Ik zat net te duimen dat Max naar Merc gaat, maar nee. Wat zakt Toto door de mand als teambaas En heel zuur voor een fantastische race van Russell..Bullet NL schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:57:
Dat hebben ze dan weer goed voor elkaar bij Mercedes
Volgens Ho-Pin:DR!5EQ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:59:
[...]
Russell is de enige die maar 1 keer is gestopt. Combi met bandenslijtage?
" Eén stop betekent dat er minder rubber op de band zit. Anderhalve kilogram is 375 gram per band. Op Spa sla je na de finish direct rechtsaf de pits in, dus er is geen mogelijkheid om in de uitloopronde extra rubber op te pikken."
Misschien is de reden dat hij zat te bellen i.p.v. feest vieren.Bullet NL schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:59:
Afijn..... Russel is zijn overwinning kwijt, gediskwalificeerd omdat zijn auto niet op het minimale gewicht zit zonder brandstof.....
Zou Toto dit geweten hebben?
RUS gaf voor @viaplaysportnl cam aan dat 1-stop niet eens besproken was en met dit scenario dus geen rekening gehouden? 1 stop = natuurlijk minder rubber op band, 1.5kg is 375g per band, in Spa sla je na finish direct rechtsaf pit in en kun je dus ook geen pick-up pakken in inlap https://t.co/wgDzbvJ9ow
— Ho-Pin Tung 董荷斌 (@hopintung) 28 juli 2024
Spa is lang (7km) dus gewicht effect is groot en wilt hier zo dicht mogelijk op limiet zitten. Teams wegen auto’s altijd zonder brandstof en met nieuwe banden. Ter vergelijk: banden RUS nu en archief foto na “normale” inlap waar je altijd rubber oppakt, wat sowieso >375g/band is. pic.twitter.com/6aurVtYZ9Z
— Ho-Pin Tung 董荷斌 (@hopintung) 28 juli 2024
Ho Pin Tung legt de hoe en wat uit.
Gaat dit om het totaal gewicht van auto plus coureur, of alleen de auto?
(Maakt niet uit, maar ben gewoon benieuwd)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Coureur + auto met wielen.ZeRoC00L schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:03:
Gaat dit om het totaal gewicht van auto plus coureur, of alleen de auto?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik lees net dat alle autos altijd gewogen worden na de race. Dus ja.... dan is de pakkans 100% als je auto te licht over de finish komt. Blijft de vraag.... waarom zouden ze dit gedaan hebben?Holk schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:51:
[...]
Pakkans 100%
Seriously?
Desalniettemin deze complottheorie zijn de auto’s vaak ruim boven het minimum.
Jouw vraag impliceert opzet, maar juist omdat dit altijd gecontroleerd wordt, verwacht ik niet dat er sprake is van opzet, maar gewoon een menselijke fout.stylezzz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:04:
[...]
Ik lees net dat alle autos altijd gewogen worden na de race. Dus ja.... dan is de pakkans 100% als je auto te licht over de finish komt. Blijft de vraag.... waarom zouden ze dit gedaan hebben?
Zo zijn ze iets sneller met een twee stopper.stylezzz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:04:
[...]
Ik lees net dat alle autos altijd gewogen worden na de race. Dus ja.... dan is de pakkans 100% als je auto te licht over de finish komt. Blijft de vraag.... waarom zouden ze dit gedaan hebben?
Toch even voor MGP pleiten. Dit hoeft natuurlijk geen opzet te zijn. Fouten kunnen gemaakt worden en ook sensoren kunnen een foute waarde aangeven of kapot.stylezzz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:04:
[...]
Sneu, wat een suffe regel.
Weeg dan iedereen voor de race.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Met brandstof halen ze het minimum gewicht wel.hoevenpe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:08:
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat is allemaal leuk maar dan had Mercedes daar ook rekening mee kunnen houden. Die weten dat ook wel lijkt mij want zij hebben alle data. Dat George het niet weet kan ik inkomen.
"When you grow up your heart dies"
Volgens mij gaat er bij de race een vastgestelde 100kg brandstof erin, bij elke coureur?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Dat doen ze dus ook.hoevenpe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:08:
Nee, ze rekenen exact uit hoeveel brandstof erin moet om de streep te halen en dan nog een liter over te hebben voor het brandstofmonster. In dit geval kon er nog 1,5 liter uit gepompt worden. Dat maakt dat ze uiteindelijk onder het gewicht zitten en in de verklaring hierboven geeft het team ook aan een fout gemaakt te hebben. Dat gebeurt af en toe, zie de DSQ van Hamilton in Brazilië waarbij de DRS klep iets te ver open ging.Quad schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:10:
Volgens mij gaat er bij de race een vastgestelde 100kg brandstof erin, bij elke coureur?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nee, teams mogen zelf bepalen hoeveel brandstof ze in de wagen doen voor de race, maar er moet aan het einde een bepaalde hoeveelheid uitgehaald kunnen worden door de FIA voor tests, en er zit een maximumverbruik op de brandstof. Maar de meeste teams doen er minder in omdat minder gewicht sneller is, ze aan er vanuit dat er een (V)SC zal zijn waardoor niet de volledige race op vol vermogen gereden wordt en anders met lift and coast besparen ze op het verbruik.Quad schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:10:
Maar dat is hier het probleem ook niet, het is dat de wagen zonder brandstof te licht is bevonden.
En Hamilton ook effe checken.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Ik ga er altijd vanuit dat dingen in de f1 niet zomaar gebeuren.Transportman schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:05:
[...]
Jouw vraag impliceert opzet, maar juist omdat dit altijd gecontroleerd wordt, verwacht ik niet dat er sprake is van opzet, maar gewoon een menselijke fout.
https://www.formula1.com/...Iuo4cHgOl1LgplIkGG5D.html
Russell disqualified from Belgian Grand Prix for underweight car as Hamilton is promoted to winner
George Russell has been disqualified from the result of the Belgian Grand Prix after his Mercedes was found to be underweight following the race, meaning that team mate Lewis Hamilton has been promoted to winner.
Russell had taken victory in the event following a one-stop strategy, which saw him nurse his hard tyres to the chequered flag and just hold off Hamilton by half a second.
However, a Technical Delegate’s Report released after the race stated that, while the car had initially been found to be compliant with the minimum weight of 798kg, 2.8 litres of fuel were then removed.
The report then reads: “The car was not fully drained according to the draining procedure submitted by the team in their legality documents as TR Article 6.5.2 is fulfilled.
[ Voor 75% gewijzigd door sjaool op 28-07-2024 19:21 ]
Op een circuit met 44 rondes...
Je had dus makkelijk kunnen inzetten op wie deze zou gaan winnen
Ja, zo ken ik er nog wel een paar. De race heeft 44 ronden.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Wie "drained" de car? Het team?sjaool schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:20:
https://www.formula1.com/...Iuo4cHgOl1LgplIkGG5D.html
The report then reads: “The car was not fully drained according to the draining procedure submitted by the team in their legality documents as TR Article 6.5.2 is fulfilled.
Klinkt inderdaad alsof ze al wisten dat ze fout zaten en dus bewust wat minder hadden gedrained.
[removed]
Maar Toto was bij de finish al niet heel enthousiast. Als je op dat moment al het vermoeden hebt dat er iets mogelijk niet helemaal klopt dan vraag ik me af in hoeverre je het nog op een menselijke fout kunt gooien. Wel zuur voor Russel. Het is ook niet mijn favo coureur, maar zijn strategische zet heeft hem wel de overwinning gebracht in een race die hij anders nooit had gewonnen.stylezzz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:19:
[...]
Ik ga er altijd vanuit dat dingen in de f1 niet zomaar gebeuren.maar als ik het statement van toto nu lees moet het berusten op een menselijke fout. Kan ook de verklaring zijn voor de niet enthousiaste toto...
Verder zat alles aan kop deze race veel te dicht bij elkaar qua pace en leek de overspeed bij geen enkel van de top 4 teams voldoende om echt gevechten aan te gaan. Fouten werden er ook nauwelijks gemaakt waardoor daar ook niet echt van geprofiteerd kon worden. Het einde was nog wel vermakelijk, maar de rest was wat mij betreft maar saai. Strategisch spannend, maar ik kijk races voor actie op de baan met de wagens die rijden.
[ Voor 23% gewijzigd door SomerenV op 28-07-2024 19:39 ]
Tja, er kan natuurlijk iemand het al geopperd hebben tijdens de race. Ik moet wel zeggen dat ik deze regel altijd apart vind. Iedereen krijgt dezelfde banden, dus weeg die auto zonder banden en geef ook een limiet alleen op de auto.SomerenV schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:37:
[...]
Maar Toto was bij de finish al niet heel enthousiast. Als je op dat moment al het vermoeden hebt dat er iets mogelijk niet helemaal klopt dan vraag ik me af in hoeverre je het nog op een menselijke fout kunt gooien. Wel zuur voor Russel. Het is ook niet mijn favo coureur, maar zijn strategische zet heeft hem wel de overwinning gebracht in een race die hij anders nooit had gewonnen.
[removed]
Je weet toch dat je geen uitloopronde hebt, 1 of 2 stopper doet? Daar heb je al die data centres toch voor.
Dus waar is die 1,5 kg gebleven...........menselijke fout? Wat dan? Te weinig ballast? Onderdeel vergeten te monteren.............
Dus waar is die 1,5 kg gebleven...........menselijke fout? Wat dan? Te weinig ballast? Onderdeel vergeten te monteren.............
Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE
Bandenslijtage door die 1-stopper.aveenhuysen schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:41:
Je weet toch dat je geen uitloopronde hebt, 1 of 2 stopper doet? Daar heb je al die data centres toch voor.
[removed]
HAM had wat tussen zijn benen hangen RUS mischien niet meer...aveenhuysen schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:41:
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ze kunnen er ook voor kiezen om de auto 2KG zwaarder te maken zodat je dit risico niet loopt. Teams zoeken de limiet op van wat mag en dan neem je een risico en in dit geval bijt je dat in de kont.hoevenpe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:08:
Sneu zeker! Maar van leren en dan volgens keer niet zo op de limiet rijden dan loop je dit risico niet.
ze worden na de race allemaal gewogen zover ik weetPeter F schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:48:
Race scrutineering nog niet gezien. Wel nieuwsgierig of de ander merc ook is gewogen.
Staat inmiddels online, iedereen op Zhou na gewogen.Peter F schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:48:
Race scrutineering nog niet gezien. Wel nieuwsgierig of de ander merc ook is gewogen.
De koning en koningin stonden met de hockeydames ook van links naar rechts te dansen, de tokkies! Het is gewoon cultureel erfgoed geworden voor NederlandTheBrut3 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:47:
[...]
Jawel, beetje klaar met die non-fans die niet verder komen dan wat onzin.
Begrijp ik uit de uitleg van Ho-Pin Tung nu dat de "rommel" die wordt opgepikt door de banden in de uitloopronde bij elkaar anderhalve kilo zou kunnen optellen? Dat lijkt mij wel flink veel.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ach, gewoon lol maken mag tegenwoordig niet meer. We moeten allemaal bang wezen en in het gelid lopen.D-Ed schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:03:
[...]
De koning en koningin stonden met de hockeydames ook van links naar rechts te dansen, de tokkies! Het is gewoon cultureel erfgoed geworden voor Nederland![]()
Ik heb een leuke race gezien met alle daarbij behorende drama. Over een week of vier gaan we verder.
375 gram per band, valt wel mee toch?Maarten_E schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:04:
Begrijp ik uit de uitleg van Ho-Pin Tung nu dat de "rommel" die wordt opgepikt door de banden in de uitloopronde bij elkaar anderhalve kilo zou kunnen optellen? Dat lijkt mij wel flink veel.
Lewis gewonnen, lekker hoor. Verrassend om te zien dat de Mercedessen zo snel waren.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Die is er trouwens bij spa noet toch?Maarten_E schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:04:
Nou, toch nog goedgekomen met die bodemplaat van Max.
Verwijderd
Ik wacht nog op een bericht over de plank bij mclaren... daar kwam een partij stof vanaf elke ronde die kan nooit meer voldoen aan het reglement als redbull er al bang voor was en daardoor liftte in eau rouge. Bij red bull zag ik vrijwel geen stof...
Dan kan je lang wachten, de post race scruteieering is gedaan, document is geplaatst, en daar is behalve het gewicht van de Mercedes van Russell niets uit gekomen.Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:09:
Ik wacht nog op een bericht over de plank bij mclaren... daar kwam een partij stof vanaf elke ronde die kan nooit meer voldoen aan het reglement als redbull er al bang voor was en daardoor liftte in eau rouge. Bij red bull zag ik vrijwel geen stof...
Zat ie op het toilet toen die foto is genomen?
Als je voor een 1 stopper gaat kun je er ook beter 2 liter extra brandstof instoppen.SirMemeAlot schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:45:
[...]
Ze kunnen er ook voor kiezen om de auto 2KG zwaarder te maken zodat je dit risico niet loopt. Teams zoeken de limiet op van wat mag en dan neem je een risico en in dit geval bijt je dat in de kont.
Sneu zeker! Maar van leren en dan volgens keer niet zo op de limiet rijden dan loop je dit risico niet.
P7
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is de verklaring. McLaren gebruikt gewoon een illegaal materiaal voor hun planken dat niet slijt. Hierdoor kunnen ze zo laag rijden en zijn ze sneller.Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:09:
Ja, aluhoedje is opgezet.

Sorry, ben gewoon even klaar met de Formule 1 op het moment. Ik heb ook even een zomerstop nodig.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Precies. En zo plakkerig als dat spul is zou het me niet verbazen als het normaal gesproken het dubbele per band is.
Hier ook tijdens een verjaardagsfeestje gezellig meegekeken maar niet al het drama meegekregen (er moest gezongen worden voor de kids enzosjaool schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:06:
[...]
Ach, gewoon lol maken mag tegenwoordig niet meer. We moeten allemaal bang wezen en in het gelid lopen.
Ik heb een leuke race gezien met alle daarbij behorende drama. Over een week of vier gaan we verder.

Al met al een prima seizoen zo!
Ever wondered about how much weight running on the marbles after Qualifying adds? This one 90’s Goodyear slick is 1.5KGs heavier than usual pic.twitter.com/qTeJL7nxpW
— CATERHAM F1 RENOVATION (@KevTs) 8 oktober 2017
Let er na de race maar eens op, ze pakken bewust zoveel mogelijk marbles op, puur om deze reden!Maarten_E schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:04:
volgens mij ook nog om de rijd-hoogte wat op te krikken.Danielson schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:29:
[...]
Let er na de race maar eens op, ze pakken bewust zoveel mogelijk marbles op, puur om deze reden!
Dames en heren, het nieuwe RedBull duo
Max leaving Spa together with Daniel via the helicopter 🧡 pic.twitter.com/0v8XqJV3QS
— Verstappen News (@verstappenews) 28 juli 2024
Ik zou het doen!
Dat in Brazilië was opzet, en het moment dat ze door de mand vielen.asing schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:13:
[...]
Nee, ze rekenen exact uit hoeveel brandstof erin moet om de streep te halen en dan nog een liter over te hebben voor het brandstofmonster. In dit geval kon er nog 1,5 liter uit gepompt worden. Dat maakt dat ze uiteindelijk onder het gewicht zitten en in de verklaring hierboven geeft het team ook aan een fout gemaakt te hebben. Dat gebeurt af en toe, zie de DSQ van Hamilton in Brazilië waarbij de DRS klep iets te ver open ging.
De onderste flap van de achtervleugel van Mercedes was flexibel en veerde open op
Hogere snelheden. Daar waren ook gewoon duidelijke beelden van. En ook de afgeschaafde lak aan de binnenkant van de vleugel was een teken dat er iets bewoog.
Max kreeg destijds ook nog die boete omdat hij aan die vleugel gevoeld had.
Mercedes had de pech dat het flapje niet meer helemaal teruggeveerd was, en daardoor niet door de test heen kwam.
Ziet er niet uit alsof ze naar Tomorrowland gaan met dat gezelschap.
Heh... helaas geeft dit teams een loophole waarmee ze dus gewicht gedurende een race kunnen lozen.hoevenpe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:08:
Zoals Tyrell deed in 1984.
Tyrrell had been a force to be reckoned with in the early 1970s but, as F1 budgets skyrocketed, the British team couldn’t keep up with its adversaries. With turbo engines becoming more commonplace in F1, Tyrrell opted to continue with the cheaper, naturally aspirated Cosworth DFY V8 powerplants. The turbo units could churn out around 1000bhp in qualifying trim, which meant that Tyrrell was barely on the same playing field as the rest of its main rivals.
With a little sprinkling of ‘ingenuity’, the Ockham-based team sought to redress the balance. The team’s 012 car was designed to run underweight, but after FISA closed the loophole where cars could top up with water after the race, Tyrrell had to get its cars up to weight during the race. Teams were also unable to fuel their cars either midway through the race, but could top up the water tank.
Tyrrell thus used their final pitstops to fill the car with a mix of water and lead shot, which would give them plenty of time running in the race with an underweight car. Teams reported that plenty of spilled lead shot would frequently litter the Tyrrell pitbox, and the team eventually got caught loading the cars with extra weight.
But that’s not all – the team also peppered that water mix with a range of aromatics – which the team used to spray the inlets to derive extra power from the engine. As the team was considered to have been taking on extra fuel during the pitstops, in addition to running underweight, Tyrrell’s full 1984 results were expunged and the team disqualified from the entire season.
Correctie, mislukt dus.
Geen uitlooprondes meer op alle F1 tracks lijkt me een goede regel
Dat is echt afhankelijk van de layout.Vinnocchio schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:47:
Ik zou het doen!
Spa is te lang voor een uitloopronde. That’s why. Niet de standaard.Vinnocchio schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:47:
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat weet ik, maar het anderhalve kilo aan steentjes klinkt als vrij veel. Had maximaal een halve kilo verwacht, maar dat zal mijn verkeerde perceptie zijn.Danielson schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:29:
[...]
Let er na de race maar eens op, ze pakken bewust zoveel mogelijk marbles op, puur om deze reden!
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Waarom. Dan ontneem je ons dit soort f*ck-upsVinnocchio schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:47:
Het zijn geen steentjes. Het zijn stukken rubber die van de banden af gesleten zijn.Maarten_E schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:56:
[...]
Dat weet ik, maar het anderhalve kilo aan steentjes klinkt als vrij veel. Had maximaal een halve kilo verwacht, maar dat zal mijn verkeerde perceptie zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HrmdL5oOjem9c6LqqbUWAXOC.jpg?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2024 20:59 ]
Zie ik nu Hannah ook achterin zitten?
Nee, mijn dochter is gewoon thuisTheBrut3 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:03:
Ik dacht dat het Sophie was.
Klopt.TheBrut3 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:03:
Pa en ma van Max + manager. Max en Daniel.
Verder toch wel zuur voor Russel hoor. Gunds het hem wel.
Verder toch wel zuur voor Russel hoor. Gunds het hem wel.
[ Voor 43% gewijzigd door nadroJ op 28-07-2024 21:15 ]
Sowieso schrijf je zo!
Je zou bijna denken dat Verstappen al afscheid van Perez heeft genomen. Wat een koud moment toen ie met Ricciardo Perez tegemoet kwam. Ricciardo was nog wel wat hartelijk, maar Maxje nam niet eens de moeite om een echte duim op te steken richting Perez.
Het e.e.a. via Servus TV op YouTube op zo'n 9:30 in de video. Kan even niet linken maar die video is zo gevonden denk ik 😉
Het e.e.a. via Servus TV op YouTube op zo'n 9:30 in de video. Kan even niet linken maar die video is zo gevonden denk ik 😉
Testing, one, two ...
Heel simpel, die test wordt steeksproefsgewijs gedaan. Je kan kijken of de bewuste McLaren is geselecteerd voor de steekproef en anders is de plank niet gecheckt.Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:09:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ha de nieuwe vriendin van Ricciardo, dan wordt hij Max zijn stiefvader. 🤯TheBrut3 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:03:
Ik zou het doen!
Ik vind dat die test ook bij alle autos uitgevoerd moet worden ipv randomasing schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:18:
[...]
Heel simpel, die test wordt steeksproefsgewijs gedaan. Je kan kijken of de bewuste McLaren is geselecteerd voor de steekproef en anders is de plank niet gecheckt.
Daarnet de race pas terug kunnen kijken, want (nog steeds) op vakantie, en potdomme wat was het er weer één zeg! 
Wat een ballen die RUS, fan-tas-tisch! En de top drie zóó onwijs dicht op elkaar, heerlijk is dat.
Top race zo voor de zomerstop!
Wat een ballen die RUS, fan-tas-tisch! En de top drie zóó onwijs dicht op elkaar, heerlijk is dat.
Je hebt ook al gezien dat hij daarna gediskwalificeerd is?Yonix schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:31:
Daarnet de race pas terug kunnen kijken, want (nog steeds) op vakantie, en potdomme wat was het er weer één zeg!
Nee, ik kijk nu net de interviews na de race. What happened??TinusXIII schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:32:
[...]
Je hebt ook al gezien dat hij daarna gediskwalificeerd is?
Als zijn ballen 1,5 kg zwaarder waren geweest...Yonix schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:31:
Het team geeft vooraf aan de race op hoeveel brandstof er in zit, in KG. Vervolgens zitten er 2 fuel flow sensoren in, die tenzij ik mij erg vergis, ook meten in KGs per seconde. Dus de FIA weet precies hoeveel brandstof er in zit (de teams iets minder precies, omdat zij maar de data van 1 sensor ontvangen, na het Ferrari verhaal van 2019).Mschamp schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:46:
[...]
Dat bedoel ik, als ze daar enkel wegen, maar niet kijken of de hoeveelheid brandstof klopt, kan het zijn dat het gewicht op het eerste zicht OK is, maar er ook gewoon nog te veel brandstof in zit.
En als je na de race gewogen wordt en exact op het minimum gewicht zit dan klopt er gewoon iets niet. Al helemaal niet als er nog geen fuel sample genomen is. Als er nog 1KG uit de tank gehaald moet worden dan kun je dus of geen fuel sample aanleveren (= DSQ), of is de auto te licht (= DSQ).
Zie hierboven. FIA zou moeten weten hoeveel brandstof er nog in zit. Als ze weten (/kunnen aflezen van sensor + vooraf opgegeven declaratie) dat er nog 20KG branstof in zit en de auto zit minder dan 20KG boven het minimum gewicht dan is het gewoon foute boel.Bullet NL schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:54:
Alle auto's worden gewogen, maar een steekproef waar de brandstof er uit gaat is volgens mij niet bij elke auto het geval. In dit geval zat de auto met brandstof op de minimale 798kg. Had hij voor 1 kg meer brandstof mee was het niet opgevallen.
Dit is best vreemd en kan bijna geen fout zijn, ook de lauwe reactie van Toto na de winst van George....
Hoeveel ze drainde maakte niet uit. Met brandstof exact op het minimum gewicht, dan hoeven ze er maar 1 gram uit te halen en voldoet die niet meer aan de limiet. Dat er vervolgens nog 20KG in de tank kan zitten doet er niet toe. Immers is de auto toch al te licht.redwing schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:36:
[...]
Klinkt inderdaad alsof ze al wisten dat ze fout zaten en dus bewust wat minder hadden gedrained.
En v.w..b de marbles discussie: de FIA kan eisen dat er een andere (/nieuwe) set banden onder wordt gelegd. Als je dus 10 gram boven de limiet zit en wel dik de marbles op de banden hebt dan kan de FIA eisen met een andere set te wegen en verlies je het effect van de marbles.
Edit:
Owja: ja, teams moeten zelf vooraf opgeven hoeveel peut ze er in stoppen, dus ze kunnen ook aangeven dat ze er 10KG minder in hebben gedaan dan daadwerkelijk het geval was. Alleen doet de FIA vooraf aan de race steekproeven. Waarbij de tank dus helemaal leeg gemaakt moet worden en of gewogen wordt hoeveel benzine er uit gehaald is of het verschil in de getankte als "lege" auto (uiteraard incl. controle dat ze er vervolgens meer / minder in stoppen als ze de auto opnieuw tanken).
[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 28-07-2024 22:38 ]
So I’ve read. Jeetje wat stom.Exocet schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:34:
[...]
Als zijn ballen 1,5 kg zwaarder waren geweest...
Wat ik lees is dat de FIA zegt dat de auto na het drainen precies op gewicht en goedgekeurd was. Dus dan zou de benzine er al uit moeten zijn. Toen daarna goed gedrained werd was ie pas te licht.RobertMe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:35:
[...]
Hoeveel ze drainde maakte niet uit. Met brandstof exact op het minimum gewicht, dan hoeven ze er maar 1 gram uit te halen en voldoet die niet meer aan de limiet. Dat er vervolgens nog 20KG in de tank kan zitten doet er niet toe. Immers is de auto toch al te licht.
En dat de FIA zou moeten weten dat er meer benzine in zou moeten zitten klopt. Maar ik lees het toch echt alsof Merc bewust minder gedrained heeft en dan dus hoopte dat de FIA de hoeveelheid benzine niet zou controleren.
[removed]
Wat hoor ik bij thuiskomst? Russel gediskwalificeerd? Wauw hoeveel pech kan een rijder hebben en hoeveel geluk kan de ander hebben in zijn carriere (Hamilton).
Maar het was een prachtige dag en ervaring!!
Wel even 734km op de teller staan van de auto
Hier wat beelden en foto's
Mijn persoonlijke samenvatting:
Maar het was een prachtige dag en ervaring!!
Wel even 734km op de teller staan van de auto
Hier wat beelden en foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Mijn persoonlijke samenvatting:
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Als ik het vrij letterlijk vertaal kom ik uit op "gewogen op 798.0KG. Daarna is er 2,8L benzine uit gehaald. (Waarbij het team in een document aangeeft dat ze niet alles er uit hebben gehaald). En toen is er nog eens gewogen en was de uitkomst 796,5KG".redwing schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:00:
[...]
Wat ik lees is dat de FIA zegt dat de auto na het drainen precies op gewicht en goedgekeurd was. Dus dan zou de benzine er al uit moeten zijn. Toen daarna goed gedrained werd was ie pas te licht.
En dat de FIA zou moeten weten dat er meer benzine in zou moeten zitten klopt. Maar ik lees het toch echt alsof Merc bewust minder gedrained heeft en dan dus hoopte dat de FIA de hoeveelheid benzine niet zou controleren.
Mijn interpretatie is dus dat de auto direct gewogen is nadat Russell is uitgestapt zeg maar, en toen 798.0KG woog. Vervolgens zal de FIA wel aan Mercedes gevraagd hebben om er benzine uit te halen. Zal dit vast onder supervisie van een scutineer (vrijwilliger, of mogelijk FIA official) in de Merc pitbox hebben plaatsgevonden. En daarbij heeft denk ik dan Mercedes verklaard dat ze er 2,8 liter uit hebben gehaald, en dat de tank niet leeg was. Toen is de auto gewogen en dis 1,5KG lichter / 1,5KG onder het minimimgewicht.
De FIA zal dan dus gevraagd hebben "haal er benzine uit" (/"haal er minimaal X KG / L benzine uit"). Waarvoor vast een standaard document is waarmee het team terug moet komen: 1. Hoeveel L is er uit gehaald? (=> 2,8L); 2. Hebben jullie alles uit de tank gehaald? (=> nee).
Oeps sorry ben moe, heb het direct aangepastalbino71 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:12:
[...]
Het zijn 'marshals', geen stewards
Verder grappig dat commentaar op de baan van Samson
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Dat zou ook het beste zijn, maar dan zijn ze morgen nog bezig. Vandaar de steekproef.Vinniedh schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:30:
[...]
Ik vind dat die test ook bij alle autos uitgevoerd moet worden ipv random
44, 81 en 03 waren dit keer de gelukkigen. Wat er allemaal gecheckt wordt, en op welke auto vind je hier in het scrutineering document : https://www.fia.com/docum...4/season/season-2024-2043
Maar als dat zo is, waarom zouden ze dan niet volgens de procedure drainen? Te licht is ie dan toch al. Ik lees het dus alsof het team gedrained heeft, daarna de weging nog met ook was, en na fatsoenlijke drainen hij te licht was.RobertMe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:13:
[...]
Als ik het vrij letterlijk vertaal kom ik uit op "gewogen op 798.0KG. Daarna is er 2,8L benzine uit gehaald. (Waarbij het team in een document aangeeft dat ze niet alles er uit hebben gehaald). En toen is er nog eens gewogen en was de uitkomst 796,5KG".
Mijn interpretatie is dus dat de auto direct gewogen is nadat Russell is uitgestapt zeg maar, en toen 798.0KG woog. Vervolgens zal de FIA wel aan Mercedes gevraagd hebben om er benzine uit te halen. Zal dit vast onder supervisie van een scutineer (vrijwilliger, of mogelijk FIA official) in de Merc pitbox hebben plaatsgevonden. En daarbij heeft denk ik dan Mercedes verklaard dat ze er 2,8 liter uit hebben gehaald, en dat de tank niet leeg was. Toen is de auto gewogen en dis 1,5KG lichter / 1,5KG onder het minimimgewicht.
De FIA zal dan dus gevraagd hebben "haal er benzine uit" (/"haal er minimaal X KG / L benzine uit"). Waarvoor vast een standaard document is waarmee het team terug moet komen: 1. Hoeveel L is er uit gehaald? (=> 2,8L); 2. Hebben jullie alles uit de tank gehaald? (=> nee).
Maar jouw versie past ook in het verhaal dat de FIA geeft, dus welke het nu echt is weet ik ook niet
[removed]
Dan heb je als Mercedes toch enorm lopen boeven. Idealiter is je auto dus het minimale gewicht (obv lege tank) + 2.8 L brandstof na de race ( is dat de officiële hoeveelheid van het af te nemen monster?). Je weet dat je op Spa geen pickup meer kan scoren na de finish (om je ondergewicht te coveren) en je hebt ook nog brandstof in je tank zitten na het nemen van het monster. Dan zit je er effectief dus nog verder onder het minimum gewicht dan nu gemetenRobertMe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:13:
[...]
Als ik het vrij letterlijk vertaal kom ik uit op "gewogen op 798.0KG. Daarna is er 2,8L benzine uit gehaald. (Waarbij het team in een document aangeeft dat ze niet alles er uit hebben gehaald). En toen is er nog eens gewogen en was de uitkomst 796,5KG".
Ik zag eerder een interview met de vertrekkende Horner, en die had het al over brandstof als ballast gebruiken en dat dat niet voor niets verboden was, dwz suggereren dat Mercedes geprobeerd heeft het te verdoezelen en betrapt is.redwing schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:39:
Maar als dat zo is, waarom zouden ze dan niet volgens de procedure drainen? Te licht is ie dan toch al. Ik lees het dus alsof het team gedrained heeft, daarna de weging nog met ook was, en na fatsoenlijke drainen hij te licht was.
Maar jouw versie past ook in het verhaal dat de FIA geeft, dus welke het nu echt is weet ik ook niet
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dit stukje bedoel je neem ik aan.hardware-lover schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:05:
Je zou bijna denken dat Verstappen al afscheid van Perez heeft genomen. Wat een koud moment toen ie met Ricciardo Perez tegemoet kwam. Ricciardo was nog wel wat hartelijk, maar Maxje nam niet eens de moeite om een echte duim op te steken richting Perez.
PER kijkt zelf ook niet al te vrolijk als hij naar binnen loopt.sjaool schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:27:
[...]
Dit stukje bedoel je neem ik aan.
[YouTube: Russell-Disqualifikation! Toto reagiert gefasst - Der Wrap Up aus Spa-Francorchamps | Formel 1]
PER heeft dan ook een resting tired face.TrekDr0p schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:32:
[...]
PER kijkt zelf ook niet al te vrolijk als hij naar binnen loopt.
Voor onderzoek moet er een sample van 1 liter uit de auto gepompt worden. Dat is dus ook de minimale hoeveelheid waarmee ze in parc ferme moeten aankomen.Thinlanet schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:49:
[...]
Dan heb je als Mercedes toch enorm lopen boeven. Idealiter is je auto dus het minimale gewicht (obv lege tank) + 2.8 L brandstof na de race ( is dat de officiële hoeveelheid van het af te nemen monster?). Je weet dat je op Spa geen pickup meer kan scoren na de finish (om je ondergewicht te coveren) en je hebt ook nog brandstof in je tank zitten na het nemen van het monster. Dan zit je er effectief dus nog verder onder het minimum gewicht dan nu gemeten
Je bedoelt dit interview. Hij zal alleen dat Mercedes een fout in hun berekening had gemaakt.gambieter schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:01:
[...]
Ik zag eerder een interview met de vertrekkende Horner, en die had het al over brandstof als ballast gebruiken en dat dat niet voor niets verboden was, dwz suggereren dat Mercedes geprobeerd heeft het te verdoezelen en betrapt is.
Hij zegt "otherwise you are using fuel as ballast". Verder is het interpretatie.sjaool schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:43:
Je bedoelt dit interview. Hij zal alleen dat Mercedes een fout in hun berekening had gemaakt.
[YouTube: Christian Horner Responds to George Russell Disqualification at the 2024 Belgian GP]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2024
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |