Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:10
storm-biker schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:33:
Volgens mij is valsheid in geschrifte hier niet aan de orde. De definitie daarvan is anders dan iets schrijven dat niet klopt.
Ze zetten mij ten onrechte neer als opdrachtgever en dat ik dus ook al die kosten moet betalen. Ik heb nooit opdracht gegeven, dus die documenten zijn pertinent fout. Ze creeeren een grond om te kunnen factureren. En die grond berust zich op onwaarheden. Laat de politie of OM maar uitzoeken of het wel of niet zo is.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:57
maomanna schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Ze zetten mij ten onrechte neer als opdrachtgever en dat ik dus ook al die kosten moet betalen. Ik heb nooit opdracht gegeven, dus die documenten zijn pertinent fout. Ze creeeren een grond om te kunnen factureren. En die grond berust zich op onwaarheden. Laat de politie of OM maar uitzoeken of het wel of niet zo is.
Denk toch ook dat dit geen valsheid in geschrifte is maar een factuur die je betwist, dat voor dien je toch een andere weg te bewandelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• maomanna
Peterhardenberg schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Denk toch ook dat dit geen valsheid in geschrifte is maar een factuur die je betwist, dat voor dien je toch een andere weg te bewandelen.
Ze mogen geen factuur sturen voor iets wat ik niet heb gevraagd. Er is verder geen grond om dat te versturen, dat is o.a. de tweakers route.

Door een brief te sturen waaruit zou blijken dat ik opdracht heb gegeven of een afgeleide ervan (geen keuze maken, dus zij kiezen voor mij), maakt mij geen opdrachtgever. Zo bepaald ook de rechter.

Er is geen andere grond van die factuur, dan die brief met onwaarheden welke ze niet willen rectificeren. De factuur betwist ik omdat ik geen opdracht heb gegeven. Zij zouden dat met die valse brief kunnen weerleggen. Met een rectificatie kunnen ze dat niet meer. Doordat ze willens en wetens de brief niet willen herzien, blijft die onjuistheden bevatten en maakt het daarom valsheid in geschrifte.

------ toevoeging
Valsheid in geschrifte
Het valselijk opmaken of vervalsen van een geschrift is strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht, indien men het oogmerk heeft om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken. Valsheid in geschrifte kan geschieden in de vorm van een fiscale overtreding. Wanneer u onjuiste facturen maakt, of op een andere manier onrechtmatig voordeel probeert te creëren door de belastingwetgeving te omzeilen, is het mogelijk dat u zich strafbaar maakt aan een fiscaal delict. Het fiscale aspect zit dan in het omzeilen van de Wet op de Inkomstenbelasting. Bij een controle door de Belastingdienst kunt u dan ’tegen de lamp’ lopen. Met andere woorden: het vervalsen en gebruiken van geschriften is een strafbaar feit. Voorbeelden van valsheid in geschrifte zijn: Vervalsen werkgeversverklaring of loonstroken voor verkrijging hypotheek, Opmaken valse factuur (bijvoorbeeld verkeerde datum, hoeveelheid of tenaamstelling), Vervalsen diploma, Een valse handtekening zetten.
Bron https://meld.nl/melding/b...verheid%20de%20benadeelde.

Daar is wel sprake van.

[ Voor 45% gewijzigd door maomanna op 13-01-2025 15:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@maomanna Ik deel jouw lezing. Ik weet echter niet of dat nu al juridisch stand houdt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
onetime schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:16:
@maomanna Ik deel jouw lezing. Ik weet echter niet of dat nu al juridisch stand houdt.
Ik ga morgen hierover even met het juridisch loket bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

maomanna schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:46:
[...]
@maomanna Onjuistheden in een document zetten lijkt me nog geen valsheid in geschrifte. Pas als ze dat document als bewijs tegen je gaan gebruiken, bijvoorbeeld bij de rechter, dan zou er sprake kunnen zijn van valsheid in geschrifte.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maomanna schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:51:
[...]
Er is geen andere grond van die factuur, dan die brief met onwaarheden welke ze niet willen rectificeren.
Strikt genomen lijkt me dat ze dat ook niet hoeven rectificeren, zolang ze dat stuk niet ergens anders tegen je gaan gebruiken.
De factuur betwist ik omdat ik geen opdracht heb gegeven. Zij zouden dat met die valse brief kunnen weerleggen.
Maar dat hebben ze nog niet gedaan. En zeker nu je duidelijk aan hebt gegeven dat dit punt onjuist is, betwijfel ik ten zeerste dat ze die brief naar buiten gaan gebruiken. Dat zou hen voorspelbaar in een lastig parket brengen.
Met een rectificatie kunnen ze dat niet meer. Doordat ze willens en wetens de brief niet willen herzien, blijft die onjuistheden bevatten en maakt het daarom valsheid in geschrifte.
Nogmaals: de brief bevat idd onjuistheden, maar daarmee is het nog geen valsheid in geschrifte.
Sterker nog: niemand buiten hen en jou kent die brief. Je kunt ‘m dus mss niet eens ergens aanvechten, want de brief is buiten jullie twee niet bekend.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
Ik heb het nu al aangegeven dat het niet klopt en dus "aangevochten".

In de loop van de dag even met het juridisch loket bellen en wellicht nog een andere partij om te achterhalen wat dit allemaal is.

Het hele proces van de netbeheerders riekt naar valsheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maomanna schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:47:
[…] Het hele proces van de netbeheerders riekt naar valsheid.
Het hele proces van de netbeheerders riekt naar valsheid misleiding.

[ Voor 29% gewijzigd door Hippe Lip op 14-01-2025 11:24 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
Juridisch loket wilde niet helpen. Zit boven de grens van gratis hulp. Rechtsbijstand is onderweg 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maomanna schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:02:
Juridisch loket wilde niet helpen. Zit boven de grens van gratis hulp. Rechtsbijstand is onderweg 👍
@maomanna Ben benieuwd wat die gaan zeggen dan, want die acteren vaak niet onder een bepaald schadebedrag. En dat is nu niet te kwantificeren met alleen die tekst in een document, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
Hippe Lip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:16:
[...]

@maomanna Ben benieuwd wat die gaan zeggen dan, want die acteren vaak niet onder een bepaald schadebedrag. En dat is nu niet te kwantificeren met alleen die tekst in een document, toch?
Het schadebedrag tot nu toe is 220€.

Nu heeft debiteuren de nota on hold gezet en de betwisting doorgezet naar klachten. Nou geloof ik niet dat dit verandering brengt, want klachten reageert tot nu toe op dezelfde manier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:16:
[...]

En ik ben benieuwd wat rechtsbijstand doet, want dit is al een lopende zaak / conflict. Tenminste, ik haal uit het bericht dat rechtsbijstand nu net is afgesloten?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
Tanuki schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:22:
[...]

En ik ben benieuwd wat rechtsbijstand doet, want dit is al een lopende zaak / conflict. Tenminste, ik haal uit het bericht dat rechtsbijstand nu net is afgesloten?
Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Maar baat t niet, schaadt het niet. Dan zeg ik weer op.

@Hippe Lip wat je zei over misleiding, daar kunnen we als tweakers wellicht een gezamelijke zaak van maken. Want iedereen die de tweakers route volgt, die heeft dezelfde route en hindernissen.

https://www.rijksoverheid...n%20misleidende%20verkoop.

[ Voor 36% gewijzigd door maomanna op 14-01-2025 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WijnDoet
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:58
Als ik kijk op de tarieven van Enexis, staat daar dat het kosteloos is. Maar dit geld alleen als Enexis zelf de datum mag bepalen, wil je dat het op een door jouw bepaalde datum gebeurt moet je betalen. https://www.enexis.nl/-/m...A7A006C9F7145E19188A05C55

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@WijnDoet Dat weten we, wat is je vraag?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maomanna schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Maar baat t niet, schaadt het niet. Dan zeg ik weer op.

@Hippe Lip wat je zei over misleiding, daar kunnen we als tweakers wellicht een gezamelijke zaak van maken. Want iedereen die de tweakers route volgt, die heeft dezelfde route en hindernissen.

https://www.rijksoverheid...n%20misleidende%20verkoop.
@maomanna Ik weet niet of het onderwerp van die link die je stuurt (oneerlijke handelspraktijken) hier van toepassing is. Er is je immers nix verkocht. Ze hebben iets gedaan en sturen jou de rekening daarvoor en iets zegt me dat dit nét even iets anders is.
Disclaimer: ook ik ben geen jurist.

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
Als ik dit lees:
Voorbeelden oneerlijke handelspraktijken
Er zijn verschillende situaties denkbaar waar sprake kan zijn van agressieve of misleidende verkoop. Voorbeelden zijn:

niet alle bijkomende kosten vermelden in de prijs, waardoor de totaalprijs onverwacht hoger uitkomt;
een product gratis aanbieden, zonder erbij te vermelden dat er daarna maandelijks vervolgzendingen komen waar u wel voor moet betalen;
dwingen een bepaald product te kopen, waardoor u een beslissing neemt die u anders niet had genomen.
Dn zijn alle drie de voorbeelden van toepassing.

1. Je krijgt een factuur die je niet verwacht. De werkzaamheden zijn niet door de gasverlater gevraagd en worden op eigen initiatief uitgevoerd. Door het opzeggen van je gascontract verwacht je dus 0 kosten te hebben. Bovendien krijg je geen standaard offerte zoals is benoemd in gaswet art 2.11. en daarom zou dit voorbeeld ook op de netbeheerder slaan.

2. Via mijnaansluiting.nl waar ze naar refereren, zeggen ze dat het gratis is, maar als er schade is, dat zij 50% van de prijs van de offerte vergoeden. Dat wordt vooraf niet duidelijk gecommuniceerd.

3. Ze dwingen je de route van mijn aansluiting.nl terwijl je dat wellicht helemaal niet wilt. De brieven en dreigementen die je krijgt als je die route niet volgt, zijn behoorlijk intimiderend en zijn moedeloos makend. Ze zijn economisch de sterkste partij en elke afdeling vertelt dezelfde onwaarheden. Je voelt je soms behoorlijk klein en moedeloos als je weer zo'n bericht van ze terug krijgt, waardoor je die andere route toch maar overweegt. Sommige hier in het topic kiezen dan toch voor die route.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
WijnDoet schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:59:
Als ik kijk op de tarieven van Enexis, staat daar dat het kosteloos is. Maar dit geld alleen als Enexis zelf de datum mag bepalen, wil je dat het op een door jouw bepaalde datum gebeurt moet je betalen. https://www.enexis.nl/-/m...A7A006C9F7145E19188A05C55
Het document is wel sterk. Daarin geven ze aan dat na melding einde gasverbruik de leiding kosteloos verwijderd wordt, er staat niet bij dat het einde gebruik via een mijnaansluiting moet gebeuren. Daar kunnen we dus naar refereren.

Ik ga eens kijken of ik dat in een reactie terug kan geven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-10 13:50
maomanna schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:48:
[...]

Het document is wel sterk. Daarin geven ze aan dat na melding einde gasverbruik de leiding kosteloos verwijderd wordt, er staat niet bij dat het einde gebruik via een mijnaansluiting moet gebeuren. Daar kunnen we dus naar refereren.

Ik ga eens kijken of ik dat in een reactie terug kan geven.
Zelfs al zetten ze dat er wel in, dan was het nog niet ineens verplicht. Ze moeten zo'n melding gewoon accepteren, mits op een redelijke manier gedaan. Een e-mail is redelijk, een account maken en voorwaarden accepteren wat mij betreft dan weer niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
Hippe Lip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:17:
[...]

@maomanna Ik weet niet of het onderwerp van die link die je stuurt (oneerlijke handelspraktijken) hier van toepassing is. Er is je immers nix verkocht. Ze hebben iets gedaan en sturen jou de rekening daarvoor en iets zegt me dat dit nét even iets anders is.
Disclaimer: ook ik ben geen jurist.
Ik ben óók geen jurist (helaas, zou het topic goed kunnen gebruiken) maar er is vast ook een naam voor "met drang / dwang een ongewenste overeenkomst aan laten (proberen te) gaan".

Over juristen gesproken, ben benieuwd naar de staat van de zaak-@Ecowoman vs De Netbeheerder.

[ Voor 7% gewijzigd door Compuchip87 op 15-01-2025 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Compuchip87 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:36:
[...]
Ik ben óók geen jurist (helaas, zou het topic goed kunnen gebruiken) maar er is vast ook een naam voor "met drang / dwang een ongewenste overeenkomst aan laten (proberen te) gaan".
Die term is er in ieder geval waar het de overheid betreft: Knevelarij

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
Compuchip87 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:33:
[...]

Zelfs al zetten ze dat er wel in, dan was het nog niet ineens verplicht. Ze moeten zo'n melding gewoon accepteren, mits op een redelijke manier gedaan. Een e-mail is redelijk, een account maken en voorwaarden accepteren wat mij betreft dan weer niet.
Dit maakt het juist misleiding. Ze zeggen dat die mail niet geaccepteerd wordt, starten dus hun eigen afsluitproces. Ze dwingen je naar mijnaansluiting.nl ondanks dat de netbeheerders al op hun vingers zijn getikt. Mijnaansluiting is een middel om de melding te doen, net als dat een email dat is. De strekking blijft hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:17
maomanna schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:46:
Dit maakt het juist misleiding. Ze zeggen dat die mail niet geaccepteerd wordt, starten dus hun eigen afsluitproces.
Op zich is dat prima. Zolang hun eigen afsluitproces geen rare dingen bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freee!! schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:58:
[...] Die term is er in ieder geval waar het de overheid betreft: Knevelarij
Goed gevonden, maar het zijn geen ambtenaren meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 01:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

onetime schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Goed gevonden, maar het zijn geen ambtenaren meer.
Dat laatste in nu net het probleem.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Freee!! schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Die term is er in ieder geval waar het de overheid betreft: Knevelarij
Op zich is er BW Boek6 Artikel 193: Afdeling 3A. Oneerlijke handelspraktijken

1 Een handelaar handelt onrechtmatig jegens een consument indien hij een handelspraktijk verricht die oneerlijk is.

2 Een handelspraktijk is oneerlijk indien een handelaar handelt:

a. in strijd met de vereisten van professionele toewijding, en

b. het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is beperkt of kan worden beperkt,

waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

3 Een handelspraktijk is in het bijzonder oneerlijk indien een handelaar:

a. een misleidende handelspraktijk verricht als bedoeld in de artikelen 193c tot en met 193g, of

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-10 16:06
Compuchip87 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:36:
[...]
Over juristen gesproken, ben benieuwd naar de staat van de zaak-@Ecowoman vs De Netbeheerder.
Deze loopt nog.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
phicoh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:47:
[...]

a. een misleidende handelspraktijk verricht als bedoeld in de artikelen 193c tot en met 193g, of
In de genoemde artikelen 193c tm 193g staan vol met punten die van toepassing kunnen zijn bij de netbeheerders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
phicoh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Op zich is er BW Boek6 Artikel 193: Afdeling 3A. Oneerlijke handelspraktijken

1 Een handelaar handelt onrechtmatig jegens een consument indien hij een handelspraktijk verricht die oneerlijk is.

2 Een handelspraktijk is oneerlijk indien een handelaar handelt:

a. in strijd met de vereisten van professionele toewijding, en

b. het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is beperkt of kan worden beperkt,

waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

Helaas betreft dit echter het burgerlijk wetboek. En gaan OM en rechters deze wetgeving dus niet actief handhaven. Maar zul je je in een civiele procedure als burger dus zelf moeten beroepen op deze artikelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
maomanna schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Ik overweeg om dit terug te sturen.

[...]
Zojuist een reactie verzonden.
Beste xx,

XX heeft mij geen uitleg gegeven dat een rectificatie niet mogelijk is.
Zij heeft enkel een reactie op 17 december 2024 gestuurd dat de mail ook naar klachten is gestuurd en dat zij het verder met zorg oppakken.

Bovendien kan het niet zo zijn, dat als ik geen keuze maak tussen de drie mogelijkheden die zogenaamd mogelijk zijn, ik automatisch opdrachtgever wordt. Zo vind ook de kantonrechter.
Bovendien is het niet mijn eigendom en kan daar dus niks over beslissen. Dat Enexis die vraag aan mij stelt, vind ik al bijzonder.

Er zijn gewichtige redenen waarom ik niet kan kiezen voor de genoemde opties, ik zal ze hier nog eens uit een zetten.
optie 1, een gascontract. Die heb ik niet nodig, omdat ik geen gasverbruikers heb. U stelt dat dit wettelijk verplicht is. Ondanks mijn herhaaldelijke verzoeken, heb ik geen antwoord gekregen in welke wet deze verplichting staat. Doordat ik daar geen antwoord op heb gekregen op de bewering die Enexis doet, ga ik er vanuit dat dit artikel niet bestaat, totdat Enexis het tegendeel kan bewijzen.
optie 2, tijdelijk afsluiten, ik ga ook in de toekomst geen gas verbruiken in de toekomst, dus een tijdelijke afsluiting is daarom ook geen optie om voor te kiezen.
Optie 3, melding einde gasverbruik via Mijnaansluiting.nl. Er bestaat geen verplichting om de melding einde gasverbruik via Mijnaansluiting.nl te moeten doen, alleen een wens. Een melding, ongeacht medium, is een melding. Doordat op elke mail een reactie komt, betekent dat Enexis mijn melding bevestigd heeft.
Een melding via het medium mijnaansluiting.nl is geen optie. Bij het doorlopen van de stappen, wordt aan het einde gesteld dat ik akkoord moet gaan met algemene voorwaarden. In deze algemene voorwaarden staat dat ik als "opdrachtgever", verantwoordelijk ben voor de gemaakte schade tijdens de werkzaamheden die door Enexis gedaan worden.
Ik kan geen melding einde gasverbruik doen, zonder het accepteren van deze voorwaarden. Hierdoor kan ik niet kiezen voor optie 3.

Tevens haalt u Art 2.9.2 van de gaswet aan, waarin staat dat Enexis eventueel kosten mag doorbelasten naar de opdrachtgever. Wat u volledig passeerd, zijn de artikelen die in Art 2.9.2. genoemd worden.
Hierin staat namelijk een verwijzing naar Art 2.10 eerste lid, waarbij gewezen wordt naar de systematiek van voorcalculatie. Het betreffende artikel 2.10 geeft aan dat de netbeheerder een standaard offerte voor de werkzaamheden moet verstrekken en geeft een verwijzing naar 2.11. waarin duidelijk gemaakt wordt.
Een standaardofferte die voldoet aan de eisen van 2.11. heb ik nooit ontvangen.

In eerste instantie heeft uw collega een monteur langs gestuurd zonder afspraak, zoals beschreven staat in artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
Ze heeft daarmee deze code gepasseerd. Op het moment van contact, was er een moment eerder dan de 5 werkdagen. Uit coulance en omdat ik kon schuiven in mijn planning heb ik uw monteur toegelaten op dit moment.
Anders had Enexis haar werkzaamheden die zij nodig vonden om uit te voeren, op een later moment moeten uitvoeren. Enexis kan niet aandragen dat, als zij zich niet aan artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB houdt, en daarmee voor een dichte deur staat, dat er geen medewerking is geweest. Enexis hoort zich aan dat artikel te houden.
Uw monteur had niet eens de juiste middelen bij zich en heeft uiteindelijk, met mijn hulp, zijn werkzaamheden kunnen uitvoeren.

Doordat ik nooit opdracht of initiatief heb genomen om werkzaamheden aan de installatie van Enexis te verrichten, blijft mijn eerdere verzoek van recitifcatie en betwisting daarom staan.

Met vriendelijke groet,
Ik had art 2.12 nog moeten noemen.
Al maakt dat niet zoveel uit, lijkt me. Is iets minder uitgebreide specificatie dan 2.11 en is bovendien ook niet aan voldaan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maomanna schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:46:
[...]
Dit maakt het juist misleiding. Ze zeggen dat die mail niet geaccepteerd wordt, […]
@maomanna Is het exact zo zoals je het hier formuleert of is dit een gesimplificeerde voorstelling van zaken?

Als het namelijk EXACT zo is (jij doet melding per e-mail en zij geven schriftelijk aan dat ze die melding niet accepteren), dan vraag ik me af of je niet al klaar bent. Je hebt immers voldaan aan hetgeen je moet doen: melding maken van het niet meer gebruiken van je aansluiting.
En als ze daarop gereageerd hebben, dan hebben ze daarmee een ontvangstbevestiging teruggestuurd, zodat jij kan bewijzen dat je die melding hebt gedaan.

En we weten allemaal: nergens staat beschreven dat die melding per se via mijnaansluiting.nl gedaan moet worden.

Klopt het nu @maomanna dat het exact zo ging?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
Hippe Lip schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:03:
[...]

@maomanna Is het exact zo zoals je het hier formuleert of is dit een gesimplificeerde voorstelling van zaken?

Als het namelijk EXACT zo is (jij doet melding per e-mail en zij geven schriftelijk aan dat ze die melding niet accepteren), dan vraag ik me af of je niet al klaar bent. Je hebt immers voldaan aan hetgeen je moet doen: melding maken van het niet meer gebruiken van je aansluiting.
En als ze daarop gereageerd hebben, dan hebben ze daarmee een ontvangstbevestiging teruggestuurd, zodat jij kan bewijzen dat je die melding hebt gedaan.

En we weten allemaal: nergens staat beschreven dat die melding per se via mijnaansluiting.nl gedaan moet worden.

Klopt het nu @maomanna dat het exact zo ging?
Ze zeggen niet in woorden dat het niet geaccepteerd is, maar ze acteren er wel naar, namelijk ze gaan verder alsof er geen melding is gedaan.

Ik heb een melding per mail gemaakt en ze reageren terug. Om niet verwijtbaar te zijn, reageer ik telkens met mijn standpunt, zoals hier ook terug te lezen is.
(Dossier ws wel makkelijker geweest :+ )

De netbeheerders hebben mijnaansluiting.nl als wens, het is nergens beschreven dat dit de enige weg is. Ook in de tarief laden zoals hierboven, maar ook die van vorig jaar, staat niet dat die tarieven alleen gelden als je een melding hebt gemaakt via de site. Een melding einde gasverbruik is gedaan.

Ik heb ze nogmaals (voor de zoveelste keer) gevraagd waar in de wet staat dat een gascontract verplicht is. Als ze dat niet kunnen aangeven, dan bestaat het niet. Zie ook hierboven.

Edit:
Ik zie toevallig net dat Enexis de aanmeldpagina heeft aangepast. Er staat niet meer dat je akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden, maar dat je wel akkoord moet gaan met de voorwaarden. Hier kan je denk ik lezen, de voorwaarden die eronder staan. Dus het delen van je gegevens met derden die betrokken zijn bij de uitvoering of prijsbepaling.

Bovendien staat in de aanvraag dat die 0€ een indicatief bedrag is. Dat betekent dat je uiteindelijk toch nog hoger uit kan komen. Dan komen Art 2.9.2, 2.10, 2.11 en 2.12 weer om de hoek, waar je dus niet akkoord mee hoeft te gaan. Mooi circus hebben ze bedacht. Waarom kunnen ze het niet neerzetten als het is €0 zonder enige voorwaarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvO0F5n8p7jcUVWcNyEZEkA3BIY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JQJq9Yg8Fxa4TMIb4o96QCQg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door maomanna op 16-01-2025 07:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maomanna schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:14:
[...]
Ze zeggen niet in woorden dat het niet geaccepteerd is, maar ze acteren er wel naar, namelijk ze gaan verder alsof er geen melding is gedaan.

Ik heb een melding per mail gemaakt en ze reageren terug. Om niet verwijtbaar te zijn, reageer ik telkens met mijn standpunt, zoals hier ook terug te lezen is.
(Dossier ws wel makkelijker geweest :+ )
[…]
@maomanna Dat herhalen had ik geen zin in. Dus toen het moment kwam dat ik mijn standpunt en argumenten opnieuw zou moeten sturen heb ik iets gezegd in de trant van:
“Hierop heb ik al gereageerd in mijn mail van <datum>. Wanneer u die niet meer heeft of kunt vinden stuur ik u een afschrift daarvan op eerste vraag toe.”

Anders blijf je aan de gang en met deze formulering forceer je dat ze gaan kijken wat je toen geschreven hebt. OF ze laten overduidelijk merken dat ze je negeren, wat jouw standpunt in mijn ogen alleen maar sterker maakt wanneer het geschil voor de rechter komt of zo.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
Ja bij een volgend bericht ga ik dat wel doen. Heb de beargumentatie in het verleden ook al eerder aangehaald. Ga dat hierna weer doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
maomanna schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:14:
[...]
Edit:
Ik zie toevallig net dat Enexis de aanmeldpagina heeft aangepast. Er staat niet meer dat je akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden, maar dat je wel akkoord moet gaan met de voorwaarden. Hier kan je denk ik lezen, de voorwaarden die eronder staan. Dus het delen van je gegevens met derden die betrokken zijn bij de uitvoering of prijsbepaling.

Bovendien staat in de aanvraag dat die 0€ een indicatief bedrag is. Dat betekent dat je uiteindelijk toch nog hoger uit kan komen. Dan komen Art 2.9.2, 2.10, 2.11 en 2.12 weer om de hoek, waar je dus niet akkoord mee hoeft te gaan. Mooi circus hebben ze bedacht. Waarom kunnen ze het niet neerzetten als het is €0 zonder enige voorwaarden.

[Afbeelding]
Bij die laatste stap die je hier plaatst stond het altijd al zo. Enexis noemt onder de indicatie van €0 echter dat de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn op je aanvraag. Of bedoel je dat die pagina gewijzigd is?

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
Ecowoman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:53:
[...]
Bij die laatste stap die je hier plaatst stond het altijd al zo. Enexis noemt onder de indicatie van €0 echter dat de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn op je aanvraag. Of bedoel je dat die pagina gewijzigd is?
Ik ga nog eens kijken in de stappen. Wellicht heb ik dat gemist. Goede tip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 08:13
Dit is wat ik momenteel zie, maar ook hier staat wel alsnog dat de leverancier de ATO op moet zeggen Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VfVVz1L.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Maikie18 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:05:
Dit is wat ik momenteel zie, maar ook hier staat wel alsnog dat de leverancier de ATO op moet zeggen [Afbeelding]
Je moet iets meer naar onderen scrollen, dan staat er dat de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn op je aanvraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
Ecowoman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:34:
[...]
Je moet iets meer naar onderen scrollen, dan staat er dat de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn op je aanvraag.
Wilde het net posten. Staat er inderdaad.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNW-vzRGaWkDvFSseIMwCwTht3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1P51RoSOmbDw7BlrhFartgq0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik ben benieuwd wanneer dit nou eindelijk eens wordt beëindigd door de politiek, met een soort “wet goed netbeheerderschap”. Hiermee zou iets vergelijkbaars getroffen kunnen worden als bij verhuurders, namelijk dat zij consumenten niet mogen treiteren, bedreigen met kosten, incasso’s etcetera.

De gasaansluitingenaffaire waarvan al zoveel nederlanders zijn gedupeerd. Tweede kamerlid, als je nog iets zoekt om mee te schermen, dit is je topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Stufipower schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:13:
De gasaansluitingenaffaire waarvan al zoveel nederlanders zijn gedupeerd.
Welke affaire heb je het precies over? Voor eigenaar-bewoners is er niet veel mis. Je kan gratis verwijdering aanvragen. Natuurlijk zijn er redenen om dat niet te doen. Maar ik denk niet dat dat bij de politiek veel indruk zal maken.

Verhuurders kunnen ook gratis verwijdering aanvragen. En die zullen ook geen zin hebben in een tweakers route.

Blijft over de groep huurders die zonder medewerking van de verhuurder geen gas meer wil gebruiken. Maar dat is natuurlijk veel te ingewikkeld. De verhuurder wil de aansluiting niet kwijt en de netbeheerder wil gewoon betaald worden als de aansluiting moet blijven.

Dat lijkt me niets iets wat de politiek simpel op kan lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:37
Stufipower schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:13:
Ik ben benieuwd wanneer dit nou eindelijk eens wordt beëindigd door de politiek, met een soort “wet goed netbeheerderschap”. Hiermee zou iets vergelijkbaars getroffen kunnen worden als bij verhuurders, namelijk dat zij consumenten niet mogen treiteren, bedreigen met kosten, incasso’s etcetera.

De gasaansluitingenaffaire waarvan al zoveel nederlanders zijn gedupeerd. Tweede kamerlid, als je nog iets zoekt om mee te schermen, dit is je topic!
We zijn al een heel eind nu met de "gratis verwijdering" aanvraag wat eigenlijk alleen een "melding einde gebruik" had moeten zijn.

Door dit topic is er geen gas verlaters "boete" meer.

Volgens mij is er in het verleden wel contact met de politiek geweest door @Bram-Bos .

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 16:19
Ik heb de mail ontvangen van Liander dat er binnenkort contact met mij opgenomen gaat worden voor het verwijderen van mijn gasaansluiting. Ik heb via mijnaansluiting.nl duidelijk een melding gedaan (ik heb nergens akkoord voor gegeven, alleen gemeld)

Ik ben benieuwd, ik let er goed op dat ik geen opdrachtgever ben en dat ook duidelijk communiceer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOxzKi0De5NqqPP3mkIy7bHxxXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dyWf6SnzErKnGpIDE0BKyxke.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Draak1978 op 20-01-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Welke affaire heb je het precies over? Voor eigenaar-bewoners is er niet veel mis. Je kan gratis verwijdering aanvragen. Natuurlijk zijn er redenen om dat niet te doen. Maar ik denk niet dat dat bij de politiek veel indruk zal maken.
Het lijkt erop dat je echt moet opletten om geen kosten, facturen etc te krijgen. Gratis verwijdering aanvragen kan niet meer sinds 1 februari 2024 lees ik in de OP van dit topic…?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas204
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 07:41
Ha tweakers,

Sinds afgelopen december ben ik van het gas af. Hier alles goed gelezen en maakte me klaar voor de strijd. Maar Stedin haalt hem we g zonder kosten, als je maar geen afspraak maakt. Ik kon een week als voorkeur geven en had de week van 24 feb gekozen. Nu werd ik vandaag gebeld voor een afspraak en we kwamen uit op de 31 januari.

Hebben andere ook deze ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
Thomas204 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:39:

Ja hoor. Greenchoice heel enthousiast dat we van het gas af gaan en behulpzaam en snel in de afhandeling. Liander reageert vlot en adequaat op afmelding bij Mijn aansluiting. Communicatie van zowel Liander als de uitvoerende aannemer netjes en ongecompliceerd. Deze week wordt de aansluiting weggehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:59

Pazo

Mroaw?

Morgenochtend de grote dag: dan komen ze bij mij de gasmeter en gasleiding verwijderen.
Ik ben benieuwd. Wordt vervolgd!
(Liander)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de melders / aanvragers: en ook niet accoord gegaan met voorwaarden die je tot opdrachtgever bombarderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 00:36:
Voor de melders / aanvragers: en ook niet accoord gegaan met voorwaarden die je tot opdrachtgever bombarderen?
Dat is een lastig punt om achteraf vast te stellen. Als ik zo de berichten uit het verleden lees dan kijk jer er makkelijk overheen dat je ergens akkoord gaat met voorwaarden. Het kan een zeer kritische blik vereisen…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Stufipower schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:31:
Het lijkt erop dat je echt moet opletten om geen kosten, facturen etc te krijgen. Gratis verwijdering aanvragen kan niet meer sinds 1 februari 2024 lees ik in de OP van dit topic…?
In de praktijk is het wel gratis. Het is heel vervelend dat netbeheerders willen dat je accoord gaat met hun algemene voorwaarden en dat ze willen dat je opdrachtgever wordt. Maar dat zijn dingen waar de politiek niet veel mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:39

Jerra

Beunhaas in wording

Nou ik vind het hartstikke duidelijk, ik was natuurlijk wel een gewaarschuwd mens.
Maar ik log in, en in ieder geval in de Liander versie van het portaal ligt het er super dik op.
Daarvoor hoef ik echt geen algemene voorwaarden te openen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:59

Pazo

Mroaw?

Vanochtend was het zover: de leiding en de meter gingen eruit.
TLDR: Peulenschil: gaatje graven, afsluiten, trekken, dichtgooien en klaar binnen anderhalf uur.

Iets langere versie:

Gaatje graven naar waar de hoofdleiding / aftakking zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osp_-byLQrMakOCDR_05kb-kVqw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3kgr5b4jCq9gSpELiPn8QhDZ.jpg?f=user_large

Leiding afknijpen, doorsnijden, dop erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtCfTRT9B1yt0liRBNTEalFhG7s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kHvVTFp5Hd9mZctwJ1KaqiYC.jpg?f=user_large

Even een t-splitsing op de uit te trekken leiding bevestigen zodat daar de ketting omheen kon. Vervolgens bij de gasmeter de leiding loskoppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Pt3TRn_BeBlkJOjjEmAkgKjBCg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ji68AWgvViVz7TLXrirhPUIM.jpg?f=user_large

En trekken maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yu4YgMLrrNl_CX4TtSEGWFndv8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IwZmhQWoRYzs9wkqhoCeja9I.png?f=user_large

Binnen een wip en een zucht eruit.

Ze zijn amper anderhalf uur bezig geweest, stelde echt niets voor.
Nu zeiden ze ook wel, omdat het hier nieuwbouw is (nu 11 jaar oud), dat het allemaal toegankelijk en goed aangelegd is. Ze waren gisteren ergens anders bezig geweest wat oud / slecht toegankelijk was, en daar waren ze bijna de hele dag mee bezig geweest.

Maar goed, geen weg meer terug. Het gas is definitief weg. November 2023 ging de warmtepomp erin. Volgens mij in juni 2024 de aanvraag gedaan tot verwijdering via Mijn Aansluiting (Liander). En dus dus eruit. Viel allemaal dus erg mee. En gratis / geen kosten.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jerra schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:20:
Nou ik vind het hartstikke duidelijk, ik was natuurlijk wel een gewaarschuwd mens.
Maar ik log in, en in ieder geval in de Liander versie van het portaal ligt het er super dik op.
Daarvoor hoef ik echt geen algemene voorwaarden te openen.
@Jerra Ja, je zegt het goed: "Daarvoor hoef ik echt geen algemene voorwaarden te openen".
Het venijn zit 'm erin dat die AV alleen ergens, soms verdekt opgesteld, genoemd worden. Je hoeft nix aan te vinken dat je daarmee akkoord gaat en hoeft ze al helemaal niet te openen. Toch kunnen ze stiekem in de hele 'meld'procedure ingebouwd zitten... |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik vind het niet zo stiekem, er staat letterlijk dat je opdracht geeft tot het verwijderen van de aansluiting...
Zie mijn eigen post van 23 december

Ook daar noemde ik al dat het mij direct opviel dat de tweakers route nog steeds noodzakelijk blijkt te zijn.
Natuurlijk had ik gehoopt dat het niet zo was, maar goed we gaan (bij mij) nog zien hoe het verder loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Jerra OK, duidelijk nu. Ik las je tekst iets anders...

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 12:36

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Thomas204 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:39:
Ha tweakers,

Sinds afgelopen december ben ik van het gas af. Hier alles goed gelezen en maakte me klaar voor de strijd. Maar Stedin haalt hem we g zonder kosten, als je maar geen afspraak maakt. Ik kon een week als voorkeur geven en had de week van 24 feb gekozen. Nu werd ik vandaag gebeld voor een afspraak en we kwamen uit op de 31 januari.

Hier ook sinds December de gaskraan dicht. Vervolgens contact opgenomen met GC en via mijnaansluiting.nl een verzoek ingediend. Vervolgens werd een onderaannemer ingezet (van Vulpen) die na verschillende keren gecontacteerd te zijn door de planning, vandaag met een graafmachine en drie man sterk langs zijn geweest om de aansluiting te verwijderen. Was binnen twee uur klaar, inclusief lunch.
Ben benieuwd hoe GC het nu verder oppakt m.b.t. mijn lopende Nederlands Groen GAS een STROOM contracten.
Tot nu toe wel te spreken over het geheel!

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
WeaZuL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Hier ook sinds December de gaskraan dicht. Vervolgens contact opgenomen met GC en via mijnaansluiting.nl een verzoek ingediend. Vervolgens werd een onderaannemer ingezet (van Vulpen) die na verschillende keren gecontacteerd te zijn door de planning, vandaag met een graafmachine en drie man sterk langs zijn geweest om de aansluiting te verwijderen. Was binnen twee uur klaar, inclusief lunch.
Ben benieuwd hoe GC het nu verder oppakt m.b.t. mijn lopende Nederlands Groen GAS een STROOM contracten.
Heeft GC je gascontract nog niet stopgezet dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
WeaZuL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Sinds december de gaskraan dicht? Waarom heb je dan niet meteen je contract opgezegd? Had je mooi een maand vastrecht bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fictionsaloon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-03 13:34
Hoi Tweakers leden,

Sinds 2022 woon ik in een huurhuis zonder gasaansluiting, wij maken gebruik van het warmtenet.
In de meterkast is de oude gasaansluiting nog aanwezig, maar die gaat niet de woning in, we hebben dus geen keuzevrijheid als het aankomt op het nemen van stadsverwarming of een gascontract. We betalen helaas dus wel al geruime tijd de aansluitingskosten (vastrecht?) bij een energieleverancier.

Na het probleem meerdere keren te hebben aangekaart bij Eigen Haard (de verhuurder), Vandebron, Liander, en stichting WOON ben ik uiteindelijk op dit forum terechtgekomen.

Ik realiseer me dat ik in een lastig parket zit. De verhuurder wil de gasaansluiting niet laten verwijderen (we wonen in een flat).
Ik vermoed dat het me via de Tweakers route wellicht lukt om de ATO op te zeggen bij Vandebron, maar ik vraag me af wat er dan gebeurd. Zijn er dossiers van mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten? Ik wil bijvoorbeeld best een jaarlijkse (?) bijdrage leveren ter controle van de gasaansluiting in de meterkast, maar de huidige 25 euro per maand voor de aansluitingskosten vind ik absurd.

Enige tips/tricks? Ik heb zojuist (na vaak te hebben gebeld) mijn eerste mail gestuurd naar Vandebron met de vraag of ik het contract kan opzeggen.
Wat gebeurd er als het lukt om de ATO op te zeggen maar de aansluiting blijft zitten?

EDIT: ik lees in het PDF van polderhuis.org dat de netbeheerder en de verhuurder het mogen uitvechten wat er gebeurd met de gasaansluiting nadat ik de ATO heb opgezegd, dat is hoopvol! Hopelijk is het dan snel geregeld bij Vandebron.

[ Voor 7% gewijzigd door Fictionsaloon op 21-01-2025 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Fictionsaloon Wat staat er in je huur contract? Ben je verplicht een gascontract te hebben?
Wil de verhuurder niet laten verwijderen of willen ze de aansluiting zelfs houden? Of zou jij hem wel mogen laten verwijderen? Kan je de verantwoordelijkheid voor de aansluiting bij de verhuurder leggen?
Het komt voor dat huurders bij vertrek uit de woning verantwoordelijk worden gehouden voor het herstel van de gasaansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 21-01-2025 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
Pazo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:46:

Ze zijn amper anderhalf uur bezig geweest, stelde echt niets voor.
Nu zeiden ze ook wel, omdat het hier nieuwbouw is (nu 11 jaar oud), dat het allemaal toegankelijk en goed aangelegd is. Ze waren gisteren ergens anders bezig geweest wat oud / slecht toegankelijk was, en daar waren ze bijna de hele dag mee bezig geweest.
Bedankt voor het delen, interessant!

Weet iemand ook wat voor type leidingen er in 1964 gebruikt werden om een huis aan te sluiten? Is dat staal? Dan ben ik erg benieuwd hoe ze het hier gaan verwijderen.

Sowieso zit er binnenshuis nog een aardig stukje stalen leiding door de kruipruimte, voor die bij de meter komt, die in de trapkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fictionsaloon
@onetime Volgens ons contract zijn we verplicht om ons aan te sluiten op nutsvoorzieningen maar er wordt niet expliciet vermeld dat we gas moeten afsluiten. Er wordt overigens geen woord gerept over het warmtenet.

Wij mogen de gasaansluiting niet zelf verwijderen, en ik weet dus niet wat er gebeurd als we die verantwoordelijkheid bij de verhuurder leggen. Het is een beetje onduidelijk of ze de aansluiting niet willen verwijderen of niet mogen verwijderen. Zij zeggen dat ze verplicht zijn de aansluiting te behouden.

Het laten verwijderen lijkt me ook een vrij ingewikkelde en prijzige klus omdat we dus in een flat wonen. Volgens mij kan Liander dit alleen doen in opdracht van de verhuurder, niet in opdracht van ons, de huurders.

[ Voor 12% gewijzigd door Fictionsaloon op 21-01-2025 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Fictionsaloon schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:32:
@onetime Volgens ons contract zijn we verplicht om ons aan te sluiten op nutsvoorzieningen maar er wordt niet expliciet vermeld dat we gas moeten afsluiten. Er wordt overigens geen woord gerept over het warmtenet.

Wij mogen de gasaansluiting niet zelf verwijderen, en ik weet dus niet wat er gebeurd als we die verantwoordelijkheid bij de verhuurder leggen. Het is een beetje onduidelijk of ze de aansluiting niet willen verwijderen of niet mogen verwijderen. Zij zeggen dat ze verplicht zijn de aansluiting te behouden.

Het laten verwijderen lijkt me ook een vrij ingewikkelde en prijzige klus omdat we dus in een flat wonen. Volgens mij kan Liander dit alleen doen in opdracht van de verhuurder, niet in opdracht van ons, de huurders.
Verwijderen in een flat komt vaak neer op: dop op de gasleiding, gasmeter weg. Dat is het. Juist simpeler dan een grondgebonden woning waar de leiding wordt verwijderd.

Oh, ze plakken nog een sticker op de gasleiding: let op, gasleiding onder druk. Dit omdat de stijgleiding natuurlijk ook alle appartementen boven je voorziet van gas, dus hij kan niet zomaar weg.

En ja, je hebt bij een huurwoning toestemming van de verhuurders nodig. Dat is ook waar ik het "gevecht" mee aan zou gaan: als zij een (voor jou nutteloze) gasaansluiting willen behouden, zou ik hen vragen of ze die willen bekostigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Fictionsaloon Ik heb hier in het topic vernomen dat er niet een plicht bestaat voor een gasaansluiting, maar voor een kook-voorziening. Dat kan ook een inductie plaat zijn. Was jij dat, @Ivow85 ?
Als je dat aan je verhuurder kunt overleggen, willen ze dus misschien wel meewerken.
zouden we hier meer huurders mee kunnen helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Fictionsaloon schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:54:
Hoi Tweakers leden,

Sinds 2022 woon ik in een huurhuis zonder gasaansluiting, wij maken gebruik van het warmtenet.
In de meterkast is de oude gasaansluiting nog aanwezig, maar die gaat niet de woning in, we hebben dus geen keuzevrijheid als het aankomt op het nemen van stadsverwarming of een gascontract. We betalen helaas dus wel al geruime tijd de aansluitingskosten (vastrecht?) bij een energieleverancier.

Na het probleem meerdere keren te hebben aangekaart bij Eigen Haard (de verhuurder), Vandebron, Liander, en stichting WOON ben ik uiteindelijk op dit forum terechtgekomen.

Ik realiseer me dat ik in een lastig parket zit. De verhuurder wil de gasaansluiting niet laten verwijderen (we wonen in een flat).
Ik vermoed dat het me via de Tweakers route wellicht lukt om de ATO op te zeggen bij Vandebron, maar ik vraag me af wat er dan gebeurd. Zijn er dossiers van mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten? Ik wil bijvoorbeeld best een jaarlijkse (?) bijdrage leveren ter controle van de gasaansluiting in de meterkast, maar de huidige 25 euro per maand voor de aansluitingskosten vind ik absurd.

Enige tips/tricks? Ik heb zojuist (na vaak te hebben gebeld) mijn eerste mail gestuurd naar Vandebron met de vraag of ik het contract kan opzeggen.
Wat gebeurd er als het lukt om de ATO op te zeggen maar de aansluiting blijft zitten?

EDIT: ik lees in het PDF van polderhuis.org dat de netbeheerder en de verhuurder het mogen uitvechten wat er gebeurd met de gasaansluiting nadat ik de ATO heb opgezegd, dat is hoopvol! Hopelijk is het dan snel geregeld bij Vandebron.
Als er een warmtenet is dan is de verwarming geregeld. Was de gasaansluiting soms bedoeld voor koken op gas. Als daar een vergelijkbaar alternatief, zoals inductie voor is zou ik het via die richting proberen. Het moet dan wel een fatsoenlijke mogelijkheid zijn om te koken en niet een los ding voor 1 pan op het aanrecht.

Gasaansluiting verwijderen voor een flat klinkt eng, maar stelt niks voor. Zie bovenstaande.

Heb je überhaupt wel een gas meter ?. Of is het puur een kookgas aansluiting? Wellicht is er nog een lager vastrecht bedrag te regelen als je nu de hoofdprijs betaald.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 15:26
vorig jaar september all electric warmtepomp gekregen , en gelijk mijn gas opgezegd bij liander via mijn afsluiting.nl

ik kreeg twee opties ik kon het gelijk regelen , maar dan kostte het een enorm bedrag of het kon gratis maar
dan plande ze het in wanneer ze zin hadden.

toevallig heb ik net de aannemer gesproken en die gaat nu een afspraak in plannen.

wel kon ik gelijk met de afmelding de levering stopzetten en ook dus de maandelijks betaling bij eneco, dus ik betaal sinds september niks meer

het staat hier beschreven
https://www.liander.nl/ov...oos-voor-kleinverbruikers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ecowoman schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:00:
[...]
Heeft GC je gascontract nog niet stopgezet dan?
Nee, zou dat automatisch moeten gebeuren? Ik heb initieel via GC aangegeven om de gas aansluiting te verwijderen. Eerlijkheidshalve is gisteren de gasverbinding daadwerkelijk pas verwijderd. Ik kreeg een uur erna een bevestiging via mijnaansluiting.nl. Wellicht dat het de aankomende dagen wordt stopgezet?
Compuchip87 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Sinds december de gaskraan dicht? Waarom heb je dan niet meteen je contract opgezegd? Had je mooi een maand vastrecht bespaard.
Ik las volgens mij ergens dat je pas je gas contract kan opzeggen / wordt opgezegd als de aansluiting daadwerkelijk verwijderd is. Als dat niet de reden is van de opzegging dan onderging ik contractbreuk en dan wordt er gelijk gedreigd met boetes etc. De onderaannemer kon gisteren pas als eerste datum langskomen om de gasaansluiting te verwijderen.

Nu is de vraag, moet ik nu contact opnemen met GC om het gas contract te beeindigen of gaat dat automagisch vanzelf?

Wat ik ook bijzonder vindt is dat ik nergens iets over gasaansluiting verwijderen kan vinden in de FAQ op de site van GC 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door WeaZuL op 22-01-2025 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• milkman
bij mij hoefde dat niet

via mijnaansluiting de gratis opzegging gekozen. ik krijg toen een bericht dat dit gedaan was en dat ik met dit bericht mijn contract bij eneco kon opzeggen..

dat toen (via de telefoon) gedaan en verwezen naar de afmeldings bericht van liander. en dat was geen enkel probleem bij eneco.

ik betaal nu al vanaf september niet meer voor mijn gas, terwijl de leiding pas nu verwijderd gaat worden.
hieronder de inhoud van de opzeggings mail van liander, er staat niks over dat de gasleiding eerst weg moet zijn alleen maar dat je dan geen gas meer mag gebruiken (wat ik niet meer doe)

Beste xxxx
Wij hebben uw aanvraag (aanvraagnummer: xxxxxx) in behandeling. Via deze e-mail informeren wij u over wat u van ons kunt verwachten.
U hoeft niets te betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting
Zodra het in onze planning past, nemen we contact met u op om het werk uit te voeren. Wij streven ernaar om de werkzaamheden binnen één jaar uit te voeren. Maar, aan deze indicatie kunnen geen rechten worden ontleend. Wilt u toch de gasaansluiting zo snel mogelijk verwijderen? Annuleer deze aanvraag en vraag via www.mijnaansluiting.nl een betaalde verwijdering van de gasaansluiting aan (gemiddeld drie maanden). Hiervoor worden dus kosten in rekening gebracht.
Vergeet niet uw energiecontract op te zeggen
Als u de ‘’Melding einde gebruik’’ heeft gemaakt op mijnaansluiting.nl, kunt u het energiecontract voor gas bij uw energieleverancier opzeggen. Vanaf de datum dat het contract voor gas is opgezegd, betaalt u niets meer. Let op: Het is belangrijk dat u vanaf dat moment geen gas meer gebruikt. Anders worden er alsnog kosten in rekening gebracht.
Zo bereiden wij uw aanvraag voor:
● Stap 1: Onze werkvoorbereider neemt contact met u op om uw aanvraag door te spreken. Daarna start de voorbereiding.
● Stap 2: Omdat we moeten graven in uw tuin moet er eerst een bodemonderzoek worden uitgevoerd. Dit geldt niet bij een flat of appartementencomplex. Bij vervuiling zijn er aanvullende maatregelen nodig. Het bodemonderzoek regelen wij voor u.
● Stap 3: We bekijken of er een vergunning nodig is. Als dat zo is, regelen wij dat ook voor u.
De uitvoering van uw aanvraag
Tijdens de werkzaamheden moet de aannemer graafwerkzaamheden uitvoeren in uw tuin. Na de werkzaamheden legt de aannemer de bestrating zo goed mogelijk terug. Maar u bent zelf verantwoordelijk voor het (laten) herstellen van uw eigen bestrating en eventuele beplanting. Is er gegraven in de openbare weg? Dan is de gemeente verantwoordelijk voor de herstelwerkzaamheden. Houd er rekening mee dat dit 8 weken kan duren.

[ Voor 72% gewijzigd door milkman op 22-01-2025 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fictionsaloon
Erwin_83 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 05:52:
[...]

Als er een warmtenet is dan is de verwarming geregeld. Was de gasaansluiting soms bedoeld voor koken op gas. Als daar een vergelijkbaar alternatief, zoals inductie voor is zou ik het via die richting proberen. Het moet dan wel een fatsoenlijke mogelijkheid zijn om te koken en niet een los ding voor 1 pan op het aanrecht.

Gasaansluiting verwijderen voor een flat klinkt eng, maar stelt niks voor. Zie bovenstaande.

Heb je überhaupt wel een gas meter ?. Of is het puur een kookgas aansluiting? Wellicht is er nog een lager vastrecht bedrag te regelen als je nu de hoofdprijs betaald.
Ja de gasaansluiting was voor koken op gas maar aangezien het gas niet in de woning in gaat, de leiding is er zelfs niet meer, hebben wij vanaf het begin dat we hier zijn komen wonen al op inductie gekookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fictionsaloon
marcop23 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:03:
[...]

Verwijderen in een flat komt vaak neer op: dop op de gasleiding, gasmeter weg. Dat is het. Juist simpeler dan een grondgebonden woning waar de leiding wordt verwijderd.

Oh, ze plakken nog een sticker op de gasleiding: let op, gasleiding onder druk. Dit omdat de stijgleiding natuurlijk ook alle appartementen boven je voorziet van gas, dus hij kan niet zomaar weg.

En ja, je hebt bij een huurwoning toestemming van de verhuurders nodig. Dat is ook waar ik het "gevecht" mee aan zou gaan: als zij een (voor jou nutteloze) gasaansluiting willen behouden, zou ik hen vragen of ze die willen bekostigen.
Volgens mij is dit half aan de orde, er zit een dop op de gasleiding maar de gasmeter is nog niet weg. We hebben meerdere keren gevraagd aan de verhuurder of zij de kosten voor de aansluiting willen bekostigen maar de situatie was voor hun natuurlijk niet urgent genoeg, ik wist toen nog niet dat ik mijn ATO contract mag opzeggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• phicoh
Fictionsaloon schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:09:
Ja de gasaansluiting was voor koken op gas maar aangezien het gas niet in de woning in gaat, de leiding is er zelfs niet meer, hebben wij vanaf het begin dat we hier zijn komen wonen al op inductie gekookt.
Ik ben geen jurist, maar het lijkt me dat de verhuurder een woning op geleverd heeft die geen gebruik kan maken van gas. Dus het is geen keuze van de huurder om er geen gebruik van te maken. Het is onredelijk van een verhuurder om de huurder te verplichten om te betalen voor iets waar de huurder geen gebruik van kan maken (het gaat om kunnen, als je het alleen niet wilt or er voor kiest om het niet te doen, dan is het anders)

Dus ik zou de levering van gas opzeggen en een brief sturen aan de verhuurder dat je de levering van gas opgezegd hebt om het in jouw woning onmogelijk is om gebruik te maken van gas.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ecowoman
milkman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:06:
Beste xxxx
Wij hebben uw aanvraag (aanvraagnummer: xxxxxx) in behandeling. Via deze e-mail informeren wij u over wat u van ons kunt verwachten.
U hoeft niets te betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting.
...
Tijdens de werkzaamheden moet de aannemer graafwerkzaamheden uitvoeren in uw tuin. Na de werkzaamheden legt de aannemer de bestrating zo goed mogelijk terug. Maar u bent zelf verantwoordelijk voor het (laten) herstellen van uw eigen bestrating en eventuele beplanting. Is er gegraven in de openbare weg? Dan is de gemeente verantwoordelijk voor de herstelwerkzaamheden. Houd er rekening mee dat dit 8 weken kan duren.
Hier zegt Liander dus letterlijk dat je zelf verantwoordelijk bent voor schade. Daarom blijft de Tweakersroute noodzakelijk als je niet het risico wilt lopen op (mogelijk hoge) kosten als er onverhoopt schade ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
maar dat gaat toch alleen over de bestrating enzo ?

mijn reactie was tegen WeaZuL over contractbreuk enzo

Acties:
  • +6 Henk 'm!
onetime schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:34:
@Fictionsaloon Ik heb hier in het topic vernomen dat er niet een plicht bestaat voor een gasaansluiting, maar voor een kook-voorziening. Dat kan ook een inductie plaat zijn. Was jij dat, @Ivow85 ?
Als je dat aan je verhuurder kunt overleggen, willen ze dus misschien wel meewerken.
zouden we hier meer huurders mee kunnen helpen?
Volgens bouwbesluit moet een keuken voorzien zijn van een aansluiting voor een kooktoestel. Dat kan gas zijn. Maar dat kan ook een 2x16A of 3x16A aansluiting voor een inductiekookplaat zijn.

Ik begrijp dat hier toen de woning betrokken werd er zelfs al geen gasleiding meer was naar de keuken toe. Dan is het los van bovenstaande volstrekt onredelijk om van de huurder te verwachten dat hij vastrecht betaald voor iets wat hij niet eens kan gebruiken al zou hij het willen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
milkman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:44:
maar dat gaat toch alleen over de bestrating enzo ?

mijn reactie was tegen WeaZuL over contractbreuk enzo
@milkman Je reageerde op Weazul over contractbreuk enzo en in de quote die je plaatst van de bevestigingsmail komt tegelijkertijd naar voren dat je niet alleen tijdens het invullen van mijnaansluiting.nl , maar ook in de bevestingsmail na het invullen erop wordt gewezen dat jij degene bent die opdraait voor de kosten bij schade als je de mijnaansluting.nl - route volgt i.p.v. de Tweakers-route

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 22-01-2025 13:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
WeaZuL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Nee, zou dat automatisch moeten gebeuren? Ik heb initieel via GC aangegeven om de gas aansluiting te verwijderen. Eerlijkheidshalve is gisteren de gasverbinding daadwerkelijk pas verwijderd. Ik kreeg een uur erna een bevestiging via mijnaansluiting.nl. Wellicht dat het de aankomende dagen wordt stopgezet?

[...]

Ik las volgens mij ergens dat je pas je gas contract kan opzeggen / wordt opgezegd als de aansluiting daadwerkelijk verwijderd is. Als dat niet de reden is van de opzegging dan onderging ik contractbreuk en dan wordt er gelijk gedreigd met boetes etc. De onderaannemer kon gisteren pas als eerste datum langskomen om de gasaansluiting te verwijderen.

Nu is de vraag, moet ik nu contact opnemen met GC om het gas contract te beeindigen of gaat dat automagisch vanzelf?

Wat ik ook bijzonder vindt is dat ik nergens iets over gasaansluiting verwijderen kan vinden in de FAQ op de site van GC 8)7
Je moet zelf je gascontract opzeggen. Greenchoice hoort op het moment dat jij opzegt je gascontract stop te zetten, alleen weigeren ze dat soms middels de onjuiste bewering dat je eerst een melding via mijnaansluiting.nl moet doen voordat ze het kunnen stopzetten (wat zoals gezegd niet klopt). Zoals jij het nu schrijft klinkt het alsof je bij je initiële contact met Greenchoice je contract niet hebt opgezegd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ecowoman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:46:
[...]
Je moet zelf je gascontract opzeggen. Greenchoice hoort op het moment dat jij opzegt je gascontract stop te zetten, alleen weigeren ze dat soms middels de onjuiste bewering dat je eerst een melding via mijnaansluiting.nl moet doen voordat ze het kunnen stopzetten (wat zoals gezegd niet klopt). Zoals jij het nu schrijft klinkt het alsof je bij je initiële contact met Greenchoice je contract niet hebt opgezegd?
Zou zo maar eens kunnen, goed punt. Ga ik dan alsnog doen, enkel voor het GAScontract.

edit: vijf minuten na een whatsapp chat met support van GC is mijn gascontract beeindigd zonder issues, had ik eerder moeten doen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door WeaZuL op 22-01-2025 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
TheMystery schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:31:
Hier 5 december via mijnaansluiting gas opgezegd, daar wordt aangegeven de ato op te zeggen bij je provider.
Dus direct gebeld en ato opgezegd, 8 dec eindafrekening van gas, heb een vast contract tot juni 2027 en er werdt niets gezegd dat het niet kon of terugleverboetes, dacht dat dat ook niet mocht. Kreeg zelfs geld terug.

9 dec mail gehad van mijnaansluiting dat het in behandeling wordt genomen, en 11 dec mail gehad van de aannemer die het gaat verwijderen dat opdracht is ontvangen en dat ze het in gaan plannen.
Update, vandaag is de gasmeter + leiding verwijderd. De leiding is er voor 2/3 uit er zat nog ergens een ongedocumenteerde koppeling tussen dus die konden ze er niet uit trekken. Maar het gedeelte onder de wadi voor mijn huis is weg, daarna is er een meter of 8 blijven zitten tot vooraan mijn huis, en de rest tot binnen is wel weer weg.
Case closed, en redelijk snel gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Fictionsaloon schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Volgens mij is dit half aan de orde, er zit een dop op de gasleiding maar de gasmeter is nog niet weg. We hebben meerdere keren gevraagd aan de verhuurder of zij de kosten voor de aansluiting willen bekostigen maar de situatie was voor hun natuurlijk niet urgent genoeg, ik wist toen nog niet dat ik mijn ATO contract mag opzeggen.
Als de verhuurder moeilijk blijft doen, vraag dan of ze even de gasleiding naar de keuken weer aanleggen, zodat je de keus hebt om op gas te koken. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
Erwin_83 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Als de verhuurder moeilijk blijft doen, vraag dan of ze even de gasleiding naar de keuken weer aanleggen, zodat je de keus hebt om op gas te koken. >:)
Haha, dat zou ik dus nooit doen. Met een beetje pech kent de verhuurder een of andere klusjesman die op de lelijkste manier (meerlagenbuis opbouw over de muur) die gasleiding wel even naar de keuken brengt. En daar zit je dan, dan heb je geen argumenten meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

marcop23 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:19:
[...]

Haha, dat zou ik dus nooit doen. Met een beetje pech kent de verhuurder een of andere klusjesman die op de lelijkste manier (meerlagenbuis opbouw over de muur) die gasleiding wel even naar de keuken brengt. En daar zit je dan, dan heb je geen argumenten meer.
Nee, dat lijkt me ook geen slimme zet. Je kunt wel het argument gebruiken dat de boel is opgeleverd zonder werkende gasaansluiting in de keuken (of elders). Dat punt valt niet meer te veranderen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik moet er denk ik maar weer 'ns wat mee. We zijn inmiddels vier jaar gasloos. Ondanks alle claims 'afgestemd met SodM' die we hier langs hebben zien komen dat zo'n niet draaiende meter echt niet langer dan een jaar kan duren, doet netbeheerder Stedin helemaal niets. Maar 't zal toch 'n keer opgeruimd moeten worden, lijkt me.

Kwam afgelopen jaar nog wel een (wijk brede) controle op gaslekkage langs. Geleerd dat de leiding niet ingetekend staat waar hij ligt - juiste trace daarmee niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:10:
Geleerd dat de leiding niet ingetekend staat waar hij ligt - juiste trace daarmee niet bekend.
Zou dat reden voor de ‘aarzeling’ kunnen zijn voor het opruimen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Nee dat is het niet, het kan natuurlijk lokaal verschillen maar rondom Velp e.o. weten ze van meer leidingen waar ze niet liggen dan van waar ze wel liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:58:
Zou dat reden voor de ‘aarzeling’ kunnen zijn voor het opruimen?
Lijkt me niet, want dat is niet iets wat gedocumenteerd stond of zo.

Voor mij wel reden om niet voor het vrijelijk overhoop halen van de tuin te tekenen (via 'mijnaansluiting').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:58
Vraag over het indienen van de aanvraag om de gasaansluiting te verwijderen via MijnAansluiting.nl...

In het vragenlijstje staat de vraag om een voorkeursdatum (week) in te geven voor het verwijderen. Maar gezien alle berichten over dat er dan kosten gerekend (kunnen) worden, wil ik dat juist niet. Maar het is een verplicht veld. 8)7
Voor degene die het wel via MijnAansluiting hebben geregeld: wat hebben jullie bij die vraag ingevuld?

Weet niet of het iets uitmaakt, maar wij zitten in een Enexis gebied.

In de toelichtingsballon bij die vraag staat het volgende:
Meer informatie
Netbeheerder of aannemer realiseert uw aansluiting
Uw aanvraag wordt gedeeld met één of meerdere netbeheerders. Dit is afhankelijk van het type aanvraag. Mogelijk wordt er een aannemer betrokken bij de werkzaamheden. De netbeheerder of aannemer streeft ernaar alle werkzaamheden gelijktijdig uit te voeren in de week van uw voorkeur, maar de realiteit is dat dit niet altijd lukt.
...

Vervolgstappen
Nadat u uw aanvraag heeft verzonden en opdracht heeft gegeven aan de netbeheerder(s), wordt gestart met de voorbereidingen. De netbeheerder of aannemer in uw gebied streeft ernaar binnen twee weken contact met u op te nemen.
(ik wil dus op basis van wat ik hier allemaal lees zelf geen opdracht geven...)
Maar met een uitroeptekentje staat bij dezelfde vraag ook nog dit:
Let op: bij een ‘melding einde gebruik’ houden we voor de gaswerkzaamheden géén rekening met uw voorkeursweek. Wij nemen contact met u op zodra wij de verwijdering plannen. Bij het verwijderen van de gasaansluiting verleent u de benodigde medewerking en toegang tot uw perceel en woning.
Dat lijkt me dan wel weer prima.

Edit:
Toch even doorgeklikt en in de samenvatting lijken de kosten wel op €0,- te blijven staan. En er is een opmerkingen veld, dus daar kan ik natuurlijk nog eens nadrukkelijk benoemen dat ik gewoon geen gas meer wil, maar verder geen last heb van de spullen. En daarmee ook geen enkele verantwoordelijkheid neem of opdracht geef...?

[ Voor 8% gewijzigd door Merijn. op 27-01-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgen
  • Laatst online: 11-10 09:29
Als het goed is heb je al eerder in het proces aangegeven dat je de gratis variant wilt. Ik heb bij de datum gewoon de eerst mogelijk datum aangevinkt geloof ik. Dat liep verder helemaal goed bij mij. Werd vrij snel al door de aannemer gebeld dat ze de opdracht binnen hadden en ik nog zou horen wanneer de meter weg gehaald zou worden. Uiteindelijk was hij zelfs binnen 4 weken al weg. Was top geregeld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Laatst online: 22:58
@Morgen Klopt, dan ga ik het maar gewoon proberen. Die datum had ik nu zelf zo laat mogelijk (2027 ofzo) gezet om door te kunnen. Maar beide zou dus niet uit moeten maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morgen
  • Laatst online: 11-10 09:29
@Merijn. , ik geloof dat de aannemer volgens afspraak maximaal een jaar de tijd heeft om de meter te verwijderen nadat de netbeheerder hem opdracht heeft gegeven. Dus zal wel eerder dan 2027 dat ze langs (willen) komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:02
KikkerMario schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:16:
Gisteren was de eerste verjaardag van mijn verzoek tot verwijdering op mijnaansluiting, dus even een update.
Nu mijn (hopelijk) laatste update over de situatie. De gasleiding is weg! Steding heeft uiteindelijk de opdracht ingetrokken bij het vorige bedrijf en bij een nieuwe aannemer neergelegd. Die had vandaag ongeveer een uur nodig en heeft alles netjes achtergelaten.

Dank aan iedereen die aan de Tweakers-route heeft bijgedragen. Ik heb die route niet gevolgd, maar ik weet wel dat de gratis aanvraag zonder jullie niet mogelijk was geweest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
Morgen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:21:
@Merijn. , ik geloof dat de aannemer volgens afspraak maximaal een jaar de tijd heeft om de meter te verwijderen nadat de netbeheerder jij hem opdracht heeft gegeven. Dus zal wel eerder dan 2027 dat ze langs (willen) komen.
Heb je quote even aangepast aangezien het hier om een aanvraag voor verwijdering via mijnaansluiting.nl gaat.

On-topic: het kan snel gaan, een paar posts terug nog iemand waar ze binnen een maand op de stoep stonden geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16
Ik heb via mijnaalsuiting.nl een melding gemaakt voor het laten verwijderen van de gasaansluiting. Liander neemt contact met mij op als er eventueel meerwerk verwacht wordt (en dus kosten zijn gemoeid zijn met het verwijderen) volgens de opdracht. Vooralsnog verwacht ik geen problemen daarmee en zal dat rond eind maart uitgevoerd worden.

Ik heb wel een vraag over de opzegvergoeding. Ik kan via Innova eenvoudig mijn gasaansluiting opzeggen. Ik betaal daarvoor een vergoeding van 50 euro. Ik heb een contract tot 1-jan-2026. Is het de moeite waard om dit nog te doen/levert het wat op? Ik kan nu per 1-feb opzeggen. Dus moet het vandaag dan regelen.

/edit

Wat een werk hebben een aantal van jullie hiervan gemaakt, mijn complimenten hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 29-01-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:34:
Ik heb wel een vraag over de opzegvergoeding. Ik kan via Innova eenvoudig mijn gasaansluiting opzeggen. Ik betaal daarvoor een vergoeding van 50 euro. Ik heb een contract tot 1-jan-2026. Is het de moeite waard om dit nog te doen/levert het wat op? Ik kan nu per 1-feb opzeggen. Dus moet het vandaag dan regelen.
Je betaald geen kosten meer voor je gasaansluiting als je opzegt. Wat zijn je vaste kosten op jaarbasis voor je gasaansluiting (dit kan je vast zelf opzoeken.. hint.. die zijn aanzienlijk hoger dan 50 euro..).

Ik zou wel even goed kijken naar je gastarief en wat het gastarief is als je nu een nieuw contract afsluit. Als jij meer betaald dan bij een nieuw contract, dan mag Innova geen opzegvergoeding in rekening brengen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16
Glashelder schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Je betaald geen kosten meer voor je gasaansluiting als je opzegt. Wat zijn je vaste kosten op jaarbasis voor je gasaansluiting (dit kan je vast zelf opzoeken.. hint.. die zijn aanzienlijk hoger dan 50 euro..).

Ik zou wel even goed kijken naar je gastarief en wat het gastarief is als je nu een nieuw contract afsluit. Als jij meer betaald dan bij een nieuw contract, dan mag Innova geen opzegvergoeding in rekening brengen.
Je bedoelt bij een nieuwe energieleverancier? Ik wil graag bij Innova blijven omdat ik geen terugleverboete betaal voor zonnepanelen die komen tot einde contractdatum (kan gewoon 1-1 salderen en krijg evt geld terug).

Bedankt voor je antwoord trouwens :)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@STIMPPYYY
Glashelder schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:45:
[...] Ik zou wel even goed kijken naar je gastarief en wat het gastarief is als je nu een nieuw contract afsluit. Als jij meer betaald dan bij een nieuw contract, dan mag Innova geen opzegvergoeding in rekening brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 22:09
Ik heb via mijnaalsuiting.nl een melding gemaakt voor het laten verwijderen van de gasaansluiting. Liander neemt contact met mij op als er eventueel meerwerk verwacht wordt (en dus kosten zijn gemoeid zijn met het verwijderen) volgens de opdracht. Vooralsnog verwacht ik geen problemen daarmee en zal dat rond eind maart uitgevoerd worden.

/edit

Wat een werk hebben een aantal van jullie hiervan gemaakt, mijn complimenten hiervoor.
Die 50 euro, is dat een opzegvergoeding onder de oude regels (oftewel, is je huidige contract ingegaan vóór 1 juni 2023?)? Die is namelijk enkel voor als je overstapt naar een andere leverancier. Als je je gas aansluiting laat verwijderen zou je deze niet moeten krijgen. Zodra je een datum hebt van Liander dat je gasaansluiting wordt verwijderd zou ik dit gewoon met Innova communiceren. Zonder aansluiting vervalt het contract gewoon (juridisch is dat iets anders dan opzeggen).

Er stroomt geen gas, er is geen meter, er is geen winst meer te halen voor ze. Enkel die paar euro vaste lasten die je betaald, maar die dekken vaak net de administratieve overhead en zijn ze net zo graag kwijt. De netbeheerkosten, wat het grootste deel is van je vaste lasten, vervallen sowieso gezien er geen aansluiting meer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Liander neemt contact met mij op als er eventueel meerwerk verwacht wordt (en dus kosten zijn gemoeid zijn met het verwijderen) volgens de opdracht.
Hebben ze dat zo geschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 07:30
Ik wil graag even advies inwinnen betreft mijn situatie;

- 11 november heb ik een verzoek ingediend via mijnaansluiting.nl om mijn gasmeter te verwijderen door Enexis.
- begin januari werd ik gebeld door een aannemer om dit in te plannen en heb dit even tot maart/april uit weten te stellen omdat dit beter uit kwam.
- begin januari viel het mij op bij overstap van energieleverancier dat ik via Engie gas nog moest opzeggen. Dit heb ik toen dus ook gedaan, omdat ik bij nieuwe leverancier alleen elektra afnam.
- nu kreeg ik vandaag een brief van Enexis waarin mijn opzegging werd bevestigd, maar waar ook werd gerept over kosten van afsluiting.

Welke stap adviseren jullie mij om te nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrlMouz1mVi38hrkUk3oU9Jqbyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHIDfoOqqeass9v8nseeYtfY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
Pizr schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:57:
Ik wil graag even advies inwinnen betreft mijn situatie;

- 11 november heb ik een verzoek ingediend via mijnaansluiting.nl om mijn gasmeter te verwijderen door Enexis.
- begin januari werd ik gebeld door een aannemer om dit in te plannen en heb dit even tot maart/april uit weten te stellen omdat dit beter uit kwam.
- begin januari viel het mij op bij overstap van energieleverancier dat ik via Engie gas nog moest opzeggen. Dit heb ik toen dus ook gedaan, omdat ik bij nieuwe leverancier alleen elektra afnam.
- nu kreeg ik vandaag een brief van Enexis waarin mijn opzegging werd bevestigd, maar waar ook werd gerept over kosten van afsluiting.

Welke stap adviseren jullie mij om te nemen?

[Afbeelding]
Ik zou verwijzen naar je melding via mijnaansluiting.nl en het betreffende ticket nummer meegeven.

Pagina: 1 ... 16 ... 34 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)