Acties:
  • +3 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-06 21:58
Ik sta ook op het punt om een einde te maken aan de gasaansluiting
Nu hebben wij een hele simpele voortuin van 1,5 diep met daarin alleen wat simpele bestrating
Is het dan de moeite om de tweakers route te volgens (ik blijf lezen dat het veel moeite en gezeur kost ondanks het gelijk wat je hebt)
Of maar gewoon een verzoek indienen via mijn aansluitingen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:41
@creon Hangt er vanaf hoe principieel je bent. Puur praktisch zou ik mijnaansluiting doen in jouw geval.
Ik had hier dezelfde tuin, maar uit principe wel de Tweakers-route gevolgd.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:23
creon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:42:
Nu hebben wij een hele simpele voortuin van 1,5 diep met daarin alleen wat simpele bestrating
Is het dan de moeite om de tweakers route te volgens (ik blijf lezen dat het veel moeite en gezeur kost ondanks het gelijk wat je hebt)
Vanuit het principe zou je kunnen beginnen met een beetje tegenstribbelen. Maar als het je daarna moeite en tijd gaat kosten of het teveel stress oplevert dan snel stoppen met het tegenstribbelen.

Zelf ben ik nog niet van het gas af en mijn huis ligt zonder voortuin direct aan de straat. Maar ik ga er met gestrekt been in indien het zover komt :) Ik hou wel van een beetje drama vanwege mijn/onze principes.

Dus het hangt vooral af van je energieniveau en hoe principieel je wil zijn. Ik moedig je aan om het in ieder geval te proberen via "onze" weg. Maar ik en met mij velen hier zullen je niet veroordelen mocht je voor de makkelijke weg gaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:21
Ook ik ontving twee weken terug (terwijl we op vakantie waren) een brief van Liander na ruim 4,5 jaar. Ik wil deze brief sturen. Iemand nog tips?
Geachte heer of mevrouw,

Op 26 april 2025 ontving ik uw brief met als onderwerp "Maak een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting". Graag reageer ik inhoudelijk op dit schrijven.

In de eerste alinea stelt u dat er op mijn adres nog sprake zou zijn van een actieve gasaansluiting. Deze constatering is onjuist. Sinds 1 augustus 2020 maak ik geen gebruik meer van gas, noch is er sindsdien sprake van een actieve levering. Uw eigen registratie, waarin staat dat er geen energieleverancier voor gas op mijn adres bekend is, bevestigt dit.

In de periode rondom de beëindiging van mijn gasaansluiting heeft er correspondentie plaatsgevonden, waarbij ik op uw brieven binnen de gestelde termijnen heb gereageerd. Laatstelijk ontving ik van u een bericht d.d. 19 augustus 2020, waarop ik op 20 augustus 2020 schriftelijk heb gereageerd. Sindsdien bleef het vier en een half jaar stil van uw kant.

De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is per 1 augustus 2020 beëindigd. Ik heb u destijds meerdere malen in de gelegenheid gesteld om in overleg met mij de fysieke aansluiting te verwijderen. Hoewel ik de noodzaak daarvan betwist, heeft u in uw huidige schrijven aangegeven dat verwijdering noodzakelijk is. Ik herhaal dan ook dat u, dan wel uw aannemer, welkom bent om op afspraak de aansluiting te komen verwijderen.

Ik stel echter nadrukkelijk dat deze werkzaamheden niet in mijn opdracht plaatsvinden en dat ik elke (voorgenomen of achteraf gepresenteerde) vordering tot vergoeding van kosten daarvoor categorisch van de hand wijs.

In afwachting van uw bevestiging verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Bo0bz Hoe weet je op welke datum de brief is aangekomen? Misschien beter de datum vermelden dat je de brief voor het eerst in handen had? Je geeft ons niet de brief dus daarop gebaseerde verbeteringen kunnen we niet geven. Verder ziet je brief er ok uit.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:10
Beste Tweakers,

Dit afgelopen weekend ben ik ook eindelijk van het gas af. Dit door het plaatsen van een WeHeat Sparrow met WPB 300l en buffervat 30l, i.c.m. vloerverwarming, inductie en zonnepanelen.

De vraag:
Mijn huidige energiecontract bij Greenchoice loopt tot en met 31 mei 2025.
Ik heb hier dus nog elektriciteit en gas.

Dus nog 20 dagen resterend.

Wat is jullie advies?
Scenario 1:
Gewoon afwachten tot afgelopen is en gascontract hierna niet verlengen? Dan neem ik even de tijd om een goed contract te vinden.

Scenario 2:
Het stroomschema nog steeds volgen zoals in openingspost op het scenario geen gasleveringscontract meer.
(Doe niets.
Gebruik Voorbeeldbrief 3 als
netbeheerder schrijft dat je moet betalen)

Scenario 3:
Zeg je leveringscontract voor gas op bij je energieleverancier.
Machtig deze tegelijk om de ATO namens jou op te zeggen bij de netbeheerder
(dit hoeft niet bevestigd).

Ik zit een beetje met scenario 1. Degene die ik wil volgen.
Is dit prima om dit scenario te volgen of moet ik echt iets nu al doen met de ATO.

Ik lees tevens deze stappen van Greenchoice zelf:
Ga je van het gas af?
Gebruik je thuis geen gas meer? Dat is een mooie stap naar de toekomst waarin we minder afhankelijk zijn van fossiele energie! Je kunt je contract voor gas bij Greenchoice opzeggen. Je betaalt daar geen
opzegvergoeding voor. Geef je opzegging voor gas door aan onze klantenservice via onze
contactopties.

Vervolgens maakt Greenchoice een eindnota. Als je ook stroom van ons afneemt, rekenen we ook het stroomverbruik af tot deze datum. Daarna ben je alleen nog klant voor stroom en betaal je geen kosten meer voor gas.

Geef ook aan de netbeheerder door dat je de gasaansluiting niet meer gebruikt. Dat doe je via
mijnaansluiting.nl. Vanwege de veiligheid wordt de gasaansluiting dan verwijderd. De netbeheerder neemt zelf contact met je op om de afsluiting in te plannen.

bron: https://www.greenchoice.n...energiecontract-opzeggen/
[/quote]

Ik tast nog een beetje in het duister.
Advies en tips, zeer welkom!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:55
Fijn dat je contract over 20 dagen eindigt, dat maakt een hoop stappen makkelijker.

Scenario 1 is geen optie. Als je niets doet, wordt je gascontract waarschijnlijk omgezet in een variabel contract. Je zult het dus sowieso moeten opzeggen.

Ik zou beginnen met het gascontract opzeggen per de einddatum (benadruk dat het alleen om gas gaat, niet elektriciteit en dat de ATO ook namens jou opgezegd moet worden), en aangeven dat je vanaf nu geen gas meer verbruikt dus dat eerder ook mag, als zij dat goed vinden.

Dan heb je twee beslissingen te nemen.

1) wat wil je met elektra? Je kan bij GC verlengen, variabel gaan, of overstappen. Staat hier verder los van, maar is misschien makkelijker als gas opgezegd is. Anders krijg je bij een overstap er misschien per ongeluk toch weer gas bij, als je niet oplet.

2) wat wil je met gas? Na opzegging kan je de brieven van de netbeheerder afwachten en de tweakers route volgen. Of je kan een aanvraag doen op mijnaansluiting.nl om de leiding en meter op te laten ruimen (dat is natuurlijk ook kostenloos, maar dat is niet het punt van dit topic :)).

[ Voor 8% gewijzigd door Compuchip87 op 11-05-2025 20:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-06 16:56
Compuchip87 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:17:
Fijn dat je contract over 20 dagen eindigt, dat maakt een hoop stappen makkelijker.

Scenario 1 is geen optie. Als je niets doet, wordt je gascontract waarschijnlijk omgezet in een variabel contract. Je zult het dus sowieso moeten opzeggen.

Ik zou beginnen met het gascontract opzeggen per de einddatum (benadruk dat het alleen om gas gaat, niet elektriciteit en dat de ATO ook namens jou opgezegd moet worden), en aangeven dat je vanaf nu geen gas meer verbruikt dus dat eerder ook mag, als zij dat goed vinden.

Dan heb je twee beslissingen te nemen.

1) wat wil je met elektra? Je kan bij GC verlengen, variabel gaan, of overstappen. Staat hier verder los van, maar is misschien makkelijker als gas opgezegd is. Anders krijg je bij een overstap er misschien per ongeluk toch weer gas bij, als je niet oplet.

2) wat wil je met gas? Na opzegging kan je de brieven van de netbeheerder afwachten en de tweakers route volgen. Of je kan een aanvraag doen op mijnaansluiting.nl om de leiding en meter op te laten ruimen (dat is natuurlijk ook kostenloos, maar dat is niet het punt van dit topic :)).
@Phantasist In mijn ervaring is Greenchoice een van de makkelijkste om het op te zeggen. Bij mij ging dat per direct, toen ik belde.
Even afhankelijk van je stroomcontract, in hoeverre ben je nog aan het salderen. Want het schijnt dat Greenchoice wel een knip maakt, zodra je het gascontract beëindigd. Dus je krijgt een afrekening 'per direct'. En daarna nog een nieuwe afrekening voor die 20 dagen.
Je kan ook nu bellen en zeggen, dat je met gas stopt per einde contract, dat is misschien het makkelijkste.
En op zoek naar een nieuw contract.

En dan inderdaad nog even bedenken of je brieven van je netbeheerder nu wilt, maar hopelijk minder gedoe, mocht er bij verwijdering iets mis gaan. Of nu makkelijk aangeven op MijnAansluiting dat je gasloos bent/wordt en dan wellicht meer ellende als er iets misgaat bij verwijdering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:16
ron321 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Dankjewel, heb het aangepast en verstuurd. Afwachten maar weer.
Vandaag gebeld door Liander.
Spijt dat ik opgenomen heb.
De medewerker vertelde mij dat ik een verwijdering aan moet vragen of een leegstandscontract af moet sluiten.
Ik heb gezegd dat ze op hun initiatief welkom zijn om op afspraak de aansluiting te verwijderen maar dat ik daar geen opdracht voor ga geven.
Het werd een welles/nietes discussie en heb gezegd dat ik daar niet in mee ga.
Dus ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.
Waarschijnlijk binnenkort bericht van een incassoburo?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ron321 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:57:
[...]

De medewerker vertelde mij dat ik een verwijdering aan moet vragen of een leegstandscontract af moet sluiten.
Ik heb gezegd dat ze op hun initiatief welkom zijn om op afspraak de aansluiting te verwijderen maar dat ik daar geen opdracht voor ga geven.
Het blijft frappant hoe verschillend elk geval weer is. Ik zat tot een paar jaar geleden ook bij Liander en ik heb toen ook de brief met het bekende keuzelijstje gekregen. Daarop heb ik schriftelijk gereageerd en misschien heb ik dat iets te ( :P ) degelijk en duidelijk gedaan, want vrijwel meteen gaven ze me aan dat het duidelijk was en dat ze voor verwijdering op eigen initiatief gingen zorgen. En dat was ook snel gedaan. Geen enkel gezeur, terwijl ik daar erg principieel in stond en me volledig aan het voorbereiden was om de heftige discussies te gaan voeren. Eigenlijk erg frusterend achteraf, maar dan andersom; desillusie. :+ Het was een makkie.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:06

Jerra

Beunhaas in wording

Ja het verschil zit hem echt in telefonisch/schriftelijk contact, ik ben nu ook zonder problemen via de tweakersroute van het gas af.
Maar ik schrok, ondanks inlezen, toch echt wel van de telefonische contactstrategieën die ze inzetten bij Liander... Vooral van het zeer aggressieve en intimiderende gesprek dat ik heb gehad.

Niet meer opnemen is makkelijk gezegd, ze hebben meerdere nummers, maar wegdrukken was bij mij toch de tactiek uiteindelijk.
Alleen zo ben ik niet opgevoed, dus heb eerst een telefoongesprek of 5 gehad...
Toen ik merkte dat ze toch stug bleven verdraaien, liegen, ontwijken en niet nakomen van afspraken kon ik mijn opvoeding wel aan de kant schuiven, immers zijn zij duidelijk minder goed opgevoed dan ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Ook ik ben zojuist gebeld door Liander klantenservice medewerker n.a.v. mijn brief via het contactformulier. Zaterdag verstuurt en nu al contact. Ik was verbaasd over de snelheid na 4,5 jaar stilte. Telefonisch is het volgende toegezegd maar zou ook schriftelijk via de mail bevestigd worden (heb er twijfels over):
Ik kan zonder zorgen én kosten via mijnaansluiting de aansluiting laten verwijderen. Ze staan niet zo maar op de stoep maar de aannemer maakt netjes een afspraak alvorens langs te komen. Er volgt voor deze werkzaamheden een factuur met een €0,- bedrag. Ik wacht uiteraard eerste even het schriftelijke bericht af maar wat is in deze wijsheid. Gewoon de verwijdering aanvragen (ik heb geen last van de aansluiting) of blijven volhouden zodat ze zelf het initiatief nemen voor verwijdering?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RagEnigma
Bo0bz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:25:
Ook ik ben zojuist gebeld door Liander klantenservice medewerker n.a.v. mijn brief via het contactformulier. Zaterdag verstuurt en nu al contact. Ik was verbaasd over de snelheid na 4,5 jaar stilte. Telefonisch is het volgende toegezegd maar zou ook schriftelijk via de mail bevestigd worden (heb er twijfels over):
Ik kan zonder zorgen én kosten via mijnaansluiting de aansluiting laten verwijderen. Ze staan niet zo maar op de stoep maar de aannemer maakt netjes een afspraak alvorens langs te komen. Er volgt voor deze werkzaamheden een factuur met een €0,- bedrag. Ik wacht uiteraard eerste even het schriftelijke bericht af maar wat is in deze wijsheid. Gewoon de verwijdering aanvragen (ik heb geen last van de aansluiting) of blijven volhouden zodat ze zelf het initiatief nemen voor verwijdering?
Als jij de opdracht geeft dan ga je akkoord met de algemene voorwaarden. Die meestal een schade vergoeden van maximaal 50% van het offerte bedrag. Dat bedrag is 0 en 50% van nul is nog steeds 0. Meestal komt het toch wel goed als er schade is maar dat is geen garantie. Kunnen ze niks slopen zoals bij mij omdat ik geen voortuin heb dan is de keuze misschien heel makkelijk om opdracht te geven.

De meeste bezoekers van deze thread zijn hier principieel in en zeggen niet mijn spullen dus ook niet mijn opdracht. De wet zegt ook dat een melding doen genoeg zou moeten zijn. Wij vinden hier over het algemeen dat via mijnaansluiting.nl het een opdracht is en geen melding omdat je onder andere akkoord moet gaan met van alles.

In principe zou ik beginnen met principieel zijn. Kost je een aantal brieven en wat tijd. Je kan altijd nog die opdracht geven als je denkt dat het je te heet onder de voeten wordt.

Bedenk ook dat wij vanuit deze thread al meerdere rechtzaken gestart en gewonnen hebben. We weten dat wij in ons recht staan. Maar gelijk hebben en krijgen is niet altijd even makkelijk. Wij zijn een beetje dat kleine galische dorpje wat nog tegen de romeinen strijd levert :)

Zoals @onetime hieronder meldt wij zijn ze niet gestart dat hebben de energietoko's gedaan. Maar wij hebben ze wel gewonnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door RagEnigma op 12-05-2025 19:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@RagEnigma Bijna goed. "Wij" zijn die rechtszaken niet gestart. Maar "we" hebben ze wel gewonnen.

edit: ook één gestart, met de door ons gewenste uitkomst.

[ Voor 24% gewijzigd door onetime op 12-05-2025 17:38 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:32
Hallo,

Geld deze gehele oplossing/route ook voor huishoudens die van de stadsverwarming afwillen.
Morgen wordt een full-electric warmtepomp geplaatst, zojuist eneco gebeld om contract op te zeggen en de tapwaterset die in mijn meterkast staat en verhuurd wordt door eneco weg laten halen.

Uiteindelijk verwees hij mij ook door naar mijnaansluitingen.nl

Ik heb het een en ander gelezen in dit topic, maar niet echt een concreet antwoord gezien. Als het er wel duidelijk in stond excuses.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

onetime schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:27:
@RagEnigma Bijna goed. "Wij" zijn die rechtszaken niet gestart. Maar "we" hebben ze wel gewonnen.

edit: ook één gestart, met de door ons gewenste uitkomst.
Plus nog één lopende case.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
"Als u het zo zeker weet, heeft u dus ook geen problemen om mij het bewijs daarvan, inclusief wetsartikelnummer, zwart op wit te laten toekomen. Totdat ik het van u ontvangen heb, blijf ik bij mijn standpunt."

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Benga1 De gas route is niet 1-op-1 toepasbaar op stadsverarming. Er kunnen erfdienstbaarheden en kettingbedingen in koopcontracten staan bijvoorbeeld, die verplichtingen voor jou bevatten.
Er is elders op het forum meer bekend. Je zult je er zelf verder in moeten verdiepen.
Hier in het gas-topic verder of-topic.
revolution-nl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:13:
[...] Het standaard afsluittarief is 432 euro :)
edit: David5757 in "Woning kopen met stadsverwarming die ik niet wil"
[/ot]

[ Voor 44% gewijzigd door onetime op 13-05-2025 00:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:16
Hippe Lip schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Het blijft frappant hoe verschillend elk geval weer is. Ik zat tot een paar jaar geleden ook bij Liander en ik heb toen ook de brief met het bekende keuzelijstje gekregen. Daarop heb ik schriftelijk gereageerd en misschien heb ik dat iets te ( :P ) degelijk en duidelijk gedaan, want vrijwel meteen gaven ze me aan dat het duidelijk was en dat ze voor verwijdering op eigen initiatief gingen zorgen. En dat was ook snel gedaan. Geen enkel gezeur, terwijl ik daar erg principieel in stond en me volledig aan het voorbereiden was om de heftige discussies te gaan voeren. Eigenlijk erg frusterend achteraf, maar dan andersom; desillusie. :+ Het was een makkie.
Ja precies, dit verbaasde mij ook.
Dit was ook de reden dat ik opnam gezien de eerdere reacties hier.
Ik had een gesprek verwacht over verwijdering hun initiatief.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Misschien is het nog slim om jouw standpunt tijdens het gesprek ook nog als een soort samenvatting te mailen. Dan heb je ook dat nog zwart op wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:36
creon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:42:
gewoon via mijnaansluiting een verzoek tot verwijderen doen tenzij je graag veel tijd en energie stopt in het nutteloos heen en weer mailen met allerlei ellende op de koop toe.

Hier ook de "normale" route gedaan en dat ging perfect op een deel na waar niemand wat aan kon doen en dat is direct prima opgelost.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:12
@achterhoeker Fijn dat jij een positieve ervaring hebt gehad met mijnaansluiting.nl, maar zoals de post-warning al vermeldt: dat is niet de punt van dit topic. @creon adviseren om deze route te volgen omdat het bij jou goed heeft gewerkt is gevaarlijk en negeert alle (potentiele) problemen die je in dit topic kan vinden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:36
RichieB schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:00:
@achterhoeker Fijn dat jij een positieve ervaring hebt gehad met mijnaansluiting.nl, maar zoals de post-warning al vermeldt: dat is niet de punt van dit topic. @creon adviseren om deze route te volgen omdat het bij jou goed heeft gewerkt is gevaarlijk en negeert alle (potentiele) problemen die je in dit topic kan vinden.
ah ok. Je mag in dit topic dus mensen wel aansporen langdurend gezeik met allerlei instanties aan te laten gaan en aan bangmakerij doen maar je mag niet noemen dat het ook gewoon goed kan gaan terwijl dat letterlijk zijn vraag was

Got it. Ik zal me er niet meer mee bemoeien :')

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Als je nou iets genuanceerder was geweest in je verwoording had je niet deze reactie op je afgeroepen en daadwerkelijk een positief tegensignaal afgegeven ja, maar die kans heb je toch zelf laten liggen?

" tenzij je graag veel tijd en energie stopt in het nutteloos heen en weer mailen met allerlei ellende op de koop toe."
Volgens mij kun je zelf ook wel zien dat je hiermee geen eer aan de lange geschiedenis van dit topic doet.

Ik ben het met je eens dat het tegenwoordig voor veel mensen, a.d.h. van hun situatie, een optie is om het via mijnaansluiting-route te regelen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

bladebla

<Piéééép>

Wat heerlijk toch dat je de keuze hebt óm het kosteloos te kunnen doen via mijnaansluiting. Waar al dat 'gezeik, bangmakerij, energie en tijd' al niet goed voor is geweest.
Ik hoop dat we het in de toekomst nog prettiger kunnen maken voor anderen.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook na drie jaar radiostilte een brief van stedin dat ik een keuze moet maken. Nu is mijn voortuin/oprit een meter of tien lang, en zit ik niet te wachten op verzakkingen. Maar eerlijk gezegd ook niet heel veel zin om er nog veel tijd in te steken.

Zal nog een keer tegenstribbelen. Eens kijken wat ik terug krijg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadJack
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 21:26
Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om eens goed naar de reactie van de klantenservice te kijken n.a.v. mijn reactie op de eerder ontvangen brief. Tevens ontving ik vandaag een herinneringsbrief. Ik ben voornemens om het volgende te sturen.
Geachte Dirk,

Dank u wel voor uw reactie. U geeft in deze reactie allereest een samenvatting van mijn schrijven van 7 mei. Deze klopt niet helemaal. U geeft namelijk het volgende aan: “U wijst de opdracht af indien wij kosten bij u in rekening brengen”. U brengt sowieso geen kosten bij mij in rekening omdat ik geen opdracht geef tot verwijdering van de gasaansluiting. Het initiatief tot verwijdering van de gasaansluiting ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Derhalve geef ik daartoe sowieso geen opdracht, en wijs het ook bij voorbaat af indien u de kosten voor werkzaamheden bij mij in rekening brengt. Daarom is uw samenvatting op dit punt onjuist.

Nogmaals u bent op afspraak welkom om de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst. Het initiatief daartoe ligt bij u.

U geeft verder aan: “Wij willen voor u een kosteloze gasverwijdering aan te vragen. Wij hebben voor het doen van de aanvraag uw gasmeternummer nodig. U vindt deze bij de streepjescode.”
Het moge duidelijk zijn dat ik geen opdracht geef voor de gasverwijdering. U vraagt dus niet voor mij of namens mij een gasverwijdering aan. Ik ga ervanuit dat u mijn gasmeternummer vraagt om uw eigen administratie te controleren. Het nummer dat op de meter staat is: .....

Daarnaast ontving ik vandaag een herinneringsbrief op mijn adres (kenmerk: ....). Deze beschouw ik in verband met het contact wat wij hebben als niet verzonden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik heb ook de eerder gemelde brief van Liander gehad na soepele opzegging via Greenchoice. Via contactformulier met voorbeeldbrief 1a met aanpassingen zoals hierboven gemeld dat het onjuist is dat ik nog gebruik zou maken van de gasaansluiting.

Daarop volgende reactie gehad:
quote: Liander
Op 13 mei heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan niet langer gebruik te maken van uw gasaansluiting. U heeft uw contract opgezegd, wij mogen van u uw aansluiting op onze kosten verwijderen. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Melding Einde Gebruik
Bedankt voor uw bericht. Het is begrijpelijk dat u niet langer wenst te betalen voor een aansluiting die u niet gebruikt, wij komen dan ook graag de aansluiting verwijderen. Daarvoor vragen wij u om een zogeheten melding Einde Gebruik te doen via www.mijnaansluiting.nl. Bij het doen van deze melding geeft u aan dat u ons toestemming geeft de aansluiting op onze eigen gelegenheid te komen demonteren. Het doen van deze melding en de uiteindelijke verwijdering zijn beiden kosteloos. Uiteraard maken wij vooraf met u een afspraak wanneer wij de aansluiting kunnen komen verwijderen.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Daarop toch nog even opnieuw dit topic doorgestruind en op mijnaansluiting gekeken, maar aangezien ik daar met dingen akkoord moet gaan waar ik geen zin in heb heb ik gereageerd met voorbeeldbrief 2a, met de eerste twee alinea's vervangen door:
Ik waardeer dat u mij wijst op de kosteloze optie via mijnaansluiting.nl. Ik wil echter opnieuw benadrukken, zoals in mijn vorige schrijven, dat ik expliciet geen opdracht wil geven voor het verwijderen van de aansluiting, maar de keuze hiervoor bij jullie leg. Via mijnaansluiting.nl is het niet mogelijk om alleen een “Melding Einde Gebruik” te doen, zonder aan te vinken dat ik een opdracht indien en akkoord ga met voorwaarden en een betalingsverplichting aan ga. Hierom zal en hoef ik geen gebruik van te maken van deze mogelijkheid, want de aansluiting zit mij niet in de weg. U kunt dit en mijn vorige schrijvens natuurlijk wel beschouwen als een “Melding Einde Gebruik”.
Daarop (binnen een half uur!) de volgende reactie gehad:
Op 14 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u geen aanvraag gaat doen voor het verwijderen van uw gasaansluiting. U geeft aan dat wij welkom zijn om deze te verwijderen, maar dat u niet akkoord gaat met kosten. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Verwijdering
Zoals aangegeven is de gasverwijdering kosteloos bij "melding einde gebruik". Hier komen voor u geen kosten bij. Hierom hebben wij de gasverwijdering voor de aansluiting in gang gezet. U wordt gecontacteerd over de planning.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met jullie hulp en de voorbeeldbrieven is het dus relatief soepel gegaan om Liander zelf de actie te laten starten in plaats van opdracht te geven. Ondanks dat ze niet ingaan op de issue dat ik op mijnaansluiting met dingen akkoord moet gaan wat ik niet wil.

Bedankt allemaal voor het werk dat jullie al hebben gedaan en de voorbeeldbrieven. Ondanks dat de kans natuurlijk groot is dat een melding einde gebruik via mijnaansluiting ook goed is gegaan, is het toch fijn dat ik op deze manier expliciet gevrijwaard ben van rare algemene voorwaarden of onvoorziene kosten door opdrachtgever te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Wauw @Coocoocachoo dat is top zeg, bij mij hadden ze nog wel echt een mailtje of 6 en wat telefoontjes nodig om tot hetzelfde besluit te komen.

Terwijl onze eerste informatie vrijwel precies hetzelfde is, geinig, maar fijn dat het zo goedgekomen is!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
  • Laatst online: 10:52
Liander begint het te leren.
Nu Enexis nog.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Jerra schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:51:
Wauw @Coocoocachoo dat is top zeg, bij mij hadden ze nog wel echt een mailtje of 6 en wat telefoontjes nodig om tot hetzelfde besluit te komen.

Terwijl onze eerste informatie vrijwel precies hetzelfde is, geinig, maar fijn dat het zo goedgekomen is!
Ik vond het op zich al onnodig ge-heen-en-weer, aangezien ik met de voorbeeldbrieven aankom. Je zou verwachten dat zij intern inmiddels ook een procesflow hebben van "kent Tweakers procedure? --> we starten zelf het verzoek".

Maar inderdaad, relatief soepel. Dus ook vervelend dan wel dat het bij jou meer moeite kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

maomanna schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:56:
Liander begint het te leren.
Nu Enexis nog.
Ik vraag het me af. De bewoording laat nogal wat ruimte.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MadJack
MadJack schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:44:
Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om eens goed naar de reactie van de klantenservice te kijken n.a.v. mijn reactie op de eerder ontvangen brief. Tevens ontving ik vandaag een herinneringsbrief. Ik ben voornemens om het volgende te sturen.

[...]
En per ommegaande een reactie ontvangen
Op 14 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat wij welkom zijn om de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die wij wensen. Het initiatief ligt bij Liander. U stuurt ook het gasmeternummer op. U heeft weer een brief ontvangen dat er geen contract is. Het is mij niet gelukt om u telefonisch te bereiken. Daarom ontvangt u mijn reactie per e-mail.

Gasaansluiting
Op onze initiatief hebben wij een opdracht uitgezet voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Er zal met u contact worden opgenomen voor de uitvoer. U kunt de brief inderdaad als onverzonden beschouwen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Er lijkt bij Liander nu toch wel echt iemand wakker te zijn geworden.

Helaas is het bij Enexis nog altijd drama, inclusief een lopende rechtzaak

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
Ik werd vandaag opeens gebeld door aannemer Van Gelder mbt de verwijdering van mijn gasaansluiting in opdracht van Stedin. Ze komen morgen een schouw doen. Dit is exact een jaar nadat ik mijnaansluting.nl had ingevuld, maar weigerde een opdrachtformulier te tekenen. Zal meteen even mijn dossier updaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
DOSSIER RichieB
Netbeheerder:Stedin
Geen gas verbruikt sinds: 30 april 2024
Contract gas opgezegd:7 mei 2024
Einddatum overeenkomst:9 mei 2024
Gasmeter verwijderd:5 juni 2025

Tijdslijn
#107-05-2024Gascontract opgezegd bij Vattenfall via Whatsapp
#207-05-2024Verwijdering gasaansluiting zonder wensdatum aangevraagd via mijnaansluiting.nl
#309-05-2024Einde gascontract bij Vattenfall
#418-05-2024Brief "Voorkom afsluiting" ontvangen van Stedin
#518-05-2024Website www.stedin.net/hoe-voorkom-ik-afsluiting ingevuld
#627-05-2024E-mail ontvangen van aannemer Van Gelder
#727-05-2024Antwoord gestuurd aan aannemer Van Gelder
#828-05-2024Gebeld door Stedin ivm mijn online reactie op de dreigbrief
#929-05-2024E-mail ontvangen van aannemer Van Gelder
#1029-05-2024Antwoord gestuurd aan aannemer Van Gelder
#1130-05-2024E-mail ontvangen van aannemer Van Gelder
#1214-05-2025Telefoontje van aannemer Van Gelder: ze willen morgen een schouw komen doen
#1315-05-2025Schouw van aannemer Van Gelder
#1405-06-2025Leiding afgedopt aan de straatkant, gasmeter verwijderd

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#418-05-2024Brief van Stedin ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5Vhj-V-qUSinOBIIX8dWmZdEZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuFenSsnnchNsJ42zKePuMnH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb4xQ591nkjKfC5Z6EPKX7Pt4B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyYfiEZnmRUH1jcDsECbzzti.jpg?f=fotoalbum_large
#518-05-2024
Website ingevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvBUT2BGqAeHKbbqZtU6ouehlJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VNrAYgc4zBJsOfIBTVIWq5fL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MROvENKFLybsgFgwc777k435AzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HguxknRLAgHKiXAehDdrdqIx.png?f=fotoalbum_large

#627-05-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn9JKulr5UZbB1Bn8ePznTJhR6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UVbw57RsHh3LQzp2QT9iSJG8.png?f=fotoalbum_large

#727-05-2024Beste Aannemer,

Bedankt voor uw bericht. Hier zijn het ingevulde formulier en enkele situatie foto's retour. Ik wil benadrukken dat Stedin de opdrachtgever is voor deze verwijdering. Ik zal dus niet voor de aanvraag en opdracht tekenen. Ook de werkzaamheden genoemd op https://zeeland.stedin.ne...dering-van-uw-aansluiting zoals het verwijderen van grind, bestrating en beplanting zal ik niet uitvoeren. Ik verwacht van u als aannemer van de opdracht dat u grind, bestrating en beplanting naar eigen inzicht verwijdert en na de werkzaamheden weer in oorspronkelijke staat terug brengt.

U bent van harte welkom een afspraak te maken om de situatie zelf te komen bekijken voordat u de werkzaamheden inplant.

Met vriendelijke groet,

RichieB
#828-05-2024Stedin kan op mijn adres geen aanvraag voor verwijdering vinden. Ik heb het aanvraagnummer van mijnaansluiting.nl doorgegeven. Dat gaan ze in een ander systeem nazoeken en mijn dossier voorlopig parkeren. Prutsers.
#929-05-2024Hartelijk dank voor de foto

Heel eerlijk gezegd ga ik ervan uit dat u de aanvraag tot verwijderen van Gas heeft gedaan. Dat doet Stedin nooit uit zichzelf.

Derhalve klopt het wat er in de link staat die u toegevoegd heeft.

https://zeeland.stedin.ne...dering-van-uw-aansluiting

Hierin staat heel duidelijk wat er van u gevraagd wordt.

Wat doet u?

Om de kabels/leidingen te leggen, moet u de grond waarin gewerkt wordt vrij (laten) maken van niet-opneembare bestrating, grind, beplanting en overige obstakels. Na onze werkzaamheden zorgt u zelf voor het (laten) herplaatsen van het straatwerk.

Wat doet Stedin?

Wij gaan ervan uit dat wij direct en gemakkelijk aan de slag kunnen met uw aansluiting(en). Zijn er werkzaamheden in openbare grond noodzakelijk? Dan regelt Stedin de vergunningen en/of toestemmingen. Overige vergunningen en/of toestemmingen dient u zelf te verzorgen. De doorlooptijd voor het verkrijgen van vergunningen en/of toestemmingen is sterk afhankelijk van gemeente, waterschap of andere vergunningverlenende instantie. Stedin heeft hierop geen invloed.

Wat is niet inbegrepen?
Eventuele voorbereidende werkzaamheden of werkzaamheden achteraf zijn niet inbegrepen. Het gaat om het volgende:

• Levering en plaatsing meterkast
• Treffen of aanpassen van bouwkundige voorzieningen (een voorbeeld hiervan zijn sparingen en mantelbuizen)
• Hak-, breek-, reparatiewerkzaamheden
• Verwijderen van onvoorziene obstakels (zoals bestrating, beplanting en andere mogelijke hindernissen)
• Werkzaamheden met betrekking tot vervuilde grond
• Het verwijderen en herplaatsen van bijzonder straatwerk (asfalt, grind, sierbestrating, e.d.) op eigen grond van de afnemer.
• Controle van de binneninstallatie(s)

Bovenstaande werkzaamheden moeten voorafgaand aan onze werkzaamheden door u of in uw opdracht door derden zijn uitgevoerd. De kosten die verbonden zijn aan deze werkzaamheden komen voor uw rekening.

Mochten er nog vragen zijn dan horen wij dit graag.
#1029-05-2024Beste aannemer,

Per 1 februari 2024 is de werkwijze voor het verwijderen van een gasaansluiting veranderd, zie https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

Ik heb op de website Mijnaansluiting.nl slechts aangegeven dat ik geen gas meer gebruik. Vervolgens heeft Stedin u de opdracht gegeven om de aansluiting te verwijderen. Ik heb daar zelf geen aanvraag voor gedaan.

Ik citeer uit brief van de ACM aan de netbeheerders: https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

Op basis van de bovenstaande uitgangspunten en de overleggen met NBNL, wil de ACM netbeheerders de
regie geven in het veilig verwijderen van gasaansluitingen. Daartoe is het niet nodig dat een afnemer
verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en
transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen. Voor de volledigheid wijst de ACM erop.
dat ook de gasleveringsovereenkomst opgezegd moet worden via de leverancier. De netbeheerder dient de
aansluiting vervolgens vanuit veiligheidsoverwegingen binnen één jaar te verwijderen.

Het is hiermee duidelijk dat het verwijderen van de gasaansluiting de verantwoordelijkheid is van de netbeheerder en dat ik daar als (ex-)afnemer geen verzoek voor hoef in te dienen of opdracht voor hoef te geven.

Ik vind de voorwaarden die Stedin stelt onder "Wat doet u?" in uw E-mail en https://zeeland.stedin.ne...dering-van-uw-aansluiting bezwaarlijk. Ik ga hier niet mee akkoord.

U bent van harte welkom om op afspraak de aansluiting te verwijderen als u zelf (indien nodig) bestrating, grind, beplanting en overige obstakels verwijdert en terug plaatst.

Met vriendelijke groet,

RichieB
#1130-05-2024Oh dat is een heel ander verhaal.

Ik ga dit intern ook even bespreken want zelf wist ik hier niets van. (Kan me ook volledig ontgaan zijn)

Dank u voor de toelichting.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook Stedin gaat zelf de opdracht indienen:
Hartelijk dank voor uw mail.

Wij kunnen een verwijderopdracht voor u indienen. Echter hebben wij hier wel nog wat extra informatie voor nodig. Graag horen wij of de gasaansluiting op locatie er nog hetzelfde uitziet als op de foto in de bijlage. Daarnaast ontvangen wij graag een telefoonnummer waarop wij u kunnen bereiken om een afspraak te maken.

Wij horen graag van u.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RagEnigma
MikeyMan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:30:

[...]
Ik vind hier wat van :)

De manier hoe ze het verwoorden klinkt een beetje als wij dienen namens U een opdracht in.
Ik zou dus hierop reageren met in ieder geval wat woorden die duiden op dat je ze van harte welkom zijn om hun spullen op te halen maar dat jij alle verantwoordelijkheid afwijst en zelf geen opdracht geeft. Dit kan best netjes en aardig want zij doen het ook niet onvriendelijk :) en sowieso nergens tekenen voor de opdracht natuurlijk.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-06 21:22
Na aanleiding van mijn klacht/vraag bij de ACM hoe ik zonder de site mijnaansluiting een melding kan maken. Of via deze site een melding kan maken zonder een aanvraag in te dienen en aanvullende voorwaarden te accepteren. Ben ik deze ochtend teruggebeld.

Deze medewerker van de backoffice heeft zelf getracht een melding te maken en liep ook tegen dit probleem aan. Ze heeft hierop geschakeld met een andere collega, en gekeken of er iets aangepast kan worden.

Echter blijkt het momenteel niet mogelijk om de site aan te passen om alleen een melding te maken, gezien deze ook voor andere aanvragen gebruikt wordt. Verder willen ze wel gaan kijken op welke manier het dan wel mogelijk is om alleen een melding te kunnen maken.

Heb zelf ook aangegeven dat het misschien in de algemene voorwaarden vermeld kan worden dat indien je een melding maakt, de artikelen die wijzen naar opdrachtgeverschap niet van toepassing zijn.

De medewerker in kwestie was het wel met mij eens dat het nu inderdaad niet mogelijk is om alleen een melding te maken. Ze gaan er wel wat mee doen, echter kon ze niks beloven.
Heb de medewerker tevens verwezen naar dit topic en ook medegedeeld dat er zelfs rechtszaken zijn geweest en er momenteel zelfs nog een lopende rechtszaak is. Hier schok ze wel een beetje van merkte ik.

Al met al hoop ik hiermee wel iets teweeg te hebben gebracht bij de ACM.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@jeroendh Dank voor je rapportage. Dit klinkt als weer een kleine stap voorwaarts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
MikeyMan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:30:
Net als @RagEnigma vind ik er ook wat van, vooral deze zin "Wij kunnen een verwijderopdracht voor u indienen."
Het voor u vindt ik ook aangeven alsof zij de aanvraag indienen, maar voor jou, maar (wellicht) wel in opdracht van jou.
Want zij hadden deze zin anders ook beter kunnen formuleren, iets als 'wij kunnen een verwijderopdracht indienen voor onze meter aanwezig bij u'. Of iets in die trant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadJack
Truus01 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:06:
[...]

Net als @RagEnigma vind ik er ook wat van, vooral deze zin "Wij kunnen een verwijderopdracht voor u indienen."
Het voor u vindt ik ook aangeven alsof zij de aanvraag indienen, maar voor jou, maar (wellicht) wel in opdracht van jou.
Want zij hadden deze zin anders ook beter kunnen formuleren, iets als 'wij kunnen een verwijderopdracht indienen voor onze meter aanwezig bij u'. Of iets in die trant.
@MikeyMan Ja, lijkt op de reactie die ik ook van Liander terugkreeg. Ik heb hetvolgende geantwoord daarop:

U geeft verder aan: “Wij willen voor u een kosteloze gasverwijdering aan te vragen. Wij hebben voor het doen van de aanvraag uw gasmeternummer nodig. U vindt deze bij de streepjescode.”
Het moge duidelijk zijn dat ik geen opdracht geef voor de gasverwijdering. U vraagt dus niet voor mij of namens mij een gasverwijdering aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Truus01 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:06:
[...]

Heb geantwoord dat het hun feestje is, dat ik meewerk, maar dat alle eventuele schade voor hun is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
Vanochtend kwam een medewerker van Van Gelder langs voor de schouw. De hele aardige man vertelde dat ze nu ongeveer 2 gasverwijdering per dag doen. Hij legde kort uit wat er ging gebeuren (opgraven en afdoppen bij de straat, meter verwijderen, opgraven bij de gevel en de slang eruit trekken vanaf de straatkant). Klonk allemaal bekend dankzij de verhalen hier. ;)

Tussen neus en lippen door had hij het over "uw opdracht", die opmerking heb ik maar laten gaan. Hij zei ook dat er een tegel in de tuin zal worden opgetild en dat ze niet verplicht zijn om die weer terug te leggen, maar dat ze dat meestal wel gewoon doen. Ok dan. Het leek me niet nodig om daar op voorhand een discussie over te voeren, maar als ze mijn tuin niet achterlaten zoals ze hem hebben aangetroffen dan doe ik dat zeker wel. Zie ook mijn dossier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
RichieB schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:21:
Hij zei ook dat er een tegel in de tuin zal worden opgetild en dat ze niet verplicht zijn om die weer terug te leggen, maar dat ze dat meestal wel gewoon doen. Ok dan. Het leek me niet nodig om daar op voorhand een discussie over te voeren, maar als ze mijn tuin niet achterlaten zoals ze hem hebben aangetroffen dan doe ik dat zeker wel. Zie ook mijn dossier.
Strikt genomen is het ook niet de (onder)aannemer die tot dat herstel verplicht is, maar de opdrachtgever. Dus de netbeheerder. Het herstel kan dus buiten de contractuele verplichtingen vallen die de netbeheerder met deze (onder)aannemer heeft afgesproken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 20:48
RichieB schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:21:
Vanochtend kwam een medewerker van Van Gelder langs voor de schouw. De hele aardige man vertelde dat ze nu ongeveer 2 gasverwijdering per dag doen. Hij legde kort uit wat er ging gebeuren (opgraven en afdoppen bij de straat, meter verwijderen, opgraven bij de gevel en de slang eruit trekken vanaf de straatkant). Klonk allemaal bekend dankzij de verhalen hier. ;)

Tussen neus en lippen door had hij het over "uw opdracht", die opmerking heb ik maar laten gaan. Hij zei ook dat er een tegel in de tuin zal worden opgetild en dat ze niet verplicht zijn om die weer terug te leggen, maar dat ze dat meestal wel gewoon doen. Ok dan. Het leek me niet nodig om daar op voorhand een discussie over te voeren, maar als ze mijn tuin niet achterlaten zoals ze hem hebben aangetroffen dan doe ik dat zeker wel. Zie ook mijn dossier.
In de algemene voorwaarden van het in gebruik hebben van een gasaansluiting stond destijds iets dat de gasleiding ten alle tijden bereikbaar moest zijn. Nu leest natuurlijk niemand die voorwaarden, maar er worden tegenwoordig hele schuurtjes en van alles en nog wat op de gasleiding gezet waardoor die niet meer bereikbaar is.
De contractant draagt er zorg voor dat het gedeelte van het (gastransport)net, de aansluiting(en) en de meetin-
richting(en) die zich in, aan, op, onder of boven het perceel bevinden, goed bereikbaar zijn.
Indien een gedeelte van het (gastransport)net, een aansluiting of een gedeelte daarvan dan wel de meetinrichting
niet goed bereikbaar is geworden door een handelen of nalaten van de contractant of een eerdere contractant,
maant de netbeheerder de contractant aan om binnen een redelijke door de netbeheerder te stellen termijn de be-
reikbaarheid te herstellen. Indien dat niet gebeurt, heeft de netbeheerder het recht:
a. de belemmeringen weg te nemen,
b. wijzigingen in het tracé van de aansluiting aan te brengen,
c. een geheel nieuwe aansluiting tot stand te brengen en/of
d. de meetinrichting te laten verplaatsen
én de redelijke kosten daarvan bij de betrokkene in rekening te brengen
Artikel 6.2
https://www.netbeheernede...-elektriciteit-en-gas-aan

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RichieB
@Trichoglossus Dat is leuk en aardig, maar ik ben al een jaar geen "contractant" meer. Dus die algemene voorwaarden zijn niet meer op mij van toepassing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:15
MikeyMan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:17:
Hier ook na drie jaar radiostilte een brief van stedin dat ik een keuze moet maken. Nu is mijn voortuin/oprit een meter of tien lang, en zit ik niet te wachten op verzakkingen. Maar eerlijk gezegd ook niet heel veel zin om er nog veel tijd in te steken.

Zal nog een keer tegenstribbelen. Eens kijken wat ik terug krijg.
Ze hebben er bij mij ruim 10 meter uitgetrokken met een gat van 30x30cm, ketting om de leiding, klein kraantje op straat en ze trokken het er zo uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:10:
[...]

In de algemene voorwaarden van het in gebruik hebben van een gasaansluiting stond destijds iets dat de gasleiding ten alle tijden bereikbaar moest zijn. Nu leest natuurlijk niemand die voorwaarden, maar er worden tegenwoordig hele schuurtjes en van alles en nog wat op de gasleiding gezet waardoor die niet meer bereikbaar is.

[...]

Artikel 6.2
Leuk, maar dan moet de netbeheerder allereerst aan elke nieuwe klant (dus na elke verhuizing) netjes vertellen waar die leiding dan wel ligt. Zonder dat actief aan te geven, kan de netbeheerder hoog en laag springen maar zullen ze het naleven ervan niet kunnen afdwingen. Eisen dat onzichtbare delen waarvan aanwezigheid en exacte ligging niet concreet bekend gemaakt wordt aan de contractant bereikbaar blijven, is juridisch een onredelijke eis.

Dus alleen wanneer de contractant zelf bij aanleg aanwezig was, is die voorwaarde redelijk. Aangezien 90+ % van de woningen projectbouw betreft, heeft zelfs de eerste bewoner de aanleg niet meegemaakt en weet deze dus in beginsel niet waar de leidingen precies liggen. Ja, we kunnen gokken dat deze vanaf de invoerbuis in rechte lijn naar de straat toe loopt. Maar dat is lang niet altijd realiteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 15-05-2025 21:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 14:30
Trichoglossus schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:10:

Artikel 6.2
Hier valt juridisch gezien nog wel wat op af te dingen. Let op: dit is geen jurisch advies.

Ten eerste sluiten weinig mensen een overeenkomst af met een netbeheerder. Dus ik neem aan dat je refereert aan de ATO, een rare constructie waarbij de energieleverancier net doet alsof die gemachtigd is om namens de contractant een overeenkomst aan te gaan met de netbeheerder.

Maar ik wil dat aspect van ATO even overslaan. Dus ik ga er vanuit dat op een of andere manier die algemene voorwaarden van toepassing zijn gedurende een contract voor de levering van gas.

En dan komt meteen het eerste probleem. De ATO wordt opgezegd. Dus die voorwaarden zijn niet meer van toepassing. In het verleden heeft de rechter daarom ook weinig aandacht geschonken aan de ATO. Bijna altijd is die al opgezegd.

Het tweede probleem is dat een rechter moet toetsen of algemene voorwaarden wel redelijk zijn. Bij de levering van gas kan je stellen dat er dan ook onderhoud nodig is. En dat met bouwwerken bovenop een gasleding onderhoud niet mogelijk is.

Maar bij de gasverlater speelt dat niet. Er is geen dienst die de netbeheerder levert. Het enige wat de netbeheerder te doen staat is om op eigen initiatief de oude rommel op te ruimen.

Ik denk dat juristen van netbeheerders allang tot de zelfde conclusie gekomen zijn. Vandaar de enorme druk om gasverlaters opdracht te laten geven. Dat geeft een duidelijke situatie waarbij de gasverlater algemene voorwaarden moet accepteren en dat die voorwaarden samenhangen met een dienst. Zonder opdracht is er voor de netbeheerder niemand om problemen op af te schuiven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bo0bz
Bo0bz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:07:
Ook ik ontving twee weken terug (terwijl we op vakantie waren) een brief van Liander na ruim 4,5 jaar. Ik wil deze brief sturen. Iemand nog tips?
[...]
Ik heb per mail een standaard reactie gekregen over dat via mijnaansluiting zonder enige zorgen een opdracht kan indienen voor het laten verwijderen van de gasaansluiting. Dagje later gelijk een herinneringsbrief dat ik nog geen keuze heb gemaakt voor een gasleverancier. Ik heb wat recente reacties gelezen en de volgende brief opgesteld. Iemand aanscherpingen?
Hartelijk dank voor uw toelichting per e-mail. Ik stel het op prijs dat u mij wijst op de kosteloze optie via mijnaansluiting.nl. Toch wil ik, zoals ik ook in mijn eerdere correspondentie heb aangegeven, nogmaals benadrukken dat ik geen opdracht wil geven tot het verwijderen van de gasaansluiting. De keuze om de aansluiting te verwijderen ligt bij u.

Via mijnaansluiting.nl is het niet mogelijk om enkel een "Melding Einde Gebruik" te doen, zonder daarbij een opdracht tot verwijdering in te dienen en akkoord te gaan met de bijbehorende voorwaarden en betalingsverplichting. Om die reden maak ik geen gebruik van dit platform. De aansluiting belemmert mij niet en hoeft voor mijn part dan ook niet verwijderd te worden. U kunt deze brief, evenals mijn eerdere schrijven, vanzelfsprekend wél beschouwen als een formele melding van einde gebruik van de aansluiting.

Ik herhaal graag dat u van harte welkom bent om uw gasaansluiting te verwijderen indien u dat noodzakelijk acht. Uiteraard zal ik, na het maken van een afspraak, alle benodigde toegang verlenen zodat de werkzaamheden zonder belemmering kunnen plaatsvinden.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RichieB
@Bo0bz
U kunt deze brief, evenals mijn eerdere schrijven, vanzelfsprekend wél beschouwen als een formele melding van einde gebruik van de aansluiting.
->
Deze brief is, evenals mijn eerdere schrijven, een formele melding van einde gebruik van de aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Benga1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:51:
Hallo,

Geld deze gehele oplossing/route ook voor huishoudens die van de stadsverwarming afwillen.
Morgen wordt een full-electric warmtepomp geplaatst, zojuist eneco gebeld om contract op te zeggen en de tapwaterset die in mijn meterkast staat en verhuurd wordt door eneco weg laten halen.

Uiteindelijk verwees hij mij ook door naar mijnaansluitingen.nl

Ik heb het een en ander gelezen in dit topic, maar niet echt een concreet antwoord gezien. Als het er wel duidelijk in stond excuses.
Hoi Benga, ik zag jouw DM.
Ik zat met stadsverwarming bij ennatuurlijk, die hebben een vrij eenvoudig afsluit proces, standaard afsluit tarief is iets van 430 euro, dit vraag je aan, vervolgens wordt gekeken of er extra kosten van toepassing zijn.

Dit was bij ons niet het geval. Na het akkoord geven op de offerte stond er met een maand iemand op de stoep.

De warmteset hebben ze verwijderd en ze hebben sloten op de leidingen gezet, dit was in de wintermaanden. In Juni wordt de wijk warmtevrij gemaakt zodat wij definitief ook technisch afgesloten worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:32
revolution-nl schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:46:
[...]

Hoi Benga, ik zag jouw DM.
Ik zat met stadsverwarming bij ennatuurlijk, die hebben een vrij eenvoudig afsluit proces, standaard afsluit tarief is iets van 430 euro, dit vraag je aan, vervolgens wordt gekeken of er extra kosten van toepassing zijn.

Dit was bij ons niet het geval. Na het akkoord geven op de offerte stond er met een maand iemand op de stoep.

De warmteset hebben ze verwijderd en ze hebben sloten op de leidingen gezet, dit was in de wintermaanden. In Juni wordt de wijk warmtevrij gemaakt zodat wij definitief ook technisch afgesloten worden.
Bedankt voor je bericht. Dus idd opvolgen wat Eneco zegt en aanvraag bij mijnaansluiting.nl indienen. Hierna ben je dus helemaal van eneco af, ook de vaste kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagEnigma
Benga1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Bedankt voor je bericht. Dus idd opvolgen wat Eneco zegt en aanvraag bij mijnaansluiting.nl indienen. Hierna ben je dus helemaal van eneco af, ook de vaste kosten?
Wel jammer dat je afsluitkosten moet betalen. Was daar niet iets van een consumentenrecht dat je kosteloos van je contract af zou moeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 15:24
Wellicht offtopic, maar omdat dit artikel gaat over verwijderen van gasleiding op risico van de netbeheerder vraag ik de vraag toch maar even hier af...

Ik heb elders onlangs gehoord dat ongebruikte gasleidingen in de toekomst wellicht gebruikt kunnen gaan worden voor waterstof. Dat heb ik Copilot zojuist gevraagd die dat (met bronnen) bevestigde.

"Kan een ongebruikte gasleiding in de toekomst gebruikt worden voor de distributie van de energie mbt waterstof?"

"Ja, ongebruikte gasleidingen kunnen in de toekomst worden gebruikt voor de distributie van waterstof 1 2. Dit biedt een duurzame en kostenefficiënte oplossing voor de energietransitie 2.

Voordelen:

Duurzaamheid: Hergebruik van bestaande infrastructuur voorkomt verspilling van hoogwaardige materialen 2.
Kostenbesparing: Het is goedkoper dan het aanleggen van nieuwe leidingen 2.
Efficiëntie: Pijpleidingen zijn een zeer efficiënte manier om waterstof te transporteren 2.
Veiligheid:

Waterstof kan veilig door bestaande aardgasleidingen worden getransporteerd, hoewel er rekening moet worden gehouden met specifieke technische aspecten zoals waterstofverbrossing"

De netbeheerder vindt het nu dus heel belangrijk dat die gasleiding weg gaat met de kans dat al dat verwijderwerk straks weer ongedaan dient te worden als de (volgende?) eigenaar daar gebruik van wenst te maken....

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RichieB
@Ruben26 Je moet niet alles geloven wat je leest AI je vertelt. Het verwarmen van huizen met waterstof is heel inefficient en gevaarlijk. Het krijgt label G op de waterstof ladder. Het is een sprookje dat de gasleveranciers je willen laten geloven om relevant te blijven in de toekomst. Als dit echt potentie zou hebben gaan ze natuurlijk niet nu al onze aansluitingen uit de grond trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 19-05-2025 12:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:21
Ruben26 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:11:
Wellicht offtopic, maar omdat dit artikel gaat over verwijderen van gasleiding op risico van de netbeheerder vraag ik de vraag toch maar even hier af...

Ik heb elders onlangs gehoord dat ongebruikte gasleidingen in de toekomst wellicht gebruikt kunnen gaan worden voor waterstof. Dat heb ik Copilot zojuist gevraagd die dat (met bronnen) bevestigde.

"Kan een ongebruikte gasleiding in de toekomst gebruikt worden voor de distributie van de energie mbt waterstof?"

"Ja, ongebruikte gasleidingen kunnen in de toekomst worden gebruikt voor de distributie van waterstof 1 2. Dit biedt een duurzame en kostenefficiënte oplossing voor de energietransitie 2.

Voordelen:

Duurzaamheid: Hergebruik van bestaande infrastructuur voorkomt verspilling van hoogwaardige materialen 2.
Efficiëntie: Pijpleidingen zijn een zeer efficiënte manier om waterstof te transporteren 2.
Veiligheid:

Waterstof kan veilig door bestaande aardgasleidingen worden getransporteerd, hoewel er rekening moet worden gehouden met specifieke technische aspecten zoals waterstofverbrossing"

De netbeheerder vindt het nu dus heel belangrijk dat die gasleiding weg gaat met de kans dat al dat verwijderwerk straks weer ongedaan dient te worden als de (volgende?) eigenaar daar gebruik van wenst te maken....
Even een hele simpele gedachte:

-De overstap/ombouw van gas naar waterstof kan niet per straat. En per hele (gas)regio is niet realistisch. Volgens mij kan je cv niet zomaar op waterstof, dus is ombouw nodig.

-Denk je dat verwarmen op waterstof goedkoper gaat zijn dan met een wp?

Ik zie geen voordelen van waterstof in huis. Wellicht wel voor de industrie waar hogere temperaturen nodig zijn.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
RichieB schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:18:
@Ruben26 Je moet niet alles geloven wat je leest AI je vertelt. Het verwarmen van huizen met waterstof is heel inefficient en gevaarlijk. Het krijgt label G op de waterstof ladder. Het is een sprookje dat de gasleveranciers je willen laten geloven om relevant te blijven in de toekomst. Als dit echt potentie zou hebben gaan ze natuurlijk niet nu al onze aansluitingen uit de grond trekken.
Je doet nogal wat aannames en tipt me dat ik niet alles moet geloven wat AI zegt. Je tipt mij te doen wat je zelf doet nav mijn post.... ;)

1. Om te beginnen is mijn oorspronkelijke bron niet AI maar iemand die het me gezegd heeft;
2. Dat wil ik dubbel checken via Copilot, en
3. Dat laat ik vervolgens trippel checken door de vraag op Tweakers nogmaals te stellen.

Maw, ik neem verre van aan dat wat Copilot zegt correct is.

Verder bouw ik met het woordje "kans" in mijn laatste alinea zelf een voorbehoud in.

Ik weet dat er nu heel veel technische en financiële haken en ogen zijn m.b.t. gebruik van waterstof als energiebron, maar dat was niet mijn punt. Blijkbaar vinden netbeheerders het nu heel belangrijk dat die leiding weg gaat, maar de netbeheerder in de eerste link hieronder is van mening dat het straks gebruikt kan gaan worden ooit voor waterstof. Hoe tegenstrijdig is dat met dat die gasaansluiting dan weg gehaald dient te worden....

Bronnen die Copilot gaf waren overigens:
https://www.gasunie.nl/ex...eiding-veilig-en-duurzaam
https://www.waterstofmaga...of-door-de-aardgasleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
Erwin_83 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Even een hele simpele gedachte:

-De overstap/ombouw van gas naar waterstof kan niet per straat. En per hele (gas)regio is niet realistisch. Volgens mij kan je cv niet zomaar op waterstof, dus is ombouw nodig.

-Denk je dat verwarmen op waterstof goedkoper gaat zijn dan met een wp?

Ik zie geen voordelen van waterstof in huis. Wellicht wel voor de industrie waar hogere temperaturen nodig zijn.
De vraag was niet of het technisch of financieel haalbaar was, maar waarom netbeheerders XYZ de aansluitingen weg willen halen terwijl netbeheerder X beweert dat er wel mogelijkheden zijn in de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ruben26 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:11:

Voordelen:

Veiligheid:

In mijn wijk is de gasleiding geschikt gemaakt voor hernieuwbare gassen (waaronder waterstof). Wellicht gaan ze ooit een mengsel van fossiele gas, biogas en waterstofgas aanleveren, we gaan het zien. In mijn bescheiden mening is het slim om gasleidingen future proof te maken als je de gasleverancier bent en toch het 20-jarig onderhoud moet uitvoeren. Maar ik denk dat de wereld en ik beter af zijn zonder gas in huizen.
Dat ze in de tussentijd de aansluitingen moeten verwijderen, hebben ze zelf veroorzaakt door te claimen dat ongebruikte aansluitingen gevaarlijk zijn (ongedierte in de leidingen, proest) en dit zelfs in een niet-publiek KIWA rapport te krijgen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Moderne materialen die voor gasleidingen gebruikt worden zijn inderdaad geschikt voor waterstof.
Dat de netbeheerder daarmee bij vervanging het gasnet geschikt maakt voor waterstof is wellicht een leuk verkooppraatje om ergens een duurzaamheids subsidie los te peuteren, maar eigenlijk is het niet meer dan een toevallige bijkomstigheid als gevolg van de huidige materialen die gebruikt worden.

Overstap van bestaande gasnetten naar waterstof is geen voor de hand liggende optie, alleen al omdat tijdens de overgangsperiode alle gebouwen die door één gas verdeelstation gevoed worden daarbij weken- of maandenlang zonder gas zullen zitten. Want ook in elk gebouw moet goed gecontroleerd worden of de daar aanwezige gasleidingen en toestellen geschikt zijn voor waterstof (of ander "nieuw" gas) en waar nodig moet het worden aangepast. Kost enorm veel tijd en enorm veel geld... Wie gaat dat uitvoeren en betalen als dat allemaal gelijktijdig gedaan moet.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:02
Hier ook een bijzondere ervaring met het verwijderen van mijn gasleiding. Of beter gezegd: de leiding ligt er nog steeds, maar we betalen niets aan vastrecht. Enexis hoor ik ook niets van. 😅

We zijn inmiddels een jaar volledig van het gas af. Destijds kozen we voor de route via mijnaansluiting.nl, omdat dat het meest probleemloos zou moeten verlopen. Helaas liep het toch anders. We hadden net een nieuwe oprit laten aanleggen (kosten: duizenden euro’s), dus ik wilde niet dat de aannemer alles weer open zou breken om de leiding te verwijderen. Na veel heen en weer gemail en gebel heb ik de opdracht teruggegeven. Ik gaf aan alleen akkoord te gaan als ze de oprit volledig in originele staat zouden herstellen, óf als ze de leiding gewoon aan de straatkant zouden afdoppen.

Op beide voorstellen wilden ze niet ingaan. Dat was ergens in november vorig jaar. Sindsdien heb ik niets meer gehoord, niet van de aannemer en niet van Enexis.

Zoals gezegd: we betalen niets meer aan vastrecht. De meter zit mij niet in de weg.
Wat zouden jullie doen? Gewoon zo laten en afwachten, of toch nog actie ondernemen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Nickname27 Gewoon zo laten. Wel de documentatie van je verhaal goed bewaren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Inderdaad zo laten. Ze weten dat je de gasaansluiting niet meer gebruikt. De rest is aan hen, geheel voor rekening en risico van Enexis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
Ik heb weer een snelle reactie van gekregen van Liander op mijn e-mail van afgelopen vrijdagavond zie: Bo0bz in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

Dit is de reactie:
Op 16 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u een herinnering heeft ontvangen voor het aanvragen van een verwijdering van de aansluiting of het afsluiten van een contract voor gaslevering. U wilt ons benadrukken dat u geen opdracht wil geven tot het verwijderen van de gasaansluiting. Via mijnaansluiting.nl is het niet mogelijk om enkel een "Melding Einde Gebruik" te doen, zonder daarbij een opdracht tot verwijdering in te dienen en akkoord te gaan met de bijbehorende voorwaarden en betalingsverplichting. Om die reden maakt u geen gebruik van dit platform. De aansluiting belemmert u niet en hoeft voor uw part dan ook niet verwijderd te worden. U verzoekt ons vriendelijk om u geen herinneringen meer te sturen over het aanvragen van verwijdering of het afsluiten van een contract voor gaslevering. Meermaals heeft u ons in de gelegenheid gesteld om met u een afspraak te maken voor het verwijderen van de gasaansluiting. Goed dat u hierover contact met ons opneemt. Het is mij niet gelukt telefonisch contact met u te krijgen. Daarom ontvangt u mijn reactie per e-mail.

Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Vervelend dat u brieven van ons ontvangt, Gebruikt u de gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.

Optie 1:"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerderskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.

Optie 2: Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn op dit moment tijdelijk geen kosten verbonden. U leest dit terug op onze website: www.liander.nl/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: www.liander.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien toch nodig heeft.

Optie 3: Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: www.liander.nl/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).

Brieven
Het is niet mogelijk om de brieven stop te zetten. U moet een keuze doorgeven. De enige reden om de brieven stop te laten zetten, is als u al een verwijdering heeft aangevraagd en een aanvraagnummer heeft.

Contact
Komt u er niet uit of heeft u vragen? Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 van 08.00 tot 17.00 uur. Geef tijdens dit gesprek het volgende referentienummer aan ons door: (weg ivm privacy) . Mijn collega's vinden onze notitie dan gelijk terug. Alvast bedankt.
Kortom ik blijf maar hangen bij de klantenservice die in meerdere varianten opties blijven geven. Hoe ga ik verder komen met Liander als ik niet voorbij de klantenservice kom?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Compuchip87
Bo0bz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:49:
Ik heb weer een snelle reactie van gekregen van Liander op mijn e-mail van afgelopen vrijdagavond zie: Bo0bz in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

Dit is de reactie:

[...]

Kortom ik blijf maar hangen bij de klantenservice die in meerdere varianten opties blijven geven. Hoe ga ik verder komen met Liander als ik niet voorbij de klantenservice kom?
Ik zou ze bedanken voor de samenvatting van de correspondentie tot zover, en dat wat daar staat klopt. En dat je daarom niet begrijpt dat ze alsnog met drie opties komen waarvan je al aangegeven hebt er geen gebruik van te willen maken. Maar als zij brieven willen blijven sturen zonder nieuwe informatie dat ze dat vooral lekker moeten doen, maar dat die dan vanaf nu de prullenbak ingaan, en dat je het wel hoort als ze iets willen waarvoor ze toegang tot hun spullen in jouw woning nodig hebben. Als je flauw wilt doen kan je nog wijzen op een taalfout: er staat dat je een keuze "moet maken" maar dat moet natuurlijk "mag maken" zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Compuchip87 op 19-05-2025 23:40 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Compuchip87 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Ik zou ze bedanken voor de samenvatting van de correspondentie tot zover, en dat wat daar staat klopt. En dat je daarom niet begrijpt dat ze alsnog met drie opties komen waarvan je al aangegeven hebt er geen gebruik van te willen maken. Maar als zij brieven willen blijven sturen zonder nieuwe informatie dat ze dat vooral lekker moeten doen, maar dat die dan vanaf nu de prullenbak ingaan, en dat je het wel hoort als ze iets willen waarvoor ze toegang tot hun spullen in jouw woning nodig hebben. Als je flauw wilt doen kan je nog wijzen op een taalfout: er staat dat je een keuze "moet maken" maar dat moet natuurlijk "mag maken" zijn.
Dit, maar nog wel even er bij vermelden dat er gebruik gemaakt wordt van een vierde optie *ik heb geen contract meer, heb einde gasgebruik daarmee reeds gemeld aan Liander en nu moet Liander zelf maar bedenken wat ze willen gaan doen met hun eigendommen*.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• maomanna
Whoohoo!!! Goed nieuws uit deze hoek!!

Mijn incassodossier is gesloten!!! 🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳
Dank voor jullie hulp zover!

Ik heb Syncasso een verzoek gedaan tot inzage in mijn dossier. Daarbij heb ik de standaard brief van de AP gebruikt. Het verzoek heb ik op 9 mei 2025 gedaan. Eenzelfde brief heb ik naar Enexis verstuurd.
Geachte medewerker van Syncasso,

Graag wil ik weten of uw organisatie mijn persoonsgegevens gebruikt. Zo ja, dan wil ik graag inzage in de volgende gegevens:

Alle direct en indirecte persoonsgegevens, ongeacht hoe dit is verwerkt, inclusief opnames van telefoongesprekken.

Daarnaast vraag ik u mij te laten weten:

· Voor welk doel u mijn persoonsgegevens gebruikt.
· Aan welke organisaties of soorten organisaties u mijn gegevens eventueel heeft doorgegeven.
· Heeft u mijn gegevens doorgegeven aan een land buiten de Europese Economische Ruimte (EER) of aan een internationale organisatie? Dan wil ik weten welke maatregelen u heeft genomen om zorgvuldig met mijn persoonsgegevens om te gaan (passende waarborgen voor doorgifte).
· Hoe lang u mijn gegevens bewaart.
· Hoe u aan mijn gegevens bent gekomen, als ik mijn gegevens niet zelf aan u heb doorgegeven.
· Of u automatische besluiten over mensen neemt, inclusief profilering. En zo ja, waarom u dat doet, op basis van welke logica en welke gevolgen dat voor mij kan hebben.

Ik beroep me voor mijn verzoek op artikel 12 en artikel 15, eerste lid van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Wat vraag ik aan u?
Ik ontvang graag van u binnen 1 maand kopieën van de persoonsgegevens die ik vraag en antwoord op
bovenstaande vragen. Op basis van de AVG mag u hiervoor geen kosten in rekening brengen.

Gebruikt u mijn persoonsgegevens niet? Dan ontvang ik daarvan graag een schriftelijke bevestiging.

Met vriendelijke groet,
Van een medewerker (interne audit) van Syncasso kreeg ik de volgende reactie.
Geachte heer <naam>,

Wij ontvingen uw verzoek van 9 mei jl. betreft uw inzageverzoek.
Uiteraard zullen wij, binnen de grenzen van de AVG, aan uw verzoek voldoen. Aangezien wij diverse persoonsgegevens zullen verstrekken, dienen wij eerst uw identiteit te controleren.

Dit kan op de navolgende wijzen:

1. Bezoek op ons kantoor Syncasso Arnhem, Nieuwe Oeverstraat 33-1, 6811 JB Arnhem. Openingstijden: 9.00 tot 14.00 uur
Wij verzoeken u daartoe in week 21 of 22 persoonlijk langs te komen op onze vestiging te Arnhem:

Neemt u daarbij dit mailbericht en een geldig identiteitsbewijs mee. Vooral dat laatste is van belang! Graag vernemen wij van u op welke dag u langs komt door een e-mail te sturen aan:
kcl@syncasso.nl

2. het doorgeven van uw volledige voornamen en uw geboortedatum. U kunt reageren op deze e-mail en ons een bericht sturen met daarin uw volledige voornamen en uw geboortedatum. U hoeft dus niet een scan toe te zenden van uw identiteitsbewijs;

3. een verificatie via een Teams-afspraak. U kunt dan tijdens deze afspraak een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs of ID kaart) tonen. Wilt u enkele tijdstippen (tijdens kantooruren) aangeven waarop de identificatie via Teams zou kunnen? We zenden u dan een link.

Wij vertrouwen erop u met bovenstaande van dienst te zijn geweest en zien uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Ik heb optie 2 gekozen en kreeg vandaag deze reactie.
Geachte heer,

U heeft ons gevraagd om inzage in de persoonsgegevens, die wij van u
verwerken. Graag verwijzen wij u naar de bijlage met een overzicht van
de verwerkte persoonsgegevens.

In de bijlage treft u aan:

* De persoonsgegevens welke bij ons zijn opgenomen in het systeem

Met betrekking tot uw vragen antwoorden wij als volgt:

Voor welk doel u mijn persoonsgegevens gebruikt.

_Het verwerkingsdoel is het uitvoeren van een opdracht van onze
opdrachtgever Enexis; namelijk een incasso op basis van een met u
gesloten aansluit- en transportovereenkomst. _

Aan welke organisaties of soorten organisaties u mijn gegevens
eventueel heeft doorgegeven

W_ij hebben uw naam verstrekt aan de Stichting Netwerk
Gerechtsdeurwaarders om te controleren of u bekend bent bij het
Centraal Curatele en Bewindregister. _

_ _

Heeft u mijn gegevens doorgegeven aan een land buiten de Europese
Economische Ruimte (EER) of aan een internationale organisatie? Dan
wil ik weten welke maatregelen u heeft genomen om zorgvuldig met mijn
persoonsgegevens om te gaan (passende waarborgen voor doorgifte).

_Nee, er zijn geen gegevens doorgegeven aan een land buiten de EER._

_ _

Hoe lang u mijn gegevens bewaart.

_Ingevolge ons archiefbeleid bewaren wij gegevens gedurende 10 jaar,
met uitzondering van de contactgegevens. Die verwijderen wij op
verzoek nadat het dossier bij ons is gesloten_

Hoe u aan mijn gegevens bent gekomen, als ik mijn gegevens niet zelf
aan u heb doorgegeven.

_Wij hebben deze gegevens verkregen van onze opdrachtgever._

_ _

Of u automatische besluiten over mensen neemt, inclusief profilering

_|Dit is niet van toepassing op uw zaak.___

Indien de verstrekte gegevens en nadere informatie hiertoe aanleiding
geven, dan heeft u het recht om te vragen om rectificatie of het
wissen van onjuiste of onrechtmatig verwerkte gegevens. Daarnaast
heeft u het recht om te vragen om beperking van de verwerking van de
gegevens en kunt u bezwaar maken tegen de verwerking.

Tegen deze beslissing kunt u een schriftelijke klacht (per e-mail of
per post) indienen bij de Functionaris voor de Gegevensbescherming van
Syncasso.

Syncasso

t.a.v.: de heer

e-mail: fg@syncasso.nl

Postbus 6002

1005 EA AMSTERDAM

Indien u niet tevreden bent over de wijze waarop uw verzoek is
afgehandeld, dan heeft u daarnaast het recht om een klacht in te
dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Meer gegevens over hoe u een klacht kunt indienen, vindt u op de
website van de Autoriteit Persoonsgegevens
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl [1]

Autoriteit Persoonsgegevens

Postbus 93374

2509 AJ Den Haag

Telefoon: 0900 200 12 01

Indien u nog vragen heeft dan kunt u een mail sturen aan
kcl@syncasso.nl

Met vriendelijke groet,
Gelijk bezwaar gemaakt. Want ze stellen een rechtmatig doel te hebben, want er zou een overeenkomst zijn. Ik heb de schriftelijke bevestiging van Greenchoice dat mijn ATO is opgezegd, de AV die van toepassing zouden zijn en de leugen van Enexis in de bijlage toegevoegd. Dus gereageerd met:
Beste mevrouw,

Dank voor uw snelle reactie.

Graag wil ik u attenderen dat het doel waarom u mijn persoonsgegevens verwerkt, onrechtmatig is.
Het genoemde doel, "Het verwerkingsdoel is het uitvoeren van een opdracht van onze
opdrachtgever Enexis; namelijk een incasso op basis van een met u gesloten aansluit- en transportovereenkomst." is onmogelijk.

In de bijlage vindt u de rechtmatige opzegging en de bevestiging van mijn energieleverancier dat deze is opgezegd per 8 augustus 2024.
In communicatie met Enexis (zie bijlage), geeft Enexis aan dat het niet mogelijk is om de aansluit- en transportovereenkomst op te zeggen.
De Algemene voorwaarden, zoals ze gepubliceerd zijn op de website van Enexis, staat Artikel 3.6, wat aangeeft dat elk der partijen de overeenkomst op kan zeggen. De algemene voorwaarden vindt u dan hier: https://www.enexis.nl/-/m...nteninternet_20196002.pdf en anders op deze pagina https://www.enexis.nl/algemene-voorwaarden onder het kopje "Voorwaarden voor het transport van energie ( kleinverbruik)". De verkondiging van deze onjuistheden, daar heb ik ook hele discussies over gevoerd, maar zij wil hier bewust niets van weten. Enexis kent haar eigen algemene voorwaarden niet, wat een kwalijke zaak is.

Met deze bewijsstukken heb ik u aangetoond dat er geen overeenkomst is en dus geen grond is voor de vordering. Hiermee is het doel van het verwerken van mijn gegevens onrechtmatig.

Ondanks dat, vermoed ik dat er meer gegevens van mij zijn verwerkt, zoals de onderlinge communicatie tussen Syncasso en mij en de communicatie over mij met mijn gegevens tussen u en uw client.

Bijgaand wil ik u dan ook verzoeken om mijn dossier te sluiten, mijn gegevens te verwijderen uit uw systeem. Tevens verzoek ik u om uw ketenpartners te verzoeken mijn gegevens te verwijderen.
Graag zie ik een bevestiging hiervan tegemoet.

Voor de volledigheid heb ik de FG van Syncasso toegevoegd aan deze mailwisseling.

Met vriendelijke groet,
Drie uurtjes later een reactie terug:
Geachte heer,

Hierbij kunnen wij u aangeven dat het dossier reeds is afgesloten.

Wij zullen uw gegevens zoals contactgegevens zijnde telefoonnummer en mailadres per direct verwijderen uit de velden van het dossier.
Het dossier zelf kan echter niet worden verwijderd in verband met ons archiveringsbeleid.

Indien u nog vragen heeft dan kunt u een mail sturen aan kcl@syncasso.nl

Met vriendelijke groet,
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Een feestje en mooie overwinning. Dit traject kan dus redelijk efficiënt ingezet worden om het incasso traject te stoppen. Bovendien erkennen ze hiermee dat ze de kosten en factuur helemaal niet hadden mogen sturen.

Nu nog Enexis... en de verwijdering.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Mooie progressie, moet toch ook wel fijn voelen want een discussie is heel anders beladen wanneer er een incassobureau in je nek staat te hijgen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
Jerra schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:18:
Mooie progressie, moet toch ook wel fijn voelen want een discussie is heel anders beladen wanneer er een incassobureau in je nek staat te hijgen...
Dat scheelt zeker, ook wel klein feestje. Al is dit maar een van de twee dossiers. Die van Enexis moet ook nog juist afgehandeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
Ruben26 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Je doet nogal wat aannames en tipt me dat ik niet alles moet geloven wat AI zegt. Je tipt mij te doen wat je zelf doet nav mijn post.... ;)

1. Om te beginnen is mijn oorspronkelijke bron niet AI maar iemand die het me gezegd heeft;
2. Dat wil ik dubbel checken via Copilot, en
3. Dat laat ik vervolgens trippel checken door de vraag op Tweakers nogmaals te stellen.

Maw, ik neem verre van aan dat wat Copilot zegt correct is.

Verder bouw ik met het woordje "kans" in mijn laatste alinea zelf een voorbehoud in.

Ik weet dat er nu heel veel technische en financiële haken en ogen zijn m.b.t. gebruik van waterstof als energiebron, maar dat was niet mijn punt. Blijkbaar vinden netbeheerders het nu heel belangrijk dat die leiding weg gaat, maar de netbeheerder in de eerste link hieronder is van mening dat het straks gebruikt kan gaan worden ooit voor waterstof. Hoe tegenstrijdig is dat met dat die gasaansluiting dan weg gehaald dient te worden....

Bronnen die Copilot gaf waren overigens:
https://www.gasunie.nl/ex...eiding-veilig-en-duurzaam
https://www.waterstofmaga...of-door-de-aardgasleiding
De gasleidingen van de Gasunie zelf zijn van een heel ander kaliber dan die van de Netbeheerders. Die laatste hebben het beheer over leidingen tot maximaal 8 bar.
De Gasunie transportleidingen zitten boven de 8 bar, tot ca 80 bar.

De eerste generatie PE kunststof aardgasleidingen (kwaliteit was niet zo denderend kwamen ze achter...) worden trouwens inmiddels vervangen door nieuwe kunststofleidingen, die waterstof-ready zijn.

Er zit natuurlijk een zekere tegenstrijdigheid in de sanering als we van het gas af zouden moeten....Maar zover zijn we nog lang niet, en zolang er geen alternatieve verwarming in een buurt mogelijk is zoals warmtenet, gaan de saneringen volop door.

Tegelijkertijd is er bijvoorbeeld ook een afspraak dat alle broze grijs gietijzer aardgasleidingen vervangen moeten worden door kunststofleidingen. Die oude gasleidingen zijn nogal gevoelig voor lekkages. Net zoals wit pvc trouwens dat broos wordt door de leeftijd.

En wat is de kans dat een weggehaalde dienstleiding in de toekomst weer gewenst gaat worden door een volgende bewoner? Mocht dat sporadisch het geval zijn dan komt die leiding er wel weer.

De netbeheerder wil simpelweg geen dienstleiding laten liggen waarvoor de bewoner niet betaalt.
Want dezelfde netbeheerder heeft dan nog steeds de verplichting om de gasleiding te controleren, en in geval van een lekkage, te repareren. Een aangezien half Nederland nog vol ligt met stalen dienstleidingen, is het niet de vraag of die gaat lekken, maar wanneer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadJack
Update in mijn dossier. Te vroeg gejuicht. Het volgende bericht kreeg ik vanmiddag:
Geachte ...,
uw aanvraag is door mij in behandeling genomen en verwerkt.

De aanvraag staat nu bij Liander in de voorraad om te worden uitgegeven aan de aannemer.
Het hangt nu van de aannemer af wanneer zij dit werk in de planning kunnen hebben.
Wekelijks gaan er een aantal opdrachten naar de aannemer.

Wanneer dit werk op de planning gaat komen is voor ons niet inzichtelijk.

Zodra Liander het werk kan uitgeven aan de aannemer ontvangt u in de mail een opdrachtbevestiging
met daarin de contactgegevens van de aannemer.
Zij gaan daarna contact met u opnemen.

Wij zijn als netbeheerder wettelijk verplicht om de oude gas aansluiting compleet te verwijderen.
Dit zal door onze aannemer uitgevoerd worden met zo min mogelijk graafschade.
Nogmaals maar weer reageren dat het hun opdracht is en niet die van mij en dat de opdrachtbevestiging niet naar mij moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Trichoglossus schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:27:
Een aangezien half Nederland nog vol ligt met stalen dienstleidingen, is het niet de vraag of die gaat lekken, maar wanneer.
Hoe figuurlijk is dat bedoeld? Als je hier plaatjes ziet van de verwijdering van een aansluiting dan is dat nooit een stalen dienstleiding maar altijd kunststof. Tenzij aannemers die stalen leidingen in de grond laten en je dus alleen plaatjes ziet van kunststof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
phicoh schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:45:
[...]

Hoe figuurlijk is dat bedoeld? Als je hier plaatjes ziet van de verwijdering van een aansluiting dan is dat nooit een stalen dienstleiding maar altijd kunststof. Tenzij aannemers die stalen leidingen in de grond laten en je dus alleen plaatjes ziet van kunststof.
Het laatste stuk leiding, vanaf de koppeling voor de gevel naar binnen is nog vaak staal. Soms ook de hele leiding.
Afhankelijk van de leeftijd van de woning, en of er al een saneringsrondje heeft plaats gevonden.

Een stalen dienstleiding heeft de nare eigenschap na verloop van tijd corrosie te gaan vertonen. Dan heb je , wat wij noemen, een blokfluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die "blokfluit" steekt bij een vriendin nog vrolijk uit de grond, afgezaagd en wel, de gele leiding is verwijderd...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bo0bz
Bo0bz in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

Ik zojuist richting Liander weer een reactie gegeven op hun e-mail die staat in mijn vorige post. Dit keer wat scherper ingestoken met hulp van jullie. Bedankt
Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mail en de heldere samenvatting van onze eerdere correspondentie. De weergave van mijn standpunt klopt volledig — prettig dat dit inmiddels duidelijk is. Juist daarom verbaast het mij dat u desondanks opnieuw met de drie standaardopties komt, terwijl ik al meerdere keren heb aangegeven dat ik van geen van deze opties gebruik wens te maken. Voor alle duidelijkheid: ik maak gebruik van een vierde optie, namelijk:

Ik heb geen contract meer, heb het einde van het gasverbruik formeel gemeld aan Liander via mijn toenmalige energieleverancier Vattenfall, en wat er nu verder met uw gasaansluiting gebeurt is volledig aan u zelf.

Mocht u op enig moment besluiten dat u de aansluiting wilt verwijderen, dan bent u van harte welkom. Zoals eerder aangegeven, zal ik in dat geval uiteraard meewerken aan het verlenen van toegang nadat u met mij een afspraak heeft gemaakt voor deze werkzaamheden.

Dat u ervoor kiest om mij brieven te blijven sturen waarin geen nieuwe informatie staat, is uiteraard geheel aan u maar voegen geen waarde toe.

Tot slot, in de geest van constructieve feedback: in uw brief staat dat ik een keuze "moet maken". Dat moet natuurlijk zijn dat ik een keuze mag maken.

Ik hoor graag van u zodra u iets van mij nodig heeft dat niet al lang duidelijk is.
Met vriendelijke groet,
Morgen zullen ze wederom proberen te bellen maar dan kan ik vast en zeker 'toevallig' net even niet opnemen. Ik handel dit liever af per e-mail of brief :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06 18:57
Regelmatig komt hier de vraag van nieuwe gasverlaters langs waarom ze voor de Tweakersroute zouden kiezen als de route via mijnaansluiting.nl ook gratis is.

Even zo vaak volgt dan het antwoord dat het verschil inderdaad niet in de kosten zit, maar in de gevolgen voor je tuin in het tracé tussen de aansluiting op de hoofdgasleiding en de doorvoer bij je fundering.

Dat kan meevallen, bijvoorbeeld als je tuin nog (opnieuw) aangelegd moet worden of als je ondergrond bestaat uit zand en/of klei.

Anders wordt het, zoals in dit praktijkvoorbeeld, bij een nette bestrating die met zorg is aangelegd om niet te verzakken in de veengrond eronder.
Praktijkvoorbeeld: waarom ik nog steeds blij ben met de Tweakersroute

Sinds november 2023 gebruik ik geen gas meer en koos ik vanaf het begin bewust voor de Tweakersroute, omdat ik mijn rechten goed wilde beschermen en mogelijke hoge herstelkosten aan mijn tuin wilde voorkomen.

Bij mijn woning in een veengebied is het risico op verzakking groot bij graafwerkzaamheden. De netbeheerder (Liander) en haar onderaannemers wilden aanvankelijk zonder schouw vooraf en zonder goedgekeurd plan van aanpak in mijn voortuin graven. Doordat ik geen verwijdering via mijnaansluiting.nl had aangevraagd, stond ik juridisch sterker en kon ik vanaf het begin eisen stellen om schade te voorkomen of volledig te laten herstellen.

Na veel communicatie is Liander uiteindelijk akkoord gegaan met het uitvoeren van een schouw vooraf.

Hierbij heb ik mijn tuinman, die goed bekend is met de specifieke situatie en de gebruikte materialen in mijn voortuin, gevraagd om een gedetailleerd advies te geven hoe schade voorkomen kan worden. Dit advies heb ik gedeeld met Liander. Daarna verwachtte ik een duidelijk plan van aanpak met daarin garanties voor het voorkomen of volledig herstellen van schade.

Onlangs ontving ik echter een teleurstellende reactie van Liander. In plaats van zo'n plan voor te leggen, probeert men mij alsnog tot opdrachtgever te maken of mij tot aanvaarding van hun voorwaarden te bewegen. Daarmee proberen ze de risico's en schadeverantwoordelijkheid bij mij te leggen.

Concreet stelt Liander: "Wanneer een klant een energiecontract + ATO afsluit, dienen ze zich te houden aan onze Algemene Voorwaarden. Hierin staat vermeld dat het niet is toegestaan om bebouwing of beplanting over onze assets (voornamelijk kabels en leidingen) te plaatsen. [...] Ook hiervoor geldt dat we zoveel mogelijk alles in oude staat zullen herstellen. Lukt dit niet, dan wijzen we aansprakelijkheid voor vergoeden/herstel van beplanting af.”

Deze redenering klopt echter juridisch niet meer: de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) en de daarbij behorende voorwaarden zijn sinds eind 2023 opgezegd. Liander kan zich daarom nu niet meer beroepen op deze voorwaarden of hun eigen algemene voorwaarden die verplicht geaccepteerd moeten worden bij een 'melding einde gasgebruik' (in feite gewoon een opdracht) via mijnaansluiting.nl.

Ik heb Liander dit ook duidelijk laten weten en aangegeven dat ik geen opdrachtgever ben of wil worden. Mijn standpunt blijft dat Liander het initiatief neemt om hun gasaansluiting te verwijderen, en dus ook verantwoordelijk is voor alle gevolgen daarvan.

Wat ik Liander wél aanbied, is een redelijke toegang tot mijn perceel onder de voorwaarde dat er vooraf een zorgvuldig plan van aanpak wordt opgesteld, waarin duidelijk wordt afgesproken hoe schade wordt voorkomen of volledig en duurzaam hersteld. Ik heb Liander gevraagd dit plan uiterlijk 31 mei 2025 aan mij voor te leggen.

We zijn er nog niet, maar ik ben in ieder geval nog steeds in control. Wordt vervolgd.

Lees het verhaal in detail met alle communicatie in mijn dossier deel 1 en deel 2.

Samenvattend

Mijn situatie laat zien hoe belangrijk het is om de Tweakersroute te volgen als je perceel specifieke risico's kent, zoals slappe ondergrond of recent aangelegde bestrating.

Kies gerust voor een aanvraag via mijnaansluiting.nl als je weinig risico loopt, maar kies bewust de Tweakersroute als je schade en langdurig gedoe wilt voorkomen, zeker in situaties zoals de mijne.

Door vanaf het begin duidelijk en juridisch sterk te communiceren, voorkom je dat je achteraf voor onaangename verrassingen en hoge herstelkosten komt te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
mikepapot schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:52:
Regelmatig komt hier de vraag van nieuwe gasverlaters langs waarom ze voor de Tweakersroute zouden kiezen als de route via mijnaansluiting.nl ook gratis is.

Even zo vaak volgt dan het antwoord dat het verschil inderdaad niet in de kosten zit, maar in de gevolgen voor je tuin in het tracé tussen de aansluiting op de hoofdgasleiding en de doorvoer bij je fundering.

Dat kan meevallen, bijvoorbeeld als je tuin nog (opnieuw) aangelegd moet worden of als je ondergrond bestaat uit zand en/of klei.

Anders wordt het, zoals in dit praktijkvoorbeeld, bij een nette bestrating die met zorg is aangelegd om niet te verzakken in de veengrond eronder.

[...]
Destijds bij de aanleg zijn die algemene voorwaarden geaccepteerd, en die zijn overgegaan op een volgende bewoner.

Wordt een interessante kwestie. De ATO kan al wel opgezegd zijn, maar voor die tijd was de gasleiding al niet meer vrij van obstakels, struiken, bestrating, tuinhuisjes en Joost mag weten wat iedereen boven op de gasleiding heeft aangebracht.

Veengrond is en blijft heel vervelend, en klinkt tot in lengte van jaren nog in, met verzakkingen tot gevolg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikepapot
Trichoglossus schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Destijds bij de aanleg zijn die algemene voorwaarden geaccepteerd, en die zijn overgegaan op een volgende bewoner.

Wordt een interessante kwestie. De ATO kan al wel opgezegd zijn, maar voor die tijd was de gasleiding al niet meer vrij van obstakels, struiken, bestrating, tuinhuisjes en Joost mag weten wat iedereen boven op de gasleiding heeft aangebracht.

Veengrond is en blijft heel vervelend, en klinkt tot in lengte van jaren nog in, met verzakkingen tot gevolg.
Los van de juridische aspecten van het nog steeds van kracht zijn van bepaalde artikelen uit de voorwaarden bij de ATO, is het sowieso geen redelijke eis dat een niet nader aangeduid deel van de voortuin in feite braak moet blijven liggen omdat de netbeheerder er mogelijk ooit in zou moeten kunnen graven.

Een juiste aanleg van bestrating door een deskundige tuinman met gebruik van de juiste materialen en de juiste werkwijze, heeft geleid tot een prima vlakliggende bestrating. Dit is gedaan ruim 20 jaar na de vorige bestrating, zodat de ondergrond tot rust kon komen. Als er nu weer gegraven gaat worden, dan is het risico groot dat er verzakkingen gaan ontstaan, zeker als dat op een wijze gebeurt die geen rekening houdt met deze ondergrond.

Dus ik ben ook heel benieuwd hoe Liander dit gaat oppakken. Als zij 'koste wat kost’ de gasleiding uit mijn perceel willen halen, dan mogen ze ook betalen wat dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
mikepapot schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:15:
[...]

Los van de juridische aspecten van het nog steeds van kracht zijn van bepaalde artikelen uit de voorwaarden bij de ATO, is het sowieso geen redelijke eis dat een niet nader aangeduid deel van de voortuin in feite braak moet blijven omdat de netbeheerder er mogelijk ooit in zou moeten kunnen graven.

Een juiste aanleg van bestrating door een deskundige tuinman met gebruik van de juiste materialen en de juiste werkwijze, heeft geleid tot een prima vlakliggende bestrating. Dit is gedaan na ruim 20 jaar na de vorige bestrating, zodat de ondergrond tot rust kon komen. Als er nu weer gegraven gaat worden, dan is het risico groot dat er verzakking gaan ontstaan, zeker als dat op een wijze gebeurt die geen rekening houdt met deze ondergrond.

Dus ik ben ook heel benieuwd hoe Liander dit gaat oppakken. Als zij 'koste wat kost’ de gasleiding uit mijn perceel willen halen, dan mogen ze ook betalen wat dat kost.
Het hoeft uiteraard niet braak te blijven liggen, afgezien van het feit dat een aanbouw of tuinhuisje op een koppeling soms heel vervelend is, bij een lekkage.

Bij het afnemen van een gasaansluiting heeft de bewoner/eigenaar ooit voor de voorwaarden getekend. Dan kan je niet eenzijdig na zoveel jaar die voorwaarden verwerpen en verwachten dat de netbeheerder alle kosten op zich gaat nemen.
Wellicht dat een rechter daar nog eens een uitspraak over gaat doen.

Maar in veel gevallen zal of de leiding eruit worden getrokken met de set van Gerard Holleman, of de leiding blijft in sommige gevallen liggen. In principe moeten alle oude hoofd- en dienstleidingen uit de grond verwijderd worden.

Kan die leiding bij jou er niet uitgetrokken worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikepapot
Trichoglossus schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Het hoeft uiteraard niet braak te blijven liggen, afgezien van het feit dat een aanbouw of tuinhuisje op een koppeling soms heel vervelend is, bij een lekkage.

Bij het afnemen van een gasaansluiting heeft de bewoner/eigenaar ooit voor de voorwaarden getekend. Dan kan je niet eenzijdig na zoveel jaar die voorwaarden verwerpen en verwachten dat de netbeheerder alle kosten op zich gaat nemen.
Wellicht dat een rechter daar nog eens een uitspraak over gaat doen.

Maar in veel gevallen zal of de leiding eruit worden getrokken met de set van Gerard Holleman, of de leiding blijft in sommige gevallen liggen. In principe moeten alle oude hoofd- en dienstleidingen uit de grond verwijderd worden.

Kan die leiding bij jou er niet uitgetrokken worden?
Zoals gezegd ga ik hier verder niet in op de juridische aspecten van de voorwaarden.

Ik heb zelf geen idee of de leiding er zonder graven uitgetrokken kan worden. Toen in augustus vorig jaar een onderaannemer kwam voor de verwijdering, gaf hij aan dat er ergens bij de fundering gegraven moet worden. Waarom dat toen niet gebeurd is, lees je in deel 2 van mijn dossier.

Overigens is er in mijn voortuin alleen sprake van de genoemde bestrating en wat plantenborders.

[ Voor 3% gewijzigd door mikepapot op 22-05-2025 20:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 09:03
Hoe lang blijft het dat je niks boven op de leidingen mag plaatsen nadat je geen contract meer hebt?
Even extreem voorbeeld, het kan toch niet zo zijn dat als een netbeheerder 10 jaar niks van zich laat horen er al die tijd nog die verplichting is?
Ergens is een redelijke tijd dat de netbeheerders hebben om hun spul op te halen.
Stond er niet ergens een (redelijk korte) termijn dat de netbeheerder de tijd had om te doen wat nodig was om het contract te beëindigen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bo0bz

Zucht...
Op 21 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat wij opnieuw met de drie standaardopties komen, terwijl u al meerdere keren heeft aangegeven dat u van geen van deze opties gebruik wenst te maken. U wenst gebruik te maken van een vierde optie; namelijk dat u geen contract meer heeft en u heeft het einde gasverbruik formeel gemeld aan Liander via uw toenmalige energieleverancier Vattenfal. U geeft aan dat u meewerkt aan het verwijderen van de gasaansluiting. U bent van mening dat de brieven die wij u blijven sturen geen waarde toevoegen. Goed dat u hierover contact met ons opneemt. Het is mij niet gelukt telefonisch contact met u te krijgen. Daarom ontvangt u mijn reactie per e-mail.

Verwijderen gasaansluiting
Wij kunnen de gasaansluiting alleen verwijderen als u hiervoor een aanvraag indient. Heeft u geen haast? Dien dan een Melding einde gebruik in via www.mijnaansluiting.nl. Wij plannen de verwijdering in wanneer het in onze planning past. Wij streven ernaar om de werkzaamheden binnen één jaar uit te voeren. Maar, aan deze indicatie kunnen geen rechten worden ontleend.

Maakt u geen keuze?
Maakt u geen keuze? U blijft brieven ontvangen met het verzoek een keuze te maken. Reageert u hierop niet? De case wordt dan doorgezet naar de deurwaarder.

Tot slot

Met vriendelijke groet,
Iedere keer de gelegenheid gegeven om met mij een afspraak te maken tot verwijdering van de gasaansluiting. Zo moeilijk kan het niet zijn toch? Ik weet gewoon even niet meer wat te doen. Het lijkt wel alsof mijn mails iedere keer mer AI worden behandeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikepapot
Bo0bz schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:07:

Zucht...

[...]

Iedere keer de gelegenheid gegeven om met mij een afspraak te maken tot verwijdering van de gasaansluiting. Zo moeilijk kan het niet zijn toch? Ik weet gewoon even niet meer wat te doen. Het lijkt wel alsof mijn mails iedere keer mer AI worden behandeld.
Standaard reageren volgens de voorbeeld brieven, maar bij herhaling van zetten kun jet het kort houden en hoef je niet meer in te gaan op argumenten die je al hebt weersproken. Dat meld je ze dan ook.

Ik heb op een gegeven moment van Liander zo’n deurwaarderbrief ontvangen en heb toen een boze klacht ingediend. Dat was het moment dat ze besloten zelf maar een opdracht in te schieten. Lees mijn dossier deel 1 en daarna deel 2 hoe zich dat verder heeft ontwikkeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Compuchip87

Zucht...

[...]

Wij kunnen de gasaansluiting alleen verwijderen als u hiervoor een aanvraag indient.

Dat is onjuist, het is hun gasaansluiting en ze kunnen ermee doen wat ze goeddunkt en wat nodig is om jouw veiligheid te waarborgen (!). Verder formuleren ze het alsof jij de gasaansluiting weg wil hebben, terwijl het jou worst zal zijn of het blijft zitten of niet. Mits er geen gevaarlijke situaties ontstaan natuurlijk, maar ja, jij bent maar een leek en zij de expert.

De case wordt dan doorgezet naar de deurwaarder.

Misschien kan je ze heel lief vragen op welke grond ze die deurwaarder dan willen inschakelen aangezien er bij jouw weten toch geen schuld openstaat?

[Edit] harder erin mag natuurlijk ook, hou er wel rekening mee als je @mikepapot's dossier gebruikt voor inspiratie, dat hij een andere brief kreeg (voor zover ik kan zien) met een beschuldiging van gasdiefstal, en dat de inhoud van zijn brief vooral daarop aanhaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Compuchip87 op 22-05-2025 23:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Compuchip87 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:22:
[...]
De case wordt dan doorgezet naar de deurwaarder.

Misschien kan je ze heel lief vragen op welke grond ze die deurwaarder dan willen inschakelen aangezien er bij jouw weten toch geen schuld openstaat?
Dat is geen probleem hoor. Die deurwaarder mogen ze altijd inschakelen. Die mag jou namelijk persoonlijk een brief in de handen drukken en daarmee staat vast dat jij die brief ontvangen hebt. Dat is de rol van een deurwaarder in die fase van een geschil.

Voor de rest mag die deurwaarder blaffen en mss z’n tanden laten zien, maar bijten mag hij niet. Dat mag pas na een uitspraak daartoe van de rechter.

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadJack

Zucht...

[...]

Bij mij hebben ze hem wel zelf intern doorgezet. Dit is de laatste reactie die ik heb ontvangen:
Beste …

in reactie op uw mail van 14 mei heb ik op verzoek van on KCC een opdracht aangemaakt in het systeem.

De verstuurde opdrachtbevestiging is vrij standaard en daardoor wellicht niet helemaal toepasbaar op uw situatie.

U wordt door die opdrachtbevestiging wel op de hoogte gebracht van de aankomende werkzaamheden en dat was de bedoeling.

Kosten zijn er dus niet, maar er wordt wel van u verwacht toegang te verlenen.

Kunnen wij zo doorgaan met de gas demontage ?

met vriendelijke groet,
werkvoorbereider Solo Veluwe Gooi Flevo | Kleinverbruik
Nogmaals gereageerd dat ik er vanuit ga dat de opdrachtbevestiging niet aan mij is gericht of op mijn naam staat. En aangegeven dat ik toegang verleen (zoals recent en 4,5 jaar geleden reeds aangegeven)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
[...]

Onzin. Iedere nieuwe afnemer heeft opnieuw een levercontract afgesloten en daarmee opnieuw de ATO en de bijbehorende voorwaarden geaccepteerd. Omdat die voorwaarden nooit ter hand gesteld worden, is het juridisch maar de vraag of de netbeheerder zich daarop zou mogen beroepen, maar dat terzijde.

Er gaat helemaal niets over van de ene bewoner op de andere bewoner.
Wat de toestand was voor het opzeggen van de ATO en of de tuin toen wel of niet aan de (mogelijk onredelijke) voorwaarden voldeed doet toch helemaal niet ter zake. Ten eerste zou de netbeheerder dan moeten bewijzen dat dit inderdaad zo was, maar ook dat de netbeheerder de toenmalige klant daarvan op de hoogte heeft gesteld en herstel geeist heeft. Dat is allemaal nooit gebeurd (en logisch ook).

Op een gegeven moment is de ATO opgezegd. Daar had de netbeheerder op kunnen reageren door direct actie te ondernemen en de meter te komen verwijderen. Als dan het hele traject onbereikbaar zou zijn, hadden ze misschien, heel misschien, nog een zaak gehad (maar dan moet de rechter het wel een redelijke eis vinden dat een onbekend stuk tuin niet onbereikbaar wordt voor de netbeheerder).

Inmiddels zijn we jaren verder, heeft de netbeheerder steeds geprobeerd om de voormalig klant opdracht te laten geven, maar dat weigert hij. De ATO is al lang niet meer van toepassing en de voormalig klant is dus ook niet meer gebonden aan de algemene voorwaarden.
De zaak ben de netbeheerder rust niet op veengrond, maar op drijfzand en dat snappen ze zelf ook, anders waren ze al lang en breed een procedure gestart.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
Ik denk dat je hier zelf maar wat verzonnen hebt. Een kettingbeding staat in de akte van levering. Als dat er niet in staat dan is het geen kettingbeding.

En dan heb je het ook nog over algemene voorwaarden. Het heeft jaren zo gewerkt omdat iedereen gas gebruikte. En zolang je gas gebruikt is het wel te beargumenteren dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn.

Maar de gasverlater geeft gewoon geen overeenkomst meer met de netbeheerder. Dus ook geen algemene voorwaarden.

(disclaimer, dit is geen juridisch advies)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
phicoh schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:36:
[...]

Ik denk dat je hier zelf maar wat verzonnen hebt. Een kettingbeding staat in de akte van levering. Als dat er niet in staat dan is het geen kettingbeding.
In de akte van levering is de eigenaar partij, dat is niet noodzakelijkerwijs de bewoner. Die akte is hier dus ook al niet relevant.
En dan heb je het ook nog over algemene voorwaarden. Het heeft jaren zo gewerkt omdat iedereen gas gebruikte. En zolang je gas gebruikt is het wel te beargumenteren dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn.

Maar de gasverlater geeft gewoon geen overeenkomst meer met de netbeheerder. Dus ook geen algemene voorwaarden.

(disclaimer, dit is geen juridisch advies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Blihi schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:17:
[...]

Onzin. Iedere nieuwe afnemer heeft opnieuw een levercontract afgesloten en daarmee opnieuw de ATO en de bijbehorende voorwaarden geaccepteerd. Omdat die voorwaarden nooit ter hand gesteld worden, is het juridisch maar de vraag of de netbeheerder zich daarop zou mogen beroepen, maar dat terzijde.
Tsja wie leest nou de voorwaarden van wat dan ook. Een enkeling.
De toekomst zal het uitwijzen, wat de status is van een onbereikbare gasleiding, of riolering, of waterleiding etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikepapot
Trichoglossus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:29:
[...]

De toekomst zal het uitwijzen, wat de status is van een onbereikbare gasleiding, of riolering, of waterleiding etc.
Maak je geen zorgen. Alles is gelezen en getoetst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bo0bz
Hippe Lip schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:38:
[...]

Dat is geen probleem hoor. Die deurwaarder mogen ze altijd inschakelen. Die mag jou namelijk persoonlijk een brief in de handen drukken en daarmee staat vast dat jij die brief ontvangen hebt. Dat is de rol van een deurwaarder in die fase van een geschil.

Voor de rest mag die deurwaarder blaffen en mss z’n tanden laten zien, maar bijten mag hij niet. Dat mag pas na een uitspraak daartoe van de rechter.
Ik vind deze zin mooi:
Maakt u geen keuze? U blijft brieven ontvangen met het verzoek een keuze te maken. Reageert u hierop niet? De case wordt dan doorgezet naar de deurwaarder.

Ik reageer namelijk altijd binnen 48 uur inhoudelijk op de brieven!

Vanavond maar weer een reactie opstellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 20:05

Kiswum

Gadget reviewer

Template overgenomen van de TS
Dossier overgezet naar dit nieuwe topic.

Dossier Kiswum

Netbeheerder: Enexis
Gas opgezegd op: 05-05-2023
Einddatum overeenkomst: 08-05-2023

Tijdlijn
#120-03-2023De start
#217-05-2023Brief ontvangen: Voorkom afsluiting van gas en/of stroom
#320-05-2023Ingelogd op het portaal uit de brief
#422-05-2023Ontvangen reactie Enexis op bericht portaal
#522-05-2023Vestuurde reactie naar Enexis om gas af te sluiten
#620-06-2023Ontvangen mail van Enexis, het duurt iets langer
#727-06-2023Reactie op "klacht" van #5
#801-08-2023De monteurs stonden voor een dichte deur
#901-08-2023Brief 1b wordt in werking gezet met een kleine aanpassing
#1002-08-2023Laatste bericht van Enexis, ter kennisgeving
#1105-08-2023Reactie op Enexis
#1212-09-2023Slotje en kostenoverzicht
#1319-09-2023Betwisten van de factuur
#1426-09-2023Enexis is van plan om het incasso traject door te zetten
#1503-10-2023Eerste aanmaning ontvangen van afdeling Debiteuren
#1603-10-2023Rechtsbijstand op de hoogte gesteld van deze casus
#1704-10-2023Afdeling Debiteuren op de hoogte gebracht van betwisting factuur
#1806-10-2023Reactie via voicemail en e-mail ontvangen
#1911-10-2023Afdeling Debiteuren nogmaals op de hoogte gebracht
#2017-10-2023Rechtsbijstand gesproken over de zaak
#2126-10-2023Laatste aanmaning en Verzoekkaart in de bus
#2209-11-2023Bosveld stuurt e-mail (brief nog onderweg)
#2310-11-2023Reactie naar Bosveld
#2405-12-2023Reactie van Bosveld blijft uit, ik bel even
#2523-05-2025Meter werd vervangen, daarna radiostilte

Samenvatting van het dossier: Kiswum van het gas af
#120-03-2023
20-03-2023 - 16-05-2023
Warmtepomp geplaatst en gaandeweg afgesteld
Vooraf is alles zonder noemenswaardige problemen verlopen (alleen vertraging op de levering). Bestelling tot plaatsen van de warmtepomp nam ongeveer 10 maanden in beslag:

- Maart 2023 een Full-electric warmtepomp laten plaatsen, gaandeweg afgesteld en de gaskraan dichtgedraaid.
- Contract voor de stroom overgezet van EnergieDirect naar Greenchoice
- 4 mei: einde contract voor stroom bij EnergieDirect
- 5 mei: contract voor gas opgezegd via Energiedirect.nl. Gekozen voor verhuizing bij gebrek aan keuzes en daarna de juiste reden via de Chat doorgegeven. Namelijk dat we volledig elektrisch verwarmen en geen gas verbruiken.
Bevestiging van de gewenste einddatum levering gas: 8 mei 2023
- 16 mei: Meterstand voor het gas doorgegeven aan EnergieDirect.

#217-05-2023
Standaardbrief van Enexis ontvangen "Voorkom afsluiting van gas en/of stroom":
https://www.enexis.nl/statusenergie/status
1r is geen actief energiecontract bij ons bekend

Er is op dit moment geen energiecontract bekend op uw adres. U heeft aangegeven dat u nog geen contract heeft afgesloten met een energieleverancier. Als er geen energiecontract bekend is, starten wij een afsluitprocedure. Sluit een energiecontract af om afsluiting te voorkomen.

Vraag een energiecontract aan

- Zoek op internet naar een geschikte energieleverancier;
- Neem telefonisch contact op met de energieleverancier;
- Sluit een energiecontract af;
- Geef bij uw energieleverancier aan of u wilt afzien van de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit kan de activatie van uw energiecontract versnellen.

Uw energieleverancier geeft uw contract aan ons door, daar hoeft u niets voor te doen. Dat gebeurt op het moment dat het contract daadwerkelijk ingaat. Zodra er een energiecontract bij ons bekend is, stoppen wij de afsluitprocedure.
#320-05-2023
Ingelogd op het portaal en de volgende reactie doorgegeven:
Wij zijn over gegaan naar een volledig elektrische warmtepomp, waardoor wij geen gebruik meer maken van gas. De levering van elektriciteit zal wel doorgaan en daarvoor is reeds een contract afgesloten. De gasaansluiting wordt hierdoor niet meer gebruikt in onze woning.
#422-05-2023
Reactie op bericht op het portaal:
Goedemorgen meneer Kiswum,

U geeft aan dat u geen gebruik meer maakt van de gas aansluiting daar u volledig overgestapt bent op volledige warmte pomp.
Daarvoor wil ik u verzoeken een verwijdering van de gas aansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl
Na accordering van de offerte zal er een afspraak gemaakt worden om de gas aansluiting te verwijderen.
Ik hoop op uw medewerking en zie de verwijderingsaanvraag spoedig tegemoet.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

xxxxx
Medewerkster Consument
#522-05-2023
Het begin is gemaakt
Dit is mijn brief naar aanleiding van het bericht om de aansluiting zelf op te zeggen:
Geachte Mevrouw xxx

Op 22 mei 2023, heb ik van u (namens Enexis) een e-mail ontvangen om via www.mijnaansluiting.nl, een opdracht aan te maken om de gasafsluiting te laten verwijderen. Om moverende redenen ga ik daarvoor geen opdracht indienen.

Ik ben van harte bereid bent om mee te werken aan de werkzaamheden die Enexis wenst aan hun gasaansluiting, inclusief eventuele verwijdering. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar vijf dagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Naam: Kiswum
Adres: xxxxxxx x
Postcode: xxxx xx xxxxxx
EAN-code: 1234567890
Gasmeternummer: G001234567890
Dossiernummer: xxxxxxx
#620-06-2023
Reactie Enexis, het duurt iets langer
Geachte heer, mevrouw,

Enige tijd geleden heeft u een klacht ingediend. Hiervoor heeft u een ontvangstbevestiging ontvangen, in de ontvangstbevestiging staat een termijn vermeld. Door grote drukte is het helaas niet mogelijk om binnen de genoemde termijn contact met u op te nemen. Onze excuses hiervoor.

Wij begrijpen dat het vervelend voor u is dat u langer moet wachten. U ontvangt van ons zo spoedig mogelijk een reactie, in ieder geval voor dinsdag 27 juni 2023.

Met vriendelijke groet,

Klachten en Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
#727-06-2023
Reactie op "klacht"
Beste meneer Kiswum,

Ik heb een e-mail ontvangen van mijn collega. Betreft het adres xxxxx x te xxxxx. Hierin geeft u aan dat u zelf geen opdracht wil geven tot verwijdering van de gas aansluiting. Ook geeft u aan dat u zich verwerpt op enige vorm van kosten of schade voor werkzaamheden op initiatief van Enexis Netbeheer. Ik stuur u deze mail om u verder te informeren.

ATO

De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode

In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Verwijderen aansluiting

Op 1 maart 2021 is er een tijdelijke regeling ingegaan waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig worden vergoed. Hierbij krijgt u 100% korting op de factuur. Dit betekent dat u zowel op de factuur als op de offerte, een kortingsregel ziet waarbij het eindbedrag € 0,- zal zijn.

Meer informatie over een eventuele verwijdering van de gasaansluiting kunt u vinden op onze website.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop u heeft gehoopt maar vertrouw erop dat het standpunt van Enexis Netbeheer hierin helder is.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met mij via telefoonnummer xxxxxxx van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 uur en 16.30 uur . Houd het ticketnummer bij de hand. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

xxxxxxx
Klachten & Claims
#801-08-2023
Monteurs stonden aan een gesloten deur. Men heeft zicht niet gehouden aan het wettelijke termijn van 5 dagen, om het gas af te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eHTfrziWdm--k7k1O-RpNEzvB0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZHn8UlwuIYzwR0iG4ACBJ9Ar.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_EQo31smmwKQNNdOfTcpvQKHu4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FqRpbXXpCHy2aPDnz4muUWkd.png?f=fotoalbum_tile
#901-08-2023
Brief 1b wordt in werking gezet. Reactie op de brief die door de monteurs werd achtergelaten:
Geachte klachtenservice,

Op 27 juni 2023 ontving ik het onderstaande bericht namens xxx xxx. Hierin zijn geen vragen gesteld of afspraken gemaakt, maar zijn alleen de standpunten van Enexis gedeeld.

Op 22 mei 2023 heb ik u uitgenodigd om (mits het noodzakelijk is), vrijblijvend bij mij langs te komen om eventuele werkzaamheden tot de gasmeter uit te voeren. Hierbij heb ik aangegeven dat ik daarvoor minimaal vijf dagen vooraf van op de hoogte gebracht wil worden, doordat dit wettelijk is vastgesteld en ik mijn werkgever op de hoogte kan brengen van een verlofdag. Helaas heeft u daaraan tot op heden geen gehoor gegeven.

Vandaag, op 01 augustus 2023 ontving ik van u een brief op mijn adres (kenmerk: xxxxx), waarin u de ‘energiegebruiker(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 08-mei-2023 opgezegd bij EnergieDirect. Tegelijkertijd met die opzegging is EnergieDirect gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

Kiswum
Adres
Telefoonnummer
#1002-08-2023
Laatste bericht ter kennisgeving
Beste heer Kiswum,

Uw standpunt is duidelijk. In eerder contact wat er is geweest heb ik u ook ons standpunt en werkwijze uit proberen te leggen. Graag verwijs ik u hier dan ook naar door, hier wijken wij niet vanaf. Mocht u geen leveringscontract afsluiten of een verwijdering aanvragen zal u worden afgesloten. De daarbij horende kosten zijn voor uw rekening. Ik kan hierin helaas niks voor u betekenen. Ik zal dan ook verdere correspondentie ter kennisgeving aannemen.

Ik wens u een prettige dag.

Met vriendelijke groet,

XXX XXX
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis
#1105-08-2023
Reactie op het laatste bericht
Beste xxx xxx,

Bedankt voor uw reactie. Doordat wij volledig over zijn naar een full-electric warmtepomp, zal een gasaansluiting niet nodig zijn, dit geldt uiteraard ook voor een contract voor een gasaansluiting. Het doorsturen van een rekening zal daardoor ook niet nodig zijn, doordat wij de dienst niet meer wensen.
Wij zullen de apparatuur van Enexis laten hangen waar het nu is en mocht Enexis deze apparatuur willen verwijderen, dan zijn zij van harte welkom om dit op eigen initiatief op te halen.

Wij zullen ons volledig aan de huidige wetgeving houden en gaan er vanuit dat Enexis zich daar ook volledig aan zal houden.

Doordat dit bericht geen nieuwe informatie bevat, is het geen probleem als dit slechts ter kennisgeving wordt ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Kiswum
#1212-09-2023
2 monteurs kwamen op dinsdag 12 september bij ons langs. Hierover hebben wij geen bericht ontvangen, maar mijn vrouw was op de hoogte van dit soort onaangekondigde bezoekjes.
Gelukkig was ze op dat moment thuis, waardoor de monteurs uit opdracht van Enexis, een slotje konden plaatsen.
Bij het weglopen, lieten ze nog een brief achter met de gevolgen als je weer aangesloten wilde worden op gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTFp_1lR6xbD4yrBZ1fCZ8i18ns=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEEYYADxL1fDJMIPf8fqgmG3.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5nPeiD4r4BODYpENhY8rlcHXfQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CErBElUzMw6vzBnZgDuI1WWb.jpg?f=fotoalbum_medium
#1319-09-2023
Ik had hierover nog geen brief geschreven, aangezien ik nergens een opdracht voor gaf. Tevens hoeft de meter van ons niet weg, maar mag hij gerust afsgesloten blijven staan.

Op 19 september kwam een factuur voor het plaatsen van het slotje. Ik zal deze factuur betwisten, doordat wij niet de opdrachtgevers zijn. Zie voorbeeldbrief 3. Deze heb ik een beetje aangepast/gepersonaliseerd:
Factuurnummer: xxx
Debiteurennummer: xxx
Betreft: Betwisting Factuur

Geachte medewerker,

Op 19 september 2023 ontving ik van u een factuur (fact. nr. xxxx d.d 14-09-2023) betreffende de kosten voor “Het afsluiten van uw gasafsluiting d.d 12-09-2023” op mijn adres, te weten xx x, xxxx XX te xxx.

Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven, maar geheel op initiatief van Enexis. Hierbij heeft u op 12 september toegang tot ons pand gekregen, ondanks dat u op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB verplicht bent om minimaal 5 dagen vooraf, een afspraak met mij in te plannen. Vooraf hebben wij geen e-mail van u ontvangen waarin werd aangegeven wanneer u de gasmeter zou willen afsluiten. Desondanks, heeft mijn vrouw uw collega’s alle gelegenheid gegeven om de werkzaamheden uit te voeren (plaatsen van een slot), aangezien de gasaansluiting uw eigendom en uw verantwoordelijkheid is. Daarbij is ook nogmaals benoemd dat dit niet uit opdracht van ons is, maar uit opdracht van Enexis.

Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al op 8 mei 2023 beëindigd, samen met het contract voor ons gas, waardoor de Algemene Voorwaarden dus niet meer gelden. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Dit is op 1 augustus 2023 schriftelijk naar uw team verstuurd.

Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van twee gasverlaters uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en Laag Soeren (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21), die door de rechtbank beide keren in het gelijk werden gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat. Tevens heeft het geen nut om ons aan te sporen om een gascontract af te laten sluiten, doordat gas in onze woning volledig wordt opgevangen door het gebruik een volledig elektrische warmtepomp en wordt er al jaren gekookt met inductie. Het warm water en de verwarming wordt verzorgd via de elektrische warmtepomp en sinds 8 mei 2023 niet meer via gas.

Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, de door u verzonden factuur te crediteren en in mijn dossier op te laten nemen dat onze woning niet meer met gas wordt verwarmt, maar volledig door middel van een warmtepomp.

Met vriendelijke groet,

Kiswum
xxx x
xxxx XX xx
Kiswum mailadres
#1426-09-2023
Enexis is van plan om het incasso traject door te zetten. Ondanks dat wij geen gas meer nodig hebben, geen gas verbruiken en er geen contract is, is Enexis van mening dat wij moeten opdraaien voor de huidige en toekomstige kosten.
Beste Kiswum,

Op 12 september 2023 is de gasaansluiting op het adres XXX x in xxx afgesloten. U heeft hiervoor de factuur (factuurnummer xxxxxx) ontvangen, maar deze betwist u. U bent niet van plan om de factuur te betalen en vraagt ons om deze te crediteren. Daarnaast verzoekt u ons om in uw dossier te vermelden dat uw woning volledig middels een warmtepomp wordt verwarmt. Graag informeer ik u over de afhandeling van uw verzoeken.

Factuur
In ons systeem zie ik dat er voorafgaande aan de afsluiting er meerdere malen contact met u is geweest. Hierin zijn de mogelijkheden voor wat betreft de gasaansluiting met u besproken en de gevolgen wanneer u geen energiecontract afsluit of een gratis verwijdering aanvraagt. Ik ga dan ook niet in op alle verwijzingen in uw bericht. U wist van tevoren dat u een factuur zou ontvangen voor het afsluiten van de gasaansluiting. In uw bericht geeft u aan dat het zinloos om een incassotraject te starten omdat u de factuur betwist. Bij deze laat ik u weten dat Enexis Netbeheer het incassotraject niet zal stopzetten en de factuur betaald dient te worden. Ik kan hierin helaas niets voor u betekenen. Verdere correspondentie hierover kan ik dan ook enkel ter kennisgeving aannemen.

Warmtepomp
Het is bij ons bekend dat u uw woning volledig verwarmt middels een warmtepomp. Dit staat in uw dossier.

Ik vertrouw erop u te hebben geïnformeerd over de factuur, het incassotraject en uw dossier en wens u nog een fijne dag toe.

Contact
Mocht u nog vragen hebben dan bereikt u mij op xxxx (extra informatie betreft de contactmogelijkheden).
Als u belt, wilt u dan het ticketnummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. Via e-mail bereikt u mij door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

XXX
Klachten & Claims
#1503-10-2023
Enexis heeft de onderstaande aanmaning doorgestuurd.
Geachte heer of mevrouw,

Enige tijd geleden hebt u één of meerdere facturen van ons ontvangen. De uiterste betaaldatum is voorbij, maar wij hebben geen betaling van u ontvangen.

Graag ontvangen wij het onderstaande bedrag voor 19 oktober 2023 op onze rekening. Voor de betaling van dit bedrag kunt u gebruik maken van de betaallink in deze email. U betaalt hiermee snel, gemakkelijk en veilig via iDEAL. Hiermee voorkomt u verdere incassomaatregelen en aanvullende kosten.
#1603-10-2023
Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering (valt onder de Achmea groep) alvast op de hoogte gesteld van deze casus, zodat ik (wanneer dat nodig is), de juiste juridische stappen kan zetten.
#1704-10-2023
Reactie verstuurd naar de debiteuren afdeling.
Factuurnummer / Uw Kenmerk: xxxxxx
Debiteurennummer: xxxxxx
Betreft: Betwisting Factuur

Geachte medewerker,

Op 19 september 2023 ontving ik van u een factuur (fact. nr. xxxxxx d.d 14-09-2023) betreffende de kosten voor “Het afsluiten van uw gasafsluiting d.d 12-09-2023” op mijn huisadres. Op dezelfde dag heb ik deze factuur betwist en ontving ik op 26 september van uw Klachtenafdeling daarover een reactie.

De werkzaamheden die u heeft laten uitvoeren, zijn gedaan zonder dat ik daarvoor een opdracht heb gegeven. Dit was een opdracht vanuit Enexis. Hierbij hebben uw collega's / ingehuurde partner een slot op onze gasmeter geplaatst, doordat wij hebben aangegeven dat wij geen gas meer zullen te gebruiken.

Hierbij wil ik nogmaals aangeven dat ik die factuur betwist en niet over zal gaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering tot op heden ontbreekt. Wettelijke artikelen gaan vóór interne procedures.

Hieronder een korte herhaling dat ik reeds naar de Klachtenafdeling heb verstuurd:

Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al op 8 mei 2023 beëindigd, samen met het contract voor ons gas, waardoor de Algemene Voorwaarden niet meer gelden. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Dit is op 1 augustus 2023 schriftelijk naar uw team verstuurd.

Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van twee gasverlaters uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en Laag Soeren (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21), die door de rechtbank beide keren in het gelijk werden gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Dit is ons geval voor 100% van toepassing. Het verwijderen of het aanbrengen van een slot op de gasmeter, is geen reden om een factuur naar de consument te versturen. Dit zijn kosten die voor rekening zijn van de opdrachtgever. In dit geval is Enexis zelf de opdrachtgever. Het dwingen van een consument om een keuze voor een gascontract te maken voor een gasloze woning, is geen reden om een consument te dwingen om de factuur van uw eigen opdracht te betalen.

Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om het incassotraject door te zetten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat. Tevens heeft het geen nut om ons aan te sporen om een gascontract af te laten sluiten, doordat onze woning volledig gasloos is.

Mocht u van mening zijn dat er een nieuw wetsartikel bestaat waarin staat aangegeven dat een consument altijd verplicht is om een gasaansluiting te hebben of ten alle tijden op zou draaien voor de kosten nadat is gebleken dat een gasaansluiting niet meer noodzakelijk is, dan zie ik dat graag tegemoet. Aangezien een gasleiding maximaal 12 maanden inactief mag blijven, blijft u van harte welkom om werkzaamheden uit te voeren op uw eigen apparatuur. Hierbij moet nog wel worden gelet op artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB, om minimaal 5 dagen vooraf een afspraak met mij in te plannen. Enexis heeft zich daar tot op heden nog geen enkele keer aan gehouden.

Tot slot, verzoek ik u om uw vordering in te trekken en de door u verzonden factuur te crediteren en het traject geheel af te sluiten.

Met vriendelijke groet,

Kiswum

Adres
E-mail adres
#1804-10-2023
Reactie via voicemail en e-mail ontvangen. Hierbij wordt verwezen naar de informatie van de Klachten afdeling.
Geachte Kiswum,

Naar aanleiding van uw ontvangen email heb ik geprobeerd u vandaag telefonisch te bereiken.
Mijn collega afdeling Klachten heeft u op 26 september 2023 per email nadere toelichting gegeven. (zie bijgaand) Ik stel u in de gelegenheid om factuur xxxx ( afsluitkosten ) op korte termijn aan ons te voldoen, hopende u hiermede te hebben geinformeerd.

Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.

Met vriendelijke groet,

xxxxx
Medewerker Consument Incasso
Afdeling Operations / Consument Incasso
Enexis Netbeheer B.V.
#1904-10-2023
Afdeling Debiteuren nogmaals op de hoogte gebracht. Vooralsnog blijven we in rondjes draaien en het standaard proces is in gang gezet.
Dit keer een korte reactie gegeven op het ontvangen bericht en de uitgestipelde route weergegeven.
Geachte Enexis,

Via deze weg wil ik laten weten dat ik uw voicemailbericht en e-mail heb ontvangen.

Zowel uw afdeling als de Klachtenafdeling hebben tot op heden nog niet kunnen overleggen waarom kosten zijn gemaakt voor een opdracht die niet van mij afkomstig is.
Ik wijs u en de Klachten afdeling dan ook op de eerder aangegeven feiten en redenen waarom ik van mening ben dat een factuur en aanmaning niet gepast zijn in deze situatie en dat de betwiste factuur niet betaald zal worden.

Ik verwacht dat de route als volgt zal gaan en hiervan heb ik tientallen soortgelijke gevallen van voorbij zien komen in de afgelopen jaren:
U zal nog een aanmaning sturen -> Incassobureau Bosveld zal worden ingeschakeld -> Ik overhandig mijn dossier en zal daarbij refereren aan tientallen andere dossiers van mede gedeputeerden gasverlaters -> Bosveld zal de opdracht weer teruggeven aan Enexis op basis van een betwiste factuur en door de eerdere rechtzaken die in het nadeel waren van de netbeheerder.

Uiteraard blijft Enexis welkom om eventuele werkzaamheden of aanpassingen op haar apparatuur bij onze woning uit te voeren. Houd hierbij rekening dat het verzoek wettelijk minimaal vijf werkdagen voor de werkzaamheden aangevraagd dient te worden.

Met vriendelijke groet,
Kiswum
#1904-10-2023
Afdeling Debiteuren nogmaals op de hoogte gebracht. Vooralsnog blijven we in rondjes draaien en het standaard proces is in gang gezet.
Dit keer een korte reactie gegeven op het ontvangen bericht en de uitgestipelde route weergegeven.
Geachte Enexis,

Via deze weg wil ik laten weten dat ik uw voicemailbericht en e-mail heb ontvangen.

Zowel uw afdeling als de Klachtenafdeling hebben tot op heden nog niet kunnen overleggen waarom kosten zijn gemaakt voor een opdracht die niet van mij afkomstig is.
Ik wijs u en de Klachten afdeling dan ook op de eerder aangegeven feiten en redenen waarom ik van mening ben dat een factuur en aanmaning niet gepast zijn in deze situatie en dat de betwiste factuur niet betaald zal worden.

Ik verwacht dat de route als volgt zal gaan en hiervan heb ik tientallen soortgelijke gevallen van voorbij zien komen in de afgelopen jaren:
U zal nog een aanmaning sturen -> Incassobureau Bosveld zal worden ingeschakeld -> Ik overhandig mijn dossier en zal daarbij refereren aan tientallen andere dossiers van mede gedeputeerden gasverlaters -> Bosveld zal de opdracht weer teruggeven aan Enexis op basis van een betwiste factuur en door de eerdere rechtzaken die in het nadeel waren van de netbeheerder.

Uiteraard blijft Enexis welkom om eventuele werkzaamheden of aanpassingen op haar apparatuur bij onze woning uit te voeren. Houd hierbij rekening dat het verzoek wettelijk minimaal vijf werkdagen voor de werkzaamheden aangevraagd dient te worden.

Met vriendelijke groet,
Kiswum
#2017-10-2023
Ik heb de Rechtsbijstand gesproken over mijn dossier bij Enexis en de situatie uitgelegd. Ik heb aangegeven mijn dossier vooral een aankondiging was op iets wat mogelijk in de toekomst nodig kan zijn, maar nog niet aan de orde is. Het is namelijk nog niet tot een rechtszaak gekomen. In eerste instantie was het advies: Met Protest betalen en daarna bekijken of ik eruit kan komen met Enexis.

Hierop heb ik aangegeven dat ik in mijn recht sta en dat er tientallen dossiers op dit platform zijn met mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen. Hierbij zijn zelfs enkele rechtszaken gevoerd en daarbij stond de particulier in zijn recht. In 99% van de gevallen gaf de deurwaarder de zaak terug aan de netbeheerder.
De uitkomst van het gesprek was dat ik mijn dossier verder mocht aanvullen met de genoemde rechtzaken en dat het dossier on hold gezet zal worden gezet.
#2126-10-2023
De laatste aanmaning is ontvangen en tevens waren toevallig ook 2 monteurs bij mij aan de deur. Zij hebben een Verzoekkaart achtergelaten met de mededeling: controle elektriciteits-/gasmeter.

Doordat ik niet kan thuiswerken en overdag gewoon aan het werk ben, kan ik de onaangekondigde monteurs helaas niet verwelkomen. Mijn vrouw was op dat moment ook niet thuis om de monteurs een kop koffie aan te bieden.
Beste Enexis,

Via deze weg wil ik doorgeven dat ik uw laatste nota heb ontvangen en dat ik nog 100% achter het besluit sta en tevens volledig in het recht sta om de betwiste factuur niet te betalen.
Tot op heden heeft u op geen enkele manier kunnen aantonen dat ik verplicht ben om werkzaamheden op uw eigen apparatuur te betalen als ik daarvoor geen opdracht heb gegeven. Tevens stond Enexis vandaag bij mij aan de deur terwijl ik niet thuis was. Volgens de wet bent u verplicht om minimaal vijf werkdagen vooraf contact met mij op te nemen. Helaas is dit nu de derde keer achter elkaar dat u dat niet heeft gedaan. Als ik thuis was, dan had ik uw collega's uiteraard graag verder geholpen. Op de verzoekkaart dat is achtergelaten, is aangegeven dat er een controle moet plaatsvinden op de elektriciteits-/gasmeter en dat dit te maken heeft met mijn dossier / uw kenmerk: xxxxxxx.

Mocht u de zaak hierna alsnog willen doorzetten naar Bosveld, dan zal de volledige correspondentie netjes worden overgedragen aan hen, zodat ze het volledige dossier in handen hebben.
Als u afziet van de onterechte factuur, dan zie ik dat graag tegemoet.

Mocht u vragen hebben of een afspraak aan huis wil inplannen om aan werkzaamheden op uw apparatuur uit te voeren, dan kan dit per mail of schriftelijk worden aangevraagd.

Met vriendelijke groet,
Kiswum
#2209-11-2023
Bosveld is ingeschakeld en hebben mij zowel via de e-mail als post aangeschreven. De post is nog onderweg.
Amersfoort, 9 november 2023,

Geachte heer, mevrouw,

Wij verwijzen u graag naar de bijlage welke vandaag eveneens per post aan u is verzonden.

Met vriendelijke groet,

Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders
Bijlage:
Dossiernummer : xxxxx
Inzake : Enexis B.V. (CI)/Kiswum

Amersfoort, 09 november 2023

Geachte heer, mevrouw,

Onze cliënte, de besloten vennootschap Enexis Netbeheer B.V., gevestigd en kantoorhoudende te S-HERTOGENBOSCHheeft ons verzocht de nog openstaande factuur in behandeling te nemen, omdat de betalingstermijn inmiddels is verstreken. Het betreft hier verrichte werkzaamheden.

De vordering is als volgt gespecificeerd:

Hoofdsom € 163,76
Rente berekend tot 09-11-2023 € 0,70
Rente vanaf 09-11-2023 P.M.
Incassokosten € 40,00
----------------------
Totaal € 204,46 + P.M.

Het verschuldigde bedrag van €204,46 dient uiterlijk op donderdag 16 november 2023 op onze rekening te staan. U kunt uw betaling veilig en snel overmaken via iDEAL. Ga hiervoor naar https://www.bosveld.nl/betalen. U kunt uw betaling eventueel ook overmaken naar rekeningnummer xxxxxxx ten name van Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders te Amersfoort. Vermeld in dat geval bij uw betaling dossiernummer xxxxxx en achternaam xxxxxx.

Lukt het u niet om het bedrag in één keer te betalen? Neem dan vóór donderdag 16 november 2023 contact met ons op om een afspraak te maken over de betaling via xxxx@bosveld.nl of rechtstreeks via 033 - 4700000.
Betaalt u niet volledig en neemt u óók geen contact met ons op, dan zullen wij helaas de incassoprocedure moeten voortzetten.

Hoogachtend,

Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders
#2310-11-2023
Hieronder volgt mijn reactie die ik naar Bosveld heb vestuurd. Met dank aan o.a. aan @Bram-Bos voor het samenstellen van de basis voor deze brief.
Geachte medewerker,

Op 9 november 2023 ontvingen wij van u een e-mail met Mapnummer: xxxxx en Referentie opdrachtgever: xxxxx. In dat bericht vordert u een bedrag van €204,46, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en incassokosten.

Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat wij deze factuur betwisten. Dit was op 19 september 2023 en nogmaals na de eerste aanmaning op 04 oktober 2023. Dit was gedaan op fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken hebben gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.

Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van onze kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen. Wellcht komt dit bekend voor bij u, doordat tientallen Nederlanders op dezelfde wijze door Enexis worden benadeeld.

Na twee recente vonnissen van de kantonrechtbank (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 d.d. 4-8-2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 d.d. 10-2-2021) die ons standpunt volledig ondersteunen, verwacht ik die overtuigende grondslag eigenlijk ook niet meer van Enexis.

Ik mag verwachten dat u alle correspondentie heeft tussen Enexis en mij inclusief de betwisting. Hierin is te zien dat Enexis nooit inhoudelijk op mijn uitgebreide betwisting ingegaan of met een wettelijk artikel kan aantonen dat zij deze factuur mochten sturen. Tevens zult u zien dat uw klant drie keer de wet heeft overtreden door onaangekondigd bij ons langs te komen voor werkzaamheden. Wettelijk moeten zijn een afspraak minimaal vijf dagen vooraf met mij inplannen. Dit hebben zij nimmer gedaan.

Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik wil u dan ook adviseren om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen en vervolgens mijn dossier af te sluiten.

Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat wij enkele van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad en tientallen dossiers zijn bij mij bekend en hebben allen dezelfde uitkomst.

Mocht u de zaak alsnog doorzetten en niet direct willen terugsturen, dan verzoek ik het volgende:
We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en ons verlichten door direct ter zake te komen.

Ik verzoek u in dat geval om ons per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete wetsartikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van uw werkzaamheden die tot de opgevoerde incassokosten zijn gekomen.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over de volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Met vriendelijke groet,

Kiswum
#2405-12-2023
De reactie van Bosveld blijft uit. Ik heb besloten om ze te bellen om na te vragen wat de status is van het dossier en of ze dit ook schriftelijk kunnen toelichten.

Via een bandje krijg ik te horen dat mijn dossier is afgesloten. Op het bandje wordt ook aangegeven dat ik dit per e-mail bevestigd zal krijgen.
Enkele minuten later kreeg ik inderdaad het mooi resultaat terug. Bosveld heeft het dossier afgesloten. Ik weet niet waarom dat is gebeurd, maar ik verwacht dat Enexis hiervoor nog wel onaangekondigd op de stoep zal staan.
Dossiernummer
xxxxx

Omschrijving
Enexis Netbeheer B.V.

Bedrag
€ 205,0
Geachte heer/mevrouw Kiswum,

Hierbij bevestigen wij dat het dossier met dossiernummer xxxxx is gesloten.

Met vriendelijke groet,

Bosveld Incasso & Gerechtsdeurwaarders
#2423-05-2025
Op donderdag 18 januari 2024 werd onze meter vervangen. Sindsdien radiostilte van onze kant en van Enexis.
Er is uit onderzoek gebleken dat het type gasmeter die u in uw meterkast heeft (adres XXXXX) een afwijking aan meterstanden weergeeft. Wij willen deze meter graag omwisselen, ondanks dat u deze niet gebruikt.

U kunt na de wisseling van de meter een klacht indienen via de website van Enexis www.enexis.nl ivm eventueel te veel verbruik van het gas.
Deze nieuwe meter is uiteraard inclusief een slot geplaatst, maar sindsdien was er radiostilte. Tot op de dag van vandaag heb ik niets meer van Enexis gehoord en hebben wij nu dus een meter met slot.

Vanwege eventuele kosten voor eigen rekening en risico's die op mijn bordje komen te liggen, lijkt het mij niet verstandig om de meter zelf af te laten sluiten. Het initiatief moet hierbij bij de eigenaar van de meter blijven: De netbeheerder. Bij schade, bodemonderzoek, afspraak die opgeschort moet worden, etc. is de opdrachtgever de risicohouder.

@onetime, @Speedy-Andre of @Bram-Bos, kan een van jullie het linkje in de TS naar mijn dossier aanpassen naar dit bericht?

Unlocked

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-05-2025 11:20 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:07
Bo0bz schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:57:
[...]

Ik vind deze zin mooi:

Ik reageer namelijk altijd binnen 48 uur inhoudelijk op de brieven!

Vanavond maar weer een reactie opstellen.
Misschien voorstellen dat de deurwaarder op eigen initiatief ook van harte welkom is voor een kopje koffie na het maken van een afspraak 5 dagen van tevoren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Compuchip87
Het_Eendje schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Misschien voorstellen dat de deurwaarder op eigen initiatief ook van harte welkom is voor een kopje koffie na het maken van een afspraak 5 dagen van tevoren?
Haha de deurwaarder hoeft geen afspraak te maken. Maar je kan inderdaad aanbieden dat jullie de kosten delen: zij betalen 200 euro aan de deurwaarder om een brief te bezorgen die ook een gratis email had kunnen zijn, jij betaalt 0,40 euro om de beste man (m/v/x) een kopje koffie te geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:38:

Mag de deurwaarder dat in deze eigenlijk? In principe moet de netbeheerder voor de meeste zaken toch een afspraak maken of tenminste een aankondiging doen een minimaal aantal dagen tevoren? Inschakelen van iemand met een dure titel (en voor hen een hoge nota) ontslaat ze toch niet van die netcode?

Zo lang vanaf het betreffende adres binnen enigszins redelijke termijnen op hun brieven gereageerd wordt, is er m.i. geen grond voor het in mogen zetten van zo'n in-de-handen-drukker. (@Compuchip87)
Blihi schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:17:
Inmiddels zijn we jaren verder, heeft de netbeheerder steeds geprobeerd om de voormalig klant opdracht te laten geven, maar dat weigert hij. De ATO is al lang niet meer van toepassing en de voormalig klant is dus ook niet meer gebonden aan de algemene voorwaarden.
Als ze al de voormalig klant aanspreken. Daar heeft Stedin ons niet om gevraagd, ze vroegen om een eigenaar van de woning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:29:
[...]

Het maakt niet uit wie de voorwaarden leest. Het maakt wel uit of de voorwaarden tijdig en op de juiste wijze aan de klant zijn voorgelegd.

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)