Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:36
Michiel95 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:25:
[...]

Was me nog niet eerder opgevallen, maar zoals eerder gezegd, zie ik daar in mijn situatie niet zo’n probleem in. Dat is hooguit een 20-tal minuten op een dag dat ik zulk hoog verbruik heb.
Ik zit hier met een pomp voor het regenwater van 1.5kW kortstondig in combinatie met een standbyverbruik van het huis van 400W :X dan de laadpaal iets te veel naar mijn goesting liet klikken op 3 fasen. Zelfs met 1 fase en toevallig dan een inductiepit aan om te koken gaat hij soms in 1F zelfs uit. Eigenlijk is 4kW bijna ondoenbaar laag voor een beetje een normale woning in combinatie met een EV, daarom ben ik overgestapt op de planner: die laadt meestal 's nachts op en sindsdien is ons schakelgedrag veel rustiger.

Dat is toch ook iets om rekening mee te houden vind ik: het overmatig schakelen van de relais vermijden.

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 25-02-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stray
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 22:54
Gezien de Alfen laadpaal een optie heeft om tussen phases te switchen bij active load balancing, ga ik er wel van uit dat de laadpaal het aan kan. Er wordt ook geen 100x per dag geschakeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wel grappig dat er zoveel Vlamingen in dit topic zitten en praktisch geen NL'er.

Wij NL'ers kennen nog de salderingsregeling (alleen belasting over netto afname). En het capaciteitstarief is voor vrijwel iedereen hetzelfde, met 3*25A aansluiting een vast bedrag. Zaken als evcc zijn gewoon nog niet noodzakelijk. Ik merk het ook bij vrienden bij wie ik het heb geïnstalleerd. Ze vinden evcc mooi en gebruiken vooral de planner en de PV-modus, maar echt noodzakelijk om te gebruiken is het allemaal niet.

Voor mij is het financieel ook wat minder noodzakelijk, maar ik vind het wel leuk om mee te spelen en wat niet is, kan zeker nog komen...

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:10
JanHenk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:57:
Wel grappig dat er zoveel Vlamingen in dit topic zitten en praktisch geen NL'er.

Wij NL'ers kennen nog de salderingsregeling (alleen belasting over netto afname). En het capaciteitstarief is voor vrijwel iedereen hetzelfde, met 3*25A aansluiting een vast bedrag. Zaken als evcc zijn gewoon nog niet noodzakelijk. Ik merk het ook bij vrienden bij wie ik het heb geïnstalleerd. Ze vinden evcc mooi en gebruiken vooral de planner en de PV-modus, maar echt noodzakelijk om te gebruiken is het allemaal niet.

Voor mij is het financieel ook wat minder noodzakelijk, maar ik vind het wel leuk om mee te spelen en wat niet is, kan zeker nog komen...
Men zou ook kunnen denken als NL-er dat je nu mooi de tijd hebt om te kunnen experimenteren met dynamische tarieven denkwijze ondanks dat je nog mag salderen

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
hemertje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Men zou ook kunnen denken als NL-er dat je nu mooi de tijd hebt om te kunnen experimenteren met dynamische tarieven denkwijze ondanks dat je nog mag salderen
Dat doe ik dan ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:14
@HyperBart

Je bedoelt dat je 'm gefixeerd op 3 fasen zet? Je zaait wat verwarring door switching te schrijven.
Nee, ik wil min+PV mode instellen met 1/3 phase switching...
Max power = 6000 vanwege Cap tarief
Min charging = 8A / 5520
Max charging = 16 A / 11020

Met bovenstaande instelling gaat hij tenminste altijd laden aan 5520 om toch nog comfort te hebben...

1) Maar gaat hij ook onder de 8A gaan als er meer huisverbruik, omdat ik 8A heb ingesteld als minimum??

2) Als de zon schijnt, dan gaat hij wel effectief over de 6000 tot aan de max van 16A?

Als bovenstaande klopt, dan is dit toch een goede instelling om met je capaciteitstarief om te gaan? Gewoon zorgen dat je MIN charging zo dicht mogelijk ligt bij je Maxpower?

Met deze mode moet dan toch ook de phase switching werken? Zodat je effectief tot 1400 kan gaan als je eigen huisverbruik even hoog is... En tot 11000 kan gaan indien veel zon??

[ Voor 196% gewijzigd door NoFate op 25-02-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Stray schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:54:
Gezien de Alfen laadpaal een optie heeft om tussen phases te switchen bij active load balancing, ga ik er wel van uit dat de laadpaal het aan kan. Er wordt ook geen 100x per dag geschakeld
Neen, maar weet jij hoeveel keer een relais mag schakelen?
Wij steken hier de auto altijd in, tenzij ik echt weet dat het donker is en nog niet laat genoeg om de dynamische tarieven aan te laten springen en ik later op de avond weer weg moet voor hobby of dergelijke.

Daarvoor was het dus iedere keer, auto er in, op MinPV 1400W laden en dan met een powerbudget van 4000W en bv een inductievuur dan krijg je van die hele grillige aan/uit schakelingen, ik kan je vertellen dat die paal dan op 5 of 7 minuten ongeveer een 10 keer geschakeld heeft. Ik denk niet dat dat de levensduur voor zo een relais echt ten goede komt, maar bon, misschien ben ik wel wat te "anal about that".
NoFate schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Nee, ik wil min+PV mode instellen met 1/3 phase switching...
Ok, weet dan dat die phase switching alleen werkt als er zonne overschot is. Die phase switching is nog niet actief binnen het concept van capaciteitstarief.

We gaan overschakelen in de uitleg naar het concept "power budget".
Als jij een powerbudget van 6000W gedefined hebt dan gaat EVCC (voorlopig) niet zeggen "how manneke, hier is nu opeens 3000W door @NoFate gebruikt in het huis, seg maar kheb nog 3000W over, da is voldoende om op 1F door te trekken, weet ge wat schaal maar down van 3F naar 1F en doe maar verder".

Neen, dat ding zegt gewoon "ah ik ben op 3F begonnen, wat heeft @NoFate als minima ingesteld? How zekers, 8A op 3F is 5520, ik MOET minimaal 8A geven volgens wat hij hier heeft ingesteld en ik ben met 3F bezig dus ik ga mijn eigen afschakelen tot hij terug budget heeft om mijn 5520W te bekostigen".
Max power = 6000 vanwege Cap tarief
Min charging = 8A / 5520
Max charging = 16 A / 11020

Met bovenstaande instelling gaat hij tenminste altijd laden aan 5520 om toch nog comfort te hebben...
"Altijd", ja als er genoeg budget is, maar ik herhaal (kijk eens paar posts boven ons, daar heeft iemand het bevestigd) dat hij alleen switcht op 1F/3F als er zonnestroom gemaakt wordt.
1) Maar gaat hij ook onder de 8A gaan als er meer huisverbruik, omdat ik 8A heb ingesteld als minimum??
ah neen eh, gij stelt in MINIMUM, dan gaat 'm daar nie onder als hij aan het laden is eh :+ , meer zelfs (sorry, ik herhaal) als hij begonnen is OOIT tijdens de sessie met die 3F dan gaat hij niet downscalen naar 1F, hij blijft met die 3F werken, en jij hebt ingesteld 8A minimaal dus 5520W, dus vanaf het moment dat gij 500W thuisverbruik hebt op een budget van 6000W --> PETS, af.
2) Als de zon schijnt, dan gaat hij wel effectief over de 6000 tot aan de max van 16A?
Dan wel ja, maar wat voor een PV installatie hebt gij liggen? Want meer dan 6000W op MinPV impliceert dat gij op dat moment meer dan 6kW aan PV aan het opwekken zijt. Ik weet niet wat je hebt liggen qua PV, ik heb zelf over de jaren een mooie installatie gelegd op ZO/ZW/ZW en NW en ik zal dit jaar tijdens de zomer u weten te vertellen hoeveel ik ga maken qua piek maar dat gaat niet over de 7kW zijn denk ik en ik heb chance toch 12kWp liggen, waarvan 8kWp op ZO/ZW combined.
Als bovenstaande klopt, dan is dit toch een goede instelling om met je capaciteitstarief om te gaan? Gewoon zorgen dat je MIN charging zo dicht mogelijk ligt bij je Maxpower?
Neen eh, uw min charging moet zo laag mogelijk liggen zodat ge met EVCC kunt laag en hoog kunt gaan, er is niks mis om op en af toe toeren in het vermogen, zolang ge maar niet te veel ligt te schakelen.

Ik zou dus uw min ampere op 6A zetten en max op 16A, dan kan EVCC laden tussen de 4100W en de 6000W (minus uw thuisverbruik) wat ge ingesteld hebt. Als je dan 's avonds 'm op FAST zet dan (want ik heb de indruk dat gij niet wilt werken met de planner) dan gaat hij laden op zijn snelst binnen het defined powerbudget van 6000W. Dan mag er in huis nog ongeveer een kleine 1.9kW gebruikt worden en EVCC zal niet afschakelen maar wel tijdelijk voor de duurtijd van dat verbruik signaleren naar de auto dat deze het minimale (3 x 230V x 6A = 4140W) mag gebruiken. Ga je in huis toch meer dan die kleine 1.9kW verbruiken dan gaat het laden stoppen. Besef wel goed dat als je met inductie of droogkast zit die een grillig verloop kennen dat je een overactief relais'tje kan krijgen.
Met deze mode moet dan toch ook de phase switching werken? Zodat je effectief tot 1400 kan gaan als je eigen huisverbruik even hoog is... En tot 11000 kan gaan indien veel zon??
Zoals eerder aangegeven gaat dit niet gebeuren, test het gerust uit en laat het mij weten maar dit stukje zit (nog) niet ingebouwd in EVCC.

Daarom dat ik dus bij mij de Alfen heb laten openzetten (betalende feature) tot 22kW, niet voor die 22kW want dat ondersteunen slechts enkele auto's maar WEL omdat 22kW betekent dat hij per fase 32A kan signaleren aan de auto, en dit op zowel 3F (22kW) als 1F (7.6kW). Het enige jammere is dat ik nog een 20A zekering heb van Fluvius maar dat is bekend.

Ter illustratie hieronder een vermogensgrafiek van een inductievuur. Zie je EVCC daar al op schakelen met een budget van 6000W en 3F?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPRCA2R00QvtBAzkAcLOphQ3pq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ufsQrDFB1kfXGVemYtHfNDT7.png?f=fotoalbum_large

Zelfs met 1F laden had dit geheid voor een aantal keer schakelen van de relais' gezorgd als je met een budget van 4000W werkt.
Ik ben dus heel blij dat ik het grid based opladen heb kunnen shiften naar de nacht op basis van de planner, een moment waarop het normaal veel rustiger en toevallig ook veel goedkoper is.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 25-02-2025 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Mijn advies aan de Vlamingen en Nederlanders die een beetje bewust willen omgaan met het concept van "bandbreedte vermogen" aka capaciteitstarief is het volgende.

Bepaal voor jezelf wat het aantal dagelijkse/wekelijkse kilometers is wat je aflegt of 's nachts moet kunnen bijladen (z kWh / aantal uur dat je thuis kan laden == benodigde kW)
Omdenken: Je moet met een EV de verplaatsingen van de volgende dag kunnen afleggen, niet meer, niet minder.

Kijk of dit vermogen haalbaar is met 1 fase, eventueel tot 20/25/30/32A als je installatie dit toelaat, indien niet kan je eventueel nog wat "stretchen" door te kijken of je op in een weekend wat langer kan bijladen zodat je doorheen de week wat "vooraf geladen percentjes" kan opgebruiken doorheen de week.

Gebruik de planner en stel een comfortabel niveau in iedere morgen.

Tenzij je iedere werkweekdag consequent 200km rijdt en/of laat thuis (en zelfs dan nog) komt moet je mijns inziens toe kunnen komen met een budget van 5kW (=8h laden aan 5kW is 40kWh, wat even makkelijk geteld iedere nacht 200km rijbereik er bij geladen is).

En zelfs dan nog kan je je budget verhogen zoals @NoFate aangaaf naar 6kW.
Over een jaar is een kW hoger gemiddeld piekvermogen een 40 EUR.
Dus iemand die aan 4kW kan leven betaalt 160 EUR, iemand aan 6kW betaalt 240 EUR maar daar mag dan ook de nuance bij dat als je eens even niet oplet thuis (zoals wij deze maand) je zelfs zonder auto je wel eens wat hoger zit. :F en uiteraard maken we die fout nooit aan het begin van de maand maar altijd in de laatste 10 dagen, dan kunt ge er het minst lang nog van profiteren als ge moet laden, voor de rest gene stress hoor :+

Ik heb soms al eens gedacht om dat hele gedoe over boord te gooien en er van uit te gaan dat de piek dan altijd rond de 6 à 7kW zal liggen, keuzes keuzes keuzes. :+

[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 25-02-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-10 09:33
Michiel95 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:26:
[...]

Ik regel mijn minimum laadpercentage via de planner, dus hij laad sowieso ‘fast’ tot dat percentage. Alles daarna wil ik enkel met zonneoverschot, vandaar dat hij standaard op pv modus staat.

Het minimum percentage laat ik dagelijks beslissen door HomeAssistant die gaat kijken wat de voorspelde opbrengst is de dag nadien (solcast integratie).

Bijvoorbeeld:

Voorspelling van 35kW -> Min charge 65%
Voorspelling van 5kW -> min charge 80%

Zo heb ik altijd én voldoende batterij én genoeg capaciteit vrij in de batterij om alle zonneoverschot in kwijt te kunnen.
Ik wil dit ook in node-red inbouwen. Met welk MQTT topic schrijf je dan die Min charge 65% weg? Het wil mij nog niet lukken.

Ik heb het zelf geprobeerd met 'evcc/loadpoints/1/effectivePlanSoc/set'

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JanAllElectric schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:33:
[...]

Ik wil dit ook in node-red inbouwen. Met welk MQTT topic schrijf je dan die Min charge 65% weg? Het wil mij nog niet lukken.

/vehicles/{name}/minsoc/{soc}/set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
JanHenk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:42:
[...]

/vehicles/{name}/minsoc/{soc}/set
Kan ook, maar eigenlijk wilde ik de soc vertrek van plan1 dageljjks aanpassen op basis verwacht pv overschot. Volgens mij gaat evcc met een soc van 70% vertrek (meestal ochtend) via plan 1 "goedkoper laden" dan soc van 70% via aankomst (meestal avond).

[ Voor 11% gewijzigd door JanAllElectric op 26-02-2025 00:37 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47

Bravo

Second Best

JanAllElectric schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 00:34:
[...]

Kan ook, maar eigenlijk wilde ik de soc vertrek van plan1 dageljjks aanpassen op basis verwacht pv overschot. Volgens mij gaat evcc met een soc van 70% vertrek (meestal ochtend) via plan 1 "goedkoper laden" dan soc van 70% via aankomst (meestal avond).
Dat is afhankelijk van welke planregels je al hebt aangemaakt, is plan 1 herhalend voor iedere dag?
Dan kun je het gewenste SOC sturen naar:
evcc/vehicles/{name}/repeatingPlans/1/soc
En gaat de planner aan de slag om op de goedkoopste momenten te laden (in PV mode)

Dat is inderdaad een goedkopere manier dan het instellen van MinSoc, want dan gaat hij direct op vol vermogen laden als je aansluit. Dat is meestal niet het goedkoopste moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNBwW00MhulLlM8bZMoGDbMQ_cw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GI94gkcDmB7HJK3GrPXFTcXw.png?f=user_large
Ter referentie: ik heb voor iedere werkdag een andere gewenste SOC waarde, zelf bedacht maar @HyperBart heeft net de gedachte erachter uitgelegd. Ik laad minimaal bij vanuit het net, op de dagen dat ik thuiswerk mag hij het PV overschot opslurpen. Dat lukt in het weekend meestal ook, en anders zijn de prijzen vaak laag om weer met een volle accu aan de werkweek te beginnen.
Dus ik moet goed kijken naar welke dagen de planner actief is als ik er een waarde naartoe schrijft. Dan pak ik toch liever de webpagina erbij.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:25
JanAllElectric schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:33:
[...]

Node-red weet ik niet, dit is mijn HomeAssistant automatisatie. Ik zet er ook even een screenshot bij, de YAML is wellicht niet heel duidelijk door de ID's.

Nog maar vrij recent opgezet, dus ben nog aan het ondervinden of mijn min%charge opties overeenkomen met de realiteit of als ik deze hoger/lager moet zetten.

Ook de IF conditie ben ik nog aan het bekijken. Solcast update ook 's nachts, waardoor als de wagen 's nachts insteekt en ik niet de IF had van 'Na 17u', begint hij 's nachts het laadpercentage al aan te passen voor de dag nadien, en dat wil ik uiteraard niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACZe1nMxBGSYvSXwWy6KnK5G4ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bz5x2TBkBEMS8AIlMoMJq8bW.png?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
alias: "Laadpaal: min charge% optimaliseren"
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.solcast_pv_forecast_forecast_tomorrow
conditions:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: select.evcc_alfen_laadpaal_min_soc
        above: 99
  - condition: sun
    after: sunrise
    enabled: false
  - condition: time
    after: "17:00:00"
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_tomorrow
            above: 39.9
        sequence:
          - device_id: bb095a6a85ca5fe748f938dfac8b8110
            domain: select
            entity_id: 0191b7009bd62d1a39a5106bffac93fc
            type: select_option
            option: "60"
      - conditions:
            above: 34.9
            below: 40
        sequence:
            option: "65"
      - conditions:
            above: 29.9
            below: 35
        sequence:
            option: "70"
      - conditions:
            above: 24.9
            below: 30
        sequence:
            option: "75"
      - conditions:
            below: 25
        sequence:
            option: "80"
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Bravo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Dat is afhankelijk van welke planregels je al hebt aangemaakt, is plan 1 herhalend voor iedere dag?
Dan kun je het gewenste SOC sturen naar:
evcc/vehicles/{name}/repeatingPlans/1/soc
En gaat de planner aan de slag om op de goedkoopste momenten te laden (in PV mode)

Dat is inderdaad een goedkopere manier dan het instellen van MinSoc, want dan gaat hij direct op vol vermogen laden als je aansluit. Dat is meestal niet het goedkoopste moment.

[Afbeelding]
Ter referentie: ik heb voor iedere werkdag een andere gewenste SOC waarde, zelf bedacht maar @HyperBart heeft net de gedachte erachter uitgelegd. Ik laad minimaal bij vanuit het net, op de dagen dat ik thuiswerk mag hij het PV overschot opslurpen. Dat lukt in het weekend meestal ook, en anders zijn de prijzen vaak laag om weer met een volle accu aan de werkweek te beginnen.
Dus ik moet goed kijken naar welke dagen de planner actief is als ik er een waarde naartoe schrijft. Dan pak ik toch liever de webpagina erbij.
Bij mij wil het niet werken. Gek want ik update wel succesvol met mqtt de PV opbrengst (evcc/pv/power, gek genoeg zonder /set) en kWh prijs voor het prijslevel (evcc/loadpoints/1/smartCostLimit/set).

Bij mqtt naar evcc/vehicles/db:4/repeatingPlans/1/soc/set krijg ik steeds deze fout in evcc zelf:

Request failed with status code 400.
GET http://192.168.178.152:7070/api/loadpoints/1/plan

NB: evcc 0.200.3

[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 26-02-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

JanAllElectric schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Bij mij wil het niet werken. Gek want ik update wel succesvol met mqtt de PV opbrengst en kWh prijs voor het prijslevel.

Bij mqtt naar evcc/vehicles/db:4/repeatingPlans/1/soc/set krijg ik steeds deze fout in evcc zelf:

Request failed with status code 400.
GET http://192.168.178.152:7070/api/loadpoints/1/plan

NB: evcc 0.200.3
Als ik hier op versie 200.2 een waarde naar de plan SOC 1 schrijf zie ik dat het MQTT topic wel wordt geupdatet, maar er binnen EVCC niets veranderd.
Ik schrijf vanuit mqtt-explorer, niet vanuit HA. De foutmelding krijg ik niet te zien. Moet die /set wel op die plaats? Dat zie ik niet terug in mijn automations in HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HojZ8AlOaXMXjQPNT2XF3MrtIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oKE05uRel79kmmbiyYSVczhz.png?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
actions:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      evaluate_payload: false
      qos: "0"
      retain: false
      topic: homeassistant/solaredge2200/AC_power
      payload: "{{states ('sensor.solaredge2200_ac_power') }}"
    alias: publish power SE2200

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXtronXx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-10 16:27
Voor de eerste keer EVCC geïnstalleerd en volop in test:

- Huawei SUN2000 10kW inverter
- Huawei SUN2000 20kWh battery
- Alfen EVE > VW ID3
- Granny Lader van op een Shelly Plug > BMW i3
- Dynamische prijzen

Alles schijnt goed te werken maar er is toch iets niet helemaal correct, misschien is het nog bij iemand opgevallen.

Hoe meer zonne-energie er opgewekt word, hoe hoger de consumptie gaat.
Volgens EVCC is de consumptie ondertussen 2,2kW (realistisch 350W) en het laden van de batterij 1.8kW (zou ongeveer 3,5kW moeten zijn). De waarde van de productie klopt dan weer wel...

Is dit een gekke manier van berekenen of heeft er iemand dit nog voor met een Huawei Luna systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZ3Ml68IEGNk8xlc9seP5vSBUa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I59cShTOuy0v6tCI5ctaG4dY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@xXtronXx Gebruik je de evcc templates voor de Huawei? Zowel voor grid, pv, als battery meters? Zo ja, zou ik daar even goed naar kijken of je de juiste meter aan de juiste 'usage' hebt gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXtronXx
@JanHenk Ik heb deze templates via de GUI toegevoegd, heel veel instellingen heb ik niet om aan te passen, ook niet als ik geavanceerd kies... Alles ging automatisch :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSBhjUEOr50FqBKFO1HCox-GHB0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9OSMbxyTlbK49yymDy5vrR3Z.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

xXtronXx schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:31:
Voor de eerste keer EVCC geïnstalleerd en volop in test:

- Huawei SUN2000 10kW inverter
- Huawei SUN2000 20kWh battery
- Alfen EVE > VW ID3
- Granny Lader van op een Shelly Plug > BMW i3
- Dynamische prijzen

Alles schijnt goed te werken maar er is toch iets niet helemaal correct, misschien is het nog bij iemand opgevallen.

Hoe meer zonne-energie er opgewekt word, hoe hoger de consumptie gaat.
Volgens EVCC is de consumptie ondertussen 2,2kW (realistisch 350W) en het laden van de batterij 1.8kW (zou ongeveer 3,5kW moeten zijn). De waarde van de productie klopt dan weer wel...

Is dit een gekke manier van berekenen of heeft er iemand dit nog voor met een Huawei Luna systeem?

[Afbeelding]
Als het totaal van de productie klopt, dan zijn de meters van PV en Grid waarschijnlijk goed.
Consumption wordt afgeleid als het verschil tussen opwek en gridverbruik/levering, die kan dus niet worden 'gemeten'.
Ik verdenk de meter die het laden van de batterij bepaalt, aangezien je ook zelf aangeeft dat deze 3.5 kW moet zijn ipv 1.8 kW.
Even in de logs duiken om te zien wat daar wordt gerapporteerd, mogelijk zie je ook welke meter wordt gebruikt.

Zelf geen ervaring met GUI ingestelde systemen, doe nog alles via de yaml.

Edit: zitten er twee batterijen aan de inverter? Dan zouden ze wel eens los geconfigureerd moeten worden... Dat zou de factor 2 verklaren :D

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 26-02-2025 19:46 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Wanneer ik mijn cFos wallbox solar "stand alone" gebruik dan kan ik met mijn RFID het laden autoriseren / activeren en deactiveren (zoals bij mijn oude domme lader).

Wanneer ik EVCC gebruik, en dus de cFos in monitor stand zet, dan heeft mijn RFID eigenlijk geen enkele functie meer dan het RFID doorgeven aan EVCC. Daar doet EVCC volgens mij niets mee. Laden gaat via EVCC ook gewoon zonder RFID.

"Probleem" is nu dus dat ik met mijn RFID het laden niet meer kan stoppen en dus de kabel niet uit de auto kan krijgen (KIA EV6). Ik moet dan de EVCC webpagina openen en daar uit kiezen.

Mijn vraag is of dat bij alle laadpalen zo is of dat het aan mijn cFos ligt cq dat ik een instelling in EVCC niet goed heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

JanAllElectric schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:29:
Wanneer ik mijn cFos wallbox solar "stand alone" gebruik dan kan ik met mijn RFID het laden autoriseren / activeren en deactiveren (zoals bij mijn oude domme lader).

Wanneer ik EVCC gebruik, en dus de cFos in monitor stand zet, dan heeft mijn RFID eigenlijk geen enkele functie meer dan het RFID doorgeven aan EVCC. Daar doet EVCC volgens mij niets mee. Laden gaat via EVCC ook gewoon zonder RFID.

"Probleem" is nu dus dat ik met mijn RFID het laden niet meer kan stoppen en dus de kabel niet uit de auto kan krijgen (KIA EV6). Ik moet dan de EVCC webpagina openen en daar uit kiezen.

Mijn vraag is of dat bij alle laadpalen zo is of dat het aan mijn cFos ligt cq dat ik een instelling in EVCC niet goed heb staan.
In welke stand komt de lader bij het inpluggen van de auto? Als dit niet off is, dan lijkt EVCC idd niet te wachten op een RFID autorisatie vanuit de lader.
Zie ook https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/16037

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Bravo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:39:
[...]

In welke stand komt de lader bij het inpluggen van de auto? Als dit niet off is, dan lijkt EVCC idd niet te wachten op een RFID autorisatie vanuit de lader.
Zie ook https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/16037
Standaard op PV. Zet ik deze standaard op Off dan moet ik weer iedere keer na inpluggen de EVCC website openen |:( .

Mijn idee zou zijn: met RFID authoriseren, activeren (starten) en deactiveren (stoppen).

idee: zou ik een automatisering kunnen maken?
- geen RFID aanwezig dan Off
- wel RFID aanwezig dan PV

[ Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 26-02-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
JanAllElectric schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:29:

RFID en laadproces sturen zijn 2 aparte dingen, althans bij mijn Alfen toch.
Ik heb de indruk dat bij cFOS dit gecombineerd is/wordt?
Moet jij niet kijken naar Remotestart in de documentatie? Ik vraag het maar even na.
Je kan EVCC wel iets met dat RFID ID laten doen, namelijk je voertuig detectie, die is dan betrouwbaarder/extra op basis van de pas die gelezen wordt.
Moet dat dan met de RFID? Ik kan namelijk bij mij gewoon de auto ontsluiten en dan op het knopje langs mijn laadkabel drukken en dan stopt het laden en kan ik de stekker er uit halen. De sessie wordt dan door de Alfen netjes afgesloten richting mijn backend en verrekend.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 26-02-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
JanAllElectric schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Standaard op PV. Zet ik deze standaard op Off dan moet ik weer iedere keer na inpluggen de EVCC website openen |:( .

Mijn idee zou zijn: met RFID authoriseren, activeren (starten) en deactiveren (stoppen).
Sessie authoriseer je met RFID.
Laden starten en stoppen doet EVCC
Sessie afsluiten is normaal stekker ontkoppelen en dan wordt de sessie door het laadpunt zelf afgesloten richting de backend.
idee: zou ik een automatisering kunnen maken?
- geen RFID aanwezig dan Off
- wel RFID aanwezig dan PV
Dat kan je door de eerder genoemde voertuigdetectie op basis van RFID te doen en dan op dat voertuig de laadmodus op PV te zetten en het laadpunt zelf default op OFF te zetten (zoals ik ook heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
HyperBart schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:19:
[...]

RFID en laadproces sturen zijn 2 aparte dingen, althans bij mijn Alfen toch.
Ik heb de indruk dat bij cFOS dit gecombineerd is/wordt?
Moet jij niet kijken naar Remotestart in de documentatie? Ik vraag het maar even na.
Je kan EVCC wel iets met dat RFID ID laten doen, namelijk je voertuig detectie, die is dan betrouwbaarder/extra op basis van de pas die gelezen wordt.

[...]

Moet dat dan met de RFID? Ik kan namelijk bij mij gewoon de auto ontsluiten en dan op het knopje langs mijn laadkabel drukken en dan stopt het laden en kan ik de stekker er uit halen. De sessie wordt dan door de Alfen netjes afgesloten richting mijn backend en verrekend.
Ik zal jouw aanwijzing ook eens volgen.

Het lijkt bij mij (cFos wallbox) via een automatisering ook te gaan lukken met 2 RFID's :? :
- 1 voor EVCC op PV te zetten
- 1 voor EVCC op Off te zetten
- en bij vehicle zelf standaard off

edit 15:55: werkt inderdaad zoals ik dacht _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 26-02-2025 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xXtronXx
Bravo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Edit: zitten er twee batterijen aan de inverter? Dan lijken zouden ze wel eens los geconfigureerd moeten worden... Dat zou de factor 2 verklaren :D
Dat zou wel eens de gouden tip kunnen zijn!
Er staat inderdaad 2x10kWh - Tweede kunnen toevoegen en beide op 10kWh gezet ipv 1 van 20kWh.
Morgen terug testen met voldoende zon, bedankt alvast @Bravo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr4Py0TODfyYZBqLownNA2yLhxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKCtlwPPLQY3rsQCJ75qLmwV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

xXtronXx schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Dat zou wel eens de gouden tip kunnen zijn!
Er staat inderdaad 2x10kWh - Tweede kunnen toevoegen en beide op 10kWh gezet ipv 1 van 20kWh.
Morgen terug testen met voldoende zon, bedankt alvast @Bravo
[Afbeelding]
Ik zie verschillende getallen bij de losse batterijen, dus dat zijn al losse metingen. Fingers crossed dat het morgen goed werkt :*)

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
HyperBart schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:19:
[...]

_/-\o_ Dat werkt ook. Dan gewoon 1 rfid voor autorisatie en het knopje op de auto voor ontkoppelen/stoppen lader.

Ik heb dat knopje nooit gebruikt. Bij de KIA EV6 blijkt dat je inderdaad (ook) kan ontkoppelen op het moment dat je de deuren ontgrendelt met de key. Nooit geweten 8)7

Toch weer even leuk geprogrammerd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:09
Ik wil hier ook eens mee stoeien.

Ik draai HA op een Synology NAS als Virtual Machine en heb EVCC als addon geïnstalleerd.

Nu moet ik iets met 1 of andere evcc.yaml file gaan doen en nu loop ik vast.
Ik kan die file niet vinden.

Ik heb file editor als add on geïnstalleerd, maar kan desbetreffende yaml file niet vinden.

Wie kan mij op weg helpen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:56
Zelfde setup... staat gewoon in /homeassistant/evcc.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Grolsch Sinds kort kun je configuratie nagenoeg volledig via de GUI doen. Wellicht dat eerst eens proberen?

Zelf nog geen ervaring mee, hierboven iemand wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:00:
@Grolsch Sinds kort kun je configuratie nagenoeg volledig via de GUI doen. Wellicht dat eerst eens proberen?

Zelf nog geen ervaring mee, hierboven iemand wel.
Via de Gui is bijna alles te configureren en werkt goed. Wel even in het configuratiescherm "Experimenteel" aanzetten. Ik heb alleen mijn P1 HW meter nog in evcc.yaml zitten (waarschijnlijk kan dat ook nu via GUI) , een custom mqtt instelling voor pv power en de koppeling meters grid en pv aan site:thuis. Die laatste 2 kunnen denk ik nog niet in de gui.

Wel update naar 0.200.3. Daarin is nog meer configuratie via GUI mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhQTPqi77Kadvt-otcQw4B-BUWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H28a5tj8fhN4dEyThvHNumVP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZV06FD7BOkqqP9y9au_rze7i-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVQDBlmAZ6EGClZ5KvrcQP1a.png?f=fotoalbum_large

restjes evcc.yaml:

meters:
- type: template
template: homewizard
usage: grid
host: 192.168.178.95
name: grid1
- type: custom
name: pv
power:
source: mqtt
topic: evcc/pv/power
timeout: 30s # don't accept values older than timeout

site:
title: Thuis
meters:
grid: grid1
pv: pv

[ Voor 66% gewijzigd door JanAllElectric op 27-02-2025 00:07 ]

• Bravo

Bravo

Second Best

Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:27:
Ik wil hier ook eens mee stoeien.

Ik draai HA op een Synology NAS als Virtual Machine en heb EVCC als addon geïnstalleerd.

Nu moet ik iets met 1 of andere evcc.yaml file gaan doen en nu loop ik vast.
Ik kan die file niet vinden.

Ik heb file editor als add on geïnstalleerd, maar kan desbetreffende yaml file niet vinden.

Wie kan mij op weg helpen?
Vanaf versie 0.200.1 is de locatie van de evcc.yaml niet langer in homeassistant/ maar verhuist naar addon_configs/49686a9f_evcc/evcc.yaml. Staat hij daar toevallig?

https://docs.evcc.io/en/docs/installation/home-assistant kopje !Datamigration

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Grolsch
Bravo schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:20:
[...]

Vanaf versie 0.200.1 is de locatie van de evcc.yaml niet langer in homeassistant/ maar verhuist naar addon_configs/49686a9f_evcc/evcc.yaml. Staat hij daar toevallig?

https://docs.evcc.io/en/docs/installation/home-assistant kopje !Datamigration
Via file editor zie ik dat pad wel, maar het bestand evcc.yaml niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eHwsMG9.png

• Bravo

Bravo

Second Best

Grolsch schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Via file editor zie ik dat pad wel, maar het bestand evcc.yaml niet.

[Afbeelding]
Ah, dat klopt. De file moet je zelf aanmaken, dat kan via een command [evcc configure], via de GUI of door zelf een tekstfile aan te maken:
Create an empty evcc configuration file evcc.yaml in your Addon root configuration folder (/addon_configs/49686a9f_evcc). If this folder does not exist, create it manually.

Voorbeeld file met veel opties:
https://github.com/evcc-io/evcc/blob/master/evcc.dist.yaml
Demo:
https://github.com/evcc-io/evcc/blob/master/cmd/demo.yaml

[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 27-02-2025 11:17 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-09 10:12
Andere vraag over functies van EVCC (met een Alfen): is het mogelijk om 'disconnect when full' te doen voor 1 specifieke auto? De bedoeling is dat de laadsessie meteen stopt als de auto vol is, en op die manier niet zichtbaar is voor derden (via de backoffice) hoe lang de auto aan de laadpaal ingeplugd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
nonkeljos schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:31:
Andere vraag over functies van EVCC (met een Alfen): is het mogelijk om 'disconnect when full' te doen voor 1 specifieke auto? De bedoeling is dat de laadsessie meteen stopt als de auto vol is, en op die manier niet zichtbaar is voor derden (via de backoffice) hoe lang de auto aan de laadpaal ingeplugd was.
Curieuzeneus die ik ben: waarom mag men dat niet zien aan de backend?
Wat is "vol"?

EVCC kan zelf de sessie niet termineren. In een van mijn eerdere posts schrijf ik ook dat een sessie op backend en de laadcurve 2 aparte dingen zijn.

Wat je *kan* doen is via EVCC en een simpel cURL script/watcher om de zoveel tijd een SoC call doen naar EVCC API en als die een bepaald punt bereikt heeft de sessie stoppen door de de Alfen de sessie te laten beëindigen.

Dat kan je proberen via communicatie naar de Alfen (ik ken het niet pasklaar hoe je dat doet) of door fysiek de verbinding met de kabel te verbreken.

Ik heb een Alfen met vaste kabel en bij mijn vorige had ik in de Alfen een relais gemonteerd die de CP pin onderbrak. Als je die onderbreekt staat dit gelijk aan de kabel uit de auto trekken en bijgevolg wordt de sessie dan gestopt. Heel lowlevel maar het werkt wel en het grijpt perfect in binnen de protocolwerking van SAE J1772 :+ 8)

• Grolsch
Bravo schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Ah, dat klopt. De file moet je zelf aanmaken, dat kan via een command [evcc configure], via de GUI of door zelf een tekstfile aan te maken:
Create an empty evcc configuration file evcc.yaml in your Addon root configuration folder (/addon_configs/49686a9f_evcc). If this folder does not exist, create it manually.

Voorbeeld file met veel opties:
https://github.com/evcc-io/evcc/blob/master/evcc.dist.yaml
Demo:
https://github.com/evcc-io/evcc/blob/master/cmd/demo.yaml
Tnx, daar moet ik dan een keer mee proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nonkeljos
HyperBart schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:18:
[...]
Wat je *kan* doen is via EVCC en een simpel cURL script/watcher om de zoveel tijd een SoC call doen naar EVCC API en als die een bepaald punt bereikt heeft de sessie stoppen door de de Alfen de sessie te laten beëindigen.

Dat kan je proberen via communicatie naar de Alfen (ik ken het niet pasklaar hoe je dat doet) of door fysiek de verbinding met de kabel te verbreken.

Ik heb een Alfen met vaste kabel en bij mijn vorige had ik in de Alfen een relais gemonteerd die de CP pin onderbrak. Als je die onderbreekt staat dit gelijk aan de kabel uit de auto trekken en bijgevolg wordt de sessie dan gestopt. Heel lowlevel maar het werkt wel en het grijpt perfect in binnen de protocolwerking van SAE J1772 :+ 8)
klopt het dat die CP pin het rode dunne draadje is dat je ook moet aansluiten binnenin de Alfen met vaste kabel?
Misschien inderdaad een modbus commando van de Alfen zoeken hiervoor, dank je wel.

Waarom? Iets met pottenkijkers en privacy :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@nonkeljos let dan wel op dat als je smorgens wil gebruik maken van PV dat je dan de sessie moet starten, dat kan ik/je met wat omwegen ook maar da’s niet voor iedereen weggelegd.

Modbus kan mss idd, dat ga je even moeten nalezen in de registers van Alfen.

Die CP pin is idd dat rood kabeltje met dat rond steekcontactje/barrelconnectortje.

Als je daar bv een Shelly met potentiaal vrij contact zou tussen hangen dan kan je dit bewerkstelligen.

Test het eerst eens door tijdens het laden die CP manueel te verbreken en verbind het daarna terug en kijk welk gedrag je setup dan vertoont.

• nonkeljos
Dank je wel @HyperBart Voorkeur zou uitgaan naar iets modbus-achtigs. Heb de registers er even bijgehaald, maar op het eerste gezicht alleen waarden lezen/schrijven ivm laadvermogens etc.

Hoe zou je de laadsessie kunnen (her)starten? Het lijkt alsof je dat al wel eens deed? Benieuwd!

Edit: het lijkt te kunnen via de Backoffice commando's, maar ja, die backoffice zit hier bij TAP (publieke laadpaal), en daar heb ik zelf geen programmeermogelijkheden natuurlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door nonkeljos op 27-02-2025 22:23 ]

• HyperBart
nonkeljos schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:50:
Dank je wel @HyperBart Voorkeur zou uitgaan naar iets modbus-achtigs. Heb de registers er even bijgehaald, maar op het eerste gezicht alleen waarden lezen/schrijven ivm laadvermogens etc.

Hoe zou je de laadsessie kunnen (her)starten? Het lijkt alsof je dat al wel eens deed? Benieuwd!

Edit: het lijkt te kunnen via de Backoffice commando's, maar ja, die backoffice zit hier bij TAP (publieke laadpaal), en daar heb ik zelf geen programmeermogelijkheden natuurlijk.
Mja da’s dus exact wat ik doe, via de backend.

Kijk anders eens of je de paal kan herstarten? Als de paal in badging modus staat wordt de sessie gestopt en zal er geen nieuwe starten zonder badge.

• nonkeljos
Paal herstarten, goed idee, kan ik via de website / app van TAP. Maar om dat dan in HA te krijgen is nog een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
nonkeljos schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:40:
Paal herstarten, goed idee, kan ik via de website / app van TAP. Maar om dat dan in HA te krijgen is nog een ander verhaal.
F12 in Firefox, kijken wat je nodig hebt om te replayen. Zo heb ik een Shortcut in iOS gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXtronXx
Ik heb nog een probleem in EVCC waar ik niet uit geraak, misschien kunnen jullie me verder helpen.

De lader gaat nooit laden op 3 fasen, maximum 2 (3,1kW)
PV stand: De zon geeft momenteel 7.4kW en er gaat 2.9kW naar de batterij ipv naar de auto.
Ook als ik snel laden kies blijft de snelheid hetzelfde.

Huidige instellingen:

Automatisch wisselen van aantal fases = Aan
Min. Stroomsterkte = 6A
Max. Stroomsterkte = 16A

Instellingen auto (VW ID3)
3-phases
Min 6A
Max 16A

De auto heeft prio over de batterij.

[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 ----
[lp-2 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 charge power: 0W
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 charge power: 3166W
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 charge currents: [6.8 6.8 0]A
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 grid power: 683W
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 pv 1 power: 7521W
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 battery 2 power: -1947W
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 battery 1 power: -1887W
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 grid currents: [2.94 3.83 -2.98]A
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 battery 1 soc: 61%
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 battery 2 soc: 59%
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 battery power: -3834W
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 battery soc: 60%
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 site power: -3051W
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:34 detected active phases: 2p
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 charge total import: 113.713kWh
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 charger status: C
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 vehicle soc: 40%
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 vehicle soc limit: 100%
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 vehicle range: 133km
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 !! pvScalePhases DOWN activePhases: 2, available power: 6217W, scalable: false
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 !! pvScalePhases UP maxPhases: 2, available power: 6217W, scalable: false
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 !! pvScalePhases EXIT
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 pv charge current: 15.4A = 8.8A + 6.63A (-3051W @ 2p)
[lp-1 ] DEBUG 2025/03/02 14:05:35 max charge current: 15.4A
[site ] DEBUG 2025/03/02 14:05:44 ----

Iemand die weet of dit een configuratie fout is in EVCC of iets met de paal zelf (Alfen EVE).
De paal is nog maar net geïnstalleerd, op de paal staat max power > 22kW.

Bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhu2mEssWn3utlo6rayo9BgWxxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXwpfJYNGRHEjmFm86Cdxo8r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door xXtronXx op 02-03-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Belg? Heb je N400V of 3x230V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXtronXx
België inderdaad > 3 X 400 + N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-10 15:36
[RNMC] Viper schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:59:
Dat klopt, de TWC3 charger van Tesla is niet aan te sturen, dit doe je middels de auto. De auto is daarentegen custom, omdat ik via Home Assistant en esphome een BLE connectie heb met mijn auto. Hierdoor loop ik niet tegen het probleem van api limit van Tesla, met de daar bijbehorende kosten.
Wat zijn je ervaringen met battery drain? Ik heb een configuratie met custom charger en vehicle, gebruik makend van TeslaBleHttpProxy. Dat werkt prima qua functionaliteit, maar ik verlies makkelijk 10% of meer per dag omdat de auto niet meer in slaap valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 21:48

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Zoveel verlies ik niet per dag, ben zelf recent over gestapt naar deze addon. Auto gaat netjes in slaap, heb je sentry niet aan staan?

https://github.com/Lenart12/TeslaBle2Mqtt-addon

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
[RNMC] Viper schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:47:
Zoveel verlies ik niet per dag, ben zelf recent over gestapt naar deze addon. Auto gaat netjes in slaap, heb je sentry niet aan staan?

https://github.com/Lenart12/TeslaBle2Mqtt-addon
Thx, ga ik die ook eens proberen. Ik heb eerst ook alle settings in auto en de Tesla app nagekeken. Vandaag eens TeslaMate geinstalleerd op dezelfde Pi als TeslaBleHttpProxy. Die laat mooi zien dat iedere 'sleep attempt' snel volgt door iets dat de auto weer wakker maakt. Vanaf het moment dat ik evcc uitschakelde (19:45 vandaag) ging de auto gewoon in slaapstand.

Ik zou eens dieper in de logs van evcc moeten duiken. Denk dat het komt door de custom charger voor mijn TWC gen 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_N26hAKAtzJ9-MUmIvErzuMF2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkctUyImdF1QzjYoRj5ul8Ek.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
xXtronXx schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:17:
[...]

België inderdaad > 3 X 400 + N
Pakt de ID.3 wel 3-fase als je evcc uitzet? De Alfen geeft dan de ingestelde safe current omdat hij geen verbinding heeft met het EMS (evcc), maar als het goed is wel op 3-fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xXtronXx
JanHenk schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:02:
[...]

Pakt de ID.3 wel 3-fase als je evcc uitzet? De Alfen geeft dan de ingestelde safe current omdat hij geen verbinding heeft met het EMS (evcc), maar als het goed is wel op 3-fase?
Nee helaas, zonder sturing en alles terug standaard laadt de auto ook maar op 2 fasen.
We gaan testen met een andere wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

ray1979 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:17:
[...]

Thx, ga ik die ook eens proberen. Ik heb eerst ook alle settings in auto en de Tesla app nagekeken. Vandaag eens TeslaMate geinstalleerd op dezelfde Pi als TeslaBleHttpProxy. Die laat mooi zien dat iedere 'sleep attempt' snel volgt door iets dat de auto weer wakker maakt. Vanaf het moment dat ik evcc uitschakelde (19:45 vandaag) ging de auto gewoon in slaapstand.

Ik zou eens dieper in de logs van evcc moeten duiken. Denk dat het komt door de custom charger voor mijn TWC gen 2.

[Afbeelding]
Hoe ziet je custom charger eruit qua code? heb je toevallig ook nog andere integraties lopen met je tesla?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
[RNMC] Viper schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Hoe ziet je custom charger eruit qua code? heb je toevallig ook nog andere integraties lopen met je tesla?
Alle andere 3rd party apps & integraties uitgechakeld. Het uit slaap houden stopt ook als ik evcc stopzet.

Custom charger code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
chargers:
  - name: my_charger
    icon: car
    type: custom
    status:
      source: http
      uri: "IP:8080/api/1/vehicles/VIN/vehicle_data?endpoints=charge_state"
      method: GET
      jq: >
        if (.response.response.charge_state.charging_state == "Charging" 
            and .response.response.charge_state.charger_power > 0) then "C"
        elif (.response.response.charge_state.charging_state == "Charging") then "B"
        elif (.response.response.charge_state.charging_state == "Stopped") then "B"
        elif (.response.response.charge_state.charging_state == "NoPower") then "B"
        elif (.response.response.charge_state.charging_state == "Complete") then "B"
        elif (.response.response.charge_state.charging_state == "Starting") then "B"
        else "A" end
      timeout: 30s
    enabled:
      uri: "IP:8080/api/1/vehicles/VIN/vehicle_data?endpoints=charge_state"
      jq: (.response.response.charge_state.charging_state == "Charging" and .response.response.charge_state.charger_power > 0)
      cache: 25s
    enable:
      uri: "IP:8080/api/1/vehicles/VIN/command/{{if .enable}}charge_start{{else}}charge_stop{{end}}"
      method: POST
      body: ""
    maxcurrent:
      uri: "IP:8080/api/1/vehicles/VIN/command/set_charging_amps"
      method: POST
      body: '{"charging_amps": "{{.maxcurrent}}"}'

[ Voor 3% gewijzigd door ray1979 op 03-03-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Lees geen gekke dingen, de combi is net iets anders dan wat ik gebruik. TWC3 met model3, beide nu via standaard integratie in evcc. Kun je ook een stuk log hier plaatsen met debug info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3nnisc
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 23:36
JanHenk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:44:
[...]

We hebben een topic hiervoor :)

Je kunt de Home Assistant API gebruiken om de grid sensor beschikbaar te stellen, evcc kan die pollen.
heeft iemand dit werkend gekregen? En heeft iemand een voorbeeld?
Ik probeer het zo maar geen succes. Heb dit hier vandaan https://github.com/marq24...main/HA_AS_EVCC_SOURCE.md

meters:
- name: grid
power:
uri: http://10.x.x.x:8123/api/...ity_meter_energieverbruik
headers:
- Authorization: Bearer {TOKEN}
insecure: true
jq: .state|tonumber
timeout: 2s

etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@d3nnisc Wat zeggen de logs?

Kun je (dit stuk van) de yaml eens delen met de indentation (inspringing) die je gebruikt?

Gebruik je ook wel de juiste sensor? Evcc verwacht een cijfer dat power in W aangeeft. Je sensor heeft als naam “energieverbruik”, dat meet je in Wh, of kWh, of Joule ;), in ieder geval: vermogen =/= energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3nnisc
Ik heb die power eruit gehaald maar doet niet zo heel veel.
Log zegt [main ] FATAL 2025/03/04 20:57:50 configfile While parsing config: yaml: line 3: mapping values are not allowed in this context

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
network:
  # schema is the HTTP schema
  # setting to `https` does not enable https, it only changes the way URLs are generated
  schema: http
  # host is the hostname or IP address
  # if the host name contains a `.local` suffix, the name will be announced on MDNS
  # docker: MDNS announcements don't work. host must be set to the docker host's name.
  host: 10.0.0.80
  # port is the listening port for UI and api
  # evcc will listen on all available interfaces
  port: 7070

interval: 30s # control cycle interval. Interval <30s can lead to unexpected behavior, see https://docs.evcc.io/docs/reference/configuration/interval
meters:
    currents:
      - source: http
        uri: http://10.0.0.80:8123/api/states/sensor.electricity_meter_stroom_fase_l1
        headers:
          - Authorization: Bearer TOKEN
        uri: http://10.0.0.80:8123/api/states/sensor.electricity_meter_stroom_fase_l2
        headers:
        uri: http://10.0.0.80:8123/api/states/sensor.electricity_meter_stroom_fase_l3
        headers:
# site describes the EVU connection, PV and home battery
site:
  title: Home # display name for UI
  meters:
    grid: grid # grid meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:59

MrScratch

I am rubber, you are glue

d3nnisc schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:28:
[...]

heeft iemand dit werkend gekregen? En heeft iemand een voorbeeld?
Ik probeer het zo maar geen succes. Heb dit hier vandaan https://github.com/marq24...main/HA_AS_EVCC_SOURCE.md

meters:
power:
uri: http://10.x.x.x:8123/api/...ity_meter_energieverbruik
headers:
- Authorization: Bearer {TOKEN}

etc
Ja, dit heb ik werkend. Zie hiervoor deze post: MrScratch in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3nnisc
Ah dank ga dat eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ray1979 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:06:
[...]

Wat zijn je ervaringen met battery drain? Ik heb een configuratie met custom charger en vehicle, gebruik makend van TeslaBleHttpProxy. Dat werkt prima qua functionaliteit, maar ik verlies makkelijk 10% of meer per dag omdat de auto niet meer in slaap valt.
Terwijl hij is aangesloten op de lader of niet?

Wat ik heb gedaan in home assistant:
- TWC integratie registreert of de TWC is ingeplugged of niet
- zodra je inplugt enable ik de BLE proxy (die draait bij mij op een ESP32)
- die verbindt en gaat z’n ding doen

Bij het uithalen van de kabel omgekeerde actie…

Overigens gaat mijn auto ook keurig offline met lader ingeplugged maar als EVCC niet actief laadt (zoals nu in de avond). Dus zou je config even goed checken en kijken of er niet iets anders de boel wakker houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
Sander schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Terwijl hij is aangesloten op de lader of niet?

Wat ik heb gedaan in home assistant:
- TWC integratie registreert of de TWC is ingeplugged of niet
- zodra je inplugt enable ik de BLE proxy (die draait bij mij op een ESP32)
- die verbindt en gaat z’n ding doen

Bij het uithalen van de kabel omgekeerde actie…

Overigens gaat mijn auto ook keurig offline met lader ingeplugged maar als EVCC niet actief laadt (zoals nu in de avond). Dus zou je config even goed checken en kijken of er niet iets anders de boel wakker houdt
Thx. Ik heb auto thuis in garage altijd 'aan de kabel hangen', gekoppeld aan een TWV gen 2, die geen enkele connectivity ondersteuning heeft.

Ik heb het probleem inmiddels geisoleerd tot het volgende deel van mijn evcc config. Als ik voor deze calls een niet bestaand IP adres invul dan valt de auto normaal in slaap e.d. Uiteraard werkt evcc dan niet zoals het moet, maar nu weet ik iig waar het aan ligt.

Ik ben nu aan het kijken of ik TeslaMate MQTT info (https://docs.teslamate.org/docs/integrations/mqtt/) kan gebruiken voor deze informatie in mijn custom charger, maar ben er nog niet helemaal uit hoe die code eruit moet zien. Dus als iemand daar een tip heeft...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
chargers:
    status:
      uri: "http://[IP]:8080/api/1/vehicles/[VIN]/vehicle_data?endpoints=charge_state"
        else "A" end
    enabled:
      uri: "http://[IP]:8080/api/1/vehicles/[VIN]/vehicle_data?endpoints=charge_state"
      jq: (.response.response.charge_state.charging_state == "Charging" and .response.response.charge_state.charger_power > 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een Tesla en een Easee wallbox. Ik laad op dit moment met Home Assistant en de"EV Smart Charging" integratie. Deze kan goed sturen op basis van dynamische tarieven, maar doet niks met zonne energie.

Kan EVCC al een programma aan dat:
- Alleen laad op de goedkoopste uren van die dag tot een vooraf ingesteld maximum (ik laad tot 90% normaliter).
- Uitstelt tot morgen als het dan goedkoper is, tenzij ik aangeef dat de auto voor <tijd> vol moet zijn
- Altijd laad bij PV overschot >3kW
- Altijd onmiddellijk laad wanneer de auto onder een bepaald SoC staat? (bijvoorbeeld 20%)
- Een harde maximum prijs heeft waar boven hij nooit laad
- Een harde minimum prijs heeft waar onder hij altijd onmiddellijk laad

En een override heeft voor wanneer mijn partner op de "no bullshit, nu laden" knop drukt" :9

Bedankt :D

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 05-03-2025 09:14 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
_eLMo_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:12:
Ik heb een Tesla en een Easee wallbox. Ik laad op dit moment met Home Assistant en de"EV Smart Charging" integratie. Deze kan goed sturen op basis van dynamische tarieven, maar doet niks met zonne energie.

Kan EVCC al een programma aan dat:
- Alleen laad op de goedkoopste uren van die dag tot een vooraf ingesteld maximum (ik laad tot 90% normaliter).
Ingesteld maximum: ja
Alleen laad op de goedkoopste uren: ja, dat is dus altijd over een periode van 24h maar hij haalt dan prijzen op en kiest in het "dal" van de prijzen zijn oplaaduren
- Uitstelt tot morgen als het dan goedkoper is, tenzij ik aangeef dat de auto voor <tijd> vol moet zijn
Hij weet niet dat je er dan nog een stuk aan bijplakt qua "je mag dan ook laden", op termijn komt er ook bij dat de planner "zon bewust" wordt, maar nu nog niet.
- Altijd laad bij PV overschot >3kW
Ja, geen idee waarom je dat pas bij 3kW zou willen doen maar ja het kan.
- Altijd onmiddellijk laad wanneer de auto onder een bepaald SoC staat? (bijvoorbeeld 20%)
Ja, dat is de rode limiet van EVCC, dan begint hij onmiddellijk te laden tot een minimaal percentage en daarna gaat hij door op een andere mode.
- Een harde maximum prijs heeft waar boven hij nooit laad
- Een harde minimum prijs heeft waar onder hij altijd onmiddellijk laad
Maximum volgens mij niet, maar minimum wel, die kan je globaal instellen, als die prijs bereikt wordt dan begint hij altijd te laden.
En een override heeft voor wanneer mijn partner op de "no bullshit, nu laden" knop drukt" :9
Ja, dat is fast mode
Bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:12:

Daarvoor kun je heel veel oplossingen bedenken met bijv. Zigbee schakelaars, de Rest API, etc. maar gezien evcc een mooie interface heeft: ik draai het in een LXC container die ik ook via Tailscale beschikbaar heb gemaakt. De devices van m'n vriendin zitten ook in het Tailnet. Door van de web interface de 'app' te maken op het home screen kan ze er altijd bij (waar dan ook). Even de lader op de fast-mode zetten en klaar.

Verder wat Bart hierboven zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
ray1979 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Thx. Ik heb auto thuis in garage altijd 'aan de kabel hangen', gekoppeld aan een TWV gen 2, die geen enkele connectivity ondersteuning heeft.

Ik heb het probleem inmiddels geisoleerd tot het volgende deel van mijn evcc config. Als ik voor deze calls een niet bestaand IP adres invul dan valt de auto normaal in slaap e.d. Uiteraard werkt evcc dan niet zoals het moet, maar nu weet ik iig waar het aan ligt.

Ik ben nu aan het kijken of ik TeslaMate MQTT info (https://docs.teslamate.org/docs/integrations/mqtt/) kan gebruiken voor deze informatie in mijn custom charger, maar ben er nog niet helemaal uit hoe die code eruit moet zien. Dus als iemand daar een tip heeft...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
chargers:
    status:
        else "A" end
    enabled:
Ik gebruik daar idd Teslamate voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  status:
    source: combined
    plugged:
      topic: teslamate/cars/1/plugged_in
      timeout: 120s
    charging:
      topic: teslamate/cars/1/charging_state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Daarvoor kun je heel veel oplossingen bedenken met bijv. Zigbee schakelaars, de Rest API, etc. maar gezien evcc een mooie interface heeft: ik draai het in een LXC container die ik ook via Tailscale beschikbaar heb gemaakt. De devices van m'n vriendin zitten ook in het Tailnet. Door van de web interface de 'app' te maken op het home screen kan ze er altijd bij (waar dan ook). Even de lader op de fast-mode zetten en klaar.

Verder wat Bart hierboven zegt.
Ja het ging puur om de integratie, een fast mode is prima. Ik heb een Button+ aan de muur hangen met een “no bullshit” knop voor de vrouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Ja het ging puur om de integratie, een fast mode is prima. Ik heb een Button+ aan de muur hangen met een “no bullshit” knop voor de vrouw :)
Perfect om die te gebruiken met evcc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
@HyperBart dus als ik om, zeg, 12:00 in plug, dan is 20:00-23:00 het goedkoopst en plant hij dat in. Om 13:10 komen de tarieven van morgen, en morgen van 02:00-05:00 is het nog veel goedkoper dan het geplande window, dan pakt hij dat niet meer mee?

En de combi goedkope uren + altijd zonneladen kan dus?

Klinkt goed, misschien maar eens proberen dit weekend.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 05-03-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:44:
@HyperBart dus als ik om, zeg, 12:00 in plug, dan is 20:00-23:00 het goedkoopst, maar om 13:10 komen de tarieven van morgen en morgen van 02:00-05:00 is het nog veel goedkoper, dan pakt hij dat niet meer mee?
Jawel hoor. Mits je de 'eindtijd' van je laadplan (voor dag/tijd X moet SoC waarde Y zijn) zodanig hebt ingesteld dat ie ook die tijd mee mag nemen natuurlijk.
Klopt, in de PV-modus heeft zon 'prio' , maar die kan aangevuld worden met laadplannen (zie boven) en prijslimiet (obv dynamische tariefstructuur). Dat is allemaal onderdeel van de PV-modus.

PS: Ben wel nieuwsgierig naar de combi evcc + easee. Die is hier nog niet veel voorbijgekomen. Dus laat het ons graag weten :)

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 05-03-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Hmm, je brengt me wel op een idee, zijn er eigenlijk zigbee buttons met goede IP rating? dan is dat nog wel wat om aan de muur te hangen bij m'n TWC :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sander schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Hmm, je brengt me wel op een idee, zijn er eigenlijk zigbee buttons met goede IP rating? dan is dat nog wel wat om aan de muur te hangen bij m'n TWC :-)
Deze bijvoorbeeld? (IP55, Zigbee)

Zelf zou ik niet gauw een button er buiten bij plaatsen.

Een NFC-tag zou denk ik eerder mijn voorkeur hebben. Afhankelijk van wat je ermee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@HyperBart dus als ik om, zeg, 12:00 in plug, dan is 20:00-23:00 het goedkoopst en plant hij dat in. Om 13:10 komen de tarieven van morgen, en morgen van 02:00-05:00 is het nog veel goedkoper dan het geplande window, dan pakt hij dat niet meer mee?

Klinkt goed, misschien maar eens proberen dit weekend.
Je kiest altijd een laad doel he, dus je kan niet verwachten dat hij opeens dat doel niet meer gaat halen omdat er iets veranderd is.
Je wil namelijk via de planner altijd op gezette tijden een auto met X aantal procent hebben staan. Aangezien daar meestal een nacht of een dag maximaal tussen zit plant hij daar op. Op de dynamische prijzen krijg je ook altijd alleen maar 24h in de toekomst te zien dus het kan zijn dat je in die eerste 24h goedkopere prijzen had dan in de volgende 24h maar omdat je planner 48h in de toekomst stond op 70% begint hij pas op het laatste wat hij kan en wat hij tegen dan weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
In dit scenario wel ja, omdat het window dan nog niet aangebroken is/was en hij later nog het laaddoel kan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW1fB6VVgnpOv0N5DcnuMoC_tmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXsyak5CRZu2Hz9u20wTXEPK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 05-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Een NFC-tag zou denk ik eerder mijn voorkeur hebben. Afhankelijk van wat je ermee wil doen.
Een NFC tag is idd sowieso weerbestendig, maar je hebt er wel weer je telefoon voor nodig.

Ik heb zelf véél van deze buttons in gebruik. Kan je openmaken en met waterproofing spray behandelen, dat scheelt een héle hoop in levensduur.
Heb er zelfs al eens één met een vacumeermachine 'ingepakt', ook dat werkt prima.
Of bouw éénder wele IP-rated schakelaar om naar een smart-button.
Er lijken ook kant en klare oplossingen te bestaan, maar voor dat geld kan je 5 keer je goedkope button vervangen indien nodig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Mijn paal hangt op eigen terrein binnen een afgesloten poort (de auto staat ervoor/naast). Dus de button(s) zouden meer zijn om te zeggen: ga nu maar snel laden ipv default behavior (Solar laden). Dat maakt het net wat makkelijker om wel snel te laden zonder EVCC of Home assistant erbij te pakken op de telefoon.

@wimmme Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Je kiest altijd een laad doel he, dus je kan niet verwachten dat hij opeens dat doel niet meer gaat halen omdat er iets veranderd is.
Je wil namelijk via de planner altijd op gezette tijden een auto met X aantal procent hebben staan. Aangezien daar meestal een nacht of een dag maximaal tussen zit plant hij daar op. Op de dynamische prijzen krijg je ook altijd alleen maar 24h in de toekomst te zien dus het kan zijn dat je in die eerste 24h goedkopere prijzen had dan in de volgende 24h maar omdat je planner 48h in de toekomst stond op 70% begint hij pas op het laatste wat hij kan en wat hij tegen dan weet.
Wat bedoel je met laad doel? Moet je altijd een tijd kiezen? Nu staat mijn systeem ingesteld dat hij gewoon altijd probeert de 90% te halen op de goedkoopste tijden. Dus stel ik plug om 09:00 in, van 12:00-16:00 is het goedkope window.
12:00 begint hij met laden. Om 13:10 komen er nieuwe prijzen, morgen blijkt goedkoper. Hij stopt met laden en plant het nieuwe window morgen in.

Als ik heb ingesteld dat hij om 09:00 morgen klaar moet zijn zou hij dat nieuwe window morgen alleen pakken als dat betekent dat hij voor 09:00 klaar is. Maar dat is dus een optie, geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@_eLMo_ Maar als je geen doel qua dag/tijd ingeeft, dan heb je toch het risico op een oneindig uitstel, zeg maar het 'morgen gratis bier'-effect?

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 05-03-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ja ik ben ook even niet mee met hoe je het nu dan doet "proberen en op de goedkoopste tijden".
Als er in de loop van de dag goedkopere prijzen zijn dan zal het plan daar op aanpassen maar mijn ervaring is (zie screenshot) bv dat ik nu de prijzen van 's nachts nog niet heb, en aangezien EVCC ziet hoeveel uur er nog resteert tot het doel uur en percentage weet hij dat hij nog niets moet plannen, want die prijzen zijn nog niet beschikbaar, hij kan daar nog niet op sturen (zie screenshot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zoals wel vaker een kwestie van:

Probeer evcc eens uit en kom dan terug met je bevindingen! :)

Je kan een trail token gebruiken voor wanneer je een apparaat hebt waarbij sponsoring vereist is. Dus niets dat je tegen kan houden om de mogelijkheden eens te verkennen. Ik ben een groot fan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:04:
@_eLMo_ Maar als je geen doel qua dag/tijd ingeeft, dan heb je toch het risico op een oneindig uitstel, zeg maar het 'morgen gratis bier'-effect?
Dat klopt, maar in de praktijk werkt dat prima voor mij. Ik rijd twee keer in de week naar de klant, zo’n 200km totaal. Ik heb 400km bereik. Dus als hij hier en daar bij laad is dat prima.

Als ik weet dat ik weg moet check ik de SoC wel even, of zet ik de avond van te voren de vertrektijd als doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ray1979
Sander schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:41:
[...]

Ik gebruik daar idd Teslamate voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  status:
    plugged:
    charging:
Thx!

Wanneer ik dit gebruik krijg ik gek genoeg de volgende foutmelding
code:
1
ERROR 2025/03/05 11:02:36 charger status: strconv.ParseBool: parsing "Stopped": invalid syntax
.

Zou je de volledige code van jouw custom charger hier willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
_eLMo_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Dat klopt, maar in de praktijk werkt dat prima voor mij. Ik rijd twee keer in de week naar de klant, zo’n 200km totaal. Ik heb 400km bereik. Dus als hij hier en daar bij laad is dat prima.

Als ik weet dat ik weg moet check ik de SoC wel even, of zet ik de avond van te voren de vertrektijd als doel.
Maar leg eens ff uit, hoe staat het dan nu bij jou ingesteld? Want je kan toch niet meer vooruitkijken dan wat hieronder staat. Welke logica wordt er dan gehanteerd bij jou? Je laadt dus gewoon als limiet tot 90% maar je mikt daar niet op. Maar hij weet toch niet of vandaag goedkoper is dan morgen of omgekeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKibr5VRpQfeY9VvonanUbexXFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVKorN7gweqsDrWr38cEoFob.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 05-03-2025 13:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
@HyperBart Zoals ik zei, stel ik plug om 12:00 in met 10% accu.
Boven de 32ct/kWh laad hij niet, maar het is nu 15ct (goedkope uren) dus hij gaat onmiddellijk laden tot 16:00 ofzo.

Om 13:10 komen ondertussen al de tarieven binnen van morgen en blijkt dat het aankomende nacht goedkoper is dan nu. Het laden stopt (13:10), en hij gaat vannacht om bijvoorbeeld 02:00 verder.

Stel hij moet nog 60% laden, hij laad van 02:00 tot 04:00 (vanwege tarief) en staat dan op 80%. Hij stopt omdat het van 13:00-14:00 goedkoper is dan 04:00-05:00 was. Vervolgens laad hij om 13:00 dan de laatste 10% en stopt.

Elke dag na 13:00 ontvang je de prijzen van de volgende dag, je kan dus ~35 uur vooruit kijken op dat moment.

Hier de instellingen van mijn huidige integratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sIvzmTdirN_p67GJlc4tvksH1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O5mOv0GQLqpfkNMM5Xchh1m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuDVevhwGKakpIfQNG7-8eTqxy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAZEk339Jcrh1Hm1yHb0Auq4.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar kijkt dus 0 naar zon / eigen verbruik.

[ Voor 52% gewijzigd door _eLMo_ op 05-03-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
JanHenk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:47:
.....

Klopt, in de PV-modus heeft zon 'prio' , maar die kan aangevuld worden met laadplannen (zie boven) en prijslimiet (obv dynamische tariefstructuur). Dat is allemaal onderdeel van de PV-modus.
......
PV heeft prio, maar als uurprijs onder de ingestelde prijslevel komt gaat EVCC toch maximaal laden ongeacht de PV power van dat moment.

Voorbeeld PV power is 2 kW dan laad EVCC op 1 fase 6A. Komt het dynamisch tarief van enig uur onder het ingestelde prijslevel dat gaat EVCC laden op 3 fase max A (bij mij 13A). Nadeel is dat de auto dan al opgeladen kan zijn terwijl er nog genoeg PV opbrengst is. Dan kan je alleen voorkomen door het prijslevel handmatig lager te zetten.

Om dat de voorkomen heb ik een automatisering gemaakt (HA/node-red) die als de verwachte (restant) PV opbrengst hoog genoeg om minimaal 1 fase 6 A te laden het prijslevel op 0 zet (en de oplaadlimiet op 100%).

Ik zou zelf nog wel een extra mode in EVCC willen hebben:
1) uit (huidig)
2) alleen 100% PV
3) PV + min A laden (huidig)
4) PV + max A laden als prijs <= x% gemiddelde prijs
5) snel laden (huidig)

2 en 3 kan je makkelijk onder 1 rule brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 05-03-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:10
Ter informatie

Van uurprijs naar kwartierprijs:
de energiemarkt wordt nóg dynamischer

https://tibber.com/nl/mag...er/uurprijs-kwartierprijs

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

JanAllElectric schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:15:
[...]

[...]

Ik zou zelf nog wel een extra mode in EVCC willen hebben:
1) uit (huidig)
2) alleen 100% PV
3) PV + min A laden (huidig)
4) PV + max A laden als prijs <= x% gemiddelde prijs
5) snel laden (huidig)

2 en 3 kan je makkelijk onder 1 rule brengen.
De ontwikkelgeschiedenis van EVCC heeft geleid tot de huidige 4 standen: Uit, Pv, MinPv en Fast. Waarbij PV eigenlijk de Smart functie is waar alle slimme sturingen onder zitten, naast zonoverschot ook laden op goedkope prijzen, lage CO2 en straks plannen op verwachte PV opwek icm de teruglevertarieven.
Optie 2 en 4 zitten dus onder de PV stand, maar met verschillende parameters (max A laden op <none> of max A laden op een ingestelde prijs).
Door de open structuur kun je zelf de prijs bepalen waarbij je wilt laden en naar EVCC sturen. Bovendien werkt zo'n <=x% structuur heel verschillend op de verschillende dagen. De patronen kunnen behoorlijk verschillen.
Persoonlijk denk ik dat de plan functie hier al goed op inspeelt, zorg ervoor dat de batterij naar een x% laadt, en hou nog iets ruimte over voor de overtollig PV opwek.

Mijn instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttqoPaEalmLIQiwIJI1xz69yesg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pKi9EI5fmTFjler7oCQH8j8d.png?f=user_large

Ik heb deze week nog niets geforceerd moeten laden via de planner doordat ik 's middags nog voldoende PV overschot meepak. :D

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Bravo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:39:
[...]

De ontwikkelgeschiedenis van EVCC heeft geleid tot de huidige 4 standen: Uit, Pv, MinPv en Fast. Waarbij PV eigenlijk de Smart functie is waar alle slimme sturingen onder zitten, naast zonoverschot ook laden op goedkope prijzen, lage CO2 en straks plannen op verwachte PV opwek icm de teruglevertarieven.
Optie 2 en 4 zitten dus onder de PV stand, maar met verschillende parameters (max A laden op <none> of max A laden op een ingestelde prijs).
Door de open structuur kun je zelf de prijs bepalen waarbij je wilt laden en naar EVCC sturen. Bovendien werkt zo'n <=x% structuur heel verschillend op de verschillende dagen. De patronen kunnen behoorlijk verschillen.
Persoonlijk denk ik dat de plan functie hier al goed op inspeelt, zorg ervoor dat de batterij naar een x% laadt, en hou nog iets ruimte over voor de overtollig PV opwek.

Mijn instelling:
[Afbeelding]

Ik heb deze week nog niets geforceerd moeten laden via de planner doordat ik 's middags nog voldoende PV overschot meepak. :D
Heb je vaste of dynamische tarieven? Daar zit voor de werking van EVCC een groot verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

JanAllElectric schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Heb je vaste of dynamische tarieven? Daar zit voor de werking van EVCC een groot verschil in.
Ik ga uit van dynamische tarieven als we praten over een instelbare <=x% in combinatie met een planner.
Anders is het gewoon hoog/laag tarief.

Hier gebruiken we de dynamische tarieven om te bepalen wanneer we laden, maar de energieleverancier rekent nog met vaste tarieven. Dan krijgen we een helder beeld of dynamische tarieven iets voor ons zijn inclusief de gedragsaanpassingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Bravo op 06-03-2025 09:48 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ray1979
ray1979 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:03:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
chargers:
    status:
        else "A" end
    enabled:
Fixed it!

Dus voor Tesla Model 3, in combinatie met een TWC gen 2, werkt perfect in EVCC en auto slaap gedrag normaal met:

Charger middels
https://github.com/Haveacry/twc3teslamate

Verhicle
https://docs.evcc.io/en/docs/devices/vehicles#tesla-ble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
ray1979 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Thx!

Wanneer ik dit gebruik krijg ik gek genoeg de volgende foutmelding
code:
1
ERROR 2025/03/05 11:02:36 charger status: strconv.ParseBool: parsing "Stopped": invalid syntax
.

Zou je de volledige code van jouw custom charger hier willen delen?
Sorry had deze even gemist, mijn hele config hierbij, laat maar weten als ik nog ergens bij kan helpen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
network:
  schema: http
  host: 
  port: 7070

interval: 30s

# log settings
# Possible values: fatal error warn info debug trace
log: info
levels:
  site:  info
  lp-1:  info
  lp-2:  info
  cache: info
  db:    info
  tesla: info

# meter definitions
meters:
  - name: pv_1
    power:
      topic: homeassistant/power/solar/goodwe-2835wp/
      scale: 1
  - name: pv_2
    power:
      topic: homeassistant/power/solar/goodwe-3840wp/
    power:
      source: calc
      add:
        uri: http://<>:7777/api/v2/consumption/electricity-live
        method: GET # default HTTP method
        headers:
        - content-type: application/json
        - X-AUTHKEY: 
        insecure: true # set to true to trust self-signed certificates
        jq: .|{currently_delivered}| join(" ")
        timeout: 10s
        uri: http://<>:7777/api/v2/consumption/electricity-live
        headers:
        - X-AUTHKEY: 
        jq: .|{currently_returned}| join(" ")
        scale: -1
    energy:
      source: calc
      add:
        uri: http://<>:7777/api/v2/consumption/today
        headers:
        - X-AUTHKEY: 
        jq: .|{electricity_merged}| join(" ")
        uri: http://<>:7777/api/v2/consumption/today
        headers:
        - X-AUTHKEY: 
        jq: .|{electricity_returned_merged}| join(" ")
        scale: -1
    currents:
      uri: http://<>:7777/api/v2/datalogger/dsmrreading?limit=1&ordering=-timestamp
      headers:
      - X-AUTHKEY: 
      jq: .results[]|{phase_power_current_l1}| join(" ")
      headers:
      - X-AUTHKEY: 
      jq: .results[]|{phase_power_current_l2}| join(" ")
      headers:
      - X-AUTHKEY: 
      jq: .results[]|{phase_power_current_l3}| join(" ")

# charger definitions
chargers:
    type: template
    template: twc3
    host: 192.168.116.8

# vehicle definitions
vehicles:
- name: my_car
  title: Tesla Model Y
  capacity: 60 # Battery capacity in kWh (optional)
  #control: true
  chargeenable:
    topic: tesla-ble-/switch/charger_switch/command
    payload: '{{if .chargeenable}}ON{{else}}OFF{{end}}'
  maxcurrent: # set charger max current (A)
    topic: tesla-ble-/number/charging_amps/command
    payload: '{{.maxcurrent}}'
  wakeup: # vehicle wake up command
    topic: tesla-ble-/button/wake_up/command
    payload: "PRESS"
  soc:
    uri: http://192.168.116.10:8123/api/states/sensor.tesla_battery_level
    headers:
      - Authorization: Bearer <>
  range:
    topic: teslamate/cars/1/est_battery_range_km
    timeout: 360s
  status:
    plugged:
    charging:

site:
  title: Home # display name for UI
  meters:
    grid: grid 
    pv:
     - pv_1
     - pv_2      
  residualPower: 0 # additional household usage margin
  maxGridSupplyWhileBatteryCharging: 0 

loadpoints:
  - title: Laadpaal        # display name for UI
    charger: my_charger  # charger reference
    vehicle: my_car      # reference to standard vehicle
    mode: pv             # charge mode (off, now, minpv, pv)

circuits:
  - name: Home
    meter: grid # Grid meter
    maxCurrent: 25 # 3 x 25A
    maxPower: 17200 # Max 17kW

tariffs:
  currency: EUR # three letter ISO-4217 currency code (default EUR)
  grid:
    # either static grid price (or price zones)
    type: fixed
    price: 0.28 # EUR/kWh
    zones:
      - days: Mon-Fri
        hours: 0-7
      - days: Mon-Fri
        hours: 22-0
      - days: Sat,Sun

feedin:
    # rate for feeding excess (pv) energy to the grid
    type: fixed
    price: 0.11 # EUR/kWh

co2:

# mqtt message broker
mqtt:
  broker: <>:1883
  topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable
  user: <>
  password: <>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3nnisc
Ik ben evcc aan het uitproberen en zou het voornamelijk voor het loadbalencen willen gebruiken.
Er ligt namelijk maar 1 netwerk kabel naar mijn Alfen eve en het splitten van die kabel wil niet lukken.

Nu heb ik het draaien op HA en daar heb ik ook een DSMR lezer aan hangen (USB p1) alleen geeft die geen sensor die ook - aangeeft voor terug levering naar het net in evcc.
Nu heb ik zelf een sensor gemaakt maar twijfel of dit juist is (ben een noob)
Mijn zonnepanelen leveren over 1 fase terug dat is altijd L1
De sensor die ik heb gemaakt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    - name: "net_consumption"
      unit_of_measurement: "W"
      state: >
        {% set fase_l1 = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l1') | float(0) * 1000 %}
        {% set fase_l2 = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l2') | float(0) * 1000 %}
        {% set fase_l3 = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l3') | float(0) * 1000 %}
        {% set productie_l1 = states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l1') | float(0) * 1000 %}
        {{ (fase_l1 + fase_l2 + fase_l3) - productie_l1 }}

Klopt dit een beetje?
bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
JanHenk schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:51:
Eerder dan verwacht al wat kunnen testen met de thuisbatterij met nul-op-de-meter (NOM) regeling en evcc met idem NOM regeling. Die kunnen elkaar in de weg gaat zitten, maar als de ene met de ander rekening houdt, hoeft het niet.

Voor een uitgebreide uitleg van hoe evcc met de batterij omgaat zie hier: https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery

TLDR; hij gaat er precies zo mee om als ik zou verwachten en het werkt goed :)

Ik had evcc ingesteld om direct het overschot in de auto te laden, als de batterij >= 0% SoC is:

[Afbeelding]

Je ziet hier dat evcc de batterij buiten beschouwing laat, als er sprake is van teruglevering of levering, neemt ie dat mee om te bepalen wat het 'echte' overschot is en past is het laadvermogen hierop aan. De batterij doet dan niet noemenswaardig mee; hij blijft dezelfde lading houden. Bij een schommeling van het huisverbruik is de batterij wel wat eerder met reageren en je ziet dan soms dat ie wat gaat ontladen of juist laden, maar die situatie hersteld zich vrij snel.

Daarna evcc eens ingesteld om pas het overschot op te slokken wanneer de thuisbatterij 100% is.

[Afbeelding]

Hij geeft hierbij dus voorrang aan het laden van de batterij. Bij een 'schok' in het huisverbruik zie je dat de batterij gaat laden en daarna neemt evcc dit niet meer in beschouwing. Zo gaat bij elk interval de batterij wat meer laden. Tot ie op 800 watt komt (het maximum). Ik heb dit niet ingesteld ergens, maar evcc ziet blijkbaar dat er niet meer wordt opgenomen door de batterij en gaat vervolgens het restant wel laden in de auto. :)

Ik heb hem nu op 50% gezet, omdat de batterij wel mee mag doen om zo goed mogelijk NOM te halen tussentijds en een beetje lading is daarbij wel handig ;) Verder is direct verbruikt altijd beter dan via de batterij, dus hij hoeft niet eerst vol te raken als het ook in de auto kan. Nu neemt de auto dus het complete overschot weer en houdt de batterij z'n lading.

Best tevreden met de werking zo :D
@JanHenk mag ik op jouw ervaringen wat leunen? Ik ben nu aan het kijken voor een thuisbatterij aan te schaffen, dat gaat een Victron worden (monofasig) en een 48V battery pack van 15kWh.

Hoe gaat de energy flow in je huis bij de volgende cases?

Het is zonnig, er is overschot en dit gaat in de batterij.
Doorheen de dag sluit iemand de wagen aan op MinPV
De batterij heeft bv. in de door mij gewenste config voorrang op alles om op te laden tot 100%
Ergens rond 14h00 zit de batterij vol en is er pakweg 500W huisverbruik, 4.5kW opwek PV en dus 4kW PV vermogen over, dit gaat dus volledig in de auto, prima.
De dag gaat verder en het de PV opwek valt onder de grens van 1.4kW en het huisverbruik is 500W.
Gaat de batterij dan beginnen ontladen om aan te vullen of wordt er dan van het net gebruikt?
Stuurt EVCC de batterij dan op dat moment zo aan dat deze alleen ontlaadt wat het huis verbruikt?
Als er 's nachts geladen wordt, gaat EVCC dan ook de batterij "knijpen" zodat deze alleen het huis afdekt?

Ik wil namelijk vermijden dat de auto veel kWh uit de batterij trekt omdat die beter uit het net komen (wordt namelijk ook vergoed door de werkgever) maar ik wil dan natuurlijk wel dat mijn huis (wat ik zelf betaal) netjes uit de batterij komt.

Als dat nuttig is kan ik de laadpaal ook "buiten de meters van de batterij om" aansluiten, daarmee bedoel ik: ik kan de meter van de Victron zo aansluiten zodat de net-meter die hij gebruikt "blind" is voor wat de laadpaal doet. Dan kan hij sowieso het verbruik van de laadpaal niet in acht nemen maar EVCC zou dat dan wel kunnen.

@nonkeljos ik zag dat jij SMA hebt en ook wat zat te testen met enkelfasig of 3 fasen. Hoe is dit nu afgelopen en hoe gedraagt het systeem icm EVCC zich bij huisverbruik en gelijktijdig laden?

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 11-03-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:29:
[...]

@JanHenk mag ik op jouw ervaringen wat leunen? Ik ben nu aan het kijken voor een thuisbatterij aan te schaffen, dat gaat een Victron worden (monofasig) en een 48V battery pack van 15kWh.
Mooi spul. Ik ben even klein begonnen om wat te testen en ervaring op te doen. Maar zo’n systeem is wel fraai.

evcc kan om te beginnen op dit moment je batterij nog niet actief aansturen, behoudens één ding: een discharge lock (dus blokkade) in de Snel (now) modus. Hij kan wel, in de Pv modus, rekening houden met het vermogen en lading van de batterij, maar meer ook niet…
Hoe gaat de energy flow in je huis bij de volgende cases?

Het is zonnig, er is overschot en dit gaat in de batterij.
Doorheen de dag sluit iemand de wagen aan op MinPV
De batterij heeft bv. in de door mij gewenste config voorrang op alles om op te laden tot 100%
Ergens rond 14h00 zit de batterij vol en is er pakweg 500W huisverbruik, 4.5kW opwek PV en dus 4kW PV vermogen over, dit gaat dus volledig in de auto, prima.
De dag gaat verder en het de PV opwek valt onder de grens van 1.4kW en het huisverbruik is 500W.
Gaat de batterij dan beginnen ontladen om aan te vullen of wordt er dan van het net gebruikt?
In verband met Min+PV gaat ie gewoon door met laden, als je de batterij niet actief aanstuurt op een andere manier, zal er mogelijk vermogen uit de batterij worden geleverd. Het hangt ervan af in welke modus die staat. Als dat nul-op-de-meter is, dan ja.

Zou je evcc op de PV modus hebben, dan hangt het van je disable threshold af in combinatie met je settings van wat evcc mag gebruiken aan lading uit de batterij of ie het laden stopt.
Stuurt EVCC de batterij dan op dat moment zo aan dat deze alleen ontlaadt wat het huis verbruikt?
Nee dus, dit zal je via de ems van de Victron moeten regelen op dit moment. Hopelijk komt daar nog wat ontwikkeling in. Maar je zou het kunnen regelen “buiten de laadpaal om”. Zie onder.
Als er 's nachts geladen wordt, gaat EVCC dan ook de batterij "knijpen" zodat deze alleen het huis afdekt?
Ook niet helaas, maar als je in de nacht gaat laden op de Now modus, kan ie wel het ontladen actief blokkeren. Je huisverbruik komt op dat moment dan ook uit het net overigens.
Ik wil namelijk vermijden dat de auto veel kWh uit de batterij trekt omdat die beter uit het net komen (wordt namelijk ook vergoed door de werkgever) maar ik wil dan natuurlijk wel dat mijn huis (wat ik zelf betaal) netjes uit de batterij komt.
Ik lees dat vaker maar ik begrijp niet helemaal wat het verschil is, je vergoeding werkgever is toch gelijk, ongeacht bron van de energie? Bij mij thans wel. En de afgenomen stroom gaat ook via mijn “huisverbruik” althans mijn eigen energierekening. Ik zie zelf niet het verschil tussen huisverbruik en laadpaal, of anders gezegd, de laadpaal valt financieel ook onder het huisverbruik.
Als dat nuttig is kan ik de laadpaal ook "buiten de meters van de batterij om" aansluiten, daarmee bedoel ik: ik kan de meter van de Victron zo aansluiten zodat de net-meter die hij gebruikt "blind" is voor wat de laadpaal doet. Dan kan hij sowieso het verbruik van de laadpaal niet in acht nemen maar EVCC zou dat dan wel kunnen.
Dat zou wellicht een oplossing kunnen zijn voor jouw casus, maar ik weet niet hoe Victron werkt. Probeert ie NOM te houden?

Zelf zie ik het nut er niet zo van, financieel is het krek eender, of het nu in de auto of de vaatwasser gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Laatst online: 20-10 16:51
Gebruikt iemand EVCC in combinatie met de alfen laadpaal integratie in home assistant?
Ik heb de indruk dat, sinds ik ben overgeschakeld naar de laatste versie van alfen integratie (van 2.8.9 naar 2.9.6), de laadpaal van tijd tot tijd zijn connectie verliest.
Ik kan dan ook niet meer pingen, en heb op dat moment dus geen controle meer over de laadpaal via EVCC (heel frustrerend aangezien de laadpaal dan aan hogere amperes begint te laden -> ramp voor capaciteitstarief)
Enige oplossing is de laadpaal zonder stroom zetten gedurende enkele minuten en dan herstarten.
Dan komt die terug beschikbaar en werkt het weer.
Ik heb nu voorlopig de integratie uitgeschakeld om te zien of het wel degelijk door de intergratie komt of niet...
Moest iemand gelijkaardige problemen hebben, hoor ik het graag. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door h3llrais3rke op 16-03-2025 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Uitzetten die integratie, ik heb maanden/jaren stabiel gehad en activeer dat ding en ik had echt rare dingen aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-10 13:32

_PM

Weet iemand of het mogelijk is om het PV-based laadmoment van een auto aan te passen a.d.h.v. dynamische tarieven?

Ik heb vaak niet alle PV energie die ik opwek nodig om de auto op te laden. Nu begint EVCC zodra er PV energie beschikbaar is de auto te laden, en dan is hij het klaar op het moment dat de energie prijzen laag zijn en terugleveren minder oplevert. Graag zou ik de auto laden met PV energie op moment dat de prijzen laag zijn (en de voorspelling is dat er voldoende energie komt om de auto vol te krijgen).

Zou zoiets mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
_PM schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:01:
Weet iemand of het mogelijk is om het PV-based laadmoment van een auto aan te passen a.d.h.v. dynamische tarieven?

Ik heb vaak niet alle PV energie die ik opwek nodig om de auto op te laden. Nu begint EVCC zodra er PV energie beschikbaar is de auto te laden, en dan is hij het klaar op het moment dat de energie prijzen laag zijn en terugleveren minder oplevert. Graag zou ik de auto laden met PV energie op moment dat de prijzen laag zijn (en de voorspelling is dat er voldoende energie komt om de auto vol te krijgen).

Zou zoiets mogelijk zijn?
Het uitgangspunt bij EVCC is dat je zo goedkoop mogelijk kan laden en dit zoveel mogelijk op PV.
Men gaat er van uit dat een kWh best onmiddellijk gebruikt wordt als hij opgewekt wordt en men houdt dus geen rekening dat die kWh later goedkoper is (aka dat hij minder opbrengt).

Je kan wel eens proberen of je met de planner iets kan doen maar ik zie zelf ook nog niet zo snel hoe ik dat zou inregelen.

Maakt dat zo een groot verschil ja? Dat moment van opwek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:14
Hallo allemaal,

Over 2 weken mag ik mijn EV ophalen (Kia EV3). Begin april wordt de laadpaal geinstalleerd. Dat wordt een Zaptec Go 2, vooral vanwege het kunnen schakelen van 1 <-> 3 fasen. Ik ben van plan EVCC te gebruiken om het laden van de auto aan te sturen.
Nu heb ik alvast EVCC in een docker draaien (met alleen de HW P1 meter geconfigureerd, de rest is nog demo configuratie). EVCC stuurt inmiddels data naar een Influx docker. Kan mooi in de Grafana dashboards worden opgenomen.
Met de installatie van de laadpaal wordt ook een HW 3-fase gebruiksmeter op de zonnepanelen groep gezet. Die kan ik (EVCC eigenlijk) dan als realtime meter voor zonnepanelen opbrengst gebruiken (nu kan ik dat alleen uit de portal van de zonnepanelen leverancier halen).
De Zaptec Go 2 staat (nog) niet in de lijst met ondersteunde chargers voor EVCC, wel de oudere Zaptec Go. Iemand enige ervaring met het aanpassen of maken van een template voor nieuwe laadpalen? Heb even op GitHub in de code gekeken. Zo te zien moet je wel heel goed weten hoe de API van de Zaptec in elkaar zit.
Zal ook op de Discussions van Github de vraag stellen hoe Zaptec Go 2 aan te sturen. Of anders geduld hebben tot ook de Zaptec Go 2 ondersteund wordt.Tot die tijd zijn tips alvast welkom!

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-10 13:32

_PM

-deleted-

[ Voor 95% gewijzigd door _PM op 16-03-2025 22:21 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste