochte Model 3 SR+ dec 2019. Net geen 90000km op de teller. SOH 90% en de kleur/uitvoering die ik wou. Deze is nog in nette staat, we hebben er een aantal bekeken, maar bij de meeste is wel veel op aan te merken. Al kun je daar natuurlijk niks om geven.

In regio Eindhoven lijken de prijzen iets hoger (algemeen voor auto’s). Prijs was oke, maar voor de inruil Toyota gaven ze ruim meer terug dan op andere plaatsen.

We hebben bewust gekozen voor SR+ omdat de LR eigenlijk niet nodig is en de belasting wel hoger gaat worden. Van het prijsverschil (aanschaf+belasting) kan die makkelijk een paar keer vaker aan de snellader.
Inmiddels is wel aangekondigd dat de belasting wordt herzien, dus achteraf was LR mss toch interessant. Al verwacht ik niet dat de belastingaanpassingen heel snel zijn doorgevoerd

Bij de proefrit extra op de draagarmen gelet, maar we konden niks ontdekken. Was toch gedekt onder autotrust garantie vertelde de verkoper. Vrij snel nadat ik hem had opgehaald hoorde ik ze toch, voornamelijk links voor. Na terugkomst werd door de aangesloten bosch car service verteld dat dit niet onder de garantie valt omdat het functioneel goed is. Toch wordt het op kosten van de verkoper hersteld, dus dat is super service!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqAKHWrfod6omdqhrvDxZSbpRMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8yIT6BOzB2uLYcrQbt7uqiv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door SalexSun op 04-05-2025 10:58 ]

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:44
Jerra schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:29:
Ik vond het wel een sterke vraag eerlijk gezegd, maar ook een goede reactie ;)

Goed punt, snap wel dat je dan met lede ogen aanziet hoe de ICE enorm hard slijt door voornamelijk de kleine ritjes.

Voor de vaste en variabele kosten hoef je het niet te doen, maar er zijn genoeg andere redenen natuurlijk!

Om nog even on-topic te reageren dan, voor draagarmen hoef je niet zo bang te zijn, zelfs als ze nu moeten is het niet meteen een levensgevaarlijk onderdeel, maar wel veel comfortabeler om weer vers te hebben, en dan gaan ze weer 100dkm mee :)
Ik maak zelf helemaal geen korte ritten met mijn auto, omdat de mijne uit de generatie fietsketting distributieketting is... Ik zou graag een BEV in ontvangst nemen, dan haal ik gewoon eens in de zoveel tijd een paar kratten bier bij de supermarkt, haal ik wat vaker troep bij de bouwmarkt (mijn huis is nog een beetje een klusput)

Nu doe ik dat vaak anders, want met een paar kleine ritjes begint mijn ketting te rammelen (TSI uit 2010) En die ketting zit er al bijna 300.000km in dus ik ben er voorzichtig mee :o

Mijn Zero SR heeft daar net als de Model 3 helemaal geen last van :+

Een EV gaat juist lekker op korte ritjes, daar kan het BMS mooi op kalibreren :9

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 04-05-2025 11:13 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:25
Ik vind deze er optisch erg mooi uit zien, zijn die zwarte accenten (het logo bv) standaard?

https://www.marktplaats.n...aa-41da-8d3c-23e175efbe32

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:33
Svennie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:07:
Ik vind deze er optisch erg mooi uit zien, zijn die zwarte accenten (het logo bv) standaard?

https://www.marktplaats.n...aa-41da-8d3c-23e175efbe32
Nee

Over smaak valt niet te twisten
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.