Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
MJ de Bruijn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Van de Grid meter naar de Victrons EN van de Victrons naar de groepenkast minimaal 6mm². Indien grotere lengte beter 10mm².
Bedankt voor de opmerking, dit neem ik zeker mee! Ik had de kabelsectie gekozen op basis van het vermogen van de inverters. Klopt het dat de PowerAssist functionaliteit echter voor aanzienlijk hogere stromen kan zorgen? Zou je bijgevolg aanraden een 32A automaat te plaatsen voor de Victrons?
scsirob schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Heb je al eens aan de Multi RS 48/6000 gedacht? Hoger rendement, stiller, en aangezien je toch van plan bent je SMA te vervangen, de RS'en hebben elk 2x MPPT aan boord. Meerprijs Multi RS kan je dus wegstrepen tegen de SMA, en je hebt een compactere, beter geïntegreerde oplossing.
Ik had inderdaad graag de SMA-inverter en de bijhorende verliezen vermeden, maar het is helaas niet haalbaar om extra bekabeling naar de zonnepanelen te voorzien. Ik meende begrepen te hebben dat de Victron MPPT 450/100-200 een harde limit heeft van 450V, waar de string van 11 panelen regelmatig boven schiet.
Pim57 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:05:
[...]

Wel een zekering plaatsen tussen de batterij en de Distributor. En die zekering kun je eruit halen als je 100% spanningsloos wilt werken.
Dankjewel voor de info! Bedoel je hiermee nog een bijkomende zekering naast degene in de behuizing van de batterij en deze in de Distributor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-07 21:57
pmaene schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:54:
Ik overweeg om in onze woning een batterijsysteem te plaatsen en wilde jullie graag volgend ontwerp voorleggen.

Situatie

- Woning in Vlaanderen, aansluiting 3P+N 400V 32A.
- Bestaande PV-installatie van 6kWp in twee strings (11x en 4x 400Wp).

Daarnaast rijden we elektrisch en hebben we een dynamisch elektriciteitstarief. Doel van de installatie is om het eigenverbruik gevoelig te verbeteren (wagen staat overdag zelden voor de deur) en prijsverschillen te benutten. Tot slot zijn we ook onderhevig aan het capaciteitstarief en wensen we ons piekverbruik terug te dringen.

Ontwerp

- 3x Seplos Mason 280S 3.0
- 48x Eve LF280K v3

- 3x Victron Multiplus-II 48/5000/70
- 2x Victron Lynx Distributor
- 1x Victron Lynx Shunt VE.Can
- 1x Victron Cerbo GX

Verder plan ik onze bestaande enkelfasige omvormer te vervangen door een SMA Sunny Tripower 5.0/3AV/40.

Alle bekabeling zou uitgevoerd worden in 70mm2, zowel tussen de batterijen en de Distributor als van de Distributor naar de inverters. De Distributors zouden links en rechts van de Shunt geplaatst worden, waarbij de batterijen links aangesloten worden.

Voor de zekeringen was ik aan het kijken naar een LittelFuse MEGA 70V 200A voor elke verbinding in de Distributor.

Aan de AC-kant worden de inverters op AC-in verbonden met 4x 4mm2 en aangesloten op een 3P+N 25A automaat in de verdeelkast.

Voor het meten van het verbruik net wilde ik vertrouwen op de Cerbo GX en gegevens importeren van de P1 meter. Ook de SMA-inverter zou zowel uitgelezen als gestuurd moeten kunnen worden.

Vragen

- Van de batterijcellen zijn er versies met single en double-hole studs. Is er een specifiek voordeel aan de double-hole studs?
- Zouden jullie aanraden om schakelaars te voorzien tussen de batterijen en Distributor? Er lijken echter weinig modellen beschikbaar op deze spanning?
- De specificaties van de M8 en M10 versies van de Distributor en Shunt lijken identiek te zijn?
- Welke systeemzekering zouden jullie aanraden om in de Shunt te plaatsen?
- De huidige 30mA differentieel heeft een nominale stroom van 63A. Denken jullie dat dit nipt wordt voor de nieuwe situatie (32A + ~22A Victron + ~8A SMA)?
- Het zou geen probleem mogen vormen om op AC-out-1 een volledig aparte groep met enkele stopcontacten te voorzien?

Alvast hartelijk bedankt voor de feedback!
Wat is de reden dat je zo’n uitgebreid systeem wilt zetten? Ik zit in een vergelijkbare situatie en mijn drijfveer was vooral financieel en mijn eigen verbruik omhoog krikken. Je moet eens ernstig kijken naar hoeveel je over hebt per dag en hoeveel hiervan je naar een batterij kan wegschuiven. Als je die berekening doet kom je in weinig gevallen, slechts in hoge uitzondering uit op een batterij die groter mag zijn dan 15 kWh.
Zelfs 15 kWh is eigenlijk al te veel als je het afzet tegen de investering en het terugverdieneffect.

Ik ben uiteindelijk voor een enkele omvormer gegaan met slechts een Battery pack van 15 kWh, dat werkt prima en is omwille van de lage investeringskosten door zelfbouw op een handjevol jaar terug verdiend.

Door met drie omvormers te werken gaat het investeringsbedrag sterk omhoog laat staan dat je met drie à vier Battery packs werkt. Zelfs met een dynamisch tarief in België en de kost per kilowattuur om deze op te slaan in de batterij lijkt het mij niet rendabel. Uiteraard hoor ik het graag anders maar ik ben benieuwd naar je motieven en insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriver
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-07 22:15
Sorry voor de late reactie, dit weekend met de zwembad bouw bezig geweest.

RS6000 leveren te weinig vermogen. 1200 ampere batterij capaciteit en 3x100 ampere RS6000 is een scheve verhoudig.

Als veiligheidsmaatregel kan ik met een hager 440 overschakelen naar grid invoer en de complete Victron oplossing passeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:41
Beer070 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:23:
[...]

De Solaredge 10kw omvormer staat nog niet in dit overzicht. die leverde op dat moment ook 7kw op.
Ik krijg die Solaredge niet stabiel in dit overzicht dashboard. super irritant. Weet iemand waar dat aan kan liggen? Ik heb geen andere monitoring aanstaan, en ze zitten samen in hetzelfde netwerk...
Daar ben ik dus ook al een eeuwigheid mee aan het klooien, ook al contact gehad met Victron. Blijkbaar kunnen ze het rekensimmetje niet maken (of willen niet, de oplossing een victron goedgekeurde energiemeter extra ertussen zetten. Als je dan verschillende omvormers hebt wordt het een duur en kabelintensief klusje.
Heb je er wel op gelet dat je omvormer(s) aan de kritische kant 'vanzelf' terug schakelen/uitgaan als de Victron de frequentie omhoog gooit? (Dit is het scenario als de net zijde uitvalt en je omvormers vrolijk doorgaan en de Victron de energie niet kwijt kan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmaene
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
HyperBart schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Wat is de reden dat je zo’n uitgebreid systeem wilt zetten? Ik zit in een vergelijkbare situatie en mijn drijfveer was vooral financieel en mijn eigen verbruik omhoog krikken. Je moet eens ernstig kijken naar hoeveel je over hebt per dag en hoeveel hiervan je naar een batterij kan wegschuiven. Als je die berekening doet kom je in weinig gevallen, slechts in hoge uitzondering uit op een batterij die groter mag zijn dan 15 kWh.
Zelfs 15 kWh is eigenlijk al te veel als je het afzet tegen de investering en het terugverdieneffect.

Ik ben uiteindelijk voor een enkele omvormer gegaan met slechts een Battery pack van 15 kWh, dat werkt prima en is omwille van de lage investeringskosten door zelfbouw op een handjevol jaar terug verdiend.

Door met drie omvormers te werken gaat het investeringsbedrag sterk omhoog laat staan dat je met drie à vier Battery packs werkt. Zelfs met een dynamisch tarief in België en de kost per kilowattuur om deze op te slaan in de batterij lijkt het mij niet rendabel. Uiteraard hoor ik het graag anders maar ik ben benieuwd naar je motieven en insteek.
In de lente en zomer injecteren we momenteel typisch 20 tot zelfs 35 kWh per dag, wat aan de huidige tarieven niet veel meer opbrengt. Omwille van ons dynamisch energiecontract, beperk ik sinds kort de productie ook tot ons verbruik wanneer de injectietarieven negatief worden. Deze verliezen beginnen aardig op te lopen en zou ik graag opvangen met de batterij. Hetzelfde mechanisme zorgt ervoor dat de energieprijzen overdag vaak veel lager liggen dan 's nachts, wanneer we doorgaans onze wagen opladen.

Door een driefasig systeem met iets hoger vermogen te plaatsen, hoop ik ook ons piekvermogen terug te brengen. In uitzonderlijke gevallen zou dit ook toelaten om eens wat sneller te laden (al kan je dan natuurlijk ook gewoon naar een fast charger gaan ;)).

Ik ben het met je eens dat dit de terugverdientijd een pak langer maakt. Een groot voordeel van zelfbouw is voor mij het modulaire karakter: wanneer het zo ver is, kunnen de batterijcellen vervangen worden. Bij de commerciële (hybride) omvormers heb je verder voor dezelfde investering een fractie van de energiecapaciteit. Daarnaast moet de fabrikant de modules die je geplaatst hebt nog ondersteunen wanneer ze aan vervanging toe zijn. Tot slot hoeft het voor mij ook niet noodzakelijk positief uit te draaien, gezien ik me hier ook wel graag mee bezighoud :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:56
pmaene schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:50:
[...]

Dankjewel voor de info! Bedoel je hiermee nog een bijkomende zekering naast degene in de behuizing van de batterij en deze in de Distributor?
Eén zekering bij de batterij is voldoende. En die kun je dan losnemen als je 100% spanningsvrij wilt werken.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:07
scsirob schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Hier ongeveer 600W, waarvan ik 300W+ precies weet te staan. Homelab met 2x NAS, 2x VMWare ESXi, losse vSphere server, 2x Proxmox server met bijbehorende switches. Dat staat 24x7 aan.

De andere 300W is lastiger. Een koelkast, vriezer, TV op standby en een paar adaptertjes zullen het niet trekken. Wat wel veel over het hoofd gezien wordt is de CV pomp. Oudere pompen draaien 24x7 en verbruiken zomaar 50W+. Heb je vloerverwarmig? Nog zo'n pomp. Oudere mechanische ventilatie in huis? Weer 50W.
ik heb zo'n vloerverwarmingspomp schakelklok besteld en al binnen, maar nog geen tijd gehad om aan te zetten. Die ga ik komend weekend gelijk configureren en plaatsen. Bij ons staat die pomp ook 24x7 aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
nono_einstein schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:46:
[...]

Daar ben ik dus ook al een eeuwigheid mee aan het klooien, ook al contact gehad met Victron. Blijkbaar kunnen ze het rekensimmetje niet maken (of willen niet, de oplossing een victron goedgekeurde energiemeter extra ertussen zetten. Als je dan verschillende omvormers hebt wordt het een duur en kabelintensief klusje.
Heb je er wel op gelet dat je omvormer(s) aan de kritische kant 'vanzelf' terug schakelen/uitgaan als de Victron de frequentie omhoog gooit? (Dit is het scenario als de net zijde uitvalt en je omvormers vrolijk doorgaan en de Victron de energie niet kwijt kan)
Hoi, ik heb aan den lijve ondervonden dat de Victron's de frequency omhoog gooien en dat de SolarEdge netjes zegt: "ik mag niet meer opstarten". Ik heb dit volgens de handleiding ingeregeld en op een goed testmoment de aardlek omgegooid.

wat betreft de modbusTCP integratie ben ik ook een beetje teleurgesteld. Ik had verwacht dat dit redelijk ok zou kunnen werken. Weet iemand of er ook een manier is om een RS485 canbus integratie met SE te doen? Wellicht zou dat beter kunnen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 12:14
pmaene schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:50:
Ik had inderdaad graag de SMA-inverter en de bijhorende verliezen vermeden, maar het is helaas niet haalbaar om extra bekabeling naar de zonnepanelen te voorzien. Ik meende begrepen te hebben dat de Victron MPPT 450/100-200 een harde limit heeft van 450V, waar de string van 11 panelen regelmatig boven schiet.
Stel dat je de bekabeling wel kan leggen, dan is het altijd een optie om de string op te delen in 5 en 6 panelen. Met de Multi RS heb je meer dan zat PV MPPT's.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
pmaene schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:11:
[...]

In de lente en zomer injecteren we momenteel typisch 20 tot zelfs 35 kWh per dag, wat aan de huidige tarieven niet veel meer opbrengt. Omwille van ons dynamisch energiecontract, beperk ik sinds kort de productie ook tot ons verbruik wanneer de injectietarieven negatief worden. Deze verliezen beginnen aardig op te lopen en zou ik graag opvangen met de batterij. Hetzelfde mechanisme zorgt ervoor dat de energieprijzen overdag vaak veel lager liggen dan 's nachts, wanneer we doorgaans onze wagen opladen.

Door een driefasig systeem met iets hoger vermogen te plaatsen, hoop ik ook ons piekvermogen terug te brengen. In uitzonderlijke gevallen zou dit ook toelaten om eens wat sneller te laden (al kan je dan natuurlijk ook gewoon naar een fast charger gaan ;)).

Ik ben het met je eens dat dit de terugverdientijd een pak langer maakt. Een groot voordeel van zelfbouw is voor mij het modulaire karakter: wanneer het zo ver is, kunnen de batterijcellen vervangen worden. Bij de commerciële (hybride) omvormers heb je verder voor dezelfde investering een fractie van de energiecapaciteit. Daarnaast moet de fabrikant de modules die je geplaatst hebt nog ondersteunen wanneer ze aan vervanging toe zijn. Tot slot hoeft het voor mij ook niet noodzakelijk positief uit te draaien, gezien ik me hier ook wel graag mee bezighoud :).
Ik had vergelijkbare overwegingen, maar nog wel een oud (vast) energie contract met een draaischijfmeter. ik heb uiteindelijk voor een multi-rs Solar systeem gekozen omdat ik de extra strings kon gebruiken voor wat overgebleven panelen. Wel misschien inmiddels spijt van dat ik maar 1x16kwh accu heb genomen. wellicht dat ik nog ergens wat budget vind om er eentje bij te plakken, hoewel het financieel op dit moment volkomen nutteloos is. Aan de andere kant is het fijn als het systeem als geheel 'gewoon klopt'. Er iets van leren en snappen wat de overwegingen zijn vind ik ook belangrijk. Hierbij helpt tweakers als platform ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:03
Hi all daar was ik weer.
Ik was/ben een hele eind met balanceren van de batterijen ik was aan het ontladen om de cyclus af te maken maar het ontladen is gestopt met nog 26% in de batterij jk bms zecht nog 51.v beschikbaar en laagste cel is 3.225.
Ik heb er een foto bij gedaan van de huidige instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BET2A_OCKVEXuz-M9k4tGiwG96E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVqTVsg2b7Mtq8v4AahPJlYG.jpg?f=fotoalbum_large
In vixtron heb ik bij ess ontladen tot 10% staan.
Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt

Nog een aanvulling de leverancier van de victron zegt dat ik pylontech moet gebruiken als can protocool...

[ Voor 44% gewijzigd door Oner001 op 21-07-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:56
Oner001 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:55:
Hi all daar was ik weer.
Ik was/ben een hele eind met balanceren van de batterijen ik was aan het ontladen om de cyclus af te maken maar het ontladen is gestopt met nog 26% in de batterij jk bms zecht nog 51.v beschikbaar en laagste cel is 3.225.
Ik heb er een foto bij gedaan van de huidige instellingen.
[Afbeelding]
In vixtron heb ik bij ess ontladen tot 10% staan.

Alvast bedankt

Nog een aanvulling de leverancier van de victron zegt dat ik pylontech moet gebruiken als can protocool...
Wat zijn je settings voor de inverter in de Multiplus?
Kun je met VEconfigure zien.

PS. Dezelfde vraag heb je ook in het “het grote Victron aansturing topic” uitstaan.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:06
Het lukt mij dus niet om de 2 meters als PV opbrengst in te stellen en de andere als hoofdaansluiting.
Iemand een idee waar ik moet kijken. Want ik zoek denk ik op de verkeerde plek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjqDOe-4VB8LAX1cYI_RG9DRT9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHGYZA7gVIFnJE6FSTcOVx4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYjYYt13Y9UpwehcvV0fqp8UhNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZcb9XE1TSwcnGjuL1CFnn3r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07 21:22
blaaspijp schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:17:
Het lukt mij dus niet om de 2 meters als PV opbrengst in te stellen en de andere als hoofdaansluiting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb beide solar meters via VictronConnect ingesteld als solar.
De cerbo herkende ze hierna automatisch correct

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Iemand vroeg dit laatst, maar ik kan de post niet meer vinden.
Sinds release v1.25 kan de Multi-RS Solar 1 fase in, 3 fase out volgens de release notes:

v1.25 – 30 June 2025

Changes applying to Inverter RS and Multi RS only:
- Add warning #76: shown when the inverter shuts down during operation due to insufficient inverters in the group.
- Increase AC PV inverter stop frequency to 53.2Hz.

Changes applying to 3 phase configurations and/or parallel configurations only:
- Add 'Switch phases as group' configuration, allowing configurations like 1 phase in and 3 phase out.
- Various improvements to make the 3-phase system behave as a single device.

...
Is er iemand die v1.25 al geprobeerd heeft? ik ben geen fan van als eerste een nieuwe versie voor een primaire levensbehoefte proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 12:14
blaaspijp schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:17:
Nog iets verder doorklikken. In het Engels:
Settings => Device => [NAAM] => Role => PV Inverter

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-07 17:49
MJ de Bruijn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Van de Grid meter naar de Victrons EN van de Victrons naar de groepenkast minimaal 6mm². Indien grotere lengte beter 10mm².
Wat is grotere lengte? hoeveel meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
agraaff schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:36:
Wat is grotere lengte? hoeveel meter?
Die vraag (en de discussie daaromtrent) komt regelmatig terug.
Het energiebedrijf brengt een kabel van 10mm2 van de straat je huis binnen. Ik heb inmiddels begrepen dat ook hier uitzonderingen zijn.
Als het goed is is de verbinding in je groepenkast van de hoofdschakelaar naar je onderverdeler uitgevoerd in 6mm2.
Door zo'n 6mm2 gaat dus al het volle vermogen van het huis. Dat zal niet vaak voorkomen en niet lang duren. Dan is 6mm2 voldoende.
Als je Victrons hebt en zonnepanelen dan zal het volle vermogen veel vaker bereikt worden en (vooral!) veel langer aanhouden. Dan moet de kabel z'n warmte kwijt. De keuze hangt dus mede af van de plaatsing, de mogelijkheid tot koeling en de maximale capaciteit. Ingraven: altijd 10mm2.
Als je echt een getal wilt, ik leg de grens bij 2 meter heen en 2 meter terug, niet ingebouwd.
Maar, maak je eigen afweging op basis van je inschatting van belasting, vermogen, locatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Duidelijk, bij mij gaat het uit de meterkast de kruipruimte in en maar de garage, daar omhoog. Al snel 8 meter van meterkast hal naar schakelkast in de garage. Zonnepanelen zitten al aangesloten in de meterkast (enphase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Laatst online: 10:21
Ik moet een meter of 6 van de meterkast naar de schuur. Had eerst een 6mm kabel in gedachten maar als ik toch ga graven is 10 ook prima.

Moet ik voor een 1 fase aansluiting dan de 2 ader versie hebben? Zoals deze YMVK-AS grondkabel 2X10 en dan de aardlitze gebruiken voor het aarden met een adereindhuls er op.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Nu online
jvanderkroon schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:38:
Moet ik voor een 1 fase aansluiting dan de 2 ader versie hebben? Zoals deze YMVK-AS grondkabel 2X10 en dan de aardlitze gebruiken voor het aarden met een adereindhuls er op.
Kabel zou kunnen.
Tip: Overweeg meteen een drie-fase kabel in te graven (toekomstbestendig).
Tip-2: Voeg meteen twee ethernet kabels toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
en een loze pijp voor je weet nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
agraaff schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:39:
en een loze pijp voor je weet nooit.
Of sowieso een buis plaatsen waarin alle kabels opgenomen kunnen worden.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Kabel zou kunnen.
Tip: Overweeg meteen een drie-fase kabel in te graven (toekomstbestendig).
Tip-2: Voeg meteen twee ethernet kabels toe.
Ik moest de kabel tussen loze muren oa achter de wc langs frommelen en heb toch maar voor 3 fase 5x6mm2 gekozen met een 3x25A aansluiting. Weliswaar 14 meter, maar 5x10mm2 was helemaal niet handelbaar en had ik er niet in gekregen, laat staan in nette buizen.
Wat betreft gebruik haal ik niet veel meer dan 12kw verdeeld over 3 fases en dan maximaal 4 uur per dag. Op 25 A levert dit een verlies op van 0.5% of te wel 60 watt verdeeld over 14 meter.
Overigens, als je gaat graven en jou houdt niet van vieze handen, overweeg een stevige buis of 2 en blaas daar de kabels doorheen. Dan is 5x10mm2 ook nog een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Als je toch gaat graven en een buis aanbrengt. Dan kan je een gewone installatie kabel aanbrengen ipv van een grondkabel. Dit is een stuk soepeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:19
sandergar schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Of sowieso een buis plaatsen waarin alle kabels opgenomen kunnen worden.
Ik zou als ik zou moeten graven door de tuin een mantelbuis nemen van 50+mm. Dan kan je altijd nog UTP kabels etc er door heen trekken. Ook als je het in je kruipruimte gaat leggen is dit best handig. Ondertussen heb ik heel wat kabels naar de kruipruimte liggen allemaal in 19mm installatie buis. Achteraf, als ik wist hoeveel kabels ik in de afgelopen tijd door de kruipruimte zou gaan trekken, had ik direct een mantelbuis gepakt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:20

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:54
Ik heb een vraag die ik zelf nogal stom vind maar ik kom er niet uit dus hoor het graag van een van jullie:
ik heb een Victron MultiPlus-II GX 3000 en heb geen idee hoe ik bij de aansluitingen kom want ik begrijp niet hoe ik de deksel aan de onderkant open krijg. Heb online wat gezocht maar daar kom ik allemaal net iets andere behuizingen tegen waarbij je eenvoudig de schroeven los kunt draaien en het deksel verwijderen maar bij mij zitten de schroeven gedeeltelijk verscholen achter de plastic kapjes en kom je met een schroevendraaier niet voldoende bij de schroeven om ze los te kunnen draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un-G_plQhYLHYoCBdbYfxftgTp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7kIOAzWGL7GgZwV8m0vfekb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dBsxT2-hi-EnulD_op2ggOjb_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NW83Ych0GJ7x0gK48F2Q2uN3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:20
misja schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:13:
Ik heb een vraag die ik zelf nogal stom vind maar ik kom er niet uit dus hoor het graag van een van jullie:
ik heb een Victron MultiPlus-II GX 3000 en heb geen idee hoe ik bij de aansluitingen kom want ik begrijp niet hoe ik de deksel aan de onderkant open krijg. Heb online wat gezocht maar daar kom ik allemaal net iets andere behuizingen tegen waarbij je eenvoudig de schroeven los kunt draaien en het deksel verwijderen maar bij mij zitten de schroeven gedeeltelijk verscholen achter de plastic kapjes en kom je met een schroevendraaier niet voldoende bij de schroeven om ze los te kunnen draaien.
[Afbeelding][Afbeelding]
Is dit niet de versie waarbij je de schroevendraaier schuin moet houden?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blaaspijp
Je probeerd een geïsoleerde schroevendraaier te gebruiken
Die komt niet diep genoeg omdat die schuin staat.
Gewoon een normale PZ2 of PH2 gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:51
Gisteren mijn relais vervangen voor een variant die beter geschikt is voor continu activering. Oude werd naar active koeling 65c en zonder zelfs rond de 100c ( dat is niet aanraak veilig), nieuwe (met omgevingstemperatuur van 22c ) z'n 33c en dat zonder actieve koeling.
Kost wat maar dan heb je ook wat ;)

Mijn Victron MultiPlus-II GX 3000 heeft geen verzonken schroeven :? Welke is dan het nieuwe of oude model met of zonder verzonken schroeven?

[ Voor 18% gewijzigd door The-Source op 22-07-2025 16:59 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
Dank voor de reactie. het gaat zo moeilijk dat ik er vanuit ging dat ik iets over het hoofd zag nu maar gewoon doorgedraaid ondanks het slippen van de schroevendraaiers. zowel PZ als PH passen niet goed en je maakt dus ook nog iets van een hoek dus ik vind dit een heel beroerde sluiting.
Maar de kap is er af heel blij. Misschien kan ik wat betere schroeven vinden (inbus).
Geen idee of dit een nieuw model is of juist oud. Heb hem net binnen, mijn serienummer is: HQ2507U63UN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Ik zou een passende schroevendraaier gaan zoeken. En in de juiste hoek proberen te gebruiken.
Deze schroeven zitten er netjes in en kunnen er na los maken niet uit vallen. Als je deze schroeven vervangt maak je meer stuk dan goed denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-07 20:23
misja schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:21:
Dank voor de reactie. het gaat zo moeilijk dat ik er vanuit ging dat ik iets over het hoofd zag nu maar gewoon doorgedraaid ondanks het slippen van de schroevendraaiers. zowel PZ als PH passen niet goed en je maakt dus ook nog iets van een hoek dus ik vind dit een heel beroerde sluiting.
Maar de kap is er af heel blij. Misschien kan ik wat betere schroeven vinden (inbus).
Geen idee of dit een nieuw model is of juist oud. Heb hem net binnen, mijn serienummer is: HQ2507U63UN
Deze omvormer lijkt mij een nieuw model, hij is gemaakt in week 7 van 2025

Accu: 3 Fase Victron Multi RS Solar 19,6 kWh Pylontech, PV: 7,7kWp Solaredge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
blaaspijp schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:08:
Ik zou een passende schroevendraaier gaan zoeken. En in de juiste hoek proberen te gebruiken.
Deze schroeven zitten er netjes in en kunnen er na los maken niet uit vallen. Als je deze schroeven vervangt maak je meer stuk dan goed denk ik
Het is wat vaag: PH past iets beter dan PZ (denk ook dat het PH is) maar PH1 is te klein en PH2 te groot.
Verder zitten de plastic kapjes beetje uit het center waardoor de schroef moeilijk draait.
En als laatste is dus de hoek van de ruimte waar je je schroevendraaier in de plastic kapjes steekt anders dan de hoek waaronder de schroeven in de MultiPlus gaan waardoor je de schroevedraaier niet recht in de schroef kunt steken. Helaas komt het op een foto niet over dus kan het niet laten zien.
Alles bij elkaar erg moeizaam maar nu hij los is is wel duidelijk dat dit de manier is om hem los te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Ik heb redelijk dezelfde kapjes op de Multi RS. Het is soms even zoeken wat de juiste hoek is.
Ik verwacht inderdaad dat het een PH2 is omdat Victron een Nederlands merk is zullen ze niet JIS gebruiken.
Zelf gebruik ik vaak de verlengde PH2 bit in mijn elektrische schroevendraaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:21
SkiFan schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:33:
Ook even melden hier, ik heb de Victron integratie voor Home Assistant werkend, maar die integratie weigert om m'n Victron 450/100 MPPT te zien. Dit terwijl hij prima werkt en ook zichtbaar is in VRM. Waar moet ik naar gaan kijken om dat ding in die integratie te vinden?[Afbeelding]

Die Victron VM3P-75CT hangt nog in de onderverdeler van de kelder, niet in de hoofdmeterkast, maar doordat ik een gedeelte van m'n solar (of eigenlijk, nu het grootste deel) mis, ziet dat er in Hass zo uit:

[Afbeelding]
Omdat hier geen respons op kwam, even de oplossing. Blijkbaar was de versie van de MQTT integratie niet compatibel met de laatste versie van Home Assistant. Gisteravond een update van de integratie geïnstalleerd en nu werkt het wel.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:19
Ik ben even nieuwsgierig hoe je precies aan de 10mm^2 komt, dit lijkt mij eerlijk gezegd wat aan de zware (en dure) kant.
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:36:
[...]
Als het goed is is de verbinding in je groepenkast van de hoofdschakelaar naar je onderverdeler uitgevoerd in 6mm2.
Groepenkasten zijn meestal 40A en worden tegenwoordig idd met 6 mm2 bedraad.
Door zo'n 6mm2 gaat dus al het volle vermogen van het huis. Dat zal niet vaak voorkomen en niet lang duren. Dan is 6mm2 voldoende.
Meeste hoofdzekeringen zijn 25A dus over het algemeen zal er niet meer dan 25A door de kast gaan. Eventuele zonnegroepen kunnen dit verhogen, maar als je het netjes doet zal de zonnegroep voor een aparte 40A automaat gemonteerd moeten worden, zodat de maximale stroom in de groepenkast nooit hoger dan 40A wordt.
Als je Victrons hebt en zonnepanelen dan zal het volle vermogen veel vaker bereikt worden en (vooral!) veel langer aanhouden. Dan moet de kabel z'n warmte kwijt. De keuze hangt dus mede af van de plaatsing, de mogelijkheid tot koeling en de maximale capaciteit. Ingraven: altijd 10mm2.
Nu ben ik je kwijt. De vraagsteller geeft aan dat hij de Victrons gaat afzekeren met 25A, dan is 6mm2 toch ruim genoeg bemeten? Zelfs met 30m kabel door de grond?
https://acdesigner.app/ka...ase=3fase&aantal=1&izo=Io
Of zie ik nu iets totaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:19
Geim schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:19:
Nu ben ik je kwijt. De vraagsteller geeft aan dat hij de Victrons gaat afzekeren met 25A, dan is 6mm2 toch ruim genoeg bemeten? Zelfs met 30m kabel door de grond?
https://acdesigner.app/ka...ase=3fase&aantal=1&izo=Io
Of zie ik nu iets totaal verkeerd?
Ja 25A per fase. In de calculatie die jij net doorstuurt rekent die met 25 A over 3 fases. Als je het dan zet op 1 fase geeft die wel 10mm2 aan. Als je het huis echt volle bak met 25 A per fase dus 75A totaal (17 kW) trekt dan kan ik bij deze afstanden de 10mm2 begrijpen. Maar dan zit je wel echt aan het maximale van wat er kan en of je dat ooit gaat doen in je huis...

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
Ik krijg graag ook advies over gebruik van de rekentool om de dikte van de kabels van en naar een Multiplus-II te berekenen. Ik ga de Multiplus gebruiken als backuppower geen plek voor solar dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Achter de AC out2 heb ik 2x 16A groep die dus in geval van grid uitval aan blijven. Ik heb 5000W accu dus zal in geval van uitval geen zware apparaten meer gebruiken maar als het grid aanwezig is kan er uiteraard wel meer gebruikt worden (door de Multiplus heen). Ik heb een hoofdzekering van 25A dus in mijn geval hoeven de kabels van en naar de multiplus niet meer dan 25A aan te kunnen (ook al zitten er 2 16A groepen achter). Het gaat om 6m van groepenkast naar Victron en 6m v.v. Wat ik me afvraag is moet ik in de calculator die twee als onafhankelijke kabels zien of moet ik de lengtes optellen en rekenen met 12m i.p.v. 6m? In het ene geval moet ik 6mm2 gebruiken in andere geval voldoet 4mm2. De prijs maakt op deze lengtes niet uit maar ik ben bang dat ik moeite ga krijgen om de 6mm2 op de juiste plek te krijgen omdat hij mogelijk te stug is en ik misschien wat te krappe bochten moet maken.
Hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Nu online
De discussie over de kabeldikte is vele malen op meerdere plaatsen gevoerd. Doe onderzoek en maak je eigen afwegingen.
Het energiebedrijf gebruikt (waar ik woon) 10mm². Blijkbaar na een afweging. Als het met minder kon zouden ze veel geld besparen.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste