WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:36
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:19:
[...]

....
(Ja van mij hoefde de gasaansluiting ook niet weg maar gezien het niet mijn eigendom is en niet voor onderhoud wil betalen kunnen ze doen wat ze willen).
"kunnen ze doen wat ze willen". Vind je (per abuis) schade toebrengen aan je pand/eigendom daar ook onder vallen? Had je eventuele schade ontstaan tijdens het verwijderen van hún eigendom met alle plezier betaalt?

Zonder de vraag of je (het betalen van) de schade preventief had kunnen voorkomen?

[ Voor 3% gewijzigd door Ruben26 op 03-06-2026 09:19 ]

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:19
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Via mijnaansluitingen wordt het zwart op wit dat de pandeigenaar vanaf wil, je moet niet willen dat de energieleverancier daar tussen gaat rommelen van de fysieke aansluiting.
Je aanname is dat je er vanaf wilt. Maar waarom zou je er vanaf willen, tenzij je gaat verbouwen en de meter zit in de weg ofzo?

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:19:
Omdat in de wet staat dat de netbeheerder verplicht jouw niet in gebruik gasaansluiting moet blijven onderhouden waar jij niet meer voor wil betalen.
Ik neem aan dat je 'jouw' hier overdrachtelijk gebruikt. Maar dit concept van 'jouw' geeft bij netbeheerders een hoop verwarring.

Een gasaansluiting is altijd eigendom van de netbeheerder. In rechtzaken is bepaald dat als de eigenaar van een pand geen belang heeft bij een gasaansluiting, die eigenaar geen verplichtingen heeft tegen over de netbeheerder, behalve dan toegangverlenen voor werkzaamheden.

Netbeheerders proberen dat om te draaien. Net doen alsof the eigenaar van een woning iets moet doen. En vooral, de algemene voorwaarden van de netbeheerder moet accepteren. Zelfs tot rare techtzaken aan toe.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-06 13:27
phicoh schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Ik neem aan dat je 'jouw' hier overdrachtelijk gebruikt. Maar dit concept van 'jouw' geeft bij netbeheerders een hoop verwarring.

Een gasaansluiting is altijd eigendom van de netbeheerder. In rechtzaken is bepaald dat als de eigenaar van een pand geen belang heeft bij een gasaansluiting, die eigenaar geen verplichtingen heeft tegen over de netbeheerder, behalve dan toegangverlenen voor werkzaamheden.

Netbeheerders proberen dat om te draaien. Net doen alsof the eigenaar van een woning iets moet doen. En vooral, de algemene voorwaarden van de netbeheerder moet accepteren. Zelfs tot rare techtzaken aan toe.
Nee ze halen enkel hun eigendom weg gezien de pandeigenaar niet meer voor betalen wil.

Waarom zou een ander voor jouw straat onderhoud moeten betalen terwijl je geen gebruik meer van maakt?

Bij gas is dat anders geregeld dan een kabeltje.

Sterker nog laat KPN zijn rotzooi maar opruimen in me kruipruimte, de 2 ongebruikte kabels waar nooit meer een dienst overheen kan wordt niet weggehaald omdat dat geen nutsbedrijf is komen ze daar mee weg.

Edit ik kap met volgen van dit topic en reageer ook niet meer, de denkwijze hier is heel vreemd.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2026 13:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:50
@mr_evil08 Als wij allen hier en de rechters het eens zijn over onze denkwijze dan is het wellicht die van jou en de netbeheerders die vreemd is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:46
Vanochtend toch ineens een vervolg episode m.b.t. de op 20 maart jl. verwijderde gasaansluiting.

Rendo stuurt een factuur a 200 euro voor "tussenliggend verbruik en transportkosten in periode zonder leverancier".

In eerste instantie een belletje gepleegd, maar de debiteurenmedewerker begon gelijk te schreeuwen en bleef volhouden dat ik dit moest betalen, dat dit wettelijk verplicht was zolang ik een gasaansluiting had, het naar het incassobureau zou gaan, dat de aansluiting afgesloten zou worden etc.

Heb de beste man verteld dat ze vanmiddag nog langs mogen komen om af te sluiten, er zit namelijk niets
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:57
@mr_evil08 je snapt de intentie van dit topic niet, ondanks dat je er al meermaals op gewezen bent. Fijn dat jouw aansluiting door de netbeheerder is verwijderd nadat jij daar via mijn aansluiting.nl een opdracht voor gegeven hebt. Maar laten we nu weer (gewoon) "onze" strijd voeren met de netbeheerders, incassoburo's cq. deurwaarders en de mensen die hier behoefte aan hebben zo goed mogelijk te ondersteunen met hun antwoorden op die prachtige sprookjes die ze verzinnen, oké?

P.S. je hoeft niet op deze post te antwoorden ;)

the older I get, the better I was...

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:18
En @Den_S85 bewijst maar weer dat je zelfs via de mijnaansluitingroute nog gezeur kunt krijgen over de ongebruikte gasaansluiting. Heel bizar.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zo zie je maar weer dat dit topic actueel blijft, gezien de netbeheerders hun werkwijze maar niet aanpassen aan de huidge regels.

Zo is een "melding" doen nog steeds niet mogelijk en gaat dit nog steeds als "opdracht" het systeem in, met bijbehorende (theoretische) risico's.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:32

bladebla

<Piéééép>

mr_evil08 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Nee ze halen enkel hun eigendom weg gezien de pandeigenaar niet meer voor betalen wil.

Waarom zou een ander voor jouw straat onderhoud moeten betalen terwijl je geen gebruik meer van maakt?

Sterker nog laat KPN zijn rotzooi maar opruimen in me kruipruimte, de 2 ongebruikte kabels waar nooit meer een dienst overheen kan wordt niet weggehaald omdat dat geen nutsbedrijf is komen ze daar mee weg.

Edit ik kap met volgen van dit topic en reageer ook niet meer, de denkwijze hier is heel vreemd.
Straatonderhoud? :S

Ik ben het met je eens als je dat bedoeld: waarom zou een ander voor onderhoud van een ongebruikte gasaansluiting moeten betalen. Dat zou heel raar zijn.
Maar als de netbeheerder vindt dat hij daar kosten aan heeft, dan kan hij in overleg onderhoud inplannen en zijn eigendommen komen verwijderen. Daar is geen opdracht via mijnaansluiting.nl voor nodig, de beheerder beheert zijn netwerk.

Wat stoort, is de manier waarop je dit topic binnenkomt. Natuurlijk mag je een andere mening hebben, en we praten hierover met elkaar. Maar dan helpt het wel om je eerst enigszins in te lezen, zodat we de eerste-ordestappen kunnen overslaan.

Dit topic loopt al jaren, en mensen hebben hier dingen voor elkaar gekregen. Er staat daarom niet voor niets expliciet in de topic warning dat “gratis via mijnaansluiting.nl” niet het punt is. Toch begon je precies daarmee, alsof je even de simpele oplossing komt brengen waar verder nog niemand aan gedacht heeft.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:36
mr_evil08 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Reageer eens op mijn vragen. Wellicht dat we dan nader tot elkaar komen.

Bij ons is de situatie nog niet zo ver dat we volledig van gas af kunnen dus ik twijfel nog tussen via die website het laten verwijderen waarbij het vanwege onze situatie zéér waarschijnlijk zonder bijkomende kosten zal zijn.

Aan de andere kant vraag ik me af, maar wat áls er toch iets kapot wordt gemaakt, ga ik dan achteraf niet mezelf afvragen "Had ik maar ervoor gekozen dat de aansluiting niet weg hoeft en het initiatief bij de netbeheerder gelegd."

Waarom is het zo lastig om dat verschil te zien? Probeer je zoals anderen hier al zeggen je eens in te lezen en in te leven hoe de wet het geregeld heeft qua verantwoordelijkheden.

[ Voor 30% gewijzigd door Ruben26 op 03-06-2026 16:16 ]

Den_S85 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
Vanochtend toch ineens een vervolg episode m.b.t. de op 20 maart jl. verwijderde gasaansluiting.

Rendo stuurt een factuur a 200 euro voor "tussenliggend verbruik en transportkosten in periode zonder leverancier".

In eerste instantie een belletje gepleegd, maar de debiteurenmedewerker begon gelijk te schreeuwen en bleef volhouden dat ik dit moest betalen, dat dit wettelijk verplicht was zolang ik een gasaansluiting had, het naar het incassobureau zou gaan, dat de aansluiting afgesloten zou worden etc.

Heb de beste man verteld dat ze vanmiddag nog langs mogen komen om af te sluiten, er zit namelijk niets

***members only***
Laat ze het maar doorzetten naar een deurwaarder. Gaat een mooie redenatie worden om die vordering te onderbouwen:

"Ja, de overeenkomst is al een jaar eerder opgezegd en er is zelfs netjes een melding aanvraag via mijnaansluiting.nl gedaan. Maar wij als netbeheerder hadden geen haast om te doen wat wij nodig vonden om alles af te ronden dus nu is men nog even een heel jaar aan kosten verschuldigd. Das toch logische edelachtbare". Volgens die redenatie zou de overeenkomst dus niet zoals in de AV staat "op ieder moment" te beëindigen zijn, maar pas als de netbeheerder daar een keer zin in heeft, mogelijk pas maanden of zelfs jaren later.

De dagvaarding zal een knap staaltje kromme redeneringen bevatten als Rendo dit doorzet.

Het is wel weer een schoolvoorbeeld van waarom dit topic na 10 jaar nog steeds volledig actueel is: Zelfs wanneer je precies doet wat de netbeheerder verlangt, wat veel meer is dan waartoe je als consument wettelijk verplicht wordt, komt de netbeheerder je nog een oor aannaaien met een onterechte factuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 03-06-2026 16:34 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:10:
[...]

:F

Het hele probleem staat dus in dit topic meermaals beschreven, waaronder in de TS en hieronder door @Ivow85 nog maar 'n keer.
Waar het mij om ging, was proberen je op een nette manier duidelijk te maken waar dit topic eigenlijk over gaat, namelijk dat netbeheerders zich niet aan de wetten en regels houden. (Zonder alleen te wijzen op de topic warning.)

Jammer dat je dan toch de discussie aan probeert te gaan dat wij problemen zien die er volgens jou niet zijn.
Dat jij geen probleem ziet in netbeheerders die zich niet aan de regels houden, wil niet zeggen dat dat geen probleem is of (voor anderen) problemen kan veroorzaken.
Ik krijg steeds meer de indruk dat @mr_evil08 helemaal niet geïnteresseerd is in de waarheid.
Hij riep ook al dat er geen topicwaarschuwing te zien zou zijn, maar als ik hem erop wijs, dan lijkt hij dat te negeren en gaat verder over andere dingen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:28
Ik heb een brief van Enexis om mijn stroommeter te vervangen.
Tussen neus en lippen door wordt staat nog de zin:
Let op: We vervangen meestal ook meteen de gasmeter. Zo hoeft u later geen extra afspraak te maken.
OK, ik lees het hier al vaker, maar ik meen dat ze het toch al druk genoeg hebben, dat de mensen die de stroommeter vervangen, andere zijn dan die de gasmeter vervangen, dus waarom zouden ze dit doen?
Ben ik in mijn geval wel benieuwd of ze dan ook gelijk de slotjes vernieuwen... (Die ondertussen ook al meer dan twee jaar hangen en dus een extreem onveilige situatie hebben gecreëerd...)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Truus01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:26:
Ik heb een brief van Enexis om mijn stroommeter te vervangen.
Tussen neus en lippen door wordt staat nog de zin:

[...]
OK, ik lees het hier al vaker, maar ik meen dat ze het toch al druk genoeg hebben, dat de mensen die de stroommeter vervangen, andere zijn dan die de gasmeter vervangen, dus waarom zouden ze dit doen?
Ben ik in mijn geval wel benieuwd of ze dan ook gelijk de slotjes vernieuwen... (Die ondertussen ook al meer dan twee jaar hangen en dus een extreem onveilige situatie hebben gecreëerd...)
@Truus01 Voor zover ik weet wordt bij het regulier vervangen van de meters steeds een combinatie (een stel, een koppel) vervangen. Ik vroeg eens of mijn gasmeter (die ik toen nog had) vervangen kon worden door zo’n klein model en kreeg toen te horen dat dan ook mijn E-meter vervangen zou worden. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan.

En dat vervangen van E- en G-meter wordt dan door een en dezelfde persoon gedaan.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31
Den_S85 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:

***members only***
Ter informatie: ik heb bij Liander ook zo'n factuur ontvangen voor de periode tussen het opzeggen via Mijnaansluiting.nl en de werkelijke verwijdering. 6 maanden vastrecht, 0 m3 verbruik -> €85. Ik heb deze telefonisch betwist. Bij mij ging dat echter heel soepel: binnen 5 minuten kon de vrouw die ik aan de lijn had vertellen dat het een fout aan hun kant betrof, en dat de factuur zou worden ingetrokken. Dat is ook gebeurd, ik heb er niets meer over gehoord.

Vervelend dat de persoon die jij gebeld had zo onbegripvol bleef. Ik vrees dat er ook een groot verschil is tussen de kennis en kunde van individuele helpdeskmedewerkers eerlijk gezegd.

• RichieB
@Den_S85 & @marcop23 Kunnen jullie m.b.t. deze rekening s.v.p. een klacht indienen bij de ACM? Er zullen namelijk mensen zijn die niet weten dat dit totale onzin is en die rekening gewoon betalen. De ACM kan de netbeheerders hierop aanspreken. Dit moet echt stoppen.

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:38
Na 10 werkdagen na opzeggen van mijn gascontract / ATO de eerste brief van Enexis binnengekregen. Staat vol insinuaties dat ik verplicht ben om een contract af te sluiten(regelmatig het woord “moeten” gebruiken) omdat ik anders problemen kan krijgen. Er staat echter geen concrete datum waarop er iets gaat gebeuren.

Afsluitend geven ze in de brief aan dat ze me niet “willen” afsluiten van energie, maar als ik geen contract heb zullen ze wel “moeten”. Valt me erg op dat ze expres “energie” gebruiken, ipv “gas”. Zou me niks verbazen dat ze dit bewust doen om zand in de ogen te strooien.

Denk dat de communicatieafdeling iets teveel The Sopranos heeft gekeken. “Het zou jammer zijn als iets zou gebeuren met je energie aansluiting…”

Mijn inhoudelijke vraag is: is dit een brief waar ik al een reactie op kan geven? Iets rondom fijn dat ze mijn opzegging van ATO hebben binnengekregen én dat ik dus niet meer onder hun algemene voorwaarden val?

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:57
RemySoeters schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:19:
Na 10 werkdagen na opzeggen van mijn gascontract / ATO de eerste brief van Enexis binnengekregen. Staat vol insinuaties dat ik verplicht ben om een contract af te sluiten(regelmatig het woord “moeten” gebruiken) omdat ik anders problemen kan krijgen. Er staat echter geen concrete datum waarop er iets gaat gebeuren.

Afsluitend geven ze in de brief aan dat ze me niet “willen” afsluiten van energie, maar als ik geen contract heb zullen ze wel “moeten”. Valt me erg op dat ze expres “energie” gebruiken, ipv “gas”. Zou me niks verbazen dat ze dit bewust doen om zand in de ogen te strooien.

Denk dat de communicatieafdeling iets teveel The Sopranos heeft gekeken. “Het zou jammer zijn als iets zou gebeuren met je energie aansluiting…”

Mijn inhoudelijke vraag is: is dit een brief waar ik al een reactie op kan geven? Iets rondom fijn dat ze mijn opzegging van ATO hebben binnengekregen én dat ik dus niet meer onder hun algemene voorwaarden val?
Je kan gewoon de Tweakers-route volgen. De voorbeeldbrieven kan je in de TS vinden.

En zéker blijven reageren!

the older I get, the better I was...

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
RemySoeters schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:19:

De standaard Enexis brief, check mijn dossier deel 1 en dan kan je het praktisch copy pasten vermoed ik.

Water-Escape

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26
RichieB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:27:
@Den_S85 & @marcop23 Kunnen jullie m.b.t. deze rekening s.v.p. een klacht indienen bij de ACM? Er zullen namelijk mensen zijn die niet weten dat dit totale onzin is en die rekening gewoon betalen. De ACM kan de netbeheerders hierop aanspreken. Dit moet echt stoppen.
In het meest recente stuk van ACM over dit onderwerp stond letterlijk dat die kosten inderdaad doorlopen tot daadwerkelijke verwijdering. Dit ook in tegenspraak tot hun eigen eerdere en nog steeds vindbare standpunt. Ik ben zeer benieuwd wat de reactie, indien gegeven, hierop is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• RichieB
@Brent Dan hebben ze dat standpunt weer herzien. Ze zeggen nu op hun website:
Geef altijd eerst aan uw netbeheerder door vanaf welke datum u de aansluiting niet meer gebruikt. Dat doet u via Mijnaansluiting.nl. Vanaf deze datum hebt u geen overeenkomst meer met uw netbeheerder. En betaalt u geen netbeheerkosten meer.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:41
Ik blijf het wel raar vinden dat 'de ACM', een partij die de belangen van de consument moet beschermen, zelf aanspoort Mijnaansluiting.nl te gebruiken.

Na opzeggen van mijn gascontract bij Zonneplan, op 25-05-2026, nog niets gehoord van Liander (nu 8 werkdagen). Spannend :)

Wel de eindafrekening van Zonneplan binnen, dat waren 6 dure kuubs :
Gas6m3€ 3,65
Energiebelasting6m3€ 4,24
Netbeheerkosten74 dagen€ 38,61
Vaste leveringskosten74 dagen€ 15,21
Totaal€ 61,71

[ Voor 67% gewijzigd door Piemol op 04-06-2026 10:10 ]

• RichieB
@Piemol De route via Mijnaansluiting.nl is tot stand gekomen in overleg met de ACM. Het feit dat je daar geen kale melding kan doen (enkel een aanvraag) komt doordat de netbeheerders de ACM voorhouden dat deze aanpassing te veel tijd en geld zou kosten. De ACM kan ze niet dwingen de website daarop aan te passen, net zoals de netbeheerders ons niet kunnen dwingen om de website te gebruiken.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:28
Kees-Jan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Je kan gewoon de Tweakers-route volgen. De voorbeeldbrieven kan je in de TS vinden.

En zéker blijven reageren!
@RemySoeters
Op de eerste brief hoef je niet per se te reageren. Die zijn ook vaakgericht 'Aan de gebruiker(s) van energie' en dreigen nog niet met kosten.

Althans, dat was in mijn geval zo en die heb ik daarom genegeerd.
De eerste waarin werd gedreigd met kosten, daar heb ik direct op gereageerd.
(Zie ook mijn dossier. Het dossier van @water_escape is recenter, komt misschien meer overeen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 04-06-2026 10:55 ]

• atlas1984
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Ik wordt gesommeerd door Coteq om nu een aansluiting te nemen anders wordt er afgesloten.

Vraag is wat te doen: Verbruik al 6 jaar lang ca 30 kuub per jaar. gasaansluiting altijd laten zitten vanwege houtstook en geen zekerheid hebben voor toekomstig hout. Deze onzekere factor heeft me dus ca 250 euro per jaar gekost. Want toch altijd voldoende hout als brandstof en nu voor 5 jaar voorraad. Nu een contract aangaan zonder gasgebruik zou mij ca 350 euro per jaar moeten kosten. Heb nu een CV-ombouwsetje voor propaan aangeschaft want dat zou natuurlijk veel goedkoper zijn.

Dus de berekening is niet zo moeilijk en de beslissing om me gratis te laten afsluiten ook niet.

Wat mij tegenhoud is het eventueel weer opnieuw aan laten sluiten over een jaar of 7-8 (ja ook deze man wordt ouder) Kan dat dan nog gezien alle gekke perikelen van de overheid en de aanwijsmogelijkheden voor gemeentes om bepaalde gebieden gasloos te maken. Op die manier zou ik het risico kunnen lopen geen aansluiting meer terug te krijgen.
Wat denken jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door atlas1984 op 04-06-2026 12:08 ]

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)