Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:20
Kan iemand met wat kennis zijn of haar licht laten schijnen over de configuratie zoals hier in set aangeboden?

https://zonnepanelensuper...et-31-4kwh-15kva-3-fasen/

Volgens mij is dit een prima ontwerp voor een ESS set tot aan de bomschakelkast. Zijn er argumenten te verzinnen over wat er anders/beter moet?

Ik hoor het graag, anders ga ik me zo'n set aanschaffen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:25

pvg

Tafellaken schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:02:
Kan iemand met wat kennis zijn of haar licht laten schijnen over de configuratie zoals hier in set aangeboden?

https://zonnepanelensuper...et-31-4kwh-15kva-3-fasen/

Volgens mij is dit een prima ontwerp voor een ESS set tot aan de bomschakelkast. Zijn er argumenten te verzinnen over wat er anders/beter moet?

Ik hoor het graag, anders ga ik me zo'n set aanschaffen denk ik!
Verkeerde type zekeringen. Verder wel ok.
Waarom 3 fasen? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:53
Hoezo verkeerde zekeringen?
Ik class-T voor de accupacks(oke wellicht wat overgedimensioneerd..) en mega voor de MP's?

[ Voor 20% gewijzigd door OsiriS.nl op 13-06-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

OsiriS.nl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:18:
Hoezo verkeerde zekeringen?
Ik class-T voor de accupacks(oke wellicht wat overgedimensioneerd..) en mega voor de MP's?
Precies: mega fuses voor de multiplussen. Als er (bijv) een bout in een multiplus breekt en de dc kabel komt los en maakt sluiting, dan heb je kans op brand als de mega fuse eerst gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:43
@pvg, hoe zou het dan wel moeten...?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:11
Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:00:
kan worden gebruikt met 225A zekeringen (elke zekering voor twee accu's)

https://www.victronenergy...ems/lynx-class-t-power-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:20
Hmm, goed afzekeren is wel absoluut een vereiste. Wat moet er concreet uit die set, en wat moet er concreet dan bij? Afgaande op jullie opgedane kennis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:00:
Elk onderdeel aan busbar een eigen class-T zekering. Ik overweeg zelf om de mccb uit de yixiang box te verwijderen (en daarvoor in de plaats een class-T zekering te zetten, dicht bij de cellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-06 17:13
pvg schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Elk onderdeel aan busbar een eigen class-T zekering.
Ik weet, dat je niet moet beknibbelen op veiligheid enzo, maar met twee accubakken en drie Multiplussen betekent dat je met 5 T-klasse zekeringhouders plus zekeringen en wat verbindende busbars bijna € 500,-- kwijt bent.
Ik begon ook met de opzet van Zonnepanelensuper met alleen Mega zekeringen, maar na wat posts hier had ik al geaccepteerd dat er in de accukabels twee (of één) klasse-T zekeringen moesten komen, maar ook nog in de kabels naar de Multiplussen vind ik wel erg veel?
Ik vraag me echt af waarom Victron wel allerlei houders heeft voor Mega zekeringen, maar alleen die Lynx voor klasse-T. En daar zitten er maar twee in per stuk, dus met twee accubakken en drie fasen heb je drie van die Lynxen nodig.
Ik snap het risico van een vlamboog die een mega doorlast, maar als er dan stroomopwaarts nog een klasse-T zit gaat die toch alsnog?
Kortom: zijn T zekeringen in de kabels naar de Multiplussen echt nodig?
NB. Die website van Zonnepanelensuper heeft mij over de streep getrokken en veel geleerd over mogelijke configuraties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:21
Wat nieuws van Victron via Harold, waaronder uitsluitsel over de 6mA verklaring voor de multiRS (spoiler alert, ze hebben de 6mA verklaring)
https://youtu.be/PtPbZ_JCypQ?si=JnMWRjr5HGQmPhvS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 15:02
ger356 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Ik weet, dat je niet moet beknibbelen op veiligheid enzo, maar met twee accubakken en drie Multiplussen betekent dat je met 5 T-klasse zekeringhouders plus zekeringen en wat verbindende busbars bijna € 500,-- kwijt bent.
Ik begon ook met de opzet van Zonnepanelensuper met alleen Mega zekeringen, maar na wat posts hier had ik al geaccepteerd dat er in de accukabels twee (of één) klasse-T zekeringen moesten komen, maar ook nog in de kabels naar de Multiplussen vind ik wel erg veel?
Ik vraag me echt af waarom Victron wel allerlei houders heeft voor Mega zekeringen, maar alleen die Lynx voor klasse-T. En daar zitten er maar twee in per stuk, dus met twee accubakken en drie fasen heb je drie van die Lynxen nodig.
Ik snap het risico van een vlamboog die een mega doorlast, maar als er dan stroomopwaarts nog een klasse-T zit gaat die toch alsnog?
Kortom: zijn T zekeringen in de kabels naar de Multiplussen echt nodig?
NB. Die website van Zonnepanelensuper heeft mij over de streep getrokken en veel geleerd over mogelijke configuraties.
Je hebt alleen t-class nodig bij de accu's niet bij de multiplussen. Daar zijn mega toereikend.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 13:43
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:35:
[...]
Je hebt alleen t-class nodig bij de accu's niet bij de multiplussen. Daar zijn mega toereikend.
Ho, nu raak ik de weg kwijt :)

