Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
Apolopo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:19:
[...]

En wat haal je in de zomer? Merk je al iets van accu degradatie van de LPF accu?
In de zomer rond de 350km. Degradatie is niet merkbaar. Jaarje terug met een app (teslafi dacht ik) voor de grap degradatie gemeten, gaf 3% aan bij destijds 60k kilometers. Misschien niet de betrouwbaarste manier om te meten, maar het is een indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Iemand ervaring met de Vredestein Quatrac Pro EV 4 seizoenenband? Is een redelijk nieuwe band speciaal gemaakt voor EV’s

Heb zelf of eerdere auto’s wel ervaring met de Goodyear 4-seasons en de Continentals, maar bij beide vond ik dat ze als ze wat ouder werden lawaai gingen maken, dat was weliswaar niet op een Tesla 3, maar toch. Ze lijken allemaal op een gegeven moment te gaan cuppen ofzo en een geluid te maken alsof je versleten lagers hebt.

Vind de Vredesteins wel interessant, anders mogelijk de Michelin CrossClimate, maar die zijn weer aanzienlijk duurder over het algemeen geloof ik. Wil echt 4-seizoenen banden, en stilte is wel van belang in de Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:33
stylezzz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:12:
[...]

Heel goed eigenlijk. Qua range heb ik geen klagen, zeker niet omdat de LFP ook gewoon tot 100% geladen mag worden. Hierdoor word het verschil met een lr wel erg klein... ;) wegenbelasting gaat nu pas een rol spelen, dus daar kan ik je weinig over vertellen.
Ook een LFP moet je niet te vaak tot 100 procent laden als dat niet nodig is. Dat consumeert litium namelijk en zorgt dus voor onnodige degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Stokertje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:50:
Iemand ervaring met de Vredestein Quatrac Pro EV 4 seizoenenband? Is een redelijk nieuwe band speciaal gemaakt voor EV’s

Heb zelf of eerdere auto’s wel ervaring met de Goodyear 4-seasons en de Continentals, maar bij beide vond ik dat ze als ze wat ouder werden lawaai gingen maken, dat was weliswaar niet op een Tesla 3, maar toch. Ze lijken allemaal op een gegeven moment te gaan cuppen ofzo en een geluid te maken alsof je versleten lagers hebt.

Vind de Vredesteins wel interessant, anders mogelijk de Michelin CrossClimate, maar die zijn weer aanzienlijk duurder over het algemeen geloof ik. Wil echt 4-seizoenen banden, en stilte is wel van belang in de Tesla.
Als je stilte echt belangrijk vindt, dan neem je gewoon een aparte winterset en voor de zomer gewoon een goede zonerband.
Een extra setje wielen kost de hoofdprijs niet. Wisselen is ook goed zelf te doen overigens als je een beetje handig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 13:49
Stokertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:36:
[...]

Dat valt mee, thuis of bij servicecenter?
Dit was bij het service center, maar aan huis kost niets extra volgens mij.

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
fisherman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Ook een LFP moet je niet te vaak tot 100 procent laden als dat niet nodig is. Dat consumeert litium namelijk en zorgt dus voor onnodige degradatie.
Ik zat er al op te wachten. Weet je wat nog minder degradeert? Niet laden en rijden ;)

In de praktijk laad ik hem 1 x in de week op tot 100% om hem geleidelijk leeg te rijden gedurende de week met woon/werk verkeer, boodschappen en naar de kinderopvang. Eigenlijk een heel gemiddeld gebruik gok ik zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Ik zat er al op te wachten. Weet je wat nog minder degradeert? Niet laden en rijden ;)

In de praktijk laad ik hem 1 x in de week op tot 100% om hem geleidelijk leeg te rijden gedurende de week met woon/werk verkeer, boodschappen en naar de kinderopvang. Eigenlijk een heel gemiddeld gebruik gok ik zo....
Een keer per week is inderdaad niet erg. Gewoon gelijk gaan rijden als hij vol is, dat is alles.
Het is voor geen enkele accu goed om langdurig op 100 procent SoC te staan.
Wellicht dat toekomstige solid state daar geen last van hebben.
Overigens heeft snelladen geen enkel negatief effect op LFP, dus dat voordeel is we weer wel tov van NMC en NCA.
Als particulier kun je het beste voor de LFP gaan denk ik, daarom heb ik daarvoor in ieder geval gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fisherman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Een keer per week is inderdaad niet erg. Gewoon gelijk gaan rijden als hij vol is, dat is alles.
Overigens heeft snelladen geen enkel negatief effect op LFP, dus dat voordeel is we weer wel tov van NMC en NCA.
Als particulier kun je het beste voor de LFP gaan denk ik, daarom heb ik daarvoor in ieder geval gekozen.
Destijds 'kreeg' ik als een van de eerste de model 3 met lfp accu. Niet dat ik hem daarvoor besteld had, er was immers helemaal geen keuze voor lfp of niet lfp. Ik had gewoon een SR+ besteld.... er brak nog net geen paniek uit op het internet hoe het mogelijk was dat tesla 'zomaar' lfp accus ging gebruiken. Toegegeven, de eerste maanden had ik ook een beetje het gevoel aan een soort beta-test mee te doen van tesla. Pas na een paar maanden kwam er een software update waarmee je ook nog eens kon snelladen :p

Anno 2025 is de sr+ met lfp accu gewoon een goede keuze. Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom er niet veel meer fabrikanten op de lfp trein zijn gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Destijds 'kreeg' ik als een van de eerste de model 3 met lfp accu. Niet dat ik hem daarvoor besteld had, er was immers helemaal geen keuze voor lfp of niet lfp. Ik had gewoon een SR+ besteld.... er brak nog net geen paniek uit op het internet hoe het mogelijk was dat tesla 'zomaar' lfp accus ging gebruiken. Toegegeven, de eerste maanden had ik ook een beetje het gevoel aan een soort beta-test mee te doen van tesla. Pas na een paar maanden kwam er een software update waarmee je ook nog eens kon snelladen :p

Anno 2025 is de sr+ met lfp accu gewoon een goede keuze. Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom er niet veel meer fabrikanten op de lfp trein zijn gesprongen.
Er zijn echt veel meer fabrikanten die overgegaan zijn op LFP hoor. De meeste fabrikanten hebben er wel een. Vaak wel als versie met de kleinste accu vanwege het gewicht. Dat is ook gelijk de reden dat er nog NMC naast gebruikt wordt.
Tesla had alleen in het begin problemen met snelladen las ik. Is al vrij snel opgelost las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fisherman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Er zijn echt veel meer fabrikanten die overgegaan zijn op LFP hoor. De meeste fabrikanten hebben er wel een. Vaak wel als versie met de kleinste accu vanwege het gewicht. Dat is ook gelijk de reden dat er nog NMC naast gebruikt wordt.
Tesla had alleen in het begin problemen met snelladen las ik. Is al vrij snel opgelost las ik.
Volgens mij is het vooral tesla, een berg chinezen van byd etc. En nog wat verloren stellantis modellen tussendoor. Valt mij tegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Volgens mij is het vooral tesla, een berg chinezen van byd etc. En nog wat verloren stellantis modellen tussendoor. Valt mij tegen....
Nee hoor, Kia en Hyundai, Ford, Citroen, Fiat, Mazda, Opel, Smart, Suzuki en Tesla.
En daarnaast nog een heleboel Chinese merken inderdaad. Volvo hoort daar ook bij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
fisherman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Als je stilte echt belangrijk vindt, dan neem je gewoon een aparte winterset en voor de zomer gewoon een goede zonerband.
Een extra setje wielen kost de hoofdprijs niet. Wisselen is ook goed zelf te doen overigens als je een beetje handig bent.
Vroeger wel een dubbele set gehad en handig genoeg, maar heb daar geen zin meer in 😅. Zal nog eens achter wat meer testen en reviews aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Ik heb het idee dat ik heel veel opties mis in de Tesla app. Vanmorgen de Tesla 3 2019 toegevoegd aan mijn Tesla account dmv opsturen ID en kentekenbewijs, dat ging supersnel en leek wel automatisch te gaan. Auto staat in account/app, betaalwijze superchargen toegevoegd, dat werkt ook.

Maar ik heb geen enkel menu in de app voor klimaatregeling, bekijken van de camera’s etc, etc. Kan niks bedienen van de auto. De menu’s zijn er gewoon niet.

Dat moet toch allemaal werken? In de auto staat live camera bekijken via app aan, en mobiele toegang toestaan ook.

Onderstaand de menu’s die ik heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_A8kWVkCYF0m2yPJdWGNRitzxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEWsHGYrzSkod8iNPWGwmXFT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:58
Stokertje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:02:
Ik heb het idee dat ik heel veel opties mis in de Tesla app. Vanmorgen de Tesla 3 2019 toegevoegd aan mijn Tesla account dmv opsturen ID en kentekenbewijs, dat ging supersnel en leek wel automatisch te gaan. Auto staat in account/app, betaalwijze superchargen toegevoegd, dat werkt ook.

Maar ik heb geen enkel menu in de app voor klimaatregeling, bekijken van de camera’s etc, etc. Kan niks bedienen van de auto. De menu’s zijn er gewoon niet.

Dat moet toch allemaal werken? In de auto staat live camera bekijken via app aan, en mobiele toegang toestaan ook.

Onderstaand de menu’s die ik heb.
[Afbeelding]
gok dat je die telefoon eerst moet instellen als sleutel....

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:17
Skix_Aces schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Heb ondertussen contact opgenomen met de verkoper. Volgens hem is er niks mis met de draagarm en kan het kraken komen door het koude weer. Nadat ik aangaf dat ik er (bijna) zeker van ben dat het niet door het weer komt aangezien de andere draagarm nergens last van heeft, zei hij dat de krakende draagarm misschien gesmeerd moet worden.

Ik heb in dit topic vaker voorbij zien komen dat dat het probleem tijdelijk kan verhelpen maar dat het uiteindelijk toch weer terug komt. Ik heb dit ook tegen de verkoper gezegd, en hij zegt dat ik een keer langs kan komen om de draagarm te controlleren.

Zijn er dingen die ik zelf al kan controlleren om zeker van mijn zaak te zijn? Tijdens het rijden op een rechte asfaltweg is er geen gekraak, maar bij ons in het dorp op een klinkerweg is het heel erg merkbaar. Ook als ik een drempel pak, of over een putdeksel met de linkerkant rijd is er gekraak, terwijl dit met de rechter draagarm niet het geval is.

Ik ben een beetje bang dat de verkoper het probleem gaat bagataliseren, en er dan alsnog niks gebeurd. Aangezien mijn enkele reistijd richting de verkoper iets langer dan een uur is zou ik het jammer vinden om voor niks op en neer te rijden.
Update:

Ben afgelopen vrijdag terug naar de dealer gegaan. We hebben samen een rit gemaakt en hij heeft daarna de linker ophanging gecontroleerd. Wat blijkt, niet de draagarm maar de stabilisatie stang veroorzaakte het gekraak.

Hij heeft toen meteen een nieuwe stabilisatie stang besteld, en binnen 2 uur was de auto gerepareerd en reed ik weg in een kraakvrije Tesla. Aangezien hij wist dat ik van ver kwam heeft hij het onderdeel extra snel laten komen.

Al met al blij dat het zo snel is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
anti elppa schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:25:
[...]

gok dat je die telefoon eerst moet instellen als sleutel....
Ja, zou het? Zou best kunnen natuurlijk, zal eens proberen. Hadden eigenlijk het besloten dit niet te gebruiken omdat de de keycard aan de sleutelbos van het huis hebben om zo eigenlijk niet per ongeluk thuis we te kunnen verlaten zonder huissleutels. Dat wordt namelijk wel heel makkelijk als je met je telefoon kunt instappen en wegrijden.

Ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:35
Stokertje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Ja, zou het? Zou best kunnen natuurlijk, zal eens proberen. Hadden eigenlijk het besloten dit niet te gebruiken omdat de de keycard aan de sleutelbos van het huis hebben om zo eigenlijk niet per ongeluk thuis we te kunnen verlaten zonder huissleutels. Dat wordt namelijk wel heel makkelijk als je met je telefoon kunt instappen en wegrijden.

Ga het proberen.
Ik heb nog een extra pincode ingesteld om weg te kunnen rijden, voelt toch iets veiliger aan. Anders kan iedereen inderdaad of met jouw telefoon of keycard wegrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
[...]

Ga het proberen.
Het werkt nu inderdaad, opeens veel meer functies in de app. Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Red devil schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Ik heb nog een extra pincode ingesteld om weg te kunnen rijden, voelt toch iets veiliger aan. Anders kan iedereen inderdaad of met jouw telefoon of keycard wegrijden.
Das misschien nog wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fisherman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:21:
[...]

Nee hoor, Kia en Hyundai, Ford, Citroen, Fiat, Mazda, Opel, Smart, Suzuki en Tesla.
En daarnaast nog een heleboel Chinese merken inderdaad. Volvo hoort daar ook bij natuurlijk.
Noem eens een koreaan met lfp accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Stokertje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:54:
[...]

Het werkt nu inderdaad, opeens veel meer functies in de app. Bedankt!!
Mocht je android hebben, hou er dan rekening mee dat sentry alert videos alleen op iPhone kan. Kwam ik laatst ook achter.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:17
[...]

Ga het proberen.
Je kan de telefoon sleutel gewoon uitzetten als je het niks vind.

Ga in de app naar Beveiliging en Bestuurders, en zet telefoonsleutel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Noem eens een koreaan met lfp accu?
Kia EV3 bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Stokertje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:52:
[...]

Vroeger wel een dubbele set gehad en handig genoeg, maar heb daar geen zin meer in 😅. Zal nog eens achter wat meer testen en reviews aangaan.
Ik heb gekozen voor een extra set voor de winter vanwege de achterwielaandrijving. Is altijd even een klusje, maar vind het wel leuk juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Skix_Aces schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:26:
[...]

of bluetooth uitzetten, dan ben je er ook ;)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22
Stokertje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:50:
Nee, maar ik ga zeker over naar allseasons als de huidige Pilot Sports aan vervanging toe zijn. Op mijn shortlist staan de Michelin Crossclimate 2 (heb daar al tig-duizend km mee gereden met vorige auto, bevallen super), of eventueel de nieuwe Pirelli Cinturato All Season SF 3 welke erg goed uit reviews komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
catchingfire schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:17:
[...]

Nee, maar ik ga zeker over naar allseasons als de huidige Pilot Sports aan vervanging toe zijn. Op mijn shortlist staan de Michelin Crossclimate 2 (heb daar al tig-duizend km mee gereden met vorige auto, bevallen super), of eventueel de nieuwe Pirelli Cinturato All Season SF 3 welke erg goed uit reviews komt.
Ik heb de crossclimates gehad op mijn vorige auto, perfect als het droog is maar beetje water en tractie was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 10:49
fisherman schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Nee hoor, LFP batterijen hebben een hele vlakke voltage karakteristiek itt NMC de batterij staat dus nauwelijks onder extra stress met een hoge SoC.

Daarnaast conditioneert de Tesla Lader/BMS de batterij door hem na een volledige oplaadbeurt te laten rusten op de floatcharge voltage. Dat is de natuurlijke rustspanning van de accu er is dus geen nadeel van de auto altijd aangesloten te laten en dit is zelfs het officiële advies:

Tesla adviseert met klem om de Model Y op het laadstation aangesloten te laten als de auto niet gebruikt wordt. Zo blijft de batterij in topconditie.

https://www.tesla.com/own...DD-83F2-9854FB3D578F.html

[ Voor 4% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 24-02-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 15:22
megabeat schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:19:
Ik heb de crossclimates gehad op mijn vorige auto, perfect als het droog is maar beetje water en tractie was weg.
Ik heb dat persoonlijk niet zo extreem ervaren, maar dan is misschien de Pirelli toch de betere keuze?: https://www.tyrereviews.c...turato-All-Season-SF3.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
AlphaBlack_NL schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Nee hoor, LFP batterijen hebben een hele vlakke voltage karakteristiek itt NMC de batterij staat dus nauwelijks onder extra stress met een hoge SoC.

Daarnaast conditioneert de Tesla Lader/BMS de batterij door hem na een volledige oplaadbeurt te laten rusten op de floatcharge voltage. Dat is de natuurlijke rustspanning van de accu er is dus geen nadeel van de auto altijd aangesloten te laten en dit is zelfs het officiële advies:

Tesla adviseert met klem om de Model Y op het laadstation aangesloten te laten als de auto niet gebruikt wordt. Zo blijft de batterij in topconditie.

https://www.tesla.com/own...DD-83F2-9854FB3D578F.html
Bij 100 procent SoC verdwijnt er gewoon lithium. Dat is al aangetoond. Verdwijnen van lithium betekent degradatie.
Die vlakke laadcurve betekent alleen dat het BMS moeilijker de GOM kan bepalen. Die wordt dus onnauwkeuriger als je nauwelijks een keer volledig vol laadt eens in de zoveel tijd.
Dus als het niet hoeft, niet naar 100 procent laden, want dat is gewoon slecht voor je accu, zeker als je die lang op 100 procent laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
offtopic:
Volgens ev database hebben zowel de standard als de long range uitvoeringen een NMC accu. Volgens alle nieuwssites ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:15
Iemand ervaring met Beukhof auto's uit Gameren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
marcob12 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:33:
Iemand ervaring met Beukhof auto's uit Gameren ?
Yep, daar komt die van mij en van meerdere tweakers hier vandaan als het goed is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verderf op 24-02-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:15
Verderf schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Yep, daar komt die van mij en van meerdere tweakers hier vandaan als het goed is.
Ok de zoekfunctie leverde niets op namelijk.

Hoe is het bevallen en heb je een idee van de prijzen, inruil en eventuele garantie ?

Wil hier van de week gaan kijken namelijk.

Het zou me erg helpen in ieder geval 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Skix_Aces schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Heb ik gedaan, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
catchingfire schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:17:
[...]

Die Pirelli is inderdaad ook erg interessant, scoort zeer goed in de testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
marcob12 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Ok de zoekfunctie leverde niets op namelijk.

Hoe is het bevallen en heb je een idee van de prijzen, inruil en eventuele garantie ?

Wil hier van de week gaan kijken namelijk.

Het zou me erg helpen in ieder geval 👍
Ik zou zweren dat het hier vaker (door mij zelf zelfs) besproken is maar kon ook niks meer vinden :P

Beviel prima, aardige kerel die niet mega hard pushed. voor inruil kan je beste even bellen met wat je hebt staan. Ik heb zelf een 1 serie ingerolen die eigenlijk gelijk op de trailer weer door geschoven werd.

Garantie is 500 voor 6 maanden of 750 voor 1 jaar maar compleet optioneel. (het is de uitgebreide variant)
Garantie loopt via autogarantie/autotrust en draagarmen vallen onder deze garantie.

Zat bij mij geen granny lader bij die volgens hem er bij geen 1 bij zat, of dat waar is geen idee.

Qua prijs kan je het beste even kijken op zijn site, prijzen zijn wel redelijk vast.

[ Voor 5% gewijzigd door Verderf op 24-02-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Nu online
Verderf schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:51:
[...]

Ik zou zweren dat het hier vaker (door mij zelf zelfs) besproken is maar kon ook niks meer vinden :P

Beviel prima, aardige kerel die niet mega hard pushed. voor inruil kan je beste even bellen met wat je hebt staan. Ik heb zelf een 1 serie ingerolen die eigenlijk gelijk op de trailer weer door geschoven werd.

Garantie is 500 voor 6 maanden of 750 voor 1 jaar maar compleet optioneel. (het is de uitgebreide variant)
Garantie loopt via autogarantie/autotrust en draagarmen vallen onder deze garantie.

Zat bij mij geen granny lader bij die volgens hem er bij geen 1 bij zat, of dat waar is geen idee.

Qua prijs kan je het beste even kijken op zijn site, prijzen zijn wel redelijk vast.
Granny charger zit er bij mij gewoon bij en werden meegeleverd, zover ik weet moest je er voor betalen voor modellen 21 en later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
Stokertje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Die Pirelli is inderdaad ook erg interessant, scoort zeer goed in de testen.
Nadeel van Pirelli in mijn ervaring is dat ze na 3-4 jaar keihard worden en veel grip verliezen. Als je dus maar weinig km's maakt per jaar zou ik verder kijken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
megabeat schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 06:30:
[...]

Granny charger zit er bij mij gewoon bij en werden meegeleverd, zover ik weet moest je er voor betalen voor modellen 21 en later.
Weet ik maat volgens de verkoper zaten ze nergens bij of hij verkoopt ze los, wie weet.

Ik heb een eigen laadpaal dus ik zal hem niet missen en anders haal ik er wel 1 van marktplaats :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

fisherman schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Bij 100 procent SoC verdwijnt er gewoon lithium. Dat is al aangetoond. Verdwijnen van lithium betekent degradatie.
Die vlakke laadcurve betekent alleen dat het BMS moeilijker de GOM kan bepalen. Die wordt dus onnauwkeuriger als je nauwelijks een keer volledig vol laadt eens in de zoveel tijd.
Dus als het niet hoeft, niet naar 100 procent laden, want dat is gewoon slecht voor je accu, zeker als je die lang op 100 procent laat staan.
Dit dus!
Dat LFP accu's ongestraft op 100% kunnen staan is een hartnekkige fabel

How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
RonJ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:25:
[...]

Nadeel van Pirelli in mijn ervaring is dat ze na 3-4 jaar keihard worden en veel grip verliezen. Als je dus maar weinig km's maakt per jaar zou ik verder kijken.
Kilometers is nog even afwachten, maar is mogelijk niet veel. De Tesla vervangt een 2e auto die maar 5000km per jaar reed. Denk achter dat er nu wel km’s gaan verschuiven van de hoofdauto naar de “2e” auto, maar meer als 10000km zal het vast niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:16
revolution-nl schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Dit dus!
Dat LFP accu's ongestraft op 100% kunnen staan is een hartnekkige fabel

How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
Idd dit is een hardnekkig misverstand wat continu terugkomt op diverse fora/socials of mensen die ik spreek. De reden waarom Tesla adviseert om de laadinstelling op 100% te zetten is voor juiste calibratie van het BMS. Bij een LFP batterij kan dit i.v.m. (te klein) voltage verschil enkel goed op 100% SoC.

Met name om het niet te moeilijk te maken voor de 'gewone' berijder is dus het advies om de instelling op 100% te laten. Wanneer de 'gewone' berijder de instelling continu op bijv. 80% laat staan is er een vergroot risico dat het BMS geen juiste waarde meer aangeeft t.a.v. beschikbare capaciteit. Zo zou het dus kunnen zijn dat je denkt nog 5% batterij te hebben maar je batterij in werkelijkheid 0% is met alle gevolgen van dien.

Wil je dit dus een beetje managen als Tweaker doe je er goed aan om een LFP batterij iedere week (of in kleine gevallen 1,5/2 weken) tot 100% te laden. De overige laadbeurten op 70 a 80% voor duurzaamheid van de batterij.

PS. het gros van de 2019 modellen wat nu terugkomt in de lease en interessant is voor occassion heeft een NMC batterij en daarvoor gaat dit verhaal niet op. Je ziet het advies om te laden tot 100% dan ook niet terug in de app bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 25-02-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:16
megabeat schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 06:30:
[...]

2 Y leveringen mee mogen maken één eind '22 andere eind '23 (lease), Tesla delivery center Tilburg, bij beide was een granny charger inbegrepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 25-02-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sterker nog, als je bij de NMC auto's de oplaadlimiet hoger dan 80% zet dan krijg je een melding te zien dat aanbevolen wordt om die niet hoger dan 80% te zetten.
En eens per week tot 100% laden? Dat is voor mij dus elke laadbeurt :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Maasluip schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:09:
Sterker nog, als je bij de NMC auto's de oplaadlimiet hoger dan 80% zet dan krijg je een melding te zien dat aanbevolen wordt om die niet hoger dan 80% te zetten.
En eens per week tot 100% laden? Dat is voor mij dus elke laadbeurt :D
Voor mij dus ook. Degradatie na 4 jaar nihil... Dat paniektrappen iedere keer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou.. degradatie nihil is wel erg goed. Ik zit toch al rond de 6%. Dat is gemiddeld.
En de keren dat ik tot 100% heb geladen kan ik niet meer op één hand tellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 22:23
megabeat schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Dat is jouw ervaring, mijn ervaring is dat de CC2 een hele beste band is, prima voor alle jaargetijden.
Hier ben ik zeker niet alleen in, zoek op Youtube maar eens op allseason testen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:26:
[...]

offtopic:
Volgens ev database hebben zowel de standard als de long range uitvoeringen een NMC accu. Volgens alle nieuwssites ook....
Is de eerste keer dat ik zie dat EV database niet klopt. Hebben wel degelijk een LFP accu namelijk voor de standard range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Maasluip schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:44:
Nou.. degradatie nihil is wel erg goed. Ik zit toch al rond de 6%. Dat is gemiddeld.
En de keren dat ik tot 100% heb geladen kan ik niet meer op één hand tellen :D
Nihil kan ook helemaal niet, of je moet een gloednieuwe accu hebben. De eerste periode degradeert een accu ook sneller, zeker een LFP accu.
Daarnaast degradeert een accu alleen al door veroudering. Dus ook al houd je die op 50 procent, wat de ideale SoC is, dan krijg je alsnog te maken met degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fisherman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Is de eerste keer dat ik zie dat EV database niet klopt. Hebben wel degelijk een LFP accu namelijk voor de standard range.
Its you against the internet. Helaas geen opgave vanuit kia zelf.... ik ga ervanuit dat het nmc accu's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fisherman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Nihil kan ook helemaal niet, of je moet een gloednieuwe accu hebben. De eerste periode degradeert een accu ook sneller, zeker een LFP accu.
Daarnaast degradeert een accu alleen al door veroudering. Dus ook al houd je die op 50 procent, wat de ideale SoC is, dan krijg je alsnog te maken met degradatie.
Nihil als in 'niet merkbaar'. Ik ga ervanuit dat er wel enige degradatie is. Is ook niet meer dan normaal bij dagelijks gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
Ik heb vandaag contact gehad met mijn hypotheekadviseur, ik kan dus geld lenen omdat mijn hypotheek veel lager is dan de waarde van mijn huis, ik wilde niet meteen de spaarpot helemaal aan diggelen slaan om een BEV te kopen.

Maar ik vind het milieu wel dusdanig belangrijk dat ik niet graag nog 3 jaar met de fossielbrander rondkachel. En mijn huidige auto is ongeschikt als roadtrip wagen voor 4 vrienden. Een Model 3 of ID.3 zou geschikt zijn.

Zoals de Model 3's nu uit de lease schieten zou ik er graag een kopen, LR 2019 met trekhaak... :D

de extra rente is niet aftrekbaar, maar dat maakt niet uit. Vandaag leven we, vandaag ben ik jong (29 om precies te zijn). ik wil niet 20 jaar op een houtje bijten om er dan achter te komen dat ik wellicht heel ziek ben ofzo.

En een Model 3 is gewoon echt heel tof dat hij ook harder dan 200kmh kan. Ik woon aan de Duitse grens (en wanneer rijd je nou meer dan 300km in een ruk, roadtrips uitgezonderd). Dan kan je met zo'n LR echt wel lekker gassen!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
barta123 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:51:
Ik heb vandaag contact gehad met mijn hypotheekadviseur, ik kan dus geld lenen omdat mijn hypotheek veel lager is dan de waarde van mijn huis, ik wilde niet meteen de spaarpot helemaal aan diggelen slaan om een BEV te kopen.

Maar ik vind het milieu wel dusdanig belangrijk dat ik niet graag nog 3 jaar met de fossielbrander rondkachel. En mijn huidige auto is ongeschikt als roadtrip wagen voor 4 vrienden. Een Model 3 of ID.3 zou geschikt zijn.

Zoals de Model 3's nu uit de lease schieten zou ik er graag een kopen, LR 2019 met trekhaak... :D
Wij hebben een nieuwe byd ingeruild voor 3 2019 awd lr

Rijdt stukken beter, sneller en comfortabeler

Ga er voor, heb je zonnepanelen? Dan rij je bijna gratis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
Eerste dagen met mijn ‘nieuwe’ model 3 (sr+ 2019) bevalt uitmuntend.
Scherm reageert lekker vlot, echt een verademing tov mijn vorige auto en onze nieuwere ID4.
Rijdt zeer comfortabel, fijne stoelen ook!
Gisteren ook de app kunnen koppelen met een premium abonnement.
Enige nadeel: ik heb af en toe een rammeltje onder mn dashboard voor mijn stuur. Soms weg, soms weer terug, behoorlijk irritant.
Daarnaast vind ik de airco ook lawaaierig, maar goed. Overall zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Gruijters schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:23:
Eerste dagen met mijn ‘nieuwe’ model 3 (sr+ 2019) bevalt uitmuntend.
Scherm reageert lekker vlot, echt een verademing tov mijn vorige auto en onze nieuwere ID4.
Rijdt zeer comfortabel, fijne stoelen ook!
Gisteren ook de app kunnen koppelen met een premium abonnement.
Enige nadeel: ik heb af en toe een rammeltje onder mn dashboard voor mijn stuur. Soms weg, soms weer terug, behoorlijk irritant.
Daarnaast vind ik de airco ook lawaaierig, maar goed. Overall zeer tevreden!
Kun je ook iets delen over de range? Daar ben ik wel benieuwd naar in de praktijk (hoewel dit ook verschilt per model en de staat van de accu natuurlijk).

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17

de extra rente is niet aftrekbaar, maar dat maakt niet uit. Vandaag leven we, vandaag ben ik jong (29 om precies te zijn). ik wil niet 20 jaar op een houtje bijten om er dan achter te komen dat ik wellicht heel ziek ben ofzo.
Waarom zo beknibbelen met een tweedehandsje? Zoek naast die lening t.o.v. je hypotheek ergens nog een mooie persoonlijke lening er bij van een 40k en je rijdt volgende maand in een nieuwe Model 3 Performance.

Voor je het weet ben je heel ziek, dan had je die performance niet willen missen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barta123
EvaluationCopy schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Waarom zo beknibbelen met een tweedehandsje? Zoek naast die lening t.o.v. je hypotheek ergens nog een mooie persoonlijke lening er bij van een 40k en je rijdt volgende maand in een nieuwe Model 3 Performance.

Voor je het weet ben je heel ziek, dan had je die performance niet willen missen.
Klinkt wel heel verdrietig dit... Heb je vanochtend azijn gedronken?

Maar nee, niks mis met een occasion. En ja ik wil wel een BEV kopen omdat je dan niet 3000kg CO2 per jaar de atmosfeer in jast, mijn auto kan gewoon op eigen zonnestroom laden omdat ik hem toch niet woon-werk gebruik, na mijn werk lekker een goed ritje naar het strand daarentegen is wel tof :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
yoga schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Wij hebben een nieuwe byd ingeruild voor 3 2019 awd lr

Rijdt stukken beter, sneller en comfortabeler

Ga er voor, heb je zonnepanelen? Dan rij je bijna gratis
Yes heb zonnepanelen idd, 11 stuks. Van mei t/m september lever ik bijna 2700kWh op het net.. Dus dat kan ik mooi zelf gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:30
London schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:52:
[...]

Kun je ook iets delen over de range? Daar ben ik wel benieuwd naar in de praktijk (hoewel dit ook verschilt per model en de staat van de accu natuurlijk).
Bij 80 procent laden geeft ie 270km aan.
Momenteel nog 33 procent 110km, en ik denk dat dat aardig overeenkomt met de gereden kilometers de laatste twee dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:15:
[...]

Its you against the internet. Helaas geen opgave vanuit kia zelf.... ik ga ervanuit dat het nmc accu's zijn.
Tja, zit er gewoon een in. Feit is dat bijna alle merken er wel een leveren met een LFP accu. Dus het is jij tegen het internet blijkbaar, want je beweerde zelf dat Tesla zo goed als de enige was.

Maar goed. LFP is overigens gewoon al een oude techniek. Het is niet zo dat dat opeens een uitvinding is van de laatste paar jaar ofzo. Die bestaan namelijk al vele jaren. Alleen werden ze nog niet in auto's gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:16:
[...]

Nihil als in 'niet merkbaar'. Ik ga ervanuit dat er wel enige degradatie is. Is ook niet meer dan normaal bij dagelijks gebruik.
Niet merkbaar is iets anders dan niet meetbaar. NMC zal meetbaar lager liggen dan LFP in de eerste periode, maar daarna degradeert een NMC weer sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
fisherman schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Tja, zit er gewoon een in. Feit is dat bijna alle merken er wel een leveren met een LFP accu. Dus het is jij tegen het internet blijkbaar, want je beweerde zelf dat Tesla zo goed als de enige was.

Maar goed. LFP is overigens gewoon al een oude techniek. Het is niet zo dat dat opeens een uitvinding is van de laatste paar jaar ofzo. Die bestaan namelijk al vele jaren. Alleen werden ze nog niet in auto's gebruikt.
Waarom maken mensen zich sowieso druk om LFP accu's in auto's? Ik ken weinig mensen die meer kilometers gereden hebben met hun auto dan wat er nu op de mijne staat. Ik heb bijna 340.000km op de klok. Een goed gedimensioneerde goed onderhouden NMC accu redt dat makkelijk. Er staan zat tesla's nu met 200.000km op de klok met ongeveer 85% SOH, daar rijd je in 5 jaar nog makkelijk een ton bij.

Wil iedereen die zijn pijlen nu op LFP richt dan ineens 20 jaar met dezelfde auto rijden? :+ ...ik zie het niet gebeuren hoor :P

Tuurlijk, de fabrikant beweert dat je elke dag tot 100% kan laden, maar nog steeds is dat evengoed slecht als bij NMC. Je moet het alleen vaker doen omdat de laadcurve veel vlakker is (spanning per cel) omdat anders je BMS totaal van de richt gaat zijn... Ik denk dus dat je veel beter afbent met 30-80% met een NMC als je niet extreem veel rijdt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Als je genoeg overwaarde hebt gecreëerd, houd je juist heel veel over iedere maand spaar je binnen een paar maanden een auto bij elkaar als je wil. Zelfs een hele nieuwe kun je dan makkelijk snel bij elkaar sparen.
Ik zou dus even nog even heel goed nadenken of je je overwaarde wil gaan gebruiken daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
barta123 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Waarom maken mensen zich sowieso druk om LFP accu's in auto's? Ik ken weinig mensen die meer kilometers gereden hebben met hun auto dan wat er nu op de mijne staat. Ik heb bijna 340.000km op de klok. Een goed gedimensioneerde goed onderhouden NMC accu redt dat makkelijk. Er staan zat tesla's nu met 200.000km op de klok met ongeveer 85% SOH, daar rijd je in 5 jaar nog makkelijk een ton bij.

Wil iedereen die zijn pijlen nu op LFP richt dan ineens 20 jaar met dezelfde auto rijden? :+ ...ik zie het niet gebeuren hoor :P

Tuurlijk, de fabrikant beweert dat je elke dag tot 100% kan laden, maar nog steeds is dat evengoed slecht als bij NMC. Je moet het alleen vaker doen omdat de laadcurve veel vlakker is (spanning per cel) omdat anders je BMS totaal van de richt gaat zijn... Ik denk dus dat je veel beter afbent met 30-80% met een NMC als je niet extreem veel rijdt :)
Het grootste voordeel is dat ze veel goedkoper zijn en veel langer meegaan.
Daarnaast hebben die totaal geen last van degradatie door snelladen.
Als je met een NMC alleen maar zou snelladen, dan zal deze sneller degraderen.
Overigens laad ik doorgaans gewoon gratis thuis, maar wel fijn dat je dat eigenlijk altijd zou kunnen doen met een LFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
fisherman schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Als je genoeg overwaarde hebt gecreëerd, houd je juist heel veel over iedere maand spaar je binnen een paar maanden een auto bij elkaar als je wil. Zelfs een hele nieuwe kun je dan makkelijk snel bij elkaar sparen.
Ik zou dus even nog even heel goed nadenken of je je overwaarde wil gaan gebruiken daarvoor.
Mwah het is meer, ik moet ook asbest van mijn dak halen, heb nu wel weer aardig wat gespaard (bij lange na geen 20.000 hoor) en dat vernieuwen, plus nog wat in mijn itnerieur investeren.

Dus dit doen + sparen voor die auto betekent dat ik nog 3 jaar lang 1500L brandstof loop te verstoken. Terwijl ik mooi zonnepanelen heb en op knalgroene stroom kan rijden van lente tot herfst :) (en van oktober tot februari rijd ik toch veel minder auto)

Bijlenen en dan combineren met aankoop van een auto met lichte schade, lijkt me persoonlijk heel mooi!

Zeker omdat de Model 3's nu massaal uit de lease komen, dus echt veel mooie exemplaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Nu online
barta123 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Ben erg benieuwd wat je precies bedoelt met een gedimensioneerde en onderhouden accu? Als in laadgedrag en welk onderhoud komt er bij een accu kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
megabeat schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Ben erg benieuwd wat je precies bedoelt met een gedimensioneerde en onderhouden accu? Als in laadgedrag en welk onderhoud komt er bij een accu kijken?
Als je elke keer tot 100% laadt, en heel ver ontlaadt of relatief veel % gebruikt per rit, slijt je accu veel harder.

Kleine laad en ontlaad cycli is waar een accu het langst mee leeft. Dus best is de accu zo groot mogelijk. Daarom heeft een Model 3 LR ook veel minder degradatie dan een 24kWh Leaf. (los van dat het BMS veel beter is en er goed thermisch management is)

En @fisherman waaruit blijkt dat je veel degradatie hebt met snelladen? Volgens mij blijkt juist uit statistieken van Tesla dat dat heel erg meevalt. Omdat Tesla goed preconditioneert... (voorverwarmen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:38
barta123 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Mwah het is meer, ik moet ook asbest van mijn dak halen, heb nu wel weer aardig wat gespaard (bij lange na geen 20.000 hoor) en dat vernieuwen, plus nog wat in mijn itnerieur investeren.

Dus dit doen + sparen voor die auto betekent dat ik nog 3 jaar lang 1500L brandstof loop te verstoken. Terwijl ik mooi zonnepanelen heb en op knalgroene stroom kan rijden van lente tot herfst :) (en van oktober tot februari rijd ik toch veel minder auto)

Bijlenen en dan combineren met aankoop van een auto met lichte schade, lijkt me persoonlijk heel mooi!

Zeker omdat de Model 3's nu massaal uit de lease komen, dus echt veel mooie exemplaren
Mocht er iets gebeuren dan is een auto met geleend geld niet verstandig, die auto is bij aanschaf meteen al je geleende geld niet waard. Als je dan toch iets wilt doen kan je ook kijken voor het gasloos maken van je woning of energieneutraal maken van je woning. Dat is ook meteen een win voor de vast lasten. Afhankelijk van hoeveel m3 je verstookt t.o.v. brandstof kan het nog voordeliger uitpakken, maar in 1l benzine gemiddeld 2,2kg co2 oplevert is dat bij iedere m3 gas 1,8kg.

Andere discussie die hier overigens niet thuishoort.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Daniel. schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:49:
[...]

Mocht er iets gebeuren dan is een auto met geleend geld niet verstandig, die auto is bij aanschaf meteen al je geleende geld niet waard. Als je dan toch iets wilt doen kan je ook kijken voor het gasloos maken van je woning of energieneutraal maken van je woning. Dat is ook meteen een win voor de vast lasten. Afhankelijk van hoeveel m3 je verstookt t.o.v. brandstof kan het nog voordeliger uitpakken, maar in 1l benzine gemiddeld 2,2kg co2 oplevert is dat bij iedere m3 gas 1,8kg.

Andere discussie die hier overigens niet thuishoort.
Ik verwarm al gasloos, met een multi split airco... Ik wil gewoon graag een BEV kopen :)

Een auto op fossiele brandstof stoot gruwelijk veel uit. Benzine is trouwens 3040g/L. Je kan geen benzine maken van aardolie zonder raffinage ;) Dat vergeten mensen vaak.

Over het produceren van accu's janken de (zogenaamde facebook specialisten) vaak - terwijl benzine magisch uit een pomp op elk punt van het land komt :+

Een BEV heeft al na 50.000km ofzo milieuvoordeel, helemaal als je op groene stroom rijdt, dan gaat het als een trein..

1kWh accu produceren stoot ongeveer 70-120kg CO2 uit, dus 60kWh in een SR+ is ongeveer 60 tanks benzine. Zeg dat het ook 100kg per kWh kan zijn. Dan is het 47000km rijden voordat je voordeel hebt, op puur groene stroom. Als je onze huidige mix gebruikt is dat ongeveer 75000km. (280gCO2/kWh)

Dus ja, een gebruikte elektrische auto kopen en laden vanaf ons net is altijd een verstandige keus voor onze aardkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:23
Als je het milieu belangrijk vindt ga je op fietsvakantie. Een elektrische auto is groener, maar ook zeker niet goed voor het milieu. Gemotoriseerd verplaatsen blijft een hoop energie kosten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:44
Zie hier wat er mis is met dit land. Niet de overheid of de elite, maar wij allemaal, onderling. Iemand zegt 'ik wil graag mijn fossiele brandstofauto inruilen voor een elektrische auto'. Je zou daarop kunnen reageren met 'joh, goed bezig, hier zijn wat tips over waar je op moet letten'. Maar nee hoor. De daadwerkelijke reacties zijn: 'je zou helemaal geen auto moeten rijden!', 'je kunt beter je woning gasloos maken' en 'je hebt je financiën niet op orde'. Allemaal varianten op: je doet het verkeerd! Geen wonder dat de meeste mensen er niet eens aan beginnen, je wordt toch alleen maar aangevallen, ongeacht welke keuze je maakt.

En ons ondertussen maar afvragen waarom gestelde milieudoelen steeds verder uit zicht raken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat noem ik het Groen-Links argument. Alles of niets, en in de praktijk betekent dat niets.
Terwijl een deel beter is dan niets. Die realiteit wordt vooral door de activistische kant volledig uit het oog verloren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Anakha schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:22:
Zie hier wat er mis is met dit land. Niet de overheid of de elite, maar wij allemaal, onderling. Iemand zegt 'ik wil graag mijn fossiele brandstofauto inruilen voor een elektrische auto'. Je zou daarop kunnen reageren met 'joh, goed bezig, hier zijn wat tips over waar je op moet letten'. Maar nee hoor. De daadwerkelijke reacties zijn: 'je zou helemaal geen auto moeten rijden!', 'je kunt beter je woning gasloos maken' en 'je hebt je financiën niet op orde'. Allemaal varianten op: je doet het verkeerd! Geen wonder dat de meeste mensen er niet eens aan beginnen, je wordt toch alleen maar aangevallen, ongeacht welke keuze je maakt.

En ons ondertussen maar afvragen waarom gestelde milieudoelen steeds verder uit zicht raken...
Precies, ik rijd gewoon auto, we rijden auto. Laat iedereen lekker.

Ik vlieg al niet naar verre oorden. Ik verwarm mijn huis niet met gas. Ik rijd al op de Stromer ST2 speed pedelec naar mijn werk (10.000km per jaar)

Mag ik ook nog iets? _O-

Ik laat me niet kisten in elk geval, mijn fossielstoker wordt z.s.m. vervangen door een mooie EV

En ik ga ook op vakantie, met vrienden, met de auto. Bjorn Nyland's tests laten ook mooi zien dat je met zo'n Model 3 LR prima in 9,5 uur 1000km kan afleggen, sowieso doe ik omwille v.d. tijd en rust al niet meer dan 850-900km per dag. dus dat is PERFECT! Helemaal in de zomer, want de zon schijnt altijd wel _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17

Je hypotheek (terug) ophogen om een auto te kopen is aan alle kanten financieel gewoon een slecht idee. Dit is een forum, daar geven mensen hun mening, ook al sluit deze niet misschien maar deels aan op de vraag van iemand.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz

De anti-ev brigade heeft daar ook een handje van. Met alle dooddoeners paraat die we kennen. Tegenwoordig beweren ze glashard dat een diesel de schoonste verbranding van allemaal heeft.... (maar laten we hier geen klimaat discussie starten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
EvaluationCopy schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Je hypotheek (terug) ophogen om een auto te kopen is aan alle kanten financieel gewoon een slecht idee. Dit is een forum, daar geven mensen hun mening, ook al sluit deze niet misschien maar deels aan op de vraag van iemand.
Tsja, dat valt best mee hoor. Ik heb mijn huis gekocht voor 245.000 euro (eind 2021) en nu is de hypotheek 68% van mijn marktwaarde. Nu is het ruim 300.000 waard. Omdat ik toen niet genoeg verdiende kon ik niet meer lenen.

Ik heb er toen wel praktisch 50.000 EUR spaargeld ingestoken. Dat ik nu "meer leen" omdat ik meer verdien geeft mij meer speelruimte.

En ik koop er geen nieuwe auto voor, de Model 3 is al stevig afgeschreven. 15000 voor een auto vind ik niet per definitie veel geld ;)
Terwijl je daar wel een heel goede auto voor koopt waar je geen gezeik met onderhoud mee hebt. Ik heb geen oprekkende distributieketting, geen olie verversen, geen oliefilter, geen luchtfilter. Gewoon banden en remmen, en remmen ook nog eens veel minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Maasluip schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:33:
Dat noem ik het Groen-Links argument. Alles of niets, en in de praktijk betekent dat niets.
Terwijl een deel beter is dan niets. Die realiteit wordt vooral door de activistische kant volledig uit het oog verloren.
Het groen-links argument, prachtig hahaha... Die houd ik erin Ja allemaal op fietsvakantie, zij geloven het zelf.

Net als dat iedereen nu zou stoppen met vlees eten. Gaat niet gebeuren, een loze utopie. Forget about it. Ze zouden eerder aanmoedigen dat iemand wat vaker een vega doosje koopt ja, of een BEV koopt ipv een 2.0 TDI _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

barta123 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:42:
[...]

of een BEV koopt ipv een 2.0 TDI _O-
Wegenbelasting van benzine en diesel elk jaar een extra opslag van 10% op zetten. Dat compenseert volledig dat je EV's geen 100% korting geeft maar 90%.
Dat heeft pas effect. Dan heb je pas een normale transitie van verbrandingsmotoren naar BEV en een stabiel financieel traject naar de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:49
EvaluationCopy schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Ff oftopic ik dacht dat het niet mocht wel voor verbouwingen maar niet voor een auto of loop ik achter? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
bie100 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Ff oftopic ik dacht dat het niet mocht wel voor verbouwingen maar niet voor een auto of loop ik achter? :+
Mag wel, dan is de rente alleen niet aftrekbaar. Mits je dus voldoende overwaarde hebt. Dus uiteindelijk betaal je meer. :) Iemand die nu een huis koopt met 100% financiering kan dat natuurlijk niet. En met de huidige prijzen zit je wellicht over een paar jaar onder water.

Ik ga ook geen verbouwing op factuur doen, ik ga geen "vakman" 100 euro per uur betalen. Dat heb ik ze met de zonnepanelen al laten doen, op offerte kon dat alleen. Boeven.

Laten we het bij de Tesla Model SS houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
barta123 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Tsja, dat valt best mee hoor. Ik heb mijn huis gekocht voor 245.000 euro (eind 2021) en nu is de hypotheek 68% van mijn marktwaarde. Nu is het ruim 300.000 waard. Omdat ik toen niet genoeg verdiende kon ik niet meer lenen.
Hou er wel rekening mee dat het huis dat je hierna wilt kopen méér dan 55k in waarde is gestegen. Door dat nu op te consumeren zet je jezelf straks klem als je groter wil wonen ivm een gezin of wilt verhuizen ivm werk oid.
Terwijl je daar wel een heel goede auto voor koopt waar je geen gezeik met onderhoud mee hebt. Ik heb geen oprekkende distributieketting, geen olie verversen, geen oliefilter, geen luchtfilter. Gewoon banden en remmen, en remmen ook nog eens veel minder :)
Je vergeet het interieurfilter, hepa-filter (2021+), jaarlijks ruitenwissers ivm geen full-self-wipe ;), airco droogzak en koelgas-service, de pyro-zekering vervangen, versleten draagarmen, vastgerotte stelbouten, remklauwen reviseren, etc, etc. Er komt toch nog wel iets meer onderhoud bij kijken als je een Tesla/EV verder gaat doorrijden. Wat zeker niet wil zeggen dat dat altijd nog een veel lagere kostenpost is dan bij een ouder wordende, modernere ICE, maar reken je ook niet te veel rijk. En zorg bij dit soort auto's dat je altijd een paar K achter de hand hebt voor ongelukkige tegenvallers buiten de garantie.

Ik ben niet perse tegen het lenen voor een auto, zeker als de lagere maandlasten een groot deel van de lening betalen, maar een hypotheek met een looptijd van 20-30 jaar past als product gewoon niet bij een auto waar je 5-10 jaar mee gaat rijden. Dan denk je dat je minder rente betaald, maar door de veel langere looptijd betaal je juist veel meer rente en dat zelfs nog lang nadat de auto alweer weg is. Of je moet echt de discipline hebben om dit weer snel af te lossen, maar als die auto eenmaal binnen is heb je vaak al snel weer andere prioriteiten.

Je zou daarom beter een "gewone autolening" kunnen overwegen met een veel kortere looptijd (3-5 jaar). O.a. ING geeft een hele leuke rentekorting als je een elektrische auto gaat kopen.

offtopic:
En ik snap ergens het commentaar hier wel, als je roept een EV te willen kopen om met 250km/h mee over de autobahn te blazen, "omdat je je zo'n zorgen maakt over het klimaat". Ik moest hardop lachen. Vooral lekker genieten van je snelle auto hoor, mijn zege heb je en snelwegen ohne tempolimit zijn geweldig, maar zeg dan gewoon dat je een leuke auto wilt en laat het klimaatargument maar achterwege.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verderf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Eerder gezien, ze hebben wel echt net pech met die accu. 82% is wel extreem laag voor die km stand.
Geen idee of je het zo makkelijk door mag projecteren, maar zag in de film 82% == 436 km bereik. Als ik tot 100% laad dan geeft hij vrijwel hetzelfde bereik aan. Dus dan concludeer ik voorzichtig dat mijn auto met 135k km op de teller een vergelijkbare SOH heeft.

Desondanks ben ik wel dik tevreden over het bereik zover tijdens ons dagelijks gebruik. We hebben pas 1x onderweg moeten laden en dat was een ritje naar Groningen dat +/- 200 km is voor ons. Daar toch maar even bij geladen (tot 80%) voor we terug reden omdat je niet de hele tijd op de accu wilt letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
RonJ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:44:
[...]

Hou er wel rekening mee dat het huis dat je hierna wilt kopen méér dan 55k in waarde is gestegen. Door dat nu op te consumeren zet je jezelf straks klem als je groter wil wonen ivm een gezin of wilt verhuizen ivm werk oid.

[...]

Je vergeet het interieurfilter, hepa-filter (2021+), jaarlijks ruitenwissers ivm geen full-self-wipe ;), airco droogzak en koelgas-service, de pyro-zekering vervangen, versleten draagarmen, vastgerotte stelbouten, remklauwen reviseren, etc, etc. Er komt toch nog wel iets meer onderhoud bij kijken als je een Tesla/EV verder gaat doorrijden. Wat zeker niet wil zeggen dat dat altijd nog een veel lagere kostenpost is dan bij een ouder wordende, modernere ICE, maar reken je ook niet te veel rijk. En zorg bij dit soort auto's dat je altijd een paar K achter de hand hebt voor ongelukkige tegenvallers buiten de garantie.

Ik ben niet perse tegen het lenen voor een auto, zeker als de lagere maandlasten een groot deel van de lening betalen, maar een hypotheek met een looptijd van 20-30 jaar past als product gewoon niet bij een auto waar je 5-10 jaar mee gaat rijden. Dan denk je dat je minder rente betaald, maar door de veel langere looptijd betaal je juist veel meer rente en dat zelfs nog lang nadat de auto alweer weg is. Of je moet echt de discipline hebben om dit weer snel af te lossen, maar als die auto eenmaal binnen is heb je vaak al snel weer andere prioriteiten.

Je zou daarom beter een "gewone autolening" kunnen overwegen met een veel kortere looptijd (3-5 jaar). O.a. ING geeft een hele leuke rentekorting als je een elektrische auto gaat kopen.

offtopic:
En ik snap ergens het commentaar hier wel, als je roept een EV te willen kopen om met 250km/h mee over de autobahn te blazen, "omdat je je zo'n zorgen maakt over het klimaat". Ik moest hardop lachen. Vooral lekker genieten van je snelle auto hoor, mijn zege heb je en snelwegen ohne tempolimit zijn geweldig, maar zeg dan gewoon dat je een leuke auto wilt en laat het klimaatargument maar achterwege.
Leuk je offtopic comment,

maar zelfs mijn LPG auto (meest "duurzame" fossiele brandstof) verbruikt op 100kmh net zoveel energie als een Model 3 op 200kmh ;) EN die kan ik gewoon laden met zonnestroom. Dus PUUR groene energie gebruiken. En zo'n zonnepaneeltje produceren kost amper meer dan een conventioneel dakpaneel ;)

dus dat kan zeker. En het gaat om de mogelijkheid. Volgens mij ben je zelf geen chemisch technoloog? Ik kan het best voor je uitrekenen mocht je willen. Klimaatargument gaat namelijk altijd op als het om een elektrische auto gaat. Fossiele brandstof verbranden = aarde verkloten.

En ik rijd niet met mijn auto naar werk, dus waarom zou ik niet naar familie mogen rijden met de auto buiten werk? IMO zijn woon-werk de meest nutteloze kilometers die je met een auto maakt. Je kan ook richting je werk verhuizen of werk dichtbij huis zoeken. Zoals dat vroeger ging. Nu zijn we allemaal zo "entitled" (verwend?!) dat we massaal op 100km van huis gaan werken en zogenaamd "de auto nodig hebben" pure luiheid imo. ;)

Ik zie overigens dat ING voor een EV nog steeds 6.7% rente vraagt. Dus dat is veel.

Maar laat mij mijn financiele overweging zelf maar maken, dat komt wel uit. Zoals ik al aangaf. Ik prioriteer eerst mijn huis (asbest verwijderen ed.) en als ik daarnaast een EV met lichte schade importeer, is dat volledig aan mij. Er zijn genoeg mensen die private lease doen. Dat vind ik zelf ook erg dom.

Een maatje van me bvb, heeft 5 jaar een Polo 1.0 TSI geleased zo, hij heeft de auto al volledig betaald en nu maar voor (veel te veel geld) overgekocht. 8)7

Hij vindt het fijn, geeft hem zekerheid en blijkbaar vertrouwt hij occasions niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 13:38
Die afschrijving lijkt mij veel te negatief berekend, zeker voor na 4 jaar en 40.000 km. Ja, een EV heeft (vanwege o.a. de technologische ontwikkelingen) een grilligere afschrijving, maar dit is wel heel fors. Voor dat geld qua restwaarde koop je tegenwoordig amper nog een fatsoenlijke en relatief nieuwe B-segmenter, nog los van de inflatie de komende 4 jaar.

Lijkt wel alsof de ANWB graag heeft dat je bij hen een private lease afsluit, toevallig bieden ze dan ook occasion lease aan voor Model 3’s…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Nu online
ZXRY schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Die afschrijving lijkt mij veel te negatief berekend, zeker voor na 4 jaar en 40.000 km. Ja, een EV heeft (vanwege o.a. de technologische ontwikkelingen) een grilligere afschrijving, maar dit is wel heel fors. Voor dat geld qua restwaarde koop je tegenwoordig amper nog een fatsoenlijke en relatief nieuwe B-segmenter, nog los van de inflatie de komende 4 jaar.

Lijkt wel alsof de ANWB graag heeft dat je bij hen een private lease afsluit, toevallig bieden ze dan ook occasion lease aan voor Model 3’s…
Inruil en kopen zit nog marge tussen, die 2 zijn niet echt goed te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
Farmerwood schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Geen idee of je het zo makkelijk door mag projecteren, maar zag in de film 82% == 436 km bereik. Als ik tot 100% laad dan geeft hij vrijwel hetzelfde bereik aan. Dus dan concludeer ik voorzichtig dat mijn auto met 135k km op de teller een vergelijkbare SOH heeft.

Desondanks ben ik wel dik tevreden over het bereik zover tijdens ons dagelijks gebruik. We hebben pas 1x onderweg moeten laden en dat was een ritje naar Groningen dat +/- 200 km is voor ons. Daar toch maar even bij geladen (tot 80%) voor we terug reden omdat je niet de hele tijd op de accu wilt letten.
In het filmpje, op minuut 09:27 zie ik het volgende:

Start: 100%
Kilometerstand: 143.087km

Eind: 5%
Kilometerstand: 143.326

Lees ik nu goed dat er 95% van de acculading is gebruikt voor 239km?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ZXRY schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Ik vond het ook wel heeel toevallig dat hun PL aanbod net wat goedkoper is. En ook wel heeel toevallig zeg dat bijna exact dezelfde auto aangeboden werd. Mijn occasion stond ook bij meerdere lease aanbieders aangeboden, sommige handelaren doen dat (of die aanbieders misschien ook wel). Als er vraag is, wordt er aanbod gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
megabeat schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Inruil en kopen zit nog marge tussen, die 2 zijn niet echt goed te vergelijken.
Dat snap ik, maar alsnog is een afschrijving van nog eens zo’n 60% (heb de precieze bedragen nu niet) in slechts 4 jaar en 40.000 km bizar hoog. Zeker omdat de auto al zo’n groot deel van de afschrijving heeft meegemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BroederT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:50
SNG schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:40:
Met veel interesse de zoektochten naar een mooie Model 3 hier gelezen! Ook ik ben de zoektocht naar een Tesla gestart en stuitte zoals velen hier op het aanbod bij Jan Bogert.

Ik lees wisselende ervaring bij deze dealer. Het ontbreken van de SOH in het aanbod bij hen maakt vergelijken m.i. erg lastig. Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan? Ik zie bijvoorbeeld LR’s met 60k op de teller met een SOH van 85% bij andere dealers terwijl ze met hetzelfde aantal km’s op de teller ook met een SOH van >90% worden aangeboden.

Hoe om te gaan met een dealer die geen SOH vermeld? Kan je een betrouwbare schatting maken in het accu overzicht in de tesla zelf (bijv als deze een verwachte range van >400km aangeeft) tijdens de testrit? Of koopt met in het algemeen ‘blind’ voor wat betreft de SOH bij dit type dealer? Veel dank alvast voor tips hierbij!
Heb zelf deze week bij Jan Bogert een blauwe M3 2019 SR+ met 102K km gekocht. Qua SOH koop je hier inderdaad blind, verzoek om een rapport als onderdeel van de koopovereenkomst wordt niet aan meegewerkt. Je moet het doen met een statement dat bijna alle accu's bij bouwjaar 2019 nu tussen de 82 en 88% liggen.

Voordeel bij Bogert is dat je in alle rust de auto's kunt bekijken en het aanbod groot is. Alles is in staat zoals ingeleverd bij de leasemaatschappij, dus ongepoetst. Staat van de auto soms moeilijk te bepalen hierdoor.

Vooraf werd benadrukt dat er geen onderhandelingsruimte is, meeneemprijzen zonder garantie en verdere service. Toen ik uiteindelijk een keuze voor een auto had gemaakt, werd het advies om een garantiepakket (12 maanden €795 euro) al snel omgezet in een verplichting om het pakket af te nemen toen ik begon over wettelijke garantie.

Wisselende ervaringen kan ik goed dus begrijpen, mijn gevoel was ook niet geheel positief. Nauwelijks technische kennis van de Tesla's terwijl hij er al 300 verkocht heeft naar eigen zeggen. Veel loze opmerkingen zoals je gewend bent bij een autoverkoper, denk aan: nieuwe accu kost €3500, draagarmen zijn in orde zonder te weten welke auto ik precies naar had gekeken, marge voor verkoper is €300 e.d.

Zelf vanuit Zuid-Limburg helaas veel reistijd naar dealers met Tesla occasions. Was niet overtuigd dat ik elders een beter exemplaar zou vinden, vandaar het verplichte garantiepakket toch maar geaccepteerd en auto gekocht.

Gisteren thuis afgeleverd (€175) en bleek gelukkig zo netjes als ik had gehoopt na een poetsbeurt. Nu wachten op kentekenbewijs zodat ik de auto in de Tesla app toe kan voegen!

Veel geleerd van het meelezen in dit topic de afgelopen weken, waarvoor dank! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemmies
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
BroederT schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Gisteren thuis afgeleverd (€175) en bleek gelukkig zo netjes als ik had gehoopt na een poetsbeurt. Nu wachten op kentekenbewijs zodat ik de auto in de Tesla app toe kan voegen!
Wachten op kentekenbewijs is niet nodig, kan gewoon met foto van tenaamstellingsverslag :)

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Zoals hierboven ook al vermeld. Tenaamstellingsbewijs + evt factuur (dek de prijs even af) is voldoende.
Laatst nog even een vriend mee geholpen en was binnen 5 min geregeld.

Voor wat betreft de SOH blijft dit een mooi plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/c182323d3ecfbe684e455c0c41aba174dab11b19/?url=https%3A%2F%2Fwww.myevreview.com%2Fgr%2Fimages%2F5ede3e628554d%2F6654%2F66549270979ba-3.jpg

Aka maak je niet te druk om een SOH van 80-85%, want veel verder lijkt het niet te gaan zakken. Je haalt er nog steeds een 350-400 km mee met volle accu.
En als je er wel waarde aan hecht kun je altijd proberen om met een verkoper af te stemmen dat je de koop binnen X dagen kan laten ontbinden als uit een test blijkt dat de SOH lager is dan x%. Dan dus wel z.s.m die test regelen na aankoop. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 18:46
Farmerwood schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:25:
[...]
Voor wat betreft de SOH blijft dit een mooi plaatje:
[Afbeelding]

Aka maak je niet te druk om een SOH van 80-85%, want veel verder lijkt het niet te gaan zakken. Je haalt er nog steeds een 350-400 km mee met volle accu.
En als je er wel waarde aan hecht kun je altijd proberen om met een verkoper af te stemmen dat je de koop binnen X dagen kan laten ontbinden als uit een test blijkt dat de SOH lager is dan x%. Dan dus wel z.s.m die test regelen na aankoop. :-)
Is één standaarddeviatie, dus zo’n 15% ligt eronder en dan zit je al rond < 75% voor zo’n 8-10% en <70% voor 2-2,5% van de auto’s.

• ZXRY
[...]
Vooraf werd benadrukt dat er geen onderhandelingsruimte is, meeneemprijzen zonder garantie en verdere service. Toen ik uiteindelijk een keuze voor een auto had gemaakt, werd het advies om een garantiepakket (12 maanden €795 euro) al snel omgezet in een verplichting om het pakket af te nemen toen ik begon over wettelijke garantie.
Tja, dat is allemaal leuk en aardig maar je hebt gewoon recht op de wettelijke non-conformiteit. Nu is je recht hebben wat anders dan je recht krijgen, maar het is wel goed om te weten. Heb zelf ook bij Jan Bogert gekocht.

Ik zou zelf niet snel bij een dozenschuiver aankloppen als toch blijkt dat een draagarm vervangen moet worden, of bijvoorbeeld een remschijf toch niet helemaal goed is. In principe valt dat ook onder non-conformiteit als dat bij de verkoop niet is verteld door de verkoper, én je als koper ook enig onderzoek hebt gedaan. Ik vind (geheel subjectief) dat alles van ongeveer <1000-1500 euro voor eigen risico komt. Naar mijn mening is de prijs daar ook naar bij een dozenschuiver. Bij een duurder autobedrijf vind ik dat al een ander verhaal, ook omdat vergelijkbare auto's al snel duizenden euro's duurder zijn bij zulke bedrijven, en dus zou ik daar wél aankloppen bij een dergelijk gebrek. Hier in de buurt zit bijvoorbeeld een goede Vakgarage, en daar kosten vergelijkbare exemplaren als die ik heb gekocht 1.5-2k euro meer.

Echter, als het accupakket het binnen die 12 maanden begeeft of je krijgt een andere reparatie van duizenden euro's voor de kiezen, dan klop ik zeker wel aan bij de verkoper. Dan wordt het desnoods maar een juridisch conflict, heb gelukkig zelf een juridische achtergrond én een rechtsbijstandverzekering. De kantonrechter is er dan ook speciaal voor dit soort zaken (lees: consumentenkoop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:38
Hemmies schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Wachten op kentekenbewijs is niet nodig, kan gewoon met foto van tenaamstellingsverslag :)
Was bij mij niet voldoende, moest echt een foto van het kentekenbewijs hebben.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ZXRY schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Tja, dat is allemaal leuk en aardig maar je hebt gewoon recht op de wettelijke non-conformiteit. Nu is je recht hebben wat anders dan je recht krijgen, maar het is wel goed om te weten. Heb zelf ook bij Jan Bogert gekocht.

Ik zou zelf niet snel bij een dozenschuiver aankloppen als toch blijkt dat een draagarm vervangen moet worden, of bijvoorbeeld een remschijf toch niet helemaal goed is. In principe valt dat ook onder non-conformiteit als dat bij de verkoop niet is verteld door de verkoper, én je als koper ook enig onderzoek hebt gedaan. Ik vind (geheel subjectief) dat alles van ongeveer <1000-1500 euro voor eigen risico komt. Naar mijn mening is de prijs daar ook naar bij een dozenschuiver. Bij een duurder autobedrijf vind ik dat al een ander verhaal, ook omdat vergelijkbare auto's al snel duizenden euro's duurder zijn bij zulke bedrijven, en dus zou ik daar wél aankloppen bij een dergelijk gebrek. Hier in de buurt zit bijvoorbeeld een goede Vakgarage, en daar kosten vergelijkbare exemplaren als die ik heb gekocht 1.5-2k euro meer.

Echter, als het accupakket het binnen die 12 maanden begeeft of je krijgt een andere reparatie van duizenden euro's voor de kiezen, dan klop ik zeker wel aan bij de verkoper. Dan wordt het desnoods maar een juridisch conflict, heb gelukkig zelf een juridische achtergrond én een rechtsbijstandverzekering. De kantonrechter is er dan ook speciaal voor dit soort zaken (lees: consumentenkoop).
Ik heb precies dezelfde insteek aangehouden.

Het zijn, behalve Tesla zelf, allemaal "dozenschuiverrs" in mijn ogen, immers zullen er weinig vakgarages zijn die die Tesla de afgelopen jaren in onderhoud hebben gehad. Mijn vorige (ICE) auto kocht ik ook bij een handelaar, die had wel een brug en kon de olie verversen of banden verwisselen maar ander werk moest hij ook uitbesteden. Daar heb ik toen een prima gesprek gehad over de wettelijke garantie. Bij het kopen van de Tesla even kort benoemd en mijn verkoper gaf aan dat ze zelfs bij <1000 euro nog wel even wilden praten over tegemoetkoming.

Zaterdag heb ik hem een maand en iets van 1000 km gereden, niks op aan te merken gelukkig.

• Hemmies
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Daniel. schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Was bij mij niet voldoende, moest echt een foto van het kentekenbewijs hebben.
Apart, hier gisteravond rond 21:00 instant een model Y toe kunnen voegen met alleen tenaamstellingsverslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Als je de auto in de app als eigendom claimt, krijgt de vorige eigenaar een melding in zijn/haar app en een e-mail om dat verzoek goed te keuren c.q. te bevestigen dat de auto verkocht is. Meestal drukken die mensen wel snel op de knop en wordt er verder niks gecheckt, al upload je een foto van je hond.

Als de vorige eigenaar niet reageert gaat een medewerker van Tesla na een werkdag of 3 naar de documenten kijken en de overdracht alsnog goedkeuren en dan moet er idd echt een kentekenbewijs getoond worden. Als dit proces dus snel gaat wordt er verder geen document gecheckt, iig niet vooraf.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 27-02-2025 14:31 ]

All-electric.

Pagina: 1 ... 19 ... 26 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.