• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:43
@kjb6 Ze geven duidelijk (weer) geen antwoord op je vraag. Je kan overwegen er nu een formele klacht van te maken. Ergens moet er bij Liander toch iemand zijn die uit kan leggen waarom ze dit doen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02 21:48
Dank alleen hierboven. Heb m iets ingekort opgestuurd (details komen wel als het nodig is) als klacht bij Enexis (hun eigen telnr ingevuld).
Ik dien een klacht in over het onaangekondigde bezoek van twee van uw medewerkers op 21 januari op xxx. Deze heren stelden zich niet met naam voor, legitimeerden zich ook niet anderszins, slechts dat ze van Enexis waren (en ze reden in een Enexis auto). 1 man zweeg het hele gesprek. De man die sprak probeerde mij meermaals een keuze ter plekke te laten maken over de gas aansluiting, iets waartoe ik niet verplicht ben, en al zeker niet zo onder druk gezet terplekke aan de deur. De man dreigde met deurwaarders, inbreken van de deur en politie als ik niet terplekke koos. De medewerker had het over kosten en allerlei details, maar wilde deze niet noemen, en wilde mij niets laten zien van de tablet die hij bij zich had, noch mij een papieren versie van hetgeen hij beoogde. Hij noemde dit de gangbare procedures, terwijl mij in het mail contact daar helemaal niets over gezegd is. Bovendien loog de medewerker over telefooncontact; dat heb ik nooit met Enexis gehad.

Wanneer er onaangekondigd aan de deur met deurwaarders, deuren openbreken en politie wordt gedreigd, begrijpt u dat wij nogal van slag waren en nog steeds zijn. Wij reageren nu geschrokken op elke deur die we horen slaan en elke deurbel die we horen. Dit is geen acceptabele gang van zaken. Graag laat u weten wat u wilt, of u iets wilt, en dan maakt u een afspraak en geef ik u toegang conform de wet. En als u niets wilt, laat u zulke hoogst onaangename bezoekjes achterwege.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-02 09:22
kjb6 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Ik heb de reactie van Liander toegevoegd. Dacht ik er naar had verwezen, maar dat was niet het geval.

Op mijn reactie vervolgens het volgende gekregen, wat moet ik hier nu mee 8)7

[...]
Lijkt wel een AI gegenereerd antwoord.

• kjb6
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-02 12:44
Brent schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:11:
Dank alleen hierboven. Heb m iets ingekort opgestuurd (details komen wel als het nodig is) als klacht bij Enexis (hun eigen telnr ingevuld).

[...]
Ik ben erg benieuwd naar de reactie hierop van Enexis.
Truus01 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Lijkt wel een AI gegenereerd antwoord.
Hm, nu je het zegt. Ik heb dat nog toegevoegd aan het concept. Zal wel niet veel toevoegen maar het kenmerkt wel de service, naast drie keer dezelfde vraag moeten stellen zonder een inhoudelijk antwoord. De laatste email was trouwens weer van een andere klantenservice medewerker.
Hallo xxx,

Dit is nog steeds geen antwoord op mijn vraag en lijkt een gegenereerd antwoord te zijn door AI. Ik heb tweemaal geprobeerd uit te leggen wat er aan de hand is en waarop ik een antwoord wil hebben. Daarbij zijn er bronnen aangeleverd wat, naar mijn idee, de rechten en plichten zijn van zowel de consument als de netbeheerder, ook hierop wordt niet ingegaan aangaande mijn vraag. Ik zal dan ook een klacht indienen met verwijzing naar het ticketnummer wat in het onderwerp van deze correspondentie staat.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

kjb6

• kjb6
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-02 12:44
Ik heb de email vestuurd met daarin dat ik een klacht indien. Mijn vraag is of het duidelijk is wat wordt bedoeld, het formulier is beperkt wat het aantal tekens betreft.
Geachte heer/mevrouw,

Op 18-01-2026 heb ik een formulier ingevuld met daarin een vraag over het uitlezen van de slimme meter, betreffend ticketnummer 936011. Hierop krijg ik geen inhoudelijk antwoord. Een reactie van mijn kant is bijgevoegd als bijlage met daarin de uiteenzetting van het gebeurde en de rechten en plichten van zowel de consument als de netbeheerder, en mijn vraag waarom Liander dit doet of heeft gedaan.

Ik verwacht van u dat deze doorneemt en mij vervolgens een inhoudelijk antwoord geeft.
Ik stuur deze email welke ik eerder heb gestuurd mee als bijlage:
Hallo xxx,

Bedankt voor uw email. In het formulier is duidelijk aangegeven dat er gas- en elektriciteitsstanden zijn uitgelezen. Wat u aangeeft zijn meterstatussen en geen meterstanden.

Ik de link meegestuurd waarin wordt beschreven wat en wanneer er wel mag worden uitgelezen na toestemming: https://www.rijksoverheid...oord/slimme-meter-privacy. Buiten het feit dat dit zonder toestemming is gebeurd, is de frequentie van uitlezen ook vele malen vaker geweest dan volgens de Rijksoverheid is toegestaan.

Netbeheer Nederland heeft een document gepubliceerd waarin goedgekeurde usecases staan beschreven, zie hier https://www.netbeheernederland.nl/Goedgekeurde_use_cases. Usecase 15 beschrijft dat in het geval van contractloosheid elke 5 dagen de meter wordt uitgelezen wanneer er geen actief contract is maar wél verbruik. Ook in dit geval houdt Liander zich niet aan de regels aangaande uitlezen van meters. Het feit dat er geen verbruik is, kan ik nog inkomen los van het feit of het wel of niet mag. De frequentie van uitlezen is daarentegen te hoog.

In beide gevallen lijkt Liander zich niet aan de regels te houden. Er is een elektriciteitscontract aanwezig, dus de meter mag alleen van afstand worden uitgelezen met toestemming. De gasmeter, omdat er geen contract aanwezig is, mag maximaal eens per 5 dagen worden uitgelezen.

Daarom wil ik u nogmaals vragen wat de reden hiervoor is. Zoals ook aangegeven in het formulier is de frequentie en het aantal uitlezingen naar mijn idee dossieropbouw en geen controle op de werking van de beide meters.

Met vriendelijke groet,

kjb6

• Brent
Brent schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:11:

[...]
En de reactie:
U heeft een klacht ingediend voor uw adres xxx. U geeft aan dat er 2 collega's onaangekondigd bij u op bezoek zijn geweest op 21 januari. U wilt graag weten waarom wij langs zijn geweest en dat er een afspraak gemaakt moet worden. Ik begrijp best dat het dan schrikken is. In deze e-mail geef ik u uitleg over hoe ik uw klacht afhandel.

Mijn collega's zijn bij u op bezoek geweest, omdat er geen contract is afgesloten voor de gasaansluiting. Ook is er geen verwijdering van de gasaansluiting aangevraagd op mijnaansluiting.nl. Ik zie dat u hierover al contact met mijn collega's van de klantenservice heeft gehad. Mocht u verder toch nog vragen hebben dan wil ik u verzoeken om contact op te nemen met de Klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00 bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur. Mijn collega kan u dan verder helpen.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd en wens u nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,
Het bekende nergens-op-in-gaan... Ik denk dat ik dit maar terug stuur:
Wat schrikken is, is de onacceptabele intimidatie die uw medewerker aan de dag legde. Over dat hij ter plekke mij een keuze wil afdwingen, terwijl we daarover uitgebreid een mailwisseling hebben gehad (dat ik weldegelijk extra (risico op) kosten ga krijgen zonder aanvullende afspraken), en dat Enexis steeds mijnaansluiting.nl altijd als een optie heeft omschreven.

Op 20 januari heb ik u de samenvatting van het voorgaande gemaild, over waarom wij geen gas contract meer hebben (melding einde gebruik heb ik op uw eerste schrijven meteen gedaan, zie mail 12 november 2025). Als u denkt dat hier iets onjuist aan is, of u toch ergens op in wil gaan, laat u het vooral weten.

Ik communiceer uitsluitend per email. Ik heb verder geen vragen, behalve dat indien u deze heeft, u deze eens duidelijk mag stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 28-01-2026 16:29 ]

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47
Ik zou hem en scherper stellen en met meer afstand. Ja, het doet wat met je, maar dat hoef je hen niet te laten weten.

Even een poging voor een reactie, ben zelf niet juridisch onderlegd, dus goed om hem nog even te laten checken door anderen (op dit forum).
Dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u vindt dat het toegestaan is om onaangekondigd langs te komen en onwaarheden te vertellen, danwel werkzaamheden uit te voeren, indien er geen contract is voor een ongebruikte gasaansluiting. Eerder heb ik aangegeven alleen schriftelijk te willen communiceren, ik verzoek u daar gehoor aan te geven.

Het wel of niet hebben van een contract voor een ongebruikte gasaansluiting, geeft u niet het recht de wet te overtreden. Ik wil u er nogmaals op wijzen dat Liander is gehouden om voor werkzaamheden minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak met mij te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Door onaangekondigd op de stoep te staan met het verzoek om werkzaamheden uit te voeren overtreedt u de wet. Tevens doet u een poging mij onrechtmatig een contract in de schoenen te schuiven, door mij een keuze te laten maken over wat voor afsluiting ik zou wensen. Ik heb helemaal geen wensen, het staat u vrij om de aansluiting te laten zitten, danwel te laten verwijderen, danwel ander onderhoud te plegen. Het initiatief daarvoor ligt bij u, vindt ook de kantonrechter [..]. U bent van harte welkom, mits u tijdig een afspraak maakt.

Ik ben niet gediend van dit gedrag en verwacht excuses. Daarnaast verzoek ik u om zich in vervolg aan de wet te houden.

• Brent
Kijk, daarom kom ik hier. Het is zeker zo dat het inmiddels op een verkeerd plekje in mijn hoofd is komen te zitten... Dank @Het_Eendje

Paar kleine edits (ze mogen zonder contact werkzaamheden verrichten, maar niet opdrachten daartoe los proberen te peuteren). Zal m zo sturen:
Dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u vindt dat het toegestaan is om onaangekondigd langs te komen en onwaarheden te vertellen, danwel opdrachten voor werkzaamheden los te krijgen, indien er geen contract is voor een ongebruikte gasaansluiting. Eerder heb ik aangegeven alleen schriftelijk te willen communiceren, ik verzoek u daar gehoor aan te geven.

Het wel of niet hebben van een contract voor een ongebruikte gasaansluiting, geeft u niet het recht de wet te overtreden. Ik wil u er nogmaals op wijzen dat Enexis is gehouden om voor werkzaamheden minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak met mij te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Door onaangekondigd op de stoep te staan met het verzoek om een opdracht af te geven overtreedt u de wet. Tevens doet u een poging mij onrechtmatig een contract in de schoenen te schuiven, door mij een keuze te laten maken over wat voor afsluiting ik zou wensen. Ik heb helemaal geen wensen, het staat u vrij om de aansluiting te laten zitten, danwel te laten verwijderen, danwel ander onderhoud te plegen. Het initiatief daarvoor ligt bij u, vindt ook de kantonrechter [ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774]. U bent van harte welkom, mits u tijdig een afspraak maakt.

Ik ben niet gediend van dit gedrag. Daarnaast verzoek ik u om zich in vervolg aan de wet te houden.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:12
Wat ik eigenlijk nog mis is een normale reactie op jouw klacht. Je dient een klacht in maar gaan hier niet op in, ze negeren hem gewoon. Er is toch een klachten procedure waar ze zich aan moeten houden en zoniet kun je naar klachtencommissie stappen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

corsat schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:51:
Wat ik eigenlijk nog mis is een normale reactie op jouw klacht. Je dient een klacht in maar gaan hier niet op in, ze negeren hem gewoon. Er is toch een klachten procedure waar ze zich aan moeten houden en zoniet kun je naar klachtencommissie stappen.
Je kunt naar een klachtencommissie stappen om iets te bereiken, maar dat ontbreekt hier?
Er is ook geen sanctie op het niet reageren…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02:10
Nou vandaag is het gebeurd.
Na een vrij kort traject. September gc opgezegd ,brief coteq gehad binnen 2dagen en na korte mail wisseling via mijn aansluiting de aanvraag gedaan en nu mooi wat ruimte in de mk erbij voor de nas ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJWYewyid_Ak4zvXcof0wefpzow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8Fm9prOGU0DaOElyDwOTyFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 11:23
Ik heb zojuist een brief gekregen van Enexis, dat er geen contract is en of ik zo snel mogelijk een contract wil afsluiten.

hier kan denk ik nu de standaard voorbeeldbrief voor verzonden worden:
L.S. / Geachte heer/mevrouw …

Ik ontving op ##-##-20## een brief van u op mijn adres (kenmerk: ######), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per ##-##-20## opgezegd bij <<naam laatste energieleverancier voor gas>>. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik <<naam laatste energieleverancier voor gas>> gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij <<naam netbeheerder>> , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Maar er staat geen email in de mail. Waar stuur ik nu een antwoord naar toe, ze willen geen antwoord, ze willen een contract :).

Water-Escape

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@water_escape Desnoods via het contactformulier. Die is max 1500 karakters, maar heeft wel de mogelijkheid om een bijlage bij te voegen.
https://www.enexis.nl/service-en-contact/contact-opnemen
@water_escape "en daarom ook schade en het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren."

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Brent
water_escape schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:16:
Ik heb zojuist een brief gekregen van Enexis, dat er geen contract is en of ik zo snel mogelijk een contract wil afsluiten.

hier kan denk ik nu de standaard voorbeeldbrief voor verzonden worden:

[...]

Maar er staat geen email in de mail. Waar stuur ik nu een antwoord naar toe, ze willen geen antwoord, ze willen een contract :).
Via t contact formulier inderdaad. Ben benieuwd hoe het zal gaan voor je, succes!

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:29
crazyjopje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:12:
Na een vrij kort traject. September gc opgezegd ,brief coteq gehad binnen 2dagen en na korte mail wisseling via mijn aansluiting de aanvraag gedaan en nu mooi wat ruimte in de mk erbij voor de nas ofzo.
[Afbeelding]
Gaaf!

Hoe is dit verlopen, heb je via mail afspraken kunnen maken die afwijken van de mijnaansluiting voorwaarden?Of heb je de officiele route genomen?

En hoe zijn de werkzaamheden verlopen, alles uit de grond of afgesloten/afgedopt aan de hoofdleiding en een deel laten zitten?

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02:10
KoffieMok schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Gaaf!

Hoe is dit verlopen, heb je via mail afspraken kunnen maken die afwijken van de mijnaansluiting voorwaarden?Of heb je de officiele route genomen?

En hoe zijn de werkzaamheden verlopen, alles uit de grond of afgesloten/afgedopt aan de hoofdleiding en een deel laten zitten?
De werkzaamheden gingen vlot.. enkel lag dd leiding goede halve meter dieper dan verwacht naar krap 2uur waren ze weer weg en zat de stoep ook weer netjes dicht.

Ik heb idd van coteq een mail gehad over de aansprakelijkheid ed na de opdracht. Zie screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A9FUMekhIVMvNyZc44opXPT7hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtKQBVxIPtSGpjZD17Giarhe.jpg?f=fotoalbum_large

En hier was de situatie zo dat de leiding in de stoep na ca 1,5 meter tuin recht voor de gevel doorgang in mantelbuis dus ...vind het niet zo spannend, dus na die reactie van de netbeheerder vond ik het wel prima...
Choose your battles 😉

[ Voor 10% gewijzigd door crazyjopje op 30-01-2026 14:20 . Reden: Kleine aanvulling ter verduidelijking ]

Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!

• Brent
Voorwaarden bij het doen van een opdracht zijn duidelijk, dat jij zo aanvullende afspraken op papier hebt kunnen krijgen maakt alle verschil. Mooi dat het je lukte, het blijft een crapshoot lijkt het.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:25
De eerste zin bovenaan de screenshot is al misleidend, op zijn best: de kostenplicht stopt óók door een melding op een andere manier. Sterker nog, die stopt door het niet hebben van een contract.

En ik weet niet wat ze bedoelen met "het niet verwijderen van obstakels" maar het klinkt alsof ze je gewoon een rekening mogen sturen als jij nog tegels op je oprit hebt liggen. Dat ze dat normaalgesproken niet doen is een tweede maar voor een zwartopwit-garantie vind ik dit vrij matig. Maar fijn dat het goed gegaan is!

• water_escape
Hoe kan ik mijn post met het dossier aanpassen? Ik kan geen edit meer doen zie ik.

Water-Escape

• RichieB
@water_escape Lees de TS en zoek op "Dossier permanent laten unlocken":
NB: Dossier permanent laten unlocken: Als je je dossier naderhand wil aanpassen en actualiseren is het nodig om je bestaande bericht aan te passen. Hiervoor moet je tegenwoordig bij Tweakers (op een eenvoudige manier) een unlock aanvragen. Maak een topicreport op je eigen post aan en geef aan dat je graag een editunlock wil. Een moderator zal dan na overweging je post permanent voor je unlocken.

• water_escape
Enexis is snel,

- Brief ontvangen
- Antwoord verzonden:
Ik ontving op 31-01-2026 een brief van u op mijn adres (kenmerk: xxx) waarin u de
‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de
brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders
genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 15-01-
2026 opgezegd bij Energiek. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Energiek gemachtigd om
namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis , conform Artikel
3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor
kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen
te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde
artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in
ieder geval beëindigd.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te
verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter
(ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook
schade en het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Nu ontving ik deze mail als antwoord:
Beste,

U heeft ons een e-mail gestuurd over <adres>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag en toelichting betreffende de ontvangen brief over het ontbreken van een energieleverancier voor de gasaansluiting, en uw melding dat u het contract per 15-01-2026 heeft opgezegd, inclusief de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst (ATO).

Op basis van de geldende wet- en regelgeving mogen gasaansluitingen niet onbeheerd en ongebruikt actief blijven. Dit is vanuit veiligheidsoverwegingen verplicht gesteld: een ongebruikte gasaansluiting kan risico’s op schade of gaslekkage veroorzaken. Daarom is na beëindiging van het leveringscontract én de ATO de reguliere procedure dat de gasaansluiting volledig wordt verwijderd.

Als u geen gebruik meer maakt van gas, kunt u via www.mijnaansluiting.nl een kosteloze melding ‘einde gebruik’ indienen (“Gas aansluiting – Melding einde gebruik”). Wij nemen vervolgens contact met u op zodra wij de werkzaamheden inplannen. Hiervoor worden vanuit Enexis, bij een juiste melding, geen kosten in rekening gebracht. Na de verwijdering vervallen vanzelf alle verplichtingen op het gebied van netwerk- en aansluitkosten.

Zolang de gasaansluiting nog aanwezig is, zijn wij vanuit onze wettelijke taak verplicht op enig moment werkzaamheden te verrichten om de aansluiting te verwijderen. U hoeft hiervoor geen extra opdracht te geven; uw toestemming is met uw melding en opzegging afdoende.

Ik hoop dat ik u op deze manier voldoende heb geïnformeerd.
Wat doe ik hier nu mee ? Waar staat die laatste alinea voor?

Water-Escape

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
crazyjopje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:12:
Bij ons was het ook zo gepiept, zonder gezeur. En inderdaad na het weghalen van de gasmeter ruimte voor wat anders.

• Brent
water_escape schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:57:

Allereerst mag je je gelukkig prijzen met die laatste alinea! Je hebt de melding gedaan met je mail. Ik zie nu dat je hem echter ook kunt opvatten als: melding via ma.nl. Ik zou dus mailen dat je per vorige mail de melding hebt gedaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Brent op 02-02-2026 15:21 ]

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01:20
water_escape schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:57:
Enexis is snel,

- Brief ontvangen
- Antwoord verzonden:

[...]

Nu ontving ik deze mail als antwoord:

[...]

Standaard verhaal. Ik heb ze toen gebeld met de melding dat ik voorwaarden van een site ga accepteren voor deze aanvraag. Dat moest, toen iig nog wel op de sit. De medewerker van Liander gaf aan dat wel voor mij te doen. Ik zei prima dat het initiatief bij jullie ligt. In de standaard communicatie zullen ze brieven/email of wat dan ook sturen waarin ze weer schrijven "Uw opdracht" of "Uw aanvraag". Daar heb ik toen ook op gereageerd, nee het is niet mijn aanvraag het is die van jullie.

oh wacht: laatste aline van je comment. Blijkbaar ben je klaar. Ze komen een keer onaangekondigd langs zo lees ik het. Nouja hopelijk ben je thuis. Anders sluiten ze je van de straatkant af en klaar? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Keyb op 02-02-2026 16:19 ]

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:55
Zouden ze het eindelijk begrepen hebben?
Ik ben bang van niet maar men mag hopen.
Keyb schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Standaard verhaal. Ik heb ze toen gebeld met de melding dat ik voorwaarden van een site ga accepteren voor deze aanvraag. Dat moest, toen iig nog wel op de sit. De medewerker van Liander gaf aan dat wel voor mij te doen. Ik zei prima dat het initiatief bij jullie ligt. In de standaard communicatie zullen ze brieven/email of wat dan ook sturen waarin ze weer schrijven "Uw opdracht" of "Uw aanvraag". Daar heb ik toen ook op gereageerd, nee het is niet mijn aanvraag het is die van jullie.

oh wacht: laatste aline van je comment. Blijkbaar ben je klaar. Ze komen een keer onaangekondigd langs zo lees ik het. Nouja hopelijk ben je thuis. Anders sluiten ze je van de straatkant af en klaar? :)

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Keyb schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Zo lees ik het niet. Ze verwijzen met 'uw melding' naar de voorgaande alinea, waarin ze oproepen naar het doen van de melding via mijnaansluiting.
Dus ik zou niet juichen...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Hiervoor worden vanuit Enexis, bij een juiste melding, geen kosten in rekening gebracht.
En dit is weer een vals dreigement. Waarom definiëren zij wat een juiste melding is? Laat me raden: via ma.nl, met akkoord gaan op hun voorwaarden.
In plaats van de wettelijke manier, via het opzeggen van de ATO via je energieleverancier.

Nee, ik lees hier niets nieuws of positiefs in.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• water_escape
MisterMailman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:20:
[...]

En dit is weer een vals dreigement. Waarom definiëren zij wat een juiste melding is? Laat me raden: via ma.nl, met akkoord gaan op hun voorwaarden.
In plaats van de wettelijke manier, via het opzeggen van de ATO via je energieleverancier.

Nee, ik lees hier niets nieuws of positiefs in.
Nee ik ook niet. Maar ik zie ook geen optie van een standaard brief dat gebruikt kan worden als antwoord. Dus ben benieuwd of iemand hier een voorbeeld heeft dat gebruikt is op deze mail.

Zoiets?
Geachte heer/mevrouw,

Dank voor uw reactie.

Ter verduidelijking bevestig ik dat het leveringscontract voor gas per 15-01-2026 is beëindigd en dat, conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (2013), de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) door mijn leverancier namens mij is opgezegd. Tien werkdagen na deze datum is de ATO derhalve beëindigd.

Ik neem kennis van uw verwijzing naar de meldingsprocedure via mijnaansluiting.nl. Aangezien de ATO reeds is beëindigd, zie ik geen aanleiding om aanvullend een melding te doen. De beëindiging van de overeenkomst is immers reeds rechtsgeldig tot stand gekomen.

Ik betwist niet dat u vanuit uw wettelijke taak werkzaamheden kunt verrichten na beëindiging van de ATO. Wel herhaal ik dat eventuele werkzaamheden uitsluitend op afspraak kunnen plaatsvinden. Ik verleen geen opdracht voor werkzaamheden en accepteer geen schade of kosten die hieruit voortvloeien.

Indien u voornemens bent werkzaamheden te plannen, verzoek ik u hierover eerst contact met mij op te nemen zodat concrete afspraken kunnen worden gemaakt.

[ Voor 49% gewijzigd door water_escape op 03-02-2026 09:04 ]

Water-Escape

• Brent
Gisteren telefonisch contact gehad met de politie. Bevestigd dat zijn geen rol spelen in civiele zaken zoals deze (dus, ze gaan niet voor Enexis deuren opbreken). Ze vonden dit ook allemaal erg vreemd, en hebben een aantekening gemaakt. Belt Enexis nog eens aan met een vergelijkbare actie, gaan ze met me kijken of het tijd wordt voor een volgende stap (PV wegens lastigvallen oid).

• Brent
Zie net dat ook Enexis weer terugmailde gisteren:
Dank voor onderstaand bericht. Ik begrijp dat het vervelend is dat onze monteurs onaangekondigd langs zijn gekomen. Ik begrijp dat u wilt dat wij van tevoren aankondigen dat wij komen afsluiten. In deze e-mail staat waarom wij bij een afsluiting van de aansluiting wel onaangekondigd langs mogen komen.

Artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB
Bovenstaand artikel is een bepaling dat de netbeheerder 5 werkdagen vooraf een afspraak maakt voor inpandige werkzaamheden. Inpandige werkzaamheden zijn werkzaamheden binnen het pand waarvoor fysieke toegang nodig is zoals meterwissels, onderhoud, herstel en technische aanpassingen. Afsluiting van de gasaansluiting valt niet onder inpandige werkzaamheden maar onder veiligheids- of contractgerelateerde werkzaamheden. Het bezoek dat onze monteurs aflegden valt onder afsluiting van de gasafsluiting omdat er geen contract aanwezig is. Deze werkzaamheden mogen onverwijld worden uitgevoerd en vallen niet onder een vaste afspraaktermijn. Enexis Netbeheer heeft hierbij niet de wet overtreden.

ECLI:NL:RBGEL:2021:774
Deze uitspraak heeft te maken met kosten bij een verwijdering van de gasaansluiting en niet met een afsluiting van de gasaansluiting.

ECLI:NL:RBNNE:2020:2734
Ook deze uitspraak heeft te maken met de verwijdering van de gasaansluiting en niet met een afsluiting van de gasaansluiting. De gasaansluiting verwijderen wij kosteloos als u een melding heeft gedaan op www.mijnaansluiting.nl.

Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag.

Vragen
Als u nog vragen heeft kunt u mij telefonisch bereiken op werkdagen tussen 8.00 uur en 17.00 uur op telefoonnummer 088 857 03 19. Indien ik niet aanwezig ben zal een collega van mij u te woord staan. E-mailen kan natuurlijk ook door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Bijzonder. Ik zal terugmailen dat ze niet kwamen afsluiten, maar een opdracht kwamen lospeuteren.
Uw collega's kwamen niet aan de deur omdat zij iets wilden afsluiten, maar om mij een keuze terplekke te laten maken. Op het filmpje kunt u duidelijk zien dat ik meermaals zeg dat de medewerkers mogen doen wat ze zelf willen, maar dat ik niets wil. Ik ga niet over uw infrastructuur. Daarop kreeg ik alleen maar ontwijkende reacties. Toen ik probeerde te achterhalen wat men dan precies verstond "afsluiting" waartoe ik die opdracht zou moeten afgeven, werden er vluchtig opties genoemd (binnen of in de straat), en werd er verwezen naar kosten die de medewerker niet wilde specificeren of tonen toen ik daar expliciet naar vroeg. Mij werd niet duidelijk of er bij gebroken wordt bijvoorbeeld. Zoals u in mijn mailcorrespondentie kunt lezen: ik heb waarschijnlijk ingemetselde gasleidingen, en ik probeer me dure reparaties te besparen.

U mail vat de mondelinge mededelingen van uw medewerker aan de deur dus onjuist samen, en op geen moment is mij duidelijk gemaakt waar de medewerker nu precies wilde dat ik opdracht toe ging geven.

[ Voor 21% gewijzigd door Brent op 03-02-2026 09:27 ]

• RichieB
@Brent Prima antwoord. Ik heb de laatste paar zinnen herschreven:
Zoals u in mijn mailcorrespondentie kunt lezen: ik heb waarschijnlijk ingemetselde gasleidingen en ben niet verantwoordelijk voor het herstellen van eventuele schade aan het metselwerk.

Uw mail vat de mondelinge mededelingen van uw medewerker aan de deur dus onjuist samen. Op geen moment is mij duidelijk gemaakt wat de medewerker nu precies wilde en waar ik (volgens hem) opdracht voor moest geven.

Ik nodig u nogmaals uit om een afspraak te maken om, indien u dan nodig acht, onderhoud te plegen aan uw apparatuur in mijn woning. Zonder afspraak zal ik uw medewerkers niet binnen laten.

[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 03-02-2026 09:39 ]

• Het_Eendje
Ik zou even weer puntsgewijs de argumenten weerleggen. In de reactie wordt alleen gesproken over jurisprudentie die niet zou gelden, maar zij geven geen grondslag voor waarom zij wel onaangekondigd zouden mogen binnentreden zonder afspraak te maken. Dat is wat mij betreft het eerste waar je ze naar moet vragen.

Ze stellen dat afsluiten van de meter geen inpandige werkzaamheden zijn, laat ze dat maar aanwijzen. Want als ik iets weet is dat hun gasmeter binnen jouw muren staat.

Daarna kun je, met de conclusie in de hand dat ze daar onrechtmatig stonden, je beklagen over de manier waarop.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Is inmiddels ook een referentienummer beschikbaar voor de overwinning van @Ecowoman ?

Ik vind 'm nog niet terug via de TS - TS #jurisprudentie

[@Bram-Bos]

• water_escape
water_escape schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Nee ik ook niet. Maar ik zie ook geen optie van een standaard brief dat gebruikt kan worden als antwoord. Dus ben benieuwd of iemand hier een voorbeeld heeft dat gebruikt is op deze mail.

Zoiets?

[...]
Dit antwoord verzonden en even het dossier geupdate : water_escape in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

Water-Escape

• RichieB
Gwaihir schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:47:
Is inmiddels ook een referentienummer beschikbaar voor de overwinning van @Ecowoman ?
Jazeker, die staat hier genoemd: Truus01 in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"
Ik vind 'm nog niet terug via de TS - TS #jurisprudentie
Daar zou hij inderdaad aan toe moeten worden gevoegd.

• Gwaihir
  • Niet online
Het volgende hoofdstuk:
Gwaihir schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:51:
Inmiddels vijf jaar gasloos. [..]

Destijds een automatische bevestiging van Stedin die vermeldde dat ik desgewenst kon mailen met FM_Veiliggasloos@.. Maar 'ns gedaan dus. Krijg ik net dit terug:

[...]

:?

[Niet heel praktisch of medewerkend, maar wel een heldere ontvangstbevestiging, toch?]
Ik kreeg van een mede tweaker nog een ander mailadres. Dát adres heeft keurig gereageerd: er was niets te vinden, stuurt u s.v.p. de meterkast foto's opnieuw. Dat heb ik gedaan, begin januari. Vanochtend terugkoppeling dat het is doorgezet naar de afdeling die de juiste aanvraag zal inleggen in de systemen.

En net werd ik gebeld: wilde me even bijpraten over de verwijdering. Er moet een vergunning voor aangevraagd worden bij de gemeente (i.v.m. wat er open moet). Met die in de hand neemt een uitvoerder contact op. Schatting: over pakweg vijf maanden.

Ik schrok ervan dat ik gebeld werd. Gezien hoe dat zoal lijkt te verlopen had ik geen telefoonnummer doorgegeven. Ik ben ook niet goed in dergelijke gesprekken als ze.. zeg maar de kant op gaan zoals bij @Brent aan de deur. Dat nummer hadden ze dan vermoedelijk van de energieleverancier. (Gosh! Die communiceren toch ook :).)* Maar, het gesprek was zeer netjes, geen enkel gedoe, gewoon zakelijk richting een verwijdering. Ik vroeg 'm even via email te bevestigen en ook die is al binnen, simpel kort en zakelijk.

Tot dusverre lijkt mijn 'doe rustig aan' aanpak prima uit te pakken :*) .

*Edit: dit zei hij wel, maar klopt waarschijnlijk toch niet. Zie m'n volgende post.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:25
Grappig, als ze echt wat van je willen, weten ze dus ineens prima wie "de bewoner(s) van dit adres" zijn

• Gwaihir
  • Niet online
Compuchip87 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:17:
Grappig, als ze echt wat van je willen, weten ze dus ineens prima wie "de bewoner(s) van dit adres" zijn
Dat bleken ze sowieso al te weten; toen ik onlangs belde - over iets anders - trokken ze er uitgebreid gegevens bij (vanuit de PV-melding. Oh.. wellicht stond daar wél het telefoonnummer..) Dus maar gek hoe ze naar 'bewoners van' grijpen.

• Brent
Gwaihir schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:13:

Tot dusverre lijkt mijn 'doe rustig aan' aanpak prima uit te pakken :*) .
Dat moet zeker je prio zijn, sowieso, maar zeker als je dit soort gesprekken lastig vind. Als je je laat opfokken loop je risico verkeerde dingen te zeggen, en ga je minder goed opletten (wat al lastig is tijdens een lastig gesprek).

• Gwaihir
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:33:
Dat moet zeker je prio zijn, sowieso, maar zeker als je dit soort gesprekken lastig vind. Als je je laat opfokken loop je risico verkeerde dingen te zeggen, en ga je minder goed opletten (wat al lastig is tijdens een lastig gesprek).
Daarmee bedoelde ik wat anders; dat ik niet het gevecht aangegaan ben maar zo minimaal mogelijk heb meegewerkt en vervolgens heb afgewacht. Totdat het zo lang tussen wal en schip lag bij de netbeheerder dat zij kennelijk ook wel snappen dat de gelegenheid van moeilijk doen lang voorbij is.

Ik ben juist heel slecht in rustig blijven wanneer ik voor 't blok gegooid wordt. Vond dat jij dat verdomd goed deed. (Al vergat je wel z'n legitimatie te vragen.)

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 03-02-2026 12:38 ]

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 20:06

backupdevice

No Risk , Full Push

Brent schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:33:
[...]

Dit was ook duidelijk de intentie van de man die bij jou aan de deur stond. Kijkende naar wat daar gebeurde , en de reacties van Enexis, zou ik een mail met attachment naar Radar en lokale dagbladen sturen.

Dit soort praktijken gaan alle fatsoennormen voorbij & en zou eigenlijk ontslag van hem en zijn leidiinggevende(n) moeten inhouden.

[ Voor 29% gewijzigd door backupdevice op 03-02-2026 13:06 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Brent
Gwaihir schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Daarmee bedoelde ik wat anders; dat ik niet het gevecht aangegaan ben maar zo minimaal mogelijk heb meegewerkt en vervolgens heb afgewacht. Totdat het zo lang tussen wal en schip lag bij de netbeheerder dat zij kennelijk ook wel snappen dat de gelegenheid van moeilijk doen lang voorbij is.
Ach so. Op zich is dat mijn en de hier aanbevolen strategie dan, toch? Duidelijk melden, en geen opdrachten geven en ze het vooral zelf laten uitzoeken?
Gwaihir schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:37:

Ik ben juist heel slecht in rustig blijven wanneer ik voor 't blok gegooid wordt. Vond dat jij dat verdomd goed deed. (Al vergat je wel z'n legitimatie te vragen.)
Ja, was ook het eerste wat mijn vrouw achteraf zei... Er zijn nog meer dingen die ik beter had kunnen doen... Het is lastig als je niet gewend bent zulke gesprekken te voeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Brent op 03-02-2026 13:48 ]

• Brent
backupdevice schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:48:
[...]

Dit was ook duidelijk de intentie van de man die bij jou aan de deur stond. Kijkende naar wat daar gebeurde , en de reacties van Enexis, zou ik een mail met attachment naar Radar en lokale dagbladen sturen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Brent
Het_Eendje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:37:
Ik zou even weer puntsgewijs de argumenten weerleggen.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen :P
Uw collega's kwamen niet aan de deur omdat zij iets wilden afsluiten, maar om mij een keuze terplekke te laten maken. Op het filmpje kunt u duidelijk zien dat ik meermaals zeg dat de medewerkers mogen doen wat ze zelf willen, maar dat ik niets wil. Ik ga niet over uw infrastructuur. Daarop kreeg ik alleen maar ontwijkende reacties. En een verwijzing naar telefonisch contact, dat aantoonbaar verzonnen is. Toen ik probeerde te achterhalen wat men dan precies verstond "afsluiting" waartoe ik die opdracht zou moeten afgeven, werden er vluchtig opties genoemd (binnen of in de straat), en werd er verwezen naar kosten die de medewerker niet wilde specificeren of tonen toen ik daar expliciet naar vroeg. Mij werd niet duidelijk of er bij gebroken wordt bijvoorbeeld. Zoals u in mijn mailcorrespondentie kunt lezen: ik heb waarschijnlijk ingemetselde gasleidingen en ben niet verantwoordelijk voor het herstellen van eventuele schade aan het metselwerk.

Uw mail vat de mondelinge mededelingen van uw medewerker aan de deur dus onjuist samen. Op geen moment is mij duidelijk gemaakt wat de medewerker nu precies wilde en waar ik (volgens hem) opdracht voor moest geven. Een opdracht die ik niet verplicht ben en niet wil afgeven.

Dan nu in reactie op uw punten:

1. U schrijft dat Artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB niet van toepassing is en stelt "Afsluiting van de gasaansluiting valt niet onder inpandige werkzaamheden maar onder veiligheids- of contractgerelateerde werkzaamheden. Het bezoek dat onze monteurs aflegden valt onder afsluiting van de gasafsluiting omdat er geen contract aanwezig is. Deze werkzaamheden mogen onverwijld worden uitgevoerd en vallen niet onder een vaste afspraaktermijn." Kunt u uitleggen hoe afsluiting van de gasafsluiting niet inpandig is? En, als Artikel 4.1.2.5 dan volgens u niet van toepassing is, kunt u aangeven uit welk artikel of wet u afleidt dat een afspraak niet nodig is?

2. U schrijft dat ECLI:NL:RBGEL:2021:774 en ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 gaan over verwijdering en niet afsluiting. Wat uw medewerker precies wilde is echter nooit duidelijk aan mij vertelt. Hij hamerde tenslotte erop dat ik een beslissing moest nemen, uit keuzes die hij niet wenste toe te lichten en kosten zouden hebben maar deze niet wilde specificeren.

3. U schrijft dat verwijderen kostenloos is via mijnaansluiting.nl Ik heb u nu diverse malen op de door u daar geplaatste voorwaarden gewezen, die in mijn geval (vaste bestrating) weldegelijk kosten zullen betekenen, en bovendien deze en andere risico's bij mij neerleggen. Het feit dat u 0 euro rekent, betekent niet dat. er dus geen kosten zijn. Ik heb u in mijn schrijven van 15 januari aangegeven dat ik best met u afspraken wil maken over deze kosten en risico's, zodat u noch ik onnodige kosten maken. Daar bent u niet op ingegaan, zoals u eigenlijk steeds nergens inhoudelijk op in gaat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 04-02-2026 09:47 ]

• water_escape
Ik heb alweer een antwoord ontvangen op de mail:
U heeft ons een e-mail gestuurd over <Adres>. In deze e-mail reageer ik op uw bericht over het beëindigen van uw aansluit- en transportovereenkomst (ATO) voor gas per 15-01-2026.

ATO
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode
In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Verwijderen aansluiting
Meer informatie over een eventuele verwijdering van de gasaansluiting kunt u vinden op onze website.
Kan iemand hier goed mee helpen om een degelijk antwoord neer te zetten aub?

opzet:
Geachte heer/mevrouw,

Dank voor uw bericht.

Uw toelichting geeft aanleiding tot de volgende verduidelijking.

Dat de Aansluit- en Transportovereenkomst door de energieleverancier namens de afnemer wordt gesloten, volgt uit de geldende regelgeving. Het standpunt dat deze overeenkomst niet opzegbaar zou zijn, deel ik niet. Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (2013) voorziet expliciet in beëindiging van de ATO bij beëindiging van het leveringscontract, wanneer de leverancier daartoe namens de afnemer optreedt. Dat is in dit geval gebeurd per 15-01-2026.

De door u aangehaalde bepalingen uit de Tarievencode Gas zien op het in rekening brengen van kosten voor uitgevoerde werkzaamheden. Zoals eerder aangegeven heb ik geen opdracht verstrekt voor werkzaamheden en accepteer ik geen kosten of schade die hieruit voortvloeien. Voor zover u van mening bent dat kosten verschuldigd zouden zijn zonder opdracht of zonder voorafgaande afspraak, verzoek ik u mij daarvoor de concrete wettelijke grondslag te noemen.

Ten aanzien van uw opmerking dat op een actieve aansluiting een actief energiecontract verplicht zou zijn, merk ik op dat deze verplichting uitsluitend geldt zolang een ATO van kracht is. Nu deze overeenkomst is beëindigd, kan hieraan geen verplichting tot het hebben van een leveringscontract worden ontleend.

Samenvattend:
  • het leveringscontract en de ATO zijn beëindigd;
  • ik verleen geen opdracht voor werkzaamheden;
  • eventuele werkzaamheden kunnen uitsluitend op afspraak plaatsvinden;
  • zonder afspraak is er geen toestemming voor toegang tot het perceel.
Graag ontvang ik van u:
  • een bevestiging van de datum waarop de ATO volgens uw administratie is geëindigd;
  • een toelichting op de door u gestelde niet-opzegbaarheid van de ATO, met verwijzing naar de specifieke wettelijke bepaling waarop u dit baseert.
Met vriendelijke groet,

[ Voor 42% gewijzigd door water_escape op 03-02-2026 17:24 ]

Water-Escape

@water_escape werkzaamheden op verzoek
ik zou geachte eventueel vervangen door geachtte... of beste

wacht nog even andere reacties af...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• RichieB
@water_escape Je kan ook vragen om een kopietje van de "ondertekende ATO". :+
Kunt u mij een kopie toesturen van de "ondertekende ATO" die u noemt? Zoals eerder aangegeven is deze ATO door mijn energieleverancier namens mij reeds opgezegd.

Brent schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:01:
[...] Nieuwe ronde, nieuwe kansen :P

[...] ***members only***
De datum van het aangaan van het contract is hier (ook) van belang.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
water_escape schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:22:
[...]
Graag ontvang ik van u:

een bevestiging van de datum waarop de ATO volgens uw administratie is geëindigd;
[...]
Wat wil je daar mee bereiken?
Met het opzeggen van je energiecontract/gascontract is na 10 dagen (check anderen?) de ATO opgezegd. Wat er in hun administratie staat doet er toch niet toe?

[ Voor 14% gewijzigd door ahbart op 03-02-2026 18:05 ]

• water_escape
Beetje aangepast:
Dank voor uw bericht.

Uw toelichting geeft aanleiding tot de volgende verduidelijking.

Dat de Aansluit- en Transportovereenkomst door de energieleverancier namens de afnemer wordt gesloten, volgt uit de geldende regelgeving. Het standpunt dat deze overeenkomst niet opzegbaar zou zijn, deel ik niet. Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (2013) voorziet expliciet in beëindiging van de ATO bij beëindiging van het leveringscontract, wanneer de leverancier daartoe namens de afnemer optreedt. Dat is in dit geval gebeurd per 15-01-2026.

De door u aangehaalde bepalingen uit de Tarievencode Gas zien op het in rekening brengen van kosten voor uitgevoerde werkzaamheden. Zoals eerder aangegeven heb ik geen opdracht verstrekt voor werkzaamheden en accepteer ik geen kosten of schade die hieruit voortvloeien. Voor zover u van mening bent dat kosten verschuldigd zouden zijn zonder opdracht of zonder voorafgaande afspraak, verzoek ik u mij daarvoor de concrete wettelijke grondslag te noemen.

Ten aanzien van uw opmerking dat op een actieve aansluiting een actief energiecontract verplicht zou zijn, merk ik op dat deze verplichting uitsluitend geldt zolang een ATO van kracht is. Nu deze overeenkomst is beëindigd, kan hieraan geen verplichting tot het hebben van een leveringscontract worden ontleend.

Samenvattend:
  • het leveringscontract en de ATO zijn beëindigd;
  • ik verleen geen opdracht voor werkzaamheden;
  • eventuele werkzaamheden kunnen uitsluitend op afspraak plaatsvinden;
  • zonder afspraak is er geen toestemming voor toegang tot het perceel.
  • Graag ontvang ik van u een toelichting op de door u gestelde niet-opzegbaarheid van de ATO, met verwijzing naar de specifieke wettelijke bepaling waarop u dit baseert.
  • Kunt u mij een kopie toesturen van de "ondertekende ATO" die u noemt? Zoals eerder aangegeven is deze ATO door mijn energieleverancier namens mij reeds opgezegd.
Met vriendelijke groet,
Moet het niet inmiddels kort en afgekapt worden? Hoe is dit bij jullie gegaan die al verder zijn?
Beste,

Zoals eerder aangegeven is de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas beëindigd. De woning is gasloos en er is geen gaslevering meer nodig.

De aanwezige gasmeter en/of leiding vormt voor ons geen belemmering. Indien u de aansluiting wenst te verwijderen, gebeurt dit uitsluitend op uw eigen initiatief en niet op basis van een opdracht van ons. Eventuele werkzaamheden kunnen alleen op afspraak plaatsvinden. Kosten of schade die hieruit voortvloeien zijn voor jullie eigen rekening.

Water-Escape

• Brent
water_escape schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:35:
Hoe is dit bij jullie gegaan die al verder zijn?

[...]
Heb je even? :P Brent in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

En ik ben nog maar 3 maanden bezig. Sommigen al jaren.

Tjonge, lopen die leugenaars bij Enexis nog steeds te miepen dat de ATO niet opzegbaar is én dat er ergens staat dat er kosten in rekening gebracht mogen worden wanneer het energiecontract wordt opgezegd?

Dus de bakker mag de kosten van een brood in rekening brengen, omdat je de slager hebt verteld dat je voortaan geen vlees meer bij hem zult afnemen? Aldus Enexis....

Sorry, maar die onzin is in de periode 2018-2020 al volledig ontkracht.
De ATO kan worden opgezegd. Staat immers duidelijk in art 3.6 van de voorwaarden.
En nergens staat dat er kosten in rekening gebracht mogen worden door de netbeheerder omdat je je energiecontract of ATO hebt opgezegd en beëindigd.

Overigens: stuur een klacht naar de ACM. Het is een ernstige inbreuk op het consumentenrecht dat jij je opzegging op de aangewezen wijze kenbaar hebt gemaakt en dat deze Enexis medewerker nu meldt dat je overeenkomst nog geldig is.
Nog los van de andere leugens...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

ahbart schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Wat wil je daar mee bereiken?
Met het opzeggen van je energiecontract/gascontract is na 10 dagen (check anderen?) de ATO opgezegd. Wat er in hun administratie staat doet er toch niet toe?
Dat doet er zeker toe wanneer je dit punt meeneemt in klachtenprocedures of wanneer Enexis zelf ooit naar de rechter stapt.
Dat de uiterlijk 10 dagen na de opzeggen juridisch gezien de overeenkomst beëindigd is, maar dat dit niet correct is verwerkt en de onderneming zelfs stellig beweert dat er nog een overeenkomst zou bestaan , is een ernstig verwijtbare zaak.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

@water_escape Alleen werkzaamheden op jouw verzoek kunnen ze in rekening brengen. De rest is hun taak.

• water_escape
onetime schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:20:
[...]

@water_escape Alleen werkzaamheden op jouw verzoek kunnen ze in rekening brengen. De rest is hun taak.
Hoe bedoel je, schrijf ik dat ergens? Ik hoef geen werkzaamheden dus zal ook geen verzoek doen.

Water-Escape

@water_escape "De door u aangehaalde bepalingen uit de Tarievencode Gas zien op het in rekening brengen van kosten voor uitgevoerde werkzaamheden." op verzoek

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:31
water_escape schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Ik heb alweer een antwoord ontvangen op de mail:

[...]

Kan iemand hier goed mee helpen om een degelijk antwoord neer te zetten aub?

opzet:

[...]
En even aangeven dat artikel 2.9.2 eens volledig moeten lezen en niet maar een gedeelte gebruiken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8QlsXe_BP1wjoGFqJvEFHHqdWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TQmbVqLpL1UjT8w1gAwZhWg.png?f=fotoalbum_large

the older I get, the better I was...

• water_escape
Dank alle,

zou dit als reactie dan voldoen nu?
Beste,

Naar aanleiding van uw bericht reageer ik als volgt.

Het gasleveringscontract is per 15-01-2026 beëindigd. Conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (2013) is daarmee tevens de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) door de leverancier namens mij beëindigd. Het standpunt dat de ATO niet opzegbaar zou zijn, deel ik niet.

Uw verwijzing naar artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas is onvolledig. De bepalingen van artikel 2.9 zien op het in rekening brengen van kosten voor daadwerkelijk uitgevoerde werkzaamheden, en uitsluitend op verzoek van de aangeslotene of bij specifieke gedragingen van de aangeslotene. In mijn geval is geen verzoek gedaan tot wijziging, verwijdering of fysieke afsluiting van de gasaansluiting en is van dergelijke gedragingen geen sprake. Er bestaat derhalve geen grondslag voor het in rekening brengen van kosten.

Nu de ATO is beëindigd, kan uit de verplichting om bij een actieve aansluiting een energiecontract te hebben geen verplichting tot het afsluiten van een nieuw gasleveringscontract worden afgeleid.

Samenvattend:
  • het gasleveringscontract en de ATO zijn beëindigd;
  • ik heb geen opdracht verstrekt voor werkzaamheden;
  • eventuele werkzaamheden kunnen uitsluitend op jullie initiatief en op afspraak plaatsvinden;
  • eventuele kosten of schade die hieruit voortvloeien zijn voor jullie rekening.
Met vriendelijke groet,

Water-Escape

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:31
water_escape schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:41:
Dank alle,

zou dit als reactie dan voldoen nu?

[...]
Ik zou alinea 3 nog uitbreiden met:
"Er bestaat immers geen wettelijke verplichting om op een actieve aansluiting een energiecontract te hebben."

the older I get, the better I was...

• Brent
Omdat Enexis sprak over dat ECLI:NL:RBGEL:2021:774 en ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 gaan over verwijdering en niet afsluiting, vraag ik me af of afsluiting nog iets kost eigenlijk?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:48
Brent schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:48:
Omdat Enexis sprak over dat ECLI:NL:RBGEL:2021:774 en ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 gaan over verwijdering en niet afsluiting, vraag ik me af of afsluiting nog iets kost eigenlijk?
Wat Enexis betreft ga je bij afsluiten dezelfde kosten betalen als wanbetalers die worden afgesloten. Dat pad wil je dus niet opgaan.

• Brent
Homer-Simpson schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:52:
[...]

Wat Enexis betreft ga je bij afsluiten dezelfde kosten betalen als wanbetalers die worden afgesloten. Dat pad wil je dus niet opgaan.
Wat moet ik hier verder over zeggen dan? Dat de door mij genoemde uitspraken inderdaad niet relevant zijn?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Brent schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:16:
Zie net dat ook Enexis weer terugmailde gisteren:
[...]
Bijzonder. Ik zal terugmailen dat ze niet kwamen afsluiten, maar een opdracht kwamen lospeuteren.
[...]
@Brent
Ze zeggen dat ze ook zonder afspraak binnen mogen komen in geval van afsluiting.
Vergeet bij het weerleggen daarvan niet te melden dat je hen meermalen toegang hebt aangeboden maar dat ze daarvan geen gebruik gemaakt hebben (luister voor de zekerheid je opname nog eens af).

[ Voor 31% gewijzigd door Hippe Lip op 04-02-2026 12:11 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Brent schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:48:
@Brent Volgens de netbeheerders (ingegeven door SodM?) mag een ongebruikte leiding maximaal een jaar ongebruikt blijven liggen omdat het anders ‘gevaar’ oplevert.
Afsluiting komt dus binnen afzienbare tijd en voorzienbaar neer op verwijdering.

<John O`Mill>

• Freee!!
  • Laatst online: 22:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hippe Lip schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Ze zeggen dat ze ook zonder afspraak binnen mogen komen in geval van afsluiting.
Alleen in geval van wan-betaling en dan moeten ze een dwangbevel kunnen tonen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Hippe Lip

Hippe Lip

Freee!! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:22:
Alleen in geval van wan-betaling
@Freee!!
Is dat jouw mening of staat dat ergens?

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 04-02-2026 13:06 ]

<John O`Mill>

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38

bladebla

<Piéééép>

@Brent Ten overvloede maar blijf in iedere brief steeds herhalen dat ze op afspraak welkom zijn. Dat heeft mij bij de gerechtsdeurwaarder enorm geholpen. Het is zeer effectief bij het aantonen van welwillendheid, naast de discussies met de netbeheerder.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Brent
Dank allen. Ik denk dat dit m wordt:
Ik heb uw medewerkers meermaals gevraagd naar welke werkzaamheid zij wilden uitvoeren. Daarbij gaf ik slechts aan dat ik zelf niets wil, ik ga niet over uw infrastructuur. Ik gaf ook aan dat volgens mij e.e.a. op afspraak dient te gebeuren, wat ik ook in elk eerder contact met u heb aangeboden. Desalniettemin heb ik terplekke toegang aangeboden voor het onderhoud dat men wilde plegen, als men mij kon vertellen of tonen wat precies de handeling was die men wilde uitvoeren en of ik daarvan iets op papier kon krijgen of zien. Maar op de vraag wat de heren zelf wilden kreeg ik steeds ontwijkende reacties. Ook verwees men naar telefonisch contact, dat ik nooit met Enexis heb gehad. Toen ik probeerde te achterhalen wat men precies verstond "afsluiting" waartoe men wilde dat ik een opdracht zou afgeven, werden er heel vluchtig opties genoemd (binnen of in de straat), en werd er verwezen naar kosten die de medewerker niet wilde specificeren of tonen toen ik daar expliciet naar vroeg. Mij werd niet duidelijk wat de kosten of voorwaarden daaraan zouden zitten, en of er bij gebroken wordt bijvoorbeeld. Zoals u in mijn mailcorrespondentie kunt lezen: ik heb waarschijnlijk ingemetselde gasleidingen en ben niet verantwoordelijk voor het herstellen van eventuele schade aan het metselwerk.

Uw mail vat de mondelinge mededelingen van uw medewerker aan de deur dus onjuist samen. Op geen moment is mij duidelijk gemaakt wat de medewerker nu precies wilde en waar ik (volgens hem) opdracht voor moest geven. Een opdracht die ik niet verplicht ben en niet wil afgeven.

Dan nu in reactie op uw punten:

1. U schrijft dat Artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB niet van toepassing is en stelt "Afsluiting van de gasaansluiting valt niet onder inpandige werkzaamheden maar onder veiligheids- of contractgerelateerde werkzaamheden. Het bezoek dat onze monteurs aflegden valt onder afsluiting van de gasafsluiting omdat er geen contract aanwezig is. Deze werkzaamheden mogen onverwijld worden uitgevoerd en vallen niet onder een vaste afspraaktermijn." Kunt u uitleggen hoe afsluiting van de gasafsluiting niet inpandig is? En, als Artikel 4.1.2.5 dan volgens u niet van toepassing is, kunt u aangeven uit welk artikel of wet u afleidt dat een afspraak niet nodig is?

2. U schrijft dat ECLI:NL:RBGEL:2021:774 en ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 gaan over verwijdering en niet afsluiting. Wat uw medewerker precies wilde is echter nooit duidelijk aan mij vertelt. Hij hamerde tenslotte erop dat ik een beslissing moest nemen, uit keuzes die hij niet wenste toe te lichten en kosten die hij niet wilde specificeren.

3. U schrijft dat verwijderen kostenloos is via mijnaansluiting.nl Ik heb u nu diverse malen op de door u daar geplaatste voorwaarden gewezen, die in mijn geval (gesloten bestrating) weldegelijk kosten zullen betekenen, en bovendien deze en andere risico's bij mij neerleggen. Het feit dat u 0 euro rekent, betekent niet dat er dus geen kosten zijn. Ik heb u in mijn schrijven van 15 januari aangegeven dat ik best met u afspraken wil maken over deze kosten en risico's, zodat u noch ik onnodige kosten maken. Daar bent u niet op ingegaan, zoals u eigenlijk steeds nergens inhoudelijk op in gaat.

U blijft op afspraak welkom elke handeling te verrichten die u nodig acht. Daarvoor geef ik geen opdracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 04-02-2026 13:44 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Brent schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:18:
Dank allen. Ik denk dat dit m wordt:
[...]
@Brent
Heeee, ga je dat filmpje delen? Ik weet niet of dat slim is!
Ten eerste weet ik niet of dat toegestaan is, bovendien kan het zijn dat ze er details uithalen die in je nadeel uit kunnen pakken?
En je zou het ook nog kunnen bewaren om later weer een stok te hebben om de hond te slaan?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Brent
En je schrijft
En een verwijzing naar telefonisch contact, dat aantoonbaar verzonnen is.
Hoe kun je aantonen dat iets verzonnen is, dat het niet is gebeurd?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 04-02-2026 13:26 ]

<John O`Mill>

• Brent
Hippe Lip schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:23:
[...]

@Brent
Heeee, ga je dat filmpje delen? Ik weet niet of dat slim is!
Ah, ik heb dat niet met de gedeeld idd, en dat is idd niet slim om naar te verwijzen. Dat is meer bedoeld om achter de hand te hebben ja. Dank voor het opletten, eruit gehaald.

• Brent
Hippe Lip schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:25:
@Brent
En je schrijft

[...]

Hoe kun je aantonen dat iets verzonnen is, dat het niet is gebeurd?
Ik kan aantonen dat in mijn kopie van de mailwisseling nooit ernaar verwezen wordt, ik elke verzoek van Enexis daartoe afwijs, en ik weet dat ik het nummer nooit heb gegeven. Dat is geen bewijs, maar misschien (?) genoeg om aan te tonen dat het nooit is gebeurd. De medewerker wilde ook niet die verwijzing tonen toen ik erom vroeg (want dit is er niet, tenzij ze ook op papier dossier fabriceren).

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 04-02-2026 13:30 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Brent schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:29:
Ik kan aantonen dat in mijn kopie van de mailwisseling nooit ernaar verwezen wordt, ik elke verzoek van Enexis daartoe afwijs, en ik weet dat ik het nummer nooit heb gegeven.
Zeg DAT dan. Dat kun je namelijk wel bewijzen en dat is behoorlijk in de richting van wat je wilt zeggen. Laat hen maar het tegendeel aantonen.

<John O`Mill>

• Brent
@Hippe Lip Ik zeg gewoon nog minder (ik heb nooit telefonisch contact gehad), later kan ik inzien nodig dat op deze manier dan aantonen.

water_escape schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:41:
Dank alle, zou dit als reactie dan voldoen nu? [...]
Kees-Jan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:18:
[...] Ik zou alinea 3 nog uitbreiden met:
"Er bestaat immers geen wettelijke verplichting om op een actieve aansluiting een energiecontract te hebben."
Ik zou me op het standpunt stellen, na de hoofdkraan te hebben dichtgedraaid, dat de aansluiting niet meer actief is. En als ik de leiding bij de meter heb afgedopt, is er wat mij betreft geen aansluiting meer.

• Brent
Ik heb de reactie net verstuurd, maar ik zie dat ik weer een mail van Enexis binnen heb (ze konden niet meer dan 2 dagen wachten zie ik):
Ls,

Momenteel heeft u geen energiecontract voor gas op het adres xxx. Het contract is beëindigd op 22-10-2025. Onze monteur is een tweetal keer aan de deur geweest om het gas binnen af te sluiten. Kunt u ons bellen om een afspraak in te plannen zodat wij het gas binnen kunnen afsluiten, anders zijn we genoodzaakt het gas buiten af te sluiten. De kosten van een afsluiting binnen zijn € 179,64, van een afsluiting buiten € 883,20. De andere optie die u heeft is het aanvragen van een verwijdering van het gas, via deze link www.enexis.nl/aansluitingen. U kunt bellen voor het maken van een afspraak naar 088-8575100 optie 3.
Het tweede bezoek hebben wij niet gezien. Oftewel, daar zal ik de reactie maar op moeten aanpassen... Brief 1b zie ik. Of gewoon parallel maar reageren? Je snapt dat ik niet genegen ben te bellen, of moet ik dat toch maar doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Brent op 04-02-2026 20:30 ]

• Het_Eendje
Nee, ik zou niet bellen, want zij zeggen heel duidelijk: als je belt, kun je kiezen tussen twee opties waar je voor betaalt. Je hebt tot nu toe altijd volgehouden dat je geen belang hebt bij welke optie dan ook. Het is raar om dan nu initiatief te nemen, en dan impliciet een opdracht te geven.

Ook deze weer netjes weerleggen. Onderste drie alinea's heb ik praktisch geplagieerd uit dit topic :)
[edit]Uit je eigen dossier nota bene. :p Kan volgens mij geen kwaad om weer te herhalen, en ik zou inderdaad parallel antwoorden.
Beste [..],

Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik geen belang bij beide opties, de gasmeter zit mij immers niet in de weg. Uw website voorziet niet in een optie om een melding te doen, slechts om opdrachtgever te worden. Om mij moverende redenen, die u reeds bekend zijn, wil ik geen opdrachtgever worden. Tevens hebben we geen contractuele relatie meer, en u heeft mij nog steeds geen wettelijke grondslag kunnen voorleggen om kosten in te rekening te brengen. Die betwist daarom bij voorbaat.

Ik herhaal in elk schrijven aan u dat u hartelijk welkom bent om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. U beschikt inmiddels over mijn contactgegevens. Er bestaat voor de gasaansluiting tussen ons geen overeenkomst, noch is er sprake van een wanprestatie mijnerzijds, dus ben ik u niets verschuldigd voor de werkzaamheden die u aan uw eigendommen wenst uit te voeren.

Tevens wijs ik u graag op het volgende vonnis: ECLI:NL:RBOBR:2025:4957. Daarin is Enexis in een soortgelijke zaak nog veroordeeld tot het voldoen van de volledige proceskosten in deze vergelijkbare zaak, wegens misbruik van recht. Ik adviseer u dan ook dringend om bij uw directie te rade te gaan waarom er van u verlangd wordt om beleid uit te voeren dat in strijd is met wet- en regelgeving.

Een factuur uwerzijds voor werkzaamheden die u op eigen initiatief aan uw eigen bezittingen verricht zal vol vertrouwen worden betwist.

[ Voor 3% gewijzigd door Het_Eendje op 04-02-2026 20:34 ]

• Brent
@Het_Eendje Ze vragen om het maken van een afspraak, en dat mag en daar moet ik in meegaan. Uit de mail is niet direct evident dat met bellen je akkoord gaat met die kosten of opdracht geeft (ik heb althans nog niet gebeld, wie weet maakt het bandje dat wel duidelijk). Hoe zouden ze anders met mij een afspraak moeten maken? Ik dacht dus hierop te reageren (per mail) met een optie, en uiteraard de strekking van wat jij zegt: ik geef geen opdracht, ik accepteer geen kosten, ik geef u slechts toegang. Of moet ik dat anders aanpakken?

• Het_Eendje
Ik lees het als: als je belt kun je een afspraak maken, en slechts de kosten voor binnen betalen. Anders betaal je kosten voor buiten. En als je het "gratis" wil kan je dat via [site] doen.

Wellicht kan iemand met meer juridische achtergrond dit interpreteren? Ik ben bang dat je gewoon weer een preek gaat krijgen en dat ze proberen je een opdracht te ontfutselen. Plus waarom bellen ze jou dan niet?

• Brent
Ze bellen mij niet omdat ze mijn nummer niet hebben ;)

• Brent
Even zijpad: ik heb vandaag met Vereniging Eigen Huis gebeld. De persoon die ik sprak had nog nooit gehoord van deze problematiek. Men heeft de melding geregistreerd. Bij voldoende meldingen onderzoeken ze of er een collectieve actie kan zijn.

Mochten hier mensen lid zijn bij VEH, doe vooral je verhaal.

• Het_Eendje
Ik vind het tricky, maar als je weet dat je jezelf niet laat overrompelen, kun je een poging wagen. Dan bel je en zeg je: in mail van [..] geeft u aan op uw initiatief een afspraak te willen maken voor werkzaamheden in mijn woning, en aangezien u mijn nummer niet heeft, vroeg u mij u te bellen. Bij deze.

Zodra het gesprek een beetje de verkeerde kant op gaat, direct corrigeren en de tweede keer ophangen. Maar het blijft een risico.

Wat denken anderen?

• Brent
Het_Eendje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:47:
Ik vind het tricky, maar als je weet dat je jezelf niet laat overrompelen, kun je een poging wagen. Dan bel je en zeg je: in mail van [..] geeft u aan op uw initiatief een afspraak te willen maken voor werkzaamheden in mijn woning, en aangezien u mijn nummer niet heeft, vroeg u mij u te bellen. Bij deze.

Zodra het gesprek een beetje de verkeerde kant op gaat, direct corrigeren en de tweede keer ophangen. Maar het blijft een risico.

Wat denken anderen?
Ik wilde dus eigenlijk gewoon reageren op de mail, niet bellen. Tenzij iemand aangeeft dat dit wel duidelijk 'moet'. Of bedoel je: bellen om een afspraak betekent dat je 'opdracht' geeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 04-02-2026 21:01 ]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:09
onetime schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:12:
[...]

[...]

Ik zou me op het standpunt stellen, na de hoofdkraan te hebben dichtgedraaid, dat de aansluiting niet meer actief is. En als ik de leiding bij de meter heb afgedopt, is er wat mij betreft geen aansluiting meer.
Er is dan nog een actieve gasvoerende dienstleiding aanwezig. Kans op lekkage is nog steeds aanwezig.

Elk jaar komen we gevallen tegen van ijverige tuinierders/hoveniers etc die de gasleiding in de tuin hebben geraakt. Zoals hier, doordat er werkzaamheden in de tuin werden verricht. Bewoner komt thuis, doet het licht aan en dan is het toch vervelend als je huis er opeens zo uit ziet. >:)
Daar doet een dichtgedraaide hoofdkraan niets aan.

Afbeeldingslocatie: https://media.nhnieuws.nl/images/135811.b7cbde1.jpg?width=800&ratio=16:9&quality=90
@Trichoglossus Dat zie ik net even een fractie anders; alleen als die dienstleiding lekt is hij gasvoerend anders staat hij alleen maar onder druk. En ja daar heb je gelijk in. Maar je weerspreekt niet dat de aansluiting niet meer actief is, of er zelfs helemaal niet meer is. Ik hoop dat je begrijpt wat ik zeg.

Brent schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Ik wilde dus eigenlijk gewoon reageren op de mail, niet bellen. Tenzij iemand aangeeft dat dit wel duidelijk 'moet'. Of bedoel je: bellen om een afspraak betekent dat je 'opdracht' geeft?
Enexis kan het nóóit verplichten dat je hen belt.

Als jij per E-mail nogmaals meldt dat Enexis op afspraak welkom is, maar dan wel uitsluitend voor werkzaamheden die Enexis op eigen initiatief en geheel voor eigen rekening en risico wenst uit te voeren.
Je kunt vragen of Enexis indien zij inderdaad geheel voor eigen rekening en risico werkzaamheden wenst uit te voeren een drietal data + tijdstippen kan voorstellen, waarna jij zal zorgen dat op één van die momenten iemand aanwezig zal zijn om Enexis toegang te geven tot haar eigendommen en dat je uiteraard per E-mail zal bevestigen welk van de drie voorgestelde data dat dan is.

Daar is echt geen telefoongesprek voor nodig.

Trichoglossus schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:50:
[...]

Er is dan nog een actieve gasvoerende dienstleiding aanwezig. Kans op lekkage is nog steeds aanwezig.

Elk jaar komen we gevallen tegen van ijverige tuinierders/hoveniers etc die de gasleiding in de tuin hebben geraakt. Zoals hier, doordat er werkzaamheden in de tuin werden verricht. Bewoner komt thuis, doet het licht aan en dan is het toch vervelend als je huis er opeens zo uit ziet. >:)
Daar doet een dichtgedraaide hoofdkraan niets aan.

[Afbeelding]
Ja wat wil je hiermee zeggen? Dat de netbeheerder eindelijk eens zonder morren en leugens haar verantwoordelijkheid moet nemen en haar eigendommen op correcte en wettelijke wijze moet beheren?
Daar pleiten we in deze topic reeks al 10 jaar voor!
Alleen blijven de netbeheerders gruwelijk dwars liggen en vinden ze veiligheid totaal niet belangrijk.

• Brent
Ivow85 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Enexis kan het nóóit verplichten dat je hen belt.

Als jij per E-mail nogmaals meldt dat Enexis op afspraak welkom is, maar dan wel uitsluitend voor werkzaamheden die Enexis op eigen initiatief en geheel voor eigen rekening en risico wenst uit te voeren.
Je kunt vragen of Enexis indien zij inderdaad geheel voor eigen rekening en risico werkzaamheden wenst uit te voeren een drietal data + tijdstippen kan voorstellen, waarna jij zal zorgen dat op één van die momenten iemand aanwezig zal zijn om Enexis toegang te geven tot haar eigendommen en dat je uiteraard per E-mail zal bevestigen welk van de drie voorgestelde data dat dan is.

Daar is echt geen telefoongesprek voor nodig.
Dat mailtje was iid wat ik voor ogen had. Ik wilde erbij zeggen dat et nog een klacht loopt en dat ik nog geen reactie heb op mijn laatste pre-klacht mail waarin ik constateer dat men maar niet wil ingaan op mijn bezwaar tegen de voorwaarden van ma.nl en mijn aanbod er een afspraak over te maken. Het voelt weer als druk.

Mijn vrouw vroeg zich nog af in hoeverre het normen van specifieke data (of 1 specifieke datum) kan beteken dat je ook een verkapte aanvraag doet. Bij het gebruik van mijnaansluiting.nl is dit immers reden tot rekenen van kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 04-02-2026 21:22 ]

@Brent Je verliest de context die @Ivow85 stelt uit het oog.

• Brent
@onetime Ah, ik las te snel, @Ivow85 stelt voor Enexis drie momenten voor te stellen. Prima.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Brent schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:43:
Ze bellen mij niet omdat ze mijn nummer niet hebben ;)
@Brent
Als je gaat bellen, bereid je dan heel goed voor wat je gaat zeggen. En dat je hen onmiddellijk afbreekt als ze over andere dingen beginnen.
Je kunt overwegen om je telefoon vanaf het begin (nog voordat ze opgenomen hebben) op luidspreker te zetten en je vrouw heeft laten zien dat ze heel goed weet hoe ze iets op moet nemen. :+

En verder nog een tip: als je belt, zet dan #31# vóór het gekozen nummer. Daarmee scherm je voor dat ene gesprek je nummer af en zien ze dat dus niet aan de andere kant. Zo verraad je je nummer niet (mocht dit een val zijn waarin ze je lokken om achter je nummer te komen).

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 04-02-2026 21:31 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Brent schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:02:
Het tweede bezoek hebben wij niet gezien.
@Brent
Je mag ze er wel op aanspreken dat ze bij dat bezoek geen notitie achtergelaten hebben. En vragen wanneer dat dan zou zijn geweest, want hier herhalen ze de truc van aan de deur: iets beweren, maar verder niet onderbouwen.

Dat is trouwens wel vreemd, want meerderen hebben hier al eens het omgekeerde ervaren: een medewerker van de netbeheerder die schielijk een briefje in de brievenbus frommelt terwijl de bewoner toekijkt en waarop dan staat dat ze langskwamen maar niemand thuis troffen.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Brent schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:45:
Mochten hier mensen lid zijn bij VEH, doe vooral je verhaal.
Helaas voor jou, maar die club heb ik 10 jaar geleden verlaten; lidmaatschap per direct opgezegd na een behoorlijk slechte uitvoering van een betaalde opdracht en waarover ze niet tegen kritiek konden. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 04-02-2026 21:40 ]

<John O`Mill>

• Brent
Hippe Lip schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:40:
[...]

Helaas voor jou, maar die club heb ik 10 jaar geleden verlaten; lidmaatschap per direct opgezegd na een behoorlijk slechte uitvoering van een betaalde opdracht en waarover ze niet tegen kritiek konden. :X
Ik ben geen groot fan en ik verwacht ook niet dat ze meteen gaan rennen, maar een ding is zeker, 'onze' reach buiten dit topic kan groter. En op zich is VEH een logische partij om hier eens wat initiatief te nemen. Maar als niemand ooit het bij ze neerlegt, dan kunnen ze er ook niets mee doen. Glas halfvol. Ik heb de teller op 1 gezet, wie zet m op 2?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Brent schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Ik ben geen groot fan en ik verwacht ook niet dat ze meteen gaan rennen, maar een ding is zeker, 'onze' reach buiten dit topic kan groter. En op zich is VEH een logische partij om hier eens wat initiatief te nemen. Maar als niemand ooit het bij ze neerlegt, dan kunnen ze er ook niets mee doen. Glas halfvol. Ik heb de teller op 1 gezet, wie zet m op 2?
VEH is (helaas) óók gewoon maar een instantie welke een 'winstoogmerk' heeft. Het wordt door veel mensen echter gezien als een 'Stichting' welke er louter en alleen zou zijn voor het belang van de consument of de leden.

De teller blijft wat mij betreft op één staan,dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-02-2026 23:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Brent
Kijk, ik ga hier VEH niet verdedigen en ik ben ruim bekend met de beperkingen van die club. Maar ze hebben iets meer reach dan wij, en zijn tot op zekere hoogte responsief aan haar leden. Als je dan toch lid bent kost het niets melding van je ervaring te maken. Nee hebben we, ja kun je krijgen. Kijken of we ze aan het werk kunnen krijgen.

Voor zover ik de acties en tempo van de ACM zie, waar we voortdurend melden, is het niet heel veel meer of minder nutteloos.

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 09:39
Will_M schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:28:
[...]

VEH is (helaas) óók gewoon maar een instantie welke een 'winstoogmerk' heeft. Het wordt door veel mensen echter gezien als een 'Stichting' welke er louter en alleen zou zijn voor het belang van de consument of de leden.
Dat is onzin. Het is een vereniging en een vereniging mag wettelijk gezien geen winst maken. Ze geven zelf op hun site ook aan dat ze geen commercieel belang hebben (wat dus ook niet kan en mag als vereniging!)

iRacing Profiel

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wild Chocolate schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:25:
[...]

Dat is onzin. Het is een vereniging en een vereniging mag wettelijk gezien geen winst maken. Ze geven zelf op hun site ook aan dat ze geen commercieel belang hebben (wat dus ook niet kan en mag als vereniging!)
Kwestie van genoeg 'vergoeding' uitkeren aan de leden van het bestuur, toch?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 09:39
Will_M schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:29:
[...]

Kwestie van genoeg 'vergoeding' uitkeren aan de leden van het bestuur, toch?
Dan heb je daar gegevens van, neem ik aan?

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)