PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Je geeft geen toestemming, je doet een melding van dat je de gasaansluiting niet meer gebruikt. De ATO wordt beëindigd (uithuizing) als jouw energieleverancier ook jouw gascontract beëindigd. Dat zijn de twee acties de je moet ondernemen.Gerardus1956 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:08:
[...]
Je geeft toestemming om je gasleiding weg te laten halen. Je zoekt niet de aannemer uit. Hoeft hem niet te betalen en bent ook niet aansprakelijk als de aannemer wat sloopt. En dan heb ik het niet over een stoeptegel die toch na een jaar een cm is verzakt. Juridisch sta je als consument heel sterk.
En denk je er anders over. Prima. Kom maar eens met een casus.
Ik wil nog gewoon mijn gasaansluiting houden. Op het moment dat ik daar anders over denk ga ik gewoon naar mijn aansluiting.
Er is dan een plicht ontstaat bij de netbeheerder om dan actie te ondernemen. Welke actie moeten zij weten. Zij zijn verantwoordelijk voor de gasleiding naar het huis toe, gasleiding tot de meter, drukregelaar en de meter zelf.
De binnengasleiding wordt dichtgemaakt zodat er geen vreemd materiaal in kan komen, welk bij een latere ingebruikstelling problemen zou kunnen veroorzaken.
Niet vergeten om zelf de laatste meterstand op de foto te zetten zodat je daar bewijs van hebt.
Je wordt na een melding op MijnAansluiting bij Enexis Opdrachtgever genoemd. Daar kun je principieel iets van vinden, maar dat vind ik nog niet zo spannend.Artikel 11 Aansprakelijkheid
Opdrachtnemer
11.1 Opdrachtnemer is jegens Opdrachtgever
aansprakelijk voor personenschade en
zaakschade - bestaande uit vernietiging,
beschadiging of verlies van een zaak -
veroorzaakt door een aan Opdrachtnemer
toerekenbare tekortkoming in de nakoming
van de uit de Overeenkomst voortvloeiende
verplichtingen.
11.2 Opdrachtnemer is jegens Opdrachtgever,
ongeacht de grondslag van de vordering, niet
aansprakelijk voor andere dan in artikel 11.1
bedoelde schade waaronder gevolgschade,
vertragingsschade en bedrijfsschade, zoals
schade als gevolg van bedrijfsstilstand, als
gevolg van het niet kunnen uitoefenen van
een beroep of bedrijf of als gevolg van winst-
of inkomstenderving, tenzij de schade het
gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid
van Opdrachtnemer of diens bedrijfsleiding is.
11.3 Opdrachtnemer kan alleen worden
aangesproken tot vergoeding van schade
indien de betreffende schade niet onder een
CAR-verzekering of vergelijkbare verzekering
van Opdrachtgever is gedekt.
11.4 Indien en voor zover Opdrachtnemer
tot schadevergoeding verplicht is, komt
schade voor vergoeding in aanmerking
tot ten hoogste 50% van de in de
Overeenkomst vastgelegde prijs met
een maximum van Euro 30.000,- (dertig
duizend Euro). Voor personenschade
geldt, indien de schade is gedekt onder de aansprakelijkheidsverzekering van
Opdrachtnemer, een aansprakelijkheid tot het
door de verzekeraar uitgekeerde bedrag.
11.6 De beperkingen van aansprakelijkheid van
Opdrachtnemer uit hoofde van dit artikel
zijn mede van kracht ten opzichte van
ondergeschikten en hulppersonen voor wie
Opdrachtnemer aansprakelijk is.
Vervolgens is Opdrachtnemer (Enexis) wel aansprakelijk voor verschillende typen schade. Dat lijkt me ook prima en niet meer dan normaal.
Punt 11.4 stuit me echter tegen de borst. Als ik het goed begrijp vergoeden ze in geval van schade waarvoor ze aansprakelijk zijn maximaal 50% van het bedrag met een maximum van 30k.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Het is vooral theorie, maar je tekent er dus voor dat ze geen schade hoeven te vergoeden. Of ze dat in de praktijk ook volhouden weet ik niet.
Maar er zijn wel tweakers geweest die aardig moesten zeuren voor goed straatwerk herstel en een keer een gesneuvelde tuinmuur. Geen idee of die muur al goed gekomen is.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
We hebben het hier niet over het geloof, maar over wat er in de Algemene Voorwaarden staat.Glashelder schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:07:
[...]
Als ik dit soort dingen lees dan heb ik echt het idee dat hier een Heilige Strijd gevochten wordt.
Kom op. Dit geloof je toch zelf niet? Als je een aannemer aan je huis laat werken dan hebben die een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. En jij gelooft echt dat aannemers die ingehuurd worden door netbeheerders schade gaan laten betalen door burgers waar ze werkzaamheden verrichten? Kom nou toch..
En dan hebben we nog de rechter. Ik geef een aannemer geen enkele kans dat ze in een dergelijk geval die voorwaarden acceptabel achten.
En je kunt je afvragen of een rechter die voorwaarden wel of niet op punten afkeurt, maar dan ben je bezig met gokken. Op dit moment hebben we het over de juridische situatie zoals die in de AV geschetst wordt en nog nergens wettelijk ontkracht is.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik had vanmorgen mijn gascontract opgezegd bij Energiedirect. Nu dreigen zij dat de netbeheerder de gasmeter sowieso gaan verwijderen, op mijn kosten. Ik heb gezegd dat ik een schrijven wel tegemoet zie maar dat ik geen toestemming geef voor het verwijderen van de meter.
Begrijp ik nu iets verkeerd vanuit de tweakers route? Volgens mij heb ik nu alles juist gedaan door eerst te melden aan de energieleverancier dat wij geen gas meer verbruiken en daardoor het leveringscontract willen opzeggen.
De netbeheerder is Westland Infra.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
[ Voor 3% gewijzigd door Syq86 op 04-10-2024 12:34 ]
Een melding doen via mijnaansluiting kan, maar alleen als je daarbij goed oplet dat je niet zelf opdrachtgever wordt.
Dat gaat je geld kosten.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Alvast bedankt voor de reacties. Zal van het weekend alles nog eens nalezen.
Geen opdracht geven voor verwijderen is niet het zelfde als geen toestemming geven. Dat eerste wil je wel, het tweede niet.Syq86 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:29:
Goedemorgen,
Ik had vanmorgen mijn gascontract opgezegd bij Energiedirect. Nu dreigen zij dat de netbeheerder de gasmeter sowieso gaan verwijderen, op mijn kosten. Ik heb gezegd dat ik een schrijven wel tegemoet zie maar dat ik geen toestemming geef voor het verwijderen van de meter.
Begrijp ik nu iets verkeerd vanuit de tweakers route? Volgens mij heb ik nu alles juist gedaan door eerst te melden aan de energieleverancier dat wij geen gas meer verbruiken en daardoor het leveringscontract willen opzeggen.
De netbeheerder is Westland Infra.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik zou een volledig gasloze woning juist eerder als een USP zien dan wanneer men de aansluiting laat zitten.Syq86 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:11: Voor de toekomst vind ik het interessanter als de meter wel blijft zitten ivm eventuele doorverkoop van de woning etc.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Bij opzeggen gas contract en geen nieuw contract nemen betekent gasloos gaan.Syq86 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:11:
Oké dus ik heb het verkeerd begrepen dat de meter kan blijven zitten ook als je deze niet gebruikt en geen contract met hebt. Voor de toekomst vind ik het interessanter als de meter wel blijft zitten ivm eventuele doorverkoop van de woning etc.
Alvast bedankt voor de reacties. Zal van het weekend alles nog eens nalezen.
De netbeheerder zal dan je meter en aansluiting gaan verwijderen. Wil je de meter behouden voor de toekomst van moet je een zogenaamd leegstands contract nemen en dus gaan betalen ervoor.
De meter verwijdering weigeren kan niet, dit voorkom je door een contract te nemen. Maar verwijdering aanvragen is ook niet verplicht, al beweren de leveranciers en netbeheerders vaak van wel.
Verzegelen bieden ze ook aan, maar is maximaal voor een jaar en verzegelen en weer activeren is duurder dan een jaar vastrecht, dus financieel niet interessant.
[ Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 04-10-2024 13:28 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dat ligt er wel een beetje aan (vrees ik) wij zijn volledig gasloos, met een airco in de woonkamer en 1 in 1 kamer boven. (enige verwarming in huis dus.)big bang schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:12:
[...]
Ik zou een volledig gasloze woning juist eerder als een USP zien dan wanneer men de aansluiting laat zitten.
Met alle deuren open prima warm te houden. Echter ik kan me voorstellen dat kopers zich wel even achter de oren gaan krabben. Maar omdat we verwachten hier nog 20-40 jaar te blijven wonen is het voor ons geen factor.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Bij een goed uitgevoerde gasloze woning is het zeker een meerwaarde.ArthurMorgan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:34:
[...]
Dat ligt er wel een beetje aan (vrees ik) wij zijn volledig gasloos, met een airco in de woonkamer en 1 in 1 kamer boven. (enige verwarming in huis dus.)
Met alle deuren open prima warm te houden. Echter ik kan me voorstellen dat kopers zich wel even achter de oren gaan krabben. Maar omdat we verwachten hier nog 20-40 jaar te blijven wonen is het voor ons geen factor.
Een airco is leuk voor erbij maar zou ik zelf niet accepteren als hoofdverwarming.
Maar goed, we moeten niet te veel off topic gaan.
Hier precies hetzelfde (airco verwarming only). Over 4 weken gaat de CV vervangen worden voor een hybride Boiler voor warm water in de douche en voor de keuken komt er een cooker over 2 weken.ArthurMorgan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:34:
[...]
Dat ligt er wel een beetje aan (vrees ik) wij zijn volledig gasloos, met een airco in de woonkamer en 1 in 1 kamer boven. (enige verwarming in huis dus.)
Dus over ~5 weken ga ik ook eens proberen gasloos te geraken 😄
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Gasloos geraken met een hybride apparaat?Locke_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:43:
[...]
Hier precies hetzelfde (airco verwarming only). Over 4 weken gaat de CV vervangen worden voor een hybride Boiler voor warm water in de douche en voor de keuken komt er een cooker over 2 weken.
Dus over ~5 weken ga ik ook eens proberen gasloos te geraken 😄
Dat klinkt alsof er ergens iets niet klopt…
<John O`Mill>
Als het gas uit gaat dan is er niks hybride meer aan?Hippe Lip schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:11:
[...]
Gasloos geraken met een hybride apparaat?
Dat klinkt alsof er ergens iets niet klopt…
Zeg het maar … 🤷♂️Draak1978 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
Als het gas uit gaat dan is er niks hybride meer aan?
<John O`Mill>
Vandaag succesvol de Tweakers-route afgesloten.boredgeestje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:57:
Gisteren uit het niets gebeld door firma Van den Heuvel voor het verwijderen van mijn gasaansluiting 4 oktober a.s.
Heb de Tweakers route gevolgd en sinds het laatste bericht van netbeheerder Liander, in januari, niets meer vernomen.
Bij van den Heuvel voor de zekerheid aangegeven dat de netbeheerder de opdrachtgever is van deze verwijdering.
Mijn laatste post uit het vorige topic
Mijn dossier (niet bijgewerkt ivm de edit-restricties op Tweakers)
Rond het middaguur kwam fa. Van den Heuvel voor het verwijderen van de gasaansluiting.
Na het bespreken van de complexiteit van de leidingloop (mijn gasleiding kruist op 12 punten andere leidingen en gaat op meerdere plekken in/uit een mantelbuis) is er door de aannemer met Liander afgestemd de aansluiting alleen vanaf de hoofdleiding tot aan mijn perceel te verwijderen en de rest als loze leiding te laten zitten. Voor mij de beste oplossing, want geen graafwerk op mijn perceel en die loze leiding zit mij niet in de weg. De leiding is aan de grens van mijn perceel afgedopt en in huis dichtgepurd.
Nog twee obligatoire foto's:
:strip_exif()/f/image/c0JF4zsqI6QyE8ZfhfqV7Ejq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jITvDpwjZe6e1I19UBWUQQu0.jpg?f=fotoalbum_large)
This post was created with 100% recycled electrons
Je bedoelt een afsluiter denk ik? Onder een rond of vierkante ijzeren deksel waar vaak "gas" op staat.esphome schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:31:
[...]
De gasleiding moet verwijderd worden tenzij dit niet mogelijk is. Mijn gasleiding had aan de straatkant een gas stopper en een "plug". De plug is voor de brandweer als die niet de woning inkomt of voor de gas afsluiter als die woning ook niet inkomt omdat er een bijterige hond dat belet.
De gas stopper sluit meteen het gas af in in de leiding zodra er teveel gas ontsnapt. Denk aan een graafmachine die de gasleiding doortrekt.
Ik had liever gehand dat zij de plug erin hadden gedraaid en de drukregelaar+gasmeter had verwijderd. Maar goed de gasleiding zit dan nog fysiek vast aan de straatleiding en dat mag weer niet zomaar.
Verder nog veel kudo's aan iedereen die in de jaren gestreden hebben om dit via een melding dit te kunnen regelen.
De netbeheerder is immers de actieve partij vanuit een plicht om het gasnet goed te beheren. De klant zit de gasmeter niet in de weg en verzegeling zou voor die klant al genoeg zijn.
Die afsluiters sluiten niet altijd 100% af, hangt van het type afsluiter af. En is zeker geen permanente manier om gas af te sluiten.
phicoh schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:40:
[...]
En wat moet die aannemer bij de gevel?
Het weghalen van de eigenlijke gasleiding is prima als het gemakkelijk kan, maar om daarbij schade te veroorzaken is idioot. Dat is alleen iets dat netbeheerders verzonnen hebben. Het is niet alsof de KPN alle ongebruikte telefoonleidingen op gaat graven.
https://www.parlementaire...vij5epmj1ey0/vl3lkmcllzzkBelangrijk voor de veiligheid is dat er geen gasvoerende aansluitleiding is. Bij een tijdelijke afsluiting, vaak verzegeling genoemd, is dit niet geval. Dit resulteert in twee oplossingen voor permanente afsluiting: (1) de complete verwijdering van de aansluitleiding, inclusief de gasmeteropstelling, en (2) verwijdering waarbij aansluitleiding van de hoofdleiding wordt losgekoppeld en een deel van de aansluitleiding achterblijft.
Ik heb de rapporten van Kiwa N.V. en van DNV GL aan het Staatstoezicht op de Mijnen (verder: SodM) gezonden voor een advies. SodM spreekt vanwege de integrale veiligheidsafweging een voorkeur uit voor bovengenoemde oplossing (1), de complete verwijdering van de aansluitleiding, inclusief de gasmeteropstelling. Bij oplossing (2), die volgens SodM slechts in uitzonderlijke gevallen kan worden gehanteerd, sluit SodM zich aan bij de noodzaak de achterblijvende aansluitleiding te vullen met vulmiddel. Ook verplicht de Wet Milieubeheer netbeheerders tot verwijdering van verlaten assets.
SodM heeft mij geïnformeerd dat zij constateert dat de netbeheerders sinds 1 februari 2019 het in zijn advies geformuleerde beleid uitvoeren. SodM onderschrijft het beleid van netbeheerders dat vanuit een veiligheidsperspectief het niet wenselijk is om buiten gebruik gestelde aansluitleidingen te verzegelen voor een langere periode dan 12 maanden.
Aan een richtlijn voor aansluitleidingen die buiten beschouwing zijn gelaten in het rapport van Kiwa N.V., zoals hoogbouw, wordt op dit moment gewerkt.
De twee onderzoeken hebben als uitkomst dat langdurig verzegelen niet veilig is, wat door SodM bekrachtigd is. De complete verwijdering van de aansluitleiding, inclusief de gasmeteropstelling, is daarbij de enige reguliere oplossing.
Ik dank SodM voor het advies2. Ik volg dit advies van SodM en zie het langdurig verzegelen dan ook niet als een mogelijkheid bij langdurige afsluiting van het gas.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 29 023, nr. 254 2
De aannemer moet bij de gevel de koppeling losmaken van de dienstleiding. Er zitten vrijwel altijd 2 koppelingen. Eentje in de stoep op de hoofdleiding, en eentje ca 50cm van de gevel. Vanaf daar loopt een een stukje leiding naar de gasmeter.
De netbeheerders hebben zelf niet zoveel te zeggen, SodM is de bovenliggende partij.
[ Voor 8% gewijzigd door Trichoglossus op 05-10-2024 09:00 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
… met [quote] vóór en [/quote] na de brief.onetime schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:08:
@Trichoglossus Wil je de brief svp correct quoten? Lijkt nu eerst van jou te komen die tekst.
<John O`Mill>
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
SsssstRichieB schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:18:
Ik ging er van uit dat @Trichoglossus E.D. Wiebes is.
Haast haast enzo..Maar gecorrigeerd
Hybride als in luchtverwarming + elektra.Draak1978 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
Als het gas uit gaat dan is er niks hybride meer aan?
Apparaat gebruikt geen gas
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
@Locke_ Het zal aan mij liggen, maar dit is een nogal verwarrend antwoord: “luchtverwarming + elektra”. Zoiets als ‘auto + pompoen’. Twee dingen die niet van dezelfde soort zijn en dan is dat hybride niet echt duidelijk daarin.Locke_ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:01:
[...]
Hybride als in luchtverwarming + elektra.
Apparaat gebruikt geen gas
Als je gasloos bent, dan komt de energie voor die luchtverwarming toch altijd van de elektra?
<John O`Mill>
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Dat vraag ik me nou juist af, want daar is toch nix hybrides aan?ArthurMorgan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:36:
Ik denk een warmtepomp boiler.
<John O`Mill>
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Ja zeker, ik. Elke ruimte heeft een airco, 6 stuks verdeeld over 3 buirenunits. Warmwater via warmtepomp boiler gekoppeld aan zonnepanelen dus opstoken als de zon schijnt.Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:52:
Zijn er meer mensen welke cv ketel hebben verwijderd en hiervoor een warmtepomp boiler hebben geplaatst, airco’s hebben gemonteerd voor verwarming en dan alsnog gas hebben laten verwijderen?
Doen we zo al een jaar. Heerlijke hoofdverwarming zo. Huiskamer heeft een electrische verwarmde water vloerverwarming als ondersteuning. Die is niet efficiënt en minder effectief, dus echt om de koude uit de vloer te branden. Gas is sinds dit voorjaar helemaal afgesloten en wordt deze maand fysiek verwijderd zegt stedin (nog geen exacte datum)
Het apparaat zuigt de omgevingslucht aan als deze warmer is dan de watertemperatuur. Op het moment dat dit onvoldoende is om het water te verwarmen dan verwarmt het elektrisch verder.Hippe Lip schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:33:
[...]
@Locke_ Het zal aan mij liggen, maar dit is een nogal verwarrend antwoord: “luchtverwarming + elektra”. Zoiets als ‘auto + pompoen’. Twee dingen die niet van dezelfde soort zijn en dan is dat hybride niet echt duidelijk daarin.
Als je gasloos bent, dan komt de energie voor die luchtverwarming toch altijd van de elektra?
Ik snap de verwarring, maar kan er ook niets aan dat de leverancier dit systeem ook hybride noemt.
Edit: net het type even bij een andere leverancier gezocht en daar spreken ze over enen warmtepomp boiler. Zo krijg je iedereen wel gek idd

[ Voor 9% gewijzigd door Locke_ op 05-10-2024 11:24 ]
<John O`Mill>
Bedoelt je dat SodM zich zorgen maakt om het grote risico dat gas vanaf de woning de leiding instroomt? Of bedoel je iets anders?Trichoglossus schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:28:
De aannemer moet bij de gevel de koppeling losmaken van de dienstleiding. Er zitten vrijwel altijd 2 koppelingen. Eentje in de stoep op de hoofdleiding, en eentje ca 50cm van de gevel. Vanaf daar loopt een een stukje leiding naar de gasmeter.
De netbeheerders hebben zelf niet zoveel te zeggen, SodM is de bovenliggende partij.
Als de leiding is afgekoppeld van de hoofdleiding dan is er geen risico meer. Dat weet SodM ook. Daarom is milieu argument erbij verzonnen.
Dan kan iedereen zijn zooi in de grond laten liggen en hoeft er nooit meer wat verwijderd te worden? Ik denk dat de infra bedrijven dat van harte toejuichen.phicoh schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:32:
[...]
Bedoelt je dat SodM zich zorgen maakt om het grote risico dat gas vanaf de woning de leiding instroomt? Of bedoel je iets anders?
Als de leiding is afgekoppeld van de hoofdleiding dan is er geen risico meer. Dat weet SodM ook. Daarom is milieu argument erbij verzonnen.
Maar nee, de wetgeving is nou eenmaal niet zo.
SodM is de onafhankelijke toezichthouder. De netwerkbeheerders voeren dat beleid uit. Ook al hebben ze vaak andere ideeën over zaken dan SodM.
De netbeheerders de "schuld" geven van allerhande dingen heeft niet veel zin. Ze voeren slechts uit.
FtfyTrichoglossus schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:40:
[...]
De netbeheerders de "schuld" geven van allerhande dingen heeft niet veel zin. Ze voeren slechts uit.
Wat mij het meest stoort hier is dat dit toezicht maar 1 kant op werkt: netbeheerders krijgen geld.Trichoglossus schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:40:
SodM is de onafhankelijke toezichthouder. De netwerkbeheerders voeren dat beleid uit. Ook al hebben ze vaak andere ideeën over zaken dan SodM.
De andere kant is afwezig. Mijn ongebruikte leiding ligt er al 3 jaar. Dat zou heel gevaarlijk zijn. Normaal zou een bedrijf vervolgd worden wegens gevaarzetting. Maar niet de netbeheerders. Als die geen tijd of geen zin hebben om een leiding weg te halen dan is er niets aan de hand.
Normaal moet je bij slopen rekening houden met belangen van derden. Je gaat niet slopen als dat schade gaat veroorzaken. Dan moet je eerst overleggen met de andere partij.
Niet bij netbeheerders die gaan gewoon trekken en als het misgaat, dan is het een probleem van de eigenaar van de woning.
Wordt het dan niet tijd dat we die netbeheerders een op hoge poten aan gaan schrijven dat ze een gevaarlijke situatie achterlaten en dat ze daar nix aan doen? En er dan bij zetten dat ZIJ daarvoor verantwoordelijk zijn, omdat ze het zo laten?phicoh schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Mijn ongebruikte leiding ligt er al 3 jaar. Dat zou heel gevaarlijk zijn.
En dat door iedereen hier waar de aansluiting al meer dan een jaar ongebruikt in de grond ligt?
Ben benieuwd wat dán de reactie gaat zijn.
<John O`Mill>
Inderdaad. Zo lang je van plan bent nog een flinke poos zelf de wonen, scheelt het behoorlijk in de jaarlijkse vaste lasten.ArthurMorgan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:34:
Ben je van plan binnen een jaar weer te verkopen, zou ik ook de opties open houden.
Met kopie naar ACM en SodM.Hippe Lip schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:12:
[...]
Wordt het dan niet tijd dat we die netbeheerders een op hoge poten aan gaan schrijven dat ze een gevaarlijke situatie achterlaten en dat ze daar nix aan doen? En er dan bij zetten dat ZIJ daarvoor verantwoordelijk zijn, omdat ze het zo laten?
En dat door iedereen hier waar de aansluiting al meer dan een jaar ongebruikt in de grond ligt?
Ben benieuwd wat dán de reactie gaat zijn.
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Het op eigen initiatief laten verwijderen van de meter én gas aanvoerleiding door de netbeheerder is eigenlijk alléén interessant voor je als je de ruimte in je meterkast nodig hebt om bijvoorbeeld een stofzuiger op die plek kwijt te kunnen raken?
Voor de meeste mensen is het voldoende om géén (nieuw) gascontract meer af te sluiten en de hoofdkraan (vóór de meter) dicht te draaien op het moment dat er voor een volledig elektrisch (of een willekeurig, anders dan aardgas gevoed) verwarmingssysteem gekozen is.
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 06-10-2024 18:53 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat is pas gevaarlijk wanneer er ook een slotje/verzegeling op de hoofdkraan is geplaatst, aldus de brief die ik van Enexis heb gehad.phicoh schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Mijn ongebruikte leiding ligt er al 3 jaar. Dat zou heel gevaarlijk zijn.
Bij ons is dat slotje iets meer dan een jaar geleden geplaatst, en ik ga daar binnenkort inderdaad kritische vragen over stellen aan de netbeheerder en aan SodM
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dan ga je mee in het frame van de netbeheerders. En die dachten alleen maar aan geld.Hippe Lip schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:12:
Wordt het dan niet tijd dat we die netbeheerders een op hoge poten aan gaan schrijven dat ze een gevaarlijke situatie achterlaten en dat ze daar nix aan doen? En er dan bij zetten dat ZIJ daarvoor verantwoordelijk zijn, omdat ze het zo laten?
Of het slotje terug sturen met een begeleidend schrijven, aangezien dat slotje de onveiligheid veroorzaakt.Ivow85 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:00:
[...]
Dat is pas gevaarlijk wanneer er ook een slotje/verzegeling op de hoofdkraan is geplaatst, aldus de brief die ik van Enexis heb gehad.
Bij ons is dat slotje iets meer dan een jaar geleden geplaatst, en ik ga daar binnenkort inderdaad kritische vragen over stellen aan de netbeheerder en aan SodM
Verbreken van de verzegeling die door de netbeheerder is geplaatst is ongetwijfeld een overtreding van één of meerdere artikelen van de Gaswet en daarmee samenhangende regelgeving, dus dat ga ik echt niet doen.Erwin_83 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:27:
[...]
Of het slotje terug sturen met een begeleidend schrijven, aangezien dat slotje de onveiligheid veroorzaakt.
Ik verwacht wel uitleg over de mate van gevaar voor mij, mijn buren en voorbijgangers op straat, waarom Enexis de buren en gemeente daarover niet geinformeerd heeft, hoe het heeft kunnen gebeuren dat dit is ontstaan, waarom werkzaamheden uitgevoerd worden die maar zo relatief kort veiligheid bieden, of de toezichthouders al op de hoogte gesteld zijn etc.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dat frame is helaas regelgeving geworden. Door nu aan te kaarten dat er door netbeheerders bewust gevaarlijke situaties gecreëerd en in stand gehouden worden, is mijns inziens de enige manier om te laten zien dat die framing eigenlijk een belachelijke werkwijze is.phicoh schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:25:
[...]
Dan ga je mee in het frame van de netbeheerders. En die dachten alleen maar aan geld.
Nee, dan sla je ze om de oren met hun eigen argumenten. Als je geen gascontract hebt vertellen ze je dat dit niet kan omdat dit gevaarlijk is en dat is onacceptabel (vinden ze).phicoh schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:25:
[...]
Dan ga je mee in het frame van de netbeheerders. En die dachten alleen maar aan geld.
Als ze vervolgens zelf een ongebruikte aansluiting laten liggen, dan zou dat niet gevaarlijk zijn en is dat wél acceptabel?
Laat ze maar eens kiezen wat het nu is!
<John O`Mill>
Vergeet er niet bij te zetten dat als dit een gevaarlijke situatie is (hun eigen woorden van destijds?), dat ze dan mede aansprakelijk zijn in het geval er iets mis gaat. Dat ze zich dan niet meer kunnen beroepen op onwetendheid.Ivow85 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:00:
[...]
Dat laatste konden ze al niet want ze hebben de situatie zelf gecreëerd, maar toch wil je ze dat nog graag even onder de neus wrijven…
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 07-10-2024 20:41 ]
<John O`Mill>
Ik zie wel hoe e.e.a. gaat aflopen, maar volgens mij wordt de soep wordt niet zo heet gegeten, als ze wordt opgediend, uitzonderingen daargelaten.
Hier alleen een meter of 8 bestraat vanaf de meterkast tot aan de weg, kan me niet voorstellen dat daar veel problemen uit voort kunnen komen.
Onderstaand de bevestiging die ik kreeg vanuit mijnaansluiting (privé gegevens eruit gehaald).
:strip_exif()/f/image/g8aVdLUiInZEvUAvCYOfHIb8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pneqpzxHqSOTHlJFsIn4FgK4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p5DNz59T8Lse303ZgjxfDawS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tfSnIbn3JFbS8rJrDlcElyGe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1AxMuyAZTVlPNNr8NH7no47j.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben al zeker sinds 2013 te maken met netbeheerders die de wet en regelgeving niet volgen.Glashelder schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:07:
[...] Als ik dit soort dingen lees dan heb ik echt het idee dat hier een Heilige Strijd gevochten wordt.
Kom op. Dit geloof je toch zelf niet? Als je een aannemer aan je huis laat werken dan hebben die een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. En jij gelooft echt dat aannemers die ingehuurd worden door netbeheerders schade gaan laten betalen door burgers waar ze werkzaamheden verrichten? Kom nou toch..
En dan hebben we nog de rechter. Ik geef een aannemer geen enkele kans dat ze in een dergelijk geval die voorwaarden acceptabel achten.
Dus zijn we graag zo goed mogelijk voorbereid op een, niet onrealistisch gezien de historie, noodzakelijke rechtsgang. Twee crowdfunded rechtszaken via dit topic hebben geleid tot de huidige situatie. Nog steeds is puur een melding zonder voorwaarden, zoals het zou moeten kunnen, niet mogelijk. Er zijn helaas voorbeelden van niet voldoende geïnformeerde consumenten die een rechtszaak onterecht hebben verloren omdat de rechter niet heeft getoetst aan wet en regelgeving waar hij volledig uit zichzelf wel aan had moeten toetsen...
Dus laten we ervoor zorgen dat om te beginnen de netbeheerders de wet- en regelgeving volgen met hun eigen voorwaarden. Dan kunnen we zonder problemen hen informeren dat ze wanneer het hun uitkomt ze hun bedrijfsafval komen verwijderen. En dat als ze schade maken dat vergoeden. Iedereen blij.
Eigen initiatief met gewenste datum kost je (veel) geld. Alleen melden dat het weg mag dan gaan ze het doen wanneer het hun uitkomt. Pas op met mijnaansluiting.nl en de voorwaarden.Will_M schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:50:
Resumé (overflakee).
Het op eigen initiatief laten verwijderen van de meter én gas aanvoerleiding door de netbeheerder is eigenlijk alléén interessant voor je als je de ruimte in je meterkast nodig hebt om bijvoorbeeld een stofzuiger op die plek kwijt te kunnen raken?
Voor de meeste mensen is het voldoende om géén (nieuw) gascontract meer af te sluiten en de hoofdkraan (vóór de meter) dicht te draaien op het moment dat er voor een volledig elektrisch (of een willekeurig, anders dan aardgas gevoed) verwarmingssysteem gekozen is.
Als je brieven afwacht is het wel zaak daar correct op te reageren.
Zie de voorbeeld brieven en vraag ons eventueel om hulp.
Dat begrijp ik allemaal, ik volg dit topic ook al jaren.onetime schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
We hebben al zeker sinds 2013 te maken met netbeheerders die de wet en regelgeving niet volgen.
Dus zijn we graag zo goed mogelijk voorbereid op een, niet onrealistisch gezien de historie, noodzakelijke rechtsgang. Twee crowdfunded rechtszaken via dit topic hebben geleid tot de huidige situatie. Nog steeds is puur een melding zonder voorwaarden, zoals het zou moeten kunnen, niet mogelijk. Er zijn helaas voorbeelden van niet voldoende geïnformeerde consumenten die een rechtszaak onterecht hebben verloren omdat de rechter niet heeft getoetst aan wet en regelgeving waar hij volledig uit zichzelf wel aan had moeten toetsen...
Dus laten we ervoor zorgen dat om te beginnen de netbeheerders de wet- en regelgeving volgen met hun eigen voorwaarden. Dan kunnen we zonder problemen hen informeren dat ze wanneer het hun uitkomt ze hun bedrijfsafval komen verwijderen. En dat als ze schade maken dat vergoeden. Iedereen blij.
Maar het is extreem vergezocht dat je als huiseigenaar aansprakelijk bent voor schade die een aannemer van de netbeheerder veroorzaakt aan derden.
Dat je misschien soms wat gedonder hebt om schade aan je eigen eigendommen vergoed of gerepareerd te hebben daar ga ik in mee. Maar schade aan derden, dat zal niet gebeuren. En dat is wat ik bedoel met Heilige Strijd. Men is zich hier in allerlei bochten aan het wringen om alle uitlatingen van energieboeren en netbeheerders zo negatief mogelijk uit te kunnen leggen om de eigen strijd te rechtvaardigen ondanks dat we eigenlijk allemaal wel weten dat de soep niet zo heet gegeten wordt zoals die hier wordt opgediend.
Ik denk dat het goed is om tegen dat soort excessen soms wat tegengas te geven.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hoezo is dat vergezocht. Mijn gasleiding loopt onder grond van de buren. De buren hebben daar een pad lopen met straatwerk dat de gemiddelde aannemer niet zomaar weer netjes terug kan leggen.Glashelder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:35:
Dat begrijp ik allemaal, ik volg dit topic ook al jaren.
Maar het is extreem vergezocht dat je als huiseigenaar aansprakelijk bent voor schade die een aannemer van de netbeheerder veroorzaakt aan derden.
Dat je misschien soms wat gedonder hebt om schade aan je eigen eigendommen vergoed of gerepareerd te hebben daar ga ik in mee. Maar schade aan derden, dat zal niet gebeuren.
Als ik dan opdracht geef, dat wat er dan gebeuren? Gaat de netbeheerder dan een stratemaker inhuren om het pad van de buren weer goed te krijgen? Ik denk het niet. Dat wordt gewoon mijn probleem.
Dan krijg je een gevalletje fraude aan je broek bij zegels die verbroken/weg zijn.Erwin_83 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:53:
Zegel verbreken is niet netjes mee, maar het gedrag van Enexis ook niet. Aan de stand van de gasmeter (en gebrek aan leidingwerk na de meter) kunnen ze wel zien dat fraude niet het doel van de verwijdering was.
Als je je heel erg verveelt en geen problemen hebt om tijd en geld aan advocaten en de rechter te spenderen, kan je dat doen. Anders zou ik me toch even achter de oren gaan krabben.
Ja.phicoh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:41:
[...]
Hoezo is dat vergezocht. Mijn gasleiding loopt onder grond van de buren. De buren hebben daar een pad lopen met straatwerk dat de gemiddelde aannemer niet zomaar weer netjes terug kan leggen.
Als ik dan opdracht geef, dat wat er dan gebeuren? Gaat de netbeheerder dan een stratemaker inhuren om het pad van de buren weer goed te krijgen? Ik denk het niet. Dat wordt gewoon mijn probleem.
Jij denkt echt serieus dat de netbeheerder naar jou gaat verwijzen en tegen die buren gaan zeggen 'je buurman heeft ons ingeschakeld, ga daar maar klagen'?
Sowieso heeft die aannemer al een groot probleem als die zomaar gaat graven in grond van derden. Jij kan helemaal geen toestemming geven om daar te laten graven en dat weten die aannemers ook wel.
Je denk echt dat die aannemer aankomt met een kadastrale kaart en dan ook nog snapt wat erop staat? Ik heb nog nooit een aannemer (of ander bedrijf) hier gezien die hier weet wat wat is.Glashelder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:52:
Ja.
Jij denkt echt serieus dat de netbeheerder naar jou gaat verwijzen en tegen die buren gaan zeggen 'je buurman heeft ons ingeschakeld, ga daar maar klagen'?
Sowieso heeft die aannemer al een groot probleem als die zomaar gaat graven in grond van derden. Jij kan helemaal geen toestemming geven om daar te laten graven en dat weten die aannemers ook wel.
Als ik oplet dat kan ik ze wel vertellen dat ze niet mogen graven. Maar als ik gewoon thuis ga werken en ze hun gang laat gaan, dan is het vrijwel zeker dat het misgaat.
En ik moet nog zien dat de aannemer dan zegt, stuur de rekening maar. Of, ik stuur de rekening wel naar de netbeheerder. Grote kans dat de aannemer zelf gaat rommelen, de zaak sloopt en dat je dan een nog groter probleem hebt.
Ja, dat is gewoon de verantwoordelijkheid van de werkvoorbereider die notabene in dienst is van de netbeheerderphicoh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:01:
[...]
Je denk echt dat die aannemer aankomt met een kadastrale kaart en dan ook nog snapt wat erop staat? Ik heb nog nooit een aannemer (of ander bedrijf) hier gezien die hier weet wat wat is.
Als ik oplet dat kan ik ze wel vertellen dat ze niet mogen graven. Maar als ik gewoon thuis ga werken en ze hun gang laat gaan, dan is het vrijwel zeker dat het misgaat.
En ik moet nog zien dat de aannemer dan zegt, stuur de rekening maar. Of, ik stuur de rekening wel naar de netbeheerder. Grote kans dat de aannemer zelf gaat rommelen, de zaak sloopt en dat je dan een nog groter probleem hebt.
Ik heb vorig jaar de gasmeter en dienstleiding laten verwijderen. Aan de overzijde van de straat is er een gat gegraven nabij de hoofdleiding van ca 1x1m.Erwin_83 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:10:
En die 50 % is van 0 euro.
Het is vooral theorie, maar je tekent er dus voor dat ze geen schade hoeven te vergoeden. Of ze dat in de praktijk ook volhouden weet ik niet.
Maar er zijn wel tweakers geweest die aardig moesten zeuren voor goed straatwerk herstel en een keer een gesneuvelde tuinmuur. Geen idee of die muur al goed gekomen is.
Ze hadden op een minigraver een hydraulische (zelf ontwikkeld??) apparaat dat de gasleiding er uit kon trekken. Om dit te doen ging er een stalen kabel door de gasleiding tot binnen in de woning. Aan het einde werd er een flens opgezet iets groter dan de diameter van de gasleiding zelf en daarmee knoden ze dus de leiding eenvoudig verwijderen zonder veel graaf en straat werk. Was een perfecte oplossing. Op deze wijze deden ze met 2 man 4 woningen PER DAG dus per woning ca 1900 Euro, is aardig geld binnenharken met wat eigen innovatie
[YouTube: https://youtube.com/shorts/qdgCreqsyCM]
Ik neem dat je de set van Gerard bedoelt:benthouse schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:32:
[...]
Ik heb vorig jaar de gasmeter en dienstleiding laten verwijderen. Aan de overzijde van de straat is er een gat gegraven nabij de hoofdleiding van ca 1x1m.
Ze hadden op een minigraver een hydraulische (zelf ontwikkeld) apparaat dat de gasleiding er uit kon trekken. Om dit te doen ging er een stalen kabel door de gasleiding tot binnen in de woning. Aan het einde werd er een flens opgezet iets groter dan de diameter van de gasleiding zelf en daarmee knoden ze dus de leiding eenvoudig verwijderen zonder veel graaf en straat werk. Was een perfecte oplossing. Op deze wijze deden ze met 2 man 4 woningen PER DAG dus per woning ca 1900 Euro, is aardig geld binnenharken met wat eigen innovatie.
[YouTube: test1]
[YouTube]
https://www.kleiss.nl/assets/files/Saneringsset-GH.pdf
Er zijn natuurlijk zat scenario's te bedenken waarin dit niet gaat werken. Met allerlei bochten door de tuin of een dienstleiding van tig meter.
Dat hoeft niet. Afhankelijk van de contractvorm (regie/uitbesteding). Een WV-er (werkverantwoordelijke) kan in dienst zijn van de netbeheerder of van een aannemer.Glashelder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
Ja, dat is gewoon de verantwoordelijkheid van de werkvoorbereider die notabene in dienst is van de netbeheerder
Ja dat doen ze inderdaad vaak. Althans in de gebieden waar ik te maken heb met Liander. Als er een fatsoenlijke bestrating ligt laten ze een stratenmaker komen.phicoh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:41:
[...]
Hoezo is dat vergezocht. Mijn gasleiding loopt onder grond van de buren. De buren hebben daar een pad lopen met straatwerk dat de gemiddelde aannemer niet zomaar weer netjes terug kan leggen.
Als er in een tuin stoeptegels liggen die toch al schots en scheef liggen dan niet. Na afloop liggen de tegels er beter in dan daarvoor
Of ze laten de leiding liggen. Hangt van de situatie ter plekke af.
Ze hebben sowieso een kaart waarop alle leidingen in een perceel ingetekend staan.phicoh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:01:
[...]
Je denk echt dat die aannemer aankomt met een kadastrale kaart en dan ook nog snapt wat erop staat? Ik heb nog nooit een aannemer (of ander bedrijf) hier gezien die hier weet wat wat is.
En ja natuurlijk snappen ze wat er op staat. Het is hun dagelijkse werk.
Het zijn geen hoveniers of een andere partij die als een blind paard door de tuin gaan wroeten.
We gaan het zien als de netbeheerder ooit een keer op het idee komt dat een leiding die al drie jaar niet gebruikt wordt misschien weggehaald moet worden. Een jaar geleden hebben ze ontdekt dat mijn gasmeter al twee jaar geen verbruik aangaf. Maar blijkbaar heeft dat niet tot verdere actie geleid.Trichoglossus schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:16:
Ze hebben sowieso een kaart waarop alle leidingen in een perceel ingetekend staan.
En ja natuurlijk snappen ze wat er op staat. Het is hun dagelijkse werk.
Het zijn geen hoveniers of een andere partij die als een blind paard door de tuin gaan wroeten.
Het zal in ieder geval niet de verantwoordelijkheid van de huiseigenaar zijn die een 'melding einde gasverbruik' doet.Trichoglossus schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:16:
[...]
Dat hoeft niet. Afhankelijk van de contractvorm (regie/uitbesteding). Een WV-er (werkverantwoordelijke) kan in dienst zijn van de netbeheerder of van een aannemer.
Laten we niet vergeten dat de netbeheerders probeerden om allerlei consequenties te hangen aan het opzeggen van de ATO en dat dat door de rechtbank van tafel is geveegd omdat dat niet helder bleek uit de voorwaarden. Iets soortgelijks geldt hier ook. Als burger moet je ineens weten waar je gasleiding loopt en zorgen dat aan aannemer die aangestuurd wordt door de netbeheerder niet bij je buren gaat graven..

Daar is ook een versie van met messen die de leiding kapot snijden. De losse stukken kunnen dan gemakkelijk uit het gat getrokken worden. Ook in allerlei bochten.benthouse schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:32:
[...]
Ik heb vorig jaar de gasmeter en dienstleiding laten verwijderen. Aan de overzijde van de straat is er een gat gegraven nabij de hoofdleiding van ca 1x1m.
Ze hadden op een minigraver een hydraulische (zelf ontwikkeld) apparaat dat de gasleiding er uit kon trekken. Om dit te doen ging er een stalen kabel door de gasleiding tot binnen in de woning. Aan het einde werd er een flens opgezet iets groter dan de diameter van de gasleiding zelf en daarmee knoden ze dus de leiding eenvoudig verwijderen zonder veel graaf en straat werk. Was een perfecte oplossing. Op deze wijze deden ze met 2 man 4 woningen PER DAG dus per woning ca 1900 Euro, is aardig geld binnenharken met wat eigen innovatie.
[YouTube: test1]
[YouTube]
Dit is verder gewoon commercieel beschikbaar gereedschap hoor.
Ik laat weten hoe het straks gegaan is.
En anders doe je niet 'zo moeilijk' en dop je de stalen leiding in je huis direct ná de meter af. Een gaslekkage is daarna snel en simpel te signaleren of lokaliseren, zeker als de hoofdkraan (voor de meter, en dus nog volledig in het tracé van de netbeheerder) ook al dicht staatBlihi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:15:
[...]
Daar is ook een versie van met messen die de leiding kapot snijden. De losse stukken kunnen dan gemakkelijk uit het gat getrokken worden. Ook in allerlei bochten.
Dit is verder gewoon commercieel beschikbaar gereedschap hoor.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
@Blihi Dat is, in de stroomrichting gezien, vóór de meter.Blihi schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:05:
Eens, maar daar ga jij niet over, want de leiding naar de meter is van de netbeheerder en die wil om onduidelijke redenen die leiding weg hebben.
Waar @Will_M het over heeft is direct ná de meter. Dat is je eigen leidingwerk.
<John O`Mill>
Hoe denk je dat de meter aan de leiding gekoppeld zit? Dat is ook niet anders dan een koppeling met een beetje teflontape. Afdoppen is een eitje.Blihi schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:49:
Dat snap ik ook wel, maar die leiding afdoppen is lastig als de meter weg is hoor
Het ging erom dat de leiding die naar buiten gaat en de meter door de netbheerder weggehaald worden. Afdoppen na de meter doet er helemaal niet toe.
Misschien miste je de essentie van wat @Will_M schreef; een alternatief voor het verwijderen van de aansluiting (buis + meter)?Blihi schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:54:
Pfff. Waarom zou je in huis de leiding afdoppen als de meter weggehaald is?
Will_M schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 02:06:
[...]
En anders doe je niet 'zo moeilijk' en dop je de stalen leiding in je huis direct ná de meter af.
<John O`Mill>
De dienstleidingen staan meestal redelijk goed ingetekend.Glashelder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:59:
[...]
Het zal in ieder geval niet de verantwoordelijkheid van de huiseigenaar zijn die een 'melding einde gasverbruik' doet.
Laten we niet vergeten dat de netbeheerders probeerden om allerlei consequenties te hangen aan het opzeggen van de ATO en dat dat door de rechtbank van tafel is geveegd omdat dat niet helder bleek uit de voorwaarden. Iets soortgelijks geldt hier ook. Als burger moet je ineens weten waar je gasleiding loopt en zorgen dat aan aannemer die aangestuurd wordt door de netbeheerder niet bij je buren gaat graven..
Het is helaas niet altijd zo simpel dat de hoofdleiding in de gemeentegrond ligt. En vanaf daar één dienstleiding naar de woning.
Hoofdleidingen liggen ook in voor- of achtertuinen, zeker bij dijken en in het westen in waterrijke gebieden.
Dan kan de aansluiting van de dienstleiding zomaar bij de buren op het erf liggen.
Of een dienstleiding die zich net voor 2 woningen splitst en bij 2 buren naar binnen gaat.
Vorig jaar nog gewerkt aan een hoofdleiding in de achtertuin bij mensen. Vlak voor de eindkap (afsluitdop aan einde leiding) zaten 3 dienstleidingen, waarvan een van de eigenaar van de tuin, en de andere 2 van bewoners verderop.
Gascontract bij EnergyZero. Maandelijks opzegbaar. Maar lukt me niet om op te zeggen.
EnergyZero weigert mijn contract te stoppen totdat de meter daadwerkelijk fysiek weg is!? Dat is toch onzin? Naar wat kan ik ze verwijzen dat ze de boel gewoon moeten stoppen?
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Is onzin, heb ik ook gehad bij ze, even volhouden en nogmaals aangeven dat zet het verplicht zijn en dan gaan ze overstag. Alleen moeten ze dan een nieuw energie contract afsluiten omdat ze het administratief niet kunnen loskoppelen (gas en energie). Wel op letten dat ze dan weer de zelfde voorwaarden / tarieven / datum hanteren bij het 'nieuwe' energiecontract. Zo was het bij mij. Zie mijn dossier.Gerbenvl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:37:
EnergyZero weigert mijn contract te stoppen totdat de meter daadwerkelijk fysiek weg is!? Dat is toch onzin? Naar wat kan ik ze verwijzen dat ze de boel gewoon moeten stoppen?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Je kunt ze bedanken voor de bevestiging dat je bericht van opzegging is aangekomen, dat je verwacht dat ze dit correct en tijdig verwerken en dat je binnen de wettelijke termijnen een afrekening voor gas verwacht.Gerbenvl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:37:
Sinds vorige week geen gasverbruik meer hier. Gas braaf afgemeld via mijnaansluiting.nl. Een aannemer belde van de week om verwijderen gasmeter in te plannen. Waarschijnlijk op zijn vroegst ergens maart/april volgend jaar in verband met drukte. Prima.
Gascontract bij EnergyZero. Maandelijks opzegbaar. Maar lukt me niet om op te zeggen.
En dat ze een ernstige wetsovertreding begaan wanneer ze je opzegging niet correct verwerken.
Ik wil je ook vragen om een klacht bij de ACM in te dienen over deze weigering om de opzegging van je gascontract te verwerken.
Ipv telefonisch nu op de mail gezet dat ik toch echt per direct wil opzeggen en niet wil wachten tot de meter weg is omdat dat maanden kan duren. Binnen een paar minuten reactie:
"Wij willen u informeren over het proces rondom uw aanvraag voor verwijdering van uw aansluiting. Zodra u de aanvraag voor verwijdering bij de Netbeheerder (NB) heeft ingediend, is het niet meer nodig om een contract te hebben. Wij zullen uw contract ombouwen en de aansluiting via een EOS (Energie Overdrachtsservice) uit huis plaatsen. Dit activeert het juiste proces en controles bij de NB. Bij deze heb ik het contract per 12-10-2024 laten beëindigen."
Nou.... veeg me op. Aan de telefoon half uur ruzie zitten maken. Medewerker nog navraag bij collega gedaan. Bleef volhouden dat de meter eerst weg moest zijn.
Blijkbaar bij niet iedereen de juiste procedures bekend.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
in hun eigen algemene voorwaarden staat:Gerbenvl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:37:
Sinds vorige week geen gasverbruik meer hier. Gas braaf afgemeld via mijnaansluiting.nl. Een aannemer belde van de week om verwijderen gasmeter in te plannen. Waarschijnlijk op zijn vroegst ergens maart/april volgend jaar in verband met drukte. Prima.
21.2. U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons
afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een
opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn
korter is dan dertig kalenderdagen.
the older I get, the better I was...
:strip_exif()/f/image/WD1FpljKOOmUTETbjD1q3tSy.jpg?f=fotoalbum_large)
Avontuur gasloos is gesloten. De warmtepomp moet nog komen, maar heb 2 airco's hangen.
De WPB vandaag geïnstalleerd.
Netbeheerder gemaild. Nog even twijfelen of ik zelf de melding voor verwijdering ga doen, of toch het circus met de brieven ga optuigen.
Wordt zondag opgehaaldBlihi schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:41:
En keteltje op Marktplaats natuurlijk
Dit gedaan bij koop van volgende woning, geen gascontract afgesloten en dit doorgegeven aan zowel energieleverancier als Stedin.
Ze waren met twee uurtjes klaar. Het niet bereikbare leidingwerk onder de vloer wat ze hebben laten zitten mag ik verwijderen bij de renovatie, dat is nu van mij volgens de monteur.
Heb hier twee jaar meegelezen maar ben blij dat ik voor deze Tweakers route E heb kunnen kiezen.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Een melding doen is gratis hoor. Maar dan moet je ook echt alleen een melding doen en verder nergens akkoord gaan met voorwaarden of zo. Als je dat online doet, let dan vooral goed op bij een van de laatste pagina’s, dat er niet stiekem verwezen wordt naar iets…pentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:37:
Nog even twijfelen of ik zelf de melding voor verwijdering ga doen, of toch het circus met de brieven ga optuigen.
<John O`Mill>
Maar enkel contract+ ato opzeggen bij leverancier zou toch moeten kunnen?Hippe Lip schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:47:
[...]
Een melding doen is gratis hoor. Maar dan moet je ook echt alleen een melding doen en verder nergens akkoord gaan met voorwaarden of zo. Als je dat online doet, let dan vooral goed op bij een van de laatste pagina’s, dat er niet stiekem verwezen wordt naar iets…
Of moet je altijd zelf melding doen.
Volgens mij klopt dit niet, dus ik heb voorbeeld mail 0 verstuurd.
Om de gaslevering te kunnen beëindigen zouden wij je willen vragen om een kopie van de aanvraag voor het verwijderen van de gasaansluiting toe te sturen, zodra deze ontvangen is kan de levering per genoemde datum van 30-11-2024 worden stopgezet.
[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 11-10-2024 19:59 ]
Deze kan je kort en krachtig beantwoorden. Iets alspentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:57:
[...]
Maar enkel contract+ ato opzeggen bij leverancier zou toch moeten kunnen?
Of moet je altijd zelf melding doen.
Volgens mij klopt dit niet, dus ik heb voorbeeld mail 0 verstuurd.
[...]
Dank voor deze ontvangstbevestiging van de rechtsgeldige opzegging van mijn gascontract met ingang van (datum met inachtneming van de opzegtermijn).
(Evt.: voor alle duidelijkheid, mijn stroomcontract blijft wel doorlopen, de opzegging betreft alleen gas)
Ik ga ervan uit dat jullie ook namens mij de ATO met de netbeheerder opzeggen en mij binnen 14 werkdagen na beëindiging van het gascontract een eindafrekening sturen (evt: voor alleen het gascontract).
Mocht mijn opzegging niet correct door jullie worden verwerkt zoals jullie wettelijk verplicht zijn (evt.: en volgens jullie algemene voorwaarden artikel xyz) zal ik een klacht indienen bij de ACM en alle kosten, waaronder extra vastrecht en eventuele juridische kosten, op jullie verhalen. Maar ik neem aan dat het niet zover komt en dank jullie voor de medewerking.
Groetjes,
Jij
Ja, dat kan.pentaw1nz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:57:
[...]
Maar enkel contract+ ato opzeggen bij leverancier zou toch moeten kunnen?
Wat ik bedoel te zeggen dat je bij je netbeheerder een melding kan doen dat je je aansluiting niet meer gebruikt. Als een melding doen bij jouw netbeheerder kan zonder dat je op de een of andere manier akkoord gaat met voorwaarden, dan zou je dat kunnen doen en voorkom je de standaard brief dat je een contract af moet sluiten.Of moet je altijd zelf melding doen.
[...]
Dan ben je, als dat soepel loopt (let op het woord als), het hele circus een slag vóór.
Ik ben benieuwd.
<John O`Mill>
@pentaw1nzpentaw1nz schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:22:
@Hippe Lip neem aan dat de netbeheerder zo'n verzoek niet zelf gaat verwerken en verwijst naar MijnAansluiting
Dat zou idd de plek moeten zijn waar je die melding zou moeten kunnen doen.
Nou zie ik hier berichten voorbij komen van ex-gasgebruikers die daar een melding hebben gedaan en die zeggen dat ze nergens mee akkoord zijn gegaan.
Maar evengoed zijn er anderen die een melding wilden doen en óf ergens tegen tekst aanliepen die tóch iets zei van ‘opdracht’, óf dat ze op de laatste pagina een stiekeme link naar documenten zagen die bij controle algemene voorwaarden bleken te zijn. Die laatste pagina is dan een pagina waar ze vragen om alles te controleren voordat je je ‘melding’ afrond. Zo zou je er nog ingeluisd kunnen worden.
Let dus heel goed op!
<John O`Mill>
Nog altijd hebben netbeheerders en energieleveranciers op geen enkele wijze kunnen aantonen dat een melding via mijnaansluiting.nl verlicht is.Hippe Lip schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:31:
[...]
@pentaw1nz
Dat zou idd de plek moeten zijn waar je die melding zou moeten kunnendoen.
Het is dus gewoon mogelijk het gascontract en de Aansluit- en Transportovereenkomst op te zeggen op de manier zoals je de overeenkomsten bent aangegaan: bij je energieleverancier, digitaal, schriftelijk of telefonisch. En dat mag zelfs zonder opgave van redenen.
Heb inmiddels de verwachte "dringende verzoek om een contract bij een energieleverancier af te sluiten" brief van Stedin binnen.
Dus heb standaardbrief 1a erbij gepakt.
Deze is echter van 2021. Dus ik heb wat aanpassingen gemaakt, in de hoop wat voorspelbare reacties voor te zijn. In de hoop het proces te bespoedigen.
Ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Aanpassingen in bold
Deze gaat per post naar het retour adres.Geachte heer/mevrouw,
Ik ontving op ##-##-20## een brief van u op mijn adres (kenmerk: ######), waarin u de ‘gebruiker(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik recent opgezegd bij <<naam laatste energieleverancier voor gas>>. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik <<naam laatste energieleverancier voor gas>> gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij <<naam netbeheerder>>, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Als ik geen gas meer wil afnemen vraagt u mij dat te melden.
Dat doe ik hierbij.
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Aan uw verzoek om een melding via www.mijnaansluiting.nl te doen kan ik geen gehoor geven.
De reden hiervoor is dat ik in deze procedure wel opdracht aan u moet geven, en dat ik akkoord moet gaan met voorwaarden die alsnog in kosten voor mij kunnen resulteren.
Met vriendelijke groet,
Zou hem graag ook digitaal sturen, in de hoop dit digitaal te kunnen afhandelen. Dus wilde deze proberen.
Als jullie andere suggesties hebben hoor ik het graag.Stedin: wil liever niet via email corresponderen. info at stedin punt net (gebruiken ze wel zelf, maar no_reply). Alternatief: fm_voorkomafsluiting at stedin punt net, of ook wel Voorkom_Afsluiting at stedin punt net (als je nog geen slotje hebt), FM_gasloos at stedin punt net (als je slotje van na 1-1-2019 hebt) en FM_veiliggasloos at stedin punt net (als je slotje van vóór 1-1-2019 hebt).
UPDATE: inmiddels verstuurd
Waar ze eerst vroegen om een kopie van mijn aanvraag tot verwijdering via MijnAansluiting.nl, sturen ze nu onderstaande.
Wij hebben je gascontract per XXX stopgezet. Wij willen je er wel op wijzen dat er een verschil zit tussen het aanvragen van het verwijderen van de gasmeter en het afsluiten van het gas indien er geen contract op de gasmeter zit. Indien je zelf geen aanvraag doet voor het verwijderen van de gasmeter bij je netbeheerder en er is ook geen gascontract meer aanwezig op je gasmeter, dan gaat je netbeheerder over op het afsluiten van je meter en daar zitten kosten aan verbonden. Indien je zelf de aanvraag doet voor het verwijderen van de gasmeter dan is dit vaak kosteloos. Meer informatie hierover vind je op: https://www.enexis.nl/aan...asaansluiting-verwijderen
Gefeliciteerd je bent officieel gasloos.pentaw1nz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:18:
Vandaag weer reactie van United Consumers nadat ik per mail mijn gascontract en ATO per einde contractdatum heb opgezegd.
Waar ze eerst vroegen om een kopie van mijn aanvraag tot verwijdering via MijnAansluiting.nl, sturen ze nu onderstaande.
[...]
Ga je opdracht geven tot het verwijderen van de meter of wacht je rustig de dreigbrieven vol onzin af?
De gebruikelijke bangmakerij. Kun je 100% negeren.
Je hebt bevestiging van je opzegging van je gasgebruik. Dáár gaat het om.
<John O`Mill>
ze bevestigen dat mijn contract is opgezegd, is daarmee ook de ATO opgezegd? Ik heb hierover nog apart bevestiging gevraagdHippe Lip schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:48:
@pentaw1nz
De gebruikelijke bangmakerij. Kun je 100% negeren.
Je hebt bevestiging van je opzegging van je gasgebruik. Dáár gaat het om.
Ik twijfel nog een beetje. Ik denk dat het wel OK gaat via mijnaansluiting.nl, maar helemaal gerust ben ik er niet op.Compuchip87 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:45:
[...]
Gefeliciteerd je bent officieel gasloos.
Ga je opdracht geven tot het verwijderen van de meter of wacht je rustig de dreigbrieven vol onzin af?
Ik denk dat ik het dus eerst even via de Tweakers route probeer.
Ja ATO gaat automatisch bij beëindiging contract.pentaw1nz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:06:
[...]
ze bevestigen dat mijn contract is opgezegd, is daarmee ook de ATO opgezegd? Ik heb hierover nog apart bevestiging gevraagd
Je kan ze ook voor zijn en alvast per mail een melding einde gasverbruik doen.pentaw1nz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:22:
Dan wordt het dus even afwachten tot Enexis gaat piepen.
Anders lekker door met je leven, die brief komt heus wel een keer.
Dat kan inderdaad ook.Compuchip87 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:34:
[...]
Je kan ze ook voor zijn en alvast per mail een melding einde gasverbruik doen.
Anders lekker door met je leven, die brief komt heus wel een keer.
Ik zie hier trouwens meerdere dossiers met een open einde. Netbeheerder houdt vol dat ze wel degelijk kosten in rekening mogen brengen, er wordt niet gereageerd door de tweakers en ook niet meer door de netbeheerder.
Is het daarmee klaar? Of komt er toch nog een keer een konijn uit de hoge hoed?
bijv Dossier bladebla
Sommige mensen krijgen na enkele jaren wederom een brief of een belletje. Soms omdat ze denken dat de gasmeter dan defect is.pentaw1nz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:43:
[...]
Dat kan inderdaad ook.
Ik zie hier trouwens meerdere dossiers met een open einde. Netbeheerder houdt vol dat ze wel degelijk kosten in rekening mogen brengen, er wordt niet gereageerd door de tweakers en ook niet meer door de netbeheerder.
Is het daarmee klaar? Of komt er toch nog een keer een konijn uit de hoge hoed?
bijv Dossier bladebla
Hetzelfde verhaal, ander tijdstip.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic