Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 19 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
luigi87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:15:
Voor nu is het stoppen van de multi's in mijn settup goed genoeg, maar niet als ik later ook mijn enphase panelen op de AC-out 1 ga zetten. Die zou ik dan ook moeten laten afschakelen om het systeem compleet te isoleren.

Ik ga dan inderdaad voor nu het bedraden vanuit 1 multi, scheelt een hoop relais en gedoe.
Voor het afschakelen van Enphase toevallig net vandaag relais besteld. Softwarematig kan met HA de productie worden gestopt. Ik wil echter ook een oplossing die zonder HA kan werken en dan maar extra relais welke via Wifi vanaf de Cerbo aangestuurd kan worden.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

sandergar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Voor het afschakelen van Enphase toevallig net vandaag relais besteld. Softwarematig kan met HA de productie worden gestopt. Ik wil echter ook een oplossing die zonder HA kan werken en dan maar extra relais welke via Wifi vanaf de Cerbo aangestuurd kan worden.
Helemaal mee eens, ik wil dit ook hardware matig kunnen afsluiten.
Via de Software van Enphase kan het, maar duurt het even voordat de micro's reageren en als er eentje geen verbinding heeft gaat die doodleuk door.

Ook het freqentieshift verhaal geloof ik zeker, maar goed een relais die de verbinding kill't vertrouw ik ook meer op :P

Welk relais pas je toe?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
luigi87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:58:
Via de Software van Enphase kan het, maar duurt het even voordat de micro's reageren en als er eentje geen verbinding heeft gaat die doodleuk door.

Ook het freqentieshift verhaal geloof ik zeker, maar goed een relais die de verbinding kill't vertrouw ik ook meer op :P

Welk relais pas je toe?
Een Shelly Pro4 voor de koppeling met de Cerbo. De Shelly gaat 3 afzonderlijke 2P NC relais aansturen. Door in elke fase een apart relais op te nemen kan ik de PV productie fase voor fase afremmen/schakelen indien gewenst/nodig. Bij een bijna volle accu zou ik bijv hiermee de PV op 1 fase kunnen laten produceren. De 3 relais zijn van ABB, type 1SBE121111R0611.

In Australie wordt de Shelly Pro4 gebruikt om de productie te beperken via het relaisblok van de Enphase gateway. In Europa wordt het relaisblok niet gebruikt. Door zelf de fasen te schakelen krijg ik een vergelijkbare functionaliteit. Mocht Enphase ooit het relaisblok in Europa activeren dan heb ik reeds de Shelly en hoef ik alleen de losse relais te verwijderen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:31
luigi87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Welk relais pas je toe?
Je kan het ongetwijfeld ook direct vanuit de Cerbo doen - met een van de relais-uitgangen. Dat is hoe ik het doe - ik had al een Cat6 kabel lopen naar een EM540 (modbus) energiemeter in de buurt van de PV omvormer, maar die gebruikt maar 3 (eigenlijk 2) aders. 2 andere aders naar de DRM0 aansluiting geleid (geen Enphase, maar die kan het ook via de gateway - dat lijkt me ook de plek waar je de PV productie meet). Werkt feilloos - en wordt nu geschakeld op batterij-voltage bij geen grid + bij negatieve prijzen. Dual use heet dat ;) - en compleet bedraad en onafhankelijk van de rest van het netwerk. Ook weer via Nodered op de cerbo overigens

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 03-06-2025 14:23 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
JBtL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:16:
Je kan het ongetwijfeld ook direct vanuit de Cerbo doen - met een van de relais-uitgangen. Dat is hoe ik het doe - ik had al een Cat6 kabel lopen naar een EM540 (modbus) energiemeter in de buurt van de PV omvormer, maar die gebruikt maar 3 (eigenlijk 2) aders. 2 andere aders naar de DRM0 aansluiting geleid (geen Enphase, maar die kan het ook via de gateway - dat lijkt me ook de plek waar je de PV productie meet). Werkt feilloos - en wordt nu geschakeld op batterij-voltage bij geen grid + bij negatieve prijzen. Dual use heet dat ;) - en compleet bedraad en onafhankelijk van de rest van het netwerk. Ook weer via Nodered op de cerbo overigens
De Enphase DRM0 functie is in Europa niet meer te gebruiken!

De 2 relais van mijn Cerbo zijn voor andere functies. Daarom gekozen voor de Shelly die door de Cerbo via UTP geschakeld kan worden. Extra apparatuur : een actieve router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik vond enige tijd geleden dit super handige filmpje met de uitleg om een 3 fase systeem inbedrijf te nemen.
https://vimeo.com/372986305

Vraag: Kan ik zonder Batterij ook het systeem in bedrijf nemen, waarbij ik de batterij data later goed zet?
Hiermee kan ik in ieder geval de data uit het systeem gaan collecten.
En werkt de AC-out 1 ook zonder batterij gekoppeld?

Ik zie in het filmpje dat ze starten vanaf de batterijen (zonder preloaden). Maar ik wil dus eigelijk altijd starten vanaf de AC zijde om de Condensatoren te preloaden.
Dan schakel ik erna de AC weer weg (met opgeladen Condensators), om dan de batterij bij te schakelen zonder vonken/ of mijn T- class zekering op te blazen. Om hierna weer de AC in te schakelen.
Zijn er meer die dit zo aanpakken?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
sandergar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:32:
[...]

De Enphase DRM0 functie is in Europa niet meer te gebruiken!

De 2 relais van mijn Cerbo zijn voor andere functies. Daarom gekozen voor de Shelly die door de Cerbo via UTP geschakeld kan worden. Extra apparatuur : een actieve router.
Okay, ik lees het nu ook ja - fijn bedrijf wel

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
luigi87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:02:
Ik vond enige tijd geleden dit super handige filmpje met de uitleg om een 3 fase systeem inbedrijf te nemen.

Vraag: Kan ik zonder Batterij ook het systeem in bedrijf nemen, waarbij ik de batterij data later goed zet?

Ik zie in het filmpje dat ze starten vanaf de batterijen (zonder preloaden). Maar ik wil dus eigelijk altijd starten vanaf de AC zijde om de Condensatoren te preloaden.
Dan schakel ik erna de AC weer weg (met opgeladen Condensators), om dan de batterij bij te schakelen zonder vonken/ of mijn T- class zekering op te blazen. Om hierna weer de AC in te schakelen.
Zijn er meer die dit zo aanpakken?
Wat ik gedaan heb is met een regelbare voeding aan de DC kant het systeem op dezelfde spanning als de batterij gebracht en de condensatoren opgeladen. Geen vonkje gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBtL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:47:
[...]

Wat ik gedaan heb is met een regelbare voeding aan de DC kant het systeem op dezelfde spanning als de batterij gebracht en de condensatoren opgeladen. Geen vonkje gezien
Heb hier ook nog een gestabiseerde voeding liggen.
Geen idee wat die kan leveren, maar veel heb je niet nodig.

Dus op spanning brengen +/- 48v.
Voeding eraf koppelen
En dc schakelaar van de batterij packs een voor een inschakelen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

luigi87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:02:

Heb al een antwoord gevonden, ja het kan. mits de - van de DC maar gekoppeld is tussen alle multi's
Bron: https://vimeo.com/373208468 op 1 minuut 30

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
luigi87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:27:
[...]

Heb hier ook nog een gestabiseerde voeding liggen.
Geen idee wat die kan leveren, maar veel heb je niet nodig.

Dus op spanning brengen +/- 48v.
Voeding eraf koppelen
En dc schakelaar van de batterij packs een voor een inschakelen.
Hier wordt het ongeveer zo gedaan (van de DC kant dus) - maar als je al een 60V voeding hebt hoeft dat gedoe met de boost module er niet bij.

YouTube: Precharge solution for you victron or any other inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBtL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:12:
[...]

Hier wordt het ongeveer zo gedaan (van de DC kant dus) - maar als je al een 60V voeding hebt hoeft dat gedoe met de boost module er niet bij.

YouTube: Precharge solution for you victron or any other inverter.
ga het via die dc-dc converter doen, mijn regelbare voeding kan maar tot 20v |:(

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
JBtL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:42:
Okay, ik lees het nu ook ja - fijn bedrijf wel
Door een firmware update kan de werking van de gateway veranderd worden. Daarom dat ik middels een relais in de fase hardwarematig zelf wil kunnen sturen in het wel of niet actief hebben van de Enphase PV. Al is het maar een noodrem die ik nooit nodig heb maar wel kan activeren mocht het ooit nodig zijn.

Ik wil de noodrem kunnen bedienen vanuit de Cerbo. Vanuit HA kan de productie (nu nog) softwarematig gestopt worden. Mocht de HA optie falen dan is de hardwarematige optie de 2e optie om de productie te stoppen.

Het zou fijn zijn als de Australische Enphase functionaliteit ook beschikbaar komt in Europa. Dan kan het relaisblok van de Enphase gateway gewoon gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

Iemand al frequency shift geprobeerd met de IQs?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vg3cT2r3mXNsEz66uIGaVmhszU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6nmmEbl6orcXPf7OgfxCud9i.png?f=fotoalbum_large

https://enphase.com/cz-cz...g-modbus-tcpip-tech-brief

[ Voor 12% gewijzigd door HermanGast op 04-06-2025 06:14 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

Waarom heeft Victron nog geen backup unit zoals andere leveranciers (bijv Solaredge)? Ze zouden een relais met wat electronica in een kastje kunnen maken dat de functie van het interne relais in de multiplus overneemt (het relais dat ac in en ac out ontkoppelt). Dan hoeven we ook geen dubbele kabels meer te leggen voor de backup functie… (alleen een kabeltje voor communicatie tussen backup unit en multiplus).

[ Voor 9% gewijzigd door pvg op 04-06-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Voor Nederland is het volgende net profiel hiervoor beschikbaar:
EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands // Victron Extended Frequency (VT2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
pvg schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:02:
Waarom heeft Victron nog geen backup unit zoals andere leveranciers (bijv Solaredge)? Ze zouden een relais met wat electronica in een kastje kunnen maken dat de functie van het interne relais in de multiplus overneemt (het relais dat ac in en ac out ontkoppelt). Dan hoeven we ook geen dubbele kabels meer te leggen voor de backup functie… (alleen een kabeltje voor communicatie tussen backup unit en multiplus).
Omdat Victron een andere (in mijn ogen betere) ontwerpkeuze heeft gemaakt. Backup loads hebben hun eigen aansluiting en de transfer switch zit ingebouwd. Zo kan je kiezen wat je wel/niet aan de backup kant hangt. Je hoeft de backup aansluiting ook niet te gebruiken. Vooralsnog hebben we hier een vrij betrouwbaar stroomnetwerk dus de noodzaak is hier ook (nog) minder hoog.

En wat is nou een extra kabel op het hele systeem? Precies niets.

Als jij andere keuzes beter/handiger vindt, dan ga je daar toch voor?

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 04-06-2025 09:36 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:52
HermanGast schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:11:
Iemand al frequency shift geprobeerd met de IQs?
Dit onderwerp past beter in Het grote Victron Off-Grid topic

Wil je je vraag daar herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

V_ger schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Omdat Victron een andere (in mijn ogen betere) ontwerpkeuze heeft gemaakt. Backup loads hebben hun eigen aansluiting en de transfer switch zit ingebouwd. Zo kan je kiezen wat je wel/niet aan de backup kant hangt. Je hoeft de backup aansluiting ook niet te gebruiken. Vooralsnog hebben we hier een vrij betrouwbaar stroomnetwerk dus de noodzaak is hier ook (nog) minder hoog.

En wat is nou een extra kabel op het hele systeem? Precies niets.

Als jij andere keuzes beter/handiger vindt, dan ga je daar toch voor?
Als je meterkast niet tegen een buitenmuur zit en er geen kruipruimte is, wordt dat vervelend (er ligt een enkele 6mm2 kabel naar buiten). Verder wel gecharmeerd van het Victron spul, dus toch voor gekozen. Backup is een nice to have.
Neemt niet weg dat Victron nog steeds een backup unit zou kunnen maken die samenwerkt met multiplus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:19
Heb deze vraag eerder in een ander tweakers forum gesteld, maar kreeg daar geen reactie, dus sorry voor het cross posten.

Mijn ESS to be, heeft nu
netwerkaansluiting 3 * 25 A
drie maal Multiplus II/5000/70
alle afnemers op de AC out
SMA 8 kWp omvormer ook op AC out
2 maal 16 Envision 315 Ah batterijen
Afstand tussen meterkast en ESS 8 mtr. (dus zowel aan de AC in kant en de AC out kant)

Ik zag hier op het forum iemand met vrijwel dezelfde opzet en de volgende beveiliging op de AC kant.

* In de meterkast een aardlekautomaat 25A B 300 mA (dus voor de AC in)
* Bij de ESS direct achter de AC out een aardlekautomaat 32A C 30 mA

Is dat logisch?
die 300 en 30 mA denk ik te snappen (tussen grid en ESS zit alleen 8 meter kabel, dus nauwelijks veiligheidsrisico)
maar waarom 32 A op de AC out ? is dat omdat de Multiplus een piek van 9000 VA kan leveren (maar dan is 32A eigenlijk weer te weinig)
en waarom een C kar?

Dank voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:48
ger356 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:35:

maar waarom 32 A op de AC out ? is dat omdat de Multiplus een piek van 9000 VA kan leveren (maar dan is 32A eigenlijk weer te weinig)
en waarom een C kar?

Dank voor jullie input.
ik denk de 32a omdat je als grid aanwezig is je 25a van grid + capaciteit van je Mutliplus je installatie in kan voeden.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Heb deze vraag eerder in een ander tweakers forum gesteld, maar kreeg daar geen reactie, dus sorry voor het cross posten.

Mijn ESS to be, heeft nu
Afstand tussen meterkast en ESS 8 mtr. (dus zowel aan de AC in kant en de AC out kant)

Ik zag hier op het forum iemand met vrijwel dezelfde opzet en de volgende beveiliging op de AC kant.

Is dat logisch?
die 300 en 30 mA denk ik te snappen (tussen grid en ESS zit alleen 8 meter kabel, dus nauwelijks veiligheidsrisico)
en waarom een C kar?

Dank voor jullie input.
Je wilt toch de kabels achter de AC-out beveiligen? Als dit 2,5mm2 is dan is volgens mij 16A voldoende. Als je meerdere groepen wilt verdelen moet je selectief zijn met een 25A of 32A automaat en dan dikkere bekabeling gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38

MrFish

Untitled

MrFish schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:56:
[...]

Dit statement in de handleiding vind ik dan wel weer verwarrend:

[...]

Daarentegen wordt in de voorbeeldschema's geen melding gemaakt van de noodzaak van een Type B RCD.

Onduidelijk allemaal.

Edit: Volgens https://www.victronenergy...83-8cc9-8272-1fee0fa4109a

[...]

Voor bijvoorbeeld de EV Charging Station wordt wel expliciet vermeld dat een RCD type B noodzakelijk is. Is ook EN/IEC 61851-1 gecertificeerd.

Mijn conclusie is dat Victron het wel zou vermelden als een RCD type B noodzakelijk zou zijn, maar het zit me niet lekker dat de 6 mA certificering niet expliciet vermeld wordt.
Om nog even hierop verder te gaan: ik kwam dit document van ABB tegen. Heel interessante materie, en het bevestigt de zienswijze van o.a. Harold Halewijn dat er alleen aan de AC-in kant een type B RCD noodzakelijk is (als dat al nodig is, dat is een tweede vraag). En volgens dit document mag je in sommige gevallen zelfs bijv. een 30 mA type B RCD achter een 300 mA type A RCD zetten, zonder dat dit negatieve gevolgen voor de type A RCD heeft. En volgens dit document is het dus ook niet noodzakelijk om alle RCD's in je installatie te vervangen door type B (maar heb je RCDs in serie, zoals bij onderverdelers, dan moet je wel goed opletten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:44

Mijn ESS to be, heeft nu

Is dat logisch?
en waarom een C kar?

Dank voor jullie input.
Er was een reactie van mij 2 dagen geleden zie https://gathering.tweaker...message/82577838#82577838

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 15:32
HyperBart schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Dit is nieuw.
Heb je dit op schrift bevestigd gekregen vanuit Fluvius? Ik zou dat mailtje heel goed bijhouden en bij de aanmelding van je batterijen toevoegen. :X
Als dit al toegelaten is (opnieuw: ik ben daar echt nog niet zo zeker van) dan lijkt het erop dat men het toelaat omdat de Victrons tesamen als 1 cluster/fysieke cluster beschouwd worden.

Ik ben daar zeer voorzichtig mee, ik heb laatst nog een Tweaker bij me gehad die foutief geïnformeerd werd over het salderen over fases, als men over zoiets basaals al fout is (staat nota bene in hun info) dan vertrouw ik helemaal niet op technische info.
Bedankt voor de tip, ik heb het inderdaad even laten bevestigen via mail, en heb dus nu effectief een mail van Fluvius, waarin staat dat het toegelaten is om dus Victron installatie 3 x Victron MultiPlus-II 48/8000/110-100, elk 8 kVA voor een totaal van 24kVA schijnbaar vermogen te plaatsen.

Zijn verdere advies was nog:
- contact opnemen met FOD Financiën ivm met injectie. (Mits soft-firmware beperkingen niet in aanmerking komen).
- Hij gaf als optie mee om een omvormer 10kVA voor mijn victron installatie te plaatsen, maar daar zie ik 2 grote nadelen in: input is dan ook maar max 10kVA en nog een extra omvormer kost.

Dus ik ben nu verder aan het onderzoeken wat het zou betekenen om een BTW nummer aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marber1
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:21
MrFish schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Om nog even hierop verder te gaan: ik kwam dit document van ABB tegen. Heel interessante materie, en het bevestigt de zienswijze van o.a. Harold Halewijn dat er alleen aan de AC-in kant een type B RCD noodzakelijk is (als dat al nodig is, dat is een tweede vraag). En volgens dit document mag je in sommige gevallen zelfs bijv. een 30 mA type B RCD achter een 300 mA type A RCD zetten, zonder dat dit negatieve gevolgen voor de type A RCD heeft. En volgens dit document is het dus ook niet noodzakelijk om alle RCD's in je installatie te vervangen door type B (maar heb je RCDs in serie, zoals bij onderverdelers, dan moet je wel goed opletten).
Dank voor dit document, inderdaad goede informatie.

Maar, voorzichtig: wat ik hier vooralsnog uithaal is dat aan de AC-In zijde, enkel type A RCDs downstream volstaan als a) er een 6mA-verklaring is (niet het geval voor de Multi RS), of b) er gebruik wordt gemaakt van (ABB) RCDs expliciet compatible met IEC 60364-5-53:2019/
AMD1:2020 - oftewel ze kunnen een hogere DC-lekstroom aan dan 6mA zonder blind te worden. Ik moet het nog uitzoeken, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat dat niet geldt voor mijn downstream Hager type A RCDs.
En als de AC-OUT(s) ook gebruikt worden, denk ik dat er ook een type B geplaatst moet worden, het is immers de Multi RS zelf (PV-zijde) die de DC-lekstromen genereert.

Ik heb overigens via mijn Victron-dealer deze vragen aan Victron gesteld voor verduidelijking, enkele weken geleden, maar ik heb vooralsnog niet de indruk dat hier iets mee gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

marber1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Dank voor dit document, inderdaad goede informatie.

Maar, voorzichtig: wat ik hier vooralsnog uithaal is dat aan de AC-In zijde, enkel type A RCDs downstream volstaan als a) er een 6mA-verklaring is (niet het geval voor de Multi RS), of b) er gebruik wordt gemaakt van (ABB) RCDs expliciet compatible met IEC 60364-5-53:2019/
AMD1:2020 - oftewel ze kunnen een hogere DC-lekstroom aan dan 6mA zonder blind te worden. Ik moet het nog uitzoeken, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat dat niet geldt voor mijn downstream Hager type A RCDs.
En als de AC-OUT(s) ook gebruikt worden, denk ik dat er ook een type B geplaatst moet worden, het is immers de Multi RS zelf (PV-zijde) die de DC-lekstromen genereert.

Ik heb overigens via mijn Victron-dealer deze vragen aan Victron gesteld voor verduidelijking, enkele weken geleden, maar ik heb vooralsnog niet de indruk dat hier iets mee gedaan wordt.
Ja, enige voorzichtigheid is geboden. In de productcatalogus van ABB staan wel enkele type A RCDs die eraan voldoen maar heel veel ook niet.

Ik hoop dat Victron nog een keer duidelijkheid geeft. De vraag of er aan de AC out nog een type B nodig is, is ook een interessante. Ik denk dat dit niet hoeft (hij zit er immers voor de gebruikers achter de MultiRS), maar het zou fijn zijn als Victron dit bevestigt.

Voor de leuk nog even het relevante plaatje uit het ABB whitepaper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8zU4SYgH7b8Oit_pmz7sevhXNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKoss5zHOCLghJBKwv0ZvsIM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

ghost616 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:26:
[...]

Bedankt voor de tip, ik heb het inderdaad even laten bevestigen via mail, en heb dus nu effectief een mail van Fluvius, waarin staat dat het toegelaten is om dus Victron installatie 3 x Victron MultiPlus-II 48/8000/110-100, elk 8 kVA voor een totaal van 24kVA schijnbaar vermogen te plaatsen.

- contact opnemen met FOD Financiën ivm met injectie. (Mits soft-firmware beperkingen niet in aanmerking komen).
- Hij gaf als optie mee om een omvormer 10kVA voor mijn victron installatie te plaatsen, maar daar zie ik 2 grote nadelen in: input is dan ook maar max 10kVA en nog een extra omvormer kost.

Dus ik ben nu verder aan het onderzoeken wat het zou betekenen om een BTW nummer aan te vragen.
Kijk eens op zonstraal forum dit is be gericht voor die vraag.

Maar er zijn nadelen - zelfs als krijg je vrijstelling - in sommige provincies betaald je een paar 100 provinciebelasting als je een bedrijf hebt.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:33
ghost616 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:26:
[...]

Amai, plak als je wil de mail met jouw gegevens blacked out hier eens. Want dit is 8)7 . Ik betwijfel of bv de zonstraal forumleden dit ook ooit al zo bevestigd gekregen hebben van Fluvius. Mooi precedent voor de toekomst van iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
Excuses, helemaal mijn fout 8)7. Jouw zeer verhelderende antwoord ging helemaal ten onder in de posts over kunststof bakken om accu's te blussen.
Dank voor je antwoord en je reminder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
Ik heb vandaag mijn victron Multiplus 2 5000/48 binnen gekregen. Heb hem tijdelijk even opgehangen zodat ik hem kan configureren. Probleem is echter dat zodra ik hem aan zet er na een tijdje (zeg 15 sec) 1 of meerdere relais gaan ratelen en er daarna blijkbaar sluiting of te hoge piekbelasting ontstaat want mijn installatie automaat klapt er uit. De installatie automaat is wel slechts eentje van type B 16A. Accu en andere belastingen zijn niet aangesloten.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Candymirror schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:43:
Ik heb vandaag mijn victron Multiplus 2 5000/48 binnen gekregen. Heb hem tijdelijk even opgehangen zodat ik hem kan configureren. Probleem is echter dat zodra ik hem aan zet er na een tijdje (zeg 15 sec) 1 of meerdere relais gaan ratelen en er daarna blijkbaar sluiting of te hoge piekbelasting ontstaat want mijn installatie automaat klapt er uit. De installatie automaat is wel slechts eentje van type B 16A. Accu en andere belastingen zijn niet aangesloten.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Je moet pre-chargen (vanuit je batterij dus). De condensators laden op trekken veel stroom en zorgen dat de boel eruit klapt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
V_ger schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Je moet pre-chargen (vanuit je batterij dus). De condensators laden op trekken veel stroom en zorgen dat de boel eruit klapt.
Hmm, ik dacht dat voordat ik de accu's aan zou sluiten, de laad karakteristieken moest wijzigen. Maar ik kan natuurlijk best even de accu's koppelen en daarna weer ontkoppelen voor ik hem aan de netspanning gooi.

Bedankt, ga ik morgen proberen!

[ Voor 3% gewijzigd door Candymirror op 05-06-2025 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Candymirror schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Hmm, ik dacht dat voordat ik de accu's aan zou sluiten, de laad karakteristieken moest wijzigen. Maar ik kan natuurlijk best even de accu's koppelen en daarna weer ontkoppelen voor ik hem aan de netspanning gooi.

Bedankt, ga ik morgen proberen!
Ook dan pre-chargen. Met een weerstand dus, anders krijg je vonkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim.net
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:35
Hoe voeden jullie de cerbo gx? Ik ga voorlopig met 1 batterij werken en heb een NH zekeringhouder gekocht. Ik heb dus geen lynx distributor om spanning van af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kim.net schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:03:
Hoe voeden jullie de cerbo gx? Ik ga voorlopig met 1 batterij werken en heb een NH zekeringhouder gekocht. Ik heb dus geen lynx distributor om spanning van af te nemen.
Ik heb op de shunt afgetakt en aan de zekering die ik heb steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:22
is het eigenlijk mogelijk om een andere thuis accu systeem naast een victron systeem te hebben draaien en idealiter het victron systeem iets daarvan afweet cq regelt?

ik zit zelf te denken dat ik via home asisstant een relat laat schakelen welke de aan en uit schakel ingang van de victron mp 2 de lader laat aan en uitschakelen op basis van de soc van de andere merk thuis accu.

dus ik laat de andere eerste smorgens beginnen met laden als deze 100% is laat ik de victron beginnen om zijn accu op te laden.

enige is hoe gaat dat dan bij NOM draaien als eenmaal de zon weg is.
kan je de victron sturen dmv van een power meter op de uit/in gang van de andere omvormer en pas als die stopt met terug geven of minder terug geeft dan wat er word gebruikt de victron dan bijschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Maxwp Lijkt me inbegrepen als die andere accu aan ac out hangt.

Moet wat die accu levert + je daar gekoppelde pv wel binnen de max blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Laatst online: 04:50
Een vraagje aan de specialisten: Ik heb altijd gedacht dat als het lichtnet uitvalt, dat zonnepanelen stoppen met leveren, en dus bij een PV installatie met micro omvormers de thuisbatterij niet tijdens de storing geladen wordt door de panelen.

Nu lees ik in een nieuwsartikel in De Stentor het volgende:
Wil je tijdens een stroomstoring toch gebruikmaken van je zonnepanelen? Dan moet je huis kunnen ‘doen alsof’ er nog netspanning is. Dat kan met een thuisbatterij in combinatie met een speciale omvormer en een noodstroomschakeling. „De batterij vormt in het geval van een stroomstoring een eigen net in huis. Daardoor weten de zonnepanelen dat ze mogen blijven leveren”, zegt Johannes Boonstra van Victron Energy. Deze Nederlandse fabrikant levert onder meer accu’s en noodstroomsystemen voor ziekenhuizen en grote bedrijven.
Klopt het, dat ook met micro omvormers, de panelen hun energie nog kunnen leveren op het thuisnet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
KarsS schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:58:
Een vraagje aan de specialisten: Ik heb altijd gedacht dat als het lichtnet uitvalt, dat zonnepanelen stoppen met leveren, en dus bij een PV installatie met micro omvormers de thuisbatterij niet tijdens de storing geladen wordt door de panelen.

Nu lees ik in een nieuwsartikel in De Stentor het volgende:

[...]

Klopt het, dat ook met micro omvormers, de panelen hun energie nog kunnen leveren op het thuisnet?
Ja mits deze achter de Victron geschakeld zijn (dus op de AC-out1). De Victron zocht dan voor een 50Hz signaal als het grid van de straat is uitgevallen waardoor de micro's denken dat ze nog aan het "grote" grid zitten (die van de straat af komt). Maar als je batterijen te vol worden stuurt de Victron de frequentie omhoog zodat, indien correct ingesteld op de micro's, deze minder gaan leveren via frequentie shifting.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Gwaihir schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:46:
@Maxwp Lijkt me inbegrepen als die andere accu aan ac out hangt.

Moet wat die accu levert + je daar gekoppelde pv wel binnen de max blijven.
ok dus als je die externe thuis accu aan de ac uit hangt van de victron houd hij net als bij solar daar rekening mee?
maar dat zou toch kunnen betekene dat de accu aan het ontladen is en de victron denkt dat er solar is en deze energie weer probeert op te laden? dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
KarsS schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:58:
Jazeker. Er is zelfs een apart topic voor: "Het grote Victron Off-Grid topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Maxwp schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:37:
maar dat zou toch kunnen betekene dat de accu aan het ontladen is en de victron denkt dat er solar is en deze energie weer probeert op te laden? dat is niet de bedoeling.
Ja, dat kan. En die Victron doet dan gewoon z'n (NOM) werk.
Want nu heb je het over de aansturing van die andere accu.

Ik overweeg (ook) zo'n opstelling. Er hangt hier sinds kort wat PV aan een Marstek Jupiter (een MPPT - accu - micro omvormer). Die laat zich tot nu toe slecht regelen (fabrikant moet specs nog nakomen). Daardoor leveren we inderdaad soms wat terug vanuit de accu. Zet ik daar t.z.t. een Victron tussen, dan zou het fijn zijn als die die stroom maar weer opslaat, maar uiteraard stukken beter als ik die Marstek correct kan (terug)regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Laatst online: 04:50
Bedankt voor de link naar dat topic! Ik wist niet dat het bestond en zal het eens gaan bestuderen.

@Impossibl3 ook bedankt voor je duidelijke antwoord!

[ Voor 8% gewijzigd door KarsS op 06-06-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
V_ger schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:54:
[...]

Ook dan pre-chargen. Met een weerstand dus, anders krijg je vonkjes.
Heel erg bedankt! Ben weer een paar stappen verder. Had helaas geen geschikte weerstand, heb hem uiteindelijk met een labvoeding van 24v naar een kleine 50v gebracht. Daarna kon ik hem zonder problemen aan de netspanning hangen. Nu bezig de ess assistant te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
Candymirror schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Heel erg bedankt! Ben weer een paar stappen verder. Had helaas geen geschikte weerstand, heb hem uiteindelijk met een labvoeding van 24v naar een kleine 50v gebracht. Daarna kon ik hem zonder problemen aan de netspanning hangen. Nu bezig de ess assistant te installeren.
Wat een gedoe dat pre-chargen.
Moet dat pre-chargen alleen de allereerste keer, of elke keer als je de 48 V er af haalt en weer herstelt?
Als ik het netjes wil regelen, koop ik een drie standen DC schakelaar waarbij de eerste stand uit is, de tweede stand de 48 V via een weerstand leidt en de derde de 48 V direct naar de Multiplus. Wat voor weerstand moet ik daarvoor gebruiken?

NB. In de instructievideo zie ik dat ze gewoon de DC schakelaar omzetten en dat is het. Is een schakelaar die onder spanning kan schakelen genoeg voor die paar keer dat de 48V af- en weer aanschakelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
ger356 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:17:
[...]

Wat een gedoe dat pre-chargen.
Moet dat pre-chargen alleen de allereerste keer, of elke keer als je de 48 V er af haalt en weer herstelt?
Als ik het netjes wil regelen, koop ik een drie standen DC schakelaar waarbij de eerste stand uit is, de tweede stand de 48 V via een weerstand leidt en de derde de 48 V direct naar de Multiplus. Wat voor weerstand moet ik daarvoor gebruiken?

NB. In de instructievideo zie ik dat ze gewoon de DC schakelaar omzetten en dat is het. Is een schakelaar die onder spanning kan schakelen genoeg voor die paar keer dat de 48V af- en weer aanschakelt?
Elke keer als ie spanningsloos is geweest en de condensators dus leeg zijn.
Bruut inschakelen is het recept voor vonken en dus aangetaste contactvlakken of zekeringen die eruit vliegen.
Ik heb gewoon bij de Conrad een mooie weerstand en een drukknopjes gekocht. Die parallel aan je schakelaar en je kan gewoon netjes prechargen.
Zon gedoe is dat niet. Gewoon goed ontwerpen en bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
V_ger schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Elke keer als ie spanningsloos is geweest en de condensators dus leeg zijn.
Bruut inschakelen is het recept voor vonken en dus aangetaste contactvlakken of zekeringen die eruit vliegen.
Ik heb gewoon bij de Conrad een mooie weerstand en een drukknopjes gekocht. Die parallel aan je schakelaar en je kan gewoon netjes prechargen.
Zon gedoe is dat niet. Gewoon goed ontwerpen en bouwen.
Welke waarde hebben die weerstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
ger356 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:43:
[...]

Je moet of even zoeken of als je toch zelf aan het bouwen bent en dus verstand van zaken hebt even de wet van Ohm hanteren.
Eerst om te bepalen hoe groot de weerstand moet zijn. Dat is afhankelijkheid van de stroom die je wil bereiken. Maar laten we zeggen max 2A dan kan je ook gewone drukknopjes gebruiken.
Als je de max stroom weet, weet je ook hoeveel warmte er gedissipeerd zal worden. Dat samen bepaalt welke weerstand geschikt is. Inline zekering niet vergeten.
Als je het goed doet reken je het 2x door. Voor zowel volle als (bijna) lege batterij.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 07-06-2025 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
[...]

Hier staat een leuke handleiding daarvoor met waardes voor de weerstanden:

https://nohma.com/van-con...harge-an-inverter-easily/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcAZtNszfzrerfAYubE92y9KPVI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c5VjjREFbwR8mpoBbwOSFIte.png?f=user_large

Hiermee blijf je dus keurig onder de 2 A.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
Een lynx smart BMS zou het prechargen ook voor zijn rekening nemen is mij verteld.
Vandaar mijn keuze daar voor ipv losse weerstanden en knopjes etc.

Gebruiksgemak is mij daarin wel iets (helaas veel) waard.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
format5 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:33:
Een lynx smart BMS zou het prechargen ook voor zijn rekening nemen is mij verteld.
Vandaar mijn keuze daar voor ipv losse weerstanden en knopjes etc.

Gebruiksgemak is mij daarin wel iets (helaas veel) waard.
Ieder zijn ding
Ik heb voor 20 euro super gebruiksgemak. En ik kan me niet herinneren wanneer ik het voor het laatst heb gebruikt. Het is echt niet zo dat je je systeem om de haverklap uit bedrijf neemt toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:05
Ik heb 5 stuks 12V 20W hallogeen lampjes die ik over had in serie gezet. Dan heb je ook nog een visuele controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pre-chargen tot het licht uit gaat vind ik wel heel origineel, @a.d.s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50

swat!

computeraar

Deze week eindelijk de Victron Charging Station NS geïnstalleerd, gelijk die (in mijn optiek lelijke) blauwe kap vervangen voor een zwarte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMZS46jsb0MdubgxWfMy13GXpQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1UPaBwrQ4OWYjGXsGxLQ630.jpg?f=fotoalbum_large

Via de Victron connect app kreeg ik de firmware niet ge-updated. Je moet hiervoor via de AP-mode van de laadpaal connectie maken, en dan via de weginterface inloggen. Let op: Je dient vooraf via victron professional de firmware file te downloaden.

Hierna was integratie een eitje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCHC6Cn9AeWuYI2lNAP8rkDoqhA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/O5Pl3bXkAZ4oxL9KK6qcTV3d.gif?f=user_large

Openstaand puntje: Ik wil dat de laadpaal alleen bij overschot laadt, maar dat wil nog niet helemaal.
En de oversized pluggen van de andere paal verwijderen en de gaten maskeren :)

Ps: Zoals @Misterfish terecht opmerkt: Victron schrijft een (relatief dure) type-B aardlekschakelaar voor. Ikzelf heb daarvoor de ABB F204B-40/0.03 gebruikt maar er zijn ook alternatieven.

To be continued..

[ Voor 7% gewijzigd door swat! op 08-06-2025 16:11 ]

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

swat! schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:40:
Deze week eindelijk de Victron Charging Station NS geïnstalleerd, gelijk die (in mijn optiek lelijke) blauwe kap vervangen voor een zwarte:

[Afbeelding]

Via de Victron connect app kreeg ik de firmware niet ge-updated. Je moet hiervoor via de AP-mode van de laadpaal connectie maken, en dan via de weginterface inloggen. Let op: Je dient vooraf via victron professional de firmware file te downloaden.

[Afbeelding]

Openstaand puntje: Ik wil dat de laadpaal alleen bij overschot laadt, maar dat wil nog niet helemaal.
En de oversized pluggen van de andere paal verwijderen en de gaten maskeren :)

To be continued..
Heb je hem ook voorzien van een Type B aardlek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

MrFish schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Heb je hem ook voorzien van een Type B aardlek?
Goeie, dat zal ik er nog even bijzetten.
Deze laadpaal heeft inderdaad een dure type-b aardlek nodig, en hiervoor heb ik de ABB F204B-40/0.03 geïnstalleerd.

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
swat! schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:40:

[Afbeelding]
Dit is een AC (only) laadpaal, begrijp ik. Dus (na)bij de AC loads.. maar ca. 4000W AC load incl. ca. 5000W voor de laadpaal? Verzint Victron dat zo, moet je nog 'n lijntje aanpassen, of snap ik 'm niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:20
Hoe gaan jullie om met een laag nacht verbruik? Heb een verbruik van 60W en dan is een multiplus minder efficient als ik het goed begrijp.

In de tabel in dit topic staat dat je bij 64W een efficiëntie van 76,2% hebt.

Is het dan slimmer om in de nacht niet te ontladen? Of is die ±20 Watt die je verliest niet de moeite waard.

Van de MultiRS kan ik geen cijfers vinden maar die zal ook wel minder efficiënt zijn bij lage vermogens toch?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
jvanderkroon schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:46:
Hoe gaan jullie om met een laag nacht verbruik? Heb een verbruik van 60W en dan is een multiplus minder efficient als ik het goed begrijp.

Is het dan slimmer om in de nacht niet te ontladen? Of is die ±20 Watt die je verliest niet de moeite waard.

Van de MultiRS kan ik geen cijfers vinden maar die zal ook wel minder efficiënt zijn bij lage vermogens toch?
Ik heb m’n thuisaccu niet voor de efficientie maar voor de NoM en dus loopt ie ook de hele nacht gewoon door. Heb zoveel zonnestroom dat dat verlies voor mij niet zo telt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Gwaihir schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:27:
[...]

Dit is een AC (only) laadpaal, begrijp ik. Dus (na)bij de AC loads.. maar ca. 4000W AC load incl. ca. 5000W voor de laadpaal? Verzint Victron dat zo, moet je nog 'n lijntje aanpassen, of snap ik 'm niet?
Dit systeem heeft alleen een AC-in.
Dus de load zit allemaal -voor- de multiplussen. Het grid wordt gemeten met een EM540 en samen met de data uit de BMS berekent de cerbo dus wat de AC-loads zijn.

Maar je hebt gelijkt dit klopt niet.
Na een CP-calibrate komen er betere waardes uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT29QT3MjWsXmiIyiDqCsyL65k4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/nUkt7MbKFzpNimsEBw9muDlM.gif?f=user_large

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
@jvanderkroon zo 60 watt dat is netjes. Kom ik aanzetten met mijn 200 watt (wat ik al laag vindt) 😅.

Maar alle omvormers ongeacht het merk hebben een slecht rendement bij deze benodigde vermogens als het ook grote vermogens moet kunnen leveren.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Die meting heb ik al eens eerder opnieuw geanalyseerd: MrFish in "Zelf een powerwall bouwen"
Eigenlijk is mijn conclusie dat een MultiPlus bij lage belastingen heel efficiënt is. Je betaalt dan feitelijk alleen het stand-byverbruik, de andere conversieverliezen zijn nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:39
Hulde voor die grafieken @MrFish, vooral de verschillen met laden en ontladen. Dat gebeurd natuurlijk op verschillende vermogens. >70% bij lage vermogens bij omvormers voor 5000 watt is idd best efficiënt.

@jvanderkroon Die standbyverliezen waren voor mij een reden om een stap op de plaats te doen en te overwegen of ik wel een 3 fase oplossing wil. Je verdriedubbeld dan het standbyverlies terwijl die lage vermogens zeg >95% van de tijd voorkomen. Veel overwegingen die voor ieder huis weer anders zijn.
Uiteindelijk ligt het denk ik vooral waar je stroom vandaan komt. Als je PV-overschot hebt dat je anders moet 'weggooien' met de actuele tarieven dan is het een verschil tussen 0% rendement (of lager) of 70% rendement. Ook ik heb een laag rustverbruik en zit bijna te denken om in de donkerste 2 maanden een éénfase systeem te hanteren ipv een 3 fase systeem. Geen idee of dat in de praktijk gaat gebeuren hoor.

[ Voor 39% gewijzigd door Kanoet op 08-06-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Kanoet schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:23:
Hulde voor die grafieken @MrFish, vooral de verschillen met laden en ontladen. Dat gebeurd natuurlijk op verschillende vermogens. >70% bij lage vermogens bij omvormers voor 5000 watt is idd best efficiënt.

@jvanderkroon Die standbyverliezen waren voor mij een reden om een stap op de plaats te doen en te overwegen of ik wel een 3 fase oplossing wil. Je verdriedubbeld dan het standbyverlies terwijl die lage vermogens zeg >95% van de tijd voorkomen. Veel overwegingen die voor ieder huis weer anders zijn.
Uiteindelijk ligt het denk ik vooral waar je stroom vandaan komt. Als je PV-overschot hebt dat je anders moet 'weggooien' met de actuele tarieven dan is het een verschil tussen 0% rendement (of lager) of 70% rendement. Ook ik heb een laag rustverbruik en zit bijna te denken om in de donkerste 2 maanden een éénfase systeem te hanteren ipv een 3 fase systeem. Geen idee of dat in de praktijk gaat gebeuren hoor.
Toevallig heb ik vandaag ook nog gepost over het aandeel standby-verlies: MrFish in "Zelf een powerwall bouwen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Maar goed de standby is toch iets van 15 watt per stuk dan
Dus 45 watt voor de 3
Dat valt toch nog mee ?

Als je er 1 in pastrou zet en dan uitschakeld vallen dan de relays uit in een doorgeefstand ?

[ Voor 31% gewijzigd door Maxwp op 08-06-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

400W hier en ook een batterij om NOM te houden, dus zelfs al had ik 60W verbruik dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Ik heb zelf enkele vragen mbt de dc zekeringen voor bv Pylontech US5000 batterijen.
Als ik het goed hebt zouden batterijen binnen enkele decimeters gezekerd moeten zijn om bijvoorbeeld te beschermen tegen kortsluiting bij kabelbruik. Echter bestaat de bijbehorende kabelset uit 2m kabels van 25mm2. Ik loop tegen het volgende aan:
- Waarom worden die kabels zo lang geleverd als het wordt aangeraden ze dichter bij te zekeren?
- Waarom zijn die kabels 25mm2 als ik lees dat Victron bij 100A 35mm2 aanraad? [bron:wiring unlimited
- Het voelt een beetje verkeerd om kabels met nette fabrieksmatig gemonteerde stekkers/kabelogen door te knippen om er zelf een zekeringhouder bij te plaatsen. Meer points of failure lijkt mij. En vervolgens een meter verder weer een zekering in de Lynx Distributor te hebben? Die zekeringhouders moet je ook weer ergens in de serverkast netjes kwijt raken.

Ik ben geneigd om het hele' zekeren dichtbij de accupolen' te negeren want met aandacht aan het kabeltrace moet dat toch wel goed komen?

Verder zie ik dat 70mm2 kabels van busbar-multiplus wat stug en moeilijk routeerbaar zijn. Heeft iemand ervaring met het gebruik van 2 x 35mm2 bij de Multiplus II 48/5000? Deze hebben maar één m8 bout voor het bevestigen van de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
Kanoet schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:14:
Ik heb zelf enkele vragen mbt de dc zekeringen voor bv Pylontech US5000 batterijen.
Als ik het goed hebt zouden batterijen binnen enkele decimeters gezekerd moeten zijn om bijvoorbeeld te beschermen tegen kortsluiting bij kabelbruik. Echter bestaat de bijbehorende kabelset uit 2m kabels van 25mm2. Ik loop tegen het volgende aan:
- Waarom worden die kabels zo lang geleverd als het wordt aangeraden ze dichter bij te zekeren?
- Waarom zijn die kabels 25mm2 als ik lees dat Victron bij 100A 35mm2 aanraad? [bron:wiring unlimited
voor stromen van 100 tot 200 A gebruikt u twee paar kabels in plaats van één

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

- Het voelt een beetje verkeerd om kabels met nette fabrieksmatig gemonteerde stekkers/kabelogen door te knippen om er zelf een zekeringhouder bij te plaatsen. Meer points of failure lijkt mij. En vervolgens een meter verder weer een zekering in de Lynx Distributor te hebben? Die zekeringhouders moet je ook weer ergens in de serverkast netjes kwijt raken.
En toch heb ik precies dat gedaan. Heb uitgemeten waar de knip moest, daar een tapeje op gedaan en opgestuurd naar een accukabelleverancier om ze door te knippen en van ogen te laten voorzien die weer op de zekeringhouder paste. Zit uitstekend in elkaar. Maar in de Lynx zijn ze niet nogmaals gezekerd. Daar zitten alleen de zekeringen naar de Multiplussen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Bedankt @Himalaya.
Klinkt alsof ik mij er overheen moet zetten en de schaar erin moet zetten. In principe heb ik ook een thermal camera om slechte verbindingen te controleren. Ik denk dat ik gewoon een lengte 35mm2 moet aanschaffen met kabelogen en perstang. Dan kan ik alles uniform en volgens Victron Wiring manual doen.

Mits ik de 2x 35mm2 op de 48/5000 bouten kwijt kan. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ander vraagje: welke diepte Pylontech accukast is aan te raden? Voldoet de 60x60cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Kanoet schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:37:
Bedankt @Himalaya.
Klinkt alsof ik mij er overheen moet zetten en de schaar erin moet zetten. In principe heb ik ook een thermal camera om slechte verbindingen te controleren. Ik denk dat ik gewoon een lengte 35mm2 moet aanschaffen met kabelogen en perstang. Dan kan ik alles uniform en volgens Victron Wiring manual doen.

Mits ik de 2x 35mm2 op de 48/5000 bouten kwijt kan. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ander vraagje: welke diepte Pylontech accukast is aan te raden? Voldoet de 60x60cm?
Ik heb ze ook gewoon afgeknipt.
Zeker als je ze laat krimpen dan moet dat gewoon goed gaan.

Kan je ipv 2x35 niet beter 70mm2 super flex proberen? Ik denk dat 2x35mm heel lastig wordt aan de multiplus zijde.

Mijn kast is ook 60x60 cm en dat voldoet.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
swat! schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:55:
Kan je ipv 2x35 niet beter 70mm2 super flex proberen? Ik denk dat 2x35mm heel lastig wordt aan de multiplus zijde.
Gelukkig heeft hij het - geloof ik - over 1x 35mm2 gebruiken i.p.v. het meegeleverde stuk voor 2x 25mm2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Nou

Verder zie ik dat 70mm2 kabels van busbar-multiplus wat stug en moeilijk routeerbaar zijn. Heeft iemand ervaring met het gebruik van 2 x 35mm2 bij de Multiplus II 48/5000? Deze hebben maar één m8 bout voor het bevestigen van de kabels.
Gwaihir schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Gelukkig heeft hij het - geloof ik - over 1x 35mm2 gebruiken i.p.v. het meegeleverde stuk voor 2x 25mm2 :)
Volgens mij niet 🙃

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Gwaihir schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:07:
[...]

[...]
Excuus voor de onduidelijkheid. Ik had een vraag over de Pylontech accukabels(zekering en dikte) en een andere over de kabel naar de Multiplus (2x 35mm2 ipv 70mm2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh!

Ik zat nog hier met m'n brein:
Jesaul schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:12:
Ik zie dat @Kanoet m'n brainfog net wegblaast. Dank :).

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 09-06-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Jojan265 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:16:
[...]

Hier staat een leuke handleiding daarvoor met waardes voor de weerstanden:

https://nohma.com/van-con...harge-an-inverter-easily/

[Afbeelding]

Hiermee blijf je dus keurig onder de 2 A.
Mag ik toch nog even doorzeuren over die weerstanden bij het pre-chargen, op het risico af dat ik domme dingen zeg?
Hier wordt voor een 48V systeem een weerstand van 30 Ohm 200 Watt voorgesteld, maar dan ben je per weerstand € 30 - 40 kwijt. Terwijl een weerstand van 50 Watt een paar euro kost onafhankelijk van de Ohmse waarde..
De warmteontwikkeling in de weerstand wordt toch lager naarmate de weerstand groter is? Immers bij gelijkblijvende spanning wordt de stroom kleiner en dus het vermogen in de weerstand lager. Dus als men een 30 Ohm 200 Watt weerstand voorstelt, kun je ook een 60 Ohm 100 Watt weerstand gebruiken. Maar waar eindigt dat, want ik neem niet aan dat je ook een 3 kOhm 2 Watt weerstand kan gebruiken enz. Waarschijnlijk gaat dan de interne weerstand van de Multiplus een rol spelen.
En dat alles tegen de achtergrond dat die stromen maar heel kort lopen (miliseconden?) en dus de warmteontwikkeling heel gering zal zijn, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
ger356 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Mag ik toch nog even doorzeuren over die weerstanden bij het pre-chargen, op het risico af dat ik domme dingen zeg?
Hier wordt voor een 48V systeem een weerstand van 30 Ohm 200 Watt voorgesteld, maar dan ben je per weerstand € 30 - 40 kwijt. Terwijl een weerstand van 50 Watt een paar euro kost onafhankelijk van de Ohmse waarde..
De warmteontwikkeling in de weerstand wordt toch lager naarmate de weerstand groter is? Immers bij gelijkblijvende spanning wordt de stroom kleiner en dus het vermogen in de weerstand lager. Dus als men een 30 Ohm 200 Watt weerstand voorstelt, kun je ook een 60 Ohm 100 Watt weerstand gebruiken. Maar waar eindigt dat, want ik neem niet aan dat je ook een 3 kOhm 2 Watt weerstand kan gebruiken enz. Waarschijnlijk gaat dan de interne weerstand van de Multiplus een rol spelen.
En dat alles tegen de achtergrond dat die stromen maar heel kort lopen (miliseconden?) en dus de warmteontwikkeling heel gering zal zijn, toch?
De duurt is kort, maar niet ultrakort. Zeg 10 sec. Blijven drukken totdat de ledjes op de MP blijven branden. Dus een 100 watt unit kan ook makkelijk.
Er moet wel stroom kunnen stromen, dus te hoge weerstand is niet goed. Dan kan je pre-chargen totdat je een ons weegt.

Ik heb een 33ohm, 100 watt. Dat komt netjes uit.
I=U/R
P=R*I^2
Kost een 10tje. Stukje dropveter eraan en een zekering alhoewel de dropveter waarschijnlijk de zekering is. Echt makkelijker kan niet.

Edit: Een weerstand is niet in watt, een weerstand is in ohm. Het wattage is de hoeveelheid warmte die die zonder problemen kwijt kan.

[ Voor 18% gewijzigd door V_ger op 09-06-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Ik ben druk bezig met het ontwerpen van mijn ESS op basis van het victron systeem. Ik heb wat vragen die ik graag bij jullie voorleg over het afzekeren van de AC zijde, maar voor ik die stel wat uitgangspunten:
  • Ik wil gebruik maken van de noodstroomvoorziening, zonder te kiezen welke apparaten wel/geen stroom krijgen. Ik wil bijvoorbeeld dat de wasmachine zijn programma af kan maken, daarna zal ik zelf beslissen om deze niet opnieuw te starten.
  • Wij zijn grootverbruikers. Hebben een warmtepomp welke op 1 fase is aangesloten
  • We hebben zonnepannelen. Zowel Enphase (3 fase) als een goodwe omvormer op 1 fase. Alles wordt via AC aangesloten
  • We willen op korte termijn van het gas af, en op inductie gaan koken
  • We willen als we over onze huidige 3x25A aansluiting heen gaan, deze niet te hoeven upgraden, maar de pieken op laten vangen vanuit de accu's
  • De ESS zal in de schuur geplaatst worden. Enerzijds omdat dat dat is waar ik voldoende ruimte heb, zonder een overkapping te hoeven maken. Anderszijds omdat ik dan bij een eventuele brand veilig mijn huis kan verlaten. De schuur is van hout, en heeft geen actieve verwarming/koeling/ventilatie.
  • De MPs zullen worden beperkt op de AC-IN om te voorkomen dat de hoofdzekering afschakelt.
De keuze is gevallen op 3x de Multiplus II 8000. De grootste reden daarvoor is het vermogen van de PVs, de 5000 zou dan te ligt zijn. Extra efficientie op lagere load is mooi meegenomen. Hemelsbreed van meterkast naar de MPs is zo'n 15 meter, maar omdat ik door de kruipruimte en onder de tuin door ga, bereken ik mijn kabels met een lengte van 25 meter.

Van huis naar schuur kom ik dan uit om 5x6 mm2 (25A), en terug 5x10 mm2 (40A). De afzekering zal daar ook op gebaseerd moeten zijn. In de schuur zou ik misschien met werkschakelaars kunnen voldoen om de bekabeling terug naar het huis los te koppelen, maar de extra veiligheid van een schakelautomaat / aardlekautomaat zie ik ook. Ik wel als echte Nederlander besparen waar het kan, maar als een aardlekautomaat veiligheid toevoegt, kies ik liever dat. Het lijkt mij veiliger om direct na de AC-OUT een zekering te hebben. Mocht bij werkzaamheden in de tuin de kabel geraakt worden, heb je weinig aan een zekering aan het einde van de kabel.

Voor de volledigheid heb ik een tekening toegevoegd van hoe ik e.e.a. in gedachten had. Met name qua bekabeling, want de zekerwaardes stel ik hier ter discussie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK5jbRWZij4FKaKySXR3QyzZoMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rcs67cBdhPROIesqea2rlmmO.png?f=fotoalbum_large
  1. Heeft het hebben van een aardlekautomaat of schakelautomaat een meerwaarde in de schuur? (t.o.v. werkschakelaars)
  2. Van en naar de ESS zou geen aardlekautomaat nodig zijn. Enkel de eindgroepen aan de verbruikskant. Is dat te adviseren? Wat zijn jullie ervaringen?
  3. Welke karakteristieken? Ik zit natuurlijk al met een afwijkende selectiviteit (Ik zie de ESS als een nieuwe spanningsbron), en wil niet dat de eerste zekering die om gaat in de schuur is. Daarom denk ik nu aan C in de schuur, en B in de meterkast, in beide richtingen.
In de tekening is het anders ingevuld dan dat ik in mijn hoofd als 'beste' keuze zie, maar dat heb ik vanuit een voorbeeld overgenomen. Dat wil niet automatisch zeggen dat dat voorbeeld ook goed is. Het voorbeeld mist voor mij de onderbouwing, waardoor ik dit niet voor waarheid kan aannemen.

En dan vraag 4, beetje off-topic van de rest: Wat zouden jullie doen met ventilatie/verwarming? Ik heb ventilatoren gezien die op temperatuur schakelen, maar die helpen alleen tegen te warm, niet tegen te koud. Iemand anders ervaring met het plaatsen van een dergelijk systeem in een houten schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Wafeltje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:22:
... en terug 5x6 mm2 (40A) ...
serieus of tikfout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
Tikfout, had andersom moeten zijn. Heb dat aangepast in mijn bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Wafeltje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Tikfout, had andersom moeten zijn. Heb dat aangepast in mijn bericht.
Ik dacht dat de tikfout was: terug 16mm². Serieus!
Andersom is 6mm² niet voldoende als aanvoer. Moet ook 10mm² zijn i.v.m. lengte.
Het energiebedrijf brengt de kabel in jouw huis met 10mm². Dat is niet zonder reden. Dan moet je niet met 25 meter à 6mm² verlengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

MJ de Bruijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Het energiebedrijf brengt de kabel in jouw huis met 10mm². Dat is niet zonder reden. Dan moet je niet met 25 meter à 6mm² verlengen.
Brengt de netbeheerder (niet het energiebedrijf) niet 10mm2 binnen om ook 3x40/50A aan te kunnen bieden?
Met een B-karakteristiek 25A kun je volgens mij met 6mm2 meer dan 150m overbruggen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:53
Ik ben druk bezig met het ontwerpen van mijn ESS op basis van het victron systeem. Ik heb wat vragen die ik graag bij jullie voorleg over het afzekeren van de AC zijde, maar voor ik die stel wat uitgangspunten:
  • Ik wil gebruik maken van de noodstroomvoorziening, zonder te kiezen welke apparaten wel/geen stroom krijgen. Ik wil bijvoorbeeld dat de wasmachine zijn programma af kan maken, daarna zal ik zelf beslissen om deze niet opnieuw te starten.
  • Wij zijn grootverbruikers. Hebben een warmtepomp welke op 1 fase is aangesloten
  • We hebben zonnepannelen. Zowel Enphase (3 fase) als een goodwe omvormer op 1 fase. Alles wordt via AC aangesloten
  • We willen als we over onze huidige 3x25A aansluiting heen gaan, deze niet te hoeven upgraden, maar de pieken op laten vangen vanuit de accu's
  • De ESS zal in de schuur geplaatst worden. Enerzijds omdat dat dat is waar ik voldoende ruimte heb, zonder een overkapping te hoeven maken. Anderszijds omdat ik dan bij een eventuele brand veilig mijn huis kan verlaten. De schuur is van hout, en heeft geen actieve verwarming/koeling/ventilatie.
  • De MPs zullen worden beperkt op de AC-IN om te voorkomen dat de hoofdzekering afschakelt.
De keuze is gevallen op 3x de Multiplus II 8000. De grootste reden daarvoor is het vermogen van de PVs, de 5000 zou dan te ligt zijn. Extra efficientie op lagere load is mooi meegenomen. Hemelsbreed van meterkast naar de MPs is zo'n 15 meter, maar omdat ik door de kruipruimte en onder de tuin door ga, bereken ik mijn kabels met een lengte van 25 meter.

Van huis naar schuur kom ik dan uit om 5x6 mm2 (25A), en terug 5x10 mm2 (40A). De afzekering zal daar ook op gebaseerd moeten zijn. In de schuur zou ik misschien met werkschakelaars kunnen voldoen om de bekabeling terug naar het huis los te koppelen, maar de extra veiligheid van een schakelautomaat / aardlekautomaat zie ik ook. Ik wel als echte Nederlander besparen waar het kan, maar als een aardlekautomaat veiligheid toevoegt, kies ik liever dat. Het lijkt mij veiliger om direct na de AC-OUT een zekering te hebben. Mocht bij werkzaamheden in de tuin de kabel geraakt worden, heb je weinig aan een zekering aan het einde van de kabel.

Voor de volledigheid heb ik een tekening toegevoegd van hoe ik e.e.a. in gedachten had. Met name qua bekabeling, want de zekerwaardes stel ik hier ter discussie.

[Afbeelding]
  1. Heeft het hebben van een aardlekautomaat of schakelautomaat een meerwaarde in de schuur? (t.o.v. werkschakelaars)
  2. Van en naar de ESS zou geen aardlekautomaat nodig zijn. Enkel de eindgroepen aan de verbruikskant. Is dat te adviseren? Wat zijn jullie ervaringen?
  3. Welke karakteristieken? Ik zit natuurlijk al met een afwijkende selectiviteit (Ik zie de ESS als een nieuwe spanningsbron), en wil niet dat de eerste zekering die om gaat in de schuur is. Daarom denk ik nu aan C in de schuur, en B in de meterkast, in beide richtingen.
In de tekening is het anders ingevuld dan dat ik in mijn hoofd als 'beste' keuze zie, maar dat heb ik vanuit een voorbeeld overgenomen. Dat wil niet automatisch zeggen dat dat voorbeeld ook goed is. Het voorbeeld mist voor mij de onderbouwing, waardoor ik dit niet voor waarheid kan aannemen.

En dan vraag 4, beetje off-topic van de rest: Wat zouden jullie doen met ventilatie/verwarming? Ik heb ventilatoren gezien die op temperatuur schakelen, maar die helpen alleen tegen te warm, niet tegen te koud. Iemand anders ervaring met het plaatsen van een dergelijk systeem in een houten schuur?
Zoals al gezegd, kijk nog es goed naar de kabel doorsnedes in relatie tot de lengte kabel die je nodig hebt..
Als je de stroom naar je huis wilt beperken tot 40A is een 8kVA Multiplus overkill, een 5 kVA MP past dan ook. Je moet je meterkast toch al verbouwen, je zou dus een deel van je PV aan ACin kunnen koppelen zodat je per MP niet meer dan Wp PV hebt dan de gespecificeerde kVA van de Multiplus. Als je toch alle PV aan ACout1 wilt koppelen heb je waarschijnlijkook een forse accubak nodig. Victron adviseert immers 4.8 kWh batterij capaciteit per 1.5 kWh PV AC out.

In je huidige schets is de kabel van de schuur naar je huis niet beveiligd. Breng dus de 40A aardlekautomaat naar de schuur.
Met de automaat van je meterkast naar de schuur heb je geen selectiviteit, daar een B type kiezen geeft je nog de schijn van wat selectiviteit. Persoonlijk zou ik hier ook een aardlekautomaat nemen, maar dan wel een 300mA type.
Omdat je ook je PV (neem ik aan) achter de 40A Alamat hebt, zou je hier ook een 300mA aardlekautomaat kunnen kiezen. Als de groepen in je huis niet veranderen maakt het voor de veiligheid van de groepen in je huis niets uit. Ik weet natuurlijk niet hoe je PV is aangesloten, maar aparte groepen voor alleen PV mogen op 300 mA. De andere reden is dat deze Alamat de optelsom van al je groepen te verwerken krijgt. Krijg je een keer een aardfout dan is het de gok wat aanspreekt, de aardlek van die groep of je 40A Alamat, ik gok op de Alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

[Afbeelding]

Hoeveel kVA is je PV? Weet je zeker dat je 3x8kVA nodig hebt? Je zou ook de 1 fase PV op de AC in kunnen zetten en 3x 5kVA MP nemen?
Met 3x 5kVA kun je 32kVA piek aan… EV lader moet je gewoon laten load-balancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
V_ger schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:01:
[...]

De duurt is kort, maar niet ultrakort. Zeg 10 sec. Blijven drukken totdat de ledjes op de MP blijven branden. Dus een 100 watt unit kan ook makkelijk.
Er moet wel stroom kunnen stromen, dus te hoge weerstand is niet goed. Dan kan je pre-chargen totdat je een ons weegt.

Ik heb een 33ohm, 100 watt. Dat komt netjes uit.
I=U/R
P=R*I^2
Kost een 10tje. Stukje dropveter eraan en een zekering alhoewel de dropveter waarschijnlijk de zekering is. Echt makkelijker kan niet.

Edit: Een weerstand is niet in watt, een weerstand is in ohm. Het wattage is de hoeveelheid warmte die die zonder problemen kwijt kan.
Dank, het is helder en ik weet nu wat ik ga kopen voor deze functie die ik waarschijnlijk heel weinig ga gebruiken als het spul eenmaal staat, maar het is wel zo netjes en makkelijk voor een volgende eigenaar. NB Ik was ook wel erg gecharmeerd van die oplossing met lampjes erg creatief maar het wordt wel een kermis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
MJ de Bruijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Ik heb 4 websites/calculators gebruikt
https://www.vekto.nl/info/kabelberekening
6mm2 zou voldoende moeten zijn voor 50 meter 40A
10mm2 is dan zelfs overgespecificeerd.

https://www.elektramat.nl/kabel-calculator/
3 verschillende presets, allen gedaan op 40A, uitkomsten variëren van 4mm2 tot 4x10mm2. 10mm2 lijkt mij dan de veilige keuze

Volgens Victron:
Gebruik, voor bedrading voor spanningen van 200 tot 400 V AC, deze vuistregel:

Het vereiste kernoppervlak in mm2 is afgeleid door de nominaalstroom te delen door 8.
Voeg 1 mm2 toe voor elke 5 meter kabellengte.
40A / 8 = 5. 5 + (25/5) = 10mm2
25A / 8 = 3. 3 + (25/5) = 8mm2

https://www.tkf.nl/nl
6mm2 geschikt tot 117m / 38A
10mm2 geschikt tot 197m / 51A

Alleen de website van Victron raadt de 6mm2 af. Wel een website waar ik waarde aan hecht, gezien ik daar het meeste van zal kopen, dus ik neem dit in overweging. Het op 16A afzekeren en de kabel 5 meter korter lijkt mij namelijk geen gewenst alternatief.
Edit: Dikkere / duurdere kabel maakt het maar 1 á 1,5% duurder op het geheel. Hoeft niet de reden zijn om het niet te doen. /edit
BernieW schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:32:
[...]

Zoals al gezegd, kijk nog es goed naar de kabel doorsnedes in relatie tot de lengte kabel die je nodig hebt..
Als je de stroom naar je huis wilt beperken tot 40A is een 8kVA Multiplus overkill, een 5 kVA MP past dan ook. Je moet je meterkast toch al verbouwen, je zou dus een deel van je PV aan ACin kunnen koppelen zodat je per MP niet meer dan Wp PV hebt dan de gespecificeerde kVA van de Multiplus. Als je toch alle PV aan ACout1 wilt koppelen heb je waarschijnlijkook een forse accubak nodig. Victron adviseert immers 4.8 kWh batterij capaciteit per 1.5 kWh PV AC out.
30 panelen voor circa 12 kWp. Dan zou ik uitkomen op 38.4 kWh accu. Ik wilde gaan voor 32 kWh accu, meer is te overwegen.
BernieW schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:32:
[...]
In je huidige schets is de kabel van de schuur naar je huis niet beveiligd. Breng dus de 40A aardlekautomaat naar de schuur.
Met de automaat van je meterkast naar de schuur heb je geen selectiviteit, daar een B type kiezen geeft je nog de schijn van wat selectiviteit. Persoonlijk zou ik hier ook een aardlekautomaat nemen, maar dan wel een 300mA type.
Omdat je ook je PV (neem ik aan) achter de 40A Alamat hebt, zou je hier ook een 300mA aardlekautomaat kunnen kiezen. Als de groepen in je huis niet veranderen maakt het voor de veiligheid van de groepen in je huis niets uit. Ik weet natuurlijk niet hoe je PV is aangesloten, maar aparte groepen voor alleen PV mogen op 300 mA. De andere reden is dat deze Alamat de optelsom van al je groepen te verwerken krijgt. Krijg je een keer een aardfout dan is het de gok wat aanspreekt, de aardlek van die groep of je 40A Alamat, ik gok op de Alamat.
De PV installaties zitten op 1x16A groep (met 30mA aardlek ervoor) en een 3x20A 300mA Alamat.

Dus samenvattend, jij zou in de meterkast een B25/300mA Alamat plaatsen, kabel naar schuur. Daar een C25/300mA ?
Dan op de AC-OUT een Alamat van C40A/300mA. In de meterkast dan een B40A/300mA?
Voor de soort van selektiviteit.
pvg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:36:
[...]

Hoeveel kVA is je PV? Weet je zeker dat je 3x8kVA nodig hebt? Je zou ook de 1 fase PV op de AC in kunnen zetten en 3x 5kVA MP nemen?
Met 3x 5kVA kun je 32kVA piek aan… EV lader moet je gewoon laten load-balancen.
Op 1 fase 7200 Wp, de andere 2 fases zitten op slechts 2400. Ik heb ook gekeken wat het zou doen om die 1 fase omvormer te vervangen door een 3 fase, of aanpassen zodat deze met DC kan worden aangesloten, maar dat leek ook niet haalbaar.

Aansluiten op de AC-IN had ik nog niet aan gedacht, dus dat is een welkome toevoeging. Ik ben alleen bang dat dat weer een extra meter vereist om 0 op de meter te kunnen hebben, wat m.i. de complexiteit verhoogt en de kostenpost verplaatst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pvg
  • Nu online

pvg

Wafeltje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Ik heb 4 websites/calculators gebruikt
https://www.vekto.nl/info/kabelberekening
6mm2 zou voldoende moeten zijn voor 50 meter 40A
10mm2 is dan zelfs overgespecificeerd.

https://www.elektramat.nl/kabel-calculator/
3 verschillende presets, allen gedaan op 40A, uitkomsten variëren van 4mm2 tot 4x10mm2. 10mm2 lijkt mij dan de veilige keuze

Volgens Victron:
Gebruik, voor bedrading voor spanningen van 200 tot 400 V AC, deze vuistregel:

Het vereiste kernoppervlak in mm2 is afgeleid door de nominaalstroom te delen door 8.
Voeg 1 mm2 toe voor elke 5 meter kabellengte.
40A / 8 = 5. 5 + (25/5) = 10mm2
25A / 8 = 3. 3 + (25/5) = 8mm2

https://www.tkf.nl/nl
6mm2 geschikt tot 117m / 38A
10mm2 geschikt tot 197m / 51A

Alleen de website van Victron raadt de 6mm2 af. Wel een website waar ik waarde aan hecht, gezien ik daar het meeste van zal kopen, dus ik neem dit in overweging. Het op 16A afzekeren en de kabel 5 meter korter lijkt mij namelijk geen gewenst alternatief

[...]

30 panelen voor circa 12 kWp. Dan zou ik uitkomen op 38.4 kWh accu. Ik wilde gaan voor 32 kWh accu, meer is te overwegen.

[...]

De PV installaties zitten op 1x16A groep (met 30mA aardlek ervoor) en een 3x20A 300mA Alamat.

Dus samenvattend, jij zou in de meterkast een B25/300mA Alamat plaatsen, kabel naar schuur. Daar een C25/300mA ?

[...]

Op 1 fase 7200 Wp, de andere 2 fases zitten op slechts 2400. Ik heb ook gekeken wat het zou doen om die 1 fase omvormer te vervangen door een 3 fase, of aanpassen zodat deze met DC kan worden aangesloten, maar dat leek ook niet haalbaar.

Aansluiten op de AC-IN had ik nog niet aan gedacht, dus dat is een welkome toevoeging. Ik ben alleen bang dat dat weer een extra meter vereist om 0 op de meter te kunnen hebben, wat m.i. de complexiteit verhoogt en de kostenpost verplaatst.
Mijn keuze zou zijn:
B25 300mA alamat in meterkast, 6mm2 naar werkschakelaar aan ac-in multiplussen, B40 300mA alamat aan ac-out, 10mm2 naar hoofdverdeler.
Het heeft weinig nut om aan beide kanten van de kabels alamats te zetten. Een werkschakelaar bij de MPs wel.
Bij de hoofdverdeler een omschakelaar om te kiezen tussen grid en ac-out van MPs.

Ik zou gaan voor 3x MP 5000 (niet 8000).
De 3-fasen PV aan ac-out en de 1-fase aan ac-in.
Ja, dan heb je een extra meter nodig als je NOM wil (maar dat kun je nog uitstellen tot 2027 en de 1-fase teruglevering voor lief nemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:53
Wafeltje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:20:
[...]

[...]

[...]

Geen twee Alamats aan één aansluiting, gewoon eentje in de meterkast, en voor het gemak als je aan je ESS installatie wilt werken een hoofschakelaar in de schuur.

Neem aan dat de omvromer op die ene fase een wat lager uitgangsvermogen heeft en op zonnige dagen midden overdag afvlakt,anders kom je niet gedraaid met 16A (neem aan dat de andere omvormer 2400 W per fase heeft). Gebruik voor je berekeningen het maximale uitgangsvermogen van je PV omvormers, dat is immers wat telt.

Heb ik eerder niet genoemd, hoe wil je de omschakelaar in de meterkast gebruiken? Als die een keer om kan gaan als er nog spanning op staat kun je beter een type met "trailing neutral" nemen zoals bv een Sontheimer ULO40/4T/NS/Z101/F976.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBtL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Top - en ja - vooral vertaald - was wel netjes gedaan met de organisatie op device-niveau. Hier nog de aanvulling voor de Multiplus ACin en out:

[...]
Ik had het nu even draaien voor zeg een weekje. maar ik zie inmiddels mijn HA databse groeien tot 5 GB. Heb jij hier ook last van? De data vanuit MQTT komt op zo een hoog tempo binnen vanuit de VM dat 3 van deze units wel aardig optelt in het systeem.

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
Gwaihir schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:47:

Ik zie dat @Kanoet m'n brainfog net wegblaast. Dank :).
Afbeeldingslocatie: https://powerforum.co.za/uploads/monthly_2021_07/108973942_Screenshot_20210725-125451_AcrobatforSamsung.thumb.jpg.199c7bd77459ef90eb32ed02ab948b56.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Jesaul op 10-06-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
luigi87 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:27:
[...]

Ik had het nu even draaien voor zeg een weekje. maar ik zie inmiddels mijn HA databse groeien tot 5 GB. Heb jij hier ook last van? De data vanuit MQTT komt op zo een hoog tempo binnen vanuit de VM dat 3 van deze units wel aardig optelt in het systeem.
Ik zie de database-grootte wel wat oplopen ja - maar ondertussen weer stabiel (de oude data gaan er ook weer uit) en ik heb 256 GB beschikbaar, dus kan zou ook nog wel even vooruit kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 10-06-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBtL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Ik zie de database-grootte wel wat oplopen ja - maar ondertussen weer stabiel (de oude data gaan er ook weer uit) en ik heb 256 GB beschikbaar, dus kan zou ook nog wel even vooruit kunnen.
Ik schrok wel een beetje van de belasting op mijn RPI 4B
Hoe groot is nu jouw DB? en hoeveel VM's heb jij in je systeem?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marber1
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:21
luigi87 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:27:
[...]

Mijn HA werd er aardig traag van, en het had ook effect op het batterijgebruik van mijn mobiel - alle entity state changes werden immers doorgestuurd naar de HA frontend, tot wel 10x per seconde.

Ik heb nu in Node Red een flow gemaakt die sommige relevante MQTT topics filtert tot maar 1x per 5s, en die dan publiceert met een alternatieve prefix voor HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
marber1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Mijn HA werd er aardig traag van, en het had ook effect op het batterijgebruik van mijn mobiel - alle entity state changes werden immers doorgestuurd naar de HA frontend, tot wel 10x per seconde.

Ik heb nu in Node Red een flow gemaakt die sommige relevante MQTT topics filtert tot maar 1x per 5s, en die dan publiceert met een alternatieve prefix voor HA.
t lijkt bij mij ook trager te gaan - ik ga dit ook maar eens implementeren - alle MQTT doorsturen is overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Zou je willen uitleggen wat je hiermee bedoeld en of/hoe dat met mijn vraag te maken heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Kanoet schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:35:
[...]

Zou je willen uitleggen wat je hiermee bedoeld en of/hoe dat met mijn vraag te maken heeft?
Dat is het schema voor het bekabelen met 2 kabelpaartjes, zoals @Jesaul aangeeft:
Jesaul schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:12:
[...]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

marber1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Ik zat al te denken hoe kan ik dit het beste verder aanpakken.
Had nog niet aan node red als tussen stap gedacht. Toppie dank voor de tip.
Wil je jouw configuratie ook eens delen?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBtL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:43:
[...]

t lijkt bij mij ook trager te gaan - ik ga dit ook maar eens implementeren - alle MQTT doorsturen is overkill
Is inderdaad overkill. Maar enige vorm van monitoring is wel fijn.
Ik ga toch eens terug naar de modbus tcp integratie kijken

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
sandergar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:50:
Alle units moeten technisch identiek zijn, behalve de GX-functionaliteit:
  • Zelfde type (bijv. MultiPlus-II 48/5000/70-50).
  • Zelfde systeemspanning (bijv. 48 V).
  • Zelfde firmwareversie en VE.Bus-type (bijv. firmware begint met 2622).
  • GX-versie heeft alleen een ingebouwde GX-module (zoals Cerbo GX), maar is verder gelijk.
Aan het lijstje met eisen voor een 3 fase opstelling kan leeftijd van de units ook nog toegevoegd worden @Sosabowski :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt_WZ7MnDtZi7AM9MOOngvfrLxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nv7EXiFgrbjNoVzAvMOIXgjc.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 19 ... 31 Laatste