• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:01
Hippe Lip schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:17:
[...]

En bij een meterwissel worden inderdaad beide meters (E en G) samen verwisseld. Het schijnt steeds een (tevoren gekoppeld?) paar te zijn. Toen ik ooit een gasmeterwissel aanvroeg kreeg ik ook te horen dat mijn E-meter dan ook gewisseld zou worden.
Dat werkt dan niet altijd zo, mijn gasmeter is een aantal jaren geleden gewisseld en gekoppeld aan de E meter die er al was

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:27
Ze waren hier weer aan het graven. Hier als in een andere straat op 500m afstand.

Ze waren de gasleiding aan het vervangen, maar dat deden ze niet op wijk maar kris-kras door Arnhem. Als ze bezig gaan krijgen de bewoners een brief met een aankondiging. Die heb ik niet gehad dus ik ben in ieder geval niet snel aan de beurt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Dit vind ik nog wel uitlegbaar, @Ojjorz. Ze moeten immers in dat komende half jaar wel vast kunnen stellen dat je inderdaad geen gas meer verbruikt.
En bij een meterwissel worden inderdaad beide meters (E en G) samen verwisseld. Het schijnt steeds een (tevoren gekoppeld?) paar te zijn. Toen ik ooit een gasmeterwissel aanvroeg kreeg ik ook te horen dat mijn E-meter dan ook gewisseld zou worden.
Mijn gasmeter is met opzet 'dom' gemaakt omdat die elke paar jaar een storing gaf omdat er geen gas gebruikt wordt. Dus als je geen gas gebruikt dan zou dat een prima oplossing zijn. Niet dat ik van netberheerders verwacht dat ze ook maar iets slims zouden doen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:19
Ojjorz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 06:43:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Bedankt!
Hoeft ook niet. Die koppeling is geen wet en niet nodig. Die koppeling kan vrij simpel 'verbroken' worden.
Dus ze hadden bij jou, zeker omdat je het wel netjes (volgens hun) via MA doet, gewoon de gasmeter kunnen verwijderen en geen nieuwe hoeven plaatsen.
Blijkt maar weer de inefficiëntie van de netbeheerder.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
asing schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:51:
Ze waren hier weer aan het graven. Hier als in een andere straat op 500m afstand.

Ze waren de gasleiding aan het vervangen, maar dat deden ze niet op wijk maar kris-kras door Arnhem. Als ze bezig gaan krijgen de bewoners een brief met een aankondiging. Die heb ik niet gehad dus ik ben in ieder geval niet snel aan de beurt.
De hoofdleidingen in de stoep of de dienstleidingen naar de woningen toe? Afhankelijk van wat voor soort hoofdleiding er ligt komen ze wel of niet bij jou in de straat.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:16

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Truus01 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:02:
[...]
Hoeft ook niet. Die koppeling is geen wet en niet nodig. Die koppeling kan vrij simpel 'verbroken' worden.
Dus ze hadden bij jou, zeker omdat je het wel netjes (volgens hun) via MA doet, gewoon de gasmeter kunnen verwijderen en geen nieuwe hoeven plaatsen.
Blijkt maar weer de inefficiëntie van de netbeheerder.
Lijkt me niet dat ze dat ooit doen, want dan heb je wel een aansluiting (buis, leiding) tot in de meterkast maar zonder meter?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• asing
Trichoglossus schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:18:
[...]

De hoofdleidingen in de stoep of de dienstleidingen naar de woningen toe? Afhankelijk van wat voor soort hoofdleiding er ligt komen ze wel of niet bij jou in de straat.
Het deel tussen de hoofdleiding en de meterkast wordt vervangen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:28
[...]

Dit vind ik nog wel uitlegbaar, @Ojjorz. Ze moeten immers in dat komende half jaar wel vast kunnen stellen dat je inderdaad geen gas meer verbruikt.
Gasmeters hebben allemaal ook een eigen display om af te lezen toch?
Voordat we slimme meters hadden konden ze ook af en toe langs komen ter controle. In geval van gasverlaters zou die controle bij verwijdering kunnen plaatsvinden.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat netbeheerders niet de garantie hebben dat gasverlaters definiet het gas verlaten en voorbereid willen zijn op eventueel een hervatting van gaslevering.

Meter vervangen puur om te vervangen vind ik persoonlijk een beetje zonde.
KoffieMok schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:32:
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat netbeheerders niet de garantie hebben dat gasverlaters definiet het gas verlaten en voorbereid willen zijn op eventueel een hervatting van gaslevering.
Als ze bij mij komen dat kunnen ze zien dat er niets verbonden is met de gasmeter. Weinig kans op hervatting van de gaslevering.

Maar het is eigendom van de netbeheerder. Als die graag een ongebruikte gasmeter willen installeren dan is er weinig aan te doen.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:55:
[...]

Als ze bij mij komen dat kunnen ze zien dat er niets verbonden is met de gasmeter. Weinig kans op hervatting van de gaslevering.

Maar het is eigendom van de netbeheerder. Als die graag een ongebruikte gasmeter willen installeren dan is er weinig aan te doen.
Ik begrijp zo wel waarom er geen geld is voor versterking van het stroomnet.

• Truus01
En dan zodra ze de meter dan toch komen weghalen ongebruikt vernietigen...
Truus01 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:30:
En ja hoor, ik heb een nieuwe stroommeter.
En dus vervangen we ook gelijk de oude gasmeter. 'Maar die heb ik niet nodig.'
Moet, verdienen we/ze aan...
[Afbeelding]
Ik kan hem alleen niet druktesten, mevrouw.
(Lekker veilig dus. Maar ach, de slotjes hangen ook al meer dan 2 jaar, dus ik woon toch al bij een tijdbom (volgens Enexis).)
(Dossier...)

En zodra die dan uiteindelijk toch verwijderd wordt, wordt die vernietigd.
Hoezo kapitaalvernietiging en efficiëncy?!
asing schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:46:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het bij mij wel eens zonder brief of gedreig gaat verlopen. Een tijdje geleden spotte ik in de wijk al een kleine graafmachine, afzethekken voor op straat en er lag een stuk gele buis wat duidelijk van een rol kwam.

Vandaag fietste ik door de wijk en ze waren bezig met het weer dichtgooien van een sleuf en het weer inleggen van de bestrating. Een eindje verder stond een bestelbus waar allemaal van die delen in lagen die ik in de meterkast heb. Het lijkt erop dat ze de 45 jaar oude aansluitingen aan het vervangen zijn. Ik heb nog niets vernomen van Liander. Mochten ze alle aansluitingen in de wijk gaan vervangen dan hoeven ze de mijne alleen te verwijderen.
Ik denk dat je erbij moet gaan staan, en ze alles weg laten halen, en dan verbieden nieuw op jouw terrein te plaatsen. Dat dus doen op het moment dat ze nieuw willen beginnen te plaatsen.

(was ook voor @Truus01 geweest. )

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• wbek
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:34
Kleine update van mijn dossier: wbek in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels". Vooralsnog blijft Stedin brieven sturen, maar dat stoort me inmiddels niet meer. Moet ik nog reageren hierop?

Naast mijn oorspronkelijk zakelijke bericht met enkel het dossier, wil ik nog even iedereen in dit topic heel erg bedanken voor alle hulp, voorbeeldbrieven, etc. _/-\o_
Mede hierdoor kan ik de intimiderende communicatie van Stedin goed naast me neerleggen (en heb ik hier stiekem ook wel lol in)

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34
onetime schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:21:
[...]

Ik denk dat je erbij moet gaan staan, en ze alles weg laten halen, en dan verbieden nieuw op jouw terrein te plaatsen. Dat dus doen op het moment dat ze nieuw willen beginnen te plaatsen.

(was ook voor @Truus01 geweest. )
Heb je daar het recht toe om het te weigeren? Zolang er iets van gas hangt wat tot de installatie hoort bijvoorbeeld de buis dan hebben zij toch het recht om hun installatie te wijzigen en daar hoort dan ook een meter plaatsen bij. Misschien trek ik het nu iets te zwart wit door maar geen idee hoe het wettelijk zit.

• Truus01
wbek schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:53:
Kleine update van mijn dossier: wbek in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels". Vooralsnog blijft Stedin brieven sturen, maar dat stoort me inmiddels niet meer. Moet ik nog reageren hierop?
Omdat ze geen kosten benoemen, is het misschien niet erg om niet te reageren, maar eigenlijk is het advies om altijd te reageren. Desnoods gewoon (ook, net als wat zij doen) een kopie van je vorige reactie.

• Truus01
RagEnigma schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:34:
[...]

Heb je daar het recht toe om het te weigeren? Zolang er iets van gas hangt wat tot de installatie hoort bijvoorbeeld de buis dan hebben zij toch het recht om hun installatie te wijzigen en daar hoort dan ook een meter plaatsen bij. Misschien trek ik het nu iets te zwart wit door maar geen idee hoe het wettelijk zit.
Dat vraag ik me inderdaad ook af. Die meter lijkt me onderdeel van hun systeem, dus als ze niet het hele systeem weghalen en alleen willen vervangen, mag jij niet weigeren, denk ik.
En ze kunnen het misschien ook nog op veiligheid gooien, je hebt dan een actieve leiding in je huis, zonder 'veilige stop'. Pas als ze die vanuit de straat afsluiten (en weghalen) is dat niet meer.
Én het zou misschien zelfs zo zijn, dat als ze afdoppen, als je echt slecht ter wil zou zijn, dat je dat wel kunt openen en dan wel gas afnemen, zonder dat er een meter tussen zit om dat te meten.

Ik denk dus dat je ze inderdaad niet kunt weigeren om een nieuwe te plaatsen.

• Trichoglossus
asing schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:26:
[...]

Het deel tussen de hoofdleiding en de meterkast wordt vervangen.
Er zit voor mij weinig lijn en logica in het vervangen van hoofd- en dienstleidingen. Het zijn allemaal aanbestedingen, en verschillende aannemers die dat oppakken. De dienstleidingen bij jou kunnen al een keer gesaneerd zijn, of zijn nog niet rijp voor sanering. Ze kunnen een hele straat doen, of een deel van de straat. Als er na onderzoek meerdere lekkages naar voren komen, wordt de sanering eerder opgepakt. Iets met veiligheid en ontploffingsgevaar.

• asing
Trichoglossus schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:50:
[...]

Er zit voor mij weinig lijn en logica in het vervangen van hoofd- en dienstleidingen. Het zijn allemaal aanbestedingen, en verschillende aannemers die dat oppakken. De dienstleidingen bij jou kunnen al een keer gesaneerd zijn, of zijn nog niet rijp voor sanering. Ze kunnen een hele straat doen, of een deel van de straat. Als er na onderzoek meerdere lekkages naar voren komen, wordt de sanering eerder opgepakt. Iets met veiligheid en ontploffingsgevaar.
Voor zover ik kan beoordelen is het vervangen zeer plaatselijk. Wat er nu voor mijn deur ligt is niet gesaneerd na 2010. Daarvoor weet ik het niet.

• asing
...

[ Voor 97% gewijzigd door asing op 01-10-2026 23:12 ]

• Trichoglossus
asing schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 23:10:
[...]

Voor zover ik kan beoordelen is het vervangen zeer plaatselijk. Wat er nu voor mijn deur ligt is niet gesaneerd na 2010. Daarvoor weet ik het niet.
Je kan wellicht via je kruipruimte wel zien wat er binnenkomt aan leiding. Staal, al dan niet bekleed, of een gele peko buis.
Dienstleidingen liggen tientallen (40+ is geen uitzondering) jaren voordat ze gesaneerd worden. Zolang er bij onderzoek geen tig lekken naar voren komen is er weinig noodzaak tot vervanging.
Hippe Lip schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:14:
[...]Tja, @asing, dat kun jij nu wel vinden, maar die aansluiting is helemaal niet van jou. Daar heb jij dus nix over te zeggen!

Wat je wel zou kunnen doen is de netbeheerder (schriftelijk!) benaderen en voorstellen om bij deze actie meteen de oude buis te verwijderen en er geen nieuwe voor in de plaats te brengen, met een verwijzing naar je situatie dat je geen gas meer gaat verbruiken.

De kans dat dit goed gaat is wellicht klein, maar niet geschoten is altijd mis!
Ik zie niet in waarom je ze niet kunt verbieden om na het weghalen en hun rommel opruimen, toch nog nieuwe troep op jouw terrein te deponeren.
En bij meter wissel / verwijdering ze geen verzegelde dop zouden kunnen plaatsen.
Zeker als er geen binnen leiding meer is.
En verbieden te graven, omdat ze hem er gewoon uit kunnen trekken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

@Truus01 Een dop lijkt mij toch echt een veiliger stop dan een meter...

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 23:43:
Ik zie niet in waarom je ze niet kunt verbieden om na het weghalen en hun rommel opruimen, toch nog nieuwe troep op jouw terrein te deponeren.
De handeling die ze uitvoeren heet niet zozeer ‘weghalen’ als wel ‘onderhoud’. En ik denk niet dat je onderhoud kunt/mag weigeren.
En bij meter wissel / verwijdering ze geen verzegelde dop zouden kunnen plaatsen.
Zeker als er geen binnen leiding meer is.
Aan het eind van de aansluiting zit gewoon een meter zodat ze vast kunnen stellen hoeveel er door die leiding is gegaan. Dat is een standaardconfiguratie en je wilt liefst geen (in elk geval zo min mogelijk) uitzonderingen hebben op de standaard.
En verbieden te graven, omdat ze hem er gewoon uit kunnen trekken.
Er zal weer een nieuwe in moeten omdat het onderhoud is. Ze gaan echt niet opeens iets anders doen omdat jij het een ander naampje geeft.
En bovendien: jij bent de opdrachtgever niet.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 23:45:
@Truus01 Een dop lijkt mij toch echt een veiliger stop dan een meter...
Maar oncontroleerbaar. Ik weet ook niet wat de regeltjes zeggen over misbruik. Als iemand de dop eraf haalt, dan is dat wat anders dan ‘de aansluiting vóór de meter loshalen’. Het komt wel op hetzelfde neer, maar wat staat er omschreven bij de ‘misdrijven’?

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)