Dat klinkt wel als een heel droevig verhaal en zou betekenen als je nu een M3 koopt met grofweg 150k op de teller dat de 70% wel snel aanklopt.
ik reken ook met hele cycles.fisherman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:24:
[...]
Het is toch echt 500 hoor. 500 hele cycles wel te verstaan. Dus inderdaad een stuk of 1000 halve cycles die eerder overeen komen met normaal gebruik. Niemand laadt op van 0 tot 100 procent.
[Afbeelding]
Leuk plaatje maar zijn dat tesla's? Verder, ik zie nergens 70% staan want ding gaat maar tot 80%
Dus zelfs als deze data zou kloppen, het om tesla's gaat, ga je veel verder komen dan 500 voor je op 70% zit.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Na dit topic enkele weken gevolgd te hebben, ben ik vorige week overstag gegaan en heb ik een Model 3 Long Range aangeschaft met 116.000 km op de teller.
Er zat een batterij certificaat bij die aangeeft dat hij nog een SOH van 91% heeft. Ik kan de auto morgen ophalen, en ben van plan nog wat testjes te doen om te kijken of die 91% ongeveer klopt.
Heb nog een tijdje getwijfeld over een SR+, maar was bang dat ik achteraf spijt zou krijgen als de range tegen zou vallen. Ook in het achterhoofd houdend dat zelfs als de batterij degradeert naar een SOH van 70%, de LR nog altijd een grotere capaciteit heeft dan een SR+. Hopelijk heeft dit over een aantal jaar een positieve invloed op de inruilwaarde, al kan je daar momenteel toch niks van zeggen. AWD en Premium Audio zijn ook mooi meegenomen
.
Er zat een batterij certificaat bij die aangeeft dat hij nog een SOH van 91% heeft. Ik kan de auto morgen ophalen, en ben van plan nog wat testjes te doen om te kijken of die 91% ongeveer klopt.
Heb nog een tijdje getwijfeld over een SR+, maar was bang dat ik achteraf spijt zou krijgen als de range tegen zou vallen. Ook in het achterhoofd houdend dat zelfs als de batterij degradeert naar een SOH van 70%, de LR nog altijd een grotere capaciteit heeft dan een SR+. Hopelijk heeft dit over een aantal jaar een positieve invloed op de inruilwaarde, al kan je daar momenteel toch niks van zeggen. AWD en Premium Audio zijn ook mooi meegenomen
niet te druk om maken. Dit geeft veel te negatief beeld. Ik zit bij mij met zo'n accu nu op 11% bij 118 km. Gros zit aan begin. No way dat die accu niet easy 250k km kan halen zonder bij de 30% in de buurt te komen.Vaatdoek82 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:28:
Dat klinkt wel als een heel droevig verhaal en zou betekenen als je nu een M3 koopt met grofweg 150k op de teller dat de 70% wel snel aanklopt.
Is zelfs een verhaal van iemand die met die accu meer dan 600k km gehaald heeft met nog steeds prima degradatie waardes
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Mijn LR heeft 119k gedaan en ik zit nog rond de 91% SOH..Vaatdoek82 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:28:
| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Gefeliciteerd!Skix_Aces schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:39:
Na dit topic enkele weken gevolgd te hebben, ben ik vorige week overstag gegaan en heb ik een Model 3 Long Range aangeschaft met 116.000 km op de teller.
Heb nog een tijdje getwijfeld over een SR+, maar was bang dat ik achteraf spijt zou krijgen als de range tegen zou vallen. Ook in het achterhoofd houdend dat zelfs als de batterij degradeert naar een SOH van 70%, de LR nog altijd een grotere capaciteit heeft dan een SR+. Hopelijk heeft dit over een aantal jaar een positieve invloed op de inruilwaarde, al kan je daar momenteel toch niks van zeggen. AWD en Premium Audio zijn ook mooi meegenomen.
Hier ook wat aan het rondkijken naar een M3. Waar eerst de focus lag op een SR+, nu toch meer aan het kijken naar een LR. Het scheelt zo'n 2-3k euro, er vanuit gaande dat ik weinig 'waarde' hecht aan een verschil in kilometers van 10-30k. Voor mijn gevoel toch iets meer een 'upgrade' t.o.v. de SR+. Betere range (je weet maar nooit, in ieder geval 'nice to have') en ook de AWD staat mij beter aan. Iets hogere MRB vind ik niet zo'n issue.
Er komen nu met regelmaat modellen voorbij onder de 20k, met kilometerstanden van rond de 125-140k, wat ik echt prima vind.
“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”
Het totaalaanbod van de model 3 op gaspedaal.nl is inmiddels de 1000 gepasseerd!
https://docs.google.com/s...2118796228#gid=2118796228
Desondanks blijven de prijzen m.i. redelijk stabiel. Of gaat er toch wat veranderen de komende 3 maanden?
Ik heb de sheet vanaf de 26e aangevuld, vandaag was iemand me voor. Vanaf morgen een weekje offline / geen tijd om bij te houden. Welke Tweaker voelt zich geroepen dit aankomende week iedere dag even aan te vullen?
Desondanks blijven de prijzen m.i. redelijk stabiel. Of gaat er toch wat veranderen de komende 3 maanden?
Ik heb de sheet vanaf de 26e aangevuld, vandaag was iemand me voor. Vanaf morgen een weekje offline / geen tijd om bij te houden. Welke Tweaker voelt zich geroepen dit aankomende week iedere dag even aan te vullen?
Na even gespeeld te hebben met ABRP moet ik toch concluderen dat de SR+ te kort komt qua snelweg kilometers, vooral met winterse temperaturen. Het verschil met mijn huidige ICE-auto is pak 'm beet bijna een half uur extra reistijd. En het is ook niet mogelijk om rechtstreeks te reizen, de planner lijdt mij langs een extra supercharger. En dat voor 224 kilometer!

Wellicht een leuke feature om de gemiddeld prijs erbij te zetten, kan volgens mij redelijk makkelijk berekend worden met een developers console scriptje.Dix0r schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:04:
Het totaalaanbod van de model 3 op gaspedaal.nl is inmiddels de 1000 gepasseerd!
Zijn jullie bekend met deze site? https://tesla-info.com/fo...6&spec=0&adv=0&minrange=0dannzyx schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Wellicht een leuke feature om de gemiddeld prijs erbij te zetten, kan volgens mij redelijk makkelijk berekend worden met een developers console scriptje.
Daar kun je de prijsontwikkeling ook zien.
Een Model 3 SR+ heeft geen NCA accu, maar een NMC accu. Dat is andere chemie.R2-D2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:18:
[...]
500 keer voor een NCA accu? dat lijkt mij toch absurd! als je na gaat dat je voor elke volle lading ongeveer 250 echte kilometer kunt laden voor de SR+. Dan is de accu voor het grootste gedeelte al gaar bij 125.000 kilometer
BEV auto's die NCA accu's hebben zou ik zo niet op kunnen noemen...
nieuws: Onderzoek: nmc- en lfp-accu’s in EV's hebben lagere degradatie dan ve... Ik zag dit artikel nog voorbijkomen.
Ik zou zelf graag een ID.3 Pro S met 200.000km kopen, of een Model 3 LR met vergelijkbare kmstand. Dan hebben die auto al een mega milieuvoordeel gemaakt TOV ICE...
En meer als proof of principle om te zien hoe ver we kunnen komen! Mijn TSI heb ik ook met 237.000km gekocht, terwijl mensen ook zaten van neeehhh niet doen. En die batterijpakketten zijn heel wat betrouwbaarder dan zo'n plofmotor met fietsketting!

Die Zero SR van mij vind ik in die zin ook wel een mooie, het rijdt echt fantastisch, super snelle respons, altijd vloeiend wegtrekken etc. Net als een E-auto (alleen zit dit in 3.5s ofzo aan de 100
Als vergelijking.. Ik reed gisteren met de Octavia 2022 2.0 TDI DSG van mijn werk op een rotonde weg in Veenendaal, maar het duurt zo enorm lang voordat de bak reageert dat je bijna een aanrijding krijgt (je verwacht niet dat het bijna 2 seconden duurt voordat je auto gaat rijden) - en daarna rijd je met piepende banden weg
Ik ben zelf ingenieur en zou sowieso wel ervaring willen opdoen met het werken aan BEVs, dus laat maar komen
[ Voor 9% gewijzigd door barta123 op 31-01-2025 16:14 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Volgens ev-database zit er wel degelijk een NCA accu in de SR+barta123 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:05:
Een Model 3 SR+ heeft geen NCA accu, maar een NMC accu. Dat is andere chemie.
https://ev-database.org/n...del-3-Standard-Range-Plus
Heb je ook een sr+ van 2021 geprobeerd, die heeft een warmtepomp en daarmee zou je wat verder moeten komen dan een sr+ van 2019 / 2020R2-D2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:11:
Na even gespeeld te hebben met ABRP moet ik toch concluderen dat de SR+ te kort komt qua snelweg kilometers, vooral met winterse temperaturen. Het verschil met mijn huidige ICE-auto is pak 'm beet bijna een half uur extra reistijd. En het is ook niet mogelijk om rechtstreeks te reizen, de planner lijdt mij langs een extra supercharger. En dat voor 224 kilometer!
Verrek, ik zie het. Dus ook in de oude Model S en X...R2-D2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:20:
[...]
Volgens ev-database zit er wel degelijk een NCA accu in de SR+
https://ev-database.org/n...del-3-Standard-Range-Plus
De LR en Performance van Model 3 hebben NMC...
https://www.shop4tesla.co...unterschiede-der-batterie
Dan zou ik al helemaal niet voor de SR+ gaan, of hopen dat ie een nieuw LFP pakket heeft gekregen. Uiteraard dan kopen in de garantie, wellicht krijg je dan alsnog een LFP pakket!
Goed dat je dit meldt!
EDIT: alsnog weinig reden om zorgen te maken denk ik hoor, bij Autotrader (Britse auto reviewers) testten ze een Model S met ongeveer 600.000km op de klok, volgens mij had die nog ongeveer 77% SOH ofzo. Gewoon niet als watertank gebruiken en niet vaak tot 100% laden. Ik zie dat de Leaf ook NMC had, maar die accupakketten waren echt slecht. M.n. een goed BMS en goed thermisch beheer doet wonderen
[ Voor 23% gewijzigd door barta123 op 31-01-2025 16:55 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Volgens ev-database zit er ook een NCA accu in de LR en Performance (2019).
[ Voor 30% gewijzigd door zessen op 31-01-2025 17:38 ]
2019 / 2020 nca facelift ncm , maar zoals je al aangeeft is ev database niet heel betrouwbaar.zessen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:32:
Volgens ev-database zit er ook een NCA accu in de LR en Performance (2019).
Een defect pakket wordt vaak vervangen voor een lfp variantbarta123 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:52:
[...]
Verrek, ik zie het. Dus ook in de oude Model S en X...
De LR en Performance van Model 3 hebben NMC...
https://www.shop4tesla.co...unterschiede-der-batterie
Dan zou ik al helemaal niet voor de SR+ gaan, of hopen dat ie een nieuw LFP pakket heeft gekregen. Uiteraard dan kopen in de garantie, wellicht krijg je dan alsnog een LFP pakket!![]()
Goed dat je dit meldt!
EDIT: alsnog weinig reden om zorgen te maken denk ik hoor, bij Autotrader (Britse auto reviewers) testten ze een Model S met ongeveer 600.000km op de klok, volgens mij had die nog ongeveer 77% SOH ofzo. Gewoon niet als watertank gebruiken en niet vaak tot 100% laden. Ik zie dat de Leaf ook NMC had, maar die accupakketten waren echt slecht. M.n. een goed BMS en goed thermisch beheer doet wonderen
De vraag is wel of je 80 procent nog aanvaardbaar vindt. 20 procent minder is veel voor een kleine accu die in de SR+ zit. 20 procent is natuurlijk meer voor een grotere accu, maar die heeft daar natuurlijk minder hinder van. Die blijft beter bruikbaar.anti elppa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:28:
[...]
ik reken ook met hele cycles.
Leuk plaatje maar zijn dat tesla's? Verder, ik zie nergens 70% staan want ding gaat maar tot 80%
Dus zelfs als deze data zou kloppen, het om tesla's gaat, ga je veel verder komen dan 500 voor je op 70% zit.
Wat was ook alweer het verschil tussen "full self driving computer 3" en " mogelijkheid voor full self driving " ?
mcduck in "Tesla Model 3 occasion kopen"marcob12 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:09:
Wat was ook alweer het verschil tussen "full self driving computer 3" en " mogelijkheid voor full self driving " ?
Volgende keer zelf even zoeken hoor. . .
Ben zelf juist best wel blij dat ik geen LFP in mijn m3 heb. Hebben jullie de talloze video’s die nu in de winter opduiken niet gezien?
Op papier lijkt LFP heel mooi maar er zijn dus ook grote praktische nadelen:
- Snelladen bij lagere temperaturen (dus ook in nederland) is zwaar beperkt tov van Teslas met niet-LFP accu’s
- Je moét dus wel (rijdend!) preconditionen om aanvaardbare laadsnelheden te halen, daarnaast moet je véél langer rijdend preconditionen
- Zelfs met een volledig warme accu: laadcurve bij snelladen zakt veel sneller in dan bij niet-LFP accu’s
- Er komen voorzichtig wat onderzoeken waaruit blijkt dat degradatie bij >80% laden niet veel minder is dan bij NMC/NCA.
- Bij LFP wordt laden tot 100% nog steeds alleeen aangeraden om slechts af en toe te doen (tbv juiste calibratie van het BMS).
- Snelladen bij lagere temperaturen (dus ook in nederland) is zwaar beperkt tov van Teslas met niet-LFP accu’s
- Je moét dus wel (rijdend!) preconditionen om aanvaardbare laadsnelheden te halen, daarnaast moet je véél langer rijdend preconditionen
- Zelfs met een volledig warme accu: laadcurve bij snelladen zakt veel sneller in dan bij niet-LFP accu’s
- Er komen voorzichtig wat onderzoeken waaruit blijkt dat degradatie bij >80% laden niet veel minder is dan bij NMC/NCA.
- Bij LFP wordt laden tot 100% nog steeds alleeen aangeraden om slechts af en toe te doen (tbv juiste calibratie van het BMS).
Ik rijd met een LFP. Die heeft echt niet zoveel last in de winter van de kou als je schrijft. Snelladen doe je sowieso alleen op een lange trip. Doorgaans gewoon gratis thuis laden.mcduck schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:51:
Ben zelf juist best wel blij dat ik geen LFP in mijn m3 heb. Hebben jullie de talloze video’s die nu in de winter opduiken niet gezien?
Ik heb de SuC wel een aantal keren geprobeerd tijdens de kou. Haalt gewoon 170kW hoor. Zelfde curve zoals met warme temperaturen. En de tijd die nodig is om de accu te verwarmen valt best mee.
Overigens had ik hiervoor een auto met NMC accu. Die kon niet voorverwarmen. Was een ramp in de winter. Ook een NMC moet je gewoon voorverwarmen hoor. Duurt net zo lang als een LFP.
Ah! Oké blijkbaar verschillen de ervaringen in de praktijk nogal. Bedankt voor het delen van je ervaring iig!fisherman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:56:
[...]
Ik rijd met een LFP. Die heeft echt niet zoveel last in de winter van de kou als je schrijft. Snelladen doe je sowieso alleen op een lange trip. Doorgaans gewoon gratis thuis laden.
Ik heb de SuC wel een aantal keren geprobeerd tijdens de kou. Haalt gewoon 170kW hoor. Zelfde curve zoals met warme temperaturen. En de tijd die nodig is om de accu te verwarmen valt best mee.
Overigens had ik hiervoor een auto met NMC accu. Die kon niet voorverwarmen. Was een ramp in de winter. Ook een NMC moet je gewoon voorverwarmen hoor. Duurt net zo lang als een LFP.
Die video’s met negatievere LFP ervaringen komen voornamelijk uit Scandinavië, dus misschien is het in NL toch meer acceptabel ivm de wat mildere winters (overigens wel apart dat bij jou het snelladen dan wel dezelfde curve heeft als niet-LFP).
Ok dus optie 3 is eigenlijk gelijk aan optie 2 maar met de mogelijkheid tot upgraden naar optie 4 voor 7KPerkouw schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:10:
[...]
mcduck in "Tesla Model 3 occasion kopen"
Volgende keer zelf even zoeken hoor. . .
Optie 3 uit die post is Enhanced autopilot, bevat iets meer dan 2.marcob12 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Ok dus optie 3 is eigenlijk gelijk aan optie 2 maar met de mogelijkheid tot upgraden naar optie 4 voor 7K
De auto die ik heb, heeft optie 2 uit die lijst. Met andere woorden: de Full Self Driving 3.0 computer, maar gewoon met Standard Autopilot.
Er zijn bij mij nu dus 3 softwarematige koop-upgrades beschikbaar met de volgende actuele prijzen:
- 3x Stoelverwarming achter activeren voor eenmalig €200
- Enhanced Autopilot voor €3800
- Full Self-Driving voor €7500 (in EU koop je hiermee slechts een belofte)
De hoop is nu dat zodra FSD over enkele jaren ook echt in europa gaat werken zoals nu in de VS, dat je dit ook net als daar als abonnement kunt activeren/deactiveren naar behoefte. De kosten voor dit abonnement in de VS zijn inmiddels gehalveerd, de hoop is dat dit nog verder gaat zakken uiteraard.
[ Voor 6% gewijzigd door mcduck op 01-02-2025 15:12 ]
https://www.notateslaapp....-using-innovative-featuremcduck schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:51:
Dank voor deze post, de auto is vanmorgen verkocht aan mij.WishmasterNL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:50:
Voor diegene die interesse hebben:
Model 3 Long Range AWD inclusief Full FSD - €20.995
Blauwe auto met wit interieur, 125.000KM op de teller.
Gefeliciteerd!Beekforel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:33:
[...]
Dank voor deze post, de auto is vanmorgen verkocht aan mij.
Ik ben nog even aan het rondkijken. Komen meerdere interessante auto’s voorbij momenteel.
Kwestie van tijd tot ik hopelijk toe kan slaan.
Wat is nu het grootste verschil tussen HW2.5 en HW3? Online word ik er niet echt wijzer van. Heb namelijk een SR+ op 't oog met HW2.5, FSD ga ik persoonlijk niet gebruiken..
Grappig, ook even gekeken. Heb al stoelverwarming achter, zit standaard bij LR. Maar heb als andere optie nog een Acceleration boost voor 1800 euro. Gaat je 0-100 in 3.9 ipv 4.4 sec.mcduck schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Er zijn bij mij nu dus 3 softwarematige koop-upgrades beschikbaar met de volgende actuele prijzen:
- 3x Stoelverwarming achter activeren voor eenmalig €200
- Enhanced Autopilot voor €3800
- Full Self-Driving voor €7500 (in EU koop je hiermee slechts een belofte)
Het zal maar net zo uitkomen dat je een halve seconde te laat bent!Red devil schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:54:
[...]
Grappig, ook even gekeken. Heb al stoelverwarming achter, zit standaard bij LR. Maar heb als andere optie nog een Acceleration boost voor 1800 euro. Gaat je 0-100 in 3.9 ipv 4.4 sec.

Hier is al best wat over geschreven. Afhankelijk van wat je wensen zijn ka de 2.5 beter/sneller voor je werken dan 3. Verschil zit hem in radar/camera als ik mij niet vergis.R2-D2 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:16:
Wat is nu het grootste verschil tussen HW2.5 en HW3? Online word ik er niet echt wijzer van. Heb namelijk een SR+ op 't oog met HW2.5, FSD ga ik persoonlijk niet gebruiken..
Thanks voor die link, dit wist ik nog niet! Heb al wel die holiday update erop staan, maar hier dus geen LFP. Interessante nieuwe tech dat heaten vanuit de supercharger via AC naast de DC, klinkt als een goede oplossing!
Ah idd die optie heb je bij AWD. Zelf geen behoefte aan, RWD op “CHILL” stand prima hier. Eigenlijk zou ik nog wel een “slomere” acceleratie optie willen dan “chill” haha. Mijn uitdaging (voor nu…) is om minder dan 130 Wh/km ritverbruik te krijgen. Juist/zelfs nu dus op deze winterdagen rond het vriespunt. Ik probeer het one-pedal driving goed te benutten, maar toch nog enigszins vlot mee te komen in het verkeer. Moet even wennen aan het feit dat in de stad rijden ook echt zuiniger is dan buitenwegen. Maar inderdaad, in de stad lukt het al met 120 Wh/km voor ritjes. Buitenwegen gecombineerd met snelweg (100) lukt net onder de 140 Wh/km, met spaarzaam kachel gebruik. Lekker stoelverwarming aan met climate volledig uitgeschakeld is prima te doen bij kortere ritten, maar soms moet je toch echt even de kachel inschakelen en ook tbv ontwaseming. Voorverwarmen aan de laadpaal is natuurlijk top. Oh ja de wieldoppen moeten er ook nog terug op (ik kreeg de Aero wheels er wel los bij), scheelt weer 5% begreep ik.Red devil schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:54:
[...]
Grappig, ook even gekeken. Heb al stoelverwarming achter, zit standaard bij LR. Maar heb als andere optie nog een Acceleration boost voor 1800 euro. Gaat je 0-100 in 3.9 ipv 4.4 sec.
Eerste ritjes zat ik natuurlijk ver boven de genoemde Wh/km getallen, maar je leert wel steeds efficiënter rijden. Had zelf niet verwacht dat deze Wh/km getallen in de winter mogelijk waren! En straks in het voorjaar wordt ‘t alleen maar beter natuurlijk.
Alles hoger dan chill dan spuugt mn vrouw alles eruitmcduck schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:52:
[...]
Thanks voor die link, dit wist ik nog niet! Heb al wel die holiday update erop staan, maar hier dus geen LFP. Interessante nieuwe tech dat heaten vanuit de supercharger via AC naast de DC, klinkt als een goede oplossing!
[...]
Ah idd die optie heb je bij AWD. Zelf geen behoefte aan, RWD op “CHILL” stand prima hier. Eigenlijk zou ik nog wel een “slomere” acceleratie optie willen dan “chill” haha. Mijn uitdaging (voor nu…) is om minder dan 130 Wh/km ritverbruik te krijgen. Juist/zelfs nu dus op deze winterdagen rond het vriespunt. Ik probeer het one-pedal driving goed te benutten, maar toch nog enigszins vlot mee te komen in het verkeer. Moet even wennen aan het feit dat in de stad rijden ook echt zuiniger is dan buitenwegen. Maar inderdaad, in de stad lukt het al met 120 Wh/km voor ritjes. Buitenwegen gecombineerd met snelweg (100) lukt net onder de 140 Wh/km, met spaarzaam kachel gebruik. Lekker stoelverwarming aan met climate volledig uitgeschakeld is prima te doen bij kortere ritten, maar soms moet je toch echt even de kachel inschakelen en ook tbv ontwaseming. Voorverwarmen aan de laadpaal is natuurlijk top. Oh ja de wieldoppen moeten er ook nog terug op (ik kreeg de Aero wheels er wel los bij), scheelt weer 5% begreep ik.
Eerste ritjes zat ik natuurlijk ver boven de genoemde Wh/km getallen, maar je leert wel steeds efficiënter rijden. Had zelf niet verwacht dat deze Wh/km getallen in de winter mogelijk waren! En straks in het voorjaar wordt ‘t alleen maar beter natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Verderf op 02-02-2025 01:23 ]
| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Gefeliciteerd, mooie auto voor een mooie prijs 👍.Beekforel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:33:
[...]
Dank voor deze post, de auto is vanmorgen verkocht aan mij.
Hoe zit het bij hun met garantie en inruil ?
Ik heb in de kou dezelfde curve als in warmere omstandigheden. Niet dezelfde curve als de NMC accu. De NMC van de LR is groter en kan sneller opgeladen worden.mcduck schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:13:
[...]
Ah! Oké blijkbaar verschillen de ervaringen in de praktijk nogal. Bedankt voor het delen van je ervaring iig!
Die video’s met negatievere LFP ervaringen komen voornamelijk uit Scandinavië, dus misschien is het in NL toch meer acceptabel ivm de wat mildere winters (overigens wel apart dat bij jou het snelladen dan wel dezelfde curve heeft als niet-LFP).
De LFP van BYD in de Y heeft trouwens een betere laadcurve dan de CATL LFP.
Stoelverwarming achter en stuurverwarming is gewoon standaard. Heb ik ook op de RWD.Red devil schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:54:
[...]
Een van de verschillen is dat de camera's verkeerslichten herkennen bij HW3.Beekforel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:14:
[...]
Hier is al best wat over geschreven. Afhankelijk van wat je wensen zijn ka de 2.5 beter/sneller voor je werken dan 3. Verschil zit hem in radar/camera als ik mij niet vergis.
Ik heb mijn auto aangeboden ter inruil, hij wou hem zelf niet hebben maar heeft het wel geregeld en gelijk doorgezet. Prijs was regelijk, conform autotelex (iets hoger zelfs). Hij had het zelf behoorlijk afgezwakt vooraf maar deed een prima bod.marcob12 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:10:
[...]
Gefeliciteerd, mooie auto voor een mooie prijs 👍.
Hoe zit het bij hun met garantie en inruil ?
Garantie gewoon de wettelijke en als er een reparatie >750 moet gebeuren binnen afzienbare tijd springen ze bij. Maar tja, blijft lastig ofzo met deze auto's.
Ze proberen een stapje extra te doen, auto gepoetst buiten en binnen en hebben vooral nette auto's. Maar het is een concurrerende markt, marges staan onder druk. Ik vond het prettig zaken te doen en ze zitten voor mij op een half uurtje. Hebben het ook gelijk overgedragen, vond hij allemaal prima.
Als ik kritisch ben zit er best wat sporen op de auto, maar als je er gewoon naar kijkt is het een hele nette auto waar ik hopelijk een flink aantal jaren plezier van ga hebben.
Volgens mij heeft een Tesla Model 3 uit 2019 standaard stoelverwarming voorin, maar de stoelverwarming achterin was oorspronkelijk softwarematig uitgeschakeld in de Standard Range en Standard Range Plus versies. Dit kon later tegen betaling worden geactiveerd. De Long Range en Performance modellen hadden wel standaard verwarmde achterstoelen.fisherman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:19:
[...]
Stoelverwarming achter en stuurverwarming is gewoon standaard. Heb ik ook op de RWD.
Heb je een ander model jaar Tesla dan 2019? Want stuurverwarming zat niet in de Model 3 uit 2019. Dit werd pas geïntroduceerd in latere modellen, ongeveer vanaf eind 2020/begin 2021. Als je een Model 3 uit 2019 hebt, is het vrijwel zeker dat deze geen stuurverwarming heeft.
Heeft iemand enig idee mbt de restwaarde?
23000 incl. Btw voor 2019 dec met 85000 km LR AWD FSD.
Over 3 Jr 200.000 km... wat zou de waarde zijn?
Ik zie een 9jr oud met 215k km voor 20k
https://www.autotrack.nl/..._share&utm_medium=at_link
Jouw 20k voorbeeld is wel een Model S, dat maakt de vergelijking wel lastiger.yoga schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:14:
23k voor LR met 85 met FSD is trouwens redelijke prijs. Ik betaalde hetzelfde voor 1 zonder FSD maar wel met trekhaak.
Hier een model s rijder sinds augustus vorig jaar. Als je op zoek bent naar een model s dan is het verstandig om naar een facelift model. Deze zitten namelijk beter in elkaar. Ik denk, maar dat is puur koffiedik kijken, dat de grootste afschrijving geweest is. Zeker icm free supercharging zullen deze auto's vrij waardevast zijn. Ik kijk ook nadat ik de auto heb gekocht nog dagelijks op verkoopsites en het valt me op dat na augustus de prijzen gedaald zijn en sinds november stabilisatie en daarna langzaam weer iets omhoog aan het gaan zijn.yoga schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:14:
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Nog een puntje voor de checklist:
Controle seat occupancy sensor /
Dit zorgt er o.a. voor als je instapt dat het scherm ontwaakt en als de deur gesloten dat het scherm aan blijft.
Als deze niet correct werkt gaat het scherm dus uit bij sluiten van de deur, indien je in de auto zit. Dit kan je controleren o.a. ook in het service menu.
Het is vooral frustrerend, volgens mij geen veiligheidsprobleem.
Bluetooth audio lijkt hierdoor ook niet automatisch te connecten.
Zal laten weten als ik de service offerte binnen heb. Helaas geen garantie al hebben we hier (meer) jaren mee doorgereden, overname lm.
Controle seat occupancy sensor /
Dit zorgt er o.a. voor als je instapt dat het scherm ontwaakt en als de deur gesloten dat het scherm aan blijft.
Als deze niet correct werkt gaat het scherm dus uit bij sluiten van de deur, indien je in de auto zit. Dit kan je controleren o.a. ook in het service menu.
Het is vooral frustrerend, volgens mij geen veiligheidsprobleem.
Bluetooth audio lijkt hierdoor ook niet automatisch te connecten.
Zal laten weten als ik de service offerte binnen heb. Helaas geen garantie al hebben we hier (meer) jaren mee doorgereden, overname lm.
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019
Als je de Ryzen processor wil, een warmtepomp, led matrix verlichting en stuurverwarming, dan kom je automatisch uit bij modellen van eind 2022 en jonger.Red devil schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:02:
[...]
Volgens mij heeft een Tesla Model 3 uit 2019 standaard stoelverwarming voorin, maar de stoelverwarming achterin was oorspronkelijk softwarematig uitgeschakeld in de Standard Range en Standard Range Plus versies. Dit kon later tegen betaling worden geactiveerd. De Long Range en Performance modellen hadden wel standaard verwarmde achterstoelen.
Heb je een ander model jaar Tesla dan 2019? Want stuurverwarming zat niet in de Model 3 uit 2019. Dit werd pas geïntroduceerd in latere modellen, ongeveer vanaf eind 2020/begin 2021. Als je een Model 3 uit 2019 hebt, is het vrijwel zeker dat deze geen stuurverwarming heeft.
Die van mij is van oktober 2022. Voordeel van een 2022 is de ultrasoon parkeersensoren die ze nog hebben. 2023 heeft dat niet meer en heeft alleen teslavision. Bij die van mij kun je zelf kiezen tussen tesla vision en parkeersensoren.
Eigenlijk de beste optie als je de nieuwe niet wil vanwege de ontbrekende hendels achter het stuur.
Ah ja, nu snap ik het. Ik denk dat de meeste tweakers in deze topic op zoek gaan naar een model uit 2019. Warmtepomp lijkt me wel erg nuttig, want heb het idee dat verwarming van mijn 2019 M3 best wat stroom neemt. Gelukkig nog wel normale parkeersensoren, lijkt me wat robuuster als teslavision.fisherman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Als je de Ryzen processor wil, een warmtepomp, led matrix verlichting en stuurverwarming, dan kom je automatisch uit bij modellen van eind 2022 en jonger.
Die van mij is van oktober 2022. Voordeel van een 2022 is de ultrasoon parkeersensoren die ze nog hebben. 2023 heeft dat niet meer en heeft alleen teslavision. Bij die van mij kun je zelf kiezen tussen tesla vision en parkeersensoren.
Eigenlijk de beste optie als je de nieuwe niet wil vanwege de ontbrekende hendels achter het stuur.
Mocht iemand een ouder model hebben, de led matrix koplampen zijn te retrofitten. Ben ik ook van plan zodra ik mijn exemplaar kan vinden.
Fanaleds.com
Misschien is dit al eens langsgekomen maar ik vond online de onderdelen catalogus inclusief prijzen:
https://epc.tesla.com/nl-NL/landingpage
https://epc.tesla.com/nl-NL/landingpage
Tesla vision is inderdaad niet best, zeker met slecht weer. Daarom ben ik blij met de sensoren.Red devil schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:12:
[...]
Ah ja, nu snap ik het. Ik denk dat de meeste tweakers in deze topic op zoek gaan naar een model uit 2019. Warmtepomp lijkt me wel erg nuttig, want heb het idee dat verwarming van mijn 2019 M3 best wat stroom neemt. Gelukkig nog wel normale parkeersensoren, lijkt me wat robuuster als teslavision.
Tesla vision werkt overigens alleen als je ook de Ryzen processor hebt. De Intel is niet snel genoeg daarvoor. Schijnt ook regelmatig vast te lopen als je de browser gebruikt of filmpjes kijkt. Heb er verder nauwelijks ervaring mee overigens met de intel.
Inderdaad kost verwarmen heel veel energie zonder warmtepomp. Mijn vorige auto was ook een EV en had er ook geen. Die had meer dan een derde minder bereik in de winter. Een model 3 zal daar minder last van hebben, doordat deze efficienter is, maar het vreet nu eenmaal stroom.
Overigens zijn er heel weinig origineel Nederlanss geleverde model 3's van 2022 en jonger op de gebruikte markt. Die van mij is dan ook geimporteerd, zoals bijna al het aanbod. Komt oorspronkelijk uit Frankrijk van een leasemaatschappij en had 35k kilometers gelopen toen ik hem afgelopen september kocht.
Voordeel is dat je dan ook nog eens garantie hebt op de hele auto. Die heb ik helaas ook al een keer nodig gehad. Er was een elektrische module defect, waardoor ik geen rembekrachtiger meer had.
Best dure upgrade! Zou het nog mogelijk zijn om een warmtepomp te monteren in ouder modeljaar, dat zou helemaal perfect zijn.Bose321 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:39:
Mocht iemand een ouder model hebben, de led matrix koplampen zijn te retrofitten. Ben ik ook van plan zodra ik mijn exemplaar kan vinden.
Voordeel van de warmtepomp is een iets betere efficiëntie. De oude verwarming kan het bereik in de winter 20-30% doen verminderen. Bij de warmtepomp Mode 3’s gaat het kennelijk om een reductie van 10-20%.
Het nadeel is meer complexiteit en meer kans op potentiele storingen en service bezoeken. Dit is vooral gebleken bij de eerste iteraties. Bij latere M3’s is de warmtepomp verbeterd en betrouwbaarder. Als je een nieuwe auto hebt met garantie natuurlijk geen probleem, maar 2e hands zou ik de eerste versies met warmtepomp vermijden. Ik zou het ook zeker niet achteraf willen laten inbouwen (ik verwacht ook echt niet dat dit kan).
PS kapotte seat sensor is ook zelf/DIY te vervangen, bijrijderskant is makkelijk maar de bestuurderskant is een grotere klus maar wel mogelijk had ik gezien.
Het nadeel is meer complexiteit en meer kans op potentiele storingen en service bezoeken. Dit is vooral gebleken bij de eerste iteraties. Bij latere M3’s is de warmtepomp verbeterd en betrouwbaarder. Als je een nieuwe auto hebt met garantie natuurlijk geen probleem, maar 2e hands zou ik de eerste versies met warmtepomp vermijden. Ik zou het ook zeker niet achteraf willen laten inbouwen (ik verwacht ook echt niet dat dit kan).
PS kapotte seat sensor is ook zelf/DIY te vervangen, bijrijderskant is makkelijk maar de bestuurderskant is een grotere klus maar wel mogelijk had ik gezien.
Hoe zit dat softwarematig met de software dan. Werkt dat dan wel?Bose321 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:39:
Overigens is dat wel heel fijn om te hebben. Alleen schakelt het in de bebouwde kom niet vanzelf uit. Maar een tikje tegen de hendel en het is uitgeschakd. Alleen vergeet ik dat regelmatig en dan schijn je gewoon bij huizen naar binnen of verblindt voetgangers.
Ligt eraan. Als je van de sloop 2 goedkope koplampen kan vinden valt het wel mee.Red devil schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:51:
[...]
Best dure upgrade! Zou het nog mogelijk zijn om een warmtepomp te monteren in ouder modeljaar, dat zou helemaal perfect zijn.
Je moet de Toolbox 3 software huren en zo een kabeltje, en dan kan je gewoon aangeven dat jouw auto de matrix lampen heeft, dan werkt alles gewoon helemaal zoals het hoort. Als je de lampen voor een leuke prijs kan krijgen dan is het best goed DIY te doen (letterlijk oude lampen eruit en nieuwe erin met zelfde stekker) en iets in de software aanpassen.fisherman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:17:
[...]
Hoe zit dat softwarematig met de software dan. Werkt dat dan wel?
Overigens is dat wel heel fijn om te hebben. Alleen schakelt het in de bebouwde kom niet vanzelf uit. Maar een tikje tegen de hendel en het is uitgeschakd. Alleen vergeet ik dat regelmatig en dan schijn je gewoon bij huizen naar binnen of verblindt voetgangers.
Fanaleds.com
Wel leuk dat dat kan, al zou ik zelf altijd een auto origineel laten. Werkt het bijvoorbeeld nog na een update?Bose321 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Ligt eraan. Als je van de sloop 2 goedkope koplampen kan vinden valt het wel mee.
[...]
Je moet de Toolbox 3 software huren en zo een kabeltje, en dan kan je gewoon aangeven dat jouw auto de matrix lampen heeft, dan werkt alles gewoon helemaal zoals het hoort. Als je de lampen voor een leuke prijs kan krijgen dan is het best goed DIY te doen (letterlijk oude lampen eruit en nieuwe erin met zelfde stekker) en iets in de software aanpassen.
Ik had bijvoorbeeld ook een highland kunnen kopen en daarbij aftermarket hendels bij kunnen kopen. Dat is de enige reden dat ik die niet gekocht heb. Je hebt nooit garantie dat het nog werkt na een update.
Geen idee hoe groot het verschil is met aftermarket producten en originele producten op een auto die er niet origineel mee geleverd is.
Blijft gewoon werken na een update. Het zijn originele lampen van Tesla met alleen een iets andere configuratie zoals bij elke auto met meer of meer features. Dat staat verder los van de normale OTA-updates die je krijgt.fisherman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:37:
[...]
Wel leuk dat dat kan, al zou ik zelf altijd een auto origineel laten. Werkt het bijvoorbeeld nog na een update?
Ik had bijvoorbeeld ook een highland kunnen kopen en daarbij aftermarket hendels bij kunnen kopen. Dat is de enige reden dat ik die niet gekocht heb. Je hebt nooit garantie dat het nog werkt na een update.
Geen idee hoe groot het verschil is met aftermarket producten en originele producten op een auto die er niet origineel mee geleverd is.
Heb het bij mijn huidige auto's ook altijd gedaan dat je originele onderdelen van een luxer model erin schroeft en dan in de boordcomputer ze daar configureert, dat is verder helemaal niet spannend, ook niet op een EV zoals een Tesla. Genoeg over te vinden ook mocht je er geïnteresseerd in zijn. Zolang je het goed instelt kan dat niet stuk gaan (naast een lamp die stuk kan gaan net als originele lamp). Een update kan verder geen configuratie zomaar aanpassen.
Fanaleds.com
Ik heb al die matrix led in de auto, maar het is wel interessant. Wellicht blijft het dan werken, omdat het om originele onderdelen gaat.Bose321 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:19:
[...]
Blijft gewoon werken na een update. Het zijn originele lampen van Tesla met alleen een iets andere configuratie zoals bij elke auto met meer of meer features. Dat staat verder los van de normale OTA-updates die je krijgt.
Heb het bij mijn huidige auto's ook altijd gedaan dat je originele onderdelen van een luxer model erin schroeft en dan in de boordcomputer ze daar configureert, dat is verder helemaal niet spannend, ook niet op een EV zoals een Tesla. Genoeg over te vinden ook mocht je er geïnteresseerd in zijn. Zolang je het goed instelt kan dat niet stuk gaan (naast een lamp die stuk kan gaan net als originele lamp). Een update kan verder geen configuratie zomaar aanpassen.
Bij aftermarket onderdelen, zoals schermpjes, hendels of andere zaken is het volgens mij wel wat spannender of het blijft werken na een update.
Het is wel knap dat Tesla alles zelf maakt vind ik. Ook de software voor de matrix lampen is zelf ontwikkeld. Daardoor duurde het waarschijnlijk ook zo lang, voordat ze dat aangezet hebben. Volgens mij zitten ze zelfs al op modellen vanaf 2021.
Ik meen dat ze het pas vorig jaar ergens rond deze tijd aangezet hebben.
Ik weet niet tot in hoeverre ze dingen zelf maken. Misschien wel zelf ontworpen of iets dergelijks, want ik meen dat de lampen gewoon van bedrijven zoals Hella zijn. Aftermarket dingen erop schroeven kan inderdaad wat 'riskanter' zijn als ze bij Tesla besluiten dat de aansturing van dingen anders gaat of afgeschermd wordt waardoor andere mensen niet meer zomaar kunnen inhaken op bepaalde dingen.
Fanaleds.com
Iemand ervaring met de tesla service verlening, stel je hebt een probleem en de auto werkt niet meer, ik heb geen tesla garage in de buurt namelijk ?
Heb wel iets gelezen over een mobiele service aan huis of op het werk ?
Afhankelijk v.d. aard van het probleem komt er mobiele service langs of kan je naar één van de vestigingen. Kan je daar niet heen zal je iets van een auto ambulance moeten regelen.marcob12 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:39:
Iemand ervaring met de tesla service verlening, stel je hebt een probleem en de auto werkt niet meer, ik heb geen tesla garage in de buurt namelijk ?
Een update over mijn serviceverzoek dat het scherm uitgaat als je de deur sluit als je op de bestuurdersstoel zit.
Fijn, het lijkt nog in de garantie te zitten:
Beperkte garantie Supplemental Restraint System-systeem
De beperkte Supplemental Restraint System-garantie dekt uw voertuig gedurende 5 jaar of 100.000 km, wat het eerst van toepassing is.
Zal eerdaags ook eens goed onder de stoel kijken, of niet gewoon de kabeltjes los zitten. Zie ook de video hieronder.
Hieronder de ontvangen kostenraming. Het valt dus < 5jr, <100k onder garantie:
FIRST ROW OCCUPANCY SENSOR (1099592-00-F) 11,36
ARBEID 0,6 van 130
GESCHAT TOTAAL 89,86 excl.
We hebben gelukkig geen last van zgn. "Front passenger safety restraint system fault" maar nu het nog onder garantie gefixt kan worden.. gaan we dat sowiezo laten doen. Km stand: 96.000 en we hebben deze ervaring met het scherm al een paar jaar vanuit onze lease-tijd.
Nog even de km-stand goed vast laten leggen, zodat we over een maand geen gezeur hebben dat we op km-stand > 100k zitten.
@mcduck
Idd DIY video voor zelf vervangen.
YouTube: Tesla Model 3 Driver Occupancy Sensor Repair
update: ook de bijrijderskant is stuk, zie dat in het 'service menu'. Achterbank geven netjes occupied. En voor bij gewicht unoccupied.
Fijn, het lijkt nog in de garantie te zitten:
Beperkte garantie Supplemental Restraint System-systeem
De beperkte Supplemental Restraint System-garantie dekt uw voertuig gedurende 5 jaar of 100.000 km, wat het eerst van toepassing is.
Zal eerdaags ook eens goed onder de stoel kijken, of niet gewoon de kabeltjes los zitten. Zie ook de video hieronder.
Hieronder de ontvangen kostenraming. Het valt dus < 5jr, <100k onder garantie:
FIRST ROW OCCUPANCY SENSOR (1099592-00-F) 11,36
ARBEID 0,6 van 130
GESCHAT TOTAAL 89,86 excl.
We hebben gelukkig geen last van zgn. "Front passenger safety restraint system fault" maar nu het nog onder garantie gefixt kan worden.. gaan we dat sowiezo laten doen. Km stand: 96.000 en we hebben deze ervaring met het scherm al een paar jaar vanuit onze lease-tijd.
Nog even de km-stand goed vast laten leggen, zodat we over een maand geen gezeur hebben dat we op km-stand > 100k zitten.
@mcduck
Idd DIY video voor zelf vervangen.
YouTube: Tesla Model 3 Driver Occupancy Sensor Repair
update: ook de bijrijderskant is stuk, zie dat in het 'service menu'. Achterbank geven netjes occupied. En voor bij gewicht unoccupied.
[ Voor 4% gewijzigd door dr.nld op 04-02-2025 19:43 ]
Het kan best dat ze inderdaad dingen laten maken bij fabrikanten die daarin gespecialiseerd zijn. Ze zullen dan inderdaad naar eigen opgestelde specs laten produceren.Bose321 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:29:
Ik weet niet tot in hoeverre ze dingen zelf maken. Misschien wel zelf ontworpen of iets dergelijks, want ik meen dat de lampen gewoon van bedrijven zoals Hella zijn. Aftermarket dingen erop schroeven kan inderdaad wat 'riskanter' zijn als ze bij Tesla besluiten dat de aansturing van dingen anders gaat of afgeschermd wordt waardoor andere mensen niet meer zomaar kunnen inhaken op bepaalde dingen.
Ook een reden waarom ik nooit aftermarket onderdelen op mijn auto zou willen hebben. Maar in theorie kunnen originele onderdelen natuurlijk geen kwaad. Ik had meer het idee dat de softwareversie af zou hangen van je VIN, maar als iedereen dezelfde software tijdens een update krijgt, zal dat wel goed komen.
Overigens is het wel zo dat ik verwacht dat de versies met de Intel proc op den duur qua functionaliteit uiteen gaan lopen met de Ryzen. Dat is nu al zo, maar het verschil is nog beperkt.
Auto ambulance regelt Tesla zelf ook. Heb ik helaas een keer gebruik van moeten maken, zoals ik al eerder schreef in dit topic. Ik heb overigens ook een eigen pechhulp. Volgens mij ben je een beetje overgeleverd aan de manier van werken van de betreffende Tesla vestiging of ze dat willen regelen voor je.Perkouw schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:53:
[...]
Afhankelijk v.d. aard van het probleem komt er mobiele service langs of kan je naar één van de vestigingen. Kan je daar niet heen zal je iets van een auto ambulance moeten regelen.
In eerste instantie vertelden ze ook dat ik gewoon langs moest komen, ook al deed de rembekrachtiging het niet. Gewoon een beetje aandringen in dat geval.
Precies dit, het maakt allemaal niet zoveel uit hoor. De LFP accu heeft alleen lagere interne weerstand dus de efficiency is nog hoger! En een vrij vlakke laadcurve.fisherman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:56:
[...]
Ik rijd met een LFP. Die heeft echt niet zoveel last in de winter van de kou als je schrijft. Snelladen doe je sowieso alleen op een lange trip. Doorgaans gewoon gratis thuis laden.
NMC moet inderdaad even goed voorverwarmen, net als NCA. Snelladen kan niet met een koude accu, ivm lithium plating:
:strip_exif()/f/image/AMKtHM2ESTGhm9mjpAgHDGEJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is dan nog maar 1C, als je 170kW laadt, doe je met een 60kWh pakket; 170/60= 2,8Coulomb laden. Dus dan moet je ZEKER voorverwarmen, anders is in no time je accupakket naar de klote
Daar zal ook wel wat voor zijn ingebouwd. Als de accu niet op temperatuur gebracht is haal je met de LFP ook geen hoge snelheden. Dan komt de laadsnelheid niet boven de 1C uit. Blijft eerder tussen de 40-50kW hangen.barta123 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:13:
[...]
En dit is dan nog maar 1C, als je 170kW laadt, doe je met een 60kWh pakket; 170/60= 2,8Coulomb laden. Dus dan moet je ZEKER voorverwarmen, anders is in no time je accupakket naar de klote
Voor de volle snelheid moet je dan ook wel even voorverwarmen en dat doet de auto ook tijdens het laden. Vaak komt er uit de voorkant dan ook behoorlijk wat stoom vanaf.
Overigens bleef mijn vorige auto vaak bij 30kW hangen als de accu koud is, maar die kon ook maar maximaal 50kW laden, dus dat was sowieso langzaam.
Bij auto's waarbij je de accu niet kunt voorverwarmen is eigenlijk alleen de eerste stop volgens mij heel langzaam. Daarna zou de accu een stuk warmer moeten blijven. Ik heb er geen ervaring mee echter, omdat ik met mijn vorige auto nooit een lange afstand heb af durven leggen in de kou. Dat is met een Tesla natuurlijk geen enkel probleem, maar bij veel andere merken nog wel.
Ik hing de tesla aan de supercharger en laden was max 80kw
Op het scherm kreeg ik een melding dat er max 80 geladen wordt gezien de accu nog koud is...
Je kan dus geen fout maken.
Op het scherm kreeg ik een melding dat er max 80 geladen wordt gezien de accu nog koud is...
Je kan dus geen fout maken.
DAt is ook zo, de beveiliging is dus "coldgating" zoals Bjorn Nyland dat noemt (voor zij die hem niet knenen, hij doet echt MEGA goede tests om EVs te vergelijken) En de Model 3 was altijd een ster in zijn tests, omdat de Model 3 echt een steengoede (ook mega aerodynamische) EV is!fisherman schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:33:
[...]
Daar zal ook wel wat voor zijn ingebouwd. Als de accu niet op temperatuur gebracht is haal je met de LFP ook geen hoge snelheden. Dan komt de laadsnelheid niet boven de 1C uit. Blijft eerder tussen de 40-50kW hangen.
Voor de volle snelheid moet je dan ook wel even voorverwarmen en dat doet de auto ook tijdens het laden. Vaak komt er uit de voorkant dan ook behoorlijk wat stoom vanaf.
Overigens bleef mijn vorige auto vaak bij 30kW hangen als de accu koud is, maar die kon ook maar maximaal 50kW laden, dus dat was sowieso langzaam.
Bij auto's waarbij je de accu niet kunt voorverwarmen is eigenlijk alleen de eerste stop volgens mij heel langzaam. Daarna zou de accu een stuk warmer moeten blijven. Ik heb er geen ervaring mee echter, omdat ik met mijn vorige auto nooit een lange afstand heb af durven leggen in de kou. Dat is met een Tesla natuurlijk geen enkel probleem, maar bij veel andere merken nog wel.
Tesla is dus echt goed met dat voorverwarmen. Bijna geen enkel merk doet dat van begin af aan al consequent goed zoals tesla!
eindelijk ook model 3 gekocht. Wat een heerlijke auto zeg!
LR van 12.2019 met 70k op de teller voor 22900 bij Auto Poelstra. Auto was gepoetst en afgeleverd in top staat. Heel blij mee. Heb al 450 km gereden en volgens boordcomputer verbruik is 178w/km. Zeker niet slecht.
Volgende zaken moeten nog gebeuren. SE3Y buttons want elke meer met baanwissel moet ik autopilot aanzetten, echt irritant. Trekhaak voor fietsendrager, Ali wieldoppen (zijn al onderweg) ramen tinten+chrome delete.
Misshien nog tweede aftermarket wielset 18-19 inch met zomerbanden.
Iemand nog advies over chome delete + ramen tinten, liefst in zuid Holland en aftermarket wielen 18-19 inch?
LR van 12.2019 met 70k op de teller voor 22900 bij Auto Poelstra. Auto was gepoetst en afgeleverd in top staat. Heel blij mee. Heb al 450 km gereden en volgens boordcomputer verbruik is 178w/km. Zeker niet slecht.
Volgende zaken moeten nog gebeuren. SE3Y buttons want elke meer met baanwissel moet ik autopilot aanzetten, echt irritant. Trekhaak voor fietsendrager, Ali wieldoppen (zijn al onderweg) ramen tinten+chrome delete.
:strip_exif()/f/image/lVh9vkJ42IiAnmDVZU2tkAdz.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand nog advies over chome delete + ramen tinten, liefst in zuid Holland en aftermarket wielen 18-19 inch?
MOOIE KAR!! veel plezier ermeeEnot schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:46:
Volgende zaken moeten nog gebeuren. SE3Y buttons want elke meer met baanwissel moet ik autopilot aanzetten, echt irritant. Trekhaak voor fietsendrager, Ali wieldoppen (zijn al onderweg) ramen tinten+chrome delete. [Afbeelding]Misshien nog tweede aftermarket wielset 18-19 inch met zomerbanden.
Dat verbruik klinkt echt goed, is dat zelfs met het weer van nu, en snelweg?
Leuke filmpjes inderdaad en inderdaad ook goede reviews. Hij reed zelf ook in een Tesla trouwens.barta123 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:39:
[...]
DAt is ook zo, de beveiliging is dus "coldgating" zoals Bjorn Nyland dat noemt (voor zij die hem niet knenen, hij doet echt MEGA goede tests om EVs te vergelijken) En de Model 3 was altijd een ster in zijn tests, omdat de Model 3 echt een steengoede (ook mega aerodynamische) EV is!![]()
Tesla is dus echt goed met dat voorverwarmen. Bijna geen enkel merk doet dat van begin af aan al consequent goed zoals tesla!
Benoemt ook dingen die minder goed zijn, zoals bijvoorbeeld bij de highland de verlichting die minder goed is dan bij het oudere model. Is volgens mij ook niet per se een Tesla fan. Maar inderdaad is er nog geen enkele andere auto die een Tesla op elk vlak ingehaald heeft.
Er zijn echt wel modellen die bepaalde dingen beter doen, maar die presteren dan op andere dingen weer minder. Het is gewoon een auto met heel veel gebruiksgemak die heel energie zuinig is en fijn stuurt.
En zelfs de oude 2019/2020 modellen lopen nog voor op veel nieuwere auto's, ook al zijn ze verouderd.
[ Voor 4% gewijzigd door fisherman op 03-02-2025 18:53 ]
Gefeliciteerd! Ik ben ook aan het kijken voor een LR. Nu lease ik nog een SR+ tot eind maart, dus het begint al op te schieten... Wat mij erg tegenstaat is de "lage" SoH die bij sommige advertenties staat, hoe is dat bij die van jou? Mijn SR+ met 152k op te teller heeft, volgens TeslaMate, een degradatie van 9%. Dat zie ik vaak hoger bij een lagere km-stand voorbij komen namelijk.Enot schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:46:
Volgende zaken moeten nog gebeuren. SE3Y buttons want elke meer met baanwissel moet ik autopilot aanzetten, echt irritant. Trekhaak voor fietsendrager, Ali wieldoppen (zijn al onderweg) ramen tinten+chrome delete. [Afbeelding]Misshien nog tweede aftermarket wielset 18-19 inch met zomerbanden.
Mag ik vragen voor welke wieldoppen je bent gegaan, ik benieuwd hoe ze er in het echt uitzien!
Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)
Nee hij is niet per se Tesla fan, maar Tesla is qua architectuur en aandrijflijn in het algemeen wel heel erg sterk. De enige BEV die qua lange afstand performance (dus 1000km in zo min mogelijk tijd ) in de buurt komt is toch wel de Mercedes-Benz EQS (en dan alleen de 450+) de enige fabrikant die tot noch toe AWD auto's maakt met goede range is Tesla.fisherman schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:52:
[...]
Leuke filmpjes inderdaad en inderdaad ook goede reviews. Hij reed zelf ook in een Tesla trouwens.
Benoemt ook dingen die minder goed zijn, zoals bijvoorbeeld bij de highland de verlichting die minder goed is dan bij het oudere model. Is volgens mij ook niet per se een Tesla fan. Maar inderdaad is er nog geen enkele andere auto die een Tesla op elk vlak ingehaald heeft.
Er zijn echt wel modellen die bepaalde dingen beter doen, maar die presteren dan op andere dingen weer minder. Het is gewoon een auto met heel veel gebruiksgemak die heel energie zuinig is en fijn stuurt.
En zelfs de oude 2019/2020 modellen lopen nog voor op veel nieuwere auto's, ook al zijn ze verouderd.
En de Model 3 was met de 1000km challenge altijd heel, heel sterk. De Model Y doet het daarin ook sterk, omdat deze (ondanks de 'vettige' crossover vorm) toch een heel goede aandrijflijn heeft.
Al komen de duitsers er wel. (maar nog niet met AWD). De ID.7 is ook erg goed als het gaat om lange afstanden, die doet nu ook automatisch voorverwarmen en evt ook handmatig met een button in het infotainment.
Maar Tesla was lang onverslaanbaar... Chinezen (BYD etc) ben ik persoonlijk niet in geinteresseerd... Die weer ik het liefst
[ Voor 5% gewijzigd door barta123 op 03-02-2025 19:03 ]
Ik heb deze van Ali, zijn wat sportiever dan die frisbees. Komen ook over mogelijke velgschade.newz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:58:
[...]
Gefeliciteerd! Ik ben ook aan het kijken voor een LR. Nu lease ik nog een SR+ tot eind maart, dus het begint al op te schieten... Wat mij erg tegenstaat is de "lage" SoH die bij sommige advertenties staat, hoe is dat bij die van jou? Mijn SR+ met 152k op te teller heeft, volgens TeslaMate, een degradatie van 9%. Dat zie ik vaak hoger bij een lagere km-stand voorbij komen namelijk.
Mag ik vragen voor welke wieldoppen je bent gegaan, ik benieuwd hoe ze er in het echt uitzien!
:strip_exif()/f/image/ZEAhbP3WYPpLSqAUI1PrQEBq.jpg?f=fotoalbum_large)
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
Helpen die wheel covers veel tov de ‘naakte’ Aero’s? Het lijkt alsof het niet heel veel extra oppervlakte bedekt namelijk.momenol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:06:
[...]
Ik heb deze van Ali, zijn wat sportiever dan die frisbees. Komen ook over mogelijke velgschade.
[Afbeelding]
Ze zien er wel heel goed uit. Ik rij momenteel met de Aero’s zonder wheel covers, maar jouw suggestie is zeker een optie!
EQS en ID7 doen het inderdaad al beter op lange afstanden, maar hebben natuurlijk wel andere tekortkomingen. Software en app bediening zijn nog ongeevenaard. Ook zijn de meeste EV's gewoon een stuk zwaarder dan een Tesla met vergelijkbare carosserievorm.barta123 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Nee hij is niet per se Tesla fan, maar Tesla is qua architectuur en aandrijflijn in het algemeen wel heel erg sterk. De enige BEV die qua lange afstand performance (dus 1000km in zo min mogelijk tijd ) in de buurt komt is toch wel de Mercedes-Benz EQS (en dan alleen de 450+) de enige fabrikant die tot noch toe AWD auto's maakt met goede range is Tesla.
En de Model 3 was met de 1000km challenge altijd heel, heel sterk. De Model Y doet het daarin ook sterk, omdat deze (ondanks de 'vettige' crossover vorm) toch een heel goede aandrijflijn heeft.
Al komen de duitsers er wel. (maar nog niet met AWD). De ID.7 is ook erg goed als het gaat om lange afstanden, die doet nu ook automatisch voorverwarmen en evt ook handmatig met een button in het infotainment.
Maar Tesla was lang onverslaanbaar... Chinezen (BYD etc) ben ik persoonlijk niet in geinteresseerd... Die weer ik het liefst(met dit soort tests zijn die ook echt niet goed, al is de NIO met de accu swap wel geinig). Maar het verbruik is dus wel extreem hoog
En ja die Chinezen. Daar zitten echt wel modellen tussen die echt heel erg goed zijn. Alleen zijn die hele goede Chinese modellen voor veel mensen weer niet te betalen. Een Tesla is in mijn ogen gewoon bereikbaar voor een hele grote groep mensen. Zowel nieuw als gebruikt bereikbaar voor veel particulieren. Zet je daar een betaalbare Chinese auto tegenover, dan zijn die een heel
stuk minder goed dan een model 3.
Wordt wel off topic dit; maar ik wil niet bijdragen aan die "mensenhandel" zoals BYD doet (zijn genoeg artikelen over te vinden). Sowieso vind ik een auto die verbonden is met Chinese datacenters die continu meeluistert een heel, heel slecht idee.fisherman schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:48:
[...]
EQS en ID7 doen het inderdaad al beter op lange afstanden, maar hebben natuurlijk wel andere tekortkomingen. Software en app bediening zijn nog ongeevenaard. Ook zijn de meeste EV's gewoon een stuk zwaarder dan een Tesla met vergelijkbare carosserievorm.
En ja die Chinezen. Daar zitten echt wel modellen tussen die echt heel erg goed zijn. Alleen zijn die hele goede Chinese modellen voor veel mensen weer niet te betalen. Een Tesla is in mijn ogen gewoon bereikbaar voor een hele grote groep mensen. Zowel nieuw als gebruikt bereikbaar voor veel particulieren. Zet je daar een betaalbare Chinese auto tegenover, dan zijn die een heel
stuk minder goed dan een model 3.
Naast het feit dat ik liever de Europese en Amerikaanse maakindustrie steun ipv de Chinese. Europees helemaal, want veel onderdelen in Europese auto's (in het geval van Duits bvb) worden in andere europese landen gemaakt
Tesla heeft wel Giga Shanghai, maar die is onder ander bewind dan BYD, Xiaomi of NIO
Je hebt er zowaar 1 gevonden zonder velg schade of niet? gefeliciteerd!Enot schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:46:
2de set velgen of gewoon all seasons eronder gooien, ik weet het nog niet.
Ik vind China in dat opzicht niet heel anders dan Amerika. Voelt voor mij niet heel anders. Beide hebben genoeg redenen om te wantrouwen.barta123 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:52:
[...]
Wordt wel off topic dit; maar ik wil niet bijdragen aan die "mensenhandel" zoals BYD doet (zijn genoeg artikelen over te vinden). Sowieso vind ik een auto die verbonden is met Chinese datacenters die continu meeluistert een heel, heel slecht idee.
Naast het feit dat ik liever de Europese en Amerikaanse maakindustrie steun ipv de Chinese. Europees helemaal, want veel onderdelen in Europese auto's (in het geval van Duits bvb) worden in andere europese landen gemaakt![]()
Tesla heeft wel Giga Shanghai, maar die is onder ander bewind dan BYD, Xiaomi of NIO
En wat onderdelen betreft maakt het ook weinig uit. Veel onderdelen van ik China gebouwde Tesla's worden ook in China gemaakt.
Mijn Tesla komt ook uit China. Niets mis mee.
Zowel CATL also BYD accus komen van Chinese producenten en worden al jaren gebruikt.
De BYD is qua snelladen overigens een stuk sneller dan de CATL. Alleen zit die BYD alleen in de Y helaas.
Ik heb mijn chrome delete bij underworld wrap cars laten doen in Maassluis. Erg tevreden met het resultaat.Enot schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:46:
Vandaag ook geslaagd voor een grijze LR met trekhaak en FSD, 19" sportvelgen met winterbanden, 128k km, à €21700.
Ik heb liever de aero wielen vanwege de bekende voordelen, en die vind ik er ook serieus goed uit zien op de grijze, maar volgens de dealer is dat nog niet 1-2-3 zelf te wisselen en moeten ze door Tesla worden ingeprogrammeerd oid. Iemand hier ervaring mee?
Vond het mooi om met de inspectierapporten van de bca/carsonnet veilingen en de telegram bot te speuren naar een mooi exemplaar.
Heb ook nog via Eccasion een veiling geprobeerd, dat was echt een heel strak exemplaar aan het rapport en de foto's te zien, maar natuurlijk altijd afwachten, dus niet te hoog geboden en iemand ging er dan ook flink overheen.
Daardoor kwam ik via fastlane dan weer wel op het spoor van de uiteindelijke aankoop, die dus naast een vaste prijs bij de dealer ook op de (europese) veiling werd aangeboden. En daar staan dan (via carsonnet) wel de schade foto's en inspectierapporten bij.
Kreeg overigens al bij het tonen van interesse direct een foto van de deuk, dus daar waren ze ook eerlijk mee. Geloof dat ze het bij de dealer uiteindelijk ook wel konden waarderen en gewoon zagen dat ik goed mijn huiswerk had gedaan, de auto zag er ook al wel een stuk netter uit dus naast poetswerk waren er ook al wel wat plekjes netjes bijgewerkt. Laatste deuk wordt nog even hersteld en nieuwe rubbers bij de kofferbak, dus prima ervaring.
Dus mijn tip:
Kijk bij bca/fastlane/carsonnet welke auto's je netjes vind en houd dan in de gaten of die bij een dealer komen (+21% btw, veilingkosten en paar duizend marge). Beetje nette dealer maakt dan natuurlijk eigen foto's die je weer kunt vergelijken met de veiling.
En voor wat het waard is, zowel de dealer als Eccasion gaven aan dat momenteel het aanbod op de veiling terugloopt en de prijzen (dus) wat stijgen.
Ik heb liever de aero wielen vanwege de bekende voordelen, en die vind ik er ook serieus goed uit zien op de grijze, maar volgens de dealer is dat nog niet 1-2-3 zelf te wisselen en moeten ze door Tesla worden ingeprogrammeerd oid. Iemand hier ervaring mee?
Vond het mooi om met de inspectierapporten van de bca/carsonnet veilingen en de telegram bot te speuren naar een mooi exemplaar.
Heb ook nog via Eccasion een veiling geprobeerd, dat was echt een heel strak exemplaar aan het rapport en de foto's te zien, maar natuurlijk altijd afwachten, dus niet te hoog geboden en iemand ging er dan ook flink overheen.
Daardoor kwam ik via fastlane dan weer wel op het spoor van de uiteindelijke aankoop, die dus naast een vaste prijs bij de dealer ook op de (europese) veiling werd aangeboden. En daar staan dan (via carsonnet) wel de schade foto's en inspectierapporten bij.
Kreeg overigens al bij het tonen van interesse direct een foto van de deuk, dus daar waren ze ook eerlijk mee. Geloof dat ze het bij de dealer uiteindelijk ook wel konden waarderen en gewoon zagen dat ik goed mijn huiswerk had gedaan, de auto zag er ook al wel een stuk netter uit dus naast poetswerk waren er ook al wel wat plekjes netjes bijgewerkt. Laatste deuk wordt nog even hersteld en nieuwe rubbers bij de kofferbak, dus prima ervaring.
Dus mijn tip:
Kijk bij bca/fastlane/carsonnet welke auto's je netjes vind en houd dan in de gaten of die bij een dealer komen (+21% btw, veilingkosten en paar duizend marge). Beetje nette dealer maakt dan natuurlijk eigen foto's die je weer kunt vergelijken met de veiling.
En voor wat het waard is, zowel de dealer als Eccasion gaven aan dat momenteel het aanbod op de veiling terugloopt en de prijzen (dus) wat stijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Enyan op 04-02-2025 00:02 ]
Dat het zo lijkt is net het mooie ervan.ZXRY schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:43:
[...]
Helpen die wheel covers veel tov de ‘naakte’ Aero’s? Het lijkt alsof het niet heel veel extra oppervlakte bedekt namelijk.
Ze zien er wel heel goed uit. Ik rij momenteel met de Aero’s zonder wheel covers, maar jouw suggestie is zeker een optie!
De wieldop sluit helemaal aan tegen de band, dus niets van velg is exposed.
Lijkt net alsof de band rond de cover getrokken is, terwijl je vaak bij andere ziet dat het een dop is.
En hij lijkt opslag ook op 19' te staan ipv 18'.
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
Velgen programmeren bij de dealer? Hilarisch.Enyan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:33:
Vandaag ook geslaagd voor een grijze LR met trekhaak en FSD, 19" sportvelgen met winterbanden, 128k km, à €21700.
De TPS sensors en dergelijke werken ook meteen.
Je kan dat aanpassen in het service menu. Het gaat vooral over het uitzicht van de wagen in de app en op je scherm. Ook wordt het range opnieuw berekend op 18 inch velgen ipv 19 inch.
Waarschijnlijk heb jij net als ik een nieuwer model met de BLE sensoren. Die zijn plug en play inderdaad.momenol schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 00:39:
[...]
Velgen programmeren bij de dealer? Hilarisch.
De TPS sensors en dergelijke werken ook meteen.
Je kan dat aanpassen in het service menu. Het gaat vooral over het uitzicht van de wagen in de app en op je scherm. Ook wordt het range opnieuw berekend op 18 inch velgen ipv 19 inch.
Oude Tesla's hebben geen BLE sensoren, maar ouderwetse RDK sensoren. Die moet je doorgaans inleren met een apparaatje. Vaak kun je die goedkoop ergens in China kopen.
Ik heb winterbanden op velg via marktplaats gekocht en tijdens het wisselen in het menu kan je aangeven dat de tpms sensoren ook opnieuw moeten inleren en na 10 minuten deden ze het alle 4.fisherman schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:24:
[...]
Waarschijnlijk heb jij net als ik een nieuwer model met de BLE sensoren. Die zijn plug en play inderdaad.
Oude Tesla's hebben geen BLE sensoren, maar ouderwetse RDK sensoren. Die moet je doorgaans inleren met een apparaatje. Vaak kun je die goedkoop ergens in China kopen.
Ook de 433mhz sensoren pakt ie vanzelf (mits ze vooraf geprogrammeerd zijn voor gebruik met Tesla's, e.g. zodat ie het juist opgemaakte berichtje stuurt, maar dat is bij Tesla velgen die je (over)koopt het geval).fisherman schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:24:
[...]
Waarschijnlijk heb jij net als ik een nieuwer model met de BLE sensoren. Die zijn plug en play inderdaad.
Je moet er dan even een paar km mee rijden (na de velgmaat te wijzigen en "koppelmodus" aan te zetten) en dan pakt ie ze gewoon.
Velgmaat kan je dus gewoon zelf instellen in het servicemenu. Naast range en het plaatje past ie dan ook de calibratie van de snelheidsmeter aan.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 04-02-2025 10:31 ]
All-electric.
Mijn RWD is standaard geleverd met de 19 inch sportvelgen. Die gebruik ik in de zomer. Ik heb een vrijwel nieuwe 18 inch set gekocht zonder de wieldoppen. Ik zag bij sommige screenshots dat mensen het voor elkaar gekregen hebben om die config te selecteren.RonJ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:24:
[...]
Velgmaat kan je dus gewoon zelf instellen in het servicemenu. Naast range en het plaatje past ie dan ook de calibratie van de snelheidsmeter aan.
Echter zie ik zelf alleen die 18 inch velgen erin staan met wieldoppen. Op zich niet echt een probleem, maar volgens mij berekent het BMS wel het bereik adhv die instellingen. Nu denkt de auto dat ik met die wieldoppen rijd.
Knip
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 04-02-2025 11:41 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]
Als je auto op 18" geleverd is heb je die optie geloof ik wel zie ik. Je zou service eens een berichtje kunnen sturen in de Tesla app, misschien kunnen zij dat vanuit de cloud voor je aanpassen/vrijgeven.fisherman schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:53:
[...]
Mijn RWD is standaard geleverd met de 19 inch sportvelgen. Die gebruik ik in de zomer. Ik heb een vrijwel nieuwe 18 inch set gekocht zonder de wieldoppen. Ik zag bij sommige screenshots dat mensen het voor elkaar gekregen hebben om die config te selecteren.
Echter zie ik zelf alleen die 18 inch velgen erin staan met wieldoppen. Op zich niet echt een probleem, maar volgens mij berekent het BMS wel het bereik adhv die instellingen. Nu denkt de auto dat ik met die wieldoppen rijd.
[ Voor 18% gewijzigd door RonJ op 04-02-2025 11:19 ]
All-electric.
Fijne toevoeging. Wel lastig met aankopen doen als je elke CEO moet gaan checken wat hij/zei uithaalt.
[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 04-02-2025 11:42 . Reden: Quote weg ]
Fanaleds.com
Ok, dat ga ik eens proberen 👍RonJ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:18:
[...]
Als je auto op 18" geleverd is heb je die optie geloof ik wel zie ik. Je zou service eens een berichtje kunnen sturen in de Tesla app, misschien kunnen zij dat vanuit de cloud voor je aanpassen/vrijgeven.
Als je je er al mee bezig houdt en je stoort je er aan, koop je het product gewoon niet.Bose321 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:26:
[...]
Fijne toevoeging. Wel lastig met aankopen doen als je elke CEO moet gaan checken wat hij/zei uithaalt.Niet dat ik het goedpraat, maar dat heeft natuurlijk verder niks met de auto's te maken...
Snapchat kwam in de tijd van de Nokia Lumia's niet op Windows Phone, ik heb het daarom ook nooit gedownload, omdat ik de CEO een zielig omhooggevallen gastje vind.
Maar ga dan niet lopen miepen als anderen die auto kopen. De auto zelf is niet de CEO, je koopt niet de CEO.
Jammer dat dat steeds overal herhaald moet worden.
En niemand heeft een probleem met mensenhandel van BYD en afluisterend CCP die miljarden pompt in autofabrikanten daar. Niemand??
Hou de discussie gewoon bij Tesla Model 3 occasions. Vooral ook occasions. Die dragen bij aankoop niks meer bij aan het grote potje van de grote baas van het bedrijf. Tenzij jij heel veel nieuwe onderdelen afneemt.
Maar het doel van een goede occasion kopen is ook dat je niet te veel hoeft te vervangen denk ik
Ook ik heb nu een Tesla! Een SR+ met 130k op de teller voor 16k gekocht. Inclusief FSD. Wat visuele schade, maar ik niet erg genoeg voor mij om me er druk om te maken, vooral omdat FSD erbij zit.
Nu is er wel iets anders waar ik me een beetje druk om maak. In de diepere ruimte van de kofferbak voelt het vochtig aan. Dat merkte ik al bij het kopen, maar de verkoper gaf aan dat ze hem net hadden schoongemaakt.
Het is niet kletsnat, maar wel vochtig. Maar nu lijkt er ook ineens schimmel te zijn ontstaan. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervoor kan zijn? Of wellicht tips wat ik nu het beste kan doen?
Nu is er wel iets anders waar ik me een beetje druk om maak. In de diepere ruimte van de kofferbak voelt het vochtig aan. Dat merkte ik al bij het kopen, maar de verkoper gaf aan dat ze hem net hadden schoongemaakt.
Het is niet kletsnat, maar wel vochtig. Maar nu lijkt er ook ineens schimmel te zijn ontstaan. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervoor kan zijn? Of wellicht tips wat ik nu het beste kan doen?
:strip_exif()/f/image/0cNbSoQtD0KjwTPp3u8uQ3h1.jpg?f=fotoalbum_large)
Gefeliciteerd, mooie deal als dat het enige isminetorpia schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:46:
Ook ik heb nu een Tesla! Een SR+ met 130k op de teller voor 16k gekocht. Inclusief FSD. Wat visuele schade, maar ik niet erg genoeg voor mij om me er druk om te maken, vooral omdat FSD erbij zit.
[Afbeelding]
Zeker bekend issue voor M3 2019. Zie paar posts hierboven.
Schijnt met de rubber afdichting te maken. Afspraak maken bij Tesla SC. Kosten weet ik niet hoeveel dat is (=kosten lm), ze gaan dan er een nieuw rubber omheen leggen en kitten het vast.
Je krijgt een schone vervanging in je kofferbak van hetgeen wat nu nat is, wisselen ze uit. Heeft SC vorige maand bij ons uitgevoerd, voordat we LR 2019 overgenomen hebben.
Het water loopt over de plastic stijl zoals afgebeeld op de foto via het slot naar binnen... en dan vult het je onderste bak met water.
Controleer ook gelijk je occupancy sensor(s) van alle stoelen, via het 'service-menu' of de voorstoelen naar behoren je detecteren (is nog garantie!).
Indicatie is als je de bestuurder de auto in stapt het scherm idd opstart en wanneer je deur sluit, het scherm uitgaat. Bij bedienen van de pedalen zal het scherm weer bijkomen. Da's niet on-design
[ Voor 10% gewijzigd door dr.nld op 05-02-2025 11:25 ]
Lijkt me niet dat als de rubbers niet goed zijn het nat wordt in de bak die op de foto staat? Lijkt me logischer dat de plaat die daar boven op ligt dan nat is/schade heeft?
@minetorpia nette prijs!
Bij mij is de bak ook nat en kreeg hetzelfde verhaal. Ik heb de deksel er nu af wanneer het kan, misschien droogt het wat. Van het voorjaar maar eens kritisch bekijken. Ik heb er nog geen schimmel in, ziet er een stuk netter uit dan die van jou. Maar geen idee natuurlijk hoe dat een maand geleden was toen hij bij de verkoper aankwam...
Ben wel benieuwd wat het kost als je het laat repareren door Tesla (wanneer het de rubbers zijn, wat wel aannemelijk lijkt).
Bij mij is de bak ook nat en kreeg hetzelfde verhaal. Ik heb de deksel er nu af wanneer het kan, misschien droogt het wat. Van het voorjaar maar eens kritisch bekijken. Ik heb er nog geen schimmel in, ziet er een stuk netter uit dan die van jou. Maar geen idee natuurlijk hoe dat een maand geleden was toen hij bij de verkoper aankwam...
Ben wel benieuwd wat het kost als je het laat repareren door Tesla (wanneer het de rubbers zijn, wat wel aannemelijk lijkt).
Is idd omdat de rubbers rond het achterraam niet zo heel dik zijn en daar water langs naar binnen kan sijpelen..dr.nld schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Gefeliciteerd, mooie deal als dat het enige is
Schijnt met de rubber afdichting te maken. Afspraak maken bij Tesla SC. Kosten weet ik niet hoeveel dat is (=kosten lm), ze gaan dan er een nieuw rubber omheen leggen en kitten het vast.
Je krijgt een schone vervanging in je kofferbak van hetgeen wat nu nat is, wisselen ze uit. Heeft SC vorige maand bij ons uitgevoerd, voordat we LR 2019 overgenomen hebben.
Het water loopt over de plastic stijl zoals afgebeeld op de foto via het slot naar binnen... en dan vult het je onderste bak met water.![]()
Controleer ook gelijk je occupancy sensor(s) van alle stoelen, via het 'service-menu' of de voorstoelen naar behoren je detecteren (is nog garantie!).
Indicatie is als je de bestuurder de auto in stapt het scherm idd opstart en wanneer je deur sluit, het scherm uitgaat. Bij bedienen van de pedalen zal het scherm weer bijkomen. Da's niet on-design
Thanks, goede tips! Hopelijk wordt het geen dure reparatie…dr.nld schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Gefeliciteerd, mooie deal als dat het enige is
Ik ga ook even die sensoren checken. Al heb ik het idee dat die wel goed zijn, want het scherm blijft bij mij gewoon aan als ik zit.
Zit hier een verlengde garantie op? Tot hoelang?dr.nld schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Thanks! Ik denk dat ik het schoon ga maken met azijn en in de gaten houd of en hoe snel het weer terugkomt.Beekforel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:29:
@minetorpia nette prijs!
Beperkte garantie Supplemental Restraint System-systeemBrokencore schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:36:
[...]
Zit hier een verlengde garantie op? Tot hoelang?
De beperkte Supplemental Restraint System-garantie dekt uw voertuig gedurende 5 jaar of 100.000 km, wat het eerst van toepassing is
Kosten obv offerte voor 1 stuk occupancy sensor ongeveer 80 euro excl btw bij SC maar die valt onder bovenstaande garantie. Je hebt er 5 in je auto zitten. Elke stoel 1.
Voor het issue met de kofferbak (en ieder ander issue) kan je altijd via de app een serviceafspraak inschieten. Dan krijg je een prijsvoorstel en dan weet je (ongeveer) waar je aan toe bent.
[ Voor 33% gewijzigd door dr.nld op 05-02-2025 12:41 ]
Bij de proefrit merkte ik ook deze vochtige bak op, volgens de verkoper kwam dit ook vanwege de poetsbeurt, wat ik mij eigenlijk niet kan voorstellen. Sinds ik de auto heb opgehaald heb ik er een vochtvreter van de action erin gegooid. Vooralsnog lijkt het goed te gaan en is/blijft het droog. Binnenkort maar even goed de rubbers schoonmakenminetorpia schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Thanks! Ik denk dat ik het schoon ga maken met azijn en in de gaten houd of en hoe snel het weer terugkomt.
Update wat betreft dit, ik heb inderdaad het garantie pakket toen afgenomen.revolution-nl schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Als de draagarmen nu begin licht te kraken dan kan je er rekening mee houden dat je in de loop van het jaar het idee heb het dat je in een krakende huifkar met bladveren rijdt
Dat was bij mij destijds tenminste het geval.
Met andere woorden, navragen of de draagarmen in de garantie ingesloten zitten, en wanneer dit het geval is de garantie nemen.
Ben inmiddels bij een garage geweest en er is gebleken dat er speling op de draagarmen zit dus ze worden onder garantie vervangen

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.