Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dank alleen hierboven. Heb m iets ingekort opgestuurd (details komen wel als het nodig is) als klacht bij Enexis (hun eigen telnr ingevuld).
Ik dien een klacht in over het onaangekondigde bezoek van twee van uw medewerkers op 21 januari op xxx. Deze heren stelden zich niet met naam voor, legitimeerden zich ook niet anderszins, slechts dat ze van Enexis waren (en ze reden in een Enexis auto). 1 man zweeg het hele gesprek. De man die sprak probeerde mij meermaals een keuze ter plekke te laten maken over de gas aansluiting, iets waartoe ik niet verplicht ben, en al zeker niet zo onder druk gezet terplekke aan de deur. De man dreigde met deurwaarders, inbreken van de deur en politie als ik niet terplekke koos. De medewerker had het over kosten en allerlei details, maar wilde deze niet noemen, en wilde mij niets laten zien van de tablet die hij bij zich had, noch mij een papieren versie van hetgeen hij beoogde. Hij noemde dit de gangbare procedures, terwijl mij in het mail contact daar helemaal niets over gezegd is. Bovendien loog de medewerker over telefooncontact; dat heb ik nooit met Enexis gehad.
Wanneer er onaangekondigd aan de deur met deurwaarders, deuren openbreken en politie wordt gedreigd, begrijpt u dat wij nogal van slag waren en nog steeds zijn. Wij reageren nu geschrokken op elke deur die we horen slaan en elke deurbel die we horen. Dit is geen acceptabele gang van zaken. Graag laat u weten wat u wilt, of u iets wilt, en dan maakt u een afspraak en geef ik u toegang conform de wet. En als u niets wilt, laat u zulke hoogst onaangename bezoekjes achterwege.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Lijkt wel een AI gegenereerd antwoord.kjb6 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:41:
[...]
Ik heb de reactie van Liander toegevoegd. Dacht ik er naar had verwezen, maar dat was niet het geval.
Op mijn reactie vervolgens het volgende gekregen, wat moet ik hier nu mee![]()
[...]
Ik ben erg benieuwd naar de reactie hierop van Enexis.Brent schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:11:
Dank alleen hierboven. Heb m iets ingekort opgestuurd (details komen wel als het nodig is) als klacht bij Enexis (hun eigen telnr ingevuld).
[...]
Hm, nu je het zegt. Ik heb dat nog toegevoegd aan het concept. Zal wel niet veel toevoegen maar het kenmerkt wel de service, naast drie keer dezelfde vraag moeten stellen zonder een inhoudelijk antwoord. De laatste email was trouwens weer van een andere klantenservice medewerker.
Hallo xxx,
Dit is nog steeds geen antwoord op mijn vraag en lijkt een gegenereerd antwoord te zijn door AI. Ik heb tweemaal geprobeerd uit te leggen wat er aan de hand is en waarop ik een antwoord wil hebben. Daarbij zijn er bronnen aangeleverd wat, naar mijn idee, de rechten en plichten zijn van zowel de consument als de netbeheerder, ook hierop wordt niet ingegaan aangaande mijn vraag. Ik zal dan ook een klacht indienen met verwijzing naar het ticketnummer wat in het onderwerp van deze correspondentie staat.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
kjb6
Ik heb de email vestuurd met daarin dat ik een klacht indien. Mijn vraag is of het duidelijk is wat wordt bedoeld, het formulier is beperkt wat het aantal tekens betreft.
Ik stuur deze email welke ik eerder heb gestuurd mee als bijlage:Geachte heer/mevrouw,
Op 18-01-2026 heb ik een formulier ingevuld met daarin een vraag over het uitlezen van de slimme meter, betreffend ticketnummer 936011. Hierop krijg ik geen inhoudelijk antwoord. Een reactie van mijn kant is bijgevoegd als bijlage met daarin de uiteenzetting van het gebeurde en de rechten en plichten van zowel de consument als de netbeheerder, en mijn vraag waarom Liander dit doet of heeft gedaan.
Ik verwacht van u dat deze doorneemt en mij vervolgens een inhoudelijk antwoord geeft.
Hallo xxx,
Bedankt voor uw email. In het formulier is duidelijk aangegeven dat er gas- en elektriciteitsstanden zijn uitgelezen. Wat u aangeeft zijn meterstatussen en geen meterstanden.
Ik de link meegestuurd waarin wordt beschreven wat en wanneer er wel mag worden uitgelezen na toestemming: https://www.rijksoverheid...oord/slimme-meter-privacy. Buiten het feit dat dit zonder toestemming is gebeurd, is de frequentie van uitlezen ook vele malen vaker geweest dan volgens de Rijksoverheid is toegestaan.
Netbeheer Nederland heeft een document gepubliceerd waarin goedgekeurde usecases staan beschreven, zie hier https://www.netbeheernederland.nl/Goedgekeurde_use_cases. Usecase 15 beschrijft dat in het geval van contractloosheid elke 5 dagen de meter wordt uitgelezen wanneer er geen actief contract is maar wél verbruik. Ook in dit geval houdt Liander zich niet aan de regels aangaande uitlezen van meters. Het feit dat er geen verbruik is, kan ik nog inkomen los van het feit of het wel of niet mag. De frequentie van uitlezen is daarentegen te hoog.
In beide gevallen lijkt Liander zich niet aan de regels te houden. Er is een elektriciteitscontract aanwezig, dus de meter mag alleen van afstand worden uitgelezen met toestemming. De gasmeter, omdat er geen contract aanwezig is, mag maximaal eens per 5 dagen worden uitgelezen.
Daarom wil ik u nogmaals vragen wat de reden hiervoor is. Zoals ook aangegeven in het formulier is de frequentie en het aantal uitlezingen naar mijn idee dossieropbouw en geen controle op de werking van de beide meters.
Met vriendelijke groet,
kjb6
En de reactie:Brent schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:11:
[...]
Het bekende nergens-op-in-gaan... Ik denk dat ik dit maar terug stuur:U heeft een klacht ingediend voor uw adres xxx. U geeft aan dat er 2 collega's onaangekondigd bij u op bezoek zijn geweest op 21 januari. U wilt graag weten waarom wij langs zijn geweest en dat er een afspraak gemaakt moet worden. Ik begrijp best dat het dan schrikken is. In deze e-mail geef ik u uitleg over hoe ik uw klacht afhandel.
Mijn collega's zijn bij u op bezoek geweest, omdat er geen contract is afgesloten voor de gasaansluiting. Ook is er geen verwijdering van de gasaansluiting aangevraagd op mijnaansluiting.nl. Ik zie dat u hierover al contact met mijn collega's van de klantenservice heeft gehad. Mocht u verder toch nog vragen hebben dan wil ik u verzoeken om contact op te nemen met de Klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00 bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur. Mijn collega kan u dan verder helpen.
Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd en wens u nog een fijne dag.
Met vriendelijke groet,
Wat schrikken is, is de onacceptabele intimidatie die uw medewerker aan de dag legde. Over dat hij ter plekke mij een keuze wil afdwingen, terwijl we daarover uitgebreid een mailwisseling hebben gehad (dat ik weldegelijk extra (risico op) kosten ga krijgen zonder aanvullende afspraken), en dat Enexis steeds mijnaansluiting.nl altijd als een optie heeft omschreven.
Op 20 januari heb ik u de samenvatting van het voorgaande gemaild, over waarom wij geen gas contract meer hebben (melding einde gebruik heb ik op uw eerste schrijven meteen gedaan, zie mail 12 november 2025). Als u denkt dat hier iets onjuist aan is, of u toch ergens op in wil gaan, laat u het vooral weten.
Ik communiceer uitsluitend per email. Ik heb verder geen vragen, behalve dat indien u deze heeft, u deze eens duidelijk mag stellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 28-01-2026 16:29 ]
Ik zou hem en scherper stellen en met meer afstand. Ja, het doet wat met je, maar dat hoef je hen niet te laten weten.
Even een poging voor een reactie, ben zelf niet juridisch onderlegd, dus goed om hem nog even te laten checken door anderen (op dit forum).
Even een poging voor een reactie, ben zelf niet juridisch onderlegd, dus goed om hem nog even te laten checken door anderen (op dit forum).
Dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u vindt dat het toegestaan is om onaangekondigd langs te komen en onwaarheden te vertellen, danwel werkzaamheden uit te voeren, indien er geen contract is voor een ongebruikte gasaansluiting. Eerder heb ik aangegeven alleen schriftelijk te willen communiceren, ik verzoek u daar gehoor aan te geven.
Het wel of niet hebben van een contract voor een ongebruikte gasaansluiting, geeft u niet het recht de wet te overtreden. Ik wil u er nogmaals op wijzen dat Liander is gehouden om voor werkzaamheden minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak met mij te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
Door onaangekondigd op de stoep te staan met het verzoek om werkzaamheden uit te voeren overtreedt u de wet. Tevens doet u een poging mij onrechtmatig een contract in de schoenen te schuiven, door mij een keuze te laten maken over wat voor afsluiting ik zou wensen. Ik heb helemaal geen wensen, het staat u vrij om de aansluiting te laten zitten, danwel te laten verwijderen, danwel ander onderhoud te plegen. Het initiatief daarvoor ligt bij u, vindt ook de kantonrechter [..]. U bent van harte welkom, mits u tijdig een afspraak maakt.
Ik ben niet gediend van dit gedrag en verwacht excuses. Daarnaast verzoek ik u om zich in vervolg aan de wet te houden.
Kijk, daarom kom ik hier. Het is zeker zo dat het inmiddels op een verkeerd plekje in mijn hoofd is komen te zitten... Dank @Het_Eendje
Paar kleine edits (ze mogen zonder contact werkzaamheden verrichten, maar niet opdrachten daartoe los proberen te peuteren). Zal m zo sturen:
Paar kleine edits (ze mogen zonder contact werkzaamheden verrichten, maar niet opdrachten daartoe los proberen te peuteren). Zal m zo sturen:
Dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u vindt dat het toegestaan is om onaangekondigd langs te komen en onwaarheden te vertellen, danwel opdrachten voor werkzaamheden los te krijgen, indien er geen contract is voor een ongebruikte gasaansluiting. Eerder heb ik aangegeven alleen schriftelijk te willen communiceren, ik verzoek u daar gehoor aan te geven.
Het wel of niet hebben van een contract voor een ongebruikte gasaansluiting, geeft u niet het recht de wet te overtreden. Ik wil u er nogmaals op wijzen dat Enexis is gehouden om voor werkzaamheden minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak met mij te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
Door onaangekondigd op de stoep te staan met het verzoek om een opdracht af te geven overtreedt u de wet. Tevens doet u een poging mij onrechtmatig een contract in de schoenen te schuiven, door mij een keuze te laten maken over wat voor afsluiting ik zou wensen. Ik heb helemaal geen wensen, het staat u vrij om de aansluiting te laten zitten, danwel te laten verwijderen, danwel ander onderhoud te plegen. Het initiatief daarvoor ligt bij u, vindt ook de kantonrechter [ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774]. U bent van harte welkom, mits u tijdig een afspraak maakt.
Ik ben niet gediend van dit gedrag. Daarnaast verzoek ik u om zich in vervolg aan de wet te houden.
Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic