Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 21 ... 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:00
Ik zit ook erg te puzzelen met de Multi RS. De keuze zou hier voor van omdat de Multiplus een enigszins verouderd product is.
De Multi RS is zonder aparte dongle instelbaar.
Lichter, stiller en efficiënter.

Ik zat wel te kijken naar 48 of 64 kWh accupack.
Dit om de mijn auto savonds te kunnen laden met goedkope stroom uit de middag.

Ben dus zeker geïnteresseerd in de zaken welke jij tegenkomt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
De DESS zit volgensmij in de cerbo en niet in de Multi RS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:32
blaaspijp schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:04:
Ik zit ook erg te puzzelen met de Multi RS. De keuze zou hier voor van omdat de Multiplus een enigszins verouderd product is.

Ik hoop dat de accuprijzen nog wat gaan zakken, en dat het over 1-2 jaar rendabeler wordt om 64-128kwh (of meer) aan te sluiten.
Ik mag in een rijtjeshuis geen EV opladen vanuit eigen stroom, dus die vlieger gaat voor mij niet op helaas. Bedenk wel dat je waarschijnlijk 10-20% rendement verlies hebt met de stappen zo’n->accu->auto. En de accu’s hebben na 8000 cycles nog maar 70% over.
Ik had eigenlijk de 6-8kw piek capaciteit nodig door de extra zonnepanelen vandaar dat ik de beslissing nu maak om te implementeren. Ik ga denk ik nog wel extra omschakelaars maken om solaredge, kritieke vraag en normale vraag onafhankelijk te kunnen schakelen tussen ac-out en de oorspronkelijke grid aansluiting. Dan kan ik aanpassingen maken zonder dat het hele huis plat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Momenteel kan je btw terugvragen over je aanschaf. Ik vraag mij af of de accus op korte termijn meer dan 20% goedkoper gaan worden. De accu productie is wereldwijd best goed op gang gekomen.
Eventuele handels beperkingen en stijgingen in gas en olie prijs kunnen de prijs nog weer opdrijven.
Ben nu eerst aanpassingen aan mijn garage aan het doen (isoleren en brandwerende bekleding)
Daarna komt de accu.

Voordeel van de Multi RS is ook dat deze in doorvoer modus kan staan als je aanpassingen aan de configuratie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGY_ibfSONKhlInHAzk4NgJ0Lyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCspCds6yLrt74ukuLWAEVnr.jpg?f=fotoalbum_large

Zo wil ik het gaan maken.
Afstand garage naar meterkast is 3 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
blaaspijp schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:16:
Momenteel kan je btw terugvragen over je aanschaf. Ik vraag mij af of de accus op korte termijn meer dan 20% goedkoper gaan worden. De accu productie is wereldwijd best goed op gang gekomen.
Eventuele handels beperkingen en stijgingen in gas en olie prijs kunnen de prijs nog weer opdrijven.
Ben nu eerst aanpassingen aan mijn garage aan het doen (isoleren en brandwerende bekleding)
Daarna komt de accu.

Voordeel van de Multi RS is ook dat deze in doorvoer modus kan staan als je aanpassingen aan de configuratie doet.
Voor de 0% btw heb je volgens mij wel een dynamisch contract nodig, goed om op te letten. Aan de andere kant, als je eigen gebruik wordt opgevangen met de accu’s en je kan de komende 500+ dagen 15 cent / kwh / dag verdienen/besparen dan ben je al een heel eind op weg om de accu af te betalen. De prijs lijkt nu 1300-2000 euro voor 16kwh in accu aanschaf -> 80-125 euro/kwh, dus ik snap de overweging.

Ik zie dat je ook voor de victron bms500 kiest. Heb ik ook gedaan, maar ben nog niet heel erg overtuigd. Nu vooral vanuit een stuk nieuwsgierigheid en extra veiligheid. Mag ik vragen wat jouw overwegingen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Het is voor mij een extra stukje monitoring en veiligheid. Ook goed om de vrouw te overtuigen.
In principe doet de bms uit de accu voldoende.
Met de smartBMS kan je gelijktijdig de accus monitoren en afschakelen.
Ik vind het ook wel prettig om een Victron device te hebben die het monitoord en kan ingrijpen.
De accu blijft natuurlijk Chinees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben12
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-07 18:29
ben12 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:40:
Hallo iedereen, Ik lees al een tijd mee op tweakers over het victron mp ii systemen en al hele tijd bezig met onderzoeken en opstellen van een ontwerp voor mijn eigen situatie, Ik heb uiteindelijk een ideetje opgebouwd voor een zelfgebouwd opslagsysteem om optimaal gebruik te maken van mijn zonne-energie. Momenteel heb ik een Huawei 10kW-omvormer in gebruik, maar de bijhorende batterijen zijn helaas erg prijzig. Daarom ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Mijn voorkeur is om zelf op te bouwe(naar het mogelijke) en het pas in gebruik nemen na goedkeuring door een erkende keurder.

Ik voeg een schema toe van mijn opstelling (de meeste onderdelen bestaan al in de praktijk):

EV-charger + Victron MultiPlus II Setup

Alles wat u ziet in het schema is reeds geïnstalleerd en goedgekeurd, met uitzondering van de volgende onderdelen:

1. Het extra verdeelbord dat ik wil plaatsen in de garage, inclusief de verbinding tussen de hoofddifferentieelschakelaar en de automaat in het garageverdeelbord (hierover heb ik twijfels of mijn aanpak correct is).

2. De Victron-omvormers (3x 3000VA) of (2x 5000VA) en ESS-opslag (2x 15kWh, merk nog niet gekozen), die in de garage zullen worden geplaatst (afstand: ca. 10 meter van de meterkast).

3. De EV-lader, die binnenkort aangesloten wordt.

Mijn vragen aan u

Is dit plan technisch haalbaar?

Ziet u fouten of zaken die ik beter anders aanpak?

Kan de DTSU666-H energiemeter en de Victron 3P75CT storingen veroorzaken als ze beide worden aangesloten aan het begin van dezelfde kabels net na de hoofddifferentieelschakelaar?

Is het voldoende om de drie omvormers te beveiligen met één 4-polige automaat, of beveiligt men ze beter elk afzonderlijk

Voor de beveiliging van de 48V 300Ah ESS-batterij wil ik een Victron Lynx gebruiken. Is dit veilig genoeg, of raadt u een ander systeem aan?

Kan ik de Victron 3P75CT direct aansluiten aan de hoofddifferentieelschakelaar, of vormt de afstand van ongeveer 10 meter tot de Victron-omvormers een probleem voor een correcte werking?
[Afbeelding]

Alle feedback is welkom. Ik leer graag bij en wil dit project zo veilig en efficiënt mogelijk uitvoeren.

Alvast bedankt!
Mocht er iemand tips hebben over bovenstaande hoor ik het graag vooral over de werking tussen de 2 energie meters van huawei en victron :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Is de Huawei energiemeter verplicht? Voor inzicht in je verbruik kan je ook 2 Victron meters gebruiken, dan zie je de energie netjes in je Cerbo.
De overtollige stroom van je Huawei kan je opslaan in je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben12
De Huawei energiemeter is nodig voor de load balancing van de EV lader anders kon ik hem eruit halen in dit geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Ik heb ook een balancer voor mijn laadpaal. Als dat echt een probleem wordt dan heb ik nog de keuze om de 1 in de meterkast en de ander in de garage te plaatsen. Dan zit er iig 5 meter kabel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben12
blaaspijp schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:13:
Ik heb ook een balancer voor mijn laadpaal. Als dat echt een probleem wordt dan heb ik nog de keuze om de 1 in de meterkast en de ander in de garage te plaatsen. Dan zit er iig 5 meter kabel tussen.
Als ik het goed begrepen heb, is wat ik in mijn gedeelde schema heb gedaan eigenlijk is goed, toch? Ik had ook overwogen om mijn meter aan te sluiten op de kabels die van de grid-diff-schakelaar naar het verdeelbord in de garage lopen, maar ik was bang dat dit zou conflicteren tussen die twee, aangezien beide systemen strijden om de overschot. De bedoeling is dat het Victron-systeem de ESS overdag laadt, wanneer we niet thuis zijn. De EV-lader zal dan inactief zijn en pas vanaf 17:00 uur gaan laden, dan is de ESS tegen die tijd al opgeladen. Ik heb de trainingen van de Victron Energy Professionals gevolgd, en volgens hen is de 3P-CT75 niet nodig als ik de Huawei direct op de Victrons aansluit, dus dat is ook een mogelijkheid. Alleen wordt het dan misschien wat complexer met die DTSU-666-H. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWwALJmSGQgR4wNM208Ek6fAOCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hSPIgfXcNHS90Cis5a97bace.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ben12 op 29-06-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Ik zie een paar dingen.
Je pakt stroom voor de MP2 voor je hoofdschakelaar. Dit zou ik niet doen. Men verwacht namelijk dat alle stroom er af is al de hoofdschakelaar uit is.
Dan teken je de Victron meter bij de cerbo in de buurt. Die zou ik naast je hoofdaansluiting tekenen en daar ook zijn voeding vandaan laten halen.
Verder is het MP2 systeem alleen met AC-IN verbonden. En zit er geheel geen AC-load achter de MP2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben12
Klopt wat u zegt, ik zie het nu pas. Ik heb het inmiddels aangepast en hoop dat het nu wel in orde is. De 3P-CT75 had ik in eerste instantie bewust daar geplaatst, maar ik had al een voorgevoel dat het niet correct was. De reden is, zoals ik eerder al aangaf, de angst voor een conflict tussen de werking van de VE-energimeter en die van Huawei.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz1Q67SaWZeSKX2-QQArrsskikk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0XMWGq724WGSWzACJF3vq9e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmenD
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-07 08:51
@Beer070: Heb je een link naar de door jou geraadpleegde handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:08

pvg

pvg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:45:
Vraag over Victron ESS icm Solaredge PV + EV-lader: iemand ervaring met het volgende?

Siruatie:
- 3f grid
- 1f Victrom ESS (MP2 5000 + VM-3P75CT)
- Alle loads op AC in
- Solaredge 3f PV met EV lader en inline meter

De systemen werken prima afzonderlijk, maar… EV laden van overtollig PV geeft een instabiele regeling. EV begint te laden boven de 4.2kW PV overschot, maar als de zon even weg valt, springt de Victron bij en begint te ontladen. Als vervolgens de zon terugkomt, kan het zijn dat het ESS blijft ontladen. De 2 regelingen zitten elkaar dus in de weg.
Iemand dit al een keer opgelost? (Zonder de EV lader te vervangen door een van Victron en zonder eigen hack brouwsels in software.) Evt met een extra meter op EV lader??

Edit: Of iets in nodered maken? Bijv. de victron modus in alleen laden zetten als er meer dan 4kW PV opbrengst is (dan zou de EV lader kunnen gaan laden, maar zou er dus geen hulp van ESS nodig moeten zijn). Dan blijven de systemen onafhankelijk van elkaar en draait het gewoon op de GX. Hmm. Misschien maar ‘ns nodered gaan leren…

Bovenstaand probleem treedt waarschijnlijk op met elke niet-Victron EV-lader die op surplus PV laadt.
Opgelost: nodered geinstalleerd en een flow gemaakt die het volgende doet:
- Als PV > 4140W --> Inverter uit, alleen charger aan.
- Als PV < 3500W --> Inverter en charger aan. (640W hysteresis om aan/uit geflip te voorkomen.)
Nu zal het ESS dus niet meer proberen om de dips op te vangen als er tijdens het laden van PV wat wolken voorbij komen (waarna de regeling zou kunnen blijven hangen en je accu wordt leeg getrokken door de EV).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45AVn7PcPRFcQD5nr5gPIRfBF4w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NHP7Mrb41t0RN0ht2sjnJCoN.png?f=user_large

@ben12, dit zou ook voor jouw situatie met Huawei omvormer en laadpaal nodig kunnen zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door pvg op 29-06-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben12
@pvg Ziet er goed uit, bedankt. Heeft u 1 energiemeter of meerdere en staat uw SolarEdge-omvormer rechtstreeks op de AC-out van de MP's aangesloten, of parallel met de MP's op het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:51
pvg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Opgelost: nodered geinstalleerd en een flow gemaakt die het volgende doet:
- Als PV > 4140W --> Inverter uit, alleen charger aan.
- Als PV < 3500W --> Inverter en charger aan. (640W hysteresis om aan/uit geflip te voorkomen.)
Nu zal het ESS dus niet meer proberen om de dips op te vangen als er tijdens het laden van PV wat wolken voorbij komen (waarna de regeling zou kunnen blijven hangen en je accu wordt leeg getrokken door de EV).

[Afbeelding]

@ben12, dit zou ook voor jouw situatie met Huawei omvormer en laadpaal nodig kunnen zijn...
Grid set-point gelijk maken aan power van de ev lader. Dit elke paar minuten checken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

V_ger schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Grid set-point gelijk maken aan power van de ev lader. Dit elke paar minuten checken.
Dat kan dus niet, want EV power is niet beschikbaar in het Victron systeem... (iig niet met de standaard integraties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

ben12 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:53:
@pvg Ziet er goed uit, bedankt. Heeft u 1 energiemeter of meerdere en staat uw SolarEdge-omvormer rechtstreeks op de AC-out van de MP's aangesloten, of parallel met de MP's op het net?
Solaredge en Victron meters, beide op grid.
Solaredge zit op AC in, parallel op grid (geen noodstroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:51
pvg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:07:
[...]

Dat kan dus niet, want EV power is niet beschikbaar in het Victron systeem... (iig niet met de standaard integraties).
Waar een wil is, is een weg. Hier werkt dat gewoon. Home Assistant en mqtt.
Maar het kan ook lokaal op de cerbo.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
HarmenD schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:14:
@Beer070: Heb je een link naar de door jou geraadpleegde handleiding?
Ik heb hier gekeken: https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:45
jvanderkroon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:26:
Als je de data van je pv omvormer via Node-red aan je Victron koppelt dan heb je heel die energie meter toch ook niet nodig? Meeste pv omvormers kan je wel via modbus of andere interface koppelen.

Zelf een oude Omnik met Python scriptje.
Bedoel je nu dat jij met een python script een Omnik inverter kunt afremmen qua geleverd vermogen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:45
ger356 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Mag ik toch nog even doorzeuren over die weerstanden bij het pre-chargen, op het risico af dat ik domme dingen zeg?
Hier wordt voor een 48V systeem een weerstand van 30 Ohm 200 Watt voorgesteld, maar dan ben je per weerstand € 30 - 40 kwijt. Terwijl een weerstand van 50 Watt een paar euro kost onafhankelijk van de Ohmse waarde..
De warmteontwikkeling in de weerstand wordt toch lager naarmate de weerstand groter is? Immers bij gelijkblijvende spanning wordt de stroom kleiner en dus het vermogen in de weerstand lager. Dus als men een 30 Ohm 200 Watt weerstand voorstelt, kun je ook een 60 Ohm 100 Watt weerstand gebruiken. Maar waar eindigt dat, want ik neem niet aan dat je ook een 3 kOhm 2 Watt weerstand kan gebruiken enz. Waarschijnlijk gaat dan de interne weerstand van de Multiplus een rol spelen.
En dat alles tegen de achtergrond dat die stromen maar heel kort lopen (miliseconden?) en dus de warmteontwikkeling heel gering zal zijn, toch?
Ik heb 2 stuks 25 Ohm/50Watt in serie https://nl.aliexpress.com...0ZfK&gatewayAdapt=glo2nld en dan via deze https://nl.aliexpress.com...0ZfK&gatewayAdapt=glo2nld schakelaar parallel aan de hoofdschakelaar. Dan loopt er maar 1 A, als dat te langzaam gaat kan je alsnog maar 1 van die weerstanden gebruiken ipv 2

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12
hannibal2206 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:20:
[...]

Bedoel je nu dat jij met een python script een Omnik inverter kunt afremmen qua geleverd vermogen ?
Nee uitlezen niet sturen. Dat was de vraag toch ook? Het ging over het uitlezen van de opwek.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:59
blaaspijp schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:19:
[Afbeelding]

Zo wil ik het gaan maken.
Afstand garage naar meterkast is 3 meter
Die DC schakelaars tussen de lynx en de multiRS kun je weglaten. Die ga je nooit gebruiken.

Je hebt nu geen mogelijkheid om de multiRS te bypassen als je onderhoud wilt plegen of als een multiRS stuk is.
In je meterkast kun je daarvoor een 3 standen schakelaar sft440 gebruiken.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Ik zit alleen met het volgende.
Als iemand die de installatie niet kent de omschakelaar omzet met de MULTI RS ingebruik. Veroorzaak ik dan geen kortsluiting?
Want dan krijg ik stroom vanuit de MULTI RS welke op de accu werkt.
En vanuit het NET op dezelfde draad.

Hoe is dat dan op te lossen?
Dat zou met een extra hoofdschakelaar kunnen maar dan moet je eerst de toevoer vanuit de MULTI RS uitzetten voordat je de omschakelaar overzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Laat maar.
Ik moet natuurlijk de omschakelaar de andere richting op gebruiken.
2x een voeding en 1x een uitgang.

Dom van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Die kan dan op de plek van de hoofdschakelaar in de meterkast.
1x voeding vanuit net.
1x voeding vanuit M.RS

1 uitgang naar woning.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44
blaaspijp schreef op maandag 30 juni 2025 @ 06:43:
Die kan dan op de plek van de hoofdschakelaar in de meterkast.
1x voeding vanuit net.
1x voeding vanuit M.RS

1 uitgang naar woning.

Klopt dat?
Misschien gewoon even dit topic geheel lezen? Heel leerzaam.
Voor een schema met de wisselschakelaar : https://gathering.tweaker...message/82295298#82295298

Staat ook beschreven in het Vicrron wiring document.

[ Voor 5% gewijzigd door sandergar op 30-06-2025 07:16 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 16:31
ik ben bezig met de componentselectie voor een systeem.
hij komt in de schuur achter het huis, en met de informatie in de topics op tweakers en de hier te vinden verwijzingen naar kabeldikte richtlijnen e.d. heb ik al een goed idee welke componenten ik nodig heb.
wel kom ik nog niet uit 1 keuze, welke omvormer moet ik nemen.
ik zie mensen voorbij komen die gaan voor een multiplus II variant, maar ook de Multi RS solar.
nu zal ik er hoogstens 4 panelen van 400wp op gaan aansluiten die ik op de schuur kan bijleggen, naast mijn ac gekoppelde solaredge systeem op de woning van 4kwp (5kwp panelen 4kwp omvormer). daarzou een losse solar module ook voor werken.
het prijsverschil is namelijk nogal fors, ik heb even bij NKON vergeleken, maar multi RS vs multiplus is 2800 euro in het nadeel van de multi RS.
wat is de grote reden om voor de RS te kiezen, en is dat die 2800 euro waard?
de multiplus is natuurlijk ouder, maar gezien de verwachte levensduur van die dingen van minstens 10 jaar, en dat ze nu nog verkocht worden mag je verwachten dat er nog minsens 5 jaar aan de software gesleuteld word?
ik ben heel benieuwd naar de afwegingen hier.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
pc_freak1 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:21:
hij komt in de schuur achter het huis, en met de informatie in de topics op tweakers en de hier te vinden verwijzingen naar kabeldikte richtlijnen e.d. heb ik al een goed idee welke componenten ik nodig heb.
ik zie mensen voorbij komen die gaan voor een multiplus II variant, maar ook de Multi RS solar.
nu zal ik er hoogstens 4 panelen van 400wp op gaan aansluiten die ik op de schuur kan bijleggen, naast mijn ac gekoppelde solaredge systeem op de woning van 4kwp (5kwp panelen 4kwp omvormer). daarzou een losse solar module ook voor werken.
het prijsverschil is namelijk nogal fors, ik heb even bij NKON vergeleken, maar multi RS vs multiplus is 2800 euro in het nadeel van de multi RS.
de multiplus is natuurlijk ouder, maar gezien de verwachte levensduur van die dingen van minstens 10 jaar, en dat ze nu nog verkocht worden mag je verwachten dat er nog minsens 5 jaar aan de software gesleuteld word?
De MultiRS is interessant als je voldoende Solar er op kunt aansluiten. Je hebt dan een betere efficiëntie vanwege betere DC-DC omzetting versus AC-DC.
Verder is de multiRS wat stiller met geluid. In jouw geval niet van toepassing omdat ie achter het huis in een schuur komt.
En het gewicht is een stuk lager. Instellingen wijzigen kan met VictronConnect ipv. het Windows VEConfigure.

De software Venus OS draait apart op een GX device en daar zijn er vele duizenden wereldwijd verkocht. Victron zal die software nog heeeeel lang moeten blijven ondersteunen.

In jouw geval is de Multiplus II de betere/voordelige keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 30-06-2025 19:05 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
pc_freak1 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:21:
Als je 3 fase doet is het prijsverschil significant, met jouw data zou 1 fase ook kunnen en dan scheelt het weer minder. Voor mij is stiller noodzakelijk, en ik had toevallig nog 6kwp aan extra panelen gelegd die op AC voeding een iets groter risico voor accu’s kunnen vormen. (AC omvormers schalen langzamer terug dan DC gekoppelde panelen. Hierdoor heb je meer accu’s nodig als het grid bij hoge teruglevering plotseling uitvalt)

Als ik kijk naar de investering voor 18kw omvormers voor 3 fase en 16kwh accu met bms en nette aansluitingen dan zijn de multi rs of multi plus met 3000-5000 euro minder dan de helft van de totale kosten. Accu 2100 euro, bms500 850 euro, kabels 800 euro, omschakeling met ALS etc, 900 euro, lynx bus, vm75, etc etc etc..
Ik ben nu aan het nadenken over een fermacell box in de schuur om de accu’s in te bewaren, maar 8m x2 met 70mm2 is dan ook een significante post, en dan vergeet ik de oogjes, krimptang, kniptang buizen etc nog maar even.
Als je geen 12+ kw in 3 fase nodig hebt of 6kw in 1 fase en de zoemtoon is geen probleem, dan is MP2 een goedkopere en prima optie.
Als je een warmtepomp en inductiekookplaat naast een airco wil laten draaien en je wil nog wat panelen hier of daar kwijt, dan zou multi rs een mogelijkheid kunnen zijn. Just my 2c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Hoog tijd dat Victron een Multiplus RS gaat ontwikkelen, verwacht behoorlijk wat ongebruikte solar poorten bij een 3 fase Multi RS Solar systeem.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:10
workzone schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:00:
Hoog tijd dat Victron een Multiplus RS gaat ontwikkelen, verwacht behoorlijk wat ongebruikte solar poorten bij een 3 fase Multi RS Solar systeem.
Dit dus. Ze hebben wel een Multi RS achtig zonder solar. Maar dan heb je ook geen AC-in.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Als je 3 fase doet is het prijsverschil significant, met jouw data zou 1 fase ook kunnen en dan scheelt het weer minder. Voor mij is stiller noodzakelijk, en ik had toevallig nog 6kwp aan extra panelen gelegd die op AC voeding een iets groter risico voor accu’s kunnen vormen. (AC omvormers schalen langzamer terug dan DC gekoppelde panelen. Hierdoor heb je meer accu’s nodig als het grid bij hoge teruglevering plotseling uitvalt)

Als ik kijk naar de investering voor 18kw omvormers voor 3 fase en 16kwh accu met bms en nette aansluitingen dan zijn de multi rs of multi plus met 3000-5000 euro minder dan de helft van de totale kosten. Accu 2100 euro, bms500 850 euro, kabels 800 euro, omschakeling met ALS etc, 900 euro, lynx bus, vm75, etc etc etc..
Ik ben nu aan het nadenken over een fermacell box in de schuur om de accu’s in te bewaren, maar 8m x2 met 70mm2 is dan ook een significante post, en dan vergeet ik de oogjes, krimptang, kniptang buizen etc nog maar even.
Als je geen 12+ kw in 3 fase nodig hebt of 6kw in 1 fase en de zoemtoon is geen probleem, dan is MP2 een goedkopere en prima optie.
Als je een warmtepomp en inductiekookplaat naast een airco wil laten draaien en je wil nog wat panelen hier of daar kwijt, dan zou multi rs een mogelijkheid kunnen zijn. Just my 2c
Luitjes, bij 3x multi plus/RS horen ook minimaal 3x 15-16kWh accu pakketten. Anders lekker bij 1 fase houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
pvg schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:27:
[...]

Luitjes, bij 3x multi plus/RS horen ook minimaal 3x 15-16kWh accu pakketten. Anders lekker bij 1 fase houden.
Ik denk dat een beetje nuance zou bijdragen aan deze uitspraak.
Hieronder mijn afwegingen, maar die kunnen voor iedereen anders zijn.
Voor zover ik weet is de enige reden voor de noodzaak van minimaal 3 accu’s de charge/discharge rate, welke (ruim) onder 0.5c zou moeten blijven voor de gezondheid van de accu Een accu van 16kwh is dan beperkt tot een maximale discharge van 8kw, en liefst 4-5kw. In mijn situatie/ontwerp kan ik zonder grid met 1 accu overdag 8-15kw gebruiken (pv op solaredge + pv op multi rs + accu’s) en ‘s nachts 4kwp (maar sustained niet meer dan 1kw). De reden voor 3 fase is solaredge, kookplaat en (de wens voor) airco, en warmtepomp/boiler. Op basis daarvan de stap gemaakt om nu al 3 fase te doen. Anders was ik zeker met 1 fase en een enkele multi rs begonnen eigenlijk zelfs zonder accu, maar die is nodig om op pv te kunnen blijven draaien bij grid uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:29:
[...]

Ik denk dat een beetje nuance zou bijdragen aan deze uitspraak.
Hieronder mijn afwegingen, maar die kunnen voor iedereen anders zijn.
Voor zover ik weet is de enige reden voor de noodzaak van minimaal 3 accu’s de charge/discharge rate, welke (ruim) onder 0.5c zou moeten blijven voor de gezondheid van de accu Een accu van 16kwh is dan beperkt tot een maximale discharge van 8kw, en liefst 4-5kw. In mijn situatie/ontwerp kan ik zonder grid met 1 accu overdag 8-15kw gebruiken (pv op solaredge + pv op multi rs + accu’s) en ‘s nachts 4kwp (maar sustained niet meer dan 1kw). De reden voor 3 fase is solaredge, kookplaat en (de wens voor) airco, en warmtepomp/boiler. Op basis daarvan de stap gemaakt om nu al 3 fase te doen. Anders was ik zeker met 1 fase en een enkele multi rs begonnen eigenlijk zelfs zonder accu, maar die is nodig om op pv te kunnen blijven draaien bij grid uitval.
Je kunt ook beginnen zonder noodstroom op 1 fase.
Mijn ervaring tot nu toe: accu laden met ca 60A (0.2c, 3-3.5kW) doet de temperatuur stijgen met ca 5-10C (eerste metingen). Die wamte zit instantaan in de accu (daar waar die ontstaat). Vervolgens duurt het bijna een dag om weer af te koelen. Bij temperaturen zoals deze dagen kom je dan al snel rond de 40C uit. Als je de belasting zou verdubbelen, wordt de warmte ontwikkeling in de accu 4x zo groot (P=I^2*R) en zou je de temp beveiliging in de BMS aantikken. Je kunt dus heel weinig met 2 of meer multiplussen/RSen op 1 accu van 16kWh. (Hier ook 3 fasen solaredge, inductieplaat en EV lader. Noodstroom alleen als het echt lang gaat duren: dan knoop ik de AC out aan alle 3 de fases. 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
Beer070 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Als je 3 fase doet is het prijsverschil significant, met jouw data zou 1 fase ook kunnen en dan scheelt het weer minder.

ik heb natuurlijk een selectieve vraag gesteld met weinig info over de situatie, excuus.
mijn situatie:
- 3x 25A huisaansluiting
- warmtepomp
- airco's
- inductiekookplaat (op 3 fase)
- hobbymatige hosting voor vrienden waarbij de noodstroomvoorziening van victron een leuke plus is, en dus gewensd is
- in de toekomst (planning over 2 jaar) een elektrische auto met eigen laadpaal in de voortuin.
- vaste contract loopt af eind 2026, wil dan over op dynamisch.

ik zie vooral de potentie om in de zomer bij negatieve tarieven mijn solaredge setup uit te kunnen schakelen, en bij voldoende spread een klein beetje te kunnen handelen. doel is vooral om in mijn all electric huis zoveel mogelijk te profieren van de lage tarieven bij dynamisch, en zo terugleverkosten, danwel zonnestroom voor nop weggeven te voorkomen.
en daarbij natuurlijk een leuke hobby erbij.

ik lees in jouw reactie, en ook die erboven dat de MP2 een goede optie is, dat dacht ik ook wel, maar ik las wat hype rondom de RS, maar kon er de vinger niet op leggen wat de voordelen zijn. in mijn ogen zijn de verschillen het verschil in prijs niet waard, dat is nu wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-07 14:22
hallo medetweakers,

ook hier met 2027 salderen in gedachten wil graag een thuisaccu nu hebben we momenteel al een marstek 5kwh maar dat blijkt voor ons toch weinig toe te voegen nu zit ik te denken om een victron systeem te nemen met zelf bouw accu's in de 15-30kwh range met de 3*25A hier moet dat redelijk snel vol en leeg kunnen om met de dynamishe stroom laag te vullen en dan zelf voorzienend te gaan.

Ik had een rekensommetje gemaakt en verwacht eerst met 15kwh te gaan en dan uit te breiden mocht dat nodig zijn en het geld weer beschikbaar zijn. voor omvormers denk ik wel direct 3*5000va zodat we de net aansluiting maximaal kunnen gebruiken. nu was ik aan het kijken en zie ik naast batterijen bms en omvormers dat veel mensen ook nog een paar andere accessoires erbij nemen bij victron(niet spreken van kabels busbars kisten etc die kosten ook nog best wat kwam ik achter) zoals:
  • Victron Lynx Power In
  • Victron Lynx Distributor
  • Victron Lynx Shunt VE
  • victron cerbo gx/Victron Ekrano GX
Nu heb ik mij wat ingelezen in die onderdelen en begrijp hun functie wel redelijk maar zie ook dat dat alles zeker met de Ekrano GX wel een extra 700-800 euro kost(totaal bedrag kwam ik rond de 6.000 euro voor 16kwh raw met terugverdien tijd zonder salderen en zonder onbalans traden +-20jaar en ik met 800 minder een duidelijkere keuze heb ja het kan uit gezien levensduur van 20jaar van het systeem). gezien ik waarschijnlijk de aansturing toch vanuit homeassistent ga regelen en daar de p1 zonnepanelen en ct clamps om de net aansluiting al in hangen/kunnen vroeg ik mij af:
Wat is minimaal nodig om een systeem te hebben wat met homeassistant aanstuurbaar is?
Waarmee kan ik de batterij laten laden op de snelheid die ik wil en 0 op meter kan bereiken met terugleveren? (Ik ben niet bang om een beetje te knutselen met eigen rs485 en esp32 bordjes ofzo maar zelf alle communicatie ontcijferen is me wel wat te veel.)

daarnaast vroeg ik mij ook af nog aanbevelingen voor bms? zit aan 16 cellen te denken voor nu en waarschijnlijk in toekomst uitbreiding naar 32 314ah eve cellen gepaard met een JKbms maar misschien zijn er wel betere opties qua integratie?

alvast bedankt voor de tips en inside info

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:31

Japie.G

Colour Classic

Ben nu ook bezig met zo'n setup. Spullen binnen, en lekker aan het bouwen, ondertussen lekker aan het designen om alles een beetje mooi in een meubel weg te werken. Voor nu was de bouw van een DIY accu met MB31 cellen in een yxian v2 box een feestje om te doen. Echt leuk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCIgzK4N-l-x_rxTTKJSjAWxZDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AL3R0aYpgEpkCzII2w6QRfu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1GzMMJaLOy8DxVnL3oQ7zza0Ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UaaYx8DZx31SguRSY0CWWVp8.png?f=fotoalbum_large

work in progress

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
pc_freak1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:09:
[...]

ik heb natuurlijk een selectieve vraag gesteld met weinig info over de situatie, excuus.
mijn situatie:
- 3x 25A huisaansluiting
- warmtepomp
- airco's
- hobbymatige hosting voor vrienden waarbij de noodstroomvoorziening van victron een leuke plus is, en dus gewensd is
- in de toekomst (planning over 2 jaar) een elektrische auto met eigen laadpaal in de voortuin.

ik zie vooral de potentie om in de zomer bij negatieve tarieven mijn solaredge setup uit te kunnen schakelen, en bij voldoende spread een klein beetje te kunnen handelen. doel is vooral om in mijn all electric huis zoveel mogelijk te profieren van de lage tarieven bij dynamisch, en zo terugleverkosten, danwel zonnestroom voor nop weggeven te voorkomen.

ik lees in jouw reactie, en ook die erboven dat de MP2 een goede optie is, dat dacht ik ook wel, maar ik las wat hype rondom de RS, maar kon er de vinger niet op leggen wat de voordelen zijn. in mijn ogen zijn de verschillen het verschil in prijs niet waard, dat is nu wel duidelijk.
In jouw situatie is een MP2 denk ik een verstandige keuze. Als je binnen een paar jaar (veel) meer panelen gaat plaatsen is multi rs een optie. Ik denk dat de dc-dc slag van multi rs interessant is, ook om met beperkte accu’s te kunnen spelen, maar dat is wellicht meer een tech fetish/hobby dan hype.
Wat betreft de hobby: welkom bij de club!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
pvg schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:49:
[...]

Je kunt ook beginnen zonder noodstroom op 1 fase.
Mijn ervaring tot nu toe: accu laden met ca 60A (0.2c, 3-3.5kW) doet de temperatuur stijgen met ca 5-10C (eerste metingen). Die wamte zit instantaan in de accu (daar waar die ontstaat). Vervolgens duurt het bijna een dag om weer af te koelen. Bij temperaturen zoals deze dagen kom je dan al snel rond de 40C uit. Als je de belasting zou verdubbelen, wordt de warmte ontwikkeling in de accu 4x zo groot (P=I^2*R) en zou je de temp beveiliging in de BMS aantikken. Je kunt dus heel weinig met 2 of meer multiplussen/RSen op 1 accu van 16kWh. (Hier ook 3 fasen solaredge, inductieplaat en EV lader. Noodstroom alleen als het echt lang gaat duren: dan knoop ik de AC out aan alle 3 de fases. 😉)
Interessant. ik had nog niet bij de warmteontwikkeling stilgestaan als instant beperkende factor.
Is actieve accu koeling iets wat ik op dit topic gemist heb? Wellicht voor mijn tijd dat ik hier kijk…
Note to self: uitzoeken of een airco voor de accu’s rendabel is..

Wat betreft sizing: Mijn verwachte piek nacht gebruik is niet (ver) boven 1kw, en overdag zou alles uit mijn pv moeten komen. Daarom vond ik de multi rs een leukere optie, omdat die instant de eigen mppt’s kan downscalen om de oplaadspanning te reguleren. Scheelt veel accu’s kopen die relatief duur zijn (15kw piek pv voor de prijs van 16kwh accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Tjalling123 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:50:
hallo medetweakers,

ook hier met 2027 salderen in gedachten wil graag een thuisaccu nu hebben we momenteel al een marstek 5kwh maar dat blijkt voor ons toch weinig toe te voegen nu zit ik te denken om een victron systeem te nemen met zelf bouw accu's in de 15-30kwh range met de 3*25A hier moet dat redelijk snel vol en leeg kunnen om met de dynamishe stroom laag te vullen en dan zelf voorzienend te gaan.

Ik had een rekensommetje gemaakt en verwacht eerst met 15kwh te gaan en dan uit te breiden mocht dat nodig zijn en het geld weer beschikbaar zijn. voor omvormers denk ik wel direct 3*5000va zodat we de net aansluiting maximaal kunnen gebruiken. nu was ik aan het kijken en zie ik naast batterijen bms en omvormers dat veel mensen ook nog een paar andere accessoires erbij nemen bij victron(niet spreken van kabels busbars kisten etc die kosten ook nog best wat kwam ik achter) zoals:
  • Victron Lynx Power In
  • Victron Lynx Distributor
  • Victron Lynx Shunt VE
  • victron cerbo gx/Victron Ekrano GX
Nu heb ik mij wat ingelezen in die onderdelen en begrijp hun functie wel redelijk maar zie ook dat dat alles zeker met de Ekrano GX wel een extra 700-800 euro kost(totaal bedrag kwam ik rond de 6.000 euro voor 16kwh raw met terugverdien tijd zonder salderen en zonder onbalans traden +-20jaar en ik met 800 minder een duidelijkere keuze heb ja het kan uit gezien levensduur van 20jaar van het systeem). gezien ik waarschijnlijk de aansturing toch vanuit homeassistent ga regelen en daar de p1 zonnepanelen en ct clamps om de net aansluiting al in hangen/kunnen vroeg ik mij af:
Wat is minimaal nodig om een systeem te hebben wat met homeassistant aanstuurbaar is?
Waarmee kan ik de batterij laten laden op de snelheid die ik wil en 0 op meter kan bereiken met terugleveren? (Ik ben niet bang om een beetje te knutselen met eigen rs485 en esp32 bordjes ofzo maar zelf alle communicatie ontcijferen is me wel wat te veel.)

daarnaast vroeg ik mij ook af nog aanbevelingen voor bms? zit aan 16 cellen te denken voor nu en waarschijnlijk in toekomst uitbreiding naar 32 314ah eve cellen gepaard met een JKbms maar misschien zijn er wel betere opties qua integratie?

alvast bedankt voor de tips en inside info
Als je alles met home assistant doet, en je kan er veel tijd aan spenderen om het bij te houden, dan scheelt het iets, maar volgens mij is de energie/tijd die het kost om continu te blijven fixen maar heel lastig de moeite waard. De basis gx cerbo mk2 zonder scherm is 200 euro, als ik het goed heb is het een Linux image die ook op een raspberry pi kan draaien met de juiste interfaces.

De lynx spullen zijn allemaal accu gerelateerd en helpen in metingen en veilig aansluiten. Als deze spullen de kans met een factor 2 verkleinen dat een accu uitbrand dan is het in mijn ogen de prijs waard.
Ik ben wat huiverig voor 100+ ampere en de 70mm2 bedrading, en ook bekend met mijn eigen slordigheid bij zelfbouw oplossingen die ernstige ellende kunnen veroorzaken. misschien onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-07 14:22
Beer070 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:43:
[...]

Als je alles met home assistant doet, en je kan er veel tijd aan spenderen om het bij te houden, dan scheelt het iets, maar volgens mij is de energie/tijd die het kost om continu te blijven fixen maar heel lastig de moeite waard. De basis gx cerbo mk2 zonder scherm is 200 euro, als ik het goed heb is het een Linux image die ook op een raspberry pi kan draaien met de juiste interfaces.

De lynx spullen zijn allemaal accu gerelateerd en helpen in metingen en veilig aansluiten. Als deze spullen de kans met een factor 2 verkleinen dat een accu uitbrand dan is het in mijn ogen de prijs waard.
Ik ben wat huiverig voor 100+ ampere en de 70mm2 bedrading, en ook bekend met mijn eigen slordigheid bij zelfbouw oplossingen die ernstige ellende kunnen veroorzaken. misschien onterecht.
Helemaal eens met dat je het veilig moet doen echter lijkt mij een ander merk zekeringen ook prima geschikt dan en zelfde voor shunt die hoeven niet victron als software dat niet vereist.

Ik heb op het aanstuur topic gevraagd want 200 is best veel nog. Maar denk dat de pi image eerst volstaat en bij de upgrade naar 32 accucellen een cerbo aanschaffen of de nieuwe ekrano een toevoeging is. Dan kan ik eerst kijken of een grotere setup het waard is voor mij en dan wel verder zien. Begin misschien ook wel met 1/2 omvormers ipv 3. Maar inderdaad veiligheid en eigen geïnvesteerde tijd zijn ook wat waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44
Tjalling123 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:53:
Begin misschien ook wel met 1/2 omvormers ipv 3. Maar inderdaad veiligheid en eigen geïnvesteerde tijd zijn ook wat waard
Let op : mocht je naar een 3 fase setup willen dan zal je drie gelijke units moeten gebruiken! Toekomstig uitbreiden zal je dezelfde omvormer nog moeten kunnen aanschaffen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:30:
[...]

Interessant. ik had nog niet bij de warmteontwikkeling stilgestaan als instant beperkende factor.
Is actieve accu koeling iets wat ik op dit topic gemist heb? Wellicht voor mijn tijd dat ik hier kijk…
Note to self: uitzoeken of een airco voor de accu’s rendabel is..

Wat betreft sizing: Mijn verwachte piek nacht gebruik is niet (ver) boven 1kw, en overdag zou alles uit mijn pv moeten komen. Daarom vond ik de multi rs een leukere optie, omdat die instant de eigen mppt’s kan downscalen om de oplaadspanning te reguleren. Scheelt veel accu’s kopen die relatief duur zijn (15kw piek pv voor de prijs van 16kwh accu)
Mbt koeling: probleem is dat de warmte tijdens belasting meteen in de massa van de accu zit en er daarna via luchtconvectie uit moet. En dat laatste is traag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZrny7xymabYuwN8EcnMED1M9Zk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ftG0Ecfm9hjBv3ywD2Fa97Xx.png?f=fotoalbum_large

De steile flank omhoog is laden met ca 60A ca 60–>100% (in de ochtend als PV opgang komt). De langzame trend omlaag is het afkoelen tijdens de rest van de dag onder grofweg 500W load.

Een airco kan de ondergrens van de grafiek verlagen, maar dan moet die dus het verlies in omvormers en accu’s afvoeren.
Zal niet meer dan ca 1kW zijn, gok ik. Maar is wel prijzig. Kun je ook in meer accu steken. (En dan wordt de winst van de airco weer groter 😂.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
pvg schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Mbt koeling: probleem is dat de warmte tijdens belasting meteen in de massa van de accu zit en er daarna via luchtconvectie uit moet. En dat laatste is traag:
[Afbeelding]

De steile flank omhoog is laden met ca 60A ca 60–>100% (in de ochtend als PV opgang komt). De langzame trend omlaag is het afkoelen tijdens de rest van de dag onder grofweg 500W load.

Een airco kan de ondergrens van de grafiek verlagen, maar dan moet die dus het verlies in omvormers en accu’s afvoeren.
Zal niet meer dan ca 1kW zijn, gok ik. Maar is wel prijzig. Kun je ook in meer accu steken. (En dan wordt de winst van de airco weer groter 😂.)
Hartstikke interessante data. Ik denk dat 10-15 graden verhoging om van 60% naar 100% met 60 ampere te laden best meevalt.
De meeste EV’s krijgen een hardere klap iedere keer dat ze opladen.

Ik zou een kastje zoals deze overwegen:
Bekijk Liv+ mobiele airco breezy 9000 btu - 90m³ op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

En dan de koude lucht proberen direct in de battery enclosure te laten blazen. Hopelijk kan ik met een relais dit triggeren als de cellen warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:38
Vermogen van 1W is wel heel erg onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:09
En nergens afmetingen te vinden, of foto's of tekeningen.
Maar wel een interessante optie voor zowel verwarming als koeling in extreme situaties. Een setje verwarmingsmatjes voor twee Yixiang bakken kost je incl. de kabels ook al € 120,--.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Vale Ouwe schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:00:
Vermogen van 1W is wel heel erg onrealistisch.
Dat zal het vermogen van de afstandsbediening zijn.
9000 btu is 2.6kw normaal gesproken. Geen idee of dat input of output is. Meestal wordt met een COP van 3.5 tot 5 gerekend dus dan kan ie 10kw koelen of gebruikt ie 600 watt voor koelen of verwarmen. Meer dan genoeg om climate control te doen voor een hok met accu’s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pvg

pvg

Voor degenen die zich nog druk maken over het balanceren van cellen bij ingebruikname: hieronder de min en max cel voltage over 7 dagen (vanaf ingebruikname). Dit is een JK inverter BMS met 2A active balancer en de settings van Andy van the offgrid garage. Binnen een week brengt de balancer de onbalans van ca 100mV terug naar 10mV. 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du1OU3t_QDE6XW4yuBVXQZYgZkg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/98yXU8q6Xap4ZBLy4fIIUeSx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 10:42
[...]

[Afbeelding]

Altijd interessant om ervaringen te vergelijken, mijn ervaring is ietwat anders. Kan het zijn dat je de temperatuur meet op de accupool, ipv op het huis van de accu?

Ik laad en ontlaadt bijna continue met rond de 150A (3 LFP cellen van 304A parallel). Dagelijkse gang is overdag laden en 's avonds terugleveren, en laden / ontladen cyclus gaat bijna 24 uur per dag door.

Desondanks is de celtemperatuur zelfs in de afgelopen dagen niet hoger geworden dan 33 graden. Omgevingstemperatuur is ongeveer 25 graden.

Wellicht meet je op de pool, en daardoor de temperatuursverhoging van een eventuele overgangsweerstand? Ooit met een warmtebeeldcamera opnames gemaakt?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg

pvg

AquaPlanning schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Altijd interessant om ervaringen te vergelijken, mijn ervaring is ietwat anders. Kan het zijn dat je de temperatuur meet op de accupool, ipv op het huis van de accu?

Ik laad en ontlaadt bijna continue met rond de 150A (3 LFP cellen van 304A parallel). Dagelijkse gang is overdag laden en 's avonds terugleveren, en laden / ontladen cyclus gaat bijna 24 uur per dag door.

Desondanks is de celtemperatuur zelfs in de afgelopen dagen niet hoger geworden dan 33 graden. Omgevingstemperatuur is ongeveer 25 graden.

Wellicht meet je op de pool, en daardoor de temperatuursverhoging van een eventuele overgangsweerstand? Ooit met een warmtebeeldcamera opnames gemaakt?
De sensoren zitten inderdaad met ringogen op de polen. Waarschijnlijk is de gemeten temperatuur daardoor hoger. Dit komt niet door de overgangsweerstand: de busbars zouden nl veel sneller afkoelen (maar dat duurt een dag). Het alu van de pool geleidt warmte goed, dus de meting laat goed de temp van de cellen zien.
De accu staat wel in een kleine ruimte en het zou dus kunnen dat de ruimte temp oploopt en langzaam daalt door te weinig ventilatie. Ik moet nog een temp sensor in de ruimte hangen (die van de victron), dan kunnen we naar de delta T kijken. Misschien moet ik een grotere fan monteren. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
Als de busbars sneller afkoelen dan zijn ze ook een prima heatsink voor de accu, toch?
Daarom vind ik het meten van het aluminium huis van de accu een betere indicatie.

Moet zelf ook nog het nodige doen aan koeling, ik zie het (ont)laad vermogen van de Victrons vaak teruglopen na een paar minuten vol vermogen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Wat ik bedoel is: als het de busbars zijn die opwarmen dan zou ik dat alleen ten tijde van belasting zien. Dat is niet zo: mijn accu wordt 2-3 uur zwaar belast en de rest van de dag licht.
De accupool is de beste thermische verbinding met de kern van de cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Even een vraag tussendoor, wat vinden jullie van deze prijzen voor accu’s? Het is nu nog alleen in de Verenigde Staten, maar ik kan me voorstellen dat dit soort handel ook naar Europa komt.
55$/kwh… minder dan de helft van wat ik nu heb betaald.

https://www.greentecauto....64ah-500wh-bulk-purchace/

Ik probeer ook te kijken naar wat voor effect dit zal hebben op de kwh prijzen in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:18
pvg schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:12:
Voor degenen die zich nog druk maken over het balanceren van cellen bij ingebruikname: hieronder de min en max cel voltage over 7 dagen (vanaf ingebruikname). Dit is een JK inverter BMS met 2A active balancer en de settings van Andy van the offgrid garage. Binnen een week brengt de balancer de onbalans van ca 100mV terug naar 10mV. 😊

[Afbeelding]
Heb je ook een indicatie welke tijd er nodig is om een maximaal verschil van 3mV te bereiken?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
Beer070 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:10:
Even een vraag tussendoor, wat vinden jullie van deze prijzen voor accu’s? Het is nu nog alleen in de Verenigde Staten, maar ik kan me voorstellen dat dit soort handel ook naar Europa komt.
55$/kwh… minder dan de helft van wat ik nu heb betaald.

https://www.greentecauto....64ah-500wh-bulk-purchace/

Ik probeer ook te kijken naar wat voor effect dit zal hebben op de kwh prijzen in de toekomst
Voor meer dan 10 jaar oude repurposed accu's vindt ik ze nog aardig duur.
Bij NKON nu nieuwe LFP accu's voor iets meer. (3.15 Ah *3,3V = bijna 1 kWh, voor €59,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:01
blaaspijp schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:04:

Vooral dat stiller, ik was bij een vriend langs om zijn installatie te bekijken, hij had de multiplus3000 x3 hangen. en vond dat al een beste brom maken.
Het komt bij mij in de garage te hangen maar aan de binnenmuur. wil niet dat ik dat hoor door resonantie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Als ik de ombouw van de accus wil voorzien van extra ventilator. Wat kan ik dan het beste kiezen zodat het aangestuurd kan worden door Victron (omvormer of cerbo)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

AquaPlanning schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Bij NKON nu nieuwe LFP accu's voor iets meer. (3.15 Ah *3,3V = bijna 1 kWh, voor €59,95.
Bijna 1 kWh? Net meer dan 1kWh toch? :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

John245 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Heb je ook een indicatie welke tijd er nodig is om een maximaal verschil van 3mV te bereiken?
Nee, theshold staat op 10mV 😉
Punt is: het convergeerd door gewoon in gebruik te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
pvg schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:41:
[...]

Nee, theshold staat op 10mV 😉
Punt is: het convergeerd door gewoon in gebruik te nemen.
Als je cellen eenmaal gebalanceerd zijn, kun je de balanceer stroom verminderen van 2A naar 1A of 0,6 A.
Dan wordt het verschil kleiner dan 10 mV (bij mij 3 mV).

Ik heb nu al drie dagen dat de JK nauwelijks balanceert ( 1 minuut) omdat het verschil onder de 10 mV blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door Pim57 op 04-07-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
AquaPlanning schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Ik kende de accu's van NKON nog niet leuk om te zien dat het de goeie kant op gaat met prijzen per kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38
Candymirror schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:12:
[...]
De bms is goed bereikbaar en zou ik eenvoudig kunnen vervangen. Huidige bms is een jbd-hp28sa.
Update voor de geïnteresseerden.
Ik heb afgelopen donderdagmiddag de BMS vervangen voor een JK-BD4A20S10P.
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMtEF-Q6W-CklY0DOCKneVDw9g4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UzdVsxF2m2vmzynXVjf5rGe.jpg?f=fotoalbum_medium
Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4p0rYjg7oRH1dTfrSvSXEzoBTk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcfDJeBfha5LBgp4DQtGAtfg.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik kon de oude connector naar de eerste 14 cellen zo over zetten op de JK. Voor cell 15 en 16 heb ik de leads over gezet in de bijgeleverde JK connector.

Daarna natuurlijk direct via ttl kabel verbonden met m'n RPi als cerbo en dbus-serialbattery geïnstalleerd. Helaas bleef de JK BMS vanaf dat moment nagenoeg continu aangeven dat opladen, ontladen en balanceren niet toegestaan was. In JK app zag ik echter geen enkel alarm en daar had ik de opties wel aan staan. Vanuit de multiplus had ik wel een "Low Battery" alarm die ik niet begreep, want ik had nog steeds gewoon de normale spanning over de polen.

In venus OS viel alleen de batterij temperatuur voor de dbus-serialbattery een beetje uit de toon met een kleine 4 graad en zijn rode kleur. Maar aangezien ik daar geen foutmelding op zag heb ik daar niet zo veel aandacht aan besteed.

Uiteindelijk na van alles te hebben geprobeerd, me toch maar eens gefocust op dat rode batterij temperatuurtje.

Blijkt dat de dbus-serialbattery de accu temperatuur standaard berekend op basis van 4 hardware sensoren en daar het gemiddelde van neemt. Het gaat dan om het gemiddelde van temp1 t/m temp4 in de onderstaande afbeelding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDIp45sHH_yLEEp9h0WKGFmzYzg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kpe1f24kl20DJqxKHIdxB49h.jpg?f=user_large
Met twee keer -20, gaat het gemiddelde echt wel naar beneden. Na het aanpassen van de conf file voor de juiste batterij temp berekening ging het wel vliegen en viel het "Low Battery" alarm op de Mp ook weg. Dus blijkbaar sloeg dit alarm niet op het leeg zijn van de accu maar op zijn temperatuur.
Inmiddels is de accu weer aan het laden na een nachtje ontladen en heeft de accu ruim een dag de kans gekregen lekker intern te gaan balanceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvwQAL_C_Hk1nOhaZTCjbTwENqE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1H1UjgRHE0XgYLlVQvUgxtUC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 15:37
[...]
Bijzonder. Ik heb het voor mijn systeem ook geplot (2x YiXiang, 32kWh totaal) waarbij regelmatig 90A charge current aangetikt wordt. Ik zie wel temperatuurschommelingen, maar niet zo steil als bij jou. Het lijkt meer met de buitentemperatuur mee te lopen.

Onderstaande plot is mijn state of charge vs batterij temperatuur, gemaakt met de nieuwe AI widget generator van Victron (geinige tool trouwens):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emx0j4wfjSp-iFvgjOfKfiS3TX0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sIDdzhFSqBCq9JLHYpET0868.png?f=user_large

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Heeft er iemand ook een smartshunt tussen de lynx class t power in en de lynx distributer zitten? Doe je dan de plus busbar gewoon met een kabel en de smartshunt op de min boutcontacten?

Ik begrijp van ‘offgrid garage’ dat de lynx shunt een totaal waardeloos product is, vandaar deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

scsirob schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Bijzonder. Ik heb het voor mijn systeem ook geplot (2x YiXiang, 32kWh totaal) waarbij regelmatig 90A charge current aangetikt wordt. Ik zie wel temperatuurschommelingen, maar niet zo steil als bij jou. Het lijkt meer met de buitentemperatuur mee te lopen.

Onderstaande plot is mijn state of charge vs batterij temperatuur, gemaakt met de nieuwe AI widget generator van Victron (geinige tool trouwens):
[Afbeelding]
Inmiddels de koeling van het betterijhok verbeterd, zodat de luchttemperatuur meer gelijk blijft met de buitentemperatuur.

Volgens mij heb je vergelijkbare temperatuurstijgingen: ca. 5 graden. Je laadt 2 accu’s met 90A, dus 45A per accu? Dat zou het verschil in steilheid verklaren: ik laad met 60-70A in 1 accu, dus dat is al snel (1.5^2 ~) 2x zoveel energie per tijdseenheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maYygtqU6vo_LESMTmvy6xPRDbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d6IFt0PQe1OjPE0XUGikY7kR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 15:37
Dat klopt, 45A per accu. Maar een groot deel van het temperatuurverloop lijkt uit de omgevingstemperatuur te komen.
Je formule begrijp ik niet helemaal. 1.5x de stroom bij vrijwel gelijkblijvende spanning levert toch geen kwadratisch energieverloop op?

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

scsirob schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:36:
Dat klopt, 45A per accu. Maar een groot deel van het temperatuurverloop lijkt uit de omgevingstemperatuur te komen.
Je formule begrijp ik niet helemaal. 1.5x de stroom bij vrijwel gelijkblijvende spanning levert toch geen kwadratisch energieverloop op?
De ondergrens van de temp wordt natuurlijk door de omgeving bepaald. De delta T door laden telt daar gewoon bij op en dat is grofweg 5C voor 50% lading.

De warmte ontwikkeling in de accu is I^2*R. R is de interne weerstand van de accu. 2x zo grote stroom levert 4x zoveel warmteontwikkeling [W] (maar de laadtijd halveert).

Ik verwacht daarom dat de piek delta T na laden ongeveer lineair gaat met de laadstroom: 2x zo grote stroom, geeft 4x zoveel warmteontwikkeling [W=J/s] in de helft van de tijd. Dus 2x zoveel Joules.

[ Voor 14% gewijzigd door pvg op 05-07-2025 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Japie.G
Denk erom dat de aansluitingen van de distributor/power-in versprongen zitten om ze op elkaar te kunnen leggen bij het doorverbinden. De smartshunt heeft beide aansluitingen in één lijn. Dit "hoogteverschil" zul je moeten opvangen. Simpelste manier is om ook dit met een kabel te doen.

Of je doet het ingewikkeld zoals ik gedaan heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hermarcel schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:36:
@Japie.G
Denk erom dat de aansluitingen van de distributor/power-in versprongen zitten om ze op elkaar te kunnen leggen bij het doorverbinden. De smartshunt heeft beide aansluitingen in één lijn. Dit "hoogteverschil" zul je moeten opvangen. Simpelste manier is om ook dit met een kabel te doen.

Of je doet het ingewikkeld zoals ik gedaan heb :P
Hej maar die ingewikkelde manier ziet er wel prima uit eigenlijk. Past dat zonder boren en zagen? Smart shunt moet beter zijn dan de lynx shunt als ik Andy mag geloven, en in een power-in lijkt het me mooi en veilig weggewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 05-07-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Japie.G
Nee, dat niet, nee. Elk stapje rustig bekijken. Met de dremel weghalen wat in de weg zit. 10mm gaten boren in de busbar. Centimetertje ofzo uit de negatieve busbar zagen tussen de nieuwe gaten. Met een stappenboor de messing bouten toegankelijk maken vanaf de achterzijde. Langere messing bouten bestellen. Etc, etc

Maar ben wel blij met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hermarcel schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:47:
@Japie.G
Nee, dat niet, nee. Elk stapje rustig bekijken. Met de dremel weghalen wat in de weg zit. 10mm gaten boren in de busbar. Centimetertje ofzo uit de negatieve busbar zagen tussen de nieuwe gaten. Met een stappenboor de messing bouten toegankelijk maken vanaf de achterzijde. Langere messing bouten bestellen. Etc, etc

Maar ben wel blij met het resultaat.
Ziet er top uit. Ga dit ook overwegen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Japie.G
Succes. Het is echt goed te doen. Enne...Pics or it didn't happen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:29
Hermarcel schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:03:
@Japie.G
Succes. Het is echt goed te doen. Enne...Pics or it didn't happen! ;)
Begrijp ik het goed dat de enige aanpassingen het doorslijpen van de bushbar en een wijziging aan de kabelafschermers zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
voorzichtig met doorslijpen van de busbar: Als de busbar te heet wordt, dan smelt de tinlaag. Rustig doorzagen is beter. (Vraag niet hoe ik dat weet...). Smelten van de tin is op zich niet erg, maar de mooie glans ben je dan wel kwijt.

blank koperen zaagsnedes even afdekken met een verfje ofzo. Ik had nog een spuitbus tectyl en heb dat met een kwastje aangebracht.

Ook nog 10mm gaten boren voor de bouten van de smartshunt. En langere messing bouten (M10x25mm) regelen voor de shunt.

De koppen van de messing bouten zitten aan de achterkant. Om daar bij te kunnen (en op het juiste moment aan te kunnen draaien) dienen er twee gaten in de achterzijde van de power-in geboord te worden met bv een trapboor.

De blauwe kap heeft ook wat Dremelwerk nodig. Als je het goed doet, leidt dat net niet tot gaten in de kap.

Edit: Ook nog een paar labeltjes maken voor Battery- en System- want de originele aanduidingen op de shunt zijn niet meer zichtbaar.

Edit2: Wijziging aan de kabelafschermer is minimaal. De middelste twee "kapjes" verwijderen en een klein randje weghalen met de Dremel/vijltje.

Edit3: Ik weet het niet meer zeker, maar ik denk dat ik ook hier en daar wat van de zwarte achterplaat van de power-in heb weggehaald om de shunt te laten passen.

Edit4: De montagevoet van de shunt moet verwijderd worden. De schroeven zijn afgedicht met wat hars. Even peuteren en je schroeft het zo los.

[ Voor 26% gewijzigd door Hermarcel op 06-07-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik heb 3x 16kwh yixiang packs straks. Daar komen 3x multiplus II 48/5000/70 op. Ik ga in vollast dus ff grofweg nooit meer dan 320A door deze busbars trekken. Een 500a smartshunt is dan ruim voldoende, correct?

Heb een power-in en een smartshunt onderweg om deze mod uit te voeren. Bij elkaar nog altijd goedkoper dan de lynx shunt. Laatste stand van zaken is nog altijd dat de Lynx shunt een waardeloos product is? Of is er in tussentijd door Victron iets aangepast nog? (M10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Japie.G
Ik gebruik een 500A SmartShunt bij een berekend maximum van 375A. Zou gewoon goed moeten gaan, lijkt me.

Ik heb er bij mijn ombouw niet aan gedacht, maar is het een idee om wat plaatjes te schieten van je ombouwproces van de power-in en Smartshunt?

[ Voor 43% gewijzigd door Hermarcel op 06-07-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Zal ik zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:49
Japie.G schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:39:
Heeft er iemand ook een smartshunt tussen de lynx class t power in en de lynx distributer zitten? Doe je dan de plus busbar gewoon met een kabel en de smartshunt op de min boutcontacten?

Ik begrijp van ‘offgrid garage’ dat de lynx shunt een totaal waardeloos product is, vandaar deze vraag.
Ik heb twee lynxen power in waarvan er een omgedraaid en de rode en zwarte rubber gewisseld en tussen de twee lynxen de shunt geplaatst met kabel verbonden, uiteraard met geperste ogen.

Een lynx met opening naar boven dient voor de aansluiting van de MP2 units en de andere met de opening naar beneden voor de powerbanks.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
Japie.G schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:26:
Ik heb 3x 16kwh yixiang packs straks. Daar komen 3x multiplus II 48/5000/70 op. Ik ga in vollast dus ff grofweg nooit meer dan 320A door deze busbars trekken. Een 500a smartshunt is dan ruim voldoende, correct?

Heb een power-in en een smartshunt onderweg om deze mod uit te voeren. Bij elkaar nog altijd goedkoper dan de lynx shunt. Laatste stand van zaken is nog altijd dat de Lynx shunt een waardeloos product is? Of is er in tussentijd door Victron iets aangepast nog? (M10)
Je zal in som zo max 250A doen (het kortstondige piekvermogen niet meegnomen) met de 3x MP2 5000VA, dan volstaat absoluut 500A shunt.
Mocht je zoals vele van ons de smaak volledig te pakken krijgen is uitbreiding soms een logisch gevolg...

Voor hier was daarom een 1000A Shunt de keuze, dan hoef ik die in ieder geval niet te vervangen mocht ik ooit over de huidige ca max 400A flow heen gaan. En dat gaat ooit eens gebeuren bij de uitbreiding met Victron MPPT modules.

[ Voor 3% gewijzigd door Ersus op 06-07-2025 17:18 ]

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
pc_freak1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:09:
[...]

mijn situatie:
- 3x 25A huisaansluiting
- warmtepomp
- airco's

Altijd vooraf een energieprofiel maken van jullie gebruik in huis, een te klein systeem is uiteindelijk duur speelgoed.

Wat is de vermogenspiek die je PV opwekt, wil je die piek volledig afvangen met je opslag systeem?
Wil je in de winter 1 tot 3 dagen met sneeuw op je panelen toch nog iets van goedkope energie opslaan en tot aan de vermogenspiek en verbruik afdekken?

Wat is je vermogenspiek in verbruik nu maar ook met de keuzes naar de toekomst toe zoals bijvoorbeeld een EV.

kortom het maken van een energieprofiel met je wensen maakt de keuzes makkelijker en de uiteindelijke investering inzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-mittens
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-07 11:04
Is er iemand die ervaring heeft met de Schneider Miniatuurschakelaar Acti9 C120N 1P 125A C curve 10000A 10kA - A9N18359? Deze is ook geschikt voor DC. Qua batterij gaat het in mijn geval om een Pylontech US5000-1C (100A max. continue laad/ontlaad)

Die is via One Elec al voor 45€ te bestellen wat een stuk goedkoper is dan de blue sea t-class zekeringen met houder en ook nog eens makkelijker in gebruik lijkt mij.

Ik heb de discussie over zekeringen natuurlijk gelezen, maar heb weinig automatische zekeringen/ installatieautomaten voorbij zien komen. Wat zijn jullie praktische ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
Ersus schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:17:
[...]

Altijd vooraf een energieprofiel maken van jullie gebruik in huis, een te klein systeem is uiteindelijk duur speelgoed.

Wat is de vermogenspiek die je PV opwekt, wil je die piek volledig afvangen met je opslag systeem?
Wil je in de winter 1 tot 3 dagen met sneeuw op je panelen toch nog iets van goedkope energie opslaan en tot aan de vermogenspiek en verbruik afdekken?

Wat is je vermogenspiek in verbruik nu maar ook met de keuzes naar de toekomst toe zoals bijvoorbeeld een EV.

kortom het maken van een energieprofiel met je wensen maakt de keuzes makkelijker en de uiteindelijke investering inzichtelijker.
dankjewel voor deze tip.
even hardop denken vanuit mij:
- huidige piek terug te vinden in homeassistant (waarmee ik mijn p1 meter uitlees) is 6kW
- theoretische piek huidig (alle apparatuur die ik heb op vol vermogen) is 15kW
- bij toevoegen autolader komt daar dan 11kW bij wat de Pmax 25kW maakt

- huidg PV vermogen is 4kWp op AC (limiet omvormer) (16x 400 Wp panelen (4x NO 12x ZW ivm ligging dak))
- bijplaatsen op schuur en veranda mogelijk 5 of 6 panelen van 400 Wp die dan victron DC gekoppeld zouden zijn. dus bij 6 panelen theoretische extra 2,4 kWp aan opwek

- huisaansluiting kan leveren: 3x 25A = 17kW

- eerste idee om 3x een mutliplus II 5kW variant te nemen, zou 15kW dus kunnen leveren zolang de voorraad in de batterij strekt :)

- bij ideale faseverdeling maakt dat op midzomerdag aan maximaal beschikbaar AC vermogen: 17+4+15=36kW

- realistischer is victron + huisaansluiting = 17+15 = 32kW max

in de realisatie/compromis dat de autolader wat terugregelt bij maximaal verbruik vanuit huis, lijkt me dat 3x een multiplus II 5000 prima past?
sowieso is het plan om de autolader wanneerd ie komt aan de AC-in zijde te hangen, zodat deze uitvalt bij grid uitval.
huis ben ik van plan om aan de AC-out1 te hangen ivm de noodstroom mogelijkheid, al komt dat weinig voor denk ik.

schiet er gerust op als ik nog iets over het hoofd zie :) liever nu dingen wijzigen dan straks een duur oepsie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hermarcel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:18:
voorzichtig met doorslijpen van de busbar: Als de busbar te heet wordt, dan smelt de tinlaag. Rustig doorzagen is beter. (Vraag niet hoe ik dat weet...). Smelten van de tin is op zich niet erg, maar de mooie glans ben je dan wel kwijt.

blank koperen zaagsnedes even afdekken met een verfje ofzo. Ik had nog een spuitbus tectyl en heb dat met een kwastje aangebracht.

Ook nog 10mm gaten boren voor de bouten van de smartshunt. En langere messing bouten (M10x25mm) regelen voor de shunt.

De koppen van de messing bouten zitten aan de achterkant. Om daar bij te kunnen (en op het juiste moment aan te kunnen draaien) dienen er twee gaten in de achterzijde van de power-in geboord te worden met bv een trapboor.

De blauwe kap heeft ook wat Dremelwerk nodig. Als je het goed doet, leidt dat net niet tot gaten in de kap.

Edit: Ook nog een paar labeltjes maken voor Battery- en System- want de originele aanduidingen op de shunt zijn niet meer zichtbaar.

Edit2: Wijziging aan de kabelafschermer is minimaal. De middelste twee "kapjes" verwijderen en een klein randje weghalen met de Dremel/vijltje.

Edit3: Ik weet het niet meer zeker, maar ik denk dat ik ook hier en daar wat van de zwarte achterplaat van de power-in heb weggehaald om de shunt te laten passen.

Edit4: De montagevoet van de shunt moet verwijderd worden. De schroeven zijn afgedicht met wat hars. Even peuteren en je schroeft het zo los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIoVMTxQG4lA8YbnS1bWdFMFBDw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dNa3QxRFkosjciHqa6R1Bncg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRf2L1XNTP_cMRwF-adIqzjo6-E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Rfq582ct9w72mqbEUEiRbMwl.png?f=fotoalbum_tile

De afstand tussen de schroefgaten van de power-in busbar komeninderdaad helaas net niet overeen met de shunt als ik zo kijk (diameter ook niet, maar das niet zo'n issue). Heb jij er 1-tje opgeboord? Of beiden een stukje? En het montage plaatje van de shunt waarmee je deze normaal aan de muur zet, die zie ik op jouw foto's niet meer zitten. Deze is normaal te verwijderen?

Wordt wel een flinke busbar zo in mijn setup ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzhulJ01cBN0Gu6uUqm9BuoOZiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2koqFgrbDp5PkQ80LBk5TFYC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 07-07-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Goeie vraag. Opgeboord dacht ik. Maar de shunt moet zo dicht mogelijk op de plastic isolatiekapjeshouder zitten. De middelste twee "scharnieren" waar de isolatiekapjes omheen zitten weghalen. Dan kan de shunt vlak tegen de houder.

Voet-van-shunt, zie edit4.

Edit: baal ervan dat ik geen foto's en aantekeningen heb gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Hermarcel op 07-07-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
pc_freak1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:48:
[...]

dankjewel voor deze tip.
even hardop denken vanuit mij:
- huidige piek terug te vinden in homeassistant (waarmee ik mijn p1 meter uitlees) is 6kW
- theoretische piek huidig (alle apparatuur die ik heb op vol vermogen) is 15kW
- bij toevoegen autolader komt daar dan 11kW bij wat de Pmax 25kW maakt

- huidg PV vermogen is 4kWp op AC (limiet omvormer) (16x 400 Wp panelen (4x NO 12x ZW ivm ligging dak))
- bijplaatsen op schuur en veranda mogelijk 5 of 6 panelen van 400 Wp die dan victron DC gekoppeld zouden zijn. dus bij 6 panelen theoretische extra 2,4 kWp aan opwek

- huisaansluiting kan leveren: 3x 25A = 17kW

- eerste idee om 3x een mutliplus II 5kW variant te nemen, zou 15kW dus kunnen leveren zolang de voorraad in de batterij strekt :)

- bij ideale faseverdeling maakt dat op midzomerdag aan maximaal beschikbaar AC vermogen: 17+4+15=36kW

- realistischer is victron + huisaansluiting = 17+15 = 32kW max

in de realisatie/compromis dat de autolader wat terugregelt bij maximaal verbruik vanuit huis, lijkt me dat 3x een multiplus II 5000 prima past?
sowieso is het plan om de autolader wanneerd ie komt aan de AC-in zijde te hangen, zodat deze uitvalt bij grid uitval.
huis ben ik van plan om aan de AC-out1 te hangen ivm de noodstroom mogelijkheid, al komt dat weinig voor denk ik.

schiet er gerust op als ik nog iets over het hoofd zie :) liever nu dingen wijzigen dan straks een duur oepsie.
De hoogste waardes haal je uit de metingen die over minimaal een jaar genomen zijn.

Je moet niet van de theoretische vermogens in som uitgaan, wel van gelijktijdigheid en die waarde haal je uit de (hoogstbereikte) ‘powerflows’ per fase in je huis.
Dat zal allemaal best wel meevallen, hier heb ik wel eens een piek gezien van 7kW op een enkele fase, de 25A C hoofdzekering belast ik met terugleveren vaak met 7kW, ze warmen iets op.

Dan zou je nog de hoogst gemeten dagcapaciteit kunnen nakijken, neem die mee voor de grote van je initiële opslag, vermenigvuldigd met het aantal dagen dat je graag zou willen overbruggen.

Houdt er rekening mee dat 5000VA geen 5000watt continue is dat dit model kan leveren.
Bijvoorbeeld, 5kVA*pf 0,87 is 4.3kW en als ze warm lopen dan regelt de mp2 terug in vermogen.

Als je op basis van PV vermogen je systeem kiest is de 3x5000VA een prima oplossing, als dat de primaire insteek is om geen enkele PV opwek naar het grid op te laten gaan.
Als de omvormer een enkelfase is, dat vermogen krijg je wel, na aftrek van huisverbruik, via een enkele 5000VA verwerkt met 70A laden en zo niet dan verrekend het systeem dat tussen de fases.
Je kunt ook al wat optimalisatie doen in je meterkast door de fase met de hoogste piek en of de meeste activiteit te voorzien van de PV omvormer aansluiting, als dat niet al is gedaan.
Is het een drie fase omvormer dan maakt het niet uit.

De EV aanschaf wat je noemde geeft me wel eerder het idee dat je beter af bent met 8000VA Multiplussen.

**
Als ik het eigen systeem met 3x8000VA als voorbeeld mag nemen dan levert het met actieve koeling (airco) in de ruimte op vollast echt max ca 21kW, dat is niet 24kW, dat is een pf van 0,875.
De VA is de relatie spanning stroom en je hebt de pf factor van ca 0.8 / 0.9 dan blijft er minder over aan vermogen dat je kunt gebruiken.
Laden met de 8000VA lukt met rondom de 5kW vermogen naar de packs per MP2.
**

Slecht weer met weinig PV opwek maar wel met goedkope 4 uren * 15kW geeft je een volle 60kWh batterij voor die dag en kun je het huis en eventueel EV voorzien tegen goedkoop tarief
Veel opslag is niet alleen interessant als je veel PV vermogen hebt maar ook aantrekkelijk om de uren laag tarief naar je opslag te duwen die als overbrugging van minder fijne uurtarieven dient.
Vooral die strategie is interessant nadat de saldering er niet meer is.

Mocht je dan nog kWh over hebben omdat je huis niet zoveel verbruikt kun je ook nog tegen hoger tarief injecteren zolang de saldering loopt, ook dat gaat met een 8000VA wat makkelijker.
Je steekt er wel wat tijd in, maar dat is ook de ‘hobby’ zoals het veelal genoemd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ersus op 07-07-2025 17:33 . Reden: ** toegevoegd ** ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 22:42
Thuisaccu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkPneVHHkzOceELesSKLyxBwQKM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3YSDkSPAbYVOjfzjJu4qDqi.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJfCnwt99Cwcp0NxFP3Qu0L7vkw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/md7WoeJu0nmQ5cF8oOuK2Oxv.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzmsNM7NgTpmUbALD6GKaT3xZuY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5B9a4g1KPukb4K7wM29Tyej.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9gaju0l9gje-ORSlbTsokUoZfA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSmYtjhJU32EiB88QQnBRU7E.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH5Ciyze8Ntzy_u426DfmdTPfZk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSMffm6YoHeVXwKOnvXXX4fg.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trKDQ9Jy9FhL02rambgHjHoY9Dg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9poUMvnkaIMxKG7qVIEMQJhw.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GGt4iIezc5s20AFUW91j1uIAIo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBC6qQHdH6dkaeYtvtsmYYkl.jpg?f=fotoalbum_small

Op telefoon moeilijk om fotos in juiste volgorde te zetten maar mijn accu is binnen :)
Waren helaas geen zwenkwielen of wellicht moesten die eerst ontgrendeld worden maar was allang blij dat hij rechtop stond. Met een kleine 120kg is dat toch aan de zware kant.
De ophang beugel ga ik niet gebruiken maar montage materiaal wordt er wel voor meer geleverd, zelf een programmer usb kabeltje. Display is touchscreen

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

The-Source schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:39:
Thuisaccu
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Op telefoon moeilijk om fotos in juiste volgorde te zetten maar mijn accu is binnen :)
Waren helaas geen zwenkwielen of wellicht moesten die eerst ontgrendeld worden maar was allang blij dat hij rechtop stond. Met een kleine 120kg is dat toch aan de zware kant.
De ophang beugel ga ik niet gebruiken maar montage materiaal wordt er wel voor meer geleverd, zelf een programmer usb kabeltje. Display is touchscreen
Ziet er chique uit! Quanta costa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Japie.G schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:54:
[...]

Ziet er chique uit! Quanta costa?
Accu pack zoals op fotos 300Ah was 1765 inclusief verzending en creditcard kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:54

MrFish

Untitled

Ersus schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:56:
[...]

Houdt er rekening mee dat 5000VA geen 5000watt continue is dat dit model kan leveren.
Bijvoorbeeld, 5kVA*pf 0,87 is 4.3kW en als ze warm lopen dan regelt de mp2 terug in vermogen.

Als je op basis van PV vermogen je systeem kiest is de 3x5000VA een prima oplossing, als dat de primaire insteek is om geen enkele PV opwek naar het grid op te laten gaan.
Als de omvormer een enkelfase is, dat vermogen krijg je wel, na aftrek van huisverbruik, via een enkele 5000VA verwerkt met 70A laden en zo niet dan verrekend het systeem dat tussen de fases.
Je kunt ook al wat optimalisatie doen in je meterkast door de fase met de hoogste piek en of de meeste activiteit te voorzien van de PV omvormer aansluiting, als dat niet al is gedaan.
Is het een drie fase omvormer dan maakt het niet uit.

De EV aanschaf wat je noemde geeft me wel eerder het idee dat je beter af bent met 8000VA Multiplussen.

**
Als ik het eigen systeem met 3x8000VA als voorbeeld mag nemen dan levert het met actieve koeling (airco) in de ruimte op vollast echt max ca 21kW, dat is niet 24kW, dat is een pf van 0,875.
De VA is de relatie spanning stroom en je hebt de pf factor van ca 0.8 / 0.9 dan blijft er minder over aan vermogen dat je kunt gebruiken.
Laden met de 8000VA lukt met rondom de 5kW vermogen naar de packs per MP2.
**
Om verwarring te voorkomen: een MP 8000 doet inderdaad maximaal continu 8000 VA (= schijnvermogen) en volgens de datasheet maximaal 6400 W (echt vermogen), welke van de twee het eerst bereikt wordt. Bij een inductieve belasting met PF = 0.5 houdt het dus op met 4000 W (is dan 8000 VA schijnvermogen); bij een volledig resistieve belasting van PF = 1 houdt het op bij 6400 W (is dan gelijk aan 6400 VA).

De geïntegreerde lader staat hier dan weer los van. Die doet maximaal 110 A. Bij een nominale accuspanning van 51.2 V kun je dus niet sneller laden dan met 110 A * 51,2V = 5.6 kW, al hangen de precieze waarden dus af van je accuspanning.

Bij de MP2 5000 zijn die waarden 5000 VA, 4000 W en 70 A (~3.6 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
MrFish schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:20:
[...]

Om verwarring te voorkomen: een MP 8000 doet inderdaad maximaal continu 8000 VA (= schijnvermogen) en volgens de datasheet maximaal 6400 W (echt vermogen), welke van de twee het eerst bereikt wordt. Bij een inductieve belasting met PF = 0.5 houdt het dus op met 4000 W (is dan 8000 VA schijnvermogen); bij een volledig resistieve belasting van PF = 1 houdt het op bij 6400 W (is dan gelijk aan 6400 VA).

De geïntegreerde lader staat hier dan weer los van. Die doet maximaal 110 A. Bij een nominale accuspanning van 51.2 V kun je dus niet sneller laden dan met 110 A * 51,2V = 5.6 kW, al hangen de precieze waarden dus af van je accuspanning.

Bij de MP2 5000 zijn die waarden 5000 VA, 4000 W en 70 A (~3.6 kW).
Even iets anders ontwarren:
Je bedoelt dus 8000VA = 8000W als je met PF1 rekent bij de Multiplus 8000VA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:54

MrFish

Untitled

Ersus schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Even iets anders ontwarren:
Je bedoelt dus 8000VA = 8000W als je met PF1 rekent bij de Multiplus 8000VA?
Een MP8000 kan continu nooit 8000 W leveren, maximaal 6400 W. En dat is dan gelijk aan 6400 VA (bij PF = 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhblammers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:08
Thuisaccu
[Afbeelding]

Mooi ding! Welke BMS zit erin? Toevallig de JK inverter BMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
MrFish schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Een MP8000 kan continu nooit 8000 W leveren, maximaal 6400 W. En dat is dan gelijk aan 6400 VA (bij PF = 1).
Ah nu begrijp ik wat je bedoelt, omdat juist die 6400W als maximaal continue vermogen wordt aangeven wordt dat ook geïnterpreteerd als zijnde max VA bij PF1 juist omdat het de max is.

Buiten dat feit kloppen de gegeven waardes vanuit de praktijk.
Het ontladen met de 8000VA multiplussen in 3 fase opstelling loopt op tot bijna 21kW vermogen met actieve koeling op zijn maximaal tijdens terugleveren, dat zal met meetafwijkingen toch nog iets hoger liggen dan de 6400 continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Thuisaccu
[Afbeelding]

Mooie behuizing.
De BMS is een van Tian Power. Als de BMS de Victron aanstuurt zal die begrenst zijn. Wat ook beter is voor de levensduur van je cellen om de 10.000 cycles te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
Ben zelf nog wel huiverig voor de relatief oude hardware van de multiplus-2 .
Verder vind ik dat deze best wel lawaai maakt. Daardoor ben ik geneigd eerder voor een Multi RS te kiezen.
De Multi RS 6kva is net zo duur als een MP2-8KVA.

Aan de andere kant weet ik dat de aansturing na het instellen verder door de cerbo wordt gedaan. Alleen bij onderhoud aan de MP2 moet je de stroom er af halen en de M-RS kan je doorvoer modus zetten.

Heeft iemand een recente ervaring met het geluid van een MP2 8000?
Deze komt in de garage op een met pir geïsoleerde wand, ik hoop dat het contactgeluid daardoor al minder is.

[ Voor 17% gewijzigd door blaaspijp op 07-07-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
fhblammers schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Mooi ding! Welke BMS zit erin? Toevallig de JK inverter BMS?
Ik weet dat, (nog) niet. Kan met Bluetooth ook verbinden met behalve protocol wijziging naar Victron heb nog niet verder gekeken.
Nu eerst bekabeling gaan inrichten nu in de fysieke afmetingen heb. Wil ook morgen eens meten aan de accu zijde hoeveel V er nog op de polen staat na afschakelen. Zonder belasting bleef dat op 2.3v staan en denk zelf dat het een condensator is geweest dus dat zou morgen lager moeten zijn of zelfs 0v.

Pagina: 1 ... 21 ... 23 Laatste