Naar aanleiding van een artikel in het AD heb ik gevraagd of het topic weer open mocht. Op voorwaarde dat we het deze keer beschaafd zouden houden mocht dat. Dus laten we het beschaafd houden

Staatssecretaris Erkens: 'Als de wolf in het Vondelpark had gezeten zou draagvlak héél snel afnemen'
Staatssecretaris Silvio Erkens van Landbouw (VVD) is klaar met het stijgende aantal aanvallen van de wolf en grijpt in. Boeren en burgers mogen door nieuwe regels straks wolven verjagen zonder eerst een vergunning aan te vragen. Ook wordt het makkelijker om wolven te beschieten met een paintballgeweer of rubberkogels. Een interview.
Het aantal incidenten tussen wolf en mens is de afgelopen jaren fors gestegen. Waar wolven in 2021 nog 104 aanvallen op vee pleegden, liep dat aantal in 2025 op naar 1079 incidenten. Vorig jaar beet een wolf zelfs een 6-jarig jongetje in de bossen bij Austerlitz.
Tijd om in te grijpen, vindt staatssecretaris Silvio Erkens (Landbouw, VVD), die zelf ook ‘drie keer zou nadenken’ om zijn twee kinderen in wolvengebied te laten spelen.
Meneer Erkens, wat gaat er precies veranderen?
Staatssecretaris Erkens: „Als kabinet willen we incidenten tussen wolf, mens, vee en huisdieren zo veel mogelijk voorkomen. Daarom hebben we vandaag drie dingen besloten. Allereerst kunnen wolven makkelijker verjaagd worden dan nu. Daar heb je nu nog een vergunning voor nodig. Dat hoeft in de toekomst niet meer. Een veehouder die last heeft van de wolf krijgt dus de ruimte om via geluid en licht zijn dieren te beschermen.”
„Daarbij komen we met een definitie voor wat een probleemwolf of een probleemsituatie met een wolf precies is. Als een wolf binnen twee weken twee keer in de buurt komt van een school of speeltuintje, kun je nu als provincie niets doen. Ik ga regelen dat een provincie in dat geval wél over kan gaan tot ingrijpen, met een paintballgeweer bijvoorbeeld of rubberkogels.”
„En ten derde: als er echt een aanval op een mens heeft plaatsgevonden, wil ik dat provincies direct kunnen overgaan tot afschieten van die wolf. Nu duurt dat allemaal nog veel te lang. Ik ga voor meer snelheid zorgen in de procedure.”
Sommige ouders durven hun kinderen niet meer alleen naar school te laten fietsen. Kunt u hun zorgen wegnemen?
„Nee, dat kan ik niet. Maar ik kan wel het vertrouwen in de overheid vergroten. Ik wil dat we als overheid eerder ingrijpen, niet pas als het te laat is. En ik wil wolven weer bang maken voor mensen. Dat gebeurt nu niet, daarom zijn ze steeds vaker te zien bij scholen en speeltuintjes. Je hebt nu zelfs mensen die wolven gaan voeren om foto’s te maken.” Hij verzucht: „Dan krijg je preciés het gedrag waardoor er uiteindelijk iemand aangevallen wordt.”
Is het gevaarlijk als mensen wolven voeren?
,,Ja, het is oerdom.”
Natuurorganisaties stellen voor om delen van natuur en bossen weer beschermd te maken, zodat je als mens niet overal meer vrij kunt rondlopen. Goed idee?
,,Nederland is een heel dichtbevolkt land. Wanneer wij praten over de natuur, zijn dat vaak gebieden waar mensen dichtbij wonen. Het valt mij op dat juist mensen in de Randstad zeggen dat het zo leuk is om de wolf in Nederland te hebben. Maar als je daardoor als ouder niet meer met je kinderen mag spelen in het bos, is dat gewoon een onhoudbaar verhaal.”
Onderschatten mensen in de Randstad het probleem?
,,Ja. Als er een incident met de wolf zou plaatsvinden in het Vondelpark, zou het draagvlak voor de wolf in Amsterdam héél snel afnemen.”
Er zijn ook partijen in Nederland die zeggen: ‘Doe die wolf maar helemaal weg.’
,,Daar ben ik óók niet voor. Maar ik vind wél dat je in een dichtbevolkt land als Nederland niet té veel wolven moet krijgen. Dus op termijn wil ik ervoor zorgen dat afschot mogelijk is.”
Wat is een reëel aantal wolven voor Nederland?
„Daar loopt nu nog een onderzoek naar. Voor de zomer is dat klaar. De onderzoeken die we nu hebben, baseren zich vooral op hoeveel wolven er in Nederland nodig zijn om de populatie gezond te houden. En dat is best wel gek. Want die wolvenpopulatie woont natuurlijk niet alleen in Nederland. Die zit ook in Duitsland, in West-Polen. Daarom ga ik voor de zomer naar Berlijn om met mijn Duitse collega af te spreken dat we die populatie gezamenlijk gaan definiëren. Samen met Duitsland hebben we immers zeker genoeg wolven om de populatie gezond te houden.”
Maar waarom moeten we voldoende wolven hebben in Nederland? Tot een paar jaar terug waren er géén wolven, dat ging toch ook prima?
,,We hebben in Nederland best veel wolven voor een klein land. Ik vind dat er op termijn minder wolven moeten zijn. Alleen is dat op dit moment juridisch niet mogelijk, omdat de wolf een beschermde diersoort is. Daarom zoek ik een oplossing met Duitsland.”
Onlangs is probleemwolf GW3237m gedood, ofwel wolf Bram. Wat vindt u ervan dat een wolf een naam heeft gekregen?
,,Ik vind dat vrij bijzonder. Ook het feit dat er een soort begrafenis of wake georganiseerd is voor wolf Bram. We moeten oppassen om een wolf gelijk te stellen aan mensen. De wolf is een gevaarlijk roofdier.”
Roept u mensen op om wolven geen roepnaam meer te geven?
,,Ik kan het oproepen, maar het gaat niet meer veranderen. Mensen gaan dat toch wel doen.”
Het aantal wolfaanvallen op vee stijgt al jaren, maar is het afgelopen kwartaal juist afgenomen.
Zijn uw maatregelen nog wel nodig?
„Die afname kan allereerst toeval zijn. Want één jaar met minder aanvallen, betekent niet dat het probleem weg is. En daarbij zie je dat veel veehouders actie hebben ondernomen om hun vee te beschermen. Dat begint misschien ook effect te krijgen. De nieuwe maatregelen komen hier bovenop. En dat is nodig, want je kunt natuurlijk niet heel Nederland afzetten met een hek.”
TLDR:
Wolven mogen verjaard worden door boeren met oa geluid
Er mag straks met paintbal geweren geschoten worden om wolven te verjagen
Bij een aanval op een mens mogen provincies direct overgaan tot afschot
Het nieuws rondom de wolf is vrij rustig de laatste tijd. Toch denk ik dat het goed is dat het kabinet dit onderwerp serieus oppakt voordat het verder uit de hand loopt.
We gaan zien hoe het verder gaat. Dierenorganisaties zullen vast wel weer gaan procederen om van alles te blokkeren. Ik weet ook niet in hoeverre de nu aangekondigde veranderingen in overeenstemming zijn met de wet.
Reminder: houd het beschaafd…