Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:43
The-Source schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:14:
[...]

Nou alleen dat LiFePo4 accu's onder normaal gebruik verwaarloosbaar uitgassen.
Tijdens extreem overchargen of bij fysieke schade kunnen er gassen onstaan, primair O (als in oxygen)

Als je het over Lithium-ion accu's gaat hebben dan is de kans op brandbare gassen wel veel groter.
Maar het klopt wel dat er H2 kan vrijkomen maar heb dat even laten samenvatten door chatGPT:

[...]

Maar bovenstaand is ook weer afhankelijk van test methodes, overcharge, mechanische druk test, of thermisch. Waarbij de ene test wel andere resultaten laat zien tov andere.
Maar gesloten ruimtes en welke gas dan ook behalve zuurstof is niet optimaal ;)
Hier een indicatie wanneer ‘venting’ kan gebeuren: (en ja, als je de accu in een brandend huis hebt, dan kan het goed mis gaan).
Vanaf ongeveer 150 graden C wordt het in dit experiment problematisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIUKao1z8GXy3U2BJnAl9pS4of4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAuysO6u8Hw9q8PaT8sadYhb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:06

K!K

Vanmorgen toch nog eens zitten tellen aan de Pylontech Pelio accu's ipv de US5000 modules.
Het prijs verschil is helemaal niet zo groot als ik vooraf oordeelde.

Als ik voor de US5000 kies komt er een patchkast of montage beugels bij, montage snoeren. en een aparte ruimte maken of een duurdere patch kast die stofdicht is.

Als ik voor de Pelio accu's kies komt er niks bij dan een start set hierdoor komt het onder de streep toch op ongeveer hetzelfde neer.

Lijkt toch een interessante optie om een Schakelkast voor de Victron te hangen en de Pelio accu's direct in de garage op de vloer te zetten.

Tot nu toe allemaal bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:37
K!K schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:09:
Lijkt toch een interessante optie om een Schakelkast voor de Victron te hangen en de Pelio accu's direct in de garage op de vloer te zetten.

Tot nu toe allemaal bedankt voor het meedenken!
Of kiezen voor de wandmontage zodat je meteen van de grond af bent!
Er zijn 2 verschillende start sets : Pylontech Pelio Installatiepakket

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-mittens
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-08 10:53
Goeiedag samen, voor degenen met de Victron ET112 kWh meter: Ik zie dat in het schema van Victron ze deze meter altijd na de installatiegroep zetten, ook als het om een netmeter gaat. Nu staat mij echter bij dat je volgens de NEN1010 een kWh meter overal in een circuit mag plaatsen achter de hoofdschakelaar. Nu wil ik deze kWh meter direct achter de hoofdschakelaar aansluiten. (ik zet er wel een 0,5A buiszekering naast voor de afzekering van de meter zelf). Hoe hebben jullie de ET112 als 1F netmeter geïnstalleerd?

Even ter verduidelijking: die tekening van de fabrikant is voor alle landen hetzelfde en ik kan mij voorstellen dat in sommige landen het een vereiste is het een vereiste is na een mcb te installeren. Mijn vraag is dus hoe jullie dit in NL geïnstalleerd hebben, waar deze vereiste volgens mij niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@sandergar heb jij toevallig wat foto's van jou setup? vooral de accu's en hoe het aangesloten is.
Er is vanalles in de handleiding van te vinden maar foto's zeggen me toch wat meer..

En weet je of er ook extra kabel sets van te krijgen zijn? of moet je dan weer een start set erbij kopen om een extra set te hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sandergar
K!K schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:30:
@sandergar heb jij toevallig wat foto's van jou setup? vooral de accu's en hoe het aangesloten is.
Er is vanalles in de handleiding van te vinden maar foto's zeggen me toch wat meer..

En weet je of er ook extra kabel sets van te krijgen zijn? of moet je dan weer een start set erbij kopen om een extra set te hebben?
De beschikbaarheid van de kabels voor de Pelio's is momenteel helaas nog een dingetje. Elk moment kunnen deze uit China komen. Ze zijn helaas iets anders dan voor de US accu's. Ik heb drie start sets aangeschaft dus 3 kabels reeds in huis. Heb 3 torens van 3 accu's dus met de beschikbare kabels heb ik reeds 1 toren kunnen activeren vorige week. Dus ja, losse kabels zijn te koop maar het is nog zo nieuw dat de voorraad in NL nog moet groeien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKyzDk2cOFKCrXtO816YggKtNaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Phh2gHwUJIfX0jhxUZTfihXK.jpg?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

sandergar schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:18:
[...]

De beschikbaarheid van de kabels voor de Pelio's is momenteel helaas nog een dingetje. Elk moment kunnen deze uit China komen. Ze zijn helaas iets anders dan voor de US accu's. Ik heb drie start sets aangeschaft dus 3 kabels reeds in huis. Heb 3 torens van 3 accu's dus met de beschikbare kabels heb ik reeds 1 toren kunnen activeren vorige week. Dus ja, losse kabels zijn te koop maar het is nog zo nieuw dat de voorraad in NL nog moet groeien.
[Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit!

De stekkers los kopen en zelf 25mm2 of 35mm2 eraan zetten is dan geen optie?
Zou je deze Pelio accu's ook 2 rijen dik kunnen en mogen zetten? hier vind ik namelijk niks van in de handleiding.

Hopelijk is het kabel probleem wel opgelost als ik er aan ga beginnen. Denk dat het voor mij nog wel een aantal maandjes duurt maar goed om rekening mee te houden!

Dus als ik jou goed begrijp sluit je elke accu los aan naar de Lynx.. Wat is hier jou reden voor gezien jee denk ik ook meerder accu's parallel zou kunnen zitten en afhankelijk van de manier van aansluiten je het zelfde vermogen hebt?

[ Voor 16% gewijzigd door K!K op 27-07-2025 10:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
K!K schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:56:
De stekkers los kopen en zelf 25mm2 of 35mm2 eraan zetten is dan geen optie?
De Pylontech connectoren zijn waarschijnlijk nog slechter te koop dan de complete kabels.
Zou je deze Pelio accu's ook 2 rijen dik kunnen en mogen zetten? hier vind ik namelijk niks van in de handleiding.
In de handleiding staat de afstand die je moet aanhouden vanaf de muur. Die afstand kan je ook hanteren tussen 2 rijen.
Hopelijk is het kabel probleem wel opgelost als ik er aan ga beginnen. Denk dat het voor mij nog wel een aantal maandjes duurt maar goed om rekening mee te houden!
Het was leuker als ze er meteen waren zodat ik de werkzaamheden kon afronden. 1 toren is nu actief dus 15 kWh is reeds beschikbaar. De overige 30 kWh nu in de zomer toch nog niet nodig.
Dus als ik jou goed begrijp sluit je elke accu los aan naar de Lynx.. Wat is hier jou reden voor gezien jee denk ik ook meerder accu's parallel zou kunnen zitten en afhankelijk van de manier van aansluiten je het zelfde vermogen hebt?
Het zijn maar 25mm2 kabels. De Pelio's kunnen met 100A per accu ontladen worden. Bij 3 accu's is dat 300A. Daarom liever elke accu afzonderlijk naar de Lynx busbar en elke accu afzonderlijk voorzien van een zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:37
sandergar schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:24:
[...]
De Pylontech connectoren zijn waarschijnlijk nog slechter te koop dan de complete kabels.
[...]
Dat zijn toch gewoon deze Amphenol stekkers? Als de voorraad indicatie klopt zijn ze gewoon leverbaar
https://lithiumaccus.nl/product/amphenol-stekker/

of een kabelset https://lithiumaccus.nl/product/pylontech-kabelset/

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:01
Welke rook /co melders zijn goed te koppelen aan het Victron systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CVx_84UYdadWPnWXG81SU-l-Yo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gGNIRHbxxQ1wGcbYfbdmxZgw.jpg?f=user_large
Op dit soort momenten (oven aan, weinig zon en auto laden) denk ik gelijk van, wellicht toch overstappen naar 3 fase opstelling en daardoor dus ook 3x vermogen uit accu ( en ook sneller laden)
Dan zou ik tijdens dit soort momenten toch redelijk rond de 0 uit kunnen komen.
Of ik moet zorgen dat de wolken weg gaan dan is het ook goed :p

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

The-Source schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:10:
[Afbeelding]
Op dit soort momenten (oven aan, weinig zon en auto laden) denk ik gelijk van, wellicht toch overstappen naar 3 fase opstelling en daardoor dus ook 3x vermogen uit accu ( en ook sneller laden)
Dan zou ik tijdens dit soort momenten toch redelijk rond de 0 uit kunnen komen.
Of ik moet zorgen dat de wolken weg gaan dan is het ook goed :p
Sinds waneer hebben we smoesjes nodig om een ESS uit te breiden / te upgraden? :+
Je kunt natuurlijk je loads gerust wel een beetje spreiden zodat je niet zoveel vermogen nodig hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Q schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Sinds waneer hebben we smoesjes nodig om een ESS uit te breiden / te upgraden? :+
Je kunt natuurlijk je loads gerust wel een beetje spreiden zodat je niet zoveel vermogen nodig hebt
Dat de maanden december tm februari gemiddeld totaal over die maanden maar 580kWh opwekking heb en verbruik van 2250kWh al dus daar zal de accu 0,0 bij gaan helpen en bij de pv is het echt opwekking niet de export.
Denk dat ik mijzelf gewoon eerst even moet inhouden en kijken hoe het komende maanden zich gaat houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
jvanderkroon schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:46:
[...]

Dat zijn toch gewoon deze Amphenol stekkers? Als de voorraad indicatie klopt zijn ze gewoon leverbaar
https://lithiumaccus.nl/product/amphenol-stekker/

of een kabelset https://lithiumaccus.nl/product/pylontech-kabelset/
We praten hier over de Pylontech Pelio accu's en niet over de US-serie !!!

Je verwijst naar :
De Pylontech kabelset voor de US2000C, US3000C en US5000 is essentieel voor een veilige en efficiënte verbinding tussen de thuisaccu’s en de omvormer.
Dit zijn NIET de juiste kabels voor een Pelio accu.

Als eigenaar van Pelio accu's wachtende op de levering van de kabels zal ik het wel weten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
blaaspijp schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:51:
Alle melders met een potentiaal vrij contact toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Lekker vriendelijk @sandergar ik dacht behulpzaam te zijn. Had gekeken wat er in de Pelio set zit en dat lijkt op een Amphenol stekker maar ik begrijp dat de Pelio die niet gebruikt? Wat voor connector heeft de Pelio dan?

Edit: Een Radlink connector. Is dat niet een waterdichte Amphenol?

[ Voor 13% gewijzigd door jvanderkroon op 27-07-2025 17:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:14
blaaspijp schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:51:
Je kunt dit als inspiratie gebruiken:
MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"

of
MJ de Bruijn in "Victron, Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

The-Source schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:28:
[...]

Dat de maanden december tm februari gemiddeld totaal over die maanden maar 580kWh opwekking heb en verbruik van 2250kWh al dus daar zal de accu 0,0 bij gaan helpen en bij de pv is het echt opwekking niet de export.
Denk dat ik mijzelf gewoon eerst even moet inhouden en kijken hoe het komende maanden zich gaat houden ;)
Een vriend is bezig om te upgraden naar totaal ~9KW solar op MPPTs achter één MP5000. In de zomer kan hij gewoon zijn solar niet kwijt, maar hij bouwt dit overschot voor de winter, dat is de uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:46
Q schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:21:
[...]

Een vriend is bezig om te upgraden naar totaal ~9KW solar op MPPTs achter één MP5000. In de zomer kan hij gewoon zijn solar niet kwijt, maar hij bouwt dit overschot voor de winter, dat is de uitdaging.
Op grijze dagen kom je er dan toch nog altijd niet?
Ik heb hier al 12kWp op alles behalve pal noord liggen en dan maak ik met moeite genoeg om mijn standby af te dekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
Verspreid over platdak ZZO en woonhuis ozo/wnw heb ik 13.5kWp liggen en verder ook full electric dus daarom winter verbruik zo hoog. Daar kan je wel accu's voor gaan neer zetten maar dat is financieel niet verantwoord.
Heb nu 15kWh accu en naast uitbreiding naar 3fase setup en eventueel 2e accu zijn er weinig rendabele en verantwoorde uitbreidingen toe te passen. Maar moet eerst meer data hebben wat in mijn situatie het beste past.
En dat weet ik pas goed aan het einde van de herfst
En wat in december tm februari met beide systemen wordt opgewekt is 1 systeem in bijvoorbeeld juli

[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 27-07-2025 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Je kan wat inspiratie opdoen in de design app van victron:
https://click-and-design.victronenergy.com/

Met je jaar verbruik en wat distributie weet je dan ongeveer wat je nog van het net zou moeten halen. Ik kwam op 75% self sufficient maar stook ook nog 2k+ m3 gas :-(. Full electric zal dat anders zijn. Wellicht bijstoken met een hout/pellet kachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 15:04
Beer070 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Ik heb er een onderzoek over gelezen waarbij de gassen pas vrijkwamen rond 200C. Het gaat dan niet om enorme hoeveelheden, maar zonder ventilatie zeker vervelend.
Om 200 graden te bereiken moet je wel echt wat dingen behoorlijk verpesten. en stevige kortsluiting met metalen balk op de polen van de accu's zonder dat BMS in kan grijpen bijvoorbeeld. Een andere optie is een significante langdurige laadspanning zonder dat de zekeringen in de Victron/distributor/BMS zouden klappen, en zonder dat de BMS ingrijpt.
Het advies wat ik heb meegekregen is goed ventileren, de kast die ik maak voor 2 accu's staat op een meubelhondje van 60x80 met 12cm wielen, en heeft aan alle fermacel. Tevens onder een opening voor lucht toevoer van buiten, en boven een opening voor luchtafvoer.
Deze ventilator op de toevoer doet 140m3/uur in de lage stand ventileren. Dat is ruim 2x per minuut de gehele kast verversen:

https://www.ventilatiesho...eshop_store_view_products

Tevens is de kans van oververhitting daarmee significant afgenomen.
Deze ventilator werkt slechts tot 40 graden en is gemaakt van kunststof. Ik raad een metalen, professionele versie aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Dit is een verwijzing naar de gebruikte rookmelder
MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Beer070 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:02:
Je kan wat inspiratie opdoen in de design app van victron:
https://click-and-design.victronenergy.com/

Met je jaar verbruik en wat distributie weet je dan ongeveer wat je nog van het net zou moeten halen. Ik kwam op 75% self sufficient maar stook ook nog 2k+ m3 gas :-(. Full electric zal dat anders zijn. Wellicht bijstoken met een hout/pellet kachel?
Ik hoop dit jaar qua verwarming verbruik dit jaar wat lager uit te komen aangezien de spouwmuren opnieuw gevuld zijn. Allemaal nieuwe factoren die het inschatten van werkelijk nieuw verbruik wat lastig maakt. Maar heb al wel wat jaren aan data verzameld maar aangezien elk jaar anders is qua temperatuur en hoeveelheid zon zal je het nooit perfect krijgen en dat hoeft ook niet.
Maar wil ook niet onnodig de energie leverancier spekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Op grijze dagen kom je er dan toch nog altijd niet?
Ik heb hier al 12kWp op alles behalve pal noord liggen en dan maak ik met moeite genoeg om mijn standby af te dekken?
Ik vergeet er bij te zeggen dat het laatste dak op het westen is gericht. Dus ook in de zomer nog langer zon.

Dat is een extra voordeel.

Hij rijdt al EV maar moet nog een waterpomp, dus hoe dat allemaal gaat uitpakken moeten we nog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-09 22:44

Ersus

Zuid-Limburg

Welke chemie war hier angewendet im LG Heimspeicher?
Was het wel LFP?

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:46

pvg

Ersus schreef op maandag 28 juli 2025 @ 02:35:
[...]

Welke chemie war hier angewendet im LG Heimspeicher?
Was het wel LFP?
Goede vraag en weet ik niet. Misschien had ik de link naar het andere Duitse voorbeeld moeten posten waarbij wel zeker LFP betrokken was in een kelder/krater. Deze: https://www.pv-magazine-i...ery-explosion-in-germany/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
pvg schreef op maandag 28 juli 2025 @ 06:31:
[...]

Goede vraag en weet ik niet. Misschien had ik de link naar het andere Duitse voorbeeld moeten posten waarbij wel zeker LFP betrokken was in een kelder/krater. Deze: https://www.pv-magazine-i...ery-explosion-in-germany/
Titel van het artikel begint al gelijk met dat de oorzaak nog steeds onbekend is.
Later ook bij eens dat waterstof alleen in een worse case scenario mogelijk zou kunnen zijn waarbij opgemerkt wordt dat dit onwaarschijnlijk is. Zie ook nog in het artikel een boiler genoemd worden of die electrisch of gas gestookt is zie ik er niet bij staan.
2 verschillende accu pack ( 4 packs in totaal) en naast een Victron en solar inverter maar of deze direct de accu's deed laden haal ik er niet uit.

En zolang de experts het niet weten ga ik er ook geen claims over maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

sandergar schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]
Mag ik je toch nog een vraag stellen ik zie dat jij Adler EF3 150A zekering er tussen hebt zitten.
Maar gezien in een eerdere vraag je de accu per stuk naar de Lynx brengt waarom zeker je dan op 150A af?
Gezien elke accus een "Recommend Charge/Discharge Current (A)" van 80 heeft. Was dan 100 a 110A niet beter op zijn plaats geweest?
Of is deze keuze gemaakt door de "Peak Charge/Discharge Current (A) 120~200@15sec" ?

Het is geen kritiek maar ben er vooral benieuwd naar hoe je hier op komt. Gezien ik het een mooi oplossing zou vinden om niet de mega fuse te hoeven te gebruiken in de Lynx en nog een extra Class T bij de accu te moeten zetten.

Hoor het graag!

[ Voor 3% gewijzigd door K!K op 28-07-2025 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
K!K schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:58:
[...]

Mag ik je toch nog een vraag stellen ik zie dat jij Adler EF3 150A zekering er tussen hebt zitten.
Maar gezien in een eerdere vraag je de accu per stuk naar de Lynx brengt waarom zeker je dan op 150A af?
Gezien elke accus een "Recommend Charge/Discharge Current (A)" van 80 heeft. Was dan 100 a 110A niet beter op zijn plaats geweest?
Of is deze keuze gemaakt door de "Peak Charge/Discharge Current (A) 120~200@15sec" ?

Het is geen kritiek maar ben er vooral benieuwd naar hoe je hier op komt. Gezien ik het een mooi oplossing zou vinden om niet de mega fuse te hoeven te gebruiken in de Lynx en nog een extra Class T bij de accu te moeten zetten.

Hoor het graag!
Vraag gerust hoor, mag ook per DM.

Met alle opgedane kennis van hier en mijn wensenlijstje ben ik naar de leverancier gegaan. De leverancier biedt een kostenloos advies gesprek aan zonder enige verplichtingen. In dit gesprek hebben we alles uitgebreidt besproken en heb ik vervolgens een advies gekregen. In dit advies was ook deze manier van zekeren opgenomen. Deze leverancier is 6 dagen in de week met 15 medewerkers druk met het leveren van onderdelen en complete installaties en is een officiële Victron dealer. Dan is mijn inschatting dat hij wel weet wat goed is en wat voor mij het beste is. Ik heb hier dus blindelings het advies van de leverancier opgevolgd.

Ik wilde bijvoorbeeld ook DC schakelaars opnemen. Op hun advies zijn deze niet geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

K!K schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:58:
[...]

Hoor het graag!
Als je de Multiplus 5K zekert dan zou je formeel 200A moeten kiezen, als je wilt afzekeren op piek power.
Als je de Multiplus begrenst op vermogen, dat je zeker weten nooit boven de 4000W continue komt dan is 83A te verwachten en kun je dat inderdaad (1.4x factor conform victron's advies) afzekeren op ~120A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
Q schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:50:
[...]

Als je de Multiplus 5K zekert dan zou je formeel 200A moeten kiezen, als je wilt afzekeren op piek power.
Als je de Multiplus begrenst op vermogen, dat je zeker weten nooit boven de 4000W continue komt dan is 83A te verwachten en kun je dat inderdaad (1.4x factor conform victron's advies) afzekeren op ~120A.
200A voor de MP's idd :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wwo5XLc52-9q0Z_6HMtR6X_qdBg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l5xOljeQHA4lTzIiJ0mbJCzd.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door sandergar op 28-07-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

Bedankt voor de opheldering!

Heb de mega zekeringen weg gestreept om de Adler zekeringen te plaaten.
Zoals je ook steeds vaker leest dat de Mega zekering niet zo geschikt zijn vind ik dit een mooi alternatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
K!K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:02:
Bedankt voor de opheldering!

Heb de mega zekeringen weg gestreept om de Adler zekeringen te plaaten.
Zoals je ook steeds vaker leest dat de Mega zekering niet zo geschikt zijn vind ik dit een mooi alternatief!
Deze Adler's passen netjes in de Lynx Power In. Ga je voor Class T dan passen de lagere Ampere versies niet in de Lynx en zal je met losse zekeringhouders moeten gaan werken. Meer kosten, meer overgangen/verbindingen, meer weerstand enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

Precies waarom ik dit een mooie oplossing vind!
Het staat inmiddels in de bestel/wensen lijst.
Nu krijg ik het ook beter in een schakelkast van 1000x1200x300 ivm de stof van het houtbewerken.

Eerste gedachte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RaE9rt2j-jgHwES3GK-w-7oRT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UahbKuWIX6ne3CuRQxZ1VuRV.jpg?f=fotoalbum_large

De Hager SFT440 en de Aardlekautomaat wil ik misschien in een appart kastje naast deze zetten maar opzich heb ik niet veel meer nodig dan wat er nu inzit.

Ps. Ventilatie en dergelijk is nog niet ingetekend, heb dit getekend om te kijken of de grote onderdelen in grove lijn passen.

En ik weet dat het wenselijk is meer ruimte te houden tussen de goot en de Multiplussen echter is de ruimte er niet en met een vuist schroevendraaier kan je nog altijd bij de schroefjes voor de aansluitdeksel.

[ Voor 18% gewijzigd door K!K op 29-07-2025 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
K!K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:40:
Precies waarom ik dit een mooie oplossing vind!
Het staat inmiddels in de bestel/wensen lijst.
Nu krijg ik het ook beter in een schakelkast van 1000x1200x300 ivm de stof van het houtbewerken.

Eerste gedachte:
[Afbeelding]

De Hager SFT440 en de Aardlekautomaat wil ik misschien in een appart kastje naast deze zetten maar opzich heb ik niet veel meer nodig dan wat er nu inzit.

Ps. Ventilatie en dergelijk is nog niet ingetekend, heb dit getekend om te kijken of de grote onderdelen in grove lijn passen.
Mooie Sketchup tekening. De Victron onderdelen zelf gemaakt of ergens een bibliotheek gevonden?

Opbouwende puntjes (geen idee of je dit bewust of onbewust zo bedacht hebt) :
  • De MP's produceren nogal wat warmte. In de documentatie wordt een minimale afstand rondom genoemd. Op jouw tekening zie ik deze afstand tussen de MP's niet terug.
  • Mocht je de blauwe kappen van de MP's ooit willen verwijderen voor bijv onderhoud, de schroeven zitten aan de zijkant. Moet je dan nog wel bij kunnen!
  • De MP's lijken aan de bovenkant geen ruimte te hebben. Het verschil tussen de temperatuur van mijn accu's en de bovenkant van de MP's is momenteel 9C terwijl de MP's amper hoeven te werken momenteel. Als de MP's wel aan de slag mogen dan hebben ze bij mij al tegen de 40C aan gezeten.
  • De kabels tussen de MP's en de Lynx busbar zijn 70mm2. Die nemen aardig wat ruimte in beslag als je ze gaat opnemen in een draadgoot, denk ook aan de ruimte die ze nodig hebben voor een 90gr bocht.Is de draadgoot breed genoeg? En kabels in draadgoot worden warmer dus ook meer weerstand/verlies.
  • Wellicht kan je ruimte maken achter de Lynx busbar zodat je (net als bij mij) niet helemaal rond hoeft te gaan met je 70mm2 kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

Onderdelen komen uit een bibliotheek inderdaad.

Ga eens kijken wat ik binnen de kast nog kan schuiven en eventueel kan werken met hoogte verschillen.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
sandergar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:17:
[...]

Deze Adler's passen netjes in de Lynx Power In. Ga je voor Class T dan passen de lagere Ampere versies niet in de Lynx en zal je met losse zekeringhouders moeten gaan werken. Meer kosten, meer overgangen/verbindingen, meer weerstand enz
ff sjekken, kun je zekeringen plaatsen in de Lynx power in?
Ik dacht dat je daarvoor een Distributor moet hebben of een Class-T Power In natuurlijk, maar dan zit je inderdaad aan een zekering van minimaal 225 A.

Om die reden dacht ik de twee Yixiang bakken toch maar parallel te zetten en op 1 van de ingangen van de Class-T Power In te zetten. Dan houd ik de andere ingang vrij voor een uitbreiding met twee extra bakken. Maar zelfs dan: twee bakken die ieder ingesteld staan op 70 A. geeft 140 A. en dan is 225 A. zekering nog aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
sandergar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:53:
[...]
  • De kabels tussen de MP's en de Lynx busbar zijn 70mm2. Die nemen aardig wat ruimte in beslag als je ze gaat opnemen in een draadgoot, denk ook aan de ruimte die ze nodig hebben voor een 90gr bocht.Is de draadgoot breed genoeg? En kabels in draadgoot worden warmer dus ook meer weerstand/verlies.
  • Wellicht kan je ruimte maken achter de Lynx busbar zodat je (net als bij mij) niet helemaal rond hoeft te gaan met je 70mm2 kabels.
Wat een goed idee om niet in een plat vlak te denken maar de kabels achterlangs te laten lopen. Ga ik zeker ook doen. Wat heb je aan ruimte gehouden, iets van 5 cm?
Is die 70 mm2 echt nodig? Als er max 187 A doorheen gaat (9000 W piekvermogen bij 48 V) dan geeft de toolkit bij een kabellengte van 3 mtr (heen en weer) bij 35 mm2 een voltagedrop van 0,8 % aan, dus ruim binnen de gewenste 2,5%. Dus ik had nu 35 mm2 gepland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• K!K

K!K

sandergar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Mooie Sketchup tekening. De Victron onderdelen zelf gemaakt of ergens een bibliotheek gevonden?

Opbouwende puntjes (geen idee of je dit bewust of onbewust zo bedacht hebt) :
  • De MP's produceren nogal wat warmte. In de documentatie wordt een minimale afstand rondom genoemd. Op jouw tekening zie ik deze afstand tussen de MP's niet terug.
  • Mocht je de blauwe kappen van de MP's ooit willen verwijderen voor bijv onderhoud, de schroeven zitten aan de zijkant. Moet je dan nog wel bij kunnen!
  • De MP's lijken aan de bovenkant geen ruimte te hebben. Het verschil tussen de temperatuur van mijn accu's en de bovenkant van de MP's is momenteel 9C terwijl de MP's amper hoeven te werken momenteel. Als de MP's wel aan de slag mogen dan hebben ze bij mij al tegen de 40C aan gezeten.
Toch nog even nagedacht over jou kritiek en de handleiding nog maar eens opgezocht.
Maar als ik meer ruimte rondom de victron wil, zodat de temperatuur lager kan blijven en dus de levensduur mogelijk verlengd wordt ga ik het gewoo niet redden met een kast van 1200 breed. Gezien ik niet direct andere oplossing kan vinden is het wel mogelijk om 2 kasten van 800mm te verbinden.

Ook de Lynx naar voren geplaats door Din draagbeugels te gebruiken die onder een hoek staan wat het ook voor andere toepassingen wellicht makkelijker maakt.
Onder de lynx kan nu een goot van 100 of zelfs 120 wat mij voldoende lijkt voor wat binnenkomende kabels.

Automaten en dergelijk nu ook netjes in deze kast gezien ik er nu genoeg ruimte voor zou hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QT4n-2bP8lMc3TwcOtUnfHtbBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40v5wIFEV6xSvdKs5kEgOFKO.jpg?f=fotoalbum_large

Schiet er nog maar eens een keer op voor mijn gevoel klopt dit al beter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
En de ruimte rondom gaat er ook vanuit dat het niet in een kast gebouwd zit. Dus zorg er voordat warmte bovenin weg kan en ook voldoende verse lucht wordt aangevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

ger356 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Wat een goed idee om niet in een plat vlak te denken maar de kabels achterlangs te laten lopen. Ga ik zeker ook doen. Wat heb je aan ruimte gehouden, iets van 5 cm?
Is die 70 mm2 echt nodig? Als er max 187 A doorheen gaat (9000 W piekvermogen bij 48 V) dan geeft de toolkit bij een kabellengte van 3 mtr (heen en weer) bij 35 mm2 een voltagedrop van 0,8 % aan, dus ruim binnen de gewenste 2,5%. Dus ik had nu 35 mm2 gepland.
Victron Toolkit app, ik voer in:
- Voltage Type DC
- Voltage 48V
- Current 187A
- Cable Length 6M (3 x 2)

Dan geeft 35mm2 bij mij toch echt 2.8 Voltage drop, op de grens.
Als jij je multiplus begrenst op 4000W dan zit je op max 83A.
Dan komt de drop uit op 1.3V. Nog steeds 100W+ in je kabel.
Ik zou lekker 70mm2 aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@K!K wat voor kasten ga je gebruiken? ben ook nog op zoek naar een nette kast om het geheel in mijn schuur weg te werken zodat er niks tegen de apparatuur kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
Q schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Victron Toolkit app, ik voer in:
- Voltage Type DC
- Voltage 48V
- Current 187A
- Cable Length 6M (3 x 2)

Dan geeft 35mm2 bij mij toch echt 2.8 Voltage drop, op de grens.
Als jij je multiplus begrenst op 4000W dan zit je op max 83A.
Dan komt de drop uit op 1.3V. Nog steeds 100W+ in je kabel.
Ik zou lekker 70mm2 aanhouden.
Het verschil zit in de lengte. Ik ga uit van max. 1,5 mtr. kabel tussen Lynx en Multiplus dus 3 mtr. heen en weer. Als ik de de kabels achterlangs laat lopen is dat waarschijnlijk nog ruim geschat. De Lynx komt in het midden direct onder de Multiplussen dus een meter zal ook wel voldoende zijn als ik niet in een kabelgoot haaks hoef te gaan. Maar als de kabels achterlangs gaan is het ook weer geen ramp om een maatje dikker te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
The-Source schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:54:
En de ruimte rondom gaat er ook vanuit dat het niet in een kast gebouwd zit. Dus zorg er voordat warmte bovenin weg kan en ook voldoende verse lucht wordt aangevoerd.
Ik ben er nog mee bezig, maar al wel 2 ventilatie gaten per multi-rs bovenin geboord. Als het plafond weer dicht kan heb ik hopelijk actieve afzuiging richting dak.
Dit setje hangt overigens op 3M hoogte dus is wat lastig werken, maar wel kind veilig.
Draait nu 10kw naar het net, en is 29 graden direct boven de units, 26 graden aan het plafond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEbKNRsRuGKsIaE3s6oucLaJxuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GT3yIKDErPSjxz7jiyHWrLJa.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens meerdere reden om het plafond er uit te halen. Lichtaansluiting was niet lekker, en als je er toch mee bezig bent kan je net zo mooi ventilatie inbouwen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Beer070 op 29-07-2025 11:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Source
@Beer070 ik zie dat je 230V bekabeling nog mooi dubbel geïsoleerd is :X
Niet in buis en niet in mantel van kabel. Voor mij persoonlijk echt een no-go om dat zo te installeren als ik alleen al kijk naar de 230V AC bekabeling.
Hoe de multi-RS volgens voorschriften ruimte ivm warmte ontwikkeling zit weet ik niet. Maar mocht je ooit met verzekering te maken krijgen is dat wel een punt waar ze iets op kunnen afwijzen (mits het niet volgens voorschriften is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

jvanderkroon schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:07:
@K!K wat voor kasten ga je gebruiken? ben ook nog op zoek naar een nette kast om het geheel in mijn schuur weg te werken zodat er niks tegen de apparatuur kan komen.
Ik zit er aan te denken om 2 van deze kasten te gaan gebruiken.
Nvent Hoffman mas schakelkast leeg 1000x800x300mm wandbevestiging - MAS1008030R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
The-Source schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:36:
@Beer070 ik zie dat je 230V bekabeling nog mooi dubbel geïsoleerd is :X
Niet in buis en niet in mantel van kabel. Voor mij persoonlijk echt een no-go om dat zo te installeren als ik alleen al kijk naar de 230V AC bekabeling.
Hoe de multi-RS volgens voorschriften ruimte ivm warmte ontwikkeling zit weet ik niet. Maar mocht je ooit met verzekering te maken krijgen is dat wel een punt waar ze iets op kunnen afwijzen (mits het niet volgens voorschriften is)
De buis ligt klaar (links boven op de foto) om geplaatst te worden, maar ik wil het geheel aan Hager kasten nog wat verplaatsen om het beter te laten passen, en dan pas de buis op maat zagen. Dus nog ‘work in progress’. Mijn voorkeur zou gaan naar flexibele kabels met 3x4mm2 of 6mm2 om de victrons netjes aan te sluiten. Maar die heb ik nog niet gevonden. (Behalve deze dan: H07BQ-F 5x6 mm2, maar 12 euro per meter staat me een beetje tegen)

[ Voor 5% gewijzigd door Beer070 op 29-07-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
K!K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:55:
Onderdelen komen uit een bibliotheek inderdaad.
Zou je die willen delen? Openbaar beschikbaar?

Mooier dan mijn eigen creaties :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urzdneKX4GlvW7_lAhmDzKqbFjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wELTBpnTogMWB65k7x8p7cws.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
ger356 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:06:
Ik dacht dat je daarvoor een Distributor moet hebben of een Class-T Power In natuurlijk, maar dan zit je inderdaad aan een zekering van minimaal 225 A.
Distributor en Power In hebben dezelfde behuizing en busbar. Distributor heeft extra de ledjes, de printplaat en de 4 RVS bouten (incl ringetjes & moertjes). De ledjes en printplaat heb je niet nodig, de RVS bouten kan je gewoon zelf erbij kopen.

Op YouTube zijn er vele filmpjes over te vinden. Bijv : How to Add Fuse Holders to a Victron Lynx Power In for a DIY Camper Electrical System

De Class-T Power biedt maar plaats voor 2 zekeringen.

In dit onderwerp is dit eerder al voorbij gekomen. Het kan waardevol zijn om dit topic van voor naar achter geheel te lezen. Valt veel van te leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

ger356 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Het verschil zit in de lengte. Ik ga uit van max. 1,5 mtr. kabel tussen Lynx en Multiplus dus 3 mtr. heen en weer. Als ik de de kabels achterlangs laat lopen is dat waarschijnlijk nog ruim geschat. De Lynx komt in het midden direct onder de Multiplussen dus een meter zal ook wel voldoende zijn als ik niet in een kabelgoot haaks hoef te gaan. Maar als de kabels achterlangs gaan is het ook weer geen ramp om een maatje dikker te nemen.
Ik ben niet helemaal wakker want je schrijft het ook letterlijk.
Als de kabel in afgesloten goten / ruimtes komt zou ik 'm een tandje groter pakken dan strikt noodzakelijk, maar dat is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
ger356 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb mijn installatie op een houten frame geplaatst en vrij van de wand gemonteerd. Op de wand lopen PVC buizen die maatgevend waren voor de afstand. 3/4" is 19mm, beugels erbij waardoor de ruimte rond de 22 a 25mm is. Voldoende om de 70mm2 kabels achterlangs te laten zakken.

Waarom 70mm2? Waarom niet? Het geld is het niet, de ruimte is het niet en ik weet zeker dat ik goede kabel dikte heb en geen risico loop voor ongewenste extra weerstand en warmte ontwikkeling (plus gewoon advies van leverancier gevolgd 8) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
K!K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Toch nog even nagedacht over jou kritiek en de handleiding nog maar eens opgezocht.
Maar als ik meer ruimte rondom de victron wil, zodat de temperatuur lager kan blijven en dus de levensduur mogelijk verlengd wordt ga ik het gewoo niet redden met een kast van 1200 breed. Gezien ik niet direct andere oplossing kan vinden is het wel mogelijk om 2 kasten van 800mm te verbinden.

Ook de Lynx naar voren geplaats door Din draagbeugels te gebruiken die onder een hoek staan wat het ook voor andere toepassingen wellicht makkelijker maakt.
Onder de lynx kan nu een goot van 100 of zelfs 120 wat mij voldoende lijkt voor wat binnenkomende kabels.

Automaten en dergelijk nu ook netjes in deze kast gezien ik er nu genoeg ruimte voor zou hebben.

[Afbeelding]

Was geen kritiek he ;)
Is de goot onder de Lynx echt nodig? Je werkt al met een afgesloten kast. Kabels en dichte goten -> meer warmte ontwikkeling -> meer weerstand. Je zou ook voor een kabelladder kunnen gaan en daarop je kabels vastzetten..

Om de Cerbo op een din-rail te plaatsen moet je een adapterset aanschaffen. Als je direct in je kast kan schroeven dan is een din-rail voor de Cerbo niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door sandergar op 29-07-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:45:
[...]

De buis ligt klaar (links boven op de foto) om geplaatst te worden, maar ik wil het geheel aan Hager kasten nog wat verplaatsen om het beter te laten passen, en dan pas de buis op maat zagen. Dus nog ‘work in progress’. Mijn voorkeur zou gaan naar flexibele kabels met 3x4mm2 of 6mm2 om de victrons netjes aan te sluiten. Maar die heb ik nog niet gevonden. (Behalve deze dan: H07BQ-F 5x6 mm2, maar 12 euro per meter staat me een beetje tegen)
Losse aders is prima. PVC (flex)buis erom heen en klaar. Kost maar paar euro en je loopt niet te pielen met 6 dikke kabels in je draadgoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

sandergar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:30:
[...]

Was geen kritiek he ;)
Is de goot onder de Lynx echt nodig? Je werkt al met een afgesloten kast. Kabels en dichte goten -> meer warmte ontwikkeling -> meer weerstand. Je zou ook voor een kabelladder kunnen gaan en daarop je kabels vastzetten..

Om de Cerbo op een din-rail te plaatsen moet je een adapterset aanschaffen. Als je direct in je kast kan schroeven dan is een din-rail voor de Cerbo niet nodig.
Nee weet dat het geen kritiek is, maar het wordt zeker gewardeerd dat je je mening deelt.

Nee is niet direct nodig maar wil het wel graag mooi afwerken, tja he oog wil ook wat!
Maar een kabel lader is ook zeker een optie, dit bekijk ik tijdens het bouwen van heb beide gewoon liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door K!K op 29-07-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
K!K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:44:
Nee is niet direct nodig maar wil het wel graag mooi afwerken, tja he oog wil ook wat!
Met de deur dicht zie je er niets meer van (tenzij je deuren van plexiglas gaat plaatsen ;) ). Je gaat (althans ik wel) in het begin zeker frequent kijken hoe je systeem draait. Temperatuur van je systeem is belangrijker voor de veiligheid en de efficiëntie dan het uiterlijk van de inhoud van je kast. (Even een aanname : je bent geen vrouw toch? 8) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

sandergar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:53:
[...]

Met de deur dicht zie je er niets meer van (tenzij je deuren van plexiglas gaat plaatsen ;) ). Je gaat (althans ik wel) in het begin zeker frequent kijken hoe je systeem draait. Temperatuur van je systeem is belangrijker voor de veiligheid en de efficiëntie dan het uiterlijk van de inhoud van je kast. (Even een aanname : je bent geen vrouw toch? 8) ).
Nee dat ben ik niet >:)
Maar het is natuurlijk ook niet alleen voor het oog maar als je iets netjes maakt is het ook makkelijk te begrijpen.
Kabels die netjes lopen kan je met het oog volgen zonder dat je ze los moet halen. Dit is maar een simple voorbeeld, maar het moet gewoon netjes in mijn ogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Beer070 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Eerste google hit: 3x6mm2 https://www.neopreen-kabe...-mm2-kniplengte-per-meter
of 5x 6mm2 https://www.neopreen-kabe...n-f-kniplengte-per-meter/

iets goedkoper 3x 6mm https://www.kabel24.nl/neopreen-kabel-h07rnf-3x6-per-meter/

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 29-07-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
K!K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:56:
Maar het is natuurlijk ook niet alleen voor het oog maar als je iets netjes maakt is het ook makkelijk te begrijpen.
Kabels die netjes lopen kan je met het oog volgen zonder dat je ze los moet halen. Dit is maar een simple voorbeeld, maar het moet gewoon netjes in mijn ogen :P
Hoe vind je mijn 35mm2 en 70mm2 kabels lopen? Zijn ze te volgen? Ik kan nu makkelijker een kabel loshalen, verplaatsen, omwisselen dan als ik 18x 35mm2 kabels en 6x 70mm2 kabels in een draadgoot had gepropt. Mijn AC goot zit inmiddels goed vol en een ader daar toevoegen of veranderen wordt een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Nu online
K!K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]

Echt mooi de tekening.

Je zou rechts onder een inlaat kunnen maken en links bove een uitlaat.
De inlaat via een flex pijp kan eventueel via een extern stof filter lopen, makkelijk te reinigen en zal niet snel vol lopen. Of evt lucht van buiten.
Uitlaat laat je ook via een buis naar buiten gaan, is het geheel gescheiden van de schuur en heb je goede ventilatie. ventilators kan je aansturen via de Cerbo afhankelijk van de gemeten temp in de kast.

Past deze niet?
Rittal SE 5842.600 Installatiebehuizing 1600 x 1800 x 400 Plaatstaal Lichtgrijs
*https://www.conrad.nl/nl/p/rittal-se-5842-600-installatiebehuizing-1600-x-1800-x-400-plaatstaal-lichtgrijs-1-stuk-s-2353169.html

[ Voor 7% gewijzigd door agraaff op 29-07-2025 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
agraaff schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:31:
Past deze niet?
@agraaff wellicht ff je link aanpassen? Alles achter het vraagteken zijn persoonlijke cookies/trackers. Dus vanaf "?utm_source= ...." kan allemaal verwijderd worden.

[ Voor 55% gewijzigd door sandergar op 29-07-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

agraaff schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Echt mooi de tekening.

Je zou rechts onder een inlaat kunnen maken en links bove een uitlaat.
De inlaat via een flex pijp kan eventueel via een extern stof filter lopen, makkelijk te reinigen en zal niet snel vol lopen. Of evt lucht van buiten.
Uitlaat laat je ook via een buis naar buiten gaan, is het geheel gescheiden van de schuur en heb je goede ventilatie. ventilators kan je aansturen via de Cerbo afhankelijk van de gemeten temp in de kast.

Past deze niet?
*https://www.conrad.nl/nl/p/rittal-se-5842-600-installatiebehuizing-1600-x-1800-x-400-plaatstaal-lichtgrijs-1-stuk-s-2353169.html?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_term=2353169&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NL+-+PMAX+-+Nonbrand+-+Middle&utm_id=17210340624&gad_source=1&gad_campaignid=17210347596&gclid=EAIaIQobChMI1e-TgYnijgMVwoCDBx0gqDz-EAQYByABEgK0UfD_BwE
Helaas gaat niet passen ik kan kwa hoogte maximaal een kast van 1000mm kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Graag een sanity check op de groepen voor een Victron ESS installatie. Heb al veel documentatie en ook topics hier gelezen, maar wil graag even checken.

Wat betreft de ingangs- en uitgangsautomaat, is dit veilig zo? In de meterkast zelf zitten enkele C groepen en ook een 300mA aardlek, vandaar de 300mA aardlek op de input en C-groepen (aanloopstromen van machines).

Schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGOpuHNhrgqieKH3sed8p3OoAx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OIlz8VL2Z3Lrt6d8EPyPTojh.png?f=fotoalbum_large

Er komen uiteraard werkschakelaars bij de Victrons. Vooralsnog geen omschakelaar op het oog, wil niet zeggen dat deze er nooit komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beer070
noobynater schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:51:
Graag een sanity check op de groepen voor een Victron ESS installatie. Heb al veel documentatie en ook topics hier gelezen, maar wil graag even checken.

Wat betreft de ingangs- en uitgangsautomaat, is dit veilig zo? In de meterkast zelf zitten enkele C groepen en ook een 300mA aardlek, vandaar de 300mA aardlek op de input en C-groepen (aanloopstromen van machines).

Schema:
[Afbeelding]

Er komen uiteraard werkschakelaars bij de Victrons. Vooralsnog geen omschakelaar op het oog, wil niet zeggen dat deze er nooit komt.
Ik heb wel een omschakelaar genomen voor de rest van het huis. Uitleg voor mijn gezin gaf een veilig gevoel: met een schakelaar is alles weer bij het oude…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Ja precies LFP maar welke vorm van LFP? Het is wel zaak om te vermelden hoe wie en wat.
Er zijn ook andere vormen van LFP batterijen op de markt gebracht.

Omdat het best enge berichten zijn, waarbij iedere voorstelling het nog enger maakt, heb ik getracht berichtgevingen te vinden over het verloop van het onderzoek in het genoemde incident. Het is wel fijn om zeker zulke incidenten te vermelden om wel waakzaam te maken op de risico's van zelf samengestelde thuisaccu systemen.

Het betreft een BASEN batterij die is verkocht, zoals de eigenaar aangeeft, als 16S1P maar zoals op beelden te zien betrof het dus een 16S4P samengesteld uit Pouchcellen.

Des te meer het belang goed op te letten wat je aanschaft vanuit Alibaba of waar dan ook.

De pouchcel is de boosdoener geweest, de prisma cellen staan gestapeld aan de zijkant, daar is niets mee gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuLld6f0J5g0SWrR_CXnBRcNNZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi1L8mRmmzja83ohOHVo4mjR.jpg?f=fotoalbum_large

Lees het zelf ook even na hier is de bron van het bericht:
https://akkudoktor.net/t/...e-stromspeicher/14002/201

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nou, zoals je het gepost hebt, vind ik het maar ongepast, misselijk makend, geen bijdrage aan veilige(r) keuzes maken.

De kelder lijkt in dat geval totaal geen rol in te spelen - op zolder, in de aangebouwde garage, het was allemaal net zo gegaan. Er is hier vorig jaar 'n huis in vlammen op gegaan omdat een fatbike accu de geest gaf, in een nauwelijks met het huis verbonden schuurtje. Wil je zeggen dat thuisaccu's eigenlijk tuinaccu's zouden moeten zijn, los geplaatst midden op een stuk bestrating? Dat haal ik nl. niet uit je post.

En ik dacht dat 't om een kant en klaar LG product ging, zoals bijv. ook bij SolarEdge toegepast. Van die apparaten die sowieso overal geïnstalleerd worden zonder nadere voorzieningen eromheen. Maar nu ik die foto's zie van drie gestapelde units.. Wat voor accu's waren dit nu eigenlijk? Voor welk soort installatie?

En wie neemt er extra maatregelen rondom z'n Zonneplan, etc, accu? (Ik heb m'n Marstek in een stalen kast gezet. Die was dus duurder dan de accu..)

Zag dat ik 'n link gemist had met meer info. Het was dus een Victron systeem. Met accu's rechtstreeks uit China - mij niet bekende fabrikant - waarvan er een uit de verkeerde cellen bestond. En later uitgebreid. En in een kennelijk niet bijzonder geventileerde ruimte. Nou.. daar zie ik wel lessen uit te leren (die geen van allen specifiek over kelders gaan).

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 29-07-2025 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Gwaihir schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:29:
[...]

Nou, zoals je het gepost hebt, vind ik het maar ongepast, misselijk makend, geen bijdrage aan veilige(r) keuzes maken.

De kelder lijkt in dat geval totaal geen rol in te spelen - op zolder, in de aangebouwde garage, het was allemaal net zo gegaan. Er is hier vorig jaar 'n huis in vlammen op gegaan omdat een fatbike accu de geest gaf, in een nauwelijks met het huis verbonden schuurtje. Wil je zeggen dat thuisaccu's eigenlijk tuinaccu's zouden moeten zijn, los geplaatst midden op een stuk bestrating? Dat haal ik nl. niet uit je post.

En ik dacht dat 't om een kant en klaar LG product ging, zoals bijv. ook bij SolarEdge toegepast. Van die apparaten die sowieso overal geïnstalleerd worden zonder nadere voorzieningen eromheen. Maar nu ik die foto's zie van drie gestapelde units.. Wat voor accu's waren dit nu eigenlijk? Voor welk soort installatie?

En wie neemt er extra maatregelen rondom z'n Zonneplan, etc, accu? (Ik heb m'n Marstek in een stalen kast gezet. Die was dus duurder dan de accu..)

Zag dat ik 'n link gemist had met meer info. Het was dus een Victron systeem. Met accu's rechtstreeks uit China - mij niet bekende fabrikant - waarvan er een uit de verkeerde cellen bestond. En later uitgebreid. En in een kennelijk niet bijzonder geventileerde ruimte. Nou.. daar zie ik wel lessen uit te leren (die geen van allen specifiek over kelders gaan).
Nou, ik wil niemand bang/misselijk maken. Ik wil dat iedereen met een thuisaccu (incl. LFP) zich bewust is van de risico’s. Enkele posts/pagina’s terug leek het erop dat er beweerd werd dat je LFP accu’s met een “klein” risico in een kelder kunt plaatsen, waarbij het grootste risico brand is. Het punt dat ik wilde maken is: bij LFP is het risico op ontvlammen kleiner dan bij NMC, maar daarvoor in de plaats komt een explosie/giftige gassen risico. Dat risico heeft zeker wel een relatie met kelders (of andere ruimtes) in een woonhuis.

Je mag zelf beslissen welk risico je wilt lopen en waar je je accu plaatst (mits je niet mijn buurman bent 😉). Maar doe dat dan wel met de juiste/complete info.

Tja, je kunt er niet omheen dat het mis kan gaan en in een kelder kan de schade aanzienlijk zijn. De fouten die onze Duitse collega heeft gemaakt, zullen wij hopelijk niet maken, maar wij kunnen weer andere fouten maken…

Daarom staat bij mij de accu buiten in een klein houten (offer-)schuurtje/kast met isolatie en ventilatie. Keurig droog en op goede temperatuur. Met beproefde BMS settings en t-class zekering. Als het misgaat, blijft de schade dus beperkt (hoop ik 😅). Dat is hoe ik het risico heb beperkt.

(Dit is allemaal al eerder door mij of anderen gepost en daarom waren mijn eerdere reacties misschien wat kort. Maar ik begrijp dat niet iedereen honderden pagina’s met forum posts gaat lezen 🙂.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Ersus schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:31:
[...]

Ja precies LFP maar welke vorm van LFP? Het is wel zaak om te vermelden hoe wie en wat.
Er zijn ook andere vormen van LFP batterijen op de markt gebracht.

Omdat het best enge berichten zijn, waarbij iedere voorstelling het nog enger maakt, heb ik getracht berichtgevingen te vinden over het verloop van het onderzoek in het genoemde incident. Het is wel fijn om zeker zulke incidenten te vermelden om wel waakzaam te maken op de risico's van zelf samengestelde thuisaccu systemen.

Het betreft een BASEN batterij die is verkocht, zoals de eigenaar aangeeft, als 16S1P maar zoals op beelden te zien betrof het dus een 16S4P samengesteld uit Pouchcellen.

Des te meer het belang goed op te letten wat je aanschaft vanuit Alibaba of waar dan ook.

De pouchcel is de boosdoener geweest, de prisma cellen staan gestapeld aan de zijkant, daar is niets mee gebeurd.

[Afbeelding]

Lees het zelf ook even na hier is de bron van het bericht:
https://akkudoktor.net/t/...e-stromspeicher/14002/201
Dank! Ik was al op zoek naar deze link. Ik herinnerde me dit, maar kon het niet meer terugvinden. Ok, dit waren pouchcellen, maar dat maakt prismatic cellen niet perfect (er zit niet voor niets een overdrukventiel op…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
pvg schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Nou, ik wil niemand bang/misselijk maken. Ik wil dat iedereen met een thuisaccu (incl. LFP) zich bewust is van de risico’s. Enkele posts/pagina’s terug leek het erop dat er beweerd werd dat je LFP accu’s met een “klein” risico in een kelder kunt plaatsen, waarbij het grootste risico brand is. Het punt dat ik wilde maken is: bij LFP is het risico op ontvlammen kleiner dan bij NMC, maar daarvoor in de plaats komt een explosie/giftige gassen risico. Dat risico heeft zeker wel een relatie met kelders (of andere ruimtes) in een woonhuis.

Je mag zelf beslissen welk risico je wilt lopen en waar je je accu plaatst (mits je niet mijn buurman bent 😉). Maar doe dat dan wel met de juiste/complete info.

Tja, je kunt er niet omheen dat het mis kan gaan en in een kelder kan de schade aanzienlijk zijn. De fouten die onze Duitse collega heeft gemaakt, zullen wij hopelijk niet maken, maar wij kunnen weer andere fouten maken…

Daarom staat bij mij de accu buiten in een klein houten (offer-)schuurtje/kast met isolatie en ventilatie. Keurig droog en op goede temperatuur. Met beproefde BMS settings en t-class zekering. Als het misgaat, blijft de schade dus beperkt (hoop ik 😅). Dat is hoe ik het risico heb beperkt.

(Dit is allemaal al eerder door mij of anderen gepost en daarom waren mijn eerdere reacties misschien wat kort. Maar ik begrijp dat niet iedereen honderden pagina’s met forum posts gaat lezen 🙂.)
Ik dacht dat het de geplande woning voor schoonmoeder was? Heb ik dat verkeerd begrepen?
Mijn vrouw is jaloers op jouw accu huisje, ze zou er een kabouter bij willen, of wellicht voor haar schoonmoeder ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Ik dacht dat het de geplande woning voor schoonmoeder was? Heb ik dat verkeerd begrepen?
Mijn vrouw is jaloers op jouw accu huisje, ze zou er een kabouter bij willen, of wellicht voor haar schoonmoeder ;-)
😂
Het huisje is gekraakt door “Victor en Batty”…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fGLsQcr6EBml1FG86HMSHxIOoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvNWukVBwLUd4rVeXhdB9qy9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:30
Ik heb, na meer dan een jaar hier en op andere plekken inlezen, besloten om een compleet ontworpen systeem aan te schaffen. Wel op basis van Victron.
Na wat navragen, directe gesprekken en offertes, ben ik bij Offgridcenter uitgekomen. Tot nu toe erg tevreden met het voortraject, de installatie en de service achteraf!

Ik kon gewoon niet de tijd (en moed) vinden om dit zelf op te bouwen.
En zo netjes als zij het (met al hun ervaring) gedaan hebben, zou ik het zelf niet kunnen.

Nu maar eens zien hoe het systeem gaat performen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25mNMk3K8-0sqrcOnCvELdXpRbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhZln9mCS5c9hs6QB2eOvwku.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Middachten schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:53:
Ik heb, na meer dan een jaar hier en op andere plekken inlezen, besloten om een compleet ontworpen systeem aan te schaffen. Wel op basis van Victron.
Na wat navragen, directe gesprekken en offertes, ben ik bij Offgridcenter uitgekomen. Tot nu toe erg tevreden met het voortraject, de installatie en de service achteraf!

En zo netjes als zij het (met al hun ervaring) gedaan hebben, zou ik het zelf niet kunnen.

Nu maar eens zien hoe het systeem gaat performen![Afbeelding]
Ziet er super strak uit. Gefeliciteerd met de aanschaf!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-09 10:29

Dat ziet er erg goed uit, denk dat je daar heel veel plezier van zult hebben. Nu lekker de installatie een beetje leren kennen, ook dat is een mooi en leerzaam traject

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ziet er top uit!
Weet jij waarom ze de multiplus 8K hebben toegepast en niet 5K? Ga je een 3x25A aansluiting dicht trekken/duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

3x 8000VA met 40kWh opslag, stevig systeem.
Met EV's, warmtepomp en alle andere tierelantijntjes aan huis is een stevig systeem absoluut aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
  • Nu online

Ziet er idd strak uit.
Mag ik vragen wat de installatie zelf heeft gekost, het plaatsen bedoel ik dan? Is de overweging wellicht waard om het te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
pvg schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:24:
Dat risico heeft zeker wel een relatie met kelders (of andere ruimtes) in een woonhuis.

Daarom staat bij mij de accu buiten in een klein houten (offer-)schuurtje/kast met isolatie en ventilatie. Keurig droog en op goede temperatuur.
Ja, laten we inderdaad de focus leggen op het uitwisselen van die juiste info. En dan lees ik in deze vooral over het grote belang van ventilatie.

Eigenlijk ongeacht de opstelplek, want zo'n schuurtje laat je ook liever niet exploderen wanneer het bij één kapotte accu unit had kunnen blijven. En wat dat betreft: jij bent toch niet die buurman die zo'n schattig schuurtje onlangs ruggelings tegen mijn schuur met mijn collectie klassieke auto's aan zette, hoop ik? [Heb ik niet echt hoor, maar bij wijze van voorbeeld.]

Of, anders geformuleerd: ik denk dat je dan echt 'n schuurtje / kast moet hebben met een meter of twee tegels eromheen. Zeg maar zoals een transformatorhuisje doorgaans wordt opgesteld. Daar zal toch zelden de ruimte voor zijn? (En 't lijkt me geen gezicht..) Hebben we het dan nog over een thuisaccu? Of: om 't weer naar Victron terug te brengen: is het dan niet handiger hun eigen dure maar super robuuste accu's te nemen, die zonder problemen in campers, boten, hijskranen, etc, worden geplaatst? Als dat is wat veiligheid vereist..

En ik ben trouwens ook nog wel nieuwsgierig naar dat merk accu's, waarmee het in dat Duitse geval zo mis ging. Hoe staat dat bekend? Heb je met bijv. Pylontech dezelfde risico's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
ger356 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:06:
[...]

Met wat kleine aanpassingen:
YouTube: How to Add Fuse Holders to a Victron Lynx Power In for a DIY Camper ...

Heb ik gedaan en ik heb Adler EF3 fuses gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Momenteel heb ik het mijn installatie als volgt aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16MPLGvIsx_bETCtsgVzu3Gu1j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haRzXRkmmRsVLhtWwa4tgrbH.jpg?f=fotoalbum_large

Wijziging: Afbeelding voorzien van kleur.
Rood woonhuis
Groen garage

[ Voor 16% gewijzigd door blaaspijp op 30-07-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
mooie tekening.
Let op dat AC-Out2 volgens mij niet gevoed wordt door de accu en direct doorgekoppeld zit aan AC-IN (bij Multi-RS Solar) In dat geval zou je die loads (laadpaal/wcd) gewoon direct op de AC-IN kunnen laten staan waardoor het in ieder geval een HS40 en een 0,3 Aardlekautomaat scheelt. Als je 0,3 Aardlek achter elkaar zet weet je niet zeker welke er eerst gaat, volgens mij kan je dat sturen met de karakteristiek of door 0,3 en 0,03 te combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:44

MrFish

Untitled

Beer070 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:28:
mooie tekening.
Let op dat AC-Out2 volgens mij niet gevoed wordt door de accu en direct doorgekoppeld zit aan AC-IN (bij Multi-RS Solar) In dat geval zou je die loads (laadpaal/wcd) gewoon direct op de AC-IN kunnen laten staan waardoor het in ieder geval een HS40 en een 0,3 Aardlekautomaat scheelt. Als je 0,3 Aardlek achter elkaar zet weet je niet zeker welke er eerst gaat, volgens mij kan je dat sturen met de karakteristiek of door 0,3 en 0,03 te combineren.
Je kunt beter selectieve aardleks nemen, met daarachter gewone aardleks. Selectieve aardleks hebben een kleine tijdvertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Nu kan de laadpaal nog bijgevoed worden vanuit de accu
Alleen valt de spanning samen met GRID uit.
Ik hoeft mijn zakelijke auto ook niet te laden als Liander een grote storing heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Ik heb nu alles wat een apparaat beveiligd is een 0.03 aardlek.
Alles wat een kabel (of multi RS) beveiligd is een 0.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

blaaspijp schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:54:
Nu kan de laadpaal nog bijgevoed worden vanuit de accu
Alleen valt de spanning samen met GRID uit.
Ik hoeft mijn zakelijke auto ook niet te laden als Liander een grote storing heeft.
De laadpaal bijvoeden kan ook via AC-in… dat maakt niet uit.
In je voorstel kun je niet laden als je victron systeem plat ligt.

Volgens mij moet je hoofdschakelaar voor het huis achter de ST440. Als die een 0 stand heeft, is ie misschien zelfs overbodig.

[ Voor 13% gewijzigd door pvg op 30-07-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
pvg schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:01:
Volgens mij moet je hoofdschakelaar voor het huis achter de ST440. Als die een 0 stand heeft, is ie misschien zelfs overbodig.
Welke van de 2? :)

Beide hoofdschakelaars zouden direct kunnen lopen naar de ST440. De 1e aardlek heeft nu een verbinding met de Victron omgeving en de ST440. Dat moet alleen de Victron omgeving zijn volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Die laatste zou wel eens zo kunnen zijn. Echter zit ik nu in Frankrijk dus kan ik het niet 1op1 controleren.
Dus mogelijk vanuit de eerste HS40 naar en de ALA en de ST440.
De omschakelaar mag niet als HS functioneren. Zie jij het al gebeuren dat de brandweerman met dikke kleding en handschoenen precies dat middelste standje weet te vinden.

Verder heb ik de redenatie:
Elke kabel die binnenkomt gaat via een HS.
Elke kabel die vertrekt gaat via een ALA.
Mijn elektricien twijfelde om de ALA te vervangen door een krachtgroep zonder aardlek.
Ook adviseerde hij om 3 losse 1fase groepen te gebruiken. Als er nu ergens iets mis gaat vallen alle fases uit.
Ook hier heb ik niet direct geluisterd, mijn keuze is veiliger maar niet perse handiger.

[ Voor 37% gewijzigd door blaaspijp op 30-07-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
blaaspijp schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:00:
Ook adviseerde hij om 3 losse 1fase groepen te gebruiken. Als er nu ergens iets mis gaat vallen alle fases uit.
Ook hier heb ik niet direct geluisterd, mijn keuze is veiliger maar niet perse handiger.
3 MP's in 3 fase opstelling fungeren als 1 systeem. Gaat de 1 uit dan gaan ze alle 3 uit. Daarom beter 3P+N.

[ Voor 11% gewijzigd door sandergar op 31-07-2025 08:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Middachten
Q schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 01:10:
[...]

Ziet er top uit!
Weet jij waarom ze de multiplus 8K hebben toegepast en niet 5K? Ga je een 3x25A aansluiting dicht trekken/duwen?
Ik heb daar zelf om gevraagd omdat één van mijn doelen (en de belangrijkste bijdrage in de terugverdientijd) is om mijn huidige 3x40A aansluiting terug te brengen naar 3x25A.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Middachten
agraaff schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Ziet er idd strak uit.
Mag ik vragen wat de installatie zelf heeft gekost, het plaatsen bedoel ik dan? Is de overweging wellicht waard om het te laten doen.
Dat kan ik niet precies zeggen. De installatiekosten worden niet specifiek in de (gedetailleerde) offerte becijfert. In mijn eigen vergelijk van een aantal aanbieders, kwam ik tot de conclusie dat ik tussen de €2.600 en €2.900 meer betaalde voor de offerte van Offgridcentrum dan wanneer ik alle onderdelen zelf zou kopen en de goedkoopste optie voor elk onderdeel zou kopen (in totaal 3 leveranciers), en alles zelf zou installeren.

Ik denk dat daar ruwweg €1.500 van in de installatiekosten zit. Het (duidelijk zeer ervaren) team van 2 man is bij mij ongeveer 9 uur aan het werk geweest. Een minder ervaren team zal 1,5 dag nodig hebben. Dus dat klopt dan op basis van uurtarieven wel zo'n beetje.

Ik zou zelf een week nodig gehad hebben denk ik.... En er zouden allerlei extra risico's zijn (garantie als iets stuk gaat, onderdelen die toch nét niet passen, fouten door mijn onervarenheid).

Daarnaast heeft Offgridcentrum mij ook concreet geld bespaart omdat we componenten geschrapt hebben die ik eerst wel nodig dacht te hebben. Ook op dit punt kan ik ze 100% aanbevelen: ik heb op geen enkele manier ervaren dat ze je zoveel mogelijk proberen te verkopen. Sterker nog: ze denken heel goed mee, zelfs als ze dat omzet kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Middachten schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:31:
Daarnaast heeft Offgridcentrum mij ook concreet geld bespaart omdat we componenten geschrapt hebben die ik eerst wel nodig dacht te hebben. Ook op dit punt kan ik ze 100% aanbevelen: ik heb op geen enkele manier ervaren dat ze je zoveel mogelijk proberen te verkopen. Sterker nog: ze denken heel goed mee, zelfs als ze dat omzet kost.
Persoonlijk had ik ze vrij snel van m'n lijstje gehaald door puur de verkoopprijs van de Multiplus te vergelijken. Zijn de accu's dan zoveel goedkoper waardoor de totaal prijs wel interessant is? Is de wijze les hier om niet alleen naar de prijs per onderdeel te kijken maar om een offerte aan te vragen voor je complete setup?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Middachten
sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:42:
[...]

Persoonlijk had ik ze vrij snel van m'n lijstje gehaald door puur de verkoopprijs van de Multiplus te vergelijken. Zijn de accu's dan zoveel goedkoper waardoor de totaal prijs wel interessant is? Is de wijze les hier om niet alleen naar de prijs per onderdeel te kijken maar om een offerte aan te vragen voor je complete setup?
Dat laatste is zéker een belangrijke les!
Ik had ze in eerste instantie ook niet hoog op mijn lijstje staan, precies om die reden. De omvormers zou ik ergens anders gekocht hebben. Maar de totale offerte was scherper dan verwacht. En daarbovenop was de service (gewoon echt vriendelijke en bekwame mensen) en het ontwerp advies ook echt goed.

De praktijk ervaring die ze deelden over installaties in het verleden met andere accu pakketen waren voor mij ook belangrijk. Niet 'van horen zeggen' maar echt eigen ervaring. En de iets andere keuzes (soms praktisch, soms kwalitatief) die ze nu gemaakt hebben met hun huidige accu pakketten, wekken daarom ook wel vertrouwen.

Iedereen moet natuurlijk naar zijn eigen bankrekening kijken, maar ik ben graag bereid geweest om iets meer te betalen voor een stuk kwaliteit en een betrouwbare & prettige partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Middachten schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:31:
Daarnaast heeft Offgridcentrum mij ook concreet geld bespaart omdat we componenten geschrapt hebben die ik eerst wel nodig dacht te hebben.
Middachten schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:49:
En de iets andere keuzes (soms praktisch, soms kwalitatief) die ze nu gemaakt hebben met hun huidige accu pakketten, wekken daarom ook wel vertrouwen.
Zoals? Nog goede tips/overwegingen voor mensen die zelf nog in de denk fase zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Middachten schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:49:
Maar de totale offerte was scherper dan verwacht. En daarbovenop was de service (gewoon echt vriendelijke en bekwame mensen) en het ontwerp advies ook echt goed.
Zeer mee eens. Ga niet (alleen) van de list-prijzen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Ik zal als ik thuis alles heb draaien eens een overzicht maken van de kosten.
De offerte voor de levering van het Multi RS systeem en alle bijkomende kosten voor de zelfbouw welke ik heb gehad.
Hou bijvoorbeeld rekening met:
-Extra ventilatie;
-Gereedschap;
-Aansluit materiaal;
-Daarna keuring met een warmte camera.

Ga zo maar door. Dan zijn er best wel wat extra kosten die er bij komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:36
The-Source schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:53:
Gisteren mijn relais vervangen voor een variant die beter geschikt is voor continu activering. Oude werd naar active koeling 65c en zonder zelfs rond de 100c ( dat is niet aanraak veilig), nieuwe (met omgevingstemperatuur van 22c ) z'n 33c en dat zonder actieve koeling.
Kost wat maar dan heb je ook wat ;)

Mijn Victron MultiPlus-II GX 3000 heeft geen verzonken schroeven :? Welke is dan het nieuwe of oude model met of zonder verzonken schroeven?
Welk relais heb je nu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Ik heb nog geen knoop doorgehakt mbt de noodschakelaar. In eerste instantie moet alles natuurlijk zo veilig mogelijk, maar oververhitte dc relais én extra verbindingen maken het in mijn ogen niet veel veiliger.

Mijn toekomstige situatie:
ESS in garage maar wel direct achter hoofdaansluiting. Huidige meterkast wordt verdeelkast.
Noodknoppen/schakeling in verdeelkast bij hoofdaansluiting en bij ESS.
Huis en andere aansluitingen achter AC out1, dus alles noodstroom
3x MP2 48/5000
3(-5)x US5000
Elke US5000 wordt apart gezekerd met een Class T 125A zekering dicht bij de accupool.

Waarschijnlijk maak ik gebruik van de volgende busbars en aansluiting op MP2:
1x Victron Lynx Power In voor de reeds gezekerde US5000
1x Victron Lynx Distributor met zekeringen voor MP2
3x Victron dc accuschakelaar

Ik zie 3 mogelijkheden om het systeem spanningsloos te maken vanaf de hoofdaansluiting:
1. AC schakeling van AC out1. Een Shelly of een ander relais hier achter plaatsen
2. MP2 schakelen door doorlussen van de relaisingang
3. DC schakeling.

De DC schakeling zou in principe het meest aan de veiligheid toevoegen maar ik wordt hier steeds minder enthousiast over. Dure DC relais (x3?) etc.
Daarom zit ik meer te denken aan het schakelen van de MP2. Welke noodknop en bedrading(tot 20m) passen hier bij?

Hebben jullie tips voor mijn situatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Kanoet op 01-08-2025 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Kanoet schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:15:
... maar oververhitte dc relais én extra verbindingen maken het in mijn ogen niet veel veiliger.
Elke US5000 wordt apart gezekerd met een Class T 125A zekering dicht bij de accupool.
Geen extra verbindingen maar toch weer wel?
1x Victron Lynx Distributor met zekeringen voor MP2
Waarom hier ook niet gewoon de Power In versie?
Nog meer extra verbindingen en risico op overhitting.
Een Shelly of een ander relais hier achter plaatsen
Een Shelly zou ik persoonlijk niet gebruiken voor het schakelen van een belaste fase. Zorg voor een degelijk relais en stuur deze aan met een Shelly.
Welke noodknop en bedrading(tot 20m) passen hier bij?
Een knop met een NC contact. Heb zelf geshopt bij AliExpress. Ik heb mijn 2 noodknoppen in serie aangesloten op de 48v van de busbar en schakel een 48v relais. Dit relais schakelt vervolgens de MP's op de Remote Startup connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Kanoet schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

Welk relais heb je nu gebruikt?
Deze EV200ADANA let goed op de letters want 24v variant heeft geen D in de naam via eBay uit Italië laten overkomen voor 90 inclusief verzending ( je kan een bod doen bij die eBay verkoper)
En kan tot 500A DC schakelen en heb je 1x nodig in je dc circuit naar je accu's toe tenzij je meer dan 500A verwacht welke afgeschakeld moet kunnen worden

[ Voor 22% gewijzigd door The-Source op 01-08-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

[...]

Geen extra verbindingen maar toch weer wel?

[...]

Waarom hier ook niet gewoon de Power In versie?

[...]

Nog meer extra verbindingen en risico op overhitting.

[...]

Een Shelly zou ik persoonlijk niet gebruiken voor het schakelen van een belaste fase. Zorg voor een degelijk relais en stuur deze aan met een Shelly.

[...]

Een knop met een NC contact. Heb zelf geshopt bij AliExpress. Ik heb mijn 2 noodknoppen in serie aangesloten op de 48v van de busbar en schakel een 48v relais. Dit relais schakelt vervolgens de MP's op de Remote Startup connector.
Ja mijn aanpak is gebaseerd op de 'standaardplaatjes' van de Multiplus installaties maar wijk daar graag vanaf als dat veiliger wordt. Eigenlijk telkens de vraag of de extra verbinding het waard is.

De Class T Power In is helaas ongeschikt voor de 125A zekeringen die de US5000 nodig hebben. En de accu's wil ik wel heel graag individueel gezekerd hebben vanwege de hoge kortsluitstromen. Volgens mij is dit het grote leerpunt uit dit topic?

De Multiplussen dienen ook gezekerd te worden, vandaar de Lynx Distributor. Kan ik de accuschakelaar per Multiplus weg laten omdat de US5000 los gemaakt kunnen worden?

Bedankt voor de tips mbt het relais. Welke kabel(dikte) gebruik je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Kanoet schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:58:
De Class T Power In is helaas ongeschikt voor de 125A zekeringen die de US5000 nodig hebben. En de accu's wil ik wel heel graag individueel gezekerd hebben vanwege de hoge kortsluitstromen. Volgens mij is dit het grote leerpunt uit dit topic?
Er is meer dan de Class T zekeringen! Er zijn ook experts die niet alleen de Class T zekering als oplossing noemen.

Tip : ik zat ook op jouw spoor van losse zekeringhouders en de Class T maar in overleg met mijn leverancier is de oplossing simpeler en veiliger gemaakt. Ga met je lijstje naar je leverancier en vraag hun naar hun mening/advies!
De Multiplussen dienen ook gezekerd te worden, vandaar de Lynx Distributor.
Deze https://gathering.tweaker...message/83020090#83020090 gezien? Ik heb 12 zekeringen in 3 Power In's!
Kan ik de accuschakelaar per Multiplus weg laten omdat de US5000 los gemaakt kunnen worden?
Haal de zekeringen los of trek de kabels los van je accu's voor die enkele keer dat je onderhoud wilt plegen i.p.v. risicovolle schakelaars extra op te nemen die continue belast gaan worden.
Bedankt voor de tips mbt het relais. Welke kabel(dikte) gebruik je hiervoor?
Ik gebruik deze kabel naar de schakelaars : https://www.elektramat.nl...500-2x1mm2-eca-per-meter/

[ Voor 7% gewijzigd door sandergar op 01-08-2025 18:32 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste