Ik heb net de extra 3 8kVA besteld.Beer070 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:59:
[...]
Ik heb geen MP2, en ook geen mogelijkheid tot parallel units met Multi-RS Solar, dus ik spreek niet uit ervaring.
Wat ik in die handleiding bij Victron had gelezen is dat er met name voor grote installaties (60kva+) een voordeel was door RTS te configureren. Hierbij komen de additionele omvormers niet meer op AC-IN maar lopen blijkbaar via de master unit, waardoor je dus een stuk externe schakeling nodig zou hebben om bijvoorbeeld van master te wisselen. Ik kan me voorstellen dat dat een aanpassing is met een extra stuk risico op het maken van fouten. Vandaar de suggestie om dingen zo 'standaard' mogelijk te houden. Zeker als het om voorziening voor een huishouden gaat en niet om industriële apparatuur.
Overigens loopt bij mij in geval van een grid outage alles ook gewoon door, en als je led-lampen hebt zie je sowieso geen flikkeringJe kan het dipje denk ik wel meten op de AC-Out.
De RTS was reeds geïmplementeerd was even wat uitzoekwerk. Dipje was vanmorgen wel zichtbaar tijdens nog wat testen idd. Vermoedelijk dan toch het 'geluk' hebben dat het op het juiste moment schakelt.
De RTS is vanaf 8kVA bij parallel opstelling idd een vereiste en alle units zijn dan ook alleen via de AC-OUT aangesloten. We gaan de ervaring opdoen hoe het met de impedanties gaat uitwerken.
Het is wel een rib uit je lijf die mooie blauwe kastjes, had ik maar meteen de 15kVA genomen... In het begin was ik aan het twijfelen voor de 10kVA maar prijstechnisch dan toch maar de 8kVA genomen. Ondanks dat ik vrij vaak heb 'geroepen' dat de meeste installaties mijn inziens te krap worden gekozen ben ik zelf dus te krap gestart.
Ik had meer op de vermogens verplaatsing binnen huis moeten letten. Dan had ik het vooraf ook wel kunnen weten dat ik meer vermogen nodig ga hebben dan mij alleen op de grid aansluiting te concentreren die 18kW vermogen beschikbaar heeft. Die 18kW grid vermogen gaf ook de initiële trigger voor de 8kVA, maar met de Victrons kun je gewoon je hele huis voorzien van veel meer vermogen dan alleen die 18kW van grid.
Mits je inschat dat je het vermogen ook nodig gaat hebben natuurlijk. Zodra je een warmtepomp hebt een EV en nog Airconditioners, een full electric huis, hebt is mijn inziens het altijd goed een installatie met voldoende vermogen te bouwen, zo maak je tenminste optimaal gebruik van je installatie en dat komt je ROI absoluut ten goede.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.