Hallo iedereen, Ik lees al een tijd mee op tweakers over het victron mp ii systemen en al hele tijd bezig met onderzoeken en opstellen van een ontwerp voor mijn eigen situatie, Ik heb uiteindelijk een ideetje opgebouwd voor een zelfgebouwd opslagsysteem om optimaal gebruik te maken van mijn zonne-energie. Momenteel heb ik een Huawei 10kW-omvormer in gebruik, maar de bijhorende batterijen zijn helaas erg prijzig. Daarom ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.
Mijn voorkeur is om zelf op te bouwe(naar het mogelijke) en het pas in gebruik nemen na goedkeuring door een erkende keurder.
Ik voeg een schema toe van mijn opstelling (de meeste onderdelen bestaan al in de praktijk):
EV-charger + Victron MultiPlus II Setup
Alles wat u ziet in het schema is reeds geïnstalleerd en goedgekeurd, met uitzondering van de volgende onderdelen:
1. Het extra verdeelbord dat ik wil plaatsen in de garage, inclusief de verbinding tussen de hoofddifferentieelschakelaar en de automaat in het garageverdeelbord (hierover heb ik twijfels of mijn aanpak correct is).
2. De Victron-omvormers (3x 3000VA) of (2x 5000VA) en ESS-opslag (2x 15kWh, merk nog niet gekozen), die in de garage zullen worden geplaatst (afstand: ca. 10 meter van de meterkast).
3. De EV-lader, die binnenkort aangesloten wordt.
Mijn vragen aan u
Is dit plan technisch haalbaar?
Ziet u fouten of zaken die ik beter anders aanpak?
Kan de DTSU666-H energiemeter en de Victron 3P75CT storingen veroorzaken als ze beide worden aangesloten aan het begin van dezelfde kabels net na de hoofddifferentieelschakelaar?
Is het voldoende om de drie omvormers te beveiligen met één 4-polige automaat, of beveiligt men ze beter elk afzonderlijk
Voor de beveiliging van de 48V 300Ah ESS-batterij wil ik een Victron Lynx gebruiken. Is dit veilig genoeg, of raadt u een ander systeem aan?
Kan ik de Victron 3P75CT direct aansluiten aan de hoofddifferentieelschakelaar, of vormt de afstand van ongeveer 10 meter tot de Victron-omvormers een probleem voor een correcte werking?
Alle feedback is welkom. Ik leer graag bij en wil dit project zo veilig en efficiënt mogelijk uitvoeren.
Alvast bedankt!
[
Voor 3% gewijzigd door
ben12 op 28-06-2025 15:16
]