Eens, en daarom heeft RBR ook zoveel mogelijk op aero-efficiency ingezet om de meeste snelheid uit de "gecapte" motor te halen. We zagen in 2022 en 2023 overigens wel dat met de inzet van de nieuwe motor de topsnelheid van de RBR aanzienlijk omhoog ging op Spa. Ik meen mij ook te herinneren dat Verstappen zei dat hij het verschil van zo'n verse motor kon merken. Enfin we gaan het zien. In 2022 en 2023 was de balans van de RBR ook bijzonder goed (zoals in China dit jaar) en kon hij voornamelijk het verschil maken in Sector 2.RobertMe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:15:
[...]
Nja ok. Maar dat zie ik niet perse als "extra PKs er uit peuteren". De motor blijft hetzelfde en peuter je niet echt iets extra's uit. Je kunt hem inderdaad wel dichter tegen de limiet zetten en daarmee betrouwbaarheid inleveren, en die betrouwbaarheid "terugwinnen" door er meer te gebruiken.
Maar... volgens mij (/volgens geruchten / "lekken") heeft de FIA eerder ook al ingegrepen tegen het tunen van de software in combinatie met verbeterde betrouwbaarheid. Dus dat een fabrikant een betrouwbaarheidsupdate deed, wat prima is, vervolgens de mapping aanpaste om er meer performance uit te halen wat dan dus, betrouwbaar, kon, en dat de FIA ze terug deed fluiten. Omdat er dus na de update meer PKs uit de motor kwamen / .... Betrouwbaarheidsupdates mogen dus echt alleen worden ingezet om de levensduur te verlengen, en niet om daarna alsnog met een andere mapping er meer PKs uit te halen.
En dat zou de FIA bij een "schrijf motoren gewoon eerder af" dus ook kunnen doen. Als je nu 2,5 seizoen lang 1000PK er uit haalt en ineens 1010PK dan valt dat ook gewoon op. En kan de FIA alsnog verplichten om een "cap" te zetten op die 1000PK.
Wat ik overigens mis is de huidige info op F1 TV, zijn de jaar op jaar statistieken of door het jaar heen performance development per team tov de leider/snelste auto. Hoewel wat ondoorgrondelijk hoe men tot de cijfers komt (zoals met de Powerrankings), evengoed wel interessant om te zien. Ook natuurlijk in de discussie/speculatie of RBR door de FIA op het matje is geroepen (na China) dan wel voornamelijk McLaren iets heeft gevonden wat hen beter de auto laat begrijpen. Toch kijkend naar de non-lineaire ontwikkelingen is de performance van de Mclaren bij lage fuel-load (einde van de race) wel interessant om te onderzoeken (ook heb je al snel "last" van mitigerende factoren als baanconditie/temp/#ronden op de band/banden compound. Wellicht dat AMuS in de Summerbreak nog met een analyse komt.