• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

Feiten :
1:Steeds meer aanvallen op vee, in 2025 zijn er tot nu toe 741 bevestigde aanvallen op vee geregistreerd, vooral schapen maar ook runderen en alpaca's.
bron
2:De aanvallen volgen elkaar steeds sneller op.
bron
3:De boeren hebben aanzienlijke schade, in eerdere jaren liep dit al op tot honderden duizenden euro's.
bron
4.NL heeft de grootste wolven dichtheid ter wereld en dit aantal neemt waarschijnlijk alleen maar toe.
bron

Gezien deze feiten moeten wij naar mijn mening de wolf sterk terug dringen en handhaven, waar ik mij van afvraag of hier middelen voor zijn. Persoonlijk zie het liefst de wolf helemaal verdwijnen uit NL simpelweg omdat het land hier de ruimte niet voor heeft. Ja dat is een onderbuik gevoel, maar het lijkt nu alsof we wachten op de eerste echte dodelijke confrontatie.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:36:
Het is ook een kwestie van tijd dat een willekeurige hond een willekeurig kind bijt.

Krijg ik dan van u de toestemming om preventief iedere hond die ik tegenkom af te schieten? Want iedere hond kan bijten.

Of verwacht je van mij een diepgaandere onderbouwing/risicoanalyse vooraleer ik dit begin te doen?
Over hoe met honden om moet worden gegaan bestaat inmiddels regelgeving over. O.a. bepaalde rassen zijn verboden en gevaarlijk gebleken honden moeten worden afgemaakt. Daarbij komt dat honden een baas hebben waarop schade verhaald kan worden, die ontbreekt bij wolven. Dat in aanmerking nemend ga ik er vanuit dat je zelf wel inziet dat je vergelijking mank gaat.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@TTLCrazy Nederland heeft ook de hoogste vee-dichtheid van de hele wereld, dat aantal zie ik ook graag afnemen.

Als zo'n wolf een weiland binnenstapt dat vol staat met schaapjes die zelf geen kant op kunnen is het makkelijk scoren voor wolfje. Dat ze vervolgens zo 20-30 van die beesten doodbijten snap ik ook: een overaanbod aan eten, overal een hapje van en later terugkomen om de rest opeten. Wolf begrijpt alleen nog niet dat die voedselreserves de volgende dag afgevoerd wordt. Als er dan ipv geplande voedselreserves ineens weer allemaal verse schaapjes staan begint het feestje gewoon opnieuw.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
synoniem schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:59:
[...]

Over hoe met honden om moet worden gegaan bestaat inmiddels regelgeving over. O.a. bepaalde rassen zijn verboden en gevaarlijk gebleken honden moeten worden afgemaakt. Daarbij komt dat honden een baas hebben waarop schade verhaald kan worden, die ontbreekt bij wolven. Dat in aanmerking nemend ga ik er vanuit dat je zelf wel inziet dat je vergelijking mank gaat.
Punt blijft dat je* moet kunnen aantonen dat schieten minder schade veroorzaakt dan niet schieten.

*Diegene die wil schieten.

Je weet ook dat de mens een niet al te beste reputatie heeft op gebied van ingrijpen in de natuur. Zelfs al is het met de beste bedoelingen.

Het verminderen van het aantal wolven kan er mogelijk voor zorgen dat er teveel van andere dieren rondlopen, dat er in die dieren een virus muteert dat dan weer overspringt op het vee, dat vee wordt dan ziek, moet afgemaakt worden,....

Dus: wie eist (om te schieten), bewijst...

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:10:
[...]

Punt blijft dat je* moet kunnen aantonen dat schieten minder schade veroorzaakt dan niet schieten.

*Diegene die wil schieten.

Je weet ook dat de mens een niet al te beste reputatie heeft op gebied van ingrijpen in de natuur. Zelfs al is het met de beste bedoelingen.

Het verminderen van het aantal wolven kan er mogelijk voor zorgen dat er teveel van andere dieren rondlopen, dat er in die dieren een virus muteert dat dan weer overspringt op het vee, dat vee wordt dan ziek, moet afgemaakt worden,....

Aangezien er eerst geen wolven waren lijkt het meer voor de hand liggen dat diegene die ze hier zo graag wil hebben maar aantoont dat ze hier zonder schade aan mens en dier zich in dit tempo kunnen blijven voortplanten. Aangezien ze geen natuurlijke vijanden hebben en je het aantal wil beperken heb je de keuze tussen schieten, vallen zetten of giftig aas strooien, kies maar.

Overigens zeg ik nergens dat er helemaal geen ruimte voor de wolf is. Wel dat die beperkt is en met het ongebreideld laten voortplanten er al problemen zijn die alleen maar groter zullen gaan worden.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wozmro schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:10:
[...]

Graag met bronnen onderbouwing voor deze stelling :)

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:40

TTLCrazy

Listen to Frankie

_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:59:
@TTLCrazy Nederland heeft ook de hoogste vee-dichtheid van de hele wereld, dat aantal zie ik ook graag afnemen.
whataboutism
_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:59:
@TTLCrazy Als zo'n wolf een weiland binnenstapt dat vol staat met schaapjes die zelf geen kant op kunnen is het makkelijk scoren voor wolfje. Dat ze vervolgens zo 20-30 van die beesten doodbijten snap ik ook: een overaanbod aan eten, overal een hapje van en later terugkomen om de rest opeten. Wolf begrijpt alleen nog niet dat die voedselreserves de volgende dag afgevoerd wordt. Als er dan ipv geplande voedselreserves ineens weer allemaal verse schaapjes staan begint het feestje gewoon opnieuw.
Die wolf kan er inderdaad niets aan doen, *knip*, dat soort kwalificaties voegt niets toe, gewoon zijn instinct. Al te meer een reden om dat beest niet in Nederland te willen.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 26-12-2025 20:57 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:50
synoniem schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:58:
[...]Overigens zeg ik nergens dat er helemaal geen ruimte voor de wolf is. Wel dat die beperkt is en met het ongebreideld laten voortplanten er al problemen zijn die alleen maar groter zullen gaan worden.
Waar lees jij dat wolven zich ongebreideld aan het voortplanten zijn?
De populatie (en dus de hoeveelheid pups) worden bepaald door voedselaanbod en geschiktheid voor een territorium. Het is al eerder aangehaald, maar wanneer wij onze hobbydieren onbeschermd ergens neerzetten zonder enig toezicht dan ziet de wolf dat gewoon als voedselaanbod. Overigens ontvangen o.a. boeren een redelijke schadevergoeding wanneer aangetoond kan worden dat een wolf schade aan hun dieren veroorzaakt heeft. Meer informatie hierover lees je op deze pagina.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:58

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Ik geloof niet dat deze discussie op deze manier nog constructief gaat worden. Meningen worden als feiten gebracht, er wordt gereageerd op emotie en iedereen zit vast in zijn eigen gelijk. Voorlopig dus helaas maar weer dicht.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Naar aanleiding van een artikel in het AD heb ik gevraagd of het topic weer open mocht. Op voorwaarde dat we het deze keer beschaafd zouden houden mocht dat. Dus laten we het beschaafd houden ;)
Staatssecretaris Erkens: 'Als de wolf in het Vondelpark had gezeten zou draagvlak héél snel afnemen'

Staatssecretaris Silvio Erkens van Landbouw (VVD) is klaar met het stijgende aantal aanvallen van de wolf en grijpt in. Boeren en burgers mogen door nieuwe regels straks wolven verjagen zonder eerst een vergunning aan te vragen. Ook wordt het makkelijker om wolven te beschieten met een paintballgeweer of rubberkogels. Een interview.

Het aantal incidenten tussen wolf en mens is de afgelopen jaren fors gestegen. Waar wolven in 2021 nog 104 aanvallen op vee pleegden, liep dat aantal in 2025 op naar 1079 incidenten. Vorig jaar beet een wolf zelfs een 6-jarig jongetje in de bossen bij Austerlitz.
Tijd om in te grijpen, vindt staatssecretaris Silvio Erkens (Landbouw, VVD), die zelf ook ‘drie keer zou nadenken’ om zijn twee kinderen in wolvengebied te laten spelen.

Meneer Erkens, wat gaat er precies veranderen?
Staatssecretaris Erkens: „Als kabinet willen we incidenten tussen wolf, mens, vee en huisdieren zo veel mogelijk voorkomen. Daarom hebben we vandaag drie dingen besloten. Allereerst kunnen wolven makkelijker verjaagd worden dan nu. Daar heb je nu nog een vergunning voor nodig. Dat hoeft in de toekomst niet meer. Een veehouder die last heeft van de wolf krijgt dus de ruimte om via geluid en licht zijn dieren te beschermen.”
„Daarbij komen we met een definitie voor wat een probleemwolf of een probleemsituatie met een wolf precies is. Als een wolf binnen twee weken twee keer in de buurt komt van een school of speeltuintje, kun je nu als provincie niets doen. Ik ga regelen dat een provincie in dat geval wél over kan gaan tot ingrijpen, met een paintballgeweer bijvoorbeeld of rubberkogels.”
„En ten derde: als er echt een aanval op een mens heeft plaatsgevonden, wil ik dat provincies direct kunnen overgaan tot afschieten van die wolf. Nu duurt dat allemaal nog veel te lang. Ik ga voor meer snelheid zorgen in de procedure.”

Sommige ouders durven hun kinderen niet meer alleen naar school te laten fietsen. Kunt u hun zorgen wegnemen?
„Nee, dat kan ik niet. Maar ik kan wel het vertrouwen in de overheid vergroten. Ik wil dat we als overheid eerder ingrijpen, niet pas als het te laat is. En ik wil wolven weer bang maken voor mensen. Dat gebeurt nu niet, daarom zijn ze steeds vaker te zien bij scholen en speeltuintjes. Je hebt nu zelfs mensen die wolven gaan voeren om foto’s te maken.” Hij verzucht: „Dan krijg je preciés het gedrag waardoor er uiteindelijk iemand aangevallen wordt.”

Is het gevaarlijk als mensen wolven voeren?
,,Ja, het is oerdom.”

Natuurorganisaties stellen voor om delen van natuur en bossen weer beschermd te maken, zodat je als mens niet overal meer vrij kunt rondlopen. Goed idee?
,,Nederland is een heel dichtbevolkt land. Wanneer wij praten over de natuur, zijn dat vaak gebieden waar mensen dichtbij wonen. Het valt mij op dat juist mensen in de Randstad zeggen dat het zo leuk is om de wolf in Nederland te hebben. Maar als je daardoor als ouder niet meer met je kinderen mag spelen in het bos, is dat gewoon een onhoudbaar verhaal.”

Onderschatten mensen in de Randstad het probleem?
,,Ja. Als er een incident met de wolf zou plaatsvinden in het Vondelpark, zou het draagvlak voor de wolf in Amsterdam héél snel afnemen.”
Er zijn ook partijen in Nederland die zeggen: ‘Doe die wolf maar helemaal weg.’
,,Daar ben ik óók niet voor. Maar ik vind wél dat je in een dichtbevolkt land als Nederland niet té veel wolven moet krijgen. Dus op termijn wil ik ervoor zorgen dat afschot mogelijk is.”
Wat is een reëel aantal wolven voor Nederland?
„Daar loopt nu nog een onderzoek naar. Voor de zomer is dat klaar. De onderzoeken die we nu hebben, baseren zich vooral op hoeveel wolven er in Nederland nodig zijn om de populatie gezond te houden. En dat is best wel gek. Want die wolvenpopulatie woont natuurlijk niet alleen in Nederland. Die zit ook in Duitsland, in West-Polen. Daarom ga ik voor de zomer naar Berlijn om met mijn Duitse collega af te spreken dat we die populatie gezamenlijk gaan definiëren. Samen met Duitsland hebben we immers zeker genoeg wolven om de populatie gezond te houden.”

Maar waarom moeten we voldoende wolven hebben in Nederland? Tot een paar jaar terug waren er géén wolven, dat ging toch ook prima?
,,We hebben in Nederland best veel wolven voor een klein land. Ik vind dat er op termijn minder wolven moeten zijn. Alleen is dat op dit moment juridisch niet mogelijk, omdat de wolf een beschermde diersoort is. Daarom zoek ik een oplossing met Duitsland.”

Onlangs is probleemwolf GW3237m gedood, ofwel wolf Bram. Wat vindt u ervan dat een wolf een naam heeft gekregen?
,,Ik vind dat vrij bijzonder. Ook het feit dat er een soort begrafenis of wake georganiseerd is voor wolf Bram. We moeten oppassen om een wolf gelijk te stellen aan mensen. De wolf is een gevaarlijk roofdier.”
Roept u mensen op om wolven geen roepnaam meer te geven?
,,Ik kan het oproepen, maar het gaat niet meer veranderen. Mensen gaan dat toch wel doen.”
Het aantal wolfaanvallen op vee stijgt al jaren, maar is het afgelopen kwartaal juist afgenomen.

Zijn uw maatregelen nog wel nodig?
„Die afname kan allereerst toeval zijn. Want één jaar met minder aanvallen, betekent niet dat het probleem weg is. En daarbij zie je dat veel veehouders actie hebben ondernomen om hun vee te beschermen. Dat begint misschien ook effect te krijgen. De nieuwe maatregelen komen hier bovenop. En dat is nodig, want je kunt natuurlijk niet heel Nederland afzetten met een hek.”
TLDR:
Wolven mogen verjaard worden door boeren met oa geluid
Er mag straks met paintbal geweren geschoten worden om wolven te verjagen
Bij een aanval op een mens mogen provincies direct overgaan tot afschot

Het nieuws rondom de wolf is vrij rustig de laatste tijd. Toch denk ik dat het goed is dat het kabinet dit onderwerp serieus oppakt voordat het verder uit de hand loopt.

We gaan zien hoe het verder gaat. Dierenorganisaties zullen vast wel weer gaan procederen om van alles te blokkeren. Ik weet ook niet in hoeverre de nu aangekondigde veranderingen in overeenstemming zijn met de wet.

Reminder: houd het beschaafd…

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:51
Nieuwe staatssecretaris, nieuwe wijn in oude zakken.

Wederom het wiel opnieuw uitvinden terwijl het alle definities er al jaren zijn. Laat de overheid begginrn om zich eerst eens aan de huidige escalatieladder te houden.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
Glashelder schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:41:
Naar aanleiding van een artikel in het AD heb ik gevraagd of het topic weer open mocht. Op voorwaarde dat we het deze keer beschaafd zouden houden mocht dat. Dus laten we het beschaafd houden ;)

[...]

TLDR:
Wolven mogen verjaard worden door boeren met oa geluid
Er mag straks met paintbal geweren geschoten worden om wolven te verjagen
Bij een aanval op een mens mogen provincies direct overgaan tot afschot

Het nieuws rondom de wolf is vrij rustig de laatste tijd. Toch denk ik dat het goed is dat het kabinet dit onderwerp serieus oppakt voordat het verder uit de hand loopt.

We gaan zien hoe het verder gaat. Dierenorganisaties zullen vast wel weer gaan procederen om van alles te blokkeren. Ik weet ook niet in hoeverre de nu aangekondigde veranderingen in overeenstemming zijn met de wet.

Reminder: houd het beschaafd…
Mooie titel, als die beesten in het Vondelpark zouden lopen is het inderdaad snel klaar.

XXXVI

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ephymerous schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:10:
[...]

Mooie titel, als die beesten in het Vondelpark zouden lopen is het inderdaad snel klaar.
Maar ze lopen niet in het Vondelpark. Net als Wisenten en Taurossen. En ook daarvoor is plek in Nederland.

In de Maashorst was er heel veel ophef in de eerste jaren na introductie van de Wisenten. Nu zijn de mensen gewend en horen we er niets meer over.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:25

codex

Geen OpenAI agent :)

Joris748 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:36:
[...]

Maar ze lopen niet in het Vondelpark. Net als Wisenten en Taurossen. En ook daarvoor is plek in Nederland.

In de Maashorst was er heel veel ophef in de eerste jaren na introductie van de Wisenten. Nu zijn de mensen gewend en horen we er niets meer over.
Een Wolf brengt risico's die niet gelden voor herbivoren en dat is charmant zo lang het jou niet treft. De verdediging van Wolven die ongewenst gedrag vertonen is voornamelijk afkomstig uit regio's waar de wolf zich niet ophoudt. Dat maakt die opmerking ook terecht.

• Joris748
  • Nu online
codex schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:07:
[...]

Een Wolf brengt risico's die niet gelden voor herbivoren en dat is charmant zo lang het jou niet treft.
De grote runderen zijn potentieel net zo dodelijk voor de mens als de wolf.
De verdediging van Wolven die ongewenst gedrag vertonen is voornamelijk afkomstig uit regio's waar de wolf zich niet ophoudt. Dat maakt die opmerking ook terecht.
Dat is een aanname. Ook op het platteland lopen de meningen zeer uiteen. Van mensen die het bos als een risicoloze, aangeharkte tuin willen zien. Tot mensen die de natuur alle ruimte willen geven.

Ik vind de kop vooral clickbait. Naar mijn idee is er een kleine, zeer vocale minderheid die de wolf hard wil bestrijden. En een deel volgt in dat sentiment, want onbekend en onbemind, dus eng. Daarnaast bestaat er nog een deel dat uit economische motieven handelt en niet wil investeren in maatregelen om hun dieren te beschermen.

Geef het 10 jaar en we zijn gewend aan de wolf in ons land.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Wisenten slachten geen schapen, pony's en ander klein vee/wild af.

Natuurgebieden kunnen geen runderen meer houden omdat wolf/wolven de kuddes aanvallen... https://www.rtvdrenthe.nl...he-vanwege-aanvallen-wolf

Goed nieuws dat er iets gedaan kan worden aan de wolf! Werd ook de hoogste tijd echter betwijfel ik of dit direct iets oplost, nog vele onschuldigen zullen het slachtoffer worden van dit roofdier.

Maar goed het begin is er.

[ Voor 14% gewijzigd door Shadow_Agent op 26-04-2026 08:28 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
https://www.nu.nl/wolf/6391405/verreweg-meeste-schapen-die-door-wolf-zijn-aangevallen-waren-slecht-beschermd.html
… de veehouder in bijna 90 procent van de aanvallen (88,8 procent om precies te zijn) geen maatregelen genomen om dieren goed te beschermen.
Opvallend hoe politiek het onderwerp gemaakt wordt, hoe actief mensen bang gemaakt worden (volkomen ten onrechte) en hoe veel media, vaak in plattelandsgebieden, erg gekleurd zijn. Hekken werken dus, voor het allergrootste deel. Waarom is daar dan niet wat meer aandacht voor?

Ik vind het prima dat er hier wolven zijn. Er is ruimte zat voor, maar voor echte probleemwolven, zoals die die hardloper beet, moet het in mijn ogen mogelijk zijn om (snel) maatregelen te nemen. Maar daar horen ook maatregelen bij om te ontmoedigen dat wolven aan mensen gewend raken (zoals voeren, afval niet goed weggooien, van de paden af in t bos etc).

Wat ik wel merk: ander wild is moeilijker te spotten. Voorheen kon ik geen rondje door de Kroondomeinen fietsen zonder zwijnen tegen te komen, dat is nu minder vaak het geval. Dat lijkt te komen door ander gedrag (grotere rottes, minder rondlopen), wellicht ook meer toeristen.

En detail: ik woon op de Veluwe :).

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:25

codex

Geen OpenAI agent :)

ZieMaar! schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:52:
Wat ik wel merk: ander wild is moeilijker te spotten. Voorheen kon ik geen rondje door de Kroondomeinen fietsen zonder zwijnen tegen te komen, dat is nu minder vaak het geval. Dat lijkt te komen door ander gedrag (grotere rottes, minder rondlopen), wellicht ook meer toeristen.
Ik wandel veel (Kroondomein, De Dellen) en ik het valt mij ook op. Ik ben weer gestart met wandelen en heb de afgelopen twee weken in een uur of 15 lopen maar twee keer een zwijn gehoord, niet eens gezien. Ik heb misschien 5 keer een Ree gespot, maar daar blijft het wel bij. Het zou goed aan wolven kunnen liggen, een boswachter zei ook dat er minder Zwijnen worden geteld.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:37
ZieMaar! schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:52:

En detail: ik woon op de Veluwe :).
Ik vraag me af wat dit soort statements waard zijn. Ik fietste afgelopen woensdag met de gravelbike richting Elspeet over de grote gravelweg toen ik gewoon moest stoppen vanwege de gigantische roedel zwijnen op de weg. Misschien wel tegen de 50 (80% big). Ik had het daar even kort over met het meisje naast me die daar naar eigen zeggen elke dag fietste en die was totaal niet onder de indruk van de grote van de roedel. Misschien kan ik nu zeggen: "het lijkt wel alsof door de wolf de roedels groter worden".

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Joris748
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:27:

Natuurgebieden kunnen geen runderen meer houden omdat wolf/wolven de kuddes aanvallen... https://www.rtvdrenthe.nl...he-vanwege-aanvallen-wolf

Goed nieuws dat er iets gedaan kan worden aan de wolf! Werd ook de hoogste tijd echter betwijfel ik of dit direct iets oplost, nog vele onschuldigen zullen het slachtoffer worden van dit roofdier.

Je geeft aan dat het een begin is. Wat zou er in jouw ogen nodig zijn om de wolf hier te reguleren?

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:40
Joris748 schreef op zondag 26 april 2026 @ 07:53:
Ik vind de kop vooral clickbait. Naar mijn idee is er een kleine, zeer vocale minderheid die de wolf hard wil bestrijden. En een deel volgt in dat sentiment, want onbekend en onbemind, dus eng.
offtopic:
Het hele interview (inclusief de gestelde vragen) leest als van iemand van een populistische partij die zich graag wil profileren bij het volk.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:19

Punkrocker

Mostly harmless

Shadow_Agent schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:27:

Als je het over slachten hebt.... Zolang er nog veel meer schapen door de mensen worden geslacht (meer dan een half miljoen vorig jaar) vallen die paar honderd door de wolf ermee in het niet.
Veelal bij boeren die geen maatregelen hebben genomen. (Waar ze overigens subsidie voor kunnen krijgen zoals ze ook compensatie krijgen voor elk dood dier.)

In de Oostvaardersplassen bijvoorbeeld zou de wolf heel goed een beter evenwicht kunnen brengen i.p.v. het bijvoeden of het laten verhongeren van de runderen en paarden daar.

Wij als mens moeten de wolf niet voeren voor een foto of anderzijds gewend laten raken aan ons. Opvoeden/voorlichten dus. En als er dan nog steeds een agressieve wolf tussen zit kan die ene wolf afgeschoten worden.

Mijn €0,02.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
MrAngry schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:48:
[...]

Ik vraag me af wat dit soort statements waard zijn. Ik fietste afgelopen woensdag met de gravelbike richting Elspeet over de grote gravelweg toen ik gewoon moest stoppen vanwege de gigantische roedel zwijnen op de weg. Misschien wel tegen de 50 (80% big). Ik had het daar even kort over met het meisje naast me die daar naar eigen zeggen elke dag fietste en die was totaal niet onder de indruk van de grote van de roedel. Misschien kan ik nu zeggen: "het lijkt wel alsof door de wolf de roedels groter worden".
Grotere rottes dus inderdaad. Roedels gebruik je voor wolven :). Dat was deel van mijn punt.

De Elspetergrindweg (zo heet die weg denk ik, tussen Wenum en Elspeet) is wel een plek waar je ze vroeger gegarandeerd zag, net als sommige zijweggetjes.

En we lijken allebei gelijk te hebben https://www.gld.nl/nieuws/8419589/sterke-zwijnenpopulatie-op-de-veluwe-dit-jaar-is-er-heel-veel-voedsel-geweest

Afgelopen jaren minder, nu weer meer. Gedrag wordt wel beïnvloed door de wolf, de aantallen een stuk minder (wolven eten liever herten etc).

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:40
ZieMaar! schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:58:
Afgelopen jaren minder, nu weer meer. Gedrag wordt wel beïnvloed door de wolf, de aantallen een stuk minder (wolven eten liever herten etc).
offtopic:
Net terug van een rondje fietsen in zuid veluwe (loenermark, veluwezoom, rozendaalseveld) de bermen langs de fietspaden zijn op heel veel plekken omgewoeld. Dat was altijd al zo maar het lijkt nu wel extreem. Waarom zouden zwijnen toch perse langs een verhard wegdek willen graven? Alsof daar meer te halen is :?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:47
mekkieboek schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:36:
[...]
offtopic:
Net terug van een rondje fietsen in zuid veluwe (loenermark, veluwezoom, rozendaalseveld) de bermen langs de fietspaden zijn op heel veel plekken omgewoeld. Dat was altijd al zo maar het lijkt nu wel extreem. Waarom zouden zwijnen toch perse langs een verhard wegdek willen graven? Alsof daar meer te halen is :?
Vanwege het aanwezige gras, emelten, larven etc die daar aanwezig zijn. Meer zwijnen betekent meer eten nodig.
En ja dat gras groeit nou eenmaal vaak langs fietspaden of doorgaande wegen. En anders is er nog het gras in de tuinen van huizen >:)

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:29
Wat ook een rol speelt is dat het zout dat op de fietspaden gestrooid word in planten terecht komt, Zwijnen vullen hun mineralengebrek aan door die planten te eten.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
• Reageer beargumenteerd en onderbouwd en zo nodig ondersteund met bronnen.
• Vermijd reacties op basis van emotie, hou het professioneel.
• Het onderwerp is de wolf, vergelijkingen met andere problematiek zoals met huisdieren is offtopic.
• Vermeld bij aanval(len) van de wolf altijd de bron van het incident.
• Geen uitspraken over het gedrag van de wolf zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.