HvdBent schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:48:
[...]
Ik lees nergens, maar dan ook nergens dat mensen wolven regelmatig door hun tuin zien lopen, kan je daar aub een wetenschappelijk onderbouwde bron voor geven? Dit zijn nou net de gevaarlijke hear say verhalen die de wolf in een kwaad daglicht zetten. En kom aub niet met de burgermeester van Barneveld aanzetten, die is direct gelieerd aan de LTO (zoon van Sjaak Tak) die is zo gekleurd als het maar kan in deze.
We moeten echt een halt toeroepen aan alle broodje Aap verhalen, en alleen op feiten gaan sturen.
BTW
Een kind op een fiets fietst een wolf er makkelijk uit, zeker die kinderen die alleen door het bos fietsen.
ik zie dagelijks grote groepen kinderen fietsen dwars over de veluwe, en niet een met wapentuig of iets anders omdat ze bang zouden zijn voor de wolf.
Je kan het hier gewoon lezen:
https://www.telegraaf.nl/...-opa-en-oma/95612233.html
En wetenschappelijk onderbouwd.. dit zijn gewoon mensen die die beesten zien. Paar quotes:
Epe- „Als je hier niet woont, heb je geen idee in wat voor horrorfilm wij terecht zijn gekomen”, stelt Liesbeth van Asselt uit Epe. Incidenten met wolven zijn schering en inslag in de Gelderse gemeente op de Veluwe. Bewoners, die nog amper in het bos durven te wandelen, zijn een petitie gestart om maatregelen af te dwingen voor hun veiligheid.
Deze week nog trof een tiener een wolf in Epe. „Dat leidde in onze app-groep, waarin we elkaar waarschuwen, tot een discussie over het binnenhouden van je kinderen”, vertelt Van Asselt. „Terwijl het nog licht was en dit binnen de bebouwde kom gebeurde.
Het gepensioneerde echtpaar Gorselink, dat prachtig woont aan de rand van het bos in het Epese buurtschap Wissel, heeft al een paar keer een wolf in de tuin gesignaleerd.
Het hondje Pipo van Doris Hoogenraad overleefde een aanval ternauwernood. De bejaarde dame uit Scheveningen, die een mooi vakantiehuis heeft in Epe, raakt weer van streek als ze vertelt over die donderdag eind augustus. „Ik wandelde met mijn rollator tussen de velden door richting een bankje, waar ik altijd graag even uitrust. Pipo zit dan tussen mijn voeten.”
Ineens voelde ze links een beweging. „Ik keek om, zó in het gezicht van een wolf. Voor ik het wist, had hij Pipo dwars in zijn bek. Ik ben gaan brullen en daar schrok hij even van, zodat ik Pipo eruit kon trekken.”
Met haar hondje in haar armen wist Doris terug naar haar huisje te lopen. „Ik vergat zelfs mijn rollator. De wolf bleef maar achter me aan lopen terwijl ik schreeuwde ’ga weg, ga weg’.” De twaalfjarige Australische terriër, een adoptiehondje uit Spanje, bleek zwaargewond.
Josine Spitzers kent én herkent haar verhaal. „Zij kwam met Pipo in mijn trimsalon in Epe”, vertelt ze. Zelf is ze begin september ook vanuit het niets aangevallen, toen ze met drie honden door het bos liep. „Ik was al alert, maar hij viel het hondje aan dat even achterbleef om zijn behoefte te doen.”
Met haar twee kleine hondjes op de arm en de grotere aan de lijn probeerde ze weg te rennen. „Hij bleef maar springen en naar de hondjes happen. Ik heb echt gevochten, geschopt, ik dacht ’jij gaat dit niet winnen’.”
Vol adrenaline wist ze de weg te bereiken, waar een passerende automobilist te hulp schoot. „Dezelfde dag is Daisy, de bordercollie van de schaapherder van Epe-Heerde, gegrepen. En nog altijd vermist.” Het bevreemdt Josine dat ze nergens melding kon doen van het voorval. „De politie zei: bel volgende keer maar 112. Hoe dan, met twee hondjes op je arm en een wolf voor je neus?”
Bij Bij12, het natuurorgaan voor de gezamenlijke provincies, kreeg ze ook nul op rekest. „Daar kun je alleen terecht als een wolf je schapen heeft doodgebeten.
Natuurlijk is het wel lekker makkelijk om op deze manier om te beweren dat er niets aan de hand is als er nergens meldingen in ontvangst worden genomen, afgezien van als er weer eens ophef is in de media..

In de bossen rondom Epe hangen waarschuwingsposters en zijn stokken neergelegd, ’voor het geval dat’. Volgens een inwoonster die anoniem wil blijven, maar die ook aangevallen is met haar hondje, is het woongenot verpest. „Mensen hebben geen idee wat hier gebeurt. Ze komen hier zelfs heen om wolven en hun welpen te fotograferen en leggen dan voer neer. Zo raken wolven aan mensen gewend.”
(even dikgedrukt, hartstikke slecht natuurlijk en ongetwijfeld onderdeel van het probleem.. maar mensen doen dat nou eenmaal om wat voor reden dan ook.. hoe voorkom je zoiets?)
Haar dorpsgenote Didi van der Velde, eveneens belaagd toen ze aan het hardlopen was met haar hond, zegt: „Hun leefgebied is dicht bevolkt, ze komen automatisch met mensen in aanraking en zijn niet bang, in tegenstelling tot wat deskundigen beweren.
@
Wippie1234 dat kan wel wezen, maar er zijn dus ook dorpen waar ze wel heel vaak wolven zien en waar dus gewoon vaak incidenten zijn.