Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

HyperBart schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:48:
[...]

Component is hun loadbalancer en die is… niet aanstuurbaar.
Je zou in theorie toch wel een "fake P1" signaal richting de laadpaal kunnen genereren? Dat je op momenten dat je niet wilt laden rapporteert dat er > max A wordt gebruikt, en als je wel wilt laden je dan precies op het juiste vermogen gaat zitten? Wel risico dat je de hoofdzekering eruit laat knallen als je een foutje maakt..

https://github.com/thomase1234/esphome-fake-xemex-csmb

Hoop dat dit voor een Home Advanced 2.0 ook kan werken. Wil hier nadat het salderen stopt ook mee aan de gang. Laadpaal vervangen voor iets beters kan misschien ook, al zal de terugverdientijd daarvan waarschijnlijk tegenvallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucKoekkoek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-05 22:29
JanHenk schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:27:
@LucKoekkoek Oké, dan is het probleem niet de safe current of de instelling van de Alfen. Je hebt waarschijnlijk alle configuratie via de GUI gedaan?

Heb je een vehicle gedefinieerd? Probeer eens "guest vehicle"?
ik heb inderdaad de configuratie gedaan via de GUI,

het voertuig (ID.4 Pro) staat ook geconfigureerd.
ik zal het vanavond eens proberen met gastvoertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:08
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:29:
[...]

Je zou in theorie toch wel een "fake P1" signaal richting de laadpaal kunnen genereren? Dat je op momenten dat je niet wilt laden rapporteert dat er > max A wordt gebruikt, en als je wel wilt laden je dan precies op het juiste vermogen gaat zitten? Wel risico dat je de hoofdzekering eruit laat knallen als je een foutje maakt..

https://github.com/thomase1234/esphome-fake-xemex-csmb

Hoop dat dit voor een Home Advanced 2.0 ook kan werken. Wil hier nadat het salderen stopt ook mee aan de gang. Laadpaal vervangen voor iets beters kan misschien ook, al zal de terugverdientijd daarvan waarschijnlijk tegenvallen..
Geen p1 koppeling, niks nada noppes.
Ze hebben een eigen blokje met ct klemmen maar dat is niet benaderbaar extern.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 14-04-2025 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

HyperBart schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:31:
[...]

Geen p1 koppeling, niks nada noppes.
Ze hebben een eigen blokje met ct klemmen maar dat is niet benaderbaar extern.
Nee sorry, ik bedoelde niet P1, maar die CT klemmen middels https://www.xemex.eu/product/stroomconverter-csmb/ (die van Shell/NewMotion zijn blijkbaar een branded versie van dit product).
Daarmee kun je in theorie dan toch de load balancing faken (meer knijpen dan nodig) en het laden aansturen, door niet deze module aan de laadpaal te koppelen, maar een alternatief met een ESP die hetzelfde protocol praat.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-04-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucKoekkoek
JanHenk schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:27:
@LucKoekkoek Oké, dan is het probleem niet de safe current of de instelling van de Alfen. Je hebt waarschijnlijk alle configuratie via de GUI gedaan?

Heb je een vehicle gedefinieerd? Probeer eens "guest vehicle"?
PROBLEEM LIJKT OPGELOST, NU ZIT ER ALLEEN NOG EEN PROBLEEM IN DE LAADPAAL.

Heb gastvoertuig geprobeerd, kreeg helaas ook maximaal 4.2kWh.

Zoals op screenshot te zien kan hij ook wel schakelen tussen 1/3 fase.

ook lijkt de configuratie van de paal goed te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGQPeasSIYgENiu8xbmEcB2jS5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25y43lOdotJ7euVjSdZ7vK4M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu5Et_1ybwI4UaGmWKYN3MI0Fe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FDtsdpARHjIicuHHiZ8vuCkh.png?f=fotoalbum_large

geen idee waar ik nu verder moet zoeken.

hieronder nog een gedeelte van het Logboek

[lp-1 ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 charge power: 4211W
[lp-1 ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 charge currents: [5.96 5.89 6]A
[site ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 grid power: 3332W
[site ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 grid currents: [4.65 4.89 4.58]A
[site ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 pv 1 power: 1241W
[site ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 site power: 3332W
[lp-1 ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 detected active phases: 3p
[lp-1 ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 charge total import: 126.634kWh
[lp-1 ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 charger status: C
[lp-1 ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 vehicle soc: 50%
[lp-1 ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 vehicle soc limit: 100%
[lp-1 ] DEBUG 2025/04/14 18:03:22 vehicle range: 239km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IbKXAzuKDvCUc9EjU0xLO5yl-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n85ZPY2gG0F1VcmQTzmn2KeZ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L459rCyHoGN275wppLLZOr4ZpgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlwxKr4IPktK8XRblQ9y8LTS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door LucKoekkoek op 16-04-2025 09:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:27
JanHenk schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:38:
@JPD68 De Alfen is ieder geval bewezen. Van de Peblar i.c.m. evcc zijn nog weinig ervaringen te vinden hier helaas. Ik zit er met smart op te wachten :P

Maar wat mij betreft is het een veelbelovende kandidaat die, voor zover ik kan zien, dezelfde functionaliteit heeft maar dan heb je een paal met minder ingewikkelde prijsstelling en algemeen genomen goedkoper.
Er zijn al wel een aantal posts van mensen met een Peblar. Ik heb er ook eentje en het werkt prima met evcc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:12
roel00 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:53:
[...]

Er zijn al wel een aantal posts van mensen met een Peblar. Ik heb er ook eentje en het werkt prima met evcc.
Wij hebben deze ook. In het bijzonder een Home Plus om op 1 fase met 20A te kunnen laden, want onze e-Soul laadt met 1 fase van 6A tot en met 32A. De hele installatie hebben we zelf gedaan. Dat was appeltje-eitje voor wat betreft de Peblar. Het voelde allemaal heel doordacht en degelijk aan en werkte in 1 keer.

Integratie met evcc werkt ook vlekkeloos via modbus, net als de integratie met Home Assistant. evcc leest de P1-meter uit om zo ook load management te doen. Dat werkt in de maand dat we hem nu hebben snel genoeg om nog geen automaten te zien afschakelen.

Het zonneladen werkt ook als een ... zonnetje. Ik kan dit apparaat dan ook van harte aanbevelen.

[ Voor 7% gewijzigd door RetroTycoon op 17-04-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 13:10
Normaal mag je in BE max 5kw verschil op de fases hebben. Ik heb echter in de zomer geen stroom van het net nodig, ook niet om te laden. Ik had in de Alfen ACE tot hiertoe de beperking aanstaat dat er max 22A (5kw) onbalans mocht zijn tussen de fasen. Maar daarmee kun je geen 1fasige auto's opladen tegen 7kw vermogen. Ik heb die onbalans regeling in de Alfen ACE dus uitgezet. Welke gevolgen zou dat hebben? Ik vermoed geen zolang ik op zon laad. Mocht de stroom toch eens van het net komen op mijn 3F 25A installatie, zou de hoofdschakelaar er dan uitgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
nonkeljos schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:15:
Normaal mag je in BE max 5kw verschil op de fases hebben.
Dit is voor PV omvormers, niet voor verbruikers
Ik heb echter in de zomer geen stroom van het net nodig, ook niet om te laden. Ik had in de Alfen ACE tot hiertoe de beperking aanstaat dat er max 22A (5kw) onbalans mocht zijn tussen de fasen.
Die setting bestaat niet, of doet niet wat jij beschrijft of niet met die amperages die jij beschrijft.
Maar daarmee kun je geen 1fasige auto's opladen tegen 7kw vermogen. Ik heb die onbalans regeling in de Alfen ACE dus uitgezet. Welke gevolgen zou dat hebben? Ik vermoed geen zolang ik op zon laad. Mocht de stroom toch eens van het net komen op mijn 3F 25A installatie, zou de hoofdschakelaar er dan uitgaan?
Je moet de box zetten op wat je draden en bijhorende automaten kunnen leveren.
Mijn box hangt op 6mm en is afgezekerd op 32A en ik heb een Fluvius zekering van 20A.

Soms laad ik aan 7.4kW op 1 fase. 4kW van de PV en dan nog 3.4 van het net. Niks mis mee, in Nederland lopen ze dan wat nerveus rond “selectiviteit” maar ik heb het nut van die regel nooit begrepen met moderne installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
Dank je wel, dat stelt me al gerust. Maar in de ACE zie je toch dit scherm? Wat doet deze imbalance functie dan? Hier 10mm2 en 32A zekering voor de laadpaal, Fluvius 25A 3F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpomo_hn4CkgLoqM4U0QZv-Zcu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy1nMGCPgrDssnSD1DXAHR08.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-05 09:41
Ik maakte altijd gebruik van MaxPower om het capaciteitstarief onder controle te houden (Belgie). Met onderstaande config:

circuits:
- name: main
title: Hoofdkring
maxPower: 7300 # Totale piekverbruik (huis+laden) max 7 kW
meter: Netmeter

Ging EVCC in 'Fast' modus voorbij deze limiet ALS er zonnepanelen opbrengst was. Bijvoorbeeld:

Fast mode:
5kWh zonnepanelen overschot + 7.3kWh grid limiet = opladen tegen 11-12kWh

Dat was helemaal prima, maximaal gebruik van de zonnepanelen en mijn grid-limiet gerespecteerd voor het capacitsitarief.

Hij lijkt dit nu niet meer te doen en ik denk dat het te maken heeft met deze update -> https://github.com/evcc-io/evcc/pull/20183

Komt het iemand nog bekend voor? Wat was jullie oplossing hiervoor?
Momenteel heb ik een rollback gedaan naar 0.202.1, daar werkt dit wel nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Michiel95 op 20-04-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:04
HyperBart schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:57:
…..in Nederland lopen ze dan wat nerveus rond “selectiviteit” maar ik heb het nut van die regel nooit begrepen met moderne installaties.
Selectiviteit is geen norm, ook niet in NL, vaak wel een wens van opdrachtgevers

Selectiviteit ga je bij woningen bijna nooit halen dus zou me daar niet druk over maken

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Michiel95 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:22:
Ik maakte altijd gebruik van MaxPower om het capaciteitstarief onder controle te houden (Belgie). Met onderstaande config:

circuits:

Ging EVCC in 'Fast' modus voorbij deze limiet ALS er zonnepanelen opbrengst was. Bijvoorbeeld:

Fast mode:

Dat was helemaal prima, maximaal gebruik van de zonnepanelen en mijn grid-limiet gerespecteerd voor het capacitsitarief.

Hij lijkt dit nu niet meer te doen en ik denk dat het te maken heeft met deze update -> https://github.com/evcc-io/evcc/pull/20183

Bedankt om dit te melden. Ik was verwittigd dat er wat dingen niet meer goed werkten. Best allemaal op Github in de relevante issues melden wat de problemen zijn zodat Andi en co het mee kunnen nemen, let goed op dat je de bug reports goed invult. Het zijn nauwkeurige Duitsers 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
Welke dingen werken nog niet, Bart? Ik ben altijd op mijn hoede. Waar vind je de 'klachten' bij een update? Alleszins veel voordelen zie ik niet in de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik had ook wat vreemds deze week, “charger out of sync” en hij wilde niet meer laden. Uiteindelijk verholpen met een update van evcc naar de laatste versie. Eigenlijk zoiets nog nooit eerder gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 20-04-2025 20:43 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
nonkeljos schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:38:
Welke dingen werken nog niet, Bart? Ik ben altijd op mijn hoede. Waar vind je de 'klachten' bij een update? Alleszins veel voordelen zie ik niet in de update.
Maandag kreeg ik een bericht van iemand anders dat de Forecasting functie Niet goed werkte en dat er problemen waren met het laden op Zonne Stroom. Klachten vindt je vaak in de issues op GitHub en moet je soms ook een beetje matchen met de release Notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

JanHenk schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:42:
Ik had ook wat vreemds deze week, “charger out of sync” en hij wilde niet meer laden. Uiteindelijk verholpen met een update van evcc naar de laatste versie. Eigenlijk zoiets nog nooit eerder gehad.
Ik had deze week ook voor het eerst iets vreemds met EVCC icm mijn Alfen.

Laadmodus stond op min+PV (want bewolking en wil in-/uitschakelen beperken), offeredcurrent stond netjes op 6A als minimum en 25A als maximum, en terwijl EVCC netjes de PV opwek volgde ging het laadvermogen meerdere keren naar 0W en weer terug naar de ‘normale’ waarde (welke op het desbetreffende moment prima klopte met de opwek cq. teruglevering).

Om 12:45 de docker container van EVCC maar een herstart gegeven :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJxyC3j3a3cLSUttJIM3pGujiOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkyMJonyN0JJpiQpVodoczOD.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand vergelijkbaar gedrag gezien? Vandaag dit gedrag niet gezien, met exact dezelfde settings en EV, welke om 15:30 aan zijn ingestelde max. SoC zat :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LodNRQcM8ny8If2bYtzy5sAc6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/302XgfOM1NU3L4oCMD0asKAr.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@MisteRMeesteR Bij mij was het verholpen met een update naar de laatste versie, maar ik had iets soortgelijks; steeds “out of sync” waardoor ie het laden stopte en daarna weer hervatte. Uit de logs van de Alden haalde ik niet veel, behalve dat het leek dat het door de EMS (evcc dus) werd geschakeld. Denk dat mijn issues vergelijkbaar zijn aan de jouwe, ik gebruikte ook de PV modus.

Zag ook iets met een update van de Modbus logic voorbijkomen in de release notes. Heb niet eens een herstart geprobeerd, maar simpelweg een update (incl. herstart dan natuurlijk) en toen was het weer als vanouds. Ik ben even kwijt welke versie ik eerst draaide, maar dat was nog niet een heel oude versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

Bravo

Second Best

Misschien kan iemand mij het zetje in de juiste richting geven: Hoe kun je evcc commands geven als je evcc als addon in HA hebt draaien?
De terminal in HA accepteert geen evcc commands
code:
1
bash: evcc: command not found

Ik heb een commentaar gevonden dat je naar een aparte docker zou moeten kunnen gaan in de terminal
code:
1
2
docker exec -it addon_49686e9f_evcc /bin/sh
bash: docker: command not found

maar ook dat werkt voor mij niet.

Hoe dan wel? Ik zie geen mogelijkheid om een eebus certificate via de gui aan te maken :|

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Uitleg van de addon staat hier: https://docs.evcc.io/en/d...e-assistant#advanced-tips

Je moet dus eerst die ssh addon installeren

[ Voor 18% gewijzigd door Sander op 20-04-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Sander schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:26:
Uitleg van de addon staat hier: https://docs.evcc.io/en/d...e-assistant#advanced-tips

Je moet dus eerst die ssh addon installeren
Ah, een andere ssh addon, dat had ik nog niet door. Thanks!

Helaas nog niet verder gekomen, ik kan de juiste addon docker niet traceren
code:
1
No such container: addon_49686a9f_evcc

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Bravo schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:02:
[...]

Ah, een andere ssh addon, dat had ik nog niet door. Thanks!

Helaas nog niet verder gekomen, ik kan de juiste addon docker niet traceren
code:
1
No such container: addon_49686a9f_evcc
Probeer eens je dockers te listen en dan via tab completion in de juiste te droppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Bravo Je kunt met docker ps de lijst van containers bekijken, even de ID van de container controleren?

Ik heb er weinig ervaring mee hoor, maar heb toen ik van de addon naar proxmox LXC migreerde de database via docker eruit gehaald en geïmporteerd. Ben niet zo thuis in Docker verder, vind het wat onhandig qua management zo in HA zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Ik denk dat ik ondertussen de juiste container heb gevonden, het is even weer zoeken naar de juiste commando's. ik heb docker container ls gebruikt

edit: Na wat proberen is het gelukt om eebus te configureren. Voor future reference:
Het was nogal onhandig dat evcc niet goed kon opstarten door fouten in de config. Hierdoor herstarte EVCC zich iedere 15 minuten, waarmee ook de container telkens werd gereset met bovendien een nieuw ID.
Geen idee hoe je dat kunt voorkomen. Ik heb het opgelost door snel alle commando's achter elkaar te doen, het benodigde certificaat te genereren en het plant id wat in de log naar voren kwam aan de evcc.yaml toe te voegen.
Dan een nieuwe herstart et voila, je eebus charger is opeens beschikbaar 8)

Dank @HyperBart, @JanHenk @Sander _/-\o_

[ Voor 67% gewijzigd door Bravo op 20-04-2025 22:42 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
Even benieuwd. Waarvoor gebruik je eebus binnen evcc juist? Heeft het ook niks met sma te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
nonkeljos schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:38:
Ik kijk altijd eerst even op de GitHub pagina bij issues. Helaas is dat bij evcc ook niet zaligmakend want alle issues sinds laatste release die ze al wel opgelost hebben (maar nog geen nieuwe release, dus in de zgn nightly) zetten ze al wel dicht.

Zo heb ik nu last van een bug in de Zendure batterij integratie, opzich niet heel erg want dat is vooral een passieve integratie maar door die bug bleef evcc wel rebooten en moest ik de batterij uit de config halen. Dus daarom upgrade ik niet elke keer gelijk mee maar sla soms wat versies over tot ik tijd heb om te upgraden EN gelijk te testen of dat goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik heb mijn thuis infra "best op orde". Ik patch en update heel wat dingen automatisch, waaronder EVCC.
Vanmorgen ging ik even kijken en zag dat ik een uitklap menu had onder PV waar voorheen een toastje kwam met de vermogens van alle omvormers.
Juist ja :+ het is maandag en dan wordt er 's morgens automatisch gepatched/geupdated.

Zonet toch maar even een harde versie gedefinieerd in mijn docker compose tot er hier een vriendelijke Tweaker komt melden dat alles terug peis en vree is. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

nonkeljos schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:21:
Even benieuwd. Waarvoor gebruik je eebus binnen evcc juist? Heeft het ook niks met sma te maken?
Er zijn een aantal laadpunten die via eebus aangestuurd kunnen worden, zoals de Elli Charger Connect/Pro uit 2021. In mijn zoektocht naar een goed laadpunt onder EVCC voor weinig geld ben ik deze tegen gekomen. Het ding werkt niet altijd zoals het moet, de verdere ontwikkeling van de eerste generatie (onderhuids EVBox) lijkt gestopt omdat de leverancier fouten in de aansturing niet oppakt (nog voordat EVBox failliet ging).

