Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:38
Mark! schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:33:
[...]

Mijn mantra bij Liander was de vraag in welk wetsartikel de verplichting tot contract stond. Vond de persoon aan de andere kant van de lijn uiteindelijk ook niet meer leuk (ik wel }) ).
Antwoord op die vraag heb ik ook nooit gekregen van Liander, en vele andere ook niet.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 21:30

fub

Mijn traject is prima verlopen, misschien ter inspiratie voor anderen. Ik had een contract voor gas en electra bij Greenchoice, netbeheerder is Enexis. Na een verbouwing zijn wij "full electric" en is de leiding ook na de gasmeter gewoon afgesloten -- wij gebruiken sinds november geen gas meer.

Op 20 december belde ik Greenchoice dat ik het gas-gedeelte van mijn contract wilde opzeggen. Dat kon, maar eerst moest ik via mijnaansluiting het gas moest afmelden (specifiek via deze constructie). Dat heb ik gedaan.
Op mijnaansluting werd expliciet vermeld dat het verwijderen van de aansluiting gratis zou zijn, maar dat de netbeheerder dan het moment zou kiezen waarop dat gebeurde. Als ik zelf een moment wilde kiezen, dan zou ik opdrachtgever zijn en (dus) moeten betalen. Ik heb dat zo gelaten.

Enexis is mij toen brieven gaan sturen waarin ze zeiden dat er een contract moest zijn voor de levering van "energie" en dat we anders afgesloten zouden worden. Die brieven hadden het niet expliciet over gas, maar ik heb ze gewoon genegeerd.

Op 7 januari kreeg ik een mail van BGM Infra dat zij de opdracht hadden gekregen om de gasaansluiting te verwijderen, en dat dat voor ergens in week 8 geplanned stond en dat er voor die tijd nog een schouw zou zijn.
Op 22 januari stond er iemand van BGM Infra voor de deur die een schouw wilde doen. We hebben hem de meterkast laten zien, en een dag later kregen we een mailtje dat alles in orde was.
Op 6 februari werd ik gebeld, maar ik kon toen niet opnemen. Ik kreeg een mail van BGM Infra dat de werkzaamheden voor donderdag 13 februari geplanned waren. Ik heb dat per mail bevestigd.
Donderdag dook er een ploeg van vier mannen op die aan de slag zijn gegaan. Vooral het wegtrekken van de leiding uit het huis maakte best lawaai. Ik heb ze nog koffie gegeven (ze hoefden maar 1 bakkie en ook al was het erg koud bleven ze buiten anders moesten ze weer al hun werkkleding uitdoen) en ze hebben ons stoepje weer dicht gelegd en zijn toen weer gegaan.

Wat mij betreft dus een volledig pijnloze operatie geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-10 13:50
fub schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:31:
Mijn traject is prima verlopen, misschien ter inspiratie voor anderen. Ik had een contract voor gas en electra bij Greenchoice, netbeheerder is Enexis. Na een verbouwing zijn wij "full electric" en is de leiding ook na de gasmeter gewoon afgesloten -- wij gebruiken sinds november geen gas meer.

Op 20 december belde ik Greenchoice dat ik het gas-gedeelte van mijn contract wilde opzeggen. Dat kon, maar eerst moest ik via mijnaansluiting het gas moest afmelden (specifiek via deze constructie). Dat heb ik gedaan.
Op mijnaansluting werd expliciet vermeld dat het verwijderen van de aansluiting gratis zou zijn, maar dat de netbeheerder dan het moment zou kiezen waarop dat gebeurde. Als ik zelf een moment wilde kiezen, dan zou ik opdrachtgever zijn en (dus) moeten betalen. Ik heb dat zo gelaten.

Enexis is mij toen brieven gaan sturen waarin ze zeiden dat er een contract moest zijn voor de levering van "energie" en dat we anders afgesloten zouden worden. Die brieven hadden het niet expliciet over gas, maar ik heb ze gewoon genegeerd.

Op 7 januari kreeg ik een mail van BGM Infra dat zij de opdracht hadden gekregen om de gasaansluiting te verwijderen, en dat dat voor ergens in week 8 geplanned stond en dat er voor die tijd nog een schouw zou zijn.
Op 22 januari stond er iemand van BGM Infra voor de deur die een schouw wilde doen. We hebben hem de meterkast laten zien, en een dag later kregen we een mailtje dat alles in orde was.
Op 6 februari werd ik gebeld, maar ik kon toen niet opnemen. Ik kreeg een mail van BGM Infra dat de werkzaamheden voor donderdag 13 februari geplanned waren. Ik heb dat per mail bevestigd.
Donderdag dook er een ploeg van vier mannen op die aan de slag zijn gegaan. Vooral het wegtrekken van de leiding uit het huis maakte best lawaai. Ik heb ze nog koffie gegeven (ze hoefden maar 1 bakkie en ook al was het erg koud bleven ze buiten anders moesten ze weer al hun werkkleding uitdoen) en ze hebben ons stoepje weer dicht gelegd en zijn toen weer gegaan.

Wat mij betreft dus een volledig pijnloze operatie geweest.
Fijn dat het soepel gegaan is, dank voor je verhaal.

Ik kan er alleen niet helemaal uithalen wat je bedoelt met "ik heb het zo gelaten". Heb je uiteindelijk wel de (gratis) opdracht gegeven via mijnaansluiting.nl of heb je die halverwege afgebroken? Dat van die dreigende brieven klinkt namelijk alsof je het uiteindelijk niet gedaan hebt maar meestal bellen ze dan niet uit zichzelf om een afspraak te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 21:30

fub

Compuchip87 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:27:
Ik kan er alleen niet helemaal uithalen wat je bedoelt met "ik heb het zo gelaten". Heb je uiteindelijk wel de (gratis) opdracht gegeven via mijnaansluiting.nl of heb je die halverwege afgebroken? Dat van die dreigende brieven klinkt namelijk alsof je het uiteindelijk niet gedaan hebt maar meestal bellen ze dan niet uit zichzelf om een afspraak te maken.
Ik heb de gratis opdracht gegeven via mijnaansluiting, ik heb niet zelf een moment gekozen en ben dus geen opdrachtgever geweest.
Die dreigende brieven zijn, vermoed ik, een separaat proces dat kijkt welke aansluitingen niet afgesloten zijn maar waar geen ATO voor is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:49
@fub Dat is toch bizar? Volg je netjes de regels van je netbeheerder, krijg je alsnog dreigbrieven. Of je wel of niet opdrachtgeven bent geweest hangt vooral af van de voorwaarden die je hebt geaccepteerd op mijnaansluiting.nl. Maar goed om te lezen dat alles snel en goed is geregeld.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

fub schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:31:
[...]
Op 20 december belde ik Greenchoice dat ik het gas-gedeelte van mijn contract wilde opzeggen. Dat kon, maar eerst moest ik via mijnaansluiting het gas moest afmelden (specifiek via deze constructie).
Leugen! (van Greenchoice)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• schermer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 10:46
fub schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Ik heb de gratis opdracht gegeven via mijnaansluiting, ik heb niet zelf een moment gekozen en ben dus geen opdrachtgever geweest.
Moest je niet in het proces een vinkje zetten ergens bij algemene voorwaarden voor het indienen bij mijnaansluitingen.nl? Want daarmee wordt je wel degelijk verantwoordelijk voor eventuele gevolgschade of onvoorziene kosten (meestal zijn deze er niet als alles goed gaat, zoals bij jouw, maar mochten die er wel zijn....). Dat is nu net het hele punt van dit topic.

Het verwijderen is inderdaad gratis, maar je bent toch echt de opdrachtgever geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door schermer op 20-02-2025 13:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VWT3
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-10 07:51
Erwin_83 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 05:57:
[...]

Antwoord op die vraag heb ik ook nooit gekregen van Liander, en vele andere ook niet.
Liander hangt, net zoals de andere netwerkbeheerders, van leugens aan elkaar.
Ik heb afgelopen jaar het proces doorlopen door met gas en de bijbehorende ATO op zeggen en toen begon de carousel te draaien bij Liander. Na dreigbrieven en mailtjes met telefoongesprekken tussendoor (waar men op een gegeven moment toegaf) uiteindelijk mijn gelijk gekregen nadat ik een mobiel nummer te pakken had van een medewerker van de klachtenafdeling. Geen enkel telefoongesprek is na duidelijk en herhaald verzoek vastgelegd op mail, uiteraard om geen schriftelijk bewijs vast te leggen, wat andere dan weer kunnen gebruiken. Dat geven ze telefonisch nog toe ook. De consument in gelijk stellen gebeurt alleen telefonisch, zelfs daarna nog “verkeerde” brieven dat ik opdracht geef tot verwijdering gasmeter. Herstel gebeurde wederom alleen maar telefonisch. En dan ineens vermelden dat ze dit “speciaal” voor mij doen als uitzondering… Dit heeft Liander volgehouden tot onlangs de meter is weggehaald.
Gasleiding is blijven liggen omdat die over een lengte van 15 meter onder de schutting ligt op de erfafscheiding met nog een gasleiding en 2 waterleidingen. Ook in huis waar de leiding, inmiddels overgegaan op koper, tegen het plafond in het souterrain loopt hebben ze hem laten liggen. Leiding is buiten afgedopt, binnen het kraantje laten zitten en dichtgedraaid. Liander zou hier niet blij mee zijn gaf de onderaannemer aan, Liander
keurde het wel goed naar de aannemer toe, maar uiteraard niets meer over gehoord. Ook de aannemers wordt van alles wijsgemaakt, die konden mijn route niet geloven, “dat zou Liander nooit doen”.
Zucht…

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:32
Hier ook een prima verlopen traject (Vattenfall / Enexis).

27-12-24 Telefonische opzegging bij Vattenfall. Hierbij werd aangeven dat ik eerst op moest zeggen via mijnaansluiting maar dat ze het toch doorvoerde.
27-12-24 Bevestigingsmail van Vattenfall
27-12-24 Aanvraag voor afsluiting via mijnaansluiting met mail bevestiging van aanvraag.
30-12-24 Bevestigingsmail van mijnaansluiting dat aanvraag in behandeling is genomen.
20-01-25 Contact met aannemer voor voorlopige planning wat met mail bevestigd is.
24-01-25 Eindafrekening gas van Vattenfall.
03-02-25 Telefonisch definitieve datum voor afsluiting geprikt.
17-02-25 Gasaansluiting verwijderd binnen 1,5 uur tijd. De stoep is opengemaakt en een kleine kuil in mijn gazon gegraven. Daarna is de leiding er zo uitgetrokken.

Verder geen brieven van Enexis gehad dus ik denk eind goed al goed voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
DonChaot schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:48:
Hier ook een prima verlopen traject (Vattenfall / Enexis).

27-12-24 Telefonische opzegging bij Vattenfall. Hierbij werd aangeven dat ik eerst op moest zeggen via mijnaansluiting maar dat ze het toch doorvoerde.
27-12-24 Bevestigingsmail van Vattenfall
27-12-24 Aanvraag voor afsluiting via mijnaansluiting met mail bevestiging van aanvraag.
30-12-24 Bevestigingsmail van mijnaansluiting dat aanvraag in behandeling is genomen.
20-01-25 Contact met aannemer voor voorlopige planning wat met mail bevestigd is.
24-01-25 Eindafrekening gas van Vattenfall.
03-02-25 Telefonisch definitieve datum voor afsluiting geprikt.
17-02-25 Gasaansluiting verwijderd binnen 1,5 uur tijd. De stoep is opengemaakt en een kleine kuil in mijn gazon gegraven. Daarna is de leiding er zo uitgetrokken.

Verder geen brieven van Enexis gehad dus ik denk eind goed al goed voor mij.
Ik zou niet blij zijn met een kuil in mijn gazon. Maar fijn dat je tevreden bent en gefeliciteerd met je aardgasvrije woning!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:44
Hier is alles ook goed verlopen.

November liep t gascontract af, toen melding gedaan bij mijn aansluiting, gascontract opgezegd.

Kreeg mail van Liander dat ik een Account moest aanmaken enzo, niet op ingegaan. Toen complete radiostilte tot een mail van de aannemer een maand geleden, afspraak gemaakt en vandaag is alles weg gehaald. Ze hebben de buis laten liggen, die was van pvc en dat zou je er niet uit kunnen trekken. Ik vind t allemaal prima haha.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Laatst online: 10:26
Makrolon schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:57:
Hier is alles ook goed verlopen.

November liep t gascontract af, toen melding gedaan bij mijn aansluiting, gascontract opgezegd.

Kreeg mail van Liander dat ik een Account moest aanmaken enzo, niet op ingegaan. Toen complete radiostilte tot een mail van de aannemer een maand geleden, afspraak gemaakt en vandaag is alles weg gehaald. Ze hebben de buis laten liggen, die was van pvc en dat zou je er niet uit kunnen trekken. Ik vind t allemaal prima haha.
Die buis is er natuurlijk prima uit te trekken, dus ik vermoed zo maar, dat de aanemer een volledige verwijdering factureert richting netbeheerder, maar met minimale inzet qua arbeidsuren.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 08:44
Rommelzolder schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:10:
[...]

Die buis is er natuurlijk prima uit te trekken, dus ik vermoed zo maar, dat de aanemer een volledige verwijdering factureert richting netbeheerder, maar met minimale inzet qua arbeidsuren.
Denk je dat? Lijkt me dat een aannemer een grote klant als Liander niet wil verliezen en dat ze dat soort dingen niet zomaar zullen doen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Makrolon schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:26:
[...]
Denk je dat? Lijkt me dat een aannemer een grote klant als Liander niet wil verliezen en dat ze dat soort dingen niet zomaar zullen doen...
Als die buis er niet in één stuk uit kan, kan die er echt wel in vier repen uit, dat pvc snijden ze met een kruisvormig mes aan een kabel zo kapot.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. zal t.z.t. goed meekijken waar hij ligt. Misschien wil ik 'm juist houden, voor een intercom en / of een sensor op de brievenbus of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:54

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Rommelzolder schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:10:
[...]

Tenzij er rare bochten en/of las(sen) onderweg inzitten.

Is een buis ook zomaar uit dikke klei te trekken? Ik kan me goed voorstellen dat dit zelfs niet lukt na snijden, omdat de repen tegen de klei blijven plakken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rommelzolder
Makrolon schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:26:
[...]

Ja, want aannemers hebben zich er wel vaker met een Jantje van Leiden afgemaakt.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rommelzolder
Hippe Lip schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Tenzij er rare bochten en/of las(sen) onderweg inzitten.

Is een buis ook zomaar uit dikke klei te trekken? Ik kan me goed voorstellen dat dit zelfs niet lukt na snijden, omdat de repen tegen de klei blijven plakken.
Ze hebben een speciaal apparaat dat via een kabel door de buis wordt getrokken waarbij die in de lengte in vier delen wordt wordt gesneden, waarna die losse delen eruit kunnen worden getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-10 19:57
Rommelzolder schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Ze hebben een speciaal apparaat dat via een kabel door de buis wordt getrokken waarbij die in de lengte in vier delen wordt wordt gesneden, waarna die losse delen eruit kunnen worden getrokken.
Dat klopt maar dat is voor de gele plastic mantelbuis.
hier word gesproken over een PVC leiding waar de gasbuis door liep dan wil dat in vieren delen niet gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:49
Enexis blijft hier wel moeilijk doen. Sturen de gevraagde communicatie niet door etc.

Nu er geen verplichting is, zou het een mogelijkheid zijn om de netbeheerder zijn spullen op te komen halen? Het is niet van mij, dus waarom zou dat hier nog moeten zijn?

De gasleveringen zijn voorbij, de spullen zijn niet meer nodig, neem maar mee.

Of zou dit gezien worden als opdracht?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:05

BeaM-R

Powerrrrr

Rommelzolder schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Dat is de GH saneringsset.

YouTube: Saneringsset GH

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
maomanna schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 00:08:
Enexis blijft hier wel moeilijk doen. Sturen de gevraagde communicatie niet door etc.

Nu er geen verplichting is, zou het een mogelijkheid zijn om de netbeheerder zijn spullen op te komen halen? Het is niet van mij, dus waarom zou dat hier nog moeten zijn?

De gasleveringen zijn voorbij, de spullen zijn niet meer nodig, neem maar mee.

Of zou dit gezien worden als opdracht?
Als het je in de weg ligt moet je een niet- gratis opdracht geven, dan komen ze het halen wanneer je maar wilt.

Heb je toevallig hier al een dossier gemaakt waar we kunnen teruglezen wie wanneer wat geschreven heeft? Als het wat langer gaat duren en/of de netbeheerder erg tegenstribbelt is het voor ons handig om even een overzichtje te hebben dat je telkens aanvult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 16:19
Vandaag is bij mij ook de gasmeter weg. Vorige week een belletje van de aannemer gehad dat deze een planning wilde maken voor het weghalen van de meter en de gasleiding.

Ik hoorde hen nog zeggen dat er opdracht was en ik merkte nog op dat ik wel de notitie wil dat ik gene opdracht geef. Was geen probleem.

3 man sterk en hebben met 2 gaten de leiding in zijn geheel eruit getrokken. Betreft toch een oprit van 10 meter en ook zij waren er blij mij dat het zo makkelijk ging.

Ik heb uiteindelijk de melding gedaan via mijnaansluiting.nl. Er was toen een aanpassing dat er duidelijk stond dat het een melding was en ik alleen akkoord ging met het verstrekken van mijn persoonsgegevens aan de aannemer.

Ik heb nooit een factuur gehad vooraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
Compuchip87 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:27:
[...]

Als het je in de weg ligt moet je een niet- gratis opdracht geven, dan komen ze het halen wanneer je maar wilt.

Heb je toevallig hier al een dossier gemaakt waar we kunnen teruglezen wie wanneer wat geschreven heeft? Als het wat langer gaat duren en/of de netbeheerder erg tegenstribbelt is het voor ons handig om even een overzichtje te hebben dat je telkens aanvult.
Niet specifiek een dossier, wel communicatie.

Maar niet gratis opdracht geven om hun aan te sporen hun eigendommen te komen halen, is natuurlijk wel de omgekeerde wereld. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-10 21:21
Het is al langere tijd gratis, gewoon regelen via mijnaansluiting.nl er wordt dan een melding/case aangemaakt in het systeem, een "ato". Als dat verwerkt is krijgt je weer bericht en kun je jou energie leveraar bellen dat er een ato is en dan beëindigen ze het contract en hoef je vanaf dat moment ook niets meer te betalen. In het systeem van mijnaansluiting kun je dan ook een voorkeursdatum opgeven wanneer ze de meter etc kunnen komen verwijderen. Dan krijg je weer bericht dat het doorgezet is naar een aannemer, Die neemt op zijn beurt weer contact met je op dat ze eea ingepland hebben. Het is dus gewoon 0 betalen en bij het aanvragen in het systeem kun je aangeven als reden, geen gas meer nodig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Draak1978
201WD schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:48:
Het is al langere tijd gratis, gewoon regelen via mijnaansluiting.nl er wordt dan een melding/case aangemaakt in het systeem, een "ato". Als dat verwerkt is krijgt je weer bericht en kun je jou energie leveraar bellen dat er een ato is en dan beëindigen ze het contract en hoef je vanaf dat moment ook niets meer te betalen. In het systeem van mijnaansluiting kun je dan ook een voorkeursdatum opgeven wanneer ze de meter etc kunnen komen verwijderen. Dan krijg je weer bericht dat het doorgezet is naar een aannemer, Die neemt op zijn beurt weer contact met je op dat ze eea ingepland hebben. Het is dus gewoon 0 betalen en bij het aanvragen in het systeem kun je aangeven als reden, geen gas meer nodig.
Ik hoop dat je de hele topic doorgelezen heb. Bij opzeggen van het energie contract wordt ook meteen de ATO beeindigd. De energie leverancier moet jouw contract beeindigen binnen de daar toe gestelde termijnen. ATO is niet voor jou bedoeld als gebruiker. Het is onzin dat de leverancier eerst wilt dat jij de verwijdering inplant. Dat is tussen jou en de beheerder. Dit is ook zo geregeld in de gaswet. Zodra jij aangeeft dat het contract dient verbroken te worden binnen de daar toe geldende wettelijke en vastgelegde termijnen, dan dient een energieleverancier zich daar aan te houden. Daar zit de eis van beeindiging ATO niet aan en de verwijdering van de gasmeter ook niet. Het is alleen vermeld dat je een melding hoeft te doen. Dus geen planning nodig of een voorkeursdatum. Zeker het benoemen van 0 betalen. Jij bent GEEN opdrachtgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
Hier deze ze er niet moeilijk over en verliep alles soepel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
201WD schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:08:
Dat kan, maar in principe hoef je alleen je gascontract op te zeggen. De melding doen voor verwijdering (want melding einde gebruik kan nog steeds niet) is optioneel.

Jou manier kan ook, maar dan heb je kans dat je nog onnodig lang kosten voor vastrecht en leveranciers kosten betaald.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
1 dag tijd was alles gemeld en verwerkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Draak1978 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:57:
[...]
Ik hoop dat je de hele topic doorgelezen heb.
Deze hoop mag de deur of het raam wel uit denk ik...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
Sorry maar dat is niet wat "een ato" is. Iets met klok... klepel... lees je alsjeblieft eerst even in, want ik geloof dat je het punt van dit topic nog een beetje mist (niet erg of beschuldigend bedoeld, maar misinformatie hier hebben mensen niets aan).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Allen hier bedankt voor het topic en de eerdere toelichting en reacties op mijn posts!
Ik heb ondertussen van Liander Klachtenafdeling een bevestiging op de mail dat zijzelf een opdracht gaan geven via een interne afdeling tot verwijdering.

Ik zal nog even een dossier opbouwen en posten als straks de laatste stappen ondernomen zijn. :)
Bijzonder dat het dus toch wel kan, in relatief weinig mailtjes, zolang je maar de telefoon niet meer opneemt en je niet laat afschrikken door de zeer aggressieve benadering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
maomanna schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Niet specifiek een dossier, wel communicatie.

Maar niet gratis opdracht geven om hun aan te sporen hun eigendommen te komen halen, is natuurlijk wel de omgekeerde wereld. Toch?
Sowieso is het hele gebeuren heel erg krom, anders waren we nu niet aan deel 3 (geloof ik?) van dit topic bezig.

Als je ze niet aanspoort, laten ze de boel vaak gewoon liggen, terwijl ze aan de andere kant "verplicht" zijn een slotje te plaatsen want "na een jaar wordt het onveilig" 8)7

Nogmaals, ik heb al je voorgaande communicatie niet meer scherp maar als je netjes blijft communiceren in de trant van "de leiding of meter zitten mij niet in de weg maar als u uw eigendommen wil komen ophalen werk ik daar graag aan mee" doe je niets fout.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Jerra schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:17:
Ik heb ondertussen van Liander Klachtenafdeling een bevestiging op de mail dat zijzelf een opdracht gaan geven via een interne afdeling tot verwijdering.
Ik werd gebeld vanaf een ander nummer, dus nam op, maar kreeg te horen dat de interne afdeling het verzoek niet kan afhandelen van een andere interne afdeling.
Ze hebben geen mogelijkheid om een opdracht aan te maken zonder mij daar als opdrachtgever aan te merken...
Ik heb natuurlijk vermeld dat ik dit dan ook niet wil, ik heb expliciet vermeld er geen problemen mee te hebben als Liander zelf deze opdracht wil geven, en mij als contactpersoon voor de graafploeg wil opgeven, maar dat ik niet de aanvrager en/of opdrachtgever wil zijn.

Ik kreeg hierop te horen dat ze dan echt geen enkele mogelijkheid hebben om dit intern te regelen.
Ik kirjg als het goed is de reactie op de mail, want heb gezegd dat ik er geen snars van snap en heb de mail voorgelezen waarin toch echt het volgende staat;
Ik heb de situatie intern nagekeken en in uw geval is het mogelijk om de aansluiting door ons te laten verwijderen. Intern is de opdracht via de verantwoordelijke afdelingen, KV Solo Veluwe, Gooi, Flevo, uitgezet om een kosteloze verwijdering van de gasaansluiting te realiseren.
Ben benieuwd hoe we verder moeten vanaf hier... eerst maar even de reactie op de mail afwachten... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draak1978
Jerra schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Ik werd gebeld vanaf een ander nummer, dus nam op, maar kreeg te horen dat de interne afdeling het verzoek niet kan afhandelen van een andere interne afdeling.
Ze hebben geen mogelijkheid om een opdracht aan te maken zonder mij daar als opdrachtgever aan te merken...
Ik heb natuurlijk vermeld dat ik dit dan ook niet wil, ik heb expliciet vermeld er geen problemen mee te hebben als Liander zelf deze opdracht wil geven, en mij als contactpersoon voor de graafploeg wil opgeven, maar dat ik niet de aanvrager en/of opdrachtgever wil zijn.

Ik kreeg hierop te horen dat ze dan echt geen enkele mogelijkheid hebben om dit intern te regelen.
Ik kirjg als het goed is de reactie op de mail, want heb gezegd dat ik er geen snars van snap en heb de mail voorgelezen waarin toch echt het volgende staat;

[...]

Ben benieuwd hoe we verder moeten vanaf hier... eerst maar even de reactie op de mail afwachten... :?
Raar, ik heb ook Liander. Ik heb toch ook een ploeg gehad die geen handtekening nodig had en ik zeer duidelijk was dat ik geen opdrachtgever ben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Het gaat vandaag ook snel, heb alweer een reactie waarin ze zeggen dat het toch wel kan na verdere interne navraag!

Op de mail die bevestiging en daarna bevestiging dat ze het gaan aanvragen bij de aannemer.

Will be continued, lijkt toch dat het telefonische gesprek weer was in de trant van "Dit type klant zoveel mogelijk proberen te forceren naar zelf opdracht geven"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het is al langere tijd gratis, gewoon regelen via mijnaansluiting.nl er wordt dan ...
Welkom in dit topic :?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-10 22:05
201WD schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:08:
Fijn dat het bij jou goed ging.
Maar zoals je zelf misschien ook wel snapt, we zouden geen 3 topics nodig zijn hierover als het bij iedereen altijd maar soepel en correct ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
acemoo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:19:
[...]

Fijn dat het bij jou goed ging.
Maar zoals je zelf misschien ook wel snapt, we zouden geen 3 topics nodig zijn hierover als het bij iedereen altijd maar soepel en correct ging.
Zeker, als je dit alles goed doorleest zou je de voorbeelden van hoge facturen en geruïneerde voortuintjes moeten kunnen vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Prisma16 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Zeker, als je dit alles goed doorleest zou je de voorbeelden van hoge facturen en geruïneerde voortuintjes moeten kunnen vinden.
Ik denk, dat de voorbeelden van de rechtzaken voldoende zouden moeten zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erwin_83
En door de Tweakers rechtzaken is het nu "gratis".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schermer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 10:46
Vandaag weer even contact gehad met de ANWB want ik had nog niets gehoord van de contract aanpassing. Waar de vorige collega nog zei dat alleen gas zou vervallen en het stroomcontract door zou lopen, zei deze mevrouw dat dit niet mogelijk is. Beide contracten zouden een knip krijgen (starten gewoon een nieuw contract), waardoor salderen van de stroom over het hele jaar niet mogelijk is.

Ze krijgen de komende maand een nieuwe contractsysteem waardoor dit wel mogelijk zou moeten zijn, dus wordt terug gebeld wanneer dit actief is.

Ondertussen even rekenen of contract overzetten naar andere leverancier niet gunstiger uitpakt tov de kosten van vaste kosten gas.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:40
-JB- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:02:
.....
Daarom besloten dat ik mijn energie liever in andere dingen steek dan de onrust die de tweakers-route geeft.
Dus geheel tegen mijn eigen principiële standpunt in de kosteloze verwijdering zonder datum aangevraagd op mijnaansluiting.nl.
....
Ondertussen is het vier maanden later en stond Stedin
vanmorgen (zoals afgesproken) voor de deur. De drie heren hadden de leiding al snel gevonden in de stoep voor het huis. Daar is deze doorgeknipt en afgedopt.

Vlak voor de aanbouw naast het huis is welgeteld 1 tegel verwijderd en een gat gegraven om ook daar de leiding door te knippen. Met behulp van een kleine graafmachine is er vervolgens zo'n 6 meter gasleiding uit de grond getrokken.
Het deel van de leiding onder de aanbouw naast ons huis is in goed overleg blijven liggen. De heren gaven aan dat ze altijd kijken wat reëel is om weg te halen. In een net aangelegde tuin wordt er ook wel eens gekozen om meer te laten liggen.

Binnen is de meter verwijderd en is het leidingwerk vlak boven de grond afgeknipt en dicht gepurt.

Anderhalf uur en een kop koffie later waren de heren weer vertrokken. Zometeen haal ik nog even een bezem door de voortuin voor het laatste zand en dan is er van de hele operatie niets meer te zien.

Hier dus een prima ervaring met Stedin.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
Even voor de duidelijkheid, als de ato niet bedoeld is voor consumenten, is de ato dan bedoeld dat de energieleverancier mag leveren over het net van de netbeheerder op een specifiek adres?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 22:17
maomanna schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:00:
Even voor de duidelijkheid, als de ato niet bedoeld is voor consumenten, is de ato dan bedoeld dat de energieleverancier mag leveren over het net van de netbeheerder op een specifiek adres?
De ato is een beetje een rare constructie. Maar heb belangrijkste voor de netbeheerders is dat ze voor een aansluiting ergens de rekening kunnen sturen. Dus ze moeten weten wie de energieleverancier is voor een aansluiting.

De constructie die ze hebben verzonnen is dat het een overeenkomst is tussen de consument en de netbeheerder die afgesloten wordt door de energieleverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
Zojuist bericht gekregen van Syncasso, omdat de factuur niet betaald is.

Wat zouden jullie adviseren om hen te berichten?
Enexis reageert niet op vragen, blijft de standaard dingen vermelden zoals bij iedereen bekend is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maomanna schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:08:
Zojuist bericht gekregen van Syncasso, omdat de factuur niet betaald is.

Wat zouden jullie adviseren om hen te berichten?
Enexis reageert niet op vragen, blijft de standaard dingen vermelden zoals bij iedereen bekend is.
@maomanna
Maak hen duidelijk dat je de factuur bestrijd. Incasso is niet mogelijk zolang er een dispuut over die factuur loopt. Ik denk niet dat je aan Syncasso uit hoeft te leggen waarom je die bestrijdt. Wel kun je zeggen dat de inhoud daarvan bij Enexis bekend is en dus ook bij hen, als Enexis, zoals nodig, het hele dossier over de vordering aan Syncasso heeft gegeven.

En vergeet ze niet te vragen om een bevestiging van ontvangst van je bericht.
TIP: stuur de mail met BCC aan jezelf. Dan is 100% vastgelegd dat en hoe die verzonden is.

Het is niet ondenkbaar [/eufemisme] dat ze je bericht negeren en later nog eens een aanmaning sturen, maar je moet wel reageren.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
Hippe Lip schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Maak hen duidelijk dat je de factuur bestrijd. Incasso is niet mogelijk zolang er een dispuut over die factuur loopt. Ik denk niet dat je aan Syncasso uit hoeft te leggen waarom je die bestrijdt. Wel kun je zeggen dat de inhoud daarvan bij Enexis bekend is en dus ook bij hen, als Enexis, zoals nodig, het hele dossier over de vordering aan Syncasso heeft gegeven.

En vergeet ze niet te vragen om een bevestiging van ontvangst van je bericht.
TIP: stuur de mail met BCC aan jezelf. Dan is 100% vastgelegd dat en hoe die verzonden is.

Het is niet ondenkbaar (/eufemisme) dat ze je bericht negeren en later nog eens een aanmaning sturen, maar je moet wel reageren.
Punt is, Enexis heeft de klacht, zonder terugkoppeling, op afgehandeld gezet.

Het mooie van de incasso is dat er staat dat er een overeenkomst is. Ik ben wel benieuwd welke overeenkomst ze bedoelen. Ze reppen de hele tijd dat er geen overeenkomst is en dat ik die moet afsluiten. Hoezo is er nu ineens een overeenkomst?
De heer/mevrouw

Onderwerp : Betalingsachterstand Enexis Netbeheer B.V.

Dossiernummer :

Behandeld door : Team Netbeheer

E-mail : post@syncasso.nl

Mijn Dossier : Uw gegevens inzien, reageren of betalen kan het beste via mijndossier.syncasso.nl. Registreer met uw relatienummer xxxx en uw registratiecode xxxx.

Leeuwarden, 3 maart 2025

Beste heer, mevrouw xxx,

U heeft een rekening van Enexis Netbeheer B.V. niet betaald. Syncasso is gevraagd om ervoor te zorgen dat u alsnog betaalt. We snappen dat dit bericht vervelend kan zijn. We zoeken graag met u naar een oplossing.

De betalingsachterstand bestaat uit:

Hoofdsom (zie specificatie) € 168,67
Rente € 1,69

Incassokosten € 40,00

--------------------------

TOTAAL € 210,36

De betalingsachterstand is verhoogd met incassokosten en rente omdat de betaaltermijn is verstreken.
De wettelijke rente wordt berekend over € 168,67 over de periode vanaf 1 januari 2025.

Direct betalen
U kunt het beste het totaalbedrag van € 210,36 direct betalen. Gebruik de volgende betaalgegevens:

Rekeningnummer: NL48 RABO 0300 1039 99 van Syncasso

Omschrijving: xxxx

U kunt ook met iDEAL betalen via www.syncasso.nl/betalen. Betaal vóór 11 maart 2025.

Kunt u niet in één keer betalen?
Dan is het vaak mogelijk in termijnen te betalen. U betaalt dan elke maand een deel van de rekening terug. Wij denken graag met u mee. Ga naar www.syncasso.nl/regelen.

Heeft u vragen of bent u het niet eens met de betalingsachterstand?
Neem dan contact met ons op. Via www.syncasso.nl kunt u uw gegevens bekijken, betalen of een betalingsregeling aanvragen. Ook vindt u hier veelgestelde vragen en antwoorden daarop. Voor hulp, informatie en advies kunt u ook met een van onze specialisten whatsappen. Dit kan via +31 85 087 0447.

Met vriendelijke groet,

Handtekening Deurwaarder

Syncasso

Uw gegevens zijn in onze dossieradministratie vastgelegd. Meer informatie hierover leest u op www.syncasso.nl/privacy-cookies/

Factuurspecificatie

Schuldeiser: Enexis Netbeheer B.V., Magistratenlaan 116, 5223 MB ’S-HERTOGENBOSCH

Titel/Grondslag vordering: Overeenkomst

Factuurnummer Factuurdatum Vervaldatum Omschrijving Al betaald Bedrag

Xxxxx 18/12/2024 01/01/2025 Factuur af-/, aan- en/of heraansluiten 0,00 168,67

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Mmmm leugenaars weer daar bij Syncasso.

Straks even een mooie tekst opstellen waarin staat dat, wanneer Syncasso kennis van het dossier hadden genomen zoals zij dat vanuit hun plicht tot zorgvuldig handelen zouden moeten doen, hadden moeten weten dat er geen overeenkomst is die de grondslag vormt voor de uitgevoerde werkzaamheden.

Dat Syncasso nu dus verwijtbaar handelt door te benoemen dat er wel een overeenkomst zou zijn.
Dat Syncasso als zij voldoende kennis hadden genomen van het dossier reeds hadden moeten weten dat de werkzaamheden op initiatief van haar opdrachtgever zijn uitgevoerd
Dat de factuur reeds betwist is bij de opdrachtgever en dat de hele incassoprocedure zinloos is en het opvoeren van derhalve onnodige incassokosten in strijd is met de wet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
Ivow85 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:40:

Straks even een mooie tekst opstellen waarin staat dat, wanneer Syncasso kennis van het dossier hadden genomen zoals zij dat vanuit hun plicht tot zorgvuldig handelen zouden moeten doen, hadden moeten weten dat er geen overeenkomst is die de grondslag vormt voor de uitgevoerde werkzaamheden.

Dat Syncasso nu dus verwijtbaar handelt door te benoemen dat er wel een overeenkomst zou zijn.
Dat Syncasso als zij voldoende kennis hadden genomen van het dossier reeds hadden moeten weten dat de werkzaamheden op initiatief van haar opdrachtgever zijn uitgevoerd
Dat de factuur reeds betwist is bij de opdrachtgever en dat de hele incassoprocedure zinloos is en het opvoeren van derhalve onnodige incassokosten in strijd is met de wet.
Goede strekking!

Is het relevant om te vragen naar de overeenkomst waar ze naar refereren?

Enexis geeft ze opdracht en die informatie. Dus ik ga hun hier ook naar vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:35

Waren er al voorbeeldbrieven om naar de incassobureaus te sturen?
Anders een goed moment om eea te verzamelen en toe te voegen (aan topic start of dat betreffende document van voorbeeldbrieven)?

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 04-03-2025 10:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Truus01 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:04:
[...]

Waten er al voorbeeldbrieven om naar de incassobureaus te sturen?
Anders een goed moment om eea te verzamelen en toe te voegen (aan topic start of dat betreffende document van voorbeeldbrieven)?
Dat kan best wat korter.

Vordering word betwist, op buitengerechtelijke incasso traject zal geen reactie van mijn kant meer volgen.

Dan hoef je verder niet meer te reageren, tot er een gerechtelijke uitspraak is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 7W34K3R5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-10 15:58
Ik woon in een sociale huur studio. Ik heb nooit een gas contract afgesloten en ontving 5 maanden na sleuteloverdracht de 1e brief van Enexis. Ik hierop gemaild naar klantenservice & klacht at enexis punt nl. Met brief 3, waarin ik ook vermeld dat ik slechts de huurder ben.

Eén werkdag later ontving ik het volgende:
Beste meneer of mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik heb de brief die u bijgevoegd heeft gestuurd naar de afdeling Aansluitregister. Zij houden in de gaten of er voor elke aansluiting een actief leveringscontract aanwezig is. U kunt de brief over een eventuele afsluiting van de gasaansluiting op uw adres in Groningen als niet verzonden beschouwen.

Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Ik wens u een fijne dag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nico-G
  • Laatst online: 02:01

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

7W34K3R5 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:30:
Ik woon in een sociale huur studio. Ik heb nooit een gas contract afgesloten en ontving 5 maanden na sleuteloverdracht de 1e brief van Enexis. Ik hierop gemaild naar klantenservice & klacht at enexis punt nl. Met brief 3, waarin ik ook vermeld dat ik slechts de huurder ben.

Eén werkdag later ontving ik het volgende:

[...Beste meneer of mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik heb de brief die u bijgevoegd heeft gestuurd naar de afdeling Aansluitregister. Zij houden in de gaten of er voor elke aansluiting een actief leveringscontract aanwezig is. U kunt de brief over een eventuele afsluiting van de gasaansluiting op uw adres in Groningen als niet verzonden beschouwen.

Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Ik wens u een fijne dag....]
Wat een doorbraak!
Het is dus kennelijk niet meer levensgevaarlijk om een gasaansluiting te hebben zonder leveringscontract!
Opgelost, we kunnen nu rustig andere dingen gaan doen :+

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PIB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
Ze meten wel met twee(veel meer) maten...

Fijn dat het je zo makkelijk af is gegaan

[ Voor 35% gewijzigd door maomanna op 03-03-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Sorry na enig zoek werk nog steeds brief 3 niet kunnen vinden.
kan iemand me helpen met een link?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna

Voorzetje:
Beste,

Op 3 maart 2025 heb ik van u een betaalverzoek ontvangen. Uit dit bericht maak ik op dat u een verzoek hebt gekregen om een factuur te innen, die betwist is en waarvan de klacht nog niet afgehandeld is.

Als u uw plicht tot zorgvuldig handelen had nagekomen, had u geweten dat de factuur betwist is, behalve als uw client niet het gehele dossier heeft overhandigd.

U had kunnen weten dat aan de betreffende factuur, die betwist is, geen overeenkomst aan ten grondslag ligt. Doordat u dit wel onder deze noemer probeert te innen, weet u dat u verwijtbaar handelt. U heeft kunnen weten dat de werkzaamheden die uw client heeft uitgevoerd, op eigen initiatief en op een eigen gepland moment zijn uitgevoerd. U en uw client weten dat de kosten voor werkzaamheden die uit initiatief van uw client uitgevoerd worden, voor rekening van uw client zijn en dan heb ik het niet over het veelvuldig overtreden van de wetgeving. Wederom, als u mijn dossier gehad zou hebben, had u dit geweten, daar ik uw client daar veelvuldig op gewezen heb.

Gezien het feit dat u niet inhoudelijk op de hoogte lijkt te zijn van mijn dossier, sommeer ik u om mij een volledige kopie van het dossier toe te sturen zoals u dat van Enexis heeft ontvangen. Ik ga er vanuit dat u mij dit per ommegaande, doch uiterlijk binnen twee werkdagen, kunt toesturen.

Pas nadat is gebleken dat u over het volledige dossier beschikt én daar inhoudelijk kennis van heeft genomen, zal ik moeite doen om u van een meer inhoudelijke reactie te voorzien, indien u na het lezen van het dossier niet zelf al heeft geconcludeerd dat Enexis tegen mij geen zaak heeft en ik derhalve aan u ook niets verschuldigd ben.
suggesties?
Ook nog een bericht naar Enexis met de vraag naar antwoorden? zoals de genoemde overeenkomst? Want als zij ineens een overeenkomst hebben gemaakt, zonder mijn akkoord, dan is dit valsheid in geschrifte.
spoiler:
komt ie weer aan...
Peterhardenberg schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:44:
Sorry na enig zoek werk nog steeds brief 3 niet kunnen vinden.
kan iemand me helpen met een link?
staat gewoon in starttopic.

Edit:
deze is ook wel leuk
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBOVE:2025:884

[ Voor 9% gewijzigd door maomanna op 03-03-2025 19:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
maomanna schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Voorzetje:

[...]

suggesties?
Ook nog een bericht naar Enexis met de vraag naar antwoorden? zoals de genoemde overeenkomst? Want als zij ineens een overeenkomst hebben gemaakt, zonder mijn akkoord, dan is dit valsheid in geschrifte.
spoiler:
komt ie weer aan...
Prima tekst zo.

Pas wanneer er niet bestaande overeenkomst boven tafel komt is het zaak om daarop in te gaan. Vooral niet op de feiten vooruit lopen!

Hooguit kun je bij Enexis aangeven dat het gegeven dat volgens hun de klacht is afgehandeld niet strookt met het feit dat het door hen ingeschakelde incassobureau jou lastig valt. De klacht is immers pas afgehandeld wanneer:
- Enexis de vordering heeft ingetrokken
- Enexis het incassobureau daarover geïnformeerd en opdracht heeft gegeven om de procedures te beëindigen en het dossier te vernietigen
- Enexis jouw van bovenstaande bericht heeft gegeven
- Enexis excuses heeft gemaakt voor de vele fouten die zij heeft begaan, welke geleid hebben tot het indienen van de klacht.

Zolang bovenstaande niet heeft plaatsgevonden klopt de tekst dat de klacht is afgehandeld simpelweg niet.
-

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• maomanna
Toch maar eens tijd voor een dossier. Wordt later verder aangevuld.
De communicatie komt er ook nog bij. Hopelijk deze week.

DatumWaar ging het over
08-08-2024Gascontract opgezegd bij Greenchoice
16-08-2024Brief Enexis dat er geen gasleverancier bekend is op mijn adres
23-08-2024Bevestiging door Greenchoice dat het gascontract is opgezegd
Bedankt voor het fijne telefoongesprek, u geeft aan van het gas af te zijn. Ik bevestig graag het volgende.

Wat netjes dat u van het gas af bent! In uw dossier zie ik dat dit per 8-8-24 voor u is opgezegd. Dit betekend dat u dus geen vaste leveringskosten en netbeheerskosten meer gaat betalen over uw gas levering.
Vanaf 8-8-24 kunt u van ons binnen 6 weken de eindnota verwachten voor de gas afsluiting.

Mijn mailtje kunt u beschouwen als bevestiging hier van.

Ik ga ervan uit dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op onze klantenservicepagina voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,
24-08-2024Reactie Enexis met het standaard verhaal, zoals ook in de brief geschreven staat.
U heeft ons een e-mail gestuurd over << ADRES >>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

ATO

De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode

In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Verwijderen aansluiting

Meer informatie over een eventuele verwijdering van de gasaansluiting kunt u vinden op onze website.

Ik wens u nog een fijne dag.
26-08-2024Ik heb gereageerd op de mail van Enexis
Beste <<medewerker>>,

Hartelijk dank voor uw reactie.

De ATO wordt inderdaad namens mij door de energieleverancier bij u gesloten.
U schrijft mij dat de ATO niet kan worden opgezegd, wat pertinent onwaar is. Elke overeenkomst is op te zeggen, zo ook de Aansluit en Transportovereenkomst (waarvan overigens géén door mij getekend exemplaar bestaat, omdat de energieleverancier die destijds namen mij gesloten heeft).

In uw eigen ATO staat letterlijk dat deze opzegbaar is, en dat ik dat kan doen door mijn energieleverancier daartoe te machtigen. Simpelweg op dezelfde wijze als de overeenkomst tot stand is gekomen. Die opzegging heb ik gedaan en is daarmee juridisch een gepasseerd station. Wanneer u die opzegging niet tijdig correct verwerkt heeft, bent u in overtreding. Ik zal de ACM dan ook op de hoogte stellen van deze overtreding uwerzijds én uw bewering over het feit dat opzegging niet mogelijk is.
Overigens had u dit ook al in mijn voorgaande bericht kunnen lezen. Het is een kwalijke zaak dat u kennelijk niet in staat bent uw functie uit te voeren binnen de geldende wet en regelgeving.

Daarnaast regelt de Tarievencode Gas slechts hoe u kosten mag berekenen wanneer daar een grondslag voor bestaat. Dat leest u in het eerste artikel van de betreffende code. Nu er voor de gasaansluiting tussen ons geen overeenkomst meer van toepassing is, is een beroep uwerzijds op de Tarievencode Gas ook niet mogelijk.

Ook geeft u aan dat het wettelijk verplicht is, om op een actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben. In geen enkele correspondentie, wettekst of uitspraak vind ik deze wettelijke verplichting terug. Graag zie ik de toelichting en bijhorende basis van uw stelling tegemoet.

Het meest kwalijke is echter dat u door vele andere consumenten bent gewezen op deze feiten, maar dat u nog altijd dezelfde onwaarheden vertelt. De gasaansluiting is uw eigendom en als u vind dat daar iets mee gedaan moet worden, kunt u daarvoor het initiatief nemen. Bij deze geef ik nadrukkelijk geen opdracht voor werkzaamheden, maar u bent en blijft van harte welkom als u werkzaamheden aan uw eigendommen wilt verrichten.

Met vriendelijke groet,
26-08-2024Ik heb bevestiging gevraagd of ATO ook is opgezegd
Bedankt voor uw duidelijke e-mail en mooi om te lezen dat u van het gas af bent. U controleert of Greenchoice ook de ATO opzegt. Ik help u met het volgende.

Opzegging
Het is slim dat u controleert of Greenchoice ook de ATO opzegt. In principe blijft deze overeenkomst bestaan, al vervalt deze uiteraard voor het gascontract. Deze is vervallen per 8 augustus. Greenchoice blijft een overeenkomst houden voor het leveren van stroom. Binnen nu en enkele weken ontvangt u de eindnota, waar alle laatste kosten worden verrekend.

Bosspaarplan
Wist u dat u als klant van Greenchoice elk jaar bijdraagt aan het aanplanten van 10m2 bos in het Braziliaanse Amazonegebied? Een tijd geleden startten wij met het Kibale-bosproject in Oeganda. Klikt u hier voor meer informatie over onze bosprojecten. Samen werken wij aan een schonere en duurzamere wereld

Ik ga ervan uit dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op onze klantenservicepagina voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,
26-08-2024Ik heb een aanvulling op mijn mail naar Enexis gestuurd.
In aanvulling van onderstaand bericht, is dat de werkzaamheden aan uw eigendommen wel, zoals is beschreven in artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB, op afspraak moet.

Met vriendelijke groet,
28-08-2024Greenchoice bevestigd opzegging ATO per 08-08-2024
07-09-2024Brief van Enexis gekregen, herinnering van de eerste brief
17-09-2024Ik heb gereageerd op de herinneringsbrief van Enexis
Geachte heer/mevrouw,

Op 07-09-2024 ontving ik een brief van u (kenmerk: KV-AH-LS-L2 d.d. 06-09-2024) met daarin een herinnering van de boodschap in uw brief d.d. 16-08-2024 met kenmerk KV-AH-LS-L1.

Tussen de data van uw twee brieven heb ik met u contact gehad op de volgende wijze:
• Op 22-08-2024 heb ik uw brief d.d. 16-08-2024 beantwoord per e-mail.
• Op 24-08-2024 heeft u mij per e-mail de ontvangst van mijn reactie op uw brief bevestigd.
- Op 26-08-2024 heb ik gereageerd op uw reactie d.d. 24-08-2024

Omdat uw brief d.d. 16-08-2024, uw reactie d.d. 24-08-2024 en uw brief d.d. 26-08-2024 dezelfde strekking hebben, en uw reactie en tweede brief daarmee niet ingaat op hetgeen ik u geschreven heb op 22-08-2024 en 26-08-2024, verwijs ik u opnieuw naar mijn reactie d.d. 26-08-2024, die nog steeds volledig van toepassing is. Ik zie uit naar uw inhoudelijk antwoord op mijn reactie.

U blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
18-09-2024Reactie van Enexis op mijn mail van 17-09-2024
Beste meneer of mevrouw,

U geeft aan dat u geen opdracht geeft voor de verwijdering van de
gasaansluiting. Ik wil u er graag op attenderen dat een actieve
aansluiting, zonder actief contract, resulteert in een afsluiting. Aan
de afsluiting van de gasaansluiting zijn kosten verbonden.

Kosteloos verwijderen

Momenteel is het mogelijk om een melding te maken dat u geen gebruik
meer maakt van de gasaansluiting. Dit kunt u doen op
www.mijnaansluiting.nl [1]. Vervolgens zullen wij een opdracht
doorzetten om de aansluiting kosteloos te verwijderen. Meer informatie
zal ik hieronder delen.

Melding maken

U logt in op de website www.mijnaansluiting.nl [1], of u maakt een
account aan als u die nog niet heeft. Zodra u bent ingelogd, kunt u
een aanvraag starten. U kiest bij gas voor verwijderen. Vervolgens
kiest u voor 'Gas aansluiting - melding einde gebruik'. U krijgt geen
offerte en hoeft dus geen akkoord te geven. U wacht vervolgens onze
planning af.

Risico afsluiting

Wanneer wij van u geen melding einde gebruik ontvangen, blijft de
afsluitprocedure doorlopen en loopt u risico dat de gasaansluiting
afgesloten wordt. Nogmaals, hieraan zijn de kosten verbonden die u
terug kunt vinden in de brief die u van ons heeft ontvangen.

24-09-2024Ik heb gereageerd op de reactie van Enexis van 18-09-2024
Beste << MEDEWERKER >>,

Dank voor uw reactie. Helaas gaat u in uw reactie niet in op hetgeen ik u schreef op 23-08-2024.

Een melding einde gasgebruik heb ik reeds gedaan, waarvan u bij dezen de ontvangst heeft bevestigd.
Ik ga daarom ook niet in op het aanbod om dat nogmaals te doen via de door u genoemde site.

U herhaalt slechts de boodschap die Enexis mij per brief d.d. 16-08-2024 stuurde en welke de aanleiding was voor mijn reactie d.d. 23-08-2024.
Voor uw gemak heb ik mijn reactie van 23-08-2024 bijgevoegd bij deze e-mail.

Tevens nodig ik u van harte uit deze reactie van mij (nog eens) goed door te lezen, zodat u begrijpt waarom ik niet inga op de opties die Enexis mij aanbiedt.
Wat mij betreft laten we het verder hierbij.

U blijft overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden aan uw eigendommen op mijn perceel te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
24-09-2024Reactie Enexis dat mijn bericht wordt doorgezet naar klachten
Omdat u in uw e-mail een klacht omschrijft, heb ik uw e-mail doorgestuurd naar onze Klantenservice Klachten & Claims. Mijn collega neemt uw e-mail in behandeling en neemt binnen 15 werkdagen contact met u op.

Met vriendelijke groet,
26-09-2024Reactie Enexis - Klachten
Geachte <<NAAM>>,

U geeft aan dat u het niet eens bent met ons en geen verwijdering of
heraansluiting wilt aanvragen voor het adres <<ADRES>>. Graag geef ik hier een reactie op.

Ik zie dat u hierover meerdere malen al contact met ons heeft gehad.
Zoals eerder aangegeven kan een actieve aansluiting, zonder actief
contract resulteren in een afsluiting. Hier zitten kosten aan
verboden. Voor meer informatie verwijs ik u naar de voorgaande
berichten.

De huidige werkwijze/maatregels zijn in overeenstemming met de ACM en
alle netwerkbeheerders.

Zoals eerder hebben wij de beschikbare opties aan u doorgegeven.
Verdere reacties met betrekking tot dit onderwerp nemen wij alleen ter
kennisgeving aan.

Heeft u nog vragen? U kunt mij telefonisch bereiken op 088 857 35 45.
Ik ben op dinsdag tussen 8.00 en 13.00 uur beschikbaar en op maandag,
woensdag en donderdag tussen 8.00 en 15.30 uur. U kunt mij ook mailen
door te reageren op dit bericht. Wilt u dan het dossiernummer
<<NUMMER>> bij de hand houden? Dan kan ik u sneller helpen.

Met vriendelijke groet,
30-09-2024Ik reageer op de reactie van Enexis - Klachten
Beste <<NAAM>>,

Op 27 september heb ik uw brief met kenmerk <<KENMERK>>ontvangen. In deze brief herhaalt u de drie opties die u in eerdere correspondentie heeft aangegeven.
In deze reactie leg ik u nogmaals uit waarom ik van de drie genoemde opties geen gebruik kan maken.

Optie 1: Aansluiting behouden
Deze optie is niet nodig omdat ik geen gas meer verbruik. Om die reden is er geen noodzaak om een energiecontract voor gas aan te gaan. In uw eigen administratie had u dat inmiddels ook kunnen constateren. U leest uw meter immers periodiek uit. Dit getuigt niet van een deugdelijk aanpak en werkt een zeer onzorgvuldig opgezette wijze van communicatie en geven van opties in de hand.

Optie 2: tijdelijk afsluiten
Zie optie 1. In de toekomst zal er geen gas meer verbruikt gaan worden, omdat er geen gasverbruiker meer aanwezig is en daarom is een energiecontract voor gas of een tijdelijke afsluiting dus niet nodig.

Optie 3: Aansluiting verwijderen
Mijn energiecontract voor gas en de bijhorende ATO zijn opgezegd per 8-8-2024. Deze ATO is rechtsgeldig opgezegd conform uw eigen algemene voorwaarden. De ACM is het met mij eens dat het opzeggen van het energiecontract en de bijhorende ATO geen directe of indirecte opdracht geeft tot het verwijderen van de aansluiting. (bron: https://www.acm.nl/sites/...an-een-gasaansluiting.pdf) Tevens is het maken van een melding via de genoemde webpagina daarmee overbodig. Voor zover u het nog niet hebt begrepen dient u deze mail als melding einde gas gebruik voor dit adres op te vatten. De aansluiting zit niet in de weg.

Waarom u moet betalen voor werkzaamheden
Ik vind het erg stuitend dat u in deze alinea aangeeft dat ”Als niemand een aansluiting meer gebruikt, mag de netbeheerder Kosten voor afsluiten of verwijderen in rekening brengen bij degene die als laatste een overeenkomst met de netbeheerder had. Daarom krijgt u een rekening voor onze werkzaamheden.”

Ten eerste heeft deze stelling geen juridische grond, omdat wij voor de gasaansluiting geen overeenkomst meer hebben. Deze is immers op 8-8-2024 juridisch beëindigd.

Ten tweede geeft u aan dat artikel 2.9.2. hier de aanleiding voor is, maar dit artikel geeft enkel aan hoe u kosten moet berekenen als er een juridische grond is. Door het ontbreken van de juridische grond, mag u deze kosten dus niet in rekening brengen bij mij. (bron: https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf). Hierdoor verwacht ik geen rekening en elke rekening die ik wel ontvang voor werkzaamheden die Enexis op eigen initiatief uitvoert, betwist ik.

Ten derde geeft u in de brief de tarieven weer voor afsluiten of verwijderen. Moeten deze tarieven gezien worden als de standaardofferte zoals is beschreven in het artikel 2.9.2 TCG waar u naar refereert?

U blijft overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden aan uw eigendommen op mijn perceel te verrichten die u nodig acht.
Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

In afwachting van uw uitleg verblijf ik.

Met vriendelijke groet,
XX-11-2024Monteur onaangekondigd aan de deur voor afsluiting. Wij waren niet thuis
14-11-2024Ik stuur een bericht naar klachten vanwege het onaangekondigd bezoek van de monteur.
Beste <<MEDEWERKER>>,

Vandaag kreeg ik van mijn buurman bericht dat er een brief in de brievenbus zat.
De brief met kenmerk KV-AH-U4-02. Hierin staat vernoemd dat een monteur op eigen initiatief of die van Enexis is langs gekomen en dat wij niet thuis waren.

Wij zijn op dit moment inderdaad niet thuis ivm een vakantie. Als u zich had gehouden aan artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB, en een afspraak had gemaakt, dan had de monteur niet langs hoeven komen.

Volgende week zijn wij weer terug en neem ik contact met u op voor een afspraak.

Fijne dag.
20-11-2024Enexis - klachten reageert dat ik contact op moet nemen met de klantenservice voor een afspraak.
Voor het maken van een afspraak mag u de contactgegevens in de brief gebruiken. Indien u geen telefoonnummer ziet dan mag u bellen met de klantenservice. Zij zijn bereikbaar op 088 85 770 00.

Wens u een fijne vakantie.
XX-12-2024Ik bel Enexis dat ze een voorstel per mail moeten sturen voor een afspraak.
02-12-2024Enexis - Uitvoerder mailt om een afspraak te maken.
Goedemorgen,
Ik mail om te vragen of we 3 december tussen 08 en 10 uur of 4 december tussen 09 en 11 uur langs kunnen komen voor afsluiting van de energie aan de <<ADRES>>. Welke van deze data zou schikken?

Met vriendelijke groeten,
02-12-2024Ik reageer op het maken van de afspraak.de genoemde datums liggen binnen de 5 dagen en spreek haar er op aan. Ik kom met een alternatieve datum.
Beste <<MEDEWERKER>>,

Deze momenten komen veel te vroeg. Zo snel kan ik niet schakelen. Bovendien moet de afspraak minimaal over 5 dagen plaats vinden, conform artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Wellicht lukt het om a.s. vrijdag langs te komen voor de werkzaamheden, waartoe Enexis initiatief toe neemt.

Voor de duidelijkheid geef ik geen opdracht tot verwijdering of afsluiting. Het is eigendom van Enexis en zij mogen bepalen wat ze met hun eigen spullen doen. Hierdoor zal ik elke rekening die wordt verzonden voor de werkzaamheden die Enexis zelf initieert ook betwisten.

Graag hoor ik of a.s. vrijdag mogelijk is.

Groeten,
02-12-2024Uitvoerder bevestigd afspraak op 6 december 2024.
Goedemiddag,

Uw boodschap is helder en genoteerd. En geen probleem, aanstaande vrijdag kan ik ook een monteur langs sturen. Tussen 15 en 17 uur akkoord?

10-12-2024Enexis stuurt een brief waarin ik het verzoek gedaan zou hebben voor het afsluiten.
12-12-2024Ik vraag om een rectificatie van de brief, omdat deze onjuistheden bevat.
Beste <<MEDEWERKER>>,

Onlangs is uw monteur langs geweest voor het plaatsen van een slot op de
gaskraan.
Dit heeft hij gedaan op initiatief en in opdracht van Enexis, omdat
Enexis van menig is dat ze dat moet doen.

Vervolgens heb ik op 10 december een brief ontvangen (kenmerk
KV-AH-U01-01) met de datum van 2 december 2024, waarin staat genoemd dat
ik Enexis heb gevraagd om de stroom- en/of gasaansluiting aan mijn adres
af te sluiten en dat Enexis het verzoek bevestigd. Ook staat in deze
brief dat er kosten zijn verbonden aan het verzoek.

Deze brief bevat onjuistheden, namelijk, ik heb Enexis nooit direct en
indirect gevraagd of een opdracht gegeven om werkzaamheden aan de
installatie uit te voeren. De werkzaamheden zijn op verzoek, initiatief
en in opdracht van Enexis uitgevoerd. Dit heb ik in elke communicatie
met Enexis aangegeven.
Graag zou ik daarom een rectificatie van deze brief willen ontvangen,
waarin staat ik Enexis niet heb verzocht of dat ik het initiatief heb
genomen of opdracht heb geven om de werkzaamheden die Enexis nodig acht,
uit te voeren. Graag zou ik deze rectificatie binnen 10 werkdagen willen
ontvangen.

Graag zie ik uw reactie en rectificatie tegemoet.

Met vriendelijke groet,
17-12-2024Uitvoerder reageert, bericht is naar klachten en uitvoerder verzonden. Uitvoerder laat het over aan klachten.
Goedemorgen,

Ik zie dat u de mail ook al aan Klachten & Claims heeft geadresseerd. Mijn collega's van deze afdeling zullen dit verder afhandelen. Een klacht indienen is ook mogelijk via Klacht indienen | Enexis Netbeheer. Deze wordt dan met zorg in acht genomen.

20-12-2024Enexis stuurt factuur voor de werkzaamheden.
20-12-2024Ik betwist de factuur.
Geachte heer/mevrouw,

Op 20 december 2024 ontving ik van u een factuur (met nummer <<NUMMER>>)
betreffende de kosten voor "Uit bedrijf stellen aansluiting gas
binnen" op mijn adres, te weten <<ADRES>>. Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe
opdracht heb gegeven, maar geheel op initiatief van Enexis. Ik heb u
daar alle gelegenheid toe gegeven, aangezien de gasaansluiting uw
eigendom en uw verantwoordelijkheid is.

Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de
grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de
Aansluit- en Transportovereenkomst is al per 8 augustus 2024 beëindigd,
de Algemene Voorwaarden gelden dus niet meer. Daarnaast biedt de
Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een
betalingsverplichting aan mijn kant. Ik heb u dat eerder al laten weten
bij schrijven van 30 september 2024.

Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met
de zaak van twee gasverlaters uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734;
4-aug-20) en Laag Soeren (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21), die door
de rechtbank beide keren in het gelijk werden gesteld. Zowel de
inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de
netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in
mijn geval van toepassing.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM)
eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten
gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de
netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen
grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in
rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om
verwijdering van de gasaansluiting.”

Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos
om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte
incassokosten verwerp ik bij voorbaat.

Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, en de door u
verzonden factuur te crediteren.

Met vriendelijke groet,
03-01-2025Ik vraag nogmaals om een rectificatie van de brief van 10 december 2024.
Beste lezers,

Tot op heden heb ik nog geen bericht ontvangen.
Graag zou ik per ommegaande een rectificatie van de brief willen ontvangen.

Groeten,
07-01-2025Aanmaning ontvangen van Enexis voor de factuur.
12-01-2025De betwisting is blijkbaar niet doorgestuurd door klantenservice en klachten naar debiteuren. Dit adres staat in de aanmaning, dus stuur ik de betwisting nog eens daar naar toe.
Beste klantenservice en medewerker debiteurenbeheer,

Doordat ik een aanmaning heb ontvangen op datum 7 januari 2025 met
kenmerk <<KENMERK>>, maak ik op dat onderstaande betwisting niet is
doorgezet naar de juiste afdeling, spijtig om dit te ervaren.
Via dit bericht wil ik de factuur en dus aanmaning betwisten met het
eerder verstuurde bericht.
Wel moet hier een aanvulling op gedaan worden, namelijk dat ik geen
standaardofferte heb ontvangen, waar ik dus ook nooit een akkoord op heb
kunnen gegeven.

Nogmaals voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook
zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte
incassokosten verwerp ik bij voorbaat.

Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, en de door u verzonden
factuur te crediteren.

Met vriendelijke groet,
12-01-2025Nog een herinnering voor de rectificatie van de brief.
Beste lezers,

Ondanks een herinnering voor een rectificatie van de brief die ik op 10
december heb ontvangen, heb ik deze rectificatie of enige andere
reactie gekregen.

Bij deze vraag ik vriendelijk noch dringend om deze rectificatie. Ik
geef jullie nog 5 werkdagen de gelegenheid om deze brief te
rectificeren.
Als ik deze rectificatie niet uiterlijk 17 januari 2025 ontvangen heb,
ben ik genoodzaakt om aangifte te doen van valsheid in geschrifte.

In afwachting van jullie reactie verblijf ik.

Groeten,
13-01-2025Enexis - klachten reageerd met dezelfde argumenten als voorheen en rectificeert de brief niet.
U heeft een e-mail gestuurd omdat u een rectificatie wilt van een brief die u heeft ontvangen op uw adres <<ADRES>>.

Ik heb intern overleg gehad met mijn collega <<NAAM>>. Ze heeft mij aangegeven dat ze hierover al in contact is geweest met u, en u heeft uitgelegd dat het niet mogelijk is om een rectificatie te krijgen van de brief die u heeft ontvangen. Ik leg u uit wat hier de reden van is.

Afsluiting gasaansluiting
Omdat er geen contract actief was voor de gasaansluiting is het afsluitproces bij ons gestart. U bent meerdere malen geïnformeerd dat u de keuze had om een contract af te sluiten, of een aanvraag te doen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Omdat dit beide niet is gebeurd hebben wij de gasaansluiting afgesloten. De kosten hiervoor zijn voor uw rekening, omdat het wettelijk verplicht is op een contract te hebben voor de actieve gas en elektriciteitsaansluiting.

Het proces voor het afsluiten van de gasaansluiting is als volgt; u wordt meerdere malen geïnformeerd dat u geen actief contract heeft en wat de stappen zijn die u kunt nemen. Ook wordt er in de brief duidelijk vermeld dat wanneer er geen actief contract bekend is, en wanneer er geen verwijdering wordt aangevraagd wij de aansluiting zullen afsluiten. De kosten hiervoor worden ook in de brief vermeld.

Ondanks dat er meerdere malen contact is geweest met u, heeft u geen van bovenstaande keuzes gemaakt om de afsluiting te voorkomen. Er is per e-mail contact met u geweest, en hierin heeft mijn collega Hannah gevraagd om een datum wanneer wij langs konden komen om de gasaansluiting af te sluiten. Dit is in uw voordeel geweest, anders was er een risico op buiten afsluiten. Wanneer wij 2 pogingen hebben gedaan om vanuit binnen af te sluiten, en dit niet is gelukt omdat er geen medewerking wordt verleend of omdat u niet thuis bent sluiten wij af vanuit buiten. Deze kosten worden ook duidelijk in de brief vermeld.

Omdat mijn collega <<NAAM>> dus een datum heeft genoteerd om de gasaansluiting af te sluiten, heeft u automatisch de brief ontvangen waarin staat dat u een aanvraag heeft gedaan om de gasaansluiting af te sluiten. Nogmaals is dit in uw voordeel geweest wat betreft de kosten voor het afsluiten van de gasaansluiting.

Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, en ik zal verdere reacties over dit onderwerp ter kennisgeving aannemen omdat u alle informatie heeft ontvangen die ik kan verstekken.

Mocht u nog vragen hebben, kunt u mij bereiken op dinsdag en woensdag van 9.00 tot 15.30 uur en vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur op het telefoonnummer 088 857 01 74. U kunt natuurlijk ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
14-01-2025Enexis - Debiteuren zet de incasso op stop en stuurt de betwisting door naar klachten.
Hartelijk dank voor uw e-mail. Ik informeer u hierover.

Ik heb uw e-mail doorgezet naar de Klachten afdeling.
Zij nemen hierover contact met u op.

Voor nu staat uw factuur dan ook op klacht ,waardoor het incassoproces is stopgezet.

Meer informatie
Hebt u vragen? Neem dan contact op met het Incassoteam. U kunt ons bereiken op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 088 857 70 00. Ons e‑mailadres is debiteuren.netwerk@enexis.nl.

Met vriendelijke groet,
15-01-2025Ik reageer op de mail van Enexis d.d. 13-01-2025 van klachten.
Beste <<MEDEWERKER>>,

<<MEDEWERKER UITVOERING>> heeft mij geen uitleg gegeven dat een rectificatie niet mogelijk is.
Zij heeft enkel een reactie op 17 december 2024 gestuurd dat de mail ook naar klachten is gestuurd en dat zij het verder met zorg oppakken.

Bovendien kan het niet zo zijn, dat als ik geen keuze maak tussen de drie mogelijkheden die zogenaamd mogelijk zijn, ik automatisch opdrachtgever wordt. Zo vind ook de kantonrechter.
Bovendien is het niet mijn eigendom en kan daar dus niks over beslissen. Dat Enexis die vraag aan mij stelt, vind ik al bijzonder.

Er zijn gewichtige redenen waarom ik niet kan kiezen voor de genoemde opties, ik zal ze hier nog eens uit een zetten.
optie 1, een gascontract. Die heb ik niet nodig, omdat ik geen gasverbruikers heb. U stelt dat dit wettelijk verplicht is. Ondanks mijn herhaaldelijke verzoeken, heb ik geen antwoord gekregen in welke wet deze verplichting staat. Doordat ik daar geen antwoord op heb gekregen op de bewering die Enexis doet, ga ik er vanuit dat dit artikel niet bestaat, totdat Enexis het tegendeel kan bewijzen.
optie 2, tijdelijk afsluiten, ik ga ook in de toekomst geen gas verbruiken in de toekomst, dus een tijdelijke afsluiting is daarom ook geen optie om voor te kiezen.
Optie 3, melding einde gasverbruik via Mijnaansluiting.nl. Er bestaat geen verplichting om de melding einde gasverbruik via Mijnaansluiting.nl te moeten doen, alleen een wens. Een melding, ongeacht medium, is een melding. Doordat op elke mail een reactie komt, betekent dat Enexis mijn melding bevestigd heeft.
Een melding via het medium mijnaansluiting.nl is geen optie. Bij het doorlopen van de stappen, wordt aan het einde gesteld dat ik akkoord moet gaan met algemene voorwaarden. In deze algemene voorwaarden staat dat ik als "opdrachtgever", verantwoordelijk ben voor de gemaakte schade tijdens de werkzaamheden die door Enexis gedaan worden.
Ik kan geen melding einde gasverbruik doen, zonder het accepteren van deze voorwaarden. Hierdoor kan ik niet kiezen voor optie 3.

Tevens haalt u Art 2.9.2 van de gaswet aan, waarin staat dat Enexis eventueel kosten mag doorbelasten naar de opdrachtgever. Wat u volledig passeerd, zijn de artikelen die in Art 2.9.2. genoemd worden.
Hierin staat namelijk een verwijzing naar Art 2.10 eerste lid, waarbij gewezen wordt naar de systematiek van voorcalculatie. Het betreffende artikel 2.10 geeft aan dat de netbeheerder een standaard offerte voor de werkzaamheden moet verstrekken en geeft een verwijzing naar 2.11. waarin duidelijk gemaakt wordt.
Een standaardofferte die voldoet aan de eisen van 2.11. heb ik nooit ontvangen.

In eerste instantie heeft uw collega een monteur langs gestuurd zonder afspraak, zoals beschreven staat in artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
Ze heeft daarmee deze code gepasseerd. Op het moment van contact, was er een moment eerder dan de 5 werkdagen. Uit coulance en omdat ik kon schuiven in mijn planning heb ik uw monteur toegelaten op dit moment.
Anders had Enexis haar werkzaamheden die zij nodig vonden om uit te voeren, op een later moment moeten uitvoeren. Enexis kan niet aandragen dat, als zij zich niet aan artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB houdt, en daarmee voor een dichte deur staat, dat er geen medewerking is geweest. Enexis hoort zich aan dat artikel te houden.
Uw monteur had niet eens de juiste middelen bij zich en heeft uiteindelijk, met mijn hulp, zijn werkzaamheden kunnen uitvoeren.

Doordat ik nooit opdracht of initiatief heb genomen om werkzaamheden aan de installatie van Enexis te verrichten, blijft mijn eerdere verzoek van recitifcatie en betwisting daarom staan.

Met vriendelijke groet,
17-01-2025Enexis - klantenservice reageert ook nog even op de mail van 12-01-2025.
Om u verder te kunnen helpen, ontvang ik graag van u ook de naam, adres en postcode van de aansluiting waar het om gaat. Helaas kan ik niet zoeken op een emailadres of alleen een straatnaam. Ik zie u antwoord tegemoet.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en X stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,
17-01-2025Ik reageer op de mail van de klantenservice.
Hallo <<NAAM>>,

Het gaat om << GEGEVENS>>

De vraag verbaasd mij enigzins omdat er inmiddels zoveel contact is geweest over dit onderwerp.

Groeten,
17-01-2025Klantenservice stuurt het weer door naar klachten.
U heeft ons een e-mail gestuurd over <<ADRES>>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

Dank u wel voor de snelle reactie. Ik begrijp wat u zegt met betrekking tot het feit dat er al veel correspondentie is geweest en u mijn adres nog niet weet. Een mailtje dat zonder adresgegevens is gestuurd, kan niet gekoppeld worden aan de juiste klant. Dit heb ik nu wel kunnen doen. Ik ga deze mail doorsturen naar onze afdeling Klachten & Claims. Mijn collega’s gaan dit verder afhandelen, tezamen met een klacht over uw factuur. Zij zullen u verder informeren.

29-01-2025Laatste betaalherinnering factuur.
05-02-2025Ik reageer op de herinnering.
Beste,

Op 14 januari 2025 heb ik bericht gekregen van <<MEDEWERKER>> dat het
incassoproces gestopt is.
Ondanks dit bericht heb ik na dit moment een herinnering gekregen op 29
januari 2025.
Dat verbaasde mij en heb hierop gereageerd op datum 29 januari 2025. Dat
resulteerde in ticket <<TICKET>>.

Vandaag heb ik nog een brief ontvangen met daarin de boodschap laatste
betaalmogelijk.

Het is erg onzorgvuldig dat ik deze brieven en mails ontvangen heb,
ondanks dat Wendy het proces heeft stopgezet.
Graag wil ik u verzoeken om geen brieven meer te sturen over deze
factuur. Deze brief beschouw ik dan ook als foutief verzonden.

Groeten,
06-02-2025Reactie debiteuren Enexis dat de klacht ongegrond is en de factuur blijft.
Beste <<NAAM>>,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Ik informeer u hierover.

Ik had uw factuur ook op klacht gezet, echter is de klacht ongegrond.
U bent hierover ook al enkele malen over ingelicht door de afdeling klachten. Zo ook op 15 januari is u duidelijk door de collega van de afdeling klachten, per e-mail uitgelegd waarom de factuur terecht is opgemaakt.

Ik moet u dan ook mededelen dat de factuur gehandhaafd blijft.
07-02-2025Ik reageer op de mail van debiteuren.
Beste <<NAAM>>,

U geeft aan dat ik op 15 januari 2025 vanuit klachten een antwoord en
uitleg heb ontvangen. Helaas heb ik dit bericht niet ontvangen. Eerder
beweerde <<MEDEWERKER KLACHTEN>> dat ik van <<MEDEWERKER UITVOERING>> een mail gehad zou hebben, maar deze
is ook niet ontvangen. Vriendelijk vraag ik u het origineel van de
genoemde mail van 15 januari 2025 door te sturen naar mij.
@klachten, graag zie ik de mail van Hannah waar u naar refereert als
origineel ook tegemoet.

Tot ik deze mails ontvangen heb, zal ik geen verdere actie ondernemen
en blijft de betwisting van de factuur staan.

Met vriendelijke groet,
13-02-2025Klantenservice reageert op mijn mail van 05-02-2025.
Beste <<NAAM>>,

U heeft ons een e-mail gestuurd over <<ADRES>>. U geeft aan dat u een herinnering heeft ontvangen ondanks dat het proces is stopgezet. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend is.

Omdat uw vraag over een factuur gaat, kan ik hier zelf niet inhoudelijk op reageren. Mijn collega’s van de afdeling Incasso kunnen dat wel. Ik heb daarom uw e-mail doorgestuurd. Mijn collega’s geven binnen 5 werkdagen een reactie op uw bericht.

Zucht, alles gaat naar klachten en zij doen niks.
20-02-2025Ik stuur Enexis debiteuren een herinnering om reactie te geven.
Beste <<NAAM>>,

Tot op heden heb ik nog geen reactie hierop gekregen. Wellicht komt dat
omdat het verzoek van 07-02-2025 onderaan is staat.
Graag zie ik dit verzoek ingwilligd.

Alvast dank.

Groeten,
20-02-2025Ik stuur klachten nog een herinnering voor antwoorden die ik 15-01-2025 heb gevraagd.
Beste <<MEDEWERKER>>,

Tot op heden heb ik nog geen reactie hierop gekregen.
Bovendien zou ik graag de uitleg van <<MEDEWERKER UITVOERING>>, die zij destijds heeft verzonden, doorgestuurd willen zien.
Hiermee bedoel ik dat de origineel verzonden mail wordt doorgestuurd, zodat de datum, tijd en overige verzendinformatie zichtbaar is.

Alvast dank.

Groeten,
25-02-2025Enexis debiteuren reageert op het verzoek.
Beste <<NAAM>>,

Ik kan helaas niets voor u betekenen. Ik had uw e-mail doorgezet naar de afdeling Klachten en zij geven aan dat de factuur betaald hoort te worden, en u hebben uitgelegd dat de factuur gegrond is.

De factuur hoort voldaan te worden.
25-02-2025Ik kan niks met dit antwoord en dus een reactie gestuurd.
Hallo <<NAAM>>,

Van klachten en van klantenservice krijg ik geen antwoorden.

U stelt dat ik op 15 januari 2025 een reactie heb gekregen, maar die heb ik niet ontvangen. U stelt daarbij dat u niets voor mij kan betekenen, maar daar verschillen wij wel van mening. U kunt namelijk het verzoek wat ik aan u heb gedaan, het doorsturen van de antwoorden, wel intern aankaarten. Ik wil eerst antwoorden op mijn vragen.

De factuur en herinneringen blijf ik betwisten en zal daarom niet over gaan tot betaling.

Groeten,
27-02-2025Nog een herinnering naar klachten voor antwoorden op de mail van 15-01-2025.
Hallo <<MEDEWERKER KLACHTEN>>,

Tot op heden geen reactie gehad. Graag zie ik per ommegaande een reactie.

Groeten,
03-03-2025Syncasso stuurt mij het bericht dat ik een rekening open heb staan bij Enexis.
De heer/mevrouw

Onderwerp : Betalingsachterstand Enexis Netbeheer B.V.

Dossiernummer :

Behandeld door : Team Netbeheer

E-mail : post@syncasso.nl

Mijn Dossier : Uw gegevens inzien, reageren of betalen kan het beste via mijndossier.syncasso.nl. Registreer met uw relatienummer xxxx en uw registratiecode xxxx.

Leeuwarden, 3 maart 2025

Beste heer, mevrouw xxx,

U heeft een rekening van Enexis Netbeheer B.V. niet betaald. Syncasso is gevraagd om ervoor te zorgen dat u alsnog betaalt. We snappen dat dit bericht vervelend kan zijn. We zoeken graag met u naar een oplossing.

De betalingsachterstand bestaat uit:

Hoofdsom (zie specificatie) € 168,67
Rente € 1,69

Incassokosten € 40,00

--------------------------

TOTAAL € 210,36

De betalingsachterstand is verhoogd met incassokosten en rente omdat de betaaltermijn is verstreken.
De wettelijke rente wordt berekend over € 168,67 over de periode vanaf 1 januari 2025.

Direct betalen
U kunt het beste het totaalbedrag van € 210,36 direct betalen. Gebruik de volgende betaalgegevens:

Rekeningnummer: NL48 RABO 0300 1039 99 van Syncasso

Omschrijving: xxxx

U kunt ook met iDEAL betalen via www.syncasso.nl/betalen. Betaal vóór 11 maart 2025.

Kunt u niet in één keer betalen?
Dan is het vaak mogelijk in termijnen te betalen. U betaalt dan elke maand een deel van de rekening terug. Wij denken graag met u mee. Ga naar www.syncasso.nl/regelen.

Heeft u vragen of bent u het niet eens met de betalingsachterstand?
Neem dan contact met ons op. Via www.syncasso.nl kunt u uw gegevens bekijken, betalen of een betalingsregeling aanvragen. Ook vindt u hier veelgestelde vragen en antwoorden daarop. Voor hulp, informatie en advies kunt u ook met een van onze specialisten whatsappen. Dit kan via +31 85 087 0447.

Met vriendelijke groet,

Handtekening Deurwaarder

Syncasso

Uw gegevens zijn in onze dossieradministratie vastgelegd. Meer informatie hierover leest u op www.syncasso.nl/privacy-cookies/

Factuurspecificatie

Schuldeiser: Enexis Netbeheer B.V., Magistratenlaan 116, 5223 MB ’S-HERTOGENBOSCH

Titel/Grondslag vordering: Overeenkomst

Factuurnummer Factuurdatum Vervaldatum Omschrijving Al betaald Bedrag

Xxxxx 18/12/2024 01/01/2025 Factuur af-/, aan- en/of heraansluiten 0,00 168,67
06-03-2025Ik heb gereageerd op de incasso.
Beste,

Op 3 maart 2025 heb ik van u een betaalverzoek ontvangen. Uit dit bericht maak ik op dat u een verzoek hebt gekregen om een factuur te innen, die betwist is en waarvan de klacht nog niet afgehandeld is.

Als u uw plicht tot zorgvuldig handelen had nagekomen, had u geweten dat de factuur betwist is, behalve als uw client niet het gehele dossier heeft overhandigd.

U had kunnen weten dat aan de betreffende factuur, die betwist is, geen overeenkomst aan ten grondslag ligt. Doordat u dit wel onder deze noemer probeert te innen, weet u dat u verwijtbaar handelt. U heeft kunnen weten dat de werkzaamheden die uw client heeft uitgevoerd, op eigen initiatief en op een eigen gepland moment zijn uitgevoerd. U en uw client weten dat de kosten voor werkzaamheden die uit initiatief van uw client uitgevoerd worden, voor rekening van uw client zijn en dan heb ik het niet over het veelvuldig overtreden van de wetgeving. Wederom, als u mijn dossier gehad zou hebben, had u dit geweten, daar ik uw client daar veelvuldig op gewezen heb.

Gezien het feit dat u niet inhoudelijk op de hoogte lijkt te zijn van mijn dossier, sommeer ik u om mij een volledige kopie van het dossier toe te sturen zoals u dat van Enexis heeft ontvangen. Ik ga er vanuit dat u mij dit per ommegaande, doch uiterlijk binnen twee werkdagen, kunt toesturen.

Pas nadat is gebleken dat u over het volledige dossier beschikt én daar inhoudelijk kennis van heeft genomen, zal ik moeite doen om u van een meer inhoudelijke reactie te voorzien, indien u na het lezen van het dossier niet zelf al heeft geconcludeerd dat Enexis tegen mij geen zaak heeft en ik derhalve aan u ook niets verschuldigd ben.

Met vriendelijke groet,
10-03-2025Syncasso heeft mijn bericht nog niet gelezen/verwerkt en daarmee stuurt ze nog een herinnering. Deze is wat aggressiever.
BESTE <<NAAM>>,

U heeft een betalingsachterstand met dossiernummer <<NUMMER>>. Dit
gaat over een betalingsachterstand bij Enexis Netbeheer B.V.. Wij
hebben u hierover eerder een betalingsherinnering gestuurd. U heeft
nog niet (alles) betaald of gereageerd.

U MOET € 210,56 BETALEN.

Betaal direct om verdere incassomaatregelen en mogelijk hogere kosten
te voorkomen. Met de button hieronder gaat dat het makkelijkst. Het
bedrag en de omschrijving hebben we al voor u ingevuld.

Direct betalen € 210,56 [1]

MAAKT U HET BEDRAG LIEVER ZELF OVER?

Gebruik dan de volgende gegevens:
Bankrekeningnummer: NL48RABO0300103999 van Syncasso. Vergeet niet uw
dossiernummer(s) <<NUMMER>> bij de omschrijving in te vullen.

HEEFT U HET (TERMIJN)BEDRAG AL BETAALD?

Dat is goed nieuws, dan kunt u doen alsof u deze e-mail niet heeft
gekregen.

Met vriendelijke groet,
10-03-2025Ik reageer op de nieuwe herinnering van Syncasso.
Beste,

Afgelopen donderdag 6 maart heb ik u een bericht verzonden.
Het is spijtig om te zien dat dit nog niet gelezen is en ik onderstaand bericht heb ontvangen.
Vriendelijk doch dringend verzoek ik u om mijn antwoord van 6 maart tot u te nemen en de juiste actie te ondernemen.

Met vriendelijke groet,
11-03-2025Ik bel met het incassobureau en leg het bericht nog eens aan hun aandacht. Ze geeft aan dat ze geen terugkoppeling per mail an geven, dus ik geef aan dat ik dan de samenvatting van het gesprek naar ze mail. Ze gaan het dossier verder oppakken met Enexis en sluiten voor nu het dossier. Ontvangstbevestiging van de mail heb ik via mijn mailprogramma al gekregen, deze is aangekomen.
Hallo team,

Zojuist met collega <<NAAM>> telefonisch gesproken.
Ze geeft aan dat jullie mijn bezwaar oppakken met jullie client.
Ze heeft aangegeven dat jullie dit incasso traject onhold hebben gezet.

graag zie ik een ontvangstbevestiging van deze mail tegemoet.

Groeten,
14-03-2025
Er is reactie gekomen van het incassobureau.
Beste heer, mevrouw,

Wij hebben uw bezwaar in goede orde ontvangen.

Wij hebben uw bezwaar doorgestuurd naar onze opdrachtgever en zijn in
afwachting van een terugkoppeling. Ondertussen staat uw dossier on hold.

Zodra wij een reactie hebben ontvangen zullen wij u hiervan op de hoogte
brengen.

Met vriendelijke groet,
<<MEDEWERKER>>
Syncasso.
24-03-2025
Er is reactie gekomen van het incassobureau op mijn bezwaar. Dat is besproken met Enexis en dit is het antwoord.
Beste heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw bezwaar hebben wij de volgende reactie van onze
cliënt ontvangen:
Zie bijlage voor de email van 26.09.24 Enexis naar <MIJN NAAM>>

deze e-mail reageer ik op uw vraag.
Email 2024-08-24 vanuit Enexis naar <<MIJN NAAM>>.
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw
energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd
dat
er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het
energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract
opzegbaar
is, is de ondertekende ATO dat niet.
Tarievencode In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas [1] staat dat de
netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de
aansluiting- en
transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de
tarievencode elektriciteit [2]. Daarnaast is het wettelijk
om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te
hebben.

Enexis geeft aan dat zij wel degelijk hebben geantwoord op uw eerdere
emails.
De vordering blijft gehandhaafd.

Wij verzoeken u het bedrag van €210,95 uiterlijk 28-03-2025 te betalen aan
Syncasso:
IBAN: NL 48 RABO 0300 1039 99
BIC/Swift: RABO NL 2U

Let op: vergeet niet uw dossiernummer te vermelden:<<NUMMER>>
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.
Met vriendelijke groet,
24-03-2025
Hierop heb ik gereageerd met het volgende
Beste <<MEDEWERKER>>
Heel benieuwd ben ik naar de vraag die u heeft gesteld aan uw client. De reactie die u heeft gehad bevat onjuistheden en is niet het volledige dossier.
Er is door mij op 30-09-2024 op gereageerd en daar is geen antwoord op gekomen. Bovendien zijn er na die datum meer vragen gesteld aan Enexis, zoals bijv op 15-01-2025. Ook hier is geen reactie op gekomen.

Vriendelijke doch dringend verzoek ik u om nogmaals contact op te nemen met uw client voor het volledige dossier. Daarbij verzoek ik u ook kennis te nemen van de algemene voorwaarden die bij de Aansluit- en transport overeenkomst (ATO) horen en focus hierbij specifiek op Art. 3.6 van deze voorwaarden. U dient zorgvuldig te handelen en kennis te nemen van het volledige dossier. Enkel het klakkeloos overnemen van die enkele mail met bijhorende stelling, dat een ATO niet opzegbaar zou zijn, getuigt niet van een zorgvuldig handelen. Graag dus de juiste actie en neem kennis van het volledige dossier.

Mijn klacht is niet afgehandeld. Ik ga niet over tot betaling. Ik betwist de factuur en buitengerechtelijke kosten.

Met vriendelijke groet,
<<NAAM>>
24-03-2025
Tegelijkertijd heb ik deze reactie naar Enexis verzonden, om aan te geven dat ze de onjuistheden/leugens en niet een volledig dossier overdragen aan hun incassant.
Beste <<MEDEWERKER>>

Onderstaand antwoord kreeg ik van Syncasso. U stuurt een mail van 26-09-2024 naar hun toe. Echter heeft u verzaakt om te antwoorden op mijn reactie op uw mail van 30-09-2024 en later nog van 15-01-2025. Bovendien zijn er nog vele andere vragen onbeantwoord gebleven.

Bovendien heeft u gesteld dat een ATO niet opzegbaar is. Dit is pertinent onwaar! Graag wil ik u nogmaals verwijzen naar uw eigen algemene voorwaarden en specifiek Art 3.6. Neem dit artikel zorgvuldig door. Daar u uw eigen algemene voorwaarden blijkbaar niet kan vinden, anders had u wel geweten wat in deze voorwaarden staat, heb ik die voor uw gemak even toegevoegd. https://www.enexis.nl/-/m...nteninternet_20196002.pdf

Ik verzoek u nogmaals om de vordering in te trekken en sluit mijn dossier.

Met vriendelijke groet,

Met vriendelijke groet,
<<NAAM>>
31-03-2025
Er is een reactie van Syncasso gekomen op mijn mail van 24 maart 2025.
Beste heer, mevrouw,

Wij hebben uw bericht ontvangen, hierin heeft een nieuw bezwaar.

Wij hebben uw bezwaar al eerder in behandeling gehad. Op 24-03-2025 hebben
wij u per e-mail het standpunt van onze cliënt doorgegeven.
Eerder is uw klacht ookal afgehandeld door Enexis.

De vordering blijft bestaan. Wij verzoeken u het bedrag van € 211,14
uiterlijk 04-04-2025 te betalen aan:
Syncasso:
IBAN: NL 48 RABO 0300 1039 99
BIC/Swift: RABO NL 2U

Let op: vergeet niet uw dossiernummer te vermelden bij de
betaling: <<NUMMER>>
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet,
<<MEDEWERKER>>
Syncasso.
<<NAAM>>
04-04-2025
Een reactie verzonden naar Syncasso, na goed overleg met jullie _/-\o_
Beste,

U stelt dat Enexis de klacht al eerder heeft afgehandeld, maar dit is onjuist. Enexis geeft geen antwoorden en reageert überhaupt niet meer. Hoe kan een klacht afgehandeld zijn als er nog vragen open staan.

Bovendien maak ik uit uw reactie op, dat u nog steeds niet mijn volledig dossier hebt ontvangen. U blijft hiermee onzorgvuldig handelen.
Zolang Enexis niet op mijn vragen reageert en het dossier sluit, blijft de klacht open staan.
Uw client is ook meermaals door mij verzocht om een inhoudelijke reactie te geven. Ook u bent meermaals verwezen naar mijn volledige dossier, waardoor u ook stelselmatig in gebreke blijft. Ik neem het u dan ook zeer kwalijk dat u niet in staat bent uw basistaken zorgvuldig uit te voeren. Ook ben ik niet gediend van uw valse dreigementen. Als u enige moeite had genomen om mijn volledige dossier te lezen en u op de hoogte had gesteld van de actuele wetgeving, had u ook kunnen weten dat de factuur betwist is en blijft.

Nu u wederom op de hoogte bent gesteld dat de vordering mijns inziens niet rechtmatig is, betwist wordt en zal blijven gelet op het ontbreken van een rechtmatige grondslag, verzoek ik u om zo spoedig mogelijk over te gaan tot rechtsgang.

Met vriendelijke groet,
<<NAAM>>

[mbr]Modlock weg[/]

[ Voor 188% gewijzigd door maomanna op 04-04-2025 10:05 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 15:20

bebopper

I'm an absolute beginner...

2 jaar na het opzeggen van mijn gascontract (23/02/2023) en het daarna volgen van de tweakers route met veel vrolijke communicatie met Enexis en Bosveld - zie dossier is bij mij vorige week de gasmeter verwijderd.

Na een eerste bezoek (vorig jaar) van een aannemer die de opdracht had gekregen van Enexis (jawel, ze kunnen het wel) waarbij ik heel erg duidelijk heb gemaakt dat indien ze de 6 maanden oude oprit zouden opbreken ze deze daarna weer identiek mooi terug zouden mogen leggen, is deze aannemer bij Enexis toestemming gaan vragen om de gasleiding te laten liggen.

Daarna is het een tijdje weer stil geweest tot anderhalve week terug ze me belden of ze vorige week de werken mochten komen uitvoeren. Ze hadden toestemming om de gasleiding te laten liggen. Dus afgekoppeled aan de straatzijde en binnen de gasmeter weg. De gasleiding ligt er nog onder de oprit.

Mijn eigen eindconclusie: het was alle gedoe zeker waard. Goed gevoel dat Enexis toch min of meer gedwongen is om zelf actie te ondernemen en de druk op (de aannemer en) Enexis om geen schade te willen veroorzaken heeft volgens mij zeker geholpen waardoor mijn oprit er gewoon netjes in is blijven liggen.

Nogmaals dank aan de starters van dit topic en ook alle adviseurs gedurende de laatste 2 jaar _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

bebopper schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:35:
[...]
De gasleiding ligt er nog onder de oprit.
Mooie doorvoer voor de glasvezel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
bebopper schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:35:
2 jaar na het opzeggen van mijn gascontract (23/02/2023) en het daarna volgen van de tweakers route met veel vrolijke communicatie met Enexis en Bosveld - zie dossier is bij mij vorige week de gasmeter verwijderd.

Na een eerste bezoek (vorig jaar) van een aannemer die de opdracht had gekregen van Enexis (jawel, ze kunnen het wel) waarbij ik heel erg duidelijk heb gemaakt dat indien ze de 6 maanden oude oprit zouden opbreken ze deze daarna weer identiek mooi terug zouden mogen leggen, is deze aannemer bij Enexis toestemming gaan vragen om de gasleiding te laten liggen.

Daarna is het een tijdje weer stil geweest tot anderhalve week terug ze me belden of ze vorige week de werken mochten komen uitvoeren. Ze hadden toestemming om de gasleiding te laten liggen. Dus afgekoppeled aan de straatzijde en binnen de gasmeter weg. De gasleiding ligt er nog onder de oprit.

Mijn eigen eindconclusie: het was alle gedoe zeker waard. Goed gevoel dat Enexis toch min of meer gedwongen is om zelf actie te ondernemen en de druk op (de aannemer en) Enexis om geen schade te willen veroorzaken heeft volgens mij zeker geholpen waardoor mijn oprit er gewoon netjes in is blijven liggen.

Nogmaals dank aan de starters van dit topic en ook alle adviseurs gedurende de laatste 2 jaar _/-\o_
Wow, heb jij even geluk dat je huis niet ontploft is! Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat je meteen een 'slotje' moet plaatsen, en dat de boel dan nog na een jaar hartstikke onveilig wordt. Ik hoop dat het niet alsnog ontploft, immers moet de gasleiding eigenlijk dus wel weggehaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:48
Inmiddels is bij mij een L/W warmtepomp geinstalleerd en heb ik de gaskraan dichtgedraaid :)
Ik heb nog een vast gascontract lopen voor komende 9 maanden.
Ik wil eigenlijk mijn gasaansluiting laten verwijderen maar hoe dan af te handelen het gas contract, moet ik dan het gebruik wat ik de overige 9 maanden niet gebruikt heb als nog betalen?
Of is dit het verkeerde topic voor deze vraag?:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

BaBoK schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:24:
Inmiddels is bij mij een L/W warmtepomp geinstalleerd en heb ik de gaskraan dichtgedraaid :)
Ik wil eigenlijk mijn gasaansluiting laten verwijderen maar hoe dan af te handelen het gas contract, moet ik dan het gebruik wat ik de overige 9 maanden niet gebruikt heb als nog betalen?
Je bent in principe gewoon contractplichtig en waarschijnlijk krijg je een opzegboete. Behalve bij Greenchoice iirc of behalve als je aan de voorwaarden voldoet om geen boete te krijgen. Je leverancier kan je hier alles over vertellen

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:48
EWK schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Je bent in principe gewoon contractplichtig en waarschijnlijk krijg je een opzegboete. Behalve bij Greenchoice iirc of behalve als je aan de voorwaarden voldoet om geen boete te krijgen. Je leverancier kan je hier alles over vertellen
thanks voor je reactie!
Ik zit bij Greenchoice, bedoel je dat ik daar geen opzegboete krijg?:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Compuchip87 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:24:
Wow, heb jij even geluk dat je huis niet ontploft is! Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat je meteen een 'slotje' moet plaatsen, en dat de boel dan nog na een jaar hartstikke onveilig wordt. Ik hoop dat het niet alsnog ontploft, immers moet de gasleiding eigenlijk dus wel weggehaald worden.
Hoe schat je 't in dan dat Enexis zo vaak ontploft richting gasverlaters?

Hier inmiddels vier jaar contractloos. Geen slotje, niets. Laatst wel m'n vrouw ontploft tegen mij. Zit daar dan toch verband tussen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

BaBoK schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:31:
[...]

thanks voor je reactie!
Ik zit bij Greenchoice, bedoel je dat ik daar geen opzegboete krijg?:)
Staat exact op hun website uitgelegd, kon je die niet vinden?
Hier ie de link in ieder geval voor je :)
https://www.greenchoice.n...zeggenvanwegegaslooswonen

[ Voor 15% gewijzigd door EWK op 04-03-2025 19:50 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BaBoK Mocht je zonnepanelen hebben, dan ook vragen om aan het eind van het lopende contractjaar alsnog correct te salderen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

BaBoK schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:24:
@BaBoK Het eenvoudigste is het gewoon aan je leverancier te vragen:
  1. Wat kost het als ik nu mijn gascontract stop.
  2. Loopt mijn E-contract dan nog door.
  3. Zo nee, hoe lossen jullie dat dan op met salderen (alleen vragen als je zonnepanelen hebt).
En dan kun je zelf uitrekenen wat goedkoper is: nog 9 maanden vastrecht blijven betalen of nu opzeggen.
Wat kan het leven toch simpel zijn. 8)

TIP: stel de vragen schriftelijk, zodat je zekerheid hebt en achteraf geen gezeur krijgt dat ze aan de telefoon wat anders vertelden. Dat kun je dan niet meer bewijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 04-03-2025 21:40 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
EWK schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Wat zeg jij nou? Contractplichtig? Werk je bij een netbeheerder?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maomanna schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:55:
[...]
Wat zeg jij nou? Contractplichtig? Werk je bij een netbeheerder?
Contractplichtig =? Verplicht je contract uit te dienen, te handelen volgens contract? Of anders boete?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Hippe Lip schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 00:07:
[...]

Contractplichtig =? Verplicht je contract uit te dienen, te handelen volgens contract? Of anders boete?
Exact wat ik bedoel idd. BaBok gaf immers aan nog 9 maanden een contract te hebben. Dat is de contractplicht die ik bedoelde

[ Voor 18% gewijzigd door EWK op 05-03-2025 02:12 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
EWK schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 02:02:
[...]

Exact wat ik bedoel idd. BaBok gaf immers aan nog 9 maanden een contract te hebben. Dat is de contractplicht die ik bedoelde
Check. Ik dacht even dat je antwoord hebt gekregen van een netbeheerder, dat je een energiecontract moet hebben bij een actieve gasaansluiting, vanuit een wet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maomanna schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Check. Ik dacht even dat je antwoord hebt gekregen van een netbeheerder, dat je een energiecontract moet hebben bij een actieve gasaansluiting, vanuit een wet.
Je loopt op de zaken vooruit. Dat antwoord gaat straks nog komen. :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• maomanna

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sjdjong
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-08 21:03
pentaw1nz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Ter volledigheid nog een reactie van Enexis toegevoegd die ik over het hoofd had gezien. De AV Dienstregeling 2013 (voorwaarden die je moet accepteren op MijnAansluiting) zijn generiek voor alle aanbieders en met die reden ook zeer lastig aan te passen volgens Enexis. Het is een collectief platform. Het is volgens Enexis onbekend is of de netbeheerders zich hier daadwerkelijk aan houden.
Kennelijk zit er dus verschil tussen de netbeheerders en diens voorwaarden, en hebben ze zich niet geconformeerd aan een 'one size fits all' AV.

Enexis heeft mij namelijk zwart op wit aangegeven dat zij er anders mee om gaan en Enexis eventuele schade volledig zal vergoeden/herstellen. Dat was het punt waardoor ik in de weerstand zat. Het label 'opdrachtgever' ben ik minder principieel in, zolang maar duidelijk is dat ik niets ga betalen en bij schade ook 100% vergoeding/herstel wil.
Dat is mij dus toegezegd.

Nogmaals de herhaling:

[...]

Mijn aanvraag voor verwijdering is overigens 'Wacht op schouw'
Voor alle gas-afsluiters in Enexis-gebied een hoopvol gegeven; ik heb gisteren een mail naar klachtenafdeling Enexis gestuurd met de vraag of ze het verhaal hierboven van @pentaw1nz voor mij schriftelijk per mail wilden bevestigen. In de mail aangegeven dat ik dus overweeg melding te maken via mijnaansluiting.nl van einde gasgebruik, en expliciet niet verwijderen aansluiting op aanvraag.Vandaag direct antwoord:
U heeft een klacht ingediend bij Enexis Netbeheer omdat u zich zorgen maakt over het vergoeden van mogelijke schade die zou kunnen ontstaan tijdens het verwijderen van de gasaansluiting op uw adres XXX.

Algemene voorwaarden
Ik kan mij heel goed voorstellen dat u zich zorgen maakt over het artikel 11.4 in de algemene voorwaarden Dienstverlening en Uitvoering Werkzaamheden 2013. Ik heb onderzoek gedaan of deze algemene voorwaarden van toepassing zijn bij de werkzaamheden voor het verwijderen van de gasaansluiting, aangezien deze aanvraag immers kosteloos is.

De algemene voorwaarden Dienstverlening en Uitvoering Werkzaamheden 2013 zijn niet van toepassing wanneer de melding einde gebruik is gedaan. Ik kan u dus geruststellen dat wanneer er schade wordt veroorzaakt, eventuele herstelkosten die toe te rekenen zijn aan het handelen van Enexis Netbeheer, door Enexis Netbeheer vergoed worden.
Oftewel; even een mailtje naar klachtenafdeling Enexis voordat je de melding op mijnaansluiting.nl indient en je hebt op papier dat zij alle schade (indien van toepassing) voor hun rekening nemen. Dank @pentaw1nz voor het melden hier van deze mogelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 16:57

bladebla

<Piéééép>

Wat een bedrijf... Onnavolgbaar hoe zij hun keuzes maken.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +10 Henk 'm!
bladebla schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:19:
Wat een bedrijf... Onnavolgbaar hoe zij hun keuzes maken.
Feitelijk erkennen ze hiermee dus dat (een deel van) hun Algemene Voorwaarden onredelijk bezwarende zijn. Maar toch zijn ze te beroerd om de voorwaarden aan te passen naar redelijkheid, danwel niet van toepassing te laten verklaren.

Wat een trieste clowns heb je dan op je juridische afdeling werken zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Ze erkennen dat de AV niet van toepassing zijn. Als ze niet van toepassing zijn kunnen ze ook niet onredelijk bezwarend zijn, toch?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
sjdjong schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:57:
[...]

Voor alle gas-afsluiters in Enexis-gebied een hoopvol gegeven; ik heb gisteren een mail naar klachtenafdeling Enexis gestuurd met de vraag of ze het verhaal hierboven van @pentaw1nz voor mij schriftelijk per mail wilden bevestigen. In de mail aangegeven dat ik dus overweeg melding te maken via mijnaansluiting.nl van einde gasgebruik, en expliciet niet verwijderen aansluiting op aanvraag.Vandaag direct antwoord:

[...]

Oftewel; even een mailtje naar klachtenafdeling Enexis voordat je de melding op mijnaansluiting.nl indient en je hebt op papier dat zij alle schade (indien van toepassing) voor hun rekening nemen. Dank @pentaw1nz voor het melden hier van deze mogelijkheid.
Zelf vind ik het zinnetje "Ik kan u dus geruststellen dat wanneer er schade wordt veroorzaakt, eventuele herstelkosten die toe te rekenen zijn aan het handelen van Enexis Netbeheer, door Enexis Netbeheer vergoed worden." toch wat vaag.
Waarschijnlijk sta je sterk(er) bij een eventuele rechtszaak over schade, maar bv de uitvoerder maakt eea kapot of wil bestrating niet netjes terugleggen. Valt dat dan wel onder het handelen van Enexis Netbeheer? Of zullen ze dan alsnog zeggen 'nee, sorry, maar dat valt dus niet onder onze aansprakelijkheid'.
Nogmaals, bij een rechtszaak zal het dan wellicht wel goed komen, maar ik zou met die mail nog niet direct een gat mee in de lucht springen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:36
Truus01 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Zelf vind ik het zinnetje "Ik kan u dus geruststellen dat wanneer er schade wordt veroorzaakt, eventuele herstelkosten die toe te rekenen zijn aan het handelen van Enexis Netbeheer, door Enexis Netbeheer vergoed worden." toch wat vaag.
Waarschijnlijk sta je sterk(er) bij een eventuele rechtszaak over schade, maar bv de uitvoerder maakt eea kapot of wil bestrating niet netjes terugleggen. Valt dat dan wel onder het handelen van Enexis Netbeheer? Of zullen ze dan alsnog zeggen 'nee, sorry, maar dat valt dus niet onder onze aansprakelijkheid'.
Nogmaals, bij een rechtszaak zal het dan wellicht wel goed komen, maar ik zou met die mail nog niet direct een gat mee in de lucht springen.
Het glas azijn is in ieder geval nog halfvol.

Ik ben stom verbaasd dat ze nu eindelijk op schrift dit standpunt in nemen. Dit is een grote stap, waar vele mensen in dit topic jaren voor gevochten hebben. Uiteindelijk zijn we er nog niet, als ze die gasleiding nu gewoon lekker overal laten liggen en het enkel aan de straat afsluiten en de meter weghalen, dan zouden we met z'n alle (incl netbeheerder) nog veel beter af zijn, maar voordat dat kwartje is gevallen zal het nog wel even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Oilman schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:53:
[...]
Het glas azijn is in ieder geval nog halfvol.

Ik ben stom verbaasd dat ze nu eindelijk op schrift dit standpunt in nemen. Dit is een grote stap, waar vele mensen in dit topic jaren voor gevochten hebben. Uiteindelijk zijn we er nog niet, als ze die gasleiding nu gewoon lekker overal laten liggen en het enkel aan de straat afsluiten en de meter weghalen, dan zouden we met z'n alle (incl netbeheerder) nog veel beter af zijn, maar voordat dat kwartje is gevallen zal het nog wel even duren.
Dat gaat ondertussen heel lang duren bij gebrek aan kwartjes.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Blihi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:10:
Ze erkennen dat de AV niet van toepassing zijn. Als ze niet van toepassing zijn kunnen ze ook niet onredelijk bezwarend zijn, toch?
Dat geven ze aan wanneer iemand meld dat de inhoud van die AV onredelijk bezwarend is.
Het is gewoon complete nonsense om in individuele gevallen te melden dat de voorwaarden niet van toepassing zijn terwijl je de "melding einde gebruik" niet kan doen zonder dat diezelfde voorwaarden van toepassing worden verklaard. Gewoon puinhoop dus van een incapable juridische afdeling.

Ik heb mijn melding einde gebruik daarom per mail gedaan zodat er geen voorwaarden van toepassing worden verklaard en dat Enexis vervolgens te dom is om die melding correct te verwerken is hun probleem.

En zelfs een "melding einde gebruik" is totaal overbodig, juridisch gezien. Het stoppen van gebruik in combinatie met opzeggen van de overeenkomst is bij alle andere overeenkomsten simpelweg genoeg en moet door de ondernemer als "melding einde gebruik" gezien worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:10:
Er mompelt iemand wat in een email, maar je wordt nog steeds geacht formeel met het tegengestelde akkoord te gaan. Dat is niet chique en, zoals verschillenden aangeven, ook niet zo maar doorslaggevend.

Sterker nog: ik heb voor de kantonrechter gestaan met een soortgelijke email en die rechter zei alleen maar 'u heeft toch echt getekend'. In hoger beroep werd daar genuanceerder naar gekeken, maar pff.. dan ben je een tijd en moeite verder! (N.B. Dit geschil ging NIET over de gasaansluiting. Heeft me wel voorzichtig gemaakt op dit vlak.)

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 19-03-2025 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:36
Ivow85 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:59:
En zelfs een "melding einde gebruik" is totaal overbodig, juridisch gezien. Het stoppen van gebruik in combinatie met opzeggen van de overeenkomst is bij alle andere overeenkomsten simpelweg genoeg en moet door de ondernemer als "melding einde gebruik" gezien worden.
Ja en nee, je moet hier wel het grotere plaatje in het oog houden. Wij willen graag van onze gasafsluiting af, omdat we die niet meer nodig hebben. Maar ik heb geen idee hoeveel mensen vanuit financiële nood besluiten een contract op te zeggen of meer gegeneraliseerd hoe vaak is er geen contract maar dient de gasaansluiting wel behouden en functioneel te blijven? Als de netbeheerder iedereen in deze gevallen behandeld als een gasverlater zijn de poppen aardig aan het dansen.

Maar goed bovenstaande is geen excuus om het afscheid nemen van gasaansluitingen eens fatsoenlijk te regelen. Dat begint bij minder panisch doen van een ongebruikte aansluiting.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 19:34
Nou, ik heb vandaag contact gezocht met mijn leverancier, Budget Thuis. Wat een drama.
"Nee meneer, u kunt uw gascontract écht niet opzeggen als u een actieve gasmeter heeft. Ik kan alleen uw verbruik op 0 zetten, maar dan blijft u betalen voor de netbeheerskosten".
Ik heb tot drie keer toe paragraaf 5.3a artikel 52b lid 7 voorgelezen maar ze hield stug vol. Uiteindelijk pissig geworden, en aangegeven dat ik dan gewoon helemaal wegga en helemaal geen klant meer wilt zijn van Budget Thuis als ze zo met hun klanten omgaan, en dat ik bij deze mijn volledige energiecontract op wil zeggen, en toen dimde ze wel een beetje. Ze moest even wat gaan bespreken en na 1 minuut wederom in de wacht kwam ze terug om te vertellen dat ze dit besproken had met een andere afdeling en dat ze mij bij deze informeert over de nadelen (de netbeheerder gaat contact opnemen omdat ik geen contract heb), en dat ze dan vanaf morgen mijn gascontract kunnen beëindigen.

Stap 1 in dit drama.

Ik wil eigenlijk de gasleiding niet laten verwijderen, want dan moet er vanalles open, wat niet naar mijn zin netjes teruggelegd gaat worden (en schade vergoedingen enzo gaat het dan niet om). Ze mogen de meter van mij weghalen, maar liefst laat ik de rest zitten....
Ik ga zien wat er gaat gebeuren. Ik zit in Enexis gebied.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

jevin20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:05:
[...]
en dat ze dan vanaf morgen mijn contract kunnen beëindigen.
Hele contract of alleen gas :? Of heeft ze dat niet nader gespecificeerd :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
Freee!! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:20:
[...]

Hele contract of alleen gas :? Of heeft ze dat niet nader gespecificeerd :?
Gascontract, haha. Sorry, dat was niet duidelijk inderdaad.
Heb de bevestiging ook inmiddels.

[ Voor 6% gewijzigd door jevin20 op 19-03-2025 17:27 ]

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jevin20 @Freee!! Een echte déja vu! Gisteren en vandaag EXACT hetzelfde verhaal met BE.
(Zonder vermelding van de paragrafen - snapt de eerste lijns vermoedelijk niet.)
Gisteren 25 minuten in de wacht gehouden zonder resultaat.
Ook vandaag nog een keer hetzelfde riedeltje dunnetjes overgedaan.
Ben later nog door een 2de lijns (sales?) gebeld en heb in eerste instantie een verkeerde bevestiging
van een opzegging voor gas&elektra ontvangen. Dit werd dan binnen een kwartier gecorrigeerd
met een opzegging voor alleen gas.
Je zou kunnen denken dat het helemaal nieuw is voor BudgetThuis.
Drama? Ik weet het niet. - Ze moeten iig hun administratieve processen grondig reviseren
en het draaiboek voor de 1ste lijn nieuw schrijven.

P.S.: Nog een aanvulling - de melding "einde gebruik gas" ligt al sinds 20 februari bij Liander
en gisteren ontving ik een bevestiging van het begin van de voorbereiding voor gratis verwijderen.
De voorlopige planning gaat uit van een uitvoering in week 9 2026.
Zouden ze het druk hebben?

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 19-03-2025 19:50 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
jevin20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:05:
Nou, ik heb vandaag contact gezocht met mijn leverancier, Budget Thuis. Wat een drama.
"Nee meneer, u kunt uw gascontract écht niet opzeggen als u een actieve gasmeter heeft. Ik kan alleen uw verbruik op 0 zetten, maar dan blijft u betalen voor de netbeheerskosten".
Ik heb tot drie keer toe paragraaf 5.3a artikel 52b lid 7 voorgelezen maar ze hield stug vol. Uiteindelijk pissig geworden, en aangegeven dat ik dan gewoon helemaal wegga en helemaal geen klant meer wilt zijn van Budget Thuis als ze zo met hun klanten omgaan, en dat ik bij deze mijn volledige energiecontract op wil zeggen, en toen dimde ze wel een beetje. Ze moest even wat gaan bespreken en na 1 minuut wederom in de wacht kwam ze terug om te vertellen dat ze dit besproken had met een andere afdeling en dat ze mij bij deze informeert over de nadelen (de netbeheerder gaat contact opnemen omdat ik geen contract heb), en dat ze dan vanaf morgen mijn gascontract kunnen beëindigen.

Stap 1 in dit drama.

Ik wil eigenlijk de gasleiding niet laten verwijderen, want dan moet er vanalles open, wat niet naar mijn zin netjes teruggelegd gaat worden (en schade vergoedingen enzo gaat het dan niet om). Ze mogen de meter van mij weghalen, maar liefst laat ik de rest zitten....
Ik ga zien wat er gaat gebeuren. Ik zit in Enexis gebied.
Welkom bij de club. Kijk maar in mijn dossier. Dat kan je toekomst worden 🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
dunklefaser schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:52:
@jevin20 @Freee!! Een echte déja vu! Gisteren en vandaag EXACT hetzelfde verhaal met BE.
(Zonder vermelding van de paragrafen - snapt de eerste lijns vermoedelijk niet.)
Gisteren 25 minuten in de wacht gehouden zonder resultaat.
Ook vandaag nog een keer hetzelfde riedeltje dunnetjes overgedaan.
Ben later nog door een 2de lijns (sales?) gebeld en heb in eerste instantie een verkeerde bevestiging
van een opzegging voor gas&elektra ontvangen. Dit werd dan binnen een kwartier gecorrigeerd
met een opzegging voor alleen gas.
Je zou kunnen denken dat het helemaal nieuw is voor BudgetThuis.
Drama? Ik weet het niet. - Ze moeten iig hun administratieve processen grondig reviseren
en het draaiboek voor de 1ste lijn nieuw schrijven.

P.S.: Nog een aanvulling - de melding "einde gebruik gas" ligt al sinds 20 februari bij Liander
en gisteren ontving ik een bevestiging van het begin van de voorbereiding voor gratis verwijderen.
De voorlopige planning gaat uit van een uitvoering in week 9 2026.
Zouden ze het druk hebben?
Goed, ik chargeer wellicht, maar ik vond het een erg vervelend gesprek in elk geval, met een zeer irritante ondertoon. Als ik het dan ook nog druk heb met werk, dan kan ik dat er niet bij hebben. Plus, als ik zo tegen mijn klanten zou doen, zou ik niet veel werk hebben.... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
maomanna schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:42:
[...]

Welkom bij de club. Kijk maar in mijn dossier. Dat kan je toekomst worden 🤪
Uh oh... Dat klinkt niet veelbelovend. Waar kan ik jouw 'dossier' vinden? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

jevin20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Via de zoekfunctie:
maomanna in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

Hoi!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
BudgetEnergie is altijd al een stomme ***-club geweest. Ik zou niet eens de moeite doen het telefonisch proberen uit te leggen. Gewoon een opzegging via de mail sturen, krijg je een auto-reply, klaar. En als er dan gezeur ontstaat heb je in ieder geval dingen zwart op wit.

Ik zou trouwens alsnog wel een klacht indienen. Weigeren een correcte opzegging in behandeling te nemen is gewoon illegaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maomanna
jevin20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Zie hieronder idd. Maar ook die van @Ecowoman is goed om te volgen.
Enexis is echt een heel hardleers bedrijf die niet bereidt is om haar processen te evalueren en blijft daarom leugens verspreiden, zoals @Ivow85 ook al vaker heeft gezegd. Iig blijven blaffen naar ze, en vooral niet betalen. Alles zwart op wit.

Ik heb nog wel een update, namelijk dat Syncasso met mijn bezwaar terug is gegaan naar Enexis. Mijn dossier staat on hold (whatever that may be).
Enexis zelf geeft radiostilte. Zie update van mijn dossier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jevin20
maomanna schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:07:
[...]

Enexis is echt een heel hardleers bedrijf die niet bereidt is om haar processen te evalueren en blijft daarom leugens verspreiden, zoals @Ivow85 ook al vaker heeft gezegd. Iig blijven blaffen naar ze, en vooral niet betalen. Alles zwart op wit.

Ik heb nog wel een update, namelijk dat Syncasso met mijn bezwaar terug is gegaan naar Enexis. Mijn dossier staat on hold (whatever that may be).
Mijn god. Als ik jouw verhaal lees dan kan ik m’n borst wel nat maken. Hoeveel uren zitten daar al wel niet in joh?
Is het geen optie om gewoon compleet alles te negeren? Ik ben niemand betaling verschuldigd als ik niks verbruik toch?
Sorry als dat een vraag is die al veelvuldig besproken is…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

jevin20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:15:
[...]
Mijn god. Als ik jouw verhaal lees dan kan ik m’n borst wel nat maken. Hoeveel uren zitten daar al wel niet in joh?
Is het geen optie om gewoon compleet alles te negeren? Ik ben niemand betaling verschuldigd als ik niks verbruik toch?
Je moet bewijsbaar tegengas blijven geven, anders heb je een dikke kans, dat je voor de rechter nat gaat. Bij herhaling van zetten volstaat op een gegeven moment wel:
Ik verwijs u naar mijn vorige bericht, waar u niet op ingegaan bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

Helaas, op elke brief/mail moet je reageren anders kan dit later tegen je werken. Het hoeft niet uitgebreid, een korte reactie is ook een reactie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
[...]

Je hebt altijd de optie om door hun hoepel te springen en gewoon de opdracht tot verwijdering te geven via mijnaansluiting.nl. Dat is dus, met dank aan dit topic en zijn voorgangers, gratis; je bent alleen wel opdrachtgever (zie de topic warning).

Ik bedoel, we moedigen iedereen aan to call them out on their bullshit, in goed Nederlands en steunen je daar graag bij, maar begrijpen ook dat niet iedereen daar zin en tijd voor heeft. Het is deels natuurlijk ook gewoon een principekwestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
maomanna schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:07:

Blijft ook apart hoe verschillend Enexis de boel aanpakt.
Daar waar jij 8-8-2024 je melding bij Greenchoice doet, 6-12-24 het slotje krijgt en dan 3-3-2025 Syncasso op je dak.
Waar ik 11-10-2023 de melding doe bij Greenchoice, 26-4-2024 het slotje en tot nu toe verder niks.*

Oh, spannend, ik heb bijna een jaar het slotje. Na een jaar ontploft de boel toch? Of hoe zat het ook alweer? 8)

* Overigens zat ik zat wel 'rond' de omslag naar MijnAansluiting, maar heb geweigerd dat op die manier te doen, ook omdat ik een account moest aanmaken, wat ik niet wilde. Ik heb dat oa aangegeven door te zeggen "Het lukt mij niet om een melding te doen via MijnAansluiting.nl, maar ik heb het u, Enexis, reeds meermaals gemeld." Toen (en nu) lukte het sowieso niet om een melding te doen, het zou altijd een aanvraag zijn geweest. Er stond (staat?) geen knopje 'melding'.
Pagina: 1 ... 18 ... 34 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)