pc_freak1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:48:
[...]
dankjewel voor deze tip.
even hardop denken vanuit mij:
- huidige piek terug te vinden in homeassistant (waarmee ik mijn p1 meter uitlees) is 6kW
- theoretische piek huidig (alle apparatuur die ik heb op vol vermogen) is 15kW
- bij toevoegen autolader komt daar dan 11kW bij wat de Pmax 25kW maakt
- huidg PV vermogen is 4kWp op AC (limiet omvormer) (16x 400 Wp panelen (4x NO 12x ZW ivm ligging dak))
- bijplaatsen op schuur en veranda mogelijk 5 of 6 panelen van 400 Wp die dan victron DC gekoppeld zouden zijn. dus bij 6 panelen theoretische extra 2,4 kWp aan opwek
- huisaansluiting kan leveren: 3x 25A = 17kW
- eerste idee om 3x een mutliplus II 5kW variant te nemen, zou 15kW dus kunnen leveren zolang de voorraad in de batterij strekt
- bij ideale faseverdeling maakt dat op midzomerdag aan maximaal beschikbaar AC vermogen: 17+4+15=36kW
- realistischer is victron + huisaansluiting = 17+15 = 32kW max
in de realisatie/compromis dat de autolader wat terugregelt bij maximaal verbruik vanuit huis, lijkt me dat 3x een multiplus II 5000 prima past?
sowieso is het plan om de autolader wanneerd ie komt aan de AC-in zijde te hangen, zodat deze uitvalt bij grid uitval.
huis ben ik van plan om aan de AC-out1 te hangen ivm de noodstroom mogelijkheid, al komt dat weinig voor denk ik.
schiet er gerust op als ik nog iets over het hoofd zie

liever nu dingen wijzigen dan straks een duur oepsie.
De hoogste waardes haal je uit de metingen die over minimaal een jaar genomen zijn.
Je moet niet van de theoretische vermogens in som uitgaan, wel van gelijktijdigheid en die waarde haal je uit de (hoogstbereikte) ‘powerflows’ per fase in je huis.
Dat zal allemaal best wel meevallen, hier heb ik wel eens een piek gezien van 7kW op een enkele fase, de 25A C hoofdzekering belast ik met terugleveren vaak met 7kW, ze warmen iets op.
Dan zou je nog de hoogst gemeten dagcapaciteit kunnen nakijken, neem die mee voor de grote van je initiële opslag, vermenigvuldigd met het aantal dagen dat je graag zou willen overbruggen.
Houdt er rekening mee dat 5000VA geen 5000watt continue is dat dit model kan leveren.
Bijvoorbeeld, 5kVA*pf 0,87 is 4.3kW en als ze warm lopen dan regelt de mp2 terug in vermogen.
Als je op basis van PV vermogen je systeem kiest is de 3x5000VA een prima oplossing, als dat de primaire insteek is om geen enkele PV opwek naar het grid op te laten gaan.
Als de omvormer een enkelfase is, dat vermogen krijg je wel, na aftrek van huisverbruik, via een enkele 5000VA verwerkt met 70A laden en zo niet dan verrekend het systeem dat tussen de fases.
Je kunt ook al wat optimalisatie doen in je meterkast door de fase met de hoogste piek en of de meeste activiteit te voorzien van de PV omvormer aansluiting, als dat niet al is gedaan.
Is het een drie fase omvormer dan maakt het niet uit.
De EV aanschaf wat je noemde geeft me wel eerder het idee dat je beter af bent met 8000VA Multiplussen.
**
Als ik het eigen systeem met 3x8000VA als voorbeeld mag nemen dan levert het met actieve koeling (airco) in de ruimte op vollast echt max ca 21kW, dat is niet 24kW, dat is een pf van 0,875.
De VA is de relatie spanning stroom en je hebt de pf factor van ca 0.8 / 0.9 dan blijft er minder over aan vermogen dat je kunt gebruiken.
Laden met de 8000VA lukt met rondom de 5kW vermogen naar de packs per MP2.
**
Slecht weer met weinig PV opwek maar wel met goedkope 4 uren * 15kW geeft je een volle 60kWh batterij voor die dag en kun je het huis en eventueel EV voorzien tegen goedkoop tarief
Veel opslag is niet alleen interessant als je veel PV vermogen hebt maar ook aantrekkelijk om de uren laag tarief naar je opslag te duwen die als overbrugging van minder fijne uurtarieven dient.
Vooral die strategie is interessant nadat de saldering er niet meer is.
Mocht je dan nog kWh over hebben omdat je huis niet zoveel verbruikt kun je ook nog tegen hoger tarief injecteren zolang de saldering loopt, ook dat gaat met een 8000VA wat makkelijker.
Je steekt er wel wat tijd in, maar dat is ook de ‘hobby’ zoals het veelal genoemd wordt.
[
Voor 5% gewijzigd door
Ersus op 07-07-2025 17:33
. Reden: ** toegevoegd ** ]
17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.