Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 21:25
Verderf schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Update wat betreft dit, ik heb inderdaad het garantie pakket toen afgenomen.
Ben inmiddels bij een garage geweest en er is gebleken dat er speling op de draagarmen zit dus ze worden onder garantie vervangen *O*
Goed om te horen!

Ik heb afgelopen zaterdag mijn Model 3 opgehaald. Voordat ik een proefrit maakte had de verkoper mij al gemeld dat de draagarmen zijn nagekeken, en dat de rechter draagarm vervangen ging worden omdat hij versleten was, maar dat de linker draagarm nog prima was dus dat ze daar niks mee gingen doen. Tijdens de proefrit kraakte de draagarm(en) inderdaad enorm. Toen ik hem afgelopen zaterdag ophaalde was de rechter draagarm uiteraard vervangen, en daarmee het kraken weg... althans dat dacht ik.

Ik ben er nu echter achter gekomen dat de linkerdraagarm ook kraakt, welliswaar veel minder dan de rechter draagarm tijdens de proefrit, maar als ik de verhalen mag geloven gaat dat niet lang duren. Ik mag er vanuit gaan dat ze de linker draagarm ook onder garantie vervangen, en anders onder het kopje "verborgen gebreken".

Als ik meer weet zal ik een update geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Skix_Aces schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Goed om te horen!

Ik heb afgelopen zaterdag mijn Model 3 opgehaald. Voordat ik een proefrit maakte had de verkoper mij al gemeld dat de draagarmen zijn nagekeken, en dat de rechter draagarm vervangen ging worden omdat hij versleten was, maar dat de linker draagarm nog prima was dus dat ze daar niks mee gingen doen. Tijdens de proefrit kraakte de draagarm(en) inderdaad enorm. Toen ik hem afgelopen zaterdag ophaalde was de rechter draagarm uiteraard vervangen, en daarmee het kraken weg... althans dat dacht ik.

Ik ben er nu echter achter gekomen dat de linkerdraagarm ook kraakt, welliswaar veel minder dan de rechter draagarm tijdens de proefrit, maar als ik de verhalen mag geloven gaat dat niet lang duren. Ik mag er vanuit gaan dat ze de linker draagarm ook onder garantie vervangen, en anders onder het kopje "verborgen gebreken".

Je zou toch denken dat het verstandig is om beide in 1x te vervangen |:(
Je kan het bij een garage laten na kijken of er speling op zit, alles meer dan 1mm is buiten spec is mij verteld dus dat kan je gebruiken als argument dat dit niet in 1 week kan ontstaan.

Bij mij dacht ik inderdaad ook dat het alleen 1 kant was, tot ik bij de garage stond op van die beton platen en beide kanten extreem goed te horen waren.

Dus tip voor andere, doe een droge draai test op een groffe ondergrond - dan hoor je het snel genoeg.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:15

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Zie er inmiddels twee drie te koop staan die mijn aandacht hebben getrokken,
Betreft beide allen een blauwe Long Range,

Auto 1:
120.000 op de teller
SoH 90%
trekhaak
<€23.000

Auto 2:
<105.000 op de teller
SoH 84,5%
€21.500

Auto 3:
95.500 op de teller
SoH 88%
€23500

Het verschil word gemaakt door met name de SoH en de kilometerstand.

Ik ben van plan om er 40k km per jaar mee te rijden.
woon/werk verkeer bedraagt ongeveer 230KM.

Wat zou wijsheid zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door WishmasterNL op 06-02-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
WishmasterNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:39:
Zie er inmiddels twee te koop staan die mijn aandacht hebben getrokken,
Betreft beide een blauwe Long Range,

Auto 1:
120.000 op de teller
SoH 90%
trekhaak
<€23.000

Auto 2:
<105.000 op de teller
SoH 84,5%
€21.500

Wat zou wijsheid zijn?
Die 2de zou ik niet zo snel pakken, ter vergelijking - mijn LR heeft 119k gelopen en zit op een SOH van ~91%.
Ik heb rond de 21 betaald voor de mijne, met trekhaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Verderf op 05-02-2025 16:43 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 17:23
Zie er inmiddels twee te koop staan die mijn aandacht hebben getrokken,
Betreft beide een blauwe Long Range,

Auto 1:
120.000 op de teller
SoH 90%
trekhaak
<€23.000

Auto 2:
<105.000 op de teller
SoH 84,5%
€21.500

Wat zou wijsheid zijn?
Zou die slechtere soh bij minder kilometers door veel snelladen veroorzaakt zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
minetorpia schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:46:
Ook ik heb nu een Tesla! Een SR+ met 130k op de teller voor 16k gekocht. Inclusief FSD. Wat visuele schade, maar ik niet erg genoeg voor mij om me er druk om te maken, vooral omdat FSD erbij zit.

Nu is er wel iets anders waar ik me een beetje druk om maak. In de diepere ruimte van de kofferbak voelt het vochtig aan. Dat merkte ik al bij het kopen, maar de verkoper gaf aan dat ze hem net hadden schoongemaakt.

Het is niet kletsnat, maar wel vochtig. Maar nu lijkt er ook ineens schimmel te zijn ontstaan. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervoor kan zijn? Of wellicht tips wat ik nu het beste kan doen?

[Afbeelding]
Dit omschrijft het probleem: YouTube: Water leaked into my Tesla's trunk and caused electrical issues!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-08 10:57
Dit betreft maar een kleine afdichting maar hoe zit het met die grotere rubberen strip?
Als je dit fixed en vervolgens met een tapijtreiniger er even doorheen gaat, niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

marcob12 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Zou die slechtere soh bij minder kilometers door veel snelladen veroorzaakt zijn ?
Dat zal eerder laadgedrag zijn, dus langere tijd op een hele hoge SOC of lage SOC laten staan evt. in combinatie met snelladen idd.

90% is een hele nette score, 84 normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-02-2025 20:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:28
[...]

Ik zit op 120.000km's nog op 90% SoH. Veel snelgeladen, bijna elke kantoordag op 95%+. Maar: daarna ga ik wel meteen rijden, ik zet de auto nooit (lang) weg op een hoog percentage.

Snelladen kan prima, het BMS is dusdanig intelligent dat de batterij daar weinig onder lijdt. Vol stilstaan vindt het type batterijen minder leuk.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat is een goede accutest bij een aankoop van een Model 3? ik dacht zelf aan de Aviloo Premium test die TUV is gecertificeerd. Iemand nog betere opties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 08:44
[...]

Eerder door structureel tot 100% laden, ik heb vaker degradatietests gezien, door het slimme voorverwarmen en goede koelen van Tesla heeft snelladen weinig effect.

Er zijn echter wel genoeg mensen die een accu als watertank gebruiken (steeds helemaal leeg rijden en weer tot 100% laden) ;) Dat is echt het slechtste wat je kan doen met een NMC/NCA accu

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123

Auto 1:
120.000 op de teller
SoH 90%
trekhaak
<€23.000

Auto 2:
<105.000 op de teller
SoH 84,5%
€21.500

Auto 3:
95.500 op de teller
SoH niet bekend.
€23500

Wat zou wijsheid zijn?
Ik zou voor 1 gaan, die 40.000km per jaar is niet het probleem. Je kan hier nog makkelijk 200.000km bij klokken ;)

Tesla's steken goed in mekaar

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:42
Vaatdoek82 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:25:
[...]

Dit betreft maar een kleine afdichting maar hoe zit het met die grotere rubberen strip?
Als je dit fixed en vervolgens met een tapijtreiniger er even doorheen gaat, niet gek.
Als je geen tapijtreiniger hebt, die bak/bekleding reinigen gaat heel goed met een chinese handheld stoomreiniger van een paar tientjes (of een iets duurdere van karcher oid). Daar kan je gelijk ook je stuurwiel weer heel mooi mat mee maken zonder m helemaal opnieuw te verven.

Ik gebruik dat ding bijv. ook voor het stomen van meubels, reinigen van de binnenunits van de airco (daar heb ik m ooit voor gekocht), ruitje van de haard, lenzen, etc.

Wel altijd alleen gebruiken met demi water flessen van de bouwmarkt oid, anders kan je m zo weggooien.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 06-02-2025 09:25 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

barta123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Ik zou voor 1 gaan, die 40.000km per jaar is niet het probleem. Je kan hier nog makkelijk 200.000km bij klokken ;)

Tesla's steken goed in mekaar
SoH van de derde auto inmiddels ook bekend, 88%.
Maakt dat nog verschil?
Scheelt aardig wat kilometers op de klok, en de trekhaak is voor mij geen must.
Met de laatste blijf ik de aankomende 2,5 jaar nog binnen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
WishmasterNL schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:41:
[...]

SoH van de derde auto inmiddels ook bekend, 88%.
Maakt dat nog verschil?
Scheelt aardig wat kilometers op de klok, en de trekhaak is voor mij geen must.
Met de laatste blijf ik de aankomende 2,5 jaar nog binnen garantie.
88% of 90% maakt mekaar niet zoveel, qua kilometerstand zou ik die dan wel doen inderdaad. Maar: het hangt er vanaf wat je wilt

Wil je hem 5 jaar rijden? En garantie zou ik me ook niet zoveel zorgen over maken, een accupakket gaat niet zomaar kapot. Alleen de draagarmen.

En hoe is de SOH bepaald? Ik zou namelijk niet alleen die SOH doorslag laten geven.

Trekhaak monteren bij Tesla is achteraf wel een ding geloof ik. Je kan dan altijd een fietsendrager monteren of aanhanger gebruiken.. Ik zou zelf dan toch nog voor de eerste gaan (die heeft een goede combo)

tenzij je die trekhaak echt nooooit gebruikt, dan is optie 3 qua SOH en kmstand erg netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

barta123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:45:
[...]

88% of 90% maakt mekaar niet zoveel, qua kilometerstand zou ik die dan wel doen inderdaad. Maar: het hangt er vanaf wat je wilt

Wil je hem 5 jaar rijden? En garantie zou ik me ook niet zoveel zorgen over maken, een accupakket gaat niet zomaar kapot. Alleen de draagarmen.

En hoe is de SOH bepaald? Ik zou namelijk niet alleen die SOH doorslag laten geven.

Trekhaak monteren bij Tesla is achteraf wel een ding geloof ik. Je kan dan altijd een fietsendrager monteren of aanhanger gebruiken.. Ik zou zelf dan toch nog voor de eerste gaan (die heeft een goede combo)

tenzij je die trekhaak echt nooooit gebruikt, dan is optie 3 qua SOH en kmstand erg netjes :)
Trekhaak heb ik nog nooit gemist. Leuk als het er op zit.

De verwachting is wel dat ik de auto ergens tussen de 5-7 jaar wil gaan rijden.
Heb op dit moment een diesel die zijn werk nog prima doet. maar tegen de 3ton aan hikt. Dus ik voorzie daar wel wat dingen aankomen. Verder altijd keurig onderhoud gehad en nooit problemen. Krijg ook altijd complimenten van mijn garage over de staat van de auto.
Ik verwacht dat als ik net zo om ga met de Tesla deze dat ook makkelijk moet kunnen halen.
Zal voornamelijk thuis laden, dus weinig gebruikmaken van superchargen.

Neig zelf meer naar de derde auto. Maar dat is puur gebaseerd op de kilometerstand.
Dus vandaar de vraag hier, of mensen een andere mening hebben met mijn gegevens en omstandigheden.

overigens, bij beide auto's is de SoH bepaald en afgegeven door Get-Moba. Zie dit certificaat veelvuldig voorbijkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door WishmasterNL op 06-02-2025 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
WishmasterNL schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Trekhaak heb ik nog nooit gemist. Leuk als het er op zit.

De verwachting is wel dat ik de auto ergens tussen de 5-7 jaar wil gaan rijden.
Heb op dit moment een diesel die zijn werk nog prima doet. maar tegen de 3ton aan hikt. Dus ik voorzie daar wel wat dingen aankomen. Verder altijd keurig onderhoud gehad en nooit problemen. Krijg ook altijd complimenten van mijn garage over de staat van de auto.
Ik verwacht dat als ik net zo om ga met de Tesla deze dat ook makkelijk moet kunnen halen.
Zal voornamelijk thuis laden, dus weinig gebruikmaken van superchargen.

Neig zelf meer naar de derde auto. Maar dat is puur gebaseerd op de kilometerstand.
Dus vandaar de vraag hier, of mensen een andere mening hebben met mijn gegevens en omstandigheden.

overigens, bij beide auto's is de SoH bepaald en afgegeven door Get-Moba. Zie dit certificaat veelvuldig voorbijkomen.
km-stand is overrated, zeker bij deze auto's die tot wel een miljoen halen. Kijk echt primair naar de staat van de auto en in mindere mate de SoH. Je kan beter een auto hebben met meer snelweg km's dan een exemplaar met weinig km's, maar waarvan het merendeel uit koud raggen over drempels in de bebouwde kom bestond.

Ik zou dus zeggen 1 of 3, welke er het beste uit ziet.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Je kan beter een auto hebben met meer snelweg km's dan een exemplaar met weinig km's, maar waarvan het merendeel uit koud raggen over drempels in de bebouwde kom bestond.
Dat was zo bij ouderwetse auto's met een verbrandingsmotor. Een EV heeft geen last van een koude motor.
Bij een EV maakt kilometerstand weinig uit. Heeft ook niet bizar veel impact op de degradatie. Tenzij je over hele hoge verschillen gaat wat kilometerstand betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:17:
[...]

km-stand is overrated, zeker bij deze auto's die tot wel een miljoen halen. Kijk echt primair naar de staat van de auto en in mindere mate de SoH. Je kan beter een auto hebben met meer snelweg km's dan een exemplaar met weinig km's, maar waarvan het merendeel uit koud raggen over drempels in de bebouwde kom bestond.

Ik zou dus zeggen 1 of 3, welke er het beste uit ziet.
Exact, mijn auto (Polo 1.2 TSI op LPG) rijdt alleen maar snelwegkilometers, altijd stukken van 100km, wordt rustig warmgereden en laatste kms rustig pruttelen. Verbruikt geen druppel olie na 335.000km, met een gemiddelde snelheid van 80kmh, doet die ook veel minder draaiuren dan een auto die als boodschappenmobiel en voor 5-10km enkel woon-werk gebruikt wordt en wel elke dag draait... Daar zal de gemiddelde unit al wel na 140.000km olie zuipen.

Een BEV waar je netjes met laden omgaat kan ook heel lang mee, maar je moet gewoon netjes omgaan met de accu. En als je minder accelereert en drempels pakt lijdt de ophanging ook veel minder. De accu lijdt niet meer of minder van snel optrekken. Dat maakt weinig uit.

Andy Slye is volgens mij die youtuber die nu 300.000km met zijn Model 3 heeft gereden (2018 long range RWD) met heel weinig degradatie. Maar die houdt hem tussen de 80 en 40%.. :)

Het mooie is, je kan het max percentage met een Tesla gewoon instellen. Bij mijn Zero SR en Stromer moet je voor datzelfde gedrag met timers lopen kutten. Met de Tesla is het inpluggen, klaar. En weer weggaan en genieten als je kan!

PS: @WishmasterNL ik kan niet in je leven kijken, maar met wat hierboven geschreven is en wat ik zelf schreef - zou ik persoonlijk wel voor de unit met trekhaak gaan. Mochten er zaken veranderen is dat altijd handig... En zoals gezegd, als je er netjes mee omgaat kan het zaakje die kilometers makkelijk aan. De trekhaak is dan gewoon een mooie bonus. Ik heb die bij mijn auto ook pas bij 280.000km geinstalleerd maar ik begreep dat adt bij Tesla iets lastiger is

[ Voor 12% gewijzigd door barta123 op 06-02-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
fisherman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Dat was zo bij ouderwetse auto's met een verbrandingsmotor. Een EV heeft geen last van een koude motor.
Bij een EV maakt kilometerstand weinig uit. Heeft ook niet bizar veel impact op de degradatie. Tenzij je over hele hoge verschillen gaat wat kilometerstand betreft.
Opzich helemaal mee eens, maar ik zou wel zeggen minder last. Ook een EV heeft gewoon motorlagers, een differentieel, etc. die gesmeerd worden met olie.

Nou is de model 3 drive unit redelijk overengineered op dat vlak (bijv. precies dezelfde motoren gebruiken ze ook in de semi), maar continu starten instappen en meteen volgas de straat uit blazen zou ik nog steeds niet aanraden met een EV, zeker niet bij de performance of met accelleration boost waarbij je wat meer de grenzen van het materiaal mag opzoeken.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

barta123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Exact, mijn auto (Polo 1.2 TSI op LPG) rijdt alleen maar snelwegkilometers, altijd stukken van 100km, wordt rustig warmgereden en laatste kms rustig pruttelen. Verbruikt geen druppel olie na 335.000km, met een gemiddelde snelheid van 80kmh, doet die ook veel minder draaiuren dan een auto die als boodschappenmobiel en voor 5-10km enkel woon-werk gebruikt wordt en wel elke dag draait... Daar zal de gemiddelde unit al wel na 140.000km olie zuipen.

Een BEV waar je netjes met laden omgaat kan ook heel lang mee, maar je moet gewoon netjes omgaan met de accu. En als je minder accelereert en drempels pakt lijdt de ophanging ook veel minder. De accu lijdt niet meer of minder van snel optrekken. Dat maakt weinig uit.

Andy Slye is volgens mij die youtuber die nu 300.000km met zijn Model 3 heeft gereden (2018 long range RWD) met heel weinig degradatie. Maar die houdt hem tussen de 80 en 40%.. :)

Het mooie is, je kan het max percentage met een Tesla gewoon instellen. Bij mijn Zero SR en Stromer moet je voor datzelfde gedrag met timers lopen kutten. Met de Tesla is het inpluggen, klaar. En weer weggaan en genieten als je kan!
Daarnaast is een BEV veel minder gevoelig voor slecht onderhoud of een bestuurder die niet fatsoenlijke kan schakelen of het niet nauw neemt met warm rijden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
fisherman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Precies dit, je hoeft je echt geen zorgen te maken. Een elektromotor hoef je niet warm te rijden, geen olie service gezever, geen gezwets met bougies.

Ik rijd met mijn Zero SR altijd zo hard als ik kan en wil weg. (koude banden is alleen in winter/najaar een probleem)

Daar gaat de motor niet korter door leven.

Ik ken weinig mensen die hun boormachine warmdraaien _O-

De accu zou alleen een kink geven als je een ijskoud pakket snel ontlaadt, maar ook dat is geen issue. Want je kan geen 200kmh 150km aan een stuk rijden in Nederland :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Opzich helemaal mee eens, maar ik zou wel zeggen minder last. Ook een EV heeft gewoon motorlagers, een differentieel, etc. die gesmeerd worden met olie.

Nou is de model 3 drive unit redelijk overengineered op dat vlak (bijv. precies dezelfde motoren gebruiken ze ook in de semi), maar continu starten instappen en meteen volgas de straat uit blazen zou ik nog steeds niet aanraden met een EV, zeker niet bij de performance of met accelleration boost waarbij je wat meer de grenzen van het materiaal mag opzoeken.
Slijtage is niet verschillend voor een koude of warm gereden EV. Je kunt gelijk vol "gas" hoor. Maar tenzij je oprit van je woning aan de snelweg grenst, zul je nooit op vol vermogen wegrijden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
barta123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:39:
[...]
Als VAG dat nou ook eens gaat snappen. Bij onze eGolf is dat altijd zo'n drama. Die kan alleen maar óf meteen naar 100%, of naar ingesteld % (80) maar dan alleen icm een planning in die gare e-manager. Als ik die dus smiddags wil opladen en daarna de tesla, moet ik het altijd zelf regelen of er een hele kermis omheen gaan bouwen in HA.
PS: @WishmasterNL ik kan niet in je leven kijken, maar met wat hierboven geschreven is en wat ik zelf schreef - zou ik persoonlijk wel voor de unit met trekhaak gaan. Mochten er zaken veranderen is dat altijd handig... En zoals gezegd, als je er netjes mee omgaat kan het zaakje die kilometers makkelijk aan. De trekhaak is dan gewoon een mooie bonus. Ik heb die bij mijn auto ook pas bij 280.000km geinstalleerd maar ik begreep dat adt bij Tesla iets lastiger is
Ander voordeel van de trekhaak zelfs als je m niet gebruikt, die zijn schaars in de eerdere bouwjaren en niet achteraf te monteren icm trekgewicht op kenteken. Dat kan de restwaarde wel eens positief gaan beïnvloeden als je 'm straks weer wegdoet. Plus het scheelt je parkeerschades.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
fisherman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Slijtage is niet verschillend voor een koude of warm gereden EV. Je kunt gelijk vol "gas" hoor. Maar tenzij je oprit van je woning aan de snelweg grenst, zul je nooit op vol vermogen wegrijden thuis.
Het zal niet meteen een probleem zijn nee, EV's kunnen hier idd veel beter tegen. Maar feit blijft dat de lagers gesmeerd worden met "gewone" motorolie die simpelweg niet optimaal smeert als die nog koud is. Of dat echt problemen gaat geven binnen de levensduur is natuurlijk de vraag.

En een specifiek S/X dingetje, als je te vaak "launch control" doet vanaf stilstand raken je aandrijfassen al vrij snel krom (daar staat mijn S as we speak voor binnen vandaag).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:00
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:55:
[...]

Het zal niet meteen een probleem zijn nee, EV's kunnen hier idd veel beter tegen. Maar feit blijft dat de lagers gesmeerd worden met "gewone" motorolie die simpelweg niet optimaal smeert als die nog koud is. Of dat echt problemen gaat geven binnen de levensduur is natuurlijk de vraag.

En een specifiek S/X dingetje, als je te vaak "launch control" doet vanaf stilstand raken je aandrijfassen al vrij snel krom (daar staat mijn S as we speak voor binnen vandaag).
Oef wat kost dat geintje? Daar hebben de Model 3's geen last van of de performance modellen misschien wel?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Als VAG dat nou ook eens gaat snappen. Bij onze eGolf is dat altijd zo'n drama. Die kan alleen maar óf meteen naar 100%, of naar ingesteld % (80) maar dan alleen icm een planning in die gare e-manager. Als ik die dus smiddags wil opladen en daarna de tesla, moet ik het altijd zelf regelen of er een hele kermis omheen gaan bouwen in HA.

[...]

Ander voordeel van de trekhaak zelfs als je m niet gebruikt, die zijn schaars in de eerdere bouwjaren en niet achteraf te monteren icm trekgewicht op kenteken. Dat kan de restwaarde wel eens positief gaan beïnvloeden als je 'm straks weer wegdoet. Plus het scheelt je parkeerschades.
Met de MEB auto's kan je de max SOC prima instellen hoor, de E-Golf was gewoon een Golf met grote startaccu eronder geschroefd. Die kunnen we niet met elkaar vergelijken :)

M.u.v software issues zijn de MEB auto's echt wel goede EV's, een ID.3 met vergelijkbare accu capaciteit doet de 1000km challenges van Bjorn Nyland vrijwel net zo goed als een Model 3 Long range :) (zelfde modeljaren vergeleken ofc)

Trekhaak is wel met trekgewicht op kentekne te krijgen, dan moet je een speciale keuring laten doen bij de RDW, kost een honderd of 9, maar het is dus wel mogelijk. Te veel betalen voor een model wat dat net wel heeft is dus niet nodig.

Ik wil op deze manier zelf een ID.3 met 77kWh accu kopen, omdat een hatchback me veel meer zint dan een sedan (zoals Model 3). als het een liftback had geweest zoals de Model S, dan was hij perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Daniel. schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Oef wat kost dat geintje? Daar hebben de Model 3's geen last van of de performance modellen misschien wel?
Gelukkig 0 (Edit: anders was het een kortingsregeling voor 350 euro zie ik net bij een collega met een performance waar de 2e set nu onder gaat), wordt de eerste keer op je VIN onder coulance gedaan begreep ik (auto is 7 jaar oud dus eigenlijk valt dit niet onder de basisgarantie en de drivetrain warranty dekt deze assen niet). En anders was dit voor rekening van de verkoper, had dit al netjes vastgelegd bij de koop. Volgens mij krijg ik nu ook een nieuwere revisie die sterker zijn, maar dat heb ik niet meer expliciet gevraagd eigenlijk.

Ik weet nog wel toen de P90D oid uitkwam met ludicrous dat een paar collega's die daar ook flink gebruik van maakten >:) die dingen toen elke zoveel maanden konden laten vervangen. Ik heb er bij de 3 performance nog niemand over gehoord. Als ik zo even google zie ik er ook niets over, wel een ander issue waarbij ze onvoldoende aangedraaid waren uit de fabriek, maar dat is weer iets anders.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 06-02-2025 13:04 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:52:
[...]

[...]

https://www.tesland.com/nl/trekhaak-voor-tesla-model3/

ik zie dus dit, monteren is geen probleem.

Het gewicht op kentekenpapieren aanpassen wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS-zCX7qUyCUNxkg1q9NCFYO0Tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DMEqg64AWetuSBggbdkXsLg0.png?f=fotoalbum_large

Reken maar dat een trekhaak monteren op een unit zonder trekhaak ~2200 euro zal kosten. (als je hem voor meer gebruiken wilt dan een fietsendrager of trekhaakkoffer) Het is zeker mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Gelukkig 0 (anders was het alleen al aan onderdelen zo'n 2K), wordt de eerste keer op je VIN onder coulance gedaan begreep ik (auto is 7 jaar oud dus eigenlijk valt dit niet onder de basisgarantie en de drivetrain warranty dekt deze assen niet). En anders was dit voor rekening van de verkoper, had dit al vastgelegd bij de koop. Volgens mij krijg ik nu ook een nieuwere revisie die sterker zijn, maar dat heb ik niet meer expliciet gevraagd eigenlijk.
Wat is voor jou de reden geweest om de Model S 2de hands te kopen en waarom die de Model 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is er eigenlijk een website waar je kan zien welke opties en facelifts er zijn en vanaf welk moment?

Ben benieuwd vanaf welk bouwjaar er bijvoorbeeld betere isolatie is of grootlichtassistentie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Crxtreem schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:14:
Is er eigenlijk een website waar je kan zien welke opties en facelifts er zijn en vanaf welk moment?

Ben benieuwd vanaf welk bouwjaar er bijvoorbeeld betere isolatie is of grootlichtassistentie.
Eerder in dit topic kwam deze sheet voorbij: https://docs.google.com/s...K4/edit?pli=1&gid=0#gid=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:55:
[...]

Lagers zullen geen probleem zijn, maar inderdaad aandrijfassen en ophanging wel. Maar dat heeft niets te maken met een koude motor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 16:05
barta123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]

Reken maar dat een trekhaak monteren op een unit zonder trekhaak ~2200 euro zal kosten. (als je hem voor meer gebruiken wilt dan een fietsendrager of trekhaakkoffer) Het is zeker mogelijk
Toevallig vorige week bij een Tesla LR wezen kijken hier in de buurt, die had een trekhaak waar je 1500kg mee mocht trekken inclusief geldig EEC certificaat.
Kun je schijnbaar laten doen bij Hoppenbrouwers Motors in Oosterhout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Daniel. schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Wat is voor jou de reden geweest om de Model S 2de hands te kopen en waarom niet de Model 3?
Ik heb beide eerder gehad, eerst een S85 van 2015 tot 2019 en toen een model 3 LR RWD tot afgelopen voorjaar. Best wel getwijfeld tussen nu weer een S, een Y of toch weer een 3 (maar dan performance), maar toch weer voor een S gegaan ivm huidig gebruiksprofiel (relatief weinig maar wel lange ritten), ruimte (nog grotere kofferbak dan een Y) en het comfort (met name het dakraam en luchtvering). Geen spijt van de keuze, ondanks dat ik wel weer tegen het grootste nadeel aanloop, namelijk de voor NL veel te grote buitenmaten wat soms echt een ramp is met parkeren.

Een Y vind ik gebruikt nog wat te duur/te weinig afgeschreven tov een nieuwe, maar ik wilde ook niet de volle mep voor een inmiddels oud model neerleggen of wachten en dan één van de eerste lichting junipers met evt. kinderziektes hebben. En ik prefereer qua rijden/zitpositie toch een sedan boven een SUV.

Het zijn wel echt totaal andere auto's qua karakter (en maandelijks kostenplaatje), zoals al vaker beschreven hier.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
barta123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]

Ja het kan wel hoor, dat weet ik. Maar wie gaat er dan nog 2200 euro in een trekhaak + individuele keuring voor een auto met een dagwaarde van <10K steken tegen die tijd? Dan ga je toch een exemplaar zoeken waar het al op zit lijkt me.

All-electric.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:17
Voor de Tesla kopers die zich afvragen wat het vervangen van de voorste 2 bovenste draagarmen kost bij Tesla, dat is €350 inc btw. Zojuist een offerte van ze gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Frank!in schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:36:
Voor de Tesla kopers die zich afvragen wat het vervangen van de voorste 2 bovenste draagarmen kost bij Tesla, dat is €350 inc btw. Zojuist een offerte van ze gehad.
Krijg je dan wel gelijk de verbeterde draagarmen?
Volgens mij zijn de oude draagarmen zwart en de nieuwe hebben een metaal kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:03:
[...]

Ja het kan wel hoor, dat weet ik. Maar wie gaat er dan nog 2200 euro in een trekhaak + individuele keuring voor een auto met een dagwaarde van <10K steken tegen die tijd? Dan ga je toch een exemplaar zoeken waar het al op zit lijkt me.
Zeker waar, tenzij je natuurlijk een mooi model voor een echt goede prijs kunt kopen, en van plan bent er lang mee te rijden.

Dagwaarde zegt me niet veel, een auto rijden van <5jr oud is veel duurder namelijk, veel mensen vergeten dat afschrijving by far de grootste kostenpost is van het autorijden...

Kan iemand wel tegen mij zeggen (in het geval van ICE was dat) dat ze weinig onderhoudskosten hebben, maar daar weegt die afschrijving neit tegenaan :+
Maar inderdaad, met een Model 3 zou ik dit niet doen voor deze kosten. Ik wil zelf wel een ID.3 kopen, ben van plan er langer mee te rijden. En dan is het dit wel waard... Want een ID.3 kan standaard niks trekken :+

En ik wil wel graag 1500kg op het pasje hebben, er zijn voor de TUV goedgekeurde trekhaken voor beschikbaar. Ik vind het persoonlijk een rare keus van VW. Dan is dit van Tesla veel logischer, maar ja. Sedan biedt niet het praktische wat ik zoek, ik haal geregeld grote spullen op via MP en bank platgooien is handiger dan een aanhanger huren voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 23:37

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Frank!in schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:36:
O dat is niet gek, ik hoorde van een ander bedrijf die dat ex btw vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:17
fisherman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Deze gaan er in:
  • FRONT UPPER CONTROL ARM ASSEMBLY - RIGHT HAND (1044326-00-J)
  • FRONT UPPER CONTROL ARM ASSEMBLY - LEFT HAND (1044321-00-J)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Frank!in schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Deze gaan er in:
Dat zijn de oude volgens mij. Zou ik toch nog even navragen dan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0jMO-IQK8KiSy42v0ILztaie6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GsGRzCzRmV6XFwRcZfPKW2At.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 06-02-2025 13:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
barta123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:40:
[...]

Zeker waar, tenzij je natuurlijk een mooi model voor een echt goede prijs kunt kopen, en van plan bent er lang mee te rijden.

Dagwaarde zegt me niet veel, een auto rijden van <5jr oud is veel duurder namelijk, veel mensen vergeten dat afschrijving by far de grootste kostenpost is van het autorijden...
Klopt, nieuw rijden is gewoon duur. Geldt voor elke auto.

Qua trekhaak, uiteindelijk telt natuurlijk het bedrag onderaan de streep.
Ik wil zelf wel een ID.3 kopen, ben van plan er langer mee te rijden. En dan is het dit wel waard... Want een ID.3 kan standaard niks trekken :+

En ik wil wel graag 1500kg op het pasje hebben, er zijn voor de TUV goedgekeurde trekhaken voor beschikbaar. Ik vind het persoonlijk een rare keus van VW. Dan is dit van Tesla veel logischer, maar ja. Sedan biedt niet het praktische wat ik zoek, ik haal geregeld grote spullen op via MP en bank platgooien is handiger dan een aanhanger huren voor mij
Heb je er al eens mee gereden? Ik ben bepaald geen ID3 fan, om het zacht uit te drukken. Hebben er 2 in de familie (ID3 en de cupra versie) vanuit de eerste lichtingen en ik vind het echt hele matige auto's, VW onwaardig zelfs. Geloof dat de latere modeljaren wel wat beter zijn. Maar ik snap de praktische overweging helemaal, vond zelf de form-factor van de M3 ook enorm onhandig tijdens onze verbouwing.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:21
dannzyx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Toevallig vorige week bij een Tesla LR wezen kijken hier in de buurt, die had een trekhaak waar je 1500kg mee mocht trekken inclusief geldig EEC certificaat.
Kun je schijnbaar laten doen bij Hoppenbrouwers Motors in Oosterhout.
Interessant, wellicht kun je ook via die toko een 1000 kg trekhaak omzetten naar 1500 kg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:25:
[...]

Als je geen tapijtreiniger hebt, die bak/bekleding reinigen gaat heel goed met een chinese handheld stoomreiniger van een paar tientjes (of een iets duurdere van karcher oid). Daar kan je gelijk ook je stuurwiel weer heel mooi mat mee maken zonder m helemaal opnieuw te verven.

Ik gebruik dat ding bijv. ook voor het stomen van meubels, reinigen van de binnenunits van de airco (daar heb ik m ooit voor gekocht), ruitje van de haard, lenzen, etc.

Wel altijd alleen gebruiken met demi water flessen van de bouwmarkt oid, anders kan je m zo weggooien.
Goeie tip!
Ik heb inderdaad een tapijtreiniger maar je zou dat m.b.v. een stoomreiniger het huidvetoid weer van het stuur af kunnen stomen? Dat is wel heel fijn :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Beekforel schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:40:
[...]

O dat is niet gek, ik hoorde van een ander bedrijf die dat ex btw vraagt.
Kan zijn dat die partijen hiervoor third-party onderdelen gebruiken (of gewoon meer arbeid/marge rekenen). Het alternatief van Meyle zijn lichter en sterker dan de originele OEM draagarmen en de nieuwe onderdelen zijn (of iig waren) slecht leverbaar vanuit Tesla. Dat zou ik zelf ook toepassen als ik een 3rd party garage was.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
Frank!in schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Deze gaan er in:
Die zijn zwart volgens mij en dus de oude.
Mijn 2022 heeft de nieuwe en die zijn zilverkleurig.
Ik zou zeker die verbeterde versies erop laten zetten, anders heb je straks snel weer hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Vaatdoek82 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Goeie tip!
Ik heb inderdaad een tapijtreiniger maar je zou dat m.b.v. een stoomreiniger het huidvetoid weer van het stuur af kunnen stomen? Dat is wel heel fijn :9
Yes, ik kreeg deze tip van m'n broertje die bij een grote dealer werkt. Ik heb niets gedaan behalve een paar keer vanaf een paar cm afstand met stoom inspuiten, zie voor/na hieronder, ben er voorlopig helemaal content mee. Was een beetje verbaasd dat dit zo goed werkt, hij is weer bijna net zo mat als een nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1O5TJSF57-KrOvRuvLDXDcWQZo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/1QRm8Rq1sJEaDiQyhxFSlXps.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0aMF5KpHUseStRfd0RmiAxd4AM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/sYkZeQLqjXOspRSozBwyL2H6.gif?f=fotoalbum_large

De rigoreuzere methode die veel detailers gebruiken is de leerverf er helemaal afschuren met fijn schuurpapier en dan het stuur weer opnieuw verfen en sealen. Dat is beter als je ook krassen e.d. hebt, maar natuurlijk veel ingrijpender en bijna net zo duur zo niet duurder als een nieuw stuur voor de 3/Y.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaatdoek82
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:11:
[...]

Yes, ik kreeg deze tip van m'n broertje die bij een grote dealer werkt. Ik heb niets gedaan behalve een paar keer vanaf een paar cm afstand met stoom inspuiten, zie voor/na hieronder, ben er voorlopig helemaal content mee. Was een beetje verbaasd dat dit zo goed werkt, hij is weer bijna net zo mat als een nieuwe.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De rigoreuzere methode die veel detailers gebruiken is de leerverf er helemaal afschuren met fijn schuurpapier en dan het stuur weer opnieuw verfen en sealen. Dat is beter als je ook krassen e.d. hebt, maar natuurlijk veel ingrijpender en bijna net zo duur zo niet duurder als een nieuw stuur voor de 3/Y.
Aanzienlijke verbetering :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:18
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie het verschil niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
[...]
Is het standaard stuur wel echt leer want die op marktplaats zijn sowieso van echt leer(dacht ik te lezen) bij die verkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• momenol
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 18:25
Voor als er klachten zijn over de ruitensproeiers, vandaag de ruitenwisser armen van mijn M3 2019 laten vervangen bij Tesla omdat deze niet meer sproeide.
Armen zijn vervangen door het nieuwere model met extra spuitkanalen.
Past perfect en is veel beter. 60€ per kant.

Ik heb ook geleerd dat de middenconsole van de facelift past in de pre facelift.
Kan 1 op 1 geswapped worden, zonder aanpassingen of extra kabels.

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Daniel. schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Is het standaard stuur wel echt leer want die op marktplaats zijn sowieso van echt leer(dacht ik te lezen) bij die verkoper.
In eerste instantie wel. Volgens mij zijn die bij de 3 vanaf de facelift in 2021 pas van "vegan leather" geworden. Bij de S/X pas vanaf de 3rd gen (ook ergens in 2021). Y is altijd vegan geweest.

All-electric.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

Auto 1:
120.000 op de teller
SoH 90%
trekhaak
<€23.000

Auto 2:
<105.000 op de teller
SoH 84,5%
€21.500

Auto 3:
95.500 op de teller
SoH 88%
€23500

Wat zou wijsheid zijn?
Het is auto nummer 4 geworden zojuist.
Ik had een lijntje uitstaan bij een plaatselijke handelaar,
Nu een bijna puntgave Model 3 Long Range, in het grijs voor €20k
121k op de teller en een SoH van 90%.
En nog veel belangrijker, mijn diesel werd ingenomen.

Ik ben blij!

Iedereen bedankt voor het meedenken in ieder geval!

[ Voor 5% gewijzigd door WishmasterNL op 06-02-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 17:23
WishmasterNL schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Het is auto nummer 4 geworden zojuist.
Ik had een lijntje uitstaan bij een plaatselijke handelaar,
Nu een bijna puntgave Model 3 Long Range, in het grijs voor €20k
121k op de teller en een SoH van 90%.
En nog veel belangrijker, mijn diesel werd ingenomen.

Ik ben blij!

Iedereen bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Netjes hoor 👍 stond er niet toevallig nog zo een te koop daar met dezelfde specs 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

marcob12 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:43:
[...]

Netjes hoor 👍 stond er niet toevallig nog zo een te koop daar met dezelfde specs 😂
Niet dat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb nog even gekeken naar het keuringsrapport APK van onze M3 bekeken van december 2023 bij 71k km (nu: 97k).: Reparatieadvies:

Stuur- of Fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 (AC4/nat APK)
https://apk-handboek.rdw....-apk-rapport/adviespunten

AC4 Als een stuur- of fuseekogel een slijtagespeling heeft die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn kogels die u niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.

===
Dat is dan een draagarm? Dan is het wellicht wel verstandig deze te laten opzoeken en proactief te laten vervangen? Of kan het ook achteras zijn?
Geen geluiden als een ouderwetse koets :)

200-250 qua prijs vervangen bij SC valt mee - wat vanmorgen langskwam-, maar wil deze akties wel graag combineren met de seat occupancy sensor vervanging (onder garantie)...

SC heeft vorige maand aangegeven dat we al een nieuw type draagarm hebben...

[ Voor 5% gewijzigd door dr.nld op 06-02-2025 18:47 ]

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
RonJ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Klopt, nieuw rijden is gewoon duur. Geldt voor elke auto.

Qua trekhaak, uiteindelijk telt natuurlijk het bedrag onderaan de streep.

[...]

Heb je er al eens mee gereden? Ik ben bepaald geen ID3 fan, om het zacht uit te drukken. Hebben er 2 in de familie (ID3 en de cupra versie) vanuit de eerste lichtingen en ik vind het echt hele matige auto's, VW onwaardig zelfs. Geloof dat de latere modeljaren wel wat beter zijn. Maar ik snap de praktische overweging helemaal, vond zelf de form-factor van de M3 ook enorm onhandig tijdens onze verbouwing.
Nog niet mee gereden nee. Qua afwerking weet ik het wel, ik heb nu een Polo uit 2010. En dat met een scherm en die sliders ben ik ook niet zo kapot van..
Maar in mijn Polo heeft ook een koel/vriescombo van 1.85m gezeten. In een sedan krijg je nog geen smalle (als in ondiep) wasdroger...

En voor mij gaat het er dan ook meer om dat ik lange trips kan doen zonder excessief vaak te laden (dus 220-250km tussen laadstops), praktische laadruimte heb. En ik wil zelf geen crossover of SUVs. Dus liftback of hatchback heeft mn voorkeur. Station niet, ik ben geen jonge vader ook 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 23:59
dr.nld schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:44:
Heb nog even gekeken naar het keuringsrapport APK van onze M3 bekeken van december 2023 bij 71k km (nu: 97k).: Reparatieadvies:

Stuur- of Fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 (AC4/nat APK)
https://apk-handboek.rdw....-apk-rapport/adviespunten

AC4 Als een stuur- of fuseekogel een slijtagespeling heeft die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn kogels die u niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.

===
Dat is dan een draagarm? Dan is het wellicht wel verstandig deze te laten opzoeken en proactief te laten vervangen? Of kan het ook achteras zijn?
Geen geluiden als een ouderwetse koets :)

200-250 qua prijs vervangen bij SC valt mee - wat vanmorgen langskwam-, maar wil deze akties wel graag combineren met de seat occupancy sensor vervanging (onder garantie)...

SC heeft vorige maand aangegeven dat we al een nieuw type draagarm hebben...
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, in juni ‘23 zijn bij mij de draagarmen (front upper control arm assembly beide zijden) vervangen en bij de APK november ‘23 zelfde reparatie advies (AC4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 22:59

NeoflexNL

Forever young

bakbakbak schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:51:
[...]

Geen ervaring persoonlijk met hd carstore, maar ik ben van de week bij Autopoint en Autoplaza in Dordrecht geweest, deze zitten in de loods ernaast. Dit zijn twee handelaren (met HD Carstore ernaast 3 vlak bij elkaar dus) die in een zelfde garage (/loods) zitten (was even hilarisch als verwarrend, ik dacht alleen bij autopoint te kijken, werd ik even subtiel erop gewezen dat ik nu bij Autoplaza stond te kijken, ze hebben allemaal Tesla's). Aardige heren van Turkse komaf die goed weten hoe ze auto's netjes moeten presenteren. Ze zagen er allemaal spik en span uit, op het oog in elk geval. Gewassen, gezogen, banden netjes zwart gemaakt en ook de stoelen waren allemaal licht ingevet ofzo. Ik kwam onaangekondigd en die zaterdag was een proefrit lastig, want druk en maar 1 set aan groene nummerplaten. Zo druk leek het niet, maar het zal wel, er stond een vader en een zoon buiten te kijken naar een andere auto. Ik kon wel zonder problemen alle autos inspecteren, zag op het eerste gezicht alleen maar nette tesla's, ik denk een stuk of 12 in totaal.

Verwacht qua info niet veel van de handelaren, zijn allemaal ingekocht en hij verwees naar een sticker op de voorruit waaruit zou blijken dat ze allemaal goed zijn gekeurd door de leasemaatschappij als goeie auto's ( :+ ). En toen ik vroeg naar 1 qua staat, kreeg ik een korte toelichting, toen ik vroeg naar een ander kreeg ik als antwoord, dat het precies dezelfde auto is :D.

Ik zou deze week een proefrit mogen maken, maar wel met voorkeur dat ik echt de intentie heb de betreffende auto te kopen.

Doe met de info wat je wilt, als je ver moet rijden, zou ik echt even voorbereiden en contact met de betreffende garage leggen.

EDIT: er zit vlakbij een McDonalds mocht je f een moment van nadenken willen. Ook zit er een van der Valk met tesla laders aan de andere kant van de snelweg, mocht je iets willen proberen met navigeren naar supercharger oid.
Ik quote even een bericht van 2 maanden terug. Zijn er inmiddels meer mensen die ervaringen hebben bij Autoplaza? Komen qua prijs/specs verhouding toch best leuke modellen online.

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verderf
fisherman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Klopt, dit is mij ook verteld door de mobile ranger die vandaag de kabelboom voor de achter camera heeft vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Verderf schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:14:
[...]

Klopt, dit is mij ook verteld door de mobile ranger die vandaag de kabelboom voor de achter camera heeft vervangen.
is dat bij mijn 2022 ook nog iets wat vervangen zou moeten worden? Dat is een zwak punt toch? Of hebben ze op een gegeven moment die kabel verbeterd net zoals de draagarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
fisherman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:06:
[...]

is dat bij mijn 2022 ook nog iets wat vervangen zou moeten worden? Dat is een zwak punt toch? Of hebben ze op een gegeven moment die kabel verbeterd net zoals de draagarmen?
Ik zou kijken of er nog een terugroepactie bij de RDW open staat. Als die er niet is is het al opgelost of je model heeft er geen last van. Bij mij komen ze dinsdag middag langs om er naar te kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel. op 07-02-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 14:58
Bij heel wat advertenties zie ik dat het ingestelde laadlimiet is ingesteld tussen de 90-100%. Zelf trek ik al snel de conclusie dat de vorige eigenaar dat zo heeft ingesteld en dat dus iets prijsgeeft over hoe omgegaan is met de auto/accu. Is dat voor jullie iets om verder te kijken of kijken jullie daar niet zo naar?

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
fisherman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Vul hier in het rechterblokje even je VIN in, of bij de RDW. Dan zie je het meteen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
RonJ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Vul hier in het rechterblokje even je VIN in, of bij de RDW. Dan zie je het meteen.
Handige link inderdaad. Staat niets open.
Blijkbaar is het ook een modeljaar 2023 als ik mijn VIN invul.
Wellicht is dat dan al aangepast af fabriek.
Maar volgens mij worden die kabeltjes zelfs buiten garantie nog gratis vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
fisherman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Handige link inderdaad. Staat niets open.
Blijkbaar is het ook een modeljaar 2023 als ik mijn VIN invul.
Wellicht is dat dan al aangepast af fabriek.
Maar volgens mij worden die kabeltjes zelfs buiten garantie nog gratis vervangen.
Klopt, ik hoefde er niks voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-08 08:00
RonJ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Bij mij staat het op RDW wel open en bij Tesla niet, dat moet ik nog maar even uitzoeken zodra ik de service log kan opvragen bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:34
Enyan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Bij mij staat het op RDW wel open en bij Tesla niet, dat moet ik nog maar even uitzoeken zodra ik de service log kan opvragen bij Tesla.
Op welke manier is de service historie op te vragen bij Tesla? In de auto zelf kan ik niks terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
Enyan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Gewoon service request indienen via de app, dan hoor je het vanzelf.
Bij mij checkte hij ook eerst of het al gedaan was, als dat zo is gewoon vragen om hem af te melden bij de RDW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan je zelf ook doen met zo'n setje, mijn collega heeft dat bij zijn M550d een keer gedaan, misschien een uurtje werk, even laten drogen en je stuur is weer als nieuw!

Persoonlijk hecht ik daar niet zoveel waarde aan, maar je kan het dus wel heel mooi maken! voor een paar tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enyan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-08 08:00
Brokencore schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Op welke manier is de service historie op te vragen bij Tesla? In de auto zelf kan ik niks terugvinden.
Ik meende een stukje terug een discussie te hebben gezien over de onderhoudshistorie via Tesla opvragen, maar weet niet of dat werkt. Mogelijk iets met AVG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
Enyan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Ik meende een stukje terug een discussie te hebben gezien over de onderhoudshistorie via Tesla opvragen, maar weet niet of dat werkt. Mogelijk iets met AVG.
Ik heb bij aankoop toen alle service centers in België een mail gestuurd om de historiek over de draagarmen op te vragen. Van 1 kreeg ik de gevraagde info, de rest begon te zeiken over GDPR terwijl het mijn eigendom is.

Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-09 07:13
Gisteren poste ik een bericht over dat mijn recent aangeschafte Tesla model 3 SR+ vochtig aanvoelde in het onderste gedeelte van de koffer. Na wat reacties van hier ben ik wat meer gaan opzoeken.

Hierdoor zag ik dat je redelijk eenvoudig het tapijt weg kan halen in de kofferbak. Ik was toch wel benieuwd, misschien ligt er wel een hele plas water.

Gelukkig niet! Ik trof aan de onderkant een soort isolatiemateriaal aan. Nu gok ik dat de vorige eigenaar dat heeft gedaan/laten doen om de auto van binnen stiller te maken.

Echter, dit materiaal was flink vochtig. Ik gok dat het naast isolatiemateriaal ook als spons fungeert. Hoe het vocht dan in dat materiaal is gekomen: geen idee… wat ik hier nu mee moet: ook nog geen idee… wellicht hebben jullie ideeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o318UXSS0YUrMRXpPt0wwIzs_mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCleTcW6ExBuobGEWrxhsDc1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1TvjKpwIbkKf__aP5TbwvnRFt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AvIV23Gmu4Ps1YLvQGTi0Ie.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 18:14
Verderf schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Gewoon service request indienen via de app, dan hoor je het vanzelf.
Bij mij checkte hij ook eerst of het al gedaan was, als dat zo is gewoon vragen om hem af te melden bij de RDW.
Bij mij gaf het Service Center aan dat de terugroepactie in mei 2024 is uitgevoerd en dat dit uiteindelijk ook bij de RDW zichtbaar zal zijn. Het Service Center heeft hier geen invloed op zeggen ze en zij kunnen de auto dus ook niet afmelden oid.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder maar staat de terugroepactie nog steeds open bij de RDW. Lijk wel een verdwaalde met m'n openstaande terugroepactie van 3 jaar oud 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:40
ZXRY schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Bij mij gaf het Service Center aan dat de terugroepactie in mei 2024 is uitgevoerd en dat dit uiteindelijk ook bij de RDW zichtbaar zal zijn. Het Service Center heeft hier geen invloed op zeggen ze en zij kunnen de auto dus ook niet afmelden oid.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder maar staat de terugroepactie nog steeds open bij de RDW. Lijk wel een verdwaalde met m'n openstaande terugroepactie van 3 jaar oud 8)7
Die van mij is ook gedaan in mei/ juni 2024 en staat ook nog steeds op open op de rdw site.....

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 18:14
anti elppa schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Die van mij is ook gedaan in mei/ juni 2024 en staat ook nog steeds op open op de rdw site.....
https://www.rdw.nl/partic...kencheck%20is%20aangepast.

Volgens de RDW kan alleen de fabrikant het doorgeven en afmelden, waarna de RDW het verwerkt. Dat zou maximaal een paar weken moeten duren, maar wij zitten daar uiteraard al lang en breed overheen.

Ik maak wel weer een nieuwe serviceafspraak met het verzoek de auto af te melden, of in ieder geval ernaar te kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:40
ZXRY schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:40:
[...]

https://www.rdw.nl/partic...kencheck%20is%20aangepast.

Volgens de RDW kan alleen de fabrikant het doorgeven en afmelden, waarna de RDW het verwerkt. Dat zou maximaal een paar weken moeten duren, maar wij zitten daar uiteraard al lang en breed overheen.

Ik maak wel weer een nieuwe serviceafspraak met het verzoek de auto af te melden, of in ieder geval ernaar te kijken :+
ja laat ff weten of het gelukt is, dan doe ik dat ook

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verderf
minetorpia schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:30:
Gisteren poste ik een bericht over dat mijn recent aangeschafte Tesla model 3 SR+ vochtig aanvoelde in het onderste gedeelte van de koffer. Na wat reacties van hier ben ik wat meer gaan opzoeken.

Hierdoor zag ik dat je redelijk eenvoudig het tapijt weg kan halen in de kofferbak. Ik was toch wel benieuwd, misschien ligt er wel een hele plas water.

Gelukkig niet! Ik trof aan de onderkant een soort isolatiemateriaal aan. Nu gok ik dat de vorige eigenaar dat heeft gedaan/laten doen om de auto van binnen stiller te maken.

Echter, dit materiaal was flink vochtig. Ik gok dat het naast isolatiemateriaal ook als spons fungeert. Hoe het vocht dan in dat materiaal is gekomen: geen idee… wat ik hier nu mee moet: ook nog geen idee… wellicht hebben jullie ideeen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig gisteren hier nog even een vraag over gesteld aan de mobile ranger omdat ik je post had gezien, er zijn 2 plekken waar het water binnen kan komen. De eerste is de rubber grommet van de kabelboom naar je klep en de andere is onder het linker scharnier waar hij op de auto gelast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-09 07:13
Verderf schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Toevallig gisteren hier nog even een vraag over gesteld aan de mobile ranger omdat ik je post had gezien, er zijn 2 plekken waar het water binnen kan komen. De eerste is de rubber grommet van de kabelboom naar je klep en de andere is onder het linker scharnier waar hij op de auto gelast zit.
Interessant, thanks! Super nice dat je het gevraagd hebt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 21:25
Skix_Aces schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Goed om te horen!

Heb ondertussen contact opgenomen met de verkoper. Volgens hem is er niks mis met de draagarm en kan het kraken komen door het koude weer. Nadat ik aangaf dat ik er (bijna) zeker van ben dat het niet door het weer komt aangezien de andere draagarm nergens last van heeft, zei hij dat de krakende draagarm misschien gesmeerd moet worden.

Ik heb in dit topic vaker voorbij zien komen dat dat het probleem tijdelijk kan verhelpen maar dat het uiteindelijk toch weer terug komt. Ik heb dit ook tegen de verkoper gezegd, en hij zegt dat ik een keer langs kan komen om de draagarm te controlleren.

Zijn er dingen die ik zelf al kan controlleren om zeker van mijn zaak te zijn? Tijdens het rijden op een rechte asfaltweg is er geen gekraak, maar bij ons in het dorp op een klinkerweg is het heel erg merkbaar. Ook als ik een drempel pak, of over een putdeksel met de linkerkant rijd is er gekraak, terwijl dit met de rechter draagarm niet het geval is.

Ik ben een beetje bang dat de verkoper het probleem gaat bagataliseren, en er dan alsnog niks gebeurd. Aangezien mijn enkele reistijd richting de verkoper iets langer dan een uur is zou ik het jammer vinden om voor niks op en neer te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Skix_Aces schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Heb ondertussen contact opgenomen met de verkoper. Volgens hem is er niks mis met de draagarm en kan het kraken komen door het koude weer. Nadat ik aangaf dat ik er (bijna) zeker van ben dat het niet door het weer komt aangezien de andere draagarm nergens last van heeft, zei hij dat de krakende draagarm misschien gesmeerd moet worden.

Ik heb in dit topic vaker voorbij zien komen dat dat het probleem tijdelijk kan verhelpen maar dat het uiteindelijk toch weer terug komt. Ik heb dit ook tegen de verkoper gezegd, en hij zegt dat ik een keer langs kan komen om de draagarm te controlleren.

Zijn er dingen die ik zelf al kan controlleren om zeker van mijn zaak te zijn? Tijdens het rijden op een rechte asfaltweg is er geen gekraak, maar bij ons in het dorp op een klinkerweg is het heel erg merkbaar. Ook als ik een drempel pak, of over een putdeksel met de linkerkant rijd is er gekraak, terwijl dit met de rechter draagarm niet het geval is.

Ik ben een beetje bang dat de verkoper het probleem gaat bagataliseren, en er dan alsnog niks gebeurd. Aangezien mijn enkele reistijd richting de verkoper iets langer dan een uur is zou ik het jammer vinden om voor niks op en neer te rijden.
Ik zou even naar een lokale garage rijden en daar laten checken, 1 mm speling is al niet goed en is van wat ik begreep gewoon buiten spec en onveilig. (zo heeft mijn garage het ook bewoord voor de garantie afhandeling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09 18:11
Ik heb zelfde wijze les geleerd: koop in de buurt, want je zet jezelf op een fysieke achterstand omdat je elke keer op en neer moet. Je moet nu 2u rijden zodat hij even kan kijken en dan heb je nog niks. Dan nog keer naar garagebedrijf bij hem in de buurt om te maken, auto dag kwijt enz enz… Eindigt met dat jij 200 euro accepteert en het in de buurt laat fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Skix_Aces schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Laat je niet afschepen, dit komt niet door de koude, sterker nog, mijn ervaring is dat het kraken bij warmer weer juist erger wordt. Wanneer er geen problemen zijn dan kraakt een Model 3 gewoon niet, ook niet bij (extreme) koude

Ik zou zeker geluidsopnames maken zodat je het ook kan aantonen. Spelen hoeft volgens mij geen perse neveneffect te zijn van het kraken, maar je zou natuurlijk even een pre-check kunnen doen bij een lokale garage.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNG
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-07 10:06

SNG

Met veel interesse de zoektochten naar een mooie Model 3 hier gelezen! Ook ik ben de zoektocht naar een Tesla gestart en stuitte zoals velen hier op het aanbod bij Jan Bogert.

Ik lees wisselende ervaring bij deze dealer. Het ontbreken van de SOH in het aanbod bij hen maakt vergelijken m.i. erg lastig. Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan? Ik zie bijvoorbeeld LR’s met 60k op de teller met een SOH van 85% bij andere dealers terwijl ze met hetzelfde aantal km’s op de teller ook met een SOH van >90% worden aangeboden.

Hoe om te gaan met een dealer die geen SOH vermeld? Kan je een betrouwbare schatting maken in het accu overzicht in de tesla zelf (bijv als deze een verwachte range van >400km aangeeft) tijdens de testrit? Of koopt met in het algemeen ‘blind’ voor wat betreft de SOH bij dit type dealer? Veel dank alvast voor tips hierbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ML1983
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-02 12:42
Wat zijn de grotere Tesla occasion verkopers in Nederland? Ik lees hier Autoplaza in Dordrecht en Jan Bogert. Zijn er nog meer?

En denken jullie dat het aanbod dit jaar nog groter wordr en dat de prijs wellicht nog wat verder zal zakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
ML1983 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:16:
Wat zijn de grotere Tesla occasion verkopers in Nederland? Ik lees hier Autoplaza in Dordrecht en Jan Bogert. Zijn er nog meer?

En denken jullie dat het aanbod dit jaar nog groter wordr en dat de prijs wellicht nog wat verder zal zakken?
https://www.beukhofautos.nl/ heeft er nog 22 staan, daar komt mijn long range vandaan. aardige kerel, niet te pusherig wat betreft garantie. Qua prijs wel zo goed als vast, inruilen mogelijk maar hangt wel af van wat je hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Auto corsten in Mariahout ook veel goeie dingen over gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 16:05
https://www.beukhofautos.nl/ heeft behoorlijk wat moois staan inderdaad, aardige vent. 10 minuten verder zit https://www.kroonautos.nl/ die erg goed aangeschreven staat en ook zo'n 30 stuks op voorraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
Zijn er nog eigenaars van een M3 2019 waarvan de batterij soms kraakt bij het koude weer?
Vooral bij het snelladen lijkt dit een fenomeen.

Ik heb het al opgezocht en dit lijkt normaal te zijn, maar ben toch benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:59
momenol schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:32:
Zijn er nog eigenaars van een M3 2019 waarvan de batterij soms kraakt bij het koude weer?
Vooral bij het snelladen lijkt dit een fenomeen.

Ik heb het al opgezocht en dit lijkt normaal te zijn, maar ben toch benieuwd naar de ervaringen van anderen.
https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html

Hier staan alle geaccepteerde geluiden, ik weet niet precies wat je bedoelt met krakend geluid, daarvoor heb ik een voorbeeld nodig om te kijken of ik het ook heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momenol
megabeat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:22:
[...]

https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html

Hier staan alle geaccepteerde geluiden, ik weet niet precies wat je bedoelt met krakend geluid, daarvoor heb ik een voorbeeld nodig om te kijken of ik het ook heb.
Is dit geluid: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCdQKa55aiNQYzT4j1f9sra3eqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6rKomKj9MtfoZ3yS9yRN9LCb.png?f=fotoalbum_large

Had echter dit al teruggevonden. Maar na een week met een M3 Highland, die dit niet had, is het toch weer even schrikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaatdoek82
Inmiddels 1116 Tesla's te koop, aanbod is toch nog flink gegroeid!
Prijs voor een LR lijkt lichtelijk te zijn gedaald naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 17:16
Ondanks dat er zoveel aangeboden worden blijft de prijs nog redelijk stabiel
Ik had verwacht dat de prijs wel verder zou dalen als het aanbod zou stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
creon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:37:
Mogelijk nu dat de Model 3 langer op internet blijven staan d.m.v. meer aanbod en wellicht Musk zijn uitspraken dat die prijsdaling nog wel komt. Maar goed, dat is speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 22:16
Het “nieuwe” aanbod ex lease is momenteel een stuk lager dat helpt ook niet mee m.b.t prijs.

In heel 2020 8300 en een beetje, waarvan er bijna 4000 in december 2020 dus het duurt even voor we meer 2e hands aanbod gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:05
Aanbod is aan het opdrogen, eind 2019 30k afgeleverd en 2020 8k las ik.. in Nederland
Als ik zoek op FSD model dan zijn er nog een paar AWD LR.
Sommige zijn duurder geworden.
Ik zie de hoge km standen langer hangen bij de garages

Hier staat een 3tje voor de deur met alle opties ik ben benieuwd hoeveel plezier ik ga hebben de komende 200k 3 tot 4jr gebruik.

En wat de TCO wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
yoga schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Aanbod is aan het opdrogen, eind 2019 30k afgeleverd en 2020 8k las ik.. in Nederland
Als ik zoek op FSD model dan zijn er nog een paar AWD LR.
Sommige zijn duurder geworden.
Ik zie de hoge km standen langer hangen bij de garages

Hier staat een 3tje voor de deur met alle opties ik ben benieuwd hoeveel plezier ik ga hebben de komende 200k 3 tot 4jr gebruik.

En wat de TCO wordt
Ik zie het aanbod alleen maar oplopen. Van 700 stuks in november/december naar ruim 1000 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:00:
[...]

Ik zie het aanbod alleen maar oplopen. Van 700 stuks in november/december naar ruim 1000 nu.
Is dit nu niet meer het moment dat de pareltjes er al uit zijn en dat de modellen die wat langer blijven hangen toch wat mankeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:13
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:00:
[...]

Als dat zo is en er een daling aanstaande is dan komt er nu een interessant moment, namelijk dat de eerder door handelaren ingekochte auto's langer blijven staan. Afprijzen gebeurt niet zo snel want dat vreet direct in de marge dus het kan even duren voor een handelaar z'n verlies wil nemen, tegelijkertijd leveren nieuwe auto's minder op op de veilingen omdat handelaren zien dat ze ze minder snel kwijtraken. Dan kun je zien dat auto's die net nieuw aangeboden worden goedkoper zijn maar de bestaande voorraad (nog) niet.

Geen idee overigens of dit nu de stand van zaken is, maar ALS er een prijsdaling zou komen dan gaat het op die manier.
Pagina: 1 ... 16 ... 26 Laatste

Let op:
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.

Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.