#1 | 20-03-2023 |
20-03-2023 - 16-05-2023
Warmtepomp geplaatst en gaandeweg afgesteld
Vooraf is alles zonder noemenswaardige problemen verlopen (alleen vertraging op de levering). Bestelling tot plaatsen van de warmtepomp nam ongeveer 10 maanden in beslag:
- Maart 2023 een Full-electric warmtepomp laten plaatsen, gaandeweg afgesteld en de gaskraan dichtgedraaid.
- Contract voor de stroom overgezet van EnergieDirect naar Greenchoice
- 4 mei: einde contract voor stroom bij EnergieDirect
- 5 mei: contract voor gas opgezegd via Energiedirect.nl. Gekozen voor verhuizing bij gebrek aan keuzes en daarna de juiste reden via de Chat doorgegeven. Namelijk dat we volledig elektrisch verwarmen en geen gas verbruiken.
Bevestiging van de gewenste einddatum levering gas: 8 mei 2023
- 16 mei: Meterstand voor het gas doorgegeven aan EnergieDirect.
|
#2 | 17-05-2023 |
Standaardbrief van Enexis ontvangen "Voorkom afsluiting van gas en/of stroom":
https://www.enexis.nl/statusenergie/status1r is geen actief energiecontract bij ons bekend
Er is op dit moment geen energiecontract bekend op uw adres. U heeft aangegeven dat u nog geen contract heeft afgesloten met een energieleverancier. Als er geen energiecontract bekend is, starten wij een afsluitprocedure. Sluit een energiecontract af om afsluiting te voorkomen.
Vraag een energiecontract aan
- Zoek op internet naar een geschikte energieleverancier;
- Neem telefonisch contact op met de energieleverancier;
- Sluit een energiecontract af;
- Geef bij uw energieleverancier aan of u wilt afzien van de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit kan de activatie van uw energiecontract versnellen.
Uw energieleverancier geeft uw contract aan ons door, daar hoeft u niets voor te doen. Dat gebeurt op het moment dat het contract daadwerkelijk ingaat. Zodra er een energiecontract bij ons bekend is, stoppen wij de afsluitprocedure.
|
#3 | 20-05-2023 |
Ingelogd op het portaal en de volgende reactie doorgegeven:Wij zijn over gegaan naar een volledig elektrische warmtepomp, waardoor wij geen gebruik meer maken van gas. De levering van elektriciteit zal wel doorgaan en daarvoor is reeds een contract afgesloten. De gasaansluiting wordt hierdoor niet meer gebruikt in onze woning.
|
#4 | 22-05-2023 |
Reactie op bericht op het portaal:Goedemorgen meneer Kiswum,
U geeft aan dat u geen gebruik meer maakt van de gas aansluiting daar u volledig overgestapt bent op volledige warmte pomp.
Daarvoor wil ik u verzoeken een verwijdering van de gas aansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl
Na accordering van de offerte zal er een afspraak gemaakt worden om de gas aansluiting te verwijderen.
Ik hoop op uw medewerking en zie de verwijderingsaanvraag spoedig tegemoet.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
xxxxx
Medewerkster Consument
|
#5 | 22-05-2023 |
Het begin is gemaakt
Dit is mijn brief naar aanleiding van het bericht om de aansluiting zelf op te zeggen:Geachte Mevrouw xxx
Op 22 mei 2023, heb ik van u (namens Enexis) een e-mail ontvangen om via www.mijnaansluiting.nl, een opdracht aan te maken om de gasafsluiting te laten verwijderen. Om moverende redenen ga ik daarvoor geen opdracht indienen.
Ik ben van harte bereid bent om mee te werken aan de werkzaamheden die Enexis wenst aan hun gasaansluiting, inclusief eventuele verwijdering. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar vijf dagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Naam: Kiswum
Adres: xxxxxxx x
Postcode: xxxx xx xxxxxx
EAN-code: 1234567890
Gasmeternummer: G001234567890
Dossiernummer: xxxxxxx
|
#6 | 20-06-2023 |
Reactie Enexis, het duurt iets langerGeachte heer, mevrouw,
Enige tijd geleden heeft u een klacht ingediend. Hiervoor heeft u een ontvangstbevestiging ontvangen, in de ontvangstbevestiging staat een termijn vermeld. Door grote drukte is het helaas niet mogelijk om binnen de genoemde termijn contact met u op te nemen. Onze excuses hiervoor.
Wij begrijpen dat het vervelend voor u is dat u langer moet wachten. U ontvangt van ons zo spoedig mogelijk een reactie, in ieder geval voor dinsdag 27 juni 2023.
Met vriendelijke groet,
Klachten en Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
|
#7 | 27-06-2023 |
Reactie op "klacht"Beste meneer Kiswum,
Ik heb een e-mail ontvangen van mijn collega. Betreft het adres xxxxx x te xxxxx. Hierin geeft u aan dat u zelf geen opdracht wil geven tot verwijdering van de gas aansluiting. Ook geeft u aan dat u zich verwerpt op enige vorm van kosten of schade voor werkzaamheden op initiatief van Enexis Netbeheer. Ik stuur u deze mail om u verder te informeren.
ATO
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.
Tarievencode
In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.
Verwijderen aansluiting
Op 1 maart 2021 is er een tijdelijke regeling ingegaan waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig worden vergoed. Hierbij krijgt u 100% korting op de factuur. Dit betekent dat u zowel op de factuur als op de offerte, een kortingsregel ziet waarbij het eindbedrag € 0,- zal zijn.
Meer informatie over een eventuele verwijdering van de gasaansluiting kunt u vinden op onze website.
Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop u heeft gehoopt maar vertrouw erop dat het standpunt van Enexis Netbeheer hierin helder is.
Vragen?
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met mij via telefoonnummer xxxxxxx van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 uur en 16.30 uur . Houd het ticketnummer bij de hand. U kunt ook reageren op deze e-mail.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Klachten & Claims
|
#8 | 01-08-2023 |
Monteurs stonden aan een gesloten deur. Men heeft zicht niet gehouden aan het wettelijke termijn van 5 dagen, om het gas af te sluiten. |
#9 | 01-08-2023 |
Brief 1b wordt in werking gezet. Reactie op de brief die door de monteurs werd achtergelaten:Geachte klachtenservice,
Op 27 juni 2023 ontving ik het onderstaande bericht namens xxx xxx. Hierin zijn geen vragen gesteld of afspraken gemaakt, maar zijn alleen de standpunten van Enexis gedeeld.
Op 22 mei 2023 heb ik u uitgenodigd om (mits het noodzakelijk is), vrijblijvend bij mij langs te komen om eventuele werkzaamheden tot de gasmeter uit te voeren. Hierbij heb ik aangegeven dat ik daarvoor minimaal vijf dagen vooraf van op de hoogte gebracht wil worden, doordat dit wettelijk is vastgesteld en ik mijn werkgever op de hoogte kan brengen van een verlofdag. Helaas heeft u daaraan tot op heden geen gehoor gegeven.
Vandaag, op 01 augustus 2023 ontving ik van u een brief op mijn adres (kenmerk: xxxxx), waarin u de ‘energiegebruiker(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 08-mei-2023 opgezegd bij EnergieDirect. Tegelijkertijd met die opzegging is EnergieDirect gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Kiswum
Adres
Telefoonnummer
|
#10 | 02-08-2023 |
Laatste bericht ter kennisgevingBeste heer Kiswum,
Uw standpunt is duidelijk. In eerder contact wat er is geweest heb ik u ook ons standpunt en werkwijze uit proberen te leggen. Graag verwijs ik u hier dan ook naar door, hier wijken wij niet vanaf. Mocht u geen leveringscontract afsluiten of een verwijdering aanvragen zal u worden afgesloten. De daarbij horende kosten zijn voor uw rekening. Ik kan hierin helaas niks voor u betekenen. Ik zal dan ook verdere correspondentie ter kennisgeving aannemen.
