Lichtje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:34:
arh, waar ben ik aan begonnen. Ik heb terug gemaild dat ik een melding heb gedaan en niet een opdracht voor verwijdering en dat de enige optie is het annuleren van de melding.
Volgende stap voor is mijn rechtsbijstand inschakelen denk ik.
Ik zou even kijken en beginnen of je niet (stukken uit) onze standaardbrieven kunt gebruiken.
Productomschrijving Gas aansluiting – Melding einde gebruik (Verwijderen, Einde gebruik / Verwijderen aansluiting). U meldt dat u de gasaansluiting definitief niet meer wordt gebruikt. Enexis verwijdert later de aansluiting uit de meterkast en de aansluitleiding op uw terrein. U betaalt niets voor de verwijdering. Let op, dit kan tot een jaar duren. EAN-code: xxxxxxxxxxxxxx
De klant heeft een aanvraag ingediend voor een wegname van de gasaansluiting. Ook heeft hij geen leveringscontract meer op dit adres. Als hij de gasaansluiting niet wil laten verwijderen, ontvangt hij vanuit Enexis brieven dat hij een leveringscontract moet afsluiten, omdat er een werkende gasaansluiting zit. Hij kan niet zijn contract opzeggen en de aansluiting laten zitten.
De opdracht heb ik dan ook nog niet geannuleerd. We horen graag weer wat meneer xxxxxxxxx nu wenst; of een contract afsluiten of de aansluiting verwijderen. Andere mogelijkheden zijn er niet.
Ik zou in ieder geval reageren met dat je geen aanvraag hebt ingediend, maar een melding einde gasgebruik, zoals inderdaad ook staat op MijnAansluiting "Productomschrijving Gas aansluiting – Melding einde gebruik (Verwijderen, Einde gebruik / Verwijderen aansluiting). U meldt dat u de gasaansluiting definitief niet meer wordt gebruikt. Enexis verwijdert later de aansluiting uit de meterkast en de aansluitleiding op uw terrein. U betaalt niets voor de verwijdering. Let op, dit kan tot een jaar duren. EAN-code: xxxxxxxxxxxxxx"
(Dus precies wat ze zelf schrijven.)
Dat dit dus juist niet gelijk staat met het maken van een aanvraag, "De klant heeft een aanvraag ingediend voor een wegname van de gasaansluiting."
maar doordat Enexis dat wel zo ziet, je die aanvraag in wilt trekken, maar de melding einde gebruik blijft bestaan."De klant heeft een aanvraag ingediend voor een wegname van de gasaansluiting."
"Ook heeft hij geen leveringscontract meer op dit adres. Als hij de gasaansluiting niet wil laten verwijderen, ontvangt hij vanuit Enexis brieven dat hij een leveringscontract moet afsluiten, omdat er een werkende gasaansluiting zit. Hij kan niet zijn contract opzeggen en de aansluiting laten zitten." Dit klopt. Enexis mag als beheerder van de gasaansluiting doen en laten wat ze er mee willen, onder eigen opdracht. Enexis mag dus de zooi op komen ruimen, op afspraak en onder eigen opdracht en zonder kosten.
(Misschien nog iets dat de datum gerust mag blijven bestaan als verwijderdatum, maar dus onder opdracht van Enexis zelf. Was er wel al een datum?)
"De opdracht heb ik dan ook nog niet geannuleerd. We horen graag weer wat meneer xxxxxxxxx nu wenst; of een contract afsluiten of de aansluiting verwijderen. Andere mogelijkheden zijn er niet."
Nogmaals, ik heb geen opdracht gegeven, dus als er een opdracht van mijn kant ligt, deze annuleren.
Ik ga geen nieuw contract afsluiten.
Uw mag de aansluiting komen verwijderen, onder eigen opdracht, zonder kosten, op afspraak.
Dat is de enige wettelijke mogelijkheid zoals ik het zie.
En dan dus wat meer met wetteksten en nummers uit de standaardbrieven erbij.
En wellicht dat anderen nog wat meer kunnen helpen.
Rechtsbijstand lijkt me in deze fase nog wat voorbarig (ook zijn die vaak meer van het afkopen en niet heel kundig in deze zaken). Er worden je namelijk nog geen kosten voorgespiegeld of gedreigd met incassobureau of wat dan ook.
Als jij heel duidelijk blijft communiceren dat ze gerust de boel mogen verwijderen, maar jij geen opdrachtgever bent en ze het dus toch komen doen, het opdrachtgeverschap dan ook duidelijk bij hun ligt.
Dus blivjen zeggen, 'melding gedaan, maar geen opdrachtgever, en Enexis is welkom'.
Succes!!