Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

HvdBent schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Die Zaun waar jij het over hebt is geen nederlands draadraster (kleinmazig) maar het raster dat ze in Duitsland om bosdelen plaatsen waar verjongd is, dit raster heeft mazen van 8 x 12 cm waar een jong ree met zijn kop in klem kan komen te zitten. Is niet van toepassing op de Nederlandse situatie. Ik heb zelf stage gelopen in de Beierse bosbouw, en heb het meegemaakt, daar zijn al jaren geluiden dat er andere standaardrasters geplaatst zouden moeten worden, Daar zijn de rasters ook wat hoger in verband met de sneeuw)
Eens.

Er zijn wel verschillende "Zaunen" want de Duitsers noemen elk hekwerk zo. De rasters waar je het over hebt ken ik eveneens goed, ik heb ze wel eens geplaatst, maar ik weet niet of ze die in Nederland gebruiken. Misschien ook alleen bij bosverjonging maar daar heb ik in Nederland geen ervaring mee. Waar ik het over had is dat ook in de gewone Litzen rasters dieren vast kunnen komen te zitten. Knopenhekwerk van geknoopt staaldraad wordt in Nederland ook gebruikt. Eigenlijk komt er wel van alles langs want ik had het niet alleen over Beieren. De slechte naam van de rasters waar je het over hebt ken ik wel en die slechte naam dateert al van voor dat wolven in dit deel van Europa terug waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Erwin van Maanen is alleen voor de media een deskundige. Deze man wordt door overheid niet meer ingehuurd en probeert op alle manieren relevant te blijven.

Er zijn twee deskundige die de verwondingen bij het meisje op allerlei manieren ls een soort van bijten te spinnen. Terwijl er meerdere deskundige (niet alleen ecologen) hebben onderbouwt dat het geen beet is.

Zolang er nog geen 2% van alle aanvallen achter een wolfwerende raster gebeurd is er geen aanpassing nodig. En wanneer een wolf met de huidige raster meerdere malen vee pakt wordt die geschoten.
Ook eens, al vindt ik dat alle Nederlandse personen die betrokken zijn bij dit hele verhaal nog wel veel te leren hebben.

Of dat meisje nu niet gebeten is of wel maakt eigenlijk ook niet uit gezien de verdere omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:23
Jeroen Blom schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:07:
Er zijn twee deskundige die de verwondingen bij het meisje op allerlei manieren ls een soort van bijten te spinnen. Terwijl er meerdere deskundige (niet alleen ecologen) hebben onderbouwt dat het geen beet is.
Maar ga dan eens in op mijn vorige bericht. Hoe komen er dan gaatjes in de kleding van het meisje en die 3 ronde wonden in haar buik, zoals op de foto te zien?

Ik mis gewoon een goede verklaring en vind het nu namelijk totaal niet geloofwaardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Indoubt schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:03:
Of dat meisje nu niet gebeten is of wel maakt eigenlijk ook niet uit gezien de verdere omstandigheden.
Juridisch wel, want volgens het wolvenplan is het na een beet die niet "uitgelokt" is een probleemwolf en mag hij worden afgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:58
Dennis schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:35:
[...]

Maar ga dan eens in op mijn vorige bericht. Hoe komen er dan gaatjes in de kleding van het meisje en die 3 ronde wonden in haar buik, zoals op de foto te zien?

Ik mis gewoon een goede verklaring en vind het nu namelijk totaal niet geloofwaardig.
Dat jij iets ongeloofwaardig vind betekent niet dat ik een verklaring moet aanleveren.

Er zijn oa. Ecologen en pathologen die verklaard hebben dat het geen bijtwond is. Of jij dat wel of niet geloofwaardig vind is aan jou. Ik ga op het oordeel van de deskundigen af.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Dennis schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:35:
[...]Maar ga dan eens in op mijn vorige bericht. Hoe komen er dan gaatjes in de kleding van het meisje en die 3 ronde wonden in haar buik, zoals op de foto te zien?
Dat er gaatjes in de kleding zaten is alleen gemeld door de vader.
Verder kan een 'schijnbeet' van een wolf makkelijk de schaafwondjes / puntjes op de huid veroorzaken. En wanneer het kind op een afgebroken tak van een boom is gevallen dan kun je zo'n lange rode streep op je huid over houden.
Verder is het van groot belang dat slechts een schreeuw van een BSO begeleider al voldoende was voor de (jonge) wolf om het contact te verbreken.
Het is simpel, sommige dieren in een bos zijn niet aaibaar, benaderbaar of altijd voorspelbaar. Geld niet alleen voor (jonge) wolven, maar ook voor wilde zwijnen (of koeien of paarden) met jongen, broedende eksters, adders, bosmieren, teken en andere stekende insecten en zo zijn er nog wel een paar.
In de vrije natuur moet je gewoon op je hoede zijn voor mogelijke 'gevaren', een beetje over de natuur leren en toepassen zou voor veel mensen onaangename verrassingen kunnen voorkomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dennis schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

Juridisch wel, want volgens het wolvenplan is het na een beet die niet "uitgelokt" is een probleemwolf en mag hij worden afgeschoten.
Wat Nederland zichzelf voor regels oplegt dat is wat anders. *knip*, niet onderbouwd.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 01-09-2024 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Dank voor je serieuze reactie @Yaksa!
Yaksa schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:08:
Dat er gaatjes in de kleding zaten is alleen gemeld door de vader.
Maar dát is dus het flauwe van dit verhaal. De provincie wilde daar geen onderzoek naar doen omdat er al was geconcludeerd dat het geen beet kon zijn en er alleen opdracht was gegeven om te verifiëren of er DNA van de wolf op de kleding zat.
Verder kan een 'schijnbeet' van een wolf makkelijk de schaafwondjes / puntjes op de huid veroorzaken. En wanneer het kind op een afgebroken tak van een boom is gevallen dan kun je zo'n lange rode streep op je huid over houden.
Verder is het van groot belang dat slechts een schreeuw van een BSO begeleider al voldoende was voor de (jonge) wolf om het contact te verbreken.
Het is simpel, sommige dieren in een bos zijn niet aaibaar, benaderbaar of altijd voorspelbaar. Geld niet alleen voor (jonge) wolven, maar ook voor wilde zwijnen (of koeien of paarden) met jongen, broedende eksters, adders, bosmieren, teken en andere stekende insecten en zo zijn er nog wel een paar.
In de vrije natuur moet je gewoon op je hoede zijn voor mogelijke 'gevaren', een beetje over de natuur leren en toepassen zou voor veel mensen onaangename verrassingen kunnen voorkomen.
Dan is het dus een semantische discussie wat een beet is. Toch? De gemiddelde Nederlander zal een schijnbeet (de naam zegt het al) als een beet zien, maar blijkbaar is het voor de wolvenkenners pas een beet als hij "doorbijt" of er serieus letsel is. Of begrijp ik het nou nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dennis schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:30:
Dank voor je serieuze reactie @Yaksa!
Dan is het dus een semantische discussie wat een beet is. Toch? De gemiddelde Nederlander zal een schijnbeet (de naam zegt het al) als een beet zien, maar blijkbaar is het voor de wolvenkenners pas een beet als hij "doorbijt" of er serieus letsel is. Of begrijp ik het nou nog niet?
Het is geen semantische discussie. Wel eens door een herdershond (echt) gebeten?
Wanneer er geen serieus letsel is dan is er ook geen serieus probleem.
Het wordt natuurlijk anders wanneer diezelfde wolf elke week weer kinderen opzoekt die vrij in de natuur rondlopen en ze blijft benaderen en onderzoeken. Punt is natuurlijk wel dat mensen in zo'n gebied de kinderen eigenlijk dicht bij zich moeten houden en 'gewoon' op de paden blijven wandelen. En dat de ouders niet diep in het bos paaseieren voor de kinderen gaan verstoppen.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Yaksa schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:01:
Het is geen semantische discussie. Wel eens door een herdershond (echt) gebeten?
Ik vind het in ieder geval wel een semantische discussie. Als een hond hier uit de buurt mijn kind zou bijten op de manier zoals in dit geval de wolf het meisje heeft gebeten (door kleding heen en een bijtwond (of schijnbijtwond 8)7 )), dan zou ik de politie bellen en er alles aan (laten) doen om te zorgen dat die hond niet meer vrij op straat loopt.
Wanneer er geen serieus letsel is dan is er ook geen serieus probleem.
Wanneer is het serieus letsel dan?
Het wordt natuurlijk anders wanneer diezelfde wolf elke week weer kinderen opzoekt die vrij in de natuur rondlopen en ze blijft benaderen en onderzoeken.

Punt is natuurlijk wel dat mensen in zo'n gebied de kinderen eigenlijk dicht bij zich moeten houden en 'gewoon' op de paden blijven wandelen. En dat de ouders niet diep in het bos paaseieren voor de kinderen gaan verstoppen.......
De leidster stond letterlijk naast de peuter, dat had je wel meegekregen toch? Het was niet zo dat dat meisje weg was gelopen.

Ik snap wat je zegt, maar dit is toch wel een andere boodschap dan die tot nu toe altijd is verkondigd, zie daarover mijn eerdere bericht.

Tot nu toe is altijd gezegd dat de wolf geen enkel gevaar oplevert. Nou vind jij misschien dat er voor dat meisje geen gevaar is geweest, maar ik denk dat haar ouders en veel andere ouders daar toch anders over denken. Het is ook niet zo dat een wolf niet een jong kind kán meenemen.

Dan ben ik het eens met @Indoubt dat er een nieuwe boodschap moet worden verkondigd. Gevolg van dat we zo graag wolven in Nederland willen is dus dat we straks, als de wolf wijd verspreid is, in geen enkel bos meer jonge kinderen los kunnen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Dennis schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:30:
[...]

Tot nu toe is altijd gezegd dat de wolf geen enkel gevaar oplevert.
Daar ga je weer, dat is nooit verteld. Althans niet door deskundigen.
Bijna elk dier dat in het wild leeft kan een gevaar opleveren, zeker als er jongen in het spel zijn.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Begin van een opinie stuk in het NRC van eergisteren. Vind em zelf wel treffend:
Als de olifant vrij rond mag lopen op de Savanne, dan zou de wolf ook welkom moeten zijn op de Veluwe

Natuur We meten met twee maten, betoogt Olivier van Beemen. In Europa vinden we dat wilde dieren zich moeten aanpassen aan mensen, terwijl we graag zien dat de olifanten vrij blijven rondlopen op het Afrikaanse continent.
Oftewel, enorm veel kritiek als Botswana besluit om 1.000 vd 130.000 olifanten af te laten knallen, maar hier kunnen we al niet samenleven met een paar wolven (of in andere delen Europa; bruine beren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:27
Yaksa schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:01:
Het wordt natuurlijk anders wanneer diezelfde wolf elke week weer kinderen opzoekt die vrij in de natuur rondlopen en ze blijft benaderen en onderzoeken. Punt is natuurlijk wel dat mensen in zo'n gebied de kinderen eigenlijk dicht bij zich moeten houden en 'gewoon' op de paden blijven wandelen. En dat de ouders niet diep in het bos paaseieren voor de kinderen gaan verstoppen.......
Dit is wat mij betreft een groot onderdeel: het vermogen van de gemiddelde Nederlander om zich aan te passen aan een nieuwe situatie.

Het feit is dus dat er in delen van Nederland wolven zijn; handel er dan ook naar!

