• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
Den_S85 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
Vanochtend toch ineens een vervolg episode m.b.t. de op 20 maart jl. verwijderde gasaansluiting.

Rendo stuurt een factuur a 200 euro voor "tussenliggend verbruik en transportkosten in periode zonder leverancier".

In eerste instantie een belletje gepleegd, maar de debiteurenmedewerker begon gelijk te schreeuwen en bleef volhouden dat ik dit moest betalen, dat dit wettelijk verplicht was zolang ik een gasaansluiting had, het naar het incassobureau zou gaan, dat de aansluiting afgesloten zou worden etc.

Heb de beste man verteld dat ze vanmiddag nog langs mogen komen om af te sluiten, er zit namelijk niets

***members only***
Update: opgelost :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De "nul euro offerte" heb ik vorig jaar gewoon netjes ondertekend retour gestuurd, met daarop de opmerkingen dat ik geen aansprakelijkheid accepteer, geen opdrachtgever ben en enkel toestemming geef voor werkzaamheden in de meterkast en het afkoppelen van de hoofdleiding en nadrukkelijk geen toestemming geef om mijn oprit open te halen. Dat is natuurlijk een reactie die niet in lijn is met hun standaard flow, dus die hebben ze gewoon aan de kant gelegd.

Het grappige is, dat ondanks dat de gasaansluiting nu al enkele maanden geleden is afgekoppeld, de melding op mijnaansluiting.nl nog steeds de status "ontvangen" heeft. Ook daar heb ik namelijk in het opmerkingen veld aangegeven geen opdrachtgever te zijn, geen aansprakelijkheid te erkennen etc.

Wat deze reactie vanuit Rendo overigens zwart op wit bevestigd: op het moment dat het contract met de energieleverancier wordt beëindigd en daarmee dus ook de ATO, vervalt formeel de verplichting om transportkosten te betalen aan de netbeheerder. Ondanks dat de gasaansluiting pas een jaar later is verwijderd, bestaat er geen verplichting tot het betalen van transportkosten gedurende die periode :D

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:09
Wat mij in de Rendo reactie iets verward is het woord verbruik. Ik neem aan dat dat exact nul is, maar dat becijferen ze wellicht niet apart. Het gaat om de tussenliggende 'transportkosten'.

Hoe kunnen ze je antwoordformulier niet verwerkt hebben maar toch weten dat je gas-af was en ze daarom de installatie kwamen verwijderen? Zodra ze je ma.nl melding/opdracht ( :P ) hoeven ze jouw reactie niet te hebben om dat te weten, toch?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
Brent schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:46:
Wat mij in de Rendo reactie iets verward is het woord verbruik. Ik neem aan dat dat exact nul is, maar dat becijferen ze wellicht niet apart. Het gaat om de tussenliggende 'transportkosten'.

Hoe kunnen ze je antwoordformulier niet verwerkt hebben maar toch weten dat je gas-af was en ze daarom de installatie kwamen verwijderen? Zodra ze je ma.nl melding/opdracht ( :P ) hoeven ze jouw reactie niet te hebben om dat te weten, toch?
Het is gewoon zo omschreven dat het verwarrend is voor de consument. Het moet natuurlijk zo lijken dat jij als consument iets fout hebt gedaan en daardoor sneller geneigd bent maar te betalen.

Alle brieven en facturen zijn gewoon standaard templates, op de factuur voor "tussenliggend verbruik en transportkosten in periode zonder leverancier" staat ook netjes vermeld "Verbruik gas - calorisch (gecorrigeerd): 0"

In de brief die ik op 1 april 2025 heb ontvangen wordt de melding / aanvraag op mijnaansluiting.nl ook gewoon netjes vermeld. Het antwoord stond ze alleen niet aan, dus hebben ze die gewoon genegeerd in de hoop dat ik later alsnog "opdracht" zou geven en/of zou gaan betalen. Tenminste... dat vermoed ik
Den_S85 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Update: opgelost :+

***members only***

De "nul euro offerte" heb ik vorig jaar gewoon netjes ondertekend retour gestuurd, met daarop de opmerkingen dat ik geen aansprakelijkheid accepteer, geen opdrachtgever ben en enkel toestemming geef voor werkzaamheden in de meterkast en het afkoppelen van de hoofdleiding en nadrukkelijk geen toestemming geef om mijn oprit open te halen. Dat is natuurlijk een reactie die niet in lijn is met hun standaard flow, dus die hebben ze gewoon aan de kant gelegd.

Het grappige is, dat ondanks dat de gasaansluiting nu al enkele maanden geleden is afgekoppeld, de melding op mijnaansluiting.nl nog steeds de status "ontvangen" heeft. Ook daar heb ik namelijk in het opmerkingen veld aangegeven geen opdrachtgever te zijn, geen aansprakelijkheid te erkennen etc.

Wat deze reactie vanuit Rendo overigens zwart op wit bevestigd: op het moment dat het contract met de energieleverancier wordt beëindigd en daarmee dus ook de ATO, vervalt formeel de verplichting om transportkosten te betalen aan de netbeheerder. Ondanks dat de gasaansluiting pas een jaar later is verwijderd, bestaat er geen verplichting tot het betalen van transportkosten gedurende die periode :D
De grote vraag is nu alleen: in hoeverre is dit écht een fout? Is het niet simpelweg een gevolg van hoe hun systeem is ingericht, waardoor het systeem deze "foute" inrichting vaker uitvoert?

En als de procedure zo is ingericht, hoeveel mensen trappen dan in die factuur?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ivow85 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:47:
[...]

De grote vraag is nu alleen: in hoeverre is dit écht een fout? Is het niet simpelweg een gevolg van hoe hun systeem is ingericht, waardoor het systeem deze "foute" inrichting vaker uitvoert?

En als de procedure zo is ingericht, hoeveel mensen trappen dan in die factuur?
Ik zit in team Hanlon's scheermes: never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Ik denk echt dat ze hun zaakjes "gewoon" niet op orde hebben. Ze hebben een hoop nieuwe medewerkers. En ik vermoed dat de meeste mensen die ze spreken daadwerkelijk in simpele taal verteld moet worden dat ze een gascontract af moeten sluiten, omdat ze bijvoorbeeld wel degelijk gas verbruiken. Zoiets zou dan kunnen leiden tot het simpele geloof dat "iedereen een gascontract moet hebben of het op moet zeggen" (via Mijnaansluiting natuurlijk), zonder dat medewerkers de echte achterliggende regels kennen. Mensen kennen regels binnen een bedrijf vaak via-via en niet vanuit de basis (de wetgeving).

Maar goed: misschien is het toch kwaadwillendheid. Zeker weten is lastig.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:09
Hoe kan een netbeheerder anno 2026 nog geen flow voor gasverlaters hebben? Is het werkelijk zo uitzonderlijk? En waarom bestaat de mogelijkheid tot 'melding' dan via ma.nl?

Ik zie geen adequate verklaring in domheid. Ze weten het, ze hebben samen een optie via ma.nl, die uitgevoerd wordt op een manier niet congruent met de ACM instructie, en vervolgens er van alles en nogwat gebeurd dat ik er geen eenduidig proces in zie. Als dat er niet is, is het dus willekeurig, en als een willekeur vrij consistent dezelfde kant op valt, is het opzettelijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)