Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Dat kan inderdaad ook.

Ik zie hier trouwens meerdere dossiers met een open einde. Netbeheerder houdt vol dat ze wel degelijk kosten in rekening mogen brengen, er wordt niet gereageerd door de tweakers en ook niet meer door de netbeheerder.
Is het daarmee klaar? Of komt er toch nog een keer een konijn uit de hoge hoed?

bijv Dossier bladebla
Die brief is standaard en krijg je altijd bij Enexis zodra de ATO is opgezegd. Zij hebben een hele goede klantenservice waar je zelfs kunt kiezen of het gesprek wordt opgenomen. Dat moeten overigens meer bedrijven doen.

Ik belde dat ik een melding had gedaan, van geen gebruik meer en dat ik als een termijn had wanneer de gasmeter verwijderd zou worden. Ik mocht de brief over geen ATO contract dan negeren.

Voor de zekerheid bellen en het is ook goed voor jouw eigen gemoedsrust.

Update:
Ik heb het relaas van bladebla gelezen en beiden hebben gelijk alleen kom je daar niet verder mee.

Melding van geen gebruik doen is de meest eenvoudige wijze en soms moet je ook gewoonweg vertrouwen hebben. Jij bent niet de opdrachtgever want je doet alleen de melding en dan is het aan de netbeheerder hoe die dat gaat afhandelen. Het enige wat jij kunt doen is koffie of thee inschenken voor de aannemer als die de meter komt verwijderen. En een foto van de meterstand voor verwijderen is altijd handig als bewijsmiddel.

[ Voor 20% gewijzigd door esphome op 16-10-2024 21:02 . Reden: bladebla ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-05 13:12
Na brief 1b inmiddels reactie van Stedin (FM_VoorkomAfsluiting at stedin.net) :
Naar aanleiding van uw brief met betrekking tot de gasaansluiting op locatie, genoemd in het onderwerp, stuur ik u hierbij een reactie.

U heeft op uw adres geen contract voor de gasaansluiting met een energieleverancier, omdat u geen gas meer gebruikt.

Als u geen gebruik maakt van gas kunt u ervoor kiezen om de aansluiting tijdelijk af te sluiten of definitief te laten verwijderen.

Via onze klantenservice kunt u een afspraak maken om de aansluiting tijdelijk af te sluiten tegenbetaling. Wilt u definitief geen gebruik meer maken van uw gasaansluiting? Dat kan. Als de gasaansluiting geheel verwijderd kan worden kunt u zelf een aanvraag hiervoor indienen via www.mijnaansluiting.nl. Hier zitten geen kosten aan verbonden. Het verwijderen van de gasaansluiting is kosteloos.

Wij begrijpen dat dit vervelend is dus kunnen wij dit voor u doen. Hiervoor hebben wij contactgegevens nodig van de persoon die ons toegang kan verlenen en ontvangen wij graag foto’s van de gasaansluiting en de gehele meterkastopstelling. Hierdoor kunnen mijn collega’s direct voor u aan de slag.

Alvast bedankt voor uw medewerking! Wij vernemen graag van u!
Jammer van de onjuiste keuze tussen 2 opties die ik zou moeten maken.
En ze zien me blijkbaar als idioot of digibeet 8)7 , dus zij willen wel de melding maken (zoals het hoort, want het is hun aansluiting, niet de mijne). Dus ik ga er eens een net mailtje aan wijden met wat foto's, en dan zijn ze van harte welkom :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@MisterMailman Fijn dat zij het willen doen, alleen niet namens jou toch? Gewoon voor zichzelf.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MisterMailman
onetime schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:22:
@MisterMailman Fijn dat zij het willen doen, alleen niet namens jou toch? Gewoon voor zichzelf.
Dat zal ik er wel expliciet bij vermelden ja, dat het op hun initiatief is. Zoals het hoort, want het is hun aansluiting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:27
[...]

Ik zie hier trouwens meerdere dossiers met een open einde. Netbeheerder houdt vol dat ze wel degelijk kosten in rekening mogen brengen, er wordt niet gereageerd door de tweakers en ook niet meer door de netbeheerder.

bijv Dossier bladebla
Ik heb ook zo’n “open einde”. De aannemer van Stedin wilde me laten tekenen voor het toegankelijk maken van de gasleiding in de tuin (verwijderen van bestrating en begroeiing). Daar ga ik niet mee akkoord, dus ligt het nu stil. Als ze het een jaar laten liggen zal ik een klacht indienen bij Staatstoezicht op de Mijnen. Want na een jaar wordt je ongebruikte gasleiding levensgevaarlijk volgens de netbeheerder. Dus dan is het onverantwoord dat ze geen actie hebben ondernomen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:27
Vandaag dan bij mij de meter verwijderd en de leiding losgemaakt van de straat leiding. Ze hebben geen moeite gedaan het stuk tot aan de gevel weg te halen. Ik heb niet getekend hebben ze ook niet om gevraagd. Ze waren ook plots weg toen ze klaar waren zonder iets te bevestigen (natuurlijk van te voren even wat foto's gemaakt). Vooral de stoep van de gemeente is zo open geweest.

Mijn dossier lijkt zo gewoon te sluiten.
Rest stuk laten zien zou voorkomen dat er lekage in de keldermuur kon ontstaan was zijn uitleg, vind ik prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

bladebla

<Piéééép>

[...]

Dat kan inderdaad ook.

bijv Dossier bladebla
Mijn dossier loopt hier nog verder omdat ik de post uit het vorige topic niet kan editen.
Ja, voor mij is het klaar.
esphome schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:46:
[...]
Update:
Ik heb het relaas van bladebla gelezen en beiden hebben gelijk alleen kom je daar niet verder mee.
Waar moet je dan nog verder mee? Ik hoor niets meer en het is afgedaan.
De netbeheerder heeft geen gelijk. Zij praat over onzin, leugens, oude wetgeving en pakt hier na behoeven gunstige stukjes uit. Het vertrouwen wordt niet bevestigd in de communicatie.
Melding van geen gebruik doen is de meest eenvoudige wijze en soms moet je ook gewoonweg vertrouwen hebben. Jij bent niet de opdrachtgever want je doet alleen de melding en dan is het aan de netbeheerder hoe die dat gaat afhandelen. Het enige wat jij kunt doen is koffie of thee inschenken voor de aannemer als die de meter komt verwijderen. En een foto van de meterstand voor verwijderen is altijd handig als bewijsmiddel.
Ik ben het met je eens over de koffie en thee, uiteraard een foto en gedeeltelijk de eenvoudige wijze.
Pakt het allemaal goed uit, dan is het prima. Maar dit kan ook speculeren zijn, met in mijn afweging een ongunstige winst/verlies ratio: Ik ben eigenlijk al klaar sinds de opzegging van de ATO via mijn energieleverancier. Dus waarom nog een melding doen? De netbeheerder in mijn regio kan, zoals het nu wordt getoond op mijnaansluiting.nl, wel stellen dat ik opdrachtgever ben. Zit ik niet op te wachten en voor mij is het klaar. Verder de verduurzaming in.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:43
esphome schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:46:
Melding van geen gebruik doen is de meest eenvoudige wijze en soms moet je ook gewoonweg vertrouwen hebben.
Ik ben het niet eens met het verhullend taalgebruik van 'melding van geen gebruik doen'. Ik wil prima een paar minuten wat invullen om te melden dat ik geen gas meer gebruik, dat het probleem niet.

Het probleem is het accoord gaan met algemene voorwaarden van een bedrijf waar ik geen nieuwe overeenkomst mee wil hebben. Zelfs het lezen van die algemene voorwaarden is al verspilde tijd.

Sommige mensen doen daar luchtig over en gaan gewoon accoord. Prima. Maar ga niet suggereren dat iedereen dat zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09
Hij suggereert ook niet dat iedereen dat moet doen. Hij geeft aan dat het de eenvoudigste methode is, en dat vind ik ook. Het scheelt heel veel gedoe tegenover een kleine kans dat er iets mis gaat.

Ik heb zelf vorige week melding van einde gebruik gedaan. Als het mis gaat horen jullie het. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
Patrick4 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:28:
Hij suggereert ook niet dat iedereen dat moet doen. Hij geeft aan dat het de eenvoudigste methode is, en dat vind ik ook. Het scheelt heel veel gedoe tegenover een kleine kans dat er iets mis gaat.

Ik heb zelf vorige week melding van einde gebruik gedaan. Als het mis gaat horen jullie het. ;)
Verkeerde contracten zijn altijd eenvoudig als het niet misgaat. Pas als het wel misgaat wordt het een probleem.

Ik heb trouwens helemaal niets gedaan. Voor mij is dat tot nu toe toch echt wel de eenvoudigste methode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:51

bijv Dossier bladebla
Mijn dossier heeft ook een open einde.

En toevallig dat ik dacht 'is het niet al een jaar geleden?!'. Ja dus. Ik heb een jaar geleden opgezegd. Maar ik heb wel 'pas' een half jaar slotjes. Dus ik heb minimaal nog een half jaar voordat het echt onveilig gaat worden. Of zoiets. Toch?! ;) (@Ivow85 )

Maar ik heb dus ook na mijn mail van 28 april niks meer van Enexis vernomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
phicoh schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:23:
Ik ben het niet eens met het verhullend taalgebruik van 'melding van geen gebruik doen'. Ik wil prima een paar minuten wat invullen om te melden dat ik geen gas meer gebruik, dat het probleem niet.

Het probleem is het accoord gaan met algemene voorwaarden van een bedrijf waar ik geen nieuwe overeenkomst mee wil hebben. Zelfs het lezen van die algemene voorwaarden is al verspilde tijd.

Sommige mensen doen daar luchtig over en gaan gewoon accoord. Prima. Maar ga niet suggereren dat iedereen dat zou moeten doen.
Mij stoort het nog steeds dat je een account moet aanmaken. Waarom moet ik een account op een site aanmaken om alleen maar een simpele melding te doen dat ik geen gas meer gebruik.
(Of is dat ondertussen gewijzigd en is er geen account meer nodig? Ik heb dat niet meer gecontroleerd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Verkeerde contracten zijn altijd eenvoudig als het niet misgaat. Pas als het wel misgaat wordt het een probleem.

Ik heb trouwens helemaal niets gedaan. Voor mij is dat tot nu toe toch echt wel de eenvoudigste methode.
Je hebt indirect een contract met jouw netbeheerder ATO (Aansluit- en Transportovereenkomst). Als die beëindigd wordt krijg je dan die brieven van jouw netbeheerder.

Het aanmaken van account kan worden verklaard dat je jouw melding in stappen kunt doen. Pas als je jouw melding compleet hebt dan dien je hem in.

Aparte afspraak maken dan zijn er wel kosten:

De netbeheerder plant zelf de werkzaamheden die gemoeid zijn met het verwijderen van de gasaansluiting. Het verwijderen van de gasaansluiting is in dat geval kosteloos voor de consument.

Aparte afspraak, dan zijn er wel kosten

Moet de gasaansluiting op verzoek van de consument op een ander moment worden verwijderd, dan moet hij of zij wél de gemaakte kosten betalen. Beide afspraken gelden voor aanvragen vanaf 1 februari 2024.

Zij dekken zich zo in, als iemand het zonder kosten wil laten verwijderen, en dan na de melding van geen gebruik, toch een specifieke datum wil hebben omdat het pand gesloopt wordt.

De kosten die netbeheerders daarbij maken worden uit de transporttarieven betaald, net als alle andere kosten voor het beheer van het gasnet.

Zodra jij een ATO hebt dan betaal jij al mee voor al die klanten die een melding van geen gebruik doen.

Link: https://www.netbeheernede...oos-voor-kleinverbruikers

Dan de ACM hierover:

De ACM voert deze aangepaste werkwijze in omdat huishoudens door een uitspraak van het College voor Beroep van het bedrijfsleven (CBb) wel zouden moeten betalen als zij expliciet een verzoek hebben gedaan om de gasaansluiting te verwijderen, terwijl zij niet hoeven te betalen voor de kosten van de werkzaamheden als een aansluiting weggehaald wordt omdat deze langer dan een jaar niet wordt gebruikt. De ACM vindt dit onwenselijk omdat het verwarrend is en leidt tot veiligheidsrisico’s. Bijvoorbeeld omdat er bij graafwerkzaamheden onduidelijkheid is over de status van de gasaansluiting.

De nieuwe werkwijze gaat op 1 februari 2024 in. Huishoudens die hun huis aardgasvrij maken geven via de website Mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder door vanaf welke datum zij hun gasaansluiting niet meer gebruiken. De netbeheerder zorgt er dan voor dat de niet-gebruikte gasaansluiting in het kader van de veiligheid verwijderd wordt. De netbeheerder plant de werkzaamheden hiervoor zelf in, zodat die de verwijdering zoveel mogelijk kan combineren met andere werkzaamheden. Huishoudens en andere kleinverbruikers hoeven hier dan niet voor te betalen.

Voor diegenen die geen ATO meer hebben is een jaar zo te lezen de termijn waarna de netbeheerder actief wordt/werd en overging tot verwijderen. Die periode van een jaar is volgens mij ook de maximale duur die voor een verzegeling van de meter geldt.

https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

[ Voor 31% gewijzigd door esphome op 19-10-2024 22:16 . Reden: ACM ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@esphome Heb je alleen de laatste paar postings gelezen?
Je lijkt niet echt op de hoogte van waar dit topic over gaat.
Jouw postings tot nu toe komen op mij over als storende ruis.
Je komt aan met zaken die we hier soms letterlijk al jaren terug hebben behandeld.
En onze adviezen op hebben aangepast.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:05:
Je hebt indirect een contract met jouw netbeheerder ATO (Aansluit- en Transportovereenkomst). Als die beëindigd wordt krijg je dan die brieven van jouw netbeheerder.
Of niet. Ik heb natuurlijk geen zicht op de ATO, dat is tussen de energieleverancier en de netbeheerder. Ze doen wel net alsof de ATO iets voorstelt, maar een overeenkomst is het natuurlijk niet.

Maar goed, er even vanuit gaande dat mijn energieleverancier geheel automatisch de ATO heeft beïndigd, dan is mijn netbeheerder vergeten brieven te sturen. Dat kan ook. Gewoon opzeggen en geen brieven krijgen. Er zijn veel mogelijkheden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Patrick4 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:28:
@Patrick4
Kleine kans misschien, maar risico = kans x gevolg. Dat betekent dat als de gevolgen groot (kunnen) zijn (financieel of materieel), je tóch een aardig risico loopt!

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 20-10-2024 00:43 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:46
Truus01 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:38:
[...]

Mijn dossier heeft ook een open einde.

En toevallig dat ik dacht 'is het niet al een jaar geleden?!'. Ja dus. Ik heb een jaar geleden opgezegd. Maar ik heb wel 'pas' een half jaar slotjes. Dus ik heb minimaal nog een half jaar voordat het echt onveilig gaat worden. Of zoiets. Toch?! ;) (@Ivow85 )

Maar ik heb dus ook na mijn mail van 28 april niks meer van Enexis vernomen.
Dus die rekening ook nooit ontvangen voor het slotje?

Wel vreemd hoe verschillend de afwikkeling van de dossiers steeds is. Slotje plaatsen, meter verwijderen op initiatief netbeheerder, helemaal niks doen, rekening sturen en zelfs incassobureau, of helemaal geen rekening.

Je zou toch denken dat ze deze situaties en die standaard brieven Wel een keer kennen, en dan gelijk tot een oplossing overgaan.
Ook werkverschaffing zo voor de klantenservice..

Ik heb Enexis trouwens zelf gemaild, met bevestiging opzeggen contract en ATO van UnitedConsumers. Dat ik dus geen gas meer gebruik en de meter dicht is gedraaid.
De standaardbrieven gebruikt om een mail te tikken waarin ik aangeef om bepaalde redenen geen aanvraag in te dienen via MijnAansluiting, maar dat Enexis welkom is om op afspraak voor hun noodzakelijke werkzaamheden te verrichten. Dat ik daartoe in ieder geval geen opdracht geef, maar wel meewerk.

Benieuwd of ze hier iets mee doen, of dat ik ook gewoon in de molen van de standaard brieven terechtkom

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:50
pentaw1nz schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

Wel vreemd hoe verschillend de afwikkeling van de dossiers steeds is. Slotje plaatsen, meter verwijderen op initiatief netbeheerder, helemaal niks doen, rekening sturen en zelfs incassobureau, of helemaal geen rekening.

Je zou toch denken dat ze deze situaties en die standaard brieven Wel een keer kennen, en dan gelijk tot een oplossing overgaan.

Ik heb Enexis trouwens zelf gemaild, met bevestiging opzeggen contract en ATO van UnitedConsumers. Dat ik dus geen gas meer gebruik en de meter dicht is gedraaid.
De standaardbrieven gebruikt om een mail te tikken waarin ik aangeef om bepaalde redenen geen aanvraag in te dienen via MijnAansluiting, maar dat Enexis welkom is om op afspraak voor hun noodzakelijke werkzaamheden te verrichten. Dat ik daartoe in ieder geval geen opdracht geef, maar wel meewerk.

Benieuwd of ze hier iets mee doen, of dat ik ook gewoon in de molen van de standaard brieven terechtkom
Dat is ook nog steeds het probleem bij de netbeheerders. De klantenservice waar je contact mee krijgt zit vast in hun script wat van hogerhand niet aangepast wordt. Gasloos gaan is nu niet meer nieuw, maar de netbeheerders doen nog steeds moeilijk. Tevens doen bij de leveranciers ook de eerste lijns vaak moeilijk doordat dit zo in hun script staat. Mogelijk ingefluisterd door de netbeheerders.

Opzich zou het heel makkelijk kunnen. De leverancier zegt de ATO op en als er dan niet binnen X tijd een nieuwe ATO op het adres staat een brief sturen met bijvoorbeeld de volgende keuze:

-Wilt u de aansluiting behouden voor nu of in de toekomst, sluit dan een nieuw contract af.

-Gebruikt u geen gas meer en kan de aansluiting weg, bevestig dan deze keus.

De laatste stap zou via mijnaansluiting kunnen, maar dan niet op de manier zoals het nu is ingericht met voorwaarden accepteren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
Netbeheerders willen bijvoorkeur dat iedereen betaalt om een aansluiting te laten verwijderen. Gratis doen ze alleen omdat ze gedwongen worden.

Netbeheerders beschouwen iedereen die wel een aansluiting heeft maar geen contract een potentiele fraudeur.

Netbeheerders zijn gewend aan een monopoliepositie. De klant heeft niets in te brengen, die is toch gedwongen zaken te doen met de netbeheerders.

Wat ik niet weet in hoeverre het gedrag van netbeheerders nog bepaald wordt door de capaciteit om te verwijderen. Het weinig in om hard achter mensen aan te lopen dat ze verwijdering aan te vragen als de aannemer toch al veel te veel werk hebben.

Maar goed, ik weet niet of er enige logica te vinden is. De chaos is enorm groot.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:33
Erwin_83 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

-Wilt u de aansluiting behouden voor nu of in de toekomst, sluit dan een nieuw contract af.

-Gebruikt u geen gas meer en kan de aansluiting weg, bevestig dan deze keus.

-Gebruikt u geen gas meer en wilt u de aansluiting laten verwijderen? Vraag dan verwijdering aan via mijnaansluiting.nl. Let op: aan verwijdering op een door u gekozen datum.zijn kosten verbonden.

Maakt u geen keuze? Dan gaan wij er vanuit dat u de gasleiding niet meer nodig heeft. We plannen verwijdering van de gasaansluiting en -meter in op een moment dat voor ons handig is. Dit is voor u kostenloos, maar mocht u in de toekomst weer aangesloten willen worden op het gasnet betaalt u daarvoor de kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01

Inderdaad, geen rekening ontvangen.
Ik zat (zit) volgens mij wel een beetje in een tussenfase. Omdat op een bepaald moment de MijnAansluiting-route mogelijk werd, maar ik daarvan heb aangegeven dat de site voor mij niet werkt (omdat ik geen account wil aanmaken).

Ik heb ook het idee dat de incassobureaus nog van voor de MijnAansluiting-mogelijkheid zijn. En dus officieel dat melden voldoende is. Maar dat ze wel nog altijd willen dat je via MijnAansluiting meld en niet op de 'Tweakers-manier' (eigenlijk alleen contract en daarmee ATO opzeggen, maar ook zelf de melding rechtstreeks bij de beheerder doen met bv een mail).
Ik denk dat bij deze mensen, en dus ook bij jou, wel eerst nog de standaardbrieven komen, maar na verloop van tijd een slotje of niks.
Denk ik. En dit is bij Enexis, want bij anderen is het weer anders.

Benieuwd hoe het vervolg bij jou zal gaan. Succes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
Het aanmaken van account kan worden verklaard dat je jouw melding in stappen kunt doen. Pas als je jouw melding compleet hebt dan dien je hem in.
Huh? Wat voor stappen zijn er als ik alleen maar wil/zou moeten hoeven zeggen 'Ik gebruik geen gas meer. NAW.'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MisterMailman
MisterMailman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

En ze zien me blijkbaar als idioot of digibeet 8)7 , dus zij willen wel de melding maken (zoals het hoort, want het is hun aansluiting, niet de mijne). Dus ik ga er eens een net mailtje aan wijden met wat foto's, en dan zijn ze van harte welkom :)
Volgende briefje staat klaar:
Dank voor uw reactie van 11-10-2024 n.a.v. mijn brief.
In mijn brief heb ik u aangegeven dat ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas heb opgezegd op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, en dat deze inmiddels ook is beëindigd.
Uw reactie gaat hier niet op in, maar geeft mij twee opties voor de gasaansluiting (tijdelijk of definitief verwijderen). Daar hoef ik echter geen gebruik van te maken, want die aansluiting zit mij niet in de weg.

U bent zoals gezegd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, ook niet als u dit namens mij wil doen. Nogmaals: het is uw aansluiting, niet mijn aansluiting. U geeft terecht aan dat het verwijderen van de gasaansluiting kosteloos is. Echter ga ik geen opdracht geven voor werkzaamheden aan een aansluiting die niet van mij is, waarbij dan ook het risico bij mij als opdrachtgever komt te liggen.

Om een impasse te voorkomen, vindt u in de bijlage een foto van de gasaansluiting en -meter. Het staat u uiteraard vrij om werkzaamheden aan deze aansluiting te verrichten, als ik hiervan tijdig op de hoogte wordt gesteld. Ik geef hier echter expliciet geen opdracht toe noch accepteer ik enig risico voor (gevolg)schade door jullie werkzaamheden.

Overigens ben ik van mening dat uw communicatie over dit onderwerp ondermaats is. U verwijst structureel naar 3 opties (nieuw gascontract, tijdelijk afsluiten, opdrachtgeven tot definitieve verwijdering). Door te suggereren dat een gasverlater op een of andere manier verplicht zou zijn opdracht te geven tot afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting, wordt die gasverlater aangezet tot een aparte overeenkomst van opdracht. Er bestaat echter geen verplichting tot het geven van een opdracht of hebben van een leveringscontract voor de consument.
Zoals u wellicht weet, speelt deze discussie tussen meerdere gasverlaters en netbeheerders (ook Stedin). Ik zou u daarom dringend willen verzoeken om uw proces te herzien, zodat consumenten op een correcte manier worden geïnformeerd en op correcte wijze (conform wet- en regelgeving en jurisprudentie) van het gas af kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Huh? Wat voor stappen zijn er als ik alleen maar wil/zou moeten hoeven zeggen 'Ik gebruik geen gas meer. NAW.'.
Dan stuur jij dan toch brief of e-mail aan jouw netbeheerder want de ATO is er immers niet meer.

Ik gaf aan, waarom er een account moet worden aangemaakt om jou aanvraag in fases te kunnen doen. Dat is ook de opzet van de site en daar maak je een dossier aan waar je dingen kunt toevoegen of weghalen en als die compleet is dan dien je hem in.

Dit is een totaal normale manier van werken.

Dat het jou niet past en dat je het anders wil doen, dat is dan jouw keuze.

Verder had ik in mijn posting waar jij de quote uit haalde citaten van de ACM en Netbeheer Nederland gezet waar staat dat het kosteloos tenzij jij misbruik maakt van de kosteloze procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:49:
@esphome Heb je alleen de laatste paar postings gelezen?
Je lijkt niet echt op de hoogte van waar dit topic over gaat.
Jouw postings tot nu toe komen op mij over als storende ruis.
Je komt aan met zaken die we hier soms letterlijk al jaren terug hebben behandeld.
En onze adviezen op hebben aangepast.
Ik ben zoals het tegenwoordig zo mooi heet een ervaringsdeskundige. Ik heb de beginpost gelezen en ik weet waar het nu is aangekomen. Er is een uitspraak en de netbeheerders leven die na en hebben sinds begin dit jaar een eigen procedure actief waar ik ook in april dit jaar gebruik van gemaakt heb na eerst hier erover gelezen te hebben. Anders had ik nu nog aan het gas gezeten.

Hier wordt met argusogen gekeken naar de netbeheerders en constant is het wij vertrouwen hen niet, ik wil niet de geëigende procedure doorlopen etc..

Ik geef aan wat de ACM en Netbeheer Nederland er over schrijven. Niet meer en niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:19:
[...]
Of niet. Ik heb natuurlijk geen zicht op de ATO, dat is tussen de energieleverancier en de netbeheerder. Ze doen wel net alsof de ATO iets voorstelt, maar een overeenkomst is het natuurlijk niet.

Maar goed, er even vanuit gaande dat mijn energieleverancier geheel automatisch de ATO heeft beïndigd, dan is mijn netbeheerder vergeten brieven te sturen. Dat kan ook. Gewoon opzeggen en geen brieven krijgen. Er zijn veel mogelijkheden.
Off-topic:

Onlangs is mijn aansluiten ongewenst overgenomen door een andere energieleverancier. Die annuleerde daarna de overeenkomst en meteen ik was de ATO voor mijn woning ook kwijt. Uiteindelijk heeft men toch de geëigende procedure doorlopen.
De prijslijst voor het opnieuw aansluiten is niet mals en gelukkig is alles toch op zijn pootjes terecht gekomen. Wel anderhalve maand dagelijks in de weer met bellen, mailen en chatten. Elke ochtend uren eerder wakker om al liggend te overpeinzen over hoe en wat.

Zelfs al een nieuw energiecontract afgesloten want er waren nog paar dagen tot de gestelde einddatum van netbeheerder. Gelukkig was een dag later was eerder gestarte procedure (tussen de energieleveranciers) doorlopen. Dus verviel het nieuwe contract weer, en ging het vorige contract weer lopen. Op de site van de netbeheerder kon ik toen controleren of de ATO weer actief was en dat was die weer. Nu nog alleen een correcte eindafrekening krijgen en ik slaap ondertussen ook weer door totdat de wekker afgaat.

Het grote verschil voor mij was dat ik weer een leveringsovereenkomst wilde hebben voor stroom. Van het gas ben ik al af en de meter en gasleiding is ook al uit de grond. Echter zou ik willen verhuizen dan moet ik van de woningbouw alles weer laten herstellen en als ik onverwacht eerder uitcheck, dan mogen anderen dat gaan verzorgen. Daar lig ik dan niet wakker over. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ervaring met de mijnaansluitingroute (Greenchoice en Enexis)

25 september CV weg laten halen en boiler laten installeren + afdoppen van gas in de meterkast.

2/3 dagen aangekeken of alles werkte. Toen via mijn aansluiting 'opdracht gegeven' om de boel weg te laten halen op een moment dat hen schikte. Bij GreenChoice aangegeven dat ik geen gas meer verbruik en ook melding bij mijnaansluiting gedaan had. Contract is daar per direct opgezegd.

Vandaag is BAM langs geweest. Omdat we vloerisolatie hebben hebben ze het gedeelte onder het huis laten zitten en alleen het gedeelte van de stoep tot aan de gevel weggehaald (en de meter uiteraard). Ze hebben netjes om de bloemen en planten heen gewerkt.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Na een lange stilte heb ik vorige week een brief gekregen van een aannemer die een afspraak voor een schouw wilde maken voor het verwijderen van de gasaansluiting. Hierin stond de mooie zin: "Deze werkzaamheden worden uitgevoerd op aanvraag van de klant of op aanvraag van Enexis bij langer dan één jaar geen gasverbruik." In mijn geval de 2e optie dus :)

Afspraak gemaakt en vanochtend is deze aannemer langsgeweest, zoals verwacht is de opdracht om alles te verwijderen, want heel gevaarlijk zo'n loze leiding :9 Heb vriendelijk verzocht om toch hiervan af te wijken gezien mijn nieuwe oprit (6 maanden oud). Ze gaan hiervoor goedkeuring vragen aan Enexis (maar kreeg niet het idee dat dat een probleem ging zijn). Mochten ze die goedkeuring niet krijgen dan zal ik een zeer uitgebreide foto en video sessie voor aanvang maken zodat ze alles na werkzaamheden weer perfect kunnen herstellen.

Ze moeten nu een vergunning aanvragen voor de werkzaamheden op gemeentegrond en zullen binnen 2 weken een afspraak maken met mij voor de werkzaamheden. So far so good :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:48
In 9 van de 10 gevallen zal de afstand van de weg tot de gevel van de woning een 5 tot 7 meter zijn. Heeft iemand er ervaring mee hoe de werkzaamheden eruit zien wanneer deze afstand een 50 tot 70 meter bedraagt? Gaat dan de hele boel ook open?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DaWizza schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Sommige mensen krijgen na enkele jaren wederom een brief of een belletje. Soms omdat ze denken dat de gasmeter dan defect is.

Hetzelfde verhaal, ander tijdstip.
Ik heb zelfs het belletje twee keer gekregen na het verwijderen van de gasmeter. Toevallig vandaag weer een poging gedaan om de aanemer te overtuigen dat mijn meter toch echt al weg is.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BobvdW Ervaring nee, meen me te herinneren, hier uit het topic, dat er om de zoveel meter een gat gegraven (zou moeten) worden. Maar als je het (de uitvoerders) vraagt heb je best wel kans dat ze het grootste deel laten zitten. Dan kan je er eventueel een (netwerk) kabel doorheen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

BobvdW schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:33:
In 9 van de 10 gevallen zal de afstand van de weg tot de gevel van de woning een 5 tot 7 meter zijn. Heeft iemand er ervaring mee hoe de werkzaamheden eruit zien wanneer deze afstand een 50 tot 70 meter bedraagt? Gaat dan de hele boel ook open?
Bij ons is het 15 meter. Hij is bij de weg afgesloten, en waar de leiding de meterkast binnen komt. Het stuk ertussen hebben ze niets mee gedaan.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
Hier ook een metertje of 80, met bochten. Aannemer neemt binnenkort op voor een schouw. Ik laat weten wat zijn plan is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC0xqGHW5QkZunpsYAG5_IP_9Oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwznaT42HeJlel16Ozsk2JQY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Moby schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Bij ons is het 15 meter. Hij is bij de weg afgesloten, en waar de leiding de meterkast binnen komt. Het stuk ertussen hebben ze niets mee gedaan.
Maar.... Dat mag helemaal niet. De hele leiding moet er uit. Daar krijgt de aannemer ook voor betaald (en die hele forse rekening wordt vervolgens verwerkt in het vastrecht van resterende klanten). Gevalletje fraude/oplichting door de aannemer als die maar half werk levert.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Patrick4 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:20:
Hier ook een metertje of 80, met bochten. Aannemer neemt binnenkort op voor een schouw. Ik laat weten wat zijn plan is..

[Afbeelding]
Heb je een "melding" via mijnaansluiting.nl gedaan? Dan mogen ze de extra meters boven een bepaalde lengte volgens de algemene voorwaarden bij jou in rekening brengen. Alleen t/m x meter is het "gratis".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
Ivow85 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

Heb je een "melding" via mijnaansluiting.nl gedaan? Dan mogen ze de extra meters boven een bepaalde lengte volgens de algemene voorwaarden bij jou in rekening brengen. Alleen t/m x meter is het "gratis".
Ik heb inderdaad melding einde gebruik gedaan. In de aanvraag via mijnaansluiting.nl heb ik alleen een link gezien gekregen naar https://www.enexis.nl/algemene-voorwaarden, waar niets staat over meters.

Verder heb ik alleen akkoord gegeven met verstrekken van informatie met derden en in het opmerkingenveld aangegeven expliciet geen opdrachtgever te zijn.

Edit; het tarievenblad heeft het over “standaard situaties”. Wat dat dan zijn is niet gedefineerd. We gaan het zien.. ik was/ben sowieso niet van plan om een offerte na schouw akkoord te tekenen.

[ Voor 18% gewijzigd door Patrick4 op 21-10-2024 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ivow85 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Maar.... Dat mag helemaal niet. De hele leiding moet er uit. Daar krijgt de aannemer ook voor betaald (en die hele forse rekening wordt vervolgens verwerkt in het vastrecht van resterende klanten). Gevalletje fraude/oplichting door de aannemer als die maar half werk levert.
Okee en nu? Ik heb er bewust voor gekozen er niets mee te maken te hebben en nergens voor te tekenen. Na een afspraak maken, 2 mokken koffie en wat beleefdheden is het wel opgehouden qua interactie.

Dit was in 2021 trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:12
Ivow85 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Tsja, bij het saneren van een hoofd- of dienstleiding moet de oude leiding er ook uit. Daarvoor krijgt de aannemer betaald. De praktijk wijst uit dat er veelvuldig gesjoemeld wordt.
De netbeheerder kan niet de hele dag toezicht houden.

Vaak komt het toch wel uit. als er een gaslekkage optreedt, of de gasleiding moet om een andere reden even vrijgemaakt worden. Krijgt de aannemer een foei en een boete. Voorheen werden de aannemers weggestuurd van het project, maar als de netbeheerders dat gaan doen dan kunnen alle aannemers wel stoppen >:)

Alle grote aannemers zijn wel eens betrapt op dergelijk gedrag. Kan natuurlijk dat er wat rotte monteurs tussen zitten her en der.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:21
Trichoglossus schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:01:
[...]

Tsja, bij het saneren van een hoofd- of dienstleiding moet de oude leiding er ook uit. Daarvoor krijgt de aannemer betaald. De praktijk wijst uit dat er veelvuldig gesjoemeld wordt.
De netbeheerder kan niet de hele dag toezicht houden.

Vaak komt het toch wel uit. als er een gaslekkage optreedt, of de gasleiding moet om een andere reden even vrijgemaakt worden. Krijgt de aannemer een foei en een boete. Voorheen werden de aannemers weggestuurd van het project, maar als de netbeheerders dat gaan doen dan kunnen alle aannemers wel stoppen >:)

Alle grote aannemers zijn wel eens betrapt op dergelijk gedrag. Kan natuurlijk dat er wat rotte monteurs tussen zitten her en der.
Blijkbaar wordt er zoals in mijn situatie ook voor een andere oplossing gekozen.
eerdere post in dit topic

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:12
boredgeestje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:51:
[...]

Blijkbaar wordt er zoals in mijn situatie ook voor een andere oplossing gekozen.
eerdere post in dit topic
Natuurlijk kan er in overleg gekozen worden om een deel van de oude leiding te laten zitten.

Het komt echter voor dat de aannemer de uit te voeren werkzaamheden soms niet allemaal uitvoert, maar vervolgens wel factureert naar de netbeheerder.
Dan ga je graven en zou er een kunststof leiding moeten liggen. Maar nee gewoon nog gietijzer.

Of de hele dienstleiding zou vervangen moeten zijn, er is immers een nieuwe aansluitschets van.
Maar nee, alleen het laatste stukje naar meter is vervangen, de rest van de dienstleiding is nog gewoon de oude troep die er al 40 jaar ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Waarom moet die hele leiding er ook alweer uit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
Moby schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:24:
Omdat netbeheerder dachten daar geld aan te kunnen verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15
Moby schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:24:
fluistert iets van "Bedrijfsafval" :X

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
En anders komen de gas beestjes binnen;)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

phicoh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Hoe dan?
Kees-Jan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

fluitsterd iets van "Bedrijfsafval" :X
Wat bedoel je?
Erwin_83 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:54:
En anders komen de gas beestjes binnen;)
Grapje? Zo ja, haha natuurlijk. Zo nee: wat bedoel je

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Moby schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Hoe dan?

[...]

Wat bedoel je?

[...]

Was het maar een grap. Maar de beestjes zijn een keer als excuus door netbeheerders gebruikt.

En de leiding in de grond laten is bedrijfsafval achterlaten en een milieu probleem. Aldus de netbeheerders.

[ Voor 14% gewijzigd door Erwin_83 op 22-10-2024 13:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Moby schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:49:

De afsluiting van de gasaansluiting mag echter maximaal 12 maanden duren. Een gasleiding die u langer dan 12 maanden niet gebruikt, brengt bepaalde risico’s met zich mee. Zo kan er grondwater uw woning binnenstromen, of ongedierte in uw woning komen. Ook bestaat er een kans op bodemverontreiniging.
ZuinigeRijder in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

Hier komt het horror verhaal van ongedierte weer om de hoek kijken (let op, schokkende beelden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Voor iedereen was het beter geweest als alleen de meter en regelaar zou worden verwijderd en de leiding bij de straat werd afgekoppeld. Men doet hier juist aan kapitaalvernietiging op advies van de veiligheidstoezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen:

Ongebruikte leidingen kunnen een risico vormen

Het weghalen van niet gebruikte gasleidingen is een veiligheidseis die is ingevoerd op advies van de veiligheidstoezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen. Wanneer ongebruikte gasaansluitingen langer blijven liggen, is het risico op schade bij graafwerkzaamheden groter. Lekkages die daardoor kunnen ontstaan zijn niet alleen gevaarlijk voor de aangeslotene, maar ook voor omwonenden. Gasaansluitingen zijn onderdeel van het gasnet en netbeheerders hebben de wettelijke taak om te zorgen voor veilige gasnetten.

https://www.netbeheernede...oos-voor-kleinverbruikers

[ Voor 5% gewijzigd door esphome op 22-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Kees-Jan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

fluitsterd iets van "Bedrijfsafval" :X
Hier is de kunststof buis eruit getrokken en de oude metalen gasleiding die zit nog in de grond. Bengt die dan nog flink geld op als ik die er zelf uitgraaf en verkoop als oud ijzer?

Ik ga alvast de spade opzoeken.... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisterMailman
MisterMailman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

En gelijk reactie:
Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw aansluiting.

Wij zijn bekend met dit Tweakers-bericht en wij gaan hier niet inhoudelijk op in. Wel bieden wij u een oplossing door voor uw de aanvraag in te dienen om de situatie door ons op te lossen.

De werkvoorbereiders zullen contact met u opnemen voor het inplannen van de verwijdering.

Wij willen u bedanken voor de geleverde informatie en uw inzet.
:D 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Reageren met: Ik geef u geen toestemming om voor of namens mij een aanvraag in te vullen. Ik heb u ook op geen enkel moment verzocht een aanvraag voor of namens mij te doen en wanneer blijkt dat u dit wel doet, zal ik tegen u stappen moeten ondernemen wegens het afgeven van valse verklaringen.

U kunt uiteraard wel voor of namens Stedin doen wat Stedin nodig acht nu u op de hoogte bent dat de gasaansluiting op korte en middellange termijn niet meer gebruikt zal worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
De aanname van de netbeheerders was dat de gasverlater ging betalen voor de verwijdering. De redelijke hoevelheid winst voor een netbeheerder is een percentage van de omzet. Meer omzet is dus meer winst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MisterMailman
Ivow85 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

Reageren met: Ik geef u geen toestemming om voor of namens mij een aanvraag in te vullen. Ik heb u ook op geen enkel moment verzocht een aanvraag voor of namens mij te doen en wanneer blijkt dat u dit wel doet, zal ik tegen u stappen moeten ondernemen wegens het afgeven van valse verklaringen.

U kunt uiteraard wel voor of namens Stedin doen wat Stedin nodig acht nu u op de hoogte bent dat de gasaansluiting op korte en middellange termijn niet meer gebruikt zal worden.
Dat was wel de strekking van mijn reactie inderdaad (dank voor je inspiratie), maar meteen bericht van Stedin:
De opdracht komt vanuit Stedin en wij leggen de aanvraag aan namens Stedin.
Dus wat mij betreft een prima uitgangspunt zo.

Hoewel ik het nu nog opvallender vindt dat het ook zo kan, maar dat ze dit niet communiceren of opnemen in hun proces.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Wellicht zitten er wat financiële motieven achter.

Verwijdering in opdracht van de netbeheerder is mogelijk op hun kosten. Een aangevraagde "gratis" verwijdering mogen ze in de kosten voor overige afnemers verwerken. Dus die enkele "lastige " tweaker kunnen ze dan beter zo oplossen en media aandacht voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:11

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Na opzeggen van mijn leveringscontract voor GAS bij Budget Energie vier weken geleden vandaag de bevestiging gekregen. Eerst nog een telefoontje dat ik eerst bij Enexis moest zijn, maar na wat aandringen de bevestiging ontvangen. Nu zal ik binnenkort wel een brief krijgen van Enexis. Ik wil echter niet graag dat ze mijn tuin op zijn kop zetten met kunstgras etc. Hoop dat ze bereid zijn om het gas af te koppelen bij de straat. Wat is nu de vervolgstap? Heb niets met mijnaansluing.nl gedaan (althans nog niet)

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:53:
Na opzeggen van mijn leveringscontract voor GAS bij Budget Energie vier weken geleden vandaag de bevestiging gekregen. Eerst nog een telefoontje dat ik eerst bij Enexis moest zijn, maar na wat aandringen de bevestiging ontvangen. Nu zal ik binnenkort wel een brief krijgen van Enexis. Ik wil echter niet graag dat ze mijn tuin op zijn kop zetten met kunstgras etc. Hoop dat ze bereid zijn om het gas af te koppelen bij de straat. Wat is nu de vervolgstap? Heb niets met mijnaansluing.nl gedaan (althans nog niet)
Er is geen (verplichte) vervolgstap.
Als jij geen enkel risico wilt lopen ten aanzien van de vervolgschade door werkzaamheden, dan moet je nu rustig afwachten wat de netbeheerder op haar initiatief en voor haar rekening en risico eventueel zou willen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Uit het jaarverslag Enexis 2023:

Met ingang van boekjaar 2022 past Enexis voor de materiële vaste activa gerelateerd aan het gasnetwerk (hierna: de gasactiva) een degressieve afschrijvingsmethode toe. De waardering van de gasactiva is onderhevig aan aannames en veronderstellingen waaronder de resterende economische levensduur, de inschatting van het toekomstig verbruik van de gasactiva en de restwaarde. Wij verwijzen naar toelichting 12. Materiële vaste activa en toelichting 5. Afschrijvingen en buitengebruikstellingen in de geconsolideerde jaarrekening.
Wij onderkennen het risico dat de waardering van de gasactiva neerwaarts moet worden bijgesteld ingevolge onvoorziene ontwikkelingen in de energietransitie, waaronder een sneller dan verwachte afname van het aantal gasaansluitingen.
De boekwaarde van de gasactiva in de jaarrekening van Enexis bedraagt € 3.029 miljoen per balansdatum, oftewel 29% van het balanstotaal en betreft hiermee een materiële post in de jaarrekening.

Het zijn dus niet alleen de kosten van het verwijderen zelf maar ook het afschrijven van de aansluiting. En dit doen ze nu versnelt door aan heb begin meer af te schrijven en dat bedrag wordt elk jaar minder (degressief). Zo ondervangt men voor een deel de kosten van de energietransitie waar mensen mensen van het gas gaan.

De specifieke kosten voor het werk van de aannemers kon ik niet vinden in het jaarverslag.

Hieronder dan het totaal aantal verwijderde gasaansluitingen per jaar in het Enexis gebied:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QirVtPl3l4R3TVwVw0u9G2E00Jc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FPvSfHjNI58kxVfM9PG3zKd8.jpg?f=user_large

PDF jaarverslag Enexis 2023

PDF halfjaarverslag Enexis 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het zou me niks verbazen als de stijging van verwijderde aansluitingen in 2024 minder is (of zelfs een daling).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
_O- een onvoorziene ontwikkeling in de energietransitie.

Tja als je niet mee gaat met de tijd |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
[...]

Reactie van Enexis. Ze gaan niet inhoudelijk op het feit dat ik geen gebruik wil maken van opdracht geven via MijnAansluiting en verwijzingen naar uitspraken waaruit blijkt dat ik daartoe ook niet verplicht ben.
U heeft een klacht ingediend voor het adres XXX . U geeft aan dat u de ATO heeft opgezegd en uw leveringscontract, maar dat u geen verwijdering gaat aanvragen. Ik begrijp dat u ons vraagt om de aansluiting kosteloos en zonder uw opdracht te komen verwijderen. Ik neem de klacht in behandeling die u hebt ingediend bij Enexis Netbeheer.

ATO

De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode

In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Aanvragen verwijdering gasaansluiting

U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen op mijnaansluiting.nl. Op de website logt u in of maakt u een account aan als u die nog niet heeft. Zodra u bent ingelogd, start u een nieuwe aanvraag. U kiest bij gas voor verwijderen. Vervolgens krijgt u een kosteloze en een betaalde optie.

Kosten verwijdering gasaansluiting

Kosteloos: U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord hierop te geven. U wacht vervolgens onze planning af. Wij kunnen u garanderen dat deze werkzaamheden geen geld kosten.

Proces verwijderen gasaansluiting

Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe en de gasaansluiting in zijn geheel weggehaald. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, bijvoorbeeld als u in een appartement woont, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op deze manier is de gastoevoer ook geblokkeerd.

Coclusie

Zoals eerder benoemd is het voor een actieve aansluiting wettelijk verplicht om een leveringscontract te hebben. Als u deze niet neemt en geen aanvraag tot verwijdering doet, dan wordt u uiteindelijk afgesloten door ons. Hier mogen en zullen wij kosten in rekening bij u brengen. U benoemd op de hoogte te zijn van eerdere casussen over dit onderwerp. Wij zijn daar ook op de hoogte van en dat heeft niet geleid tot een nieuw beleid van afhandelen. Wij blijven dus bij dit antwoord ongeacht met welke standaardantwoorden u komt.

Ik vertrouw er op dat ik u voldoende heb geïnformeerd over uw klacht. Ik wens u een fijne dag.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ze zijn dus niet bereid om er 'in goed overleg' samen uit te komen.

Er wordt gezegd dat de ATO kan worden opgezegd. Van UnitedConsumers heb ik de bevestiging dat deze al is opgezegd...

Daarnaast wordt verwezen naar 2 secties in tarievencode gas en tarievencode elektriciteit waarin staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen. Dit staat inderdaad vermeld. Hebben ze hier een punt?

[ Voor 71% gewijzigd door pentaw1nz op 23-10-2024 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:48:
Reactie van Enexis. Ze gaan niet inhoudelijk op het feit dat ik geen gebruik wil maken van opdracht geven via MijnAansluiting en verwijzingen naar uitspraken waaruit blijkt dat ik daartoe ook niet verplicht ben.
"U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord hierop te geven."

Is dit correct, of zit er nog een addertje onder het gras?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
phicoh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

"U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord hierop te geven."

Is dit correct, of zit er nog een addertje onder het gras?
Je hoeft geen akkoord te geven op een offerte, omdat deze er niet is bij de kosteloze optie. Je moet echter nog steeds opdracht geven en akkoord gaan met de algemene voorwaarden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...]

[...]
Dien even een klacht in bij de ACM over de leugen dat een energiecontract verplicht zou zijn, de leugen dat de ATO niet opgezegd kan worden (in de algemene voorwaarden bij die ATO staat nota bene hoe je kunt opzeggen!) en over de leugen dat in de Tarievencode zou staan dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de ATO.

Bovendien zijn de beweringen natuurlijk lachwekkend tegenstrijdig. Eerst zeggen ze dat je niet mag/kan opzeggen, daarna zeggen ze dat Enexis bij opzegging kosten mag rekenen. Dat kan natuurlijk niet beide juist zijn.

Richting Enexis zou ik reageren met:

Geachte,

Allereerst wil ik duidelijk stellen dat ik niet de wens heb dat de gasaansluiting verwijderd wordt, noch een aanvraag voor de verwijdering van de gasaansluiting heb gedaan. Ik heb u slechts medegedeeld dat nu mijn ATO is opgezegd en reeds enige tijd geleden is geëindigd het u vrij staat om eventuele werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten, op uw initiatief en voor uw rekening en risico, mits u daarbij conform wet en regelgeving met mij tijdig een afspraak maakt indien u werkzaamheden op mijn perceel wenst uit te voeren. Het is een kwalijke zaak dat u de zaak zo verdraait.

Voorts beweert u dat de Aansluit en Transportovereenkomst niet opzegbaar is. Dat is natuurlijk niet juist, zoals u in de (reeds beëindigde) overeenkomst en in uw eigen algemene voorwaarden behorende bij de ATO kunt lezen. U weet zelf wel waar u die voorwaarden kunt vinden.

Vanwege deze volstrekt onverklaarbare beweringen waaruit blijkt dat u volledig ongeschikt bent om dit dossier te behandelen, ga ik maar gaan tijd verspillen aan de overige leugens en onwaarheden uit uw bericht. Dat is immers zinloos als u niet eens uw eigen algemene voorwaarden blijkt te kennen, laat staan externe regelgeving.

Ik ga er vanuit dat u op zoek gaat naar een collega die wel over voldoende capaciteiten beschikt om dit dossier in behandeling te nemen en verwacht geen enkel bericht meer vanuit Enexis te ontvangen totdat er iemand is gevonden die de zaak wel fatsoenlijk kan behandelen.

Hoogachtend,

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 23-10-2024 21:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:54:
Ze zijn dus niet bereid om er 'in goed overleg' samen uit te komen.

Er wordt gezegd dat de ATO kan worden opgezegd. Van UnitedConsumers heb ik de bevestiging dat deze al is opgezegd...

Daarnaast wordt verwezen naar 2 secties in tarievencode gas en tarievencode elektriciteit waarin staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen. Dit staat inderdaad vermeld. Hebben ze hier een punt?
Ze mogen kosten in rekening brengen...als je niet betaald en wel een ATO hebt. NVT dus.

Ik zou ze bedanken voor hun antwoord en ook vermelden dat je er dankzij hun starre houding geen heil in ziet om er verder op in te gaan. Dan laten voor wat het is, de actie voor een vervolg ligt nml. daar.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
pentaw1nz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:13:
Je hoeft geen akkoord te geven op een offerte, omdat deze er niet is bij de kosteloze optie. Je moet echter nog steeds opdracht geven en akkoord gaan met de algemene voorwaarden.
Ah, dus dat is de leugen. Je kan geen melding maken omdat je een opdracht moet geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
Ik begrijp dat u ons vraagt om de aansluiting kosteloos en zonder uw opdracht te komen verwijderen
Ik heb je dossier even niet scherp, dus ik weet niet of je ze dit gevraagd hebt, of die indruk gewekt hebt. Maar als je consistent hebt gecommuniceerd dat je geen verwijdering gaat aanvragen maar de leiding / meter je ook niet in de weg zit, zou ik ze hier ook even op wijzen.
Nee, dat is hier ook al heel vaak voorbij gekomen, zoek maar eens terug. TL;DR: dat mag áls er sprake is van een aanvraag en geaccepteerde offerte. Het consumentenrecht zou een mooie puinhoop worden als bedrijven kosten mochten gaan rekenen voor het niet willen aangaan van een overeenkomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Compuchip87 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Ik heb je dossier even niet scherp, dus ik weet niet of je ze dit gevraagd hebt, of die indruk gewekt hebt. Maar als je consistent hebt gecommuniceerd dat je geen verwijdering gaat aanvragen maar de leiding / meter je ook niet in de weg zit, zou ik ze hier ook even op wijzen.

[...]

Nee, dat is hier ook al heel vaak voorbij gekomen, zoek maar eens terug. TL;DR: dat mag áls er sprake is van een aanvraag en geaccepteerde offerte. Het consumentenrecht zou een mooie puinhoop worden als bedrijven kosten mochten gaan rekenen voor het niet willen aangaan van een overeenkomst.
Heb idd per mail einde gebruik + bevestiging opzegging contract en ATO zelf proactief gemeld.

Hierin aangegeven dat ik geen opdracht ga geven tot verwijdering via MijnAansluiting, maar uiteraard meewerkend ben bij werkzaamheden die Enexis noodzakelijk acht.

Niet expliciet gezegd dat de meter me niet in de weg zit. Op zich mag hij wel weg.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 23-10-2024 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:08

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor m'n 2e woning (1972, doorzon hoekwoning, verhuurd aan moeder) die onlangs voorzien is van een warmtepomp heb ik bij Stedin toch maar opdracht gegeven om de aansluiting gratis te verwijderen.

In eerste instantie zou dat dan ergens begin januari gebeuren maar ik kreeg begin oktober bericht dat ze week 2 in november al langskomen.

Het is een blok van 4 woningen (ex woningbouw) en ze zitten per 2 woningen op 1 gasleiding (gesplitst op 1,5 meter vanaf de woning). Dus naar de woning ernaast wordt een nieuwe leiding aangelegd en de oude wordt verwijderd.

Natuurlijk had ik (net als bij m'n 1e woning) de route kunnen inzetten van "gasleverancier bellen en contract opzeggen" maar dat traject van discussies met de energieleverancier en dreigbrieven van de netbeheerder ga ik mijn moeder niet aandoen.

Ben benieuwd naar de afhandeling.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
BlueTooth76 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:50:
Voor m'n 2e woning (1972, doorzon hoekwoning, verhuurd aan moeder) die onlangs voorzien is van een warmtepomp heb ik bij Stedin toch maar opdracht gegeven om de aansluiting gratis te verwijderen.

In eerste instantie zou dat dan ergens begin januari gebeuren maar ik kreeg begin oktober bericht dat ze week 2 in november al langskomen.

Het is een blok van 4 woningen (ex woningbouw) en ze zitten per 2 woningen op 1 gasleiding (gesplitst op 1,5 meter vanaf de woning). Dus naar de woning ernaast wordt een nieuwe leiding aangelegd en de oude wordt verwijderd.

Natuurlijk had ik (net als bij m'n 1e woning) de route kunnen inzetten van "gasleverancier bellen en contract opzeggen" maar dat traject van discussies met de energieleverancier en dreigbrieven van de netbeheerder ga ik mijn moeder niet aandoen.

Ben benieuwd naar de afhandeling.
Ik snap het wel, ik zou het mijn moeder ook niet willen aandoen. Maar juist in zo'n complexe situatie lijkt het me interessant om de Tweakers-route te volgen. We hadden het laatst hier over een aannemer die per ongeluk de auto van de buurman aan gort rijdt. Dit is daadwerkelijk een situatie waar schade aan derden zou kunnen ontstaan... wat als het verleggen van de leiding naar de buren niet goed gaat en ze daardoor schade oplopen. Kunnen ze dat dan bij jou claimen?

In de praktijk zal de aannemer waarschijnlijk komen kijken en zeggen 'mwah, we zagen hem wel bij de gevel af', zoals in veel gevallen. Maar ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@pentaw1nz ATO

De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Binnen twee weken na het in gaan van de ATO kun bezwaar maken en ook op ieder moment opzeggen. Bij een bezwaar kan de netbeheerder onmiddellijk de dienstverlening opschorten en/of staken. Er mag dan geen afname en invoeding meer op het net plaatsvinden.

Overigens bij mij verwees eerst mijn energieleverancier naar Enexis om de ATO op te zeggen en Enexis verwees mij terug naar de energieleverancier. Een week later melde de energieleverancier dat de ATO automatisch wordt beëindigd als zodra het energiecontract is beëindigd.

Mooi, weet een item van de to-do lijst.

Sluit je een nieuw energiecontract af dan heb je op de ingangsdatum daarvan ook weer een nieuwe ATO. De ATO is niet persoonsgebonden maar aansluitingsgebonden en zo krijg je ook brieven van de netbeheerder met de aanhef "Aan de bewoners".

Van de ATO zijn er twee versies, leveranciersmodel of netbeheerdersmodel. De laatste is voor grote bedrijven en die reken ook apart af met de netbeheerder. Het leveranciersmodel gaat zoals de naam al aangeeft via jouw energieleverancier.

bron: https://www.edepartment.n...en-transportovereenkomst/

En ja, er kunnen kosten in rekening gebracht worden als er afname plaatsvindt als er geen ATO is. Er wordt immers niet meer via de energieleverancier voor de afname van stroom/gas betaald. Hoe zij omgaan met in voeding is mij onbekend.

Ik had kort geen ATO voor stroom en het verbruikte aantal kWh zou ik dan moeten betalen aan Enexis. Gelukkig is dat nu kortgesloten en gaat dat via mijn energieleverancier anders had ik nog een factuur gehad van Enexis.

Kosteloos: U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord hierop te geven. U wacht vervolgens onze planning af. Wij kunnen u garanderen dat deze werkzaamheden geen geld kosten.

Zij garanderen hier dan nogmaals dat het geen geld gaat kosten.

Dan een vraag voor iedereen, zijn er tweakers die de melding van geen gebruik hebben gedaan en toch moesten betalen voor werkzaamheden of schade hadden die niet tot tevredenheid werd opgelost?

[ Voor 7% gewijzigd door esphome op 23-10-2024 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Compuchip87 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

[...]
Dank voor het attenderen hierop.

@pentaw1nz Ik heb mijn voorstel voor een reactie aangepast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
[...]
ATO

[...]
Je kan ook even vragen om een kopie van de "ondertekende ATO" omdat je niet kan herinneren dat ooit getekend te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
RichieB schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Je kan ook even vragen om een kopie van de "ondertekende ATO" omdat je niet kan herinneren dat ooit getekend te hebben.
Dat vond ik ook een mooie ja. Een vage mail met allerlei onjuistheden, maar dan wel verwijzen naar een aantal artikelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RichieB schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Hoewel niemand een ATO ondertekend, is het wel wat zand in de raderen gooien denk.
In mijn ogen is het verstandiger om gewoon aan te geven dat de ATO comform de voorwaarden is opgezegd en derhalve reeds enige tijd is beëindigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:08

BlueTooth76

Let the sun shine!

Compuchip87 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Ik snap het wel, ik zou het mijn moeder ook niet willen aandoen. Maar juist in zo'n complexe situatie lijkt het me interessant om de Tweakers-route te volgen. We hadden het laatst hier over een aannemer die per ongeluk de auto van de buurman aan gort rijdt. Dit is daadwerkelijk een situatie waar schade aan derden zou kunnen ontstaan... wat als het verleggen van de leiding naar de buren niet goed gaat en ze daardoor schade oplopen. Kunnen ze dat dan bij jou claimen?

In de praktijk zal de aannemer waarschijnlijk komen kijken en zeggen 'mwah, we zagen hem wel bij de gevel af', zoals in veel gevallen. Maar ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte!
De keuze om een nieuwe leiding aan te leggen bij de buren is niet mijn keuze maar die van de netbeheerder, toch? En Stedin heeft dat overlegd met de eigenaar van die woning, want er moet natuurlijk iemand thuis zijn die dag.

Dat de woning geen eigen aanvoerleiding heeft en dat er een splitsing in zat vlak bij de woning, daar kwam ik recent pas achter, dat was mij vooraf niet bekend.

En ja, ik ben altijd voor de "Tweakers route" maar in dit geval kies ik de "gratis opdracht route" ;)

Overigens zijn de leidingen in de meterkast in 2019 geïnspecteerd door de hoofduitvoerder en is er corrosie op aangetroffen. Ondanks dat ze "gesaneerd" zouden worden zijn we nu 5 jaar verder en is er nog geen actie ondernomen, dus misschien maar goed dat dit nu gebeurt. Bij de 2 andere woningen van het blok zal het ook eens vervangen moeten worden, al geloof ik dat ze op de andere verste hoek ook al gasloos zijn (met een e-CV :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-10-2024 23:14 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:59:

Sluit je een nieuw energiecontract af dan heb je op de ingangsdatum daarvan ook weer een nieuwe ATO. De ATO is niet persoonsgebonden maar aansluitingsgebonden en zo krijg je ook brieven van de netbeheerder met de aanhef "Aan de bewoners".

En ja, er kunnen kosten in rekening gebracht worden als er afname plaatsvindt als er geen ATO is. Er wordt immers niet meer via de energieleverancier voor de afname van stroom/gas betaald. Hoe zij omgaan met in voeding is mij onbekend.
Een ATO kan opzich al niet. In de Nederlandse wet wordt een overeenkomst aangegaan door partijen die de wil hebben om die overeenkomst aan te gaan (er zijn wat uitzonderingen, maar die zijn niet van toepassing).

Het hele idee dat je een overeenkomst kan hebben waarvan je niet weet dat ie bestaat (dat geldt natuurlijk voor vrijwel iedereen in Nederland) is onzin. Het hele idee dat je de energieleverancier machtigt om namens je te handelen zonder dat je dat weet is ook onzin (en dat is niet iets wat je in algemene voorwaarden kan regelen).

Waar het helemaal raar wordt is dat die ATO gewoon overbodig is. Die ATO regelt dingen die al in de wet staan. Het belangrijkste is dat de energieleverancier de kost van netbeheer int bij de eindgebruiker en afdraagt aan de nebeheerder. En het wordt nog gekker als de netbeheerder beweert dat die ATO blijft gelden zelfs al heb je 'm opgezegd. Vooral omdat in de ATO zelf daar niet over wordt gerept.

Die hele ATO lijkt het resultaat te zijn van ontspoorde acties van de juridische diensten van de netbeheerders. Die willen graag algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de eindgebruiker maar de netbeheerder heeft geen overeenkomst met de eindgebruiker. Dus hebben ze de fictie van de ATO verzonnen.

Bijv. de ATO probeert dingen te regelen ("De contractant is gehouden er voor te zorgen dat hij op eigen naam uit hoofde van een leveringsovereenkomst recht heeft op levering van elektriciteit respectievelijk gas.") die alleen van toepassing zijn als er geen ATO is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@phicoh Heb je hier nog de (wets)artikelen voor ons bij? Dat zou het bruikbaar maken in latere juridische zaken. Nu klinkt het alleen nog maar erg logisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
onetime schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:00:
@phicoh Heb je hier nog de (wets)artikelen voor ons bij? Dat zou het bruikbaar maken in latere juridische zaken. Nu klinkt het alleen nog maar erg logisch.
Ik vond hier een goede introduktie: https://lawyrup.nl/burger...ssenrecht/overeenkomsten/

Belangrijk voor de tweakers route is denk ik dat de ATO opgezegd is en dat beide partijen het daar overeens zijn. Ik denk dat uit voorgaande zaken gebleken is dat dat het geval is.

In dat geval is de kans klein dat de rechter zich zal gaan buigen over de vraag of de ATO wel totstand gekomen is. Dat zou pas het geval zijn als de rechter tot de conclusie komt dat bepalingen uit de ATO ook na opzegging geldig zijn.

Maar goed, het kan waarschijnlijk geen kwaad om op het punt dat de netbeheerder begint over artikelen uit de ATO die nog van toepassing zijn er ook op te wijzen dat de ATO helemaal niet tot stand is gekomen.

Maar wat ik me herinner gaan de netbeheerders in het algemeen door met de tarievencode gas als basis voor hun claims. En die staat natuurlijk weer helemaal los van de ATO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Een ATO kan opzich al niet. In de Nederlandse wet wordt een overeenkomst aangegaan door partijen die de wil hebben om die overeenkomst aan te gaan (er zijn wat uitzonderingen, maar die zijn niet van toepassing).

Het hele idee dat je een overeenkomst kan hebben waarvan je niet weet dat ie bestaat (dat geldt natuurlijk voor vrijwel iedereen in Nederland) is onzin. Het hele idee dat je de energieleverancier machtigt om namens je te handelen zonder dat je dat weet is ook onzin (en dat is niet iets wat je in algemene voorwaarden kan regelen).

Waar het helemaal raar wordt is dat die ATO gewoon overbodig is. Die ATO regelt dingen die al in de wet staan. Het belangrijkste is dat de energieleverancier de kost van netbeheer int bij de eindgebruiker en afdraagt aan de nebeheerder. En het wordt nog gekker als de netbeheerder beweert dat die ATO blijft gelden zelfs al heb je 'm opgezegd. Vooral omdat in de ATO zelf daar niet over wordt gerept.

Die hele ATO lijkt het resultaat te zijn van ontspoorde acties van de juridische diensten van de netbeheerders. Die willen graag algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de eindgebruiker maar de netbeheerder heeft geen overeenkomst met de eindgebruiker. Dus hebben ze de fictie van de ATO verzonnen.

Bijv. de ATO probeert dingen te regelen ("De contractant is gehouden er voor te zorgen dat hij op eigen naam uit hoofde van een leveringsovereenkomst recht heeft op levering van elektriciteit respectievelijk gas.") die alleen van toepassing zijn als er geen ATO is.
Voordat de EU zich er meer ging bemoeien was jouw energieleverancier ook jouw netbeheerder. Maar goed het moest anders en vooral beter voor de klant.

De taak van de netbeheerder is groot en heb jij een probleem met jouw gasaansluiting dan moet er binnen twee uur na de melding iemand van de netbeheerder bij jou zijn om het probleem te beoordelen en indien mogelijk direct op te lossen. Er zijn veel plichten voor de netbeheerder die voortvloeien uit de ATO. En dat is voor de kleinere klanten een leveranciersmodel ATO die aangegaan wordt namens jou via de energieleverancier. Stop je met de energieleverancier dan is jouw ATO ook meteen beëindigd.

De ATO blijft niet gelden als die gestopt is maar na het stoppen van ATO nog gas wordt gebruikt dan is dat toch echt diefstal.

Om te voorkomen dat de politie erbij gehaald moet worden en dat er strafrechtelijk moet worden gehandeld is er een tussenfase.

De tussenfase is zuiver administratief en gebruik je gas dan betaal je direct aan de netbeheerder daarvoor. Die fase is een paar weken en daarna moet er nieuw contract zijn en indien die er niet is, dan kan de netbeheerder overgaan tot fysieke maatregelen om jou te stoppen om gas te blijven gebruiken.

Hier zijn wij allemaal braaf en als wij zeggen dat wij geen gas meer gebruiken dan gebruiken wij ook geen gas meer. En mocht de eindstand van de meter toch anders zijn dan op het moment van de verwijdering zou de netbeheerder daar moeilijk over kunnen doen.

Overigens het lijkt mij sterk als jij gaslucht ruikt en je hebt geen ATO meer dat de netbeheerder zegt, meneer u moet eerst een ATO afsluiten voordat wij langskomen. De netbeheerder is tot in de meterkast verantwoordelijk voor de aansluiting. Zit het daarna, dan blijft de gaskraan dicht tot het gemaakt is en ook afgeperst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:34:
De ATO blijft niet gelden als die gestopt is maar na het stoppen van ATO nog gas wordt gebruikt dan is dat toch echt diefstal.
Ik snap niet waarom je hier mee blijft komen. Dit forum zit vol met mensen die juist geen gas gebruiken. In mijn geval zit er al 3 jaar niets aangesloten op de gas meter. Als er dan gas gebruikt wordt, dan is de vraag waarom de graskraan lekt en waarom de netbeheerder al die jaren verzuimt heeft om de gaskraan beter te beveiligen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
De discussie over of er wel of niet een ATO is geweest, omdat je niet expliciet iets getekend hebt, is wat mij betreft niet zo heel productief.

Er is nú geen ATO (meer), dat is bij mijn weten ook door de netbeheerders nooit betwist, dus wat erin stond is sowieso niet meer relevant.

Ik ben het ermee eens dat de impliciete totstandkoming en opzegging via de energieleverancier namens de verbruiker erg raar is. Maar er zou in dit topic helemaal niets veranderen als ze dat morgen zouden veranderen naar: je moet hem zelf tekenen en zelf opzeggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Compuchip87 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:56:
De discussie over of er wel of niet een ATO is geweest, omdat je niet expliciet iets getekend hebt, is wat mij betreft niet zo heel productief.

Er is nú geen ATO (meer), dat is bij mijn weten ook door de netbeheerders nooit betwist, dus wat erin stond is sowieso niet meer relevant.
Het is wel relevant, want sommige netbeheerders blijven verwijzen naar bepalingen uit de ATO ook als is die opgezegd. En beweren dat die bepaling ook gelden als de ATO opgezegd is.

Dat kan je op twee manieren weerleggen. De ene is dat die bepalingen niet meer gelden, de tweede is dat de ATO nooit totstand gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:47:
[...]
Ik snap niet waarom je hier mee blijft komen. Dit forum zit vol met mensen die juist geen gas gebruiken. In mijn geval zit er al 3 jaar niets aangesloten op de gas meter. Als er dan gas gebruikt wordt, dan is de vraag waarom de graskraan lekt en waarom de netbeheerder al die jaren verzuimt heeft om de gaskraan beter te beveiligen.
Als de gaskraan lekt dan moet er verderop ook nog een lek zijn want anders komt er geen gas langs een eventueel defecte gaskraan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Als de gaskraan lekt dan moet er verderop ook nog een lek zijn want anders komt er geen gas langs een eventueel defecte gaskraan.
Er is zeker een lek verder op want er is helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:59:
[...]
Het is wel relevant, want sommige netbeheerders blijven verwijzen naar bepalingen uit de ATO ook als is die opgezegd. En beweren dat die bepaling ook gelden als de ATO opgezegd is.

Dat kan je op twee manieren weerleggen. De ene is dat die bepalingen niet meer gelden, de tweede is dat de ATO nooit totstand gekomen is.
Jij hebt twee weken de tijd om bezwaar te maken na het ingaan van het energiecontract en de ATO. Doe jij dat niet dan is dat toch een stilzwijgende toestemming?

De netbeheerder kan verwijzen naar een ATO wat zij willen. Is er geen energie leverancier meer dan is er ook geen geen ATO en dan hebben de bewoners direct met de netbeheerder te maken.

Als jij een gasaansluiting hebt dan moet jouw gasleiding verderop huis toch deugdelijk zijn. Als hier iets aangepast werd moest de leiding weer afgeperst worden voordat de hoofdgaskraan weer open kon.

Is er geen gasaansluiting meer en zijn er gasleidingen die nergens op aangesloten zijn behoren afgesloten/afgedopt te zijn. Dit om vervuiling in de leiding te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Compuchip87 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:56:

Ik ben het ermee eens dat de impliciete totstandkoming en opzegging via de energieleverancier namens de verbruiker erg raar is. Maar er zou in dit topic helemaal niets veranderen als ze dat morgen zouden veranderen naar: je moet hem zelf tekenen en zelf opzeggen
Er zijn twee modellen voor een ATO. Grootverbruikers hebben een netbeheermodel en wij als kleinverbruikers hebben een leveranciersmodel. Dus zo raar is het niet dat het helemaal via de leverancier loopt vergelijkbaar als het voordat de EU er zich mee ging bemoeien.

Jij kunt bezwaar maken binnen twee weken en daarnaast ook zelf opzeggen. Zo heb jij als klant, nog steeds alle rechten bij een leveranciersmodel ATO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:36:
Jij hebt twee weken de tijd om bezwaar te maken na het ingaan van het energiecontract en de ATO. Doe jij dat niet dan is dat toch een stilzwijgende toestemming?

De netbeheerder kan verwijzen naar een ATO wat zij willen. Is er geen energie leverancier meer dan is er ook geen geen ATO en dan hebben de bewoners direct met de netbeheerder te maken.

Als jij een gasaansluiting hebt dan moet jouw gasleiding verderop huis toch deugdelijk zijn. Als hier iets aangepast werd moest de leiding weer afgeperst worden voordat de hoofdgaskraan weer open kon.

Is er geen gasaansluiting meer en zijn er gasleidingen die nergens op aangesloten zijn behoren afgesloten/afgedopt te zijn. Dit om vervuiling in de leiding te voorkomen.
Je kan alleen stilzwijgend toestemming verlenen als je bewust bent van die situatie. Maar volgens de wet kan op die manier geen overeenkomst totstand komen.

Als het een probleem wordt, dan zal ik de aannemer daar op aanspreken. Ik heb 'm nog gevraagd of die leiding nog afgedopt zou moeten worden.

De gaskraan is natuurlijk dicht. Dus vervuiling is geen risico. Hoogstens van de gasmeter, maar dan had de netbeheerder gewoon nog een kraan na meter nog een kraan moeten monteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Een reactie van dezelfde persoon
Bedankt voor uw reactie. Ik zal nogmaals mijn best doen om het proces aan u uit te leggen.

Verschil verwijdering en afsluiting

U benoemd dat wij geen grondslag hebben om kosten in rekening te brengen bij werkzaamheden die u niet heeft aangevraagd. Dit klopt inderdaad als het gaat om het verwijderen van een aansluiting. Wij mogen niet zomaar zonder opdracht uw aansluiting verwijderen en kosten op u doorbereken. Dit is echter anders bij een afsluiting. Elk jaar worden er tig mensen afgesloten wegens het niet hebben van een contract. Gezien het verplicht is om een contract te hebben op een actieve aansluiting, kunnen wij kosten op u doorberekenen als u dit niet doet en wij u dienen af te sluiten. Een zelf aangevraagde verwijdering is compleet kosteloos en zullen wij geen kosten voor doorberekenen. Zodra u de offerte met een bedrag van 0 euro accordeert, staat dit ook vast.

Dispuut

Wij zullen alleen bij u langskomen voor een verwijdering als u zelf deze aanvraagt. Als u dit niet doet, zal u uiteindelijk afgesloten worden worden en zullen wij kosten op u doorberekenen. Als u zich genoodzaakt voelt om dit bij de ACM te melden, staat het u vrij om dit te doen. Ik blijf bij mijn standpunt in mijn eerder verzonden e-mail. Zoals eerder benoemd zal dit standpunt niet veranderen, ongeacht wat u zegt.

Ik wens u een fijne dag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Ik zou reageren dat het naar jouw mening niet nodig is om een contract te hebben bij een ongebruikte aansluiting. Het is geen actieve aansluiting, het is een stuk van het gasnet dat niet meer in gebruik is en door de eigenaar (de netbeheerder) opgeruimd dient te worden. De gedoogplicht geldt voor leidingen in jouw grond geldt ook alleen zolang die leidingen actief gebruikt worden, wat hier duidelijk niet het geval is.

En dan even van de rechtzaken erbij zoeken waaruit duidelijk blijkt dat het hebben van een contract niet nodig is als de gasaansluiting niet meer gebruikt zal worden.

Je zou de netbeheerder ingebreke kunnen stellen dat ongebruikte leidingen niet terstond opgeruimd worden. Geen idee of iemand dat al eens geprobleerd heeft. Dan even vragen naar de contact gegevens van de juridische afdeling zodat je dit ook aan de juiste persoon daar kan sturen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:09:
[...]
Gezien het verplicht is om een contract te hebben op een actieve aansluiting, kunnen wij kosten op u doorberekenen als u dit niet doet en wij u dienen af te sluiten.
[...]
Je kan hierop reageren dat de aansluiting niet meer actief is. Je gebruikt hem niet meer EN je hebt dit gemeld aan de netbeheerder. Je kan verwijzen naar de brief van de ACM waarin duidelijk staat dat het opzeggen van de ATO door de afnemer afdoende is en dat de netbeheerder daarna de aansluiting zelf binnen 1 jaar dient te verwijderen.
phicoh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Dan even vragen naar de contact gegevens van de juridische afdeling zodat je dit ook aan de juiste persoon daar kan sturen.
Ik denk dat dit nog het meeste effect zal hebben. Iemand zoeken daar die het wel snapt. De hoop dat die dan de rest van de organisatie bijpraat en het proces recht trekt heb ik al lang opgegeven.

[ Voor 48% gewijzigd door RichieB op 24-10-2024 14:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

esphome schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:59:

[…]

Let op het woord ‘aanvraag’.
We hameren er hier steeds op dat wanneer je een aanvraag doet, je ook opdrachtgever bent en daarmee akkoord gaat met hun algemene voorwaarden en mogelijk kosten voor verwijderen.

Wat gegarandeerd kosteloos en risicoloos is, is het doen van een melding van geen gebruik. Maar daar verwijzen ze dan weer niet naar…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:35
Na vorige maand de eerste brief van Stedin ontvangen te hebben, gevolgd door een hopeloos gesprek vol dreiging met kosten via de klantenservice-whatsapp. Heb ik nu de tweede brief ontvangen, waarin gesteld wordt dat ik nooit gereageerd heb op de eerste.

Ik heb me nog eens verdiept in de foto's van de aanbouw-fundering en geconcludeerd dat het risico op schade bij het verwijderen van de gasleiding toch beperkt is.
Daarom besloten dat ik mijn energie liever in andere dingen steek dan de onrust die de tweakers-route geeft.

Dus geheel tegen mijn eigen principiële standpunt in de kosteloze verwijdering zonder datum aangevraagd op mijnaansluiting.nl.
In het opmerkingen veld nog wel benadrukt dat ik niet akkoord ga met kosten die uit deze opdracht voortkomen. Juridisch vast niet houdbaar, maar het enige wat ik via deze route nog kon doen.
Ik ben benieuwd wanneer ze langs willen komen en zal tzt wel laten weten hoe het gegaan is.

Wel heb ik een klacht ingediend bij de ACM over de werkwijze en communicatie van Stedin. Ik hoop dat de netbeheerders in de nabije toekomst op het matje geroepen worden en hun werkwijze aanpassen.

Bedankt aan alle actieve tweakers hier voor het delen van de kennis en ervaringen! _/-\o_

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

Let op het woord ‘aanvraag’.
We hameren er hier steeds op dat wanneer je een aanvraag doet, je ook opdrachtgever bent en daarmee akkoord gaat met hun algemene voorwaarden en mogelijk kosten voor verwijderen.

Wat gegarandeerd kosteloos en risicoloos is, is het doen van een melding van geen gebruik. Maar daar verwijzen ze dan weer niet naar…
Je kunt inderdaad de tweakers route bewandelen. Twaalf maanden na de beëindiging van ATO neemt de netbeheerder actie vanuit hun beheer taak.

Jij bent dan ook geen zeker geen opdrachtgever omdat je juist helemaal niets doet.

De netbeheerder wil graag de verplichting tot goed beheer ook nakomen en ongebruikte leidingen niet langer dan toegestaan in de grond laten zitten. Als dat eerder kan, met een melding einde gebruik, dan heeft dat natuurlijk hun voorkeur.

Scheelt weer brieven naar de bewoners van het adres waar de betreffende aansluiting zit, alhoewel ik kreeg die brieven nog steeds en een belletje leerde mij dat ik gerust kon negeren. Daar moet nog stroomlijning plaatsvinden of op de brief vermelden als er een melding gedaan is via mijnaansluiting dat je de brief kunt negeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:34:
De netbeheerder wil graag de verplichting tot goed beheer ook nakomen en ongebruikte leidingen niet langer dan toegestaan in de grond laten zitten. Als dat eerder kan, met een melding einde gebruik, dan heeft dat natuurlijk hun voorkeur.
Voor zover ik weet kan je bij geen enkele netbeheerder een melding einde gebruik doen. Iedere netbeheerder heeft een constructie bedacht waarbij je een opdracht geeft en algemene voorwaarden moet accepteren.

In de praktijk is de tweakers route de enige route die mogelijk is om een melding einde gebruik te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Je kan alleen stilzwijgend toestemming verlenen als je bewust bent van die situatie. Maar volgens de wet kan op die manier geen overeenkomst totstand komen.

Als het een probleem wordt, dan zal ik de aannemer daar op aanspreken. Ik heb 'm nog gevraagd of die leiding nog afgedopt zou moeten worden.

De gaskraan is natuurlijk dicht. Dus vervuiling is geen risico. Hoogstens van de gasmeter, maar dan had de netbeheerder gewoon nog een kraan na meter nog een kraan moeten monteren.
Toen ik een gasbuis kreeg die ook waterstof kon transporteren en ook een nieuwe meter had ik dus meteen twee gaskranen. Eentje voor en eentje na de gasmeter.
Nu ben ik beide gaskranen weer kwijt na de verwijdering van de gasmeter en zit in de gasleiding een soort pasta die de leiding daar stof en water dicht maakt. De uiteinden verder in het huis zijn afgedopt of de nog aanwezige gaskraan staat daar dicht. Hangt nog een combiketel van de woningbouw die ook moet blijven hangen. Ook als is er geen gasaansluiting meer.

Jij hebt dan nog een gasleiding die aangesloten is op een gasmeter die één of meer open einden heeft? Geen kranen die afsluiten of dat de leiding is afgedopt.

Als jij jouw energiecontract leest, zie je zeker een alinea over de ATO met verwijzingen naar de website van de energieleverancier of je krijgt de één of twee documenten met toelichting over de ATO meegezonden.

Het is een leveranciersmodel ATO en de leverancier is diegene die jou hierover moet informeren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Compuchip87
esphome schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:34:
[...]

Euh je geeft de netbeheerders wel heel veel credit nu. Als ze hun verplichting wilden nakomen zouden ze direct actie kunnen ondernemen op een melding in plaats van eerst een halfjaar dreigen met onzinbrieven. Er zijn hier tweakers met een slotje dat na een jaar vervangen moet worden omdat het volgens de netbeheerders onveilig wordt, wat er al drie jaar zit. De hele leiding moet weg maar soms is bij de gevel afzagen ineens goed genoeg, als het anders te ingewikkeld wordt. Dat ze veiligheid en goed beheer echt hoog in het vaandel hebben maak je mij na twee delen van dit topic niet meer wijs.

En stroomlijnen.... tsja, je zou mijnaansluiting.nl even kunnen aanpassen, kost de gemiddelde tweaker hier een dag, het gemiddelde it bedrijf misschien 5. Maar het proces met dreigbrieven en incassobureaus is schijnbaar al zo gestroomlijnd dat ze daar weinig aan willen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Compuchip87 op 24-10-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:36
phicoh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Mag toch hopen dat die leiding netjes afgedopt is? Al begreep ik bij de schouw dat ze het regelmatig anders aantreffen.

Anyway ik wil niet het risico lopen dat iemand die kraan open draait zonder dat de leiding afgedopt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:09:

[...]
Dat deel onder dispuut is niet netjes van Enexis en de ACM schrijft over de twaalf maanden verwijdering door de netbeheerder ook kosteloos is voor de consumenten:

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in overeenstemming met de netbeheerders de werkwijze voor het verwijderen van niet-gebruikte gasaansluitingen van consumenten en andere kleinverbruikers aangepast. Voor een veilig gasnet is het belangrijk dat gasaansluitingen die niet gebruikt worden door de netbeheerder verwijderd worden. Huishoudens en andere kleinverbruikers hoeven dan geen extra kosten te maken voor de verwijdering van hun gasaansluiting.

De ACM voert deze aangepaste werkwijze in omdat huishoudens door een uitspraak van het College voor Beroep van het bedrijfsleven (CBb) wel zouden moeten betalen als zij expliciet een verzoek hebben gedaan om de gasaansluiting te verwijderen, terwijl zij niet hoeven te betalen voor de kosten van de werkzaamheden als een aansluiting weggehaald wordt omdat deze langer dan een jaar niet wordt gebruikt. De ACM vindt dit onwenselijk omdat het verwarrend is en leidt tot veiligheidsrisico’s. Bijvoorbeeld omdat er bij graafwerkzaamheden onduidelijkheid is over de status van de gasaansluiting.

Netbeheer Nederland:

Daarbij is het niet de bedoeling dat de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting een barrière zijn voor de consument die van het gas af wil, bijvoorbeeld omdat ze van een gasgestookte CV-ketel zijn overgestapt op een warmtepomp. In het kader van de veiligheid is het namelijk van belang dat ongebruikte leidingen verwijderd worden.

Dus zolang jij geen niet een datum noemt heeft Enexis geen recht om kosten in rekening te brengen.

Hopelijk leest Enexis ook nog steeds mee en kunnen zij dat de volgende keer duidelijker meenemen in hun reacties. Zij willen toch de gasverlaters en hun stroom klanten toch goed informeren en het vertrouwen gaat zo vlug ter paard weg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

esphome schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:18:
[...]
Zij willen toch de gasverlaters en hun stroom klanten toch goed informeren en het vertrouwen gaat zo vlug ter paard weg.
Dat vertrouwen is al een paar jaar geleden de deur uit gegaloppeerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1 ... 7 ... 24 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)