pmaene schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:54:
Ik overweeg om in onze woning een batterijsysteem te plaatsen en wilde jullie graag volgend ontwerp voorleggen.
Situatie
- Woning in Vlaanderen, aansluiting 3P+N 400V 32A.
- Bestaande PV-installatie van 6kWp in twee strings (11x en 4x 400Wp).
Daarnaast rijden we elektrisch en hebben we een dynamisch elektriciteitstarief. Doel van de installatie is om het eigenverbruik gevoelig te verbeteren (wagen staat overdag zelden voor de deur) en prijsverschillen te benutten. Tot slot zijn we ook onderhevig aan het capaciteitstarief en wensen we ons piekverbruik terug te dringen.
Ontwerp
- 3x Seplos Mason 280S 3.0
- 48x Eve LF280K v3
- 3x Victron Multiplus-II 48/5000/70
- 2x Victron Lynx Distributor
- 1x Victron Lynx Shunt VE.Can
- 1x Victron Cerbo GX
Verder plan ik onze bestaande enkelfasige omvormer te vervangen door een SMA Sunny Tripower 5.0/3AV/40.
Alle bekabeling zou uitgevoerd worden in 70mm2, zowel tussen de batterijen en de Distributor als van de Distributor naar de inverters. De Distributors zouden links en rechts van de Shunt geplaatst worden, waarbij de batterijen links aangesloten worden.
Voor de zekeringen was ik aan het kijken naar een LittelFuse MEGA 70V 200A voor elke verbinding in de Distributor.
Aan de AC-kant worden de inverters op AC-in verbonden met 4x 4mm2 en aangesloten op een 3P+N 25A automaat in de verdeelkast.
Voor het meten van het verbruik net wilde ik vertrouwen op de Cerbo GX en gegevens importeren van de P1 meter. Ook de SMA-inverter zou zowel uitgelezen als gestuurd moeten kunnen worden.
Vragen
- Van de batterijcellen zijn er versies met single en double-hole studs. Is er een specifiek voordeel aan de double-hole studs?
- Zouden jullie aanraden om schakelaars te voorzien tussen de batterijen en Distributor? Er lijken echter weinig modellen beschikbaar op deze spanning?
- De specificaties van de M8 en M10 versies van de Distributor en Shunt lijken identiek te zijn?
- Welke systeemzekering zouden jullie aanraden om in de Shunt te plaatsen?
- De huidige 30mA differentieel heeft een nominale stroom van 63A. Denken jullie dat dit nipt wordt voor de nieuwe situatie (32A + ~22A Victron + ~8A SMA)?
- Het zou geen probleem mogen vormen om op AC-out-1 een volledig aparte groep met enkele stopcontacten te voorzien?
Alvast hartelijk bedankt voor de feedback!