Vandaag de auto opgeladen vanaf 8 uur in de ochtend, 2 uur geladen (voor 24 en 21ct per uur), +/- 10-12 kWh. Vervolgens daalde de prijs naar 13 en 14ct, rond de middag, en voor 2 aangrenzende uren leverde ik dezelfde deze hoeveelheid energie terug aan het net, scheelt 20ct, niet veel maar dit komt op best een aantal dagen voor verwacht ikHyperBart schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:02:
[...]
Het uitgangspunt bij EVCC is dat je zo goedkoop mogelijk kan laden en dit zoveel mogelijk op PV.
Men gaat er van uit dat een kWh best onmiddellijk gebruikt wordt als hij opgewekt wordt en men houdt dus geen rekening dat die kWh later goedkoper is (aka dat hij minder opbrengt).
Je kan wel eens proberen of je met de planner iets kan doen maar ik zie zelf ook nog niet zo snel hoe ik dat zou inregelen.
Maakt dat zo een groot verschil ja? Dat moment van opwek?
Ik *denk* dat als je de doel-planner niet gebruikt maar wel de prijs per kWh week per week zo laag instelt dat je de goedkoopste uurtjes onder die prijs zit dat je ongeveer bereikt wat jij wil._PM schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:21:
[...]
Vandaag de auto opgeladen vanaf 8 uur in de ochtend, 2 uur geladen (voor 24 en 21ct per uur), +/- 10-12 kWh. Vervolgens daalde de prijs naar 13 en 14ct, rond de middag, en voor 2 aangrenzende uren leverde ik dezelfde deze hoeveelheid energie terug aan het net, scheelt 20ct, niet veel maar dit komt op best een aantal dagen voor verwacht ik
Relatief en/of per dag binnen die tijdspanne kan EVCC (nog) niet.
Men is wel hevig aan het inzetten op die forecast feature en ik verwacht daar wel iets in te zien wat je per dag beter kan helpen.
Ik zit straks met eent thuisbatterij en ongeveer met hetzelfde: wetende dat je een een voormiddag weg bent en op de middag even thuis, hoe regel je dan dat hij de batterij TOCH mag leegladen in de auto omdat je weet dat in de namiddag er voldoende is om diezelfde batterij weer op te laden.
Want een kWh als cycle cost van de batterij specifiek uitgedrukt is 0.015 eur in mijn geval.
Dus een kWh uit PV, opgeslagen in en ontladen uit de batterij kost (genomen 2 cent injectievergoeding in BE) dus in totaal 3.5 cent.
Als de forecast daar rekening mee kan houden… dan wordt het wel heel interessant.
Interessante cases.
[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 16-03-2025 22:58 ]
Persoonlijk geen enkel probleem mee, de integratie doe ik niet zoveel mee behalve de kWh-sensor gebruiken om het verbruik in het energy dashboard op te nemen. Ik denk dat je ook niet teveel moet sleutelen aan de settings, daarvoor gewoon MyEve of ACE gebruiken.HyperBart schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:14:
Uitzetten die integratie, ik heb maanden/jaren stabiel gehad en activeer dat ding en ik had echt rare dingen aan de hand.
@h3llrais3rke Ik denk dat je probleem eerder in de Alfen / HA-integratie moet zoeken dan evcc. Draait hier goed en stabiel, al maanden. Welke firmware heb je op de Alfen? Ik draai (nog steeds) 6.6.2 en geen nood aan update...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Mooi startpunt.jvdlely schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:20:
Hallo allemaal,
Over 2 weken mag ik mijn EV ophalen (Kia EV3). Begin april wordt de laadpaal geinstalleerd. Dat wordt een Zaptec Go 2, vooral vanwege het kunnen schakelen van 1 <-> 3 fasen. Ik ben van plan EVCC te gebruiken om het laden van de auto aan te sturen.
Nu heb ik alvast EVCC in een docker draaien (met alleen de HW P1 meter geconfigureerd, de rest is nog demo configuratie). EVCC stuurt inmiddels data naar een Influx docker. Kan mooi in de Grafana dashboards worden opgenomen.
Met de installatie van de laadpaal wordt ook een HW 3-fase gebruiksmeter op de zonnepanelen groep gezet. Die kan ik (EVCC eigenlijk) dan als realtime meter voor zonnepanelen opbrengst gebruiken (nu kan ik dat alleen uit de portal van de zonnepanelen leverancier halen).
Volgens mij wordt de Zaptec Go ook aangestuurd via de cloud API als de template neemt. Je kan je afvragen of de authenticatie en endpoints met versie 2 überhaupt ander zijn; mijn vermoeden is van niet. Dan kun je gewoon de huidige template pakken. Nadeel is wel dat er geen 1P3P switch in zit en geen mA sturing; als je PV-overschot wil laden zijn die beide wel leuk. Als je voornamelijk op basis van dynamische tarieven gaat sturen is dat veel minder relevant.De Zaptec Go 2 staat (nog) niet in de lijst met ondersteunde chargers voor EVCC, wel de oudere Zaptec Go. Iemand enige ervaring met het aanpassen of maken van een template voor nieuwe laadpalen? Heb even op GitHub in de code gekeken. Zo te zien moet je wel heel goed weten hoe de API van de Zaptec in elkaar zit.
Zal ook op de Discussions van Github de vraag stellen hoe Zaptec Go 2 aan te sturen. Of anders geduld hebben tot ook de Zaptec Go 2 ondersteund wordt.Tot die tijd zijn tips alvast welkom!
Misschien kun je iets met de OCPP integratie? Dat kan ook lokaal werken.
Heb je ook een lader als de Peblar of Alfen overwogen? Die beide werken in ieder geval lokaal en goed samen met evcc via modbus.
Maar alle 'slimme' aansturing zit onder de PV-mode. En het uitzetten van laden op PV-stroom kan in beginsel niet, tenzij je de configuratie aanpast met een onhaalbare enable threshold. Dan pakt ie nooit meer de PV-stroom maar alleen de planner. Nadeel daar weer van: dat gaat dan ook op vol vermogen. Dat laatste is dan weer wat je niet wil.HyperBart schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:43:
[...]
Ik *denk* dat als je de doel-planner niet gebruikt maar wel de prijs per kWh week per week zo laag instelt dat je de goedkoopste uurtjes onder die prijs zit dat je ongeveer bereikt wat jij wil.
Blijft best lastig, PV-overschot willen laden maar ook rekening houdend met dynamische tarieven. Die twee gaan niet heel goed samen. Voor automatisering ervan is forecasting en uitgebreid model nodig. De basis wordt daarvoor al gelegd. Het wordt steeds uitgebreider en mooier, dus ik ben ervan overtuigd dat er op enig moment een goede oplossing voor iedereen is...
@_PM Je kunt intussen je model ook bouwen in bijv. Home Assistant en met de uitkomst en de evcc integratie deze modus laten switchen tussen Off en PV.
Dank voor het antwoord. Denk zelf ook dat de Go2 wel zal werken in EVCC met het huidige Go template. Ging mij echter om de 1p/3p functionaliteit om zoveel mogelijk van de zonnepanelen te halen. Ik heb trouwens geen dynamische tarieven. Vast contract tot 1-1-27. Daarna worden dynamische tarieven waarschijnlijk toch handig.Volgens mij wordt de Zaptec Go ook aangestuurd via de cloud API als de template neemt. Je kan je afvragen of de authenticatie en endpoints met versie 2 überhaupt ander zijn; mijn vermoeden is van niet. Dan kun je gewoon de huidige template pakken. Nadeel is wel dat er geen 1P3P switch in zit en geen mA sturing; als je PV-overschot wil laden zijn die beide wel leuk. Als je voornamelijk op basis van dynamische tarieven gaat sturen is dat veel minder relevant.
Misschien kun je iets met de OCPP integratie? Dat kan ook lokaal werken.
Ik zal eens naar die OCPP integratie kijken.
Ik heb andere laadpunten overwogen maar de (nog niet werkende) mogelijkheid voor V2G van de laadpaal (en auto) deden mij kiezen voor de Zaptec Go 2. De toekomst zal leren of dat verstandig was :-)
EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Die zit in ieder geval niet in de huidige template die evcc heeft voor de Zaptec. Het is de vraag of die functie wel in de API komt van de Go 2. Zo niet, heb je er ook niet veel aan. De 1P3P werkt dan alleen met eigen software.jvdlely schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:14:
[...]
Dank voor het antwoord. Denk zelf ook dat de Go2 wel zal werken in EVCC met het huidige Go template. Ging mij echter om de 1p/3p functionaliteit om zoveel mogelijk van de zonnepanelen te halen.
Peblar Business is in ieder geval ook ISO 15118 gecertificeerd en daarin zal ie niet verschillen van de Zaptec Go 2.Ik heb andere laadpunten overwogen maar de (nog niet werkende) mogelijkheid voor V2G van de laadpaal (en auto) deden mij kiezen voor de Zaptec Go 2. De toekomst zal leren of dat verstandig was :-)
Ik hecht nauwelijks waarde aan die certificering om eerlijk te zijn. De eerste praktische toepassing van V2G moet ik nog zien. Diverse fabrikanten (waaronder Volkswagen-concern) zien ook meer heil in een DC-gekoppelde V2x waarbij je in je huis een omvormer hebt waar je PV, thuisbatterij en auto aan gaat knopen en die op zichzelf gaat synchroniseren met het grid etc.
Tevens geven fabrikanten ook garantie op de HV-batterij, dus zijn ze per definitie geen voorstander van flink gebruik zonder kilometers op de teller te schrijven. Ze zullen wel zoveel mogelijk doen om het tegen te houden, of je moet je recht op garantie wellicht weggeven etc. De toepassing van V2G is nog mijlenver weg.
Voor mijn Enyaq beloofden ze vier jaar geleden al V2G, het uitzicht hierop is gereduceerd tot vrijwel nul. Dus vergeef me mijn sceptische blik. Ik heb in ieder geval geleerd om een keuze te maken op basis van werkende functionaliteit en beloftes op nihil te waarderen. Tenzij een fabrikant een duidelijke track-record heeft m.b.t. beloftes en updates.
Wij zijn net verhuist naar een huis met flink wat PV en de EV is ook besteld.
Volgende stap is installatie van een laadpaal.
Eisen zijn niet veel meer dan:
- laden met overschot
- wissel 1f/3f omdat het beste te kunnen doen
- load balancing
- lokaal, niet cloud based
Zodoende kwam ik bij evcc, welke ik op mijn home server kan draaien in een docker container. Is er een consensus welke laadpaal het meest geschikt om dit te bewerkstelligen is anno 2025?
- laden met overschot
- load balancing
Zodoende kwam ik bij evcc, welke ik op mijn home server kan draaien in een docker container. Is er een consensus welke laadpaal het meest geschikt om dit te bewerkstelligen is anno 2025?
[ Voor 8% gewijzigd door Xisuthros333 op 17-03-2025 17:43 ]
AlfenXisuthros333 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:40:
Wij zijn net verhuist naar een huis met flink wat PV en de EV is ook besteld.
- laden met overschot
- load balancing
Dat is ook hetgeen ik denk, een probleem met die alfen ha integratie....JanHenk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:05:
[...]
Persoonlijk geen enkel probleem mee, de integratie doe ik niet zoveel mee behalve de kWh-sensor gebruiken om het verbruik in het energy dashboard op te nemen. Ik denk dat je ook niet teveel moet sleutelen aan de settings, daarvoor gewoon MyEve of ACE gebruiken.
@h3llrais3rke Ik denk dat je probleem eerder in de Alfen / HA-integratie moet zoeken dan evcc. Draait hier goed en stabiel, al maanden. Welke firmware heb je op de Alfen? Ik draai (nog steeds) 6.6.2 en geen nood aan update...
De alfen zelf draait de volgende versie: 6.6.0-4240
De alfen HA integratie draait op versie 2.9.6.... ik had de indruk dat de oude 2.8.9 versie stabieler draaide...
Momenteel heb ik de HA integratie uitgezet. Tot nu toe geen problemen meer gehad, maar nog even afwachten.
Ik gebruikte die ook vooral om een utitlity meter te maken voor het aantal geladen kWh en ook het bekijken van de huidige en laatste laadtransacties...
Ik ben nu geswitched naar de EVCC statistics sensor (sensor.evcc_stat_total_charged_kwh) maar deze wordt niet live bijgewerkt tijdens het laden...
Ik gebruik evcc al enige tijd als veredelde capaciteitsbeperker maar wil ondertussen ook maximaal op zon laden. Ik zou natuurlijk kunnen instellen dat hij puur PV gebruikt maar dan verlies ik natuurlijk al mijn PV opbrengst zolang dat die geen netto 1.4 kW overschot heeft.
Eigenlijk wil ik dus wel aan min+PV laden maar dan tijdens de uren dat er zonneschijn is... ik dacht dit eventueel met een plan te doen en aan te geven dat hij bijvoorbeeld morgen om 17u aan 100% moet zitten.
Nu zie ik echter dat hij dan zegt dat dit 3u duurt aan 6.9 kW... die haalt hij vermoedelijk van het feit dat ik 1 fase heb ingegeven met 30A maar ik zal die 6.9 kW nooit halen vanwege de beperking van 4500 W (tenzij ik een heel zonnige dag zou hebben).
Waarom neemt hij geen realistisch cijfer... 1.4 kW plus x % van m'n max. PV opbrengst ? Maar nog gekker is als ik dat plan activeer dat aangeeft dat hij op 14u moet starten met laden, dat hij nu reeds begint te laden ?
Ik snap dus duidelijk niet hoe dergelijk plan werkt.
Eigenlijk wil ik dus wel aan min+PV laden maar dan tijdens de uren dat er zonneschijn is... ik dacht dit eventueel met een plan te doen en aan te geven dat hij bijvoorbeeld morgen om 17u aan 100% moet zitten.
Nu zie ik echter dat hij dan zegt dat dit 3u duurt aan 6.9 kW... die haalt hij vermoedelijk van het feit dat ik 1 fase heb ingegeven met 30A maar ik zal die 6.9 kW nooit halen vanwege de beperking van 4500 W (tenzij ik een heel zonnige dag zou hebben).
Waarom neemt hij geen realistisch cijfer... 1.4 kW plus x % van m'n max. PV opbrengst ? Maar nog gekker is als ik dat plan activeer dat aangeeft dat hij op 14u moet starten met laden, dat hij nu reeds begint te laden ?
Planner gaat uit van de amperes die je hebt ingesteld en is niet bewust van de vermogensbeperking die jij ergens anders hebt ingesteld.r2504 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:39:
Ik gebruik evcc al enige tijd als veredelde capaciteitsbeperker maar wil ondertussen ook maximaal op zon laden. Ik zou natuurlijk kunnen instellen dat hij puur PV gebruikt maar dan verlies ik natuurlijk al mijn PV opbrengst zolang dat die geen netto 1.4 kW overschot heeft.
Stel je ampere in op gelijk aan 4500W en het komt beter uit.
Edit: heb je toevallig ook liggen spelen met prijzen?
Als de planner zich niet bewust is van andere instelling in evvc dan heeft hij weinig nut.
Ik ga m'n ampere ook niet beperken want dat gebruikt hij m'n overschot van de PV niet optimaal. Het totale verbruik en capaciteitstarief zijn twee afzonderlijke dingen.
Nee... prijzen zijn niet belangrijk watn de werkgever betaald de kosten.
Ik ga m'n ampere ook niet beperken want dat gebruikt hij m'n overschot van de PV niet optimaal. Het totale verbruik en capaciteitstarief zijn twee afzonderlijke dingen.
Nee... prijzen zijn niet belangrijk watn de werkgever betaald de kosten.
Vraagje: heb geupdatet naar de versie 201.1, forecast-solar toegevoegd, maar helaas zie ik geen resultaat in de UI. Heb zelfs een evcc migrate gedaan enz om de yaml opnieuw in te laden. Wat is er mis?
:strip_exif()/f/image/szaIkZNqhvQZ1TLGJPjP96oa.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: met open-meteo api werkte het vanzelf
:strip_exif()/f/image/szaIkZNqhvQZ1TLGJPjP96oa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door nonkeljos op 23-03-2025 22:05 ]
De Zaptec Go 2 kan sws met Solar power overweg toch?jvdlely schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:20:
Hallo allemaal,
Over 2 weken mag ik mijn EV ophalen (Kia EV3). Begin april wordt de laadpaal geinstalleerd. Dat wordt een Zaptec Go 2, vooral vanwege het kunnen schakelen van 1 <-> 3 fasen. Ik ben van plan EVCC te gebruiken om het laden van de auto aan te sturen.
Nu heb ik alvast EVCC in een docker draaien (met alleen de HW P1 meter geconfigureerd, de rest is nog demo configuratie). EVCC stuurt inmiddels data naar een Influx docker. Kan mooi in de Grafana dashboards worden opgenomen.
Met de installatie van de laadpaal wordt ook een HW 3-fase gebruiksmeter op de zonnepanelen groep gezet. Die kan ik (EVCC eigenlijk) dan als realtime meter voor zonnepanelen opbrengst gebruiken (nu kan ik dat alleen uit de portal van de zonnepanelen leverancier halen).
De Zaptec Go 2 staat (nog) niet in de lijst met ondersteunde chargers voor EVCC, wel de oudere Zaptec Go. Iemand enige ervaring met het aanpassen of maken van een template voor nieuwe laadpalen? Heb even op GitHub in de code gekeken. Zo te zien moet je wel heel goed weten hoe de API van de Zaptec in elkaar zit.
Zal ook op de Discussions van Github de vraag stellen hoe Zaptec Go 2 aan te sturen. Of anders geduld hebben tot ook de Zaptec Go 2 ondersteund wordt.Tot die tijd zijn tips alvast welkom!
Ik heb van het weekend de Solcast integratie opgezet en dat werkt prima.nonkeljos schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:07:
Vraagje: heb geupdatet naar de versie 201.1, forecast-solar toegevoegd, maar helaas zie ik geen resultaat in de UI. Heb zelfs een evcc migrate gedaan enz om de yaml opnieuw in te laden. Wat is er mis?
[Afbeelding]
Overigens is er tegenwoordig ook een app van evcc, zowel op Android als iOS. Ik gebruikte altijd de webpagina zelf als app, maar dit werkt nog net even iets fijner.
Ik wil graag evcc gebruiken icm met een Zaptec Go (zit nu ook de p1 sense op) en een Kia e-Niro.
Mijn vermoeden is dat de Sense in de weg gaat zitten, klopt dat? Want deze regelt namelijk ook de max current met de hoeveel stroom vanuit huis
Mijn vermoeden is dat de Sense in de weg gaat zitten, klopt dat? Want deze regelt namelijk ook de max current met de hoeveel stroom vanuit huis
Bij wie ben jij klant? Ecopower toevallig?nonkeljos schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:07:
[Afbeelding]
Kan je eens delen wat je formule is voor een geconsolideerde kWh prijs te berekenen? Ik heb wat PDF's doorgenomen maar eenvoudig vond ik het niet om daar een formule uit te laten rollen binnen het raamwerk van EVCC.
Als het goed is wel :-) Had de Zaptec Go al 'gekocht' toen ik op evcc werd gewezen hier op Tweakers. Als straks alles werk, kijken wat fijner werkt....Binky11 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:26:
[...]
De Zaptec Go 2 kan sws met Solar power overweg toch?
Ik zit bij Engie. Mijn formule voor entsoe is:HyperBart schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:41:
[...]
Bij wie ben jij klant? Ecopower toevallig?
Kan je eens delen wat je formule is voor een geconsolideerde kWh prijs te berekenen? Ik heb wat PDF's doorgenomen maar eenvoudig vond ik het niet om daar een formule uit te laten rollen binnen het raamwerk van EVCC.
code:
1
2
3
4
| domain: BZN|BE charges: 0.122060067 #2024: 0.1151386 # netwerkkosten/kwh tax: 0.06 # Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20% VAT) (optional) formula: (1 * price + 0.011020 + charges) * (1+tax) #engie A-getal zie telkens prijsfiche |
Maar de formule voor Ecopower zou volgens mij dit zijn:
code:
1
| (1.02 * price + 0.004 + charges) * (1+tax) #ecopower Er staat in de tariefkaart "elk uur 0,00102 × EPEX DA + 0,004 euro/kwh" |
Ben aan het kijken naar een laadpaal met goede aansturingsmogekijkheid. Ik lees van @JanHenk goede ervaringen met Alfen Eve, (ook andere alfen modellen mogelijk?) ook voor 1P3P?
Heb een SolarEdge zonnepanelen systeem dus mijn installateur komt ook met SolarEdge (Keba) laadpaal aanzetten.
Zijn daar ervaring mee met EVCC en de 1P3P mogelijkheid via KeContact S10?
Heb een SolarEdge zonnepanelen systeem dus mijn installateur komt ook met SolarEdge (Keba) laadpaal aanzetten.
Vrienden van ons hebben die, ik vond het heel wat geprul voor fase wisselen. Klinkt ook als installer die het erbij doet, dan ben je beter dat je zelf Alfen hangt. Minder potentieel gedoe.Get!em schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:27:
Ben aan het kijken naar een laadpaal met goede aansturingsmogekijkheid. Ik lees van @JanHenk goede ervaringen met Alfen Eve, (ook andere alfen modellen mogelijk?) ook voor 1P3P?
Zal eens vragen of hij ook Alfen levert.HyperBart schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:46:
[...]
Vrienden van ons hebben die, ik vond het heel wat geprul voor fase wisselen. Klinkt ook als installer die het erbij doet, dan ben je beter dat je zelf Alfen hangt. Minder potentieel gedoe.
Hoi GetEm!Get!em schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:27:
Ik ga binnekort eens aan de slag om de Amber warmtepomp toe te voegen aan evcc, nog geen tijd voor gevonden
Geen ervaring met de SolarEdge paal, maar ken wel iemand die hem heeft (zonder evcc). Ik vind het eigenlijk al een beetje jammer van een fabrikant als SolarEdge dat ze niet zelf een paal ontwerpen maar een rebrand doen van een ander. Diegene die ik ken was over de paal zelf ook niet super tevreden in vergelijking met de rest van de producten van SolarEdge.Get!em schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:27:
Zelf ben ik heel tevreden over de Alfen inderdaad. Je hebt een hoop versies, het zijn nuanceverschillen qua licentie, kleur, en kabellengte, maar in de basis is het enige wat je echt nodig hebt een 'active load balancing' licentie. Voordeel is dat Alfen ook tweedehands best goed verkrijgbaar is.
Ik zou zelf ook nog de Peblar op de lijst willen zetten. Zelf geen ervaring mee, maar anderen wel en schijnt ook goed te werken (1P3P, mA regeling en aansturing via modbus TCP). Voordeel van de Peblar is dat je een 22kW (dus 1-fase tot 7,4kW, oftewel 32A) versie hebt, zonder zo'n afzichtelijk lichtgevend schermpje zoals bij de Alfen Pro Line.
Mij is niet duidelijk wat het toevoegen van een warmtepomp aan EVCC toevoegt? Kun je misschien uitleggen wat dit kan opleveren? Ik heb ook het verbruik van mijn warmtepomp beschikbaar in Home Assistant, dus zou dit ook kunnen toevoegen in evcc indien het nuttig is, dus ben erg benieuwd naar je beweegredenen.shadylog schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:31:
[...]
Hoi GetEm!Ik heb ook evcc en een Alfen Eve, werkt prima ook met 1p3p
![]()
Ik ga binnekort eens aan de slag om de Amber warmtepomp toe te voegen aan evcc, nog geen tijd voor gevonden
Look behind you! A three headed monkey!
Het gaat niet zozeer om het bijhouden van het verbruik van de warmtepomp in EVCC, maar juist het managen/sturen van de warmtepomp door EVCC.MrScratch schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:54:
[...]
Mij is niet duidelijk wat het toevoegen van een warmtepomp aan EVCC toevoegt? Kun je misschien uitleggen wat dit kan opleveren? Ik heb ook het verbruik van mijn warmtepomp beschikbaar in Home Assistant, dus zou dit ook kunnen toevoegen in evcc indien het nuttig is, dus ben erg benieuwd naar je beweegredenen.
EVCC weet de laagste day ahead prijzen en ziet wanneer er stroom terugvloeit naar het net. Zo kun je op de momenten dat stroom goedkoper is, of naar het net vloeit de WP aansturen om harder te gaan werken.
Vaak gaat deze aansturing via het SG-contact. Dan maakt de warmtepomp meer warmte voor het huis (hoger setpoint), of schakelt een heater in de SWW boiler (veel gebruikt is Aton, die variabel aangestuurd kan worden).
En met EVCC kun je kiezen of je de auto gaat laden, of de boiler. Afhankelijk van de prioriteit.
[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 25-03-2025 10:05 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Als ik teveel zon heb kan deze heet water starten op precies het goede moment tot een hogere temperatuur. Omdat het dan in evcc zit kan ik prioriteit geven aan de heet-water productie.MrScratch schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:54:
[...]
Mij is niet duidelijk wat het toevoegen van een warmtepomp aan EVCC toevoegt? Kun je misschien uitleggen wat dit kan opleveren? Ik heb ook het verbruik van mijn warmtepomp beschikbaar in Home Assistant, dus zou dit ook kunnen toevoegen in evcc indien het nuttig is, dus ben erg benieuwd naar je beweegredenen.
Plat gesteld is water echt een heel interessante stof om energie in te bufferen. Bufferen? Klinkt als iets batterij achtig, toch?MrScratch schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:54:
[...]
Dat kan je dus sturen met EVCC. Warmtepomp harder laten werken of via overschotcontactje extra laten draaien of omgekeerd even uitschakelen om andere dingen prio te geven.
Ik heb bv de fietsenladers via een slim stopcontactje ook op EVCC gehangen.
Wat @shadylog wil doen is slimmer aansturen van grote verbruikers.
Specifiek voor de Itho Amber warmtepomp hebben we de mogelijkheid om via SG+ een paar acties te doen (middels een via HA aanstuurbaar relais):
SG-A
SG-B
SG-AB
Daarbij gaat het om boosten: hoger setpoint van zowel stooklijn vloerverwarming als hoger setpoint warmwatervat. Bij vloerverwarming heeft het alleen zin als er ook warmtevraag is (dus mogelijk moet je ook je thermostaat dus hoger zetten), bij warmwatervat triggert dit een extra run als de setpoint Delta maar hoog genoeg is (ik trigger hem door base-setpoint op 50c te hebben en de sg+ setpoint op 60c)
En het gaat om blocking: stop met verwarmen(vloer/tapwater), want energietarief is op dit moment hoog
En dan heb je nog superboost: gebruik ook het Electrisch element die (inefficient) extra snel warm water produceert. Handig bij kortdurende (1 uur) negatieve tarieven of bij kortdurende felle zon.
Specifiek voor de Itho Amber warmtepomp hebben we de mogelijkheid om via SG+ een paar acties te doen (middels een via HA aanstuurbaar relais):
SG-A
SG-B
SG-AB
Daarbij gaat het om boosten: hoger setpoint van zowel stooklijn vloerverwarming als hoger setpoint warmwatervat. Bij vloerverwarming heeft het alleen zin als er ook warmtevraag is (dus mogelijk moet je ook je thermostaat dus hoger zetten), bij warmwatervat triggert dit een extra run als de setpoint Delta maar hoog genoeg is (ik trigger hem door base-setpoint op 50c te hebben en de sg+ setpoint op 60c)
En het gaat om blocking: stop met verwarmen(vloer/tapwater), want energietarief is op dit moment hoog
En dan heb je nog superboost: gebruik ook het Electrisch element die (inefficient) extra snel warm water produceert. Handig bij kortdurende (1 uur) negatieve tarieven of bij kortdurende felle zon.
nvm: Smart switch gedeelte van de docs nog niet eerder gelezen :-)HyperBart schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:15:
[...]
Plat gesteld is water echt een heel interessante stof om energie in te bufferen. Bufferen? Klinkt als iets batterij achtig, toch?
Dat kan je dus sturen met EVCC. Warmtepomp harder laten werken of via overschotcontactje extra laten draaien of omgekeerd even uitschakelen om andere dingen prio te geven.
Ik heb bv de fietsenladers via een slim stopcontactje ook op EVCC gehangen.
[ Voor 9% gewijzigd door Sander op 25-03-2025 10:52 ]
Oke, duidelijk. Ja, dat is zeker interressante optie. In de zomer kan ik dan ook koeling aanzetten of het boilervat zo heet mogelijk stoken.Bravo schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:03:
[...]
Het gaat niet zozeer om het bijhouden van het verbruik van de warmtepomp in EVCC, maar juist het managen/sturen van de warmtepomp door EVCC.
EVCC weet de laagste day ahead prijzen en ziet wanneer er stroom terugvloeit naar het net. Zo kun je op de momenten dat stroom goedkoper is, of naar het net vloeit de WP aansturen om harder te gaan werken.
Vaak gaat deze aansturing via het SG-contact. Dan maakt de warmtepomp meer warmte voor het huis (hoger setpoint), of schakelt een heater in de SWW boiler (veel gebruikt is Aton, die variabel aangestuurd kan worden).
En met EVCC kun je kiezen of je de auto gaat laden, of de boiler. Afhankelijk van de prioriteit.
Moet ik alleen gaan nadenken hoe dat samenwerkt met Home Assistant. Mijn Mitsu WP zit nu met HA verknoopt en dat moet wel goed met elkaar samenwerken.
Wat doet 'mA regulation' eigenlijk? Bij mijn weten stuurt een laadpaal een PWM-signaal uit, en dat gaat per ampère. Ik ben benieuwd wat 'mA regulation' in de praktijk voor verschil maakt.
En nu ik me inlees: weet iemand welke auto's het ondersteunen? Ik krijg vooral het idee dat het niet ondersteund wordt.
En nu ik me inlees: weet iemand welke auto's het ondersteunen? Ik krijg vooral het idee dat het niet ondersteund wordt.
[ Voor 32% gewijzigd door Krisp op 26-03-2025 16:56 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik zie in de praktijk dat het wel werkt, anders gesteld, mijn verbruik met NOM schommelt per 10 à 50W, dus ik ga er wel van uit dat mijn Alfen en BMW prima met elkaar op mA kunnen regelen. Anders zouden de sprongen hoger moeten zijn denk ik?Krisp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:43:
Wat doet 'mA regulation' eigenlijk? Bij mijn weten stuurt een laadpaal een PWM-signaal uit, en dat gaat per ampère. Ik ben benieuwd wat 'mA regulation' in de praktijk voor verschil maakt.
Zoals ik het begrepen heb is de laadpaal leidend in de precieze sturing van het vermogen, de auto geeft alleen de limieten aan wat zij wenst te ontvangen.
Dus de mA regeling gaat niet zozeer om de communicatie tussen de auto en de lader, maar de afregeling van de lader zelf. En die kan met een mA regeling veel beter de 0 houden bij laden op zonoverschot, dan een A regeling (die in stappen van ca 230/240 W (1-fase) of 680-720W (3 fase) regelt).
Dus de mA regeling gaat niet zozeer om de communicatie tussen de auto en de lader, maar de afregeling van de lader zelf. En die kan met een mA regeling veel beter de 0 houden bij laden op zonoverschot, dan een A regeling (die in stappen van ca 230/240 W (1-fase) of 680-720W (3 fase) regelt).
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Toch wel, het begin met comm en daarna moet de auto mee kunnen in die stappen. Het is en en.Bravo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:07:
Zoals ik het begrepen heb is de laadpaal leidend in de precieze sturing van het vermogen, de auto geeft alleen de limieten aan wat zij wenst te ontvangen.
Ik geloof best dat het kan werken, maar lees van allerlei modellen (waaronder een i3s) waarbij het niet werkt. Welk model heb jij?HyperBart schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:02:
[...]
Ik zie in de praktijk dat het wel werkt, anders gesteld, mijn verbruik met NOM schommelt per 10 à 50W, dus ik ga er wel van uit dat mijn Alfen en BMW prima met elkaar op mA kunnen regelen. Anders zouden de sprongen hoger moeten zijn denk ik?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik had voorheen een i3s, daar werkte zo’n regeling uitstekend met een SmartEVSE gebaseerde lader.Krisp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:39:
[...]
Ik geloof best dat het kan werken, maar lees van allerlei modellen (waaronder een i3s) waarbij het niet werkt. Welk model heb jij?
Werkend gehad hier thuis met een i4, i5, Polestar 2.Krisp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:39:
[...]
Ik geloof best dat het kan werken, maar lees van allerlei modellen (waaronder een i3s) waarbij het niet werkt. Welk model heb jij?
Bij mijn Enyaq (en alle VAG MEB auto’s) werkt het ook 
Dit is ook de reden dat ik modbus, mA-sturing en een laag interval prefereer, het maakt aansturing op zonne-overschot heel precies.
Mijn experiment met een Wallbox en OCPP was wat dit betreft geen succes.
Kijk, als je alleen maar op dynamische tarieven wil laden in NL situatie (dus volle bak of niets) maakt het geen moer uit. Is maar net wat je wil dus. Ik kan nu in ieder geval allebei. Heb over deze maand maart al ruim 90% zon geladen
Dit is ook de reden dat ik modbus, mA-sturing en een laag interval prefereer, het maakt aansturing op zonne-overschot heel precies.
Mijn experiment met een Wallbox en OCPP was wat dit betreft geen succes.
Kijk, als je alleen maar op dynamische tarieven wil laden in NL situatie (dus volle bak of niets) maakt het geen moer uit. Is maar net wat je wil dus. Ik kan nu in ieder geval allebei. Heb over deze maand maart al ruim 90% zon geladen
Hallo allemaal!
Hier een newbee in evcc.
Ik ben al flink wat aan het proberen en stoeien geslagen en heb diverse fora doorgelezen. Een gedeelte werkt, maar het belangrijkste nog niet: het laden!
ik ben nog bezig alle 30 pagina's van dit topic door te lezen, dus als ik mijn oplossing heb gemist, dan hoor ik het graag, want dan ga ik een paar posts terug.
Mijn doel van het toepassen van evcc: het laden op de goedkoopste uren binnen mijn dynamisch energiecontract. Omdat ik slechts 8 zonnepanelen heb, heb ik te weinig overschot om regelmatig/alleen op (alleen) overcapaciteit te laden. natuurlijk is het fijn als er zoveel mogelijk zonnestroom bij gebruikt wordt, maar omdat de auto doordeweeks overdag toch niet voor de deur staat, zijn vooral de dynamische energietarieven interessant.
ik zie dat ik een plan kan instellen: volgende vertrektijd opgeven en de daarbij gewenste SOC. Ikrijg dan mooi te zien dat hij op de goedkoopste uurtjes wil gaan laden en dat hoeven niet eens op elkaar aansluitende uren te zijn. ik krijg in het dashboard ook de daarbij behorende starttijd van het laden te zien. Dat ziet er dus goed uit.
ik loop echter tegen 3 dingen aan:
1- als ik de auto inplug, start het laden direct, ook als dit volgens plan niet zou moeten. ik heb de keuze op "solar" en "min+solar" geprobeerd. Wanneer ik het laden niet handmatig via de app van de auto stop, blijft deze doorladen.
2- Als ik het laden handmatig stop, wordt het laden niet gestart wanneer het tijdstip van het plan is aangebroken.
3- ik heb een tweetal terugkerende error meldingen in de log.
Mijn systeem:
"Meter + EMS"
Het hele stroomdiagram lijkt te kloppen, maar behalve dat het laden niet werkt, krijg ik ook twee foutmeldingen in de log:
Stel ik loadbalancing in op:
"Energy Management System",
dan krijg ik deze twee meldingen niet, maar het laden werkt nog steeds niet volgens plan. Bovendien valt dan mijn DSMR Smart Meter integratie in Home Assistant om!
De sensoren van deze integratie worden op deiverse plekken gebruikt, ook door evcc.
Kan iemand eens meekijken en me in de juiste richting helpen?
De yaml heeft nog veel uitgecomentarieerde regels, omdat ik nog altijd aan het uitproberen ben.
Mijn evcc.yaml:
Hier een newbee in evcc.
Ik ben al flink wat aan het proberen en stoeien geslagen en heb diverse fora doorgelezen. Een gedeelte werkt, maar het belangrijkste nog niet: het laden!
ik ben nog bezig alle 30 pagina's van dit topic door te lezen, dus als ik mijn oplossing heb gemist, dan hoor ik het graag, want dan ga ik een paar posts terug.
Mijn doel van het toepassen van evcc: het laden op de goedkoopste uren binnen mijn dynamisch energiecontract. Omdat ik slechts 8 zonnepanelen heb, heb ik te weinig overschot om regelmatig/alleen op (alleen) overcapaciteit te laden. natuurlijk is het fijn als er zoveel mogelijk zonnestroom bij gebruikt wordt, maar omdat de auto doordeweeks overdag toch niet voor de deur staat, zijn vooral de dynamische energietarieven interessant.
ik zie dat ik een plan kan instellen: volgende vertrektijd opgeven en de daarbij gewenste SOC. Ikrijg dan mooi te zien dat hij op de goedkoopste uurtjes wil gaan laden en dat hoeven niet eens op elkaar aansluitende uren te zijn. ik krijg in het dashboard ook de daarbij behorende starttijd van het laden te zien. Dat ziet er dus goed uit.
ik loop echter tegen 3 dingen aan:
1- als ik de auto inplug, start het laden direct, ook als dit volgens plan niet zou moeten. ik heb de keuze op "solar" en "min+solar" geprobeerd. Wanneer ik het laden niet handmatig via de app van de auto stop, blijft deze doorladen.
2- Als ik het laden handmatig stop, wordt het laden niet gestart wanneer het tijdstip van het plan is aangebroken.
3- ik heb een tweetal terugkerende error meldingen in de log.
Mijn systeem:
- Raspberry Pi 4 met Home Assistant
- DSMR Smart Meter integratie, gekoppeld aan de P1 port van de slimme meter
- Enphase integratie tbv 8 zonnepanelen
- Hyundai/Kia integratie
- Alfen Eve Single S-line lader en HA Alfen Wallbox integratie
- evcc addon
- Auto: Kia e-Niro
"Meter + EMS"
Het hele stroomdiagram lijkt te kloppen, maar behalve dat het laden niet werkt, krijg ik ook twee foutmeldingen in de log:
code:
1
2
| [lp-1 ] ERROR 2025/03/21 14:50:59 charger disable: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' [alfen ] ERROR 2025/03/21 14:51:02 heartbeat: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' |
Stel ik loadbalancing in op:
"Energy Management System",
dan krijg ik deze twee meldingen niet, maar het laden werkt nog steeds niet volgens plan. Bovendien valt dan mijn DSMR Smart Meter integratie in Home Assistant om!
De sensoren van deze integratie worden op deiverse plekken gebruikt, ook door evcc.
Kan iemand eens meekijken en me in de juiste richting helpen?
De yaml heeft nog veel uitgecomentarieerde regels, omdat ik nog altijd aan het uitproberen ben.
Mijn evcc.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
| # trial token, valid until 2025-04-06 sponsortoken: eyJhbGciOiJI################ interval: 30s site: title: Home # display name for UI meters: grid: Consumptie pv: Zonnepanelen meters: - name: Consumptie type: custom power: source: http uri: http://192.168.2.128:8123/api/states/sensor.verbruik_netto #deze sensor gebruikt waardes uit de DSMR integratie om het verbruik van de apparaten te berekenen, exclusief de lader method: GET headers: - Authorization: Bearer eyJhbGciOiJIU######## insecure: true jq: .state|tonumber scale: 1 # dsmr provides power in kW, so multiple by 1000 to get it in W timeout: 2s - name: Zonnepanelen type: template template: enphase usage: pv host: 192.168.2.158 token: eyJraWQiOi$######### chargers: - name: Alfen type: template template: alfen modbus: tcpip id: 1 host: 192.168.2.162 port: 502 loadpoints: - title: Loadpoint charger: Alfen vehicle: e-Niro mode: minpv # soc: # target: 80 # estimate: true # enable: # delay: 1m # threshold: 0 # disable: # delay: 1m # threshold: 200 # guardduration: 2m phases: 3 # mincurrent: 6 # maxcurrent: 16 # resetOnDisconnect: true # chatgpt #loadpoints: # - title: Loadpoint # charger: Alfen # vehicle: e-Niro # mode: off # soc: # target: 80 # estimate: true enable: delay: 1m threshold: 0 disable: delay: 1m threshold: 200 # guardduration: 2m # mincurrent: 6 # maxcurrent: 16 # resetOnDisconnect: true # plan: # enabled: true # departure: "08:00" # Pas aan naar gewenste tijd # soc: 80 # Het gewenste laadpercentage # see https://docs.evcc.io/docs/devices/vehicles vehicles: - name: e-Niro type: template template: kia user: xxxxxx@xxxx # User account (e.g. email address, user id, etc.) password: xxxxxxxxxx # Password of the user account (use single quotes in case of leading zeros) title: e-Niro # Will be displayed in the user interface (optional) capacity: 64 # Battery capacity in kWh (optional) language: en # 'en' for English and 'de' for German (optional) icon: car mode: # Possible values are Off, Now, MinPV and PV, or empty if none should be set (optional) # enter your real grid tariff and feed-in price # see https://docs.evcc.io/docs/tariffs tariffs: grid: type: template template: entsoe securitytoken: 17ee9aed-fb0d-4e81-895e-146f420b412a # Registration and subsequent helpdesk request required. Details on the process can be found here https://transparency.entsoe.eu/content/static_content/Static%20content/web%20api/Guide.html#_authentication_and_authorisation (optional) domain: BZN|NL # see https://transparency.entsoe.eu/content/static_content/Static%20content/web%20api/Guide.html#_areas (optional) charges: 0.1712 # Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional) tax: 0.21 # Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20%) (optional) formula: math.Max((price * (1 + tax) + charges) , 0.0) # Individual formula for calculating the price (optional) |
Ik zou de debug logging (in de logs) even omhoog schroeven voor het gedeelte van je alfen lader, dank kun je zien of hij wel of niet reageert op de commando's vanuit EVCC en wat daar evt mis gaat.
Je kan ook nog even testen wat er gebeurt als je bij je auto: control: true toevoegt in de config, dan zal EVCC proberen om je auto aan te sturen ipv de laadpaal.
Je kan ook nog even testen wat er gebeurt als je bij je auto: control: true toevoegt in de config, dan zal EVCC proberen om je auto aan te sturen ipv de laadpaal.
Dank je voor je reactie.Sander schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:30:
Ik zou de debug logging (in de logs) even omhoog schroeven voor het gedeelte van je alfen lader, dank kun je zien of hij wel of niet reageert op de commando's vanuit EVCC en wat daar evt mis gaat.
ik heb de volgende zaken toegevoegd:
code:
1
2
3
| levels: Loadpoint: trace e-Niro: trace |
Hij begon weer met laden, terwijl je ziet dat hij pas om 10:00 PM zou moeten starten.
Ook zie ik dat hij terugtelt naar 1 fase laden? (over 20 sec)
/f/image/jbzt35hMIW0fuz7MYHmFd7Bg.png?f=fotoalbum_large)
Ik kreeg de volgende log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
| [main ] INFO 2025/03/29 17:42:02 evcc 0.201.1 [main ] INFO 2025/03/29 17:42:02 using config file: /config/evcc.yaml [db ] INFO 2025/03/29 17:42:02 using sqlite database: /data/evcc.db [main ] INFO 2025/03/29 17:42:02 listening at :7070 [alfen ] DEBUG 2025/03/29 17:42:02 detected 3p alfen [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:05 charge total import: 6443.295kWh [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 site config: [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 meters: grid ✓ pv ✓ battery ✗ [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 grid: power ✓ energy ✗ currents ✗ [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 pv 1: power ✓ energy ✓ currents ✓ [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 vehicles: [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✓ wakeup ✓ [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 tariffs: [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 grid: priceforecast [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 feed-in: ✗ [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 co2: ✗ [site ] INFO 2025/03/29 17:42:05 solar: ✓ [lp-1 ] INFO 2025/03/29 17:42:05 loadpoint 1: [lp-1 ] INFO 2025/03/29 17:42:05 mode: minpv [lp-1 ] INFO 2025/03/29 17:42:05 charger: power ✓ energy ✓ currents ✓ phases ✓ wakeup ✗ [lp-1 ] INFO 2025/03/29 17:42:05 meters: charge ✓ [lp-1 ] INFO 2025/03/29 17:42:05 charge: power ✓ energy ✓ currents ✓ [lp-1 ] WARN 2025/03/29 17:42:05 ignoring deprecated phases: 3. please configure via UI [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:05 phase timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:05 pv timer inactive [lp-1 ] INFO 2025/03/29 17:42:05 vehicle updated: unknown -> e-Niro [main ] INFO 2025/03/29 17:42:05 new version available: 0.202.1 [site ] DEBUG 2025/03/29 17:42:05 ---- [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:06 charge power: 10146W [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:06 charge currents: [15.1 14.8 15.1]A [site ] DEBUG 2025/03/29 17:42:06 grid power: 9430W [site ] DEBUG 2025/03/29 17:42:06 pv 1 power: 964W [site ] DEBUG 2025/03/29 17:42:08 site power: 9430W [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:09 vehicle odometer: 108465km [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:09 charge total import: 6443.303kWh [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:09 charger status: C [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:09 charge start energy: 6443.306kWh [lp-1 ] INFO 2025/03/29 17:42:09 car connected [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:09 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:09 pv timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:09 charge total import: 6443.306kWh [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:09 charge start energy: 6443.306kWh [lp-1 ] INFO 2025/03/29 17:42:09 start charging -> [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:09 wake-up timer: stop [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:10 vehicle status: B [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:10 vehicle soc: 42% [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:10 vehicle soc limit: 80% [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:10 vehicle range: 204km [lp-1 ] WARN 2025/03/29 17:42:10 charger logic error: current mismatch (got 15.1A measured, expected 0A) [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:10 plan: charge 11m36s between 2025-03-29 22:00:00 +0100 CET until 2025-03-29 23:00:00 +0100 CET (power: 11040W, avg cost: 0.264) [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:10 available power 716W < 4140W min 3p threshold [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:10 start phase scale1p timer [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:10 phase scale1p in 1m0s [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:10 pv charge current: min 6A > 1.45A (9430W @ 3p, battery: false) [lp-1 ] ERROR 2025/03/29 17:42:10 max charge current 6A: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' [alfen ] ERROR 2025/03/29 17:42:27 heartbeat: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' [site ] DEBUG 2025/03/29 17:42:40 ---- [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:40 charge power: 10251W [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:40 charge currents: [15.1 14.9 15.1]A [site ] DEBUG 2025/03/29 17:42:40 grid power: 9515W [site ] DEBUG 2025/03/29 17:42:41 pv 1 power: 967W [site ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 site power: 9515W [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 vehicle odometer: 108465km [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 detected active phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 charge total import: 6443.404kWh [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 charger status: C [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 soc estimated: 42.14% (vehicle: 42.00%) [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 vehicle soc: 42% [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 vehicle soc limit: 80% [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 vehicle range: 204km [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 plan: charge 11m4s between 2025-03-29 22:00:00 +0100 CET until 2025-03-29 23:00:00 +0100 CET (power: 11040W, avg cost: 0.264) [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 available power 736W < 4140W min 3p threshold [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 phase scale1p in 25s [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:42:44 pv charge current: min 6A > 1.32A (9515W @ 3p, battery: false) [lp-1 ] ERROR 2025/03/29 17:42:44 max charge current 6A: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' [alfen ] ERROR 2025/03/29 17:42:52 heartbeat: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' [site ] DEBUG 2025/03/29 17:43:10 ---- [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:10 charge power: 10296W [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:10 charge currents: [15.2 14.9 15.1]A [site ] DEBUG 2025/03/29 17:43:10 grid power: 9539W [site ] DEBUG 2025/03/29 17:43:14 pv 1 power: 962W [site ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 site power: 9539W [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 detected active phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 charge total import: 6443.497kWh [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 charger status: C [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 soc estimated: 42.27% (vehicle: 42.00%) [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 vehicle soc: 42% [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 vehicle soc limit: 80% [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 vehicle range: 204km [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 plan: charge 10m33s between 2025-03-29 22:00:00 +0100 CET until 2025-03-29 23:00:00 +0100 CET (power: 11040W, avg cost: 0.264) [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 available power 757W < 4140W min 3p threshold [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:17 phase scale1p in 0s [alfen ] ERROR 2025/03/29 17:43:17 heartbeat: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' [lp-1 ] ERROR 2025/03/29 17:43:18 switch phases: modbus: exception '1' (illegal function), function '6' [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:18 pv charge current: min 6A > 1.29A (9539W @ 3p, battery: false) [lp-1 ] ERROR 2025/03/29 17:43:18 max charge current 6A: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' [site ] DEBUG 2025/03/29 17:43:40 ---- [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:40 charge power: 10251W [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:40 charge currents: [15.1 14.9 15.1]A [site ] DEBUG 2025/03/29 17:43:40 grid power: 9684W [site ] DEBUG 2025/03/29 17:43:41 pv 1 power: 818W [alfen ] ERROR 2025/03/29 17:43:42 heartbeat: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' [site ] DEBUG 2025/03/29 17:43:42 site power: 9684W [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:42 detected active phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 charge total import: 6443.572kWh [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 charger status: C [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 soc estimated: 42.37% (vehicle: 42.00%) [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 vehicle soc: 42% [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 vehicle soc limit: 80% [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 vehicle range: 204km [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 plan: charge 10m9s between 2025-03-29 22:00:00 +0100 CET until 2025-03-29 23:00:00 +0100 CET (power: 11040W, avg cost: 0.264) [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 available power 567W < 4140W min 3p threshold [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 phase scale1p in 0s [lp-1 ] ERROR 2025/03/29 17:43:43 switch phases: modbus: exception '1' (illegal function), function '6' [lp-1 ] DEBUG 2025/03/29 17:43:43 pv charge current: min 6A > 1.08A (9684W @ 3p, battery: false) [lp-1 ] ERROR 2025/03/29 17:43:43 max charge current 6A: modbus: exception '1' (illegal function), function '16' |
Als ik bij de auto: control: true toevoeg, start evcc niet meer op; heb ik dat verkeerd toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| vehicles: - name: e-Niro type: template template: kia user: #s## # User account (e.g. email address, user id, etc.) password: ### Password of the user account (use single quotes in case of leading zeros) title: e-Niro # Will be displayed in the user interface (optional) capacity: 64 # Battery capacity in kWh (optional) language: en # 'en' for English and 'de' for German (optional) icon: car mode: # Possible values are Off, Now, MinPV and PV, or empty if none should be set (optional) control: true |
Heb ik de coding in de yaml nog niet helemaal juist?
@bnwgraaf Hey Branko, leuk dat je lid bent van de Rotary maar misschien moet je toch je wachtwoord even uit de post hierboven halen
.
De foutmelding van modbus is mogelijk omdat je laadpaal (Alfen) niet geconfigureerd is om de laadpaal te laten wisselen tussen 1 en 3 fasen.
De foutmelding van modbus is mogelijk omdat je laadpaal (Alfen) niet geconfigureerd is om de laadpaal te laten wisselen tussen 1 en 3 fasen.
Aj! Ik dacht dat ik alles verwijderd had!HyperBart schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:29:
@bnwgraaf Hey Branko, leuk dat je lid bent van de Rotary maar misschien moet je toch je wachtwoord even uit de post hierboven halen.
Alsnog gedaan en wachtwoord gereset....
Tnx, scherp opgemerkt!
Die optie voor wisselen tussen 1 en 3 staat inderdaad nog niet aangevinkt. Dat zal ik eens doen .
Hoewel de load balancing in mijn Alfen gewoon werkt (even buiten evcc om), zie ik wel de volgende melding over communication. Zou dat wellicht ook te maken hebben met de oorzaak dat evcc de lader niet lijkt aan te sturen?
/f/image/a1XypFPPiVCySH5GEgn73t8D.png?f=fotoalbum_large)
Nogmaals, als er meerdere grotere stroomverbruikers in huis ingeschaked worden, zie ik dat de Alfen terugschekeld in laadvermogen, dus load balancing werkt wel.
Deze werkt via de P1 poort van mijn slimme meter, waar vandaan een utp kabel naar de Alfen lader loopt.
/f/image/a1XypFPPiVCySH5GEgn73t8D.png?f=fotoalbum_large)
Nogmaals, als er meerdere grotere stroomverbruikers in huis ingeschaked worden, zie ik dat de Alfen terugschekeld in laadvermogen, dus load balancing werkt wel.
Deze werkt via de P1 poort van mijn slimme meter, waar vandaan een utp kabel naar de Alfen lader loopt.
De tip in de documentatie van EVCC is dat je EMS als enige data source neemt, en dan bij Advanced setting het interval op 300 zet.
Dank je!nonkeljos schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:50:
De tip in de documentatie van EVCC is dat je EMS als enige data source neemt, en dan bij Advanced setting het interval op 300 zet.
Alleen, zoals hierboven aangegeven, valt dan de DSMR integratie om, die de P1 aansluiting van mijn slimme meter uitleest.
Daarmee stopt binnen Home Assistant het energie dashboard en mist evcc ook een stukje informatie.
Bovendien heb ik die stand geprobeerd, maar ook dan begon het laden direct buiten de tijd van het laadplan.
De Alfen instelling meter+ems zit er volgens mij sowieso pas sinds één van de laatste firmware updates erin, dus mogelijk is die ook nog niet in de evcc documentatie verwerkt?
Ook de ha integratie van alfen kan roet in het eten gooien. Maar als je je p1 Meter individueel configureert in evcc, vind ik het raar dat ie niet meer werkt als je alfen anders instelt. Alsof alfen en de dsmr meting mekaar tegenwerken.
Die begrijp ik dus ook niet.... ze lezen toch alleen maar waardes uit bij de P1 meter?nonkeljos schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:17:
Ook de ha integratie van alfen kan roet in het eten gooien. Maar als je je p1 Meter individueel configureert in evcc, vind ik het raar dat ie niet meer werkt als je alfen anders instelt. Alsof alfen en de dsmr meting mekaar tegenwerken.
Er zit daar wel een splitter op de P1 poort; één uitgang naar de Alfen en eentje naar de USB poort van de Raspberry met Home Assistant....
Zouden die twee dan misschien omgewisseld moeten worden? Daar zit toch een soort primaire en secundaire uitgang op die splitter volgens mij.
Hallo. Ik gebruik sinds kort EVCC in home assistant. Nu vraag hij ineens een wachtwoord om bij de configuratie en logs te komen. Ik heb dat nooit ingesteld en het lukt me ook niet om het te resetten. Iemand tips?
Het is me inmiddels gelukt, maar vraag me niet precies hoe. Je heb dus de "advanced SSH & Web terminal nodig" waarvan je de beschermingsmodus uit moet zetten. Dan kan je de volgende stappen doorlopen:
-
-
-
- EVCC docker herstarten en wachten op de prompt om je nieuwe wachtwoord in te stellen
Het is me inmiddels gelukt, maar vraag me niet precies hoe. Je heb dus de "advanced SSH & Web terminal nodig" waarvan je de beschermingsmodus uit moet zetten. Dan kan je de volgende stappen doorlopen:
-
code:
om de naam van de EVCC docker achterhalen1
| docker ps |
-
code:
uitvoeren1
| docker exec -it [evcc naam] sh |
-
code:
om het wachtwoord in te stellen.1
| EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcc.yaml password set |
- EVCC docker herstarten en wachten op de prompt om je nieuwe wachtwoord in te stellen
[ Voor 56% gewijzigd door mog__wai op 30-03-2025 21:25 ]
Ik gebruik EVCC om mijn auto te laden, dat werkt prima
Een nieuwe uitdaging is het opladen van mijn e-bike op basis van dynamische tarieven. De informatie over dynamische tarieven is al beschikbaar. De e-bike heeft een batterij van 450 Wh en de lader kan opladen met een vermogen van 100 W.
Ik wil dit regelen via een slimme stekker met vermogensmeting die ik beschikbaar heb in Home Assistant.
Ik heb hiervoor een configuratie gemaakt, zoals hieronder gekopieerd, maar ik heb een paar vragen:
Een nieuwe uitdaging is het opladen van mijn e-bike op basis van dynamische tarieven. De informatie over dynamische tarieven is al beschikbaar. De e-bike heeft een batterij van 450 Wh en de lader kan opladen met een vermogen van 100 W.
Ik wil dit regelen via een slimme stekker met vermogensmeting die ik beschikbaar heb in Home Assistant.
Ik heb hiervoor een configuratie gemaakt, zoals hieronder gekopieerd, maar ik heb een paar vragen:
- Hoe maak ik een terugkerend laadplan? Nu kan ik alleen plannen voor een specifieke datum (éénmalig
- Hoe maak ik een laadplan voor dit soort (lage) vermogens? De beschikbare vermogens beginnen bij 5 kWh, terwijl er slechts 450 Wh nodig is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| chargers: - name: fietslader type: switchsocket icon: bike features: - integrateddevice standbypower: 5 enabled: #Dit is terugkoppelling of inschakelen gelukt is source: http uri: http://homeassistant.local:8123/api/states/sensor.switch.fietsladerstekker jq: '.state == "on"' auth: type: bearer password: SECRET insecure: true enable: # is het aan / uit schakelen source: http uri: http://homeassistant.local:8123/api/services/switch/{{if .enable}}turn_on{{else}}turn_off{{end}} method: POST body: "{\"entity_id\": \"switch.fietsladerstekker\"}" auth: type: bearer password: SECRET insecure: true power: # actuele vermogen/verbruik source: http uri: http://homeassistant.local:8123/api/states/sensor.fietsladerstekker_vermogen jq: ".state | tonumber" auth: type: bearer password: SECRET insecure: true maxcurrent: source: js vm: shared script: | 0.5; |
Evcc laat toe om gewoon een slim stopcontact statisch te definen met een load.
Dan zou je vlgns mij al klaar moeten zijn.
Bron: ik laad een Stromer en Bosch zo op.
Goed in te horen, moet ik daarvoor iets aan mijn configuratie aanpassen of kan je jouw config misschien delen? Mijn duim stopcontact kan helaas niet rechtstreeks door evcc bestuurd wordenHyperBart schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:23:
Evcc laat toe om gewoon een slim stopcontact statisch te definen met een load.
Hoe plan je dat? Hoe zorg je dat hij de goedkoopste uren gedurende de nacht gebruikt?
Hier nog verder mee geraakt? IK heb ongeveer dezelfde setup en net hetzelfde probleembnwgraaf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Die begrijp ik dus ook niet.... ze lezen toch alleen maar waardes uit bij de P1 meter?
Er zit daar wel een splitter op de P1 poort; één uitgang naar de Alfen en eentje naar de USB poort van de Raspberry met Home Assistant....
Zouden die twee dan misschien omgewisseld moeten worden? Daar zit toch een soort primaire en secundaire uitgang op die splitter volgens mij.
Nee, helaas nog niet gelukt... Ik moet weer wat dingen gaan proberen, al weet ik op het moment nog even niet wat...rsh3ll schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:35:
[...]
Hier nog verder mee geraakt? IK heb ongeveer dezelfde setup en net hetzelfde probleem
Mocht jij nog vooruit komen of dingen zien, dan hoor ik het graag!
Wel een tip van EVCC forum en ik zie dat jou config ook op sol+min staat, dit werkt niet met tijdslots. Je moet EVCC op Solar zetten. De mijne is direct gestopt met laden en slot staat nu klaar voor deze nacht dus fingers crossed.bnwgraaf schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:09:
[...]
Nee, helaas nog niet gelukt... Ik moet weer wat dingen gaan proberen, al weet ik op het moment nog even niet wat...
Mocht jij nog vooruit komen of dingen zien, dan hoor ik het graag!
Hmmm, ik meen dat ik dat al eens zonder succes geprobeerd had.rsh3ll schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:40:
[...]
Wel een tip van EVCC forum en ik zie dat jou config ook op sol+min staat, dit werkt niet met tijdslots. Je moet EVCC op Solar zetten. De mijne is direct gestopt met laden en slot staat nu klaar voor deze nacht dus fingers crossed.
Ik dacht dat ik ook ergens gelezen had dat het plan werkt met sol+min en alleen solar werkt.
Het aparte is ook dat de tekst met info over het laadplan, midden onder de laadbalk, vet gedrukt is in de standen sol en sol+min, maar uitgegrijsd is wanneer je kiest voor uit of snel....
Morgen ochtend heb ik echt wat extra kWh in de accu nodig, dus ik laat hem even op de planner van de auto staan, maar morgen later op de dag zal ik eens kijken en ik ben benieuwd naar jouw resultaten!
Edit: toch even geprobeerd, maar helaas begint hij bij mij gelijk weer met laden....
[ Voor 4% gewijzigd door bnwgraaf op 01-04-2025 22:01 ]
Is er hier iemand die in EVCC ook de Zendure integratie gebruikt? Ik krijg 400 bad request als ik die opzet, dus lijkt iets mis te gaan daar.
Voordat ik hem herconfigureer als MQTT/HTTP-API batterij (en vanuit homeassistant die metrics push) eerst maar eens de vraag of ik zelf wat fout doe :-)
Voordat ik hem herconfigureer als MQTT/HTTP-API batterij (en vanuit homeassistant die metrics push) eerst maar eens de vraag of ik zelf wat fout doe :-)
Ik zag vanochtend dat de lader vannacht tussen 01u en 06u met 1,3 Kw heeft staan laden. Nu vind ik dat vreemd aangezien ik verder geen plan heb ingesteld maar goed. Ik kan echter in de log in de UI niet verder terug gaan dan 5 uur terug. Waar kan ik de log vinden als ik verder terug wil gaan? Ik draai evcc als Home Assistant addon.
Hallo allemaal,
Een paar dagen geleden is bij mij de Zaptec Go 2 laadpaal geinstalleerd. Functioneert prima met de Zaptec app. Maar ik wil natuurlijk de volgende stap nemen en EVCC in gebruik nemen. Ik krijg dat echter niet voor elkaar
P1 meter werkt in EVCC, ook de auto kan ik configureren (Kia Blue Link). De Zaptec lader wil echter niet... Ik besef dat de Zaptec Go 2 niet de Zaptec Go is, wellicht is dat de reden. Heb bij Zaptec de API calls bekeken maar daar zag ik niet iets speciaals voor de Zaptec Go 2 ten opzichte van de Zaptec Go. Ik heb gebruik gemaakt van het trail token (Zaptec heeft dat nodig).
Heeft iemand al de Zaptec Go 2 in EVCC werkend gekregen? Config en logs hieonder:
Config (auto staat hier nog niet in):
EVCC draait in een docker op mijn Synology. Heb het ook nog geprobeerd op een Raspberry Pi maar dat geeft dezelfde foutmelding. Voordat ik bij EVCC zelf ga vragen of de Zaptec Go 2 zou moeten werken (wellicht niet met de extra features maar dat is voor nu ok), de vraag of iemand van jullie nog tips heeft. Alvast dank!
Een paar dagen geleden is bij mij de Zaptec Go 2 laadpaal geinstalleerd. Functioneert prima met de Zaptec app. Maar ik wil natuurlijk de volgende stap nemen en EVCC in gebruik nemen. Ik krijg dat echter niet voor elkaar
Heeft iemand al de Zaptec Go 2 in EVCC werkend gekregen? Config en logs hieonder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 06 14:30:33 wireguard evcc[2409140]: [main ] INFO 2025/04/06 14:30:33 evcc 0.200.4 Apr 06 14:30:33 wireguard evcc[2409140]: [main ] INFO 2025/04/06 14:30:33 using config file: /etc/evcc.yaml Apr 06 14:30:33 wireguard evcc[2409140]: [db ] INFO 2025/04/06 14:30:33 using sqlite database: /var/lib/evcc/evcc.db Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: [main ] INFO 2025/04/06 14:30:39 listening at :7070 Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: [main ] FATAL 2025/04/06 14:30:39 charger [my_charger] cannot create charger 'my_charger': cannot create charger type 'template': yaml: line 3: did not find expected key: Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: type: zaptec Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: id: xyz Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: user: xyz Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: password: xyz Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: [main ] FATAL 2025/04/06 14:30:39 will attempt restart in: 15m0s Apr 06 14:30:44 wireguard evcc[2409140]: [main ] ERROR 2025/04/06 14:30:44 version check failed: Get "https://api.github.com/repos/evcc-io/evcc/releases/latest": dial tcp: lookup api.github.com: i/o timeout (installed: 0.200.4) |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| # open evcc at http://evcc.local:7070 network: schema: http host: evcc.local # .local suffix announces the hostname on MDNS port: 7070 log: debug levels: cache: error # unique installation id plant: d65c3b4988b1d477e18c0e0650d9e40edc9d22adfd6f8cb3018aee46d02f8015 interval: 30s # control cycle interval # trial token, valid until 2025-04-17 sponsortoken: eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpc3MiOiJldmNjLmlvIiwic3ViIjoidHJpYWwiLCJleHAiOjE3NDQ5MDkyMDAsImlhdCI6MTc0MzYxMzIwMCwic3BlIjp0cnVlLCJzcmMiOiJtYSJ9.jVHPPS0pR5g8_IujRGpHEHLUBmfnR_tyECWP-UfQSOU meters: - type: template template: homewizard usage: grid host: 192.168.178.163 name: grid1 site: title: B24 meters: grid: grid1 loadpoints: - title: Garage # display name for UI charger: my_charger # charger # vehicle: my_car # default vehicle chargers: - name: my_charger type: template template: zaptec id: xyz user: xyz password: xyz |
EVCC draait in een docker op mijn Synology. Heb het ook nog geprobeerd op een Raspberry Pi maar dat geeft dezelfde foutmelding. Voordat ik bij EVCC zelf ga vragen of de Zaptec Go 2 zou moeten werken (wellicht niet met de extra features maar dat is voor nu ok), de vraag of iemand van jullie nog tips heeft. Alvast dank!
Het is me inmiddels gelukt, dit is mijn configuratie (en in de UI heb ik een laadschema gemaakt, PV, laden als prijs <0 en volgende ochtend om 7.00 altijd vol_PM schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:32:
Ik gebruik EVCC om mijn auto te laden, dat werkt prima
- Hoe maak ik een terugkerend laadplan? Nu kan ik alleen plannen voor een specifieke datum (éénmalig
- Hoe maak ik een laadplan voor dit soort (lage) vermogens? De beschikbare vermogens beginnen bij 5 kWh, terwijl er slechts 450 Wh nodig is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| chargers: - name: fietslader type: switchsocket icon: bike standbypower: 10 enabled: #Dit is terugkoppelling of inschakelen gelukt is source: http uri: http://homeassistant.local:8123/api/states/switch.fietsladerstekker jq: '.state == "on"' auth: type: bearer password: GeHeIm insecure: true enable: # is het aan / uit schakelen source: http uri: http://homeassistant.local:8123/api/services/switch/{{if .enable}}turn_on{{else}}turn_off{{end}} method: POST body: "{\"entity_id\": \"switch.fietsladerstekker\"}" auth: type: bearer password: GeHeIm insecure: true power: # actuele vermogen/verbruik source: http uri: http://homeassistant.local:8123/api/states/sensor.fietsladerstekker_vermogen jq: ".state | tonumber" auth: type: bearer password: GeHeIm insecure: true vehicles: - name: FietsTim type: custom #template: offline title: Fiets van Tim # Will be displayed in the user interface (optional) capacity: 0.45 # Battery capacity in kWh (optional) icon: bike # Icon (optional) phases: 1 # The maximum number of phases which can be used (optional) onIdentify: mode: pv # Possible values are Off, Now, MinPV and PV, or empty if none should be set (optional) minCurrent: 0.4 # The minimum amperage per connected phase with which the car should be charged (optional) maxCurrent: 0.4 # The maximum amperage per connected phase with which the car shuold be charged (optional) priority: 1 # Priority of the loadpoint or vehicle in relation to other loadpoints or vehicles for allocating pv energy (optional) soc: source: const value: 0.1 loadpoints: - title: FietsTimLP # display name for UI charger: fietslader # charger reference vehicle: FietsTim mode: pv # charge mode (off, now, minpv, pv) |
Ja bij mij draait de Zaptec 2 nu ook in evcc. Ik kreeg m eerst ook niet geconfigureerd (zelfde error als jij). Ik heb daarna wat dingen geprobeerd en nadat ik een demo charger heb toegevoegd, de zaptec als 2e lader en daarna de demo charger eruit heb gehaald, werkte het opeens tot op heden wel. Kan me niet voorstellen dat dit DE oplossing is en/of gerelateerd is, maar het werkt nu wel. If true, dan is het gewoon een issue in evcc. Heb verder ook homewizard P1, alleen draai ik m als home assistant addon.jvdlely schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:25:
Hallo allemaal,
Een paar dagen geleden is bij mij de Zaptec Go 2 laadpaal geinstalleerd. Functioneert prima met de Zaptec app. Maar ik wil natuurlijk de volgende stap nemen en EVCC in gebruik nemen. Ik krijg dat echter niet voor elkaarP1 meter werkt in EVCC, ook de auto kan ik configureren (Kia Blue Link). De Zaptec lader wil echter niet... Ik besef dat de Zaptec Go 2 niet de Zaptec Go is, wellicht is dat de reden. Heb bij Zaptec de API calls bekeken maar daar zag ik niet iets speciaals voor de Zaptec Go 2 ten opzichte van de Zaptec Go. Ik heb gebruik gemaakt van het trail token (Zaptec heeft dat nodig).
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 06 14:30:33 wireguard evcc[2409140]: [main ] INFO 2025/04/06 14:30:33 evcc 0.200.4 Apr 06 14:30:33 wireguard evcc[2409140]: [main ] INFO 2025/04/06 14:30:33 using config file: /etc/evcc.yaml Apr 06 14:30:33 wireguard evcc[2409140]: [db ] INFO 2025/04/06 14:30:33 using sqlite database: /var/lib/evcc/evcc.db Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: [main ] INFO 2025/04/06 14:30:39 listening at :7070 Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: [main ] FATAL 2025/04/06 14:30:39 charger [my_charger] cannot create charger 'my_charger': cannot create charger type 'template': yaml: line 3: did not find expected key: Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: type: zaptec Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: id: xyz Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: user: xyz Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: password: xyz Apr 06 14:30:39 wireguard evcc[2409140]: [main ] FATAL 2025/04/06 14:30:39 will attempt restart in: 15m0s Apr 06 14:30:44 wireguard evcc[2409140]: [main ] ERROR 2025/04/06 14:30:44 version check failed: Get "https://api.github.com/repos/evcc-io/evcc/releases/latest": dial tcp: lookup api.github.com: i/o timeout (installed: 0.200.4)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 # open evcc at http://evcc.local:7070 network: schema: http host: evcc.local # .local suffix announces the hostname on MDNS port: 7070 log: debug levels: cache: error # unique installation id plant: d65c3b4988b1d477e18c0e0650d9e40edc9d22adfd6f8cb3018aee46d02f8015 interval: 30s # control cycle interval # trial token, valid until 2025-04-17 sponsortoken: eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpc3MiOiJldmNjLmlvIiwic3ViIjoidHJpYWwiLCJleHAiOjE3NDQ5MDkyMDAsImlhdCI6MTc0MzYxMzIwMCwic3BlIjp0cnVlLCJzcmMiOiJtYSJ9.jVHPPS0pR5g8_IujRGpHEHLUBmfnR_tyECWP-UfQSOU meters: - type: template template: homewizard usage: grid host: 192.168.178.163 name: grid1 site: title: B24 meters: grid: grid1 loadpoints: - title: Garage # display name for UI charger: my_charger # charger # vehicle: my_car # default vehicle chargers: - name: my_charger type: template template: zaptec id: xyz user: xyz password: xyz
Mooi, dan weet ik in ieder geval dat het kan werken :-)josduisings schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:51:
[...]
Ja bij mij draait de Zaptec 2 nu ook in evcc. Ik kreeg m eerst ook niet geconfigureerd (zelfde error als jij). Ik heb daarna wat dingen geprobeerd en nadat ik een demo charger heb toegevoegd, de zaptec als 2e lader en daarna de demo charger eruit heb gehaald, werkte het opeens tot op heden wel. Kan me niet voorstellen dat dit DE oplossing is en/of gerelateerd is, maar het werkt nu wel. If true, dan is het gewoon een issue in evcc. Heb verder ook homewizard P1, alleen draai ik m als home assistant addon.
Vanavond nog even proberen. En anders ook maar eens toevoegen als addon in HomeAssistant (HA is docker op Synology). Thx!
@josduisings : ik heb je suggestie geprobeerd maar nog steeds wil EVCC de Zaptec Go 2 niet toevoegen. Later vanavond EVCC als addon in HA installeren en kijken of het daar werkt. Zou je het deel van je zaptec go 2 charger en loadpoints in de evcc.yaml willen delen? Dank alvast!josduisings schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:51:
[...]
Ja bij mij draait de Zaptec 2 nu ook in evcc. Ik kreeg m eerst ook niet geconfigureerd (zelfde error als jij). Ik heb daarna wat dingen geprobeerd en nadat ik een demo charger heb toegevoegd, de zaptec als 2e lader en daarna de demo charger eruit heb gehaald, werkte het opeens tot op heden wel. Kan me niet voorstellen dat dit DE oplossing is en/of gerelateerd is, maar het werkt nu wel. If true, dan is het gewoon een issue in evcc. Heb verder ook homewizard P1, alleen draai ik m als home assistant addon.
network:jvdlely schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:51:
[...]
@josduisings : ik heb je suggestie geprobeerd maar nog steeds wil EVCC de Zaptec Go 2 niet toevoegen. Later vanavond EVCC als addon in HA installeren en kijken of het daar werkt. Zou je het deel van je zaptec go 2 charger en loadpoints in de evcc.yaml willen delen? Dank alvast!
port: 7070
log: debug
interval: 30s
# trial token, valid until 2025-04-17
sponsortoken: eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpc3MiOiJldmNjLmlvIiwic3ViIjoidHJpYWwiLCJleHAiOjE3NDQ5MDkyMDAsImlhdCI6MTc0MzYxMzIwMCwic3BlIjp0cnVlLCJzcmMiOiJtYSJ9.jVHPPS0pR5g8_IujRGpHEHLUBmfnR_tyECWP-UfQSOU
site:
- title: Huis
meters:
grid: grid1
#pv: pv2
# meters
meters:
- name: grid1
type: template
template: homewizard
usage: grid
host: 192.168.2.7
#- name: pv2
# type: template
# template: enphase
# usage: pv
# host: 192.168.2.2
# token:
chargers:
- name: my_charger1
template: zaptec
user: xxxxx
password: xxxxx
#- name: my_smartswitch1
# type: template
# template: homewizard
# host: 192.168.2.100 # IP address or hostname
# standbypower: 15 # Power values above this value will be considered as charging pow (optional)
vehicles:
- name: my_car1
title: Kia EV3
template: kia
user: xxxxx
password: xxxxx
capacity: 82 # in kWh
tariffs:
currency: EUR # three letter ISO-4217 currency code (default EUR)
grid:
template: enever
token: xxxx
charges: 0.1228
tax: 0.21
solar:
template: forecast-solar
lat: 51.23
lon: 5.76
dec: 25
kwp: 6
az: 0
# Load Management met correcte Circuit Configuratie
circuits:
- name: main # if there is only one circuit defined the name needs to be 'main'
title: 'main circuit' # name for the UI (not implemented in UI yet)
maxCurrent: 20 # 16A (optional)
maxPower: 11000 # 11kW (optional)
meter: grid1 # optional
loadpoints:
- title: Oprit1
enable:
# switch on when there is at least 2000 W surplus for 1 minute
delay: 1m
threshold: -2000
disable:
# switch off if more than 1000 W are drawn from the mains for 10 minutes
delay: 10m
threshold: 1000
charger: my_charger1 # Verbind het laadpunt met de Zaptec-go lader
mode: minpv # Laad met minimale PV (zonne-energie) instelling als prioriteit
vehicle: my_car1
circuit: main
Generieke noob-vraag vanuit mij: Dit is de config die ik bij installeren van evcc heb gebruikt, dus voordat die nu gemigreerd is naar de db. Kan ik deze na migratie nog ergens terugvinden? Ik kan de evcc.yaml nergens vinden.
Weet iemand hoe de vehicle detection werkt? Ik heb 2 voertuigen gedefinieerd en heb net wederom gekregen dat evcc zegt: >1 matches detected, giving up. Dan zet hij hem maar op Gastvoertuig, maar dat is niet wat ik wil natuurlijk. Ik heb bij elk voertuig een aparte tag-id gekoppeld, maar lijkt wel of dat niet goed gaat.
:strip_exif()/f/image/GNoxt6pEYc1DzTvwJ9Fauygu.png?f=user_large)
In de configuratie staat ook de CityGo nog als verbonden, snap ik ook niet. Die heeft gisteren geladen, maar is sinds vanochtend al afgekoppeld.
code:
1
2
3
4
| [lp-1 ] DEBUG 2025/04/08 16:44:36 charger status: B [main ] DEBUG 2025/04/08 16:44:36 vehicle status: B (Skoda CityGo-E) [main ] DEBUG 2025/04/08 16:44:36 vehicle status: B (Andromeda Tesla Model Y) [main ] WARN 2025/04/08 16:44:36 vehicle status: >1 matches, giving up |
:strip_exif()/f/image/GNoxt6pEYc1DzTvwJ9Fauygu.png?f=user_large)
In de configuratie staat ook de CityGo nog als verbonden, snap ik ook niet. Die heeft gisteren geladen, maar is sinds vanochtend al afgekoppeld.
@MrScratch Gaat niet helemaal goed met het ophalen van de data van de CitiGo. Een paar maanden geleden is er ook iets gewijzigd in de Skoda Connect API (uitgefaseerd) en is deze vervangen voor de MySkoda API. Ik weet niet of de CitiGo wordt ondersteund. Welke settings / template gebruik je voor de CitiGo?
De evcc template “Skoda” (Skoda Connect) is namelijk verwijderd en de template “Enyaq” (MySkoda) is ervoor in de plaats gekomen.
De evcc template “Skoda” (Skoda Connect) is namelijk verwijderd en de template “Enyaq” (MySkoda) is ervoor in de plaats gekomen.
Ik gebruik inderdaad de template skoda. Toch werkt het nog wel gedeeltelijk (tenminste) want soms detecteert deze wel goed en zie ik de juiste percentages voor de batterij en zo. Ik kan proberen of de Enyaq template ook werkt, maar gevoelsmatig voelt dat wel gek voor gebruik bij een niet Enyaq als auto.JanHenk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 06:49:
@MrScratch Gaat niet helemaal goed met het ophalen van de data van de CitiGo. Een paar maanden geleden is er ook iets gewijzigd in de Skoda Connect API (uitgefaseerd) en is deze vervangen voor de MySkoda API. Ik weet niet of de CitiGo wordt ondersteund. Welke settings / template gebruik je voor de CitiGo?
@MrScratch Ja de Skoda Connect API is "uitgefaseerd", maar hij werkt nog voor oude voertuigen (ook ICE's).. Ik ben op enig moment ook overgestapt op de MySkoda, maar dat was ook na de 'deadline' en tot die tijd werkte het bij mij ook nog wel gewoon.
Je hebt van Skoda nu ook twee apps, de ene is een oude (voorheen Skoda Essentials, die is recent hernoemd naar Skoda Connect LITE volgens mij) en de andere is de nieuwe op basis van de nieuwe API (MySkoda). Als je je CitiGo niet in die laatste app krijgt, heeft die 'enyaq' template ook geen zin. Zou eerst eens kijken of je de MySkoda app kunt gebruiken met je CitiGo. Ik vrees dat ie niet compatibel is.
Dan zou in beginsel gewoon de oude template en API nog moeten werken. Misschien kun je eens het command evcc vehicle command draaien en zien wat ie zegt? Op Github zie ik overigens wel meer recente issues met de CitiGo en evcc op dit moment. Hij staat ook niet meer tussen de officiële documentatie van vehicles... Het is wat houtje touwtje.
Ook de HACS integratie voor Skoda Connect is uitgefaseerd, maar zou nog moeten werken als je het gebruikt.
Kortom, je zit een beetje vast in het beleid van Skoda m.b.t. de voertuig-API's.
Je hebt van Skoda nu ook twee apps, de ene is een oude (voorheen Skoda Essentials, die is recent hernoemd naar Skoda Connect LITE volgens mij) en de andere is de nieuwe op basis van de nieuwe API (MySkoda). Als je je CitiGo niet in die laatste app krijgt, heeft die 'enyaq' template ook geen zin. Zou eerst eens kijken of je de MySkoda app kunt gebruiken met je CitiGo. Ik vrees dat ie niet compatibel is.
Dan zou in beginsel gewoon de oude template en API nog moeten werken. Misschien kun je eens het command evcc vehicle command draaien en zien wat ie zegt? Op Github zie ik overigens wel meer recente issues met de CitiGo en evcc op dit moment. Hij staat ook niet meer tussen de officiële documentatie van vehicles... Het is wat houtje touwtje.
Ook de HACS integratie voor Skoda Connect is uitgefaseerd, maar zou nog moeten werken als je het gebruikt.
Kortom, je zit een beetje vast in het beleid van Skoda m.b.t. de voertuig-API's.
Oke, duidelijk verhaal. De skoda is van mijn vriendin en zij laadt af en toe bij mijn paal. 95% van het gebruik is de Tesla.JanHenk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:48:
@MrScratch Ja de Skoda Connect API is "uitgefaseerd", maar hij werkt nog voor oude voertuigen (ook ICE's).. Ik ben op enig moment ook overgestapt op de MySkoda, maar dat was ook na de 'deadline' en tot die tijd werkte het bij mij ook nog wel gewoon.
Ik probeer eigenlijk via de tag die we gebruiken om te laden de auto te identificeren. Ik heb zelf een Alfen Eve laadpaal en ik en mijn vriendin hebben allebei een eigen tag om de kosten bij verschillende accounts te laten landen. In de evcc documentatie staat dat je de tag-id kunt vinden door "evcc charger" te doen, maar dat is me niet gelukt. Via de Alfen app op mijn laptop heb ik de ID wel kunnen vinden, maar koppelen in evcc aan de auto via de identifier lijkt niet te werken. Ik zie in de logs niks terug over dat er een tag gescand is en dat deze gekoppeld is.
De Tesla is momenteel gekoppeld, maar laadt niet omdat er geen zon is. Skoda staat niet aangesloten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| peter@raspberrypi:~ $ evcc vehicle --database /var/lib/evcc/evcc.db [main ] INFO 2025/04/09 10:31:32 evcc 0.202.1 [main ] INFO 2025/04/09 10:31:32 using config file: /etc/evcc.yaml [db ] INFO 2025/04/09 10:31:32 using sqlite database: /var/lib/evcc/evcc.db skoda_citygo_e -------------- Soc: 90% Capacity: 0.0kWh Charge status: A Range: 189km Odometer: 0km Finish time: 2025-04-09 10:41:00 +0200 CEST Climate active: false Limit Soc: 0% Identifiers: [04976B42xxxxxxx] OnIdentified: Mode:now tesla_model_y ------------- .Soc: asleep Capacity: 81.0kWh Charge status: asleep Charged: asleep Range: asleep Odometer: asleep Finish time: asleep Limit Soc: asleep Identifiers: [04C51622xxxxxxx] OnIdentified: Mode:pv, MinCurrent:5, MaxCurrent:16 Features: [CoarseCurrent] |
Wat achter Identifiers staat zijn de tag-IDs die ik gevonden heb via de Alfen App, waarbij ik een paar cijfers heb vervangen door xxx om geen herkenbaarheid te hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door MrScratch op 09-04-2025 10:36 ]
Omdat Peblar hier nog wel eens besproken wordt en bij EVCC de peblar als 1P3P in de documentatie van EVCC staat, dit antwoord kreeg ik net van de Peblar support:
Get!em in "Thuisladen van je EV deel 2"
RFID doorgeven aan evcc is voor de Alfen niet ondersteund, daardoor krijg je dat niet terug als je dat command uitvoert. Als je de documentatie doorneemt zie je de RFID tag ook niet staan bij de Alfen.MrScratch schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:30:
[...]
Ik probeer eigenlijk via de tag die we gebruiken om te laden de auto te identificeren. Ik heb zelf een Alfen Eve laadpaal en ik en mijn vriendin hebben allebei een eigen tag om de kosten bij verschillende accounts te laten landen. In de evcc documentatie staat dat je de tag-id kunt vinden door "evcc charger" te doen, maar dat is me niet gelukt.
Misschien een idee om met Home Assistant integraties (ervan uitgaande dat je dat hebt) van Alfen en evcc, de vehicle te wijzigen aan de hand van de Tag die via Alfen integratie binnenkomt? En verder gewoon standaard bij loadpoint jouw Tesla opgeven.
Hij geeft wel waardes, maar ze zijn niet compleet (0km op de odometer, 0.0 capaciteit?). En je hebt zelf ook ervaren dat het niet altijd actueel is. Ik zou deze er gewoon uithalen, als offline vehicle opnemen en identificatie op andere manier doen.using sqlite database: /var/lib/evcc/evcc.db
skoda_citygo_e
--------------
Soc: 90%
Capacity: 0.0kWh
Charge status: A
Range: 189km
Odometer: 0km
Finish time: 2025-04-09 10:41:00 +0200 CEST
Climate active: false
Limit Soc: 0%
Identifiers: [04976B42xxxxxxx]
OnIdentified: Mode:now
Of gewoon de evcc app openen en het daar aanpassen op moment dat het zich voordoet.
Oké, via Peblar eigen aansturing zit het er dus niet in. Maar via evcc werkt het wel gewoon.Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:58:
Omdat Peblar hier nog wel eens besproken wordt en bij EVCC de peblar als 1P3P in de documentatie van EVCC staat, dit antwoord kreeg ik net van de Peblar support:
Is dat bevestigd dat dat tijdens een laadsessie kan?JanHenk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:43:
[...]
Oké, via Peblar eigen aansturing zit het er dus niet in. Maar via evcc werkt het wel gewoon.
Want wat ik uit het antwoord haal is dat je het via API wel kunt wisselen, maar alleen vooraf aan een laadsessie.
@Get!em De Peblar integratie van evcc gebruikt Modbus TCP, net als bij de Alfen. Ik heb discussie hierover op Github gevolgd. Het modbus register van Peblar heeft 1P3P geïmplementeerd en heb het ook bevestigd zien worden door derden bij het maken van de integratie. Je kan ervan uitgaan dat het werkt, gewoon tijdens dezelfde sessie.
Heb je ergens een linkje naar die Gitbub / evcc discussie?JanHenk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:52:
@Get!em De Peblar integratie van evcc gebruikt Modbus TCP, net als bij de Alfen. Ik heb discussie hierover op Github gevolgd. Het modbus register van Peblar heeft 1P3P geïmplementeerd en heb het ook bevestigd zien worden door derden bij het maken van de integratie. Je kan ervan uitgaan dat het werkt, gewoon tijdens dezelfde sessie.
Dit is de modbus documentatie van Peblar: via Force 1P kan er logica in het schakelen gemaakt worden.Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:03:
[...]
Heb je ergens een linkje naar die Gitbub / evcc discussie?
Dit is de pull request voor ondersteuning Peblar in evcc: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/16451
Sindsdien geen enkel issue gemeld of iets dergelijks; lijkt dus stabiel te werken. Maar ik heb er geen ervaring mee.
Oke, ik zie het in de documentatie staan inderdaad. Jammer.JanHenk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:42:
[...]
RFID doorgeven aan evcc is voor de Alfen niet ondersteund, daardoor krijg je dat niet terug als je dat command uitvoert. Als je de documentatie doorneemt zie je de RFID tag ook niet staan bij de Alfen.
Misschien een idee om met Home Assistant integraties (ervan uitgaande dat je dat hebt) van Alfen en evcc, de vehicle te wijzigen aan de hand van de Tag die via Alfen integratie binnenkomt? En verder gewoon standaard bij loadpoint jouw Tesla opgeven.
evcc integratie heb ik, maar die van Alfen nog niet. Kun je de Alfen laadpaal zowel via evcc als HA tegelijkertijd uitlezen dan? Ik dacht dat modbus TCP een exclusieve verbinding vereist.
De HA-integratie gebruikt de REST API (HTTP), evcc gebruikt alleen Modbus TCP connectie. Die twee kunnen prima naast elkaar bestaan.MrScratch schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:18:
[...]
evcc integratie heb ik, maar die van Alfen nog niet. Kun je de Alfen laadpaal zowel via evcc als HA tegelijkertijd uitlezen dan? Ik dacht dat modbus TCP een exclusieve verbinding vereist.
Wel is het inderdaad zo dat de Alfen maar 1 HTTP API connectie kan maken, je kan dus niet de MyEve, Eve Connect, of ACE Installer gebruiken op moment dat de HA connectie is ingelogd. Daarom zit er ook een login en log-out switch in de HA integratie.
Ik heb beide al een jaar naast elkaar lopen in ieder geval, super stabiel.
Ik heb het ondertussen een aantal dagen werkend.bnwgraaf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Die begrijp ik dus ook niet.... ze lezen toch alleen maar waardes uit bij de P1 meter?
De utp kabel van de Alfen naar de P1 meter moet verwijderd worden; load balancing gebeurt nu via Home Assistant (EVCC). De P1 port gebruik ik nu alleen voor Home Assistant om onder andere het energie dashboard aan te sturen (en via deze sensoren krijgt ook EVCC de benodigde info).
Ik heb het nu een aantal dagen werkend.bnwgraaf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:29:
[...]
De kabel van de Alfen naar de P1 poort kan in zijn geheel verwijderd worden, omdat load balancing nu via EVCC geregeld wordt.
De p1 poort kan ik nu volledig gebruiken voor Home Assistant om het energie dashboard mee te voeden en EVCC ontvangt hier ook zijn relevante data voor het energie verbruik.
@josduisings : dank voor de config en meedenken. Heb de Zaptec Go 2 ook nu werkend. Uiteindelijk gooide mijn wachtwoord voor het Zaptec account roet in het eten: dat wachtwoord begon met een 'leading zero'. Volgens de documentatie moet je dan quotes om je wachtwoord zetten. Na heel veel geprobeerd te hebben, ook nog raad gevraagd op EVCC Github discussie platorm, heb ik mijn Zaptec wachtwoord gewijzigd naar iets totaal anders, zonder leading zero. Toen werd de charger in 1x toegevoegdjosduisings schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:06:
[...]
network:
port: 7070
log: debug
interval: 30s
<knip...>
delay: 10m
threshold: 1000
charger: my_charger1 # Verbind het laadpunt met de Zaptec-go lader
mode: minpv # Laad met minimale PV (zonne-energie) instelling als prioriteit
vehicle: my_car1
circuit: main
Generieke noob-vraag vanuit mij: Dit is de config die ik bij installeren van evcc heb gebruikt, dus voordat die nu gemigreerd is naar de db. Kan ik deze na migratie nog ergens terugvinden? Ik kan de evcc.yaml nergens vinden.

Nou ja, vandaag lekker de auto deels opgeladen op de 'solar' stand. Mooi om te zien dat dan precies het zonne overschot gebruitkt wordt!
@jvdlely Mooi, bedankt voor de terugkoppeling!
Zet je hem dan op 1-fase of 3-fase? Evcc kan switchen niet aansturen volgens mij, maar kun je wel 1-fase forceren?
(Misschien heb je wel een mega PV set, dan is mijn vraag niet relevant natuurlijk
)
Zet je hem dan op 1-fase of 3-fase? Evcc kan switchen niet aansturen volgens mij, maar kun je wel 1-fase forceren?
(Misschien heb je wel een mega PV set, dan is mijn vraag niet relevant natuurlijk
@JanHenk haha, nee geen mega PV set, ze liggen oost-west, piek van 3kW vandaag.
Er werd geladen op 1 fase, de charger stond op 'solar'. Komende tijd eens spelen met andere instellingen. Ik ben namelijk ook reuze benieuwd of de Zaptec zelf naar 3 fases schakelt. Wordt vervolgd...
Kon nog net een stukje log pakken van eind van de middag:
[Edit:]
Ben nog even aan het spelen met de configuratie van de Zaptec Go2 in de EVCC GUI. Over je vraag over het schakelen tussen 1 en 3 fasen, zie screenshot. EVCC snapt dat ie kan schakelen :-)
Er werd geladen op 1 fase, de charger stond op 'solar'. Komende tijd eens spelen met andere instellingen. Ik ben namelijk ook reuze benieuwd of de Zaptec zelf naar 3 fases schakelt. Wordt vervolgd...
Kon nog net een stukje log pakken van eind van de middag:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| [site ] DEBUG 2025/04/10 18:04:00 grid power: -132W [site ] DEBUG 2025/04/10 18:04:00 grid currents: [6.29 -3.43 -3.33]A [site ] DEBUG 2025/04/10 18:04:00 pv 1 power: 2636W [site ] DEBUG 2025/04/10 18:04:00 site power: -132W [lp-1 ] DEBUG 2025/04/10 18:04:00 detected active phases: 1p [lp-1 ] DEBUG 2025/04/10 18:04:00 charger status: C [lp-1 ] DEBUG 2025/04/10 18:04:00 pv charge current: 10.6A = 10A + 0.574A (-132W @ 1p) |
[Edit:]
Ben nog even aan het spelen met de configuratie van de Zaptec Go2 in de EVCC GUI. Over je vraag over het schakelen tussen 1 en 3 fasen, zie screenshot. EVCC snapt dat ie kan schakelen :-)
/f/image/dgZE2ncVRuX8RVc1TUWyaE7R.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door jvdlely op 10-04-2025 23:13 . Reden: Aanvulling ]
Ik ben hier ook mee aan de gang gegaan...
- EVCC draait onder mijn Home Assistant
- EV wordt herkend door EVCC die draait op poort 7070
- EVCC kan mijn HomeWizard P1 meter uitlezen
So far so good zou je denken, maar nu krijg ik mijn laadpaal niet bekend binnen deze omgeving en ik zie ook niet zo goed hoe ik dat moet doen. Ik heb een 3 fase Shell Recharge paal, verbonden via netwerk en P1 signaal voor loadbalancing, maar zie niet hoe ik deze aan EVCC moet knopen. De paal is een Enovates HomeAdvance model, waar ik ook graag mijn zakelijke pas op wil kunnen blijven gebruiken (weet niet of dat relevant is)..
Kan iemand mij verder op weg helpen? Zeer bedankt alvast.
So far so good zou je denken, maar nu krijg ik mijn laadpaal niet bekend binnen deze omgeving en ik zie ook niet zo goed hoe ik dat moet doen. Ik heb een 3 fase Shell Recharge paal, verbonden via netwerk en P1 signaal voor loadbalancing, maar zie niet hoe ik deze aan EVCC moet knopen. De paal is een Enovates HomeAdvance model, waar ik ook graag mijn zakelijke pas op wil kunnen blijven gebruiken (weet niet of dat relevant is)..
In de lijst van ondersteunde apparaten zie ik niet iets wat lijkt op ShellRecharge of een Enovates ....Kingeling schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:07:
Ik ben hier ook mee aan de gang gegaan...
Heb je in HomeAssistant informatie over het functioneren van die paal beschikbaar? Dan kun je zelf de informatie richting EVCC sturen (bijv MQTT) en uitlezen met een Custom Template.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Dank voor je reply. Ik kom hem inderdaad ook niet tegen in de lijst. Ik las elders nog iets over OCPP en zie dat wel in de webinterface van die paal, maar heb verder geen idee wat het doet of hoe ik het zou moeten instellen. Daarnaast wordt deze paal dus ook "gemanaged" door Shell, dus misschien kan ik wel helemaal niet aanpassen wat ik zou moeten hebben...
In mijn home assistant heb ik nog niets wat met de paal praat.
Als je toegang kunt krijgen via OCPP, dan kun je volgens mij de OCPP template gebruiken, ik heb hier verder geen ervaring mee.Kingeling schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:28:
Dank voor je reply. Ik kom hem inderdaad ook niet tegen in de lijst. Ik las elders nog iets over OCPP en zie dat wel in de webinterface van die paal, maar heb verder geen idee wat het doet of hoe ik het zou moeten instellen. Daarnaast wordt deze paal dus ook "gemanaged" door Shell, dus misschien kan ik wel helemaal niet aanpassen wat ik zou moeten hebben...
Ioniq 6 LR Lounge 20"
via OCPP naar EVCC kan, maar is voor jou geen optie omdat je dan de communicatie met Shell recharge verliest. Je zou inderdaad MQTT kunnen bekijken, maar meer zit er niet in helaas.
Vergeet het maar, die shell newmotion advanced en consoorten zijn niet aanstuurbaar. Is al verkend door tweakers en EVCC maintainers. Zowat de meest gesloten laadpaal ever.
Helaas, maar fijn dat verder uitzoeken dan ook geen zin heeft.
Ander dingetje dat ik nog bedacht; is het niet mogelijk om er een component tussen te zetten dat wel met EVCC praat, dat de stroom kan limitteren? Of is het dan net zo voordelig om de laadpaal in zijn geheel te voorzien van een model dat EVCC compatible is?
Component is hun loadbalancer en die is… niet aanstuurbaar.Kingeling schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:36:
Ander dingetje dat ik nog bedacht; is het niet mogelijk om er een component tussen te zetten dat wel met EVCC praat, dat de stroom kan limitteren? Of is het dan net zo voordelig om de laadpaal in zijn geheel te voorzien van een model dat EVCC compatible is?
Goedeavond,
sinds vanavond heb ik EVCC ook aan het draaien,
het alles lijkt naar behoren te werken. alleen de laadpaal wil niet sneller laden van met 4.2 kW.
het gaat om een alfen eve laadpaal die het voor dat ik EVCC had draaien wel 11kW kon laden. iemand enig idee waar ik dit zou kunnen zoeken?
volgens mij heb ik de instellingen van EVCC verder goed staan.
/f/image/lK5govR21w8J2v6JgY0hWuLw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MbBM2wIUhmgY1nREeqr5Qyoe.png?f=fotoalbum_large)
sinds vanavond heb ik EVCC ook aan het draaien,
het alles lijkt naar behoren te werken. alleen de laadpaal wil niet sneller laden van met 4.2 kW.
het gaat om een alfen eve laadpaal die het voor dat ik EVCC had draaien wel 11kW kon laden. iemand enig idee waar ik dit zou kunnen zoeken?
volgens mij heb ik de instellingen van EVCC verder goed staan.
/f/image/lK5govR21w8J2v6JgY0hWuLw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MbBM2wIUhmgY1nREeqr5Qyoe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wqLPy6yHM3uRxqisCqEEmds2.png?f=fotoalbum_large)
@LucKoekkoek 4,2 kW is 6A op 3F. Is dat toevallig jouw ingestelde safe current? Oftewel, klinkt alsof evcc überhaupt je laadpaal niet kan aansturen, krijg je geen foutmeldingen?
Zet hem eens in de SNEL-modus en koppel eens terug welk laadvermogen je krijgt?
In het topic staan genoeg instructies om de Alfen te laten luisteren naar jouw evcc installatie.
In het topic staan genoeg instructies om de Alfen te laten luisteren naar jouw evcc installatie.
Interessant topic dit, hoop over 2 maanden mijn EV en laadpaal te hebben bij een nieuwbouw appartement met eigen zonnepanelen. Als ik het zo lees is een Alfen of Peblar een goede keuze samen met HA en evcc om de boel efficiënt te laten laden toch?
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
@JPD68 De Alfen is ieder geval bewezen. Van de Peblar i.c.m. evcc zijn nog weinig ervaringen te vinden hier helaas. Ik zit er met smart op te wachten
Maar wat mij betreft is het een veelbelovende kandidaat die, voor zover ik kan zien, dezelfde functionaliteit heeft maar dan heb je een paal met minder ingewikkelde prijsstelling en algemeen genomen goedkoper.
Maar wat mij betreft is het een veelbelovende kandidaat die, voor zover ik kan zien, dezelfde functionaliteit heeft maar dan heb je een paal met minder ingewikkelde prijsstelling en algemeen genomen goedkoper.
Bedankt voor je reactie JanHenk,JanHenk schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:50:
@LucKoekkoek 4,2 kW is 6A op 3F. Is dat toevallig jouw ingestelde safe current? Oftewel, klinkt alsof evcc überhaupt je laadpaal niet kan aansturen, krijg je geen foutmeldingen?
het lijkt alsof ik met EVCC mijn laadpaal wel kan sturen.
PV modus laadt die alleen bij overcapaciteit van de Panelen,
bij min+PV laadt die met 1.4kW
en bij max Doet die maximaal 4.2kW
in de logs vind ik geen foutmeldingen.
waar kan dit "ingestelde safe current" vinden? in de laadpaal of in EVCC. zoals eerder aangegeven voor dat ik EVCC in gebruik had deed de laadpaal het wel op 11kW.
alvast bedankt
@LucKoekkoek Oké, dan is het probleem niet de safe current of de instelling van de Alfen. Je hebt waarschijnlijk alle configuratie via de GUI gedaan?
Heb je een vehicle gedefinieerd? Probeer eens "guest vehicle"?
Heb je een vehicle gedefinieerd? Probeer eens "guest vehicle"?