@Tafellaken komt met een set aan van Zonnepaneelsuper, waarop @pvg aangeeft dat de zekerinegn niet juist zijn en dat het T-class moet zijn. Wat jij nu schrijft zit precies in de voorgestelde set.

Hoe zit het nu...? :?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:45:
[...]

@Tafellaken komt met een set aan van Zonnepaneelsuper, waarop @pvg aangeeft dat de zekerinegn niet juist zijn en dat het T-class moet zijn. Wat jij nu schrijft zit precies in de voorgestelde set.

Ik vind het een mooi setje en zou het zo prima aandurven. Heb het zelf ook zo. Maar vraag het 10 wijzen en krijg 5 verschillende antwoorden. Blijft volgens mij ook steeds een beetje onderbuikgevoel..

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Accus Tclass of gelijkwaardig. Iets met een hoge interrupt rating. Adler EF3 kan ook.
MPs is een mega voldoende.

Sluiting in een accu waardoor accus hun energie in een andere accu gaan dumpen is niet hetzelfde als een probleem in de MP.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:25
In theorie, mits je dus voldoende dikke kabels hebt gebruikt, zou er bij een sluiting zoveel stroom gaan lopen dat de class-T zekering smelt. Op dat moment is alles dus uit en veilig.

De mega fuses gebruik je alleen om de kabels naar de multis te beveiligen, gezien die weer wat dunner zijn dan de rest, waarschijnlijk.

Een beetje LFP pack knalt er zo 20kilo ampere uit.

Zekeringen zijn altijd om het circuit te beschermen, niet de apparaten zelf. /je moet dus altijd kijken naar wat de nominale belasting is en daar je kabeldikte op berekenen en daar dus je zekeringen op aanpassen.

Selectiviteit zou ik mij totaal niet druk om maken. Als er wat knalt is er serieus iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:46
pvg schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Elk onderdeel aan busbar een eigen class-T zekering. Ik overweeg zelf om de mccb uit de yixiang box te verwijderen (en daarvoor in de plaats een class-T zekering te zetten, dicht bij de cellen).
Wat voor MCCB zit er in de Yixiang? Op foto's lijken het forse jongens die een behoorlijke kortsluitstroom aan kunnen.
Ik heb Apexium boxen, daar zaten eerst onbestemde smeltpatronen van 400 A in, maar de laatste die ik kreeg zat een Projoy MCCB in die een kortsluitstroom van 7.5 kA aan kan. Bij mij gaan al die zekeringen uit de bakken en komen er fatsoenlijke AE5 (vergelijkbaar met class-T) buiten de kisten aan de busbar.
De plus van de batterij gaat dus met een kort stukje 50mm2 direct naar de plus aansluiting in de kast. Een beetje puzzelen omdat ik DIN kabelschoenen gebruik die iets langer zijn (drie hex crimps per kabelschoen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Doesnotcompute schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:29:

Een beetje LFP pack knalt er zo 20kilo ampere uit.

Zekeringen zijn altijd om het circuit te beschermen, niet de apparaten zelf. /je moet dus altijd kijken naar wat de nominale belasting is en daar je kabeldikte op berekenen en daar dus je zekeringen op aanpassen.
Soms denk ik dat ik een roepende in de woestijn ben als ik dit noem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
BernieW schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:37:
[...]

Soms denk ik dat ik een roepende in de woestijn ben als ik dit noem :)
Je bent niet de enige. Ik heb dat ook al meer dans eens geroepen. Het is namelijk het meest waarschijnlijke dat je apparaat stuk is. Daarom heb je een zekering nodig om je kabels te beschermen en erger te voorkomen.
Een zekering is er niet om te voorkomen dat je apparaat stuk gaat.

Edit: of in het geval van DIYen kan je ook user error niet uitsluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 13-06-2025 21:42 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:17
gelukkig beginnen steeds meer dit te roepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

V_ger schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Accus Tclass of gelijkwaardig. Iets met een hoge interrupt rating. Adler EF3 kan ook.
MPs is een mega voldoende.

Sluiting in een accu waardoor accus hun energie in een andere accu gaan dumpen is niet hetzelfde als een probleem in de MP.
Waarom zou de kortsluitstroom door een kabel van busbar naar een mp niet net zo groot kunnen worden als van accu naar busbar? (Die kan zelfs 2x zo groot worden bij 2 accu’s)

Een fout in de mp kan ook het afbreken van een bout voor de accukabel zijn. Je weet niet welke zekering eerst gaat. De mega fuse kan al in brandende spetters uiteengeknald zijn voordat de t-class gaat. Maar dat is een risico afweging die iedereen zelf mag maken. 4 tientjes voor een mega fuse + houder of 80 euro voor t-class + houder…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:00
Eerst even koffie zetten en zo maar eens uitbreiding bij de hoofdgroepenkast en uitbreiding plaatsen. Doordat ik "alles" na de hoofdschakelaar op de schop doe is alles spanningsloos maken wel zo verstandig.

En oud/nieuw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkdbA9w-UyTyFJzI82fGths_5_Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vS2kuK7y8XhY3z8fOBfnBOpb.jpg?f=user_large
Alamat onder bestaande kast op linker foto was later toegevoegde laadpaal ( door externe geïnstalleerd)
Nieuw 10a alamat met wcd.
Bekabeling vanaf hoofdschakelaar naar Victron meter, daarna weer terug bekabeld naar bestaande installatie.
Kabeldikte gelijk een upgrade gegeven.
Oude groep 2 wordt aanvoer kabel voor de 10a alamat. Dit al hier aangesloten maar Victron zijde in de schuur moet allemaal nog.

[ Voor 60% gewijzigd door The-Source op 14-06-2025 11:28 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:42:
[...]

Waarom zou de kortsluitstroom door een kabel van busbar naar een mp niet net zo groot kunnen worden als van accu naar busbar? (Die kan zelfs 2x zo groot worden bij 2 accu’s)

Een fout in de mp kan ook het afbreken van een bout voor de accukabel zijn. Je weet niet welke zekering eerst gaat. De mega fuse kan al in brandende spetters uiteengeknald zijn voordat de t-class gaat. Maar dat is een risico afweging die iedereen zelf mag maken. 4 tientjes voor een mega fuse + houder of 80 euro voor t-class + houder…
Normaliter is de kabel van je bus naar MP veel dunner dan je accukabel. Dit omdat je accu bijvoorbeeld meerdere MP's zou voeden oid. Die dunnere kabel remt de stroom ansich ook al. Mocht die mega fuse wel bruggen dan blijft er echt wel genoeg stroom lopen dat de Tclass de boel veilig stelt.

Mega fuse die brugt is een "kans" he, geen gegeven. Zoiets gebeurt 1x en nooit weer, maar is wel gelijk een "regel". (Die victron zelf nogsteeds niet voorschrijft geloof ik).
En een mega die ontploft is mooi, dan is er geen brug iig en het circuit open. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:58
Okee, dankzij de opmerkingen, wat data sheets en chatgpt ben ik ook om: Class T bij de accupolen. Bedankt voor jullie inbreng. Zoals @pvg aangeeft: het is dubbel zo duur het is maar een paar tientjes meer per zekering.

Ik blijf wel een beetje puzzelen met die zekeringen en busbars. Ik wil 5 of 6 x US5000(al bij accupolen gezekerd met Class T) en 3 x MP II 48/5000.
- Eerste plan: Alles in 2(of 3) Lynx Distributors onder te brengen. Of 1 x Distributor en 2x Power In. Maar dan ben ik 450 euro kwijt aan een oplossing wat eigenlijk een busbar met 8 polen en 3 zekeringhouders is.
- Logisch alternatief: de Victron 600A 8P busbar met losse zekeringhouders. Dit is een compactere maar in mijn ogen minder strakke oplossing terwijl het bijna dezelfde prijs heeft.

Is er een optie die ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Kanoet schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:50:
Okee, dankzij de opmerkingen, wat data sheets en chatgpt ben ik ook om: Class T bij de accupolen. Bedankt voor jullie inbreng. Zoals @pvg aangeeft: het is dubbel zo duur het is maar een paar tientjes meer per zekering.

Ik blijf wel een beetje puzzelen met die zekeringen en busbars. Ik wil 5 of 6 x US5000(al bij accupolen gezekerd met Class T) en 3 x MP II 48/5000.
- Eerste plan: Alles in 2(of 3) Lynx Distributors onder te brengen. Of 1 x Distributor en 2x Power In. Maar dan ben ik 450 euro kwijt aan een oplossing wat eigenlijk een busbar met 8 polen en 3 zekeringhouders is.
- Logisch alternatief: de Victron 600A 8P busbar met losse zekeringhouders. Dit is een compactere maar in mijn ogen minder strakke oplossing terwijl het bijna dezelfde prijs heeft.

Andere accu’s. 2x yixiang (oid) 16kWh. Mccb vervangen door t-class zekering (moet ik zelf nog proberen) en dan kun je de cases doorlussen. Dan heb je minder zekeringen nodig en alleen een busbar voor verdeling naar de multiplussen. De kosten voor busbars/zekeringen maken de pylontechs onaantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Andere accu’s. 2x yixiang (oid) 16kWh. Mccb vervangen door t-class zekering (moet ik zelf nog proberen) en dan kun je de cases doorlussen. Dan heb je minder zekeringen nodig en alleen een busbar voor verdeling naar de multiplussen. De kosten voor busbars/zekeringen maken de pylontechs onaantrekkelijk.
Op accu's doorlussen vs vanaf busbar is niet hetzelfde.
Op accu's doorlussen in de 1e in de keten altijd als eerste vol en wordt ook het meeste belast.
Aansluiten via busbar heb je dat dus niet. Maar is het wel sterk aanbevolen om de kabellengtes gelijk te houden.
En je hebt dus meer mogelijkheden om af te zekeren via busbars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

The-Source schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Op accu's doorlussen vs vanaf busbar is niet hetzelfde.
Op accu's doorlussen in de 1e in de keten altijd als eerste vol en wordt ook het meeste belast.
Aansluiten via busbar heb je dat dus niet. Maar is het wel sterk aanbevolen om de kabellengtes gelijk te houden.
En je hebt dus meer mogelijkheden om af te zekeren via busbars.
Bij doorlussen moet je de aansluiting naar busbars natuurlijk wel gekruist doen: +/- van de bovenste/onderste. Dan is de kabellengte voor alle accu’s nagenoeg gelijk. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Bij doorlussen moet je de aansluiting naar busbars natuurlijk wel gekruist doen: +/- van de bovenste/onderste. Dan is de kabellengte voor alle accu’s nagenoeg gelijk. 😉
Of dat zo werkt met de + en - opstelling weet ik niet dus kan er moeilijk iets van vinden ;)

Ik ga zelf voor de volgende setup waarbij het -DC ter hoogte van de centrale +DC busbar (met zekering) wellicht nog ooit wordt aangepast al ik meerdere MPII's ga plaatsen. Nu in de +DC al wel daarop voorbereid.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
     MPII
     + | -----  
 ____+_____  -
 | oo|oooo|  - (per mpII zekering naar centrale busbar +, 40a mega fuse per MPII)
 __++++++_|  -
     +       -
     +       -
     +       -
     +       -
     +       -
    R1       - (R1 is relais voor DC 150a, deze wordt dmv noodknoppen bedient )
     +       -
     +       -
    80A      - (80a thermische zekering, mpII doet 35a als het aantal MPII wordt uitgebreid dan wordt deze vervangen)
     +       -
++++++       ------- (centrale + en - busbar ter hoogte van accus)

ps: megafuse waarde moet ik nog controleren op waarde of dat wel klopt maar is puur ter beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:11:
[...]

pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Om dezelfde mate van veiligheid(vergeleken met los gezekerde US5000's) te krijgen zou je dan toch ook de + tussen de accu's moeten zekeren? Ik zie vaak (Pylontech of andere stacked) opstellingen waarbij met korte verbindkabels wordt gewerkt. Als we het over kortsluitstromen van lithiumbatterijen hebben dan betekend dat toch ook het beschermen van de andere batterijen in het systeem?

Een gulden middeweg in mijn situatie (oplopende kosten door busbars en zekeringen) zou misschien wel enkele paarsgewijze parallele US5000's (of vergelijkbaar) kunnen zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Kanoet op 14-06-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Let op : hoe zwaarder de T-class zekering hoe groter het formaat. Als je elke US5000 apart gaat zekeren en bijv een T-class 125A zekering wilt plaatsen is de zekering te kort in lengte voor de Lynx units (tenzij je gaat vijlen).

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online

Normale lynx power-in ombouwen om zekeringen te accepteren. Voorbeelden zat op YouTube. Daar dan Adler ef3 in doen.
Toen ik mijn systeem bouwde was dat er nog niet of niemand wist ervan. Nu is dat toch wel een mooie optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
V_ger schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:04:
Normale lynx power-in ombouwen om zekeringen te accepteren. Voorbeelden zat op YouTube. Daar dan Adler ef3 in doen.
Toen ik mijn systeem bouwde was dat er nog niet of niemand wist ervan. Nu is dat toch wel een mooie optie.
Ben ik ook aan het doen. 3x een Lynx Power-in, 3x EF3 voor de MP's en 9x EF3 voor mijn 9 Pylontech accu's.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:36
[...]

Hebben we al een use case waar een CE apparaat is gemodificeerd en het misgaat? Betaald de verzekering uit bij deze relatief kleine schades?

Ik ben betrokken geweest bij grotere schades als SME in rechtszaken. Ik ga mijn handen er niet aan branden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
John245 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:15:
[...]

Hebben we al een use case waar een CE apparaat is gemodificeerd en het misgaat? Betaald de verzekering uit bij deze relatief kleine schades?

Ik ben betrokken geweest bij grotere schades als SME in rechtszaken. Ik ga mijn handen er niet aan branden.
Modificeren betekent in dit geval een bout plaatsen die Victron zelf al geplaatst heeft in de Lynx Distributor. De Lynx PowerIn is dezelfde kast maar zonder de extra bout en printplaat. De gaten zitten al in de busbar en in het kunststof zitten de uitsparingen al voor de boutkoppen. Alleen de bouten zelf ontbreken dus nog.@John245 Vind je nou serieus dat dit een groot risico is?

[ Voor 10% gewijzigd door sandergar op 15-06-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
sandergar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Modificeren betekent in dit geval een bout plaatsen die Victron zelf al geplaatst heeft in de Lynx Distributor. De Lynx PowerIn is dezelfde kast maar zonder de extra bout en printplaat. @John245 Vind je nou serieus dat dit een groot risico is?
Nee, maar ik snap het wel. Als verzekeraars er onderuit kunnen, doen ze dat natuurlijk. Paar duizend zullen ze geen onderzoek naar doen. Een complete woning die afgefikt is mogelijk wel.

Mooiste is om je hobby gewoon niet onder hetzelfde dak als je bed te hebben. Dat slaapt altijd rustiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Het "ombouwen" van een power in staat in geen verhouding tot het zelf in elkaar hobbyen van de rest van het systeem.
En wat is ombouwen? Er hoeft niet kapot. Alleen even open, boutjes erin en weer dicht. De hardware is hetzelfde als de distributor. Alleen zonder die boutjes en het printplaatjes.

Ik heb mijn MPs ook gemodificeerd. Met de dremel nog wel. Omdat ik er geen din kabelogen in kreeg. De nieuwere hebben dat af fabriek...

En het toevoegen van ventilatoren? Ook niet?
Als je iets modificeert, doe het dan met goed gereedschap en goede, geschikte onderdelen.
We zitten nog steeds op tweakers.net toch?

Het enige waar je wat van kan vinden is de warmteontwikkeling van de zekeringen..
Wat is de weerstand van een Mega t.o.v. een EF3? En hoeveel scheelt dat in de wattjes die in je behuizing blijven hangen?

Zolang keuringen niet verplicht zijn is het risico van foutieve installatie door beunhazen denk ik groter dan van kundige tweakers die zelf hun systeem uitwerken.

[ Voor 23% gewijzigd door V_ger op 15-06-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015

Kan ik een link naar de video krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Jesaul schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Kan ik een link naar de video krijgen?
YouTube heeft tegenwoordig een zoekfunctie. Echt handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
sandergar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Let op : hoe zwaarder de T-class zekering hoe groter het formaat. Als je elke US5000 apart gaat zekeren en bijv een T-class 125A zekering wilt plaatsen is de zekering te kort in lengte voor de Lynx units (tenzij je gaat vijlen).
Goed dat je het aangeeft.
Qua zekeringhouderkeuze was ik van plan om per US5000 een losse te plaatsen op 20cm afstand. Volgens mij is dat volgens het boekje. De 'angst' om in die mooie fabrieksmatige amphenol kabels te knippen ben ik hier afgelopen week kwijt geraakt.

De Lynx Class T lijkt mij meer geschikt voor enkele grotere accupakketten. Zowel qua maat voor Class T zekeringen (daar had ik nog niet eens over nagedacht) én de prijs. Het zou wel een mooie oplossing zijn om de hoeveelheid verbindingen (faillure points) te minimaliseren.

Ik ben een beetje getriggerd door de verschillende maten van Class T zekeringen. Ik zie dat zekeringhouders er in verschillende amperages zijn. Dit is meestal een range van 110-200A met M6 bouten en 225-400A met M10 bouten.

Ik heb even het e.e.a. op een rijtje gezet om overzicht te creëeren .

Class T zekeringhouders:
Bourns FB Riedon Class T fuse blocks. Twee versies: 110-200A en 250-400A.
- Let op de bouten zijn géén metrische bouten :(
- Er zitten ook merkeigen class t zekeringen in
- De h.o.h. maten zijn verstopt in de application notes: 43.05mm en 46.84mm
- Betaalbaar te krijgen. 50-65 euro all in (Mouser, Lithiumaccus.nl)
Blue Sea Class T Fuse Block with Insulating Cover - 110 to 200A. M6 bouten. Géén h.o.h. maat in de specificaties maar wel eigen zekeringen met maatvoering: M8 bouten, 110-200: 42.86mm, 225-400A: 46.74mm. Let op de boutdiameter van de eigen zekeringen is m8 terwijl de houder m6 is. Winkels zoals Acculaders.nl leveren deze zónder eigen zekeringen. Volgens hen is de h.o.h. 43mm voor de 110-200A met M6 en 47mm voor de 225-400A met M10 bout
TBS Electronics DC modular fuse holders
- Géén boutmaten beschikbaar
- Géén eigen zekeringen maar is compatibel met bekende merken als Littelfuse, Mersen.

Losse zekeringen:
Optifuse F3T:
110-200A: 43.2mm en 8.6mm boutdiameter
225-400A: 46.7mm en 10.4mm boutdiameter
Littelfuse JLLN
110-200A: 42.9mm (andere bron 42.8mm) en 8.7mm boutdiameter,
225-400A: 46.8mm, 10.7mm boutdiameter.
Ik kijk nu enkel naar de maatvoering, er zijn natuurlijk ook nog verschillen in karakteristieken tussen deze 2 bovenstaande en de merkeigen Bourns/Blue Sea.
Het valt mij op dat er verschillen zitten in de h.o.h. maten tussen de merken zekeringhouders maar dat er speling lijkt te zitten in de zekeringen zelf. De 110-200A zekeringen hebben gaten voor M8 terwijl de houders in die range M6 of vergelijkbaar zijn (behalve Bourns)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Losse zekeringhouders betekent extra contactpunten. Na de zekeringhouders weer extra kabels en connectoren. Meer weerstand.

Advies van mijn leverancier : hoe minder onderdelen hoe beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ik heb t zo gedaan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sbat28jXbJzw9xMv947qGEHSbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJp6Rao7VOU8K8WVPBGcZhjW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CXbTc-jMdqJmWJAvYa0ZJrFSgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAywuny9I4k18DJykMnxXLhz.jpg?f=fotoalbum_large

Dus met een flexibele busbar tussen de batterij-pool en de zekeringhouder (een M8 ANL-houder van TBS) - paste hier perfect qua hoogte t.o.v. de batterijpool. Misschien kan je bij de Pylontechs iets dergelijks doen? Dan hoef je de kabel niet door te knippen. Ik heb er hier trouwens EF3-zekeringen in zitten.

Parallelle batterijen zou ik toch zeker wel individueel zekeren.

[ Voor 20% gewijzigd door JBtL op 15-06-2025 15:51 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
Ik heb inmiddels een Victron systeem draaien en draait prima met 1 uitzondering. De zekering van de batterij naar de multiplus kan erg heet worden (bij volle load bijv 2500W) richting het GRID. Bij 1000W blijft de zekering handwarm. Ik gebruik maximaal ~50A vanwege het 48V systeem (4x 12v batterij).

De zekeringen naar de zonnepanelen (2 stuks links worden hand warm maximaal) de zekering aan de rechterzijde wordt echt veel warmer. Ik heb juist meszekeringen gekozen vanwege de veiligheid.

Aan de bovenzijde zijn 2 schakelunits vanaf de zonnepanelen. 1 schakelunit vanaf de omvormers naar de zekering en batterij en de onderste schakelunit is de unit tussen de batterij en de victron omvormer.

Hebben jullie een idee wat ik hier aan zou kunnen doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ_lSgCDjo5LSy2xakf4_Kyvh_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hts3BxVEVkxmy5V6HmeDTxZZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door jongerenchaos op 15-06-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
jongerenchaos schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:38:
Ik heb inmiddels een Victron systeem draaien en draait prima met 1 uitzondering. De zekering van de batterij naar de multiplus kan erg heet worden (bij volle load bijv 2500W) richting het GRID. Bij 1000W blijft de zekering handwarm. Ik gebruik maximaal ~50A vanwege het 48V systeem (4x 12v batterij).

De zekeringen naar de zonnepanelen (2 stuks links worden hand warm maximaal) de zekering aan de rechterzijde wordt echt veel warmer. Ik heb juist meszekeringen gekozen vanwege de veiligheid.

Aan de bovenzijde zijn 2 schakelunits vanaf de zonnepanelen. 1 schakelunit vanaf de omvormers naar de zekering en batterij en de onderste schakelunit is de unit tussen de batterij en de victron omvormer.

Hebben jullie een idee wat ik hier aan zou kunnen doen?[Afbeelding]
Een andere zekering cq andere kabels nemen? Deze is voor 63A, dus als je daar 50A doorheen stuurt kan je verwachten dat het heet wordt. Hoe dik zijn de kabels?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
JBtL schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Een andere zekering cq andere kabels nemen? Deze is voor 63A, dus als je daar 50A doorheen stuurt kan je verwachten dat het heet wordt. Hoe dik zijn de kabels?
25mm zijn de kabels en had hier eerst een 80A zekering inzitten. Kabels worden niet warm, overige componenten overigens ook niet.Op zich kan ik hem iets hoger zekeren en kunnen de kabels het aan. Echter ik zou dit wel beetje realistisch willen zekeren wat nodig is. Deze zekeringen zijn volgens mij traag dus dan wil ik liever niet te hoog afzekeren.

[ Voor 5% gewijzigd door jongerenchaos op 15-06-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
John245 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:15:
[...]

Je triggert me opm het verlengde hiervan, wat zijn de (veiligheids) eisen van een batterij systeem? Ik denk hier dan niet aan de omvormers, die vallen duidelijk binnen de laagspanningsrichtlijn. Maar de batterijen, Lynx etc? Deze vallen niet onder de laagspanningsrichtlijn ( < 70 V DC). De EMC, en RoHS richtlijnen en de batterij verordening zijn natuurlijk wel van toepassing, eisen ook CE markering maar gaan niet over veiligheid. De productveiligheidsverordening (GPSR) is ook van toepassing maar is algemeen opgesteld en verlangt geen CE markering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:37

MrFish

Untitled

marber1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Dank voor dit document, inderdaad goede informatie.

Maar, voorzichtig: wat ik hier vooralsnog uithaal is dat aan de AC-In zijde, enkel type A RCDs downstream volstaan als a) er een 6mA-verklaring is (niet het geval voor de Multi RS), of b) er gebruik wordt gemaakt van (ABB) RCDs expliciet compatible met IEC 60364-5-53:2019/
AMD1:2020 - oftewel ze kunnen een hogere DC-lekstroom aan dan 6mA zonder blind te worden. Ik moet het nog uitzoeken, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat dat niet geldt voor mijn downstream Hager type A RCDs.
En als de AC-OUT(s) ook gebruikt worden, denk ik dat er ook een type B geplaatst moet worden, het is immers de Multi RS zelf (PV-zijde) die de DC-lekstromen genereert.

Ik heb overigens via mijn Victron-dealer deze vragen aan Victron gesteld voor verduidelijking, enkele weken geleden, maar ik heb vooralsnog niet de indruk dat hier iets mee gedaan wordt.
De verklaring van Victron staat online, gevonden in dit draadje. Conclusie: type A 300 mA RCD op AC-in, en ook gewoon type A op AC-out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

BernieW schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Wat voor MCCB zit er in de Yixiang? Op foto's lijken het forse jongens die een behoorlijke kortsluitstroom aan kunnen.
Ik heb Apexium boxen, daar zaten eerst onbestemde smeltpatronen van 400 A in, maar de laatste die ik kreeg zat een Projoy MCCB in die een kortsluitstroom van 7.5 kA aan kan. Bij mij gaan al die zekeringen uit de bakken en komen er fatsoenlijke AE5 (vergelijkbaar met class-T) buiten de kisten aan de busbar.
De plus van de batterij gaat dus met een kort stukje 50mm2 direct naar de plus aansluiting in de kast. Een beetje puzzelen omdat ik DIN kabelschoenen gebruik die iets langer zijn (drie hex crimps per kabelschoen).
In de Yixiang zit een Yekun ykdm5z-250dc mccb. Op de achterkant staat dat ie 20kA kan onderbreken 🤞
Het lijkt erop dat deze 1-op-1 te vervangen is voor een bue seas t-class fuse holder (<200A). Deze kun je dan aan de binnenzijde monteren en dus zou je dan de terminals kunnen gebruiken om yixiang boxen door te lussen (dan heb je alleen een korte busbar nodig om multiplussen aan te hangen). Wel alles gekruist aansluiten zodat alle accu’s en mp’s dezelfde kabelweerstand zien.

Vooralsnog heb ik 1 yixiang box, dus voorlopig hangt de t-class holder aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:58
Maakt die kabelweerstand zoveel uit? zoveel lengte verschil zal er toch niet in zitten.
0.5 tot max 1 meter ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:23
Ik denk te begrijpen dat je via bijvoorbeeld de Cerbo GX je omvormer(s) kunt laten weten dat je de (ont) laadstroom wilt beperken. Voor de Pylontech US5000 zou 0.5c zijn aanbevolen. Dat zou dan neerkomen op 50A. Wanneer iedere batterij apart wordt aangesloten op de DC-bus en per batterij gezekerd wordt met een Littlefuse Class-T 125A/125vdc, dan zou die meegeleverde 25qmm-kabel correct beveiligd zijn (?). Wat ik me dan afvraag:
Vertel je de Victron GX dat je maximaal met 50A per batterij wilt (ont)laden òf met 300A (6 batterijen à 50A) en is dit een setting voor de omvormer(s) of voor de bms'en van de batterijen? Ik vraag dit omdat ik me een situatie kan voorstellen waarbij 1 zekering smelt vanwege een onvoorziene stroompiek, 1 batterij wordt losgekoppeld van de DC-bus, vermogensvraag wordt nu verdeeld over n-1 batterijen.
Geeft dit een kettingreactie aan smeltende zekeringen of is het BMS of de omvormer op de hoogte van feit dat er minder batterijen zijn aangesloten dan initieel het geval was?
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste