Hoi afgelopen weken heb ik ook al eens een post geplaatst maar vanuit Liander krijg nu het verzoek een van de 3 opties te kiezen.
2022:
In het verleden heb ik al opdracht gegeven (2022) voor verwijderen van de gasleiding, omdat destijds dit kosteloos stond. Echter heeft Liander dit geannuleerd, omdat ze " geen contact" met mij konden krijgen.
Hier is nooit een mail vanuit Liander aan mij over gestuurd, terwijl ze mijn mailadres wel hadden (iv.m. opdracht verwijderen gasleiding).
Ten tijde ook bij Greenchoice aangegeven dat ik geen gas gebruik en graag wil opzeggen. Dit ging toen ook niet zonder slag en stoot.
2025
Nu wordt ik dus opnieuw na 3 jaar "lastig" gevallen dat ik een overeenkomst moet hebben. Echter, gebruik geen gas meer en gaskraan dicht.
heb hierop eerst contact gezocht met Liander via contact forumlier op de website. Vage is dat die je die ticket niet meer terug kan zien
Reactie lander op 24 mei
.
mijn reactie hierop was 13 juni:
Antwoord Liander 16 juni:
wil nu reageren met aan Liander:
Goedendag xxxxxxxx,
Vanuit u verneem ik dat de opdracht met kenmerk xxxxxxxxxxx is geannuleerd. Echter staat in deze afspraak dat ik akkoord ging met verwijderen tegen geen kosten.
Als ik nu kijk op
www.mijnaansluiting.nl moet ik zomaar €1300 euro betalen. Hier kan ik niet mee akkoord gaan.
Daarnaast kan ik geen toestemming voor werkzaamheden op basis van een gasleiding die niet van mij is, en de grond is niet mijn eigendom.
Tevens is het ook zo dat mij geheel niet duidelijk is welke werkzaamheden er worden uitgevoerd en wat hier de impact van is.
Tuurlijk ben ik beschikbaar om mijn medewerking te verlenen om in contact te komen met de eigenaar van de grond waar door de gasleiding loopt.
Dit dienen jullie dus zelf te organiseren, indien jullie de gasleiding willen verwijderen.
Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Heb helaas op 17 juni ook van Bosveld een brief gekregen:
Kan even niet scannen maar in houd als volgt:
- Liander heeft geconstateerd dat sinds 09-08-2022 voor mijn huis geen overeenkomst bestaat mnet een energieleverancier terwijl u wel gas ontvangt.
- Op grond van electrticiteits en gaswet bent u verplicht een overeenkomst te hebben. laatste mogelijkheid dinsdag 24 juni 2025
- naja de opties : A. verwijderen van aansluiting B. contract afsluiten voor gas
- Betalen van buitengeregelijkse kosten voor dinsdag 24 juni €120
- Neem zo snel mogelijk contact op met hun en indien voor dinsdag 24 juni niet gas verwijdering aangevraagd en betaald van € zullen ze verdere stappen nemen.
- Hoogachtend een handtekening zonder naam.......
Dus naja ik schrok hier erg van en heb " misschien helaas" al een reactie gestuurd naar Bosvel via info@bosveld.nl .(is op basis van een voorbeeld die ik op dit forum zag)
Beste mensen van Bosveld,
Ik ontving een brief van jullie, gedateerd 17 Juni 2025, waarin jullie me waarschuwen dat Liander als ik niet voor 24 juni 2025 een overeenkomst met een energieleverancier sluit, of een afspraak maak om af te sluiten.
Daarnaast melden jullie dat ik buitengerechtelijke kosten van € 120,00 verschuldigd zou zijn, omdat ik 'ondanks de pogingen van Liander tot nu toe geen leveringsovereenkomst ben aangegaan met een energieleverancier'.
Ik reageer graag als volgt.
Allereerst gebruik ik geen gas op dit adres. Ik heb mijn leveringsovereenkomst en Aansluit- en Transportovereenkomst rechtmatig opgezegd per 09-08-2022 (conform artikel 3.6 AV), nadat ik de gaskraan definitief heb dichtgedraaid. Uw cliënt lijdt dus geen enkele schade, omdat er in het geheel geen gas wordt getransporteerd en geleverd. Er is ook geen overeenkomst meer tussen uw cliënt en mij voor aansluiting en transport van gas, waaruit verplichtingen voor mij zouden voortvloeien.
Ten tweede bestrijd ik dat ik op grond van de Elektriciteitswet of Gaswet verplicht zou zijn om een overeenkomst te hebben met een energieleverancier, zoals u stelt. Nergens in die wetten is die verplichting vastgelegd.
Zoals u in het dossier kunt zien, heb ik Liander eerder expliciet omdat er geen kosten aan verbonden waren – opdracht gegeven om de gasleiding te verwijderen. Die opdracht is niet uitgevoerd omdat Liander toestemming nodig heeft van de grondeigenaren waarover de leiding loopt. Ik ben noch eigenaar van de leiding, noch van de grond, en kan daarom geen toestemming verlenen. Wel ben ik bereid om u in contact te brengen met de betreffende eigenaren.
Mijn aanbod staat nog steeds om de werkzaamheden op afspraak te laten plaatsvinden. Conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB dient Liander bij binnenshuiswerkzaamheden uiterlijk vijf werkdagen van tevoren een afspraak te maken; als het mij schikt, kan dit echter ook eerder.
Ik wil niet zelf de opdracht tot deze (buitenhuis)werkzaamheden plaatsen indien hier kosten aan zijn verbonden, noch ben ik daartoe verplicht. Eventuele toestemmingen van andere grond eigenaren dienen daarom door Liander te worden gehaald. Tevens laat ik het plannen van de afspraak volledig bij Liander, om te voorkomen dat via bijvoorbeeldmijnaansluitingen.nl een impliciete opdracht van mijn kant ontstaat.
Ten vierde bestrijd ik de door u opgevoerde buitengerechtelijke kosten. Die kosten zijn namelijk (a) onnodig, nu ik (nogmaals) duidelijk heb gemaakt dat Liander op afspraak van harte welkom is om in mijn huis de werkzaamheden uit te voeren die Liander wenst. Die kosten zijn bovendien (b) niet gespecificeerd, en komen dus volstrekt uit de lucht vallen.
Ik adviseer u om uw cliënt Liander aan te raden gewoon een afspraak met mij te maken om in mijn huis de werkzaamheden uit te voeren die Liander wenst, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.
Mocht u dat niet doen, dan verzoek ik u om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:
A. Een nauwkeurige onderbouwing (met concrete artikelen) van de door u gesuggereerde verplichting aan mijn kant om een overeenkomst met een energieleverancier te sluiten
B. Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde buitengerechtelijke kosten à 120 euro.
C. Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Liander, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Liander beschikt.
Met vriendelijke groeten,
Misschien heb ik het al verkeerd aangepakt.....
Naja wat hulp kan ik wel gebruiken. Slechte is dat ik helaas zeer slecht hier tegen kan en dit echt impact heeft op me leven.
Als ik nu tevens op mijnaansluiting.nl kijk naar verwijderen van me gasmeter komt het volgende te staan:
Gegevens aanvraag:Woonhuis
Aansluiting: Gas
Afstand tot openbare weg:20 meter (hier staat niet de gasverdeler, die staat dus bij de buren op ongeveer 20 meter afstand
Geen asbest
Laagbouw
Ik ben eigenaar van het pand
Wanneer bent u klaar met de voorbereidingen?: ik ben al klaar
Controleer uw aanvraag:
Zie ik het nu verkeerd of moet ik dan opeens betalen ?
Naja nogmaals... alle hulp is welkom
6000 wp west, 3000 wp oost. 5.12 kWh Marstek, Kia EV6 74,4kwh, warmtepomp 7 kw + warmtepomp boiler(120 liter), inductie koken, home assistent.