Ze zijn best goedkoop te vinden en sponsoring is niet verplicht, daarom wilde ik de gok wel wagen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:24
Michiel95 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:22:

circuits:

Fast mode:

Hier inderdaad hetzelfde probleem.
Had momenteel nog geen oplossing en ga dus ook teruggaan naar een vorige versie.
Hopelijk voorzien ze wel een fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:37:
Ik heb mijn thuis infra "best op orde". Ik patch en update heel wat dingen automatisch, waaronder EVCC.
Vanmorgen ging ik even kijken en zag dat ik een uitklap menu had onder PV waar voorheen een toastje kwam met de vermogens van alle omvormers.
Juist ja :+ het is maandag en dan wordt er 's morgens automatisch gepatched/geupdated.

Zonet toch maar even een harde versie gedefinieerd in mijn docker compose tot er hier een vriendelijke Tweaker komt melden dat alles terug peis en vree is. :+
Vind het zelf ook vrij irritant dat de release-frequency van EVCC nogal onregelmatig is, daarom kan een bug (zoals nu met Zendure) soms de volgende dag zijn opgelost, maar als de maintainers er geen prioriteit aan geven kan het ook zo maar een week of langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
Ik wacht vooral op een oplossing voor maxPower. Dat is echt cruciaal in België. Heel bijzonder dat dit soort grove fouten nog gemaakt worden door het team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
Nog een vraagje: situatie. Avond, geen zon meer, maar wel toelating om uit de batterij te laden (pv stand) tot die 75% heeft bereikt. De hybride auto bereikt een volle laadsnelheid met 3,7kw. Maar zodra dus uit de batterij geladen wordt, gaat ie naar 1,3kw. Waarom trekt ie niet het volle vermogen (3,7kw) uit de thuisbatterij? Dat zou namelijk wel kunnen en mogen in mijn geval.

Ik voeg ook nog toe dat het laadplan staat ingesteld op 100% bereiken tegen 9u morgenochtend. EVCC weet ook dat de auto max 3,7kw kan.

Enige wat ik kan bedenken dat ie rekening houdt met maxPower (circuit) dat op 2,5 kw, maar als ik verbruik huis+auto nu optel kom ik nog maar aan 2kw...

op Snel gaat ie trouwens wel 3,7kw uit batterij trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door nonkeljos op 22-04-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:05
Ik ben wat uitzoekwerk aan het doen voor de volgende auto.

Als ik alleen het laden van de auto aan en uit wil zetten bij voldoende teruglevering, dan kan ik dat waarschijnlijk ook regelen met een home assistant automation.

Voorlopig heb ik nog geen dynamisch energie contract. Wat zou het voordeel zijn wanneer ik toch evcc ertussen zou zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05 18:59
djiedjee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:26:
Ik ben wat uitzoekwerk aan het doen voor de volgende auto.

Als ik alleen het laden van de auto aan en uit wil zetten bij voldoende teruglevering, dan kan ik dat waarschijnlijk ook regelen met een home assistant automation.

Voorlopig heb ik nog geen dynamisch energie contract. Wat zou het voordeel zijn wanneer ik toch evcc ertussen zou zetten?
Voor zover ik dat kan bekijken is het (extra) voordeel:
- switchen tussen 1P en 3P
- gradueel automatisch laden aanpassen tussen 6 - 16A op basis PV overschot. Dit werkt als een soort Nul Op de Meter (NOM).
- ingebouwde loadbalancing
- planning om bv op bepaald tijdstip x% opgeladen te zijn.
- schakelen tussen alleen met PV opladen of snel opladen
-..

IN HA kom je eigenlijk niet veel verder dan laden starten en stoppen eventueel rekening houdend met PV overschot en/of tarieven. Ik had dat zelf in HA/Node-Red al geautomatiseerd.

Loadbalancing, 1P3P fase switching, automatische aanpassen opladen tussen 6- 16A of 3*6 - 3*16 A op basis PV overschot waren voor mij de reden om op EVCC over te stappen.

Ik heb in de auto (KIA EV6) AC laden op 100% gezet. Als ik thuis kom plug ik altijd in en heb er verder geen omkijken naar. In de ochtend (bij mij om 10:00) altijd minimaal 70% lading conform de planning. Verder overdag alleen als er PV overschot is: bv starten laden met de regel minimaal 3 minuten 1500W teruglevering (ongeveer 6A, het minimum dat op 1P kan worden opgeladen door een EV) en stoppen laden na bv 30 minuten minder dan 0W teruglevering).

[ Voor 19% gewijzigd door JanAllElectric op 23-04-2025 22:51 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 7700Wp; KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 2* Marstek 5kWh (v1.48) + HW P1 ++ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
JanAllElectric schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:14:
[...]

- gradueel automatisch laden aanpassen tussen 6 - 16A op basis PV overschot. Dit werkt als een soort Nul Op de Meter (NOM).
-..

IN HA kom je eigenlijk niet veel verder dan laden starten en stoppen eventueel rekening houdend met PV overschot en/of tarieven. Ik had dat zelf in HA/Node-Red al geautomatiseerd.

Loadbalancing, 1P3P fase switching, automatische aanpassen opladen tussen 6- 16A of 3*6 - 3*16 A op basis PV overschot waren voor mij de reden om op EVCC over te stappen.

Ik heb in de auto (KIA EV6) AC laden op 100% gezet. Als ik thuis kom plug ik altijd in en heb er verder geen omkijken naar. In de ochtend (bij mij om 10:00) altijd minimaal 70% lading conform de planning. Verder overdag alleen als er PV overschot is: bv starten laden met de regel minimaal 3 minuten 1500W teruglevering (ongeveer 6A, het minimum dat op 1P kan worden opgeladen door een EV) en stoppen laden na bv 30 minuten minder dan 0W teruglevering).
Zolang je nog gebruik kunt maken van salderen is het enige voordeel dat je kunt plannen en mooie overzichten van de laadkosten kunt maken. Langzaam laden op 1 fase, levert ook veel meer laadverlies op. Evcc is echter ook nog in ontwikkeling. Bij mij werkt het niet stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
roel00 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 06:08:
[...]

Zolang je nog gebruik kunt maken van salderen is het enige voordeel dat je kunt plannen en mooie overzichten van de laadkosten kunt maken. Langzaam laden op 1 fase, levert ook veel meer laadverlies op. Evcc is echter ook nog in ontwikkeling. Bij mij werkt het niet stabiel.
Ook in de huidige situatie met terugleverboetes is er echt al wel een hele duidelijke besparing te behalen door zoveel mogelijk zonnestroom direct in de auto te laden. Je voorkomt de terugleverboetes en helpt ook mee om het net te ontlasten.

Bij dynamische contracten is het voordeel nog groter, want daar kun je het laden op basis van lage uurprijzen icm zon goed balanceren.

EVCC heeft zich hier wel bewezen als hele stabiele software. Als er dingen niet goed werken dan gebeurt dat door updates/upgrades die ik zelf initieer omdat ik graag de nieuwe features wil hebben. Tussen die momenten door werkt het super stabiel en heb ik voor 2025 2/3e van het thuisladen kunnen doen met zonnestroom. Tov zelfde periode 2024 (toen ik EVCC nog niet gebruikte en veelal overdag terugleverde en in avond/nacht aan het laden was) is mijn net afname ~20% van wat het vorig jaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik sluit me aan bij Sander. Ik laad op dit moment ook op zonnestroom en dat bevalt me heel goed. Op 1-fase is de efficiëntie overigens ook prima. Zo lang je richting de 16A gaat.

Ik had laatst voor het eerst in een jaar gebruik dat ik problemen had met laden door evcc (zie voorgaand), wat met een update en herstart was opgelost. Bij mijn vrienden ook geen klachten.

Wat werkt er bij jou @roel00 niet stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
Sander schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:40:
[...]

Ook in de huidige situatie met terugleverboetes is er echt al wel een hele duidelijke besparing te behalen door zoveel mogelijk zonnestroom direct in de auto te laden. Je voorkomt de terugleverboetes en helpt ook mee om het net te ontlasten.

Bij dynamische contracten is het voordeel nog groter, want daar kun je het laden op basis van lage uurprijzen icm zon goed balanceren.

EVCC heeft zich hier wel bewezen als hele stabiele software. Als er dingen niet goed werken dan gebeurt dat door updates/upgrades die ik zelf initieer omdat ik graag de nieuwe features wil hebben. Tussen die momenten door werkt het super stabiel en heb ik voor 2025 2/3e van het thuisladen kunnen doen met zonnestroom. Tov zelfde periode 2024 (toen ik EVCC nog niet gebruikte en veelal overdag terugleverde en in avond/nacht aan het laden was) is mijn net afname ~20% van wat het vorig jaar was.
Ik ben niet bekend met terugleverboetes in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Kijk, dat is fijn om te weten!

Bedankt, ik ga me er eens verder in verdiepen.
JanAllElectric schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:14:
[...]

-..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
JanHenk schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:22:
Ik sluit me aan bij Sander. Ik laad op dit moment ook op zonnestroom en dat bevalt me heel goed. Op 1-fase is de efficiëntie overigens ook prima. Zo lang je richting de 16A gaat.

Ik had laatst voor het eerst in een jaar gebruik dat ik problemen had met laden door evcc (zie voorgaand), wat met een update en herstart was opgelost. Bij mijn vrienden ook geen klachten.

Wat werkt er bij jou @roel00 niet stabiel?
Ik heb een Peblar laadpunt en daar ontstaat een 'electrical fault error 1061' als evcc het laden pauzeert bij te weinig zon. Ik moet dan de sessie opnieuw stoppen en starten om het laden te hervatten, of het laadpunt herstarten. Dit is vanaf het begin zo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tandarts
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik gebruik EVCC met een Wallbox pulsar plus welke “ge-root” is en dmv MQTT wordt aangestuurd. Zo laad ik volledig met zonne-energie.
Dat werkte perfect tot vorige week vrijdag. Toen kreeg ik met geen mogelijkheid de auto aan het laden. Met geen enkele instelling.
Alles stond op groen, maar geen stroom richting de auto. Helaas moest ik weg dus geen kans om het uit te zoeken.
Bij thuiskomst heb ik hem op min+solar gezet. Het laden begon maar stopte na een tijdje ook opeens. Toen ik de logs ging bekijken zag ik dat de lader (3-fases) ging laden met 2-fases… dus niet met de minimale 3,7kW. Geen idee hoe dat kan. Alles staat goed ingesteld, dus ik denk dat het aan EVCC ligt.
Daarna geupdate en herstart en toen werkte het weer 🤞🏻Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WpOb7X1tmx7tCAjfDBAfJCawOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJJ8ZOeWX8ckGTD5pM9aLkFK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-3ZMSuiex0ijEDclbJCCBkDtM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgIvCHcSNTAQEFNXiEGQo4HM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door tandarts op 24-04-2025 12:33 . Reden: Grafiek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
djiedjee schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:54:
Kijk, dat is fijn om te weten!

Bedankt, ik ga me er eens verder in verdiepen.
Overigens zou ik de keuze van auto er niet per se van af laten hangen. evcc stuurt de laadpaal aan qua start/stop en indien mogelijk regelbaar vermogen. Met één uitzondering, hij kan ook een Tesla rechtstreeks aansturen.

Voor de meeste auto's, behalve dus Tesla's, is de integratie er enkel voor om de de status (ingeplugd, laden, losgekoppeld), SoC, range, km-stand uit te lezen (read-only dus). Bijna alle auto's zijn wel geïntegreerd, een enkeling niet. Maar ik zou m'n keuze er niet per se op laten hangen. Een integratie van evcc met laadpaal is belangrijker. Dus mocht je nog een keuze voor laadpaal maken, dan zou ik eerder kijken naar wat wel en niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
roel00 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:55:
[...]

Ik heb een Peblar laadpunt en daar ontstaat een 'electrical fault error 1061' als evcc het laden pauzeert bij te weinig zon. Ik moet dan de sessie opnieuw stoppen en starten om het laden te hervatten, of het laadpunt herstarten. Dit is vanaf het begin zo geweest.
Dat is wel jammer. Want als dat zo is, is de Peblar dus geen goede kandidaat om te gebruiken met evcc.

Kun je een bug report aanmaken en terugkoppelen op github aan het team? Wellicht kan degene die de integratie heeft gemaakt er even naar kijken. Dit is ofwel een Peblar ding (en buiten de macht van evcc) ofwel een fout in de Peblar integratie.

Het is in ieder geval te kort door de bocht om daarmee evcc af te schrijven als instabiel. Want met mijn Alfen werkt ie dus al tijdenlang probleemloos samen.. :)

Ik heb sessies van 48 uur+ met start/stop etc. en hij gaat altijd probleemloos weer verder, naar 3-fase, terug naar 1, pauzeren, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 24-04-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Dank je. De auto ben ik wel zo'n beetje uit.
De laadpaal wordt door de werkgever geplaatst. Welke dat gaat worden schijnt nogal lastig te achterhalen te zijn.
Die vraag hebben ze nog niet zo vaak gekregen denk ik.
JanHenk schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:34:
[...]

Overigens zou ik de keuze van auto er niet per se van af laten hangen. evcc stuurt de laadpaal aan qua start/stop en indien mogelijk regelbaar vermogen. Met één uitzondering, hij kan ook een Tesla rechtstreeks aansturen.

Voor de meeste auto's, behalve dus Tesla's, is de integratie er enkel voor om de de status (ingeplugd, laden, losgekoppeld), SoC, range, km-stand uit te lezen (read-only dus). Bijna alle auto's zijn wel geïntegreerd, een enkeling niet. Maar ik zou m'n keuze er niet per se op laten hangen. Een integratie van evcc met laadpaal is belangrijker. Dus mocht je nog een keuze voor laadpaal maken, dan zou ik eerder kijken naar wat wel en niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
djiedjee schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:42:
Dank je. De auto ben ik wel zo'n beetje uit.
De laadpaal wordt door de werkgever geplaatst. Welke dat gaat worden schijnt nogal lastig te achterhalen te zijn.
Die vraag hebben ze nog niet zo vaak gekregen denk ik.
Kans is heel groot dat het een Alfen Pro-Line (22kW met display etc.) is. In lease-land heel veel geplaatst.

En laat dat nu ook dé paal zijn waar evcc heel goed mee kan samenwerken. :)

Twee aandachtspunten bij een Alfen door de leasemij:
Laat twee UTP-kabels trekken in plaats van één indien mogelijk (richting je router/switch)
Zorg dat je het wachtwoord van de paal krijgt.

En als je besluit om evcc te gaan gebruiken, is een firmware downgrade naar 6.6.3 ook wel een aanrader op dit moment... Helaas zit er in 7.x best wel wat diverse bugs. Terwijl je niets aan functionaliteit mist als je evcc gaat gebruiken op 6.6.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@JanHenk

2 utp-kabels? Snelle check gedaan: modbus en loadbalancing? uit jouw post van pagina 1:
"je heb in feite maar één UTP connectie nodig met de Alfen"

Waar zit dat verschil dan in?

Wachtwoord geven ze liever niet uit handen denk ik? Maar na de lease-termijn ben ik eigenaar van de paal, dan mag ik dat toch wel eisen?

[ Voor 22% gewijzigd door djiedjee op 24-04-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
djiedjee schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:57:
@JanHenk

2 utp-kabels? Snelle check gedaan: modbus en loadbalancing? uit jouw post van pagina 1:
"je heb in feite maar één UTP connectie nodig met de Alfen"

Waar zit dat verschil dan in?
Bij een normale installatie van een lease-Alfen leggen ze 1x UTP aan, hier zetten ze een RJ11 stekker op en deze sluiten ze aan op de P1 poort van je slimme meter, t.b.v. load balancing. De Alfen hangt dan niet in je LAN-netwerk. Hij heeft wel verbinding met internet, maar dan via SIM.

Je kunt de UTP die er ligt gebruiken om hier een RJ45 op te plaatsen of de ene UTP-kabel zelfs op te splitsen (voor iedere connector 2 aderparen), maar dat zijn wat omwegen imo.

Ik heb dus twee kabels liggen. 1 met een RJ11 en 1 met een RJ45. Maar daarvan is diegene met RJ11 niet in gebruik, want load balancing functie van de Alfen zelf verlies je als je evcc gebruikt. Mijn Alfen hangt wel in het LAN netwerk.

Maar goed, als er maar één UTP ligt, kun je het dus 'ombouwen'. Maar mooier is het (imo) om gewoon 2x UTP te laten trekken, het ligt immers toch open. Mocht je verhuizen of besluiten evcc niet meer te gebruiken of iets dergelijks, heb je gewoon beide liggen in je meterkast en kun je kiezen wat je wil gebruiken.
Wachtwoord geven ze liever niet uit handen denk ik? Maar na de lease-termijn ben ik eigenaar van de paal, dan mag ik dat toch wel eisen?
De laatste paar installaties die ik heb gezien bij vrienden leveren ze het password-foldertje gewoon bij. Als het niet zo is, gewoon om vragen, want je hebt er m.i. gewoon recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@JanHenk ,

ik heb mijn HA-PC-tje aan de p1-poort hangen.
Dat zal wel een probleem geven bij het installeren. Die wil ik niet opgeven natuurlijk.

EVCC zou de p1-data in HA moeten kunnen gebruiken dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@djiedjee Ja correct! Dan moet je kiezen voor evcc om load balancing toe te passen, of een P1 splitter ertussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:57
Hallo allemaal, al geruime tijd volg ik dit topic en ik heb besloten mijn project om de lidl wallbox slim te maken maar te beindigen en heb via mp een tesla wallconnet gen 3 kunnen aanschaffen. deze wil ik aansturen met de evcc. het is mij gelukt om het te installeren en de demo versie werkt. nu moet ik opzoek gaan naar een werkende yaml voor onze tesla. er staat erg veel info op dit topic, hopelijk vind ik er tussen wat ik nodig heb

groet: Anne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
JanHenk schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:36:
[...]

Dat is wel jammer. Want als dat zo is, is de Peblar dus geen goede kandidaat om te gebruiken met evcc.

Kun je een bug report aanmaken en terugkoppelen op github aan het team? Wellicht kan degene die de integratie heeft gemaakt er even naar kijken. Dit is ofwel een Peblar ding (en buiten de macht van evcc) ofwel een fout in de Peblar integratie.

Het is in ieder geval te kort door de bocht om daarmee evcc af te schrijven als instabiel. Want met mijn Alfen werkt ie dus al tijdenlang probleemloos samen.. :)

Ik heb sessies van 48 uur+ met start/stop etc. en hij gaat altijd probleemloos weer verder, naar 3-fase, terug naar 1, pauzeren, etc.
Het is een evcc probleem. Mijn zelfbouw regelaar in nodered werkt zonder problemen. En als ik zo de issues op GitHub zie, dan kun je niet anders concluderen dat het nog allemaal erg in de kinderschoen staat. Ook de grenswaardes bij het zonneladen houden geen rekening met fases. De loadbalancing heeft geen failover amperage. Er is geen Enode integratie of integratie met een andere relevante onafhankelijke broker. De envoy integratie kan geen fases meer uitlezen. Etc. Etc. Ik vind het echt een geweldig initiatief, en hoop dat het de standaard wordt voor laadsoftware, zoals home assistent dat is voor domotica, maar voor nu blijft het voor mij een experiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Voor mij werkt de basisfunctionaliteit (aan/uit laden op goedkope uren of op zonneoverschot) van EVCC prima, maar als je er net wat meer uit wil halen is het inderdaad nog niet helemaal plug & play.
Blijkbaar worden vanuit de templates van homewizard bij de sockets de currents niet opgehaald (ook niet met de laatste release), waardoor je een socket niet goed als meter voor een charger kunt gebruiken. Ook werkt loadbalancing niet helemaal lekker als de hoeveelheid A van de charger niet bekend is.
Dit kun je ondervangen door zelf met een custom meter de waardes via mqtt aan te bieden (via HA), waardoor de boel wel lekker loopt.

Had ik verwacht dat dit in de template zat? Ja. Maar de template leest voor zover ik kan zien alleen energy en power uit.
Dus het zit nog niet op het niveau dat ik het blind zou adviseren, ik kijk minimaal even over de schouder mee om te zien of het goed gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 25-04-2025 08:40 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucKoekkoek
Goedemiddag,

graag zou ik belastingbeheer aan willen zetten. op dit moment houdt de EVCC geen rekening met het huis verbruik.

nu heb ik geprobeerd alles in te vullen. maar krijg elke keer de zelfde fout
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHvq0U38R1dmR5bhNOqSvlEe2oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m7so3figNyJKkZIDZx94aVPI.png?f=fotoalbum_large

Helaas weet ik niet waar in de naam van het 'circuit kan vinden'

iemand die mij kan vertellen waar ik die kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NikVFvFwJ-2BlQHVH0RBr9bmPpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xK4FuzQpmwwH1ayOh4XGpmCL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZY_dLEeygYqRlmTfugim7Zt3u8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4vGEE7NVS233TKVtdzoYIBhw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3W9IfrDQg_Hecopq7ReVcP1lLI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i9bfbM9qbrl8cMhu8gg0VeQA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:12
De naam is goed verstopt. Als je hovert over de netaansluiting krijg je de (interne) naam. Hier luidt die bijvoorbeeld 'db:4'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

LucKoekkoek schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:17:
Goedemiddag,

graag zou ik belastingbeheer aan willen zetten. op dit moment houdt de EVCC geen rekening met het huis verbruik.

nu heb ik geprobeerd alles in te vullen. maar krijg elke keer de zelfde fout
[Afbeelding]

Helaas weet ik niet waar in de naam van het 'circuit kan vinden'

iemand die mij kan vertellen waar ik die kan vinden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is het nog niet mogelijk om vanuit de UI 'belastingbeheer' goed in te stellen, dit moet je via de yaml doen.

Bij je circuits moet je minimaal een hoofdaansluiting definieren die je kunt meten (zowel power (W) als current(A) voor betrouwbaar resultaat), in mijn geval dus 'grid' (dat is de HW P1 meter)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
## Lastmanagement
circuits:
    - name: Huisaansluiting # eindeutiger Name, wird als Referenz fuer andere Cicuits verwendet
      title: Hoofdzekering # Anzeige in der UI (spaeter)
      maxCurrent: 25 # 63A (Optional)
      maxPower: 5750 # 30 kW (Optional)
      meter: grid # optional
    - name: wasmachinegroep
      title: wasmachinegroep
      parent: Huisaansluiting

bij de betreffende loadpoint moet je ook aangeven dat deze bij dat circuit hoort:
code:
1
2
3
4
loadpoints:
  - title: Garage # display name for UI
    [...]
    circuit: wasmachinegroep

Dat lukt volgens mij niet in de UI door de twee blokken los op te nemen, dat zou ik in de yaml direct onder loadpoint doen.

Mijn config in eigen woorden: De lader (loadpoint) hoort bij het circuit 'wasmachinegroep'. Het circuit 'wasmachinegroep' valt onder het circuit 'huisaansluiting'.
Het circuit 'huisaansluiting' wordt gemeten door de meter 'grid'.
Het 'belastingbeheer' checkt of de meter 'grid' voldoet aan de opgegeven maxima, zo niet dan schakelt hij het laadpunt uit omdat deze hieraan hangt.
Btw: dit uitschakelen gaat direct, er wordt niet eerst teruggeschakeld naar een lager vermogen (ook al is dat beschikbaar)

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Ik heb over dat loadmanagement in EVCC nog wel een vraag. Ik heb loadmanagement ook geconfigureerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- name: main # unique name, used as reference, e.g. as parent in other circuits
  title: B24 totaal # used in the UI
#  maxcurrent: 63 # 63A main circuit breaker (optional)
  maxPower: 16000 # 30kW (optional)
  meter: db:1 # associated meter to monitor the power consumption (optional)
  parent: # no parent, this is the root circuit
- name: oprit # unique name, used as reference, e.g. to associate loadpoints
  title: B24-Zaptec # used in the UI
#  maxcurrent: 24 # allow individual phase use up to 24A
  maxPower: 11000 # limit total power to 11kW
#  meter: garage # dedicated meter for the garage
  parent: main # parent to the main circuit

Ik vraag me af ik dat goed gedaan heb. Ik heb een 3-fase aansluiting, 3x25A
De vragen die ik heb:
- moet je en MaxCurrent en MaxPower opgeven? Dacht dat 1 genoeg was
- moet je bij het 'main' circuit de totale stroom van de 3 fasen bij elkaar optellen (zeg maar MaxPower ongeveer 16kW en MaxCurrent zeg maar 60 of 70A) of moet je dat opgeven voor 1 fase?

De documentatie geeft daar niet echt uitsluitsel over. Dank alvast!

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCCs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
jvdlely schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:17:
Ik heb over dat loadmanagement in EVCC nog wel een vraag. Ik heb loadmanagement ook geconfigureerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- name: main # unique name, used as reference, e.g. as parent in other circuits
  title: B24 totaal # used in the UI
#  maxcurrent: 63 # 63A main circuit breaker (optional)
  maxPower: 16000 # 30kW (optional)
  meter: db:1 # associated meter to monitor the power consumption (optional)
  parent: # no parent, this is the root circuit
- name: oprit # unique name, used as reference, e.g. to associate loadpoints
  title: B24-Zaptec # used in the UI
#  maxcurrent: 24 # allow individual phase use up to 24A
  maxPower: 11000 # limit total power to 11kW
#  meter: garage # dedicated meter for the garage
  parent: main # parent to the main circuit

Ik vraag me af ik dat goed gedaan heb. Ik heb een 3-fase aansluiting, 3x25A
De vragen die ik heb:
- moet je en MaxCurrent en MaxPower opgeven? Dacht dat 1 genoeg was
- moet je bij het 'main' circuit de totale stroom van de 3 fasen bij elkaar optellen (zeg maar MaxPower ongeveer 16kW en MaxCurrent zeg maar 60 of 70A) of moet je dat opgeven voor 1 fase?

De documentatie geeft daar niet echt uitsluitsel over. Dank alvast!
Maxcurrent is per fase
Maxpower is salderend alle fases netto op de meter.
Dus current niet op tellen maar apart, power is wel globaal (optellen)

Ik heb bv 3x20 en zo staat current en ik wil als Belg nooit een piek van meer dan 4.5kW dus dat is mijn grid max power

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 25-04-2025 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben vandaag voor het eerst in aanraking gekomen met evcc. Heb sinds kort een zelfgebouwde SmartEVSE laadpaal die eigenlijk alle functies van evcc al wel kan afhandelen, maar voor een vriend was ik mij wat aan het verdiepen in alternatieven en zodoende heb ik mij vanavond toch even verdiept in evcc. :9

De SmartEVSE is standaard niet ondersteund, sowieso sluit mijn setup niet helemaal 1 op 1 aan en moest ik wel wat wijzigingen doen:
- De esphome's voor m'n omvormers hun data naar MQTT laten publiceren zodat ik die als PV kon configureren
- Een aantal waardes van de SmartEVSE via Home Assistant vertaalt naar waardes die de evcc begrijpt via een proxy-topic
- De waardes van DSMR vanuit Home Assistant via datzelfde proxy-topic gepubliceerd zodat ik die voor de grid meter kan gebruiken.

Na wat spielerij lijkt het nu wel aardig te werken. De SmartEVSE heb ik "dom" gemaakt door de config van de mains-meter uit te zetten, hij doet nu alleen OFF en NORMAL mode die dus door evcc afgehandeld wordt.

De load balancing krijg ik nog niet helemaal aan de praat helaas, als ik dat configureer in de UI verdwijnen mijn grid en PV meters.

Later maar eens verder kijken en verdiepen in de aansturing van een warmtepomp en boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucKoekkoek
Bravo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:38:
[...]

Volgens mij is het nog niet mogelijk om vanuit de UI 'belastingbeheer' goed in te stellen, dit moet je via de yaml doen.

Bij je circuits moet je minimaal een hoofdaansluiting definieren die je kunt meten (zowel power (W) als current(A) voor betrouwbaar resultaat), in mijn geval dus 'grid' (dat is de HW P1 meter)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
## Lastmanagement
circuits:
    - name: Huisaansluiting # eindeutiger Name, wird als Referenz fuer andere Cicuits verwendet
      title: Hoofdzekering # Anzeige in der UI (spaeter)
      maxCurrent: 25 # 63A (Optional)
      maxPower: 5750 # 30 kW (Optional)
      meter: grid # optional
    - name: wasmachinegroep
      title: wasmachinegroep
      parent: Huisaansluiting

bij de betreffende loadpoint moet je ook aangeven dat deze bij dat circuit hoort:
code:
1
2
3
4
loadpoints:
  - title: Garage # display name for UI
    [...]
    circuit: wasmachinegroep

Dat lukt volgens mij niet in de UI door de twee blokken los op te nemen, dat zou ik in de yaml direct onder loadpoint doen.

Mijn config in eigen woorden: De lader (loadpoint) hoort bij het circuit 'wasmachinegroep'. Het circuit 'wasmachinegroep' valt onder het circuit 'huisaansluiting'.
Het circuit 'huisaansluiting' wordt gemeten door de meter 'grid'.
Het 'belastingbeheer' checkt of de meter 'grid' voldoet aan de opgegeven maxima, zo niet dan schakelt hij het laadpunt uit omdat deze hieraan hangt.
Btw: dit uitschakelen gaat direct, er wordt niet eerst teruggeschakeld naar een lager vermogen (ook al is dat beschikbaar)
ik heb namelijk nog niks met het yaml gedaan. en zie dus ook niet een demo config.

kan ik de yaml naast de ui laten lopen? of moet ik dan alles via de yamml doen en de demo config verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik ben me nog aan het inlezen op evcc. Omdat ik een SolarEdge PV systeem heb, zag ik dat je dan de modbusproxy moet instellen. Zijn daar al (goede) ervaringen mee ivm home assistant die dat dan kan uitlezen?

Lijkt me namelijk nogal een gevoelige forwarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:21:
Ik ben me nog aan het inlezen op evcc. Omdat ik een SolarEdge PV systeem heb, zag ik dat je dan de modbusproxy moet instellen. Zijn daar al (goede) ervaringen mee ivm home assistant die dat dan kan uitlezen?

Lijkt me namelijk nogal een gevoelige forwarding.
SolarEdge omvormers staan maar één modbus connectie tegelijk toe, dat is de reden dat je een modbus proxy nodig (kan) hebben als je de omvormer op meerdere plekken wil uitlezen. Ik heb een tijd een modbus proxy gebruikt als add-on in Home Assistant. De SolarEdge modbus-integratie wijs je dan naar die proxy en zo kun je hem uitlezen. En evcc idem.

De andere route kan ook, want evcc heeft ook een modbus proxy ingebouwd. Dan kun je hem via evcc beschikbaar stellen aan je Home Assistant.

Ik hou e.e.a. liefst simpel. Ik gebruik nu dus de SolarEdge modbus integratie rechtstreeks in HA zonder de modbus proxy. Ik heb PV vermogen beschikbaar gesteld via HA REST API (token) en deze lees ik dan uit in evcc.

Beide routes werken overigens stabiel. Voor de werking van evcc is het PV-vermogen ook niet noodzakelijk, het is puur voor de presentatie in de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:50:
[...]

SolarEdge omvormers staan maar één modbus connectie tegelijk toe, dat is de reden dat je een modbus proxy nodig (kan) hebben als je de omvormer op meerdere plekken wil uitlezen. Ik heb een tijd een modbus proxy gebruikt als add-on in Home Assistant. De SolarEdge modbus-integratie wijs je dan naar die proxy en zo kun je hem uitlezen. En evcc idem.

De andere route kan ook, want evcc heeft ook een modbus proxy ingebouwd. Dan kun je hem via evcc beschikbaar stellen aan je Home Assistant.

Ik hou e.e.a. liefst simpel. Ik gebruik nu dus de SolarEdge modbus integratie rechtstreeks in HA zonder de modbus proxy. Ik heb PV vermogen beschikbaar gesteld via HA REST API (token) en deze lees ik dan uit in evcc.

Beide routes werken overigens stabiel. Voor de werking van evcc is het PV-vermogen ook niet noodzakelijk, het is puur voor de presentatie in de GUI.
Heb je linkje naar die ha rest api - naar - evcc integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
ik lees ook mee, ben ook net begonnen met evcc ;-)
is dit de api die je zoekt?

https://developers.home-a...ontrol%20Home%20Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Vraagje over het feedin tarief zoals hier:
code:
1
2
3
feedin: # price for feeding solar energy to the grid
  type: fixed
  price: 0.045 # EUR/kWh

Is 'price' positief voor terugleververgoeding
en
is 'price' negatief voor terugleverboete

Of maak ik het nu te moeilijk?

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCCs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
jvdlely schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:04:
code:
1
2
3

en

volgens mij positief, in de berekening zal hij het totaal bedrag van terugleveren aftrekken van het totaal bedrag geleverd lijkt mij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wie heeft er hier een batterijsysteem en heeft dit geintegreerd in EVCC?
Ik heb een ferme installatie van 15kWh staan met Victron maar merk dat bij battery assisted/battery boost charging er niet (snel) genoeg vermogen uit de batterij loopt. Terwijl Victron buiten EVCC om (dus als ik niet aan het laden ben) prima in staat is om 4000 zelfs 4500W weg te duwen.

Volgens wat er in een discussion topic gemeld is zou de batterij niet snel genoeg reageren. Ik zou daar echt verbaasd van zijn dus wil wat vergelijkende ervaringen.

https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-12959992

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

jvdlely schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:04:
code:
1
2
3

en

De prijs die je daar opneemt is het daadwerkelijk bedrag wat je krijgt voor het terugleveren van energie aan het net. Als je een teruglevertarief hebt met een terugleverboete (in staffels) dan moet je terugrekenen wat je per kWh verwacht terug te krijgen (incl energiebelasting en btw!) Met een vast tarief zou dat rond de 14-15 ct/kWh moeten liggen (als je niet meer levert dan verbruikt).

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

LucKoekkoek schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:31:
[...]

ik heb namelijk nog niks met het yaml gedaan. en zie dus ook niet een demo config.

kan ik de yaml naast de ui laten lopen? of moet ik dan alles via de yamml doen en de demo config verwijderen?
De yaml kun je inderdaad naast de UI config (eigenlijk Database config) laten lopen met extra opties.
Wel moet je er alert op zijn dat je de juiste meters benoemd (uit de UI config).

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:31:
[...]

Heb je linkje naar die ha rest api - naar - evcc integratie?
Zie hier voor een goede uitleg.

Dit is (een deel van) mijn config m.b.t. de SolarEdge.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
meters:
  - name: solaredge
    type: custom
    power:
      source: http
      uri: http://192.168.1.4:8123:/api/states/sensor.solaredge_ac_power
      method: GET
      headers:
        - Authorization: Bearer <TOKEN>
      insecure: true
      jq: .state|tonumber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nonkeljos
@HyperBart Het probleem met battery boost die toch nog niet alles geeft, doet me denken aan onderstaand probleem dat ik signaleerde...
nonkeljos schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:33:
Nog een vraagje: situatie. Avond, geen zon meer, maar wel toelating om uit de batterij te laden (pv stand) tot die 75% heeft bereikt. De hybride auto bereikt een volle laadsnelheid met 3,7kw. Maar zodra dus uit de batterij geladen wordt, gaat ie naar 1,3kw. Waarom trekt ie niet het volle vermogen (3,7kw) uit de thuisbatterij? Dat zou namelijk wel kunnen en mogen in mijn geval.

Ik voeg ook nog toe dat het laadplan staat ingesteld op 100% bereiken tegen 9u morgenochtend. EVCC weet ook dat de auto max 3,7kw kan.

Enige wat ik kan bedenken dat ie rekening houdt met maxPower (circuit) dat op 2,5 kw, maar als ik verbruik huis+auto nu optel kom ik nog maar aan 2kw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
@HyperBart Het probleem met battery boost die toch nog niet alles geeft, doet me denken aan onderstaand probleem dat ik signaleerde... EVCC lijkt minder dan de helft te nemen van wat beschikbaar is in de batterij. of wat de auto aankan. Interval voor veranderingen staat hier op 30sec en heb ook grote 3F batterij met Victron-achtige omvormers (SI Sunny Island SMA) die het zeker aankan dus.
nonkeljos schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:33:

[ Voor 6% gewijzigd door nonkeljos op 28-04-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Hier toevallig mensen die een Webasto Next oplossing hebben draaien en wie ik even een PM mag sturen voor een paar vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Marc Both schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
Hier toevallig mensen die een Webasto Next oplossing hebben draaien en wie ik even een PM mag sturen voor een paar vragen?
Stel ze hier, dan heeft iedereen er nog wat aan ;) . Ik loop hier al wat langer met wat mensen rond en ik heb de Webasto nog niet weten melden hier.
Wij bijten (nog) niet hoor :+ , da's alleen als je geen inzet toont :P

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 28-04-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Nu online
Lieverd ben je ook ;-) @HyperBart

Ik heb nu dus EVCC goed draaien. Draait in Home Assisstant. Leest m'n homewizzard, panelen en auto uit. Laden verloopt nu nog via een granny charger met een slimme stekker, maar dat is natuurlijk geen degeleijke oplossing. Helemaal omdat zo'n slimme stekker alleen aan/uit is en geen surplus charging.

Ik heb een Webasto Next op de kop weten te tikken. Ik heb even de documentatie van EVCC erbij gepakt, wordt ondersteund. Dus dat is top!

Waar ik even mee zit, in de handleiding van de Webasto lees ik dat hij gekoppeld moet worden aan de slimme meter. Nu weet ik niet of mijn standaard slimme meter ondersteund wordt, maar volgens mij is het ook helemaal niet nodig. Dit omdat dit werk door EVCC gedaan wordt.

Ik configureer de laadpaal 1 fase met max 10A. Ik heb (nog) geen 3-Fase aansluiting. Ik ben dus niet zo bang voor overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Marc Both schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:15:
Waar ik even mee zit, in de handleiding van de Webasto lees ik dat hij gekoppeld moet worden aan de slimme meter. Nu weet ik niet of mijn standaard slimme meter ondersteund wordt, maar volgens mij is het ook helemaal niet nodig. Dit omdat dit werk door EVCC gedaan wordt.
De Webasto Next verbinding met evcc werkt via Modbus. (port 502). Je dient in de webportaal van de Webasto aan te geven dat je HEMS actief wil hebben, via LAN en tevens een 'safe current' aan te geven. De Webasto zal daarna openstaan voor connectieverzoeken van evcc.

De slimme meter (grid) zelf hoef je inderdaad niet in te stellen.

Aan te raden is om een DHCP reservering te maken in je router zodat je Webasto een gereserveerd LAN IP heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Nu online
Thnx voor je reactie @JanHenk hier kom ik wel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Ik ben wat aan het proberen met de EVCC-addon in HA.
Het uitlezen van de dsmr-gegevens via de HA-API werkt.

In HA heb ik 2 sensoren, 1 voor teruglevering, 1 voor afname.
EVCC gebruikt maar 1 GRID-waarde. Daarvoor zou ik in HA een template-sensor moeten maken die afname en teruglevering combineert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
djiedjee schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:20:

EVCC gebruikt maar 1 GRID-waarde. Daarvoor zou ik in HA een template-sensor moeten maken die afname en teruglevering combineert?
Je moet een enkelvoudig getal kunnen teruggeven aan EVCC wat de netto vermogensstroom aangeeft.

Nu... dat is niet strikt noodzakelijk, je kan ook alleen de PV meters definieren maar dan kan je niet laden met overschot, alleen puur op wat er opgewekt wordt. EVCC is dan als het ware blind voor het verbruik van je huis. Kan ook natuurlijk, wel niet zo magisch maar goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MrScratch

I am rubber, you are glue

djiedjee schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:20:

Zo heb ik het ook gedaan. Power Ratio is de berekende sensor in HA die het verschil van beide levert.

Zie hier: MrScratch in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
hebben jullie een super noob film oid dergeijks voor mij? ik krijg mijn evcc maar niet goed.

ik zie een homescherm van evcc met daarin 2 voorbeeld laders en die krijg ik er niet uit. ik heb de yaml aamngepast zoals ik denk dat het moet maar ik krijg niet de juiste waarden in beeld.
ik heb zo langzamerhand geen idee meer wat ik nu al geprobeerd heb en wat nu goed is of niets.

mijn situatioe is lijkt mij vrij simpel en moet wel lukken.

wij hebben een slimme meter, pv van goodwe, tesla model 3 en tesla wallconnect. nog geen thuis battery en een dynamisch contract van zonneplan.

kan wil iemand mij hierbij helpen?

een yaml die werkt bijvoorbeeld?

bij voorbaat dank u alleen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-05 15:51
annestweak schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:38:
hebben jullie een super noob film oid dergeijks voor mij? ik krijg mijn evcc maar niet goed.

ik zie een homescherm van evcc met daarin 2 voorbeeld laders en die krijg ik er niet uit. ik heb de yaml aamngepast zoals ik denk dat het moet maar ik krijg niet de juiste waarden in beeld.
ik heb zo langzamerhand geen idee meer wat ik nu al geprobeerd heb en wat nu goed is of niets.

mijn situatioe is lijkt mij vrij simpel en moet wel lukken.

wij hebben een slimme meter, pv van goodwe, tesla model 3 en tesla wallconnect. nog geen thuis battery en een dynamisch contract van zonneplan.

kan wil iemand mij hierbij helpen?

een yaml die werkt bijvoorbeeld?

bij voorbaat dank u alleen

Ik raad je aan evcc niet te gebruiken gezien dat je niet weet hoe je problemen moet oplossen die je tegenkomt, het meeste is te achterhalen door de documentatie goed door te lezen. Het is echt wel een IT tool en de UI interface is zover ik weet nog steeds Beta . Ik zou wachten totdat de gebruiksvriendelijkheid beter op orde is.

Ik zeg het niet zomaar, je kan als je niet weet wat je doet ook schade aanrichten door bijv de kW limiterings-maatregelen te willen gebruiken (je stoppen kunnen eruit klappen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annestweak
bedankt dat is een eerlijk antwoord, waardeer ik.
ik heb een deskundige op de achtergrond maar die is te druk om nu te vragen, vandaar dat ik het zelf graag wil leren. wat ik niet vertrouw pas ik niet aan en zeker niet boven de 16 amp op 1 fase van ons ;-)

nogmaals dan voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@annestweak
Ik ben ook wat het het proberen. Ik restart evcc ook telkens.
Volgens mij wordt anders niet iedere keer de yaml aanpassing gebruikt.

Of misschien langer wachten....?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Als je ook zaken hebt aangepast via de UI, zijn die niet in de yaml opgeslagen, maar in de database. Je moet dan die zaken via de UI verwijderen (of in de database zelf), deze zie je niet terug in de yaml.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• annestweak
Goedemorgen, het is gelukt ik heb mijn ecvv draaien de wallbox, de pv en de tesla staan erin.
eidelijk ,ik ben er blij mee.
nu op naar de dynamische tarieven van zonneplan.

voor de mensen die vrij zijn, fijne dag toegewenst en voor de mensen die moeten werken, veel plezier

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
vraagje, mijn tesla laad niet ook al geeft de evcc wel de opdracht daartoe.
ik heb een twc 3

[site ] DEBUG 2025/05/06 18:33:39 ----
[lp-1 ] DEBUG 2025/05/06 18:33:39 charge power: 1891W
[lp-1 ] DEBUG 2025/05/06 18:33:39 charge currents: [8.1 0.4 0]A
[site ] DEBUG 2025/05/06 18:33:39 pv 1 power: 1015W
[site ] DEBUG 2025/05/06 18:33:39 grid power: 1240W
[site ] DEBUG 2025/05/06 18:33:39 site power: 1240W
[lp-1 ] DEBUG 2025/05/06 18:33:39 charge voltages: [234 0 3.3]V
[lp-1 ] DEBUG 2025/05/06 18:33:39 detected connected phases: 1p
[lp-1 ] DEBUG 2025/05/06 18:33:39 detected active phases: 1p
[lp-1 ] DEBUG 2025/05/06 18:33:40 charger status: C
[lp-1 ] DEBUG 2025/05/06 18:33:40 pv charge current: min 6A > 3.41A (1240W @ 1p, battery: false)
[lp-1 ] ERROR 2025/05/06 18:33:40 set charge current limit 6A: vehicle not capable of current control

ik heb de proxytoken er wel instaan zoals dit voorbeeld uiteraard wel met mijn eigen codes uit myteslamate. vehicles:
- type: template
template: tesla
title: Tesla Model 3
clientId: aaaaaa-11111-... # von developer.tesla.com
accessToken: ey1234567890... # von myteslamate.com
refreshToken: EU_1234567890... # von myteslamate.com
proxyToken: aaaaa-bbbbb-... # von myteslamate.com

dit is de huidige foutmelding: tesla wall connect: set charge current limit 6A: vehicle not capable of current control

iemand een idee wat ik fout doe?

ik denk dat ik de oplossing gevonden heb en deel het met jullie:
ik kwam dit tegen:
Somehow, the Tesla computer had hung up. After restarting the computer (press both steering wheel knobs at the same time until it restarts) he reacted again to the commands of evcc.

mijn log geeft geen foutmelding meer, hopelijk blijft dit zo

[ Voor 14% gewijzigd door annestweak op 06-05-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Goedemorgen, helaas lukt het laden van de tesla in samenwerking met de twc3 nog niet.
wil iemand mij helpen? ik denk zelf dat het iets met wake up te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@annestweak Heb je in je configuratie wel het volgende opgenomen bij loadpoint:

YAML:
1
2
3
loadpoints:
  - title: ETC
    vehicle: tesla # standard vehicle

Oftewel de standaard vehicle op te nemen bij de loadpoint. De lader (TWC) zelf is namelijk niet aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
die stond er niet in, nu wel ;-)

maar nu heb ik hier een fout in:

meters:
- name: grid
power:
uri: http://localhost:8123/api/states/sensor.zonneplan_current_usage
headers:
- Authorization: Bearer
jq: .state | tonumber
timeout: 30s

iets met de cannot read a block mapping entry
het gedeelte van de meters en grid is rood in studio code server maar ik zie de fout niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@annestweak Dat is dan waarschijnlijk een onjuiste indentatie, maar die gaat verloren bij jouw copy paste actie. Kun je het nog eens proberen en dan e.e.a. plakken tussen [code=yaml] en [/code] ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
meters:
    power:
      headers:
        - Authorization: Bearer eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpc3MiOiJjZWY1YzFlMzg0NWM0MGUyOTE2NGJmZDJhMmIwYWEwMyIsImlhdCI6MTc0NjMwODg1NSwiZXhwIjoyMDYxNjY4ODU1fQ.AKuZGPFyDlNsHDXCrt49Wu0MeWz09vsfQgOpUawDALA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
voor de zekerheid:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
log: debug

sponsor token enables optional features (request at https://sponsor.evcc.io)
sponsortoken:eyJhbGciOiJIUzI1N

meters:
    power:
      headers:
        - Authorization: Bearer eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpc3MiOiJjZWY1YzFlMzg0NWM0MGUyOTE2NGJmZDJhMmIwY

- name: pv
    power:
      uri: http://localhost:8123/api/states/sensor.connect_energiemeter_electricity_production
      headers:
        - Authorization: Bearer eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpc3MiOiJjZWY1YzFlMzg0NWM0MGUyOTE2NGJmZDJhMmIwY
      timeout: 60s

vehicles:
  - name: my_car
    type: template
    template: tesla
    title: Tesla # Will be displayed in the user interface (optional)
    capacity: 75 # Battery capacity in kWh (optional)
    control: true
    clientId: 70e43323-fe93-4d18-46e9 # Client ID of your [Tesla Developer App](https://developer.tesla.com/dashboard).
    accessToken: eyJhbGciOiJSUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCIsImtpZCI6IjI5Skh4dlVBVVFfbDlBVXFhcHBrV2dLRDhRRSJ9.eyJpc3MiOiJodHRwczovL2F1dGgudGVzbGEuY29tL29hdXRoMi92MyIsImF6cCI6Im93bmVyYXBpIiwic3ViIjoiNjg4N2MzlHe7xz_ryzz40Kf8sTP_J5cHuzNguE1dF80n3MrflCW5jFxbBVYEA7p4LPtfyrIaXIL9orGc2YSZwy0BPmP1LtJmGkAURu9Wb6QBq8BGkCiD4VM4bkxpE3YZlg0Jfb4Am7St7uVlPz2is36zfRQ9R7AET2ECzwObvc3CKF2YhPxscb3Z3ajIlKsjgTtOJkxwc7d3lVbGZeavlXwQYZeROk5DQRaQU_lAZ2YqTVwxo336-IwIOiuQ # from [myteslamate.com](https://app.myteslamate.com/).
    refreshToken: eyJhbGciOiJSUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCIsImtpZCI6IjI5Skh4dlVBVVFfbDlBVXFhcHBrV2dLRDhRRSJ9.eyJpc3MiOiJodHRwczovL2F1dGgudGVzbGEuY29tL29hdXRoMi92MyIsImF1ZCI6Imh0dHBzOi8vYXV0aC50ZXNsYS5jbnAiOiJvd25lcmFwaSIsImFtciI6WyJwd2QiLCJtZmEiLCJvdHAiXSwiYXV0aF90aW1lIjoxNzQ2NDAwMzkzfX0.Xoej4EjtyjReQv9zUOOzgGi8x6dzZGW0eOwJ7CXe_33RLH7-bm3Y5-xa3eJMITWw_p5G1itLwPn7sjag9lUUlHD_avlt-E9TeiJ5-7RGMA_Flj3TWT6vDgTyNDMYt2fE6icH8jLrCSrjS2Luu_LlVseckyWCo0Bj5qAq_264D4du6U0kQKsU4WDu-hgXd7nMlDjpBbDX3HqKdjegehDcCn746U4I28onrpXAQs3ntDSjYK8dqWjHq1OmDmyd25ehbJeMMwIkTuLDmUCVMjA-nsvo8Diyn7mahLrAbYn0TSzLzyRfBIfUSmfT31YBWuWv9VuMTV0X9HGf54U41lnY_w
    vin: 5YJ3E7EB9LF565502 # Required if you own multiple vehicles of the same brand (optional)
    icon: car # Icon as shown in user interface [car, bike, bus, moped, motorcycle, rocket, scooter, taxi, tractor, rickshaw, shuttle, van, airpurifier, battery, bulb, climate, coffeemaker, compute, cooking, cooler, desktop, device, dishwasher, dryer, floorlamp, generic, heater, heatexchange, heatpump, kettle, laundry, laundry2, machine, meter, microwave, pump, smartconsumer, tool, waterheater] (optional)
    phases: 1 # The maximum number of phases which can be used (optional)
    mode: # Possible values are Off, Now, MinPV and PV, or empty if none should be set (optional)
    minCurrent: 6 # The minimum amperage per connected phase with which the car should be charged (optional)
    maxCurrent: 16 # The maximum amperage per connected phase with which the car shuold be charged (optional)
    identifiers: # Mostly this can be added later, see: https://docs.evcc.io/en/docs/features/vehicle (optional)
    priority: # Priority of the loadpoint or vehicle in relation to other loadpoints or vehicles for allocating pv energy (optional)
    commandProxy: https://api.myteslamate.com # When using a TWC3 (or other 'dumb' charger not capable of control), evcc can manage the charge directly by communicating with the vehicle through a Command Proxy. By default the [myteslamate.com](https://app.myteslamate.com/) proxy is used. With this parameter, you set the base URL of a custom Command Proxy. See for example [TeslaBleHttpProxy](https://github.com/wimaha/TeslaBleHttpProxy) for a proxy sending commands via bluetooth. (optional)
    proxyToken: flopliplsd-l-9qfu2pigzk # Token for the [myteslamate.com](https://app.myteslamate.com/) command proxy (pay-per use). Ensure, that you've installed their Virtual Key and granted 'Charge Start', 'Charge Stop' and 'Set Charging Amps' permissions. (optional)
    cache: 15m # Time interval with when data should be reloaded from the vehicle (optional)      

loadpoints:
  - title: ETC
    vehicle: tesla # standard vehicle

site:
  meters:
    grid: grid
    pv: pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
tokens zijn ingekort in deze post, dus niet echt ;-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:40
kan het fout zien uiteraard, maar je vehiclename bij loadpoint is niet gelijk aan je vehicle name bij vehicles. je hebt dit wss zo overgenomen van de eerdere post en niet aangepast aan je eigen setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@annestweak Lijn 3 en 4 zijn niet juist, voor nummer 3 moet je een # zetten want dat is een comment. Lijn 4 mist een spatie na sponsortoken: .

Daarna is de YAML syntax op zich wel correct, maar dan klopt de configuratie nog niet helemaal.

Ik mis de charger. Volgens mij moet je de TWC3 wel opnemen in de config, ook al is ie niet direct aan te sturen, evcc gebruikt wel e.e.a. om de status uit te lezen.

Daarna moet de charger ook opgenomen worden in de loadpoints configuratie.

Tevens verwijst lijn 55 (vehicle: tesla) naar een niet bestaande vehicle, je hebt hem namelijk (lijn 32) my_car genoemd. Dus één van de twee aanpassen, zodat ze met elkaar overeenkomen.

Je hoeft niet letterlijk mijn titel over te nemen bij loadpoints trouwens, de meesten noemen hem naar de locatie van de loadpoint, zoals 'garage', 'oprit'.

Maar, bedenk ik me nu, mogelijk heb je e.e.a. ook in de GUI geconfigureerd. Dan moet je daarnaar verwijzen en hoeft het niet nogmaals in de yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
josduisings schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:40:
kan het fout zien uiteraard, maar je vehiclename bij loadpoint is niet gelijk aan je vehicle name bij vehicles. je hebt dit wss zo overgenomen van de eerdere post en niet aangepast aan je eigen setup.
klopt die heb ik gemist, ik ben echte copieer tweaker en probeer zo te leren hoe het wel moet
:)
ik ga deze aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
JanHenk schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:41:
@annestweak Lijn 3 en 4 zijn niet juist, voor nummer 3 moet je een # zetten want dat is een comment. Lijn 4 mist een spatie na sponsortoken: .

Daarna is de YAML syntax op zich wel correct, maar dan klopt de configuratie nog niet helemaal.

Ik mis de charger. Volgens mij moet je de TWC3 wel opnemen in de config, ook al is ie niet direct aan te sturen, evcc gebruikt wel e.e.a. om de status uit te lezen.

Daarna moet de charger ook opgenomen worden in de loadpoints configuratie.

Tevens verwijst lijn 55 (vehicle: tesla) naar een niet bestaande vehicle, je hebt hem namelijk (lijn 32) my_car genoemd. Dus één van de twee aanpassen, zodat ze met elkaar overeenkomen.

Je hoeft niet letterlijk mijn titel over te nemen bij loadpoints trouwens, de meesten noemen hem naar de locatie van de loadpoint, zoals 'garage', 'oprit'.

Maar, bedenk ik me nu, mogelijk heb je e.e.a. ook in de GUI geconfigureerd. Dan moet je daarnaar verwijzen en hoeft het niet nogmaals in de yaml.
ik heb je voorgestelde aanpaasingen gedaan en na de spatie na sponsortoken ging de foutmelding weg.
ik heb idd de charger in dit geval een twc3 via de ui erin gezet. ik ga het zo testen of het werkt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
Iemand al de nieuwe update 0.203.5 van evcc als veilig bestempeld voor de Alfen laders (met modbus dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
ik heb de aanpassingen gedaan en krijg geen foutmelding totdat ik de evcc op snel zet, dan komt dit:
Carport: set charge current limit 16A: vehicle not capable of current control

ook staat er naast de titel van mijn auto: wagen niet beschikbaar (herladen helpt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
ondertussen van alles geprobeerd nieuwe tokens ed maar probleem blijft hetzelfde
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste