Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Beer070 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:59:
[...]

Ik heb geen MP2, en ook geen mogelijkheid tot parallel units met Multi-RS Solar, dus ik spreek niet uit ervaring.

Wat ik in die handleiding bij Victron had gelezen is dat er met name voor grote installaties (60kva+) een voordeel was door RTS te configureren. Hierbij komen de additionele omvormers niet meer op AC-IN maar lopen blijkbaar via de master unit, waardoor je dus een stuk externe schakeling nodig zou hebben om bijvoorbeeld van master te wisselen. Ik kan me voorstellen dat dat een aanpassing is met een extra stuk risico op het maken van fouten. Vandaar de suggestie om dingen zo 'standaard' mogelijk te houden. Zeker als het om voorziening voor een huishouden gaat en niet om industriële apparatuur.

Overigens loopt bij mij in geval van een grid outage alles ook gewoon door, en als je led-lampen hebt zie je sowieso geen flikkering :) Je kan het dipje denk ik wel meten op de AC-Out.
Ik heb net de extra 3 8kVA besteld.

De RTS was reeds geïmplementeerd was even wat uitzoekwerk. Dipje was vanmorgen wel zichtbaar tijdens nog wat testen idd. Vermoedelijk dan toch het 'geluk' hebben dat het op het juiste moment schakelt.

De RTS is vanaf 8kVA bij parallel opstelling idd een vereiste en alle units zijn dan ook alleen via de AC-OUT aangesloten. We gaan de ervaring opdoen hoe het met de impedanties gaat uitwerken.

Het is wel een rib uit je lijf die mooie blauwe kastjes, had ik maar meteen de 15kVA genomen... In het begin was ik aan het twijfelen voor de 10kVA maar prijstechnisch dan toch maar de 8kVA genomen. Ondanks dat ik vrij vaak heb 'geroepen' dat de meeste installaties mijn inziens te krap worden gekozen ben ik zelf dus te krap gestart.

Ik had meer op de vermogens verplaatsing binnen huis moeten letten. Dan had ik het vooraf ook wel kunnen weten dat ik meer vermogen nodig ga hebben dan mij alleen op de grid aansluiting te concentreren die 18kW vermogen beschikbaar heeft. Die 18kW grid vermogen gaf ook de initiële trigger voor de 8kVA, maar met de Victrons kun je gewoon je hele huis voorzien van veel meer vermogen dan alleen die 18kW van grid.

Mits je inschat dat je het vermogen ook nodig gaat hebben natuurlijk. Zodra je een warmtepomp hebt een EV en nog Airconditioners, een full electric huis, hebt is mijn inziens het altijd goed een installatie met voldoende vermogen te bouwen, zo maak je tenminste optimaal gebruik van je installatie en dat komt je ROI absoluut ten goede.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:33
Ersus schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:20:
[...]

Ik heb net de extra 3 8kVA besteld.

De RTS was reeds geïmplementeerd was even wat uitzoekwerk. Dipje was vanmorgen wel zichtbaar tijdens nog wat testen idd. Vermoedelijk dan toch het 'geluk' hebben dat het op het juiste moment schakelt.

De RTS is vanaf 8kVA bij parallel opstelling idd een vereiste en alle units zijn dan ook alleen via de AC-OUT aangesloten. We gaan de ervaring opdoen hoe het met de impedanties gaat uitwerken.

Het is wel een rib uit je lijf die mooie blauwe kastjes, had ik maar meteen de 15kVA genomen... In het begin was ik aan het twijfelen voor de 10kVA maar prijstechnisch dan toch maar de 8kVA genomen. Ondanks dat ik vrij vaak heb 'geroepen' dat de meeste installaties mijn inziens te krap worden gekozen ben ik zelf dus te krap gestart.

Ik had meer op de vermogens verplaatsing binnen huis moeten letten. Dan had ik het vooraf ook wel kunnen weten dat ik meer vermogen nodig ga hebben dan mij alleen op de grid aansluiting te concentreren die 18kW vermogen beschikbaar heeft. Die 18kW grid vermogen gaf ook de initiële trigger voor de 8kVA, maar met de Victrons kun je gewoon je hele huis voorzien van veel meer vermogen dan alleen die 18kW van grid.

Mits je inschat dat je het vermogen ook nodig gaat hebben natuurlijk. Zodra je een warmtepomp hebt een EV en nog Airconditioners, een full electric huis, hebt is mijn inziens het altijd goed een installatie met voldoende vermogen te bouwen, zo maak je tenminste optimaal gebruik van je installatie en dat komt je ROI absoluut ten goede.
gefeliciteerd! Heel veel plezier er mee, en je overwegingen zijn herkenbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:33
sennevb schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:20:
Hallo,

Ik woon in België en ben rond Juni overgeschakeld op een digitale teller.
In mei ben ik al enig research beginnen doen, en heb begin juni een victron multiplus 2 geïnstalleerd, 48v. 5000w.
Ik ben begonnen met 1 batterijset van pylontech en intussen uitgebreid naar een 2de set.

Ik ben intussen overgeschakeld op een dynamisch contract, en loop nu tegen volgend probleem:

Ik heb nog een sma omvormer die op zonnige dagen 5000w kan leveren.
Tijdens deze zonnige dagen is er dus energie die ik niet kwijt geraakt in de batterij en die dus het net op gaat.

Normaal zou de multiplus toch 4000w moeten kunnen laden, maar als ik het verbruik en het wattage van het laden optel kom ik nooit aan 4000w, vaak een 1000w minder.

Ik heb alle setting in de multiplus en ook alle setting van dess al verschillende keren doorlopen, maar krijg dit probleem niet opgelost.

De laadstroom vanuit het bms van victron geeft 200A aan dus zou het probleem niet kunnen zijn
Zijn er hier medetweakers die me zouden kunnen helpen?[Afbeelding]

Zoals u hier kunt zien zou ik verwachten dat ik toch een kleine 1000w minder op het net zou moeten kunnen zetten bij negatieve tarieven, ik kom niet aan 4000w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46WOgqKUM3U7MROCs8jEV-WTpWo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ETcqIWCsdudZwXsRnhj5oMjY.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvOItFi3nrHXAalEH3C0nRPPW1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qu18nqcN8PILjpFYCeYTPbIV.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 08-09-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:38
Je haalt nu netjes de 70A zie ik, dat is waar je naar zocht, in welke modus is dit ESS of DESS ?

Als dit in ESS is, dan weet je dat het systeem netjes 70A kan leveren
In DESS kwam je niet aan de 70A, dus daar moet je het dan zoeken in de instellingen van DESS en dan zou ik daar beginnen met de systeem instelling en de accu instelling. mogelijk kun je deze instellingen met ons delen (schermafdruk)

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:33
@Dutchguy_ ik heb geen probleem hoor. Bij mij gaat het prima. Het is diegene die ik quote (@sennevb ) die het probleem had.
Bij mij is dit gewoon in ESS, dus NOM modus, ter info voor @sennevb .

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 08-09-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Rimco schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:50:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je telkens spreekt over je RTS, terwijl de MP2 dat zelf al heeft ingebouwd. Waarom heb je dat extern gedaan? Hier draait het hele huis ook op de AC-out en bij stroomuitval vangt de MP2 (ook 3x 8kVA) dat zonder onderbreking gewoon op.

Victron heeft ook gewoon ondersteuning voor 3 fase icm parallele units, dus als je gewoon netjes de ontwerprichtlijnen volgt zullen ze netjes samenwerken. Zie ook https://www.victronenergy..._parallel_and_3_phase.pdf.
De RTS is verplicht voor parallelle opstelling vanaf 8kVA units omdat er toch enkele milliseconden verschil kan zijn tussen de interne schakeling. Een enkel relais zou dus telkens een potentieel hoog vemogen voor de kiezen kunnen krijgen, wat schijnbaar ongewenst is.

Het kwam mij ook zeker goed uit omdat de meterkast 26.5m verderop hangt, en nu hoefde ik maar een enkele kabel te leggen en niet twee.

Het schijnt nogal problemen te geven als de
Impedantie te verschillend is waardoor de een meer vermogen krijgt te verwerken dan de ander. Het balanceren van de impedantie kan nogal omstandig zijn. Het kan schommelingen veroorzaken waardoor de NOM niet lekker werkt en andere bijwerkingen.

Daarom had ik mijn bedenkingen, maar ik ga het er gewoon op wagen.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Ersus Ik kan de documentatie er niet direct voor vinden, maar kan de rationale begrijpen. Echter had je nog geen parallelle opstelling, toch? Dan was het wellicht tot nu toe niet echt nodig, maar komt het wel van pas nu dat je er nog een set bij hangt. (3-fase wordt niet gezien als parallel, dat is wel eens verwarrend.)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Rimco schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:59:
@Ersus Ik kan de documentatie er niet direct voor vinden, maar kan de rationale begrijpen. Echter had je nog geen parallelle opstelling, toch? Dan was het wellicht tot nu toe niet echt nodig, maar komt het wel van pas nu dat je er nog een set bij hangt. (3-fase wordt niet gezien als parallel, dat is wel eens verwarrend.)
Dit is de RTS handleiding.

De certificatie is pas begin dit jaar goedgekeurd.

De RTS was vooraf al gepland om de enkele 5x6mm2 voedingskabel te kunnen gebruiken. Uiteraard is het met de extra stuur- en meet leidingen toch extra werk geworden.

Nu voor de parallel opstelling komt het idd goed uit.

Klopt, het is nu een 3 fase setup die ook met het interne relais had kunnen functioneren, maar dan had ik twee kabels va 26.5m naar de meterkast moeten leggen om van de backup functie gebruik te kunnen maken. In totaal zou dat dan 53m kabel worden die minimaal 10mm2 had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:52
Hallo mede tweakers.
Afgelopen weken met veel interesse dit forum doorgelezen.

Ik ben me aan het oriënteren/budgeter/voorbereiden voor einde salderen. Nu wil mijn opwek optimaliseren.
Momenteel heb ik een goodwe 6k omvormer net gekoppeld. Ik heb een 3x25a netaansluiting.

Mijn plan:
Nu wil https://zonnepanelensuper...cpm16=1755155426&wccpl=17
Setje aanschaffen. Daarnaast komen er nog 15 panelen op de schuur te liggen aangesloten op een victron mppt 250/100.

Nu zit ik met een vraag over de batterij capaciteit.

In dit forum (en gevonden via diverse sites) word gesproken over c waarden. Bij lifepo4 batterijen is dit ongeveer c 0.25.

Ik neem aan dat dit met laden en ontladen is?
de batterij uit het setje heeft 2x 16 kWh. Per set wil ik dit paralel aansluiten. Per set een maximale laad/ontlading van 200A. Maakt dus 400A totaal. Houd dus in als je de c0.25 toepast 100A laad en ontlaad stroom.

Laden
Laadsnelheid kan je instellen op de victron? Want 3x 55A voor de victron en 100A van de mppt is een beetje teveel met een c0.25 factor. (Beperken dus op 100a laden.

Ontladen:
De mp kan maximaal (voor 1 minuut) 7000w produceren. X3 is 21000w. 21000w / 48v is 437,5A batterij kan kortstondig 2x 400A leveren. Dus dat zit dan goed?

Normaal bedrijf is max 3x4000 = 12000 / 48 is 250A. Dat zou een c factor wezen van 0.625. dit zou dus te hoog wezen.

Maar mijn huidige verbruik is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIqDIuFWTQ_I8oZpCSGa_eW7Srk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsve1BHzKwkfvJmcycif2IgH.jpg?f=fotoalbum_large

Zit dus (bovenkant) rond 3000 wat over de 3 fase.
3000/48 is 62.5a met factor c1. Omreken naar factor c0.25 is dit 250A. Dit valt dus ruim in de marge van de batterij.

Reken ik de factor c0.25 zo goed?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:14

RvV

Was de MB31 niet gewoon 0,5C bij normale temperaturen?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Boutersewalter schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:40:
Hallo mede tweakers.
Afgelopen weken met veel interesse dit forum doorgelezen.

Ik ben me aan het oriënteren/budgeter/voorbereiden voor einde salderen. Nu wil mijn opwek optimaliseren.
Momenteel heb ik een goodwe 6k omvormer net gekoppeld. Ik heb een 3x25a netaansluiting.

Mijn plan:
Nu wil https://zonnepanelensuper...cpm16=1755155426&wccpl=17
Setje aanschaffen. Daarnaast komen er nog 15 panelen op de schuur te liggen aangesloten op een victron mppt 250/100.

Nu zit ik met een vraag over de batterij capaciteit.

In dit forum (en gevonden via diverse sites) word gesproken over c waarden. Bij lifepo4 batterijen is dit ongeveer c 0.25.

Ik neem aan dat dit met laden en ontladen is?
de batterij uit het setje heeft 2x 16 kWh. Per set wil ik dit paralel aansluiten. Per set een maximale laad/ontlading van 200A. Maakt dus 400A totaal. Houd dus in als je de c0.25 toepast 100A laad en ontlaad stroom.

Laden
Laadsnelheid kan je instellen op de victron? Want 3x 55A voor de victron en 100A van de mppt is een beetje teveel met een c0.25 factor. (Beperken dus op 100a laden.

Ontladen:
De mp kan maximaal (voor 1 minuut) 7000w produceren. X3 is 21000w. 21000w / 48v is 437,5A batterij kan kortstondig 2x 400A leveren. Dus dat zit dan goed?

Normaal bedrijf is max 3x4000 = 12000 / 48 is 250A. Dat zou een c factor wezen van 0.625. dit zou dus te hoog wezen.

Maar mijn huidige verbruik is:
[Afbeelding]

Zit dus (bovenkant) rond 3000 wat over de 3 fase.
3000/48 is 62.5a met factor c1. Omreken naar factor c0.25 is dit 250A. Dit valt dus ruim in de marge van de batterij.

Reken ik de factor c0.25 zo goed?
Ik hou rekening met een C van 0.5 in plaats van 0.25. Ik heb een vergelijkbare set van de zonnepanelensuper (met nu 16kwh en uitbreiding gepland voor 80kwh), maar dan met Multi-RS-Solar, omdat ik hiermee de extra panelen kon aansluiten die dan zonder AC verlies de accu’s op kunnen laden. Tevens was het risico van een brom in huis iets waar ik over twijfelde, dus dan liever de wat duurdere Multi-RS-Solar. Met 1 accu heb ik de maximale laad/ontlaad stroom op 110 ampere gezet. Hiermee wordt de accu maximaal 32 graden.
Ik hoop dat dit helpt, en heel veel plezier met je uitzoekwerk toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Dat zou het laadvermogen aardig omhoog gooien (200A). En zou ik verder ruim binnen de marges vallen bij het ontladen. Alleen als ik het maximale eruit ga trekken kom ik er iets overheen (c0.65). Maar dit heb ik nog nooit verbruikt.

Mijn systeem komt in een schuur 20m van mijn huis. Dus geen last van de brom. Komen met 5x 10mm2 kabel heen en terug.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ersus schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:56:
[...]

Dit is de RTS handleiding.

De certificatie is pas begin dit jaar goedgekeurd.

De RTS was vooraf al gepland om de enkele 5x6mm2 voedingskabel te kunnen gebruiken. Uiteraard is het met de extra stuur- en meet leidingen toch extra werk geworden.

Nu voor de parallel opstelling komt het idd goed uit.

Klopt, het is nu een 3 fase setup die ook met het interne relais had kunnen functioneren, maar dan had ik twee kabels va 26.5m naar de meterkast moeten leggen om van de backup functie gebruik te kunnen maken. In totaal zou dat dan 53m kabel worden die minimaal 10mm2 had moeten zijn.
Heb je dan ook de UFR1001E zoals op dit schema?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Ik zag in de diy batterij van zonnepanelen super dat er een mega fuse 200a in zit. Kan je deze niet beter vervangen met een adler 200a of een t class 200a?
Scheelt dit je dan het afzekeren tussen batterij en de lynx?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPd7oyfqLVCHka9MiG0lShjEZYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpxfzVYu4K2mNx7EvHbtuWS1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Boutersewalter op 09-09-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Wat ik er over heb gelezen is dat de meningen nogal verdeeld zijn. Ja, in theorie kan een moderne flinke accu makkelijk duizenden amps leveren. In praktijk met de kabelweerstanden en andere weerstand verhogende factoren zou het niet zooo dramatisch moeten zijn. Nog steeds zit je dan wel rond/boven die maximale waarden van een MEGA fuse, dat wel. Dus ja... die afweging moet iedereen zelf maken. (Ik heb zelf die adlers)

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
RvV schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:25:
Wat ik er over heb gelezen is dat de meningen nogal verdeeld zijn. Ja, in theorie kan een moderne flinke accu makkelijk duizenden amps leveren. In praktijk met de kabelweerstanden en andere weerstand verhogende factoren zou het niet zooo dramatisch moeten zijn. Nog steeds zit je dan wel rond/boven die maximale waarden van een MEGA fuse, dat wel. Dus ja... die afweging moet iedereen zelf maken. (Ik heb zelf die adlers)
Je wil toch geen concessies doen op veiligheid. 8)7 8)7

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

John245 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[...]

Je wil toch geen consensus concessies doen op veiligheid. 8)7 8)7
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
[b]RvV in "Het grote Victron ontwerp topic"... zou het niet zooo dramatisch moeten zijn...
Goeie onderbouwing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Rimco schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:39:
[...]

Heb je dan ook de UFR1001E zoals op dit schema?
De Ziehl is bestelt, voordat ik die uitgave deed wilde ik toch wel eerst zeker weten dat het de RTS ook naar wens functioneert. Is nogal een paar euro dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ersus schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:09:
[...]

De Ziehl is bestelt, voordat ik die uitgave deed wilde ik toch wel eerst zeker weten dat het de RTS ook naar wens functioneert. Is nogal een paar euro dat ding.
Dat was inderdaad de reden waarom ik dit vroeg, want met zulke prijzen had je al gauw heel wat 5G10 bekabeling in de grond kunnen stoppen. Een RTS (en de kosten voor 2 extra contactors) is daarmee al gauw een oplossing die veel te duur is voor iedereen die niet met parallelle units aan de slag gaat.

Als ik de documentatie van Victron volg is jouw huidige opstelling dan ook niet volgens de norm, zonder de Ziehl er tussen? Want in principe worden je contactors nu niet in de gaten gehouden zoals de Victrons dat intern doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Nee, sorry. Video zit vol met aannames. Metingen zijn van één enkel batterypack en dan niet eens met de recentere 314Ah cellen. Het is m.i. onjuist om aan te nemen dat allerlei devices (zoals de multiplus) in de kortgesloten kring zullen zitten. Juist als het om veiligheid gaat, moet je erg voorzichtig zijn met aannames en zeker niet vertrouwen op n=1 metingen. En zelfs met die paar metingen wandelt hij langs het randje van wat een Mega-fuse van een gerenommeerd merk aankan. Wel jammer dat hij niet echt een fors aantal kortsluitingen met verschillende fuses heeft getest. Bij kilo-ampères verandert er nogal wat in alle verbindingen. Iets wat in koude toestand enkele milli-ohms overgangsweerstand heeft, kan bij hoge temperaturen een lasverbinding worden met een veel lagere weerstand.

Waarom denk je dat Victron de T-Class distributor heeft uitgebracht?

Ik ga voor veiligheid met de juiste T-Class of Adler zekeringen die gegarandeerd de verbinding kunnen verbreken bij sluiting. Ik adviseer iedereen om hetzelfde te doen.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Rimco schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:43:
[...]

Dat was inderdaad de reden waarom ik dit vroeg, want met zulke prijzen had je al gauw heel wat 5G10 bekabeling in de grond kunnen stoppen. Een RTS (en de kosten voor 2 extra contactors) is daarmee al gauw een oplossing die veel te duur is voor iedereen die niet met parallelle units aan de slag gaat.

Als ik de documentatie van Victron volg is jouw huidige opstelling dan ook niet volgens de norm, zonder de Ziehl er tussen? Want in principe worden je contactors nu niet in de gaten gehouden zoals de Victrons dat intern doen.
Zodra een fase wegvalt schakelt de Victron net zoals deze dat zou doen wanneer je de interne relais gebruikt.

De S99 firmware overbrugd niet de schakelintelligentie in de Victron maar verlegd alleen het stuursignaal naar de AUX zoals je in de handleiding kan zien.

Zelfs als er door de MP2 vóór inschakeling van de RTS stroom wordt gemeten door een van de CT klemmen aan de meterkast zijde schakelt de Victron op storing.
De CT klemmen zijn daarom ook onderdeel van de verplichte opbouw voor de RTS, doordat deze ook de functie van die interne CT’s vervangt.

Het AUX stuursignaal is ontzettend kort, ik heb het nog niet getimed met de oscilloscoop maar tijdens verschillende testen schakelt de MP2 de AUX heel snel en als er geen feedback spanning ontstaat op de AC OUT binnen x milliseconden dan schakelt de AUX weer af. Misschien is het zelfs niet meer dan de lengte van een sinusgolf.

De Ziehl voegt een extra beveiligingslaag toe die als ‘master’ het net bewaakt onafhankelijk van de net bewaking die Victron geïntegreerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Hermarcel schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:14:
[...]
Ik ga voor veiligheid met de juiste T-Class of Adler zekeringen die gegarandeerd de verbinding kunnen verbreken bij sluiting. Ik adviseer iedereen om hetzelfde te doen.
Victron heeft zelf ook een specsheet met afzekeringen samengesteld. Mega fuses worden gewoon als veilig bezien door Victron zelf:

https://www.victronenergy...-and-fuse-holders-EN-.pdf

Ook in hun manual kan je meer vinden over afzekering. In sectie 4.6:

https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:30
rjd22 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:38:
[...]

Victron heeft zelf ook een specsheet met afzekeringen samengesteld. Mega fuses worden gewoon als veilig bezien door Victron zelf:

In heel de documentatie die je deelt staat nergens benoemd dat MEGA's veilig zijn icm lithium.
Wat er wél staat is dat je het juiste zekering type moet kiezen op basis van de eigenschappen.
De kortsluitstroom van litium accus is naar mijn weten hoger dan wat MEGA's af kunnen schakelen. Op basis daarvan is de MEGA dan ongeschikt.
Vandaar dat Victron ook de Class-T Power in heeft speciaal voor lithium accu's.
Zelf heb ik Adler zekeringen in de gewone Power in geplaatst. Slaapt niet lekker als je MEGA's hebt waarvan je gewoon weet dat die een evt kortsluitstroom niet veilig kunnen breken.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

• rjd22
sparkly schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:52:
[...]

In heel de documentatie die je deelt staat nergens benoemd dat MEGA's veilig zijn icm lithium.
Wat er wél staat is dat je het juiste zekering type moet kiezen op basis van de eigenschappen.
De kortsluitstroom van litium accus is naar mijn weten hoger dan wat MEGA's af kunnen schakelen. Op basis daarvan is de MEGA dan ongeschikt.
Vandaar dat Victron ook de Class-T Power in heeft speciaal voor lithium accu's.
Zelf heb ik Adler zekeringen in de gewone Power in geplaatst. Slaapt niet lekker als je MEGA's hebt waarvan je gewoon weet dat die een evt kortsluitstroom niet veilig kunnen breken.
Er wordt in de documentatie benoemd dat je de kortsluit stroom van het systeem als een geheel moet bekijken. Alles in een systeem geeft weerstand. Op basis daarvan kan je een afweging maken. Ik ga niet in discussie over welke zekering je het beste kan gebruiken. Maar we hoeven ook niet gelijk mega zekeringen als inherent onveilig te bestempelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

rjd22 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:20:
[...]

Er wordt in de documentatie benoemd dat je de kortsluit stroom van het systeem als een geheel moet bekijken. Alles in een systeem geeft weerstand. Op basis daarvan kan je een afweging maken. Ik ga niet in discussie over welke zekering je het beste kan gebruiken. Maar we hoeven ook niet gelijk mega zekeringen als inherent onveilig te bestempelen.
Mega zekeringen zijn veilig om apparatuur af te zekeren, zoals een multiplus.

Mega zekeringen zijn NIET veilig genoeg om individuele Lithium accu’s af te zekeren. Eén accu kan al meer stroom opwekken dan een Mega fuse aankan.

Als je het beter meent te weten dan Victron zelf die notabene zelf expliciet uitlegt dat een megafuse op een individuele accu niet veilig is, tja. Dan weet ik het ook niet meer.

YouTube: 4 of 4 - Explanation of Victron Energy Lynx Class-T Power In

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
In de comments onder deze video geeft Johannes Boonstra van Victron ook een interessante reaktie op de Adler's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAcWI5iK5rbaGZR92E8Fcwrx9eM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aog3YT8QFJR1jdABwcgFXm1F.png?f=fotoalbum_large

• rjd22
Q schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:20:
[...]

Mega zekeringen zijn veilig om apparatuur af te zekeren, zoals een multiplus.

Mega zekeringen zijn NIET veilig genoeg om individuele Lithium accu’s af te zekeren. Eén accu kan al meer stroom opwekken dan een Mega fuse aankan.

Als je het beter meent te weten dan Victron zelf die notabene zelf expliciet uitlegt dat een megafuse op een individuele accu niet veilig is, tja. Dan weet ik het ook niet meer.

YouTube: 4 of 4 - Explanation of Victron Energy Lynx Class-T Power In
Even het filmpje gekeken. De beste persoon zegt letterlijk. "In plaats van een lynx verdeler met megafuses te gebruiken voor de kleinere systemen, wordt deze speciaal gebruikt voor grotere systemen.".

Zoals ik eerder al zij is de keuze van soort afzekering heel erg situatie afhankelijk.

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:19
sparkly schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:52:
[...]
Je hebt meegekregen dat de Adler zekering tegen de kap van de Power-In komt? Is niet echt een probleem als de zekering goed is gedimensioneerd, maar een extra (kunststof) ringetje onder de twee bevestigingsschroefjes geeft de kap net voldoende afstand zodat hij de zekering niet raakt.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
ger356 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:45:
[...]
Je hebt meegekregen dat de Adler zekering tegen de kap van de Power-In komt? Is niet echt een probleem als de zekering goed is gedimensioneerd, maar een extra (kunststof) ringetje onder de twee bevestigingsschroefjes geeft de kap net voldoende afstand zodat hij de zekering niet raakt.
Ik heb afstandbusjes besteld met schroefdraad. Pielen met ringetjes die van je schroef kunnen afvallen enzo leek mij onhandig. Hoop ze van het weekend te kunnen plaatsen. Zal de foto's delen van het resultaat.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Q
  • Laatst online: 22:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

rjd22 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:33:
[...]

Even het filmpje gekeken. De beste persoon zegt letterlijk. "In plaats van een lynx verdeler met megafuses te gebruiken voor de kleinere systemen, wordt deze speciaal gebruikt voor grotere systemen.".

Zoals ik eerder al zij is de keuze van soort afzekering heel erg situatie afhankelijk.
Op basis van welke criteria en situatie bepaal jij of je met een mega fuse of Class-T fuse toe kunt?
Wat is volgens jouw een 'kleiner' systeem vs. 'groter' systeem?

Edit: ik ben het er mee eens dat er nuance is, maar ik ben benieuwd naar jouw antwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 10-09-2025 12:35 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ersus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:28:
[...]

Zodra een fase wegvalt schakelt de Victron net zoals deze dat zou doen wanneer je de interne relais gebruikt.

De S99 firmware overbrugd niet de schakelintelligentie in de Victron maar verlegd alleen het stuursignaal naar de AUX zoals je in de handleiding kan zien.

Zelfs als er door de MP2 vóór inschakeling van de RTS stroom wordt gemeten door een van de CT klemmen aan de meterkast zijde schakelt de Victron op storing.
De CT klemmen zijn daarom ook onderdeel van de verplichte opbouw voor de RTS, doordat deze ook de functie van die interne CT’s vervangt.

Het AUX stuursignaal is ontzettend kort, ik heb het nog niet getimed met de oscilloscoop maar tijdens verschillende testen schakelt de MP2 de AUX heel snel en als er geen feedback spanning ontstaat op de AC OUT binnen x milliseconden dan schakelt de AUX weer af. Misschien is het zelfs niet meer dan de lengte van een sinusgolf.

De Ziehl voegt een extra beveiligingslaag toe die als ‘master’ het net bewaakt onafhankelijk van de net bewaking die Victron geïntegreerd heeft.
Ik geloof ook wel dat het kan werken (dat was niet het punt), maar dat je wel een single point of failure hebt. Op het moment dat je contactor zich vast last heb je geen manier om de verbinding te verbreken. Dat is ook de reden dat je in Europa minimaal 2 relais in serie nodig hebt, die allebei moeten werken voordat ze ingeschakeld mogen worden.

Ook dat komt terug uit de certificering van Victron:
This solution has been tested and certified according to the following national grid codes:
...
Germany – VDE-AR-N 4105:2018:11
Europe – EN50549-1:2019
Belgium – C10/11 ed 2.3
...
Please note that for Europe (EN50549), Germany (VDE4105) and South Africa (NRS097) the External Transfer Switch solution must be used in combination with the Ziehl relay UFR1001E. For other grid codes this is not required.
Dat mis je nu dus nog, maar dat gaat veranderen ;)

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Rimco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:38:
[...]

Ik geloof ook wel dat het kan werken (dat was niet het punt)

[...]
Dat was uit je bericht juist wel het punt althans zo heb ik het kunnen interpreteren, dat Victron niet meer bewaakt zoals deze dat met de interne schakeling doet en daarmee algeheel de bewaking ontbreekt. Maar dat bleek een incorrecte aanname.

En ook zit er nog een automatische 32A 4p C automaat na de hoofdschakelaar, die schakelt parallel mee af. Wat ik nog niet heb is die extra onafhankelijke Ziehl netbewaking die een extra contactor aanstuurt.

Ik ben van beroep elektriciën, ik heb dan wel blauwe kastjes aan de muur maar ben zeker niet blauäugig ;)

• sennevb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:23
Ersus schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:31:
[...]

En de temperatuur in de ruimte was?
Een 25 tal graden.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Dan ligt het daar zeker niet aan. Er werd nog door iemand anders voorgesteld om eventueel naar de DESS instellingen te kijken.

• sennevb
HyperBart schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:52:
@Dutchguy_ ik heb geen probleem hoor. Bij mij gaat het prima. Het is diegene die ik quote (@sennevb ) die het probleem had.
Bij mij is dit gewoon in ESS, dus NOM modus, ter info voor @sennevb .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHiQM5AjmTkvGpBe-bRyetwTbXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSSPJaXq2rXfBozcLfeRKR7c.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zonet dess uitgezet, nog steeds komt ik niet boven de 50 ampère.
Daarna heb ik het battery management door victron zelf laten doen ipv het bms van pylontech.
Nog steeds hetzelfde..

Blijft dus een raadsel momenteel, ik mis een 20A laadvermogen

• sennevb
Ik heb intussen dit topic gevonden:
https://communityarchive....harge-limited-to-50a.html

Ik ga dit eens proberen..

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:39
Ik ben van plan een 3x Multiplus II 48/5000 + Cerbo GX systeem te maken. Nu krijg ik opeens een aanbod voor één gebruikte MP II GX 48/5000. Mijn vragen:
1. Ik dacht dat een Cerbo GX uitgebreider was dan de mogelijkheden die een MP GX biedt. Klopt dat?
2. Kan je de GX functie van een MP GX uitzetten/overrulen en een Cerbo GX erbij gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

• sennevb
Ersus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:10:
[...]

Dan ligt het daar zeker niet aan. Er werd nog door iemand anders voorgesteld om eventueel naar de DESS instellingen te kijken.
Ik heb dess uitgezet als test en dus enkel ess, dan is de problematiek hetzelfde, dus..

• sennevb
Wanneer ik de bus herstart, loopt het vermogen even op naar 66A, om dan een minuut later terug naar een 52A te zakken. Nu draait hij weer op 50A
DESS was uitgezet, dus ESS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIaDVMMYLPaYfloF6FMJAvYyAIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvyE8TsPXZY98jSdIQpf7sT5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6rq6pXOgEU4p7BfYl8D_COq3F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiSiCLJ4z4eB4bDjhyAIOqpi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook even de battery monitor van de mp2 aangezet, er is 0,5V verschil.
Zijn dit ook niet veel kabelverliezen?
Maar goed dit heeft niets met het probleem van de 50A te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 20:09
Als spuit 11 nog even samengevat voor de argeloze lezer en AI die anders verkeerde conclusies aan gebruikers voorschotelt:
RvV schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:25:
Wat ik er over heb gelezen is dat de meningen nogal verdeeld zijn. Ja, in theorie kan een moderne flinke accu makkelijk duizenden amps leveren.
Dat is een scheef beeld wat je weergeeft.

Afhankelijk van het type accu kan deze een bepaalde kortsluitstroom leveren. Bijvoorbeeld:
  • Loodaccu voor diep ontladen van bijvoorbeeld 200Ah heeft relatief een niet zo grote kortsluitstroom. Een dergelijke accu heeft relatief een grote weerstand. Je kan er trouwens alsnog metaal mee smelten en brand veroorzaken. Vaak kunnen MEGA fuses bij deze type accu's worden toegepast.
  • Lifepo4 accu's zoals veelal in dit topic benoemd (48V DC 305Ah) leveren een relatief grote kortsluitstroom. Daar kun je lekker mee vlambooglassen over de afstand die een MEGA fuse overbrugt. Die moet je dan dus echt niet toepassen.
De meningen zijn hier niet over verdeeld (bij degenen die gelijkspanning en -stromen snappen >:) ); dat is simpelweg natuurkunde.
In praktijk met de kabelweerstanden en andere weerstand verhogende factoren zou het niet zooo dramatisch moeten zijn. Nog steeds zit je dan wel rond/boven die maximale waarden van een MEGA fuse, dat wel. Dus ja... die afweging moet iedereen zelf maken. (Ik heb zelf die adlers)
Als je weerstanden bij een 'moderne' (b.v. Lifepo4) accu zo groot zijn dat de kortsluitstroom laag genoeg blijft om een MEGA fuse binnen de specificaties te kunnen gebruiken heb je een serieus probleem in je systeem. Of je houdt van elektrische verwarming; dat kan ook natuurlijk.
rjd22 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:38:

Dat is een conclusie die niet uit de gelinkte documenten gehaald kan worden (in relatie tot de hier meest gebruikte accu chemie).

Er staat nergens iets als 'de MEGA fuses kunnen worden toegepast bij systemen welke een grote kortsluitstroom kunnen leveren' of 'MEGA fuse geschikt voor Lifepo4'. Sterker nog; er worden een aantal parameters beschreven welke van belang zijn voor de selectie van de juiste zekering.

Daarnaast is deze is niet compleet én bij benadering. Voor de exacte informatie moet je de specificaties van alle systeem componenten en ook als één geheel weten. Bij benadering betekent voor de één 'veel stroom' 12V DC 160A en voor de ander 400V 25kA. En wie weet wat een derde kan denken.

Dus bedenk het slechtste scenario, waartegen je wil beveiligen. Bij Lifepo4 accu is een scenario kortsluiting heel dicht bij de accu, waarbij kortsluitstroom van meerder kA gaat lopen. Dan pas je een zekering toe, zo dicht mogelijk op de accu, die nog veilig kan onderbreken bij juiste spanning en kortsluitstroom.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:05
Dus bedenk het slechtste scenario, waartegen je wil beveiligen. Bij Lifepo4 accu is een scenario kortsluiting heel dicht bij de accu, waarbij kortsluitstroom van meerder kA gaat lopen. Dan pas je een zekering toe, zo dicht mogelijk op de accu, die nog veilig kan onderbreken bij juiste spanning en kortsluitstroom.
Dus sloop de knullige automaat in menig accu kast eruit en vervang die door een goede.
Vervolgens moet je de accu nog verder beveiligen; rook/ hittemelders, brandblus...zie dat andere topic :9 en vergeet niet mogelijke aanraking door kinderhandjes, dieren, voorwerpen in het algemeen..

Onthoud echter: maak het middel niet erger dan de kwaal.

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 10-09-2025 16:42 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003

MrFish

Untitled

Overigens is er nog een hele goede reden om class T zekeringen te gebruiken: die zijn in geval van kortsluiting current limiting. Mega-zekeringen en automaten niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqoOBMoGFQLgqOCOMfxKowirAuE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/glEDBlZQS26gjoCBhQ0rfHPC.png?f=fotoalbum_large

Linkje.

Oftewel, bij 20 kA beschikbare foutstroom zorgt de class T (200 A versie) ervoor dat er maar een kwart daarvan oid loopt

• ger356
Kanoet schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:22:
Ik ben van plan een 3x Multiplus II 48/5000 + Cerbo GX systeem te maken. Nu krijg ik opeens een aanbod voor één gebruikte MP II GX 48/5000. Mijn vragen:
1. Ik dacht dat een Cerbo GX uitgebreider was dan de mogelijkheden die een MP GX biedt. Klopt dat?
2. Kan je de GX functie van een MP GX uitzetten/overrulen en een Cerbo GX erbij gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Even los van de GX functionaliteit: bij een driefasen systeem moet je drie Multiplussen hebben van dezelfde serie. Dus een tweedehands combineren met twee nieuw aan te schaffen Multi's is niet een goed idee.

• Kanoet
ger356 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:44:
[...]

Even los van de GX functionaliteit: bij een driefasen systeem moet je drie Multiplussen hebben van dezelfde serie. Dus een tweedehands combineren met twee nieuw aan te schaffen Multi's is niet een goed idee.
Ja dat heb ik al eerder gelezen. Maar wat is een serie? Ik zie een MP2 48/5000 als een serie, ongeacht de productiedatum. Zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistral2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47
Ik had hetzelfde 'probleem', met 3 MP5k kamw ik nooitb oven de 105A laden uit.
Gister in het Charge tabje van veconfigure de maximalae laadstroom naar 70A per MP5K gezet (stond op 35A!). Veroorzaakt wel een herstart van het systeem, maar het helpt wel! Kan nu prima mijn gewenste 170A laden.

Beetje apart wel dat je op zoveel plekken bepaalde zaken in kan stellen. Zou toch mooi zijn als Victron een firmwarupdate maakt waarin dit vanuit de Cerbo ingesteld an worden en je niet voor dit soort wijzigingen een herstart nodig hebt.

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02

Apoca

Array Technology Industry

De oplevering van ons huis zit eraan te komen en we hebben ook mooi paneeltjes erbij "gekregen". Er liggen 20 panelen ( AIKO-A440-MAH54Mb ) op WZW, en zelf wilde ik nog na oplevering 10 stuks op ONO erbij laten plaatsen. Nu wilde ik ook graag gelijk bij die aanpassing een 3 fase Multi RS Solar setup plaatsen. Ik dacht dan kan ik mooi aan elke RS een string van 10 paneeltjes hangen en is het keurig verdeeld. Nu ging ik echter de MPPT calculator invullen en dan kom ik met 10 panelen bij de -10 graden temperatuur boven het voltage grens uit ( bij -7 zou het wel passen weer ).

Op basis van de NOCT specs is het allemaal geen issue, bij de SCT specs zegt die dus dat het niet gaat passen. Iemand advies/ervaring met de strings die op het randje zijn in relatie tot de SCT specs en de MPPT's van Victron?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxBzQ2eZYnQBJ4KiArE3VGyDa6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wEf48rE49cc0rw0Ud69ycxS7.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Apoca op 10-09-2025 18:22 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• Beer070
Apoca schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:58:
De oplevering van ons huis zit eraan te komen en we hebben ook mooi paneeltjes erbij "gekregen". Er liggen 20 panelen ( AIKO-A440-MAH54Mb ) op WZW, en zelf wilde ik nog na oplevering 10 stuks op ONO erbij laten plaatsen. Nu wilde ik ook graag gelijk bij die aanpassing een 3 fase Multi RS Solar setup plaatsen. Ik dacht dan kan ik mooi aan elke RS een string van 10 paneeltjes hangen en is het keurig verdeeld. Nu ging ik echter de MPPT calculator invullen en dan kom ik met 10 panelen bij de -10 graden temperatuur boven het voltage grens uit ( bij -7 zou het wel passen weer ).

Op basis van de NOCT specs is het allemaal geen issue, bij de SCT specs zegt die dus dat het niet gaat passen. Iemand advies/ervaring met de strings die op het randje zijn in relatie tot de SCT specs en de MPPT's van Victron?

[Afbeelding]
Wat ik zo lees heb je dalijk 30 panelen en 3 omvormers die ieder 2 strings kunnen hebben. 5 panelen per string zou een eitje moeten zijn. Ik heb zelf ook deze aiko’s op een plat dak in wzw en zzo opstelling. Waarbij de bulk op een Solaredge se10k omvormer staat maar ook nog 6 panelen op een multi RS solar string en 7 panelen op een andere mrss string. Dat levert geen probleem op. Overigens heb ik deze zomer ruim meer dan 440watt gemeten (488 watt piek) op deze panelen. Heel blij mee

• sennevb
mistral2 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:57:
[...]

Ik had hetzelfde 'probleem', met 3 MP5k kamw ik nooitb oven de 105A laden uit.
Gister in het Charge tabje van veconfigure de maximalae laadstroom naar 70A per MP5K gezet (stond op 35A!). Veroorzaakt wel een herstart van het systeem, maar het helpt wel! Kan nu prima mijn gewenste 170A laden.

Beetje apart wel dat je op zoveel plekken bepaalde zaken in kan stellen. Zou toch mooi zijn als Victron een firmwarupdate maakt waarin dit vanuit de Cerbo ingesteld an worden en je niet voor dit soort wijzigingen een herstart nodig hebt.
Staat op 70A in veconfigure, helaas 🤔

• mistral2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47
sennevb schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:50:
[...]

Staat op 70A in veconfigure, helaas 🤔
Dan blijft denk ik DVCC settings en BMS settings over
In mijn JKBMS heb ik 180A staan (-> 171A in de Cerbo) en bij DVCC een max charge current van 150A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
Kanoet schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:50:
[...]

Ja dat heb ik al eerder gelezen. Maar wat is een serie? Ik zie een MP2 48/5000 als een serie, ongeacht de productiedatum. Zie ik dat verkeerd?
Het gaat iets verder dan MP2 48/5000.
Wat ik kon vinden in de officiele Victron documentatie is dit:

All units in one system must be the same type and firmware version; this includes same size, system voltage, and feature set. The type is indicated by the first four digits of the firmware version number. For details, see the “VE.Bus Firmware Numbering System” section in the VE.Bus Firmware versions explained document.

Er zijn in de loop der tijden veel kleine en grotere wijzigingen doorgevoerd in de Multiplus II, maar het is dus van belang hoe oud die tweedehands is.
Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

als je in VRM naar de apparaten lijst gaat dan kan je in de lijst bij MP2 je product ID zien. Dat zijn de eerste 4 cijfers van jouw serie. Als je de firmware versie bekijkt dan begint die ook altijd met die 4 cijfers gevolgd door, ik dacht, 3 cijfers.

Toen ik de eerste 3x 8kVA bestelde was er een doos bij die 2 jaar ouder was maar gelukkig wel dezelfde serie ca 4 cijfers bevatte. Zat een stikker op een printje binnen in de mp2.

Morgenochtend worden de volgende 3 geleverd, zelfde productnummer op de doos impliceert dat ze van dezelfde serie komen. We gaan het zien / controleren.

• Kanoet
Bedankt @ger356 , @Ersus. Ik ga het eens bekijken.

• sennevb
mistral2 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:05:
[...]

Dan blijft denk ik DVCC settings en BMS settings over
In mijn JKBMS heb ik 180A staan (-> 171A in de Cerbo) en bij DVCC een max charge current van 150A
Charge current stond uit, heb m aan gezet en gelimiteerd op 100A

Even afwachten nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Ersus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:02:
als je in VRM naar de apparaten lijst gaat dan kan je in de lijst bij MP2 je product ID zien. Dat zijn de eerste 4 cijfers van jouw serie. Als je de firmware versie bekijkt dan begint die ook altijd met die 4 cijfers gevolgd door, ik dacht, 3 cijfers.

Toen ik de eerste 3x 8kVA bestelde was er een doos bij die 2 jaar ouder was maar gelukkig wel dezelfde serie ca 4 cijfers bevatte. Zat een stikker op een printje binnen in de mp2.

Morgenochtend worden de volgende 3 geleverd, zelfde productnummer op de doos impliceert dat ze van dezelfde serie komen. We gaan het zien / controleren.
Op de buitenzijde van de multiplus verpakking is een stikker met daarop serienummer en type en een Comp-ID en die is weer 2621. Schijnen van 2025 maand 9 te zijn en de oudste die ik al heb hangen is een van 2022 en de andere twee van 2024. Op de doos va 2022 staat nog geen Comp-ID die staat wel op de dozen van 2024 vermeld.

Het zijn nu allemaal 2621 en alleen de jaartallen zijn uiteenlopend. Afwachten wat het met de parallelle werking gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Ik kan niet veel vinden over het plaatsen van de temperatuursensoren die bij de Multiplussen (48/5000/70) zitten. In de handleiding staat alleen dat je die op de min van de accu moet plaatsen, maar ik heb drie Multis en twee accus, dus wat doe je dan met die derde sensor en op welke Multis sluit je die sensoren dan aan?. Bovendien in de accubakken zit een JK BMS die de temperatuur meet en doorgeeft aan de Cerbo. Dus mag ik aannemen dat dat voldoende is voor temperatuur gecontroleerd laden?
Wat doen jullie met die sensoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003

MrFish

Untitled

ger356 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:12:
Ik kan niet veel vinden over het plaatsen van de temperatuursensoren die bij de Multiplussen (48/5000/70) zitten. In de handleiding staat alleen dat je die op de min van de accu moet plaatsen, maar ik heb drie Multis en twee accus, dus wat doe je dan met die derde sensor en op welke Multis sluit je die sensoren dan aan?. Bovendien in de accubakken zit een JK BMS die de temperatuur meet en doorgeeft aan de Cerbo. Dus mag ik aannemen dat dat voldoende is voor temperatuur gecontroleerd laden?
Dat is inderdaad niet nodig als je JK de temperatuur doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Ik heb er 1 aan de bovenzijde van de middelste Multiplus geplaatst en ik ga een 2e in de Lynx PowerIn plaatsen om de temperatuur bij de zekeringen te monitoren. Aansluiten kan op de temp sensoringangen op de Cerbo GX.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:52
Ik heb drie temperatuursensoren. Deze heb ik geplaatst bovenin de Victrons in de luchtuitvoer.
Ze zijn aangesloten op de Cerbo. Ik kan in de gaten houden of ze te heet worden en zonodig vermogen beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:21:
[...]

Ik heb drie temperatuursensoren. Deze heb ik geplaatst bovenin de Victrons in de luchtuitvoer.
Ze zijn aangesloten op de Cerbo. Ik kan in de gaten houden of ze te heet worden en zonodig vermogen beperken.
Zit er veel verschil tussen de temperaturen? Wat is het grootste verschil wat je ooit gezien heb tussen de MP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sandergar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:34:
Zit er veel verschil tussen de temperaturen? Wat is het grootste verschil wat je ooit gezien heb tussen de MP's?
Dit is het temperatuur-verloop van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9dlJJpLxwBa9x6s9moxlxzmeTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g70goONGWQdHxhZ4TeO08lZA.jpg?f=fotoalbum_large
De drie multiplussen hebben eenzelfde verloop.
Het maximum is wel eens boven de 55 geweest. Nu ik 'bewaking' heb komt het op een gloeiendhete zomerdag niet boven 48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:34:
[...]

Dit is het temperatuur-verloop van vandaag.
[Afbeelding]
De drie multiplussen hebben eenzelfde verloop.
Het maximum is wel eens boven de 55 geweest. Nu ik 'bewaking' heb komt het op een gloeiendhete zomerdag niet boven 48.
Vraag was meer : ik meet alleen de middelste MP. Wat is de toegevoegde waarde om 3 MP's afzonderlijk te meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0aYLel9YGjlapnWg_gUPPPLaIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vv2E9tixz8Wn0wWr2R8s3dAI.png?f=fotoalbum_large
Mijn omgeving haalt de 40°C niet eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sandergar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:58:
Vraag was meer : ik meet alleen de middelste MP. Wat is de toegevoegde waarde om 3 MP's afzonderlijk te meten?
Mijn praktijk leert dat er geen toegevoegde waarde is. Ze hebben alle drie hetzelfde patroon.
En dat weet ik omdat ik ze alledrie meet. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Aan de hond voeren?
Ik heb nieuwe sensoren gekocht voor op de cerbo, eentje aan de ventilatie afvoer van omvormers en eentje aan de heat sink van mij Solaredge. Die MP2 sensoren zijn niet compatible met cerbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Beer070 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:17:
[...]

Aan de hond voeren?
Ik heb nieuwe sensoren gekocht voor op de cerbo, eentje aan de ventilatie afvoer van omvormers en eentje aan de heat sink van mij Solaredge. Die MP2 sensoren zijn niet compatible met cerbo
Daar denkt Sandergar dan weer anders over:

Ik heb er 1 aan de bovenzijde van de middelste Multiplus geplaatst en ik ga een 2e in de Lynx PowerIn plaatsen om de temperatuur bij de zekeringen te monitoren. Aansluiten kan op de temp sensoringangen op de Cerbo GX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
ger356 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:20:
[...]

Idd ... @Beer070... je had ook om hulp kunnen vragen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
sandergar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:25:
[...]

Idd ... @Beer070... je had ook om hulp kunnen vragen 😉
Volgens mij zijnde bijgeleverde sensoren alleen geschikt als accu temperatuur sensoren aangesloten op de MP2 of MRSS. Ze zijn dacht ik niet compatibel met de cerbo temperatuur aansluitingen. (Ander part nr?)
Ik heb inmiddels alle bij liggen maar nog niet naast elkaar op dezelfde plek aangesloten.
Ik weet ook niet of je de MP2 accu sensor kan om labelen naar iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:57
Van de Multi RS werkt de temp sensor niet op de cerbo. Inmiddels 2x ruuvi sensor op de cerbo aangesloten.
Je kan wel de uitblaas temperatuur meten met de meegeleverde sensor als je deze op de Multi RS aansluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
De standaard sensoren van de MP2 werken prima op de Cerbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@sandergar Ze zijn prima te gebruiken op de Cerbo, maar fysiek sluit je ze nog altijd aan op de MP, toch? Kan natuurlijk toevallig hetzelfde type sensor zijn, maar zo worden ze niet verkocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Rimco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:59:
@sandergar Ze zijn prima te gebruiken op de Cerbo, maar fysiek sluit je ze nog altijd aan op de MP, toch? Kan natuurlijk toevallig hetzelfde type sensor zijn, maar zo worden ze niet verkocht ;)
Eeeuuhhh, op de MP? De Cerbo heeft temp sensoringangen dus waarom zou ik die niet gebruiken? Ik heb aansluiten op de MP zelf niet geprobeerd. Meteen op de Cerbo zelf en de temp meting komt netjes in het VRM dashboard terug.

Let wel, ik heb accu's met eigen BMS met temperatuur meting. De temperatuur van de accu's worden reeds via de Can bus gecommuniceerd met de MP's. Je sluit alleen de temperatuur sensor op de MP aan om de accu temperatuur te meten. Omdat mijn accu temperatuur al bekend is moet ik juist geen sensoren op de MP zelf aansluiten.

Ik gebruik de sensoren dus voor het meten/bewaken van de omgevingstemperatuur zoals de MP uitgang en de busbar.

[ Voor 29% gewijzigd door sandergar op 12-09-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@sandergar Welke sensor heb jij het dan over? Want bij elke multiplus krijg je een sensor en die kan je gewoon op willekeurige plekken hangen en uitlezen. Aangezien niemand hier iets doet en hoeft de doen met temperstuurscompensatie kan je die gewoon aan elke MP hangen. Dat is volgens mij ook waar het over ging.

Klinkt alsof jij een andere sensor specifiek voor de cerbo hebt (gekocht)? Ik weet al lang niet meer of er eentje bij de Cerbo zat. Ik heb er wel een aan de SmartShunt hangen, maar die moest ik los kopen.

Of wat ik eerder aanhaalde, kan je toevallig de sensor van de MP hergebruiken voor de Cerbo omdat ze van hetzelfde type zijn en is dat wat je hebt gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Rimco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:36:
@sandergar Welke sensor heb jij het dan over? Want bij elke multiplus krijg je een sensor en die kan je gewoon op willekeurige plekken hangen en uitlezen. Aangezien niemand hier iets doet en hoeft de doen met temperstuurscompensatie kan je die gewoon aan elke MP hangen. Dat is volgens mij ook waar het over ging.

Klinkt alsof jij een andere sensor specifiek voor de cerbo hebt (gekocht)? Ik weet al lang niet meer of er eentje bij de Cerbo zat. Ik heb er wel een aan de SmartShunt hangen, maar die moest ik los kopen.

Of wat ik eerder aanhaalde, kan je toevallig de sensor van de MP hergebruiken voor de Cerbo omdat ze van hetzelfde type zijn en is dat wat je hebt gedaan?
De temperatuursensor die bij een MultiPlus-II (MP2) geleverd wordt, is bedoeld voor batterijtemperatuurmeting zodat de lader de laadspanningen kan corrigeren (koude batterij → hogere laadspanning, warme batterij → lagere laadspanning).

Waar sluit je die het beste aan?
  • Op de MP2 zelf: dit is de primaire plek. De MP2 gebruikt die waarde direct voor het regelen van de laadkarakteristiek.
  • Op de Cerbo GX heeft de sensor geen invloed op het laadgedrag van de MP2. Je kunt daar wel losse temperatuursensoren aansluiten om het batterijcompartiment te monitoren, maar dat is puur voor uitlezing/logging, niet voor laadregeling.
Ik heb geen sensoren nodig voor de laadregeling. Ik gebruik de standaard meegeleverde MP2 sensoren dus voor andere doeleinden.

[ Voor 4% gewijzigd door sandergar op 12-09-2025 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@sandergar Het punt is dus dat het niet uit maakt of je die sensor aan een MP hangt of aan de Cerbo. Voor LFP is de correctie niet nodig en doet de MP niks met die informatie. De temperatuur die je met de MP meet is daarmee dus gewoon weer een vrije keuze.

Volgens mij kan je de compensatie zelfs doen met een externe sensor dmv shared temperature sense uit DVCC, maar dat heb ik niet in detail uitgezocht.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:57
Als je de sensor van de Multi RS aan de cerbo hangt doet die het niet.
Bij mij gaf deze heel stabiel een waarde van 130 graden aan in de schuur

• Beer070
blaaspijp schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 06:31:
Als je de sensor van de Multi RS aan de cerbo hangt doet die het niet.
Bij mij gaf deze heel stabiel een waarde van 130 graden aan in de schuur
Ahh jij hebt het dus wel geprobeerd. Gaf de cerbo een waarschuwing: “outside temperature 130C welcome to hell 😂?”
Misschien is dat specifiek voor de multi rs solar…

• sandergar
Victron website heeft een mooi overzicht om het juiste antwoord te geven :
Temperature Sensors

De sensor van de RS heeft een blauw labeltje, is een type C sensor en is idd niet compatibel met de sensor van de gewone MP en niet met Venus GX.

• sandergar
ger356 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:20:
[...]
Hangt dus af welke sensor je geleverd hebt gekregen wat weer afhankelijk is welke omvormer je in huis gehaald hebt.

In je Tweakers profiel kan je opnemen welke omvormer je gebruikt. Wellicht een idee om daar gebruik van te maken zodat antwoorden specifiek gegeven kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:14
Verleden week heb ik een installatie opgeleverd die is gebouwd op zolder van een loods. Het wordt daar zomaar 35 graden. Ik heb 1 sensor onder de middelste MPII gehangen die dus de "kamertemperatuur" aangeeft en boven elke MP een sensor. Dat ziet er zo uit in VRM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fab031_n4rv-euwsT-xUptYXPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qfYoCBLjgI9MwOAKtC7a2qPN.png?f=user_large

En zo op de remote console:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC9GjON7izHxnEa-DHurl9q7mXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytsGWT9JLKFMQ5HcKqqf68rj.png?f=fotoalbum_large

Zuiver om te monitoren. Er wordt niks mee geregeld.

En @Beer070 dat zijn de bij de Multiplus geleverde sensoren aangesloten op de Cerbo ingangen.

[ Voor 5% gewijzigd door RikHa op 13-09-2025 13:37 ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Boutersewalter
Nog even terugkomend op de c rate.
Ik ben het kijken voor deze batterij
https://zonnepanelensuper...erij-verticaal-16kwh-48v/
In deze samenstellint met de jk bms heeft deze een max laad ontlaad van 200A.
Dan zou je met een c0.25 op 25A en c0.5 op 50A zitten.
Nu zitten hier mb31 cellen in. Deze hebben 314A met c1 (max laadvermogen). Dat zou beteken dat je met een c0.25 op 78.5A zit en 157A op c0.5.
Neem aan dat het belangrijkste de cellen in de batterij zijn en dat je deze moet aanhouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beer070
Boutersewalter schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:16:
Nog even terugkomend op de c rate.
Ik ben het kijken voor deze batterij
https://zonnepanelensuper...erij-verticaal-16kwh-48v/
In deze samenstellint met de jk bms heeft deze een max laad ontlaad van 200A.
Dan zou je met een c0.25 op 25A en c0.5 op 50A zitten.
Nu zitten hier mb31 cellen in. Deze hebben 314A met c1 (max laadvermogen). Dat zou beteken dat je met een c0.25 op 78.5A zit en 157A op c0.5.
Neem aan dat het belangrijkste de cellen in de batterij zijn en dat je deze moet aanhouden?
Korte antwoord: ja
Lange antwoord: op vol vermogen laden/ontladen gaat (een beetje) ten koste van je batterij. Tevens wordt op alle vlakken de efficiency minder. Een andere calculatie gaf: 0.95 x 0.92 x 0.92 voor ac->dc->accu->dc->ac. Dus 80% rendement is voor iedere 5kwh die je er in stopt krijg je 4kwh terug. (Veel dingen afhankelijk van de situatie, type omvormer, temperatuur etc) bij maximaal laden ontladen worden deze percentages zeker slechter. Ik heb vrijwel dezelfde accu waar jij naar kijkt. Ik laad op 120A max omdat ik vrijwel nooit meer nodig heb (om nog een grid heb waar ik die extra pieken voordelig op kan salderen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
sandergar schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:16:
Ik heb afstandbusjes besteld met schroefdraad. Pielen met ringetjes die van je schroef kunnen afvallen enzo leek mij onhandig. Hoop ze van het weekend te kunnen plaatsen. Zal de foto's delen van het resultaat.
Vandaag de busjes uitgepakt :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixU3aT9io31x10V2D2BLYzEKdoU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8xfvGeGpLtGH6kixfmTCZigg.png?f=user_large

Zelfde schroefdraad als de Lynx module :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk2R1vCNyvpek5q1R_P1cWglAP4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XrTZ5sUgWjdwFMxsTw1M5HN6.jpg?f=user_large

Deze busjes zijn 4mm hoog dus minimaal nu 4mm speling tussen deksel Lynx module en de EF3 zekering :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3gKs7Z53XbuEoSgUzVg6hxx42o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liSLxFJlKTM44IfnWE9ZiTBj.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de buitenzijde geen grote kier :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AUIZUKo7HEzCO7_8Hx0uCFtRQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lcSbjP1LtCIK4ES9KYSNP3Xk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@sandergar top! Waar heb je ze besteld? Misschien een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
Vraagje over de Multi RS is er al iemand die inplaats van 3 fase een 2 fase systeem heeft aangesloten?

Dus op 2 losse fasen elk een multi. Bij de multiplud is dit mogelijk maar kan nog weinig vinden over de Multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
hhoekstra schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:41:
Vraagje over de Multi RS is er al iemand die inplaats van 3 fase een 2 fase systeem heeft aangesloten?

Dus op 2 losse fasen elk een multi. Bij de multiplud is dit mogelijk maar kan nog weinig vinden over de Multi.
Als je ze separaat aanstuurt is dit volgens mij mogelijk. Ik heb geen idee wat je dan met een 3 fase grid meter gaat doen. En hoe er met gedeelde accu omgegaan wordt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Zoals al in een ander topic vermeld ben ik een beetje aan het kijken of ik een (victron) thuisbatterij kan realiseren. Idee is om de MP2 in de garage te plaatsen achter een onderverdeler. In die onderverdeler zit nu ook een 3-fase PV installatie en mijn (smartEVSE) laadpaal aangesloten.

Mijn auto laad met 1 fase (fase 3) dus ik wil mijn enkele MP2 aansluiten op fase 1 of fase 2. Verder was ik niet van plan gebruik te maken van AC-out. Alles blijft dus aan AC-in hangen.

Moet ik op de AC-in aansluiting dan nog een alamat (16A 300mA of 16A 30mA), een installatieautomaat en/of een werkschakelaar aansluiten? Of iets anders?

Risico dat ik voorzie is nog dat mocht ik ooit een 3 fase auto gaan laden en gelijktijdig de batterij willen laden, ik 32A kan trekken over fase 3. Hopelijk kan ik dat op de een of andere manier voorkomen (of mijn alamat in meterkast knalt er als het goed is uit).

Schetsje van wat ik in gedachten heb:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WkWsg4sMlprN3CGz9tibUq1N08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sOKOK8AcYmlYuLDVUGB75cDr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
@Yaldair Waarom zou de MP anders zijn dan je PV-omvormer? Daar heb je een installatieautomaat dus zou niet weten waarom dat niet op je MP kan. Eerder in de lijn heb je al een aardlekautomaat zitten.

Maar is een MultiRS geen oplossing voor je of een losse Victron MPPT tracker? Dan voorkom je 1 rondje aan laadverliezen en een automaat kopen. Al zal dat ook afhankelijk zijn van de leeftijd van je omvormer.

Edit: zie nu dat het een 3 fase omvormer is.

[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 14-09-2025 22:46 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Impossibl3 schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:30:
@Yaldair Waarom zou de MP anders zijn dan je PV-omvormer? Daar heb je een installatieautomaat dus zou niet weten waarom dat niet op je MP kan. Eerder in de lijn heb je al een aardlekautomaat zitten.

Maar is een MultiRS geen oplossing voor je of een losse Victron MPPT tracker? Dan voorkom je 1 rondje aan laadverliezen en een automaat kopen. Al zal dat ook afhankelijk zijn van de leeftijd van je omvormer.
Installatieautomaat zou zeker kunnen (moet alleen helaas mijn 12 modules verdeelkast dan vergroten, maar dat moet eigenlijk altijd wel).

Helaas geen victron MPPT tracker mogelijk, aangezien het een SolarEdge omvormer betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Yaldair schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:48:
[...]

Installatieautomaat zou zeker kunnen (moet alleen helaas mijn 12 modules verdeelkast dan vergroten, maar dat moet eigenlijk altijd wel).

Helaas geen victron MPPT tracker mogelijk, aangezien het een SolarEdge omvormer betreft.
Ik heb er een blokje ABB bijgezet voor een paar tientjes. Standaard dinrails is genoeg voor een Eaton installatie automaat (de goedkoopste)
In de upgrade naar Victron heb ik 13 panelen omgezet naar de Victron mppt en de Solaredge optimizers er af gehaald. Dat werkt prima voor gelijke panelen die eenduidig zonder schaduw op de zon liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Hermarcel schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:13:
@sandergar top! Waar heb je ze besteld? Misschien een linkje?
Bij AliExpress : 304 Roestvrij Stalen Standoff

Maar ... de busjes hebben door de 4mm hoogte maar weinig schroefdraad. De standaard boutjes van de Lynx module zijn hierdoor te lang. Of kortere boutjes gebruiken of afstandsbusjes achter de boutkop plaatsen. Zelf heb ik 6 mm afstandsbusjes achter de boutkop geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Bijzonder, dat van die Lynx. Ik heb de M10 lynxen en daar past de Adler echt net in, zonder dat er een kier in de kap zit.
Misschien dat de M10 variant net iets groter is of dat de laatste batch Adlers iets kleiner zijn. Een combinatie kan ook. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
RvV schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:39:
Bijzonder, dat van die Lynx. Ik heb de M10 lynxen en daar past de Adler echt net in, zonder dat er een kier in de kap zit.
Misschien dat de M10 variant net iets groter is of dat de laatste batch Adlers iets kleiner zijn. Een combinatie kan ook. :)
Zie ger356 in "Het grote Victron ontwerp topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:05
Yaldair schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:54:
Zoals al in een ander topic vermeld ben ik een beetje aan het kijken of ik een (victron) thuisbatterij kan realiseren. Idee is om de MP2 in de garage te plaatsen achter een onderverdeler. In die onderverdeler zit nu ook een 3-fase PV installatie en mijn (smartEVSE) laadpaal aangesloten.

Mijn auto laad met 1 fase (fase 3) dus ik wil mijn enkele MP2 aansluiten op fase 1 of fase 2. Verder was ik niet van plan gebruik te maken van AC-out. Alles blijft dus aan AC-in hangen.

Moet ik op de AC-in aansluiting dan nog een alamat (16A 300mA of 16A 30mA), een installatieautomaat en/of een werkschakelaar aansluiten? Of iets anders?

Risico dat ik voorzie is nog dat mocht ik ooit een 3 fase auto gaan laden en gelijktijdig de batterij willen laden, ik 32A kan trekken over fase 3. Hopelijk kan ik dat op de een of andere manier voorkomen (of mijn alamat in meterkast knalt er als het goed is uit).

Schetsje van wat ik in gedachten heb:[Afbeelding]
Moet je dit YT clip zien van een medewerker van (?) Victron: YouTube: Honger naar meer Energie en de MultiRS
Hij heeft ook Solaredge omvormers.

Met een 3 fase zonnepaneel omvormer wil je wel hebben dat de stroom van alle 3 fasen in de accu kan komen, dat lukt niet met één MP of RS... overigens wat je wil bereiken met een Victron? Nul Op de Meter? Peak-shaving? handelen? back-up bij stroomstoring? of gewoon voor de hobby?

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 15-09-2025 18:57 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
natural colour schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:59:
[...]

Moet je dit YT clip zien van een medewerker van (voor) Victron: YouTube: Honger naar meer Energie en de MultiRS
Hij heeft ook Solaredge omvormers.
Haha, Harold als medewerker van Victron.
overigens wat je bereiken met een Victron? Nul Op de Meter? Peak-shaving? handelen? back-up bij stroomstoring? of gewoon voor de hobby?
All of the above :Y)
Flexibiliteit en kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Nog een vraag.
Ik ben van plan een mppt 250/100 te integreren. Nu zie ik in de voorbeelden van victron dat ze tussen de panelen en de de mppt een overspanningsbeveiler en een scheidingsschakelaar hebben geplaatst. Een scheidingsschakelaar snap om spanningsloos te kunnen werken. Hebben jullie ook een overspanningsbeveiler er tussen zitten? Wel zo veilig bij bliksem inslag. Maar zie nergens op het forum dat jullie het er tussen hebben zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
Boutersewalter schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:33:
Nog een vraag.
Ik ben van plan een mppt 250/100 te integreren. Nu zie ik in de voorbeelden van victron dat ze tussen de panelen en de de mppt een overspanningsbeveiler en een scheidingsschakelaar hebben geplaatst. Een scheidingsschakelaar snap om spanningsloos te kunnen werken. Hebben jullie ook een overspanningsbeveiler er tussen zitten? Wel zo veilig bij bliksem inslag. Maar zie nergens op het forum dat jullie het er tussen hebben zitten.
Ik wel. Had toch iets nodig om parallelle strings aan te sluiten. Op Amazon iets gekocht van dihool ofzo. Wel Chinese meuk dus....

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste