Mijn systeem ontwerp is bijna klaar; ik ben aan het inventariseren wat ik nodig heb voor mijn systeem. Het betreft een 3-fase systeem met 3 keer een MP2 48/3000 (enige 3-fase systeem wat ik in België kan maken gezien max van 10kVA totaal voor particulieren waarbij omvormer ook op Synergrid lijst staat).
Daar wou ik initieel 4 Pylontech US2000C batterijen aan koppelen, maar op termijn zouden dit er 6 worden.
De pylontech batterijen worden met een 110A class T fuse afgezekerd, de MP2s met een 125A mega fuse.
Ik heb momenteel geen schakelaars voorzien: elke connectie is immers een extra risico/verlies.
De Cerbo GX en grid meter met CT-klemmen heb ik alvast besteld en aangesloten (tijdelijk op m'n 12V transfo die ik in de buurt reeds had om m'n Modbus/TCP gateway te voeden). Die met CT klemmen is trouwens ook verplicht in België, aangezien dat de enige is die als EnFluRi sensor erkend wordt voor de Victron MP2s. Ook daar kwam er tijdens het plaatsen nog een kleine verrassing naar boven, nl. een 0,5A zekering die moest geplaatst worden, maar dat is nu allemaal in orde.
De MP2s, busbars, kabels en zekeringen zou ik ook al kunnen bestellen en installeren, denk ik.
Qua hardware lijk ik er dus bijna uit te zijn, echter, om dit finaal te verbinden en te activeren, is er nog wel wat verder opzoekwerk nodig.
Momenteel ben ik vooral aan het piekeren over de opstart piekstroom van de condensatoren in de MP2.
Op de
Victron site staat immers dat je minstens 2 US2000C batterijen nodig hebt voor een MP2 48/3000 owv het opstarten.
Het hele process van de finale verbinding van de MP2s met de batterijen lijkt me op dit moment niet zo eenvoudig en op basis van de info die ik momenteel heb, weet ik zelfs niet op 4 US2000Cs wel genoeg gaan zijn: gaan de condensatoren pas laden als ik de MP2 aanschakel met de ingebouwde schakelaar of gebeurt dit al eerder zoals bij het aanzetten van de batterijen, waarbij ik met het probleem zit dit ik onmogelijk alle batterijen tegelijk kan aanzetten.
Indien de condensatoren niet gelaad worden voordat de MP2 aangezet wordt met de schakelaar onderaan, dan denk ik dat de juiste volgorde voor de finale verbinding het volgende is:
- Batterijen met elkaar verbinden en even aanzetten om ervoor te zorgen dat de SOC zich uitbalanceert.
- De Cerbo GX met de VE.Can-Can.BUS kabel aansluiten/configureren.
- De batterijen terug uitzetten en de verbinding met de DC busbar maken (merk op: ik wil de batterijen per 2 een kabel laten delen richting DC busbar, dus ik verbreek ook enkele van de verbindingen tussen de US2000c's). Uiteraard verbind ik in de eerste stap ook al de BMS kabels met elkaar, zodat de batterijen van elkaar weten en kunnen communiceren.
- De MP2s 1-voor-1 aanzetten, met telkens enkele seconden tussen. De MP2s zijn nog niet verbonden met de Cerbo GX), maar al wel met elkaar via de VE.BUS.
- De loshangende VE.Bus kabel verbinden met m'n laptop via de MK3-USB interface
- Met VE Quick Configure m'n systeem als 3-fase instellen en dan elke omvormer 1-voor-1 configureren (config bewaren van 1e MP2 voor gebruiksgemak). Hierbij moet ik o.a. de juiste grid code enzo selecteren, alsook de juiste instellingen ivm de batterij.
- De MP2s verbinden met de Cerbo GX via de VE.Bus poort (gewone netwerkkabel).
Klopt dit stappenplan min-of-meer? Waar ik momenteel vooral nog aan twijfel is heel het verhaal van de condenstatoren en het prechargen. Er zijn
heel wat filmpjes hierover te vinden op youtube, maar het is me toch nog niet 100% duidelijk. Momenteel lijkt het gebruik van een 30 Ohm, 200W weerstand interessant, wat me dan niet duidelijk is of dit in stap 2 of 3 moet gebeuren van het hierboven beschreven plan.
Hebben jullie feedback of een goede bron waarin dit proces beschreven staat? Uiteraard heb ik onbewust een heleboel stappen/details overgeslaan ivm de installatie omdat ik ze ofwel vanzelfsprekend vind, ofwel gewoon nog niet aan gedacht: als je denkt dat het laatste het geval is, laat het dan zeker weten!
PS: Uiteraard vraag ik dit ook na bij de leverancier van de batterijen/MP2s, echter, ik wil me graag ook voldoende onafhankelijk informeren. Er zijn immers nog wel wat leveranciers die gewoon Mega fuses aanbieden voor de batterijen of die overbodige/dure onderdelen zouden kunnen aanraden om een extra centje te verdienen.