Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 13:38
mcduck schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Er zijn ook vele anderen besproken. Er zijn wel andere grote met veel M3 aanbod (ook een in Dordrecht).
Welke bedoel je in Dordrecht? Ik ben op zoek naar een M3 maar ik zou deze vanuit België kopen, ik ben dus op zoek naar een garage met wat aanbod die niet te ver is (Gent). Ik was eerst van plan om naar Bogert te gaan maar daar moet je blijkbaar geluk hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 13:49
mngm schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Welke bedoel je in Dordrecht? Ik ben op zoek naar een M3 maar ik zou deze vanuit België kopen, ik ben dus op zoek naar een garage met wat aanbod die niet te ver is (Gent). Ik was eerst van plan om naar Bogert te gaan maar daar moet je blijkbaar geluk hebben...
Ik ben daar ook geweest als Belg.
Je krijgt geen super vip behandeling, maar gewoon to the point.

Beetje zoeken en dan kom je wel een model naar de goesting tegen.
Bij mij was het van de eerste meteen prijs.

Export regelen ze ook netjes zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door momenol op 27-01-2025 19:27 ]

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 13:38
momenol schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Ik ben daar ook geweest als Belg.
Je krijgt geen super vip behandeling, maar gewoon to the point.

Beetje zoeken en dan kom je wel een model naar de goesting tegen.
Bij mij was het van de eerste meteen prijs.

Export regelen ze ook netjes zelf.
Bedankt! Is het aanbod op hun website up to date? Je hebt geen garantie gekregen denk ik? In België zijn de m3's snel 3k duurder dus zelf zonder garantie een goeie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bal
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-02 21:16

Bal

Vandaag zijn er een aantal m3’s op de markt gekomen bij Tesla. Deze zijn naar mijn idee echt way over priced. €33300 voor een LR uit 2019.https://www.autoscout24.n...ab-49dd-ba59-0a33d48abafc

Ik vraag me af wat de strategie hiermee is? Niet het verkopen van de occasions 🤣Want je hebt een nieuwe voor €7000 meer met een betere range etc..

Edit: spelling

[ Voor 6% gewijzigd door Bal op 27-01-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 15:03
Bal schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:15:
Vandaag zijn er een aantal m3’s op de markt gekomen bij Tesla. Dese zijn naar mijn idee echt way over priced. €33300 voor een LR uit 2019.https://www.autoscout24.n...ab-49dd-ba59-0a33d48abafc

Ik vraag me af wat de strstegie hiermee is? Want je hebt een nieuwe voor €7000 meer met een betere range etc..
Ja echt bizarre prijs. Maarja wel lage km-stand en ze komen allemaal met EAP geloof ik, maar of dat zoveel geld waard is. Je krijgt ook nog een stukje garantie, maar dat stelt ook niet zoveel voor. Ik zou het iig echt niet er voor over hebben als ik in die prijscategorie zou zoeken.

Fanaleds.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een kandidaat op het oog dus ging even kijken wat deze in de verzekering doet. Dat valt mij vies tegen eigenlijk. :X

Met 15 jaar schadevrij kom ik op bijna 60 euro per maand voor WA. Mijn huidige auto kost 20.

Ik had mijn vrouw voorgehouden dat het in de maandlast goedkoper zou zijn maar dat is dan alleen op brandstof. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:10
Ik zou alle kosten meenemen. Iselektrischgoedkoper.nl is handig om de TCO vergelijking te maken met een brandstofauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
marvel27 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:46:
Ik zou alle kosten meenemen. Iselektrischgoedkoper.nl is handig om de TCO vergelijking te maken met een brandstofauto.
Handige site inderdaad al is het wel even spelen met de kortingspercentages op de MRB die elk jaar anders zijn. Ik heb 'gewoon' gerekend met de bedragen voor benzine auto's (was eind vorig jaar) en de korting maar gezien als een mooi extraatje en zelfs daarmee waren we goedkoper uit.

En het is natuurlijk lastig inschatten wat de elektriciteitsprijzen doen de komende jaren...

En vergeet niet om er rekening mee te houden dat bv een Long range of performance een eigen (ander) rekensommetje hebben dan de SR(+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 15:40
RonJ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Dat is op de aandrijflijn en accu, niet op de draagarmen. Dat valt onder de "basisgarantie" van 4 jaar of 80.000km. Meneer de dozenschuiver verkoopt dus onzin als het een 2019 auto is.
Je hebt gelijk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFerran
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-08 10:29
https://www.autoblog.nl/n...betalende-klanten-7030817

Voor de mensen die veel verwachten van FSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 11:08
mcduck schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Heb zelf uiteindelijk gekozen voor een andere weg (iemand rechtstreeks voor mij laten zoeken op de leasemaatschappij veilingen).
Hoe is je dat bevallen? Zat daar zelf ook aan te denken. Ik snap dat je geen garantie krijgt van BCA. Is aankoopbedrag via BCA veel lager dan via een garage/handelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IFerran
Tip voor iedereen (uit eigen ervaringen) die een goede prijs wil hebben en goede service: neem rechtstreeks contact op met leasemaatschappijen. Daar is echt veel mogelijk en scheelt je tot €3K met de online aanbieders. Die 3K is precies de marge die de veilinghuizen en tussenhandelaren er aan verdienen. In veel gevallen is ook de complete onderhoudshistorie incl. facturen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Niks nieuws hier toch? FSD 12.6.x ziet er overigens ook al heel goed uit op HW3. Dus als wij dat ooit hier mogen gebruiken zou ik al blij zijn! Dat het niet overzetbaar is is een business keuze, dat boeit me niet zo. De grote vraag gaat zijn of HW3 voertuigen ooit nog een upgrade krijgen. Maargoed dat is offtopic. Ik wil het alsnog hebben voor EAP. Alles wat er daarna gebeurd is mooi meegenomen.
IFerran schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:06:
Tip voor iedereen (uit eigen ervaringen) die een goede prijs wil hebben en goede service: neem rechtstreeks contact op met leasemaatschappijen. Daar is echt veel mogelijk en scheelt je tot €3K met de online aanbieders. Die 3K is precies de marge die de veilinghuizen en tussenhandelaren er aan verdienen. In veel gevallen is ook de complete onderhoudshistorie incl. facturen beschikbaar.
Hoe bedoel je deze? Dat je een lease bedrijf een mailtje stuurt en vraagt: 'hebben jullie nog een auto voor mij die ik kan overnemen?'

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFerran
Bose321 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:19:
[...]

Niks nieuws hier toch? FSD 12.6.x ziet er overigens ook al heel goed uit op HW3. Dus als wij dat ooit hier mogen gebruiken zou ik al blij zijn! Dat het niet overzetbaar is is een business keuze, dat boeit me niet zo. De grote vraag gaat zijn of HW3 voertuigen ooit nog een upgrade krijgen. Maargoed dat is offtopic. Ik wil het alsnog hebben voor EAP. Alles wat er daarna gebeurd is mooi meegenomen.
Mee eens hoor, maar de belofte dat met de HW3 en lager full FSD mogelijk is zodra het wettelijk wordt toegestaan is dus mogelijk niet waar.
Hoe bedoel je deze? Dat je een lease bedrijf een mailtje stuurt en vraagt: 'hebben jullie nog een auto voor mij die ik kan overnemen?'
Exact dat. Als je vraagt of het mogelijk is en zo ja, dan zou je ze een wensenlijst kunnen doorsturen wat je zoekt en gaan hun kijken wat er nog staat of terugkomt uit de lease.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 15:40
IFerran schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Mee eens hoor, maar de belofte dat met de HW3 en lager full FSD mogelijk is zodra het wettelijk wordt toegestaan is dus mogelijk niet waar.

[...]

Exact dat. Als je vraagt of het mogelijk is en zo ja, dan zou je ze een wensenlijst kunnen doorsturen wat je zoekt en gaan hun kijken wat er nog staat of terugkomt uit de lease.
Beetje vaag. Welke leasemaatschappijen doen dat? Ik denk niet veel nm. Die zullen niet voor niks de hassle van particulieren niet (meer) willen hebben. Daarvoor hadden ze de bijv. CarNext (Leaseplan), maar die leveren niet meer rechtstreeks aan particuleren, enkel aan handelaren via BCA..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als we het toch over FSD hebben: verwacht daar in Europa de komende tijd niets van want de UNECE die daarover beslist is een groepje zeer conservatieve oude mannen die zelfs als reden om FSD niet te hebben aanvoeren "we moeten oppassen dat mensen nog kunnen autorijden als ze vaak FSD gebruiken".

Ja, het staat er echt, pagina 10.

Dus verwacht er niets van.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Farmerwood schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:59:
[...]

Handige site inderdaad al is het wel even spelen met de kortingspercentages op de MRB die elk jaar anders zijn. Ik heb 'gewoon' gerekend met de bedragen voor benzine auto's (was eind vorig jaar) en de korting maar gezien als een mooi extraatje en zelfs daarmee waren we goedkoper uit.

En het is natuurlijk lastig inschatten wat de elektriciteitsprijzen doen de komende jaren...

En vergeet niet om er rekening mee te houden dat bv een Long range of performance een eigen (ander) rekensommetje hebben dan de SR(+).
Ben wel benieuwd wat je aan parameters hebt gebruikt.

Ik heb een poging gedaan en ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk van het verschil.

Vanmorgen een proefrit gemaakt in een LR met FSD 95dkm, was verder prima. Zeker niet puntgaaf buitenom, maar wel een leuk ding, blauwe met wit interieur. Was mijn eerste Tesla ervaring. :o

Ben er niet enorm van onder de indruk en we konden het ook niet eens worden over de inruilwaarde van mijn huidige auto. Ik ben nog even aan het kijken of ik een ander pad kan bewandelen om mijn huidige auto te verkopen maar ik ben bang dat het niets gaat worden.

Als ik kijk wat er nu verder wordt aangeboden stijgen de prijzen toch echt wel. Gezien de berichtgeving hierboven denk ik dat ik mijn FSD wens wel kan laten vallen. Ik zit nu zelfs te kijken naar modellen met de 2.5 computer, maar het is mij nog niet duidelijk wat voor verschil ik hier in de praktijk van ga merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 09:42
Beekforel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Ben wel benieuwd wat je aan parameters hebt gebruikt.

Ik heb een poging gedaan en ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk van het verschil.

Vanmorgen een proefrit gemaakt in een LR met FSD 95dkm, was verder prima. Zeker niet puntgaaf buitenom, maar wel een leuk ding, blauwe met wit interieur. Was mijn eerste Tesla ervaring. :o

Ben er niet enorm van onder de indruk en we konden het ook niet eens worden over de inruilwaarde van mijn huidige auto. Ik ben nog even aan het kijken of ik een ander pad kan bewandelen om mijn huidige auto te verkopen maar ik ben bang dat het niets gaat worden.

Als ik kijk wat er nu verder wordt aangeboden stijgen de prijzen toch echt wel. Gezien de berichtgeving hierboven denk ik dat ik mijn FSD wens wel kan laten vallen. Ik zit nu zelfs te kijken naar modellen met de 2.5 computer, maar het is mij nog niet duidelijk wat voor verschil ik hier in de praktijk van ga merken.
Ze zeggen met autopilot dat daar nagenoeg geen verschil in zit en zelfs dat soms de 2.5 minder shadowbreaking zou hebben. Persoonlijk ben ik opzoek naar een LR waar soweiso 3.0 in zit. Geeft toch een fijn gevoel dat er meer rekenkracht in zit al is de vraag of dat ook meer benut gaat worden in de toekomst met de normale Autopilot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 13:49
mngm schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Bedankt! Is het aanbod op hun website up to date? Je hebt geen garantie gekregen denk ik? In België zijn de m3's snel 3k duurder dus zelf zonder garantie een goeie deal.
Het aanbod op de website is redelijk up-to-date. Mijn auto was er een uur na verkoop al af.
Garantie heb ik zelfs niet achter gevraagd, voor export is dat 9/10 keer standaard neen.

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:49

Heb nu wat ervaring met de standaard AutoPilot. Werkt al aardig goed, alleen zou het nog handiger zijn dat het zichzelf weer activeert bij een lane change. Maar met die S3XY knopjes kun je dat voor elkaar krijgen geloof ik.

Gebruik AutoPilot alleen op de snelweg, op andere wegen blijf ik liever wat controle houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Red devil schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Heb nu wat ervaring met de standaard AutoPilot. Werkt al aardig goed, alleen zou het nog handiger zijn dat het zichzelf weer activeert bij een lane change. Maar met die S3XY knopjes kun je dat voor elkaar krijgen geloof ik.

Gebruik AutoPilot alleen op de snelweg, op andere wegen blijf ik liever wat controle houden.
Ik rijd erg veel cruise control, zelfs op wegen waar je 50 mag. Vervangt Autopilot dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bose321
[...]
Ligt aan je budget. Er zijn namelijk een aantal Long Range's te koop met FSD. Het is vooral de combinatie met trekhaak die het nog lastiger maakt.
Beekforel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Ik rijd erg veel cruise control, zelfs op wegen waar je 50 mag. Vervangt Autopilot dit?
Ja en nee. Gewone AP heeft ook dat hij de weg wil blijven volgen, en volgens mij is daar geen optie om dat uit te schakelen. Hij wil dus ook automatisch binnen de lijnen blijven (ook als dat niet klopt), en als je stuurt gaat hij van de AP af. Ik gebruik in mijn auto met domme CC het ook heel vaak inderdaad. Echter denk ik dat ik daar wel mee uit de voeten kom met AP omdat de meeste wegen die ik rijd gewoon duidelijke belijning hebben waar hij ook niet van in de war kan raken.

[ Voor 37% gewijzigd door Bose321 op 28-01-2025 13:10 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:51
Red devil schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Heb nu wat ervaring met de standaard AutoPilot. Werkt al aardig goed, alleen zou het nog handiger zijn dat het zichzelf weer activeert bij een lane change.
Huh, gaat de cruise eraf wanneer je van rijstrook wisselt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
ASW1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Mmm iig de autopilot, ik doe wel even het pookje omhoog om die cancellen. Want als je hem door de autopilot heen drukt krijg je wel een reactie in de auto. Niet heel fijn voor de passagiers. Waarschijnlijk kan het beter, dus tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bose321 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Ja en nee. Gewone AP heeft ook dat hij de weg wil blijven volgen, en volgens mij is daar geen optie om dat uit te schakelen. Hij wil dus ook automatisch binnen de lijnen blijven (ook als dat niet klopt), en als je stuurt gaat hij van de AP af. Ik gebruik in mijn auto met domme CC het ook heel vaak inderdaad. Echter denk ik dat ik daar wel mee uit de voeten kom met AP omdat de meeste wegen die ik rijd gewoon duidelijke belijning hebben waar hij ook niet van in de war kan raken.
Wat je zegt klopt niet, je kan gewoon enkel ACC activeren zonder AP.

Dus ja, je hebt binnen de bebouwde kom gewoon cruise control alleen is deze niet dom, hij remt automatisch. Bij HW2,5 geen probleem door de radar, vanaf HW3.5 kan je door het gebruik van Tesla Vision , waarbij radar niet meer wordt gebruikt (veel) vaker phantombrakes verwachten .

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Nee cruise control blijft aan, maar AP gaat eraf. Tenminste als je ingesteld heb staan dat bij 2x tikken AP inschakelt

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik woon op het platteland en het zijn hier allemaal van die 60-wegen zonder middenlijn. Maar goed, er zijn ergere dingen.

Als ik kritisch ben op mijn wensen kan ik wel met de simpelste variant toe, woonwerk is 75 km en dat rijd ik eigenlijk nooit, mijn vrouw wel 1 dag per week zelfde afstand. Verder wat boodschappen of visite, is allemaal < 50 km. En als we een keer verder weg moeten zie ik er weinig bezwaar in om onderweg te moeten laden. Dus dan kom ik op een SR+. Er was aanbod voor rond de 17k of zelfs lager met < 100dkm maar dat is al lang weg natuurlijk en wat er nu aangeboden wordt is al snel 1 à 2k duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
revolution-nl schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Wat je zegt klopt niet, je kan gewoon enkel ACC activeren zonder AP.

Dus ja, je hebt binnen de bebouwde kom gewoon cruise control alleen is deze niet dom, hij remt automatisch. Bij HW2,5 geen probleem door de radar, vanaf HW3.5 kan je door het gebruik van Tesla Vision , waarbij radar niet meer wordt gebruikt (veel) vaker phantombrakes verwachten .
Ik zag het al ja, dat is idd een instelling. Dat maakt het in dat geval prima mogelijk. Is dat dan de 'autosteer' wat je uitzet, of is dat dan dat je de pook 2x naar beneden moet doen dat je eerst CC aanzet en daarna pas AP?

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFerran
-Muncky- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Beetje vaag. Welke leasemaatschappijen doen dat? Ik denk niet veel nm. Die zullen niet voor niks de hassle van particulieren niet (meer) willen hebben. Daarvoor hadden ze de bijv. CarNext (Leaseplan), maar die leveren niet meer rechtstreeks aan particuleren, enkel aan handelaren via BCA..
Vooral de kleinere, bij de Ayvens en andere grote leasemaatschappijen hoef je inderdaad niet aan te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 11:08
IFerran schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Vooral de kleinere, bij de Ayvens en andere grote leasemaatschappijen hoef je inderdaad niet aan te kloppen.
heb je een voorbeeld van zo'n kleinere leasmaatschapij die daar wel voor open staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:15
Beekforel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:26:
Ik woon op het platteland en het zijn hier allemaal van die 60-wegen zonder middenlijn. Maar goed, er zijn ergere dingen.

Als ik kritisch ben op mijn wensen kan ik wel met de simpelste variant toe, woonwerk is 75 km en dat rijd ik eigenlijk nooit, mijn vrouw wel 1 dag per week zelfde afstand. Verder wat boodschappen of visite, is allemaal < 50 km. En als we een keer verder weg moeten zie ik er weinig bezwaar in om onderweg te moeten laden. Dus dan kom ik op een SR+. Er was aanbod voor rond de 17k of zelfs lager met < 100dkm maar dat is al lang weg natuurlijk en wat er nu aangeboden wordt is al snel 1 à 2k duurder geworden.
Zou toch goedkoper moeten worden met steeds groter wordende aanbod ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

marcob12 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Zou toch goedkoper moeten worden met steeds groter wordende aanbod ?
Ik kijk nog niet heel lang mee maar mijn indruk is dat de prijzen omhoog gaan, dat was ook wat de verkoper zei waar ik vanmorgen was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:34

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Voor diegene die interesse hebben:

Model 3 Long Range AWD inclusief Full FSD - €20.995
Blauwe auto met wit interieur, 125.000KM op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
WishmasterNL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:50:

Pff jammer dat er geen trekhaak op zit, anders zou ik hem zo kopen.

Fanaleds.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Blauw/wit geeft een mooie combinatie. Toch geef ik niks om fsd. AP op 60 wegen werkt niet, op snelwegen heb je snel last van phantom breaks. Waarom zou ik dan betalen voor fsd als het enkel in de VS is toegelaten en in Europa nog niet.

Er is dan nog maar een klein verschil met bouwjaar 21 Tesla's. In België / Dld zitten die al tegen de 23k aan, in NL vraagprijs 25/26k met biedingen vanaf 22k. En dan heb je toch de voordelen van een tussentijdse update.
Ik betaal dan liever voor een lfp accupack, warmtepomp by default, dubbel uitgevoerde ramen voor extra geluidsisolatie. Liever dan voor fsd wat eerst nog vrijgegeven moet worden voor de massa in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:15
WishmasterNL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:50:

Mooie auto hoor, mij iets te ver rijden (kom uit Zeeland)

Hele nette advertentie ook verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Joosie200 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:53:
Blauw/wit geeft een mooie combinatie. Toch geef ik niks om fsd. AP op 60 wegen werkt niet, op snelwegen heb je snel last van phantom breaks. Waarom zou ik dan betalen voor fsd als het enkel in de VS is toegelaten en in Europa nog niet.

Er is dan nog maar een klein verschil met bouwjaar 21 Tesla's. In België / Dld zitten die al tegen de 23k aan, in NL vraagprijs 25/26k met biedingen vanaf 22k. En dan heb je toch de voordelen van een tussentijdse update.
Ik betaal dan liever voor een lfp accupack, warmtepomp by default, dubbel uitgevoerde ramen voor extra geluidsisolatie. Liever dan voor fsd wat eerst nog vrijgegeven moet worden voor de massa in Europa.
Een klein verschil? Een beetje knappe '21 is alweer 28k of 29k. Dan kan je voor een beetje meer net zo goed een nieuwe kopen. :P Overigens heeft de Long Range geen LFP, en zoals eerder besproken is LFP ook helemaal niet heilig. Als je een trekhaak wil is nu op Autowereld al bijna 35k de norm (niet eens Long Range). Dus weet niet of het zo simpel is.

En zodra FSD wel beschikbaar komt lijkt me dat wel heel fijn. Die phantom brakes zie/hoor ik niet meer zoveel over bij FSD 12.6 en 13.x. Zwitserland komt dit jaar al met FSD-toelating, dus is kwestie van tijd. Plus dat als het eenmaal wel mogelijk is, dat je auto ook wel gewilder zal zijn bij verkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Bose321 op 28-01-2025 19:35 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IFerran
IFerran schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Kijk eens op autokan.nl of lease.auto. Staan er veel op die ook op autoscout, Markplaats etc. staan, maar ook genoeg die vanuit andere aanbieders en leasemaatschappijen komen. Mooi voorbeeld, al is die wel al verkocht:

https://lease.auto/occasi...C1Nojvev-UzBobVd623-FULfs

Of google op tesla occasional lease, dan vindt je er nog meer.

Vrijwel elke tesla die als occasional lease wordt aangeboden is wel over te nemen, gewoon even bellen.

Heb zelf nu een sr+ gekocht met premium audio, 19”LM velgen, trekhaak, nieuwe banden, volledig onderhoud incl. nieuwe draagarmen en interieurfilter, 60.000 km voor €17.500. Volledig schadevrij en in super staat.

Ben ook bij die gebruikelijke online aanbieders wezen kijken, maar bijna niemand kan je wat over onderhoud vertellen en de staat van de auto’s was om te huilen, uitzonderingen daargelaten.

[ Voor 22% gewijzigd door IFerran op 28-01-2025 19:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:10
Ook ik ben succesvol geweest na wekenlang dit forum en de prijzen te volgen.

Het is geworden:

- Long Range
- Grijs
- ~140k km
- Trekhaak
- Enhanced Autopilot
- Wit interieur (had niet perse gehoeven maar was er ook niet op tegen)
- 18" velgen

Ik ben geslaagd bij mijnduurzameauto, vriendelijke gozer, goede communicatie - ook via whatsapp. Kon niet echt schuiven met de prijs want de oude diesel inruil ging niet direct via hem. Toch fijn dat inruil mogelijk was. De auto zelf was nog niet gepoetst, maar zag er prima uit, na een test ritje gelijk maar gekocht want met een trekhaak zijn relatief schaars.

Er stond daar nog een hele mooie blauwe met 'echt' FSD voor 20.9k, maar zonder trekhaak. Anders was het die geworden :P

---------------

Het rijden met autopilot vind ik persoonlijk erg fijn, hij houdt hem heel goed tussen de lijntjes en houdt netjes afstand van de auto voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:47
(jarig!)
Platte_Band schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:08:

Het is geworden:

- Long Range
- Grijs
- ~140k km
- Trekhaak
- Enhanced Autopilot
- 18" velgen

Ik ben geslaagd bij mijnduurzameauto, vriendelijke gozer, goede communicatie - ook via whatsapp. Kon niet echt schuiven met de prijs want de oude diesel inruil ging niet direct via hem. Toch fijn dat inruil mogelijk was. De auto zelf was nog niet gepoetst, maar zag er prima uit, na een test ritje gelijk maar gekocht want met een trekhaak zijn relatief schaars.

Er stond daar nog een hele mooie blauwe met 'echt' FSD voor 20.9k, maar zonder trekhaak. Anders was het die geworden :P

---------------

Het rijden met autopilot vind ik persoonlijk erg fijn, hij houdt hem heel goed tussen de lijntjes en houdt netjes afstand van de auto voor je.
Proficiat! 140k is toch al een flink aantal kilometers. Voldoende vertrouwen dus voor de toekomst? Wel leuk dat er ook eap opzit dat zie je bijna nergens. Mogen we weten wat je ervoor hebt betaald?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:10
Dix0r schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:14:
[...]

Proficiat! 140k is toch al een flink aantal kilometers. Voldoende vertrouwen dus voor de toekomst? Wel leuk dat er ook eap opzit dat zie je bijna nergens. Mogen we weten wat je ervoor hebt betaald?
Ja je ziet er ook veel staan van 200k+ km met nog batterij SoH check van boven de 80% dus wat dat betreft komt het wel goed. De vraagprijs was 19990 en kreeg nog ~4k inruil voor m'n diesel. Had misschien een betere prijs kunnen vinden/regelen maar vond het wel prima zo :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 19:30
Dix0r schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:14:
[...]

Km stand zou ik mij niet zo erg zorgen over maken bij een elektrische auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:53
Ook gewoon een long range gekocht met 166k km, maak me er niet zo zorgen om, heb er wel vertrouwen in. Interieur als nieuw wel wat plekjes aan de buitenkant maar is op te lossen. Net geen 17k voor betaald. Met trekhaak!

En ik geloof ook wel dat je, mocht je accu problemen geven, je hem kan repareren door losse cellen te vervangen ipv het hele pakket. Komen alleen maar meer van die accu repareer bedrijfjes op de markt gok ik zo.

[ Voor 32% gewijzigd door michaeltb op 29-01-2025 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bose321
Platte_Band schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:08:

Het is geworden:

- Long Range
- Grijs
- ~140k km
- Trekhaak
- Enhanced Autopilot
- 18" velgen

---------------

Nice, gefeliciteerd. Ik heb hem voorbij zien komen en heb er nog over getwijfeld. Nette prijs voor een nette auto denk ik zo.

Zo te zien komt er nog een mooie zwarte Long Range RWD aan met FSD(!) (zonder trekhaak) voor de mensen die er zo eentje specifiek zoeken: https://nl.bca-europe.com...5&SR=10&SourceSystem=PEEP

[ Voor 29% gewijzigd door Bose321 op 29-01-2025 09:50 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
(jarig!)
michaeltb schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:52:
Ook gewoon een long range gekocht met 166k km, maak me er niet zo zorgen om, heb er wel vertrouwen in. Interieur als nieuw wel wat plekjes aan de buitenkant maar is op te lossen. Net geen 17k voor betaald. Met trekhaak!

En ik geloof ook wel dat je, mocht je accu problemen geven, je hem kan repareren door losse cellen te vervangen ipv het hele pakket. Komen alleen maar meer van die accu repareer bedrijfjes op de markt gok ik zo.
Losse cellen repareren, dat is nieuw voor mij als optie / mogelijkheid. Is dat via Tesla of via andere partijen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Dix0r schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:03:
[...]

Losse cellen repareren, dat is nieuw voor mij als optie / mogelijkheid. Is dat via Tesla of via andere partijen?
Beetje offtopic maar je vind hier zo'n bedrijf bijv.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Klopt het dat de prijzen niet echt verder gedaald zijn de afgelopen maanden, had verwacht dat deze sneller omlaag zouden gaan door het verwachte grote aanbod?

Overweeg zelf mijn M3P te verkopen, maar weet niet zo goed hoe de markt nu is. Staan de aangeboden auto's lang te koop over het algemeen of zit er wel een aardige omloopsnelheid in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
(jarig!)
Malt007 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:00:
Klopt het dat de prijzen niet echt verder gedaald zijn de afgelopen maanden, had verwacht dat deze sneller omlaag zouden gaan door het verwachte grote aanbod?

Overweeg zelf mijn M3P te verkopen, maar weet niet zo goed hoe de markt nu is. Staan de aangeboden auto's lang te koop over het algemeen of zit er wel een aardige omloopsnelheid in?
Ik volg het al even. Ik denk dat ze sinds nov/dec minimaal zijn gestegen.
Het aanbod is desalniettemin groter. Wat het met de prijs gaat doen blijft koffie dik kijken. Eea zal veel afhangen van daadwerkelijke afname in NL. De uitspraken van Musk helpen daar wellicht niet in mee anderzijds is het gewoon een goede auto.

Alternatief voor de handelaren is waarschijnlijk alsnog export waardoor ze niet zoveel aan de prijs doen (?)

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 29-01-2025 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:50
Malt007 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:00:

ik riep hier vorig jaar zomer tot oktober al dat die wilde west verhalen helemaal niet zouden gebeuren. Ik volg het nu weer paar weken maar ben nog steeds erg blij dat ik voor 21,5k mijn 2019 M3LR over gekocht heb van de LM vorig jaar september. Zie tot nog toe amper betere deals ondanks de extreme lading M3's die op de markt gekomen zijn.

Ging om een M3LR, 2019, wit, zwart interieur, trekhaak op kenteken, donkere ramen, 19" wielen, acc. boost, en 117k km. geen krasjes, deukjes of wat dan ook

Enige wat er wel eens lang komt voor prijzen rond de 17k (voor een LR) zijn totaal afgebeerde modellen of met hoge km standen.

In het M3 MY topic veel mensen die liepen te schreeuwen dat de prijzen onder de 15k zouden komen 8)7 _O-

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:34

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Hier nu eentje op het oog;

Blauwe Long Range,
<100.000 KM gelopen
Prijs €23.500.
Voorste draagarmen reeds vervangen.

En de diesel kan worden ingeruild.
Aandachtspuntje; voor en achter verschillende banden. wel voldoende profiel.
En wat cosmetisch op de voorbumper.

Twijfel begint een beetje toe te slaan...

[ Voor 6% gewijzigd door WishmasterNL op 29-01-2025 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
WishmasterNL schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:46:

Blauwe Long Range,
<100.000 KM gelopen
Prijs €23.500.

Waar twijfel je over? Ik zou voor een half setje bandjes en een spotrepair op de bumper (die doen de verkopers vaak nog wel voor je) een auto die verder voldoet niet laten lopen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb gereageerd op een auto met de vraag voor een inruilvoorstel. De verkoper gaf al aan dat de inruil niet zijn handel was maar zou een bod doen. Nog niks gehoord verder, heb hem vanmiddag bericht gedaan dat ik ook wel zonder inruil wil.

Dan gaat de huidige auto naar zo'n verkoopsite, de prijs die ik daar krijg zal ongeveer hetzelfde zijn (had ook al een lager bod zelfs) en dat scheelt gedoe denk ik.

Maar nu hoor ik dus niks meer van de verkoper. :X
Ah, toch nog bericht. Denk dat dit wel wat gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 29-01-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
WishmasterNL schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:46:

Blauwe Long Range,
<100.000 KM gelopen
Prijs €23.500.

Wat @RonJ zegt. 2 verschillende banden kan allerlei redenen hebben. Band stuk gereden en het type band wat erop zat is niet leverbaar dus 2 nieuwe banden. Kan zijn dat de oude eigenaar een andere band wilde proberen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Steenslag, als je dat bedoelt, hou je toch niet tegen, zeker op de snelweg.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
pjot1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Wat @RonJ zegt. 2 verschillende banden kan allerlei redenen hebben. Band stuk gereden en het type band wat erop zat is niet leverbaar dus 2 nieuwe banden. Kan zijn dat de oude eigenaar een andere band wilde proberen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Steenslag, als je dat bedoelt, hou je toch niet tegen, zeker op de snelweg.
Denk eerder dat het met de APK te maken had. Deze verloopt vaak een paar weken voordat de auto eruit gaat. Versleten banden op één as (bij de SR met name achter) die dus onvoldoende profiel hebben, is afkeur. De leasemaatschappij laat dan niet twee nieuwe banden op de auto gooien, maar laat gebruikte banden monteren. Of als je wat meer geluk hebt, zetten ze er wél nieuwe banden op, maar kan het zijn dat dit een ander merk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
ZXRY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Denk eerder dat het met de APK te maken had. Deze verloopt vaak een paar weken voordat de auto eruit gaat. Versleten banden op één as (bij de SR met name achter) die dus onvoldoende profiel hebben, is afkeur. De leasemaatschappij laat dan niet twee nieuwe banden op de auto gooien, maar laat gebruikte banden monteren. Of als je wat meer geluk hebt, zetten ze er wél nieuwe banden op, maar kan het zijn dat dit een ander merk is.
Precies! Het kan allerlei redenen hebben. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 17:59
anti elppa schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:59:
[...]

ik riep hier vorig jaar zomer tot oktober al dat die wilde west verhalen helemaal niet zouden gebeuren. Ik volg het nu weer paar weken maar ben nog steeds erg blij dat ik voor 21,5k mijn 2019 M3LR over gekocht heb van de LM vorig jaar september. Zie tot nog toe amper betere deals ondanks de extreme lading M3's die op de markt gekomen zijn.

Ging om een M3LR, 2019, wit, zwart interieur, trekhaak op kenteken, donkere ramen, 19" wielen, acc. boost, en 117k km. geen krasjes, deukjes of wat dan ook

Enige wat er wel eens lang komt voor prijzen rond de 17k (voor een LR) zijn totaal afgebeerde modellen of met hoge km standen.

In het M3 MY topic veel mensen die liepen te schreeuwen dat de prijzen onder de 15k zouden komen 8)7 _O-
Ik heb in dat topic geen geschreeuw daarover gezien. Wel werd door sommigen (waaronder ik) de verwachting/hoop uitgesproken dat rond deze tijd Model 3's aangeboden zouden worden van rondom of beneden de inmiddels veelbesproken grens van 15.000 euro, en dit met inbegrip van SR-modellen met wat pittigere kilometerstanden op de teller. Dat beeld is ook werkelijkheid geworden, al lijken de prijzen momenteel inderdaad weer iets omhoog te kruipen. Nu ben ik zelf niet meer in de markt voor een tweedehands Tesla, maar degenen die nog wel geïnteresseerd zijn hebben de boot zeker niet gemist. Verdere prijsdalingen vanaf nu gaan overigens puur veroorzaakt worden door het vorderen van leeftijd en kilometerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er zijn wel wat artikelen online geweest over die koopjes die dat bevordert hebben denk ik:
- https://www.anwb.nl/auto/...vs-in-2024-stuk-goedkoper
- https://www.autoweek.nl/a...el-goedkoper-dan-verwacht
In de praktijk kan dat erop neerkomen dat je straks tal van Tesla's Model 3 op het internet treft die nog slechts wat meer dan tien mille moeten kosten. Zeker onder de €15.000 is er straks naar verwachting heel wat aanbod en dan gaat het echt niet alleen om auto's die astronomische kilometerstanden op de teller hebben. De verwachting is dat er eind dit jaar en begin volgend jaar meer dan tienduizend Tesla's Model 3 op de occasionmarkt bij komen.
Die M3 vooraan op die foto van het ANWB artikel is nog niet van eigenaar verandert zo te zien, dus er zijn er nog een paar onderweg wellicht. :+

[ Voor 32% gewijzigd door Beekforel op 29-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
michaeltb schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:52:

Bij Tesla gaat dit niet, Tesla heeft geen pakketten met losse modules. Maar ook daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Bij een goed ontworpen pakket gaan er zelden tot nooit individuele cellen kapot, elke cel degradeert in principe. Maar goed, ik heb pakketten gezien met ruim 300.000km (van Tesla) met omen nabij de 80% SOH. dus echt geen reden om je zorgen over te maken.

Mijn Stromer accu heeft ongeveer 65% SOH, laadt nog steeds netjes tot 100% en de kalibratie van de BMS is ook nog goed, valt niet raar uit of loopt extreem snel leeg. Ik heb voor deze fietsaccu ook al erg veel kilometers (35.000km) da's voor een fietsaccu extreem veel. Maar vooralsnog genoeg voor mijn enkeltje W-W van 25km. Dus ik rijd hem nog even.

Zolang je geen gekke dingen hebt, geen gekke temperaturen kan je prima rijden met een ouder wordende accus is mijn ervaring! Mijn Zero SR is ook al 10j oud, ik schat nog rond de 90% SOH (geen gek hoge kmstand)_ dus gewoon genieten en niet te veel over de accu nadenken! :*) _/-\o_

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Diegene die een exemplaar met FSD gekocht hebben zijn nu wel spekkoper. Die gaan een gratis upgrade naar HW4.0 krijgen lees ik. Los van dat de belofte natuurlijk was dat 3.0 het ook zou kunnen en je er in de EU vooralsnog weinig aan hebt, zal dat wel de prijzen van die exemplaren omhoog gaan duwen verwacht ik.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
barta123 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Bij Tesla gaat dit niet, Tesla heeft geen pakketten met losse modules. Maar ook daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Hangt van de versie/bouwjaar af. De allereerste 3's hadden een model-s stijl batterij met relatief kleine modules die nog wel enigszins los te vervangen zijn, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7pSppSixF9oYxT4VROU-fR258w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKXrUtDjqdXGoA4HJRnIear7.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna zijn ze al snel naar 4 lange (waarvan 2 iets korter) modules gegaan, in eerste instantie voor de SR+ en daarna ook de LR accu's. Die zijn volledig gevuld zijn met een soort brand-absorberende pur-lijm. Die zijn vrijwel onmogelijk te repareren. Aan de andere kant zijn de accu's van de 3/Y dusdanig betrouwbaar geworden dat dat ook niet zo'n issue is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9A1FusyCeTa8CEOQVUPEKuTlb3E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RkfCPAkQbDCYzZy5WTpp4zt0.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 30-01-2025 09:33 ]

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Donki
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-07 10:43
ik heb onlangs een model 3 long range gekocht bij auto corsten, ik werd er echt keurig netjes geholpen. De auto die ik kocht was nét binnen en had (nog) een krakend geluid bij het sturen. De verkoper vertelde dat dit een draagarm was en dat dit nog gemaakt werd. Hij vertelde dat dit euvel wel vaker voorkomt maar dat dit zo gefixt is.(1,5 uur werk). ze hadden deze gewoon op voorraad liggen. Een dag later kon ik de auto al ophalen, draagarm vervangen , geluid was weg. Fijne dealer die zijn afspraak na komt. De auto bevalt de eerste weken in ieder geval heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bose321
RonJ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:56:
Diegene die een exemplaar met FSD gekocht hebben zijn nu wel spekkoper. Die gaan een gratis upgrade naar HW4.0 krijgen lees ik. Los van dat de belofte natuurlijk was dat 3.0 het ook zou kunnen en je er in de EU vooralsnog weinig aan hebt, zal dat wel de prijzen van die exemplaren omhoog gaan duwen verwacht ik.
Dat is inderdaad ook mijn hoop (je moet het natuurlijk altijd maar zien in de toekomst) bij de aanschaf van een occasion als hij niet heel veel duurder is. Is het nu trouwens echt bevestigd? Want het is wel eens genoemd eerder al. Maar ook dat HW4 wss niet te retrofitten is, maar wel weer een 4.5 of 5 in de toekomst waarschijnlijk. Wel van de zomer in Zwitserland te gebruiken overigens. Dan vraag ik me af of je als buitenlander met een FSD geschikte Tesla 'opeens' FSD hebt, of dat je echt een Zwitsers geregistreerde auto moet hebben. Maargoed dat is toekomstmuziek.

[ Voor 9% gewijzigd door Bose321 op 30-01-2025 09:34 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

RonJ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:56:
Waar lees je dit?
Bose321 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Dat is inderdaad ook mijn hoop (je moet het natuurlijk altijd maar zien in de toekomst) bij de aanschaf van een occasion als hij niet heel veel duurder is. Is het nu trouwens echt bevestigd? Want het is wel eens genoemd eerder al. Maar ook dat HW4 wss niet te retrofitten is, maar wel weer een 4.5 of 5 in de toekomst waarschijnlijk. Wel van de zomer in Zwitserland te gebruiken overigens. Dan vraag ik me af of je als buitenlander met een FSD geschikte Tesla 'opeens' FSD hebt, of dat je echt een Zwitsers geregistreerde auto moet hebben. Maargoed dat is toekomstmuziek.
* Beekforel plant vakantie naar Zwitserland :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Beekforel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:36:
[...]

Waar lees je dit?

[...]

* Beekforel plant vakantie naar Zwitserland :+
Op X. Schijnt musk bevestigd te hebben in de earnings call gisteren. Gaan ook al een paar dagen foto’s rond van een retrofit computer.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 30-01-2025 09:56 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bose321
RonJ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Op X. Schijnt musk bevestigd te hebben in de earnings call gisteren. Gaan ook al een paar dagen foto’s rond van een retrofit computer.
Belangrijk detail: if FSD (Unsupervised) cannot function properly on HW3.

Dan is de vraag natuurlijk, wat is de definitie van 'properly'? Als ik nu filmpjes zie van FSD 12.6.2 op HW3 dan denk ik ook al van: nou dat ziet er goed uit! Hiermee zeggen ze dus ook dat unsupervised geen reden voor een upgrade is, en alleen unsupervised als het dus niet fatsoenlijk werkt. Dat is heel open voor interpretatie nog.

Fanaleds.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:48
Hoop is uitgestelde teleurstelling.

Ik maak me geen illusie over de legaliteit van FSD in Europa, de komende tien jaar. Mocht het ooit worden goedgekeurd op de weg is m'n Model 3 allang weggerot vermoed ik.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Nog even over de SoH, ik heb er eentje gevonden met 86% (weet niet hoe dat is gemeten), met 150k km. Is dat iets om je zorgen over te maken? Als in, zou je die zelf liever laten staan en iets zoeken want in de hoge 80% zit of rond de 90%? Of ga je dit echt niet merken? Het klinkt zo laag voor mijn idee.
EvaluationCopy schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:08:
Hoop is uitgestelde teleurstelling.

Ik maak me geen illusie over de legaliteit van FSD in Europa, de komende tien jaar. Mocht het ooit worden goedgekeurd op de weg is m'n Model 3 allang weggerot vermoed ik.
We gaan het zien. Als ik er eentje kan vinden voor niet (veel) meer vind ik het wel waard voor in ieder geval de EAP. Ik koop toch wel een Tesla stiekem voor het hoge gadget-gehalte. ;) Het kan soms snel gaan als er iemand aan wat touwtjes trekt...

[ Voor 55% gewijzigd door Bose321 op 30-01-2025 10:22 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Bose321 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Belangrijk detail: if FSD (Unsupervised) cannot function properly on HW3.

Dan is de vraag natuurlijk, wat is de definitie van 'properly'? Als ik nu filmpjes zie van FSD 12.6.2 op HW3 dan denk ik ook al van: nou dat ziet er goed uit! Hiermee zeggen ze dus ook dat unsupervised geen reden voor een upgrade is, en alleen unsupervised als het dus niet fatsoenlijk werkt. Dat is heel open voor interpretatie nog.
Ja correct idd. Maar ze zullen geen retrofit hardware ontworpen en gebouwd hebben als de kans niet groot is dat dat dus niet gaat lukken.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
Bose321 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:21:
Nog even over de SoH, ik heb er eentje gevonden met 86% (weet niet hoe dat is gemeten), met 150k km. Is dat iets om je zorgen over te maken? Als in, zou je die zelf liever laten staan en iets zoeken want in de hoge 80% zit of rond de 90%? Of ga je dit echt niet merken? Het klinkt zo laag voor mijn idee.
Veel SR+'s zitten, althans de advertenties waarbij zo'n SoH-certificaat is bijgevoegd, wel rond de 85%. Zeker de auto's met km-standen van boven de 100k+ km. Toen ik nog actief op zoek was zag ik veel zo'n beetje in de 81% tot 90% range zitten qua accudegradatie, mede afhankelijk van km-stand.

Of je daar mee kan leven, is aan jou. Je kan o.a. kijken of de overgebleven range voor jouw levensstijl adequaat is. Besef wel dat accudegradatie, zeker bij Tesla's, de eerste pakweg 10% relatief hard gaat. Daarna stabiliseert het, al zal de accudegradatie nooit 0 zijn natuurlijk.

Een andere manier om er naar te kijken; jouw exemplaar heeft nog 86% over na 150.000 km. Een accu is doorgaans bij <70% SoH 'op'. Dan zou je simpel gezegd die auto dik over de 300.000 km kunnen rijden, voordat je op dat punt zit. Er zitten meer nuances in natuurlijk, maar aan de andere kant gaat zoals gezegd de accudegradatie in het begin het hardst. Ik vermoed dat je daarom nog wel een stuk langer er mee kan doen, dan die drie ton km's.

Ik ben in ieder geval niet van plan om de auto zo lang te rijden. Ik weet mijn accudegradatie dan ook niet, behalve dat mijn range nog prima is. Ik ben wel benieuwd in hoeverre een toekomstige (in)koper 'moeilijk' zal doen als je hem wil inruilen met een SoH van bijv. 78%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Bose321 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:21:

[...]

We gaan het zien. Als ik er eentje kan vinden voor niet (veel) meer vind ik het wel waard voor in ieder geval de EAP. Ik koop toch wel een Tesla stiekem voor het hoge gadget-gehalte. ;) Het kan soms snel gaan als er iemand aan wat touwtjes trekt...
Meer dan 90% ga je gewoon niet vinden.. Het is een onvermijdelijk proces, degradatie.

Maar als je iets met rond 85-88% SOH vindt en je gaat er NETJES mee om (dus niet een accu als watertank gebruiken, als in - helemaal naar 100% laden en daarnaa weer naar 0%)

Maar zo veel mogelijk tussen 30 en 80% houden, dan gaat een accu heel lang mee. Gewoon niet te veel over dat getal nadenken en lekker rijden. Beste is dus om een zo groot mogelijk pakket te hebben, dan heb je niet snel een onbruikbare range... ;)

En zoals ik al aangaf, het kan best dat je uiteindelijk met 70% SOH nog steeds een prima functionerende batterij hebt. Maar ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die 200.000km met een auto rijden? (als jij die 5 jaar oude model 3 nog eens 5 jaar rijdt zetten veel mensen er niet veel meer dan 100.000km bij op) Dan is dit prima hoor!

Leaf verhalen ga je hiermee niet krijgen, die hebben gewoon geen thermisch beheer (geen koeling, niks) Tesla verwarmt hem zelfs voor als het heel koud is buiten, dat is erg belangrijk wil je de accu lang mee laten gaan... (koud snelladen resulteert in Lithium-plating, ofwel Lithium ophoping bij elektrodes en dat sloopt een accu gewoon op termijn. :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RTJ1990
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 19:51
Voor wie ook een schmützig of versleten stuur heeft, via marktplaats mijn stuur laten vervangen. Erg blij mee!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMrSWHDTfXC3ErW-XSWgylOzaK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOeh5rGiDzH9x4efTiphgdCC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaatdoek82
RTJ1990 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:20:
Voor wie ook een schmützig of versleten stuur heeft, via marktplaats mijn stuur laten vervangen. Erg blij mee![Afbeelding]
Netjes! Kom wel vaker die afgekloven stuurtjes tegen, fijn om te weten dat dit voor een 220 opgelost kan worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:58
Voor wie ook een schmützig of versleten stuur heeft, via marktplaats mijn stuur laten vervangen. Erg blij mee![Afbeelding]
Ziet er echt strak uit. Alleen jammer dat je helaas geen stuurverwarming kan toevoegen als je model dat oorspronkelijk ook niet heeft.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Heb je je eigen stuur echt opgestuurd (pun intended)? Was dat een lastig karweitje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJ1990
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 19:51
Red devil schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Heb je je eigen stuur echt opgestuurd (pun intended)? Was dat een lastig karweitje?
Nee, langs geweest in Den Haag en is daar ter plekke gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 16:05
Ben ook in de markt voor een model 3.
Iemand ervaring met zowel de LR als de Performance? Ben vooral benieuwd naar het comfort van de 20" velgen tegenover de standaard 18" of 19".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 23:21

Archimond

Lopende Helpdesk

Denken jullie FSD het waard is? Ik zag dit artikel: https://www.autoblog.nl/n...betalende-klanten-7030817
Het is maar afwachten of mensen met FSD pakket het autonoom rijden nog wel krijgen.

Dit jaar komt Tesla met goedkopere modellen: https://www.autoweek.nl/a...lmoesje-van-oud-en-nieuw/
Dat zal de prijs misschien nog wel verder drukken?

Nog een tip: bij Euromaster kan je voor €85 de Aviloo batterijtest laten doen: https://www.euromaster.nl...2EWevYyPmMR0oivKSG3n2pIWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Archimond schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:25:

Nog een tip: bij Euromaster kan je voor €85 de Aviloo batterijtest laten doen: https://www.euromaster.nl...2EWevYyPmMR0oivKSG3n2pIWW
Dat is geen batterijtest maar een uitdraai van het percentage dat het BMC van de auto zelf aangeeft, en daarbij nog wat gegevens van de laadgeschiedenis. Slechte cellen bv pik je daarmee niet op.
Een echte test doe je niet in een paar minuten, dan moet er echt een lading worden leeggereden.
75 euro voor iets wat je met OBD uitlezen kan is... leuk verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
dannzyx schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:19:
Ben ook in de markt voor een model 3.
Iemand ervaring met zowel de LR als de Performance? Ben vooral benieuwd naar het comfort van de 20" velgen tegenover de standaard 18" of 19".
18" geeft je de meeste comfort en range. Geloof dat het verschil tussen 18 en 19" iets van 3.4% is.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Archimond schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:25:
Denken jullie FSD het waard is? Ik zag dit artikel: https://www.autoblog.nl/n...betalende-klanten-7030817
Het is maar afwachten of mensen met FSD pakket het autonoom rijden nog wel krijgen.

Dit jaar komt Tesla met goedkopere modellen: https://www.autoweek.nl/a...lmoesje-van-oud-en-nieuw/
Dat zal de prijs misschien nog wel verder drukken?

Het is aan jezelf of dat het waard is. Zijn echt 2 kampen over het algemeen. Of en wanneer het hier ook bruikbaar wordt is nog niet zeker. Er is wel sprake over een HW4 retrofit, dus dat is wel mooi meegenomen de extra rekenkracht als je het FSD pakket hebt. Sowieso vind ik de EAP features ook al leuk.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndevriess
  • Laatst online: 16-09 12:24
Vrijdagochtenddilemma – misschien kunnen jullie me helpen de knoop door te hakken.

Ik ben van plan een Tesla Model 3 aan te schaffen en volg dit topic al een tijdje. Mijn wensen:
Budget: €17.000 - €18.000
Trekhaak (voor fietsdrager of koffer)
Thuisladen (€0,16/kWh)

Voor dit budget twijfel ik tussen:
Model 3 Long Range (LR) met 180.000 - 200.000 km
Model 3 Standard Range Plus (SR+) met 100.000 - 130.000 km (dus nog garantie)

Ik rijd nu een lease SR uit 2019 en rij 20.000 km per jaar. De LR is niet per se nodig, maar het extra bereik voelt wel prettig voor de toekomst.

Ik ben van plan om de auto 4 à 5 jaar te houden. Wat zouden jullie doen?

Voorbeelden
LR - https://www.autowereld.nl...tor-40874094/details.html
LR - https://www.autowientjes....75kwh-leer-pano-g-504-xj/
SR - https://www.autowereld.nl...aak-40497565/details.html
SR - https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2019-56900735
SR- https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2019-56648847

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
@martijndevriess

Hoe ziet je 'verbruik' er uit? 20.000km is niet heel veel maar ook niet weinig. Wat voor ritten maak je of wil je maken? Wil je forenzen met de Tesla en hoe ver is je werk enkele reis? Wil je er mee op vakantie en waar naar toe?

Kom je nu ooit range te kort?

[ Voor 6% gewijzigd door EvaluationCopy op 31-01-2025 09:30 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndevriess
EvaluationCopy schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:30:
@martijndevriess

Hoe ziet je 'verbruik' er uit? 20.000km is niet heel veel maar ook niet weinig. Wat voor ritten maak je of wil je maken? Wil je forenzen met de Tesla en hoe ver is je werk enkele reis? Wil je er mee op vakantie en waar naar toe?

Kom je nu ooit range te kort?
@EvaluationCopy
2-3x per week 30km woon-werk (enkel)
4x per week 10km school van mijn zoontje (enkel)
vakantie midden Italie 1600km (enkeltje) en soms nog weekendje weg maar niet heel ver.
Veel korte ritjes dus.
Dat is de situatie nu, maar in mijn hoofd zit ook nog een eventuele verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
De SR ken je al dus je weet goed of dat past. Die 1600km Italië (neem aan eens per jaar ;) ) zal ook wel lukken, kost misschien iets meer tijd dan met een LR omdat je met de laatste misschien een keer een supercharger verderop neemt. Maar veel verschil zal dat niet maken.

Het zal van die 'eventuele verandering' afhangen of een LR voor jou de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndevriess
EvaluationCopy schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:04:
De SR ken je al dus je weet goed of dat past. Die 1600km Italië (neem aan eens per jaar ;) ) zal ook wel lukken, kost misschien iets meer tijd dan met een LR omdat je met de laatste misschien een keer een supercharger verderop neemt. Maar veel verschil zal dat niet maken.

Het zal van die 'eventuele verandering' afhangen of een LR voor jou de moeite waard is.
Ja klopt, het past meestal wel. En met af en toe boven de 80% redden we het wel.
En ander ding is de garantie op de accu en motor. Voor een SR gaan voelt meer als een veilige keuze door de garantie. Aan de andere kant verwacht ik met een LR 200k km ook makkelijk nog 100k km te rijden. LR voelt gewoon als meer comfort. Dus wat is wijsheid? Ik lees natuurlijk hoe ander hun keuze hebben gemaakt voor SR of LR maar als je de knoop door moet hakken is het toch lastiger :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
EvaluationCopy schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:04:

Met een SR+ worden het wel veel meer laadstops, dat moet je niet vergeten.. scheelt misschien een half uur op 1000km, maar wel elke 150km laden. Met de LR kan je misschien 200-250km tussen laadstops doen (moet je even ABRP checken)

Ik zou zelf voor de LR gaan. Maar wel met zekerheid dat de accu getest is!

Een SR zou ik alleen met LFP doen, omdat je dan meer bruikbare dagelijkse range hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
barta123 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:18:
[...]

Met een SR+ worden het wel veel meer laadstops, dat moet je niet vergeten.. scheelt misschien een half uur op 1000km, maar wel elke 150km laden. Met de LR kan je misschien 200-250km tussen laadstops doen (moet je even ABRP checken)

Ik zou zelf voor de LR gaan. Maar wel met zekerheid dat de accu getest is!

Een SR zou ik alleen met LFP doen, omdat je dan meer bruikbare dagelijkse range hebt
mijn ervaring is idd bij een LR 2019 dat je de eerste stint 300km pakt. Daarna zo 200 a 220 aangezien je ook niet te lang aan de lader wil hangen. Iig zeker niet voorbij de 75% gaan, laden gaat dan echt langzaam.

Bij mijn nieuwe M3P is het wel echt anders, die is een stuk zuiniger. Daar haal ik de 340 wel in de 1e stint. Alleen is de LG accu echt slechter kwa vasthouden laadsnelheid. Voorbij de 50% SOC kakt de boel echt in.
Effect is dat ik dus al met al ongeveer even lang doe over 1000km. Wat wel jammer is, aangezien de auto echt stuk zuiniger is dan de oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Aangezien je kunt thuisladen is meerwaarde van LR waarschijnlijk beperkt tot de vakanties.
De LR zit twee staffels hoger in de MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndevriess
Bedankt voor jullie reacties. Niemand komt terug op het punt LR zonder garantie op batterij en motor of SR met nog circa 40-50k km garantie. Ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat is nou eigenlijk acceptabel qua kilometers voor een Model 3 uit December 2019? ik heb eentje op het oog, SR+ met bijna 80k kilometer. Hoe kun je zien qua degradatie hoever een accu is gezakt in range?

[ Voor 3% gewijzigd door R2-D2 op 31-01-2025 10:44 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
R2-D2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:41:
Wat is nou eigenlijk acceptabel qua kilometers voor een Model 3 uit December 2019? ik heb eentje op het oog, Standard RWD Plus met bijna 80k kilometer. Hoe kun je zien qua degradatie hoever een accu is gezakt in range?
Ik zit eigenlijk (dan met een LR) met het zelfde dilemma.
Alleen je zit ook gewoon met leeftijd & degradatie i.p.v. puur kilometers. Hoe is er geladen v.w.b. min/max, snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
martijndevriess schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:39:
Bedankt voor jullie reacties. Niemand komt terug op het punt LR zonder garantie op batterij en motor of SR met nog circa 40-50k km garantie. Ben benieuwd hoe jullie daar over denken.
zijn er best veel met meer dan die garantie limiet en zo vaak hoor je niet dat de accu het niet meer doet. Sowieso moet je dan 30% degradatie hebben om op garantie terug te mogen vallen. Je ziet vrijwel nooit hogere degradatie dan 20%. Meeste (Bij een LR) zitten tussen de 10 en 15%. De mijne is ook 11% bij 118km en eigenlijk aardig stabiel laatste 2 jaar). Gros van de degradatie gebeurde in eerst jaar.

Ik zou me totaal geen zorgen maken iig om die garantie. Oh en de motors hoor je al helemaal nooit dat die kapot gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door anti elppa op 31-01-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
R2-D2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:41:
Wat is nou eigenlijk acceptabel qua kilometers voor een Model 3 uit December 2019? ik heb eentje op het oog, SR+ met bijna 80k kilometer. Hoe kun je zien qua degradatie hoever een accu is gezakt in range?
Je kan kijken wat de GOM zegt bij 100% geladen en die dan delen op de begin stand van een SR. Geen idee wat die was. De LR was 499 volgens mij.

optie 2 is een test laten doen door het bedrijf incl certificaat. Nog andere optie (maar daar gaat geen enkel autobedrijf aan meewerken) is de self accu test uitvoeren in het tesla service menu. Dit duurt 24h, maar is wel aardig precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaatdoek82
anti elppa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:53:
[...]

zijn er best veel met meer dan die garantie limiet en zo vaak hoor je niet dat de accu het niet meer doet. Sowieso moet je dan 30% degradatie hebben om op garantie terug te mogen vallen. Je ziet vrijwel nooit hogere degradatie dan 20%. Meeste (Bij een LR) zitten tussen de 10 en 15%. De mijne is ook 12% bij 118km en eigenlijk aardig stabiel laatste 2 jaar). Gros van de degradatie gebeurde in eerst jaar.

Ik zou me totaal geen zorgen maken iig om die garantie
Eerst ~10% gaat eraf in de eerste paar jaar, daarna stabiliseert het enig sinds inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:28
martijndevriess schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:22:
Vrijdagochtenddilemma – misschien kunnen jullie me helpen de knoop door te hakken.

Ik rijd nu een lease SR uit 2019 en rij 20.000 km per jaar. De LR is niet per se nodig, maar het extra bereik voelt wel prettig voor de toekomst.

Ik ben van plan om de auto 4 à 5 jaar te houden. Wat zouden jullie doen?
IVM chemische samensteling van de accu's van de 2019 en 2020 versies, zou ik altijd de grootste accu nemen. Die NCA kun je nu eenmaal niet zo vaak opladen en degradeert vrij snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Vaatdoek82 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Eerst ~10% gaat eraf in de eerste paar jaar, daarna stabiliseert het enig sinds inderdaad.
Dat verschilt heel erg per type accu. Tesla gebruikt verschillende chemische samenstellingen. In het verleden vaak NCA, daarna NMC en LFP. Die NCA accu's kun je ongeveer 500 keer opladen, totdat ze tot 70% gedegradeerd zijn. Eigenlijk wil je die accu's overslaan. Die worden snel onbruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
fisherman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Dat verschilt heel erg per type accu. Tesla gebruikt verschillende chemische samenstellingen. In het verleden vaak NCA, daarna NMC en LFP. Die NCA accu's kun je ongeveer 500 keer opladen, totdat ze tot 70% gedegradeerd zijn. Eigenlijk wil je die accu's overslaan. Die worden snel onbruikbaar.
500 keer voor een NCA accu? dat lijkt mij toch absurd! als je na gaat dat je voor elke volle lading ongeveer 250 echte kilometer kunt laden voor de SR+. Dan is de accu voor het grootste gedeelte al gaar bij 125.000 kilometer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
fisherman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Dat is wel heel erg overdreven. Meeste onderzoeken gaan uit van 1000x. Is ook logisch. Ga je uit van jouw verhaal dan is het 70kwh (even wat minder omdat je degradatie hebt, daarom dus niet 79kwh) x 500 / 200wh/km = 175k km. Ga jij nu maar eens LR's M3's uit 2019 vinden die op 30% degradatie staan. Juist die vind je niet. Er zijn er zelfs die op 400k km staan en nog niet eens in de buurt komen van die 30%.

Vul je het verhaal in voor 1000 cycles dan kom je op 350k km, wat veel dichter bij de werkelijkheid zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
R2-D2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:18:
[...]

500 keer voor een NCA accu? dat lijkt mij toch absurd! als je na gaat dat je voor elke volle lading ongeveer 250 kilometer kunt laden voor de SR+. Dat is de accu voor het grootste gedeelte al gaar bij 125.000 kilometer 8)7
Die accu's gaan inderdaad niet zo heel lang mee. Wel iets langer dan 125k, maar voordat ze het dubbele halen zijn ze al wel onder de 70% gezakt.
Ze zijn daarna natuurlijk niet stuk, alleen een stuk minder bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
anti elppa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Dat is wel heel erg overdreven. Meeste onderzoeken gaan uit van 1000x. Is ook logisch. Ga je uit van jouw verhaal dan is het 70kwh (even wat minder omdat je degradatie hebt, daarom dus niet 79kwh) x 500 / 200wh/km = 175k km. Ga jij nu maar eens LR's M3's uit 2019 vinden die op 30% degradatie staan. Juist die vind je niet. Er zijn er zelfs die op 400k km staan en nog niet eens in de buurt komen van die 30%.

Vul je het verhaal in voor 1000 cycles dan kom je op 350k km, wat veel dichter bij de werkelijkheid zit
Het is toch echt 500 hoor. 500 hele cycles wel te verstaan. Dus inderdaad een stuk of 1000 halve cycles die eerder overeen komen met normaal gebruik. Niemand laadt op van 0 tot 100 procent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj435kpVZ8AoJZ1j-E4XS2c7E5c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFDyks7LGSlLtTdfWTu00DLE.jpg?f=fotoalbum_small
Pagina: 1 ... 14 ... 26 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.