- Kinderen niet meer alleen het bos in laten gaan en hou ze dichtbij
- Honden aangelijnd
- In het voorjaar nóg alerter zijn vanwege mogelijk jong die beschermd worden

Het is echt geen rocket science. Wij doen hier moeilijk over een wolf, terwijl in Canada beren in bepaalde gebieden door de straat kunnen lopen op zoek naar eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:49

The Zep Man

🏴‍☠️

toolkist schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:08:
Begin van een opinie stuk in het NRC van eergisteren. Vind em zelf wel treffend:
Leuk zo'n opiniestuk, maar die vergelijking gaat op zoveel punten mank dat het niet eens interessant is om er een discussie over te voeren.

Overigens zou een discussie daarover voeren off-topic zijn. Zie de topicwaarschuwing.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Jeroen Blom schreef op zondag 1 september 2024 @ 07:20:
Daar ga je weer, dat is nooit verteld. Althans niet door deskundigen.
Bijna elk dier dat in het wild leeft kan een gevaar opleveren, zeker als er jongen in het spel zijn.
Daar ga ik inderdaad weer, want ik heb gewoon gelijk. Het gaat mij niet om de deskundigen, het gaat om wat de gemiddelde Nederlander als boodschap meekrijgt in het nieuws en vanuit de overheid. En dat is dat de wolf geen enkel gevaar oplevert.

Eerder heb ik al genoeg nieuwsbronnen laten zien waarin wordt beweerd dat er geen gevaar is, maar ook de Rijksoverheid verkondigt dat:

https://www.rijksoverheid...-als-ik-een-wolf-tegenkom
Een wolf zal u normaal gesproken niet benaderen.
(...)
Wolven zijn van nature schuw en gaan mensen uit de weg. Wolven zien mensen als een mogelijk gevaar.
https://www.rijksoverheid...rsiteit/wolf-in-nederland
Wolven en mensen kunnen goed naast elkaar leven. Gezonde wolven die niet door mensen worden geprovoceerd of gevoed, vormen geen bedreiging.

Wolven zijn schuwe dieren en vermijden van nature contact met mensen.
Pas nu na de aanvallen in de Provincie Utrecht krijg je op hun site het advies om bijvoorbeeld met jonge kinderen het bos te mijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Sito schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:23:
Dit is wat mij betreft een groot onderdeel: het vermogen van de gemiddelde Nederlander om zich aan te passen aan een nieuwe situatie.

Het feit is dus dat er in delen van Nederland wolven zijn; handel er dan ook naar!

- Kinderen niet meer alleen het bos in laten gaan en hou ze dichtbij
- Honden aangelijnd
- In het voorjaar nóg alerter zijn vanwege mogelijk jong die beschermd worden
Maar de werkelijkheid is dus zelfs als kinderen naast een ouder/verzorger staan ze gebeten (sorry: ge-schijn-beten) kunnen worden.

En voor honden geldt dat ook aangelijnde honden door een wolf meegenomen kunnen worden.
Het is echt geen rocket science. Wij doen hier moeilijk over een wolf, terwijl in Canada beren in bepaalde gebieden door de straat kunnen lopen op zoek naar eten.
Het zijn qua geografie en inwonersaantallen natuurlijk geen eerlijke vergelijkingen (net als Botswana).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sito
Dennis schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:30:
[...]

Maar de werkelijkheid is dus zelfs als kinderen naast een ouder/verzorger staan ze gebeten (sorry: ge-schijn-beten) kunnen worden.

En voor honden geldt dat ook aangelijnde honden door een wolf meegenomen kunnen worden.
Dan wordt het tijd om mensen hierover beter voor te lichten. Wat moet je doen als je oog-in-oog staat met een wolf? Wat moet je juist niet doen? Wat is handig om ten alle tijden mee te hebben om ze weg te jagen of af te schrikken? Zet dit desnoods bij iedere ingang van een natuurgebied, zoals ze in bijvoorbeeld Canada hebben voor beren.

Dat er wolven zijn en meer komen is namelijk een gegeven. Ik vind het makkelijk praten (op z'n Nederlands) om als individu je niet aan te willen passen naar een nieuwe situatie, maar wel van de toren blazen als er iets gebeurd. Daarnaast vind ik dat we ook niet voor de makkelijke weg moeten kiezen door wolven af te gaan schieten of te weren uit natuurgebieden. Nee, we moeten het juist omarmen en onszelf erop aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sito op 01-09-2024 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Sito schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:32:
[...]Dan wordt het tijd om mensen hierover beter voor te lichten. Wat moet je doen als je oog-in-oog staat met een wolf? Wat moet je juist niet doen? Wat is handig om ten alle tijden mee te hebben om ze weg te jagen of af te schrikken? Zet dit desnoods bij iedere ingang van een natuurgebied, zoals ze in bijvoorbeeld Canada hebben voor beren.
Dat doet de overheid al, dat voorlichten: https://www.rijksoverheid...-als-ik-een-wolf-tegenkom
Maar ja, schijnbaar is dat soort voorlichting niet besteed aan de grootste schreeuwers die de wolf alleen maar weg willen hebben omdat ze altijd en overal met hun kindjes en hondjes vrij rond willen dwalen, want daar betalen ze belasting voor, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Dan wordt het tijd om mensen hierover beter voor te lichten. Wat moet je doen als je oog-in-oog staat met een wolf? Wat moet je juist niet doen? Wat is handig om ten alle tijden mee te hebben om ze weg te jagen of af te schrikken? Zet dit desnoods bij iedere ingang van een natuurgebied, zoals ze in bijvoorbeeld Canada hebben voor beren.
Dat is inderdaad een eerste stap.
Dat er wolven zijn en meer komen is namelijk een gegeven. Ik vind het makkelijk praten (op z'n Nederlands) om als individu je niet aan te willen passen naar een nieuwe situatie, maar wel van de toren blazen als er iets gebeurd. Daarnaast vind ik dat we ook niet voor de makkelijke weg moeten kiezen door wolven af te gaan schieten of te weren uit natuurgebieden. Nee, we moeten het juist omarmen en onszelf erop aanpassen.
Dat vinden jij en de voorstanders en is natuurlijk prima. De vraag is wat de rest van het land vindt. Ik persoonlijk zie weinig meerwaarde van de wolf en wat mij betreft wijzen we (eventueel) een paar gebieden aan waar ze welkom zijn en schieten we ze af in de rest van het land. Eerste stap is dan om de wolf van de beschermde soortenlijst af te krijgen.
Daar staat die informatie die ik hierboven al gequote heb, waar staat dat een wolf in principe mensenschuw is.
Maar ja, schijnbaar is dat soort voorlichting niet besteed aan de grootste schreeuwers die de wolf alleen maar weg willen hebben omdat ze altijd en overal met hun kindjes en hondjes vrij rond willen dwalen, want daar betalen ze belasting voor, toch?
Wat jij doet is nu net zo hard schreeuwen, want jij vindt dat we onszelf op alle punten moeten aanpassen omdat het nu eenmaal een gegeven is dat hier wolven zitten en ze straks in heel Nederland rondlopen. Maar je moet je ook realiseren dat er mensen met jonge kinderen midden in bosgebieden wonen (bijvoorbeeld in Austerlitz) die nu opeens met een hele andere realiteit te maken krijgen.

En ik vind natuur trouwens ook heel waardevol om te recreëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

In Canada nemen ze een vuurwapen mee en berenspray als ze de natuur ingaan. Nu zou je dat hier ook kunnen doen echter is dat hier verboden.

Zowel beren als op wolven worden in Canada regelmatig afgeschoten. Vooral niet schuwe beren in de nabijheid van woongebieden maar er wordt ook gewoon aan populatiebeheer gedaan.

Bovendien is het met 3,8 mensen per km^2 buitengewoon laag in bevolkingsdichtheid, zeker als je bedenkt dat dit in de bosgebieden nog een factor lager is.

Lijkt me onvergelijkbaar met Nederland.

---------------
In Frankrijk zijn ze aardig op weg met het beheer. Ondanks de veel lagere bevolkingsdichtheid en veel meer bos en natuur is daar gisteren de 124e wolf van dit jaar geschoten. Nog maar 85 wolven te gaan voor dit jaar.

Mag natuurlijk niet van de EU volgens de Nederlandse politiek etc maar blijkbaar geld dat niet voor Frankrijk.

Overigens is Frankrijk niet de enige maar wel eentje die de cijfers publiceert.
https://www.auvergne-rhon.../suivi_protocole_2024.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Van de 124 afgeschoten wolven zijn er 122 legaal. Is dat dan illegaal in Europees verband? Of hebben ze daar gewoon “goed” beleid en doen ze eerst allerlei andere dingen op de escalatie.

Goed tussen aanhalingstekens omdat het Franse beleid voor een heel groot deel voortkomt uit wat de boeren en jagers willen: https://www.agroberichten...er-bang-voor-de-boze-wolf
Indoubt schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:05:
[...]

In Canada nemen ze een vuurwapen mee en berenspray als ze de natuur ingaan. Nu zou je dat hier ook kunnen doen echter is dat hier verboden.
Wandelaars in Canada dragen helemaal geen wapen. https://www.vrt.be/vrtnws...t-de-wapenwet-nog-verder/

Er is een tijdje geweest (ca 15 jaar geleden), toen er een conservatieve wind waaide, dat er gesproken werd over versoepeling, maar nu zeker niet meer. Beren worden afgeschoten als ze niet meer bang zijn voor mensen (meestal doordat ze gevoerd zijn), ik weet niet of er andere redenen zijn waarom beren afgemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dennis schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:51:
Maar je moet je ook realiseren dat er mensen met jonge kinderen midden in bosgebieden wonen (bijvoorbeeld in Austerlitz) die nu opeens met een hele andere realiteit te maken krijgen.
(sarcasm) Wanneer je er niet tegen kunt dat er hele roedels bloeddorstige wolven in Austerlitz rondlopen die er alleen maar op uit zijn om kleine kindjes uit wandelwagens en huiskamers weg te halen om ze vervolgens met doorgebeten keel op straat te laten liggen dan moet je daar niet gaan wonen. (/sarcasm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ZieMaar! schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:24:
Van de 124 afgeschoten wolven zijn er 122 legaal. Is dat dan illegaal in Europees verband? Of hebben ze daar gewoon “goed” beleid en doen ze eerst allerlei andere dingen op de escalatie.

Goed tussen aanhalingstekens omdat het Franse beleid voor een heel groot deel voortkomt uit wat de boeren en jagers willen: https://www.agroberichten...er-bang-voor-de-boze-wolf

[...]
Wandelaars in Canada dragen helemaal geen wapen. https://www.vrt.be/vrtnws...t-de-wapenwet-nog-verder/

Er is een tijdje geweest (ca 15 jaar geleden), toen er een conservatieve wind waaide, dat er gesproken werd over versoepeling, maar nu zeker niet meer. Beren worden afgeschoten als ze niet meer bang zijn voor mensen (meestal doordat ze gevoerd zijn), ik weet niet of er andere redenen zijn waarom beren afgemaakt worden?
Dat kan, boeren oefenen zeker druk uit. Tenslotte zijn die de eerste die met de gevolgen zitten

Maar uit jouw aangehaald stuk:
Het Franse Bureau voor Biodiversiteit (OFB) houdt toezicht op de wolven- en lynxpopulatie in Frankrijk en is verantwoordelijk voor de officiële vaststelling van het aantal wolven. De OFB is een openbare staatsinstelling met een plicht tot onpartijdigheid
Het quota wordt bepaald door het OFB, De boeren zijn het er niet mee eens en willen een hoger quota

Canada staat op plek 7 op de wereldranglijst met wapens per capita. Zeker in de buitengebieden heeft veruit het grootste deel een wapen.

Ze proberen er een beetje wat aan te doen en dat gaat net iets beter dan in Amerika, zo is de AR15 daar nu niet meer zomaar te koop voor iedereen.

Zo'n 6,5% van de berenpopulatie wordt jaarlijks geschoten. Dan heb je het over vele duizenden beren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sito
Indoubt schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:05:
Bovendien is het met 3,8 mensen per km^2 buitengewoon laag in bevolkingsdichtheid, zeker als je bedenkt dat dit in de bosgebieden nog een factor lager is.

Lijkt me onvergelijkbaar met Nederland.
Ik kan je vertellen dat ondanks de VEEL lage bevolkingsdichtheid, er veel meer mensen oog in oog komen te staan met een beer/wolf, dan wij hier in Nederland.

Daarnaast zijn wij in Nederland toch wel kampioen korte-termijn-denken, ook met dit probleem. Er gebeurd iets en gelijk is het hele land in rep en roer en moeten er NU maatregelen komen. Nee. Kijk eerst de situatie aan, hoe het zich ontwikkeld, wat de voor- en nadelen zijn, doe er onderzoek naar en kom dan met een eventueel plan.

[ Voor 25% gewijzigd door Sito op 01-09-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Sito schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:55:
[...]

Ik kan je vertellen dat ondanks de VEEL lage bevolkingsdichtheid, er veel meer mensen oog in oog komen te staan met een beer/wolf, dan wij hier in Nederland.

Daarnaast zijn wij in Nederland toch wel kampioen korte-termijn-denken, ook met dit probleem. Er gebeurd iets en gelijk is het hele land in rep en roer en moeten er NU maatregelen komen. Nee. Kijk eerst de situatie aan, hoe het zich ontwikkeld, wat de voor- en nadelen zijn, doe er onderzoek naar en kom dan met een eventueel plan.
Dat geloof ik graag.

Niet alleen heeft Canada 40 miljoen inwoners maar ook nog eens meer dan 100.000 beren. Hoeveel wolven ze hebben zou ik moeten opzoeken

Ik geloof niet dat wij veel beren hebben hier. Die kans lijkt me dus vrij klein in Nederland. Wolven is misschien een ander verhaal maar dan zou ik dat eerst moeten opzoeken.

Kampioen korte termijn denken ben ik het mee eens. Iedereen die een beetje logisch kan nadenken kon de problemen zien aankomen. En dan gebeurt er precies heel erg weinig. Vooral de overheid moet daarin aan de bak, het wordt vooruitgeschoven als een hete aardappel of een toeslagenaffaire.

[ Voor 13% gewijzigd door Indoubt op 01-09-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:49

The Zep Man

🏴‍☠️

Sito schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:55:
Voor beren klinkt dat logisch. Voor wolven zou ik graag een bron zien met relatieve en absolute getallen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 01-09-2024 14:06 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
Indoubt schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:05:
[...]

Dat geloof ik graag.

Niet alleen heeft Canada 40 miljoen inwoners maar ook nog eens meer dan 100.000 beren. Hoeveel wolven ze hebben zou ik moeten opzoeken

Ik geloof niet dat wij veel beren hebben hier. Die kans lijkt me dus vrij klein in Nederland. Wolven is misschien een ander verhaal maar dan zou ik dat eerst moeten opzoeken.
Dat is mijn punt niet. Het punt wat ik wilde maken is dat ik heb ervaren hoe het ingeburgerd is in Canada dat je in het wild beesten kunt tegenkomen die gevaarlijk zijn: wolven, beren, lynxen, noem maar op.

Hier in Nederland is dat totaal niet het geval, want decennialang is het gevaarlijkste wat je in het wild kunt tegenkomen een teek of een boom op je kop. Dat moet anders nu er een gevaarlijk dier (wolf) in ons land is gesettled. En dat inburgeren gaat niet lukken met een random voorlichtingspagina op de site van de Rijksoverheid.

De voorlichting moet actiever, het moet bijvoorbeeld bij de ingang van Natuurparken staan waarvan bekend is dat er wolven zitten, en het moet in de opvoeding naar onze kinderen worden meegenomen. Ik besef metdat dit niet iets is wat we van de een op de andere dag voor elkaar kunnen krijgen, maar dat is wel iets wat nodig is. Met name dit soort maatregelen lopen we hier in Nederland altijd achter de feiten aan, terwijl het feit is dat de wolf hier is en niet zomaar weg zal gaan. De voorlichting moet gewoon actiever en serieuzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Sito schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:11:
[...]

Dat is mijn punt niet. Het punt wat ik wilde maken is dat ik heb ervaren hoe het ingeburgerd is in Canada dat je in het wild beesten kunt tegenkomen die gevaarlijk zijn: wolven, beren, lynxen, noem maar op.

Hier in Nederland is dat totaal niet het geval, want decennialang is het gevaarlijkste wat je in het wild kunt tegenkomen een teek of een boom op je kop. Dat moet anders nu er een gevaarlijk dier (wolf) in ons land is gesettled. En dat inburgeren gaat niet lukken met een random voorlichtingspagina op de site van de Rijksoverheid.

De voorlichting moet actiever, het moet bijvoorbeeld bij de ingang van Natuurparken staan waarvan bekend is dat er wolven zitten, en het moet in de opvoeding naar onze kinderen worden meegenomen. Ik besef metdat dit niet iets is wat we van de een op de andere dag voor elkaar kunnen krijgen, maar dat is wel iets wat nodig is. Met name dit soort maatregelen lopen we hier in Nederland altijd achter de feiten aan, terwijl het feit is dat de wolf hier is en niet zomaar weg zal gaan. De voorlichting moet gewoon actiever en serieuzer.
Helemaal waar. De voorlichting moet veel beter. Problematisch is dat je her ook geen bearspray mag hebben. Dat zou bij veel mensen al flink de angel eruit halen denk ik. Nu kunnen ze alleen adviseren dat je in je handen moet klappen en ksssjt moet roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Volgende hond aangevallen:

https://www.gelderlander....reeuwde-het-uit~aec3bb30/
De aanval gebeurde in een hondenbos net buiten Harderwijk, waar De Mos ‘veilig’ dacht te zijn. Bruno zou bovendien niet het enige slachtoffer zijn.
Aan de ene kant niet interessant, er zullen nog wel meer honden sneuvelen. Aan de andere kant ook weer wel want de wolven worden steeds minder schuw als ze niets in de weg wordt gelegd.

Ik meende, en dat heeft me wel flink verbaasd, dat het over een Rodesian Ridgeback gaat. Niet iets wat je betitelt als "hondje" aangezien die in Rodesie destijds zijn gefokt voor de jacht op leeuwen. Het zal dus wel om een ander ras gaan.

Edit: de verwonde hond is een jack russel achtige. Een Rodesian Ridgeback is ook aangevallen maar heeft zich kunnen verweren.

[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 01-09-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 14-09 18:17
Uit de Gelderlander:
Haar eigen Bruno, een 12-jarige kruising tussen een Jack Russel en een Teckel.

Drie meldingen
Bij Geen Wolf, een burgerinitiatief op Facebook, zijn zaterdag in totaal drie meldingen binnengekomen van confrontaties met een wolf in het Harderwijkse hondenbos. Geen Wolf heeft beelden op Facebook gezet waarop een niet-schuwe wolf is te zien. Deze beelden zouden zaterdag zijn gemaakt.

Naast de aanval op hond Bruno zou ook een grotere hond, een rhodesian ridgeback, zijn aangevallen door een wolf. Deze hond is niet naar de dierenarts gebracht, zegt Boudewijn Kooijman namens Geen Wolf.

Het derde incident dat bij dit meldpunt binnenkwam gaat over een golden retriever. De wolf bleef de eigenaar van deze hond enige tijd achtervolgen. Het is niet bekend of deze hond is aangevallen.
Een niet schuwe wolf. Waarom is dat beest niet schuw meer?
Net zoals de everzwijnen al een tijd eerder gevoerd met van alles en nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ja, gevoerd met levende honden blijkbaar. Er schijnen gisteren meerdere incidenten geweest et zijn op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:00
Dit zal de wolf zijn die van bezoekers van de snackkar in Ermelo frikandellen en hamburgers kreeg.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HvdBent schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:33:
Dit zal de wolf zijn die van bezoekers van de snackkar in Ermelo frikandellen en hamburgers kreeg.....
Dan eet die wolf dus gewoon paarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

HvdBent schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:33:
In dat geval past zo'n frikandel op pootjes wel mooi in het patroon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Net even lokale sufferdje bekeken, geen enkel bericht over incidenten met de wolf. Ik ben benieuwd naar de Facebook pagina, ik heb die rond de Treek gevolgd, en daar zaten alleen wolvenhaters, die van toeten nog blazen wisten, dus ik vrees dat het verhaal in onze achtertuin ook wel eens fake zou kunnen zijn....
Oh de Stentor heeft wel een artikel, maar helaas achter de betaalmuur

[ Voor 10% gewijzigd door HvdBent op 02-09-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@HvdBent Bedoel je dat kleine hondje tekkel/jack russel kruising in Harderwijk? Daar zijn inmiddels wel meer mediaberichten over.

Met google vindt ik zo een stuk of 10 sites maar hier is er 1 van zonder betaalmuur: https://www.gelrenieuws.n...o-schreeuwde-het-uit.html

Maar misschien bedoel je een ander incident.

Facebook is vaak waardeloos als bron, met wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Tja, denk dat we er maar gewoon aan moeten wennen dat we honden aanlijnen (kort houden)
Veel honden zijn ook gewend om speels op andere honden af te lopen, en even de rangorde te bepalen. Bij een wolf komt daar snel een oeps momentje van. Zal nog een lange weg worden voor we er aan gewend zijn en onze honden anders opvoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:32
HvdBent schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:26:
Net even lokale sufferdje bekeken, geen enkel bericht over incidenten met de wolf. Ik ben benieuwd naar de Facebook pagina, ik heb die rond de Treek gevolgd, en daar zaten alleen wolvenhaters, die van toeten nog blazen wisten, dus ik vrees dat het verhaal in onze achtertuin ook wel eens fake zou kunnen zijn....
Oh de Stentor heeft wel een artikel, maar helaas achter de betaalmuur
Ik kon het niet laten en heb even gekeken op die feesboek. Niveau is zoals verwacht.... 'Geen wilde natuur in nederland'.... 'Kunnen we de mensen aansprakelijk stellen die voor de wolf zijn'.... Het is nog net geen X/twitter, maar het komt er aardig in de buurt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Indoubt schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:10:
Volgende hond aangevallen:

[...]

Ik meende, en dat heeft me wel flink verbaasd, dat het over een Rodesian Ridgeback gaat. Niet iets wat je betitelt als "hondje" aangezien die in Rodesie destijds zijn gefokt voor de jacht op leeuwen. Het zal dus wel om een ander ras gaan.
Als die hond zijn werk goed had gedaan, hadden we meteen geen wolf meldingen meer dus? :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

YakuzA schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:12:
[...]

Als die hond zijn werk goed had gedaan, hadden we meteen geen wolf meldingen meer dus? :P
Ja, dat zou je denken inderdaad. Ik had niet verwacht dat een wolf het zou proberen bij een Rodesian Ridgeback.

Misschien dat het uitmaakt dat een enkele hond was en dat ie mogelijk ver af staat van de capaciteiten van de Rodesiese variant.

Een roedeltje Ierse wolfshonden doet het misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://www.ad.nl/binnenl...jpen-bij-risico~a7588845/
Regering zoekt naar ‘juridische snelweg’ bij probleemwolf: gelijk ingrijpen bij risico
Staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) wil dat overheden sneller kunnen ingrijpen als een wolf te dicht bij mensen komt. ,,Kinderen moeten vrij in het bos kunnen spelen en ook hondeneigenaren behoren zorgeloos de natuur te kunnen bezoeken.”
Artikel in het AD. Rummenie heeft de Utrechtse heuvelrug bezocht. Of het echt gaat uitmaken vindt ik lastig in te schatten. Voorlopig horen we veel woorden van de politiek maar zien we eigenlijk weinig daden.Nu is het wel zo dat sommige dingen tijd vergen maar dit speelt toch al veel langer en kon je van ver zien aankomen.

Wat zorgelijker is, is dat de hele schaapskudden die normaal de heide begrazen per direct zijn weggehaald van de Utrechtse Heuvelrug en de Treek. Ik hoorde dat van iemand die het transport heeft gezien. Ik zal als ik later tijd heb kijken of ik daar in de media iets over kan vinden.

Als het klopt is dat zorgelijk omdat de heide eigenlijk alleen kan bestaan met begrazing door schapen. Tenzij er gemeend wordt dat de heide geen ecologische waarde heeft. Machinale oplossingen zoals klepelen zijn eigenlijk niet mogelijk en ook ecologisch niet te verantwoorden.

[ Voor 6% gewijzigd door Indoubt op 03-09-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Indoubt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:45:

[...]

Artikel in het AD. Rummenie heeft de Utrechtse heuvelrug bezocht. Of het echt gaat uitmaken vindt ik lastig in te schatten. Voorlopig horen we veel woorden van de politiek maar zien we eigenlijk weinig daden.Nu is het wel zo dat sommige dingen tijd vergen maar dit speelt toch al veel langer en kon je van ver zien aankomen.

Wat zorgelijker is, is dat de hele schaapskudden die normaal de heide begrazen per direct zijn weggehaald van de Utrechtse Heuvelrug en de Treek. Ik hoorde dat van iemand die het transport heeft gezien. Ik zal als ik later tijd heb kijken of ik daar in de media iets over kan vinden.

Als het klopt is dat zorgelijk omdat de heide eigenlijk alleen kan bestaan met begrazing door schapen. Tenzij er gemeend wordt dat de heide geen ecologische waarde heeft. Machinale oplossingen zoals klepelen zijn eigenlijk niet mogelijk en ook ecologisch niet te verantwoorden.
BBB lid... lekker neutraal ook. Die zal het beste met de natuur voor hebben.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
De gemeente Leusden heeft een mooie brief geplaats (https://gemeentebestuur.l...rmatiebrief-wolf-ld-1.pdf).

In het kort hetzelfde verhaal, overheid (provincie) neem je verantwoording en zorg voor een visie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
stylezzz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:24:
[...]

BBB lid... lekker neutraal ook. Die zal het beste met de natuur voor hebben.... ;)
Gisteren de rentmeester op radio 1 gehoord, die kan ook zo bij de BBB
Nu ken ik de eigenaren van den Treek een beetje (tenminste die familieleden die zich met het bosbeheer bemoeiden) die waren wel meer natuurlievend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:45:

[...]

Er is een schapenhouder, José Struik, op de Utrechtse Heuverug gestopt, dit door blauw tong en de wolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:34:
[...]

Er is een schapenhouder, José Struik, op de Utrechtse Heuverug gestopt, dit door blauw tong en de wolf.
Ok, stopt dus helemaal. Ik dacht dat de schapen verplaatst waren naar ergens anders maar blijkbaar is het een complete bedrijfs stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
HvdBent schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:30:
[...]

Gisteren de rentmeester op radio 1 gehoord, die kan ook zo bij de BBB
Nu ken ik de eigenaren van den Treek een beetje (tenminste die familieleden die zich met het bosbeheer bemoeiden) die waren wel meer natuurlievend.
Ach, dezelfde man zegt dat de schapen achter een wolf werend raster staan en toch worden gepakt. Maar als hij een foto van een aangevallen schaap laat maken vergeet hij het hek, wat een paar draden mist en geen stroom heeft van de foto af te halen.

(https://nos.nl/artikel/25...n-doodgebeten-bij-leusden) Artikel met een foto. Hek is overigens ook door Bij12 al niet wolfwerend beoordeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Nog een artikel (https://www.gld.nl/nieuws...e-doen-bij-een-ontmoeting) waar ik mij over verbaas.

Aanvallen door de wolf en de gemeente Harderwijk heeft tot eind volgende week nodig om informatieborden te plaatsen. Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Jeroen Blom schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:06:
Nog een artikel (https://www.gld.nl/nieuws...e-doen-bij-een-ontmoeting) waar ik mij over verbaas.
Aanvallen door de wolf en de gemeente Harderwijk heeft tot eind volgende week nodig om informatieborden te plaatsen. Hoe dan?
De gemeente / provincie moet de tekst e.d. voor die borden ontwerpen (want er zijn nog geen 'wolvenborden') en goedkeuren (2 werkdagen), dan moet het naar de bordenmaker om ze te maken (2 werkdagen) en dan moeten ze nog geplaatst worden (3 werkdagen).
Dan ben je toch (dik) een week verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Yaksa schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:20:
[...]

De gemeente / provincie moet de tekst e.d. voor die borden ontwerpen (want er zijn nog geen 'wolvenborden') en goedkeuren (2 werkdagen), dan moet het naar de bordenmaker om ze te maken (2 werkdagen) en dan moeten ze nog geplaatst worden (3 werkdagen).
Dan ben je toch (dik) een week verder?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2024/07/17/1110300/1024x576a.jpg
LOL, met mijn magische google skills al twee dagen bespaart, als ik mijn printer aanzwengel nog een dag en ik wil best wel rijden rond het gebied. Uurloon is € 132,50.

Ik zal de gemeente even bellen waar de offerte naar toe moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Jeroen Blom schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:27:[...][Afbeelding]
LOL, met mijn magische google skills al twee dagen bespaart, als ik mijn printer aanzwengel nog een dag en ik wil best wel rijden rond het gebied. Uurloon is € 132,50.
Ik zal de gemeente even bellen waar de offerte naar toe moet.
Dat is geen bord, dat is een geplastificeerd velletje papier wat (waarschijnlijk) na 2 maanden al niet meer leesbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Indoubt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:45:
[...]

Ok, stopt dus helemaal. Ik dacht dat de schapen verplaatst waren naar ergens anders maar blijkbaar is het een complete bedrijfs stop.
https://www.gelderlander....-langer-aandoen~ac6b9e43/
Blauwtong en het oprukken van de wolf maken dat José Struik na zeventien jaar stopt met het hoeden van schapen op de Utrechtse Heuvelrug. Ondanks inentingen werden haar schapen ziek en de wolf greep en doodde meerdere van haar dieren.
Er wordt in het artikel niet vermeld hoeveel schapen van haar zijn gedood door de wolf.
De schapen zijn inmiddels per vrachtwagen overgebracht naar een andere locatie. De dieren te voet naar hun nieuwe plek brengen, zou de kans te groot maken op een confrontatie met de wolf, aldus Struik in een bericht aan haar ‘schaapadoptanten’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Trichoglossus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:54:
[...]

Er wordt in het artikel niet vermeld hoeveel schapen van haar zijn gedood door de wolf.

[...]
Is nog niet bekend, over de aanvallen van augustus is het DNA resultaat nog niet bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Of het nu hoofdzakelijk door blauwtong komt of hoofdzakelijk door wolven maakt voor het resultaat natuurlijk niet uit. Ik lees wel dat de wolven behoorlijk dicht bij komen, binnen 15m en zich niet laten verjagen.

Of misschien maakt het wel uit, al denk ik dat een andere schapenhouder er ook weinig trek in zal hebben als de condities hetzelfde blijven.

Of de heide dan nog heide blijft is een beetje de vraag. Je kunt heide ook plaggen maar volgens mij gebeurt dat maar eens in de 10 jaar of zo.

We verliezen dan wel heide maar als je niks doet kan er weer mooi bos groeien.

https://www.berliner-zeit...jagd-auf-woelfe-li.383618

Een Artikel van de Berlinzer Zeitung van gisteren. Wat mij verbaasde is dat de wolven dus nooit helemaal zijn weggeweest in Brandenburg. Ik dacht eerder dat ze uit Polen waren gekomen. Ik wist dat er wolven de Oder rivier overzwommen van Polen naar Duitsland maar een populatie is in Brandenburg nooit weggeweest.

Edit, 2 september 2023 dus een jaar oud

[ Voor 29% gewijzigd door Indoubt op 04-09-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Indoubt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:23:
Of de heide dan nog heide blijft is een beetje de vraag. Je kunt heide ook plaggen maar volgens mij gebeurt dat maar eens in de 10 jaar of zo.
Prikt wel weer het sprookje door dat de natuur over de gehele linie beter wordt van de aanwezigheid van de wolf. Ten koste dus van onze heidegebieden.

Overigens kun je ook met runderen begrazen, toch? Of is dat alleen niet voldoende? Hier rond Hilversum zijn jaarrond runderen op de heide.
https://www.berliner-zeit...jagd-auf-woelfe-li.383618

Een Artikel van de Berlinzer Zeitung van gisteren. Wat mij verbaasde is dat de wolven dus nooit helemaal zijn weggeweest in Brandenburg. Ik dacht eerder dat ze uit Polen waren gekomen. Ik wist dat er wolven de Oder rivier overzwommen van Polen naar Duitsland maar een populatie is in Brandenburg nooit weggeweest.
Mooi stuk. Prikt wel even wat illusies door van natuurbeschermers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dennis schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:11:
[...]

[...]

Mooi stuk. Prikt wel even wat illusies door van natuurbeschermers.
Ik heb t helemaal gelezen, maar er wordt geen bron genoemd, geen andere experts komen aan het woord, helemaal niets. Dit is gewoon 1 individu die -om wat voor reden dan ook- een podium krijgt. Waarom stelt die journalist niet wat meer voor de hand liggende vragen? Waarom zijn er niet meer experts, in andere landen, die hetzelfde zeggen? Waarom precies is deze meneer nou een expert? Waarom is het feit dat hij fanatiek jager is, geen punt in deze discussie?

Natuurlijk zegt ie ook redelijke dingen, ik denk dat iedereen wel vindt dat als je een wolvenpopulatie hebt, beheer op aantallen nodig kan zijn, maar verder is die journalistiek gezien prutswerk. Ik ben bang dat je eigenlijk geen politici als bron kan gebruiken, maar de bronnen die zij zelf gebruiken, zou moeten checken en inzetten.

Maar hier wordt gewoon, weer, door een (populistische?) politicus, van alles geroepen, zonder kritische vragen, zonder wederhoor, zonder wetenschappelijke onderbouwing. Brontoetsing #hoedan?! Blijft wel een handige checklist

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 04-09-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@ZieMaar!

Je hebt wel een punt. Ik vond het ook wel een stukje wat ik tegenwoordig niet meer in de media verwacht.

Kritisch zijn we bij de Nederlandse wolfexperts ook allang niet meer. Daar wordt ook alles in de media geplaatst wat ze roepen en dat is natuurlijk ook al vaak door de gebeurtenissen achterhaald.

Die man heeft wel 20 jaar voor de Duitse Naturschutzbund gewerkt. of dat voor of tegen werkt mag ieder zelf bepalen.

Feit is wel dat het vrijwel overal gebeurt. Soms openlijk zoals in Frankrijk, Letland, Finland, Zweden, Noorwegen, Spanje, Slovenie, Zwitserland en Oostenrijk en soms heimelijk zoals in Polen, Italie, Roemenie, Bulgarije etc.

Hij is niet de enige die dit zegt en daar zitten op het gebied van wolvenexperts de grote der aarde bij. Ik kan dat opzoeken maar dan moet ik eerst de passages door in verschillende boeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:11
In de NRC stond laatst een interview, met wolvenexpert Rick van Malssen.

Zijn credentials:
Rick van Malssen (1960) studeerde Wildlife Management aan hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Hij was assistent van een wolvenbioloog in Polen en deed daarna onder meer gedragsonderzoek naar wolven in het International Wolfcenter in Minnesota en Yellowstone.

In 2004 verhuisde hij naar Zweden, hij werkte in wolfmonitoringsprojecten en legde zich tussen 2009 en 2020 toe op het plaatsen van wolfwerende hekken. Vanaf 2016 was hij verantwoordelijk voor zulke omheiningen voor Svenska Rovdjursföreningen (Roofdiervereniging) in de provincie Västra Götaland.
Er lijkt geen serieuze intentie te zijn om vee serieus tegen wolven te beschermen en dat er doelbewust op afschot wordt aangestuurd:
Toen de wolf zich in Nederland meldde besloot Van Malssen terug te keren om zijn kennis te delen met de veehouders, gemeentes en provincies. Dat viel tegen, want weinigen waren in zijn kennis geïnteresseerd. En nog altijd wordt zijn hulp niet vaak ingeroepen. Van Malssen vermoedt dat veel veehouders die hulp niet willen. Het is namelijk makkelijker om een schadevergoeding te krijgen voor een schaap dat gedood is door een wolf, dan om een veilig hek te plaatsen.

„Ik had een afspraak met een boer bij mij in de buurt die zijn schapen wilde gaan beschermen. De juiste palen stonden al in de grond, dus het zou niet veel geld gaan kosten. Hij zag het wel zitten, maar zijn collega die erbij stond hoorde ik tegen iemand anders zeggen: ‘Dat gaat hij niet doen, hoor.’ Ik heb daarna nooit meer iets van die boer gehoord. Ik denk dat hij door zijn collega is teruggefloten. Er lijkt een lobby te worden gevoerd om het op confrontaties te laten aankomen en zo afschot te kunnen bewerkstelligen.”
En de effectiviteit van hekken wordt soms onterecht in twijfel getrokken:
Van Malssen vertelt dat een wolf een mens alleen aanvalt wanneer hij wordt bedreigd en geen uitweg ziet. Dat gebeurde in 2023 in het Drentse dorpje Wapse. Daar werd een boer in zijn arm gebeten. Het kwam groot in het nieuws.

„Ik ben daar direct gaan kijken”, zegt Van Malssen, „omdat er in alle media werd gesproken over een goed wolfwerend hek. Wat ik aantrof was inderdaad een hek. Maar vlak naast dat hek lag een stapel stenen van anderhalve meter hoog. Ik heb er foto’s van. De wolf hoefde er maar op te klimmen om zo in het weiland te kunnen springen waar de schapen stonden. Alleen: hij kon toen niet meer terug. Hij zat als het ware gevangen.”
Vooral dat bewust niet beschermen van je beesten vind ik wel kwalijk. Malssen vindt ook dat doodgebeten dieren niet vergoed zouden moeten worden als de eigenaar geen beschermingsmaatregelen heeft genomen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Een boswachter die goed uitlegt waarom de natuur (en in dit geval de wolf) niet altijd lief en aaibaar is: https://www.gld.nl/nieuws...oi-de-natuur-is-niet-lief
Hopelijk bereikt dit bericht ook die mensen die eisen dat hun hondje gewoon vrij in de natuur rond moet kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Bananenplant schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:12:
In de NRC stond laatst een interview, met wolvenexpert Rick van Malssen.

Zijn credentials:

[...]

Er lijkt geen serieuze intentie te zijn om vee serieus tegen wolven te beschermen en dat er doelbewust op afschot wordt aangestuurd:

[...]

En de effectiviteit van hekken wordt soms onterecht in twijfel getrokken:

[...]

Vooral dat bewust niet beschermen van je beesten vind ik wel kwalijk. Malssen vindt ook dat doodgebeten dieren niet vergoed zouden moeten worden als de eigenaar geen beschermingsmaatregelen heeft genomen.
Ik had het ook gelezen (NRC abbo)

In Vastra Gotaland hebben ze niet zoveel wolven en het is 2/3 van het oppervlak van Nederland. Bovendien doen ze daar aan het reduceren van de populatie, dit jaar 6 wolven en daarbovenop komen de "protective hunts" en die zijn in aantallen groter.

Gevolg is dat de wolf daar redelijk schuw is. Dan nog zijn er aanvallen op vee. Hoeveel hekken daar zijn geplaatst heb ik niet kunnen achterhalen.

Een hek is beter dan geen hek, dat ben ik wel met hem eens. Maar wil je iets dat echt een beetje werkt dan moet je wel wat hogers nemen dan de 1,2m die hier vaak wordt gedaan.

In Duitsland gaan ze al veel hoger met de hekken. Niet dat dat altijd helpt zoals hier:
UPDATE – weitere Wolfsrisse. # 169 – Neuer Riss heute am 3.9. in Schermbeck. 2 von 8 Schafen tot – Zaun 160 cm – Spannung 8 kV überwunden.
https://schermbeck-online...t-ein-schaf-wird-vermisst

Schermbeck is een klein gebiedje net over de grens boven her Roergebied.

Al die ecologen praten er een beetje gemakkelijk over. Je plaats een paar hekjes en klaar is kees. Maar dat werkt eigenlijk nergens ter wereld goed zonder aanvullende maatregelen.

Misschien kunnen ze niets anders zeggen, je zal zelden een ecoloog horen die vindt dat er moet worden geschoten. Voor de natuur moet alles wijken. Het zou ook vreemd zijn als ze iets anders zeggen maar als we alleen naar ecologen zouden luisteren moeten we Nederland leeg maken van alle mensen zo ongeveer. De balans is een beetje zoek.

Dan nog vindt ik dat ze het in Zweden bijvoorbeeld heel aardig doen met de natuur. Er is veel meer natuur en mijn indruk is dat ze er ook veel beter voor zorgen. Dat is misschien wel gemakkelijker met maar 10 miljoen inwoners en 10 of 12 keer het landoppervlak van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:50:
[...]

Een hek is beter dan geen hek, dat ben ik wel met hem eens. Maar wil je iets dat echt een beetje werkt dan moet je wel wat hogers nemen dan de 1,2m die hier vaak wordt gedaan.

In Duitsland gaan ze al veel hoger met de hekken. Niet dat dat altijd helpt zoals hier:
Ook in Duitsland is het advies 120 (https://www.landwirtschaf...chutz/zaun-weidetiere.htm)

[...]
Al die ecologen praten er een beetje gemakkelijk over. Je plaats een paar hekjes en klaar is kees. Maar dat werkt eigenlijk nergens ter wereld goed zonder aanvullende maatregelen.

Misschien kunnen ze niets anders zeggen, je zal zelden een ecoloog horen die vindt dat er moet worden geschoten. Voor de natuur moet alles wijken. Het zou ook vreemd zijn als ze iets anders zeggen maar als we alleen naar ecologen zouden luisteren moeten we Nederland leeg maken van alle mensen zo ongeveer. De balans is een beetje zoek.
Klopt niet, de meeste ecologen die zich met de wolf bezighouden. (Beleidsmatig) Zijn voor het afschieten van probleemwolf.
De brief van de LCIE is er bijvoorbeeld op voordracht van enkele nederlandse ecologen gekomen.

Je kan het ook omdraaien wanneer een wolf achter wolfwerende raster meerdere aanvallen lukt moet deze geschoten worden. Als de 1.20 niet hoog genoeg blijkt kan er naar hartenlust geschoten worden.
Maar ja dan moeten er eerst raster geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Indoubt schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:50:
[...]

[...]

https://schermbeck-online...t-ein-schaf-wird-vermisst
Hoe hoog wil je een hek maken? Met een scherpere hoek bovenaan misschien
https://www.youtube.com/shorts/f-2-OlbhNZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Een stuk van de knnv. https://knnv.nl/nieuws/zeven-misvattingen-over-de-wolf/

Vooral de punten 4 en 6 vind ik persoonlijk interessant. Punt 4 dat er met de wolf echt nog wel faunabeheer nodig is. En punt 6 dat rasters wel iets meer zijn dan paaltjes slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Wat de advieshoogtes zijn voor hekken, ook in het buitenland is mij redelijk bekend.

Dat ze ook over 1,6m hoge hekken komen met 8000V betekend dat er een discrepantie zit tussen adviezen en hetgeen de ecologen zeggen en de werkelijkheid.

Nu helpt een hek van 1,2m met 4,5kV ook wel iets. Zolang de buurman er maar geen heeft. En misschien zelfs dan.

Het is alleen geen op zichzelf staande oplossing, het is hooguit een onderdeel. Overigens is beheer op zichzelf staand dat ook niet, tenzij je terug wil naar 1850.

Het eerder genoemde idee van een OMT is misschien nog niet eens zo gek, mits daar dan ook een brede vertegenwoordiging is dus naast een ecoloog ook een dierenarts, veiligheidsdriehoek, fauna beheer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:32:
Wat de advieshoogtes zijn voor hekken, ook in het buitenland is mij redelijk bekend.
Maar toch zijn de adviezen in Nederland, België en Duitsland 1,20. Welke landen wijken dan af? Of anders gezegd met welke landen wijken wij af?
Dat ze ook over 1,6m hoge hekken komen met 8000V betekend dat er een discrepantie zit tussen adviezen en hetgeen de ecologen zeggen en de werkelijkheid.
Wij hiervan onderbouwing met ook de daadwerkelijke beoordeling van het hek? Want in de media is in Nederland ook vaak sprake van een weekend raster terwijl het niet in de verste verte voldoet aan de eisen.

Als je meer wilt lezen over de werking van wolfwerende rasters wilt lezen kan op https://www.researchgate....olfsabweisender_Zaune_WWZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Gisteren was de rechtszaak in Utrecht over de vergunning voor het verdoven en zenderen van wolf 'Bram'. Wat ik uit de verslaggeving begrijp is dat het Wolvenplan van de provincie volgens sommige experts van onvoldoende kwaliteit is, mede omdat de incidenten die nu plaatsgehad hebben niet op de escalatieladder zijn in te schalen. Diezelfde ladder wordt wel gebruikt om te bepalen wat de beheersmaatregel is van de incidenten. Als de rechter daarin mee gaat zou dat wel een enorme flater voor de provincie zijn.

Maandag is de uitspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Dennis schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:47:
Gisteren was de rechtszaak in Utrecht over de vergunning voor het verdoven en zenderen van wolf 'Bram'. Wat ik uit de verslaggeving begrijp is dat het Wolvenplan van de provincie volgens sommige experts van onvoldoende kwaliteit is, mede omdat de incidenten die nu plaatsgehad hebben niet op de escalatieladder zijn in te schalen. Diezelfde ladder wordt wel gebruikt om te bepalen wat de beheersmaatregel is van de incidenten. Als de rechter daarin mee gaat zou dat wel een enorme flater voor de provincie zijn.

Maandag is de uitspraak.
Ik denk dat ze hun oude handhaver flora en fauna erg missen daar. Ik heb in 2010 2011 een dik jaar geholpen met het handhaven van de boswet, veel samen op pad geweest met hem. Een oud veldwachter die de hele provincie als zijn broekzak kende, en wist wat waar speelde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 18:30
Trichoglossus schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:50:
[...]

Hoe hoog wil je een hek maken? Met een scherpere hoek bovenaan misschien
https://www.youtube.com/shorts/f-2-OlbhNZA
ik heb dit filmpje al een tijd geleden gezien, en op deze hekken staat geen stroom. Wat ook belangrijk is bij een wolfwerend hek,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
HvdBent schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat ze hun oude handhaver flora en fauna erg missen daar. Ik heb in 2010 2011 een dik jaar geholpen met het handhaven van de boswet, veel samen op pad geweest met hem. Een oud veldwachter die de hele provincie als zijn broekzak kende, en wist wat waar speelde....
Die had dit niet voorkomen. Eigenlijk zijn alle deskundigen het eens over de aanpak. Alleen heb je twee natuurorganisaties die hier tegenin gaan. Bijvoorbeeld de faunabescherming is club die vind dat de natuur zonder menselijk handelen kan en zal overal rechtszaken tegen aanspannen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Fauna bescherming is van 1e kamerlid Niko Koffeman. Dat is een zevendedag adventist en nogal ideologisch gedreven. Bovendien heeft zijn vegetarische slager en zijn Vegan Cowboys er ook baat bij.

Normaal zijn de experts niet voor wolven in dichtbevolkte gebieden. Wat we hier in Nederland hebben is nergens anders in dezelfde mate en schaal. Het is een mooi experiment.

Wel een meedogenloos experiment in mijn ogen maar dat is slechts mijn mening.

Ondertussen gaan we de eerste camping voorzien van wolfwerende hekken.

https://www.leusderkrant....en-doden-twee-#closemodal

Er is natuurlijk een risico dat de kindjes ook het hek aanraken maar als het goed is doen ze dat maar 1 keer.

Misschien kunnen we er een business modelletje van maken en de kennis exporteren naar het buitenland.

En de statenfractie van de provincie Utrecht heeft vergaderd of de wolf een plek heeft in de provincie:

https://www.msn.com/nl-nl...plek-wolf-in-de-provincie
UTRECHT (ANP) - Utrechtse Statenfracties zijn verdeeld over de vraag of er in de provincie wel plek is voor wolven. Onder meer SGP, UtrechtNU!, 50PLUS en PVV vinden dat er te weinig ruimte is om mensen en wolven zonder problemen naast elkaar te laten leven. Partij voor de Dieren, PvdA en GroenLinks zien wel mogelijkheden en pleiten voor het instellen van rustgebieden voor wolven.

De aanpak van de wolf stond op de agenda van de commissie ruimte naar aanleiding van de incidenten op de Utrechtse Heuvelrug afgelopen zomer waarbij wolven waren betrokken. Zo werd landgoed Den Treek wekenlang deels afgesloten, nadat een wolf eerst een hondje had meegenomen en later een meisje had gebeten.
Voorlopig modderen we verder.

In Zweden zijn er bij twee verschillende scholen wolven gesignaleerd binnen een week. Bij de eerste school zijn de 2 wolven inmiddels gedood. Daar hoefde geen meisje voor te worden gebeten.

Edit:
Voor de vierde keer bij deze schapenboer. Wolven zijn behoorlijk intelligent en leren eenvoudig om hekwerken te overwinnen.
Herdenschutz überwunden – Zäune wirkungslos
Trotz eines umfassenden Herdenschutzes konnte der Wolf die doppelte Zaunanlage überwinden. Die Weide war mit zwei Herdenschutzzäunen von 134 cm Höhe gesichert. Beide Zäune standen unter Strom. Ein Zaun führte eine Spannung von 6 kV, der andere 10 kV. Zudem war ein Zaunmonitor installiert, der Alarm gibt, sobald die Spannung unter 3,5 kV fällt. Trotz dieser Schutzmaßnahmen drang der Wolf in die Herde ein.
https://schermbeck-online...bei-schafzuechter-specht/

Op naar de 1,8 meter zou ik zeggen

[ Voor 16% gewijzigd door Indoubt op 11-09-2024 20:04 ]

• Jeroen Blom
Indoubt schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:29:

Edit:
Voor de vierde keer bij deze schapenboer. Wolven zijn behoorlijk intelligent en leren eenvoudig om hekwerken te overwinnen.

[...]

https://schermbeck-online...bei-schafzuechter-specht/

Op naar de 1,8 meter zou ik zeggen
De NABU heeft al meerdere keren gevraagd om de hekken te mogen controleren. Dit is tot op heden wordt dit niet toegestaan.
De hekken zijn overigens betaald door de regering .

Het gaat hier om wolf Gloria of een afstamming van haar en er wordt al meer dan twee jaar geprobeerd haar te laten schieten.

In hetzelfde gebied worden minimaal vier wolfen vermist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Indoubt schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:29:
In Zweden zijn er bij twee verschillende scholen wolven gesignaleerd binnen een week. Bij de eerste school zijn de 2 wolven inmiddels gedood. Daar hoefde geen meisje voor te worden gebeten.
Hoho, ze was niet gebeten hè. Ze was ge-schijn-beten :*).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
[b]Indoubt schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:29:
Bij zo'n melding hoort eigenlijk wel een linkje naar de desbetreffende melding, anders is het 'hear-say'.

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:50:
[...]

Bij zo'n melding hoort eigenlijk wel een linkje naar de desbetreffende melding, anders is het 'hear-say'.
Bij mij is het nooit hearsay
On Saturday, Jakt & Jägar wrote about Östra Ryd's school in Östergötland cancelling activities after two to three wolves moved around in the surroundings.

Wolf in the forest
But with the support of section 28, two wolves were shot, probably those seen at the school.

Now it's time for the next school to deal with a wolf problem
https://www.jaktojagare.s...problem-pa-annu-en-skola/

• Indoubt

Indoubt

Dennis schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:41:
[...]

Hoho, ze was niet gebeten hè. Ze was ge-schijn-beten :*).
Ja, ik snap ook niet waarom die statenleden van de provinvie Utrecht zomaar durven te zeggen dat het meisje is gebeten.

Ik heb gehoord dat ze een contra expertise hebben laten doen maar ik kan dat nergens terugvinden.

• Indoubt

Indoubt

Jeroen Blom schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:11:
[...]

De NABU heeft al meerdere keren gevraagd om de hekken te mogen controleren. Dit is tot op heden wordt dit niet toegestaan.
De hekken zijn overigens betaald door de regering .

Het gaat hier om wolf Gloria of een afstamming van haar en er wordt al meer dan twee jaar geprobeerd haar te laten schieten.

In hetzelfde gebied worden minimaal vier wolfen vermist.
De NABU heeft inmiddels niet een al te beste naam meer op dat vlak. Of dat terecht is kan ik niet beoordelen.

Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Zoals de door jou eerdere genoemde studie met 20 weilandjes en dan geen problemen vinden. Dan zijn er volgens de NABU dus geen problemen. Ze hebben wel meer probleemprojectjes zoals met wisenten en dat de heckrunderen onder hun beheer dood gingen etc.

Er zijn in Duitsland inmiddels iets van 1100 wolven dood gevonden. Iets van 80% daarvan in het verkeer. Verder nog gevallen van ziektes, en iets van 100 gedood door vuurwapens waarvan iets van 35 legaal.

Dus dat er ergens een paar wolven zijn vermist is niet verwonderlijk.

• Yaksa
Indoubt schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:32:[...]Er zijn in Duitsland inmiddels iets van 1100 wolven dood gevonden. Iets van 80% daarvan in het verkeer. Verder nog gevallen van ziektes, en iets van 100 gedood door vuurwapens waarvan iets van 35 legaal.
Dus dat er ergens een paar wolven zijn vermist is niet verwonderlijk.
Er leven op moment zo'n 1200 wolven in Duitsland.
Is dat getal wat je noemt als dood gevonden een optelling van een fiks aantal jaren?
Want anders kan ik het niet plaatsen. En die 100 gedood is dan ook een optelling?

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:52:
[...]

Er leven op moment zo'n 1200 wolven in Duitsland.
Is dat getal wat je noemt als dood gevonden een optelling van een fiks aantal jaren?
Want anders kan ik het niet plaatsen. En die 100 gedood is dan ook een optelling?
Ja, correct, had ik er misschien bij moeten zetten maar dit is sinds de opkomst van de wolven in Duitsland dus over de jaren heen.

Ik wou bijna zeggen sinds de wolf terug is in Duitsland maar ik heb recent ervaren dat er altijd een kleine populatie is geweest.

Ik zal de exacte cijfers even opzoeken en een link toevoegen.

Edit: https://www.sueddeutsche....0090101-240723-930-181576

[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 12-09-2024 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Een aardig stuk in de volkskrant.
Elian Hattinga van ’t Sant is wetenschapschaphistoricus (gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht) en diergedragsdeskundige.
https://www.volkskrant.nl...-reele-risico-s~bd58b287/

Je kunt het stuk lezen maar dan moet je je wel aanmelden met email adres. Dus niet een betaalmuur maar wel registratiemuur.

Enkele stukjes uit het artikel:
Opinie: Als we praten over wolf en natuur, dan graag met opgefriste kennis over de reële risico’s

Het debat over de aardige of gevaarlijke wolf is zo gepolariseerd, dat de feiten dreigen onder te sneeuwen. Ook de overheid baseert zich bij publieksvoorlichting op beperkt en verouderd onderzoek. En dat is gevaarlijk.
Veel van het wetenschappelijke onderzoek waarop de ecologen en wolvenexperts zich momenteel baseren, stamt uit een andere tijd en een andere context. Hierdoor kan men zich afvragen hoe kloppend de voorlichting over de wolf van overheidswege is.
Zo wordt steeds gesteld dat wolven ‘van nature’ bang zijn voor mensen. Zulke uitspraken zijn vooral gebaseerd op Amerikaans onderzoek, waar premiejagers de wolf meer dan honderd jaar vervolgden, waardoor wolven extreem vermijdingsgedrag gingen vertonen. Een gevolg was dat wolvenonderzoekers de dieren nauwelijks te zien kregen en het moesten doen met sporenonderzoek en observaties vanuit vliegtuigjes.
Ervaringen in landen waar zij niet meer bejaagd worden, suggereren dat wolven ‘van nature’ helemaal niet zo schuw zijn. Ook voor tal van Nederlandse wolven lijkt dat te gelden. Op cijfers die moeten aantonen dat wolven nauwelijks een gevaar vormen voor mensen valt eveneens af te dingen. Het aantal wolven dat mensen aanvalt of doodt is volgens experts verwaarloosbaar klein. Maar dat zegt niet veel.

Het aantal wolven in de VS en Europa neemt pas de laatste twintig jaar gestaag toe, nadat ze vrijwel uitgeroeid waren. Bovendien is de kans om een wolf tegen te komen in de meeste landen extreem klein: wolven leven daar vooral in dunbevolkt, onherbergzaam gebied. Nederland is een van de dichtstbevolkte landen ter wereld; maar 10 procent van het grondgebied is bos.

Wij hebben geen wildernis waar alleen een goed voorbereide, bovendien vaak gewapende, enkeling zich in waagt. Onze natuur is eerder een achtertuin, waar jong en oud op grote schaal onbekommerd in het bos wandelt, jogt, fietst of de hond uitlaat.
Niet zien aankomen

Een bijkomend probleem is dat het prooivanggedrag van wolven onvoldoende bekend is bij het gros van de mensen. Daardoor wordt het niet herkend en zien mensen een aanval totaal niet aankomen. Bij ‘agressief’, ‘gevaarlijk’ en ‘aanval’ heeft men eerder het stressgerelateerde gedrag van honden voor ogen waarbij een hond dreigend, grommend, met ontblote tanden en alle haren overeind recht op iemand afkomt.

Kenmerkend voor prooivanggedrag is echter dat een wolf zonder enig geluid of dreiggedrag zijn prooi zo dicht mogelijk nadert om dan onverwachts en razendsnel aan te vallen. Voor het zover komt volgen en observeren wolven hun potentiële prooidiersoorten vaak onopgemerkt, gedurende langere tijd van nabij. Vee, dat zich achter wolfwerende hekken bevindt, is ook minder veilig dan wordt gesteld. Inmiddels is geconstateerd dat er individuele ‘probleemwolven’ bestaan die al snel leren om over schrikdraadhekken met de standaardmaat van 1 meter 20 heen te springen.
Uiteraard staat er meer in het artikel zelf.

Nu is het "slechts" een opiniestuk maar het strookt voor een redelijk deel met hetgeen ikzelf weet van wolven. In die zin vond ik het verfrissend om te lezen na al de onzin die de laatste tijd in de media zijn verschenen.

Veel is overigens bekend alleen moet je dan naar de werken van bekende wolfexperts zoals Mech, Boitani, Okarma, Linnel, Herzog en Geist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://www.rechtspraak.n...-vangen-en-verstoren.aspx

De wolf mag niet worden gevangen en worden voorzien van een zender. Uitspraak van de rechter zojuist.
De voorzieningenrechter komt in deze spoedprocedure tot de conclusie dat de onderbouwing van de omgevingsvergunning op dit moment tekortschiet. De voorzieningenrechter ziet zeker de zorgen van GS, maar de wolf is een strikt beschermde soort die in principe niet mag worden gevangen en verstoord. GS hebben op dit moment niet goed genoeg uitgelegd dat het vangen en verstoren van de wolf met de voorgestelde middelen noodzakelijk is. GS hebben bijvoorbeeld te weinig inzicht gegeven in de meldingen over de wolf en het is ook onduidelijk hoe deze meldingen zijn beoordeeld door een wolvendeskundige. Daardoor is het niet mogelijk te toetsen of deze wolf daadwerkelijk een gevaar oplevert voor de openbare veiligheid en ook niet of deze wolf met de maatregelen wordt beschermd of juist bedreigd. Op dit moment is ook niet te beoordelen of er nog een andere bevredigende oplossing is. Onder deze omstandigheden wegen de belangen van de stichtingen die opkomen voor de wolf zwaarder dan de belangen van GS en de provincie. Daarom mag tot twee weken na beslissing op het bezwaar niet gestart worden met het vangen en zenderen van de wolf. Mochten GS of de provincie de omgevingsvergunning tóch willen gebruiken tijdens de bezwaarprocedures, dan kunnen zij de voorzieningenrechter goed gemotiveerd vragen de beslissing van vandaag op te heffen of te wijzigen.
---------------------

Ondertussen is in Italië een man tijdens het joggen aangevallen in de buurt van Pisa. Bijzonder omdat er eigenlijk geen rabbies is in Italië en omdat het ene man betreft. Veelal zijn predatory attacks eerder tegen kinderen of vrouwen (van niet al te fors postuur) gericht.

https://www.pisatoday.it/...bre-2024.html#x5p61ke271g
Vicopisano: tijdens het joggen aangevallen door twee wolven, belandt hij in het ziekenhuis
De ongelukkige man ontmoette de twee wilde dieren terwijl hij zijn gebruikelijke ochtendrondje maakte. Hij probeerde te ontsnappen, maar de twee wolven achtervolgden hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Indoubt schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:35:
https://www.rechtspraak.n...-vangen-en-verstoren.aspx

De wolf mag niet worden gevangen en worden voorzien van een zender. Uitspraak van de rechter zojuist.
Dat is een behoorlijke veeg uit de pan van de rechter. Eigenlijk zegt hij dat de provincie (en dus haar ambtenaren) hun huiswerk helemaal niet goed gedaan hebben. Wat een blunder.

• Yaksa
Dennis schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:45:
[...]Dat is een behoorlijke veeg uit de pan van de rechter. Eigenlijk zegt hij dat de provincie (en dus haar ambtenaren) hun huiswerk helemaal niet goed gedaan hebben. Wat een blunder.
Wat de rechter ook zegt is dat de belangen van de stichtingen die opkomen voor de natuurlijke gedragingen van deze (beschermde) jonge wolf zwaarder wegen dan de door GS aangedragen meldingen en maatregelen daartegen. Dat is geen blunder van ambtenaren, nee, er was gewoon niks (ernstigs) aan de hand en mensen moeten dus ietsje bijleren over hun gedrag in de natuur (je kan niet alles doen wat je wilt) en over het gedrag van (o.a. jonge) wolven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Yaksa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:06:
Dat is geen blunder van ambtenaren
Ik blijf bij mijn punt, want in de toelichting van de Rechtbank staat:
Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht (GS) hebben op dit moment niet goed genoeg onderbouwd dat het nodig is om in te grijpen met de voorgestelde middelen.
Dat betekent dus dat de provincie (en dus haar ambtenaren) niet genoeg onderbouwd hebben waarom deze vergunning verstrekt is. En dat is toch echt wel slordig.

Overigens is er zicht op verandering, want de EU gaat de beschermde status mogelijk afzwakken. Te lezen bij de NOS.

• Yaksa
Dennis schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:02:
[...]Ik blijf bij mijn punt, want in de toelichting van de Rechtbank staat:
Dat betekent dus dat de provincie (en dus haar ambtenaren) niet genoeg onderbouwd hebben waarom deze vergunning verstrekt is. En dat is toch echt wel slordig.
Dat is dus niet slordig. Een ambtenaar kan alleen maar onderbouwen met de huidige wetten en regels. Wanneer ze dus constateren dat de wet eerst aangepast dient te worden alvorens een vergunning verstrekt kan/mag worden dan mag je dat die ambtenaren niet aanrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Ik lees nergens dat de wet aangepast zou moeten worden. Bovendien geldt dan alsnog dat de omgevingsvergunning niet verleend had moeten worden.

Maar de rechtbank zegt dat het verlenen van de vergunning onvoldoende onderbouwd is. Nergens staat dat het in beginsel niet kan omdat het van de wet niet mag, want de rechter biedt zelfs een opening in haar uitspraak als er toch echt een spoedeisend belang is. Als de wet het echt verbiedt zou dat niet kunnen.
De voorzieningenrechter komt in deze spoedprocedure tot de conclusie dat de onderbouwing van de omgevingsvergunning op dit moment tekortschiet. De voorzieningenrechter ziet zeker de zorgen van GS, maar de wolf is een strikt beschermde soort die in principe niet mag worden gevangen en verstoord. GS hebben op dit moment niet goed genoeg uitgelegd dat het vangen en verstoren van de wolf met de voorgestelde middelen noodzakelijk is. GS hebben bijvoorbeeld te weinig inzicht gegeven in de meldingen over de wolf en het is ook onduidelijk hoe deze meldingen zijn beoordeeld door een wolvendeskundige. Daardoor is het niet mogelijk te toetsen of deze wolf daadwerkelijk een gevaar oplevert voor de openbare veiligheid en ook niet of deze wolf met de maatregelen wordt beschermd of juist bedreigd. Op dit moment is ook niet te beoordelen of er nog een andere bevredigende oplossing is.
Mochten GS of de provincie de omgevingsvergunning tóch willen gebruiken tijdens de bezwaarprocedures, dan kunnen zij de voorzieningenrechter goed gemotiveerd vragen de beslissing van vandaag op te heffen of te wijzigen.
Kortom: de motivering is onvoldoende. Dat vind ik (als ambtenaar) slordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

EU besluit van vandaag is slechts een eerste stapje.

Wat me verbaasd is dat Spanje en Ierland tegen hebben gestemd. Ierland heeft geen wolven en Spanje heeft zelfs formeel een jacht op wolven als bejaagbaar wild.

Volgende keer zijn de ministers aan de beurt in de EU en daarna moet het nog voor de Bern conventie waarbij ook Burkina Faso, Marokko en nog wat landen moeten instemmen.

Daarna kan pas de habitat richtlijn worden gewijzigd.

Hoeveel tijd dit gaat duren is mij een raadsel maar ik denk dat het niet heel snel zal zijn. Dan nog is de wolf beschermd. Het is dan niet zo dat er gewoon op geschoten kan worden. De overheid moet dat dan besluiten per opdracht/beschikking/vrijstelling.

Wel is het zo dat daarvoor reeds functionerende bestuurslagen bestaan.

Zal nog wel even duren dus allemaal.

De wolf doet het verder best aardig. Rapportage van vandaag van BIJ12 is dat we officieel van 48 wolven naar 124 zijn gegaan. Dat is dan wel inclusief 55 welpen die dit jaar zijn geboren. Ook is er vastgesteld dat 1 van de roedels bestaat uit 13 wolven. De meeste roedels zijn flink groter geworden. Slechts 2 nieuwe roedels erbij in een jaar.

We kunnen nu wel mooi een lange neus maken naar Yellowstone dat we meer wolven hebben dan zij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://nieuws.nl/algemee...tatus-in-snelle-procedure
BRUSSEL (ANP) - De EU-landen hebben het EU-voornemen bekrachtigd om de beschermde status van de wolf te verlagen. Dat is gebeurd in een snelle procedure nadat woensdag de EU-ambassadeurs al hun goedkeuring hadden gegeven aan dit voorstel.

In plaats van met die bekrachtiging te wachten tot de EU-ministers van Milieu volgende maand in een Brusselse vergadering bij elkaar komen, hebben nu de ministers van Economische Zaken dit gedaan. Die economieministers zijn namelijk toch al in Brussel voor een vergadering over Europese concurrentiekracht. Door het besluit over de wolf snel te nemen kan de deadline worden gehaald voor een eventuele aanpassing van het Verdrag van Bern, waarin de beschermde status van de wolf in Europa is geregeld. Het verzoek moet twee maanden van tevoren worden ingediend en de jaarlijkse vergadering van het Verdrag van Bern is in december.
Dat had ik niet verwacht. Een dag na het besluit van gisteren reeds bekrachtigd.

Ik had ellenlange procedures verwacht en een hoop gemiste deadlines etc.

De volgende stap is minder eenvoudig en betreft de conventie van Bern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Indoubt schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:55:
https://nieuws.nl/algemee...tatus-in-snelle-procedure
[...]Dat had ik niet verwacht. Een dag na het besluit van gisteren reeds bekrachtigd.
Ik had ellenlange procedures verwacht en een hoop gemiste deadlines etc.
De volgende stap is minder eenvoudig en betreft de conventie van Bern
Punt is dat hier 'gewoon' een eventuele wijziging in de status van bescherming eerst getoetst gaat worden alvorens er ook daadwerkelijk een wijziging in het verdrag van Bern opgenomen gaat worden. Er is nog niks 'bekrachtigd' zoals jij stelt. Desalniettemin, ook al komt daar (in het verdrag van Bern) een wijziging, dan nog zijn er nog steeds specifieke regels in de Europese Habitatrichtlijnen die wellicht ook aanpassing behoeven (met instemming van een meerderheid van landen) en wanneer daar ook aangepast is moet ook nog de Nederlandse wet aangepast worden (waar ook weer discussie zal ontstaan). Al met al zijn we waarschijnlijk jaren verder alvorens de status van de wolf van strikt beschermd naar beschermd zal gaan. Ook dan mag er nog steeds niet zomaar op wolven worden geschoten, er kan alleen iets sneller worden ingegrepen.

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:49:
[...]

Punt is dat hier 'gewoon' een eventuele wijziging in de status van bescherming eerst getoetst gaat worden alvorens er ook daadwerkelijk een wijziging in het verdrag van Bern opgenomen gaat worden. Er is nog niks 'bekrachtigd' zoals jij stelt. Desalniettemin, ook al komt daar (in het verdrag van Bern) een wijziging, dan nog zijn er nog steeds specifieke regels in de Europese Habitatrichtlijnen die wellicht ook aanpassing behoeven (met instemming van een meerderheid van landen) en wanneer daar ook aangepast is moet ook nog de Nederlandse wet aangepast worden (waar ook weer discussie zal ontstaan). Al met al zijn we waarschijnlijk jaren verder alvorens de status van de wolf van strikt beschermd naar beschermd zal gaan. Ook dan mag er nog steeds niet zomaar op wolven worden geschoten, er kan alleen iets sneller worden ingegrepen.
Oh, dat is absoluut waar. Het gaat nog heel lang duren voor er iets gebeurt. Wat me verbaasde is dat de ministers slechts een dag later bekrachtigden. Ik had verwacht dat dat langer zou duren en dat de deadline voor het indienen voor de vergadering van de Bern conventie zou verstrijken. Dan zou er een jaar bijkomen voor de Bern conventie vergadering. Daarna moet inderdaad nog de Habitat directive en de omzetting naar nationale wetgeving en dan is de wolf alsnog beschermd. En zelfs als het dan kan dan moet alsnog de overheid een besluit nemen voor een opdracht of ontheffing anders mag er alsnog niets.

Dan spreek je over jaren.

------------------------

Soms wordt Vlaanderen aangehaald omdat men daar weinig aanvallen op vee heeft. Dat kan inderdaad goed kloppen. Het enige roedel in Vlaams Limburg is uit elkaar gevallen en alleen het paar ouderwolven zijn over. De jonge wolven zijn allemaal verdwenen. Men vermoed naar Duitsland maar eigenlijk weet men het niet. Zoals het er nu naar uitziet zijn er dus slechts 3 wolven over in Vlaanderen. Deze twee en er was ook nog een enkele rondtrekkende wolf.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240927_93490347

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47
https://www.telegraaf.nl/...t-pony-in-weiland-wekerom
In de Gelderse plaats Wekerom is zaterdagochtend een pony gedood in een weiland, volgens de gemeente Ede door een wolvenaanval. De pony stond in een weiland aan de Roekelseweg, in het buitengebied van het dorp bij Ede.

De gemeente zegt zeker te weten dat het om een wolf gaat. Omwonenden hebben foto’s van het dier gemaakt.

Eerder deze week was er in de gemeente Ede ook al een incident waarbij drie wolvenwelpen werden doodgereden. Dat gebeurde bij Otterlo, naast Wekerom. De politie doet onderzoek naar de doodsoorzaak van de dieren. Begin september werd in Harskamp, dat bij Wekerom ligt, een dode wolf gevonden op de Westenengerdijk. De politie gaat in die zaak uit van een verkeersongeval.

„Het is verschrikkelijk dat dit gebeurd is”, zegt burgemeester René Verhulst in een verklaring. „Dat wolven nu op klaarlichte dag door bewoond gebied verplaatsen, en daar andere dieren aanvallen, in een gebied waar ook kinderen spelen, daar maak ik mij ernstige zorgen over.”
Vooral de laatste alinea. Dit moet je toch echt niet willen.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Geen zorgen, ze pakken geen kinderen.

• Yaksa
Tsja, wat is de definitie van bewoond gebied?
Als je de Roekelseweg als zodanig ook al als bewoond gebied gaat definiëren dan is zowat heel Nederland bewoond gebied. De Roekelse weg is een smal weggetje in het buitengebied van Wekerom met een aantal boerderijtjes, gelegen pal in en tegen een natuurgebied (o.a. de Wekeromse zandverstuivingen) en aan de andere kant vakantiepark Park Berkenrhode op de Hoge Veluwe.
De meeste wolven zoeken natuurgebieden op, daar waar ze hun (natuurlijke) voedsel kunnen vinden.
Die burgemeester maakt het veel erger dan het is.
Ik wed trouwens ook dat die pony niet achter wolfwerend hek stond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenoe
Yaksa schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:34:
[...]

Als je de Roekelseweg als zodanig ook al als bewoond gebied gaat definiëren dan is zowat heel Nederland bewoond gebied. De Roekelse weg is een smal weggetje in het buitengebied van Wekerom met een aantal boerderijtjes, gelegen pal in en tegen een natuurgebied (o.a. de Wekeromse zandverstuivingen) en aan de andere kant vakantiepark Park Berkenrhode op de Hoge Veluwe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SuDM-Tr8N-ZSFL4EcrqDxBxvLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBlyqugtF6ZSfCs5PK3jmjTV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de legenda er mij bij laten staan. ~200m van Wekerom. Over de opmerking "een aantal boerderijtjes" laat ik het maar.
De meeste wolven zoeken natuurgebieden op, daar waar ze hun (natuurlijke) voedsel kunnen vinden.
Ook al eerder aangekaart. Je wil een wolfwerend hek om alle natuurgebieden van Nederland? Of elke boerderij? Elk vakantiepark? Gewoon niet realistisch. Ook niet t.a.v. "zo is de natuur nou eenmaal, hier moeten wij mee leren leven." Eerdere betogen gingen over hoe schuw de wolf wel niet is en mocht er toch contact zijn, dat dit aan de specifieke wolf zou liggen, tja. We hebben het hier over een pony trouwens (niet een "schaapje" of zo), die gedood is. Hoe je dan in godsnaam kan zeggen, de burgemeester maakt het veel erger dan het is, I dunno.

Ergens hoop ik dan, dat het verhaal niet klopt...

[ Voor 9% gewijzigd door Koenoe op 28-09-2024 19:12 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• Indoubt

Indoubt

ZieMaar! schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:54:
Je moet ook in oplossingen denken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUhR88ODVBc3sw1qv4A_5Qywl6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VO2OVh7DMrDQbmk8IsBIHtXY.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar dagen terug is een 4 jarig jongetje gegrepen door een wolf in een park nabij Rome. Een groep oudere jongens heeft het kunnen voorkomen maar hadden de grootste moeite om de wolf zijn buit op te laten geven. De verwondingen zijn zo ongeveer identiek aan het meisje dat gebeten is in de Treek. Het schijnt dat dit de normale manier van wolven is om kinderen te grijpen. Zo kunnen ze hun buit makkelijker dragen.

Staat in meerdere italiaanse media.

• Yaksa
Koenoe schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:50:
[...]Ik heb de legenda er mij bij laten staan. ~200m van Wekerom. Over de opmerking "een aantal boerderijtjes" laat ik het maar.

Ook al eerder aangekaart. Je wil een wolfwerend hek om alle natuurgebieden van Nederland? Of elke boerderij? Elk vakantiepark? Gewoon niet realistisch. Ook niet t.a.v. "zo is de natuur nou eenmaal, hier moeten wij mee leren leven." Eerdere betogen gingen over hoe schuw de wolf wel niet is en mocht er toch contact zijn, dat dit aan de specifieke wolf zou liggen, tja. We hebben het hier over een pony trouwens (niet een "schaapje" of zo), die gedood is. Hoe je dan in godsnaam kan zeggen, de burgemeester maakt het veel erger dan het is, I dunno.

Ergens hoop ik dan, dat het verhaal niet klopt...
Het bericht zegt zelf dat de locatie in het buitengebied van het dorpje Wekerom is. Dat ligt tegen het Natuurgebied aan. Klopt toch gewoon wat ik zeg?
De aangehaalde quote van de burgemeester doet voor komen dat de wolven daar door de bebouwde kom van Wekerom lopen, wat dus niet zo is.
En ik wil geen wolfwerend hek rond alle natuurgebieden, maar wat ik wel wil is dat eigenaren van vee zorg dragen voor hun dieren. Wanneer ze naast een natuurgebied (waarvan ze kunnen weten dat er wolven lopen) hun dieren laten grazen dan is het ook aan hun om die dieren te beschermen. Doen ze dat niet (wat bijvoorbeeld houders van kippen wel doen om te voorkomen dat vossen de kippen pakken) dan zorgen ze niet goed voor hun dieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:03:
[...]

Je moet ook in oplossingen denken!

[Afbeelding]

Een paar dagen terug is een 4 jarig jongetje gegrepen door een wolf in een park nabij Rome. Een groep oudere jongens heeft het kunnen voorkomen maar hadden de grootste moeite om de wolf zijn buit op te laten geven. De verwondingen zijn zo ongeveer identiek aan het meisje dat gebeten is in de Treek. Het schijnt dat dit de normale manier van wolven is om kinderen te grijpen. Zo kunnen ze hun buit makkelijker dragen.

Staat in meerdere italiaanse media.
*knip*, we gaan hier geen illegale "oplossingen" propageren.

[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 28-09-2024 21:12 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• stylezzz
[...]

Bij een pony denk ik aan een klein uitgevallen paard. Maar dan nog lijkt het me onwaarschijnlijk... misschien een jonge shetlander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:10

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

ZieMaar! schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:54:
*knip*, meer onderbouwing, minder fear mongering.

[ Voor 32% gewijzigd door NMH op 28-09-2024 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:10

Shadow_Agent

[...]

Want iedere burger met een dier zoals een pony moet maar een wolfwerend hek aanschaffen? De wereld op z'n kop natuurlijk! Je kunt niet overal hekken neerzetten. Oh ja misschien op de grens tussen NL en DLD. Dat had veel ellende gescheeld

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koenoe
Yaksa schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:20:
[...]

Het bericht zegt zelf dat de locatie in het buitengebied van het dorpje Wekerom is. Dat ligt tegen het Natuurgebied aan. Klopt toch gewoon wat ik zeg?
De aangehaalde quote van de burgemeester doet voor komen dat de wolven daar door de bebouwde kom van Wekerom lopen, wat dus niet zo is.
En ik wil geen wolfwerend hek rond alle natuurgebieden, maar wat ik wel wil is dat eigenaren van vee zorg dragen voor hun dieren. Wanneer ze naast een natuurgebied (waarvan ze kunnen weten dat er wolven lopen) hun dieren laten grazen dan is het ook aan hun om die dieren te beschermen. Doen ze dat niet (wat bijvoorbeeld houders van kippen wel doen om te voorkomen dat vossen de kippen pakken) dan zorgen ze niet goed voor hun dieren.
*knip*, geen commentaar op andere posters.

Waarom ik wel wil reageren is je laatste zin van je betoog. Als je echt eens kippen hebt gehad op een boerderij, dan weet je dat die opmerking lachwekkend is en tegelijk beledigend. Je zou deze dan nooit maken.
stylezzz schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:25:
[...]

Bij een pony denk ik aan een klein uitgevallen paard. Maar dan nog lijkt het me onwaarschijnlijk... misschien een jonge shetlander?
Zou kunnen hoor, maar ook die kunnen echt wel van zich af trappen ed. en bijt je niet zomaar dood.

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 29-09-2024 16:44 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste

Let op:
• Reageer beargumenteerd en onderbouwd en zo nodig ondersteund met bronnen.
• Vermijd reacties op basis van emotie, hou het professioneel.
• Het onderwerp is de wolf, vergelijkingen met andere problematiek zoals met huisdieren is offtopic.
• Vermeld bij aanval(len) van de wolf altijd de bron van het incident.
• Geen uitspraken over het gedrag van de wolf zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.