Zo lees ik dat, maar wellicht ben ik te goed gelovig. Er volgt nog een intake in ieder geval en een inspectie (dat stond op mijnaansluiting.nl tijdens het doen van de melding).
:strip_exif()/f/image/aaEWNdYQC8eQAfxDPdAA9IWB.png?f=user_large)
Zo lees ik dat, maar wellicht ben ik te goed gelovig. Er volgt nog een intake in ieder geval en een inspectie (dat stond op mijnaansluiting.nl tijdens het doen van de melding).
Klopt, contract is van 2021. Ik stap niet over, maar wil het bij hen opzeggen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat de netbeheerderskosten automatisch komen te vervallen. Dus Innova rekent vaste lasten voor het feit dat ze op papier gas leveren. Als dat een paar euro p/m is kan ik beter even bellen misschien.svenk91 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:33:
[...]
Die 50 euro, is dat een opzegvergoeding onder de oude regels (oftewel, is je huidige contract ingegaan vóór 1 juni 2023?)? Die is namelijk enkel voor als je overstapt naar een andere leverancier. Als je je gas aansluiting laat verwijderen zou je deze niet moeten krijgen. Zodra je een datum hebt van Liander dat je gasaansluiting wordt verwijderd zou ik dit gewoon met Innova communiceren. Zonder aansluiting vervalt het contract gewoon (juridisch is dat iets anders dan opzeggen).
Er stroomt geen gas, er is geen meter, er is geen winst meer te halen voor ze. Enkel die paar euro vaste lasten die je betaald, maar die dekken vaak net de administratieve overhead en zijn ze net zo graag kwijt. De netbeheerkosten, wat het grootste deel is van je vaste lasten, vervallen sowieso gezien er geen aansluiting meer is.
Ook hier staat dus weer letterlijk dat Liander zegt dat ze kosten in rekening mogen brengen (wat ze helemaal niet mogen) en dat je een betaalverplichting aangaat op moment dat je dat vinkje aankruist. En dat het een door jou gegeven opdracht is, dat jij degene bent die een aanvraag indient en dus - nogmaals - een opdracht geeft die zij wel of niet kunnen aannemen. Dat maakt wederom duidelijk waarom de Tweakers-route de enige manier is waarop je als gasverlater het risico op kosten bij onverhoopte schade kunt voorkomen.STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:28:
[...]
[Afbeelding]
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
Enexis gesproken, Engie had inderdaad een beeindiging van leveringsovereenkomst doorgegeven wat deze brief triggerde. Dit is nu aangepast, waardoor mijn melding via mijnsluiting.nl weer leidend is geworden.maomanna schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:11:
[...]
Ik zou verwijzen naar je melding via mijnaansluiting.nl en het betreffende ticket nummer meegeven.
Waarom zouden ze dat niet mogen als jij opdrachtgever bent?Ecowoman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Ook hier staat dus weer letterlijk dat Liander zegt dat ze kosten in rekening mogen brengen (wat ze helemaal niet mogen)
Dit is idd het punt waar het om draait. De site mijnaansluiting.nl wordt aangeprezen om je melding te doen, echter dat lijkt daar onmogelijk. Ze draaien het zodanig dat je uiteindelijk, voor velen zonder dat ze het in de gaten hebben, opdrachtgever wordt.en dat je een betaalverplichting aangaat op moment dat je dat vinkje aankruist. En dat het een door jou gegeven opdracht is, dat jij degene bent die een aanvraag indient en dus - nogmaals - een opdracht geeft die zij wel of niet kunnen aannemen.
Ja dat dus.Dat maakt wederom duidelijk waarom de Tweakers-route de enige manier is waarop je als gasverlater het risico op kosten bij onverhoopte schade kunt voorkomen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Zolang je een gas contract heb betaal je de vaste leverancierskosten en netbeheerkosten. Na beëindiging contract en automatisch de ATO ben je van de kosten af.STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:30:
[...]
Klopt, contract is van 2021. Ik stap niet over, maar wil het bij hen opzeggen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat de netbeheerderskosten automatisch komen te vervallen. Dus Innova rekent vaste lasten voor het feit dat ze op papier gas leveren. Als dat een paar euro p/m is kan ik beter even bellen misschien.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Bedankt voor de info. Opdracht intrekken gaat zeker niet? Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor spannends ze allemaal gaan doen dan. Dachtdat ze alleen dat gevaarte uit de meterkast zouden halen, maar lijkt wel alsof ze de hele straat moeten openbreken oid.Ecowoman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Ook hier staat dus weer letterlijk dat Liander zegt dat ze kosten in rekening mogen brengen (wat ze helemaal niet mogen) en dat je een betaalverplichting aangaat op moment dat je dat vinkje aankruist. En dat het een door jou gegeven opdracht is, dat jij degene bent die een aanvraag indient en dus - nogmaals - een opdracht geeft die zij wel of niet kunnen aannemen. Dat maakt wederom duidelijk waarom de Tweakers-route de enige manier is waarop je als gasverlater het risico op kosten bij onverhoopte schade kunt voorkomen.
@STIMPPYYY Hoezo zou intrekken niet kunnen? Ik dacht dat je alles dat je online aangaat tegenwoordig een bedenktijd heeft. Hoe lang geleden is het dat je online je opdracht gaf?STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:55:
[...]
Bedankt voor de info. Opdracht intrekken gaat zeker niet? Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor spannends ze allemaal gaan doen dan. Dachtdat ze alleen dat gevaarte uit de meterkast zouden halen, maar lijkt wel alsof ze de hele straat moeten openbreken oid.
<John O`Mill>
Tjonge jonge, wat een amateurs daar bij Enexis dat ze dit soort zaken niet op orde hebben. Dien even een klacht in bij de ACM vanwege de dreigbrief die door Enexis volledig onterecht is verstuurd.Pizr schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:50:
[...]
Enexis gesproken, Engie had inderdaad een beeindiging van leveringsovereenkomst doorgegeven wat deze brief triggerde. Dit is nu aangepast, waardoor mijn melding via mijnsluiting.nl weer leidend is geworden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het fysieke proces is hetzelfde hoor, of je nou opdrachtgever bent of niet. Meestal is het niet zo spannend, ze graven liever op de stoep of straat dan jouw oprit, als het enigszins kan. Het enige verschil is of je aansprakelijk bent voor het opruimen van de rotzooi mochten ze toch op je oprit komen graven.STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:55:
[...]
Bedankt voor de info. Opdracht intrekken gaat zeker niet? Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor spannends ze allemaal gaan doen dan. Dachtdat ze alleen dat gevaarte uit de meterkast zouden halen, maar lijkt wel alsof ze de hele straat moeten openbreken oid.
@Pizr Wat hebben ze nu aangepast? De beëindiging van je leveringsovereenkomst? Er zou namelijk niets aangepast moeten worden, ze zouden enkel hun excuses moeten aanbieden en zeggen dat je de brief als niet verzonden kunt beschouwen. Nu klinkt het alsof ze je opzegging hebben teruggedraaid.Pizr schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:50:
[...]
Enexis gesproken, Engie had inderdaad een beeindiging van leveringsovereenkomst doorgegeven wat deze brief triggerde. Dit is nu aangepast, waardoor mijn melding via mijnsluiting.nl weer leidend is geworden.
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
@STIMPPYYY 'Rotzooi' als in 'schade aan zaken en/of personen'.Compuchip87 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:06:
[...]
Het enige verschil is of je aansprakelijk bent voor het opruimen van de rotzooi mochten ze toch op je oprit komen graven.
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Ja en dan? Als daar een glasvezelkabel op staat, wil je dan dat ze er niet graven? Of voorkomt de wetenschap dat die glaskabel er ligt dat ze er per ongeluk toch doorheen steken?STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:27:
Enige waar ik problemen zie is dat ze andere leidingen beschadigen of bijvoorbeeld glasvezel. Maar neem aan dat ze iets van een klikmelding doen toch.
<John O`Mill>
Goed punt, maar inderdaad. Dan weten ze dat en lijkt het mij logisch dat ze opletten met graafwerkzaamheden.Hippe Lip schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:24:
[...]
Ja en dan? Als daar een glasvezelkabel op staat, wil je dan dat ze er niet graven? Of voorkomt de wetenschap dat die glaskabel er ligt dat ze er per ongeluk toch doorheen steken?
En ook: die kaart die je bij een klikmelding krijgt is niet meer dan een ruwe indicatie. De kabels liggen niet zelden nét ergens anders…
Dat zou je verwachten. Maar door de mijn aansluiting.nl route kunnen ze de herstelkosten van die glasvezelkabel op jou als opdrachtgever verhalen. Daar heb je immers voor getekend.STIMPPYYY schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:07:
[...]
Goed punt, maar inderdaad. Dan weten ze dat en lijkt het mij logisch dat ze opletten met graafwerkzaamheden.
Voor de rest iedereen bedankt voor de antwoorden!
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Behalve natuurlijk die 50% van het offertebedrag die ze zelf vergoeden :-Pmaomanna schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:24:
[...]
Dat zou je verwachten. Maar door de mijn aansluiting.nl route kunnen ze de herstelkosten van die glasvezelkabel op jou als opdrachtgever verhalen. Daar heb je immers voor getekend.
#1 | 8-11-2023 | Per email opgezegd bij EnergyZero |
#2 | 9-11-2023 | Reactie terug van EnergyZero dat ik de meter zou moeten verwijderen |
#3 | 9-11-2023 | Terug gemaild dat ze het gascontract gewoon moeten stoppen |
#4 | 9-11-2023 | Bevestiging gehad dat contract per 9-12-2023 wordt omgebouwd naar stroomcontract |
#5 | 9-11-2023 | Bevestiging gevraagd of het energiecontract onder dezelfde voorwaarden gaat als ik nu heb |
#6 | 9-11-2023 | Bevestiging gekregen dat het energiecontract onder dezelfde voorwaarden en tarieven wordt voortgezet |
#7 | 11-12-2023 | Contract is nog niet verandert. Geen mail gehad, niets online te zien. Mail gestuurd. |
#8 | 13-12-2023 | Wegens uitblijven van reactie gebeld met EnergyZero: 'komt goed, nog even geduld' |
#9 | 29-12-2023 | Weer gevraagd hoe het staat met contract ombouwen: 'wordt aan gewerkt'. Inmiddels staat in de app dat mijn contract beëindigd is. |
#10 | 23-1-2024 | 2,5 maand na opzegging eindelijk nieuw / aangepast contract: verkeerde tarieven... |
#11 | 25-1-2024 | EnergyZero heeft verklaard en laten zien dat de tarieven wel gelijk zijn / goed staan. Dat stukje is nu afgesloten. |
#12 | 4-6-2024 | Liander is wakker geworden en heeft een brief gestuurd dat er geen gascontract aanwezig is. Knoop doorgehakt en aanvraag ingediend waarbij aangeven wordt dat het verwijderen kosteloos is. |
#13 | 30-11-2024 | Bericht ontvangen van Liander dat de werkzaamheden ingepland zijn en dat een aannemer contact gaat opnemen. |
#14 | 19-12-2024 | Aannemer belt op afspraak te plannen: 21-1-2025 is het zover. |
#15 | 21-1-2025 | De grote dag: gasmeter + gasleiding eruit! |
#1 | 8-11-2023 | Per email het gascontract per direct opgezegd bij EnergyZero.
|
#2 | 9-11-2023 | Volgende dag reactie terug van EnergyZero:
|
#3 | 9-11-2023 | Reactie terug gegeven dat enkel de gaskraan dicht zit en ik het gasaansluiting-verhaal zelf regel; graag gascontract stopzetten.
|
#4 | 9-11-2023 | Moet zeggen, ze reageren snel. Ze gaan het in werking zetten. Echter omdat ik een 3-jarig vast contract heb, moeten ze kennelijk dat contract stopzetten, en een nieuw stroomcontract opstarten.
|
#5 | 9-11-2023 | Dubbelcheck of dat nieuwe contract onder dezelfde voorwaarden (tarieven) zal zijn als ik nu heb (want die zijn erg gunstig voor mij).
|
#6 | 9-11-2023 | Bevestiging gekregen het goed komt:
|
#7 | 11-12-2023 | Fast forward naar 11 december. Het valt mij op dat ik geen mail heb gehad van EnergyZero mbt nieuwe stroomcontract. Ook in de online omgeving is er niets verandert. Dus in de pen:
|
#8 | 13-12-2023 | Zo snel als ze in het begin reageerde, blijft het nu stil. Dus maar even met ze bellen. Medewerker gaf aan dat er intern discussie is hoe ze dit administratief moeten aanpassen. Ze schijnen geen vaste contracten meer aan te bieden, enkel dynamische contracten en ik moet weer op een vast contract onder de dezelfde voorwaarden en tarieven als ik nu heb. Er wordt aan gewerkt maar ik moet nog even geduld hebben. Wel is medegedeeld dat ik per 9-12-2023 niets meer voor gas / gasaansluiting betaal, alleen administratief is dat dus nog niet zichtbaar (online / app). Er is een bericht / herinnering in het systeem gezet dat ik heb gebeld mbt de status. Hopelijk zsm bericht. |
#9 | 29-12-2023 | Nog steeds is mijn contract niet omgezet naar alleen stroom. In de app heb ik nu wel de melding dat mijn contract beëindigd is. EnergyZero zegt dat ze er nog steeds mee bezig zijn.
|
#10 | 23-1-2024 | 2,5 maand na opzegging van het gascontract eindelijk bericht van EnergyZero dat mijn contract is omgebouwd naar een energiecontract. In de bijlage van de mail ook het nieuwe contract. Helaas met verkeerde (hogere) tarieven, terwijl bevestigd is dat alle tarieven en voorwaarden gelijk zouden blijven. Dus maar direct in de pen geklommen en gevraagd hoe dit kan en of ze dit z.s.m. en met terugwerkende kracht willen corrigeren. |
#11 | 25-1-2024 | EnergyZero heeft gereageerd op de aanname van mij m.b.t. verkeerde tarieven. Echter staat dit wat ongelukkig vermeld. Ze hebben mij laten zien en overtuigd dat het nu wel goed staat en gelijk is het vorige contract. Het stukje aanpassing energiecontract is nu opgelost. Gas is er (administratief) nu van af. Liander heeft nog niets van zicht laten horen. |
#12 | 4-6-2024 | Liander is wakker geworden en ik heb een brief gekregen dat er geen energieleverancier voor gas bekend is. Ik moet voor 14-6-2024 een keuze maken. Het zou kosteloos zijn als ik over ga tot verwijdering van de gasaansluiting als het in hun planning past. Dat is voor mij prima, alleen ga ik dat stukje 'kosteloos' nog even verder uitzoeken, of dat ook echt zo is als ik opdracht geef. EDIT: Bestudering van de aanvraag verteld dat het €0,- kost indien Liander bepaald wanneer het in hun plannen past. Knoop doorgehakt en aanvraag ingediend. In de bevestigingsmail staat nogmaals (vetgedrukt) dat er géén kosten aan verbonden zijn. Nu is het afwachten wanneer ze het komen verwijderen. Liander zegt dat het streven binnen één jaar na de aanvraag is. |
#13 | 30-11-2024 | Brief (per mail) van Liander ontvangen. In de brief staat dat de aannemer binnen 2 weken contact met mij zal opnemen om een afspraak in te plannen voor het verwijderen van de gasmeter en gasleiding. Tevens staat nogmaals in deze brief dat er geen kosten aan verbonden zijn. |
#14 | 19-12-2024 | Nog net voor de kerst belt de aannemer op om namens Liander een afspraak te maken voor het verwijderen van de gasmeter en de gasleiding. De datum wordt 21-1-2025 om 08.00, en ze plannen er 4 uur voor in. |
#15 | 21-1-2025 | De grote dag is daar! Rond 08:15 arriveren 2 werklui in een busje met aanhanger + graafmachientje op locatie. Ze doen rustig aan, heb ze 2 bakken koffie gegeven, maar om 10.00 was alles al klaar en vertrokken ze weer. Complete verslag van de verwijdering lees je hier: Pazo in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels" |
[ Voor 100% gewijzigd door Pazo op 30-01-2025 22:05 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik heb nog wel een vraag, gisteren kreeg ik een bericht van GC dat de tussentijdse eind nota was opgesteld. Ik die eindnota bekeken en nu hebben ze voor stroom en Gas de huidige stand opgenomen en verrekend met de voorschotten tot nu toe. Ik had verwacht dat men dat enkel voor het GAS zou doen omdat dit voor mij nu nadelig is t.b.v. salderen, ik heb veel stroom verbruikt en ik verwacht deze stroom pas aankomende maanden terug te kunnen leveren. Echter heeft GC dus nu ook de eindnota opgemaakt voor stroom.WeaZuL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Zou zo maar eens kunnen, goed punt. Ga ik dan alsnog doen, enkel voor het GAScontract.
edit: vijf minuten na een whatsapp chat met support van GC is mijn gascontract beeindigd zonder issues, had ik eerder moeten doen
[ Voor 6% gewijzigd door WeaZuL op 31-01-2025 11:17 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Ik heb een tussentijdse nota gehad, een eind nota en een correctienota.WeaZuL schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:11:
[...]
Ik heb nog wel een vraag, gisteren kreeg ik een bericht van GC dat de tussentijdse eind nota was opgesteld. Ik die eindnota bekeken en nu hebben ze voor stroom en Gas de huidige stand opgenomen en verrekend met de voorschotten tot nu toe. Ik had verwacht dat men dat enkel voor het GAS zou doen omdat dit voor mij nu nadelig is t.b.v. salderen, ik heb veel stroom verbruikt en ik verwacht deze stroom pas aankomende maanden terug te kunnen leveren. Echter heeft GC dus nu ook de eindnota opgemaakt voor stroom.
Is dit gebruikelijk? Ik had verwacht dat men enkel de eindnota zou opstellen voor Gas en dat de eindnota voor stroom pas aan het einde van het contract werd opgesteld waardoor mijn eindverbruik van stroom door het salderen veel minder zou zijn dan nu dus is op genomen (en reeds verrekend) in mijn tussentijdse eindnota.
[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 31-01-2025 11:18 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Thnx voor reply, dat is goed nieuws! Ik moest ~ 100eur bijbetalen, omdat het contact pas in de loop van derde kwartaal van vorig jaar is in gegaan en we sindsdien weinig zon hebben gezien.ArthurMorgan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Ik heb een tussentijdse nota gehad, een eind nota en een correctienota.
Uiteindelijk klopte alles wel. Let er wel op dat als je bij de tussentijdse geld terug krijgt dat je dat even reserveert voor na de correctienota.
Ik heb daar wel naar gevraagd bij het opzeggen van gas, en toen is er een notitie van gemaakt.
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Opzeggen per moment dat je geen gas meer nodig hebt en dan stoppen ook de kosten. Aanvraag voor verwijdering staat hier los van, al beweren de energieleveranciers vaak anders.aschja schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:03:
Ik check het toch even.
Ik heb een aanmelding gedaan via mijnaansluiting.nl voor het verwijderen van het gas. Niet belde het bedrijf mij die dit gaat doen en deze kunnen nog geen definitieve datum geven. Maar wel een +- week 36 indicatie. In week 10 heb ik geen gas meer nodig.
Betekent dit dan ook dat ik bij FrankEnergie kan doorgeven dat ik per week 10 geen gas meer nodig heb? En hiervoor ook niet meer betaal? Of heb ik een definitieve datum verwijdering nodig?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Intrekken kan wel. Heb ik ook gedaan in het najaar van 2023. Ik heb daarna een stom telefoontje gehad van Liander over waarom ik het introk en dat ik met deurwaarders te maken zou krijgen (zie hier) en daarna niets meer gehoord.STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:55:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door marana op 01-02-2025 11:51 ]
Opzeggen gascontract is voldoende, ATO gaan dan vanzelf en verwijdering aanvragen is optioneel.M2M schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:05:
Ik heb van Engie een verlengingsvoorstel gehad met 14 dagen bedenktijd. Daar stond enkel nog de gaslevering op aangezien de stroomlevering al door een andere leverancier overgenomen is. Ik heb ze gebeld dat ik niet akkoord ga met het voorstel en geen contract met Engie meer wens, maar de telefoon is inmiddels neergegooid door Engie. Zo te horen was ik verplicht een afspraak voor verzegeling of verwijdering te hebben... Dat is toch niet correct?
[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 03-02-2025 18:44 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 03-02-2025 20:39 ]
<John O`Mill>
Maar, als je sterk staat aan de telefoon, is het wel waardevol, want zo een gesprek mag je opnemen en dat mag je ook gebruiken als je zelf deelnemer bent aan het gesprek (wat dus het geval is).Hippe Lip schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:38:
@M2M En vooral: niet meer telefoneren. Als ze je bellen verzoek je ze vriendelijk om het te mailen of per brief te sturen omdat je het allemaal niet meer kunt overzien; zodat je tijd hebt om het rustig na te lezen (en dan heb je bewijs wat ze zeggen en kun je terugmailen).
Ze zijn aan de telefoon getraind om je toezeggingen of uitspraken te laten doen die je helemaal niet wilt doen. Niet doen dus, niet op hun zaken ingaan, je niet laten intimideren en desnoods meteen ophangen. Maar we zijn te fatsoenlijk opgevoed om dat zomaar te doen…
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Toch kan ik het niet aanraden. Ten eerste is het al lastig als je gebeld wordt. Dan kun je niet ‘even’ het gesprek opnemen. En als je zelf belt: wie heeft er apparatuur om een telefoongesprek op te nemen? Een gemiddelde burger heeft dat meestal niet.Tanuki schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:46:
[...]
