Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hippe Lip Lees even de link die ik al twee keer plaatste en zeg maar wat jouw uitleg is.
Vooruit, 3x : https://www.consuwijzer.n...ergoeding-en-opzegtermijn

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:29
onetime schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:59:
@Hippe Lip Lees even de link die ik al twee keer plaatste en zeg maar wat jouw uitleg is.
Dan wel even oppassen met deze:

Let op: Hebt u 1 contract voor elektriciteit en gas samen? Als u bijvoorbeeld alleen gas opzegt, dan zegt u toch het hele contract op. U moet daarom een nieuw contract voor elektriciteit afsluiten. En de leverancier mag de opzegvergoeding voor beide gas en elektriciteit vragen. Check dit daarom van tevoren bij uw leverancier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Compuchip87 Dat hangt van de leverancier af, of die het als één of twee contracten ziet.

edit: als je met elektra niet weggaat, denk en vind ik niet dat dáárvoor een recht op een vergoeding ontstaat.

edit2: er veranderd namelijk qua elektra namelijk helemaal niets, je verbruik wordt eerder hoger door de overstap naar een warmtepomp, meer omzet, meer winst, dus is er geen omzet derving die te vergoeden zou zijn. Hoogstens dat ze je een ander contract geven

[ Voor 76% gewijzigd door onetime op 08-11-2024 23:15 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:24

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

onetime schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:59:
@onetime
Op die pagina wordt voor opzeggen verwezen naar een andere pagina:
https://www.consuwijzer.n...rgie-aansluiting/opzeggen

En daar staat precies beschreven wat ik ook al zei:
Aansluiting verwijderen
Verbruikt u geen gas (of elektriciteit), of heel weinig? Bent u misschien overgestapt op een duurzame energiebron? U kunt ervoor kiezen om uw aansluiting op te zeggen. U neemt dan geen energie meer af. Uw netbeheerder verwijdert dan de hele aansluiting tot aan het hoofdnet. Dat is voor de veiligheid.
Uw netbeheerder verwijdert de gasaansluiting gratis. Maar soms betaalt u een opzegvergoeding aan uw energieleverancier. Dit hangt af van uw contract.
QED

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hippe Lip
De opzegvergoeding

U betaalt alleen een opzegvergoeding als u aan deze 3 voorwaarden voldoet:

u hebt een contract voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld 1 jaar.
de looptijd van het contract is nog niet voorbij wanneer u opzegt.
dit staat in uw contract.

Dit geldt ook als u opzegt omdat u gaat verhuizen, emigreren of samenwonen.

Zegt u op 7 dagen voordat uw contract afloopt? Of nadat de looptijd voorbij is? Dan betaalt u geen opzegvergoeding meer. Als u het contract vóór 1 juni 2023 hebt afgesloten, dan is deze termijn 14 dagen in plaats van 7 dagen.

Hebt u een contract met variabele tarieven? Of dynamische tarieven? Ook dan betaalt u geen opzegvergoeding.

Op 1 juni 2023 zijn de regels voor de hoogte van de opzegvergoeding gewijzigd. Hebt u het energiecontract vóór 1 juni 2023 afgesloten? Dan gelden de oude regels voor de opzegvergoeding. Ook als de diensten op 1 juni 2023 of later ingaan.
Contract is na 1 juni 2023 afgesloten

De opzegboete is gelijk aan het verlies dat uw leverancier maakt omdat u het contract niet uitzit. Hij heeft namelijk energie voor u ingekocht en u gaat het niet meer afnemen.

Uw energieleverancier schat meteen uw opzegvergoeding als u erom vraagt. En hij legt de berekening duidelijk uit. Hij schat hoeveel energie u nog zou verbruiken tot het einde van uw contract. Voor de opzegvergoeding betaalt u een bedrag per geschatte kWh elektriciteit en per geschatte m3 gas. Dat bedrag is het prijsverschil tussen uw contracttarieven en de tarieven die uw leverancier vraagt voor een vergelijkbaar contract op het moment dat u opzegt.

Is de energie duurder geworden? Dan maakt de leverancier geen verlies en u betaalt geen opzegvergoeding.

Zegt u op binnen 7 dagen voordat uw vaste contract eindigt? Dan betaalt u geen opzegvergoeding.
En die pagina waar jij naar linkt verwijst naar een andere voor die opzegvergoeding, en weet je welke dat is? Juist.

Dus bij afwezigheid van verbruik geen redelijke grond voor een opzegvergoeding. (tenzij oud contract, zie link)

Inderdaad; QED.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

onetime schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:26:
@Hippe Lip

Dus bij afwezigheid van verbruik geen redelijke grond voor een opzegvergoeding. (tenzij oud contract, zie link)

Inderdaad; QED.
Volgens mij gaat het om verwacht verbruik als je gewoon je contract had uitgezeten zonder gasloos te gaan. Waarom zou je energieleverancier daar rekening mee moeten houden?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Glashelder schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:26:
[...]

Volgens mij gaat het om verwacht verbruik als je gewoon je contract had uitgezeten zonder gasloos te gaan. Waarom zou je energieleverancier daar rekening mee moeten houden?
Als de huidige tarieven hoger zijn dan de mijne lees ik dat ik sowieso geen boete betaal op Consuwijzer: Is de energie duurder geworden? Dan maakt de leverancier geen verlies en u betaalt geen opzegvergoeding. Dan kunnen de meeste overal boetevrij weg volgens mij want heb net even gekeken op Pricewise en de gasprijzen zijn weer "fijn" aan het stijgen. En heb gelukkig gas en stroom gescheiden dus stroom kan lekker doorlopen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 09-11-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Glashelder Volgens mij is het om bij overstappen naar een goedkopere leverancier je oude leverancier schadeloos te stellen, maar als je gebruik stopt, is er geen schade door niet te leveren gas. Je hebt een contract voor een bepaalde prijs niet voor een bepaalde hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Glashelder schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:26:
[...]

Omdat een energieleverancier alléén maar (goedkoop?) kan inkopen op basis van een te verwachten afname door z'n klanten waarbij er per af te nemen M3 aan gas ook nog eens een heffing vanuit de overheid op komt voor o.a de opslag.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:03:
@Glashelder Volgens mij is het om bij overstappen naar een goedkopere leverancier je oude leverancier schadeloos te stellen, maar als je gebruik stopt, is er geen schade door niet te leveren gas. Je hebt een contract voor een bepaalde prijs niet voor een bepaalde hoeveelheid.
Dat is maar gedeeltelijk waar. Voordat je dat contract aanging heb je aangegeven of geschat (op basis van wat dan ook) wat je verbruik zou zijn. Op basis van die schatting heb je een contract aangeboden gekregen. Ik kan me zomaar voorstellen dat de leverancier bij voortijdige opzegging van dat contract mag uitgaan van die schatting en op basis daarvan een verliesberekening mag maken. Jij hebt immers die gegevens aangeleverd. Dat is de basis van de overeenkomst, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 01:26:
@Hippe Lip

[...]

En die pagina waar jij naar linkt verwijst naar een andere voor die opzegvergoeding, en weet je welke dat is? Juist.

Inderdaad; QED.
Je lijkt wat hard, geërgerd in je reactie?

Ik reageerde omdat ik je niet begreep en nog steeds probeer ik te begrijpen wat je bedoelt, los van of ik het ermee eens ben.

Je geeft een link van een pagina (https://www.consuwijzer.n...ergoeding-en-opzegtermijn), maar zegt er niet bij welk deel je daarvan specifiek van toepassing vind.
Ik zie die pagina als een omschrijving van welke situaties er kunnen zijn, zoals contract voor of na 1 juni 2023. Maar op diezelfde pagina zie ik een link staan naar de pagina Aansluiting gas en elektriciteit opzeggen. Dáár zie ik duidelijk de tekst
Maar soms betaalt u een opzegvergoeding aan uw energieleverancier. Dit hangt af van uw contract.
Daar staat dus duidelijk dat er sprake kan zijn van een opzegvergoeding. Daar hadden we het toch over?

En ja, op die pagina staat weer een link naar de pagina die jij noemde. Ze verwijzen naar elkaar. Ze vullen elkaar aan, in mijn ogen.

Maar ik snap nog niet helemaal waarom je jouw pagina noemde. Kun je me dat uitleggen?
En nogmaals: het gaat me niet om wie er gelijk heeft, maar ik probeer het te snappen.
Snap je? ;)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:30
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:30:
[...]

Je lijkt wat hard, geërgerd in je reactie?

Ik reageerde omdat ik je niet begreep en nog steeds probeer ik te begrijpen wat je bedoelt, los van of ik het ermee eens ben.

Je geeft een link van een pagina (https://www.consuwijzer.n...ergoeding-en-opzegtermijn), maar zegt er niet bij welk deel je daarvan specifiek van toepassing vind.
Ik zie die pagina als een omschrijving van welke situaties er kunnen zijn, zoals contract voor of na 1 juni 2023. Maar op diezelfde pagina zie ik een link staan naar de pagina Aansluiting gas en elektriciteit opzeggen. Dáár zie ik duidelijk de tekst

[...]

Daar staat dus duidelijk dat er sprake kan zijn van een opzegvergoeding. Daar hadden we het toch over?

En ja, op die pagina staat weer een link naar de pagina die jij noemde. Ze verwijzen naar elkaar. Ze vullen elkaar aan, in mijn ogen.

Maar ik snap nog niet helemaal waarom je jouw pagina noemde. Kun je me dat uitleggen?
En nogmaals: het gaat me niet om wie er gelijk heeft, maar ik probeer het te snappen.
Snap je? ;)
Waarom denk je dat een opzegvergoeding hier van toepassing is? Consuwijzer is mooi de voor de basis, maar de echte kennis zit hier. :D

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Hippe Lip Tussen de andere regels uitgelicht, op dezelfde pagina:
De opzegboete is gelijk aan het verlies dat uw leverancier maakt omdat u het contract niet uitzit. Hij heeft namelijk energie voor u ingekocht en u gaat het niet meer afnemen.
Aangezien je geen verbruik en dus geen afname meer zult hebben is er geen verlies.
Ook als je wel het contract uitzit gaan ze dat namelijk niet meer aan je verkopen.
Nog wel iets in rekening brengen is niet redelijk en billijk.
Zal ook wel daarom zijn dat als ze bevestiging hebben van afsluiting dat ze niets in rekening brengen.

Nogmaals, je hebt een contract tegen een bepaalde prijs en niet voor een bepaald volume.
Wat de energie leverancier verwacht is zijn probleem, de klant gebruikt wat hij nodig heeft wanneer hij dat nodig heeft. En niet wanneer de energie leverancier dat heeft uitgerekend.

Ik heb overigens nog nooit voor het afsluiten van een contract doorgegeven wat mijn verbruik zou gaan zijn of was, wel heb ik op grond van verwachtte verbruiken de totale rekening op een vergelijkingssite vergeleken.
edit: op die verwachting zal het voorschot gebaseerd zijn, maar de meterstand en de jaarafrekening, daar gaat het uiteindelijk om.
Je hebt een contract tegen een bepaalde prijs en niet voor een bepaald volume.

Bedankt voor het melden van je beweegredenen. Ik dacht dat het duidelijk was. Die pagina geeft aan wanneer en hoeveel opzegboete je eventueel krijgt. Staat helemaal in mijn citaat. Kan je hier nu iets mee?

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 10-11-2024 03:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:50
De leverancier berekend je voorschot aan de hand van historisch verbruik. Niet aan de hand van wat je opgeeft op een vergelijkings site.

Maar net als met de gasaansluiting verwijderen loopt de wetgeving weer eens achter.

De boete regeling is bedacht om de leveranciers te beschermen zodat er weer vaste prijs contracten kwamen en de consument niet zomaar steeds overstapt. Dat er tijdens een contractperiode iemand stopt met verbruiken en de aansluiting niet meer nodig heeft was even niet aan gedacht.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Erwin_83 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:27:
De leverancier berekend je voorschot aan de hand van historisch verbruik. Niet aan de hand van wat je opgeeft op een vergelijkings site.

Maar net als met de gasaansluiting verwijderen loopt de wetgeving weer eens achter.

De boete regeling is bedacht om de leveranciers te beschermen zodat er weer vaste prijs contracten kwamen en de consument niet zomaar steeds overstapt. Dat er tijdens een contractperiode iemand stopt met verbruiken en de aansluiting niet meer nodig heeft was even niet aan gedacht.
En toch heb ik van Delta een schriftelijke bevestiging middels mail dat ik zonder kosten van contract af kan als mijn gasaansluiting weg is/gaat. Staat dan weer niet in de voorwaarden dus heb daar nog maar eens een berichtje aan gewaagd. Maar ja wat hebben ze aan een lopend contract waar niets aan verdiend wordt zonder verbruik? Er staat nergens dat ik minimaal X m3 moet verbruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Mooi dat je er zonder opzeg boete vanaf kan. Wel is het jammer dat zoiets niet is opgenomen in de regelgeving zodat het bij alle leveranciers hetzelfde is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op zondag 10 november 2024 @ 02:59:
@Hippe Lip Tussen de andere regels uitgelicht, op dezelfde pagina:
[...]
Bedankt voor het melden van je beweegredenen. Ik dacht dat het duidelijk was. Die pagina geeft aan wanneer en hoeveel opzegboete je eventueel krijgt. Staat helemaal in mijn citaat. Kan je hier nu iets mee?
Ja, dank @onetime, het is nu duidelijker, al sta ik er net iets anders in. Maar gelukkig kan dat hier. :)

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Erwin_83 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:27:

Misschien moeten we ook een klein beetje uitkijken dat we niet doorslaan in het beschermen van consumenten. Als consument kan je je ook gewoon zelf bedenken dat het niet handig is om een vast contract aan te gaan als je weet dat je van het gas af gaat. Mensen worden steeds dommer he sinds jaren. Ik vraag me af of dit soort pampering er niet gewoon deels de oorzaak van is :+ Disclaimer: dit is geenzins bedoeld als sneer naar MotorBeast overigens.

Overigens klopt die lezing van @onetime volgens mij echt niet. Voor de opzegvergoeding mag de leverancier gewoon uitgaan van zijn historische schatting. Nergens in de regels staat dat je ineens een uitzonderingspositie hebt als je van het gas gaat.

Uw energieleverancier schat meteen uw opzegvergoeding als u erom vraagt. En hij legt de berekening duidelijk uit. Hij schat hoeveel energie u nog zou verbruiken tot het einde van uw contract. Voor de opzegvergoeding betaalt u een bedrag per geschatte kWh elektriciteit en per geschatte m3 gas. Dat bedrag is het prijsverschil tussen uw contracttarieven en de tarieven die uw leverancier vraagt voor een vergelijkbaar contract op het moment dat u opzegt.

Is de energie duurder geworden? Dan maakt de leverancier geen verlies en u betaalt geen opzegvergoeding.
Jij als consument doet een verandering aan je huis waardoor je geen gas meer afneemt. Dat kan je de energieleverancier niet verwijten. De berekening gaat duidelijk over het verlies van de leverancier als je zelf niets had veranderd.

Hier staat ook niets over een opt-out als je van het gas af gaat: https://www.acm.nl/nl/pub...-voor-misleidende-werving

Zou ook heel onlogisch zijn overigens, omdat deze wijziging in de wetgeving er juist gekomen is om leveranciers meer zekerheid te bieden:
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze regels opgesteld om energieleveranciers te stimuleren weer meer vaste contracten aan te bieden. Met de nieuwe regels is een vast contract ook echt een vast contract.

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 11-11-2024 11:44 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Glashelder Ik moest iets. Als je een 1/2 jaar geleden nog in dubio bent wel/niet gasloos en je je wil voorbereiden op, ik vermoed en ja de gasprijzen stijgen alweer, dan moet je wat. Dus langjarig contract (€1,21 per m3 en is nu alweer zo'n €1,32 per m3) gesloten. Vermoed dat ik niet de enige ben.

Ben overigens net gebeld door Delta en wederom, als gasmeter weg is kosteloos contract eruit. En nogmaals, zit ook schriftelijk in de mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
Glashelder schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:30:
Jij als consument doet een verandering aan je huis waardoor je geen gas meer afneemt. Dat kan je de energieleverancier niet verwijten. De berekening gaat duidelijk over het verlies van de leverancier als je zelf niets had veranderd.
Er staat in het contract niets over een minimale afname. Dus bij een gasverlater kan de te verwachte afname op nul gesteld worden.

Het is onredelijk om een schadevergoeding vast te stellen die hoger is dan de te verwachten omzet als het contract gewoon uitgediend wordt.

Aangezien het doel van de schade vergoeding is het onaantrekkelijk maken van overstappen als prijzen dalen, is je gemakkelijk stellen dat de redelijke schadevergoeding nul moet zijn.

Natuurlijk, je moet dan nog wel een rechter vinden die het hier mee eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zou kunnen inderdaad. De wet zegt niets over hoe de 'resterende hoeveelheid' berekend moet worden.

Ze zeggen wel dit:
Bij de toepassing van het eerste lid, beoordeelt de ACM of ten behoeve van de berekening van de resterende hoeveelheid, bedoeld in het eerste lid, in de leveringsovereenkomst een objectieve en transparante berekeningswijze is opgenomen die rekening houdt met een spreiding van de afname van elektriciteit of het verbruik van gas gedurende de resterende looptijd van de leveringsovereenkomst.
Als ik vervolgens kijk naar mijn eigen energiecontract (bij Innova, andere leveranciers zullen iets vergelijkbaars hebben vermoed ik zo):
Voor zover de gegevens voor het berekenen van de resterende hoeveelheid stroom en/of gas om wat
voor reden dan ook niet, niet tijdig of niet volledig beschikbaar mochten zijn, dan zullen wij de
resterende hoeveelheid vaststellen met behulp van de SJA en SJI voor stroom en/of het SJV voor gas
dat het meest recent door de netbeheerder via het Centraal Aansluitingen Register (C-AR) aan ons
beschikbaar is gesteld.
Gezien de geest van de wet lijken deze voorwaarden mij niet onredelijk en wordt dus uitgegaan van het Standaard Jaarverbruik.

De daadwerkelijke formule staat overigens ook in de contractvoorwaarden en die is gelijk aan die in de wet is opgenomen. Alleen de definitie van 'resterende hoeveelheid' ontbreekt dus in de wet maar die wordt ingevuld in de AV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
MotorBeast schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:53:
@Glashelder Ik moest iets. Als je een 1/2 jaar geleden nog in dubio bent wel/niet gasloos en je je wil voorbereiden op, ik vermoed en ja de gasprijzen stijgen alweer, dan moet je wat. Dus langjarig contract (€1,21 per m3 en is nu alweer zo'n €1,32 per m3) gesloten. Vermoed dat ik niet de enige ben.

Ben overigens net gebeld door Delta en wederom, als gasmeter weg is kosteloos contract eruit. En nogmaals, zit ook schriftelijk in de mail.
Je zou even kunnen rekenen wat goedkoper is:
  • niets doen, je betaalt nul verbruik maar nog wel netbeheerkosten tot einde van je contract.
    Dan zeg je op en kies je ofwel de aanvraagroute op mijnaansluiting.nl of de Tweakersroute
  • Je zegt het contract op, betaalt de afkoopsom. Die kan meer of minder zijn dan de totale kosten bij de eerste optie. Dan kies je ofwel de aanvraagroute op mijnaansluiting.nl of de Tweakersroute
  • Hoe sneller de meter weg is, hoe sneller je kosten naar nul gaan, dus vraagt zo snel mogelijk verwijdering aan op mijnaansluiting.nl en betaalt daarvoor de kosten (verwijdering op verzoek). Die kunnen meer of minder zijn dan de totale kosten bij de andere opties, afhankelijk hoe lang je nog vastrecht zou moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Verschrikkelijk met Enexis! Wil je je tuin niet naar de klote laten helpen kunnen beter de gaskraan dichtdraaien en gewoon die 300euro vaste kosten voor lief nemen! En ja dan weer een leverancier selecteren! Gezien de monopolisten van Enexis is dat mss wel de minst slechte keuze! Kan me voorstellen dat mensen hier voor gaan kiezen gezien het corrupte gedrag van hen! In wat voor land leven we! Van het gas af, jaja moet niet vragen HOE

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Compuchip87 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:30:
Je zou even kunnen rekenen wat goedkoper is:
  • niets doen, je betaalt nul verbruik maar nog wel netbeheerkosten tot einde van je contract.
    Dan zeg je op en kies je ofwel de aanvraagroute op mijnaansluiting.nl of de Tweakersroute
  • Je zegt het contract op, betaalt de afkoopsom. Die kan meer of minder zijn dan de totale kosten bij de eerste optie. Dan kies je ofwel de aanvraagroute op mijnaansluiting.nl of de Tweakersroute
  • Hoe sneller de meter weg is, hoe sneller je kosten naar nul gaan, dus vraagt zo snel mogelijk verwijdering aan op mijnaansluiting.nl en betaalt daarvoor de kosten (verwijdering op verzoek). Die kunnen meer of minder zijn dan de totale kosten bij de andere opties, afhankelijk hoe lang je nog vastrecht zou moeten betalen.
Er is er in theorie nog een. Als je contract nog lang loopt dan kom je op het punt dat je SJV nul is. Vanaf dat moment zou je in principe gratis op moeten kunnen zeggen.

Verder wordt de opzegboete berekend op basis van het verschil tussen de prijs in het contract en de prijs voor nieuwe contracten. Als die voor nieuwe contracten hoger is, dan is er geen boete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:14
MotorBeast schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:53:
Wat je zou kunnen proberen, als je die route kiest, is om een bewijs van aanmelding (of zoiets) van MijnAansluiting te overleggen. Sommige leveranciers vinden de aanmelding zodat je niet hoeft te wachten tot de gasmeter zelf weg is.
Dus misschien wil Delta daar ook wel in meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Truus01 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:59:
[...]

Wat je zou kunnen proberen, als je die route kiest, is om een bewijs van aanmelding (of zoiets) van MijnAansluiting te overleggen. Sommige leveranciers vinden de aanmelding zodat je niet hoeft te wachten tot de gasmeter zelf weg is.
Dus misschien wil Delta daar ook wel in meegaan.
En dan de aanvraag weer intrekken })

Ok dat is niet zo netjes en potentieel problematisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vandaag is hier, via de route van afmelden gasverbruik bij mijnaansluiting, via Liander, door de aannemer de gasaansluiting weggehaald.

Pro forma factuur: €0,00, exbtw, en ook incl btw. :)

3 gaten nodig: bij voordeur, bij straat, en halverwege bij een kruising water en gasleiding. Stukken erdaarna uitgelierd. Gasmeter ook verwijderd.

Energieleverancier (GC) bracht sinds aanmelding met mijnaansluiting al geen kosten meer in rekening voor de gasaansluiting.

In het kort:
April afmelden
September door Liander gebeld dat het ingepland gaat worden
Oktober dat de uitvoerder het druk heeft en dat het november gaat worden
November gebeld door iemand namens Liander dat uitvoerder een week later (dus week vooraf gebeld) langs komt. Geen andere datum/tijdstip mogelijk dan datum van deze post, ze hadden er meerdere in het dorp vandaag.
Uitvoering-planning: ze komen in de middag
Daadwerkelijke uitvoering: om 10uur gestart, om 13.20 klaar.

Koffie met cake voor de harde werkers.

Verhaaltje is nu dus uit.

Bijvangst:
Op de KLIC kaart die ze bij zich hadden voor de graafwerkzaamheden wel er achter gekomen dat er een Middenspanning en Laagspanning over mijn perceel en onder mijn huis door loopt. De buren zijn zelfs aangesloten op de Laagspanning vanaf mijn voordeur (aansluiting van buren zit onder mijn carport).
Trafo huisje staat 7 percelen verder aan een andere straat.
Apart verhaal. Mocht iemand informatie weten over een woongebouw boven een middenspanning en laagspanning, let me know.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 12-11-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:49
Mijn eigen ervaring tot nu toe even delen over het verwijderen van de gasaansluiting. Op 10 oktober eigenaar geworden van een zo goed als gasloze woning (alleen nog koken). Door verbouwing komt ook dat te vervallen.

Op 11 oktober de melding gemaakt via Mijnaansluiting einde gasgebruik en ook het gascontract bij Tibber opgezegd. Vervolgens op 15 oktober een belletje ontvangen van BAM Energie & Water namens Enexis met de controle en de bevestiging dat men in de 2e week van 2025 de werkzaamheden uit zou voeren.

Diezelfde week nog wel een brief ontvangen dat ik een gascontract actief moest hebben op mijn adres. Daar werd vooraf door Enexis al aangegeven dat dit een automatisch proces was en ik gerust kon negeren.

Vandaag nogmaals gebeld dat er ruimte is vrijgekomen en men komt nu volgende week donderdag al. Al met al valt het mij tot nu toe reuze mee en lijken Enexis en BAM zeer voortvarend te werk te gaan in Drenthe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dokter_sikbok
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-08 18:41
Vandaag standaard brief 1c verstuurd.

Op basis van dit bericht van @Trucci - hartelijk dank hiervoor - het eerst per email geprobeerd en gezonden naar fm_voorkom_afsluiting at stedin.net. En de eerste redelijke reactie ontvangen van Stedin.

Hiervoor had ik een mail gestuurd naar info at stedin.net, waar ik een reactie op kreeg dat het adres niet meer gebruikt werd.
En voorkom_afsluiting at stedin.net, waar ik geen reactie op heb gekregen.
De truc lijkt in mijn geval het gebruik van fm_voorkomafsluiting at stedin.net.

@onetime is dit mogelijk een update van de topic start waard? Iets als ..
Stedin: wil liever niet via email corresponderen. info at stedin punt net (gebruiken ze wel zelf, maar no_reply). Alternatief: Probeer fm_voorkomafsluiting at stedin punt net, of ook wel Voorkom_Afsluiting at stedin punt net (als je nog geen slotje hebt)
.. lijkt nu de beste resultaten op te leveren. Toegegeven, slechts n=2 als onderbouwing hiervoor.

De reactie van Stedin was:
Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw aansluiting.

Op dit moment kunt u nog altijd een aanvraag doen tot kosteloze verwijdering van deze aansluiting via www.mijnaansluiting.nl.

Mocht u de aanvraag echt niet zelf in gang willen zetten dan verzoeken wij u ons te voorzien van foto's van uw meterkast en een mobiel nummer waarop de monteur u kan bereiken.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010 892 31 75.
Dus zo even fotos maken en een bericht terug sturen En dan wachten op een belletje van de monteur.
Hopelijk voor een afspraak voor het verwijderen van de aansluiting zoals bij @Trucci.

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 18-11-2024 08:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:02
dokter_sikbok schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:22:
Vandaag standaard brief 1c verstuurd.
Bij mij ging het net zo allemaal, dus dat lijkt nu de standaardwerkwijze :)
Dus ik dacht: gaat goed, want ik kreeg ook netjes een afspraakbevestiging. Maar daar staat dan weer dit in:
Om de leidingen te verwijderen moet de grond waarin gewerkt wordt vrij zijn van niet-opneembare bestrating (zoals stelconplaten, asfalt en beton), grind, beplanting en overige obstakels. Eventueel vervuilde grond moet u zelf verwijderen. U bent zelf verantwoordelijk voor herstel van eventueel niet-opneembare bestrating en sierbestrating.
8)7

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MisterMailman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:58:
[...]

Bij mij ging het net zo allemaal, dus dat lijkt nu de standaardwerkwijze :)
Dus ik dacht: gaat goed, want ik kreeg ook netjes een afspraakbevestiging. Maar daar staat dan weer dit in:

[...]
8)7
Dat is dus allemaal geen probleem als je geen opdrachtgever bent.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nog even Liander humor vanwege het verwijderen van gas.
De werkzaamheden aan uw aansluiting met aanvraagnummer xxxx zijn uitgevoerd en afgerond.
De werkzaamheden zijn uitgevoerd.

U kunt gebruik maken van de aansluiting op uw adres.

De mogelijkheden van de aansluiting
U kunt via www.liander.nl/inloggen de informatie over de aansluiting bekijken. Dit kan met of zonder account. Ook kunt u op www.liander.nl/soorten-aansluitingen meer informatie vinden over uw type aansluiting en welke mogelijkheden u hiermee heeft.
Kwaliteitscontrole
Regelmatig voeren wij via een steekproef kwaliteitscontroles uit. Het is mogelijk dat een van onze kwaliteitscontroleurs binnen vier weken na afronding van de werkzaamheden bij u een controle komt uitvoeren.
Zo zit het met de betaling
U heeft een factuur voor de werkzaamheden ontvangen of deze komt binnenkort via de mail. Heeft u deze al betaald? Dan hoeft u niets meer te doen. Heeft u nog niet betaald? U vindt de betalingsinformatie op de factuur die u heeft ontvangen.
Tot slot
Heeft u vragen over uw aansluiting? U kunt ons bereiken via www.liander.nl/contact.
Nou, ik ben erg benieuwd hoe ik mijn gasloze aansluiting kan gebruiken…. :X 8)7

Misschien dat ik via mijnaansluiting maar een gasvezelkabel ga aanvragen. Die hebben we hier nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 13-11-2024 16:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Get!em schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:11:
Nog even Liander humor vanwege het verwijderen van gas.

[...]

Nou, ik ben erg benieuwd hoe ik mijn gasloze aansluiting kan gebruiken…. :X 8)7

Misschien dat ik via mijnaansluiting maar een gasvezelkabel ga aanvragen. Die hebben we hier nog niet.
Triest om te zien dat ze relatief simpele processen nog steeds niet op orde hebben...

Doe je wel zuinig met de stroom van je telefoon en laptop? Want zonder gas kun je die ook niet meer thuis opladen, schreven ze mij in 2017/2018

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irdc
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-08 14:09
Ik heb zojuist een onprettig gesprek gehad met een dame van GreenChoice. Ik belde om de elektriciteit (en enkel de elektriciteit) aan te sluiten in mijn nieuwe woning. De boze reactie: dat kunnen wij niet, wij moeten dan óók het gas aansluiten en daar betaalt u dan vastrecht voor. Toen ik haar vertelde van de twee rechtszaken die daar al over gevoerd zijn en die hebben vastgesteld dat ik dat niet hoef tetterde ze door me heen.

Wordt mogelijk vervolgd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
irdc schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:27:
Ik heb zojuist een onprettig gesprek gehad met een dame van GreenChoice. Ik belde om de elektriciteit (en enkel de elektriciteit) aan te sluiten in mijn nieuwe woning. De boze reactie: dat kunnen wij niet, wij moeten dan óók het gas aansluiten en daar betaalt u dan vastrecht voor. Toen ik haar vertelde van de twee rechtszaken die daar al over gevoerd zijn en die hebben vastgesteld dat ik dat niet hoef tetterde ze door me heen.

Prima, dan maar een andere leverancier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• irdc
Compuchip87 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:31:
[...]

Prima, dan maar een andere leverancier?
Dat heb ik haar op een gegeven moment ook gezegd. Overigens was dit nog vóórdat ze door me heen ging tetteren en ik letterlijk tegen haar heb moeten zeggen dat ik haar heb laten uitpraten en ik nu ook wil uitpraten (reden: dit soort gesprekken worden altijd opgenomen en ik wil zorgen dat mijn standpunt, dat ik geen cent hoef te betalen, ook opgenomen wordt). Ik ga er nog eens een nachtje over slapen, ik was namelijk tot op heden wel tevreden over ze...

Edit: helaas zit ik nog tot in 2026 aan ze vast...

[ Voor 4% gewijzigd door irdc op 14-11-2024 17:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Wat een domme medewerker. Echt diep triest.

Want zelfs al zou je zowel elektriciteit als gas willen gebruiken: het staat je volledig vrij om voor elk product een andere energieleverancier te kiezen. Al jarenlang.... Het gaat Greenchoice ook zonder die gevoerde rechtszaken niets aan hoe jij het gas-deel regelt wanneer je bij hen alleen elektriciteit wil afnemen.

Hooguit kunnen ze, afhankelijk van de voorwaarden en tarieven in je huidige contract (indien je nu wel gas afneemt bij Greenchoice) een opzeg boete voor gas in rekening brengen. Omdat er wel de mogelijkheid voor Greenchoice is om op jouw nieuwe adres gas af te nemen (voortzetting bestaand contract), maar jij nu aangeeft ondanks de mogelijkheden tot gaslevering je het gascontract wilt beëindigen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ivow85 op 14-11-2024 18:37 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb bij GC gewoon mijn contract meeverhuisd. En bij nieuwe adres na 2 weken gascontract opgezegd. Terwijl contract nog doorliep tot 2025.

Eerste keer bellen voor opzeggen was ook vruchteloos. Tweede keer een “hogere “ medewerker, en toen was het binnen 3 minuten geregeld. Vastrecht gas was daarna binnen een week uit t contract en niks meer betaald daarvoor, ook geen opzegboete, want die zaten niet in oude contracten.
Je kunt kijken of het digitaal verhuizen van alleen je elektrische aansluiting ook lukt en dan gas opzeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 14-11-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irdc
Ivow85 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:33:
[...]

Hooguit kunnen ze, afhankelijk van de voorwaarden en tarieven in je huidige contract (indien je nu wel gas afneemt bij Greenchoice) een opzeg boete voor gas in rekening brengen. Omdat er wel de mogelijkheid voor Greenchoice is om op jouw nieuwe adres gas af te nemen (voortzetting bestaand contract), maar jij nu aangeeft ondanks de mogelijkheden tot gaslevering je het gascontract wilt beëindigen.
Daar heb ik een mooie oplossing voor: ik heb zojuist een aanvraag gedaan via MijnAansluiting.nl om de gasaansluiting op te heffen. Op een door de netbeheerder gekozen moment uiteraard. En als ze een diepe geul in mijn voortuin achterlaten komt dat me eigenlijk wel goed uit: kan daar mooi de buis voor de warmtepomp in :D

Op het moment neem ik gewoon nog gas af in mijn oude woning en wanneer ik definitief verhuisd ben is hopelijk die gasaansluiting weg. Dus verhuis ik uiteindelijk naar een aardgasloze woning en vervalt dat argument.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

irdc schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:06:
[...]

En als ze een diepe geul in mijn voortuin achterlaten komt dat me eigenlijk wel goed uit: kan daar mooi de buis voor de warmtepomp in :D
Je kan ook vragen of zij hem voor je erin leggen. Ik heb hier gevraagd of ze een kabel wilden leggen voor mijn laadpaal en tot mijn verbazing stemden ze daar gewoon zonder problemen mee in. De kabel is zelfs ingegraven naar de andere kant van de tuin :+ Keurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

irdc schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:06:
[...]

Daar heb ik een mooie oplossing voor: ik heb zojuist een aanvraag gedaan via MijnAansluiting.nl om de gasaansluiting op te heffen. Op een door de netbeheerder gekozen moment uiteraard. En als ze een diepe geul in mijn voortuin achterlaten komt dat me eigenlijk wel goed uit: kan daar mooi de buis voor de warmtepomp in :D

Op het moment neem ik gewoon nog gas af in mijn oude woning en wanneer ik definitief verhuisd ben is hopelijk die gasaansluiting weg. Dus verhuis ik uiteindelijk naar een aardgasloze woning en vervalt dat argument.
Ze lieren de gasleiding eruit. Twee putjes, lijn erdoor en gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gewoon meteen nóg een keer bellen en hopen dat je een ander aan de telefoon krijgt en je dan een gewoon gesprek kunt voeren? Deze dame had mss slecht geslapen, is met ruzie bij het ontbijt thuis vertrokken of heeft gewoon haar dag niet? Kan zomaar gebeuren. Dan dus maar even naar een collega.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Hippe Lip schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:49:
[...]

Gewoon meteen nóg een keer bellen en hopen dat je een ander aan de telefoon krijgt en je dan een gewoon gesprek kunt voeren? Deze dame had mss slecht geslapen, is met ruzie bij het ontbijt thuis vertrokken of heeft gewoon haar dag niet? Kan zomaar gebeuren. Dan dus maar even naar een collega.
Ja het lijkt of veel energiemaatschappijen geen (consistent) beleid hebben. Greenchoice staan nota bene te boek als maatschappij waar je naar toe zou kunnen verhuizen om relatief makkelijk je gas op te kunnen zeggen.

Mijn eigen maatschappij, Pure Energie, deed bij sommige tweakers ook heel makkelijk, maar bij mij heel erg moeilijk.

Ook de netbeheerder lijkt er een handje van te hebben om ogenschijnlijk willekeurig te handelen. Soms wordt alles netjes afgehandeld en hoor je nooit meer iets; soms krijg je jarenlang een incassobureau achter je aan. Geen pijl op te trekken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
Ik vermoed dat zo'n telefoontje uitkomt in een callcenter bij een willekeurige medewerker die, afhankelijk van het gebelde nummer, werkt voor een willekeurige energiemaatschappij.

De callcenters hebben allemaal een draaiboek voor de callagents. Sommige medewerkers gebruiken alleen de eerste 2 pagina's daarvan en alles wat afwijkt is moeilijk/onmogelijk. Sommige medewerkers hebben het hele ding gelezen en begrijpen wat ze moeten doen bij de vraag: alleen elektra verhuizen, de rest opzeggen.

Ze hebben als het goed is allemaal de mogelijkheid om te escaleren naar een tweede lijn, maar dat is slecht voor hun eigen statistieken, dus als je pech hebt krijg je inderdaad een medewerker die boos wordt omdat jij niet wilt wat zij willen.

Gewoon vriendelijk zeggen dat jullie er samen niet uit gaan komen en nog een keer terugbellen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:29
@irdc Naast de goede tip van @Blihi kan je ook whatsapp gebruiken, gc heeft dat een Corp nummer en mensen daarachter lijken veel beter te kunnen handelen dan de callcenters

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MisterMailman
Best aannemelijk verhaal @Blihi.
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:19:
Greenchoice staan nota bene te boek als maatschappij waar je naar toe zou kunnen verhuizen om relatief makkelijk je gas op te kunnen zeggen.
Kaoh schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:49:
@irdc Naast de goede tip van @Blihi kan je ook whatsapp gebruiken, gc heeft dat een Corp nummer en mensen daarachter lijken veel beter te kunnen handelen dan de callcenters
1 appje naar GC:
Wat goed dat je van het gas af bent ☀️ Ik heb per direct je gascontract opgezegd en je krijgt zo per mail een bevestiging ervan. Wij communiceren alles ook naar Stedin. Binnen 4 weken kan je de nota verwachten waarop wij gas definitief met je afrekenen. Stroom blijft uiteraard gewoon doorlopen. Ik hoor het als je nog vragen hebt en anders wens ik je een fijne dag verder :)
Dus niet bellen, maar appen. Heb je het gelijk schriftelijk vastgelegd voor evt. gedoe met je netbeheerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dokter_sikbok schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:22:
De truc lijkt in mijn geval het gebruik van fm_voorkom_afsluiting at stedin.net.
Let op: fm_voorkom_afsluiting at stedin.net bestaat niet, fm_voorkomafsluiting at stedin.net bestaat wel en wordt op gereageerd (in mijn geval zelfs binnen een uur).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• irdc
Inmiddels is het gelukt: ik heb een bevestiging per e-mail binnen waarin staat dat alléén mijn stroom wordt overgezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dokter_sikbok
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-08 18:41
KabouterSuper schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:51:
[...]

Let op: fm_voorkom_afsluiting at stedin.net bestaat niet, fm_voorkomafsluiting at stedin.net bestaat wel en wordt op gereageerd (in mijn geval zelfs binnen een uur).
Oeps, mijn fout.
Het is idd fm_voorkomafsluiting at stedin.net

Ik ga gelijk mijn post aanpassen!
Kan niet meer :'(

[ Voor 3% gewijzigd door dokter_sikbok op 16-11-2024 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

dokter_sikbok schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:50:
[...]
Ik ga gelijk mijn post aanpassen!
Kan niet meer :'(
Kan altijd nog, maar moet je even aanvragen (en erbij zeggen dat het om herstel van een fout gaat).

Zoek even op hoe/waar je dat aanvraagt; weet ik ook niet zo uit mijn hoofd.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hippe Lip schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:37:
[...]
Zoek even op hoe/waar je dat aanvraagt; weet ik ook niet zo uit mijn hoofd.
offtopic:
TR op de betreffende post.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 11:31
Om het overzichtelijk te houden hierbij mijn oorspronkelijke post met een link naar de dagvaarding. Hieronder de reactie van de advocaat richting Flanderijn.
MrNOnamE schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:33:
De situatie: ik zit in een huurwoning waarbij ik zelf van het gas ben gegaan. Het verwijderen van de gasaansluiting is iets wat ik van de woningbouwvereniging niet mag doen en daarom ook niet aangevraagd heb.

Wel heb ik:
- Netjes mijn gasaansluiting beëindigd
- Bij elke brief van Liander en later Flanderijn aangegeven ik de aansluiting niet meer gebruik maar ik de woning huur. Tevens aangegeven dat als zij voor onderhoud bij de aansluiting willen zijn dit nog steeds mogelijk is. Ook als hun de aansluiting willen verwijderen ze dit vrij staat.
- Flanderijn heeft nog de woningbouw benaderd met de vraag over de aansluiting. Ook van hun een brief gehad dat ik gas moest afnemen. Ook naar hun netjes geantwoord dat ik het niet gebruik en alleen hun als eigenaar kunnen kiezen voor het verwijderen.

Kortom, gedaan wat hier op het forum staat.

Nu stond vanmorgen een medewerker van Flanderijn voor de deur met een sommatie en dagvaarding
Link naar de brief : https://1drv.ms/b/s!AvLkuQ3UYuarj80NB3-nzsNPxHtHxg?e=W9K3A2

Simpel gezegd eisen ze het volgende:
- Toegang tot de woning
- Ontruiming van de woning (blijkbaar iets om toegang te krijgen)
- Het afsluiten van de aansluiting ( NIET VERWIJDEREN dus )
- € 247,20 voor het afsluiten
- € 187,- aan salaris Flanderijn

Ohja, ze willen ook nog €112,99 voor de kosten van het exploot.

Hoe nu verder:
Nu ben ik hier redelijk nuchter onder, dit alles is immers goedkoper als 1 jaar vastrecht voor een gasaansluiting :+ maar aan de andere kant:
- Het is een afsluiting, die volgens hun 1 jaar mag duren, gaat dit geen problemen opleveren?
- Volgens mij ben ik geen partij in deze maar de eigenaar van de woning. Moet ik hier dan voor betalen?
- Ik heb altijd aangegeven dat ze gewoon bij hun aansluiting mochten zijn. Liander had dus zonder tussenkomst van Rechter en Flanderijn toegang kunnen krijgen. Waarom moet ik dan Flanderijn betalen?

Aanvulling: In het huurcontract staat niks m.b.t. het verplicht afnemen van een gas aansluiting.

Brief van advocaat richting Flanderijn :

Geachte heer/mevrouw,

De bovengenoemde zaak staat op de rol van 22 november a.s. voor het nemen van een conclusie.

Namens mijn cliënte XXXXXX vraag ik uw aandacht voor het volgende.

Voorstel
Uw cliënte, Liander N.V., is de eigenaar van de aansluitingen (gas en elektra) en meters op het verbruiksadres van mijn cliënte.

Mijn cliënte maakt sinds november 2021 geen gebruik van gas en heeft geen contract met een (gas)energieleverancier.

Liander N.V. wil toegang tot de woning om de gasaansluiting af te sluiten en de gasmeter te verwijderen en meenemen.

Mijn cliënte was voorheen in de veronderstelling dat zij voor het afkoppelen van de aansluiting c.q. verwijderen van de gasmeter de toestemming nodig had van de eigenaar van de woning, XXXXXX .

Aangezien Liander N.V. de eigenaar is van de gasaansluiting en de gasmeter in de woning, is cliënte akkoord dat Liander zal worden toegelaten tot de woning om het afkoppelen en verwijderen mogelijk te maken.

Wel stelt cliënte dat de gasmeter permanent verwijdert dient te worden, omdat cliënte zowel nu als in de toekomst geen gebruik meer zal maken van de gasaansluiting.

Voor het maken van een afspraak kunt u zich wenden tot de zoon van cliënte, de heer XXXXXX op telefoonnummer 06-XXXXXX .

Kosten verwijdering € 247,20
De vraag is of de kosten die gemoeid zijn met het verwijderen van een gasaansluiting, zonder dat cliënte daar om heeft gevraagd, bij mijn cliënte in rekening mag worden gebracht.

Min cliënte stelt allereerst dat er geen is noodzaak om over te gaan tot verwijdering.
Ook niet indien bedacht wordt dat de meter eigendom is van Liander en zich in de woning van cliënte bevindt.

Cliënte maakt het voor Liander echter wel mogelijk om in haar woning de aansluiting af te koppelen en de gasmeter te verwijderen.
Zoals hiervoor gezegd zal cliënte gedogen dat in haar woning werkzaamheden zal worden uitgevoerd en zal meewerken aan het afkoppelen en toestaan dat de meter meegenomen wordt.

Dit is echter geen overeenkomst van opdracht om de aansluiting af te koppelen en de meter te verwijderen, op grond waarvan er geen contractuele verhouding bestaat waarvoor cliënte de kosten van verwijdering moet betalen.

Liander stelt in de dagvaarding dat zij wettelijk verplicht is te zorgen voor een veilig gasnet en netverlies voorkomen en daarom genoodzaakt is om een aansluiting, waarvan definitief of gedurende een langere tijd geen gebruik meer wordt gemaakt, te verwijderen.

In lijn met de vaste rechtspraak heeft Liander naar mijn oordeel in de dagvaarding onvoldoende onderbouwd dat er een wettelijke grondslag is om de kosten voor het (ongevraagd) verwijderen van de gasafsluiting aan cliënte in rekening te brengen.

Overigens, in de mail van Liander d.d. 2 november 2022 aan cliënte, stelt Liander dat het verwijderen van de gasmeter kosteloos is.

Conclusie
Is uw cliënte akkoord dat zij afziet van de kosten van verwijdering van de meter en de procedure op de rol doorhaalt, met dien verstaande dat ieder der partijen de eigen kosten draagt?

Zo ja, dan kan worden overgegaan tot het maken van een afspraak om de werkzaamheden uit te voeren.

Mag ik met spoed e.e.a. van u vernemen s.v.p.?

Ik vertrouw erop u hiermee genoegzaam te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
-----------------------
mr. XXXXXXX
Kortom, we wachten even af, als ik iets hoor laat ik het weer weten. Kreeg van de advocaat wel complimenten over de voorbeeldbrieven hier op het forum welke ik gebruikt heb. Dank daarvoor aan iedereen die daaraan heeft bijgedragen !!

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:09
Ik heb zojuist Greenchoice aan de telefoon gehad om mijn gascontract op te zeggen. In tegenstelling tot het stroomschema in dit forum houden meerdere medewerkers van de Greenchoice-klantenservice eraan vast dat ik eerst melding moet maken op mijnaansluiting.nl zodat ik een afspraak met Stedin kan maken, pas daarna beëindigen zij mijn contract.

Wat is nu wijsheid? Ik wens niet met kosten geconfronteerd te worden van de netbeheerder omdat ik opdracht heb gegeven tot verwijdering.

Edit: op mijnaansluiting.nl staat wel dat ik in mijn geval de aansluiting kosteloos kan laten weghalen zolang de netbeheerder dit maar mag inplannen op een moment dat hen schikt. Is dat dan de manier?

[ Voor 22% gewijzigd door reinouts op 18-11-2024 15:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
reinouts schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:04:
Ik heb zojuist Greenchoice aan de telefoon gehad om mijn gascontract op te zeggen. In tegenstelling tot het stroomschema in dit forum houden meerdere medewerkers van de Greenchoice-klantenservice eraan vast dat ik eerst melding moet maken op mijnaansluiting.nl zodat ik een afspraak met Stedin kan maken, pas daarna beëindigen zij mijn contract.

Wat is nu wijsheid? Ik wens niet met kosten geconfronteerd te worden van de netbeheerder omdat ik opdracht heb gegeven tot verwijdering.

Edit: op mijnaansluiting.nl staat wel dat ik in mijn geval de aansluiting kosteloos kan laten weghalen zolang de netbeheerder dit maar mag inplannen op een moment dat hen schikt. Is dat dan de manier?
De werkwijze voor het opzeggen van gas is om dat nu schriftelijk (digitaal) te doen.

Elke (schriftelijke) reactie die je daarop krijgt is een ontvangstbevestiging van jouw rechtsgeldige opzegging. Na het verstrijken van je opzegtermijn is daarmee juridisch je contract beëindigd en kun je alle betalingen voor gas stopzetten. Ook wanneer je opzegging niet correct verwerkt is door GC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterMailman
reinouts schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:04:

Deze post lezen:
MisterMailman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:02:
Best aannemelijk verhaal @Blihi.

[...]

[...]

1 appje naar GC:

[...]

Dus niet bellen, maar appen. Heb je het gelijk schriftelijk vastgelegd voor evt. gedoe met je netbeheerder.
;)

Maar ja, je kan ook via mijnaansluiting.nl een aanvraag/opdracht doen. Is in principe ook gratis, maar je wordt dan wel opdrachtgever. En daar zijn sommigen hier principieel tegen (net als ik).

[ Voor 6% gewijzigd door MisterMailman op 18-11-2024 15:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:09
MisterMailman schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:55:
[...]

Deze post lezen:

[...]

;)

Maar ja, je kan ook via mijnaansluiting.nl een aanvraag/opdracht doen. Is in principe ook gratis, maar je wordt dan wel opdrachtgever. En daar zijn sommigen hier principieel tegen (net als ik).
Bedankt voor de verwijzing. Ik probeer het eerst via e-mail, want WA doe ik niet aan.

Toevoeging: Ik heb inmiddels een bevestiging van opzegging van Greenchoice in de mail. Nogmaals dank!

[ Voor 11% gewijzigd door reinouts op 18-11-2024 16:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
MrNOnamE schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:07:
Om het overzichtelijk te houden hierbij mijn oorspronkelijke post met een link naar de dagvaarding. Hieronder de reactie van de advocaat richting Flanderijn.

[...]

Brief van advocaat richting Flanderijn :

[...]

Kortom, we wachten even af, als ik iets hoor laat ik het weer weten. Kreeg van de advocaat wel complimenten over de voorbeeldbrieven hier op het forum welke ik gebruikt heb. Dank daarvoor aan iedereen die daaraan heeft bijgedragen !!
Nu ben ik geen advocaat, maar had je advocaat niet meer in de richting moeten gaan dat jij geen partij bent in deze. Je bent huurder en niet de eigenaar van de woning dus mag jij niet beslissen over verwijdering. Wel heb je toch steeds aangeven in je communicatie dat Liander welkom is om werkzaamheden uit te voeren, indien ze dat nodig achten. Tevens kan je nog aanhalen dat er geen verbruik is geweest, dus dat Liander niet ongewenst als leverancier heeft opgetreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
Erwin_83 schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:54:
[...]

Nu ben ik geen advocaat, maar had je advocaat niet meer in de richting moeten gaan dat jij geen partij bent in deze. Je bent huurder en niet de eigenaar van de woning dus mag jij niet beslissen over verwijdering. Wel heb je toch steeds aangeven in je communicatie dat Liander welkom is om werkzaamheden uit te voeren, indien ze dat nodig achten. Tevens kan je nog aanhalen dat er geen verbruik is geweest, dus dat Liander niet ongewenst als leverancier heeft opgetreden.
Volgens de advocaat zijn zowel ik als de verhuurder geen partij. Dit omdat de meter niet ons eigendom is. Het is daarom aan Liander als netbeheerder om te bepalen wat zij willen doen met hun meter.

Als ik om de verwijdering zou vragen kan het wel een dingetje zijn in deze, echter ben ik gewoon gestopt met betalen voor de aansluiting omdat ik deze niet gebruik. Als Liander hun meter verwijderd kan ik daar niks aan doen, dat is immers hun recht. Geef ik zelf opdracht dan kan de verhuurder daar mogelijk iets van vinden.

Het klonk mij logisch in de oren ;)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MrNOnamE schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:19:
[...]
Volgens de advocaat zijn zowel ik als de verhuurder geen partij. Dit omdat de meter niet ons eigendom is. Het is daarom aan Liander als netbeheerder om te bepalen wat zij willen doen met hun meter.

Als ik om de verwijdering zou vragen kan het wel een dingetje zijn in deze, echter ben ik gewoon gestopt met betalen voor de aansluiting omdat ik deze niet gebruik. Als Liander hun meter verwijderd kan ik daar niks aan doen, dat is immers hun recht. Geef ik zelf opdracht dan kan de verhuurder daar mogelijk iets van vinden.

Het klonk mij logisch in de oren ;)
@MrNOnamE
Dat van die eigendom moge waar zijn, en de verwijdering mag dan mss wel (voor jou) kosteloos zijn, maar het opnieuw aan laten leggen van een aansluiting is dat zeker niet!

En als jij je huurwoning straks weer op moet leveren in dezelfde staat als waarin je die kreeg, dus inclusief een werkende gasaansluiting, dan weet ik niet of je er dan nog steeds zo over denkt…

Vandaar dat het wijs kan zijn om de eigenaar schriftelijk om toestemming te vragen om die aansluiting te (laten) verwijderen. Daarna is het diens probleem namelijk…

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Of de netbeheerder het te laten uitvechten met de eigenaar van de woning.

Met de insteek van je advocaat nu weet ik niet of jullie juridische op het goede pad zitten.

[ Voor 39% gewijzigd door Erwin_83 op 19-11-2024 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
Wat ik begreep was het lastige dat de meter eigendom is van Liander. Dus zelfs als een verhuurder de meter wilt behouden mag hij dat niet eisen van Liander. Als verhuurder zou je dan moeten gaan betalen voor de aansluiting en dat gaat de verhuurder ook niet doen.

Omdat ik nu alleen Liander toegang geef tot de meter (wat ik ook verplicht ben, doe ik dat niet dan zal een rechter mij daartoe verplichten) en niet de opdracht geef tot het verwijderen, ben ik niet de persoon die hiervoor verantwoordelijk gehouden kan worden.

Van de verhuurder kreeg ik 2 jaar terug wel een mail dat we geen gas afnemen. Richting verhuurder is 2 jaar geleden reeds een iets aangepaste versie van de standaardbrief van dit forum naar hun verzonden met daarin onder andere onderstaande tekst. Hierop is nooit een antwoord gekomen dat zij daar anders over dachten.
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u of Liander nodig acht, zoals het fysiek afsluiten van de gasaansluiting. Het initiatief daartoe ligt bij Liander, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers de gasaansluiting van Liander, en de verantwoordelijkheid van Liander.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@MrNOnamE als je even terugzoekt (niet heel ver terug) dan vind je de uitspraak van een rechtszaak waarbij een huurder een soortgelijke zaak verloor. Als huurder moet je een huis opleveren in de staat zoals het was toen je het huurde. De hele discussie over wiens verantwoordelijkheid die gasaansluiting is, is niet relevant. Jij zegt je gascontract op en als gevolg daarvan wordt vroeg of laat je gasaansluiting verwijderd en daar vind de rechtspraak je verantwoordelijk voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
Glashelder schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:46:
@MrNOnamE als je even terugzoekt (niet heel ver terug) dan vind je de uitspraak van een rechtszaak waarbij een verhuurder een soortgelijke zaak verloor. Als huurder moet je een huis opleveren in de staat zoals het was toen je het huurde. De hele discussie over wiens verantwoordelijkheid die gasaansluiting is, is niet relevant. Jij zegt je gascontract op en als gevolg daarvan wordt vroeg of laat je gasaansluiting verwijderd en daar vind de rechtspraak je verantwoordelijk voor.
Ik ga meteen even kijken, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
@MrNOnamE als je even terugzoekt (niet heel ver terug) dan vind je de uitspraak van een rechtszaak waarbij een verhuurder een soortgelijke zaak verloor. Als huurder moet je een huis opleveren in de staat zoals het was toen je het huurde. De hele discussie over wiens verantwoordelijkheid die gasaansluiting is, is niet relevant. Jij zegt je gascontract op en als gevolg daarvan wordt vroeg of laat je gasaansluiting verwijderd en daar vind de rechtspraak je verantwoordelijk voor.
Hoe kan dan de verhuurder een soortgelijke zaak verliezen? Of bedoel je huurder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MisterMailman schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:56:
[...]

Hoe kan dan de verhuurder een soortgelijke zaak verliezen? Of bedoel je huurder?
Scherp. Huurder inderdaad. Sorry.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 14:41
@MrNOnamE Wat ik erg bijzonder vind is dat je in al je communicatie naar Liander en de verhuurder hebt aangegeven dat ze welkom zijn om werkzaamheden te verrichten aan de gasmeter en aansluiting. Waarom stappen ze dan nu naar de rechter? Ze hadden toch al lang een slotje kunnen komen plaatsen? De eisen voor toegang tot je woning zijn ongegrond, je hebt hun die nooit ontzegd. De eisen voor kosten van afsluiting snap ik van Liander wel en daar gaat je advocaat met tegenargumenten wel op in.

Weet je wat Liander bedoelt met “Ondanks verzoeken heeft gedaagde partij niet meegewerkt aan vrijwillige afsluiting”? Daar mag je advocaat ook wel tegen ageren.

[ Voor 20% gewijzigd door RichieB op 19-11-2024 12:58 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
MrNOnamE schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:26:
Wat ik begreep was het lastige dat de meter eigendom is van Liander. Dus zelfs als een verhuurder de meter wilt behouden mag hij dat niet eisen van Liander. Als verhuurder zou je dan moeten gaan betalen voor de aansluiting en dat gaat de verhuurder ook niet doen.

Omdat ik nu alleen Liander toegang geef tot de meter (wat ik ook verplicht ben, doe ik dat niet dan zal een rechter mij daartoe verplichten) en niet de opdracht geef tot het verwijderen, ben ik niet de persoon die hiervoor verantwoordelijk gehouden kan worden.

Van de verhuurder kreeg ik 2 jaar terug wel een mail dat we geen gas afnemen. Richting verhuurder is 2 jaar geleden reeds een iets aangepaste versie van de standaardbrief van dit forum naar hun verzonden met daarin onder andere onderstaande tekst. Hierop is nooit een antwoord gekomen dat zij daar anders over dachten.

[...]
Voor jou spelen er een paar dingen.

-Als er geen gascontract is mag de netbeheerder de aansluiting verwijderen.
-Jij bent geen eigenaar van de woning, dus jij kan hier niet mee instemmen.
-Liander moet de verwijdering met de eigenaar regelen en jij moet er dan aan mee werken.

ECHTER, afhankelijk van de medewerking van de eigenaar en je huurcontract kan er wel een plicht zijn om de aansluiting in stand te houden, dus er voor te betalen. Of jou verantwoordelijk te houden voor de kosten van her aansluiting als je het gehuurde weer in oorspronkelijke staat moet opleveren. Die zaak heeft een huurder als eens verloren, mogelijk door slecht verweer.

Wil de eigenaar de gasaansluiting ook weg hebben en gasloos gaan in de toekomst dan is alles een stuk makkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
@MrNOnamE Die hele dagvaarding leest alsof je Liander verhindert hebt om de gasaansluiting af te komen sluiten of te verwijderen? Klopt dat? Heb je afspraken daarvoor geweigerd te maken of na te komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@MrNOnamE als je even terugzoekt (niet heel ver terug) dan vind je de uitspraak van een rechtszaak waarbij een huurder een soortgelijke zaak verloor. Als huurder moet je een huis opleveren in de staat zoals het was toen je het huurde. De hele discussie over wiens verantwoordelijkheid die gasaansluiting is, is niet relevant. Jij zegt je gascontract op en als gevolg daarvan wordt vroeg of laat je gasaansluiting verwijderd en daar vind de rechtspraak je verantwoordelijk voor.
@MrNOnamE en @Glashelder
Op die uitspraak valt het nodige af te dingen en dat kun je ook zien in de commentaren die daarna volgden hier. Ik heb de sterke indruk dat er maar zeer pover (onvolledig en ondeskundig) verweer is gevoerd. Tja, dan ga je het verliezen. Net zoals er in het verleden ook gasverlaters zijn geweest die door de rechter zijn veroordeeld tot het betalen van de kosten van verwijderen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, er zijn ook anderen die dat niet met je eens zijn. De argumenten die hier genoemd worden, worden ook daar genoemd en van tafel geveegd.
[gedaagde] heeft aangevoerd dat hij geen opdracht aan Enexis heeft gegeven voor het afsluiten van de gasaansluiting en dat hij daarom niet gehouden is om de kosten voor het opnieuw aansluiten te betalen. Dat verweer volgt de kantonrechter niet.
Het verweer van [gedaagde] dat het opnieuw aansluiten van de gasaansluiting een zaak tussen SJHT en de gasleverancier is en dat uit jurisprudentie volgt dat deze kosten niet op hem mogen worden verhaald, gaat naar het oordeel van de kantonrechter ook niet op. De door [gedaagde] aangehaalde jurisprudentie, waarin is geoordeeld dat de kosten voor afsluiting door netbeheerders zelf bekostigd moet worden, ziet op de relatie tussen de netbeheerder en een consument en niet op die van verhuurder tegen huurder. In de verhouding tussen [gedaagde] als huurder en SJHT als verhuurder zijn de huurovereenkomst en bijbehorende Algemene Bepalingen van toepassing. Op grond daarvan heeft SJHT recht op vergoeding van de kosten, teneinde de woning weer in dezelfde staat te maken als het bij aanvang was.
Het komt dus allemaal neer op de AV van de verhuurder.

Laten we het erop houden dat het zeer onzeker is of je zo'n zaak wint. Heel anders ten opzichte van een koopwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Glashelder schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:38:
Tsja, er zijn ook anderen die dat niet met je eens zijn. De argumenten die hier genoemd worden, worden ook daar genoemd en van tafel geveegd.

[...]

[...]

Het komt dus allemaal neer op de AV van de verhuurder.

Laten we het erop houden dat het zeer onzeker is of je zo'n vaak wint. Heel anders ten opzichte van een koopwoning..
Die AV wordt heel flexibel als je het terugbrengen van gebreken en ongewenste plaagdieren ter sprake brengt >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrNOnamE
RichieB schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:17:
@MrNOnamE Die hele dagvaarding leest alsof je Liander verhindert hebt om de gasaansluiting af te komen sluiten of te verwijderen? Klopt dat? Heb je afspraken daarvoor geweigerd te maken of na te komen?
Zeker niet, juist aangegeven dat ze welkom zijn. Sterker nog, 2 weken geleden hebben ze de electriciteitsmeter vervangen voor een slimme meter. Gas deden ze niet omdat we dat niet gebruikten. Dus ze zijn zelfs in de woning geweest :+
RichieB schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:52:
@MrNOnamE

Weet je wat Liander bedoelt met “Ondanks verzoeken heeft gedaagde partij niet meegewerkt aan vrijwillige afsluiting”? Daar mag je advocaat ook wel tegen ageren.
Geen idee, daarom dat de advocaat ook aan mij vroeg of ik ze niet in de woning wilde hebben. Direct aangegeven dat ze van harte welkom zijn, zelfs nu. Daarom dat de advocaat hier op ook richting Flanderijn reageert dat ze van harte welkom zijn.

Op elk standaard briefje heb ik keurig gereageerd dat ze altijd welkom zijn. Ook de vorige 2 maal dat dit dossier bij Flanderijn lag (nooit een rechtzaak geworden, geen idee waarom) hier keurig op gereageerd dat ze welkom zijn.
Freee!! schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:35:
[...]

Die AV wordt heel flexibel als je het terugbrengen van gebreken en ongewenste plaagdieren ter sprake brengt >:)
Dan te bedenken dat we er aan de achterkant een aanbouw aan hebben gezet over de gehele breedte van 4 meter diep, flink wat isolatie hebben aangebracht, mechanische ventilatie hebben aangebracht.. De woning was in zulke slechte staat dat we nooit getekend hebben voor de oplevering. Kortom, ze komen niks te kort hahaha
En ja, we weten, dit blijft altijd een risico om te doen. Echter betalen we nu al 3 jaar niet voor gas, dus in het ergste geval moeten we die winst betalen als we de woning uitgaan. In dat geval heeft het ons een hoop doen leren en hebben we er vaak om kunnen lachen :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RichieB
MrNOnamE schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:27:
[...]

Zeker niet, juist aangegeven dat ze welkom zijn. Sterker nog, 2 weken geleden hebben ze de electriciteitsmeter vervangen voor een slimme meter. Gas deden ze niet omdat we dat niet gebruikten. Dus ze zijn zelfs in de woning geweest :+

[...]
Geen idee, daarom dat de advocaat ook aan mij vroeg of ik ze niet in de woning wilde hebben. Direct aangegeven dat ze van harte welkom zijn, zelfs nu. Daarom dat de advocaat hier op ook richting Flanderijn reageert dat ze van harte welkom zijn.

Op elk standaard briefje heb ik keurig gereageerd dat ze altijd welkom zijn. Ook de vorige 2 maal dat dit dossier bij Flanderijn lag (nooit een rechtzaak geworden, geen idee waarom) hier keurig op gereageerd dat ze welkom zijn.
[...]
Daar mag je (via je advocaat) best een punt van maken: ze beschuldigen je valselijk van het ontzeggen van de toegang tot de woning. Rechters vinden het niet heel leuk als je beschuldigingen verzint. Dus netjes en rustig vertellen dat je in elke correspondentie (bewijsstukken meenemen) hebt aangegeven dat ze welkom zijn. En dat ze inderdaad recentlijk (datum en tijd noemen) nog zijn langs geweest en dan vragen wat ze precies bedoelen met "niet meegewerkt" en "niet toegelaten tot het verbruiksadres". Datum en naam van de personen vragen van deze gebeurtenis die jij je niet kan herinneren. Komen ze met een naam, dan roep je die op als getuige.

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 19-11-2024 23:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
@MrNOnamE
Conclusie
Is uw cliënte akkoord dat zij afziet van de kosten van verwijdering van de meter en de procedure op de rol doorhaalt, met dien verstaande dat ieder der partijen de eigen kosten draagt?

Zo ja, dan kan worden overgegaan tot het maken van een afspraak om de werkzaamheden uit te voeren.
Waarom zou jij de kosten moeten dragen die je hebt gemaakt voor jouw advocaat als Liander jou ongegrond dagvaardt? Je hebt immers altijd aangegeven dat ze welkom zijn.

Verder valt me op dat er bij het 'overgaan tot het maken van een afspraak' niet expliciet vermeld wordt door je advocaat dat jij daarbij geen aansprakelijkheid voor eventuele schade zult dragen als niet-opdrachtgever. Dat is iets wat boven elke twijfel verheven zou moeten zijn, dus zou ik wel zwart-op-wit willen hebben.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:58
@MrNOnamE lees ik nou dat goed in die brief van Flanderijn?
[quote]Gedaagde partij beroept zich op jurisprudentie over verwijdering van de aansluiting.
Echter stelt eisende partij dat de eis niet verwijdering maar afsluiting van de aansluiting
betreft./[quote]
• gedaagde partij bevolen wordt om aan eisende partij de meter(s) af te geven;
We eisen niet verwijdering, maar afsluiting.
Maar we eisen wel dat we de meter(s) mogen verwijderen uit de woning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

acemoo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:14:
@MrNOnamE lees ik nou dat goed in die brief van Flanderijn?
[quote]Gedaagde partij beroept zich op jurisprudentie over verwijdering van de aansluiting.
Echter stelt eisende partij dat de eis niet verwijdering maar afsluiting van de aansluiting
betreft./[quote]
[...]
We eisen niet verwijdering, maar afsluiting.
Maar we eisen wel dat we de meter(s) mogen verwijderen uit de woning?
Niet eens:
• gedaagde partij bevolen wordt om aan eisende partij de meter(s) af te geven;
Ze eisen, dat gedaagde, iemand, die zeer waarschijnlijk niet bevoegd is om met gasleidingen te werken, de gasmeter ontkoppelt en afgeeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
Freee!! schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:07:
[...]

Ze eisen, dat gedaagde, iemand, die zeer waarschijnlijk niet bevoegd is om met gasleidingen te werken, de gasmeter ontkoppelt en afgeeft.
Ik zou hem meenemen naar de rechtbank en bij het begin van de zitting op de tafel van de eisers neerleggen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RichieB schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:19:
[...]
Ik zou hem meenemen naar de rechtbank en bij het begin van de zitting op de tafel van de eisers neerleggen. ;)
En meteen klagen over een gaslek >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:17
Hier wordt vandaag de leiding weggehaald, 1 oktober gemeld bij mijnaansluiting en direct gas abbo opgezegd.
Tibber waarschuwde dat de netbeheerder dit niet zou accepteren maar Tibber stopt toch direct het abbo.

Na 3 weken kwamen de geautomatiseerde Stedin brieven met waarschuwingen dat je verplicht bent een gas abbo te hebben, dit eerst genegeerd. 2 weken later weer een brief nu online aangegeven dat ik bij mijnaansluiting had gemeld dat de gasleiding niet meer gebruikt wordt.

2 weken later belde er een aannemer namen Stedin om een afspraak te maken en te bevestingen dat zij opdracht hadden gekregen van Stedin om de gasleiding te verwijderen.,

Al met al vrij soepel volgens mij.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Freee!! schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:07:
[...] Niet eens:

[...] Ze eisen, dat gedaagde, iemand, die zeer waarschijnlijk niet bevoegd is om met gasleidingen te werken, de gasmeter ontkoppelt en afgeeft.
En als ze daar commentaar op hebben heb je meteen het bewijs dat hun communicatie niet te vertrouwen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zojuist onderstaande email verstuurd naar mijnaansluiting.nl:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is toch werkelijk waar ongelooflijk hoe slecht alles geregeld is? Naast mijn aansluiting zelf, ook "van dorp infra" (de partij die blijkbaar de gasaansluiting moet komen weghalen) met nog erg veel verbeterpunten...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48
Delta Energie (netbeheer Stedin).
25-10-2023: Reminder per e-mail naar Delta Energie.
25-10-2023: Bevestiging van opzegging door Delta.
4-12-2023: Brief van Stedin (zonder kosten).
8-12-2023: Brief 1b naar Stedin. Haal de boel maar weg, op rekening van Stedin.
27-11-2024: Brief van Stedin van Contractloos / Voorkomafsluiting. Binnen enkele dagen komen ze langs om af te sluiten. Overigens geadresseerd op mijn naam, in tegenstelling tot eerdere brieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BiLLY_daKid Afsluiten of verwijderen? Maakt het jou iets uit? (zolang ze geen kosten rekenen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48
In de brief staat afsluiten, en dat is prima (volledig elektrisch).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@BiLLY_daKid Niets tekenen, ik verwacht dat ze het niet begrepen hebben e/o dwars willen liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Siedo
  • Laatst online: 16:48
Afgelopen week is bij ons de gasmeter en leiding verwijderd. Nadat in juni de keuken opgeleverd is, was gas helemaal overbodig.

De tijdslijn;
  • 6 juni contract opgezegd bij ANWB Energie - dynamisch, alleen gas
  • 6 juni de aanvraag via Mijn Aansluiting gedaan, met de vinkjes en de opmerking dat ik geen opdrachtgever ben
  • 17 juni contract bij ANWB Energie - dynamisch, alleen gas - beëindigd na opzegtermijn
• In week 45 is men geweest om te schouwen. Meneer heeft meterkast bekeken en gefotografeerd. Geen handtekening nodig.
[/list]
• In week 48 heeft men de gasmeter en de leiding verwijderd. Stoepje keurig achtergelaten. Geen handtekening nodig. De mannen wilden zelfs geen koffie. Keurig nette lui.

Hiermee is de kous af en ben ik, achteraf, toch blij met dit traject. Ik heb dit topic gevolgd sinds november 2023 nadat onze warmtepomp is geleverd. Ik weet dus dat het anders kan lopen. Regio is zuidoost Friesland met Liander als beheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

Pazo

Mroaw?

Hier zowaar een brief gekregen van Liander dat de aannemer binnen 2 weken contact met mij gaat opnemen op een afspraak in te plannen dat ze de gasleiding gaan verwijderen. Staat op (wederom) op bevestigd dat de kosten €0,- zijn.
Ik ben benieuwd.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Pazo Uit Jouw dossier maak ik op dat je via mijn aansluiting "opdracht" hebt gegeven om de aansluiting op een hun gelegen moment gratis te verwijderen. Flat? Hoogbouw? Heb je nog aangegeven geen opdrachtgever te zijn en ze voor eventuele schade aansprakelijk te stellen? Als tegenwerping op hun voorwaarden? Of hoefde je daar niet mee akkoord te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

onetime schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:47:
@Pazo Uit Jouw dossier maak ik op dat je via mijn aansluiting "opdracht" hebt gegeven om de aansluiting op een hun gelegen moment gratis te verwijderen. Flat? Hoogbouw? Heb je nog aangegeven geen opdrachtgever te zijn en ze voor eventuele schade aansprakelijk te stellen? Als tegenwerping op hun voorwaarden? Of hoefde je daar niet mee akkoord te gaan?
Nee ik heb uiteindelijk besloten om gewoon de route via mijnaansluiting.nl te volgen.
Ik heb een hoekhuis en de hoofdgasleiding loopt op ca 5 meter van mijn voordeur vandaan (opgevraagd via KLIK melding). Dus ik verwacht dat het voor hen een relatief simpele ingreep is en ze de leiding er vrij eenvoudig uit kunnen trekken, zoals ik eerder voorbij heb zien komen in dit topic.

Als het zover is laat is het weten.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Pazo Ik denk dat je me niet helemaal hebt begrepen, want
Heb je nog aangegeven geen opdrachtgever te zijn en ze voor eventuele schade aansprakelijk te stellen? Als tegenwerping op hun voorwaarden? Of hoefde je daar niet mee akkoord te gaan?
Heb je helaas nog niet beantwoord.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• maomanna
  • Laatst online: 14-09 23:54
Tijdens mijn vakantie een brief gekregen dat de monteur van Enexis langs was geweest voor het afsluiten. Dit is zonder afspraak gegaan. In de brief stond dat ik kon bellen voor een nieuwe afspraak.

Dit heb ik gedaan en na 45minuten bellen met allerlei afdelingen, geen afspraak. Wel hele discussies over mijn dossier. Het gesprek is opgenomen.

Vandaag kreeg ik een mail van de planning of ze morgen of overmorgen konden komen. Vriendelijk gewezen op dat het niet conform de wet is, maar dat ik wel zo vriendelijk ben dat, als ze vrijdag tijd hebben, vrijdag wel langs mogen komen. Hierbij nogmaals aangegeven dat ik geen opdrachtgever ben voor de werkzaamheden en gewezen dat Enexis deze werkzaamheden op eigen initiatief uitvoert aan eigen middelen. Ik heb er geen zeggenschap over en zij moeten maar doen wat naar hun inzicht nodig is. Elke factuur die komt wordt betwist.

A.s. vrijdag is mogelijk en de rest was helder en is bevestigd. Ben benieuwd wat ze gaan doen. Verwijderen of slotje. Ik verwacht slotje. Stom van ze natuurlijk, want ze weten dat ze over 12mnd weer terug moeten komen.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

onetime schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:04:
@Pazo Ik denk dat je me niet helemaal hebt begrepen, want

[...]

Heb je helaas nog niet beantwoord.
Ik weet het niet meer exact want is al een half jaar geleden.
Maar ik heb gewoon de stappen via Mijnaansluiting gevolgd en ook dus de bekende vinkjes geplaatst. Dus waarschijnlijk wel opdrachtgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Pazo Wat je natuurlijk als het nodig mocht zijn gaat ontkennen omdat je alleen een melding einde gebruik hebt gedaan. (toch?) Maar dan horen we ook wel weer van je. Hopelijk is alles nog dit jaar afgerond zonder problemen. Dat vernemen we in dat geval ook graag. Alvast fijne feestdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

onetime schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:08:
@Pazo Wat je natuurlijk als het nodig mocht zijn gaat ontkennen omdat je alleen een melding einde gebruik hebt gedaan. (toch?) Maar dan horen we ook wel weer van je. Hopelijk is alles nog dit jaar afgerond zonder problemen. Dat vernemen we in dat geval ook graag. Alvast fijne feestdagen.
Ja klopt, einde gebruik.
Ik verwacht dat het pas volgend jaar gaat gebeuren.
In de brief stond dat ze met 2 weken contact met mijn opnemen om een afspraak te gaan maken. Dan ga ik er niet van uit dat de afspraak zelf nog dit jaar gaat gebeuren. Maar wie weet, ik wacht rustig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Tanuki schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 04:45:
Zojuist onderstaande email verstuurd naar mijnaansluiting.nl:
[...]
Naar welk adres heb je die E-mail verstuurd? "mijnaansluiting.nl" is namelijk alleen een website waar je een aanvraag kan doen, geen organisatie met een klantenservice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:07:
[...]

Naar welk adres heb je die E-mail verstuurd? "mijnaansluiting.nl" is namelijk alleen een website waar je een aanvraag kan doen, geen organisatie met een klantenservice.
Correctie: Aansluitingen.KV.Brabant-Zuidoost@enexis.nl

Maar komt uiteindelijk op hetzelfde neer.. Ze sturen het gewoon door naar Enexis.

Inmiddels is de gasleiding verwijderd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnNJevlJiaOvM8DcQx6dcXdGG8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQ1z8oa12iHw8Fnsn1NR8Lot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJsopIZriAL8pUSBsHR2OOt9m1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dflJEIXJorn5GRdc9JuvPQvP.jpg?f=fotoalbum_large

Aardige mensen, geen gezeur, geen verdere problemen. :) Alles netjes weer dicht gemaakt, en ze waren weer weg. Klusje van 1,5 uur ongeveer.

De beste man begon nog over dat het niet slim was om dit te doen, dat er binnenkort waterstof doorheen zou komen, dat waterstof super goedkoop zou zijn, enz.
Dat is mij de kosten niet waard. Dan zou ik potentieel 15 jaar (of zo) vastrecht betalen met consistent 0 m³ verbruik. Dat is niet zo rendabel.

[ Voor 61% gewijzigd door Tanuki op 04-12-2024 11:53 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dinand Mentink
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 21:36

Dinand Mentink

Software Engineer

Zo. Wij zijn van het gas af en ik ontdek nu dit topic. Heerlijk hoe Tweakers een goudmijn blijft zodra het om zorgvuldig lezen en overwegen van wat dan ook gaat. Maar dat terzijde.

Het valt me op dat de procedure bij de ACM (https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen) is aangepast op 24 mei:
Dit bericht is op 24 mei 2024 aangepast. In een eerdere versie stond dat het contract eerst bij de leverancier opgezegd moest worden en dat daarna de melding via mijnaansluiting.nl moest worden gedaan.
In TS word nog melding gemaakt van eerst energiecontract en dan via mijnaansluiting.

Ik heb overigens net mijn energieboer gebeld (OM Energie) en die zeggen dat mijn contract nu opgezegd word, dat zij een melding maken bij Enexis en dat ik verder niets hoef te doen.

Dus dat is wat ik ga doen. Ik ga niets doen en dan zien we wel even.

Dinand Mentink - www.dinandmentink.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Tanuki schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:46:
[...]

De beste man begon nog over dat het niet slim was om dit te doen, dat er binnenkort waterstof doorheen zou komen, dat waterstof super goedkoop zou zijn, enz.
Ben benieuwd wat binnekort en goedkoop inhoud bij die man. Ik zie het er niet van komen waterstof voor thuis.

[ Voor 44% gewijzigd door Erwin_83 op 04-12-2024 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Erwin_83 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:29:
[...]

Ben benieuwd wat binnekort en goedkoop inhoud bij die man. Ik zie het er niet van komen waterstof voor thuis.
Same here... We gaan echt niet voor een paar cent waterstof kunnen gebruiken om ons hele huis mee te verwarmen. :) En als dat wel zo is, dan maakt het de investering meer dan waard, dus dat is prima voor mij. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Tanuki schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:37:
[...]

Same here... We gaan echt niet voor een paar cent waterstof kunnen gebruiken om ons hele huis mee te verwarmen. :) En als dat wel zo is, dan maakt het de investering meer dan waard, dus dat is prima voor mij. :D
Als ze de netbeheerders dat serieus zouden denken dan zouden ze op straat afkoppelen en die leiding hergebruiken als ze weer aan moeten sluiten. Maar de netbeheerders zetten zelf in op alles verwijderen (behalve als je zo gek zou zijn om jaren lang een leegstandcontract te nemen).
Pagina: 1 ... 11 ... 32 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)