2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
Zucht……
Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik u hierbij de bevestiging van de besproken punten.
We hebben de mogelijke opties voor uw gasaansluiting doorgenomen, aangezien deze momenteel niet in gebruik is. Zoals besproken, zijn er verschillende mogelijkheden om de aansluiting aan te passen of te beëindigen. Hieronder leg ik nogmaals de opties uit:
Aansluiting behouden zonder contract:
Zolang de gasaansluiting aanwezig is, dient er ook een contract afgesloten te zijn. Als u geen contract wilt afsluiten maar de aansluiting wel wilt behouden, loopt u het risico op afsluiting. Dit brengt echter wel kosten met zich mee.
Kosten bij afsluiting binnen: € 168,67
Kosten bij afsluiting buiten (wanneer u niet thuis bent): € 829,30
Verwijdering van de gasaansluiting:
Indien u de gasaansluiting niet meer nodig heeft, kunt u een verwijdering aanvragen. Ik leg hieronder uit hoe u dit kunt doen.
Aanvragen verwijdering gasaansluiting
U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen op mijnaansluiting.nl. Op de website logt u in of maakt u een account aan als u die nog niet heeft. Zodra u bent ingelogd, start u een nieuwe aanvraag. U kiest bij gas voor verwijderen. Vervolgens krijgt u een kosteloze en een betaalde optie.
Kosten verwijdering gasaansluiting
Kosteloos: U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord te geven. U wacht vervolgens onze planning af.
Niet kosteloos: U vraagt verwijdering aan op een voor uzelf gunstig moment, bijvoorbeeld vanwege een verbouwing. U kiest in de aanvraag voor ‘Gas aansluiting – Verwijderen’. In dit geval krijgt u binnen 10 werkdagen een offerte die 90 dagen geldig is. De eenmalige kosten voor de verwijdering vindt u op onze website. Wanneer u de offerte heeft goedgekeurd, sturen wij de opdracht naar 1 van onze aannemers. De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Zij zijn vanaf dat moment uw 1e aanspreekpunt als het gaat om de werkzaamheden en de planning.
Proces verwijderen gasaansluiting
Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe en de gasaansluiting in zijn geheel weggehaald. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, bijvoorbeeld als u in een appartement woont, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op deze manier is de gastoevoer ook geblokkeerd. In beide gevallen hoeft u na de werkzaamheden geen netwerkkosten meer te betalen.
Straatwerk
Indien er graafwerkzaamheden nodig zijn, leggen wij het straatwerk op de openbare weg weer terug. Ook nemen we de open bestrating op uw eigen terrein voor onze rekening. Denkt u hierbij aan klinkers of tegels. Gesloten bestrating, zoals asfalt of beton, is voor eigen rekening.
Opzeggen energiecontract
Nadat u een verwijdering heeft aangevraagd mag u wat ons betreft uw energiecontract voor gas beëindigen bij uw energieleverancier. En u vraagt uw energieleverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Zodra de werkzaamheden zijn uitgevoerd, registreren wij dit in een landelijke database. Uw energieleverancier is daarmee meteen op de hoogte van de wijziging. Let op, heeft u gekozen voor de betaalde optie, dan dient u eerst akkoord te gaan met de offerte.
Ik wens u nog een fijne dag.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
(zou je het tussen quotes willen zetten? [ quote ] [ / ] voor de duidelijkheid. Dank.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Uiteraard heb ik dit gezegd. Aangegeven dat ik alleen per mail communiceer en dat hun uitspraken gewoon niet waar zijn. Daarna deze mail ontvangen. Weet nu niet hoe te reagerenonetime schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:19:
@Rob roelofs 1 Heb je ze al gecorrigeerd met wat jij hebt gezegd? Dat ze onzin verkopen en zo ... ?
(zou je het tussen quotes willen zetten? [ quote ] [ / ] voor de duidelijkheid. Dank.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
1) Heb de leverancier opgezegd voor gas en hen gemachtigd om de ATO op te zeggen. Bevestiging ontvangen van leverancier.Ecowoman schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:36:
@Rob roelofs 1 De post die je als laatste plaatste voordat je deze mail kreeg ging over de brief die je had ontvangen van Enexis. Voor mij is niet duidelijk welke actie je na die brief hebt uitgezet. Heb jij hen gebeld of heb je de voorbeeldbrief verstuurd en hebben zij jou naar aanleiding daarvan gebeld?
2) brief Enexis ontvangen dat er op dit adres geen gas contract is
3) gereageerd dat dit zo is omdat ik geen gas gebruik maar dat de vrij zijn een afspraak te maken voor afsluiten
4) deze reactie per mail gehad na telefonisch onderhoud
3) was een telefoontje van jou aan Enexis dus?
[ Voor 48% gewijzigd door Ecowoman op 06-11-2024 18:51 ]
Enexis aan mij idd. Aangegeven wat ze aangaf dat dat niet klopte en het graag schriftelijk wilde voortzettenEcowoman schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:43:
@Rob roelofs 1
3) was een telefoontje van jou aan Enexis dus?
Dossier?Ecowoman schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:07:
@Rob roelofs 1 WIl je een dossier hier aanmaken, met daarin ook de tekst van de mail die je gestuurd had? Dan hebben we alle info bij elkaar en kunnen we beter adviseren.
Ah, ik zie dat de uitleg hoe een dossier aan te maken niet meer in de TS van dit topic staat, maar hier kun je die vinden.
Ik moet wel zeggen dat ik enige vorderingen lijk waar te nemen. Het gaat iets minder bot en met een beetje voorbehoud erin, zoals “U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen […]”.onetime schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:19:
@Rob roelofs 1 Heb je ze al gecorrigeerd met wat jij hebt gezegd? Dat ze onzin verkopen en zo ... ?
En het lijkt in grote lijnen redelijk te kloppen.
Maar inderdaad, ze zijn er nog niet.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik bedoelde of jij jouw kant inclusief ze op hun leugens wijzen al terug had gemaild.Rob roelofs 1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:21:
[...] Uiteraard heb ik dit gezegd. Aangegeven dat ik alleen per mail communiceer en dat hun uitspraken gewoon niet waar zijn. Daarna deze mail ontvangen. Weet nu niet hoe te reageren
Bekijk anders de laatste postings van Ivow85, daar zitten een aantal pareltjes tussen voor jouw situatie.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als je geen risico op schade hebt omdat je geen tuin hebt zou ik een melding einde gebruik doen in jouw geval.Rob roelofs 1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:16:
Wie heeft dezelfde ervaring met dergelijke mail die ik heb ontvangen? Hoe kan ik t beste reageren. Of maar gewoon kosteloos verwijderen aanvragen en met de schouw bespreken wel of niet uitvoeren
Het is toch een eigen huis?
Eigen huis en net aangelegde tuin met Cortenstaal borders etc. Heb nu de vraag of men altijd komt schouwen vooraf om zaken te bespreken. Wacht op antwoordonetime schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:52:
[...]
Als je geen risico op schade hebt omdat je geen tuin hebt zou ik een melding einde gebruik doen in jouw geval.
Het is toch een eigen huis?
Het zal zeer waarschijnlijk niet voldoende zijn, maar ik zou terug mailen met iets als:Rob roelofs 1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:05:
Vandaag onderstaande reactie ontvangen van Enexis :
Zucht……
Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik u hierbij de bevestiging van de besproken punten.
We hebben de mogelijke opties voor uw gasaansluiting doorgenomen, aangezien deze momenteel niet in gebruik is. Zoals besproken, zijn er verschillende mogelijkheden om de aansluiting aan te passen of te beëindigen. Hieronder leg ik nogmaals de opties uit:
Aansluiting behouden zonder contract:
Zolang de gasaansluiting aanwezig is, dient er ook een contract afgesloten te zijn. Als u geen contract wilt afsluiten maar de aansluiting wel wilt behouden, loopt u het risico op afsluiting. Dit brengt echter wel kosten met zich mee.
Kosten bij afsluiting binnen: € 168,67
Kosten bij afsluiting buiten (wanneer u niet thuis bent): € 829,30
Verwijdering van de gasaansluiting:
Indien u de gasaansluiting niet meer nodig heeft, kunt u een verwijdering aanvragen. Ik leg hieronder uit hoe u dit kunt doen.
Aanvragen verwijdering gasaansluiting
U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen op mijnaansluiting.nl. Op de website logt u in of maakt u een account aan als u die nog niet heeft. Zodra u bent ingelogd, start u een nieuwe aanvraag. U kiest bij gas voor verwijderen. Vervolgens krijgt u een kosteloze en een betaalde optie.
Kosten verwijdering gasaansluiting
Kosteloos: U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord te geven. U wacht vervolgens onze planning af.
Niet kosteloos: U vraagt verwijdering aan op een voor uzelf gunstig moment, bijvoorbeeld vanwege een verbouwing. U kiest in de aanvraag voor ‘Gas aansluiting – Verwijderen’. In dit geval krijgt u binnen 10 werkdagen een offerte die 90 dagen geldig is. De eenmalige kosten voor de verwijdering vindt u op onze website. Wanneer u de offerte heeft goedgekeurd, sturen wij de opdracht naar 1 van onze aannemers. De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Zij zijn vanaf dat moment uw 1e aanspreekpunt als het gaat om de werkzaamheden en de planning.
Proces verwijderen gasaansluiting
Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe en de gasaansluiting in zijn geheel weggehaald. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, bijvoorbeeld als u in een appartement woont, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op deze manier is de gastoevoer ook geblokkeerd. In beide gevallen hoeft u na de werkzaamheden geen netwerkkosten meer te betalen.
Straatwerk
Indien er graafwerkzaamheden nodig zijn, leggen wij het straatwerk op de openbare weg weer terug. Ook nemen we de open bestrating op uw eigen terrein voor onze rekening. Denkt u hierbij aan klinkers of tegels. Gesloten bestrating, zoals asfalt of beton, is voor eigen rekening.
Opzeggen energiecontract
Nadat u een verwijdering heeft aangevraagd mag u wat ons betreft uw energiecontract voor gas beëindigen bij uw energieleverancier. En u vraagt uw energieleverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Zodra de werkzaamheden zijn uitgevoerd, registreren wij dit in een landelijke database. Uw energieleverancier is daarmee meteen op de hoogte van de wijziging. Let op, heeft u gekozen voor de betaalde optie, dan dient u eerst akkoord te gaan met de offerte.
Ik wens u nog een fijne dag.
Bedankt voor de opties.
U kunt dit beschouwen als mijn melding "Gas aansluiting - melding einde gebruik". (Kosteloos, zoals door u aangegeven.)
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Bedankt voor de opties.
U kunt mijn brief d.d. ..... jl. beschouwen als mijn melding "Gas aansluiting - melding einde gebruik". (Kosteloos, zoals door u aangegeven.)
U bent van harte welkom om op afspraak, minimaal 5 werkdagen vooraf, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Stedin: Dossier Trucci.
3 september 2024: Gascontract opgezegd
Gascontract met Vattenfall telefonisch opgezegd per 04-09-2024. Tijdens dit gesprek werd aangegeven dat ik eerst mijn gasaansluiting moet opzeggen via mijnaansluiting.nl. Gezegd dat ik dat niet ga doen en gewoon mijn gascontract bij Vattenfall wil opzeggen. Daarop gaf de medewerker nog aan dat er kosten zullen worden doorberekend door de netbeheerder etc. Er werd tijdens dit gesprek dus al de nodige druk uitgeoefend om via mijnaansluiting.nl eerst eea te regelen.Duidelijk laten merken dat ik hier wel klaar mee was en prima op de hoogte ben van ‘de situatie’. Uiteindelijk is het gascontract opgezegd en was dit ook vrijwel direct te zien in de online portal.
12 september 2024: Brief Stedin
Eerste brief van Stedin ontvangen. Een van de standaard brieven waarin wordt aangegeven dat er geen actief gascontract aanwezig is. En als dit zo blijft de gasaansluiting verwijderd dient te worden, de kosten daarvan worden doorberekend.Hierop brief 1b gestuurd naar Voorkom_Afsluiting@stedin.net en fm_voorkomafsluiting@stedin.net
Vrijwel direct ook een ontvangstbevestiging vanaf fm_voorkomafsluiting@stedin.net
:strip_exif()/f/image/PYLOhazTwB1WkPda8tVkTo4m.jpg?f=fotoalbum_large)
16 september 2024: reactie van fm_voorkomafsluiting@stedin.net:
Een paar dagen later reactie gekregen. Daarop ook gewoon een reactie gestuurd met de gevraagde gegevens.Beste meneer, mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw aansluiting.
Wij begrijpen dat u geen gas gebruikt en dat Stedin welkom is om de aansluiting te komen verwijderen.
Graag leggen wij hiervoor een aanvraag voor u aan hiervoor hebben wij het volgende nodig:
Een foto van uw meterkast waarop de aansluiting goed zichtbaar is van plafond tot de grond.
Een mobiel nummer van degene waarmee de planning contact op kan nemen voor een afspraak.
Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010 892 31 75.
Met vriendelijke groet,
Business Support Services | Order to Cash
5 november 2024: Gebeld door onderaannemer.
Belletje van een onderaannemer dat ze opdracht hebben gekregen vanuit Stedin voor ‘werkzaamheden aan de gasaansluiting’. Ze komen op 19 november eerst nog formeel een schouw doen.Afgezien van de start lijkt het sinds versturen van de eerste voorbeeldbrief redelijk soepel te verlopen. Zal deze reactie nog aanvullen als de onderaannemer is geweest.
Voor mij is in deze formulering van Stedin volstrekt onduidelijk wie hier de aanvrager, dus de opdrachtgever is. Klinkt voor mij als: "wij zetten uw aanvraag door naar de onderaannemer". Heb je in je reactie bij het sturen van de gevraagde gegevens nogmaals duidelijk vermeld dat ze welkom zijn, maar jij niet de opdracht geeft en evt. kosten en schade niet accepteert?Graag leggen wij hiervoor een aanvraag voor u aan
Nee, niet specifiek in mijn reactie op deze mail. Was er in die zin ook niet op aangeslagen. In voorbeeldbrief 1b staat natuurlijk wel heel expliciet dat ik nergens opdracht toe geef en alle initiatief wat betreft bij Stedin ligt. Wel heb ik gezegd dat als Stedin inderdaad besluit om over te gaan op verwijdering ik medewerking zal verlenen. In die zin geef ik daarmee (nogmaals) aan dat ik geen opdracht geef of enig ander initiatief op dat vlak.Ecowoman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:29:
@Trucci
[...]
Voor mij is in deze formulering van Stedin volstrekt onduidelijk wie hier de aanvrager, dus de opdrachtgever is. Klinkt voor mij als: "wij zetten uw aanvraag door naar de onderaannemer". Heb je in je reactie bij het sturen van de gevraagde gegevens nogmaals duidelijk vermeld dat ze welkom zijn, maar jij niet de opdracht geeft en evt. kosten en schade niet accepteert?
[ Voor 12% gewijzigd door Trucci op 07-11-2024 12:46 ]
Ik had soortgelijke reactie van Stedin, met de bevestiging dat zij opdrachtgever zijn.Ecowoman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:29:
@Trucci
[...]
Voor mij is in deze formulering van Stedin volstrekt onduidelijk wie hier de aanvrager, dus de opdrachtgever is. Klinkt voor mij als: "wij zetten uw aanvraag door naar de onderaannemer". Heb je in je reactie bij het sturen van de gevraagde gegevens nogmaals duidelijk vermeld dat ze welkom zijn, maar jij niet de opdracht geeft en evt. kosten en schade niet accepteert?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Zeker, kost je opzegvergoeding (of opzegboete).MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:20:
Ik lees hier dat ik eerst gascontract moet opzeggen. Hoe te handelen dan met een langjarig contract wat nog loopt? Kost dat weer geld om op te zeggen.
https://www.greenchoice.n...lijke-opzegvergoeding.pdf
Even mijn post er bij gezocht:MisterMailman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:57:
[...]
Ik had soortgelijke reactie van Stedin, met de bevestiging dat zij opdrachtgever zijn.
MisterMailman in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"
Nee, niet echt. Maar het is een manier. Zie: MisterMailman in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"Compuchip87 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:16:
Oeh wat een ontwikkeling ineens... zou Stedin het dan (als eerste) eindelijk door hebben?
Wij zijn bekend met dit Tweakers-bericht en wij gaan hier niet inhoudelijk op in. Wel bieden wij u een oplossing door voor uw de aanvraag in te dienen om de situatie door ons op te lossen.
MisterMailman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:37:
[...]
Nee, niet echt. Maar het is een manier. Zie: MisterMailman in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"
[...]Wij zijn bekend met dit Tweakers-bericht en wij gaan hier niet inhoudelijk op in. Wel bieden wij u een oplossing door voor uw de aanvraag in te dienen om de situatie door ons op te lossen.
[/quote]
Let op het woordgebruik: VOOR u(w). Niet namens u.
Dat zit dus goed in elkaar. Geen verdere slapende honden wakker maken, oftewel gewoon vanuit gaan dat dit goed gaat, zou ik zeggen.
<John O`Mill>
De resterende hoeveelheid is NULL, dus dan zou de opzegvergoeding bij GreenChoice €0 moeten zijn.Prisma16 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:29:
[...] Zeker, kost je opzegvergoeding (of opzegboete).
https://www.greenchoice.n...lijke-opzegvergoeding.pdf
[YouTube: De opzegvergoeding: Greenchoice legt het uit]
@MotorBeast Navragen bij je eigen energie leverancier voor de zekerheid.
zie ook: https://www.consuwijzer.n...ergoeding-en-opzegtermijn
Notabene zelf afgesproken met de hoofduitvoerder van Stedin omdat de buren ook thuis moeten zijn ivm een splitsing in de gasleiding vanaf de straat.
3 busjes in totaal, waarvan 1 met een graafmachine op aanhanger.
Bijzonder.
Update: er is een oude beerput of zoiets gevonden in de voortuin op de erfscheiding (ex woningbouw woningen). Woning (standaard doorzon) is uit 1972 dus wel te verwachten dat je wat dingen tegenkomt.
Update2: meter zelf is eruit, er schijnt een plan van aanpak te zijn, ze gaan morgen verder
[ Voor 42% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-11-2024 15:06 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Als je op mijn post had geklikt, die ik er bewust bij gedaan had, had je gelezen:Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:57:
Let op het woordgebruik: VOOR u(w). Niet namens u.
Dat zit dus goed in elkaar. Geen verdere slapende honden wakker maken, oftewel gewoon vanuit gaan dat dit goed gaat, zou ik zeggen.
De opdracht komt vanuit Stedin en wij leggen de aanvraag aan namens Stedin.
Delta zegt dat eerst meter weg moet zijn. Anders boete.onetime schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:06:
[...]
De resterende hoeveelheid is NULL, dus dan zou de opzegvergoeding bij GreenChoice €0 moeten zijn.
Kip-Ei discussie welke ze bij Delta nu proberen op te zetten? Delta is in deze géén Netbeheerder er gaat dus ook niet over de fysieke meter in jouw meterkast uit (ze gebruiken alleen de uitgelezen waarden uit/van die meter om die vervolgens met jou te kunnen verrekenen).MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:18:
[...]
Delta zegt dat eerst meter weg moet zijn. Anders boete.
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 07-11-2024 16:37 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Kreeg te horen dat zij een melding krijgen wanneer meter weg is. Had ik nu maar een variabel contract genomen. Anders wordt het uitzitten tegen zo'n €160 vaste kosten per jaar. Helaas.Will_M schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:28:
[...]
Kip-Ei discussie welke ze bij Delta nu proberen op te zetten? Delta is in deze géén Netbeheerder er gaat dus ook niet over de fysieke meter in jouw meterkast uit (ze gebruiken alleen de uitgelezen waarden uit/van die meter om die vervolgens met jou te kunnen verrekenen).
Je kan eens informeren of ze ook opzegvergoeding in rekening brengen als de reden van opzegging is dat je gasloos gaat. Sommige maatschappijen gaan er dan coulant mee om omdat energietransitie enzo.MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:41:
[...]
Kreeg te horen dat zij een melding krijgen wanneer meter weg is. Had ik nu maar een variabel contract genomen. Anders wordt het uitzitten tegen zo'n €160 vaste kosten per jaar. Helaas.
Dan had je dus een nog lopend 'vast contract' voor een bepaalde termijn? Uiteraard worden de resterende 'vastrecht kosten' op de meter én het netwerk dan nog gewoon door belast aan je voor de resterende doorlooptijd van dat contractMotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:41:
[...]
Kreeg te horen dat zij een melding krijgen wanneer meter weg is. Had ik nu maar een variabel contract genomen. Anders wordt het uitzitten tegen zo'n €160 vaste kosten per jaar. Helaas.
Moet ik echt eerst opzeggen bij Delta om kans te maken om kostenloos van die meter af te komen? Wat een maf land leven we ondertussen zeg.Compuchip87 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:14:
[...]
Je kan eens informeren of ze ook opzegvergoeding in rekening brengen als de reden van opzegging is dat je gasloos gaat. Sommige maatschappijen gaan er dan coulant mee om omdat energietransitie enzo.
Delta verliest aan mij ook helemaal geen goede klant want ben al 4 jaar hybride met L/L en stroom loopt elders. 350m3 per jaar poeh poeh. Volgende week maandag komt er een L/W met boiler. Gasloos was eerst lange tijd twijfel maar nu toch de knoop doorgehakt.
Hoezo? Contract heb ik met Delta toch voor gas? Staat toch los van netwerkkosten? Ach ja dan maar zo'n €160,- per jaar nog uitzitten. Overleef ik ook wel.Will_M schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:17:
[...]
Dan had je dus een nog lopend 'vast contract' voor een bepaalde termijn? Uiteraard worden de resterende 'vastrecht kosten' op de meter én het netwerk dan nog gewoon door belast aan je voor de doorlooptijd van dat contract
Delta sluit op basis van het door jou, met hén, aangegane contract een onderliggend contract af met de netbeheerder van de gasleiding en bijbehorende meter. Dat contract kun JIJ niet opzeggen terwijl de kosten daarvan wel door blijven lopen tot de oorspronkelijke einddatum van het door jou afgesloten contract met Delta.MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:20:
[...]
Hoezo? Contract heb ik met Delta toch voor gas? Staat toch los van netwerkkosten? Ach ja dan maar zo'n €160,- per jaar nog uitzitten. Overleef ik ook wel.
Ondernemersrisico óf.... Kip/Ei ...?
[ Voor 8% gewijzigd door Ecowoman op 07-11-2024 18:24 ]
Ik vermoed dat dat rechtsgeldig is indien het een gunst is; lees, je bent een boete verplicht, maar als de meter weg is doen we lief en dan mag je ook gratis weg? Op zich kan ik me dat nog voorstellen om misbruik te voorkomen.Ecowoman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:21:
@MotorBeast In feite is hun beleid dus dat mensen die van het gas af gaan geen opzegboete hoeven te betalen vanaf het moment dat Delta een melding binnen heeft dat de meter daadwerkelijk verwijderd is. Dat is heel vreemd, want dan ben je als klant dus afhankelijk van hoe snel de netbeheerder langs komt. Dat kan namelijk ook pas een jaar later zijn. Ik vraag me af of dit rechtsgeldig is.
Dan zou de route zijn: zeg de ATO op, laat je contract doorlopen (met 0 verbruik) tot de verwijdering?
[ Voor 3% gewijzigd door big bang op 07-11-2024 18:26 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ook bij een gunst vraag ik me af of deze mate van willekeur en onderscheid tussen klanten wel mag, zeker omdat je als klant geen invloed hebt op de datum van verwijdering. Als ze misbruik willen voorkomen zouden ze als voorwaarde kunnen stellen dat er een slotje op komt als ze je meter niet kunnen uitlezen. Daar kan de netbeheerder snel genoeg voor langskomen.big bang schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:26:
[...]
Ik vermoed dat dat rechtsgeldig is indien het een gunst is; lees, je bent een boete verplicht, maar als de meter weg is doen we lief en dan mag je ook gratis weg? Op zich kan ik me dat nog voorstellen om misbruik te voorkomen.
Maar kan ik nu kosteloos de weg bewandelen opzeggen gas via in mijn geval Enexis en dan later dus Delta of gaat dit nooit lukken? Ik lees hier toch niet anders dat ik eerst contract Delta moet opzeggen om succesvol zonder kosten op te kunnen zeggen?Ecowoman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:21:
@MotorBeast In feite is hun beleid dus dat mensen die van het gas af gaan geen opzegboete hoeven te betalen, maar laten ze je contract inclusief de daarbij horende kosten doorlopen tot het moment dat Delta een melding binnen heeft dat de meter daadwerkelijk verwijderd is. Dat is heel vreemd, want dan ben je als klant dus afhankelijk van hoe snel de netbeheerder langs komt. Dat kan namelijk ook pas een jaar later zijn. Ik vraag me af of dit rechtsgeldig is.
Je hebt een contract gesloten met je leverancier. Dan is het toch niet zo vreemd dat die leverancier je aan dat contract wil houden? Dat lijkt me de kern van het verhaal, toch?
<John O`Mill>
Hij wil me helemaal niet aan contract houden. Ik moet alleen eerst de meter laten verwijderen van hem en dan kan ik er kosteloos vanaf. Maar ik begrijp hier dat dan de meter verwijderen weer geld kost en het advies is eerst contract op te zeggen. Draai in cirkels zo....Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:51:
@MotorBeast
Je hebt een contract gesloten met je leverancier. Dan is het toch niet zo vreemd dat die leverancier je aan dat contract wil houden? Dat lijkt me de kern van het verhaal, toch?
Collega had een doorlooptijd van 2 maanden
[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 07-11-2024 19:58 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Enexis:
Verwijderen via een melding (geen kosten)
Wanneer u geen gas meer gebruikt dan kunt u ervoor kiezen om een melding te maken: einde gebruik gasaansluiting. Doet u dit? Dan verwijderen wij de niet-gebruikte gasaansluiting kosteloos. Wij plannen zelf wanneer wij de werkzaamheden uitvoeren.
Neem contact op met uw energieleverancier om het contract voor gas op te zeggen. Vraag uw leverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Alleen na een melding bij ons en de beëindiging van de ATO zijn er geen netwerkkosten meer.
https://www.enexis.nl/aan...eren/wat-kost-verwijderen
En dan zegt Delta weer dat ik eerst de meter moet opzeggen. Cirkel weer rond. Of lees ik nu dat Enexis helemaal niet moeilijk doet wbt kosten en ik daarna dus gewoon contract kan opzeggen? Man, man man, wat een gedoe.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 07-11-2024 20:13 ]
Verschil tussen Tweakersroute en mijnaansluiting.nl (als je daar geen datum prikt) is dat je via mijnaansluiting.nl nog steeds in de positie van opdrachtgever belandt, waardoor je bij evt. schade het risico loopt dat dat niet (volledig) vergoed wordt. Het verwijderen zelf is via beide wegen kosteloos, maar wie opdraait voor de kosten bij schade verschilt dus.
Dat is ook wat ik hier in dit draadje veel lees. Maar ze zijn niet verplicht het zo snel te doen, dus als ze wel pas over een jaar komen dan loopt dat contract dus al die tijd door.
Ja.. maar helaas zijn ze toch echt niet verplicht een gascontract vroegtijdig te beeindigen. Daar mogen ze voorwaarden aan stellen..Ecowoman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:13:
Dat is ook wat ik hier in dit draadje veel lees. Maar ze zijn niet verplicht het zo snel te doen, dus als ze wel pas over een jaar komen dan loopt dat contract dus al die tijd door.
Dus als dat contract nog maanden doorloopt zou ik gewoon verwijdering aanvragen. Wellicht heb je mazzel en wordt het eerder verwijderd dan het contract is afgelopen.
De enige garantie die je hebt is dat als je geen verwijdering aanvraagt dat je in ieder geval de gehele looptijd betaald.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Jawel, hij wil dat je je contract uitdient voor de overeengekomen duur. Je mag ‘m ook afkopen, volgens de in datzelfde contract gestelde voorwaarden.MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:51:
[...]
Hij wil me helemaal niet aan contract houden. Ik moet alleen eerst de meter laten verwijderen van hem en dan kan ik er kosteloos vanaf. Maar ik begrijp hier dat dan de meter verwijderen weer geld kost en het advies is eerst contract op te zeggen. Draai in cirkels zo....
Kortom: je leverancier wil dat je je aan die overeenkomst houdt. Niet onlogisch toch?
En jij wilt die overeenkomst vóór het einde van de looptijd beëindigen. Waarom is het dan niet normaal als je leverancier dat tegen de gestelde voorwaarden wil doen?
<John O`Mill>
Omdat het op hetzelfde neerkomt. Ik stop met gas afnemen. Er staat nergens dat ik een minimaal verbruik moet hebben. Okee, dan stop ik hem niet en dan? Mogen ze facturen op geen verbruik. Oftewel onderaan de streep geen verdiensten voor ze maar wel kosten. Ik snap het.Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:28:
[...]
Jawel, hij wil dat je je contract uitdient voor de overeengekomen duur. Je mag ‘m ook afkopen, volgens de in datzelfde contract gestelde voorwaarden.
Kortom: je leverancier wil dat je je aan die overeenkomst houdt. Niet onlogisch toch?
En jij wilt die overeenkomst vóór het einde van de looptijd beëindigen. Waarom is het dan niet normaal als je leverancier dat tegen de gestelde voorwaarden wil doen?

Ze innen ook nog vaste leveringskostenMotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:38:
[...]
Omdat het op hetzelfde neerkomt. Ik stop met gas afnemen. Er staat nergens dat ik een minimaal verbruik moet hebben. Okee, dan stop ik hem niet en dan? Mogen ze facturen op geen verbruik. Oftewel onderaan de streep geen verdiensten voor ze maar wel kosten. Ik snap het.En als ik de meter laat verwijderen kan ik gewoon kosteloos weg. Ja logisch.
Maar daar verdient het energiebedrijf geen cent aan.Glashelder schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:44:
[...]
Ze innen ook nog vaste leveringskosten
Maar even voor de helderheid:
Ik kan dus gewoon bij Enexis kosteloos de meter laten verwijderen. Wanneer dat dan gebeurd weet ik niet maar dat overleef ik wel. Kans op schade is hier nihil, dus no worries. Meter weg, kosteloos opzeggen bij Delta (heb ik in mail). Opgelost dan toch of mis ik iets?
Dat laatste is een gunst, geen recht. en doordat hij je een vinger biedt (die gunst) wil jij de hele hand (vertrekken zonder boete) nemen? En dan ook nog stampij maken (zo komt het op mij over) als je niet kosteloos mag vertrekken?MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:38:
[...]
Omdat het op hetzelfde neerkomt. Ik stop met gas afnemen. Er staat nergens dat ik een minimaal verbruik moet hebben. Okee, dan stop ik hem niet en dan? Mogen ze facturen op geen verbruik. Oftewel onderaan de streep geen verdiensten voor ze maar wel kosten. Ik snap het.En als ik de meter laat verwijderen kan ik gewoon kosteloos weg. Ja logisch.
<John O`Mill>
Staat zwart op wit dat als de meter weg is ik kosteloos weg kan.Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:48:
[...]
Dat laatste is een gunst, geen recht. en doordat hij je een vinger biedt (die gunst) wil jij de hele hand (vertrekken zonder boete) nemen? En dan ook nog stampij maken (zo komt het op mij over) als je niet kosteloos mag vertrekken?
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 07-11-2024 20:56 ]
Zeker wel. Want je hebt de kosten van de netbeheerder, het vastrecht. Maar het energiebedrijf rekent je ook gewoon een bepaald bedrag per dag aan vaste kosten die ze zelf houden.MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:46:
[...]
Maar daar verdient het energiebedrijf geen cent aan.
Maar even voor de helderheid:
Ik kan dus gewoon bij Enexis kosteloos de meter laten verwijderen. Wanneer dat dan gebeurd weet ik niet maar dat overleef ik wel. Kans op schade is hier nihil, dus no worries. Meter weg, kosteloos opzeggen bij Delta (heb ik in mail). Opgelost dan toch of mis ik iets?
En ja, wat je zegt klopt. Al loop je hier volgens sommige risico op heel veel drama
[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 07-11-2024 20:54 ]
Ja dat bedoel ik. Waar zit dan de adder? Ik zie hem dan niet.Glashelder schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:51:
[...]
Zeker wel. Want je hebt de kosten van de netbeheerder, het vastrecht. Maar het energiebedrijf rekent je ook gewoon een bepaald bedrag per dag aan vaste kosten die ze zelf houden.
En ja, wat je zegt klopt. Al loop je hier volgens sommige risico op heel veel drama
Als je de verwijdering aanvraagt dan moet je voorwaarden accepteren van de netbeheerder. Dit proces is eigenlijk ingericht voor als je echt werkzaamheden aanvraagt en dit proces van 'melden einde gasverbruik' is er een beetje ingepast. Daarom neem ik die voorwaarden zelf niet zo serieus. Maar in die voorwaarden worden je rechten beperkt als er schade optreedt. Geloof dat ze maximaal 50% van het offertebedrag vergoeden. 50% van € 0 is....€ 0.MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:55:
[...]
Ja dat bedoel ik. Waar zit dan de adder? Ik zie hem dan niet.
Maar jij ziet denk ik ook wel in dat dat allemaal onhoudbaar is als er echt stront aan de knikker is.
Daar is hier heel, heul veel discussie over
De tijden zijn veranderd, en via mijnaansluiting kan je kosteloos van je gasaansluiting af. De tweakerroute heeft goed werk gedaan. 👌
Indien er schade is geweest, is het altijd vergoed/gerepareerd door de aannemer. Daar heeft die ook een bedrijfsverzekering voor.
Dit topic lijkt nu meer verworden tot david-goliath discussie.
Men komt altijd schouwen toch? En dan kan ik ook de uitvoering in de tuin weigeren toch?Ecowoman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:37:
@Rob roelofs 1 Bovenstaande goede opzet van @Truus01 zou ik op 1 punt wijzigen en op 2 punten aanvullen (zie vet en cursief).
Bedankt voor de opties.
U kunt mijn brief d.d. ..... jl. beschouwen als mijn melding "Gas aansluiting - melding einde gebruik". (Kosteloos, zoals door u aangegeven.)
U bent van harte welkom om op afspraak, minimaal 5 werkdagen vooraf, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Dank u. Helder!!!JMfx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:05:
Is het niet eens tijd om dit topic af te ronden.
De tijden zijn veranderd, en via mij aansluiting kan je kosteloos van je gasaansluiting af. De tweakerroute heeft goed werk gedaan. 👌
Indien er schade is geweest, is het altijd vergoed/gerepareerd door de aannemer. Daar heeft die ook een bedrijfsverzekering voor.
Discussie om niet dus eigenlijk? We gaan het zien. Tnkx!Glashelder schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:57:
[...]
Als je de verwijdering aanvraagt dan moet je voorwaarden accepteren van de netbeheerder. Dit proces is eigenlijk ingericht voor als je echt werkzaamheden aanvraagt en dit proces van 'melden einde gasverbruik' is er een beetje ingepast. Daarom neem ik die voorwaarden zelf niet zo serieus. Maar in die voorwaarden worden je rechten beperkt als er schade optreedt. Geloof dat ze maximaal 50% van het offertebedrag vergoeden. 50% van € 0 is....€ 0.
Maar jij ziet denk ik ook wel in dat dat allemaal onhoudbaar is als er echt stront aan de knikker is.
Daar is hier heel, heul veel discussie over
Nee, zolang netbeheerders blijven liegen over niet bestaande verplichtingen wanneer je geen aanvraag wilt starten, is dit topic relevant.JMfx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:05:
Is het niet eens tijd om dit topic af te ronden.
De tijden zijn veranderd, en via mijnaansluiting kan je kosteloos van je gasaansluiting af. De tweakerroute heeft goed werk gedaan. 👌
De netbeheerders verwijzen nu naar mijnaansluiting.nl om een "melding eind geb ruik" te doen, maar daar kun je alleen maar aanvragen starten en geen meldingen doen. En wettelijk gezien is zelfs een "melding einde gebruik" overbodig vanuit de consument gezien. Het opzeggen van de Aansluit en Transportovereenkomst is reeds genoeg om het "einde gebruik" kenbaar te maken.
Noem eens één andere overeenkomst waarbij je naast het versturen van je rechtsgeldige opzegging nog op een tweede wijze kenbaar moet maken dat je écht de diensten of producten van het bedrijf niet meer wenst te gebruiken.... Ik denk dat bij elke andere dienst je het ook ronduit belachelijk zou vinden dat je nog meer moet doen dan gewoon opzeggen om er vanaf te komen.
En het is natuurlijk altijd een David vs Goliath discussie geweest. Eentje waarin David al veel heeft gewonnen, maar Goliath zich dus nog altijd probeert te verzetten tegen haar wettelijke taken.
[ Voor 32% gewijzigd door Ivow85 op 07-11-2024 21:59 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Nee, men komt niet altijd schouwen.Rob roelofs 1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:10:
[...]
Men komt altijd schouwen toch? En dan kan ik ook de uitvoering in de tuin weigeren toch?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik kan me voorstellen dat er redelijk wat mensen zijn die onbedoeld hun ATO opzeggen, verhuizing, verkeerd oversluiten, anders.Ivow85 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:54:
[...]
Nee, zolang netbeheerders blijven liegen over niet bestaande verplichtingen wanneer je geen aanvraag wilt starten, is dit topic relevant.
De netbeheerders verwijzen nu naar mijnaansluiting.nl om een "melding eind geb ruik" te doen, maar daar kun je alleen maar aanvragen starten en geen meldingen doen. En wettelijk gezien is zelfs een "melding einde gebruik" overbodig vanuit de consument gezien. Het opzeggen van de Aansluit en Transportovereenkomst is reeds genoeg om het "einde gebruik" kenbaar te maken.
Noem eens één andere overeenkomst waarbij je naast het versturen van je rechtsgeldige opzegging nog op een tweede wijze kenbaar moet maken dat je écht de diensten of producten van het bedrijf niet meer wenst te gebruiken.... Ik denk dat bij elke andere dienst je het ook ronduit belachelijk zou vinden dat je nog meer moet doen dan gewoon opzeggen om er vanaf te komen.
Om bij gebrek aan ATO direct opdracht te geven voor verwijdering gasaansluiting is dan wat radicaal, daarom doe je de melding einde gebruik via mijnaansluiting. Het doel van de melding is inderdaad te bevestigen dat de gasaansluiting kan worden afgesloten.
Aangezien al veel mensen de mijn aansluiting route hebben doorlopen, zonder kosten, en zonder schade, is het misschien goed zo?
[ Voor 4% gewijzigd door JMfx op 07-11-2024 22:10 ]
Wat de netbeheerder doet wanneer de ATO is opgezegd moeten zij zelf weten. Dat is een bedrijfseconomische afweging waarmee ze de consument niet moeten lastig vallen.JMfx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:08:
[...]
Ik kan me voorstellen dat er redelijk wat mensen zijn die onbedoeld hun ATO opzeggen, verhuizing, verkeerd oversluiten, anders.
Om bij gebrek aan ATO direct opdracht te geven voor verwijdering gasaansluiting is dan wat radicaal, daarom doe je de melding einde gebruik via mijnaansluiting. Het doel van de melding is inderdaad te bevestigen dat de gasaansluiting kan worden afgesloten.
Aangezien al veel mensen de mijn aansluiting route hebben doorlopen, zonder kosten, en zonder schade, is het misschien goed zo?
En als ze dan toch de consument er mee lastig vallen en die consument reageert vervolgens met "joh, ik gebruik het toch niet meer. Doe ermee wat je wilt", dan moet de netbeheerder wat nuttigs met die boodschap doen en niet vervolgens met allerlei onzin een discussie gaan voeren.
En er zijn hier wel degelijk gevallen bekend waarbij de netbeheerder/aannemer het herstel van tuin en/of bestrating niet als onderdeel van de verwijderings-werkzaamheden zag en het veel gedoe heeft gekost om de boel fatsoenlijk hersteld te krijgen. En er is ook al meermaals uitgelegd waarom dat hersteld krijgen een stuk lastiger is als je een aanvraag hebt gedaan waar voorwaarden aan verbonden zijn.
Er zou helemaal niets mis zijn als het daadwerkelijk een melding zou zijn. Je vult je meternummer in, laat telefoon en/of email adres achter en klaar.JMfx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:08:
Ik kan me voorstellen dat er redelijk wat mensen zijn die onbedoeld hun ATO opzeggen, verhuizing, verkeerd oversluiten, anders.
Waarom zou ik dan een account aanmoeten maken bij 'mijnaansluiting.nl'? Waarom niet gewoon bij netbeheerder? Als mijn netbeheerder denkt dat mijn gasmeter stuk is omdat er geen verbruik wordt geregistreerd dan hoef je geen account aan te maken en kan gewoon een monteur langskomen.
Waarom is dat voor jou een probleem dan?phicoh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:58:
[...]
Er zou helemaal niets mis zijn als het daadwerkelijk een melding zou zijn. Je vult je meternummer in, laat telefoon en/of email adres achter en klaar.
Waarom zou ik dan een account aanmoeten maken bij 'mijnaansluiting.nl'? Waarom niet gewoon bij netbeheerder? Als mijn netbeheerder denkt dat mijn gasmeter stuk is omdat er geen verbruik wordt geregistreerd dan hoef je geen account aan te maken en kan gewoon een monteur langskomen.
Is mijn aansluiting niet een samenwerking van de netbeheerders? Dan hebben ze het opgezet om een landelijke loket te hebben.
En als het verzoek via een website binnenkomt, kan je het makkelijk automatisch verwerken (ipv bv een brief).
Dat verklaart niet waarom je een account zou moeten aanmaken op die website.JMfx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:05:
[...]
En als het verzoek via een website binnenkomt, kan je het makkelijk automatisch verwerken (ipv bv een brief).
Mijn probleem is dat ik geen overeenkomst aanga met de netbeheerder. Zolang er hier geen verhalen zijn van mensen die hun meter verwijderd hebben zien worden zonder overeenkomst doe ik gewoon helemaal niets.JMfx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:05:
Waarom is dat voor jou een probleem dan?
Is mijn aansluiting niet een samenwerking van de netbeheerders? Dan hebben ze het opgezet om een landelijke loket te hebben.
Als we dan nog even kijken wat mijnaansluiting.nl schrijft (https://www.mijnaansluiting.nl/disclaimer):
"Als u op deze website een profiel aanmaakt, verklaart u bekend te zijn en akkoord te gaan met de hieronder vermelde gebruiksvoorwaarden."
Dus liever geen account, maar dan gaan we verder:
"Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt, gaat u akkoord met de algemene (leverings- en eventueel betalings-)voorwaarden van de desbetreffende aanbieder."
Hebben we het hier nu over een melding of een aanvraag? Ik wil helemaal niet akkoord gaan met de algemene voorwaarden van mijn netbeheerder.
Dus heel simpel, ik doe gewoon niets.
Dus ja, als ik gewoon een melding zou kunnen doen, prima. Maar ik ga niet accoord met allerlei voorwaarden.
Meestal maak je een account aan, zodat als je meerdere verzoeken rond 'mijn aansluiting' doet, deze gerelateerd zijn aan jouw adres. Hierdoor kan je de relatie zien tussen alles wat er speelt (of heeft voorgedaan).Ecowoman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:20:
[...]
Dat verklaart niet waarom je een account zou moeten aanmaken op die website.
Kan je via mij naansluiting ook andere verzoeken indienen bij de netbeheerder?
Niet bijzonder nuttig als je van je aansluiting af wil, maar kan het zijn dat het portal op deze manier generiek is opgezet? De meeste dienstverlening via internet is georganiseerd per klant/adres, en per case.
Waar ik wel benieuwd naar ben: Hoe ziet het formulier op mijn aansluiting er precies uit. Wat staat daar, en waar ga je mee akkoord?phicoh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:22:
[...]
Mijn probleem is dat ik geen overeenkomst aanga met de netbeheerder. Zolang er hier geen verhalen zijn van mensen die hun meter verwijderd hebben zien worden zonder overeenkomst doe ik gewoon helemaal niets.
Als we dan nog even kijken wat mijnaansluiting.nl schrijft (https://www.mijnaansluiting.nl/disclaimer):
"Als u op deze website een profiel aanmaakt, verklaart u bekend te zijn en akkoord te gaan met de hieronder vermelde gebruiksvoorwaarden."
Dus liever geen account, maar dan gaan we verder:
"Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt, gaat u akkoord met de algemene (leverings- en eventueel betalings-)voorwaarden van de desbetreffende aanbieder."
Hebben we het hier nu over een melding of een aanvraag? Ik wil helemaal niet akkoord gaan met de algemene voorwaarden van mijn netbeheerder.
Dus heel simpel, ik doe gewoon niets.
Dus ja, als ik gewoon een melding zou kunnen doen, prima. Maar ik ga niet accoord met allerlei voorwaarden.
Staat er dat je een overeenkomst aangaat?
Is het misschien een idee dat je er zelf eens gaat kijken? Dan heb je meteen alle antwoorden op je vragen.JMfx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:30:
[...]
Waar ik wel benieuwd naar ben: Hoe ziet het formulier op mijn aansluiting er precies uit. Wat staat daar, en waar ga je mee akkoord?
Staat er dat je een overeenkomst aangaat?
<John O`Mill>
Ik Zie dit staan:Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:45:
[...]
Is het misschien een idee dat je er zelf eens gaat kijken? Dan heb je meteen alle antwoorden op je vragen.
De verantwoordelijkheid ligt dus bij de netbeheerder, je geeft zelf geen opdracht aan de aannemer (maar enkel een melding geen gebruik)Afmelden via mijnaansluiting.nl
Huishoudens en andere kleinverbruikers die hun huis aardgasvrij maken kunnen vanaf 1 februari 2024 via mijnaansluiting.nl aan hun netbeheerder melden vanaf welke datum zij hun aansluiting niet meer gebruiken. Klanten die ‘van het gas af gaan’ zeggen ook hun leveringscontract per diezelfde datum op. Dit betekent dat zij vanaf dat moment geen maandelijkse kosten meer maken voor hun gasaansluiting. De netbeheerder zorgt er vervolgens voor dat de niet meer in gebruik zijnde aansluiting uiteindelijk veilig verwijderd wordt. De netbeheerder plant zelf de werkzaamheden die gemoeid zijn met het verwijderen van de gasaansluiting. Het verwijderen van de gasaansluiting is in dat geval kosteloos voor de consument.
Ik kan het formulier helaas niet openen, want ik heb zelf geen gasaansluiting.Ecowoman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 00:03:
@JMfx Heb je dit topic gelezen? Er is al zo vaak hier uitgelegd dat de tekst waar jij naar verwijst niet overeenkomt met wat je vervolgens tegenkomt als je het formulier gaat invullen, maar ik heb niet de indruk dat je de moeite hebt genomen om dit te lezen.
Kan ik het formulier ergens anders lezen dat jij weet?
@JMfxJMfx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 01:17:
[...]
Ik kan het formulier helaas niet openen, want ik heb zelf geen gasaansluiting.
Beetje inventiviteit helpt wel, hoor. Je kunt ook een adres invullen waar wél een gasaansluiting is. Doorloop alle stappen maar (behalve de allerlaatste, de bevestiging natuurlijk) en kijk en lees goed wat je allemaal tegenkomt.
<John O`Mill>
Op www.mijnaansluiting.nl een meldings knop. EAN code, adres en contact gegevens invullen en klaar. En eventueel de vraag bent u eigenaar of huurder.
Nu zit het verwerkt in de site tussen de betaalde opties met bijbehorende algemene voorwaarden en accounts.
[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 08-11-2024 07:57 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ga eens naar de site en vertel mij alsjeblieft hoe en waar ik überhaupt een knop melding kan vinden...JMfx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 01:17:
[...]
En als je op andere wijze melding maakt dat je het niet meer gebruikt, dan wordt de melding niet geaccepteerd. Dus enerzijds kun je geen melding doen op de wijze die de netbeheerder wenst. Anderzijds doet de netbeheerder helemaal niets met meldingen die op andere wijze gedaan worden.
En dan is de consument de dwarsligger volgens jou?
Volgens mij wordt het na 8 of 9 jaar vechten voor onze rechten eens tijd dat de mentaliteit bij de netbeheerders flink veranderd en zij de consument eens gaan zien als klant, en ook als zodanig behandelen. In plaats van dat de netbeheerders nog altijd menen misbruik te moeten maken van hun monopoliepositie.
Helaas is het dossier "gasloos" niet het enige waar de netbeheerders op falen. Ook de wettelijke aansluittermijn van maximaal 18 weken voor kleinverbruikers wordt al jaren structureel overschreden.
[ Voor 54% gewijzigd door Ivow85 op 08-11-2024 07:05 ]
Ja, hoe je dat kunt doen en wat er in dat formulier staat is hier in dit topic meermaals beschreven. *knip* op de manJMfx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 01:17:
[...]
[ Voor 80% gewijzigd door Proton_ op 08-11-2024 13:33 ]
Update 3: de oude gasleiding blijft zitten, het is teveel werk vanwege die oude beerput. Niet onverwacht.BlueTooth76 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:21:
Krijg net bericht van m'n moeder dat Stedin er vandaag al is, ze zouden morgenochtend komen.
Notabene zelf afgesproken met de hoofduitvoerder van Stedin omdat de buren ook thuis moeten zijn ivm een splitsing in de gasleiding vanaf de straat.
3 busjes in totaal, waarvan 1 met een graafmachine op aanhanger.
Bijzonder.
Update: er is een oude beerput of zoiets gevonden in de voortuin op de erfscheiding (ex woningbouw woningen). Woning (standaard doorzon) is uit 1972 dus wel te verwachten dat je wat dingen tegenkomt.
Update2: meter zelf is eruit, er schijnt een plan van aanpak te zijn, ze gaan morgen verder
Gascontract is opgezegd, dat ging uiteraard met een stuk minder weerstand dan mijn Tweakers route destijds.
M'n moeder heeft als kind in haar ouderlijke woning destijds (Haarlemmermeerpolder rond 1968) het aardgas zien komen (van kolen op gas) en is nu 1 van de eersten in haar dorpje in Friesland die er afscheid van neemt
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
[ Voor 255% gewijzigd door Ecowoman op 08-11-2024 11:09 . Reden: in vorige post verwerkt ]
Het kan volgens mij nog veel eenvoudiger: je zegt je leveringscontract op bij je leverancier en die heeft op zijn website een knop die je kunt aanklikken waarmee je aangeeft dat je gasloos gaat worden. Via het bestaande automatische berichten verkeer dat is ingericht tussen leveranciers en netbeheerders komt die MELDING vanzelf bij de netbeheerder. De netbeheerder doet daarna zijn ding wanneer het uitkomt.JMfx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:05:
[...]
Waarom is dat voor jou een probleem dan?
Dat spoort ook goed met de voorwaarde, dat je een contract op dezelfde moet kunnen opzeggen als dat je het bent aangegaan.
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Ecowoman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:07:
.
[Voor 255% gewijzigd door Ecowoman op 08-11-2024 11:09.]
Frappant soms hoe dit platform dat percentage berekent…
<John O`Mill>
Daar ben ik het 255% mee eensHippe Lip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:14:
[...]
offtopic:
Frappant soms hoe dit platform dat percentage berekent…
Dat zou niet eens zo'n onlogische route zijn.Rommelzolder schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:09:
[...]
Het kan volgens mij nog veel eenvoudiger: je zegt je leveringscontract op bij je leverancier en die heeft op zijn website een knop die je kunt aanklikken waarmee je aangeeft dat je gasloos gaat worden. Via het bestaande automatische berichten verkeer dat is ingericht tussen leveranciers en netbeheerders komt die MELDING vanzelf bij de netbeheerder. De netbeheerder doet daarna zijn ding wanneer het uitkomt.
Dat spoort ook goed met de voorwaarde, dat je een contract op dezelfde moet kunnen opzeggen als dat je het bent aangegaan.
Het zou ook een stuk efficiënter zijn als ze dit soort klussen in 1 wijk / dorp opsparen voor enkele dagen, als ik zie hoeveel busjes en mensen er op zo'n klusje gezet worden.
[ Voor 65% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-11-2024 11:32 ]
Dat is te makkelijk joh, vergeet niet dat die netbeheerders nog steeds als een soort overheid functioneren he. De slogan "Makkelijker kunnen we het niet maken" kunnen ze vast hergebruikenRommelzolder schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:09:
[...]
Het kan volgens mij nog veel eenvoudiger: je zegt je leveringscontract op bij je leverancier en die heeft op zijn website een knop die je kunt aanklikken waarmee je aangeeft dat je gasloos gaat worden. Via het bestaande automatische berichten verkeer dat is ingericht tussen leveranciers en netbeheerders komt die MELDING vanzelf bij de netbeheerder. De netbeheerder doet daarna zijn ding wanneer het uitkomt.
(Maar serieus, wat jij voorstelt zou voor de consument echt vele malen duidelijker, sneller en vooral ook logischer zijn
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Normaal gesproken bestaat een ploegje uit 1 monteur en kraanmachinist (indien nodig). En anders 2 monteurs. Er zijn sowieso 2 mensen nodig om dit soort werk uit te mogen voeren vanuit de veiligheidsinstructie aardgas regelgeving.BlueTooth76 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:31:
Dat zou niet eens zo'n onlogische route zijn.
Het zou ook een stuk efficiënter zijn als ze dit soort klussen in 1 wijk / dorp opsparen voor enkele dagen, als ik zie hoeveel busjes en mensen er op zo'n klusje gezet worden.
Beginnende monteurs (VOP) mogen nog niet hetzelfde werk uitvoeren als een allround monteur (AVP), ze mogen wel werkzaamheden uitvoeren onder toezicht van een allround monteur.
Logisch dat er regelmatig meer monteurs op een klusje staan dan nodig lijkt.
Misschien domme vraag maar waarom slopen ze buiten de hele leiding eruit? Kunnen ze die niet gewoon laten liggen en binnen bij je afsluiten? Ben geen kenner maar gewoon interesse.Trichoglossus schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:42:
[...]
Normaal gesproken bestaat een ploegje uit 1 monteur en kraanmachinist (indien nodig). En anders 2 monteurs. Er zijn sowieso 2 mensen nodig om dit soort werk uit te mogen voeren vanuit de veiligheidsinstructie aardgas regelgeving.
Beginnende monteurs (VOP) mogen nog niet hetzelfde werk uitvoeren als een allround monteur (AVP), ze mogen wel werkzaamheden uitvoeren onder toezicht van een allround monteur.
Logisch dat er regelmatig meer monteurs op een klusje staan dan nodig lijkt.
Juridisch indekken en meer winst. Stel dat ze die leiding laten zitten en dat later iemand gaat zeuren dat er nog ongebruikte leidingen in de grond zitten.MotorBeast schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:48:
Misschien domme vraag maar waarom slopen ze buiten de hele leiding eruit? Kunnen ze die niet gewoon laten liggen en binnen bij je afsluiten? Ben geen kenner maar gewoon interesse.
Toen ze dit verzonnen hadden ze het idee dat de gasverlater wel zou betalen. Dus voor de netbeheerder geen probleem. Verder is een redelijke winst van een netbeheerder een percentage van de omzet. Dus meer omzet is meer winst.
De netbeheerders vinden dat gasaansluitingen volledig moeten worden verwijderd uit oogpunt van veiligheid, doelmatigheid en een schoon milieu.MotorBeast schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:48:
[...]
Misschien domme vraag maar waarom slopen ze buiten de hele leiding eruit? Kunnen ze die niet gewoon laten liggen en binnen bij je afsluiten? Ben geen kenner maar gewoon interesse.
Bovendien geldt in Nederland de afspraak dat infrastructuur die niet langer wordt gebruikt, dient te worden opgeruimd.
No offence maar je doet nu een beetje wat we in het L/L topic zo verafschuwenMotorBeast schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:48:
[...]
Klopt was lui. Maar las de discussie over al die monteurs etc en gooide daarom deze vraag er even in. Foei zal het niet meer doen.Glashelder schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:00:
[...]
No offence maar je doet nu een beetje wat we in het L/L topic zo verafschuwenDit is mogelijk letterlijk al honderden keren besproken in dit topic. Een klein beetje jezelf verdiepen in de historie kan geen kwaad.
Net zoals bijdrage in L/L. Wat een dom topic is dat geworden.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 08-11-2024 13:13 ]
onetime schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:06:
[...] De resterende hoeveelheid is NULL, dus dan zou de opzegvergoeding bij GreenChoice €0 moeten zijn.
Bij einde gebruik is dat NULL...Uw energieleverancier schat meteen uw opzegvergoeding als u erom vraagt. En hij legt de berekening duidelijk uit. Hij schat hoeveel energie u nog zou verbruiken tot het einde van uw contract.
Dat contract kan je WEL zelf opzeggen. En de kosten daarvan mogen dan ook niet meer door de energie leverancier worden berekend is zijn nota.Will_M schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:24:
[...] Delta sluit op basis van het door jou, met hén, aangegane contract een onderliggend contract af met de netbeheerder van de gasleiding en bijbehorende meter. Dat contract kun JIJ niet opzeggen terwijl de kosten daarvan wel door blijven lopen tot de oorspronkelijke einddatum van het door jou afgesloten contract met Delta.
Ondernemersrisico óf.... Kip/Ei ...?
Ja, maar niet meer na je opzegging. En bij een verwacht verbruik van NULL moet die ook NULL zijn.Glashelder schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:44:
[...] Ze innen ook nog vaste leveringskosten
Je mag bij een verwacht verbruik van NULL toch echt gratis weg. Zie boven.Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:48:
[...] Dat laatste is een gunst, geen recht. en doordat hij je een vinger biedt (die gunst) wil jij de hele hand (vertrekken zonder boete) nemen? En dan ook nog stampij maken (zo komt het op mij over) als je niet kosteloos mag vertrekken?
En dat is hier allemaal overbodig.JMfx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:25:
[...] Meestal maak je een account aan, zodat als je meerdere verzoeken rond 'mijn aansluiting' doet, deze gerelateerd zijn aan jouw adres. Hierdoor kan je de relatie zien tussen alles wat er speelt (of heeft voorgedaan).
Kan je via mij naansluiting ook andere verzoeken indienen bij de netbeheerder?
Niet bijzonder nuttig als je van je aansluiting af wil, maar kan het zijn dat het portal op deze manier generiek is opgezet? De meeste dienstverlening via internet is georganiseerd per klant/adres, en per case.
Maar acceptabel als er een knop zou zijn om simpelweg een melding einde gebruik te doen.
Maar die is er niet.
Ben benieuwd, wordt vervolgd...U krijgt binnenkort de rekening voor het afsluiten van uw aansluiting(en).
Huh? Hangt dat niet van je contract af? Je beëindigt het contract eerder dan de overeengekomen einddatum. Als daarvoor geen uitzondering gemaakt is in het contract of de voorwaarden, dan kunnen ze je toch aan het boetebeding houden?onetime schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:11:
[...]
Je mag bij een verwacht verbruik van NULL toch echt gratis weg. Zie boven.
Of is er een wettelijke bepaling die dat regelt? Die kende ik dan nog niet.
<John O`Mill>
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic