Neen, maar weet jij hoeveel keer een relais mag schakelen?
Wij steken hier de auto altijd in, tenzij ik echt weet dat het donker is en nog niet laat genoeg om de dynamische tarieven aan te laten springen en ik later op de avond weer weg moet voor hobby of dergelijke.
Daarvoor was het dus iedere keer, auto er in, op MinPV 1400W laden en dan met een powerbudget van 4000W en bv een inductievuur dan krijg je van die hele grillige aan/uit schakelingen, ik kan je vertellen dat die paal dan op 5 of 7 minuten ongeveer een 10 keer geschakeld heeft. Ik denk niet dat dat de levensduur voor zo een relais echt ten goede komt, maar bon, misschien ben ik wel wat te "anal about that".
Ok, weet dan dat die phase switching alleen werkt als er zonne overschot is. Die phase switching is nog niet actief binnen het concept van capaciteitstarief.
We gaan overschakelen in de uitleg naar het concept "power budget".
Als jij een powerbudget van 6000W gedefined hebt dan gaat EVCC (voorlopig) niet zeggen "how manneke, hier is nu opeens 3000W door @
NoFate gebruikt in het huis, seg maar kheb nog 3000W over, da is voldoende om op 1F door te trekken, weet ge wat schaal maar down van 3F naar 1F en doe maar verder".
Neen, dat ding zegt gewoon "ah ik ben op 3F begonnen, wat heeft @
NoFate als minima ingesteld? How zekers, 8A op 3F is 5520, ik MOET minimaal 8A geven volgens wat hij hier heeft ingesteld en ik ben met 3F bezig dus ik ga mijn eigen afschakelen tot hij terug budget heeft om mijn 5520W te bekostigen".
Max power = 6000 vanwege Cap tarief
Min charging = 8A / 5520
Max charging = 16 A / 11020
Met bovenstaande instelling gaat hij tenminste altijd laden aan 5520 om toch nog comfort te hebben...
"Altijd", ja als er genoeg budget is, maar ik herhaal (kijk eens paar posts boven ons, daar heeft iemand het bevestigd) dat hij alleen switcht op 1F/3F als er zonnestroom gemaakt wordt.
1) Maar gaat hij ook onder de 8A gaan als er meer huisverbruik, omdat ik 8A heb ingesteld als minimum??
ah neen eh, gij stelt in MINIMUM, dan gaat 'm daar nie onder als hij aan het laden is eh

, meer zelfs (sorry, ik herhaal) als hij begonnen is OOIT tijdens de sessie met die 3F dan gaat hij niet downscalen naar 1F, hij blijft met die 3F werken, en jij hebt ingesteld 8A minimaal dus 5520W, dus vanaf het moment dat gij 500W thuisverbruik hebt op een budget van 6000W --> PETS, af.
2) Als de zon schijnt, dan gaat hij wel effectief over de 6000 tot aan de max van 16A?
Dan wel ja, maar wat voor een PV installatie hebt gij liggen? Want meer dan 6000W op MinPV impliceert dat gij op dat moment meer dan 6kW aan PV aan het opwekken zijt. Ik weet niet wat je hebt liggen qua PV, ik heb zelf over de jaren een mooie installatie gelegd op ZO/ZW/ZW en NW en ik zal dit jaar tijdens de zomer u weten te vertellen hoeveel ik ga maken qua piek maar dat gaat niet over de 7kW zijn denk ik en ik heb chance toch 12kWp liggen, waarvan 8kWp op ZO/ZW combined.
Als bovenstaande klopt, dan is dit toch een goede instelling om met je capaciteitstarief om te gaan? Gewoon zorgen dat je MIN charging zo dicht mogelijk ligt bij je Maxpower?
Neen eh, uw min charging moet zo laag mogelijk liggen zodat ge met EVCC kunt laag en hoog kunt gaan, er is niks mis om op en af toe toeren in het vermogen, zolang ge maar niet te veel ligt te schakelen.
Ik zou dus uw min ampere op 6A zetten en max op 16A, dan kan EVCC laden tussen de 4100W en de 6000W (minus uw thuisverbruik) wat ge ingesteld hebt. Als je dan 's avonds 'm op FAST zet dan (want ik heb de indruk dat gij niet wilt werken met de planner) dan gaat hij laden op zijn snelst binnen het defined powerbudget van 6000W. Dan mag er in huis nog ongeveer een kleine 1.9kW gebruikt worden en EVCC zal niet afschakelen maar wel tijdelijk voor de duurtijd van dat verbruik signaleren naar de auto dat deze het minimale (3 x 230V x 6A = 4140W) mag gebruiken. Ga je in huis toch meer dan die kleine 1.9kW verbruiken dan gaat het laden stoppen. Besef wel goed dat als je met inductie of droogkast zit die een grillig verloop kennen dat je een overactief relais'tje kan krijgen.
Met deze mode moet dan toch ook de phase switching werken? Zodat je effectief tot 1400 kan gaan als je eigen huisverbruik even hoog is... En tot 11000 kan gaan indien veel zon??
Zoals eerder aangegeven gaat dit niet gebeuren, test het gerust uit en laat het mij weten maar dit stukje zit (nog) niet ingebouwd in EVCC.
Daarom dat ik dus bij mij de Alfen heb laten openzetten (betalende feature) tot 22kW, niet voor die 22kW want dat ondersteunen slechts enkele auto's maar WEL omdat 22kW betekent dat hij per fase 32A kan signaleren aan de auto, en dit op zowel 3F (22kW) als 1F (7.6kW). Het enige jammere is dat ik nog een 20A zekering heb van Fluvius maar dat is bekend.
Ter illustratie hieronder een vermogensgrafiek van een inductievuur. Zie je EVCC daar al op schakelen met een budget van 6000W en 3F?
Zelfs met 1F laden had dit geheid voor een aantal keer schakelen van de relais' gezorgd als je met een budget van 4000W werkt.
Ik ben dus heel blij dat ik het grid based opladen heb kunnen shiften naar de nacht op basis van de planner, een moment waarop het normaal veel rustiger en toevallig ook veel goedkoper is.
[
Voor 12% gewijzigd door
HyperBart op 25-02-2025 23:15
]