Ik wens u een prettige dag.
Met vriendelijke groet,
XXX XXX
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis
|
#11 | 05-08-2023 |
Reactie op het laatste berichtBeste xxx xxx,
Bedankt voor uw reactie. Doordat wij volledig over zijn naar een full-electric warmtepomp, zal een gasaansluiting niet nodig zijn, dit geldt uiteraard ook voor een contract voor een gasaansluiting. Het doorsturen van een rekening zal daardoor ook niet nodig zijn, doordat wij de dienst niet meer wensen.
Wij zullen de apparatuur van Enexis laten hangen waar het nu is en mocht Enexis deze apparatuur willen verwijderen, dan zijn zij van harte welkom om dit op eigen initiatief op te halen.
Wij zullen ons volledig aan de huidige wetgeving houden en gaan er vanuit dat Enexis zich daar ook volledig aan zal houden.
Doordat dit bericht geen nieuwe informatie bevat, is het geen probleem als dit slechts ter kennisgeving wordt ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Kiswum
|
#12 | 12-09-2023 |
2 monteurs kwamen op dinsdag 12 september bij ons langs. Hierover hebben wij geen bericht ontvangen, maar mijn vrouw was op de hoogte van dit soort onaangekondigde bezoekjes.
Gelukkig was ze op dat moment thuis, waardoor de monteurs uit opdracht van Enexis, een slotje konden plaatsen.
Bij het weglopen, lieten ze nog een brief achter met de gevolgen als je weer aangesloten wilde worden op gas. |
#13 | 19-09-2023 |
Ik had hierover nog geen brief geschreven, aangezien ik nergens een opdracht voor gaf. Tevens hoeft de meter van ons niet weg, maar mag hij gerust afsgesloten blijven staan.
Op 19 september kwam een factuur voor het plaatsen van het slotje. Ik zal deze factuur betwisten, doordat wij niet de opdrachtgevers zijn. Zie voorbeeldbrief 3. Deze heb ik een beetje aangepast/gepersonaliseerd:Factuurnummer: xxx
Debiteurennummer: xxx
Betreft: Betwisting Factuur
Geachte medewerker,
Op 19 september 2023 ontving ik van u een factuur (fact. nr. xxxx d.d 14-09-2023) betreffende de kosten voor “Het afsluiten van uw gasafsluiting d.d 12-09-2023” op mijn adres, te weten xx x, xxxx XX te xxx.
Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven, maar geheel op initiatief van Enexis. Hierbij heeft u op 12 september toegang tot ons pand gekregen, ondanks dat u op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB verplicht bent om minimaal 5 dagen vooraf, een afspraak met mij in te plannen. Vooraf hebben wij geen e-mail van u ontvangen waarin werd aangegeven wanneer u de gasmeter zou willen afsluiten. Desondanks, heeft mijn vrouw uw collega’s alle gelegenheid gegeven om de werkzaamheden uit te voeren (plaatsen van een slot), aangezien de gasaansluiting uw eigendom en uw verantwoordelijkheid is. Daarbij is ook nogmaals benoemd dat dit niet uit opdracht van ons is, maar uit opdracht van Enexis.
Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al op 8 mei 2023 beëindigd, samen met het contract voor ons gas, waardoor de Algemene Voorwaarden dus niet meer gelden. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Dit is op 1 augustus 2023 schriftelijk naar uw team verstuurd.
Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van twee gasverlaters uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en Laag Soeren (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21), die door de rechtbank beide keren in het gelijk werden gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat. Tevens heeft het geen nut om ons aan te sporen om een gascontract af te laten sluiten, doordat gas in onze woning volledig wordt opgevangen door het gebruik een volledig elektrische warmtepomp en wordt er al jaren gekookt met inductie. Het warm water en de verwarming wordt verzorgd via de elektrische warmtepomp en sinds 8 mei 2023 niet meer via gas.
Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, de door u verzonden factuur te crediteren en in mijn dossier op te laten nemen dat onze woning niet meer met gas wordt verwarmt, maar volledig door middel van een warmtepomp.
Met vriendelijke groet,
Kiswum
xxx x
xxxx XX xx
Kiswum mailadres
|
#14 | 26-09-2023 |
Enexis is van plan om het incasso traject door te zetten. Ondanks dat wij geen gas meer nodig hebben, geen gas verbruiken en er geen contract is, is Enexis van mening dat wij moeten opdraaien voor de huidige en toekomstige kosten.Beste Kiswum,
Op 12 september 2023 is de gasaansluiting op het adres XXX x in xxx afgesloten. U heeft hiervoor de factuur (factuurnummer xxxxxx) ontvangen, maar deze betwist u. U bent niet van plan om de factuur te betalen en vraagt ons om deze te crediteren. Daarnaast verzoekt u ons om in uw dossier te vermelden dat uw woning volledig middels een warmtepomp wordt verwarmt. Graag informeer ik u over de afhandeling van uw verzoeken.
Factuur
In ons systeem zie ik dat er voorafgaande aan de afsluiting er meerdere malen contact met u is geweest. Hierin zijn de mogelijkheden voor wat betreft de gasaansluiting met u besproken en de gevolgen wanneer u geen energiecontract afsluit of een gratis verwijdering aanvraagt. Ik ga dan ook niet in op alle verwijzingen in uw bericht. U wist van tevoren dat u een factuur zou ontvangen voor het afsluiten van de gasaansluiting. In uw bericht geeft u aan dat het zinloos om een incassotraject te starten omdat u de factuur betwist. Bij deze laat ik u weten dat Enexis Netbeheer het incassotraject niet zal stopzetten en de factuur betaald dient te worden. Ik kan hierin helaas niets voor u betekenen. Verdere correspondentie hierover kan ik dan ook enkel ter kennisgeving aannemen.
Warmtepomp
Het is bij ons bekend dat u uw woning volledig verwarmt middels een warmtepomp. Dit staat in uw dossier.
Ik vertrouw erop u te hebben geïnformeerd over de factuur, het incassotraject en uw dossier en wens u nog een fijne dag toe.
Contact
Mocht u nog vragen hebben dan bereikt u mij op xxxx (extra informatie betreft de contactmogelijkheden).
Als u belt, wilt u dan het ticketnummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. Via e-mail bereikt u mij door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
XXX
Klachten & Claims
|
#15 | 03-10-2023 |
Enexis heeft de onderstaande aanmaning doorgestuurd.Geachte heer of mevrouw,
Enige tijd geleden hebt u één of meerdere facturen van ons ontvangen. De uiterste betaaldatum is voorbij, maar wij hebben geen betaling van u ontvangen.
Graag ontvangen wij het onderstaande bedrag voor 19 oktober 2023 op onze rekening. Voor de betaling van dit bedrag kunt u gebruik maken van de betaallink in deze email. U betaalt hiermee snel, gemakkelijk en veilig via iDEAL. Hiermee voorkomt u verdere incassomaatregelen en aanvullende kosten.
|
#16 | 03-10-2023 |
Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering (valt onder de Achmea groep) alvast op de hoogte gesteld van deze casus, zodat ik (wanneer dat nodig is), de juiste juridische stappen kan zetten.
|
#17 | 04-10-2023 |
Reactie verstuurd naar de debiteuren afdeling.Factuurnummer / Uw Kenmerk: xxxxxx
Debiteurennummer: xxxxxx
Betreft: Betwisting Factuur
Geachte medewerker,
Op 19 september 2023 ontving ik van u een factuur (fact. nr. xxxxxx d.d 14-09-2023) betreffende de kosten voor “Het afsluiten van uw gasafsluiting d.d 12-09-2023” op mijn huisadres. Op dezelfde dag heb ik deze factuur betwist en ontving ik op 26 september van uw Klachtenafdeling daarover een reactie.
De werkzaamheden die u heeft laten uitvoeren, zijn gedaan zonder dat ik daarvoor een opdracht heb gegeven. Dit was een opdracht vanuit Enexis. Hierbij hebben uw collega's / ingehuurde partner een slot op onze gasmeter geplaatst, doordat wij hebben aangegeven dat wij geen gas meer zullen te gebruiken.
Hierbij wil ik nogmaals aangeven dat ik die factuur betwist en niet over zal gaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering tot op heden ontbreekt. Wettelijke artikelen gaan vóór interne procedures.
Hieronder een korte herhaling dat ik reeds naar de Klachtenafdeling heb verstuurd:
Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al op 8 mei 2023 beëindigd, samen met het contract voor ons gas, waardoor de Algemene Voorwaarden niet meer gelden. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Dit is op 1 augustus 2023 schriftelijk naar uw team verstuurd.
Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van twee gasverlaters uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en Laag Soeren (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21), die door de rechtbank beide keren in het gelijk werden gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
Dit is ons geval voor 100% van toepassing. Het verwijderen of het aanbrengen van een slot op de gasmeter, is geen reden om een factuur naar de consument te versturen. Dit zijn kosten die voor rekening zijn van de opdrachtgever. In dit geval is Enexis zelf de opdrachtgever. Het dwingen van een consument om een keuze voor een gascontract te maken voor een gasloze woning, is geen reden om een consument te dwingen om de factuur van uw eigen opdracht te betalen.
Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om het incassotraject door te zetten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat. Tevens heeft het geen nut om ons aan te sporen om een gascontract af te laten sluiten, doordat onze woning volledig gasloos is.
Mocht u van mening zijn dat er een nieuw wetsartikel bestaat waarin staat aangegeven dat een consument altijd verplicht is om een gasaansluiting te hebben of ten alle tijden op zou draaien voor de kosten nadat is gebleken dat een gasaansluiting niet meer noodzakelijk is, dan zie ik dat graag tegemoet. Aangezien een gasleiding maximaal 12 maanden inactief mag blijven, blijft u van harte welkom om werkzaamheden uit te voeren op uw eigen apparatuur. Hierbij moet nog wel worden gelet op artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB, om minimaal 5 dagen vooraf een afspraak met mij in te plannen. Enexis heeft zich daar tot op heden nog geen enkele keer aan gehouden.
Tot slot, verzoek ik u om uw vordering in te trekken en de door u verzonden factuur te crediteren en het traject geheel af te sluiten.
Met vriendelijke groet,
Kiswum
Adres
E-mail adres
|
#18 | 04-10-2023 |
Reactie via voicemail en e-mail ontvangen. Hierbij wordt verwezen naar de informatie van de Klachten afdeling.Geachte Kiswum,
Naar aanleiding van uw ontvangen email heb ik geprobeerd u vandaag telefonisch te bereiken.
Mijn collega afdeling Klachten heeft u op 26 september 2023 per email nadere toelichting gegeven. (zie bijgaand) Ik stel u in de gelegenheid om factuur xxxx ( afsluitkosten ) op korte termijn aan ons te voldoen, hopende u hiermede te hebben geinformeerd.
Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.
Met vriendelijke groet,
xxxxx
Medewerker Consument Incasso
Afdeling Operations / Consument Incasso
Enexis Netbeheer B.V.
|
#19 | 04-10-2023 |
Afdeling Debiteuren nogmaals op de hoogte gebracht. Vooralsnog blijven we in rondjes draaien en het standaard proces is in gang gezet.
Dit keer een korte reactie gegeven op het ontvangen bericht en de uitgestipelde route weergegeven.Geachte Enexis,
Via deze weg wil ik laten weten dat ik uw voicemailbericht en e-mail heb ontvangen.
Zowel uw afdeling als de Klachtenafdeling hebben tot op heden nog niet kunnen overleggen waarom kosten zijn gemaakt voor een opdracht die niet van mij afkomstig is.
Ik wijs u en de Klachten afdeling dan ook op de eerder aangegeven feiten en redenen waarom ik van mening ben dat een factuur en aanmaning niet gepast zijn in deze situatie en dat de betwiste factuur niet betaald zal worden.
Ik verwacht dat de route als volgt zal gaan en hiervan heb ik tientallen soortgelijke gevallen van voorbij zien komen in de afgelopen jaren:
U zal nog een aanmaning sturen -> Incassobureau Bosveld zal worden ingeschakeld -> Ik overhandig mijn dossier en zal daarbij refereren aan tientallen andere dossiers van mede gedeputeerden gasverlaters -> Bosveld zal de opdracht weer teruggeven aan Enexis op basis van een betwiste factuur en door de eerdere rechtzaken die in het nadeel waren van de netbeheerder.
Uiteraard blijft Enexis welkom om eventuele werkzaamheden of aanpassingen op haar apparatuur bij onze woning uit te voeren. Houd hierbij rekening dat het verzoek wettelijk minimaal vijf werkdagen voor de werkzaamheden aangevraagd dient te worden.
Met vriendelijke groet,
Kiswum
|
#19 | 04-10-2023 |
Afdeling Debiteuren nogmaals op de hoogte gebracht. Vooralsnog blijven we in rondjes draaien en het standaard proces is in gang gezet.
Dit keer een korte reactie gegeven op het ontvangen bericht en de uitgestipelde route weergegeven.Geachte Enexis,
Via deze weg wil ik laten weten dat ik uw voicemailbericht en e-mail heb ontvangen.
Zowel uw afdeling als de Klachtenafdeling hebben tot op heden nog niet kunnen overleggen waarom kosten zijn gemaakt voor een opdracht die niet van mij afkomstig is.
Ik wijs u en de Klachten afdeling dan ook op de eerder aangegeven feiten en redenen waarom ik van mening ben dat een factuur en aanmaning niet gepast zijn in deze situatie en dat de betwiste factuur niet betaald zal worden.
Ik verwacht dat de route als volgt zal gaan en hiervan heb ik tientallen soortgelijke gevallen van voorbij zien komen in de afgelopen jaren:
U zal nog een aanmaning sturen -> Incassobureau Bosveld zal worden ingeschakeld -> Ik overhandig mijn dossier en zal daarbij refereren aan tientallen andere dossiers van mede gedeputeerden gasverlaters -> Bosveld zal de opdracht weer teruggeven aan Enexis op basis van een betwiste factuur en door de eerdere rechtzaken die in het nadeel waren van de netbeheerder.
Uiteraard blijft Enexis welkom om eventuele werkzaamheden of aanpassingen op haar apparatuur bij onze woning uit te voeren. Houd hierbij rekening dat het verzoek wettelijk minimaal vijf werkdagen voor de werkzaamheden aangevraagd dient te worden.
Met vriendelijke groet,
Kiswum
|
#20 | 17-10-2023 |
Ik heb de Rechtsbijstand gesproken over mijn dossier bij Enexis en de situatie uitgelegd. Ik heb aangegeven mijn dossier vooral een aankondiging was op iets wat mogelijk in de toekomst nodig kan zijn, maar nog niet aan de orde is. Het is namelijk nog niet tot een rechtszaak gekomen. In eerste instantie was het advies: Met Protest betalen en daarna bekijken of ik eruit kan komen met Enexis.
Hierop heb ik aangegeven dat ik in mijn recht sta en dat er tientallen dossiers op dit platform zijn met mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen. Hierbij zijn zelfs enkele rechtszaken gevoerd en daarbij stond de particulier in zijn recht. In 99% van de gevallen gaf de deurwaarder de zaak terug aan de netbeheerder.
De uitkomst van het gesprek was dat ik mijn dossier verder mocht aanvullen met de genoemde rechtzaken en dat het dossier on hold gezet zal worden gezet.
|
#21 | 26-10-2023 |
De laatste aanmaning is ontvangen en tevens waren toevallig ook 2 monteurs bij mij aan de deur. Zij hebben een Verzoekkaart achtergelaten met de mededeling: controle elektriciteits-/gasmeter.
Doordat ik niet kan thuiswerken en overdag gewoon aan het werk ben, kan ik de onaangekondigde monteurs helaas niet verwelkomen. Mijn vrouw was op dat moment ook niet thuis om de monteurs een kop koffie aan te bieden.Beste Enexis,
Via deze weg wil ik doorgeven dat ik uw laatste nota heb ontvangen en dat ik nog 100% achter het besluit sta en tevens volledig in het recht sta om de betwiste factuur niet te betalen.
Tot op heden heeft u op geen enkele manier kunnen aantonen dat ik verplicht ben om werkzaamheden op uw eigen apparatuur te betalen als ik daarvoor geen opdracht heb gegeven. Tevens stond Enexis vandaag bij mij aan de deur terwijl ik niet thuis was. Volgens de wet bent u verplicht om minimaal vijf werkdagen vooraf contact met mij op te nemen. Helaas is dit nu de derde keer achter elkaar dat u dat niet heeft gedaan. Als ik thuis was, dan had ik uw collega's uiteraard graag verder geholpen. Op de verzoekkaart dat is achtergelaten, is aangegeven dat er een controle moet plaatsvinden op de elektriciteits-/gasmeter en dat dit te maken heeft met mijn dossier / uw kenmerk: xxxxxxx.
Mocht u de zaak hierna alsnog willen doorzetten naar Bosveld, dan zal de volledige correspondentie netjes worden overgedragen aan hen, zodat ze het volledige dossier in handen hebben.
Als u afziet van de onterechte factuur, dan zie ik dat graag tegemoet.
Mocht u vragen hebben of een afspraak aan huis wil inplannen om aan werkzaamheden op uw apparatuur uit te voeren, dan kan dit per mail of schriftelijk worden aangevraagd.
Met vriendelijke groet,
Kiswum
|
#22 | 09-11-2023 |
Bosveld is ingeschakeld en hebben mij zowel via de e-mail als post aangeschreven. De post is nog onderweg.Amersfoort, 9 november 2023,
Geachte heer, mevrouw,
Wij verwijzen u graag naar de bijlage welke vandaag eveneens per post aan u is verzonden.
Met vriendelijke groet,
Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders Bijlage:Dossiernummer : xxxxx
Inzake : Enexis B.V. (CI)/Kiswum
Amersfoort, 09 november 2023
Geachte heer, mevrouw,
Onze cliënte, de besloten vennootschap Enexis Netbeheer B.V., gevestigd en kantoorhoudende te S-HERTOGENBOSCHheeft ons verzocht de nog openstaande factuur in behandeling te nemen, omdat de betalingstermijn inmiddels is verstreken. Het betreft hier verrichte werkzaamheden.
De vordering is als volgt gespecificeerd:
Hoofdsom € 163,76
Rente berekend tot 09-11-2023 € 0,70
Rente vanaf 09-11-2023 P.M.
Incassokosten € 40,00
----------------------
Totaal € 204,46 + P.M.
Het verschuldigde bedrag van €204,46 dient uiterlijk op donderdag 16 november 2023 op onze rekening te staan. U kunt uw betaling veilig en snel overmaken via iDEAL. Ga hiervoor naar https://www.bosveld.nl/betalen. U kunt uw betaling eventueel ook overmaken naar rekeningnummer xxxxxxx ten name van Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders te Amersfoort. Vermeld in dat geval bij uw betaling dossiernummer xxxxxx en achternaam xxxxxx.
Lukt het u niet om het bedrag in één keer te betalen? Neem dan vóór donderdag 16 november 2023 contact met ons op om een afspraak te maken over de betaling via xxxx@bosveld.nl of rechtstreeks via 033 - 4700000.
Betaalt u niet volledig en neemt u óók geen contact met ons op, dan zullen wij helaas de incassoprocedure moeten voortzetten.
Hoogachtend,
Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders
|
#23 | 10-11-2023 |
Hieronder volgt mijn reactie die ik naar Bosveld heb vestuurd. Met dank aan o.a. aan @Bram-Bos voor het samenstellen van de basis voor deze brief.Geachte medewerker,
Op 9 november 2023 ontvingen wij van u een e-mail met Mapnummer: xxxxx en Referentie opdrachtgever: xxxxx. In dat bericht vordert u een bedrag van €204,46, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en incassokosten.
Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat wij deze factuur betwisten. Dit was op 19 september 2023 en nogmaals na de eerste aanmaning op 04 oktober 2023. Dit was gedaan op fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken hebben gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.
Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van onze kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen. Wellcht komt dit bekend voor bij u, doordat tientallen Nederlanders op dezelfde wijze door Enexis worden benadeeld.
Na twee recente vonnissen van de kantonrechtbank (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 d.d. 4-8-2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 d.d. 10-2-2021) die ons standpunt volledig ondersteunen, verwacht ik die overtuigende grondslag eigenlijk ook niet meer van Enexis.
Ik mag verwachten dat u alle correspondentie heeft tussen Enexis en mij inclusief de betwisting. Hierin is te zien dat Enexis nooit inhoudelijk op mijn uitgebreide betwisting ingegaan of met een wettelijk artikel kan aantonen dat zij deze factuur mochten sturen. Tevens zult u zien dat uw klant drie keer de wet heeft overtreden door onaangekondigd bij ons langs te komen voor werkzaamheden. Wettelijk moeten zijn een afspraak minimaal vijf dagen vooraf met mij inplannen. Dit hebben zij nimmer gedaan.
Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik wil u dan ook adviseren om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen en vervolgens mijn dossier af te sluiten.
Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat wij enkele van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad en tientallen dossiers zijn bij mij bekend en hebben allen dezelfde uitkomst.
Mocht u de zaak alsnog doorzetten en niet direct willen terugsturen, dan verzoek ik het volgende:
We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en ons verlichten door direct ter zake te komen.
Ik verzoek u in dat geval om ons per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:
- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete wetsartikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van uw werkzaamheden die tot de opgevoerde incassokosten zijn gekomen.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over de volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.
Met vriendelijke groet,
Kiswum
|
#24 | 05-12-2023 |
De reactie van Bosveld blijft uit. Ik heb besloten om ze te bellen om na te vragen wat de status is van het dossier en of ze dit ook schriftelijk kunnen toelichten.
Via een bandje krijg ik te horen dat mijn dossier is afgesloten. Op het bandje wordt ook aangegeven dat ik dit per e-mail bevestigd zal krijgen.
Enkele minuten later kreeg ik inderdaad het mooi resultaat terug. Bosveld heeft het dossier afgesloten. Ik weet niet waarom dat is gebeurd, maar ik verwacht dat Enexis hiervoor nog wel onaangekondigd op de stoep zal staan.Dossiernummer
xxxxx
Omschrijving
Enexis Netbeheer B.V.
Bedrag
€ 205,0
Geachte heer/mevrouw Kiswum,
Hierbij bevestigen wij dat het dossier met dossiernummer xxxxx is gesloten.
Met vriendelijke groet,
Bosveld Incasso & Gerechtsdeurwaarders
|
#24 | 23-05-2025 |
Op donderdag 18 januari 2024 werd onze meter vervangen. Sindsdien radiostilte van onze kant en van Enexis.Er is uit onderzoek gebleken dat het type gasmeter die u in uw meterkast heeft (adres XXXXX) een afwijking aan meterstanden weergeeft. Wij willen deze meter graag omwisselen, ondanks dat u deze niet gebruikt.
U kunt na de wisseling van de meter een klacht indienen via de website van Enexis www.enexis.nl ivm eventueel te veel verbruik van het gas. Deze nieuwe meter is uiteraard inclusief een slot geplaatst, maar sindsdien was er radiostilte. Tot op de dag van vandaag heb ik niets meer van Enexis gehoord en hebben wij nu dus een meter met slot.
|
, kan een van jullie het linkje in de TS naar mijn dossier aanpassen naar dit bericht?
[
Voor 0% gewijzigd door
Septillion op 24-05-2025 11:20
]