Maar wat telt als beschikbaar? Ik neem even mijn netbeheerder als voorbeeld:
1. In de tekst (ergens staat hier een screenshot) van ma.nl staat dat je akkoord gaat met 'de voorwaarden', zonder deze expliciet te benoemen, voor te leggen of linken:
:strip_exif()/f/image/1RNK0VBmf10zK1dxWdKYoyv3.png?f=user_large)
2. Kijk ik op
https://www.enexis.nl/algemene-voorwaarden dan zie ik nergens 'de voorwaarden', maar een heel rijtje, allemaal met een specifieke naam. Die niet in elk geval correspondeert met de benaming of strekking in het document. Bijv: "Voorwaarden bij het uitvoeren van werkzaamheden" brengt me bij de "Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas kleinverbruikers", en enkel omdat ik hier meelees weet ik (90% zeker) dat dit de voorwaarden zijn waaraan Exenis gebruikers van ma.nl zou houden.
Telt dit als beschikbaar?
Nog een zoektochtje (gelukkig heb ik in mijn Franse jaren geleerd _alle_ documenten _altijd_ op te slaan en voor onbepaalde tijd te bewaren

) levert op dat mijn energieleverancier een "Aansluit en Transportovereenkomst voor Elektriciteit en/of Gas" heeft benoemd en de strekking heeft samengevat (dat dit een overeenkomst is met de netbeheerder en door hun voor mij wordt aangegaan). Dit lijkt op maar is ongelijk aan het document van de netbeheerder "Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas kleinverbruikers". Het document zelf wordt daar ook niet gelinkt verder.
Is dit beschikbaar?
Zo zit de wet in elkaar. Er is geen enkele eis dat de tegenpartij accoord moet gaan met algemene voorwaarden. Het is aan de afnemer om eerst onderzoek te doen en dan pas in te stemmen met de overeenkomst. Dus als de algemene voorwaarden er niet zijn, dan doe je het toch gewoon niet.
Zeker

Er wordt juist wel verwacht dat elke consument actief navraag gaat doen. Zo zit de wet in elkaar.
Is die verwachting onbeperkt? Je ziet neem ik aan de mogelijkheden van de netbeheerder hier de randen van misleiding op te zoeken of zelfs te overschrijden. Is daar niet ook bescherming tegen, en daarmee tegenwicht in wat verwacht mag worden?
Er is ook een soort van algemene voorwaarden oorlog. Althans, tussen bedrijven. Dus bedrijven vragen om een offerte en stellen in die vraag al dat hun algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Die willen zich indekken, dat snap ik.
In het algemeen geldt bij een overeenkomst wat bij beide partijen bekend is of bekend had moeten zijn. Je kan dus niet achteraf iets veranderen of inbrengen.
Dus de partij moet ten alle tijden expliciet benoemen dat er voorwaarden zijn? (ik laat even liggen of ze getoont dan wel gelinkt worden.) Anders kunnen ze niet gelden? Dus als ik in de aanvraag een verwijzing naar mijn voorwaarden achterlaat (helaas is er geen open tekst veld, toch?), en ik heb die voorwaarden, dan is dat ook geldig?
Leuker of gemakkelijker kan ik het niet maken.
Snap ik en ik waardeer je input. Ik probeer alleen te begrijpen of partijen wel zoveel ruimte hebben om onduidelijkheid of misleiding in te bouwen als nu lijkt. Want dat zul je met me eens zijn, dat zoals jij het voorstelt er heel veel ruimte daartoe is?
Hoe verhoud zich tot die consumentenbescherming, en het feit dat netbeheerder geen gewone commerciële partij is, maar een monopolist?