• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:14

TTLCrazy

Listen to Frankie

Feiten :
1:Steeds meer aanvallen op vee, in 2025 zijn er tot nu toe 741 bevestigde aanvallen op vee geregistreerd, vooral schapen maar ook runderen en alpaca's.
bron
2:De aanvallen volgen elkaar steeds sneller op.
bron
3:De boeren hebben aanzienlijke schade, in eerdere jaren liep dit al op tot honderden duizenden euro's.
bron
4.NL heeft de grootste wolven dichtheid ter wereld en dit aantal neemt waarschijnlijk alleen maar toe.
bron

Gezien deze feiten moeten wij naar mijn mening de wolf sterk terug dringen en handhaven, waar ik mij van afvraag of hier middelen voor zijn. Persoonlijk zie het liefst de wolf helemaal verdwijnen uit NL simpelweg omdat het land hier de ruimte niet voor heeft. Ja dat is een onderbuik gevoel, maar het lijkt nu alsof we wachten op de eerste echte dodelijke confrontatie.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:36:
Het is ook een kwestie van tijd dat een willekeurige hond een willekeurig kind bijt.

Krijg ik dan van u de toestemming om preventief iedere hond die ik tegenkom af te schieten? Want iedere hond kan bijten.

Of verwacht je van mij een diepgaandere onderbouwing/risicoanalyse vooraleer ik dit begin te doen?
Over hoe met honden om moet worden gegaan bestaat inmiddels regelgeving over. O.a. bepaalde rassen zijn verboden en gevaarlijk gebleken honden moeten worden afgemaakt. Daarbij komt dat honden een baas hebben waarop schade verhaald kan worden, die ontbreekt bij wolven. Dat in aanmerking nemend ga ik er vanuit dat je zelf wel inziet dat je vergelijking mank gaat.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:24
@TTLCrazy Nederland heeft ook de hoogste vee-dichtheid van de hele wereld, dat aantal zie ik ook graag afnemen.

Als zo'n wolf een weiland binnenstapt dat vol staat met schaapjes die zelf geen kant op kunnen is het makkelijk scoren voor wolfje. Dat ze vervolgens zo 20-30 van die beesten doodbijten snap ik ook: een overaanbod aan eten, overal een hapje van en later terugkomen om de rest opeten. Wolf begrijpt alleen nog niet dat die voedselreserves de volgende dag afgevoerd wordt. Als er dan ipv geplande voedselreserves ineens weer allemaal verse schaapjes staan begint het feestje gewoon opnieuw.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
synoniem schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:59:
[...]

Over hoe met honden om moet worden gegaan bestaat inmiddels regelgeving over. O.a. bepaalde rassen zijn verboden en gevaarlijk gebleken honden moeten worden afgemaakt. Daarbij komt dat honden een baas hebben waarop schade verhaald kan worden, die ontbreekt bij wolven. Dat in aanmerking nemend ga ik er vanuit dat je zelf wel inziet dat je vergelijking mank gaat.
Punt blijft dat je* moet kunnen aantonen dat schieten minder schade veroorzaakt dan niet schieten.

*Diegene die wil schieten.

Je weet ook dat de mens een niet al te beste reputatie heeft op gebied van ingrijpen in de natuur. Zelfs al is het met de beste bedoelingen.

Het verminderen van het aantal wolven kan er mogelijk voor zorgen dat er teveel van andere dieren rondlopen, dat er in die dieren een virus muteert dat dan weer overspringt op het vee, dat vee wordt dan ziek, moet afgemaakt worden,....

Dus: wie eist (om te schieten), bewijst...

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:10:
[...]

Punt blijft dat je* moet kunnen aantonen dat schieten minder schade veroorzaakt dan niet schieten.

*Diegene die wil schieten.

Je weet ook dat de mens een niet al te beste reputatie heeft op gebied van ingrijpen in de natuur. Zelfs al is het met de beste bedoelingen.

Het verminderen van het aantal wolven kan er mogelijk voor zorgen dat er teveel van andere dieren rondlopen, dat er in die dieren een virus muteert dat dan weer overspringt op het vee, dat vee wordt dan ziek, moet afgemaakt worden,....

Aangezien er eerst geen wolven waren lijkt het meer voor de hand liggen dat diegene die ze hier zo graag wil hebben maar aantoont dat ze hier zonder schade aan mens en dier zich in dit tempo kunnen blijven voortplanten. Aangezien ze geen natuurlijke vijanden hebben en je het aantal wil beperken heb je de keuze tussen schieten, vallen zetten of giftig aas strooien, kies maar.

Overigens zeg ik nergens dat er helemaal geen ruimte voor de wolf is. Wel dat die beperkt is en met het ongebreideld laten voortplanten er al problemen zijn die alleen maar groter zullen gaan worden.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:10

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wozmro schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:10:
[...]

Graag met bronnen onderbouwing voor deze stelling :)

Do { Ping } while ( LOL )

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:14

TTLCrazy

Listen to Frankie

_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:59:
@TTLCrazy Nederland heeft ook de hoogste vee-dichtheid van de hele wereld, dat aantal zie ik ook graag afnemen.
whataboutism
_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:59:
@TTLCrazy Als zo'n wolf een weiland binnenstapt dat vol staat met schaapjes die zelf geen kant op kunnen is het makkelijk scoren voor wolfje. Dat ze vervolgens zo 20-30 van die beesten doodbijten snap ik ook: een overaanbod aan eten, overal een hapje van en later terugkomen om de rest opeten. Wolf begrijpt alleen nog niet dat die voedselreserves de volgende dag afgevoerd wordt. Als er dan ipv geplande voedselreserves ineens weer allemaal verse schaapjes staan begint het feestje gewoon opnieuw.
Die wolf kan er inderdaad niets aan doen, *knip*, dat soort kwalificaties voegt niets toe, gewoon zijn instinct. Al te meer een reden om dat beest niet in Nederland te willen.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 26-12-2025 20:57 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:12
synoniem schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:58:
[...]Overigens zeg ik nergens dat er helemaal geen ruimte voor de wolf is. Wel dat die beperkt is en met het ongebreideld laten voortplanten er al problemen zijn die alleen maar groter zullen gaan worden.
Waar lees jij dat wolven zich ongebreideld aan het voortplanten zijn?
De populatie (en dus de hoeveelheid pups) worden bepaald door voedselaanbod en geschiktheid voor een territorium. Het is al eerder aangehaald, maar wanneer wij onze hobbydieren onbeschermd ergens neerzetten zonder enig toezicht dan ziet de wolf dat gewoon als voedselaanbod. Overigens ontvangen o.a. boeren een redelijke schadevergoeding wanneer aangetoond kan worden dat een wolf schade aan hun dieren veroorzaakt heeft. Meer informatie hierover lees je op deze pagina.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:55

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Ik geloof niet dat deze discussie op deze manier nog constructief gaat worden. Meningen worden als feiten gebracht, er wordt gereageerd op emotie en iedereen zit vast in zijn eigen gelijk. Voorlopig dus helaas maar weer dicht.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
• Reageer beargumenteerd en onderbouwd en zo nodig ondersteund met bronnen.
• Vermijd reacties op basis van emotie, hou het professioneel.
• Het onderwerp is de wolf, vergelijkingen met andere problematiek zoals met huisdieren is offtopic.
• Vermeld bij aanval(len) van de wolf altijd de bron van het incident.
• Geen uitspraken over het gedrag van de wolf zonder onderbouwing met betrouwbare bronnen.