Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:51
ZXRY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:01:
[...]

De warmtepomp maakte mij in ieder geval niet veel uit. Heb wel meteen kunnen ervaren hoeveel range je kwijtraakt in de winter met korte stukjes. Elke keer moet de cabine verwarmd worden, wat heel snel gebeurt overigens, maar wel veel energie vreet. Daarnaast zijn de weersomstandigheden in de winter uiteraard niet geweldig voor EV's. Voor de rest is het inderdaad een onderdeel wat kapot kan gaan en doorgaans wel prijzig is om te laten repareren. Er zijn genoeg scenario's denkbaar waarin een warmtepomp helemaal niet zo nodig is. Ik vind het grote voordeel van de 2021 modellen vooral het betere interieur en de wat betere bouwkwaliteit. De 2021 modellen hebben een andere middenconsole welke imo mooier is dan de glanszwarte middenconsole in de oudere modellen, maar voor mij was het nu niet het prijsverschil waard.

En qua overstappen op een Model 3 heb je volledig gelijk hoor. Ik heb heel veel verschillende auto's gereden, zowel qua merk als qua soort auto en de Model 3 staat bij mij in de top 3 qua rijeigenschappen. Het zwaartepunt van de auto is perfect en de auto stuurt ontzettend direct. Je mist uiteraard wat beleving via het gebrek aan geluid en mechaniek, maar de acceleratie maakt veel goed.

Op het gebied van onderhoud zal het ook wel meevallen, zeker zolang de auto nog garantie op de accu heeft. Een MX-5 is zeer betrouwbaar maar heeft natuurlijk wel net als elke ICE basisonderhoud nodig. Roest onder controle houden is wat dat betreft een veel moeilijkere uitdaging :+ Overigens is een set banden voor een Model 3 wel véél duurder dan bij een MX-5 en ga je zeer waarschijnlijk sneller door een set banden heen.
Ja ik denk als ik naar mijn persoonlijk gebruik ervan gaat kijken, dat een warmtepomp dus niet zoveel voordeel biedt. Net wat je zegt, prijsverschil is te groot. Bouwkwaliteit is dan wel een dingetje ja, het interieur daarentegen zou je als het goed is ook kunnen overzetten. In ieder geval de midden console van de 21 editie zou moeten passen. Dus als je die echt mooie vind, dan is dat evt nog een optie om te overwegen.

Ja en hoe leuk/tof de mx5 dan ook is. Betaal ik toch liever zo'n duurder setje banden dan de roest reparatie :9
RemySoeters schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Verkijk je niet op onderhoud; ik heb vorig jaar mijn m3 LR uit 2019 gekocht. Hier stond toen al wel 175kk op.

Rij er nu 16 maanden mee. Kosten tot nu toe;
Banden(750 euro)
Uitlijnen auto 100 euro.
Filters / wissers 50 euro.
Draagarmen (onderste en laterale); 1400 euro.
Airco droogmiddel(moet na 6 jaar); 400 euro.

Nu kunnen we wel weer een aantal jaar vooruit, maar goedkoop is het zeker niet.
Heel eerlijk als ik dat lijstje zie, zie ik eigenlijk niets anders dan onderdelen die ook op ICE auto's slijten. Draagarmen moeten bij ICE auto's ook vaak wel tussen de 200k en 300k km's. Dus bij de model3 dan wel ietsje eerder dan gebruikelijk. En zoals ZXRY zei, gaan banden er wellicht sneller aan. Maar verder zijn dit toch wel standaard auto onderhouds dingen en niet zozeer model3 specifiek (gelukkig).

Maar prijzig is het wel zeg! Ik had wat leukere prijzen voor de draagarmen voorbij zien komen eerder.

[ Voor 18% gewijzigd door nDirect090 op 13-05-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-07 14:19

Archimond

Lopende Helpdesk

RemySoeters schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Verkijk je niet op onderhoud; ik heb vorig jaar mijn m3 LR uit 2019 gekocht. Hier stond toen al wel 175kk op.

Rij er nu 16 maanden mee. Kosten tot nu toe;
Banden(750 euro)
Uitlijnen auto 100 euro.
Filters / wissers 50 euro.
Draagarmen (onderste en laterale); 1400 euro.
Airco droogmiddel(moet na 6 jaar); 400 euro.

Nu kunnen we wel weer een aantal jaar vooruit, maar goedkoop is het zeker niet.
Dat zijn wel hoge onderhoudskosten, bij welke Tesla filiaal was het?
Welke banden had jij gekocht? Is Extra Load sterk aan te raden?

Als ik op 18 inch zoek is Hankook Ventus Prime4 K135 235/45 R18 98 W XL voor €120 per stuk.

In Beilen "HK banden" zijn voor €599 incl montage nieuwe Bridgestone Turanza T005 EV (Tesla Productie) B-Silent 235/45 R18 98V T0 te koop.

Ruitenwissers bij Winparts €31,42 incl verzenden Bosch ruitenwissers Aerotwin A102S - Lengte: 650/475 mm - set wisserbladen

Draagarmen had je boven en onder moeten vervangen? Als het alleen bovenste draagarmen zijn zal het rond €300 per stuk moeten zijn.

Airco droogmiddel vervangen had Tesla bij mij €132,64 doorgegeven (Parkeersensor is al opgelost, dus die niet meerekenen) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXE7-NRhZ_Z6N6_MrXVrEdNHxYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULXYbg4L95hjAdpvlJdhcnC6.jpg?f=fotoalbum_large
Als je Tesla een warmtepomp heeft vanaf 2021 hoeft Airco droogmiddel niet vervangen te worden.

Waar doen jullie de APK, dat kan toch niet bij Tesla?

Met mijn oude hybride auto was onderhoud gemiddeld €360 per jaar verspreid over 7 jaar incl banden, apk, filters.

[ Voor 3% gewijzigd door Archimond op 13-05-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-07 13:27
Archimond schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:38:
[...]

Als ik op 18 inch zoek is Hankook Ventus Prime4 K135 235/45 R18 98 W XL voor €120 per stuk.

In Beilen "HK banden" zijn voor €599 incl montage nieuwe Bridgestone Turanza T005 EV (Tesla Productie) B-Silent 235/45 R18 98V T0 te koop.

Ruitenwissers bij Winparts €31,42 incl verzenden Bosch ruitenwissers Aerotwin A102S - Lengte: 650/475 mm - set wisserbladen

Draagarmen had je boven en onder moeten vervangen? Als het alleen bovenste draagarmen zijn zal het rond €300 per stuk moeten zijn.

Airco droogmiddel vervangen had Tesla bij mij €132,64 doorgegeven (Parkeersensor is al opgelost, dus die niet meerekenen) [Afbeelding]
Als je Tesla een warmtepomp heeft vanaf 2021 hoeft Airco droogmiddel niet vervangen te worden.

Met mijn oude hybride auto was onderhoud gemiddeld €360 per jaar verspreid over 7 jaar incl banden, apk, filters.
Ik heb het in roermond laten doen. Op mijn factuur voor de airco droogmiddel zak wordt ook veel meer tijd gerekend:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXClMCx8PyUotrB0EEJxc7IZU74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLpSybBSDWWBOjZgBtPb6Pk4.png?f=fotoalbum_large

De draagarmen die gedaan moeten worden zijn de draagarmen onder en middelste van de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
Archimond schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:38:
[...]

Airco droogmiddel vervangen had Tesla bij mij €132,64 doorgegeven (Parkeersensor is al opgelost, dus die niet meerekenen) [Afbeelding]

Ik heb qua banden er de vredenstein quatrac pro EV op laten zetten. Wilde persé all season banden.
Ruitenwissers en interieurfilter had ik zelf gedaan. Interieurfilter was even een half uurtje ondersteboven in de auto hangen, maar was prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:57
RemySoeters schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:18:
[...]

Ik heb het in roermond laten doen. Op mijn factuur voor de airco droogmiddel zak wordt ook veel meer tijd gerekend:[Afbeelding]

De draagarmen die gedaan moeten worden zijn de draagarmen onder en middelste van de achterkant.
Lijkt wel alsof die opnieuw is gevuld en bij de andere puur alleen de zak is vervangen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-07 05:40
Vraagje, als batterij laadinstelling op 80 en 20% staat en de batterij is opgeladen tot 80% met een range van 356km, betekend deze 356km dan tot 20 of 0% ?

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
0%

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Ok thanks 👍, dus de effectieve range tussen 80 en 20% zou dan op 285 km uitkomen, is dit normaal bij een LR nu met dit weer ?

Of kun je zo gewoonweg niet rekenen ?

Heb vandaag een proefrit gemaakt en dit waren de range en procenten 356 km bij 80%.

Heb ook in een SR+ gereden en die gaf een range van 215 km bij 64%.

Wil morgen een keuze maken op basis van deze gegevens namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ik kan de Tesla's toch ook niet loslaten, die bieden echt bij far de beste range voor wat je betaalt. Heb een long range blauwe gevonden met wit interieur en de velgen die ik wil dus zaterdag even buurten :D :9~

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:20
marcob12 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:03:
[...]

Ok thanks 👍, dus de effectieve range tussen 80 en 20% zou dan op 285 km uitkomen, is dit normaal bij een LR nu met dit weer ?

Of kun je zo gewoonweg niet rekenen ?

Heb vandaag een proefrit gemaakt en dit waren de range en procenten 356 km bij 80%.

Heb ook in een SR+ gereden en die gaf een range van 215 km bij 64%.

Wil morgen een keuze maken op basis van deze gegevens namelijk.
die cijfers zeggen niet veel. met 60% accu kom ik gecombineerd ruim 300km ver, ik denk wel richting de 350 met 140Wh /km. 100% snelweg wordt het 250km, in winter is het echt drama vooral met korte ritten, ben dan bij als ik 180km haal.

LR heeft ook voordelen mbt audio, in theorie minder degradatie vanwege minder laadcycli bij dezeflde km stand, nadeel dat die zwaarder is en mogelijk duurder in de verzekering.

overigens is de LR ook heel zuinig aangezien de motor voorin bij normaal rijden niets doet, een LR is 99% procent een RWD als je in de spits/drukte rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:52
megabeat schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:44:
[...]
LR heeft ook voordelen mbt audio, in theorie minder degradatie vanwege minder laadcycli bij dezeflde km stand, nadeel dat die zwaarder is en mogelijk duurder in de verzekering.
Dat was ook mijn hoop, ik rij nu een SR+ en wil in de (nabije) toekomst overstappen op een LR, maar valt volgens mij wel tegen. Voordeel van een LR is dat je met dezelfde degradatie nog steeds verder komt natuurlijk, maar qua procentpunten lijkt de accudegradatie gewoon hetzelfde te zijn. De meeste 2019 LR's waarbij met de SoH wordt geadverteerd, zitten rond de 85% en ook in dit topic wordt dat vaak benoemd.

Eerlijk gezegd is de accudegradatie bij Tesla's gewoon niet geweldig, als je dat vergelijkt met andere merken. Kia/Hyundai, VAG, BMW, etc. doen het qua degradatie op papier echt een stuk beter. Kijk bijv. naar de 2019 e-Niro's, die zitten vaak nog boven de 95% SoH. Ik heb wel eens gelezen dat ze o.a. Kia/Hyundai een grotere accu in de auto stoppen en softwarematig de accu afknijpen. Op die manier kan je op papier natuurlijk wel spelen met de mate van accudegradatie.

Ik hou zelf vast aan de theorie dat de accudegradatie bij Tesla als een hockeystick eruit ziet, dus dat de eerste 10-15% van de accu snel 'kwijt' bent door degradatie maar dat het daarna stabiliseert. Dat sluit ook aan bij de verhalen van mensen die een Tesla sinds nieuw rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
megabeat schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:44:
[...]

die cijfers zeggen niet veel. met 60% accu kom ik gecombineerd ruim 300km ver, ik denk wel richting de 350 met 140Wh /km. 100% snelweg wordt het 250km, in winter is het echt drama vooral met korte ritten, ben dan bij als ik 180km haal.

overigens is de LR ook heel zuinig aangezien de motor voorin bij normaal rijden niets doet, een LR is 99% procent een RWD als je in de spits/drukte rijd.
En heb jij een LR of een SR ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
marcob12 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:33:
[...]

En heb jij een LR of een SR ?
Een lr met 95 op de teller. Als ik zelf reken door te kijken met laden wat er bij komt en met de methode hoeveel % ik verlies met een bepaalde km rit kom ik uit rond de 7 a 8 procent degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Vind het toch wel lastig, een LR is toch een stuk duurder uiteraard.

Ik rij 3x per week naar mijn werk en is 160 km heen en terug eigenlijk vooral 80 en beetje 100 wegen, geen snelweg, als ik zo de ervaringen lees zou ik het in de winter net halen heen en weer met een SR+ , maar met wat meer degradatie wordt het wel heel erg krap.

Kan op mijn werk ook laden maar stel dat alles een keer bezet of defect is is het wel lekker om minimaal heen en terug te kunnen rijden op een accu.

Of hebben jullie andere ervaring ?

Ben heel benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door marcob12 op 15-05-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:00
marcob12 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:07:

Ik rij 3x per week naar mijn werk en is 160 km heen en terug eigenlijk vooral 80 en beetje 100 wegen, geen snelweg, als ik zo de ervaringen lees zou ik het in de winter net halen heen en weer met een SR+ , maar met wat meer degradatie wordt het wel heel erg krap.

Kan op mijn werk ook laden maar stel dat alles een keer bezet of defect is is het wel lekker om minimaal heen en terug te kunnen rijden op een accu.

Ben heel benieuwd.
Gewoon tot 99% laden net voordat je vertrekt (niet laden en dan hele nacht laten staan), dan lukt het makkelijk en weinig schadelijk voor batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
rover12345 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Gewoon tot 99% laden net voordat je vertrekt (niet laden en dan hele nacht laten staan), dan lukt het makkelijk en weinig schadelijk voor batterij
Ja dit of een stukje snelladen, met 5 minuten heb je zo 20% erbij als je soc laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-07 17:41
marcob12 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:07:

Ben heel benieuwd.
Ik rij voornamelijk ook maar weinig door de weeks maar soms toch tripjes naar alle kanten van het land en dan is die extra range toch wel nice ook al gebruik je het niet altijd.

Daarnaast:
-Betere audio met sub en versterker (ik hou wel van een stevig stukje muziek O+ )
-AWD
-minder laad stress

Ik hang hem thuis misschien 1x per 2-3 dagen aan de lader, en dan gooi ik hem meestal op 60-70%.

Voor de rest heb ik hem lekker op percentage ipv op range gezet, als ik moet laden dan moet ik laden. in mijn ICE zat ik daar ook niet constant naar te staren.

Nou moet ik zeggen dat ik paar maanden terug naar een SR+ zat te kijken en het verschil tussen die en de LR was zo klein O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verderf op 15-05-2025 22:21 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Verderf schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Ik rij voornamelijk ook maar weinig door de weeks maar soms toch tripjes naar alle kanten van het land en dan is die extra range toch wel nice ook al gebruik je het niet altijd.

Daarnaast:
-Betere audio met sub en versterker (ik hou wel van een stevig stukje muziek O+ )
-AWD
-minder laad stress

Ik hang hem thuis misschien 1x per 2-3 dagen aan de lader, en dan gooi ik hem meestal op 60-70%.

Voor de rest heb ik hem lekker op percentage ipv op range gezet, als ik moet laden dan moet ik laden. in mijn ICE zat ik daar ook niet constant naar te staren.

Nou moet ik zeggen dat ik paar maanden terug naar een SR+ zat te kijken en het verschil tussen die en de LR was zo klein O-)
Bedoelde 160km per dag he, dus 480 a 500km per week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:29
marcob12 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:46:
[...]

Bedoelde 160km per dag he, dus 480 a 500km per week
Doe jezelf een plezier en neem een model 3 met een warmtepomp.
Ptc heater op de oudere modellen heeft met zulke wekelijkse kilometers teveel invloed op de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:36
Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:44:
[...]

Doe jezelf een plezier en neem een model 3 met een warmtepomp.
Ptc heater op de oudere modellen heeft met zulke wekelijkse kilometers teveel invloed op de range.
das met een oude LR (met PTC) prima te doen. Hoef je ook totaal niet gek te doen met tot 100% laden en helemaal leeg rijden.
Stel hij zou 300 op 1 dag rijden (wat ik heel lang gedaan heb 1 a 2x per week) dan word het een ander verhaal. Ik haalde dat prima 95% van de tijd en dan ook flink door rijden na 19h. Maar paar keer gehad in de winter met wind tegen, kou, nat wegdek dat ik laatste 30min niet harder dan 100 moest gaan rijden om thuis te komen.

In zo'n geval is de SR geen optie tenzij je 1 stop bij snellader niet erg vind

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 08:32
marcob12 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:03:
[...]
Mijn LR uit 2020 (74k km) geeft aan bij 39% 183km range.
Dat zou bij 100% dus 469km zijn, dat x 0,6 is 282km. Lijkt goed overeen te komen. :)
Het gemiddeld verbruik was over de gehele periode 16,8 kWh/100km volgens de boordcomputer.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Puppetmaster schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Mijn LR uit 2020 (74k km) geeft aan bij 39% 183km range.
Dat zou bij 100% dus 469km zijn, dat x 0,6 is 282km. Lijkt goed overeen te komen. :)
Het gemiddeld verbruik was over de gehele periode 16,8 kWh/100km volgens de boordcomputer.
Ik zit op 447km bij 100%. Bij 121k km (2019, LR). Degradatie is dus 10,5%. Nog 89,5% over. Ik vind het netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3F6eQXV7MQ2ZbWNn6wj7hpxI3lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXZkVeepigCF1VlWsd7tPVgi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 08:32
Heb het even moeten terugzoeken:
Ik had toen ik hem 3 mnd had gekeken waar hij met 100% op stond, dat was 502km
Nu bijna 5j en ruim 70k km later 469 bij 100% zou 6,6% degradatie betekenen.
Natuurlijk geen uitgebreide test en afhankelijk van verschillende factoren, maar toch stelt het me geenszins teleur. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
Puppetmaster schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:56:
Heb het even moeten terugzoeken:
Ik had toen ik hem 3 mnd had gekeken waar hij met 100% op stond, dat was 502km
Nu bijna 5j en ruim 70k km later 469 bij 100% zou 6,6% degradatie betekenen.
Natuurlijk geen uitgebreide test en afhankelijk van verschillende factoren, maar toch stelt het me geenszins teleur. :)
Ja die begin stand fluctueerde nogal in het begin door software updates. Van ongeveer 480 naar over de 500. Naar 499. Daar bleef hij heel lang op staan en daar rekenen de meeste dus ook mee.
Ik ben 1e eigenaar (over genomen van LM) en heb best vaak tot 100% geladen (voor die 300 tot 320km dagtripjes werk). Verder eigenlijk standaard tot 85% a 90%. Snel laden is maar 5% van het totaal. Auto is nu als 2e auto prive in gebruik laatste 5000km en laad nu , op vakanties na, nooit verder dan 80%.

Maar jou degradatie is iig ook echt zeer netjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Zoals iemand hierboven ook schreef kun je de degradatie zien als een soort hockeystick. In het begin redelijk rap maar uiteindelijk stabiliseert het enigszins. Heb nog maar weinig Teslas gezien die (ver) beneden de 85% zaten iig.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
London schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:17:
Zoals iemand hierboven ook schreef kun je de degradatie zien als een soort hockeystick. In het begin redelijk rap maar uiteindelijk stabiliseert het enigszins. Heb nog maar weinig Teslas gezien die (ver) beneden de 85% zaten iig.
Klopt. Meer dan 85% bij kmstand onder de 150k zie je bijna nooit. Dan moet je of pech hebben, of extreem lomp met de accu om gegaan zijn.

Ook bij mij zat gros degradatie onder de 50k km. Daarna bijna niets meer. En nu staat het bijna volledig stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Ik zit ook ergens tussen de 85 en 90%, al heb ik nog nooit tot 100% geladen en zou een keer de test kunnen doen. Volgens Tessie was het rond de 90% SOH.

80% is rond de 370km dus dan zou 100% ergens rond de 430 moeten zijn. Momenteel heeft mijn LR 121.000 km gelopen.

Lig er zelf niet zo wakker van, 99% van de ritjes kan ik doen zonder te laden en ik doe niet bepaald zuinig, airco staat gewoon altijd aan. comfort > range, een keer moeten laden onderweg is ook geen ramp.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-07 15:35
Verderf schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:39:
80% is rond de 370km dus dan zou 100% ergens rond de 430 moeten zijn. Momenteel heeft mijn LR 121.000 km gelopen.
Als de auto bij 80% aangeeft dat je nog 370km kan rijden, dan kan je met 100% nog 462km rijden (370/0,8). Een stuk optimistischer dan die 430km.

Als we er vanuit gaan dat hij bij een SOH van 100% nog 500km kon rijden op een volle accu, dan heb je nu een SOH van 92%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
Skix_Aces schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:07:
[...]

Als de auto bij 80% aangeeft dat je nog 370km kan rijden, dan kan je met 100% nog 462km rijden (370/0,8). Een stuk optimistischer dan die 430km.

Als we er vanuit gaan dat hij bij een SOH van 100% nog 500km kon rijden op een volle accu, dan heb je nu een SOH van 92%.
Dit is niet de meest betrouwbare methode, een iets betere methode maar nog niet de beste, is kijken wat er na laden nog echt bij komt. Dus stel je laad exact 50% en je ziet in de app 35kwh geladen en origineel had je 75kwh dan is je degradatie die 5 kwh. Uiteraard wordt er helaas afgerond in kwh, dus dit is pas echt betrouwbaar bij grote laadsessies. Wel kijken in de Tesla app want de laadapp toont ook laadverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:42
Is het niet zo dat sinds één van de laatste updates de getoonde range wordt gecorrigeerd aan het rijgedrag / omstandigheden van de auto. Dus op die manier berekenen niet meer representatief is?

Zelf ik heb een SR+ 2019 met 150k welke volgens de interne accutest 84% SoH heeft. Als ik in Scan my Tesla de kWh waarden bekijk zit ik eerder net boven de 80% SoH. Vorige eigenaar heeft mogelijk altijd >80% geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-07 15:35
megabeat schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:26:
[...]

Dit is niet de meest betrouwbare methode, een iets betere methode maar nog niet de beste, is kijken wat er na laden nog echt bij komt. Dus stel je laad exact 50% en je ziet in de app 35kwh geladen en origineel had je 75kwh dan is je degradatie die 5 kwh. Uiteraard wordt er helaas afgerond in kwh, dus dit is pas echt betrouwbaar bij grote laadsessies. Wel kijken in de Tesla app want de laadapp toont ook laadverliezen.
Ben het met je eens dat het niet de meest accurate methode is. Wilde hem er vooral op wijzen dat hij een rekenfout had gemaakt dus dat hij via die methode een hogere SOH heeft dan hij dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Brokencore schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:23:
Is het niet zo dat sinds één van de laatste updates de getoonde range wordt gecorrigeerd aan het rijgedrag / omstandigheden van de auto. Dus op die manier berekenen niet meer representatief is?

Zelf ik heb een SR+ 2019 met 150k welke volgens de interne accutest 84% SoH heeft. Als ik in Scan my Tesla de kWh waarden bekijk zit ik eerder net boven de 80% SoH. Vorige eigenaar heeft mogelijk altijd >80% geladen.
De verwachte range in de verbruik app is wel gebaseerd op rijgedrag, maar de range in het hoofdscherm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutomationAdept
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-06 19:49
Beste mensen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een M3 Performance 2019. Erg blij mee! Ik wil graag de Tesla ontchromen. Iemand een adres in de regio Twente/Achterhoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 22:26
Ik heb mijn Model 3 een paar maandjes geleden laten tinten bij de Tintfabriek in Oldenzaal, doen ook ontchromen zag ik. Goede communicatie en keurig resultaat.

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Overweeg misschien toch een half jaartje nog te wachten, ik kan me herinneren dat er in december weer een aantal uit de lease zouden komen. Hoe kan je dat zien welke maand meest verkocht zijn?

En wat is nu de meest handige manier om iig een indicatie te krijgen van een SoH als garages die niet geven. Begreep dat een interne test minimaal 24uur duurt, dus dat is geen optie. Is der een app, of een bepaalde berekening die een indicatie geeft? Of wellicht bij een aankoopkeuring tijdens test rondje oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

nDirect090 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:15:
Overweeg misschien toch een half jaartje nog te wachten, ik kan me herinneren dat er in december weer een aantal uit de lease zouden komen. Hoe kan je dat zien welke maand meest verkocht zijn?

En wat is nu de meest handige manier om iig een indicatie te krijgen van een SoH als garages die niet geven. Begreep dat een interne test minimaal 24uur duurt, dus dat is geen optie. Is der een app, of een bepaalde berekening die een indicatie geeft? Of wellicht bij een aankoopkeuring tijdens test rondje oid
Garages die geen SoH af willen geven zou ik sowieso met een hele grote boog omheen lopen. Dat is namelijk een heel normaal verzoek. Ik vind zelfs dat een SoH rapport verplicht zou moeten zijn voor EV occasions.

Je kan het - als ik de posts hierboven van M3 eigenaren zo lees - zelf schatten door de range na een 100% charge te bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door London op 18-05-2025 10:40 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
London schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Garages die geen SoH af willen geven zou ik sowieso met een hele grote boog omheen lopen. Dat is namelijk een heel normaal verzoek. Ik vind zelfs dat een SoH rapport verplicht zou moeten zijn voor EV occasions.

Je kan het - als ik de posts hierboven van M3 eigenaren zo lees - zelf schatten door de range na een 100% charge te bekijken.
Idd. Je kan het op die manier prima benaderen. Als blijft het een indicatie. Moet nog steeds een keer de echte test doen via het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
London schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Goed punt, maar handelaren zoals Jan Bogert hebben standaard volgens mij geen SoH. Dat maakt het dan toch wel wat lastiger om een aankoop te doen.

En ik ga der vanuit dat bij een test rit hij ook niet is opgeladen naar 100%, of is het normaal om zelf te laden naar 100% tijdens een testrit, om zo de berekening te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• megabeat
nDirect090 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:55:
[...]

Goed punt, maar handelaren zoals Jan Bogert hebben standaard volgens mij geen SoH. Dat maakt het dan toch wel wat lastiger om een aankoop te doen.

En ik ga der vanuit dat bij een test rit hij ook niet is opgeladen naar 100%, of is het normaal om zelf te laden naar 100% tijdens een testrit, om zo de berekening te doen?
De range is lineair met percentage, dus zonder laden heb je ook een goede inschatting. Jan bogert is een dozenschuiver dus zonder rapport kan je nog best een goede koop doen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Even een kleine vraag, ik zit wat rond te neuzen en ik zie hier in de buurt een Tesla staan.
Is dit wat? En waar op te letten?
Hij zou voor woon werk 80km per dag gebruikt gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ca01ues2USCBxMFN6UaYnh-Qvig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK3kLQAG9WEo6uRG2emSSZYS.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ronald.42 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:02:
Even een kleine vraag, ik zit wat rond te neuzen en ik zie hier in de buurt een Tesla staan.

[Afbeelding]
1 simpele Google search op deze handelaar laat al zien waarom je deze auto moet skippen.

Voor wat betreft waar je op moet letten; deze checklist die eerder geplaatst is is nog altijd erg goed:
Farmerwood in "Tesla Model 3 occasion kopen"

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 21:32
Gisteren een Model 3 long range rwd uit 2019 opgehaald, erg blij mee.

Echter valt me wel op dat deze veel meer rijgeluid maakt vanuit de achterkant dan andere modellen die ik heb gereden, echt wel dusdanig dat ik de radio harder zet. Zouden dit de banden kunnen zijn of is hier mee aan de hand? Geluid neemt toe met snelheid en varieert met wegdek. Banden zijn Pirelli Pzero's met nog voldoende profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
London schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:34:
[...]

1 simpele Google search op deze handelaar laat al zien waarom je deze auto moet skippen.

Voor wat betreft waar je op moet letten; deze checklist die eerder geplaatst is is nog altijd erg goed:
Farmerwood in "Tesla Model 3 occasion kopen"
Dan doel je op de reviews?
Of heb jij andere info kunnen vinden?

Er staat qua Tesla niet veel hier in de buurt helaas.
Dat is echt maar een handjevol binnen 50 km of zo.

Ah de checklist ik had in de ts al gezocht naar iets dergelijks.
Maar de 1e bladzijde vond ik alleen maar reacties.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ronald.42 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Dan doel je op de reviews?
Of heb jij andere info kunnen vinden?

Er staat qua Tesla niet veel hier in de buurt helaas.
Dat is echt maar een handjevol binnen 50 km of zo.

Ah de checklist ik had in de ts al gezocht naar iets dergelijks.
Maar de 1e bladzijde vond ik alleen maar reacties.
De reviews inderdaad. Maar ik ben super kritisch als het op verkopers aankomt. Zodra ik allemaal gure afleverpakketten zie of als garantie heel veel extra geld kost (terwijl dit gewoon wettelijk verplicht is) dan haak ik gelijk af. Idem bij minder dan 4 sterren reviews.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:18
AutomationAdept schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:02:
Beste mensen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een M3 Performance 2019. Erg blij mee! Ik wil graag de Tesla ontchromen. Iemand een adres in de regio Twente/Achterhoek?
Ken zelf in Twente Cassign en The Wraplab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-07 14:32
gambr0 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:36:

Echter valt me wel op dat deze veel meer rijgeluid maakt vanuit de achterkant dan andere modellen die ik heb gereden, echt wel dusdanig dat ik de radio harder zet. Zouden dit de banden kunnen zijn of is hier mee aan de hand? Geluid neemt toe met snelheid en varieert met wegdek. Banden zijn Pirelli Pzero's met nog voldoende profiel.
Misschien zijn de banden aan het cuppen, dan maken ze aanzienlijk meer lawaai.
Weet eigenlijk niet of dit vaak voor komt bij de model 3.
Sommige auto´s en banden hebben hier meer last van dan gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters

Zelf had ik dit ook; reed eerst een nissan leaf uit 2011. Overstap naar een model 3 (lr, awd). Stond op winterbanden die gecupt waren.

Na bandenwissel (all seasons) een stuk minder banden geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:36

Dat duidt idd op gecupte banden. Tesla's zijn hier vrij gevoelig voor bij een slechte uitlijning. Enige oplossing is dan nieuwe achterbanden + goed laten uitlijnen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-07 14:19

Archimond

Lopende Helpdesk

[Afbeelding]
Deze is goedkoop €17750 met weinig kilometers: https://www.autowereld.nl...kwh-41419701/details.html

€19.900 Van Mossel Leeuwarden https://www.vanmossel.nl/...al&utm_campaign=gaspedaal

Mijn Tesla model 3 heb ik ook te koop staan.

Volgende autobedrijven heb ik goede ervaringen:
- Auto Hofman | in scheemda
- Mijnduurzaamauto | in Tynaarlo

- Met ikrij.nl online kopen, kan je kosteloos 14 dagen uitproberen
https://ikrij.nl/autos/ko...ear_from=&sort=score_desc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 21:32
RonJ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Dat duidt idd op gecupte banden. Tesla's zijn hier vrij gevoelig voor bij een slechte uitlijning. Enige oplossing is dan nieuwe achterbanden + goed laten uitlijnen.
Dat is een geruststelling, hoe kan ik zien of dit inderdaad het probleem is?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 04:35
Brokencore schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:23:
Nee, dit kan nog steeds. De het getal bovenin het hoofdscherm (range km of percentage) is nog steeds de EPA range zoals altijd. Die getoonde range is niet afhankelijk van je rijgedrag.

Enige wat is veranderd is de getoonde range in het Energy scherm, hierin is het eea verduidelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
nDirect090 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:15:
Mocht je iOS hebben, dan kun je mijn app (SoH Calculator) eventueel gebruiken (zelf uitrekenen kan uiteraard ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck

[Afbeelding]
Voor die prijs moet het toch lukken om een exemplaar met 40-50k minder op de klok te vinden. Ik weet dat het niet meer zo gek is als afgelopen januari (de prijzen liggen nu gemiddeld hoger), dus zal misschien een wat langere zoektocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
gambr0 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Dat is een geruststelling, hoe kan ik zien of dit inderdaad het probleem is?

Dank!
Gecupte banden herken je aan vervorming (lijkt een beetje op schoteltjes bij zomerbanden) van het profiel aan de zijkanten, meestal de binnenkant. Uitlijning kan je alleen goed zien met een uitlijnapparaat als je geen kenner bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0fAeTJqgqX61besoYxODDAMF5c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/bVQ3O6jy9TEAm9i9GWM5yAib.avif?f=user_large

Oorzaak is verkeerde uitlijning of langdurig met de verkeerde bandenspanning rijden. Te veel mensen pompen de banden bijna nooit op (maar een Tesla zeurt hierover) of denken dat de maximale bandenspanning op de band de juiste waarde is.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
RonJ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:40:
[...]

Gecupte banden herken je aan vervorming (lijkt een beetje op schoteltjes bij zomerbanden) van het profiel aan de zijkanten, meestal de binnenkant. Uitlijning kan je alleen goed zien met een uitlijnapparaat als je geen kenner bent.

[Afbeelding]
Dat is wel een heel versleten band op de foto, ook relatief nieuwe banden kunnen cuppen.
Er ontstaat een soort zaagtandprofiel doordat ieder profielblok schuin afslijt. Je kunt het voelen door met je hand over het profiel te aaien; de ene kant op voelt dan duidelijk anders, hakeriger dan de andere richting op.
Je kunt dat oplossen door de wielen links/rechts om te wisselen, waardoor de draairichting van de banden omdraait (mits het type band dat toelaat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBHgR2AV0cjYQ-7zj7oknmt9q4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9P0GF1dM4tdKsASWnSkpcdGg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sItvhZTJbmBCBR205WdukReXegA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1A5BfF6lhVVxF1EEXzZbOFAo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ASW1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:10:
[...]

Dat is wel een heel versleten band op de foto, ook relatief nieuwe banden kunnen cuppen.
Er ontstaat een soort zaagtandprofiel doordat ieder profielblok schuin afslijt. Je kunt het voelen door met je hand over het profiel te aaien; de ene kant op voelt dan duidelijk anders, hakeriger dan de andere richting op.
Je kunt dat oplossen door de wielen links/rechts om te wisselen, waardoor de draairichting van de banden omdraait (mits het type band dat toelaat)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het was wel een extreem voorbeeld idd, van autoweek gejat.

Omwisselen gaat niet werken bij P zero's. die zijn asymmetrisch.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
mcduck schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:07:
[...]

Mocht je iOS hebben, dan kun je mijn app (SoH Calculator) eventueel gebruiken (zelf uitrekenen kan uiteraard ook).
Ik had je al een pb gestuurd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
Ff over het hoofd gezien, PB gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Iemand ervaring met de EV monkey laadpaal, wil alleen 1 fase laden (voorlopig) omdat mijn groepenkast ook maar 1 fase is, en wil mijn zonnepanelen optimaal gebruiken welke ook maar max. 2.4kw leveren.

https://www.evmonkey.nl/p...ox-11kw-met-app-control-1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
marcob12 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:22:
Iemand ervaring met de EV monkey laadpaal, wil alleen 1 fase laden (voorlopig) omdat mijn groepenkast ook maar 1 fase is, en wil mijn zonnepanelen optimaal gebruiken welke ook maar max. 2.4kw leveren.

https://www.evmonkey.nl/p...ox-11kw-met-app-control-1
Geen ervaring mee, maar bij het zien van de foto’s kreeg ik meteen ‘dropship kriebels’. En jawel, een identieke wallbox zie ik voor <150 euro op AliExpress staan als je zoekt op ‘11kw wallbox’ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
dit soort dingen bespreken we niet op tweakers

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 26-05-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
snip, reactie op verwijderde reactie

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 26-05-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Heb een LR op het oog maar er zit geen officieel SOH rapport bij.

Auto is naar tesla geweest voor een "Hoogvolt Capaciteit Test" en volgens de verkopende partij kan ik later als koper het rapport opvragen bij Tesla, herkent iemand dit misschien ?

Ze hebben me wel de mail laten zien voor de aanvraag van de test en de uitslag percentage van 88.1 % maar hier zie je dus niet dat het ook echt aan deze tesla te linken is door kenteken of VIN nummer.

Heb op zich wel vertrouwen is de verkopende partij hoor maar een onafhankelijke beoordeling is altijd beter toch ?

[ Voor 3% gewijzigd door marcob12 op 26-05-2025 17:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:40
Ik heb afgelopen weekend getekend voor een Model 3 SR+ met trekhaak bij Jan Bogert. *O* . Rode lak, 19" velgen, zeer nette staat en net geen 135k km op de teller.

Om tot de keuze te komen heb alle (~40) SR+ met trekhaak bij deze dealer op de foto gezet. Op de foto's zijn alle schades/deuken/krassen/etc. die ik kon vinden te zien.

Als iemand interesse heeft om op afstand eens de niet commerciële foto's van een auto te bekijken, dan kan ik wel een OneDrive linkje delen voor de auto of alles.

Geen idee of het handig is om de link hier publiek te zetten, dus stuur voor nu maar even een DM bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
_kilian_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:17:
Ik heb afgelopen weekend getekend voor een Model 3 SR+ met trekhaak bij Jan Bogert. *O* . Rode lak, 19" velgen, zeer nette staat en net geen 135k km op de teller.

Om tot de keuze te komen heb alle SR+ met trekhaak bij deze dealer op de foto gezet. Op de foto's zijn alle schades/deuken/krassen/etc. die ik kon vinden te zien.

Als iemand interesse heeft om op afstand eens de niet commerciële foto's van een auto te bekijken, dan kan ik wel een OneDrive linkje delen voor de auto of alles.

Geen idee of het handig is om de link hier publiek te zetten, dus stuur voor nu maar even een DM bij interesse.
je kan de vin even carsbat.com trekken, dan zie je alle foto's van de veiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
Klopt, zelf ook gedaan. Ze fixen sommige kleine deukjes e.d., zo kon ik op mijn auto een paar schades die op carsbat te zien zijn niet meer vinden. Verder laat cardbat niet altijd alles zien. Ook zijn die foto’s niet altijd even duidelijk. Het is wel duidelijk een goede indicatie.

Maar goed bij interesse kan ik het delen, scheelt misschien iemand een ritje naar Dinteloord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-06 21:02
Damn, de carsbat website lijkt wel 1 grote Russische hackerssite.

Ik ga deze week kijken voor een certified occasion. Hopelijk zijn er geen grote mankementen (heb net de post van @fRiEtJeSaTe gelezen uit december). Werkt de self-parking van de Enhanced Autopilot eigenlijk een beetje? Ben namelijk niet fantastisch goed in fileparkeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
Neem aan dat je weet dat je de taal ook gewoon in het Engels kan zetten? Bij mij opent het ook altijd standaard in het Russisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:12
Auto's met vleermuizen zou ik toch vermijden... :+

Lekker!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-07 15:39
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Ik zou hier niet teveel waarde aan hechten. Wij hebben hier ook een Model 3 AWD LR met 170k op de teller. Accutest uit het servicemenu geeft 85% aan. Echter, de accu is defect en er is maximaal 220KM range :X

De M3 gaat de 20e naar Tesla voor een nieuwe (gereviseerde) accu.
Ik moet toch even een positieve reactie achterlaten aangezien mijn verwachtingen voor wat betreft Tesla service niet heel hoog waren. Wellicht geeft dat Tweakers die denken aan een Tesla occasion wat meer vertrouwen :) .

Ik heb de M3 de 20e naar Tesla Tilburg gebracht voor vervanging van de HV accu. Deze zou dezelfde dag om 17:30 klaar staan. Helaas hebben ze het werk niet dezelfde dag af kunnen krijgen vanwege meer storingen na vervanging van de HV accu. Kon de auto de 21e weer ophalen met een verse (of gereviseerde) accu. Max range in display in met 480KM ook een stuk hoger dan toen we de auto kochten.

Op berichten via de Tesla app werd snel gereageerd door het serviceteam. Geen extra kosten, alles netjes binnen garantie afgehandeld en totaal geen gezeik. Helemaal niks op aan te merken.

[ Voor 3% gewijzigd door sMoKeFiSh op 27-05-2025 11:39 ]

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:30
ZXRY schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Oei, gelukkig nog een garantiekwestie. Ben benieuwd wat zo’n geintje kost normaal gesproken.
Ik had een offerte van €8k euro voor het vervangen van de SR+ batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEgZt06e2kluLC3zTr4n82OHxhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oElSt2BGjBMe25gSW1O4hGMx.jpg?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TeslaNerd schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:11:
[...]

[Afbeelding]
Pittig, ik ben benieuwd wat third-party aanbieders zoals https://houseofcharge.eu hiervoor rekenen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nDirect090
TeslaNerd schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:11:
[...]

[Afbeelding]
Ik vind dit opzich nog wel oke(?). Ja het is enorm veel geld, maar veel beter dan de 14k die eerder werd benoemd. En je hebt alsware gewoon een nieuwe accu voor 8k. Of is dit een gereviseerde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
nDirect090 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:13:
[...]

Ik vind dit opzich nog wel oke(?). Ja het is enorm veel geld, maar veel beter dan de 14k die eerder werd benoemd. En je hebt alsware gewoon een nieuwe accu voor 8k. Of is dit een gereviseerde
"REMAN" staat voor re-manufactured, gereviseerd dus.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:26
Ik ben inmiddels ook aan het kijken voor een occasion, mijn huidige leasecontract loopt over een paar maanden af. Inmiddels wel al contact gehad om mijn leaseauto (Tesla Model 3 SR+ 2020) over te nemen. Op zich een redelijke nette prijs voorgesteld gekregen (18.600 incl btw), gezien de km stand (75.000).

Ik moet alleen wel eerlijk bekennen dat ik veel bij het service center heb gestaan. Aan de ene kant zijn alle euvels goed verholpen, aan de andere kant ben ik bang dat dit een voorteken is voor meer problemen in de toekomst.

Daarbij speelt ook nog mee dat ik met een schuin oog naar de Long Range aan het kijken ben. Toch net wat minder laden in de week i.c.m. woon werk verkeer (ik moet openbaar laden). Fijn om na afloop van je dag gelijk de auto bij huis te zetten. En het biedt wat voordeel voor vakanties, al vind ik dat voordeel minder belangrijk.

Gedurende de service beurten heb ik regelmatig een 2021 model als leenauto meegekregen. Het verschil in rijbeleving is echt heel groot, zoveel stiller, auto voelt meer luxe aan, de range was beter. De SR+ is met een hoog aantal kilometers nog wel te vinden voor rond de 20k, maar de long range gaat gelijk richting de 25k. Ik weet niet of ik dat het waard vind. De oude long range is met goed zoeken voor rond de 20k te krijgen. Lastig keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ik heb een SR+ uit 2021 gevonden met 140k kms voor 19k euro, echt een goede prijs. Alleen vind ik de kilometerstand wel een dingetje. Betekent dat ik zo'n ~2 jaar kan rijden alvorens de garantie op de accu (160k) verloopt en daarna is het bidden dat alles heel blijft. Heb sowieso ook een SoH rapport gevraagd en alleen als die score ok is (85% of hoger) zou ik er wel mee door willen gaan. Voor deze prijs ga ik sowieso niets beters vinden, dat weet ik wel.

Een LR van de vorige generatie is sowieso duurder en de '21 generatie heeft wel echt veel upgrades t.o.v. de '19.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-07 05:24
Ik houd al een tijd de vernieuwde Model 3 Performance in de gaten. Tegelijkertijd zie ik dat de prijzen van de standaard- en Long Range-uitvoeringen steeds verder dalen. De Standard Range is inmiddels op sommige plekken al voor zo'n €30.000 te vinden, en de Long Range zit rond de €35.000. Die prijsdaling lijkt gestaag door te zetten. Ik verwacht dat ze volgend jaar mogelijk richting de €25.000 gaan. Zelf wacht ik nog even tot de Model 3 Performance ook rond dat bedrag komt, wat naar verwachting over een jaar of twee zou kunnen gebeuren — precies het moment waarop ik van plan ben mijn Jaguar te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doumisco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-06 10:33
Vandaag test gereden in een M3 SR+ uit 2019. Batterij gaf bij 96% een range van 316km aan.

SOH opgave door de verkoper is 90%. Kilometerstand van 170.000. Tijdens het rijden kwam er alleen wel veel gepiep en gekraak tijdens het sturen. Heb aangegeven dat ik mij zorgen maar over de voorste draag armen of stuurinrichting.

Verkoper gaf aan dit niet van zijn garage personeel te hebben gehoord en dat de auto gecontroleerd zou zijn. Ze gaan toch nog eens er naar kijken en ik wordt vrijdag erover gebeld.

Ben benieuwd wat uit het telefoontje komt. Maar wel een gemixt gevoel. Verder heb ik een zeer vergelijkbaar woon werk verkeer doel als een andere tweaker van 80km enkele rit. 40% N-weg en 60% snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Doumisco schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:49:
Vandaag test gereden in een M3 SR+ uit 2019. Batterij gaf bij 96% een range van 316km aan.

SOH opgave door de verkoper is 90%. Kilometerstand van 170.000. Tijdens het rijden kwam er alleen wel veel gepiep en gekraak tijdens het sturen. Heb aangegeven dat ik mij zorgen maar over de voorste draag armen of stuurinrichting.

Verkoper gaf aan dit niet van zijn garage personeel te hebben gehoord en dat de auto gecontroleerd zou zijn. Ze gaan toch nog eens er naar kijken en ik wordt vrijdag erover gebeld.

Ben benieuwd wat uit het telefoontje komt. Maar wel een gemixt gevoel. Verder heb ik een zeer vergelijkbaar woon werk verkeer doel als een andere tweaker van 80km enkele rit. 40% N-weg en 60% snelweg
Staat hij toevallig op winter banden? daar hoor ik het ook veel meer mee.
Sowieso droog sturen is geheid een beetje gekraak en ik heb er zelfs nieuwe draagarmen onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd

Wat moet die kosten?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY

Komt goed overeen met mijn SR+ met inmiddels 131.000 km's gereden. Heb nog niet tot 100% geladen maar 100% bij mij is 319-320 km qua range. Geen idee wat de SOH is verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doumisco
Om even op allen te reageren. De auto staat op Milestone Green Sport banden. Dus geen winterband.

De auto moet €15000 euro kosten, wat volgens mij wel een scherpe prijs is. Ik krijg een goeie inruilprijs op mijn Skoda Scala.

Goed om te horen dat hij qua range overeenkomt. Volgens mij zit het met het accupakket dus wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Doumisco schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:45:
Om even op allen te reageren. De auto staat op Milestone Green Sport banden. Dus geen winterband.

De auto moet €15000 euro kosten.
Daar komt dus nog 6-800 euro bij voor een set fatsoenlijke banden.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
ZXRY schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 01:16:
[...]

Komt goed overeen met mijn SR+ met inmiddels 131.000 km's gereden. Heb nog niet tot 100% geladen maar 100% bij mij is 319-320 km qua range. Geen idee wat de SOH is verder.
Een nieuwe SR+ had een 100% range van 384km. Jouw SOH is dan nu gelijk aan de 320km bij 100% gedeeld door de 384 bij nieuw:
SOH = 320 : 384 = 83%

NB die 384km bij een nieuwe SR+ zakte al na een paar duizend km naar 360
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76TAg1nCCYUhoGrvrM-AcX-1Oe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0UqRq0VUiugo5XS1l0vCiir.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa

90% bij 170k km voor een SR+ zou me verbazen. En zoals hierboven al gepost is, klopt die 90% dus ook gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

anti elppa schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:47:
[...]

90% bij 170k km voor een SR+ zou me verbazen. En zoals hierboven al gepost is, klopt die 90% dus ook gewoon niet.
90% kom ik ook niet tegen bij die kmstand.

https://www.marktplaats.n...-60-kwh-zwart-leder-panor deze uit 2020 heeft ~180k km en 85% SoH wat nog best netjes is moet ik zeggen.

https://www.marktplaats.n...h-soh86-pano-autopilot-le deze LR uit 2019 heeft ~171k km en 86%

https://www.marktplaats.n...us-60kwh-leer-pano-soh-85 SR uit 2019 ook 85% bij 160k km

Al met al zou 85% bij die kmstand dus logischer zijn (y) Kan die verkoper die 90% met een rapport hard maken @Doumisco ?

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
London schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:10:
[...]

90% kom ik ook niet tegen bij die kmstand.

https://www.marktplaats.n...-60-kwh-zwart-leder-panor deze uit 2020 heeft ~180k km en 85% SoH wat nog best netjes is moet ik zeggen.

https://www.marktplaats.n...h-soh86-pano-autopilot-le deze LR uit 2019 heeft ~171k km en 86%

https://www.marktplaats.n...us-60kwh-leer-pano-soh-85 SR uit 2019 ook 85% bij 160k km

Al met al zou 85% bij die kmstand dus logischer zijn (y) Kan die verkoper die 90% met een rapport hard maken @Doumisco ?
Idd mooie voorbeelden.

kans op zo'n goede degradatie bij een LR tov een SR+ is al veel groter door stuk minder laad cycle bij dezelfde km stand. Ook kans op veel minder keren tot 100% laden door grotere range. Daarom zou ik 2e hands ook bijna altijd wel voor een LR gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
anti elppa schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Idd mooie voorbeelden.

kans op zo'n goede degradatie bij een LR tov een SR+ is al veel groter door stuk minder laad cycle bij dezelfde km stand. Ook kans op veel minder keren tot 100% laden door grotere range. Daarom zou ik 2e hands ook bijna altijd wel voor een LR gaan.
Dat zie ik zelf dan weer een stuk minder, als je de tweedehands LR’s bekijkt met SoH-certificaten. Het overgrote deel zit ook rond de 85%, met af en toe een uitschieter naar boven of naar onder. En dat verbaast mij ook, want de theorie die je schetst klopt.

Heb het hierboven al gecomment, maar voor goede degradatie moet je niet bij Tesla zijn en kan je beter naar andere merken kijken, als het SoH-percentage je erg dwars zit. Bij de tweedehands e-Niro’s bijv uit 2019 zitten de meeste auto’s nog dik boven de 90%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyD
London schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:53:
Ik heb een SR+ uit 2021 gevonden met 140k kms voor 19k euro, echt een goede prijs. Alleen vind ik de kilometerstand wel een dingetje. Betekent dat ik zo'n ~2 jaar kan rijden alvorens de garantie op de accu (160k) verloopt en daarna is het bidden dat alles heel blijft. Heb sowieso ook een SoH rapport gevraagd en alleen als die score ok is (85% of hoger) zou ik er wel mee door willen gaan. Voor deze prijs ga ik sowieso niets beters vinden, dat weet ik wel.

Een LR van de vorige generatie is sowieso duurder en de '21 generatie heeft wel echt veel upgrades t.o.v. de '19.
Ja ik snap de twijfel. Voor hetzelfde bedrag ga je ook wel een LR 2019 vinden, met een gelijk of zelfs iets lagere KM stand. De vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is vooral: heb ik de extra km's nodig die een LR biedt of ga ik voor de voordelen van de nieuwere generatie. Ook kan je met de 2019 modellen sneller lader, dus als je vaak met de auto op vakantie gaat, ook een overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doumisco
De verkoper heeft mij niet het certificaat in het gesprek laten zien. Bij eventuele vervolg afspraak ga ik die zeker opvragen. De cijfers hierboven lezende lijkt die SOH dus ook af te wijken.
Hieronder de advertentie op de website wordt het wel echt als zodoende vermeld.
https://www.autojourexl.n...-60-kwh/joure/occ20617663

De banden zijn inderdaad niet het merk wat ik er zelf onder zou zetten.

Ik zie hier nog wel een tesla SR+ die geadverteerd wordt met een SOH van 92% bij een km stand van 159.000.
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Bij de laatste adverteerder is het de test van Tesla zelf. Valt die dan gunstiger uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:29
Doumisco schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:37:
De verkoper heeft mij niet het certificaat in het gesprek laten zien. Bij eventuele vervolg afspraak ga ik die zeker opvragen. De cijfers hierboven lezende lijkt die SOH dus ook af te wijken.

Ik zie hier nog wel een tesla SR+ die geadverteerd wordt met een SOH van 92% bij een km stand van 159.000.

Bij de laatste adverteerder is het de test van Tesla zelf. Valt die dan gunstiger uit?
De onderste advertentie betreft een model 3 met lfp batterij, dat is een nette auto voor een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyD
London schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:53:

*laat maar, schade auto zo te zien*

[ Voor 12% gewijzigd door TonyD op 29-05-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Doumisco schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:37:

Die laatste ziet er goed uit inderdaad en ook de verkoper lijkt goed in orde als je de reviews checkt. Daar zou ik prima een auto gaan proefrijden en eventueel kopen.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyD
Strijpje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:02:
Damn, de carsbat website lijkt wel 1 grote Russische hackerssite.

Ik ga deze week kijken voor een certified occasion. Hopelijk zijn er geen grote mankementen (heb net de post van @fRiEtJeSaTe gelezen uit december). Werkt de self-parking van de Enhanced Autopilot eigenlijk een beetje? Ben namelijk niet fantastisch goed in fileparkeren ;)
En, ben je al in de gelegenheid geweest om te kijken voor een certified occasion? Wat was je ervaring? Op dit moment staan er een aantal interessante exemplaren online, met een scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doumisco
Verkoper is terug gekomen met de diagnose draagarm + fuseekogel passagier kant die zijn versleten. Dit wordt vervangen indien de verkoop door gezet zou worden.

Heb nu wel nog mijn twijfels over het accupakket. Denk dat ik ervan af zie en ga kijken richting een LFP accu.

Ook de Skoda Enyaq spreekt mij nog steeds aan en valt beter in de smaak bij de vrouw. Maar ja, qua kosten valt de Tesla natuurlijk niet te overtreffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
Is jullie tesla voor aankoop naar fabrieksinstellingen gezet of hebben jullie dit zelf gedaan ?

Of wat is normaal hierin, profiel vorige eigenaar zal ook gewist moeten worden neem ik aan ?

Bvd Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
marcob12 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:37:
Is jullie tesla voor aankoop naar fabrieksinstellingen gezet of hebben jullie dit zelf gedaan ?

Of wat is normaal hierin, profiel vorige eigenaar zal ook gewist moeten worden neem ik aan ?

Bvd Marco
Moest ik zelf doen, dat reset alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Doumisco schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:01:
Verkoper is terug gekomen met de diagnose draagarm + fuseekogel passagier kant die zijn versleten. Dit wordt vervangen indien de verkoop door gezet zou worden.
Dit soort reparaties doe je normaliter aan beide kanten van dezelfde "as" tegelijk (L+R). Als ik dan ook kijk wat voor banden ze durven te monteren op zo'n auto dan lopen ze wel heel erg de kantjes er vanaf. Ik zou iig verder kijken naar een ander autobedrijf als het nu al zo gaat.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
marcob12 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:37:

Bvd Marco
Het is helaas niet ongebruikelijk dat dat gewoon niet gebeurd en je nog allerlei gegevens van de vorige eigenaar/berijder erin hebt staan. Het is gelukkig makkelijk zelf te resetten. Het overzetten van de app-toegang regel je via de tesla app.

All-electric.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMo1pEatGzVhPWWYYN5PXfSRZZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZl547FqUbjii4VMpxS38skm.jpg?f=fotoalbum_large

Geslaagd _/-\o_ Long range facelift model van dec '20 met 140k kms voor nog geen 23000 euro, wat mij betreft een zéér nette prijs. SoH = 90% en het enige puntje is dat het linker achterlicht wat vochtig oogt, maar als dat het enige is....

Zeer blij mee _/-\o_ En natuurlijk ook dank voor alle goede tips die in dit topic zijn gegeven en de checklists!

[ Voor 6% gewijzigd door London op 30-05-2025 18:25 ]

Tesla M3LR '21

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.