Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35
Rvanlaak schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:33:
Ook op zoek naar een LR met FSD hier, voor zo rond en nabij de EUR 20k.

Ik begin een beetje te begrijpen dat Tesla zaken anders aanpakt dan normaliter, maar zou een dealer vragen over onderhoud niet sowieso moeten kunnen beantwoorden?
Die info geeft Tesla meestal niet en al helemaal niet als je nog geen eigenaar bent. Maar je kan denk ik bij de meeste model 3's wel aannemen, "welk onderhoud?"

Je wilt denk ik alleen/vooral checken of de draagarmen al vervangen zijn en of de terugroepactie aan de kofferbak-kabelboom gedaan is (openstaande terugroepacties kan je op ovi.rdw.nl zien op basis van het kenteken of hier bij Tesla op basis van het VIN). Verder is er 9/10x verder helemaal niks aan gedaan, tenminste niet bij Tesla.

Formeel moet er na 2/4/6 jaar het eea onderhouden worden, maar reken er maar niet op dat dat bij de meeste leaseauto's gedaan is, dat mag jij als nieuwe eigenaar doen (bij ICE niet anders trouwens, daar ben je als koper van een ex-leasebak vaak ook snel aan de beurt voor multiriemen, remschijven, koppelingen, aircoservices, verstuivers, etc.).

Banden, interieurfilters (voor zover mensen dat interesseert/laten doen) en ruitenwisserbladen gaan (moeten) vaak buiten Tesla om gedaan en dat wordt dus ook niet geregistreerd door ze.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:26
Ik heb die 4-jaars beurt netjes bij Tesla laten doen toen en al m'n collega's aangespoord hetzelfde te doen.

Het is niet dat leaserijders níets om onderhoud geven. Deze beurt is terug te vinden in de onderhoudsapp in de auto overigens.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
EvaluationCopy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:00:
Ik heb die 4-jaars beurt netjes bij Tesla laten doen toen en al m'n collega's aangespoord hetzelfde te doen.
Heel goed, maar toch zijn jullie echt in de minderheid vrees ik.
Het is niet dat leaserijders níets om onderhoud geven.
Het is deels dat de auto/app er volgens mij niet om vraagt. Het is ook "recommended", niet verplicht c.q. een voorwaarde voor garantie e.d. dus leasemaatschappijen pushen het uit financieel belang ook niet (of ontmoedigen het zelfs, zoals de mijne toen, moest er echt om zeuren).

Ook is het sprookje dat EV's geen onderhoud nodig hebben iets te enthousiast en breed verspreid door de early adopters. Ik spreek regelmatig Tesla- en soms ook andere EV-rijders die echt oprecht denken dat er helemaal geen onderhoud hoeft te gebeuren. Het is wel véél minder tov een ICE, maar niet 0.

Sommige dingen hangen ook een beetje af van je eigen gebruikspatroon, rij je weinig/rustig en gebruik je vrijwel nooit de rem, dan is het wel verstandig om het jaar even de remklauwen te laten schoonmaken, anders gaan de remmen vastzitten. Rij je veel in de randstad-spits zoals ik en moet je toch regelmatig wel ff goed ankeren, dan is dat alweer veel minder een ding.

Tesla mag eea ook wel beter regelen/communiceren trouwens, dit is allemaal net ff te vrijblijvend voor de gemiddelde consument. Als je er niet zelf naar zoekt, krijg je nooit een melding oid dat je iets moet doen, terwijl men van andere auto's prominente onderhoudsmeldingen/lampjes gewend is.
Deze beurt is terug te vinden in de onderhoudsapp in de auto overigens.
Klopt, maar als je daarna de auto naar de nieuwe eigenaar overschrijft is de servicehistorie van de vorige eigenaar voor de nieuwe niet meer in de app terug te zien. Ik meen met de AVG als reden/excuus, niet helemaal onterecht, want als je echt wil zien wat er gebeurd is moet je de factuur van zo'n afspraak openen en daar staan persoonsgegevens op.

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 22-01-2025 15:16 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-05 16:40
Bose321 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Lijkt mij ook wel dat ze dat normaal gesproken horen te weten, als zij het onderhoud hadden opgevraagd...

Is dit wat voor je? https://www.autowereld.nl...soh-40822983/details.html

Dit is specifiek met trekhaak, weet niet of jij dat ook per se wil?
Je zit hier wel 3k km voor de verloop van de garantie van de accu toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:43
RonJ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:09:

Klopt, maar als je daarna de auto naar de nieuwe eigenaar overschrijft is de servicehistorie van de vorige eigenaar voor de nieuwe niet meer in de app terug te zien. Ik meen met de AVG als reden/excuus, niet helemaal onterecht, want als je echt wil zien wat er gebeurd is moet je de factuur van zo'n afspraak openen en daar staan persoonsgegevens op.
Denk dat het toch meer een keuze is van Tesla. Ik heb hier 2 Fords staan (Mach-E & Kuga PHEV). Als je als nieuwe gebruiker je aanmeld via de App dmv de VIM te scannen en verbinding te maken met de auto als ie gestart is dan krijg je de gehele onderhoudsbeurt historie te zien uitgevoerd door Ford. Zelfs als dit bij een ford Dealer in Europa geweest is buiten Nederland. Enige "beveiliging" die ze hebben is dat je altijd maar een admin account hebt dus de oude eigenaar moet zich afmelden voordat je als nieuwe eigenaar de controle hebt.

En ik kan je vertellen dat Ford echt een heel stuk minder goed is in Software dan Tesla ;) dus lijkt me meer een niet willen of interesseren dan niet kunnen of mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:34
Farmerwood schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Precies dit idd.
Daarom die test dus nog niet gedaan.
Zag ergens op reddit ook al de tip om het gewoon lekker op percentages te zetten en je vooral niet blind te staren op die km's. Ik heb het ook gedaan en het geeft toch wat meer rust.
Toinie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:22:
[...]

LR is 192.000km

[ Voor 22% gewijzigd door Verderf op 22-01-2025 15:33 ]

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-05 00:05
Tesla Hearse 3 Facelift Begrafeniswagen (Nieuw) (bj 2023)
€ 118.950,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Dit is ook een mooie. Lage kilometerstand en heel vlot op het kerkhof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mtouw78 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Denk dat het toch meer een keuze is van Tesla. Ik heb hier 2 Fords staan (Mach-E & Kuga PHEV). Als je als nieuwe gebruiker je aanmeld via de App dmv de VIM te scannen en verbinding te maken met de auto als ie gestart is dan krijg je de gehele onderhoudsbeurt historie te zien uitgevoerd door Ford. Zelfs als dit bij een ford Dealer in Europa geweest is buiten Nederland. Enige "beveiliging" die ze hebben is dat je altijd maar een admin account hebt dus de oude eigenaar moet zich afmelden voordat je als nieuwe eigenaar de controle hebt.

En ik kan je vertellen dat Ford echt een heel stuk minder goed is in Software dan Tesla ;) dus lijkt me meer een niet willen of interesseren dan niet kunnen of mogen.
Eens hoor, same voor VW trouwens, die verder ook een enorm slechte k*tapp hebben maar dit werkt dan weer wel goed. Daar zat het altijd voor de kenners altijd al in erWin, maar nu ook in de app/MyVW voor de eindgebruikers.

Kunnen ze idd ook heel makkelijk fixen in software. Maar zoals het nu gebouwd is (alleen heel hoogover een omschrijving van wat er gedaan is, maar waar de relevante details alleen in een pdf factuur staan) zou het niet mogen hier. Mogelijk komt dat daar nu wel prio/aandacht voor binnen bij de ongetwijfeld agile werkende developers, want nu pas wordt er echt massaal doorverkocht.

Misschien helpt het om massaal de onderhoudshistorie uit te vragen na aankoop via het servicemenu/chat in de app, dan ontstaat er vanzelf een incentive om dat werk weg te nemen door dit aan te passen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 22-01-2025 15:59 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:54
Maasluip schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:24:
[...]

Ik weet niet hoor, maar laatst zag ik 5,5% accu verbruikt waarvan 1,4% voor de verwarming.
Dat zijn geen peanuts.

(voor de duidelijkheid, dat is dus 1,4% van 100% SOC, niet van 5,5%)
Idem, vandaag ritje van niks gedaan, 13 km. Was 3.1% kwijt vanwege het rijden en 1.1% climate control. Niks geks gedaan, geen batterij voorverwarmd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:23
Vandaag van de service technieker een handige tip gekregen om te checken of de draagarmen op een M3 al vervangen zijn.

Als je aan de frunk de bovenste plastic plaat afneemt moet je aan de schroeven van de draagarmen markeringen van stift zien.
Bij mij zijn deze oranje. Als deze er niet op staan zijn ze 9/10 niet vervangen.

Die afdekking is geklikt, dus eraf te halen in 10 seconden tijd.

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-05 21:25
Rvanlaak schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:33:
Ook op zoek naar een LR met FSD hier, voor zo rond en nabij de EUR 20k.

Heb nu een drietal eerste lijntjes bij dealers uitgezet, maar krijg een reactie terug zoals:

[...]

Ik begin een beetje te begrijpen dat Tesla zaken anders aanpakt dan normaliter, maar zou een dealer vragen over onderhoud niet sowieso moeten kunnen beantwoorden?
Dit klinkt mij vreemd in de oren. Volgens mij is het gewoon onwil. Op de veiling staat gewoon een basaal onderhoudsrapport. Kijk zelf maar eens onder 'staat': https://m.autorola.nl/enr...%3DTesla%26countries%3DNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:51
JSTPS schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:52:
Tesla Hearse 3 Facelift Begrafeniswagen (Nieuw) (bj 2023)
€ 118.950,00

Dit is ook een mooie. Lage kilometerstand en heel vlot op het kerkhof.
Daar zou ik niet dood in gevonden willen worden...

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 18:44
Zijn er Tweakers die overtuigd niet voor een LR maar voor een SR+ occasion uit 2019 gekozen hebben? Zie vooral LR voorbijkomen in dit topic met bijvoorbeeld de motivatie dat het maar 2k scheelt in prijs, maar je betaalt natuurlijk ook meer verzekering en, met name vanaf volgend jaar, een aardige hap meer MRB.

Zelf verwacht ik de extra range die een LR biedt alleen voor vakanties nodig te hebben, waardoor ik met de hogere aanschaf- en maandelijkse kosten in het achterhoofd toch richting SR+ neig.

Ben benieuwd naar jullie keuzes/overwegingen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:10
NoticeNL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:33:
Zijn er Tweakers die overtuigd niet voor een LR maar voor een SR+ occasion uit 2019 gekozen hebben? Zie vooral LR voorbijkomen in dit topic met bijvoorbeeld de motivatie dat het maar 2k scheelt in prijs, maar je betaalt natuurlijk ook meer verzekering en, met name vanaf volgend jaar, een aardige hap meer MRB.

Zelf verwacht ik de extra range die een LR biedt alleen voor vakanties nodig te hebben, waardoor ik met de hogere aanschaf- en maandelijkse kosten in het achterhoofd toch richting SR+ neig.

Ik ben zelf voor een witte SR+ gegaan. De bedoeling is om over 2-3 jaar (uiterlijk einde garantie) naar een 2021-2022 LR over te stappen en dan het liefst een zwarte met wit interieur en de acceleration boost :*)

Volgens mij viel het in mijn situatie (24 jaar) wel mee qua het verschil in verzekering. De grootste reden was simpelweg omdat ik (momenteel) geen LR nodig heb. Ik woon en werk in de Randstad en doe maar 1-2x per maand een retourtje van 200+ km. Ik gebruik mijn auto dus ook niet voor vakanties oid. Daarnaast wordt het prijsverschil tussen een LR en specifiek een SR+ met een lagere kilometerstand wel meer dan die 2k, al wordt dat natuurlijk deels weggestreept door de langere accugarantie op de LR. Qua MRB zal een LR wel duurder zijn en ook bijvoorbeeld de banden zijn een maat groter en dus duurder.

Ik heb wel overwogen om maar meteen voor mijn hierboven genoemde droomexemplaar te gaan, maar de bouwkwaliteit van de 2021-2022 modellen zou beter moeten zijn. Dus heb ik het niet gedaan en wacht ik liever tot die modellen over een paar jaar goedkoper zijn. Tevens zou ik graag in de nabije toekomst een koophuis willen bezitten en heb ik daarnaast nog een hobbyauto (mijn eerste auto) waar nog wat extra liefde ingestoken moet worden. Kwestie van prioriteiten stellen dus in mijn situatie, en wat minder ingeteerd op mijn spaargeld.

Het blijft verder natuurlijk een eigen keuze. Ik ben vrij rationeel, maar aan de andere kant leef je maar één keer ;)
Ik haal zelf veel plezier uit auto's, dus heb ik het geld ervoor over. Ik vermaak me momenteel in ieder geval al prima met de SR+, zeker voor het geld is het ongelofelijk wat je krijgt aan auto :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:13

Mijn redenen voor lr los van de range

Premium audio
Lagere accu degradatie
Kan niet thuis laden
Vierwiel aandrijving
En yolo natuurlijk, ik had een sr+ kunnen pakken of een ander goedkopere auto kunnen nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-05 18:22

Ik heb hem nog niet, maar ik ben wel overtuigd dat ik een SR+ neem. Ik bespaar op wegenbelasting en verzekering 500 euro per jaar als ik voor de SR+ ga. Ik ga geen €500 per jaar opmaken voor dat beetje extra laden wat ik niet thuis of bij een suc kan doen. AWD heeft voor mij ook geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 09:05
Dountoun schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Ik heb hem nog niet, maar ik ben wel overtuigd dat ik een SR+ neem. Ik bespaar op wegenbelasting en verzekering 500 euro per jaar als ik voor de SR+ ga. Ik ga geen €500 per jaar opmaken voor dat beetje extra laden wat ik niet thuis of bij een suc kan doen. AWD heeft voor mij ook geen meerwaarde.
Heb ook even zitten rekenen, om nog eens goed te bepalen of we hier thuis de SR+ vs. LR meerwaarde het echt waard vinden.
Maar, kom zelf met het verschil aan Wegenbelasting en All-Risk voor 2025 op een verschil van EUR 160 en voor 2026-2029 op een verschil van EUR 336 per jaar.
Reken je ook de verhoogde afschrijving voor de plusminus EUR 3k aan extra aanschafkosten mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 14:06
megabeat schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 05:35:
[...]

Mijn redenen voor lr los van de range

Premium audio
Lagere accu degradatie
Kan niet thuis laden
Vierwiel aandrijving
En yolo natuurlijk, ik had een sr+ kunnen pakken of een ander goedkopere auto kunnen nemen
Dank voor je rijtje, ik was me er niet van bewust dat de audio in de LR beter was. Wilde eigenlijk de SR+ en dan subwoofter laten inbouwen, maar als de LR dat standaard heeft, moet ik misschien toch voor een LR kijken.

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountoun
  • Laatst online: 12-05 18:22
Rvanlaak schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Heb ook even zitten rekenen, om nog eens goed te bepalen of we hier thuis de SR+ vs. LR meerwaarde het echt waard vinden.
Maar, kom zelf met het verschil aan Wegenbelasting en All-Risk voor 2025 op een verschil van EUR 160 en voor 2026-2029 op een verschil van EUR 336 per jaar.
Reken je ook de verhoogde afschrijving voor de plusminus EUR 3k aan extra aanschafkosten mee?
Wellicht was €500 wat overdreven. Om precies te zijn kom ik op een verschil van €360 aan verzekering en gerekend met de huidige MRB.
Vanaf volgend jaar groeit dat verschil naar €470.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:30
bakbakbak schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Dank voor je rijtje, ik was me er niet van bewust dat de audio in de LR beter was. Wilde eigenlijk de SR+ en dan subwoofter laten inbouwen, maar als de LR dat standaard heeft, moet ik misschien toch voor een LR kijken.
Ik zou zeker eerst eens kijken of je het geluid van de SR niet genoeg vind. Ik moet zelf zeggen dat ik er niets over te klagen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:26
En overschat het 'premium' geluid van de LR ook niet. Dan zul je toch met FLAC oid aan de gang moeten om daar het maximale uit te halen. Met de standaard Spotify bitrate zoals de app die gebruikt is het geluid echt niet zo bijzonder (of ik doe iets enorm fout)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 14:06
Thanks! Goeie suggesties, ga het onderzoeken en ervaren :) Het gaat me nog niet eens zo zeer om de audio kwaliteit, eerder de "een bass die moet je niet horen, die moet je voelen!" gedachte :P

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoticeNL
Dank iedereen voor de reacties, zeer bruikbare info/overwegingen waar ik zeker wat aan heb!

Afgelopen maandag proefgereden in een LR, binnenkort hopelijk in een SR+ om het aan den lijve te kunnen ondervinden en de knoop door te hakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:21
Hoe berekenen jullie de SOH?

Ik heb een Tesla LR uit 2019 met 166k op de klok.

Als ik laad tot 80% zie ik een range van 354km. Het verbruik van ritten is 16.8 kwh/100km
Dus dan kom je uit op 354 * 168 / (80/100)/1000 = 74.34 kwh. Als een nieuwe accu 78kwh is, dan kom ik uit op een SOH van 95.3%, lijkt me wat veel.

Ga ik bij energy tab kijken. 67%, projected range 274km met verbruik van 165.3. Dan kom ik op 67.6 kwh. Dat is een SOH van 86.7%

Wat is nou waarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 21:35
michaeltb schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:44:

Als ik laad tot 80% zie ik een range van 354km. Het verbruik van ritten is 16.8 kwh/100km
Dus dan kom je uit op 354 * 168 / (80/100)/1000 = 74.34 kwh. Als een nieuwe accu 78kwh is, dan kom ik uit op een SOH van 95.3%, lijkt me wat veel.

Ga ik bij energy tab kijken. 67%, projected range 274km met verbruik van 165.3. Dan kom ik op 67.6 kwh. Dat is een SOH van 86.7%

Wat is nou waarheid?
Niet naar verbruik kijken, maar naar je range t.o.v. nieuw. Even de EPA range opzoeken (of iemand hier roept het) zodat je weet wat hij op 100% zou moeten rijden met 100% SoH, dan een keer laden en kijken wat je auto aangeeft als range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf

Wat is nou waarheid?
Ik heb toevallig Tessie even paar dagen gedraait en kwam met ~360km op ongeveer 91% maar Tessie is niet mega accuraat is mij verteld.
Ik zou je er persoonlijk niet teveel op blind staren, zet hem gewoon op percentage en laad als het nodig is.

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 11:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat is nou waarheid?
Gewoon even meten binnen de proefperiode met Teslafi

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:19

Ik vind de LR eigenlijk net iets te duur voor "2e auto" maar ik twijfel of de range van een SR lekker genoeg zal zijn. Enige wat hij moet doen is 3x per week 180km ww rijden....maar dan reken ik voor.:

SOH 80% -> 49kWh * 0,8 = 39,2 kWh over (ja dit is negatief gedacht qua SOH maar ligt in bereik)
Max 80% tot min 20% laden = 60% over van 39,2 kWh = 23,5 kWh over...
23,5 kWh / 160 Wh/km = 146km praktische range?.......Wellicht is een Kona of Niro 64 kWh dan een beter idee.

En nee ik heb geen range anxiety, de eerste auto is een lease model Y RWD maar die laden we blind naar 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Dersan schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Ik vind de LR eigenlijk net iets te duur voor "2e auto" maar ik twijfel of de range van een SR lekker genoeg zal zijn. Enige wat hij moet doen is 3x per week 180km ww rijden....maar dan reken ik voor.:

SOH 80% -> 49kWh * 0,8 = 39,2 kWh over (ja dit is negatief gedacht qua SOH maar ligt in bereik)
23,5 kWh / 160 Wh/km = 146km praktische range?.......Wellicht is een Kona of Niro 64 kWh dan een beter idee.

En nee ik heb geen range anxiety, de eerste auto is een lease model Y RWD maar die laden we blind naar 100%.
Je maakt hier een rekenfout, je pakt nl 60% van het aantal waar je al 20% vanaf gehaald hebt.
Als je binnen de 80-20 range wil blijven dan heb je dus 60% van je capaciteit 0,6*49=29,4
Dan kom je bij 160 wh/km dus op 183km. Kom je dus net uit 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:14
Dersan schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Lekker naar 95% laden en je kan prima tot onder de 20% rijden en niet te veel over nadenken. Alle onderzoeken laten zien dat het laden tot 95% nauwelijks uitmaakt.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Yaay schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Je maakt hier een rekenfout, je pakt nl 60% van het aantal waar je al 20% vanaf gehaald hebt.
Als je binnen de 80-20 range wil blijven dan heb je dus 60% van je capaciteit 0,6*49=29,4
Dan kom je bij 160 wh/km dus op 183km. Kom je dus net uit 😉
Weet je dat zeker? M.i. heb je een batterij die nog ongeveer 40 kWh over heeft en van die 40 kan je dan 60% effectief gebruiken.
Ecological schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Lekker naar 95% laden en je kan prima tot onder de 20% rijden en niet te veel over nadenken. Alle onderzoeken laten zien dat het laden tot 95% nauwelijks uitmaakt.
Ja of dat doen dus. Of op werk bijladen maar dat is €0,41/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 21:35
Je kunt op je werk dan ook 10 kWh bijladen, door bijv de Tesla naar (ik roep maar wat) 35% te laden, dan betalal je niet te veel voor stroom die je toch niet gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Dersan schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:42:
[...]

Weet je dat zeker? M.i. heb je een batterij die nog ongeveer 40 kWh over heeft en van die 40 kan je dan 60% effectief gebruiken.

[...]
Ja, je hebt 49KwH dat is 100%
Als je laadt tot 80% en niet verder dan 20% leeg wilt rijden zit daar dus 60% tussen.
60% van 49KwH is 29,4KwH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Yaay schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Als je laadt tot 80% en niet verder dan 20% leeg wilt rijden zit daar dus 60% tussen.
60% van 49KwH is 29,4KwH
Ja dat snap ik, maar je rekent nu vanaf een nieuwe auto met een SOH van 100% en ik reken met een SOH van 80%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:07
Yaay schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:22:
[...]

60% van 49KwH is 29,4KwH
Je gaat nu uit van een Batterij die niet gedegradeert is. Als de accu nog maar een SOH van 80% heeft (wat @Dersan als uitgangspunt heeft), dan is de totale capaciteit van de accu nog maar 80% van fabrieksnieuw. Als we 49 kWh als basis nemen, heeft de gedegradeerde accu nog maar 49 * 0,8 = 39,2 kWh aan capaciteit.

In deze situatie is de accu dus 100% vol met een capaciteit van 39,2 kWh. Als je dan vervolgens tussen de 20% en 80% wil blijven dan houd je inderdaad nog maar 39,2 * 0,6 = 23,25 kWh over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Laatst online: 19:07
OT: Wat is nu precies het verschil tussen de volgende M3 computer statussen?

1. Computer: Full-Self driving Computer 3
2. Computer: Mogelijkheid voor Full Self Driving

Naar mijn inziens beschikken beide over een 3.0 computer, en hebben ze geen FSD tenzij het bij het autopilot kopje eronder staat. Dus zit er eigenlijk wel verschil tussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:33
Skix_Aces schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:57:

Naar mijn inziens beschikken beide over een 3.0 computer, en hebben ze geen FSD tenzij het bij het autopilot kopje eronder staat. Dus zit er eigenlijk wel verschil tussen?
mcduck in "Tesla Model 3 occasion kopen"

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:38
Skix_Aces schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:57:

Engelse en Nederlandse vertaling voor dezelfde computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-05 12:25
Toinie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Hoevaak komt het voor dat de accu wordt vervangen/SoH onder 70% komt.
Je zit toch ook met die 8 jaar, dus de garantie gaat sowieso nog maar 2 a 3 jaar mee.
Kan wel begrijpen dat wanneer je nu 1 koopt met een ton deze door leeftijd ook een hap degradatie heeft en meer kans krijgt op een accu vervanging gezien leeftijd i.p.v. op kilometers.

[ Voor 0% gewijzigd door Vaatdoek82 op 24-01-2025 15:24 . Reden: 70% ipv 80% ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:01
Wil toch even feedback geven dat ik inmiddels ook geslaagd ben in mijn zoektocht! Pluspunten van de auto die ik uiteindelijk heb gekozen:
  • SR+, accu prima conditie
  • Km stand: ong. 98.000
  • Trekhaak
  • FSD computer (maar niet de FSD optie)
  • Premium audio (komt dus toch voor bij de SR+)
  • BJ 2019, maar VIN met modeljaar 2020 (dit hebben mogelijk alle model 3’s die gebouwd zijn in de laatste twee maanden van 2019)
  • In nazomer 2024 zijn de draagarmen vervangen bij Tesla (je kan idd zien dat ze nog erg nieuw zijn).
  • Vrij recente (michelin zomer-) banden, tevens opnieuw uitgelijnd
  • Deze leasemaatschappij had gelukkig niet bezuinigd op keurig service beurtjes, te zien in onderhoudshistorie.
  • Er was een deuk (geen verkeersongeval) waardoor hij waarschijnlijk gunstig van de veiling kwam. Deze deuk is bij een schadeherstelbedrijf professioneel gerepareerd en gespoten voordat ik hem kocht
  • Op de (herstelde) schade na, al met al nettere conditie dan andere exemplaren die ik heb gezien
  • De hele M3 occasion aankoop checklist van dit forum bij langs gegaan, niks op aan te merken gehad.
  • De prijs na onderhandelen: 16.700

Hier exact hetzelfde, ik zocht eerst naar LR, maar gekozen voor SR+. Bespaar fors per maand. En je zult je verbazen dat een LR of SR+ juist bij vakantie of roadtrips betrekkelijk weinig uitmaakt. Kijk maar eens op ABRP bijvoorbeeld naar het verschil op een trip naar Oostenrijk van meer dan 1000 km. De ABRP routeplanner houdt in de berekening nauwkeurig rekening met de verschillen tussen de LR en SR+ als je dit voertuig kiest. Houdt ook nog rekening met weersomstandigheden (winter in dit voorbeeld).

Verschillen tussen de LR en SR+ bij zo'n lange trip:
- Totale reistijd met de SR+ maar 1 uur 20m langer (13 uur met de SR+ ipv ipv 11u40m met de LR voor de trip mijn voorbeeld).
- Totale laadtijd is met de SR+ maar 34 minuten langer (je laadt vooral iets vaker, wat het wat grotere overall verschil verklaart, dat is inclusief overhead tijd om te stoppen/starten etc).

Het voordeel voor een LR zit juist meer in de gewone dagelijkste woon-werk trips indien je net tussen de 220-300 km per dag moet afleggen. Dan maakt het wel uit, en helemaal als het winter is en je ook nog laadt tot max 80%. Met een SR+ moet je in die situatie toch telkens onderweg bijladen terwijl je met de LR gewoon alleen thuis hoeft te laden. Dat scheelt dan elke dag weer tijd dus juist dan is een LR dus erg fijn. Gelukkig hoef ik deze afstanden niet dagelijks te rijden en nogmaals, bij langere trips vind ik het verschil juist echt klein. De SR+ is op lange roadtrips echt dikke prima dankzij het goede supercharging netwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door mcduck op 24-01-2025 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verderf
mcduck schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:45:
Wil toch even feedback geven dat ik inmiddels ook geslaagd ben in mijn zoektocht! Pluspunten van de auto die ik uiteindelijk heb gekozen:
  • Premium audio (komt dus toch voor bij de SR+)
Voor zover ik weet hebben alle SR+ premium audio alleen zijn er maar 8 van de 14 speakers aangesloten en heb je geen sufwoofer (dat zie je als het goed is ook in het scherm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
Verderf schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:22:
[...]

Voor zover ik weet hebben alle SR+ premium audio alleen zijn er maar 8 van de 14 speakers aangesloten en heb je geen sufwoofer (dat zie je als het goed is ook in het scherm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CflQvFFMJLLZZZI47Q_7AFSwUP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEb1ObrNnAqqJ4aq53SUNMQX.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt volgens mij, dit staat bij mijn SR+

[ Voor 13% gewijzigd door ZXRY op 24-01-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
Dat staat er bij mij inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
mcduck schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:45:
Hier exact hetzelfde, ik zocht eerst naar LR, maar gekozen voor SR+. Bespaar fors per maand. En je zult je verbazen dat een LR of SR+ juist bij vakantie of roadtrips betrekkelijk weinig uitmaakt. Kijk maar eens op ABRP bijvoorbeeld naar het verschil op een trip naar Oostenrijk van meer dan 1000 km. De ABRP routeplanner houdt in de berekening nauwkeurig rekening met de verschillen tussen de LR en SR+ als je dit voertuig kiest. Houdt ook nog rekening met weersomstandigheden (winter in dit voorbeeld).

Verschillen tussen de LR en SR+ bij zo'n lange trip:
- Totale reistijd met de SR+ maar 1 uur 20m langer (13 uur met de SR+ ipv ipv 11u40m met de LR voor de trip mijn voorbeeld).
- Totale laadtijd is met de SR+ maar 34 minuten langer (je laadt vooral iets vaker, wat het wat grotere overall verschil verklaart, dat is inclusief overhead tijd om te stoppen/starten etc).

Het voordeel voor een LR zit juist meer in de gewone dagelijkste woon-werk trips indien je net tussen de 220-300 km per dag moet afleggen. Dan maakt het wel uit, en helemaal als het winter is en je ook nog laadt tot max 80%. Met een SR+ moet je in die situatie toch telkens onderweg bijladen terwijl je met de LR gewoon alleen thuis hoeft te laden. Dat scheelt dan elke dag weer tijd dus juist dan is een LR dus erg fijn. Gelukkig hoef ik deze afstanden niet dagelijks te rijden en nogmaals, bij langere trips vind ik het verschil juist echt klein. De SR+ is op lange roadtrips echt dikke prima dankzij het goede supercharging netwerk.
Eens met je betoog, zelf ook voor een SR+ gegaan. Scheelt wel dat ik momenteel thuis kan laden. Er is wel een kans dat ik over een tijd in een appartement woon, waar meestal niet/amper te laden is. Dan is een LR, zeker in de winter, geen overbodige luxe denk ik aangezien ik ook onregelmatige ritten doe. Die extra range is dan wel fijn als buffer. Dat zou mijn overstap naar een LR wel kunnen versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:23
@mcduck als de prijs 16700 was mag ik vragen voor welke prijs hij dan werd aangeboden?

Heb deze week naar een m3p gekeken die voor 23850 stond, na onderhandeling kwam ik niet verder dan 23000 waarbij ze het stuur opnieuw zouden bekleden. Deze bevatte een scheur. Verder leek er weinig op de auto aan te merken.

Vandaag met ze gebeld dat ik nog even verder ga kijken. De verkoper gaf aan dat hij mss nog wel voor een paar honderd euro nog mogelijk tegemoet wilde komen.. Dus verder dan 1k lijkt in dit geval niet mogelijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 24-01-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 07:35
Zouden jullie ook nog voor een SR+ kiezen in het geval je een vouwwagen wil trekken? Wij rijden vaak met fietsen erachter en binnenkort ook met een vouwwagen. Zal dat dan nog zo weinig uitmaken? Ik las namelijk wel dat het enorm scheelt in actieradius.

De tijd die het scheelt is ook relatief, ik vind het dan wel 'redelijk' wat bovenop al meer laadtijd. Om de 2 uur stoppen wij toch altijd al vanwege wat eten/drinken/plassen/benen strekken. Maar als het weer tegenzit en je vol beladen bent etc, dan moet het niet uurlijks worden ofzo natuurlijk.

Ik snap wel de afweging, maar zie ook genoeg voordelen voor de LR voor een 'iets' hogere prijs per jaar/maand. Blijft wel een lastige... Zie wel een SR+ in blauw met FSD en trekhaak staan, maar weet niet of ik dan spijt krijg van het niet nemen van een LR.

[ Voor 19% gewijzigd door Bose321 op 24-01-2025 20:30 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSTPS
Dix0r schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:21:
@mcduck als de prijs 16700 was mag ik vragen voor welke prijs hij dan werd aangeboden?

Heb deze week naar een m3p gekeken die voor 23850 stond, na onderhandeling kwam ik niet verder dan 23000 waarbij ze het stuur opnieuw zouden bekleden. Deze bevatte een scheur.

Vandaag met ze gebeld dat ik nog even verder ga kijken. De verkoper gaf aan dat hij mss nog wel voor een paar honderd euro nog mogelijk tegemoet wilde komen.. Dus verder dan 1k lijkt in dit geval niet mogelijk!
Stond laatst een m3p met 130k km voor 21500 te koop, stukken goedkoper dan de rest aan een vergelijkbare kilometerstand. Denk dus eerder dat de gemiddelde dealer voor wat meer winst gaat en pas zakt als de auto blijft staan.

Zo stond gisteren een m3 long range met 120k km, de optionele 19 inch velgen en trekhaak te koop voor 20k. Binnen een dag verkocht natuurlijk. Dan zie je tegelijk Jan Bogert allemaal modellen met een hogere km stand, zonder trekhaak en stock velgen te koop zetten voor een hoger bedrag, en snap je wel dat zij gewoon niet tevreden zijn met een kleine marge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Bose321 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:25:
Zouden jullie ook nog voor een SR+ kiezen in het geval je een vouwwagen wil trekken? Wij rijden vaak met fietsen erachter en binnenkort ook met een vouwwagen. Zal dat dan nog zo weinig uitmaken? Ik las namelijk wel dat het enorm scheelt in actieradius.

De tijd die het scheelt is ook relatief, ik vind het dan wel 'redelijk' wat bovenop al meer laadtijd. Om de 2 uur stoppen wij toch altijd al vanwege wat eten/drinken/plassen/benen strekken. Maar als het weer tegenzit en je vol beladen bent etc, dan moet het niet uurlijks worden ofzo natuurlijk.
Hangt ook van de aërodynamische eigenschappen af van je vouwwagen. Wij hebben een camplet achter een Y RWD hangen. Daar is bij 100km/u het verbruik ongeveer gelijk aan winterse omstandigheden zonder vouwwagen. Ik vind dat krap aan, ongeveer om de 2 uur uit de auto om te laden.

Qua range zit een 2019 LR grofweg in de buurt van een Y RWD 2023. Zeker als je rekening houdt met degradatie. Ik zou een vouwwagen dus nooit achter een SR+ hangen. Denk ook aan snellader tot 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
Vandaag in twee (bijna identieke) SR+ proefgereden. Qua acceleratie geen groot verschil met de LR waarin ik maandag gereden heb en qua audio hoorde ik (met mijn ongetrainde oor) geen verschil.

Wel een klein dilemma op welke ik nu in wil gaan zetten en wat (en hoe) ik nog evt moet proberen qua onderhandelen, aangezien ze als warme broodjes over de toonbank gaan. Wat zouden jullie doen?

Auto 1 (bij een vakgarage waar mijn ouders altijd hebben gezeten en zeer tevreden over waren)
  • Aanschaf €17695
  • Inruilaanbod €11000 voor mijn huidige auto (MG ZS EV 2020 met 67k op de teller)
  • Kmstand 109k
  • Draagarmen kraken niet, maar onderhoudshistorie moet opgevraagd worden bij LM dus onduidelijk of ze al vervangen zijn
  • Geen openstaande terugroepactie
Minpunten
  • Achterbak voelt vochtig, geen zichtbare vlekken (wordt gemaakt bij aanschaf)
  • Stuurleer klein beetje los (wordt gemaakt bij aanschaf)
  • Geen SOH check inbegrepen
  • Minimaal 200 euro extra ivm. afleverkosten
---

Auto 2 (bij een handelaar, maar wel een met goede (Google)-recensies)
  • Aanschaf €17950
  • Inruilaanbod €11500 voor mijn huidige auto
  • Kmstand 119k
  • Draagarm vervangen bij 84k (onderhoudsgeschiedenis gelijk in kunnen zien)
  • SOH check inbegrepen
Minpunten
  • Dak gebarsten (wordt gemaakt bij aanschaf, maar moest hier wel zelf achterkomen. Verkoper: "Oh ja er was er een met een gebarsten dak inderdaad, dat was dan deze")
  • Rateltje in ventilatie dat wel 10 sec na instappen weg was (kunnen ze naar kijken)
  • Terugroepactie voor kabelboom achterbak staat nog open
  • Achterbak voelde ook vochtig, maar auto was net gepoetst dus kan ook daarvan gekomen zijn
Lichte voorkeur gaat gevoelsmatig naar auto 1 vanwege de (al is het maar ietsjes) lagere kilometerstand, het feit dat er geen grote dingen (lijken te) mankeren en door de positieve ervaringen van mijn ouders met de garage. Heb wel mijn bedenkingen bij het (momenteel) ontbreken van de onderhoudshistorie en de daarop volgende onzekerheid over de draagarmen.

Auto 2 lijkt op papier wellicht een betere deal, maar heeft wel het grote nadeel van het gebarsten dak (al weet ik niet hoe 'big deal' dit is aangezien ze dit gaan repareren). Wellicht gevoelsmatig ook een streepje achter doordat het wel echt meer 'handelaar' ademde, maar de auto zelf was (op het dak na dan) gewoon netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:38
Gebarsten dak is wel mega kostenpost. Zou zelf niet prettig vinden als het beetje met hars wordt gefixt ofzo, het is wel je dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
rover12345 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:25:
Gebarsten dak is wel mega kostenpost. Zou zelf niet prettig vinden als het beetje met hars wordt gefixt ofzo, het is wel je dak...
Het hele raam wordt vervangen gaf de verkoper aan, barst zat ook van de middenstijl tot de vooruit. Niet echt te fixen met hars haha.

Maar ja, je hebt dan dus ook geen originele ruit meer. Vraag me af of dat nog een nadeel (of misschien juist voordeel?) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:52

Ik snap wel de afweging, maar zie ook genoeg voordelen voor de LR voor een 'iets' hogere prijs per jaar/maand. Blijft wel een lastige... Zie wel een SR+ in blauw met FSD en trekhaak staan, maar weet niet of ik dan spijt krijg van het niet nemen van een LR.
Hangt er een beetje vanaf hoevaak en waar je heen wilt met de vouwwagen, zelf zou ik een lr nemen of een sr+ van eind 2021 met het 60kwh pack erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
NoticeNL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:58:
Vandaag in twee (bijna identieke) SR+ proefgereden. Qua acceleratie geen groot verschil met de LR waarin ik maandag gereden heb en qua audio hoorde ik (met mijn ongetrainde oor) geen verschil.

Wel een klein dilemma op welke ik nu in wil gaan zetten en wat (en hoe) ik nog evt moet proberen qua onderhandelen, aangezien ze als warme broodjes over de toonbank gaan. Wat zouden jullie doen?

Auto 1 (bij een vakgarage waar mijn ouders altijd hebben gezeten en zeer tevreden over waren)
  • Aanschaf €17695
  • Inruilaanbod €11000 voor mijn huidige auto (MG ZS EV 2020 met 67k op de teller)
  • Kmstand 109k
  • Draagarmen kraken niet, maar onderhoudshistorie moet opgevraagd worden bij LM dus onduidelijk of ze al vervangen zijn
Minpunten
---

• Aanschaf €17950
  • Kmstand 119k
  • SOH check inbegrepen
Minpunten
  • Dak gebarsten (wordt gemaakt bij aanschaf, maar moest hier wel zelf achterkomen. Verkoper: "Oh ja er was er een met een gebarsten dak inderdaad, dat was dan deze")
  • Rateltje in ventilatie dat wel 10 sec na instappen weg was (kunnen ze naar kijken)
  • Achterbak voelde ook vochtig, maar auto was net gepoetst dus kan ook daarvan gekomen zijn
Lichte voorkeur gaat gevoelsmatig naar auto 1 vanwege de (al is het maar ietsjes) lagere kilometerstand, het feit dat er geen grote dingen (lijken te) mankeren en door de positieve ervaringen van mijn ouders met de garage. Heb wel mijn bedenkingen bij het (momenteel) ontbreken van de onderhoudshistorie en de daarop volgende onzekerheid over de draagarmen.

Auto 2 lijkt op papier wellicht een betere deal, maar heeft wel het grote nadeel van het gebarsten dak (al weet ik niet hoe 'big deal' dit is aangezien ze dit gaan repareren). Wellicht gevoelsmatig ook een streepje achter doordat het wel echt meer 'handelaar' ademde, maar de auto zelf was (op het dak na dan) gewoon netjes.
Die terugroep actie zou ik mij niet druk over maken, die komen ze bij mij over 2 weken gratis aan huis fixen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NoticeNL
NoticeNL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:58:

• Aanschaf €17695
  • Kmstand 109k
Minpunten
---

• Aanschaf €17950
  • Kmstand 119k
  • SOH check inbegrepen
Minpunten

Update: vanochtend getekend voor auto 1. Onderhoudshistorie was sneller opgevraagd dan verwacht, al stonden de draagarmen er helaas niet tussen. Gelukkig tijdens de proefrit niks gehoord, garage gaf ook aan dat wanneer er binnen een maand alsnog iets karat, ik gewoon testing mag komen.

Heb nog de afleverkosten eraf kunnen praten en een (nog uit te voeren) SOH-check erbij gekregen. Alleen jammer van de draagarmen, maar ik ben blij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
NoticeNL schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Update: vanochtend getekend voor auto 1. Onderhoudshistorie was sneller opgevraagd dan verwacht, al stonden de draagarmen er helaas niet tussen. Gelukkig tijdens de proefrit niks gehoord, garage gaf ook aan dat wanneer er binnen een maand alsnog iets karat, ik gewoon testing mag komen.

Heb nog de afleverkosten eraf kunnen praten en een (nog uit te voeren) SOH-check erbij gekregen. Alleen jammer van de draagarmen, maar ik ben blij :)
Gefeliciteerd! In de onderhoudshistorie van mijn M3 LR met 90k staan ook geen draagarmen, maar ik hoor helemaal niks. Volgens de verkoper kwam het ook wel aardig vaak voor dat ze niet vervangen hoefden te worden. Wie weet is dat het geval, en heeft de vorige eigenaar er netjes mee gereden/ weinig over drempels gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Vanochtend wederom naar een M3p gekeken. Ditmaal 95k op de teller. Prijs 25450.

Checklist doorlopen en proefrit. Hier en daar wat puntjes die worden opgelost.

Eigenlijk helemaal perfect. Alleen hier zelfs géén onderhandelingsruimte. Dat voelt gewoon niet goed voor een occasion.

Heb verder ook geen directe haast.

Wel opvallend, er stonden redelijk wat auto's waaronder meerdere Tesla's. Ik was de enige. Wellicht toch een resultaat van hoe Elon momenteel wordt afgeschilderd in de media?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dix0r
Mevius schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:11:
[...]

Volgens de cijfers, die ik elke dag trouw bijwerk, stijgt het aanbod inderdaad. Vandaag hoogste aantal qua aanbod gezien (en maar liefst 8 onder de € 17,5k, waar het de afgelopen 30 dagen er slechts 1 of 2 waren)

https://docs.google.com/s...0prM3BK4/edit?usp=sharing
Ik zie dat je gestopt bent met bijhouden vanwege aanschaf van een M3. Gefeliciteerd en bedankt zover!

Is er een manier om de XLS te continueren of van je over te nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 25-01-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47
Dix0r schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:28:
Vanochtend wederom naar een M3p gekeken. Ditmaal 95k op de teller. Prijs 25450.

Checklist doorlopen en proefrit. Hier en daar wat puntjes die worden opgelost.

Eigenlijk helemaal perfect. Alleen hier zelfs géén onderhandelingsruimte. Dat voelt gewoon niet goed voor een occasion.

Heb verder ook geen directe haast.

Wel opvallend, er stonden redelijk wat auto's waaronder meerdere Tesla's. Ik was de enige. Wellicht toch een resultaat van hoe Elon momenteel wordt afgeschilderd in de media?
Ook een performance, iets meer dan wat ik voor die van mij heb betaald. Ik had er wel FSD bij, opnieuw gespoten velgen en hagelnieuwe banden. De performance modellen zijn ook een stuk duurder dan de LR AWD modellen.
Wat is voor jou de reden om voor een performance te gaan aangezien hier bijna iedereen voor de SR+ or LR gaan.

Ik had ook geen onderhandeling voor mijn M3P mogelijk, maar de prijs met 25K was vrij scherp met hoe die er uit zag en met de functies die die heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel. op 25-01-2025 16:14 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
Daniel. schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Ook een performance, iets meer dan wat ik voor die van mij heb betaald. Ik had er wel FSD bij, opnieuw gespoten velgen en hagelnieuwe banden. De performance modellen zijn ook een stuk duurder dan de LR AWD modellen.
Wat is voor jou de reden om voor een performance te gaan aangezien hier bijna iedereen voor de SR+ or LR gaan.

Ik had ook geen onderhandeling voor mijn M3P mogelijk, maar de prijs met 25K was vrij scherp met hoe die er uit zag en met de functies die die heeft.
Puur de fun factor. Het wordt mijn daily driver. Voor het gezinsleven een Y. Voor de beeldvorming: ik fiets nu naar mijn werk en pak bij echt onstuimig weer lekker een deelauto. Dat bevalt ook prima 😅

Laten we vooral niet de discussie LR versus P opstarten. Ieder heeft zo zijn redenen.

Prijsverschil tussen LR en een P is me dan ook helder. Ik merk alleen op dat met name de (groot) handelaren (dus die via veiling inkopen) tot nu toe alleen spreken over meeneemprijzen en er geen onderhandeling mogelijk is. Het lijkt bijna alsof hier onderling afspraken over zijn gemaakt; zonder dit te kunnen bewijzen. Of op z'n minst is het bedrijfsbeleid, maar wordt dit niet vooraf vermeld op internet.

Ik ben gewend dat wanneer ik iets 2e hands koop dat er onderhandeling mogelijk is. Zeker wanneer ik bij een handelaar koop. 🤡

Waar het wel kon:
Een kleiner autobedrijf. Die had een P van een particulier ingeruild en was onderhandeling mogelijk, helaas pastte dit niet in mijn agenda voor een bezoek, hij was dan ook al snel weg. Daarnaast bij een klein leasebedrijf zelf was er ook nog wel eea mogelijk tot 1k. Helaas voldeed die niet volledig aan de eisen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dix0r op 25-01-2025 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
NoticeNL schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Top, gefeliciteerd!

Zag van de week ergens op tweakers het vervangen van 2 draagarmen kosten tussen 220-250 euro (waarvan 0,10 unit arbeid). Dus amper kosten aan arbeid.

Bij (binnenkort) onze LR AWD 2019 is de werkplaats medewerker nog even wezen kijken naar de draagarmen tijdens een service verzoek voor lekkage achterbak. Ook niet vervangen volgens het boekje/ maar voelde met zijn hand onder de auto: prima jullie hebben al het nieuwste model draagarm.

Wat me wel tegenviel: vandaag liep ik naar onze auto en stak de ruitenwissel aan bijrijderskant uit. :'( Blijkbaar heeft het Service Center het verkeerd om gemonteerd. Lang/kort verkeerd. Zelf maar gefixt via de onderhoudsstand.
Zal maandag wel contact opnemen, die kunnen ze wat mij betreft van de factuur halen. Factuur was wel nog voor lease maatschappij...

Achterbak lijkt gefixt, hebben deurrubber vervangen sowieso en denk ik opnieuw afgesteld. De beschimmelde versie van de onderste achterbak hebben ze ook verwisseld door een droge. 8)
We hebben de laatste dagen regen gehad en gewassen met allerlei standen.

Vanmiddag de M3LR maar eens gewassen met de hand :)
Volgende week worden we eigenaar...

[ Voor 3% gewijzigd door dr.nld op 25-01-2025 18:02 ]

Don't Dream it, Be it

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01
Na een tijdlang lurken in dit topic heb ik gisteren ook mijn slag geslagen.
Een blauwe LR met trekhaak uit 12-2019. 93k op de teller.
Ook bij deze zijn de draagarmen niet vervangen volgens de onderhoudshistorie, maar geen gekke piepjes of kraakjes te horen. Volgens de garage zou het goed te zien of problemen er aan zitten te komen. Vervanging zat rond de € 230 ex btw aan materiaal + 1,5 uur werk. Nog wel te overzien dus.
Afgesproken dat ze de draagarmen checken voor aflevering. Ook worden de velgen (die vol beschadigingen zaten) nog netjes gemaakt.

Prijs kwam na onderhandeling op 22,7k. Veel ruimte voor onderhandeling was er overigens niet. Ook al hoopte ik na de berichten maanden terug over de prijsdalingen dat ik misschien wel onder de 20k zou slagen, toch ben ik hier al met al zeer tevreden mee: met onze wensen en eisen (LR, trekhaak, <120k km, niet wit of zwart, liefst blauw) is het aanbod toch wat beperkter. Dat merk je wel in de prijzen.

Dank allen voor de info in dit topic! Heb er veel van opgestoken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
ganz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:38:
Na een tijdlang lurken in dit topic heb ik gisteren ook mijn slag geslagen.
Prijs kwam na onderhandeling op 22,7k. Veel ruimte voor onderhandeling was er overigens niet. Ook al hoopte ik na de berichten maanden terug over de prijsdalingen dat ik misschien wel onder de 20k zou slagen, toch ben ik hier al met al zeer tevreden mee: met onze wensen en eisen (LR, trekhaak, <120k km, niet wit of zwart, liefst blauw) is het aanbod toch wat beperkter. Dat merk je wel in de prijzen.

Dank allen voor de info in dit topic! Heb er veel van opgestoken!
Gefeliciteerd! Bijna dezelfde prijs voor mijn zwarte 91k long range ook met trekhaak. Had hetzelfde idee over onderhandelingen, maar ook niet echt hard geprobeerd. Was al blij dat mijn oude euro 3 stink diesel werd geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Heeft iemand toevallig zijn velgen al laten herstellen en zo ja, wat kosten dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 17:44

Perkouw

Moderator General Chat
Verderf schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:53:
Heeft iemand toevallig zijn velgen al laten herstellen en zo ja, wat kosten dat?
Hoort hier niet helemaal thuis, maar daar zijn genoeg bedrijven in gespecialiseerd met elk hun eigen kostenplaatje. E.e.a. natuurlijk ook weer afhankelijk van de schade aan de velg. Beetje krasjes of moet er echt gelast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Perkouw schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Hoort hier niet helemaal thuis, maar daar zijn genoeg bedrijven in gespecialiseerd met elk hun eigen kostenplaatje. E.e.a. natuurlijk ook weer afhankelijk van de schade aan de velg. Beetje krasjes of moet er echt gelast worden?
Daar twijfelde ik ook over, heb er geen ervaring mee en dacht misschien zit het voor Tesla velgen weer anders als normale velgen :)

Binnenkort maar eens navragen als er nieuwe banden met velg bescherming onder komen want de mijne staat nu op winterbanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:33
Dix0r schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Ik zie dat je gestopt bent met bijhouden vanwege aanschaf van een M3. Gefeliciteerd en bedankt zover!

Is er een manier om de XLS te continueren of van je over te nemen?
Dank, zal binnenkort mijn ervaringen delen als ik de auto in ontvangst neem. Heb 'm namelijk gekocht, via een tussenpersoon, rechtstreeks van de zakelijke autoveiling. :7

Wat betreft het Exceloverzicht, ik heb de linkjes naar Gaspedaal die ik dagelijks gebruikte in de titels van de kolommen gezet. 1x per dag vulde in de kolom met het aantal zoekresultaten van de specifieke zoekopdracht. Voel je vrij om het overzicht te continueren. :Y) Wel interessante om te zien dat het aanbod alleen nog maar toeneemt i.p.v. aan het afnemen is.

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 17:40
Mevius schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Dank, zal binnenkort mijn ervaringen delen als ik de auto in ontvangst neem. Heb 'm namelijk gekocht, via een tussenpersoon, rechtstreeks van de zakelijke autoveiling. :7
Welk bedrijf heb je hier voor ingeschakeld, en hoeveel kosten geeft dat mee? Wel spannend zo'n auto kopen die je nog niet hebt gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 11:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gaat prima heb je geen LR voor nodig , wij hebben met bagage aanhanger met skibox erop altijd probleemloos door Europe gereisd met onze SR+ uit 2019. Verbruik bij 100 was uit mijn hoofd 18kWh/100kmh.

We hebben nu een M3H RWD en daar gaat gewoon de caravan achter waar wij afgelopen jaar mee naar slowakije zijn geweest. Luxemburg met caravan ook nog met de SR+ gedaan alleen is dat wel een grens geval qua comfort

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2025 15:03 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 15:04
Iemand ervaring met Autobedrijf Jan Bogert uit Dinteloord?

Heeft erg veel Tesla's staan naar geen idee qua prijzen garantie en service ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wie durft? :+

Tesla Model 3 PERFORMANCE 2019 Startech/Brabus Black
€ 27.500,00

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 17:44

Perkouw

Moderator General Chat
marcob12 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:48:

Zoek eerst eens in dit topic. Naam is vrij vaak voorbij gekomen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
pjot1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:48:

€ 27.500,00
Solely cherised by me.
Yeah sure :X
In de categorie fout en goud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcob12
Wat verwachten jullie van de prijzen, gaan deze nog zakken dit jaar door de grote hoeveelheid die op de markt komt ?

Maw. heeft het nog zin een paar maanden te wachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:52
marcob12 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:48:

Vorige week LR opgehaald 80k km.
Erg blij mee.

Jan heeft er enorm veel staan, mijn tip kijk goed op zijn website welke je wilt zien.

Gewoon een mooie uitzoeken, geen verkoop praatjes en vaste prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:52
marcob12 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:48:
Wat verwachten jullie van de prijzen, gaan deze nog zakken dit jaar door de grote hoeveelheid die op de markt komt ?

Wat ik begreep zijn er 2019 30.000 tesla geleverd in Nederland en 8.000 in 2020

Reken uit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
pjot1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:48:

€ 27.500,00
Ehm, tja. Ik laat de Almere-chique uitvoering maar even aan me voorbijgaan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
yoga schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Vorige week LR opgehaald 80k km.
Erg blij mee.

Jan heeft er enorm veel staan, mijn tip kijk goed op zijn website welke je wilt zien.

Gewoon een mooie uitzoeken, geen verkoop praatjes en vaste prijzen
Weet je toevallig of inruilen mogelijk is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-05 14:00
marcob12 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:48:

Heb je nu of op korte termijn een auto nodig? En/ of rijd je een auto die aan vervanging toe is?

Het is best een zoektocht om een goed exemplaar er tussenuit te pikken, ga je die dan laten staan voor een paar honderd euro voordeel en is dat een nieuwe zoektocht waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
marcob12 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Ze hadden 0 interesse om mijn 13 jaar oude Volvo V50 diesel met bijna 300k km op de teller in te ruilen en gaven ook aan bij de Tesla’s alleen in te ruilen als het een goed verkoopbare auto betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Farmerwood schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:49:
[...]

Ze hadden 0 interesse om mijn 13 jaar oude Volvo V50 diesel met bijna 300k km op de teller in te ruilen en gaven ook aan bij de Tesla’s alleen in te ruilen als het een goed verkoopbare auto betreft.
Hier heb ik mijn 21 jaar oude Volvo S40 2.0D diesel ingeruild met 260k op de teller. Kreeg er trouwens maar 1000 euro voor, was blij dat ik er vanaf ben. Ik gok dat jij iets meer voor je V50 wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
marcob12 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Twee weken geleden geweest.
Korte babbel gemaakt en werd duidelijk gemaakt dat prijs zo goed al vast is (let op afleverkosten!) en dat men op de Tesla’s zo goed als niet wil inruilen.

Tesla’s worden vrijwel direct de markt op geduwd dus je moet zelf echt goed kijken welke je wilt. Doorloopsnelheid ligt hoog en men doet weinig moeite, soort van graag of niet.
Wel veel keuze, alle auto’s staan open op een groot parkeerterrein en je kunt in alle rust rondlopen zonder opdringerige verkopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
ik ben hier geweest, geen afleverkosten. garantie via autogarantie/autotrust is optioneel, 500 voor 6 maanden of 750 voor 1 jaar.

Aardige gasten, niet pusherig, garantie dag later toch afsluiten was geen probleem.

Nemen de tijd om je dingen te laten zien, proefrit geen probleem.

Staan er stuk of 30 op een rij, prijzen zijn redelijk. qua interieur zijn ze redelijk goed schoon gemaakt.

Zit alleen geen granny lader bij, volgens hem geen enkele. Of dat waar is kan of hij verkoopt ze los door ofzo, maakte mij niet zoveel uit want die ga ik toch nooit gebruiken.

Je oude auto inleveren kan, in mijn geval een oude 1 serie uit 2007 met een vrij hoog zittende koppeling en niet lekker draaiende motor. kreeg er nog 1500 voor. Ben blij dat hij weg is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verderf op 26-01-2025 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Red devil schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Hier heb ik mijn 21 jaar oude Volvo S40 2.0D diesel ingeruild met 260k op de teller. Kreeg er trouwens maar 1000 euro voor, was blij dat ik er vanaf ben. Ik gok dat jij iets meer voor je V50 wil?
offtopic:
Tnx, voor de tip, maar denk dat ik hem eerst op marktplaats mik. Eens zien wat dat oplevert en heb ook nog aanbod staan van het bedrijf waar ik de Model 3 gekocht heb dat die een bod willen doen. Maar dat zal direct voor export zijn gaf hij meteen aan dus niet het hoogste bod.

Met nieuwe (zomer)banden nodig, distributieriem en wat ander klein onderhoud zal hij sowieso niet de hoofdprijs opbrengen. Maar aangezien het wel een populaire en zuinige (1:19) auto is hoop ik wel op meer dan 1000 euro ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verderf schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:54:
ik ben hier geweest, geen afleverkosten. garantie via autogarantie/autotrust is optioneel, 500 voor 6 maanden of 750 voor 1 jaar.

[...]
Zit alleen geen granny lader bij, volgens hem geen enkele. Of dat waar is kan of hij verkoopt ze los door ofzo, maakte mij niet zoveel uit want die ga ik toch nooit gebruiken.
Alle Model 3s die ik bekeken heb hadden de granny lader erbij zitten. Dus als het er bij hem geen enkele is dan lijkt me dat geen toeval.

Ook al verwacht je hem niet te gaan gebruiken dan is het alsnog handig om te hebben. Al is het maar als een back-up om voor nood even wat bij te laden via een wcd of zelfs een kleine aggregraat als je ergens op vakantie op een camping ineens met een (bijna) lege accu staat en de eerstvolgende laadpaal niet kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Farmerwood schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:05:
[...]

Alle Model 3s die ik bekeken heb hadden de granny lader erbij zitten. Dus als het er bij hem geen enkele is dan lijkt me dat geen toeval.

Ook al verwacht je hem niet te gaan gebruiken dan is het alsnog handig om te hebben. Al is het maar als een back-up om voor nood even wat bij te laden via een wcd of zelfs een kleine aggregraat als je ergens op vakantie op een camping ineens met een (bijna) lege accu staat en de eerstvolgende laadpaal niet kunt halen.
Precies. Heb thuis ook nog geen laadpaal, met de granny lader gaat het laden eigenlijk wel prima. Maar voelt toch beetje als houtje-touwtje oplossing. Heb nu wel alle tijd om me te gaan verdiepen in normale laadpaal voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Farmerwood schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:05:
[...]

Ja ik vond het ook een apart verhaal, zal er tzt wel 1 bijkopen. staan er ongetwijfeld genoeg op marktplaats. nu gaan wij nooit met de auto op vakantie dus zo'n drama is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Komt zo te zien nog een mooi betaalbaar model op de markt binnenkort: https://nl.bca-europe.com...5&SR=10&SourceSystem=PEEP

Zoals ze zouden zeggen bij die dealer waar ik laatst was in Bergschenhoek; beetje polijsten en zie je niks van. 😂

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Bose321 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:24:
Komt zo te zien nog een mooi betaalbaar model op de markt binnenkort: https://nl.bca-europe.com...5&SR=10&SourceSystem=PEEP

Zoals ze zouden zeggen bij die dealer waar ik laatst was in Bergschenhoek; beetje polijsten en zie je niks van. 😂
die schade bovenop de klep ook echt, hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Mocht iemand nog een Long Range RWD zoeken: https://www.marktplaats.n...trekhaak-performance-pack

Is wel wat aan de prijs.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41
Bose321 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:24:

Is nog ergens bij te houden welke handelaar deze wagen koopt?
Of is het vanaf volgende week dit kenteken gaan zoeken bij de handelaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
creon schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Is nog ergens bij te houden welke handelaar deze wagen koopt?
Of is het vanaf volgende week dit kenteken gaan zoeken bij de handelaren?
Voor zover ik weet dat laatste. Ik houd een persoonlijke lijst bij met trekhaak wel of niet en FSD wel of niet, en ik kwam er toevallig eentje tegen al bij een dealer die vorige week nog geveild is. Gaat ook vrij snel allemaal van wat ik kan zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Bose321 op 27-01-2025 13:09 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verderf schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:54:

Aardige gasten, niet pusherig, garantie dag later toch afsluiten was geen probleem.

Nemen de tijd om je dingen te laten zien, proefrit geen probleem.

Staan er stuk of 30 op een rij, prijzen zijn redelijk. qua interieur zijn ze redelijk goed schoon gemaakt.

Je oude auto inleveren kan, in mijn geval een oude 1 serie uit 2007 met een vrij hoog zittende koppeling en niet lekker draaiende motor. kreeg er nog 1500 voor. Ben blij dat hij weg is.
Zelf ook prettig contact gehad met deze verkoper, voornamelijk via Whatsapp.
Totaal niet pusherig, gaf nog een reeel inruilbod voor mijn huidige auto maar ik was helaas nét te laat.
Gewenste auto was net voor vertrek verkocht... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Plucky schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Zelf ook prettig contact gehad met deze verkoper, voornamelijk via Whatsapp.
Totaal niet pusherig, gaf nog een reeel inruilbod voor mijn huidige auto maar ik was helaas nét te laat.
Gewenste auto was net voor vertrek verkocht... :(
Tip, kijk naar de "nieuw binnen" en dan zo snel mogelijk die kant op :) Maar ze wachten niet op je inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjay
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-05 22:53
Ik volg dit topic al een tijdje op de achtergrond omdat ik ook geïnteresseerd ben in een model 3.
Het liefst met zo weinig km's en alles er op en er aan voor een goeie prijs, maar dat zijn we allemaal in dit dit topic. Ik weet dat ik voor een LR met een lage km stand meer moet betalen dan de gewone SR

Ik was vorige week bij Jan Bogert. Volgens mij was het de eigenaar zelf. Hij was met van alles bezig behalve met mij die daar als potentiële koper zat om een hoop geld uit te geven. Ik was er wel zonder afspraak, maar dit komt omdat het te lang duurde voordat ik een reactie kreeg via de marktplaatsapp. Ik had gebeld en kon gewoon langs komen. Maar misschien kwam ik wel op een verkeerd moment. Aparte ervaring was het.

Ik kwam daar voor een witte Model3 AWD LR met een kmstand net iets onder de 80.000 voor 23.900 EUR
Ik kon de auto buiten zelf gaan zoeken (zonder sleutel en er staan daar minimaal 80 teslas op verschillende terreinen). Toen ik hem had gevonden ging ik terug naar binnen en ik dacht dat we de auto samen weer naar de auto gingen. Maar hij wilde direct om de tafel. Het is daar echt lopende band werk met die tesla's, want hij wilde direct weten of ik hem ging kopen. Hij vroeg het niet, maar dat voelde ik aan alles. Ik had wat vragen over de achterlampen waar vocht in zat en wat optische beschadigingen, maar hij walste er zo over heen. De auto s worden ook niet standaard gewassen en gepoetst gaf hij zelf aan. Het kon wel, maar voor 300 EUR
Dus toen ging maar naar de prijs (want ik zat er toch en hij wilde direct ter zake komen), maar hij gaf direct aan dat het vaste prijzen zijn en dat de auto's daar eigenlijk te goedkoop staan. Hij gaat de komende maand de prijzen verhogen met 1500 EUR, want deze auto's worden meer waard beweerde hij. En over de prijs wilde hij niet discussiëren, want dan kon ik gelijk naar huis. Besef hierbij dat ik nog geeneens achter het stuur had gezeten. Ik bedankte hem voor zijn tijd en ging weg.

Ondanks dit alles ben ik nog wel geintersseerd in een model 3 (niet meer bij hem) en heb ik wel wat opgestoken:
- Hij gaf over de achterlampen aan dat dit open achterlicht is en dat het vocht zelf verdwijnt. Het is normaal gaf hij aan. Klopt dit?
- Hij gaf aan dat er nog garantie zat op de tesla en als er iets met de draagarmen is, dan valt dit onder garantie en wordt dit gewoon kosteloos geregeld door Tesla. Klopt dat?
- Hetzelfde zei hij eigenlijk ook over de accu.
- over het kofferbak en waterprobleem gaf hij aan dat, als dit er is, ik dit zelf moet regelen. Er bestaat een soort modification kit voor met nieuwe rubbers. klopt dit?

Hebben jullie nog andere over andere autohandelaren die Tesla s groot inkopen en waar ik kan gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:37
Bose321 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:39:
@barta123 had jij toevallig nog tijd gehad om nog verder in het trekhaak verhaal te duiken? Zie namelijk wat mooie exemplaren zonder trekhaak die dan wel interessant zouden zijn.
Niet meer naar gekeken. Ik zal vanavond nog wel eens zoeken. Ik focuste me m.n. op de ID.3, op 1000km challenges van Bjorn Nyland doet die niet onder voor de Model 3 LR (minder hoge piek in laden maar veel vlakkere curve) en ik geef zelf echt wel de voorkeur aan een hatchback.

Sedan (mijn vader had altijd Volvo S60's, nu recent een V60 gekocht) is gewoon echt niet zo handig. Ik haal vaak meubels ed. op via marktplaats (is het niet voor mezelf dan wel voor vrienden of mn ouders. (of gewoon andere grote spullen)

Dat gaat gewoon niet met een sedan, nu heb ik wel een hoekwoning met ruime tuin maar elke keer met een aanhanger stechelen is gewoon niet echt mn ding. Zeker als het eigenlijk ook in de auto zou passen.

Dus een ID.3 82kWh met achteraf gekeurde (1500kg trekgewicht) trekhaak spreekt me meer aan

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 16:41
wjay schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:45:
Ik volg dit topic al een tijdje op de achtergrond omdat ik ook geïnteresseerd ben in een model 3.
Het liefst met zo weinig km's en alles er op en er aan voor een goeie prijs, maar dat zijn we allemaal in dit dit topic. Ik weet dat ik voor een LR met een lage km stand meer moet betalen dan de gewone SR

Ik was vorige week bij Jan Bogert. Volgens mij was het de eigenaar zelf. Hij was met van alles bezig behalve met mij die daar als potentiële koper zat om een hoop geld uit te geven. Ik was er wel zonder afspraak, maar dit komt omdat het te lang duurde voordat ik een reactie kreeg via de marktplaatsapp. Ik had gebeld en kon gewoon langs komen. Maar misschien kwam ik wel op een verkeerd moment. Aparte ervaring was het.

Ik kwam daar voor een witte Model3 AWD LR met een kmstand net iets onder de 80.000 voor 23.900 EUR
Ik kon de auto buiten zelf gaan zoeken (zonder sleutel en er staan daar minimaal 80 teslas op verschillende terreinen). Toen ik hem had gevonden ging ik terug naar binnen en ik dacht dat we de auto samen weer naar de auto gingen. Maar hij wilde direct om de tafel. Het is daar echt lopende band werk met die tesla's, want hij wilde direct weten of ik hem ging kopen. Hij vroeg het niet, maar dat voelde ik aan alles. Ik had wat vragen over de achterlampen waar vocht in zat en wat optische beschadigingen, maar hij walste er zo over heen. De auto s worden ook niet standaard gewassen en gepoetst gaf hij zelf aan. Het kon wel, maar voor 300 EUR
Dus toen ging maar naar de prijs (want ik zat er toch en hij wilde direct ter zake komen), maar hij gaf direct aan dat het vaste prijzen zijn en dat de auto's daar eigenlijk te goedkoop staan. Hij gaat de komende maand de prijzen verhogen met 1500 EUR, want deze auto's worden meer waard beweerde hij. En over de prijs wilde hij niet discussiëren, want dan kon ik gelijk naar huis. Besef hierbij dat ik nog geeneens achter het stuur had gezeten. Ik bedankte hem voor zijn tijd en ging weg.

Ondanks dit alles ben ik nog wel geintersseerd in een model 3 (niet meer bij hem) en heb ik wel wat opgestoken:
- Hij gaf over de achterlampen aan dat dit open achterlicht is en dat het vocht zelf verdwijnt. Het is normaal gaf hij aan. Klopt dit?
- Hij gaf aan dat er nog garantie zat op de tesla en als er iets met de draagarmen is, dan valt dit onder garantie en wordt dit gewoon kosteloos geregeld door Tesla. Klopt dat?
- over het kofferbak en waterprobleem gaf hij aan dat, als dit er is, ik dit zelf moet regelen. Er bestaat een soort modification kit voor met nieuwe rubbers. klopt dit?

Hebben jullie nog andere over andere autohandelaren die Tesla s groot inkopen en waar ik kan gaan kijken?
Wow, red flags all over the place. Ik zou weggerend zijn. Zo behandel je oud vuil en geen potentiele klant. Ik zou er volledig op af knappen.

Je vragen;
-Ja, verdwijnt vanzelf.
-Garantie op een LR, zie: https://www.tesla.com/nl_...warranty#parts-body-paint (8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is)
-Kofferbak moet gewoon droog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
-Muncky- schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:07:
[...]
Je vragen;
-Garantie op een LR, zie: https://www.tesla.com/nl_...warranty#parts-body-paint (8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is)
Dat is op de aandrijflijn en accu, niet op de draagarmen. Dat valt onder de "basisgarantie" van 4 jaar of 80.000km. Meneer de dozenschuiver verkoopt dus onzin als het een 2019 auto is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
Zoals ik al zei, zoveel beunhazen in deze sector. Vooral die Jan Bogert lijkt er één. Koopt zoveel mogelijk van die occasions op om de prijzen te bepalen op de markt, meldt schades niet, gebruikt foto's van de veiling (niet de schadefoto's). Een ordinaire dozenschuiver idd.

Een echte dealer zou je helpen met het testen van alle functies, of zelfs alles van tevoren checken, waardoor je weet waar je aan toe bent. Ik zie hem er wel voor aan om de schuld af te schuiven als binnen een jaar iets met de auto gebeurt. Airco, boordcomputer, lichten etc stuk. Kan allemaal en zou onder de garantie van 1 jaar moeten vallen.

Alleen de aandrijving en batterij zijn de verantwoordelijkheid van Tesla zelf, daar zit nog garantie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alenji
  • Laatst online: 16-04 16:02
JSTPS schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:34:
Zoals ik al zei, zoveel beunhazen in deze sector. Vooral die Jan Bogert lijkt er één. Koopt zoveel mogelijk van die occasions op om de prijzen te bepalen op de markt, meldt schades niet, gebruikt foto's van de veiling (niet de schadefoto's). Een ordinaire dozenschuiver idd.

Een echte dealer zou je helpen met het testen van alle functies, of zelfs alles van tevoren checken, waardoor je weet waar je aan toe bent. Ik zie hem er wel voor aan om de schuld af te schuiven als binnen een jaar iets met de auto gebeurt. Airco, boordcomputer, lichten etc stuk. Kan allemaal en zou onder de garantie van 1 jaar moeten vallen.

Alleen de aandrijving en batterij zijn de verantwoordelijkheid van Tesla zelf, daar zit nog garantie op.
Sterker nog. Er wordt nooit om garantie gevraagd door hem waardoor hij er onderuit kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
wjay schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:45:
Ik bedankte hem voor zijn tijd en ging weg.

Mijn versie van de antwoorden:
- Vocht in achterlichten is reeds eindeloos in dit topic besproken. Kort antwoord: nee het hoort niet, ja het komt vaak voor bij de M3, NEE het gaat niet vanzelf weg, ja bij hoge temperaturen zie je het niet meer, maar het is er nog wel. Er zijn DIY-fixen, even zoeken in dit topic (desnoods op mijn username)
- Draagarmen: NEE, valt niet onder de accu/aandrijflijn garantie van Tesla. Prijs voor laten fixen varieert van €200 tot €1300 in het ergste geval
- Accu: ja valt nog wél onder Tesla garantie

JB is idd een dozenschuiver. Heel uitvoerig al besproken in dit topic, hoewel gemixt goede en slechte ervaringen in dit topic! Er zijn ook vele anderen besproken. Er zijn wel andere grote met veel M3 aanbod (ook een in Dordrecht). Waren in dit topic ook wel positieve ervaringen over Pedro in Groningen.

Heb zelf uiteindelijk gekozen voor een andere weg (iemand rechtstreeks voor mij laten zoeken op de leasemaatschappij veilingen).

[ Voor 4% gewijzigd door mcduck op 27-01-2025 19:14 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 23 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.