Maar, als je sterk staat aan de telefoon, is het wel waardevol, want zo een gesprek mag je opnemen en dat mag je ook gebruiken als je zelf deelnemer bent aan het gesprek (wat dus het geval is).
<John O`Mill>
Ik ben het nog steeds met je eens: schriftelijk is beter.Hippe Lip schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:57:
[...]
Toch kan ik het niet aanraden. Ten eerste is het al lastig als je gebeld wordt. Dan kun je niet ‘even’ het gesprek opnemen. En als je zelf belt: wie heeft er apparatuur om een telefoongesprek op te nemen? Een gemiddelde burger heeft dat meestal niet.
Dan het punt van het gebruik van de opname. Een ontvangen brief of mail kun je bij een geschil gewoon in je dossier opnemen; bij een opname kan dat niet als de wederpartij geen toestemming heeft gegeven.
Kortom: houd het eenvoudig en doe het schriftelijk. Dan zul je je ook minder snel verspreken, dan kun je rustig over je antwoord nadenken en het eventueel hier aan ons voorleggen.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
[ Voor 48% gewijzigd door Jerra op 04-02-2025 08:51 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Inderdaad, want dan kom je in het hoekje privacy terecht.Blihi schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:58:
Je mag dat gesprek niet openbaar maken, maar mocht het ervan komen, kun je natuurlijk wel melden dat je de opname hebt en dat die beschikbaar is om samen met betrokkenen terug te luisteren.
Maar als je gesprekspartner daar bezwaar tegen maakt, heb je vervolgens nix aan die opname. Dan kun je wel een transcript van dat gesprek maken, maar dat heeft niet dezelfde bewijslast als een mail of brief, omdat je dat transcript zelf hebt geschreven.Blihi schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:58:
Je mag dat gesprek niet openbaar maken, maar mocht het ervan komen, kun je natuurlijk wel melden dat je de opname hebt en dat die beschikbaar is om samen met betrokkenen terug te luisteren.
<John O`Mill>
Dat maakt je dossier er niet duidelijker op. Het heerlijke van een volledig schriftelijk dossier is dat het zo overzichtelijk is.marana schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:11:
Je kunt ook gewoon melden dat je het gesprek opneemt. Als ze daar bezwaar tegen hebben, dan ga je over tot schriftelijke communicatie.
<John O`Mill>
Dat transcript erkennen ze eigenlijk toch wel als correct door niet naar de opname te willen luisteren.Hippe Lip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:04:
[...] Maar als je gesprekspartner daar bezwaar tegen maakt, heb je vervolgens nix aan die opname. Dan kun je wel een transcript van dat gesprek maken, maar dat heeft niet dezelfde bewijslast als een mail of brief, omdat je dat transcript zelf hebt geschreven.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
See you in court…onetime schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:56:
[...]
Dat transcript erkennen ze eigenlijk toch wel als correct door niet naar de opname te willen luisteren.
<John O`Mill>
Ter volledigheid nog een reactie van Enexis toegevoegd die ik over het hoofd had gezien. De AV Dienstregeling 2013 (voorwaarden die je moet accepteren op MijnAansluiting) zijn generiek voor alle aanbieders en met die reden ook zeer lastig aan te passen volgens Enexis. Het is een collectief platform. Het is volgens Enexis onbekend is of de netbeheerders zich hier daadwerkelijk aan houden.pentaw1nz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:14:
Dossier pentaw1nz
Netbeheerder: Enexis
Leverancier: united consumers
Gas opgezegd op: 11-10-2024
Einddatum overeenkomst: 30-11-2024
Tijdlijn
#1 11-10-2024 Gascontract + ATO opgezegd leverancier United Consumers. #2 11-10-2024 Leverancier vraagt om kopie aanvraag MijnAansluiting #3 31-07-2024 Reactie op [jump=anchor3]#3[jump] naar UC: Ik ben niet verplicht om een melding te maken op MijnAansluiting. Zeg mijn ATO op. #4 16-10-2024 Reactie UC op #3: We hebben je contract en ATO opgezegd. #5 16-10-2024 Zelf proactief Enexis gemaild. Ik heb geen contract, geen ATO, ik zal meewerken bij verwijdering maar geef zelf geen opdracht. #6 23-10-2024 Reactie Enexis op #5: Aanvraag indienen via MijnAansluiting anders gaan we straks kosten in rekening brengen. En je kunt je ATO helemaal niet opzeggen. #7 23-10-2024 Reactie pentaw1nz op #6: Ik ben nergens toe verplicht. Laten we dit normaal en proactief oplossen, of we gaan maandenlang heen en weer schrijven waarbij Enexis aan kortste eind trekt. En de ATO is al opgezegd. #8 24-10-2024 Reactie Enexis op #7: Wij komen alleen als u melding maakt bij MijnAansluiting, anders worden er kosten in rekening gebracht #9 12-12-2024 Brief Enexis: Sluit een contract of we we moeten afsluitingsproces opstarten. #10 12-12-2024 Reactie pentaw1nz op #9: Ik ben nergens toe verplicht. Ik gebruik geen gas meer, en heb dit 2 maanden geleden al netjes gemeld + Voorbeeldbrief 1a #11 18-12-2024 Reactie Enexis op mijn melding via enexis.nl/statusenergie. Sluit een contract of vraag verwijdering aan. #12 18-12-2024 Reactie pentaw1nz op deze mail van Enexis en doorgestuurd naar klachtenafdeling. #13 19-12-2024 Reactie Enexis: We gaan niet meer reageren en nemen je toekomstige berichten ter kennisgeving aan + wat onwaarheden en verkeerde geïnterpreteerde bepalingen. #14 19-12-2024 Toch een reactie van mij, hoewel ze me zeggen te negeren. Neemt Enexis 100% verantwoordelijkheid bij eventuele schade? Dat is namelijk mijn grootste struikelblok. #15 20-12-2024 Enexis reageert wel, omdat ik een opening bied voor de MijnAansluiting route. Plots lijkt mijn grootste bezwaar (punt 11.4 in de MijnAansluiting voorwaarden) te worden weggenomen? #16 20-12-2024 Melding einde gebruik bij MijnAansluiting. Hierbij wel een voorwaarde gesteld o.b.v. laatste toezegging Enexis. #17 20-12-2024 Reactie Enexis over AV Dienstverlening en waarom de voorwaarden op MijnAansluiting iets anders zeggen dan Enexis daadwerkelijk hanteert. Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#5 16-10-2024
Zelf proactief Enexis gemaild
[...]
#6 23-10-24
Reactie Enexis
[...]
#7 23-10-2024
Reactie op Enexis
[...]
#8 24-10-2024
Enexis wil niet meer verder praten, bevestigt nogmaals de onjuiste misleidende informatie en blijft hierbij.
[...]
#9 12-12-2024
Eerste brief Enexis. Sluit een contract af of we moeten afsluitingsproces in gang zetten!
[Afbeelding] [Afbeelding]
#10 12-12-2024
Reacie op Enexis
[...]
#11 18-12-2024
Reacie Enexis op mijn bericht via enexis.nl/statusenergie
[...]
#12 18-12-2024
Reacie op Enexis
[...]
#13 19-12-2024
Reacie Enexis
[...]
#14 19-12-2024
Reacie Enexis
[...]
#15 20-12-2024
Reacie Enexis. Enexis houdt zich niet aan de voorwaarden van MijnAansluiting, ze nemen 100% aansprakelijkheid op zich?
[...]
#16 20-12-2024
Melding einde gebruik gedaan via MijnAansluiting. Daarbij onderstaand bericht als extra bijlage toegevoegd en hier tevens nog eens extra naar verwezen in het opmerkingenveld.
[...]
#17 20-12-2024
Reacie Enexis waarin ze verwijzen naar AV Dienstverlening 2013 op MijnAansluiting waarvan ze hebben toegezegd dat deze niet van kracht is bij verwijdering. Dit heb ik zwart op wit in de mail (zie eerdere berichten in dossier).
Ze leggen ook uit waarom MijnAansluiting afwijkt.
[...]
En NOGMAALS!
[...]
Mijn aanvraag voor verwijdering is overigens 'Wacht op schouw'Algemene Voorwaarden Dienstverlening
Bij deze bevestig ik aan u dat de Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden 2013 niet van kracht zijn als u een 'melding einde gebruik' aanvraagt. Mocht er schade worden verricht door Enexis haar toedoen, dan zullen wij ons niet aan de 50% regeling houden en de schade vergoeden/herstellen.
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 04-02-2025 15:59 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het lijkt me sterk dat dat een probleem zal zijn in een civiele procedure. De rechter zal niet onder de indruk zijn van een weigering om een opname te beluisten terwijl wel de inhoud betwist wordt.Hippe Lip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:04:
Maar als je gesprekspartner daar bezwaar tegen maakt, heb je vervolgens nix aan die opname. Dan kun je wel een transcript van dat gesprek maken, maar dat heeft niet dezelfde bewijslast als een mail of brief, omdat je dat transcript zelf hebt geschreven.
Een rechtmatig gemaakte opname kan in een juridische procedure gewoon probleemloos in zijn geheel aan de rechter worden voorgelegd. Of de tegenpartij het daar nu wel of niet mee eens is.Hippe Lip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:04:
[...]
Maar als je gesprekspartner daar bezwaar tegen maakt, heb je vervolgens nix aan die opname. Dan kun je wel een transcript van dat gesprek maken, maar dat heeft niet dezelfde bewijslast als een mail of brief, omdat je dat transcript zelf hebt geschreven.
[ Voor 18% gewijzigd door Ivow85 op 05-02-2025 21:32 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik kreeg vandaag bericht dat ik 15 januari een reactie van ze heb gehad, waarin zou staan dat mijn bezwaar ongegrond zou zijn. Ik begin bijna aan mijzelf te twijfelen of ik het wel goed heb gedaan, maar met vertrouwen durf ik mijzelf in de spiegel te kijken.maomanna schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:40:
op 14 januari heb ik mail gehad van debiteuren dat mijn incassoprocedure is gestopt en wacht op afhandeling van de klachtenafdeling. Op 29 januari een laatste betaalmogelijkheidsmail gekregen, hier had ik een mail reactie op gegeven met een verwijzing naar de mail van 14 januari en dat ik de herinnering zie als foutief verzonden. Vandaag kreeg ik nog een brief met laatste betaalmogelijkheid, dus nog een mail verzonden en verwezen naar de vorige mail en dat ik deze ook zie als foutief verzonden en in afwachting ben van de klachtenafdeling. Ben benieuwd.
Als ze het daadwerkelijk verzonden zouden hebben op 15 januari, dan zou je op moment dat ze je vandaag mailden ook verwachten dat ze in diezelfde mail van vandaag hun eerdere mail van 15 januari quoten/kopiëren, iets in de trant van: "Zie de mail hieronder." .maomanna schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:24:
[...]
Ik kreeg vandaag bericht dat ik 15 januari een reactie van ze heb gehad, waarin zou staan dat mijn bezwaar ongegrond zou zijn. Ik begin bijna aan mijzelf te twijfelen of ik het wel goed heb gedaan, maar met vertrouwen durf ik mijzelf in de spiegel te kijken.
Doordat ik die mail niet ontvangen heb, heb ik ze verzocht mij die mail toe te sturen. Zo iets hebben ze eerder al geflikt, namelijk de werkvoorbereider zou mij een mail hebben verzonden, heb er een paar ontvangen, maar niet op de genoemde datum. Doordat ik de eerdere mails wel heb gekregen, betekent dat de techniek werkt en dat zij dus niks verstuurd hebben. Het is ook aan hen om te bewijzen dat ik die heb gekregen, toch?
Iig het incasso traject loopt weer. Betwisting blijft staan.
Zou je zeggen.Ecowoman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:40:
[...]
Als ze het daadwerkelijk verzonden zouden hebben op 15 januari, dan zou je op moment dat ze je vandaag mailden ook verwachten dat ze in diezelfde mail van vandaag hun eerdere mail van 15 januari quoten/kopiëren, iets in de trant van: "Zie de mail hieronder." .
Links of rechtsom blijven ze dus die onjuistheden vermelden en bij dat standpunt.Hartelijk dank voor uw e-mail. Ik informeer u hierover.
Ik had uw factuur ook op klacht gezet, echter is de klacht ongegrond.
U bent hierover ook al enkele malen over ingelicht door de afdeling klachten. Zo ook op 15 januari is u duidelijk door de collega van de afdeling klachten, per e-mail uitgelegd waarom de factuur terecht is opgemaakt.
Ik moet u dan ook mededelen dat de factuur gehandhaafd blijft.
Meer informatie
Hebt u vragen? Neem dan contact op met het Incassoteam. U kunt ons bereiken op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 088 857 70 00. Ons e‑mailadres is debiteuren.netwerk@enexis.nl.
Met vriendelijke groet,
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
En dan niet alleen vragen of ze de tekst nog een keer kunnen sturen, maar specifiek vragen naar het doorsturen van het originele bericht van 15 januari én de andere berichten waarin de uitleg zou moeten staan.RichieB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:56:
@maomanna Ze graven hier natuurlijk echt hun eigen graf. Weigeren in te gaan op je argumenten en verwijzen naar (meerdere!) communicatiemomenten die aantoonbaar nooit hebben plaatsgevonden. Inderdaad betwisten dat je ooit een uitleg van ze hebt gehad en vragen of ze de e-mail van 15 januari nogmaals kunnen sturen omdat je die ook niet hebt ontvangen
Update over mijn ervaringen: tot nu toe eigenlijk dikke prima.Merijn. schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:49:
Aanvraag via MijnAansluiting in Enexis gebied
Let op: Die 'geen kosten' betreffen het verwijderen zelf. Dat gaat niet over de herstelkosten indien er schade optreedt.Merijn. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:30:
[...]
Update over mijn ervaringen: tot nu toe eigenlijk dikke prima.
[list]
• Eerste (telefonische) contact met Enexis was paar dagen na het indienen via MijnAansluiting: dat de aanvraag was ontvangen en doorgezet zou worden naar aannemer/ uitvoerder voor verdere planning. Gecheckt hoe dat zit met opdrachtgeverschap en kosten en daar werd netjes verwezen naar de berekening op MijnAansluiting: geen kosten.
Ja, Enexis huurt BAM in ja. Voor de aanvraag/opdracht die jij Enexis gegeven hebt en met de voorwaarden waar jij via Mijnaansluiting.nl mee akkoord bent gegaan, waarin staat dat max. 50% van het offertebedrag (lees: €0) wordt vergoed bij schade.Merijn. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:30:
[...]
Ook hier expliciet gevraagd naar opdrachtgeverschap en kosten: dat wordt allemaal met Enexis geregeld, voor BAM is Enexis opdrachtgever.
[ Voor 16% gewijzigd door Ecowoman op 07-02-2025 13:13 ]
@RichieB Let je wel op wat je precies gaat beweren? Hoe wil je aantonen dat ze iets niet verstuurd hebben? Dat gaat niet echt. Je kunt wel zeggen (en ws ook niet aantonen, bewijzen) dat jij nix ontvangen hebt, maar dat is wat anders.RichieB schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:56:
@maomanna Ze graven hier natuurlijk echt hun eigen graf. Weigeren in te gaan op je argumenten en verwijzen naar (meerdere!) communicatiemomenten die aantoonbaar nooit hebben plaatsgevonden. Inderdaad betwisten dat je ooit een uitleg van ze hebt gehad en vragen of ze de e-mail van 15 januari nogmaals kunnen sturen omdat je die ook niet hebt ontvangen
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 07-02-2025 13:30 ]
<John O`Mill>
Nu je het zegt.. Er was een schriftelijke bevestiging toegezegd door Enexis, maar net de (spam)mailbox even doorgespit en daar zit ie niet in.Ecowoman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:38:
Heb je trouwens van wat er in een van beide gesprekken gezegd is iets op papier gekregen?
Ik heb dit soort dingen ook met Enexis. Vragen of ze het origineel doorsturen. Schriftelijk daartoe verzoeken.Merijn. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Nu je het zegt.. Er was een schriftelijke bevestiging toegezegd door Enexis, maar net de (spam)mailbox even doorgespit en daar zit ie niet in.
[ Voor 34% gewijzigd door gebruiker001 op 12-02-2025 17:22 ]
Lijkt tot nu toe prima te gaan. Reactie ANWB energie:gebruiker001 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:20:
Dit is het juiste bericht naar de energieleverancier toch?
Ik wil mijn leveringscontract voor gas opzeggen per xxxx. Tevens machtig ik jullie om de ATO namens mij op te zeggen.
@gebruiker001 Klinkt prima. Maar als ik ook even lees wat er niet staat, dan valt me op dat ze het hebben over de einddatum van je contract, en niet over de einddatum van je gascontract.gebruiker001 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:27:
[...]
Lijkt tot nu toe prima te gaan. Reactie ANWB energie:
Ik heb de eindatum van uw contract op xxxx gezet. De ATO word daarmee ook opgezegd. U ontvangt uiterlijk 6 weken erna de eindrekening.
Ik wens u nog een fijne dag.
<John O`Mill>
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Bij het verwijderen van de gasmeter word er niets nieuws geplaatst. kabeltje word ook verwijderd. aan de stroom meter gebeurd helemaal niets.rogervdh schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:55:
Wellicht beetje off topic: mijn gasmeter is via een kabeltje verbonden met de slimme (elektra)meter. Betreft een DSMR 2.2 meter (met GPRS communicatie). Bij nieuwere slimme meters gaat die communicatie tussen gas en elektrameter draadloos (bluetooth o.i.d.). December jl. heb ik melding einde gebruik van de gasaansluiting gedaan. Nu is het wachten op Enexis / de aannemer totdat ze de gasmeter komen weghalen. Iemand een idee of ze dat kabeltje van de gasmeter loskoppelen in de elektrameter of dat ze die elektrameter (DSMR 2.2 met GPRS module, zal dus binnen enkele jaren vervangen moeten worden) ook direct vervangen door een nieuw DSMR 5.x exemplaar? Iemand wellicht ervaring met die situatie? Als ze er tóch zijn, hoop ik natuurlijk direct 'n DSMR 5.x meter te krijgen (zou me wel heel goed uitkomen, omdat die meetgegevens elke seconde doorgegeven worden) en lijkt me eigenlijk ook wel zo efficiënt.
@rogervdh ”Als ‘ze’ er toch zijn …”. ‘Ze’ zijn mensen die aan het gasnetwerk kunnen en mogen werken. Die mogen niet aan de elektra komen. Dat is een andere discipline.rogervdh schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:55:
[…] Als ze er tóch zijn, hoop ik natuurlijk direct 'n DSMR 5.x meter te krijgen (zou me wel heel goed uitkomen, omdat die meetgegevens elke seconde doorgegeven worden) en lijkt me eigenlijk ook wel zo efficiënt.
<John O`Mill>
Ja ja, da’s andersom. Een gasmeter vervangen door een E-monteur lijkt me idd niet zo heel lastig, maar ik weet niet of jij in je meterkast aan de elektra zou willen laten sleutelen door iemand die eigenlijk gasmonteur is?Jerra schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:07:
Ik heb het twee keer meegemaakt dat de leverende monteur van de slimme elektrische meter ook de gasmeter verving, het kan dus toch!
Niet gezegd dat er dan enige garantie op is dat het dan gebeurd maar zo gek is de gedachte "als ze er toch zijn.." dus niet.
<John O`Mill>
Bedankt voor meedenken, maar ik heb elektra elders.Hippe Lip schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:40:
[...]
@gebruiker001 Klinkt prima. Maar als ik ook even lees wat er niet staat, dan valt me op dat ze het hebben over de einddatum van je contract, en niet over de einddatum van je gascontract.
Handig om dat toch even bevestigd te krijgen?
Ook geen enkel probleem bij onze energie leverancier (United Consumers). Na melding is het contract zo ongeveer per direct beëindigd en eind van deze maand wordt het teveel betaalde bedrag uitbetaald.Merijn. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:30:
[...]
Update over mijn ervaringen: tot nu toe eigenlijk dikke prima.
Met de juiste papieren kan dat gewoon.Hippe Lip schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:27:
[...]
Ja ja, da’s andersom. Een gasmeter vervangen door een E-monteur lijkt me idd niet zo heel lastig, maar ik weet niet of jij in je meterkast aan de elektra zou willen laten sleutelen door iemand die eigenlijk gasmonteur is?
https://www.ponsioen.biz/...wisselaar-elektra-en-gas/Opleiding Meterwisselaar Elektra en Gas
Naast onze BEI en VIAG cursussen bieden wij tevens de profielopleiding “Meterwisselaar Elektra en Gas” aan. Deze opleiding is erkend door Netbeheer Nederland en betreft een meerdaags traject waarbij de deelnemer wordt opgeleid om conform de BEI en VIAG elektra- en gasmeters te wisselen.
Altijd zelf opzeggen. Je nieuwe leverancier voor electra zegt alleen de electra bij Eneco op, dus gas moet je zelf opzeggen. Via Mijn aansluiting kan je geen energie contract opzeggen, je kan daar wel melding einde gebruik doen voor verwijdering, maar dit is optioneel.qua111 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:07:
Hi allen! Ik heb op dit moment een vast contract voor stroom & gas bij Eneco, wat per 01-03-2025 afloopt.
Na verbouwing afgelopen jaar volledig op L/W warmtepomp en airco's, dus kan nu zonder gas verder. Wat is nu handig?
Ik ben van plan een over te stappen naar een andere leverancier voor Stroom. Is het dan wijs om alsnog mijn leveringscontract voor gas op te zeggen bij Eneco, of via Mijn Aansluiting gewoon opzeggen bij Stedin (of betaal je dan zelf ervoor)..?
@Trichoglossus Tja, zo drijf je steeds verder van het oorspronkelijke punt af. Dat ging (bij @rogervdh) om het verwijderen van de gasaansluiting. De kans dat er in die ploeg iemand zit die opgeleid is als meterwisselaar lijkt me uitgesloten: veel te duur voor sloopwerk.Trichoglossus schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:40:
[...]
Met de juiste papieren kan dat gewoon.
[...]
https://www.ponsioen.biz/...wisselaar-elektra-en-gas/
<John O`Mill>
Ziet ANWB het als één contract of als aparte contracten voor Gas en Elektra?schermer schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:15:
Ik heb ook ben het gas af. Ik heb een dynamisch contact bij de anwb, dus heb ze gemaild of het contact kan worden aangepast. Maar nog geen reactie gehad.
Iemand anders dit ook zo gedaan of moet ik gewoon een nieuw contract afsluiten? Want ik kan dan denk ik niet de gebruikte energy salderen.
Je hele contract bij Eneco opzeggen en een nieuw contract afsluiten voor elektra bij een ander.qua111 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:07:
Hi allen! Ik heb op dit moment een vast contract voor stroom & gas bij Eneco, wat per 01-03-2025 afloopt.
Na verbouwing afgelopen jaar volledig op L/W warmtepomp en airco's, dus kan nu zonder gas verder. Wat is nu handig?
Ik ben van plan een over te stappen naar een andere leverancier voor Stroom. Is het dan wijs om alsnog mijn leveringscontract voor gas op te zeggen bij Eneco, of via Mijn Aansluiting gewoon opzeggen bij Stedin (of betaal je dan zelf ervoor)..?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ja maar dan wordt mijn gasaansluiting toch niet opgezegd; dit voor mij precies waar de onduidelijkheid zit.ron321 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:31:
[...]
Je hele contract bij Eneco opzeggen en een nieuw contract afsluiten voor elektra bij een ander.
Dat is precies het onderwerp van dit topic. Je kan gratis opdracht tot verwijdering geven via mijnaansluiting.nl met alle bijbehorende risico's, of dat niet doen met alle bijbehorende risico's. Net waar je je beter bij voelt.qua111 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:26:
[...]
Ja maar dan wordt mijn gasaansluiting toch niet opgezegd; dit voor mij precies waar de onduidelijkheid zit.
Is het genoeg om alles bij Eneco op te zeggen, of moet ik daarnaast ook nog mijn aansluiting / ATO actief op (laten) zeggen
Het is 1 contact en die dynamische contacten lopen allemaal een maand. Ik zal maandag eens bellen.onetime schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:29:
[...]
Ziet ANWB het als één contract of als aparte contracten voor Gas en Elektra?
Apart?: Gas dan gewoon opzeggen met inachtname van de opzegtermijn.
Ëën contract? Dan dringend vragen om een reactie, omdat je geen gas meer gebruikt.
Hoelang loopt je contract nog? Als je erom vraagt wil bijvoorbeeld GreenChoice achteraf de saldering alsnog verrekenen. Je schijnt er wel om te moeten vragen.
Net even kort met de ANWB gebeld, ze gaan nu het contract aanpassen naar alleen elektra. Energiestanden blijven behouden (voor salderen).schermer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:15:
[...]
Het is 1 contact en die dynamische contacten lopen allemaal een maand. Ik zal maandag eens bellen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zoals je weet is dat pertinent onjuist. Er zijn hier heel wat gevallen waarbij Liander uit eigen beweging de aansluiting verwijderd heeft, waaronder bij mij hier.Jerra schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:16:
Bovenstaande werd uitdrukkelijk herhaald tegengesproken, er zou nog nooit een aansluiting verwijdert zijn op opdracht van Liander zonder dat de woningeigenaar daarvoor is gevorderd voor de kosten.
Zeker voor dossiervorming is het idd makkelijker om alles schriftelijk te doen. Dan heb je zwart op wit wat ze zeggen en kun je het nog eens rustig doorlezen, om mogelijke interpretatieverschillen te onderzoeken.Ik ben echter nog niet van plan om het op te geven, zeker juist vanwege deze heftige ervaring.
Ik heb gevraagd het gesprek op de mail te zetten zodat ik er nog eens overheen kon gaan.
Achteraf gezien vind ik dat ik het gesprek te lang heb laten duren, had beter meteen kunnen verwijzen naar schriftelijke communicatie en gewoon moeten ophangen.
Daar kun je dus op reageren. Schriftelijk.Op de mail heb ik echter alleen ontvangen dat er nu 3 opties zijn.
Optie 1:"Leegstandscontract"
Optie 2: Definitief verwijderen
Optie 3: Tijdelijk afsluiten
<John O`Mill>
Nu zou ik graag van u ook ontvangen wat u aan de telefoon heeft toegezegd;"Geachte x x,
Op <datum> heeft u ons een e-mail gestuurd. U geeft aan een brief van Liander te hebben ontvangen om een keuze te maken over het gebruik van uw gasaansluiting. Ook geeft u aan geen gebruik meer te maken van de gasaansluiting, hier geen opdracht voor te willen geven, maar wel toestemming geeft om de aansluiting te verwijderen. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting
Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Vanwege de drukte kan dit langer duren dan 8 weken. Voor het verwijderen van de gasaansluiting zitten geen kosten aan verbonden.
Heeft u nog vragen? Mailt u mij gerust.
Met vriendelijke groet,
x x
Medewerker Klachtafhandeling | Klantinteractie | Kleinverbruik"
@Jerra Ehhh, het is me niet helemaal duidelijk wat ik nu lees in je quote. Is dit het concept van een brief die je aan Liander wilt versturen? En dan met een quote weer in die brief?Jerra schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:48:
Ik zat te denken om de volgende reactie te versturen, @Hippe Lip akkoord voor jou als ik je als volg quote?;
[...]
<John O`Mill>
Sorry, ik kan je nog steeds niet volgen. Waar wil je me quoten, hier op het forum? Prima, daar zijn we voor.Jerra schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:48:
Ik zat te denken om de volgende reactie te versturen, @Hippe Lip akkoord voor jou als ik je als volg quote?;
Aan wie is dit nou?Beste X,
Allereerst zal ik mijn afspraak nakomen, hier een van de vele reacties die Liander heeft gegeven op eerdere cases zoals de mijne;
En wat doet dit hier nou? Of kan dit er tussenuit?
En dan vraag je waar ze die verplichting vandaan halen, waar die beschreven staat.[...]
Nu zou ik graag van u ook ontvangen wat u aan de telefoon heeft toegezegd;
- U heeft mij verteld dat er een wettelijke verplichting is om enige vorm van een contract (middels leverancier of leegstand-vorm bij Liander zelf) te hebben.
Lijkt me geen sterk punt om dat zo te verwoorden. Ik zou zakelijk blijven en de woorden tot en met ‘verbeteren’ weglaten.-- Gezien we het hierop niet met elkaar eens zijn zou ik mezelf graag laten verbeteren, kunt u mij wijzen waar ik dit kan vinden?
Je gooit het op ‘begrijpen’, waardoor ze daarop door kunnen gaan. Het lijkt me beter en overtuigender te stellen dat er, voor zover je weet, geen verplichting is tot het aanvragen van verwijdering. De aansluiting is van Liander, zij zijn de deskundigen en zij moeten met die aansluiting doen wat zij nodig achter vanuit hun deskundigheid.- Ik mis in uw mail dus Optie 4: gewoon de gasaansluiting niet gebruiken of permanent verzegelen, gezien ik geen weet heb van enige verplichting tot verwijdering en ik het simpelweg niet begrijp wil geen opdracht tot verwijdering geven.
Weglaten?-- Dit lijkt me allereerst voor jullie hartstikke ongunstig, het kost toch gewoon geld om vaklui naar mijn adres te sturen?
-- Het is ook niet duurzaam; vernietiging van materialen en inzet van (vervoer van) vaklui en machinerie, het zit al in de meterkast en de meterstand kunnen jullie gewoon uitlezen, er is geen enkele manier waarop ik zomaar stiekem gas kan gebruiken.
Nu geen punt van maken. Dat is aan de volgende bewoner. Ik ga er tenminste van uit dat het om een koopwoning gaat? Das namelijk nogal een essentieel verschil!-- Een volgende eigenaar van mijn woning zou mogelijk wel weer gebruik willen maken van deze nutsvoorziening.
Staat hierboven al, dus hoeft niet herhaald te worden.- Zoals aangegeven in het gesprek zal ik jullie niet tegenhouden om de aansluiting te verwijderen als jullie dat zelf echt nodig achten, immers heb ik daar volgens mij ook niets over te zeggen.
-- Volgens mij is de aansluiting en de meter namelijk helemaal niet mijn eigendom maar die van Liander?
Weglaten, lijkt me. Kort, bondig, to the point blijven.-- Dit volgt ook uit begrippen uit het vastrecht zoals meterhuur en dergelijke.
Kijk anders eens naar mijn dossier als voorbeeld naar hoe ik dingen verwoord heb. Niet dat ik nou zo geweldig ben of dat dit de enig juiste weg is, maar dan heb je een voorbeeld hoe het kan en hoe je dingen kunt verwoorden, al staan er in de topicstart ook al een heleboel voorbeelden. Doe ook daar je voordeel mee!Ik hoor graag meer van u of iemand anders over het bovenstaande.
Met vriendelijke groeten,
Jerra
<John O`Mill>
In principe maakt niet uit of een contract wordt aangepast, van eigenaar veranderd of dat je overstapt naar een nieuwe energieleverancier. Uiteindelijk krijgt na een x weken krijgt de netbeheerder een trigger dat er wel een gasaansluiting ligt maar geen overeenkomst meer is en dan begint het balletje te rollen [zie flow 1e post in dit topic].dunklefaser schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:07:
Ik zelf wil na afloop van mijn huidig energiecontract voor gas- en elektra
geen nieuw energiecontract meer afsluiten.
Het nieuwe energiecontract, alleen voor stroom, gaat dan op de naam van mijn vrouw lopen.
Is dit zinvol om zonder extra kosten en vooral zonder brief/email gedoe van het gas af te komen?
Netbeheerder is trouwens Liander.
Welke stappen in welke volgorde zijn eventueel te nemen?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Als je weer gebeld wordt, zeg dan dat je het niet meer zo kunt volgen en vraag dan vriendelijk of ze het daarom op de mail zetten. Ga dan vooral niet in op vragen die ze stellen, ook niet als ze aandringen. In dat telefoongesprek houd je maar één mantra: “zet het op de mail; dank u wel”.Jerra schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:59:
Ben er nog niet zo goed in haha, weer een telefonisch gesprek gehad, wel korter dit keer.
Veel vriendelijker doch ook stroef dit keer, tjah ik wil dan ook iets wat blijkbaar niet in hun visie past. (Alsof ik de eerste ben)
Wordt wel een hele lastige kwestie voor mijn gevoel...
Wederom volledig ontkennend dat deze mogelijkheid ooit zou kunnen, willen bewijzen zien.
Zat te denken om wat nieuwsartikelen op te duiken over dit onderwerp en misschien eens aan de rechtsbijstand te vragen hoe het zit, misschien ook vereniging eigen huis?
Zou nu op de mail een juridische onderbouwing moeten krijgen, die eerst maar even afwachten!
<John O`Mill>
Als zij dan als nieuwe bewoner wordt benaderd voor het gas dan zou het wel eens makkelijker kunnen zijn.dunklefaser schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:07:
Ik zelf wil na afloop van mijn huidig energiecontract voor gas- en elektra geen nieuw energiecontract meer afsluiten.
Het nieuwe energiecontract, alleen voor stroom, gaat dan op de naam van mijn vrouw lopen.
Is dit zinvol om zonder extra kosten en vooral zonder brief/email gedoe van het gas af te komen?
Netbeheerder is trouwens Liander. Welke stappen in welke volgorde zijn eventueel te nemen?
Dan moet je rechtsbijstand het wel weten en begrijpen, anders moeten ze het eerst hier leren.Jerra schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:59:
Ben er nog niet zo goed in haha, weer een telefonisch gesprek gehad, wel korter dit keer.
Veel vriendelijker doch ook stroef dit keer, tjah ik wil dan ook iets wat blijkbaar niet in hun visie past. (Alsof ik de eerste ben)
Wordt wel een hele lastige kwestie voor mijn gevoel...
Wederom volledig ontkennend dat deze mogelijkheid ooit zou kunnen, willen bewijzen zien.
Zat te denken om wat nieuwsartikelen op te duiken over dit onderwerp en misschien eens aan de rechtsbijstand te vragen hoe het zit, misschien ook vereniging eigen huis?
Zou nu op de mail een juridische onderbouwing moeten krijgen, die eerst maar even afwachten!
Mijn mantra bij Liander was de vraag in welk wetsartikel de verplichting tot contract stond. Vond de persoon aan de andere kant van de lijn uiteindelijk ook niet meer leuk (ik welHippe Lip schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:37:
[...]
Als je weer gebeld wordt, zeg dan dat je het niet meer zo kunt volgen en vraag dan vriendelijk of ze het daarom op de mail zetten. Ga dan vooral niet in op vragen die ze stellen, ook niet als ze aandringen. In dat telefoongesprek houd je maar één mantra: “zet het op de mail; dank u wel”.
En let op: die boys (m/v/x) zijn getraind om je andere dingen te laten zeggen en om je inhoudelijk te laten reageren. NIET doen dus. Volhouden en desnoods als je je mandra al drie keer herhaald hebt, zeg je dat je het niet nog eens gaat herhalen; “goedendag en dank u voor de mail”. Vervolgens hang je op.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq