Ja ik denk als ik naar mijn persoonlijk gebruik ervan gaat kijken, dat een warmtepomp dus niet zoveel voordeel biedt. Net wat je zegt, prijsverschil is te groot. Bouwkwaliteit is dan wel een dingetje ja, het interieur daarentegen zou je als het goed is ook kunnen overzetten. In ieder geval de midden console van de 21 editie zou moeten passen. Dus als je die echt mooie vind, dan is dat evt nog een optie om te overwegen.ZXRY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:01:
[...]
De warmtepomp maakte mij in ieder geval niet veel uit. Heb wel meteen kunnen ervaren hoeveel range je kwijtraakt in de winter met korte stukjes. Elke keer moet de cabine verwarmd worden, wat heel snel gebeurt overigens, maar wel veel energie vreet. Daarnaast zijn de weersomstandigheden in de winter uiteraard niet geweldig voor EV's. Voor de rest is het inderdaad een onderdeel wat kapot kan gaan en doorgaans wel prijzig is om te laten repareren. Er zijn genoeg scenario's denkbaar waarin een warmtepomp helemaal niet zo nodig is. Ik vind het grote voordeel van de 2021 modellen vooral het betere interieur en de wat betere bouwkwaliteit. De 2021 modellen hebben een andere middenconsole welke imo mooier is dan de glanszwarte middenconsole in de oudere modellen, maar voor mij was het nu niet het prijsverschil waard.
En qua overstappen op een Model 3 heb je volledig gelijk hoor. Ik heb heel veel verschillende auto's gereden, zowel qua merk als qua soort auto en de Model 3 staat bij mij in de top 3 qua rijeigenschappen. Het zwaartepunt van de auto is perfect en de auto stuurt ontzettend direct. Je mist uiteraard wat beleving via het gebrek aan geluid en mechaniek, maar de acceleratie maakt veel goed.
Op het gebied van onderhoud zal het ook wel meevallen, zeker zolang de auto nog garantie op de accu heeft. Een MX-5 is zeer betrouwbaar maar heeft natuurlijk wel net als elke ICE basisonderhoud nodig. Roest onder controle houden is wat dat betreft een veel moeilijkere uitdagingOverigens is een set banden voor een Model 3 wel véél duurder dan bij een MX-5 en ga je zeer waarschijnlijk sneller door een set banden heen.
Ja en hoe leuk/tof de mx5 dan ook is. Betaal ik toch liever zo'n duurder setje banden dan de roest reparatie
Heel eerlijk als ik dat lijstje zie, zie ik eigenlijk niets anders dan onderdelen die ook op ICE auto's slijten. Draagarmen moeten bij ICE auto's ook vaak wel tussen de 200k en 300k km's. Dus bij de model3 dan wel ietsje eerder dan gebruikelijk. En zoals ZXRY zei, gaan banden er wellicht sneller aan. Maar verder zijn dit toch wel standaard auto onderhouds dingen en niet zozeer model3 specifiek (gelukkig).RemySoeters schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:03:
[...]
Verkijk je niet op onderhoud; ik heb vorig jaar mijn m3 LR uit 2019 gekocht. Hier stond toen al wel 175kk op.
Rij er nu 16 maanden mee. Kosten tot nu toe;
Banden(750 euro)
Uitlijnen auto 100 euro.
Filters / wissers 50 euro.
Draagarmen (onderste en laterale); 1400 euro.
Airco droogmiddel(moet na 6 jaar); 400 euro.
Nu kunnen we wel weer een aantal jaar vooruit, maar goedkoop is het zeker niet.
Maar prijzig is het wel zeg! Ik had wat leukere prijzen voor de draagarmen voorbij zien komen eerder.
[ Voor 18% gewijzigd door nDirect090 op 13-05-2025 16:25 ]