Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 20 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:20
Kan iemand met wat kennis zijn of haar licht laten schijnen over de configuratie zoals hier in set aangeboden?

https://zonnepanelensuper...et-31-4kwh-15kva-3-fasen/

Volgens mij is dit een prima ontwerp voor een ESS set tot aan de bomschakelkast. Zijn er argumenten te verzinnen over wat er anders/beter moet?

Ik hoor het graag, anders ga ik me zo'n set aanschaffen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

Tafellaken schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:02:
Kan iemand met wat kennis zijn of haar licht laten schijnen over de configuratie zoals hier in set aangeboden?

Volgens mij is dit een prima ontwerp voor een ESS set tot aan de bomschakelkast. Zijn er argumenten te verzinnen over wat er anders/beter moet?

Verkeerde type zekeringen. Verder wel ok.
Waarom 3 fasen? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-07 08:37
Hoezo verkeerde zekeringen?
Ik class-T voor de accupacks(oke wellicht wat overgedimensioneerd..) en mega voor de MP's?

[ Voor 20% gewijzigd door OsiriS.nl op 13-06-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

OsiriS.nl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:18:
Hoezo verkeerde zekeringen?
Ik class-T voor de accupacks(oke wellicht wat overgedimensioneerd..) en mega voor de MP's?
Precies: mega fuses voor de multiplussen. Als er (bijv) een bout in een multiplus breekt en de dc kabel komt los en maakt sluiting, dan heb je kans op brand als de mega fuse eerst gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:40
@pvg, hoe zou het dan wel moeten...?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:58
Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:00:
kan worden gebruikt met 225A zekeringen (elke zekering voor twee accu's)

https://www.victronenergy...ems/lynx-class-t-power-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:20
Hmm, goed afzekeren is wel absoluut een vereiste. Wat moet er concreet uit die set, en wat moet er concreet dan bij? Afgaande op jullie opgedane kennis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:00:
Elk onderdeel aan busbar een eigen class-T zekering. Ik overweeg zelf om de mccb uit de yixiang box te verwijderen (en daarvoor in de plaats een class-T zekering te zetten, dicht bij de cellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
pvg schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Elk onderdeel aan busbar een eigen class-T zekering.
Ik weet, dat je niet moet beknibbelen op veiligheid enzo, maar met twee accubakken en drie Multiplussen betekent dat je met 5 T-klasse zekeringhouders plus zekeringen en wat verbindende busbars bijna € 500,-- kwijt bent.
Ik begon ook met de opzet van Zonnepanelensuper met alleen Mega zekeringen, maar na wat posts hier had ik al geaccepteerd dat er in de accukabels twee (of één) klasse-T zekeringen moesten komen, maar ook nog in de kabels naar de Multiplussen vind ik wel erg veel?
Ik vraag me echt af waarom Victron wel allerlei houders heeft voor Mega zekeringen, maar alleen die Lynx voor klasse-T. En daar zitten er maar twee in per stuk, dus met twee accubakken en drie fasen heb je drie van die Lynxen nodig.
Ik snap het risico van een vlamboog die een mega doorlast, maar als er dan stroomopwaarts nog een klasse-T zit gaat die toch alsnog?
Kortom: zijn T zekeringen in de kabels naar de Multiplussen echt nodig?
NB. Die website van Zonnepanelensuper heeft mij over de streep getrokken en veel geleerd over mogelijke configuraties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:19
Wat nieuws van Victron via Harold, waaronder uitsluitsel over de 6mA verklaring voor de multiRS (spoiler alert, ze hebben de 6mA verklaring)
https://youtu.be/PtPbZ_JCypQ?si=JnMWRjr5HGQmPhvS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 14:48
ger356 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Ik weet, dat je niet moet beknibbelen op veiligheid enzo, maar met twee accubakken en drie Multiplussen betekent dat je met 5 T-klasse zekeringhouders plus zekeringen en wat verbindende busbars bijna € 500,-- kwijt bent.
Ik begon ook met de opzet van Zonnepanelensuper met alleen Mega zekeringen, maar na wat posts hier had ik al geaccepteerd dat er in de accukabels twee (of één) klasse-T zekeringen moesten komen, maar ook nog in de kabels naar de Multiplussen vind ik wel erg veel?
Ik vraag me echt af waarom Victron wel allerlei houders heeft voor Mega zekeringen, maar alleen die Lynx voor klasse-T. En daar zitten er maar twee in per stuk, dus met twee accubakken en drie fasen heb je drie van die Lynxen nodig.
Ik snap het risico van een vlamboog die een mega doorlast, maar als er dan stroomopwaarts nog een klasse-T zit gaat die toch alsnog?
Kortom: zijn T zekeringen in de kabels naar de Multiplussen echt nodig?
NB. Die website van Zonnepanelensuper heeft mij over de streep getrokken en veel geleerd over mogelijke configuraties.
Je hebt alleen t-class nodig bij de accu's niet bij de multiplussen. Daar zijn mega toereikend.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:35:
[...]
Je hebt alleen t-class nodig bij de accu's niet bij de multiplussen. Daar zijn mega toereikend.
Ho, nu raak ik de weg kwijt :)

@Tafellaken komt met een set aan van Zonnepaneelsuper, waarop @pvg aangeeft dat de zekerinegn niet juist zijn en dat het T-class moet zijn. Wat jij nu schrijft zit precies in de voorgestelde set.

Hoe zit het nu...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:45:
[...]

@Tafellaken komt met een set aan van Zonnepaneelsuper, waarop @pvg aangeeft dat de zekerinegn niet juist zijn en dat het T-class moet zijn. Wat jij nu schrijft zit precies in de voorgestelde set.

Ik vind het een mooi setje en zou het zo prima aandurven. Heb het zelf ook zo. Maar vraag het 10 wijzen en krijg 5 verschillende antwoorden. Blijft volgens mij ook steeds een beetje onderbuikgevoel..

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:19
Conrado schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Accus Tclass of gelijkwaardig. Iets met een hoge interrupt rating. Adler EF3 kan ook.
MPs is een mega voldoende.

Sluiting in een accu waardoor accus hun energie in een andere accu gaan dumpen is niet hetzelfde als een probleem in de MP.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:18
In theorie, mits je dus voldoende dikke kabels hebt gebruikt, zou er bij een sluiting zoveel stroom gaan lopen dat de class-T zekering smelt. Op dat moment is alles dus uit en veilig.

De mega fuses gebruik je alleen om de kabels naar de multis te beveiligen, gezien die weer wat dunner zijn dan de rest, waarschijnlijk.

Een beetje LFP pack knalt er zo 20kilo ampere uit.

Zekeringen zijn altijd om het circuit te beschermen, niet de apparaten zelf. /je moet dus altijd kijken naar wat de nominale belasting is en daar je kabeldikte op berekenen en daar dus je zekeringen op aanpassen.

Selectiviteit zou ik mij totaal niet druk om maken. Als er wat knalt is er serieus iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:00
pvg schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Elk onderdeel aan busbar een eigen class-T zekering. Ik overweeg zelf om de mccb uit de yixiang box te verwijderen (en daarvoor in de plaats een class-T zekering te zetten, dicht bij de cellen).
Wat voor MCCB zit er in de Yixiang? Op foto's lijken het forse jongens die een behoorlijke kortsluitstroom aan kunnen.
Ik heb Apexium boxen, daar zaten eerst onbestemde smeltpatronen van 400 A in, maar de laatste die ik kreeg zat een Projoy MCCB in die een kortsluitstroom van 7.5 kA aan kan. Bij mij gaan al die zekeringen uit de bakken en komen er fatsoenlijke AE5 (vergelijkbaar met class-T) buiten de kisten aan de busbar.
De plus van de batterij gaat dus met een kort stukje 50mm2 direct naar de plus aansluiting in de kast. Een beetje puzzelen omdat ik DIN kabelschoenen gebruik die iets langer zijn (drie hex crimps per kabelschoen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Doesnotcompute schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:29:

Een beetje LFP pack knalt er zo 20kilo ampere uit.

Zekeringen zijn altijd om het circuit te beschermen, niet de apparaten zelf. /je moet dus altijd kijken naar wat de nominale belasting is en daar je kabeldikte op berekenen en daar dus je zekeringen op aanpassen.
Soms denk ik dat ik een roepende in de woestijn ben als ik dit noem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
BernieW schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:37:
[...]

Soms denk ik dat ik een roepende in de woestijn ben als ik dit noem :)
Je bent niet de enige. Ik heb dat ook al meer dans eens geroepen. Het is namelijk het meest waarschijnlijke dat je apparaat stuk is. Daarom heb je een zekering nodig om je kabels te beschermen en erger te voorkomen.
Een zekering is er niet om te voorkomen dat je apparaat stuk gaat.

Edit: of in het geval van DIYen kan je ook user error niet uitsluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 13-06-2025 21:42 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:06
gelukkig beginnen steeds meer dit te roepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

V_ger schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Accus Tclass of gelijkwaardig. Iets met een hoge interrupt rating. Adler EF3 kan ook.
MPs is een mega voldoende.

Sluiting in een accu waardoor accus hun energie in een andere accu gaan dumpen is niet hetzelfde als een probleem in de MP.
Waarom zou de kortsluitstroom door een kabel van busbar naar een mp niet net zo groot kunnen worden als van accu naar busbar? (Die kan zelfs 2x zo groot worden bij 2 accu’s)

Een fout in de mp kan ook het afbreken van een bout voor de accukabel zijn. Je weet niet welke zekering eerst gaat. De mega fuse kan al in brandende spetters uiteengeknald zijn voordat de t-class gaat. Maar dat is een risico afweging die iedereen zelf mag maken. 4 tientjes voor een mega fuse + houder of 80 euro voor t-class + houder…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
Eerst even koffie zetten en zo maar eens uitbreiding bij de hoofdgroepenkast en uitbreiding plaatsen. Doordat ik "alles" na de hoofdschakelaar op de schop doe is alles spanningsloos maken wel zo verstandig.

En oud/nieuw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkdbA9w-UyTyFJzI82fGths_5_Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vS2kuK7y8XhY3z8fOBfnBOpb.jpg?f=user_large
Alamat onder bestaande kast op linker foto was later toegevoegde laadpaal ( door externe geïnstalleerd)
Nieuw 10a alamat met wcd.
Bekabeling vanaf hoofdschakelaar naar Victron meter, daarna weer terug bekabeld naar bestaande installatie.
Kabeldikte gelijk een upgrade gegeven.
Oude groep 2 wordt aanvoer kabel voor de 10a alamat. Dit al hier aangesloten maar Victron zijde in de schuur moet allemaal nog.

[ Voor 60% gewijzigd door The-Source op 14-06-2025 11:28 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:42:
[...]

Waarom zou de kortsluitstroom door een kabel van busbar naar een mp niet net zo groot kunnen worden als van accu naar busbar? (Die kan zelfs 2x zo groot worden bij 2 accu’s)

Een fout in de mp kan ook het afbreken van een bout voor de accukabel zijn. Je weet niet welke zekering eerst gaat. De mega fuse kan al in brandende spetters uiteengeknald zijn voordat de t-class gaat. Maar dat is een risico afweging die iedereen zelf mag maken. 4 tientjes voor een mega fuse + houder of 80 euro voor t-class + houder…
Normaliter is de kabel van je bus naar MP veel dunner dan je accukabel. Dit omdat je accu bijvoorbeeld meerdere MP's zou voeden oid. Die dunnere kabel remt de stroom ansich ook al. Mocht die mega fuse wel bruggen dan blijft er echt wel genoeg stroom lopen dat de Tclass de boel veilig stelt.

Mega fuse die brugt is een "kans" he, geen gegeven. Zoiets gebeurt 1x en nooit weer, maar is wel gelijk een "regel". (Die victron zelf nogsteeds niet voorschrijft geloof ik).
En een mega die ontploft is mooi, dan is er geen brug iig en het circuit open. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:03
Okee, dankzij de opmerkingen, wat data sheets en chatgpt ben ik ook om: Class T bij de accupolen. Bedankt voor jullie inbreng. Zoals @pvg aangeeft: het is dubbel zo duur het is maar een paar tientjes meer per zekering.

Ik blijf wel een beetje puzzelen met die zekeringen en busbars. Ik wil 5 of 6 x US5000(al bij accupolen gezekerd met Class T) en 3 x MP II 48/5000.
- Eerste plan: Alles in 2(of 3) Lynx Distributors onder te brengen. Of 1 x Distributor en 2x Power In. Maar dan ben ik 450 euro kwijt aan een oplossing wat eigenlijk een busbar met 8 polen en 3 zekeringhouders is.
- Logisch alternatief: de Victron 600A 8P busbar met losse zekeringhouders. Dit is een compactere maar in mijn ogen minder strakke oplossing terwijl het bijna dezelfde prijs heeft.

Is er een optie die ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

Kanoet schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:50:
Okee, dankzij de opmerkingen, wat data sheets en chatgpt ben ik ook om: Class T bij de accupolen. Bedankt voor jullie inbreng. Zoals @pvg aangeeft: het is dubbel zo duur het is maar een paar tientjes meer per zekering.

Ik blijf wel een beetje puzzelen met die zekeringen en busbars. Ik wil 5 of 6 x US5000(al bij accupolen gezekerd met Class T) en 3 x MP II 48/5000.
- Eerste plan: Alles in 2(of 3) Lynx Distributors onder te brengen. Of 1 x Distributor en 2x Power In. Maar dan ben ik 450 euro kwijt aan een oplossing wat eigenlijk een busbar met 8 polen en 3 zekeringhouders is.
- Logisch alternatief: de Victron 600A 8P busbar met losse zekeringhouders. Dit is een compactere maar in mijn ogen minder strakke oplossing terwijl het bijna dezelfde prijs heeft.

Andere accu’s. 2x yixiang (oid) 16kWh. Mccb vervangen door t-class zekering (moet ik zelf nog proberen) en dan kun je de cases doorlussen. Dan heb je minder zekeringen nodig en alleen een busbar voor verdeling naar de multiplussen. De kosten voor busbars/zekeringen maken de pylontechs onaantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Andere accu’s. 2x yixiang (oid) 16kWh. Mccb vervangen door t-class zekering (moet ik zelf nog proberen) en dan kun je de cases doorlussen. Dan heb je minder zekeringen nodig en alleen een busbar voor verdeling naar de multiplussen. De kosten voor busbars/zekeringen maken de pylontechs onaantrekkelijk.
Op accu's doorlussen vs vanaf busbar is niet hetzelfde.
Op accu's doorlussen in de 1e in de keten altijd als eerste vol en wordt ook het meeste belast.
Aansluiten via busbar heb je dat dus niet. Maar is het wel sterk aanbevolen om de kabellengtes gelijk te houden.
En je hebt dus meer mogelijkheden om af te zekeren via busbars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

The-Source schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Op accu's doorlussen vs vanaf busbar is niet hetzelfde.
Op accu's doorlussen in de 1e in de keten altijd als eerste vol en wordt ook het meeste belast.
Aansluiten via busbar heb je dat dus niet. Maar is het wel sterk aanbevolen om de kabellengtes gelijk te houden.
En je hebt dus meer mogelijkheden om af te zekeren via busbars.
Bij doorlussen moet je de aansluiting naar busbars natuurlijk wel gekruist doen: +/- van de bovenste/onderste. Dan is de kabellengte voor alle accu’s nagenoeg gelijk. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Bij doorlussen moet je de aansluiting naar busbars natuurlijk wel gekruist doen: +/- van de bovenste/onderste. Dan is de kabellengte voor alle accu’s nagenoeg gelijk. 😉
Of dat zo werkt met de + en - opstelling weet ik niet dus kan er moeilijk iets van vinden ;)

Ik ga zelf voor de volgende setup waarbij het -DC ter hoogte van de centrale +DC busbar (met zekering) wellicht nog ooit wordt aangepast al ik meerdere MPII's ga plaatsen. Nu in de +DC al wel daarop voorbereid.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
     MPII
     + | -----  
 ____+_____  -
 | oo|oooo|  - (per mpII zekering naar centrale busbar +, 40a mega fuse per MPII)
 __++++++_|  -
     +       -
     +       -
     +       -
     +       -
     +       -
    R1       - (R1 is relais voor DC 150a, deze wordt dmv noodknoppen bedient )
     +       -
     +       -
    80A      - (80a thermische zekering, mpII doet 35a als het aantal MPII wordt uitgebreid dan wordt deze vervangen)
     +       -
++++++       ------- (centrale + en - busbar ter hoogte van accus)

ps: megafuse waarde moet ik nog controleren op waarde of dat wel klopt maar is puur ter beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:11:
[...]

pvg schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Om dezelfde mate van veiligheid(vergeleken met los gezekerde US5000's) te krijgen zou je dan toch ook de + tussen de accu's moeten zekeren? Ik zie vaak (Pylontech of andere stacked) opstellingen waarbij met korte verbindkabels wordt gewerkt. Als we het over kortsluitstromen van lithiumbatterijen hebben dan betekend dat toch ook het beschermen van de andere batterijen in het systeem?

Een gulden middeweg in mijn situatie (oplopende kosten door busbars en zekeringen) zou misschien wel enkele paarsgewijze parallele US5000's (of vergelijkbaar) kunnen zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Kanoet op 14-06-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:49

Let op : hoe zwaarder de T-class zekering hoe groter het formaat. Als je elke US5000 apart gaat zekeren en bijv een T-class 125A zekering wilt plaatsen is de zekering te kort in lengte voor de Lynx units (tenzij je gaat vijlen).

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger

Normale lynx power-in ombouwen om zekeringen te accepteren. Voorbeelden zat op YouTube. Daar dan Adler ef3 in doen.
Toen ik mijn systeem bouwde was dat er nog niet of niemand wist ervan. Nu is dat toch wel een mooie optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
V_ger schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:04:
Normale lynx power-in ombouwen om zekeringen te accepteren. Voorbeelden zat op YouTube. Daar dan Adler ef3 in doen.
Toen ik mijn systeem bouwde was dat er nog niet of niemand wist ervan. Nu is dat toch wel een mooie optie.
Ben ik ook aan het doen. 3x een Lynx Power-in, 3x EF3 voor de MP's en 9x EF3 voor mijn 9 Pylontech accu's.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

Hebben we al een use case waar een CE apparaat is gemodificeerd en het misgaat? Betaald de verzekering uit bij deze relatief kleine schades?

Ik ben betrokken geweest bij grotere schades als SME in rechtszaken. Ik ga mijn handen er niet aan branden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
John245 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:15:
[...]

Hebben we al een use case waar een CE apparaat is gemodificeerd en het misgaat? Betaald de verzekering uit bij deze relatief kleine schades?

Ik ben betrokken geweest bij grotere schades als SME in rechtszaken. Ik ga mijn handen er niet aan branden.
Modificeren betekent in dit geval een bout plaatsen die Victron zelf al geplaatst heeft in de Lynx Distributor. De Lynx PowerIn is dezelfde kast maar zonder de extra bout en printplaat. De gaten zitten al in de busbar en in het kunststof zitten de uitsparingen al voor de boutkoppen. Alleen de bouten zelf ontbreken dus nog.@John245 Vind je nou serieus dat dit een groot risico is?

[ Voor 10% gewijzigd door sandergar op 15-06-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
sandergar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Modificeren betekent in dit geval een bout plaatsen die Victron zelf al geplaatst heeft in de Lynx Distributor. De Lynx PowerIn is dezelfde kast maar zonder de extra bout en printplaat. @John245 Vind je nou serieus dat dit een groot risico is?
Nee, maar ik snap het wel. Als verzekeraars er onderuit kunnen, doen ze dat natuurlijk. Paar duizend zullen ze geen onderzoek naar doen. Een complete woning die afgefikt is mogelijk wel.

Mooiste is om je hobby gewoon niet onder hetzelfde dak als je bed te hebben. Dat slaapt altijd rustiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Het "ombouwen" van een power in staat in geen verhouding tot het zelf in elkaar hobbyen van de rest van het systeem.
En wat is ombouwen? Er hoeft niet kapot. Alleen even open, boutjes erin en weer dicht. De hardware is hetzelfde als de distributor. Alleen zonder die boutjes en het printplaatjes.

Ik heb mijn MPs ook gemodificeerd. Met de dremel nog wel. Omdat ik er geen din kabelogen in kreeg. De nieuwere hebben dat af fabriek...

En het toevoegen van ventilatoren? Ook niet?
Als je iets modificeert, doe het dan met goed gereedschap en goede, geschikte onderdelen.
We zitten nog steeds op tweakers.net toch?

Het enige waar je wat van kan vinden is de warmteontwikkeling van de zekeringen..
Wat is de weerstand van een Mega t.o.v. een EF3? En hoeveel scheelt dat in de wattjes die in je behuizing blijven hangen?

Zolang keuringen niet verplicht zijn is het risico van foutieve installatie door beunhazen denk ik groter dan van kundige tweakers die zelf hun systeem uitwerken.

[ Voor 23% gewijzigd door V_ger op 15-06-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:58

Kan ik een link naar de video krijgen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
Jesaul schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Kan ik een link naar de video krijgen?
YouTube heeft tegenwoordig een zoekfunctie. Echt handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
sandergar schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Let op : hoe zwaarder de T-class zekering hoe groter het formaat. Als je elke US5000 apart gaat zekeren en bijv een T-class 125A zekering wilt plaatsen is de zekering te kort in lengte voor de Lynx units (tenzij je gaat vijlen).
Goed dat je het aangeeft.
Qua zekeringhouderkeuze was ik van plan om per US5000 een losse te plaatsen op 20cm afstand. Volgens mij is dat volgens het boekje. De 'angst' om in die mooie fabrieksmatige amphenol kabels te knippen ben ik hier afgelopen week kwijt geraakt.

De Lynx Class T lijkt mij meer geschikt voor enkele grotere accupakketten. Zowel qua maat voor Class T zekeringen (daar had ik nog niet eens over nagedacht) én de prijs. Het zou wel een mooie oplossing zijn om de hoeveelheid verbindingen (faillure points) te minimaliseren.

Ik ben een beetje getriggerd door de verschillende maten van Class T zekeringen. Ik zie dat zekeringhouders er in verschillende amperages zijn. Dit is meestal een range van 110-200A met M6 bouten en 225-400A met M10 bouten.

Ik heb even het e.e.a. op een rijtje gezet om overzicht te creëeren .

Class T zekeringhouders:
Bourns FB Riedon Class T fuse blocks. Twee versies: 110-200A en 250-400A.
- Let op de bouten zijn géén metrische bouten :(
- Er zitten ook merkeigen class t zekeringen in
- De h.o.h. maten zijn verstopt in de application notes: 43.05mm en 46.84mm
- Betaalbaar te krijgen. 50-65 euro all in (Mouser, Lithiumaccus.nl)
Blue Sea Class T Fuse Block with Insulating Cover - 110 to 200A. M6 bouten. Géén h.o.h. maat in de specificaties maar wel eigen zekeringen met maatvoering: M8 bouten, 110-200: 42.86mm, 225-400A: 46.74mm. Let op de boutdiameter van de eigen zekeringen is m8 terwijl de houder m6 is. Winkels zoals Acculaders.nl leveren deze zónder eigen zekeringen. Volgens hen is de h.o.h. 43mm voor de 110-200A met M6 en 47mm voor de 225-400A met M10 bout
TBS Electronics DC modular fuse holders
- Géén boutmaten beschikbaar
- Géén eigen zekeringen maar is compatibel met bekende merken als Littelfuse, Mersen.

Losse zekeringen:
Optifuse F3T:
110-200A: 43.2mm en 8.6mm boutdiameter
225-400A: 46.7mm en 10.4mm boutdiameter
Littelfuse JLLN
110-200A: 42.9mm (andere bron 42.8mm) en 8.7mm boutdiameter,
225-400A: 46.8mm, 10.7mm boutdiameter.
Ik kijk nu enkel naar de maatvoering, er zijn natuurlijk ook nog verschillen in karakteristieken tussen deze 2 bovenstaande en de merkeigen Bourns/Blue Sea.
Het valt mij op dat er verschillen zitten in de h.o.h. maten tussen de merken zekeringhouders maar dat er speling lijkt te zitten in de zekeringen zelf. De 110-200A zekeringen hebben gaten voor M8 terwijl de houders in die range M6 of vergelijkbaar zijn (behalve Bourns)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
Losse zekeringhouders betekent extra contactpunten. Na de zekeringhouders weer extra kabels en connectoren. Meer weerstand.

Advies van mijn leverancier : hoe minder onderdelen hoe beter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:52
Ik heb t zo gedaan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sbat28jXbJzw9xMv947qGEHSbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJp6Rao7VOU8K8WVPBGcZhjW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CXbTc-jMdqJmWJAvYa0ZJrFSgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAywuny9I4k18DJykMnxXLhz.jpg?f=fotoalbum_large

Dus met een flexibele busbar tussen de batterij-pool en de zekeringhouder (een M8 ANL-houder van TBS) - paste hier perfect qua hoogte t.o.v. de batterijpool. Misschien kan je bij de Pylontechs iets dergelijks doen? Dan hoef je de kabel niet door te knippen. Ik heb er hier trouwens EF3-zekeringen in zitten.

Parallelle batterijen zou ik toch zeker wel individueel zekeren.

[ Voor 20% gewijzigd door JBtL op 15-06-2025 15:51 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 22:33
Ik heb inmiddels een Victron systeem draaien en draait prima met 1 uitzondering. De zekering van de batterij naar de multiplus kan erg heet worden (bij volle load bijv 2500W) richting het GRID. Bij 1000W blijft de zekering handwarm. Ik gebruik maximaal ~50A vanwege het 48V systeem (4x 12v batterij).

De zekeringen naar de zonnepanelen (2 stuks links worden hand warm maximaal) de zekering aan de rechterzijde wordt echt veel warmer. Ik heb juist meszekeringen gekozen vanwege de veiligheid.

Aan de bovenzijde zijn 2 schakelunits vanaf de zonnepanelen. 1 schakelunit vanaf de omvormers naar de zekering en batterij en de onderste schakelunit is de unit tussen de batterij en de victron omvormer.

Hebben jullie een idee wat ik hier aan zou kunnen doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ_lSgCDjo5LSy2xakf4_Kyvh_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hts3BxVEVkxmy5V6HmeDTxZZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door jongerenchaos op 15-06-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
jongerenchaos schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:38:
Ik heb inmiddels een Victron systeem draaien en draait prima met 1 uitzondering. De zekering van de batterij naar de multiplus kan erg heet worden (bij volle load bijv 2500W) richting het GRID. Bij 1000W blijft de zekering handwarm. Ik gebruik maximaal ~50A vanwege het 48V systeem (4x 12v batterij).

De zekeringen naar de zonnepanelen (2 stuks links worden hand warm maximaal) de zekering aan de rechterzijde wordt echt veel warmer. Ik heb juist meszekeringen gekozen vanwege de veiligheid.

Aan de bovenzijde zijn 2 schakelunits vanaf de zonnepanelen. 1 schakelunit vanaf de omvormers naar de zekering en batterij en de onderste schakelunit is de unit tussen de batterij en de victron omvormer.

Hebben jullie een idee wat ik hier aan zou kunnen doen?[Afbeelding]
Een andere zekering cq andere kabels nemen? Deze is voor 63A, dus als je daar 50A doorheen stuurt kan je verwachten dat het heet wordt. Hoe dik zijn de kabels?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 22:33
JBtL schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Een andere zekering cq andere kabels nemen? Deze is voor 63A, dus als je daar 50A doorheen stuurt kan je verwachten dat het heet wordt. Hoe dik zijn de kabels?
25mm zijn de kabels en had hier eerst een 80A zekering inzitten. Kabels worden niet warm, overige componenten overigens ook niet.Op zich kan ik hem iets hoger zekeren en kunnen de kabels het aan. Echter ik zou dit wel beetje realistisch willen zekeren wat nodig is. Deze zekeringen zijn volgens mij traag dus dan wil ik liever niet te hoog afzekeren.

[ Voor 5% gewijzigd door jongerenchaos op 15-06-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
John245 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:15:
[...]

Je triggert me opm het verlengde hiervan, wat zijn de (veiligheids) eisen van een batterij systeem? Ik denk hier dan niet aan de omvormers, die vallen duidelijk binnen de laagspanningsrichtlijn. Maar de batterijen, Lynx etc? Deze vallen niet onder de laagspanningsrichtlijn ( < 70 V DC). De EMC, en RoHS richtlijnen en de batterij verordening zijn natuurlijk wel van toepassing, eisen ook CE markering maar gaan niet over veiligheid. De productveiligheidsverordening (GPSR) is ook van toepassing maar is algemeen opgesteld en verlangt geen CE markering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:28

MrFish

Untitled

marber1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Dank voor dit document, inderdaad goede informatie.

Maar, voorzichtig: wat ik hier vooralsnog uithaal is dat aan de AC-In zijde, enkel type A RCDs downstream volstaan als a) er een 6mA-verklaring is (niet het geval voor de Multi RS), of b) er gebruik wordt gemaakt van (ABB) RCDs expliciet compatible met IEC 60364-5-53:2019/
AMD1:2020 - oftewel ze kunnen een hogere DC-lekstroom aan dan 6mA zonder blind te worden. Ik moet het nog uitzoeken, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat dat niet geldt voor mijn downstream Hager type A RCDs.
En als de AC-OUT(s) ook gebruikt worden, denk ik dat er ook een type B geplaatst moet worden, het is immers de Multi RS zelf (PV-zijde) die de DC-lekstromen genereert.

Ik heb overigens via mijn Victron-dealer deze vragen aan Victron gesteld voor verduidelijking, enkele weken geleden, maar ik heb vooralsnog niet de indruk dat hier iets mee gedaan wordt.
De verklaring van Victron staat online, gevonden in dit draadje. Conclusie: type A 300 mA RCD op AC-in, en ook gewoon type A op AC-out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

BernieW schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Wat voor MCCB zit er in de Yixiang? Op foto's lijken het forse jongens die een behoorlijke kortsluitstroom aan kunnen.
Ik heb Apexium boxen, daar zaten eerst onbestemde smeltpatronen van 400 A in, maar de laatste die ik kreeg zat een Projoy MCCB in die een kortsluitstroom van 7.5 kA aan kan. Bij mij gaan al die zekeringen uit de bakken en komen er fatsoenlijke AE5 (vergelijkbaar met class-T) buiten de kisten aan de busbar.
De plus van de batterij gaat dus met een kort stukje 50mm2 direct naar de plus aansluiting in de kast. Een beetje puzzelen omdat ik DIN kabelschoenen gebruik die iets langer zijn (drie hex crimps per kabelschoen).
In de Yixiang zit een Yekun ykdm5z-250dc mccb. Op de achterkant staat dat ie 20kA kan onderbreken 🤞
Het lijkt erop dat deze 1-op-1 te vervangen is voor een bue seas t-class fuse holder (<200A). Deze kun je dan aan de binnenzijde monteren en dus zou je dan de terminals kunnen gebruiken om yixiang boxen door te lussen (dan heb je alleen een korte busbar nodig om multiplussen aan te hangen). Wel alles gekruist aansluiten zodat alle accu’s en mp’s dezelfde kabelweerstand zien.

Vooralsnog heb ik 1 yixiang box, dus voorlopig hangt de t-class holder aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 14:25
Maakt die kabelweerstand zoveel uit? zoveel lengte verschil zal er toch niet in zitten.
0.5 tot max 1 meter ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:37
Ik denk te begrijpen dat je via bijvoorbeeld de Cerbo GX je omvormer(s) kunt laten weten dat je de (ont) laadstroom wilt beperken. Voor de Pylontech US5000 zou 0.5c zijn aanbevolen. Dat zou dan neerkomen op 50A. Wanneer iedere batterij apart wordt aangesloten op de DC-bus en per batterij gezekerd wordt met een Littlefuse Class-T 125A/125vdc, dan zou die meegeleverde 25qmm-kabel correct beveiligd zijn (?). Wat ik me dan afvraag:
Vertel je de Victron GX dat je maximaal met 50A per batterij wilt (ont)laden òf met 300A (6 batterijen à 50A) en is dit een setting voor de omvormer(s) of voor de bms'en van de batterijen? Ik vraag dit omdat ik me een situatie kan voorstellen waarbij 1 zekering smelt vanwege een onvoorziene stroompiek, 1 batterij wordt losgekoppeld van de DC-bus, vermogensvraag wordt nu verdeeld over n-1 batterijen.
Geeft dit een kettingreactie aan smeltende zekeringen of is het BMS of de omvormer op de hoogte van feit dat er minder batterijen zijn aangesloten dan initieel het geval was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Weet iemand nog een makelijke gratis tool om een goede tekening te maken? Paint werkt niet echt fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:30
wanneer ga je overstappen naar een Ekrano GX in plaats van een Cerbo GX?

toch niet alleen vanwege het display wat op de Ekrano GX zit?

Mijn huidige Cerbo GX geeft nu namelijk regelmatig een overbelasting van de GPU aan maar zo groot is ons systeem ook weer niet en gebruik maar 1 flow in node-red.

3x multiplus 2 48/5000 (Ve.Bus)
2x mppt 150/30 (Ve.direct)
1x mppt 150/70 (Ve.direct)
1x Mppt RS 450/100 (Ve.Can)
1x mppt RS 450/200 (Ve.Can)
1x Victron ev lader (Met display) (Wifi)
1x grid meter Em540 (Rs485-USB)
1x accu pakket met een seplos BMS (VE.BMS)

de roundtrip D-bus is namelijk wel regelmatig hoog.
Meende dat ik namelijk iets gelezen had dat het onder de 100ms moet blijven

Dit is de overbelasting melding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfHHE8TLUSh_qaBdWNcsz8wGeX4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t7bosHlQRrf7jHzf1exP7uLQ.jpg?f=user_large

Dit was 16-6-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgbaNy37BXIlW_MmNCQFPDEAg38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1wGoUimYwkHFrFX5mB4FAgdp.png?f=fotoalbum_large

Dit is vandaag 19-06-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chIbvcdG2Gmq3FoFL6pbV7bPc4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADuuuzsrDDI7DHDyBpvo1g5p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door peterpannekoek op 19-06-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
Rene2322 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:10:
Ik denk te begrijpen dat je via bijvoorbeeld de Cerbo GX je omvormer(s) kunt laten weten dat je de (ont) laadstroom wilt beperken. Voor de Pylontech US5000 zou 0.5c zijn aanbevolen. Dat zou dan neerkomen op 50A. Wanneer iedere batterij apart wordt aangesloten op de DC-bus en per batterij gezekerd wordt met een Littlefuse Class-T 125A/125vdc, dan zou die meegeleverde 25qmm-kabel correct beveiligd zijn (?). Wat ik me dan afvraag:
Vertel je de Victron GX dat je maximaal met 50A per batterij wilt (ont)laden òf met 300A (6 batterijen à 50A) en is dit een setting voor de omvormer(s) of voor de bms'en van de batterijen? Ik vraag dit omdat ik me een situatie kan voorstellen waarbij 1 zekering smelt vanwege een onvoorziene stroompiek, 1 batterij wordt losgekoppeld van de DC-bus, vermogensvraag wordt nu verdeeld over n-1 batterijen.
Geeft dit een kettingreactie aan smeltende zekeringen of is het BMS of de omvormer op de hoogte van feit dat er minder batterijen zijn aangesloten dan initieel het geval was?
Ik vind dit een goede vraag (aansturing max ontlaadstroom) en ben ook erg benieuwd naar het antwoord.

In het geval de Cerbo een totale max vermogen (onafhankelijk van zekeringstaat) aanstuurt verwacht ik geen kettingreactie, zolang je wel de 125A zekering aanhoudt. Dan zouden 3 van de 6 accu's kunnen 'doorbranden'* en je zit op de 100A max per resterende accu. Let er wel op dat ze gespecificeerd zijn op een piekvermogen van 100-125A voor 15 minuten of 121-200A voor 15 seconden. Als je de current-time grafieken van zekeringen gaat bekijken(ik heb hierboven het e.e.a. gepost) zie je dat zekeringen véél meer kunnen hebben dan je zou verwachten.
* Op het moment dat 3 zekeringen doorbranden heb je denk ik een groter probleem dan een kettingreactie.

Omdat de doorbrandtijd van de zekeringen groter is dan je zou verwachten en míts je via de Cerbo een max vermogen per accu kan aangeven zou het niet vreemd zijn om een lagere afzekerwaarde aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Bij het bepalen van zekeringgroottes (en dus ook kabeldiktes), is het volgens mij ook van belang of er AC-gekoppelde PV aanwezig is. In geval van grid-uitval moet het systeem in staat zijn om alle produktie die niet onmiddellijk gebruikt wordt in de accu's op te slaan dus ook als dat meer is dan de ingestelde max chargecurrent. Dit is, als het goed is, maar voor korte tijd (totdat frequency-shift en/of PV-omvormersturing via sunspec ingrijpt), maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
peterpannekoek schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:50:
wanneer ga je overstappen naar een Ekrano GX in plaats van een Cerbo GX?

toch niet alleen vanwege het display wat op de Ekrano GX zit?

Mijn huidige Cerbo GX geeft nu namelijk regelmatig een overbelasting van de GPU aan maar zo groot is ons systeem ook weer niet en gebruik maar 1 flow in node-red.

3x multiplus 2 48/5000 (Ve.Bus)
2x mppt 150/30 (Ve.direct)
1x mppt 150/70 (Ve.direct)
1x Mppt RS 450/100 (Ve.Can)
1x mppt RS 450/200 (Ve.Can)
1x Victron ev lader (Met display) (Wifi)
1x grid meter Em540 (Rs485-USB)
1x accu pakket met een seplos BMS (VE.BMS)

de roundtrip D-bus is namelijk wel regelmatig hoog.
Meende dat ik namelijk iets gelezen had dat het onder de 100ms moet blijven

Dit is de overbelasting melding
[Afbeelding]

Dit was 16-6-2025
[Afbeelding]

Dit is vandaag 19-06-2025
[Afbeelding]
Als je nu nieuw bouwt waarom niet meteen voor de akrano gx gaan? Is de opvolger van de cerbo begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Laatst online: 15:36
Het scheelt bijna €500 tussen een Ekrano en een Cerbo. Als je geen schermpje nodig hebt is de keuze dan snel gemaakt. Je mist dan wel 2 cores, hopelijk komt Victron nog eens met een cpu upgrade in de Cerbo zodat die gelijk is aan de Ekrano.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Dat zou idd het mooiste zijn cerbo gx v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:30
Volgens de specificaties kan een cerbo gx 15 ve.direct apparaten aansturen.
En de verbinding van een ve.can is zelfs efficiënter.

Op de Victron website staat het volgende

For example, a Cerbo GX can perfectly handle 25 pieces of VE.Can Solar Charger, combined with 6 pieces of Fronius three phase PV Inverter and of course a three phase Victron system.

Dus een Ekrano moet een dikke overkill zijn.

Echter snap ik niet waarom mijn huidige cerbo gx regelmatig een overbelasting geeft.
Zou deze dan defect zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
peterpannekoek schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:09:
Volgens de specificaties kan een cerbo gx 15 ve.direct apparaten aansturen.
En de verbinding van een ve.can is zelfs efficiënter.

Op de Victron website staat het volgende

For example, a Cerbo GX can perfectly handle 25 pieces of VE.Can Solar Charger, combined with 6 pieces of Fronius three phase PV Inverter and of course a three phase Victron system.

Dus een Ekrano moet een dikke overkill zijn.

Echter snap ik niet waarom mijn huidige cerbo gx regelmatig een overbelasting geeft.
Zou deze dan defect zijn?
Nee dat is blijkbaar "normaal". Hier 4x serial-battery via USB-TTL, 1x ve.can MPPT, SolarEdge via SunSpec en USB-rs485 voor de ET340.
Maar als er veel solar is en er dus veel geregeld moet worden is ie vaak erg druk. VRM portal stopt dan met realtime weergave. Het blijft overigens wel werken, dus geen reboots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Kun je ergens zien dat de Cerbo tegen zijn grenzen aan dreigt te lopen? Of pas als het zover is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Hermarcel schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:46:
Kun je ergens zien dat de Cerbo tegen zijn grenzen aan dreigt te lopen? Of pas als het zover is?
Het is gewoon een linux computer. Als je inlogt op de console (via SSH) kan je met "top" of "htop" of wat anders prima de load zien en welke processen daarvoor zorgen.

Kan ook zijn dat je zelf nog een package moet installeren met een van de "top" varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@V_ger En dat wist ik natuurlijk al... :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:39

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Hermarcel Het is nog een 32 bit architectuur. Ik liep er dus al tegenaan dat ik bepaalde software niet kan installeren op de Cerbo.

Om dan maar meteen @HermanGast nog eens te vragen of de Ekrano nu echt 64 bit is.
HermanGast schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:06:
[...]

Zal dat een keer doen. Wellicht dit weekeinde.
ChatGPT produceert dit:
[Afbeelding]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Laatst online: 15:36
Iemand weleens overwogen om een pi4 (of gelijk / beter) te gebruiken als een Cerbo? Zeker met de performance issues die sommige ervaren.

Ben benieuwd of je daar net zo stabiel of beter op kan draaien. En wat heb je dan nodig voor interface om met je Victron omvormer te communiceren?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
jvanderkroon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:02:
Iemand weleens overwogen om een pi4 (of gelijk / beter) te gebruiken als een Cerbo? Zeker met de performance issues die sommige ervaren.

Ben benieuwd of je daar net zo stabiel of beter op kan draaien. En wat heb je dan nodig voor interface om met je Victron omvormer te communiceren?
Afhankelijk van je setup een heleboel extra interfaces. ve.bus, ve.can, ve.connect. Mogelijk meerdere. Dan moet je aan de HAT's of usb's. Dan is een cerbo ineens wel redelijke value for money.

Vriend Andy van the OGG draait ook op een Pi.

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 21-06-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004

swat!

computeraar

jvanderkroon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:02:
En wat heb je dan nodig voor interface om met je Victron omvormer te communiceren?
Zie hier de opties:
https://github.com/victro...aspberryPi-CAN-Interfaces

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:11
Tafellaken schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:02:

Ik zat ook te kijken naar een dergelijke set, maar ik denk dat ik voor een multi-RS combinatie ga, in plaats van multiplus 2. de MP2 schijnt met name op vermogen best geluid te maken, en daarmee wordt in mijn geval de wife-acceptance-factor wellicht overschreden.
Een kennis uit de energie wereld voorspelde me dat de accu’s niet veel goedkoper worden de komende 12 maanden, maar misschien wel 2x zoveel kunnen. Ik zie nu al 15kwh accu’s met BMS staan op aliexpress voor 1300 euro. Als het volgend jaar 30kwh voor 1300 euro is kan ik misschien nog beter even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 14:17

Japie.G

Colour Classic

ik heb 16 mb31 (16kwh) en een yixiang v2 case (met jk-bms) ook voor 1750 euro, gewoon in NL. Blijft een gok, zullen normaal gezien altijd goedkoper worden. Maargoed hebben we bij de zonnepanelen de andere kant op zien gaan. Toen die lucratief werden ging de prijs skyhigh..

Als de prijs flink zakt koop ik er later nog units bij :-)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Nu online
Vandaag toch maar de gok genomen en 2 Yixiang bakken met V19 JK BMS en 32 m31 accu's rechtsreeks gekocht bij Yixiang (wel altijd via Ali) voor € 2.730 ($ 3080) incl verzenden en import kosten. Rechtstreeks vanuit China, dus ik reken op 3 maanden, maar ik ga toch pas in het najaar bouwen. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:56
Beer070 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:01:
[...]

Een kennis uit de energie wereld voorspelde me dat de accu’s niet veel goedkoper worden de komende 12 maanden, maar misschien wel 2x zoveel kunnen. Ik zie nu al 15kwh accu’s met BMS staan op aliexpress voor 1300 euro. Als het volgend jaar 30kwh voor 1300 euro is kan ik misschien nog beter even wachten.
Zou mooi zijn, dan worden de accu's toch in principe goedkoper?

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-07 22:26
ger356 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:24:
Vandaag toch maar de gok genomen en 2 Yixiang bakken met V19 JK BMS en 32 m31 accu's rechtsreeks gekocht bij Yixiang (wel altijd via Ali) voor € 2.730 ($ 3080) incl verzenden en import kosten. Rechtstreeks vanuit China, dus ik reken op 3 maanden, maar ik ga toch pas in het najaar bouwen. Fingers crossed.
hebben de V19 al in de bakken zitten? Heb je linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15
Iemand die homewizard meters geïmporteerd heeft in VRM en nog werkend met 3.60 ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-mittens
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-07 19:12
Goedenavond mensen van het goede leven,

Ook ik ben bezig met een thuisbatterij ontwerp en zou graag mijn voorgenomen knutselwerk met jullie willen delen. Schiet er vooral op, daar kan het alleen maar beter van worden.

In de kern komt het hierop neer:
  • Omvormer: 3x multiplus ii 5000
  • Busbar: Lynx Power In
  • Batterijen: 4x Pylontech US5000-1C
  • Zekeringen: Tclass 110A of Siemens 3NA3830 100A mespatroon
  • Kabels: 10mm2 YMVK voor AC circuit, 35mm2 van batterijzekering naar busbar, 70mm2 voor busbar naar omvormer. De M6/M8/M10 oogjes laat er er professioneel op krimpen
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, bij dezen een plaatje (excuses voor de slordige lijntjes):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDfjstXcOn-0OBsEOrZ_WpW3ZqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8BlVK9oG1xgcr7XDtmWcmaMk.png?f=fotoalbum_large

Note: De zonnepanelen hangen nu met een Growatt omvormer aan de AC. In de toekomst vervang ik dit wellicht door een Victron MPPT en hang 'm direct aan het DC circuit

Nu heb ik mij natuurlijk ingelezen in dit topic, maar een paar dingen waren mij nog niet helemaal duidelijk:
  • Ik twijfel tussen de T-Class zekering en de Siemens 3NA3830 100A mespatroon zekering. Beide zijn goede opties begrijp ik. Echter, nu vind ik vrij weinig info over het plaatsen van die meszekering. Is dat een beetje handig of moet ik daarvoor weer speciaal gereedschap kopen? Ik kan namelijk 10 meszekeringen voor de prijs van 1 T-class kopen
  • Is het handig om naast de batterijen af te zekeren ook nog zekeringen te plaatsen tussen de lynx power in en de multiplussen? Ik zie vaak een 200A zekering per multiplus ertussen zitten. Is dit essentieel of dubbel op?
  • Voor de T-class zekering: heeft deze echt een aparte zekeringhouder nodig of kan dit ook direct op de bout van een 'gewone' busbar geplaatst worden (dus niet per se de Lynx power-in). Mijn gevoel zegt dat dit niet heel kosjer is, maar wellicht zit ik ernaast. Ik ben bekend met de Lynx T-class distributor, maar dat loopt nogal in de papieren. Op veiligheid besparen doe ik niet, maar zoek wel veilige alternatieven als dat de kosten drukt
  • Hoe sluiten jullie de batterijen en multiplussen aan op de busbar. Om-en-om of multiplussen bij elkaar en batterijen bij elkaar. Ik neig zelf naar om-en-om om de weerstand zo klein mogelijk te houden. Soort bij soort is wel netter qua bekabeling. Maakt dit veel uit of is dit verwaarloosbaar?
De groetjes van mr-mittens

[ Voor 7% gewijzigd door mr-mittens op 24-06-2025 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
mr-mittens schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:45:
Nu heb ik mij natuurlijk ingelezen in dit topic, maar een paar dingen waren mij nog niet helemaal duidelijk:
De meeste van je vragen, zelfs nog onlangs, zijn al uitvoerig besproken in dit topic. Misschien nog een specifiek lezen met de zoekfunctie?
* Is het handig om naast de batterijen af te zekeren ook nog zekeringen te plaatsen tussen de lynx power in en de multiplussen?
* Hoe sluiten jullie de batterijen en multiplussen aan op de busbar. Om-en-om of multiplussen bij elkaar en batterijen bij elkaar. Ik neig zelf naar om-en-om om de weerstand zo klein mogelijk te houden. Soort bij soort is wel netter qua bekabeling. Maakt dit veel uit of is dit verwaarloosbaar?
Victron heeft hiervoor een duidelijke handleiding beschikbaar gesteld (43562-Wiring_Unlimited-pdf-nl.pdf). Waarschijnlijk heb je deze nog niet bestudeerd?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL

Ook ik ben bezig met een thuisbatterij ontwerp en zou graag mijn voorgenomen knutselwerk met jullie willen delen. Schiet er vooral op, daar kan het alleen maar beter van worden.
ik zou ook nog even goed kijken naar de positie van de omschakelaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW

In de kern komt het hierop neer:
  • Omvormer: 3x multiplus ii 5000
  • Busbar: Lynx Power In
  • Batterijen: 4x Pylontech US5000-1C
  • Zekeringen: Tclass 110A of Siemens 3NA3830 100A mespatroon
  • Kabels: 10mm2 YMVK voor AC circuit, 35mm2 van batterijzekering naar busbar, 70mm2 voor busbar naar omvormer. De M6/M8/M10 oogjes laat er er professioneel op krimpen
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, bij dezen een plaatje (excuses voor de slordige lijntjes):

[Afbeelding]

Note: De zonnepanelen hangen nu met een Growatt omvormer aan de AC. In de toekomst vervang ik dit wellicht door een Victron MPPT en hang 'm direct aan het DC circuit

• Ik twijfel tussen de T-Class zekering en de Siemens 3NA3830 100A mespatroon zekering. Beide zijn goede opties begrijp ik. Echter, nu vind ik vrij weinig info over het plaatsen van die meszekering. Is dat een beetje handig of moet ik daarvoor weer speciaal gereedschap kopen? Ik kan namelijk 10 meszekeringen voor de prijs van 1 T-class kopen
  • Is het handig om naast de batterijen af te zekeren ook nog zekeringen te plaatsen tussen de lynx power in en de multiplussen? Ik zie vaak een 200A zekering per multiplus ertussen zitten. Is dit essentieel of dubbel op?
  • Voor de T-class zekering: heeft deze echt een aparte zekeringhouder nodig of kan dit ook direct op de bout van een 'gewone' busbar geplaatst worden (dus niet per se de Lynx power-in). Mijn gevoel zegt dat dit niet heel kosjer is, maar wellicht zit ik ernaast. Ik ben bekend met de Lynx T-class distributor, maar dat loopt nogal in de papieren. Op veiligheid besparen doe ik niet, maar zoek wel veilige alternatieven als dat de kosten drukt
  • Hoe sluiten jullie de batterijen en multiplussen aan op de busbar. Om-en-om of multiplussen bij elkaar en batterijen bij elkaar. Ik neig zelf naar om-en-om om de weerstand zo klein mogelijk te houden. Soort bij soort is wel netter qua bekabeling. Maakt dit veel uit of is dit verwaarloosbaar?
De groetjes van mr-mittens
Wat is het doel van die omschakelaar, hij lijkt hier wel heel vreemd in het circuit te zitten. En hoe kom je aan de kabelsdoorsnedes? Als je de vuistregel gebruikt lijkt de doorsnede voor de kabels van de batterijen naar de busbar wat aan de krappe kant. De meningen over zekeringen tussen de busbar en de MPs zijn verdeeld, maar ik zou ze er altijd in zetten.
Die meszekering zit natuurlijk behoorlijk inegklemd, daar is een tooltje handig voor. Maar zo'n zekering eruit trekken zul je neem ik aan doen als het circuit stroom- en spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:55:
Iemand die homewizard meters geïmporteerd heeft in VRM en nog werkend met 3.60 ?
Ja hoor, werkt nog uit de kunst hier , ik heb geen herstel acties hoeven uit te voeren :*)

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 25-06-2025 11:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Nu online
hhoekstra schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:35:
[...]

hebben de V19 al in de bakken zitten? Heb je linkje?
Ik heb direct bij Yixiang besteld: https://yixiangnewenergy....2/48v_stapel_doosset.html
Daar staan ook expliciet bakken met V19 JK BMS.
Je moet altijd een chat openen en een prijs vragen en vervolgens maakt de verkoopmedewerker een order aan in Alibaba en loopt de verdere afhandeling via dat platform.
Hoewel niet duidelijk op de website, kunnen ze ook direct leveren vanuit Polen en dan heb je kortere tijden en geen douane. Maar of ze al V19 bakken in Polen hebben weet ik niet. Omdat ik ook de accu's wilde, kon dat alleen vanuit China.

Het verwarrende is dat als je zoekt op Yixiang box EU store of zoiets, kom je bij Aliexpres (is dat wat anders dan Alibaba?) terecht en bij allerlei tussenhandelaren en daar weet je niet welke versie BMS je krijgt. Eigenlijk is het volstrekt onduidelijk wat je precies krijgt.

Het is een verwarrend proces en het heeft wel voordelen om gewoon in Nederland te bestellen. Wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-mittens
JBtL schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:52:
[...]

ik zou ook nog even goed kijken naar de positie van de omschakelaar..
Oops foutje in de tekening maar niet hoe het in mijn hoofd zit, die moet op de AC out natuurlijk.
sandergar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:54:

Victron heeft hiervoor een duidelijke handleiding beschikbaar gesteld (43562-Wiring_Unlimited-pdf-nl.pdf). Waarschijnlijk heb je deze nog niet bestudeerd?!?
Ik heb alle datasheets en dit forum doorgeakkerd, maar deze heb ik nog niet gelezen. Dank voor het delen!
BernieW schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:37:
[...]

Wat is het doel van die omschakelaar, hij lijkt hier wel heel vreemd in het circuit te zitten. En hoe kom je aan de kabelsdoorsnedes? Als je de vuistregel gebruikt lijkt de doorsnede voor de kabels van de batterijen naar de busbar wat aan de krappe kant. De meningen over zekeringen tussen de busbar en de MPs zijn verdeeld, maar ik zou ze er altijd in zetten.
Die meszekering zit natuurlijk behoorlijk inegklemd, daar is een tooltje handig voor. Maar zo'n zekering eruit trekken zul je neem ik aan doen als het circuit stroom- en spanningsloos is.
De omschakelaar schakelt tussen het net en de output van de omvormer. Dan moet ik 'm in het plaatje wel op de AC-out zetten 8)7

Veiligheid voor alles, dan pak ik die ook mee.

Zekeringen vervangen doe ik volledig spanningsloos inderdaad. Dan ga ik toch maar eens kijken voor zo'n tool daarvoor.

Nou die kabel van de batterij naar de busbar is ook een dingetje. Daar zit een Pylontech connector op die ik nergens dikker kan vinden. Voor één batterij mee aan te sluiten gaat het net (max 125A), vandaar ook die 110A zekering per batterij. Gezien dat de omvormers een 5000VA per stuk trekken, zit ik aan max Het liefste had ik ook dat stuk met 35mm2 aangesloten, maar die kabel kan ik nergens vinden. Zijn er wellicht andere Pylontech US5000-1C eigenaren die hier een creatieve oplossing voor hebben bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
revolution-nl schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Ja hoor, werkt nog uit de kunst hier , ik heb geen herstel acties hoeven uit te voeren :*)
Hmm bijzonder hier werkte geen van de homewizards meer dit heb ik nu kunnen fixen door virtual device te gebruiken. Maar dit werkt niet voor mijn laadpaal, ik kon mijn laadpaal inlezen en besturen vanuit VRM.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cyrus The Virus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Hmm bijzonder hier werkte geen van de homewizards meer dit heb ik nu kunnen fixen door virtual device te gebruiken. Maar dit werkt niet voor mijn laadpaal, ik kon mijn laadpaal inlezen en besturen vanuit VRM.
In mijn geval heb ik het alleen over de HomeWizard P1

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
revolution-nl schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:01:
[...]

In mijn geval heb ik het alleen over de HomeWizard P1
maar die publish je ook toch via MQTT naar VenusOS in node red ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online

Kabels: 10mm2 YMVK voor AC circuit, 35mm2 van batterijzekering naar busbar, 70mm2 voor busbar naar omvormer. De M6/M8/M10 oogjes laat er er professioneel op krimpen[/li]
weet je wel heel zeker dat die kabels van de Pylontech 35mm2 zijn? ik heb er hier een in handen en die is gewoon 25mm2. Ben net 3 extra Pylontech accu's aan het plaatsen en dit zijn de originele kabels. Heb ze overigens ook gewoon in gebruik bij de andere 4 accu's.

Of gebruik je vanaf de accu naar je zekering 25 en dan vanaf de zekering 35mm2?

Ik heb de originele 25mm2 kabels gewoon op de juiste plek door laten knippen en laten voorzien van 6mm ogen en die weer op de zekeringhouders aangesloten.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cyrus The Virus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:13:
[...]

maar die publish je ook toch via MQTT naar VenusOS in node red ?
Nee, ik heb deze integratie gebruikt

https://communityarchive....-p1-meter-in-venusos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Nu online
Nu de accu's en bakken besteld zijn, was de volgende beslissing waar moet het systeem komen.

Mogelijkheden waren: op de vliering of in een nieuw te bouwen kast buiten. De vliering is kruiphoogte, vraagt 7 meter kabels naar de meterkast en is binnen. Die kast kan vrijstaand vlak naast de meterkast op het erf. Maar ja dat betekent vloertje storten houten kast bouwen met een nette deur enz kosten al snel tegen de € 1.000,-- en flink werk. Toch is dat de keuze geworden, vooral omdat ik verwacht dat er normen gaan komen voor thuissystemen waar ik op die vliering nooit aan kan voldoen.

Maar nu ik de kast uitteken, komt de vraag: hoe goed zal ik die kast isoleren qua temperatuur? Niet isoleren betekent alleen Douglas planken van 28 dik. Matig betekent wanden van een paar cm dik en echt isoleren vraagt 10 cm wanden of zo.

Directe zoninstraling is er nauwelijks en de kast staat op een windluwe plek. Wat is wijs: goed isoleren en als het te warm wordt de temperatuur regelen door ventileren of niet isoleren en in de winter hopen dat de de apparatuur voldoende warmte afgeeft.

Je zou ook kunnen zeggen. Wat is slechter, als het incidenteel te koud wordt of als het incidenteel te warm wordt?

Meningen/ervaringen?

Systeem: grid 3*25A, 3 multiplus/5000, 30 kWh accu, zonnepanelen 8 kWp met SMA Sunny op 3 fasen, hele huis en de Sunny op de AC-out,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:07
Ideale temperatuur is rond 20 graden.
En niet bevriezen.
Hoe ga je dat doen in een niet geïsoleerde kast buiten met losse accus.
Er zijn ook thermische strips zodat je de accu binnen in kan verwarmen.
Het te warm worden kan je regelen door het vermogen van de omvormer temperatuur gestuurd te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

ger356 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:20:
Nu de accu's en bakken besteld zijn, was de volgende beslissing waar moet het systeem komen.

Mogelijkheden waren: op de vliering of in een nieuw te bouwen kast buiten. De vliering is kruiphoogte, vraagt 7 meter kabels naar de meterkast en is binnen. Die kast kan vrijstaand vlak naast de meterkast op het erf. Maar ja dat betekent vloertje storten houten kast bouwen met een nette deur enz kosten al snel tegen de € 1.000,-- en flink werk. Toch is dat de keuze geworden, vooral omdat ik verwacht dat er normen gaan komen voor thuissystemen waar ik op die vliering nooit aan kan voldoen.

Maar nu ik de kast uitteken, komt de vraag: hoe goed zal ik die kast isoleren qua temperatuur? Niet isoleren betekent alleen Douglas planken van 28 dik. Matig betekent wanden van een paar cm dik en echt isoleren vraagt 10 cm wanden of zo.

Directe zoninstraling is er nauwelijks en de kast staat op een windluwe plek. Wat is wijs: goed isoleren en als het te warm wordt de temperatuur regelen door ventileren of niet isoleren en in de winter hopen dat de de apparatuur voldoende warmte afgeeft.

Je zou ook kunnen zeggen. Wat is slechter, als het incidenteel te koud wordt of als het incidenteel te warm wordt?

Meningen/ervaringen?

Systeem: grid 3*25A, 3 multiplus/5000, 30 kWh accu, zonnepanelen 8 kWp met SMA Sunny op 3 fasen, hele huis en de Sunny op de AC-out,
Isoleren (ook het dak, vloer en deur) en ventileren. Je wil geen condensvorming. Grote kans dat 3 multiplussen dat wel warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr-mittens
Himalaya schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:05:
[...]

weet je wel heel zeker dat die kabels van de Pylontech 35mm2 zijn? ik heb er hier een in handen en die is gewoon 25mm2. Ben net 3 extra Pylontech accu's aan het plaatsen en dit zijn de originele kabels. Heb ze overigens ook gewoon in gebruik bij de andere 4 accu's.

Of gebruik je vanaf de accu naar je zekering 25 en dan vanaf de zekering 35mm2?

Ik heb de originele 25mm2 kabels gewoon op de juiste plek door laten knippen en laten voorzien van 6mm ogen en die weer op de zekeringhouders aangesloten.
Ik bedoelde inderdaad vanaf de zekering naar de busbar. De ‘echte’ Pylontech kabels kan ik alleen in 25mm2 vinden waar max 125A doorheen mag.

Goed om te horen. Heb jij dan ook de US5000-1C variant die 100A per batterij erdoorheen kan jassen? Wat ik in de specsheets lees is dit namelijk alleen voor dit specifieke model een vraagstuk omdat de rest met een veel lager amperage laadt en ontlaadt.

Mocht dat goed werken dan vind ik het doorknippen en aanpassen van die meegeleverde mini kabeltjes naar de zekering een mooie oplossing. Heb je de kabels door een bedrijf laten aanpassen of heb je dat zelf gedaan?

Vanaf jouw zekering naar de busbar, gebruik je daar wel 35mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
ger356 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:53:
[Ik heb direct bij Yixiang besteld: https://yixiangnewenergy....2/48v_stapel_doosset.html
Daar staan ook expliciet bakken met V19 JK BMS.
Respect! Ik weet niet of ik dat zou durven, maar niet zozeer om het geld. Ik worstel of ik dit wel veilig vind.

@Doesnotcompute schreef al "Mooiste is om je hobby gewoon niet onder hetzelfde dak als je bed te hebben", en daar is precies waar het bij me knelt.
De aanleg van een Victron systeem draai quasi m'n hand niet voor om. De 48V batterijen is wèl nieuw voor me, maar ook dat gaat me - installatieachtergrond - ook wel lukken. Echter, zijn die dingen veilig genoeg. En hoe reageert de verzekering als je na een schademelding een Chinese factuur overlegd?

Hoe zien jullie dat...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41
Conrado schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Respect! Ik weet niet of ik dat zou durven, maar niet zozeer om het geld. Ik worstel of ik dit wel veilig vind.

@Doesnotcompute schreef al "Mooiste is om je hobby gewoon niet onder hetzelfde dak als je bed te hebben", en daar is precies waar het bij me knelt.
De aanleg van een Victron systeem draai quasi m'n hand niet voor om. De 48V batterijen is wèl nieuw voor me, maar ook dat gaat me - installatieachtergrond - ook wel lukken. Echter, zijn die dingen veilig genoeg. En hoe reageert de verzekering als je na een schademelding een Chinese factuur overlegd?

Hoe zien jullie dat...?
Factuur van NL of CN maakt in dat geval weinig uit.
Het zal er vooral om draaien of je het volgens de regels van de kunst hebt geinstalleerd en er zal altijd in situ geoordeeld worden.

Ik heb de uitpandige ruimte
Ik heb de zware 10mm² bekabeling naar die uitpandige ruimte
Ik wou geen geluid
Ik wou mbt de batterij geen brandgevaar in mijn woning

Dus ik heb het in het tuinhuis/schuur gezet. Mogelijkerwijs kom ik hier in de winter nog eens melden dat het daar eigenlijk te koud is maar dan wordt de batterij ook bijna niet gebruikt (aka op sustain gehouden) omdat er dan geen PV is.
Ik heb me ooit laten wijsmaken dat een batterij die niet gebruikt wordt en op 40 à 60 procent geladen wordt in een prima "winterslaap" kan blijven zolang het maar niet vriest dat het kraakt (lees: koelkast temperaturen).
Geen idee of dat waarheid is, in alle geval, het is een avontuur voor mij en met weinig risico (lees: eentje dat ik kan dragen). Ik ga heel hard vloeken als de schuur in de hens staat maar "met een smile met de kinderen naar de brandweer staan kijken dat ons huis er niet mee in zit". (ik overdrijf, maar je snapt mijn punt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
Conrado schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Hoe zien jullie dat...?
Ik heb het nagevraagd bij de FBTO (hier loopt mijn verzekering). Het antwoord was, zolang het volgens de installatie instucties is aangelegd is het geen probleem.
dus begruik bijvoorbeeld geen te dunne kabels ook al kan het in theorie wel gewoon. Als je problemen krijgt ben je dan de lul.
Stel er worden 25mm2 meegeleverd uit China maar de victron handleiding schrijft voor 35mm2. neem dan de 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
mr-mittens schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Ik bedoelde inderdaad vanaf de zekering naar de busbar. De ‘echte’ Pylontech kabels kan ik alleen in 25mm2 vinden waar max 125A doorheen mag.

Goed om te horen. Heb jij dan ook de US5000-1C variant die 100A per batterij erdoorheen kan jassen? Wat ik in de specsheets lees is dit namelijk alleen voor dit specifieke model een vraagstuk omdat de rest met een veel lager amperage laadt en ontlaadt.

Mocht dat goed werken dan vind ik het doorknippen en aanpassen van die meegeleverde mini kabeltjes naar de zekering een mooie oplossing. Heb je de kabels door een bedrijf laten aanpassen of heb je dat zelf gedaan?

Vanaf jouw zekering naar de busbar, gebruik je daar wel 35mm2?
Ik heb 3 stuks US5000-1C en 4 stuks US5000 in een set zitten, elk onafhankelijk gezekerd naar de busbar/Lynxen. En ik gebruik van de accu naar de zekering en van de zekering naar de busbar dezelfde 25mm2 kabel. Maar ik heb het laden en ontladen gemaximaliseerd op 0,5C. Daar kan ik het hele huis al gemakkelijk op draaien, blijf meestal ook onder de 0,2C.

Heb met een infrarood camera alles gecontroleerd tijdens langdurig maximaal laden en het blijft allemaal heerlijk koel tot net handwarm.

Bij de eerste 4 accu's heb ik de kabels laten doen, zelf met een tapeje aangegeven waar de knip moest en toen opgestuurd en laten voorzien van ogen. Kost weinig en had het binnen een paar dagen weer terug. Zat er netjes op met krimpkousje erbij. Heb nu zelf het juiste gereedschap dus bij de laatste 3 doe ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
agraaff schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:40:
Ik heb het nagevraagd bij de FBTO (hier loopt mijn verzekering). Het antwoord was, zolang het volgens de installatie instucties is aangelegd is het geen probleem.
Hartelijk dank, daar kan ik wat mee!

Sowieso ga ik de Victron-regels volgen. Ik heb nieuw gebouwd - alles in eigen beheer - en ook de thuisbatterij is in het budget meegenomen. Echter, zelf installeren is zóveel leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben12
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:14
Hallo iedereen, Ik lees al een tijd mee op tweakers over het victron mp ii systemen en al hele tijd bezig met onderzoeken en opstellen van een ontwerp voor mijn eigen situatie, Ik heb uiteindelijk een ideetje opgebouwd voor een zelfgebouwd opslagsysteem om optimaal gebruik te maken van mijn zonne-energie. Momenteel heb ik een Huawei 10kW-omvormer in gebruik, maar de bijhorende batterijen zijn helaas erg prijzig. Daarom ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Mijn voorkeur is om zelf op te bouwe(naar het mogelijke) en het pas in gebruik nemen na goedkeuring door een erkende keurder.

Ik voeg een schema toe van mijn opstelling (de meeste onderdelen bestaan al in de praktijk):

EV-charger + Victron MultiPlus II Setup

Alles wat u ziet in het schema is reeds geïnstalleerd en goedgekeurd, met uitzondering van de volgende onderdelen:

1. Het extra verdeelbord dat ik wil plaatsen in de garage, inclusief de verbinding tussen de hoofddifferentieelschakelaar en de automaat in het garageverdeelbord (hierover heb ik twijfels of mijn aanpak correct is).

2. De Victron-omvormers (3x 3000VA) of (2x 5000VA) en ESS-opslag (2x 15kWh, merk nog niet gekozen), die in de garage zullen worden geplaatst (afstand: ca. 10 meter van de meterkast).

3. De EV-lader, die binnenkort aangesloten wordt.

Mijn vragen aan u

Is dit plan technisch haalbaar?

Ziet u fouten of zaken die ik beter anders aanpak?

Kan de DTSU666-H energiemeter en de Victron 3P75CT storingen veroorzaken als ze beide worden aangesloten aan het begin van dezelfde kabels net na de hoofddifferentieelschakelaar?

Is het voldoende om de drie omvormers te beveiligen met één 4-polige automaat, of beveiligt men ze beter elk afzonderlijk

Voor de beveiliging van de 48V 300Ah ESS-batterij wil ik een Victron Lynx gebruiken. Is dit veilig genoeg, of raadt u een ander systeem aan?

Kan ik de Victron 3P75CT direct aansluiten aan de hoofddifferentieelschakelaar, of vormt de afstand van ongeveer 10 meter tot de Victron-omvormers een probleem voor een correcte werking?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXF1XYWp_g3oKDI6daYmiNc5Tvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t5xhwWPhArcpffkiVXfYDqQv.png?f=fotoalbum_large

Alle feedback is welkom. Ik leer graag bij en wil dit project zo veilig en efficiënt mogelijk uitvoeren.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door ben12 op 28-06-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

Vraag over Victron ESS icm Solaredge PV + EV-lader: iemand ervaring met het volgende?

Siruatie:
- 3f grid
- 1f Victrom ESS (MP2 5000 + VM-3P75CT)
- Alle loads op AC in
- Solaredge 3f PV met EV lader en inline meter

De systemen werken prima afzonderlijk, maar… EV laden van overtollig PV geeft een instabiele regeling. EV begint te laden boven de 4.2kW PV overschot, maar als de zon even weg valt, springt de Victron bij en begint te ontladen. Als vervolgens de zon terugkomt, kan het zijn dat het ESS blijft ontladen. De 2 regelingen zitten elkaar dus in de weg.
Iemand dit al een keer opgelost? (Zonder de EV lader te vervangen door een van Victron en zonder eigen hack brouwsels in software.) Evt met een extra meter op EV lader??

Edit: Of iets in nodered maken? Bijv. de victron modus in alleen laden zetten als er meer dan 4kW PV opbrengst is (dan zou de EV lader kunnen gaan laden, maar zou er dus geen hulp van ESS nodig moeten zijn). Dan blijven de systemen onafhankelijk van elkaar en draait het gewoon op de GX. Hmm. Misschien maar ‘ns nodered gaan leren…

Bovenstaand probleem treedt waarschijnlijk op met elke niet-Victron EV-lader die op surplus PV laadt.

[ Voor 22% gewijzigd door pvg op 28-06-2025 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beer070
ben12 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:40:
Hallo iedereen, Ik lees al een tijd mee op tweakers over het victron mp ii systemen en al hele tijd bezig met onderzoeken en opstellen van een ontwerp voor mijn eigen situatie, Ik heb uiteindelijk een ideetje opgebouwd voor een zelfgebouwd opslagsysteem om optimaal gebruik te maken van mijn zonne-energie. Momenteel heb ik een Huawei 10kW-omvormer in gebruik, maar de bijhorende batterijen zijn helaas erg prijzig. Daarom ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Mijn voorkeur is om zelf op te bouwe(naar het mogelijke) en het pas in gebruik nemen na goedkeuring door een erkende keurder.

Ik voeg een schema toe van mijn opstelling (de meeste onderdelen bestaan al in de praktijk):

EV-charger + Victron MultiPlus II Setup

Alles wat u ziet in het schema is reeds geïnstalleerd en goedgekeurd, met uitzondering van de volgende onderdelen:

1. Het extra verdeelbord dat ik wil plaatsen in de garage, inclusief de verbinding tussen de hoofddifferentieelschakelaar en de automaat in het garageverdeelbord (hierover heb ik twijfels of mijn aanpak correct is).

2. De Victron-omvormers (3x 3000VA) of (2x 5000VA) en ESS-opslag (2x 15kWh, merk nog niet gekozen), die in de garage zullen worden geplaatst (afstand: ca. 10 meter van de meterkast).

3. De EV-lader, die binnenkort aangesloten wordt.

Mijn vragen aan u

Is dit plan technisch haalbaar?

Ziet u fouten of zaken die ik beter anders aanpak?

Kan de DTSU666-H energiemeter en de Victron 3P75CT storingen veroorzaken als ze beide worden aangesloten aan het begin van dezelfde kabels net na de hoofddifferentieelschakelaar?

Is het voldoende om de drie omvormers te beveiligen met één 4-polige automaat, of beveiligt men ze beter elk afzonderlijk

Voor de beveiliging van de 48V 300Ah ESS-batterij wil ik een Victron Lynx gebruiken. Is dit veilig genoeg, of raadt u een ander systeem aan?

Kan ik de Victron 3P75CT direct aansluiten aan de hoofddifferentieelschakelaar, of vormt de afstand van ongeveer 10 meter tot de Victron-omvormers een probleem voor een correcte werking?
[Afbeelding]

Alle feedback is welkom. Ik leer graag bij en wil dit project zo veilig en efficiënt mogelijk uitvoeren.

Alvast bedankt!
Ik heb net een vergelijkbare configuratie besteld met 3x multi rs. Een belangrijke reden is dat die stiller zou zijn in het gebruik en daardoor meer geschikt voor binnen in huis.
Ik moet het combineren met een solaredge 8k omvormer en ga de multi rs mppt’s gebruiken voor een 15 tal extra panelen.

Ik heb deze besteld maar dan met slechts 1 accu van 16kwh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f0ogPhyhHVtpY4a2vTYEl9J0PE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vfR3WoteiWiSlN3KnOS8bVQe.jpg?f=user_large

Als iemand het leuk vindt om te horen wat mijn ervaringen zijn wil ik best wat meer erover posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
HyperBart schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:18:
[...]

Factuur van NL of CN maakt in dat geval weinig uit.
Het zal er vooral om draaien of je het volgens de regels van de kunst hebt geinstalleerd en er zal altijd in situ geoordeeld worden.

Ik heb de uitpandige ruimte
Ik heb de zware 10mm² bekabeling naar die uitpandige ruimte
Ik wou geen geluid
Ik wou mbt de batterij geen brandgevaar in mijn woning

Dus ik heb het in het tuinhuis/schuur gezet. Mogelijkerwijs kom ik hier in de winter nog eens melden dat het daar eigenlijk te koud is maar dan wordt de batterij ook bijna niet gebruikt (aka op sustain gehouden) omdat er dan geen PV is.
Ik heb me ooit laten wijsmaken dat een batterij die niet gebruikt wordt en op 40 à 60 procent geladen wordt in een prima "winterslaap" kan blijven zolang het maar niet vriest dat het kraakt (lees: koelkast temperaturen).
Geen idee of dat waarheid is, in alle geval, het is een avontuur voor mij en met weinig risico (lees: eentje dat ik kan dragen). Ik ga heel hard vloeken als de schuur in de hens staat maar "met een smile met de kinderen naar de brandweer staan kijken dat ons huis er niet mee in zit". (ik overdrijf, maar je snapt mijn punt).
Mijn contact bij de leverancier zei dat het verstandig is om goeie ventilatie te hebben en het boeltje in te pakken in een gipsplaten constructie. Dit is blijkbaar heel brandwerend en kan een accu fik tot wel 2 uur onder controle houden. De rook / gasvorming is volgens hem wel smerig/giftig/gevaarlijk en moet je goed ventileren.
Ik twijfel nog over plaatsing in de schuur (met 10m 70mm2) of in de kelder met een ventilatie kanaal naar buiten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 14:48
Beer070 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:41:
[...]

Ik heb net een vergelijkbare configuratie besteld met 3x multi rs.

Ik heb deze besteld maar dan met slechts 1 accu van 16kwh

Als iemand het leuk vindt om te horen wat mijn ervaringen zijn wil ik best wat meer erover posten.
Oeh dat is intressant. Dacht dat het niet kon ivm de C waarde met laden en ontladen. Die knijp je dus?

3x Multi RS met 16 kWh accu is iets wat ik ook wel zie zitten. 32 kWh is echt overdreven voor mijn situatie.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Impossibl3 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:37:
[...]

Oeh dat is intressant. Dacht dat het niet kon ivm de C waarde met laden en ontladen. Die knijp je dus?

3x Multi RS met 16 kWh accu is iets wat ik ook wel zie zitten. 32 kWh is echt overdreven voor mijn situatie.
Ik zit in de gelukkige situatie dat ik nog een draaimeter en een vast contract heb tot juli 2026, de 16kwh accu is om nu van te leren en eventueel noodstroom.
Ik moet de laadstroom inderdaad knijpen, heb het victory bms erbij besteld om goed te kunnen sturen.

Met 3x6kw kan mijn hele huis via de victron draaien, als de accu’s een keer voordeliger worden kan ik ze later altijd nog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Beer070 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:07:
[...]

...

Met 3x6kw kan mijn hele huis via de victron draaien, als de accu’s een keer voordeliger worden kan ik ze later altijd nog toevoegen.
Als je één accubak hebt kun je voor noodstroom hooguit een 8 kW de omvormers insturen (met bv EVE MB 31) om de batterijen nog binnen specificatie te gebruiken. Tot je die extra batterijbakken hebt kun je beter de belasting op ACout1 van de MPs beperken en ook de SE (nog) niet aan ACout1 koppelen (Victron ontwerp richtlijn 4.8 kWh batterij capaciteit per 1.5 kWp PV vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
BernieW schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:04:
[...]

Als je één accubak hebt kun je voor noodstroom hooguit een 8 kW de omvormers insturen (met bv EVE MB 31) om de batterijen nog binnen specificatie te gebruiken. Tot je die extra batterijbakken hebt kun je beter de belasting op ACout1 van de MPs beperken en ook de SE (nog) niet aan ACout1 koppelen (Victron ontwerp richtlijn 4.8 kWh batterij capaciteit per 1.5 kWp PV vermogen)
Ik weet het nog niet zeker, maar ik hoop dat ik via de victron bms de charge en discharge kan beperken. Dit staat voor zover ik het begrepen heb in de handleiding. In een recente firmware versie bleek de SolarrEdge PV af te schalen te zijn als het teveel is voor de accu. Ik hoop dat ik dat stabiel werkend ga krijgen, maar als dat niet lukt zal ik het zeker laten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
BernieW schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:04:
[...]

Net nog even zitten nalezen.

Ik heb ongeveer 7kw op een solaredge 8k en 6-7 kw op de multi rs mppt’s. Volgens de ontwerprichtlijn is de 4.8kwh/1.5 kwp alleen voor AC connected pv’s. Niet voor de DC connected strings.
Maar dezelfde handleiding zegt ook dat ESS niet werkt op multiRS, dus ik ga het zeker komende week navragen en uitproberen.
Als je nog andere tips hebt dan hoor ik het graag.
Pagina: 1 ... 20 ... 22 Laatste