• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:26
Ivow85 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Tja, gebrekkige keuzes van de netbeheerder uit het verleden. Daar moeten ze niet nu de burger voor op laten draaien met hun structurele wanbeleid rondom gasverlaters.
Op zich mee eens, maar volgens mij is het risico op lekkages rond die afsluiters het grootst, dus ik snap het vanuit de netbeheerder ook wel, dat ze die nooit massaal geplaatst hebben.

  • Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:44
Truus01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Op zich mee eens, maar volgens mij is het risico op lekkages rond die afsluiters het grootst, dus ik snap het vanuit de netbeheerder ook wel, dat ze die nooit massaal geplaatst hebben.
Dan hebben ze geen vertrouwen in hun eigen werk(nemers)?!
En bovendien: er zitten wel meerdere lassen in een (hoofd)leiding, toch?

maar goed dat ze regelmatig met zo'n "sniffer" langskomen :*) :+

the older I get, the better I was...


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:26
Kees-Jan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Dan hebben ze geen vertrouwen in hun eigen werk(nemers)?!
En bovendien: er zitten wel meerdere lassen in een (hoofd)leiding, toch?

maar goed dat ze regelmatig met zo'n "sniffer" langskomen :*) :+
Een las is iets heel anders dan een afsluiter...

Niet volledig vergelijkbaar, maar bij je watersysteem in huis, waar gaat die het eerst lekken, op een leiding of las, of bij de kraan?

  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:22
Truus01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:42:
Een las is iets heel anders dan een afsluiter...

Niet volledig vergelijkbaar, maar bij je watersysteem in huis, waar gaat die het eerst lekken, op een leiding of las, of bij de kraan?
Een kraan die altijd dicht zit gaat niet snel lekken. Verder zijn afsluiters andere kranen dan die voor dagelijks gebruik.

Ik vind het helemaal niet erg als netbeheerders ongebruikte gasleidingen op een efficiente manier weghalen. Het probleem is dat het niet efficient gebeurt en dat ze juridisch gezien volkomen dolgedraaid zijn. En dan consumenten nog zoveel mogelijk proberen op te lichten.

  • BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:54

BrammT

The one and only!

Goedemiddag,

Iemand bekend met het opzeggen van een gasleveringscontract bij BudgetThuis?
Wij hebben sinds twee weken onze gasmeter niet meer nodig dankzij de levering/installatie van warmtepomp en willen ons gasleveringscontract opzeggen.

Ik heb zojuist gebeld met de helpdesk, omdat ik het online niet kon vinden. Een vriendelijke, maar vrijwel onverstaanbare (Antlilaans/Surinaams? accent) dame heeft mij geprobeerd duidelijk te maken dat dit alleen op de volgende manier kan:
1: Meterverwijdering aanvragen bij netbeheerder
2: Die aanvraag, of het antwoord, of het goed gevolg daarvan mailen naar Budgetthuis (nogmaals, kon het zeer slecht verstaan, heb gaandeweg besloten de moed op te geven en de informatie maar elders te gaan halen) naar Budgetthuis mailen
3: Pas dan kan het contract voor de gaslevering (kostenloos, zonder boete?) stopgezet worden.

Wij hebben bij hen nog een vast (maar variabel) contract t/m 17-10-2026. Mogelijk ging het in dit geval specifiek om een boete in de (gedeeltelijke) opzegging v/h vaste contract. Maar zoals gezegd: (Voor mij) Bijna onbegrijpelijk die vrouw...


Iemand ervaring met hen?

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...


  • Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:44
BrammT schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:35:
Goedemiddag,

Iemand bekend met het opzeggen van een gasleveringscontract bij BudgetThuis?
Wij hebben sinds twee weken onze gasmeter niet meer nodig dankzij de levering/installatie van warmtepomp en willen ons gasleveringscontract opzeggen.

Ik heb zojuist gebeld met de helpdesk, omdat ik het online niet kon vinden. Een vriendelijke, maar vrijwel onverstaanbare (Antlilaans/Surinaams? accent) dame heeft mij geprobeerd duidelijk te maken dat dit alleen op de volgende manier kan:
1: Meterverwijdering aanvragen bij netbeheerder
2: Die aanvraag, of het antwoord, of het goed gevolg daarvan mailen naar Budgetthuis (nogmaals, kon het zeer slecht verstaan, heb gaandeweg besloten de moed op te geven en de informatie maar elders te gaan halen) naar Budgetthuis mailen
3: Pas dan kan het contract voor de gaslevering (kostenloos, zonder boete?) stopgezet worden.

Wij hebben bij hen nog een vast (maar variabel) contract t/m 17-10-2026. Mogelijk ging het in dit geval specifiek om een boete in de (gedeeltelijke) opzegging v/h vaste contract. Maar zoals gezegd: (Voor mij) Bijna onbegrijpelijk die vrouw...


Iemand ervaring met hen?
Van de website:
Variabel contract
Met een variabel contract bewegen je tarieven mee met de energiemarkt. Je tarieven kunnen hierdoor elke maand veranderen. Dalen de prijzen? Dan profiteer je en betaal je minder. Stijgen ze? Dan gaan je tarieven mee omhoog.

Opzeggen kan wel op elk moment en je betaalt geen opzegvergoeding. Je profiteert dus van flexibiliteit, maar je hebt minder prijszekerheid dan bij een vast contract.
Je hebt wel een opzegtermijn van 5 dagen.

Via google het mailadres gevonden:
Het algemene e-mailadres voor de klantenservice van Budget Thuis is klanten.energie@budgetthuis.nl
Dus gewoon een mail sturen dat je je contract opzegt per vandaag, rekening houdend met 5 dagen opzegtermijn en dat je verwacht dat het contract per vandaag + 5 dagen eindigt.

the older I get, the better I was...


  • Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:11

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Kees-Jan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:21:
[...]


Van de website:

[...]

Je hebt wel een opzegtermijn van 5 dagen.

Via google het mailadres gevonden:

[...]

Dus gewoon een mail sturen dat je je contract opzegt per vandaag, rekening houdend met 5 dagen opzegtermijn en dat je verwacht dat het contract per vandaag + 5 dagen eindigt.
En ook in die mail schrijven, dat je hen machtigt om de ATO (Aansluit-, en Transportovereenkomst) met de netbeheerder op te zeggen.
Als zij terug melden, dat dat niet mogelijk is, blabla, dan kun je ze hartelijk danken voor de bevestiging van ontvangst van jouw opzegging en dat je van hen verwacht, dat ze vervolgens hun wettelijke taak zullen uitvoeren

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b


  • Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 20:12
Ivow85 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Tja, gebrekkige keuzes van de netbeheerder uit het verleden. Daar moeten ze niet nu de burger voor op laten draaien met hun structurele wanbeleid rondom gasverlaters.
Niet mee eens. De netbeheerders hebben afsluitercontroles, om de paar jaar moeten alle afsluiters gecontroleerd worden, op werking en aanwezigheid. Alle adressen voorzien van een afsluiter is simpelweg niet haalbaar qua controles.

En een afsluiter (in de grond) is een tijdelijk iets, er bestaat altijd kans dat ze wat gas doorlaten. Voor permanente afsluiting van een adres niet geschikt.
Trichoglossus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:49:
[...]

Niet mee eens. De netbeheerders hebben afsluitercontroles, om de paar jaar moeten alle afsluiters gecontroleerd worden, op werking en aanwezigheid. Alle adressen voorzien van een afsluiter is simpelweg niet haalbaar qua controles.

En een afsluiter (in de grond) is een tijdelijk iets, er bestaat altijd kans dat ze wat gas doorlaten. Voor permanente afsluiting van een adres niet geschikt.
Dat ligt er volledig aan hoe je dat inricht/vorm geeft.

En als het gasloos "permanent" is kan de netbeheerder direct na de afsluiter de boel afdoppen zonder dat er aan een gasleiding onder druk gewerkt hoeft te worden. Gewoon de koppeling van de aansluitleiding losdraaien en een dop er op zetten.

Maar netbeheerders willen helemaal niets simpel en doeltreffend oplossen. De wil ontbreekt gewoon volledig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 20:12
Een lagedruk gasleiding onder druk is niet zo interessant. Het is maar 100mbar, of 30 mbar. Gaslekken worden ook gewoon onder druk gerepareerd. Bijvoorbeeld een plug eruit, en meteen een nieuwe plug er in. Niet echt spannend of gevaarlijk.

Dus nee, overal afsluiters aanbrengen op voorhand is simpelweg niet doeltreffend, en brengt meer ongemak met zich mee dan voordelen.

Maar goed, het zal altijd een discussie blijven hier, tussen gasverlaters en mensen die in de praktijk werkzaam zijn in de gasbusiness.

Ik ga me er ook niet druk over maken, in de dagelijkse praktijk zijn er al genoeg klagers >:)


"Nee we willen niet dat jullie een gaslek in de tuin repareren."
Prima, dan graven we de dienstleiding buiten de tuin op, en dan worden jullie afgesloten. Lek verholpen, alleen koken, stoken en douchen wordt een aantal dagen lastig. Ga maar aan je vrouw uitleggen waarom de douche de komende dagen koud is. >:)

  • Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Dat ligt er volledig aan hoe je dat inricht/vorm geeft.

En als het gasloos "permanent" is kan de netbeheerder direct na de afsluiter de boel afdoppen zonder dat er aan een gasleiding onder druk gewerkt hoeft te worden. Gewoon de koppeling van de aansluitleiding losdraaien en een dop er op zetten.

Maar netbeheerders willen helemaal niets simpel en doeltreffend oplossen. De wil ontbreekt gewoon volledig.
Dit gaat er vanuit dat een afsluiten alleen kan "lekken" via de route die het gas bij normaal gebruik. Maar er zijn veel meer mogelijkheden, langs de aansluitingen, langs de klepsteel etc.
Daarom is het verwijderen van de afsluiter veel doeltreffender.

Hier een lijstje met 22 manieren waarop een afsluiter kan falen.

Bron: https://ntia.no/valve-failure-modes-root-causes/
  1. Seat Leakage
  2. Shell / Body Leakage
  3. Packing / Stem Leakage
  4. Backseat Leakage
  5. Stem Packing Extrusion
  6. Gasket Blowout
  7. Actuator Stiction
  8. Air Supply Leak (Pneumatic)
  9. Hydraulic Leak (Hydraulic Actuator)
  10. Stem Seizure
  11. Positioner Hunting / Mis-tuned Loop
  12. Operator Error
  13. Trim Erosion / Flow Wear
  14. Galvanic Corrosion
  15. General Corrosion (Chemical/Material Attack)
  16. Cavitation Damage
  17. Flashing Erosion
  18. Choked Flow
  19. Loose Supports / Misalignment
  20. Improper Flushing & Cleanliness Issues
  21. Elastomer Ageing (O-rings, gaskets, diaphragms)
  22. Elastomer Compatibility (wrong material selection)

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik kwam ergens dit document tegen

FACTSHEET
Spelregels Algemene Voorwaarden
Schematisch overzicht van de wettelijke regeling voor algemene voorwaarden.


Leuke pdf om eens te lezen. Geen idee wat hiervan correct is en wat niet.
Past wel in het onderwerp hier. 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37
Na mijn opzegging gas op 28 mei nu de eerste brief van Liander binnen, met al direct de melding dat niets doen leidt tot een dossier bij de gerechtsdeurwaarder:
  1. Gasaansluiting verwijderen vóór 6 juli
    U regelt dit snel via www.mijnaansluiting.nl
  2. Wilt u de gasaansluiting blijven gebruiken? Meld u aan bij een energieleverancier
Maakt u geen keuze? Dan wordt het dossier overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder.

Welke voorbeeldbrief voor de ACM sluit hier het beste bij aan? Volgens mij staat deze exacte situatie niet tussen, maar zou dan denk ik kiezen om deze brief aan te passen: "E2 - Brief aan ACM naar aanleiding van een zogenaamde verplichting om na 10 maanden te kiezen wat er met je aansluiting moet gebeuren."

De brief is gedateerd van maandag 22 juni, kreeg hem vandaag binnen, dus heb effectief 8 dagen om een brief terug te sturen, en dan bidden dat ze die op de zaterdag 4 juli nog bezorgen (want op maandag de 6e wordt er geen post gebracht).

Vraag mij tevens af wat er gebeurd als je niet al te inhoudelijk reageert met de simpele mededeling dat je géén gebruik meer maakt van gas en ook geen contract meer gaat afsluiten. En dus echt niets meer of minder melden, dat hebben ze ook eigenlijk niet nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Piemol op 24-06-2026 21:44 ]


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Piemol schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:36:
Maakt u geen keuze? Dan wordt het dossier overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder.
Weet wel dat een gerechtsdeurwaarder hier genoemd wordt om indruk te maken, om je schrik aan te jagen. Want die gerechtsdeurwaarder kan in deze situatie niet meer doen dan als loopjongen fungeren.
Zolang er geen rechter aan te pas is gekomen heeft een deurwaarder even veel rechten, plichten of wat dan ook als elk ander.
Vraag mij tevens af wat er gebeurd als je niet al te inhoudelijk reageert met de simpele mededeling dat je géén gebruik meer maakt van gas en ook geen contract meer gaat afsluiten. En dus echt niets meer of minder melden, dat hebben ze ook eigenlijk niet nodig.
Dat zou ik niet helemaal doen zoals je het hier formuleert. Kijk bij de OP naar de voorbeeldbrieven. Daar staat duidelijk in wat je minimaal moet vermelden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37
Ik heb hier de voorbeeldbrief richting ACM aangepast op de brief van Liander, is dat wat om toe te voegen?

<snip> zie: Piemol in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

[ Voor 56% gewijzigd door Piemol op 24-06-2026 23:24 ]

@Piemol Waarom plaats je de brief niet gewoon hier?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

onetime schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:06:
@Piemol Waarom plaats je de brief niet gewoon hier?
En liefst binnen [quote] en [/quote].

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Piemol schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:36:
Na mijn opzegging gas op 28 mei nu de eerste brief van Liander binnen, met al direct de melding dat niets doen leidt tot een dossier bij de gerechtsdeurwaarder:
  1. Gasaansluiting verwijderen vóór 6 juli
    U regelt dit snel via www.mijnaansluiting.nl
  2. Wilt u de gasaansluiting blijven gebruiken? Meld u aan bij een energieleverancier
Maakt u geen keuze? Dan wordt het dossier overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder.

Welke voorbeeldbrief voor de ACM sluit hier het beste bij aan? Volgens mij staat deze exacte situatie niet tussen, maar zou dan denk ik kiezen om deze brief aan te passen: "E2 - Brief aan ACM naar aanleiding van een zogenaamde verplichting om na 10 maanden te kiezen wat er met je aansluiting moet gebeuren."

De brief is gedateerd van maandag 22 juni, kreeg hem vandaag binnen, dus heb effectief 8 dagen om een brief terug te sturen, en dan bidden dat ze die op de zaterdag 4 juli nog bezorgen (want op maandag de 6e wordt er geen post gebracht).

Vraag mij tevens af wat er gebeurd als je niet al te inhoudelijk reageert met de simpele mededeling dat je géén gebruik meer maakt van gas en ook geen contract meer gaat afsluiten. En dus echt niets meer of minder melden, dat hebben ze ook eigenlijk niet nodig.
Wat bijzonder knullig van Liander dat zij een gerechtsdeurwaarder nodig hebben bij het uitvoeren van hun kerntaken: het beheer van het gas- en elektriciteitsnet.

Je kunt hen simpelweg melden dat je geen gas meer gebruikt en daarom geen belang meer hebt bij de gasaansluiting. En dat het verder aan Liander is om te besluiten wat zij met hun eigendommen doen, zolang ze daarbij de wet- en regelgeving naleven.

Die deurwaarder kan niets anders dan namens Liander binnen de wet- en regelgeving handelen/communiceren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37
L3 ?Brief aan ACM naar aanleiding van een zogenaamde verplichting om de aansluiting te verwijderen OF een nieuw contract af te nemen.
SituatieJe ontvangt van de netbeheerder (hier Liander) een bericht waarin wordt gemeld, dat er geen energieleverancier bekend is op jouw adres.

Volgens de netbeheerder zijn er nu 2 opties:

1.       gasaansluiting verwijderen voor <datum over 14 dagen>
   dat kan heel eenvoudig via mijnaansluiting.nl

2.       Gasaansluiting blijven gebruiken, sluit een nieuw energiecontract af

Maak je geen keuze? Dan wordt het dossier overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder.
AanleidingPiemol in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"
Versie1
Datum versie24 juni 2026
Aan: ACM
Betreft: onjuiste en misleidende informatie door < naam netbeheerder (hier: Liander)>


Mevrouw, mijn heren,

Op <datum> heb ik mijn mijn contract voor de levering van gas opgezegd.
Op <datum> ontving ik van <naam netbeheerder> een bericht, waarin deze mij twee opties voorschotelt: 

1.       Gasaansluiting verwijderen voor <datum over 14 dagen>
Dat dient via www.mijnaansluiting.nl  geregeld te worden

2.       Gasaansluiting blijven gebruiken, sluit een nieuw energiecontract af

Indien ik geen keuze maak, wordt het dossier overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. De kosten van deze maatregelen kunnen flink oplopen.

 Nergens in de Gaswet en bijbehorende codes is een artikel te vinden, die mij als kleinverbruiker verplicht om een gascontract te hebben. <Naam netbeheerder> suggereert hier dus een verplichting die er niet is; dit is misleiding en beperkt mij in mijn mogelijkheden om een geïnformeerde keuze te maken.
Door:
- de directe dreiging met een gerechtsdeurwaarder (en bijbehorende kosten)
- de zeer hoge tijdsdruk (slechts 14 dagen tijd om te reageren, praktisch gezien minder gezien de beschikbaarheid van advocaten en dagen waarop post bezorgd wordt)

Zal een nietsvermoedende consument al snel denken dat dit inderdaad “moet”, en opdracht geven tot verwijdering of heraansluiten, terwijl daar geen wettelijke verplichting toe bestaat. Simpelweg ‘een melding einde gebruik’ doen via www.mijnaansluiting.nl resulteert altijd in een opdracht tot verwijdering van de gasaansluiting, waarbij een consument plots een risicodragende opdrachtgever wordt. Een vrijblijvende melding 'einde gebruik' doen, al is het maar per mail, wordt niet eens als optie geboden.

 Graag verzoek ik ACM het volgende:

1.      Actie te ondernemen richting <naam netbeheerder> zodat deze stopt met het verspreiden van bovengenoemde onjuiste en misleidende informatie.


Let wel: ik verzoek u dus actie te nemen en deze klacht niet slechts als “melding” te archiveren.

Graag hoor ik van u welke maatregelen de ACM heeft getroffen richting <naam netbeheerder>.

Met vriendelijke groet
@onetime @Hippe Lip ik dacht eerlijk gezegd dat het lastig zijn het hier in te krijgen, maar met de nieuwe editor eigenlijk een fluitje van een cent :o

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Piemol Ik mis de standaard (maar belangrijke!) afsluiter:
Verder bent u te allen tijde welkom om hier werkzaamheden te komen verrichten aan uw eigendommen, mits minstens 5 werkdagen tevoren daartoe een afspraak is gemaakt.


Oeps, das de afsluiter aan de netbeheerder of diens vertegenwoordiger.

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 24-06-2026 23:57 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37
@Hippe Lip dit is de voorbeeldbrief voor de ACM

  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37
Zojuist met Liander gebeld in de hoop snel wat wijzer te worden. Helaas konden ze mij niet de specifieke wet noemen waarin ik verplicht ben om een gasaansluiting te hebben, dat kon ik bij de ACM opvragen. En daarmee was mijn vraag beantwoord volgens de medewerkster.

BIj de ACM heb ik een vraag gesteld via de website:
Omschrijf uw situatie kort, duidelijk en volledig:
Ik gebruik sinds 28 mei géén gas meer. Nu krijg ik een brief met twee opties: ik moet de aansluiting laten verwijderen, of ik moet een nieuw contract afsluiten. Anders volgt een gerechtsdeurwaarder.
Maar als IK via www.mijnaansluiting.nl 'een melding maak', let op, een MELDING, dan wordt dat omgezet in een opdracht tot verwijderen van de aansluiting. En daarmee wordt ik ook RISICODRAGEND, omdat in de voorwaarden van het platform alle risico's naar mij afgeschoven worden. Dus ik wordt gedwongen te kiezen uit twee kwaden, terwijl ik simpelweg géén gebruik meer maak van een aansluiting.

Wat is uw vraag?
Mag Liander mij dwingen de gasaansluiting te laten verwijderen of een nieuw gascontract af te laten sluiten?

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Piemol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:17:
Zojuist met Liander gebeld in de hoop snel wat wijzer te worden. Helaas konden ze mij niet de specifieke wet noemen waarin ik verplicht ben om een gasaansluiting te hebben, dat kon ik bij de ACM opvragen. En daarmee was mijn vraag beantwoord volgens de medewerkster.
Nou, nee dus. Niet beantwoord. Liander stelt dat het zo is en zal dus zelf antwoord moeten geven. Je kunt ze gerust antwoorden dat je het ACM gevraagd hebt en dat die zeggen dat dit nergens staat.

Bovendien: wie eist bewijst. Liander stelt dat het in de wet staat, dus laat ze het maar aanwijzen dan. Hoe kunnen ze anders stellen dat het in de wet staat als ze het niet kunnen aanwijzen?
(spoiler: omdat het er niet in staat)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37
Oké, nog een vraag gesteld aan de ACM :)
Wat is uw vraag?
In welke wet is vastgelegd dat ik verplicht ben om een gascontract af te sluiten als mijn woning beschikt over een gasaansluiting?

Omschrijf uw situatie kort, duidelijk en volledig
Liander laat mij onder druk kiezen om de gasaansluiting te laten verwijderen of een nieuw gascontract af te sluiten, omdat ik dat wettelijk verplicht ben. Maar bij navraag kunnen ze niet aangeven welke specifieke wet dat is, daarvoor verwijzen ze mij door naar jullie. En daarmee hebben zij volgens hun wel antwoord gegeven p mijn vraag. Hoe moet ik mij hiertegen verdedigen?

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Piemol
Die laatste zin “Hoe moet ik mij hiertegen verdedigen?” is niet een vraag voor ACM.
Die zin had moeten zijn: “welke wet verplicht mij daartoe?”

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37
@Hippe Lip het zijn gelukkig twee aparte velden, 1 voor de vraag en 1 voor een toelichting. De laatste zin in de toelichting is dus een 'bonus vraag' :) Ik mag aannemen dat ze zijn ingesteld op het beoordelen van ingezonden formulieren door 'simpele' consumenten

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:26
Piemol schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:36:
Na mijn opzegging gas op 28 mei nu de eerste brief van Liander binnen, met al direct de melding dat niets doen leidt tot een dossier bij de gerechtsdeurwaarder:
  1. Gasaansluiting verwijderen vóór 6 juli
    U regelt dit snel via www.mijnaansluiting.nl
  2. Wilt u de gasaansluiting blijven gebruiken? Meld u aan bij een energieleverancier
Maakt u geen keuze? Dan wordt het dossier overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder.

Welke voorbeeldbrief voor de ACM sluit hier het beste bij aan? Volgens mij staat deze exacte situatie niet tussen, maar zou dan denk ik kiezen om deze brief aan te passen: "E2 - Brief aan ACM naar aanleiding van een zogenaamde verplichting om na 10 maanden te kiezen wat er met je aansluiting moet gebeuren."

De brief is gedateerd van maandag 22 juni, kreeg hem vandaag binnen, dus heb effectief 8 dagen om een brief terug te sturen, en dan bidden dat ze die op de zaterdag 4 juli nog bezorgen (want op maandag de 6e wordt er geen post gebracht).

Vraag mij tevens af wat er gebeurd als je niet al te inhoudelijk reageert met de simpele mededeling dat je géén gebruik meer maakt van gas en ook geen contract meer gaat afsluiten. En dus echt niets meer of minder melden, dat hebben ze ook eigenlijk niet nodig.
Je hebt het steeds over een brief naar ACM, maar ik neem aan dat je ook een brief/mail stuurt naar Liander?

De tijdsdruk die je meent dat er is, is er ook niet. Want jij gaat toch niet voor 6 juli opdracht geven voor de verwijdering op MijnAansluiting.
Dus of zij jouw reactie nu voor of na 6 juli krijgen, maakt niet uit. Zolang ze maar een reactie krijgen.
Piemol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:34:
Oké, nog een vraag gesteld aan de ACM :)

[ quote ]Wat is uw vraag?
In welke wet is vastgelegd dat ik verplicht ben om een gascontract af te sluiten als er in mijn woning nog een gasmeter is, maar ik geen gas meer gebruik? beschikt over een gasaansluiting?

Omschrijf uw situatie kort, duidelijk en volledig
Liander laat mij onder druk kiezen om de gasaansluiting te laten verwijderen of een nieuw gascontract af te sluiten, omdat ik dat wettelijk verplicht ben zou zijn. Maar bij navraag kunnen ze niet aangeven welke specifieke wet dat is, daarvoor verwijzen ze mij door naar jullie. En daarmee hebben zij volgens hun wel antwoord gegeven op mijn vraag. Daar ben ik het niet mee eens. Hoe moet ik mij hiertegen verdedigen? [/ quote]
Als je niet specifiek genoeg bent krijg je een niet van toepassing zijnd antwoord...
En als je in hun foute verwoordingen meegaat heb je al half verloren. Niet doen, we helpen je de goede kant op.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:44
Kees-Jan in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

Kunnen die artikelen uit de gaswet misschien gebruikt worden in de reactie(s) aan de netbeheerders? En dat het volgens de ACM voldoende is om het gascontract op te zeggen bij de energieleverancier? Met vermelding/link naar die brief.

Dan sla je die netbeheerders meteen om de oren dat kosten die zij denken op de voormalig afnemer te kunnen verhalen, gewoon al voldaan zijn in de netbeheerkosten cq. transportkosten! En dat er daarmee geen juridische grondslag is om kosten bij de afnemer op te voeren.

Maar dan in mooie volzinnen zoals @Ivow85 zo mooi kan opstellen...

the older I get, the better I was...


  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37
Bij mijn telefoongesprek vanmorgen zei ik tegen Liander dat zij zelf in de gaten kunnen houden dat ik geen gas verbruik aangezien zij de meterstanden kunnen uitlezen. Zij meldden mij dat zij dit niet kunnen, dat kan alleen de energieleverancier.

Is dat werkelijk zo? Ik was in de veronderstelling dat juist de netbeheerder ze uitleest, en die dan doorgeeft aan de energieleverancier.

  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:22
Piemol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:12:
Bij mijn telefoongesprek vanmorgen zei ik tegen Liander dat zij zelf in de gaten kunnen houden dat ik geen gas verbruik aangezien zij de meterstanden kunnen uitlezen. Zij meldden mij dat zij dit niet kunnen, dat kan alleen de energieleverancier.

Is dat werkelijk zo? Ik was in de veronderstelling dat juist de netbeheerder ze uitleest, en die dan doorgeeft aan de energieleverancier.
Liander (en netbeheerders in het algemeen) zijn kampioen moeilijk doen. Dus het maakt niet uit of ze het zelf kunnen uitlezen of niet, ze beschouwen iedereen die niet precies doet wat zij willen als een crimineel die gas wil stelen. En ze sturen rustig monteurs om een gasmeter wisselen alleen omdat die meter geen verbruik registreert. (Ik heb al 5 jaar bij Liander een ongebruikte gasaansluiting)

  • Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:44
Piemol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:12:
Bij mijn telefoongesprek vanmorgen zei ik tegen Liander dat zij zelf in de gaten kunnen houden dat ik geen gas verbruik aangezien zij de meterstanden kunnen uitlezen. Zij meldden mij dat zij dit niet kunnen, dat kan alleen de energieleverancier.

Is dat werkelijk zo? Ik was in de veronderstelling dat juist de netbeheerder ze uitleest, en die dan doorgeeft aan de energieleverancier.
De netbeheerder leest de meter uit en zet de gegevens in een database en de retentie van de gegevens is 2 jaar. Daarom zie je soms ook staan (bijvoorbeeld bij gaslicht.com) "de energieleverancier bepaald het termijnbedrag"; dat gebeurt dan adhv die database. De energieleverancier leest die database uit. Soms uit zichzelf, als je een contract hebt en soms moet je expliciet toestemming geven.

the older I get, the better I was...


  • Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
Je komt er snel genoeg achter hoe goed de netbeheerder de meter kan uitlezen als je gas of elektra gaat gebruiken zonder contract (ooit was ik iets te laat met het aanvragen van een contract voor een nieuwe woning, en wegens winter gebruikte de ketel toch wat gas om het op 14 te houden). Dan krijg je gewoon een rekening op basis van verbruik tegen boetetarief.

Je kunt hem beter omdraaien: alles wat een netbeheerder zegt komt altijd rechtstreeks uit Het Grote Sprookjesboek, tenzij anders bewezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 25-06-2026 12:56 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Piemol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:12:
Bij mijn telefoongesprek vanmorgen zei ik tegen Liander dat zij zelf in de gaten kunnen houden dat ik geen gas verbruik aangezien zij de meterstanden kunnen uitlezen. Zij meldden mij dat zij dit niet kunnen, dat kan alleen de energieleverancier.

Is dat werkelijk zo? Ik was in de veronderstelling dat juist de netbeheerder ze uitleest, en die dan doorgeeft aan de energieleverancier.
De gasmeter is hun eigendom. Als iemand die kan uitlezen zijn zij het. De netbeheerder is ook de verantwoordelijke voor de meterstanden en correcte metingen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:01
Piemol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:17:
Zojuist met Liander gebeld in de hoop snel wat wijzer te worden. Helaas konden ze mij niet de specifieke wet noemen waarin ik verplicht ben om een gasaansluiting te hebben, dat kon ik bij de ACM opvragen. En daarmee was mijn vraag beantwoord volgens de medewerkster.

BIj de ACM heb ik een vraag gesteld via de website:


[...]
Om wat voor risico's gaat het dan?
Want dat het via mijnaansluitingen gaat vind ik persoonlijk wel logisch.

De meter zal worden weggehaald door een monteur.
En er zal een stop geplaatst worden met een geel kunststof kapje dat verzegeld is.


Daarna heb je geen meter meer, en dus ook geen "plicht" tot een engergiecontract.

EDIT:

@Brent & @Piemol
Ze hebben de algemene voorwaarden zo gemaakt dat je gewoon nooit maar dan ook nooit zelf opdracht moet geven. Dit om gasverlaters het zo moeilijk mogelijk te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 25-06-2026 13:41 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5


  • Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
FRANQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Om wat voor risico's gaat het dan?
Want dat het via mijnaansluitingen gaat vind ik persoonlijk wel logisch.

De meter zal worden weggehaald door een monteur.
En er zal een stop geplaatst worden met een geel kunststof kapje dat verzegeld is.

Daarna heb je geen meter meer, en dus ook geen "plicht" tot een engergiecontract.
Lees de kleine lettertjes maar eens...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos


  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37

  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Piemol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:12:
Bij mijn telefoongesprek vanmorgen zei ik tegen Liander dat zij zelf in de gaten kunnen houden dat ik geen gas verbruik aangezien zij de meterstanden kunnen uitlezen. Zij meldden mij dat zij dit niet kunnen, dat kan alleen de energieleverancier.

Is dat werkelijk zo? Ik was in de veronderstelling dat juist de netbeheerder ze uitleest, en die dan doorgeeft aan de energieleverancier.
Nee, voor kleinverbruik zoals bij consumenten is de regionale netbeheerder het meetbedrijf. Zij lezen dus alle standen uit en geven dit door.
Bij (groot)zakelijk kan je een ander meetbedrijf kiezen.

  • marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:19
FRANQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Om wat voor risico's gaat het dan?
Want dat het via mijnaansluitingen gaat vind ik persoonlijk wel logisch.

De meter zal worden weggehaald door een monteur.
En er zal een stop geplaatst worden met een geel kunststof kapje dat verzegeld is.


Daarna heb je geen meter meer, en dus ook geen "plicht" tot een engergiecontract.
Ze vinden dat de gasleiding van de straat tot aan de meterkast ook weg moet, en daar zit het risico. In mijn geval: een mooi aangelegde tuin, waar de leiding onder zigzagt. De uitvoerder gaf aan dit niet meer zo te kunnen herstellen en stopte met werken. Nadat de glasvezelkabel kapot was getrokken.

Schade tot nu toe: 10 dagen geen internet (bedrijf aan huis waar internet voor nodig is; thuisaccu van 48 kWh waarmee niet gehandeld kon worden, terwijl het juist een aantal zeer zonnige dagen betrof met normaal opbrengsten van minstens 60 kWh; 2 EV's die niet thuis geladen konden worden ivm pas niet uit te lezen).

We zijn een maand verder: de leiding ligt nog steeds onder de tuin, de gasaansluiting zit nog in de meterkast en Liander is er nog niet uit wat ze met de klachtafhandeling aanmoeten.
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)