Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 34 ... 36 Laatste
Acties:

  • jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Unauthorized zou ik zeggen dat je API token misschien niet goed hebt gekopieerd... Maar ik neem aan die je die al gedriedubbelchecked hebt.

Misschien dat je voor je API token binnen solcast nog een vinkje aan moet zetten dat hij bij bepaalde gegevens mag...

Er staat bij solcast documentatie in evcc ook dat er maximum 10 requests per dag mogen. Misschien hit je die limit en krijg je dan een 401 terug (wat wel vreemd is voor een API, meestal krijg je dan een andere code terug).

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2


  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57
WirelessErik schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:00:
Ok blijf dus deze foutmelding krijgen.


cannot create tariff type 'template:solcast': cannot create tariff type 'solcast': unexpected status: 401 (Unauthorized) GET [URL]
Ik weet niet of iemand anders met het ID (1c54...) achter jouw locatie kan komen, dus ik laat aan jou of je dat laat staan ;) Een 401 houdt in dat je request unauthorized is, m.a.w. je gebruikt niet de juiste credentials. Zoals solcast zelf in hun API docs schrijft:
The request did not correctly include a valid API Key. Check the API Key used in the request is correct, active, and properly added to the request using one of the available authentication methods.
Weet je zeker dat je de juiste API key gebruikt? Je kunt 'm ook regeneraten en dan opnieuw in evcc configureren, dan heb je in ieder geval een verse.

[ Voor 5% gewijzigd door Sandro! op 26-05-2026 17:17 ]


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Nou, dan maar eens verversen, maar heb de juiste api. Ook al geprobeerd met een ander account met een ander email adres, zelfde probleem. Geen idee of ze achter mijn adres komen. Heb 2 Rottweilers 🤣

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Ik zie in de url die ik kopieer bij solcast, dezelfde site ID staan, dus dat lijkt goed. Kan de api ook niet vernieuwend bij Solcast.

En daar ging het dus mis. Ik gebruik de URL ipv de API die ergens anders staat 🥸

[ Voor 24% gewijzigd door WirelessErik op 26-05-2026 18:13 ]


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Vind het wel wat verwarrend, er staat boven die URL, API. Ging er even vanuit dat die URL dus de API was.

Bedankt voor het meedenken

  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57
WirelessErik schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:16:
Vind het wel wat verwarrend, er staat boven die URL, API. Ging er even vanuit dat die URL dus de API was.

Bedankt voor het meedenken
Achter de URL zit de API, maar je hebt een correcte key nodig om acties te mogen uitvoeren. Lijkt erop alsof het nu is opgelost in ieder geval :)

  • Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-06 14:53
Bravo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:49:
[...]

Ik gebruik mqtt voor het uitlezen van mijn shellies, dat ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    type: custom
    power:
      source: mqtt # read the power from mqtt (W)
      topic: shellies/shellyem3-1/emeter/2/power
      timeout: 60s
      scale: 1
    currents: # Stromstärke (A) pro Phase
    - source: mqtt # read current for phase 1 (A)
      topic: shellies/shellyem3-1/emeter/2/current
      timeout: 60s
      scale: 1
voor jouw paal zou het zoiets moeten worden met deze aanvullingen:
Read:
code:
1
2
3
4
source: mqtt
topic: mbmd/sdm1-1/Power
timeout: 30s # don't accept values older than timeout
scale: 0.001 # factor applied to result, e.g. for Wh to kWh conversion
Write:
code:
1
2
3
source: mqtt
topic: mbmd/charger/maxcurrent
payload: ${var:%d}
Dat wordt dan zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
chargers:
  - name: my_charger
    type: custom
    status: # charger status A..F
      source: ev_charger/status
      # mogelijk dat je deze zelf moet omzetten vanuit HA naar de juiste status
    enabled: # charger enabled state (true/false or 0/1)
      source: ev_charger/enabled
      # ...
    enable: # set charger enabled state (true/false or 0/1)
      source: /evcharger/enable/
      payload: ${var:%d}
      # ...
    maxcurrent: # set charger max current (A)
      source: ...
      # ...
    maxcurrentmillis: # set charger max current (mA), maxcurrent: MUST be defined too!
      source: ...
      # ...
    Phases1p3p: # phase switching (1/3)
      source: ...
      # ...
    #1p3p does no longer handle disable/enable. Use tos: true to confirm you understand the consequences
    tos: true
    currents: # to provide the measured charging currents (A) 
      - source: ... # source for L1 current
      - source: ... # source for L2 current
      - source: ... # source for L3 current
    power: # to provide the measured charging power (W)
      - source: ...
    features:
    icon: ...
edit: Oh ja, je moet natuurlijk eerder in je conifg al mqtt gedefinieerd hebben:
code:
1
2
3
4
5
6
# mqtt message broker
mqtt:
    broker: localhost:1883
    topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable
    user: mqtt
    password: moeilijkTEradenW8w00rd
I know I know, het is een oud bericht, maar misschien heeft iemand er wat aan. Wat ik heb gedaan is een template select gemaakt in HA. Deze heeft de state:
code:
1
{{ '1' if is_state('switch.single_phase', 'on') else '3' }}
En actions on select:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if:
  - condition: template
    value_template: "{{ option == '1' }}"
then:
  - action: switch.turn_on
    metadata: {}
    target:
      entity_id: switch.single_phase
    data: {}
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if:
  - condition: template
    value_template: "{{ option == '3' }}"
then:
  - action: switch.turn_off
    metadata: {}
    target:
      entity_id: switch.single_phase
    data: {}
Vervolgens heb ik deze template sensor in EVCC bij de charger gekoppeld.

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Voor de Volkswagen-rijders die (ook) geen verbinding meer krijgen met hun auto in evcc: er is een fix onderweg. :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:43
Claude zorgt wel voor een enorme acceleration bij die jongens merk ik.
Releases volgen elkaar sneller op en er zitten nog steeds evenveel of meer kleine(re) workitems/fixes/verbeteringen per release in.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:44
Ik zit eigenlijk met smart te wachten tot hun optimizer eindelijk wat gaat doen... Dan gooi ik namelijk alles om naar EVCC. Nu heb ik het er uit gehaald omdat het me eigenlijk meer in de weg zit dan ondersteund.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thomvh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:07:
Ik zit eigenlijk met smart te wachten tot hun optimizer eindelijk wat gaat doen... Dan gooi ik namelijk alles om naar EVCC. Nu heb ik het er uit gehaald omdat het me eigenlijk meer in de weg zit dan ondersteund.
Hoe zit het je in de weg? Het is toch read-only en opt-in?

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:44
Get!em schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Hoe zit het je in de weg? Het is toch read-only en opt-in?
Omdat ik een andere optimizer gebruik. Die vecht met EVCC voor de laadpaal. Ik kan niet de aanname doen dat <16A laden van de uit PV laden is omdat de huidige optimizer de amperages verdeeld over de auto's zodat ze allemaal opgeladen zijn. Dus dan is EVCC een beetje nutteloos, want ik heb geen trigger waarop ik het juiste aan kan zetten.

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Ik ben ook nog niet helemaal tevreden over EVCC. Ik heb gekozen voor PV laden

Mijn installatie levert 6 kW van de panelen, maar toch staat de auto met 10 kW op te laden. Dan haalt hij de rest uit het net. Dat is dus net niet de bedoeling als ik om PB laden vraag

  • jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
WirelessErik schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:54:
Ik ben ook nog niet helemaal tevreden over EVCC. Ik heb gekozen voor PV laden

Mijn installatie levert 6 kW van de panelen, maar toch staat de auto met 10 kW op te laden. Dan haalt hij de rest uit het net. Dat is dus net niet de bedoeling als ik om PB laden vraag
Dat is niet hoe EVCC zou moeten werken, dus heb je waarschijnlijk ergens een configuratiefout

Bij PV-laden moet hij alleen overschot gebruiken om te laden. Als hij dus meer gebruikt, denkt hij dat er meer overschot is. Klik eens op het flow-chartje bovenaan in je UI en maak een screenshot met de uitgebreide gegevens erin, en post die hier

Er zijn ook verschillende redenen waarom EVCC toch voor "fast" modus gaat, ook al heb je PV- modus geselecteerd:

- state of charge is onder het minimum (bij mijn auto ingesteld op 30%, dus hij gaat altijd eerst fastchargen naar 30% met maximum snelheid)
- plan ingesteld (laadplan negeert "PV-modus")

[ Voor 16% gewijzigd door jaapzb op 28-05-2026 11:01 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jaapzb schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:58:
[...]


Er zijn ook verschillende redenen waarom EVCC toch voor "fast" modus gaat, ook al heb je PV- modus geselecteerd:

- state of charge is onder het minimum (bij mijn auto ingesteld op 30%, dus hij gaat altijd eerst fastchargen naar 30% met maximum snelheid)
- plan ingesteld (laadplan negeert "PV-modus")
Aanvullend op die redenen:

-Price model is ingesteld om te fastchargen bij tarief < x cent

- Thuisbatterij is geconfigureerd en battery boost staat aan bij SoC > x%

- min-pv mode?

- pv mode met schakeling 1/3fase, met vertraging op die schakeling. Tijdens die vertraging zal hij het overige deel uit het net trekken als er onvoldoende is om 3 fase te blijven laden.


En inderdaad configuratie controleren en kijken of je niet een offset ergens in hebt staan bijv.

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Hier wat screenshots, hoop dat je er iets mee kunt, of advies hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lnG0vyQDWJY1HrTyO-gI2tM6bs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6gAyWugNZuiGvwePNB1RGRR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpGYcv-_hGXKlMQ5adLs6bjmIec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VnB0FL7ZAYIBRDiRR52b75b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NU4vUGpudSo1ENmK9WWzDrtoxk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1gJLudVBgvRVOgQLvNdDHQF.jpg?f=fotoalbum_tile
Batterij thuis is van 100 naar 67 gezakt, maar stond dus continu mee te helpen

[ Voor 3% gewijzigd door WirelessErik op 28-05-2026 11:52 ]


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Kan het komen, omdat ik de omvormer en batterijen, en ook de laadpaal via modbus uitlees? Ik zie trouwens wel dat EVCC keurig de omvormer opbrengst en batterij status weet, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ik heb ook geen laadpalen ingesteld. Kan ik ook nergens vinden even 🙂

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat voor regeling heeft de thuisbatterij? Ook balanceren?

Een stukje van de logbestanden kan helpen in dit geval.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WirelessErik schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:50:
Hier wat screenshots, hoop dat je er iets mee kunt, of advies hebt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Batterij thuis is van 100 naar 67 gezakt, maar stond dus continu mee te helpen
Zie je derde plaatje. Hij doet keurig wat je ingesteld hebt. Tussen 100% en 70% thuisbatterij SoC mag er in PV modus de EV uit de thuisbatterij geladen worden.

Zet in dat scherm de bovenste threshold maar gewoon naar boven, naar 100%, dan gebeurt het niet meer :)

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Zie je derde plaatje. Hij doet keurig wat je ingesteld hebt. Tussen 100% en 70% thuisbatterij SoC mag er in PV modus uit de batterij geladen worden.

Zet in dat scherm de bovenste threshold maar gewoon naar boven, naar 100%, dan gebeurt het niet meer :)
Mwa, de batterij was op dat moment 67%, dus hij zou het niet (meer) moeten pakken. Maar eens dat ie dat wel doet boven de 70%.

Het zou ook kunnen dat de laadpaal niet te sturen is en/of niet luistert naar input. Hij draait gewoon 16A op 3-fase (2e screenshot), dus dat zou net zo goed de 'fallback optie' kunnen zijn die in werking treedt? Lijkt nu gewoon vol vermogen te laden.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Alle waarden even naar 100% gebracht, maar hij blijft ontladen uit de batterij. Het is een Alfen laadpaal die prima te sturen is. Dat is ook wat EVCC zou moeten doen naar de paal toe toch?

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Nog wat meer screenshots.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w4-IvhwlnolE6GILIRkE3s92xA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbvWACB8CiBtOLzkwZUKVx9q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvqMa7_vsT7FPaHpKrNlwTFQvkw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxTPtMe35JZq1FTxcArxcftt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3k2t3vAPW2NypK41oEU_V_j2m0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3QVnPrAcgq6VGIA4cpYjsWb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9YLWATzQUnmIgxAEvwvajG0gHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTjmAvniA4RP7WVpiU4qBLvZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc_fP_LmXfC4kswpJv2Y3eWbvTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JiyFChtIjc8rVcZzsv5z8c9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUbX0aVMJ_MpJPy_JvncpRGp-N4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLcUPuwwj89DGi6N4zN7sgOT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFhx1bUGlCtaUxSSgX__79lOFYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksq56NkjpL2jlbBeJtkvLmqc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDjpByfkvAk6PpMtdbnBAvzjGww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkeYbfxNFGY16lpvPsOFnexu.jpg?f=fotoalbum_tile

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat doet ie als je hem in evcc op "off" zet? Nogmaals, een stuk van de logs kan ook helpen om te bepalen wat evcc wil doen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Wat wil je op off zetten. De batterij? Gedaan en blijft uit de batterij halen. Hoe kan ik een log aanleveren?

  • Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-06 09:00
Ik heb EVCC in mijn home assistant staan met Peblar Businees laadpaal , en paar stopcontacten van homewizard, voor oa elecktrische boiler, wasmachine,...

Toen ik vroeger de Pelblar zonder evcc had geinstalleerd kon die op zonnige dagen tot 5kw laden van de zon en liet ik hem ook nog eens 2,4kw van het net nemen om de auto zo snel mogelijke op te laden. Ik heb een 1 fase aansluiting.

Omdat ik in Belgie woon (capaciteitstarief) had ik op de Peblar loadbalancing ingesteld op 4,2kw. Dit werkte heel goed. Sinds ik de Peblar aan de EVCC via homeassitant heb gekoppeld lukt dit niet meer. De Peblar wil nog steeds niet over de grens van de 4,2kw gaan als de zon schijnt en laad hij ook niet meer op dan 3,5kw omdat er ook nog ander verbruik is van 700watt terwijl ik soms eens zou willen dat hij bv 4,5 van zon neemt en 2,5kw van het net.

Hoe stel ik dit in?

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@WirelessErik Een snelle manier om te checken of de laadpaal wel luistert is wisselen tussen modi: off/pv/min+pv/fast. Dus die "off" naast PV bedoel ik. Overigens krijg je dan ook waarschuwingen in evcc (mismatch tussen verwacht en werkelijke stroom).

Onder menu -> logboeken. "debug" even aanvinken en dan een stukje log van één interval, stuk tussen de liggende streepjes ( ---- ).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Off zetten stopt het laden (logisch), geen foutmelding trouwens. Naar PV geeft eerst 1 fase aan naar 3,3 kW. Vervolgens stopt hij met laden en start ook niet meer. Op Snel zetten werkt de lader weer tot leven en op mijn+PV of alleen PV geeft nog steeds max vermogen vanuit PV en batterij.

Waar blijft day logboek trouwens. Heb geloof ik wel iets gedownload, maar zie niet waar dat blijft

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Kun je hier wat mee?

```

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 set charge mode: pv

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 ----

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 charge power: 9802W

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 charge currents: [15.1 15.2 15.4]A

[Woning] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 power: -1053W

[Woning] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 current: 2.31A

[main ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 power: -1053W

[main ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 current: 7A

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 aux 1 power: 18W

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 grid power: -1053W

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 aux 2 power: 1566W

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 ext 1 power: -1053W

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 aux power: 1584W

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 grid currents: [6 7 6]A

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 battery 1 power: 2792W

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 battery 1 soc: 54%

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 pv 1 power: 6502W

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 site power: 255W

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 charge voltages: [227 228 225]V

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 detected active phases: 3p

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 session energy: 5.208kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 charge total import: 518.287kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 charger status: C

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 vehicle soc: 72%

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 vehicle range: 246km

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 soc estimated: 72.15% (vehicle: 72.00%)

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 vehicle soc (estimator): 72%

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 !! plan: plan time zero

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 pv charge current: 15.6A = 16A + -0.369A (255W @ 3p)

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 set charge current limit: 15.6A

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:24 solar forecast: produced 26.159kWh, forecasted 28.951kWh, scale 0.904

[site ] DEBUG 2026/05/28 12:37:26 ----

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 12:37:27 charge power: 9490W

```

  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[Woning] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 power: -1053W

geeft aan dat je woning aangeeft dat je nog steeds 1053W invoedt op het net. Check de sensor die je geconfigureerd hebt voor je woning en check of dat wel klopt, want dat lijkt er niet op.

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
En mijn Alfen is op deze manier ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KePQItAFYMKh4E6khAllSx9wrbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkyjQ3tpq62BIUzPjyrhdVjm.png?f=fotoalbum_large

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Sander schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:16:
[Woning] DEBUG 2026/05/28 12:37:23 power: -1053W

geeft aan dat je woning aangeeft dat je nog steeds 1053W invoedt op het net. Check de sensor die je geconfigureerd hebt voor je woning en check of dat wel klopt, want dat lijkt er niet op.
Ik zal even kijken. De totaal vermogens meting klopt. Hier heb ik een sensor voor gemaakt die rechtstreeks vanaf de DSMR meter het verbruik van de 3 fasen verlaagt met de productie over de 3 fasen.

Dit geeft dus een negatief getal bij teruglevering. Ik zie dat ik de verkeerde sensoren heb gebruikt voor stroom en spanning. Geen idee of dat nog wat uitmaakt, wat het vermogen leest hij vanuit de vermogenssensor

[ Voor 9% gewijzigd door WirelessErik op 28-05-2026 15:32 ]


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Ik krijg nu dit in mijn logfile. Wat zijn de waardes aux 1 en 2 power en ext power? Ook zie ik nog een aux power met een waarde van 20881W ?

```

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 ----

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 charge power: 10265W

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 charge currents: [15.1 15.2 15.4]A

[Woning] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 power: 263W

[Woning] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 current: 5A

[main ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 power: 263W

[main ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 current: 5A

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 aux 2 power: 10611W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 grid power: 263W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 ext 1 power: 263W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 aux 1 power: 10270W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 aux power: 20881W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 grid currents: [5 5 4]A

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 battery 1 power: 2706W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 battery 1 soc: 98%

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 pv 1 power: 8050W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 site power: -17912W

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 charge voltages: [238 239 237]V

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:40:59 detected active phases: 3p

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 session energy: 0.929kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 charge total import: 526.202kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 charger status: C

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 vehicle soc: 85%

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 vehicle range: 288km

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 soc estimated: 86.52% (vehicle: 85.00%)

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 vehicle soc (estimator): 87%

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 !! plan: plan time zero

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 pv charge current: 42A = 16A + 26A (-17912W @ 3p)

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 solar forecast: produced 49.212kWh, forecasted 59.465kWh, scale 0.828
code:
1

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Heb hem even gestopt, en weer gestart, maar hij blijft de batterih leegtrekken. Vreemd, want ik heb die nu op uitgeschakeld staan.

```

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 charge power: 10293W

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 charge currents: [15.1 15.3 15.4]A

[Woning] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 power: 128W

[Woning] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 current: 5A

[main ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 power: 128W

[main ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 current: 5A

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 grid power: 128W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 aux 1 power: 10300W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 aux 2 power: 10588W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 ext 1 power: 128W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 aux power: 20888W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 grid currents: [5 5 4]A

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 battery 1 power: 2768W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:47:59 battery 1 soc: 98%

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 pv 1 power: 7943W

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 site power: -17992W

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 charge voltages: [239 240 237]V

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 detected active phases: 3p

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 session energy: 1.690kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 charge total import: 526.963kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 charger status: C

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 vehicle soc: 90%

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 vehicle range: 306km

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 soc estimated: 90.41% (vehicle: 90.00%)

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 vehicle soc (estimator): 90%

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 !! plan: plan time zero

[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 pv charge current: 42.1A = 16A + 26.1A (-17992W @ 3p)

[site ] DEBUG 2026/05/28 15:48:00 solar forecast: produced 49.212kWh, forecasted 59.465kWh, scale 0.828

```

  • Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-06 09:44

Bravo

Second Best

Mogelijk heb ik het gemist, maar om wat voor een batterij gaat het? En hoe is deze aangesloten? Ik zie dat evcc 'denkt' dat hij de batterij kan sturen, maar het lijkt erop dat de batterij zelf bepaalt dat hij stroom levert.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Het is een SolarEdge hybride omvormer met een SolarEdge batterij gekoppeld (3 stuks, als 1 batterij zichtbaar)

Batterij is ook te sturen, maar de vraag is, of EVCC dat inderdaad kan. Ik kan de omvormer die opdracht in ieder geval wel geven.

Het is wel zo, dat EVCC ziet hoeveel opwek eris en dus dan het vermogen naar de lader kan regelen. Als die zo'n beetje gelijk is als die van de opbrengst, spreekt hij de batterij ook niet aan. Ik verwacht ook dat het zo hoort te werken. Hij doet niet echt iets met de batterij, maar met het vermogen wat hij naar de laadpaal stuurt. Als dit hoger is als van de opbrengst, springt de batterij bij. (Dit is een aanname van mij hoor, maar lijkt mij wel redelijk de manier om dit te doen toch)

[ Voor 87% gewijzigd door WirelessErik op 28-05-2026 19:29 ]


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:44
WirelessErik schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:23:
Het is een SolarEdge hybride omvormer met een SolarEdge batterij gekoppeld (3 stuks, als 1 batterij zichtbaar)

Batterij is ook te sturen, maar de vraag is, of EVCC dat inderdaad kan. Ik kan de omvormer die opdracht in ieder geval wel geven.

Het is wel zo, dat EVCC ziet hoeveel opwek eris en dus dan het vermogen naar de lader kan regelen. Als die zo'n beetje gelijk is als die van de opbrengst, spreekt hij de batterij ook niet aan. Ik verwacht ook dat het zo hoort te werken. Hij doet niet echt iets met de batterij, maar met het vermogen wat hij naar de laadpaal stuurt. Als dit hoger is als van de opbrengst, springt de batterij bij. (Dit is een aanname van mij hoor, maar lijkt mij wel redelijk de manier om dit te doen toch)
Weet je zeker dat hier niet iets mis gaat?
code:
1
[lp-1 ] DEBUG 2026/05/28 15:41:00 pv charge current: 42A = 16A + 26A (-17912W @ 3p)
Lijkt me best wel een flinke PV installatie als die zoveel levert...

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Dat kan ook niet kloppen. Dat lever ik niet. Mijn omvormer is een 10K omvormer dus zal ook nooit meer als rond de 10000 leveren. Snap ook niet waar die stroom waardes vandaan komen

Hij lijkt wel iets bij elkaar op te tellen ofzo. Het is natuurlijk wel 3 keer 16A, maar dan zit je op 11kW. Er gaat dus inderdaad iets mis in de configuratie denk ik. Ik ga er een paar meters uithalen en alleen de main in de loadbalancing laten staan. Kijken of dat verschil maakt.

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Ik denk dat die extra meters voor ruis zorgen en hij vermogens bij elkaar optelt en dus denkt dat hij meer kan leveren. Net nog even geprobeerd, maar hij lijkt nu wel terug te regelen

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:44
WirelessErik schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:56:
Ik denk dat die extra meters voor ruis zorgen en hij vermogens bij elkaar optelt en dus denkt dat hij meer kan leveren. Net nog even geprobeerd, maar hij lijkt nu wel terug te regelen
Dat zou natuurlijk een logische verklaring zijn. Hij denkt dat er meer stroom is dus laat hij de auto volle bak opladen. Want ja met 48A beschikbaar is er genoeg zonnestroom! Dus ik zou daar even mee beginnen en dat goed in de gaten houden.

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Zodra ik de auto weer ga opladen, ga ik kijken of het nu beter werkt. Thx voor het meedenken allemaal

  • Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 12:58
WirelessErik schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:23:
Het is een SolarEdge hybride omvormer met een SolarEdge batterij gekoppeld (3 stuks, als 1 batterij zichtbaar)

Batterij is ook te sturen, maar de vraag is, of EVCC dat inderdaad kan. Ik kan de omvormer die opdracht in ieder geval wel geven.

Het is wel zo, dat EVCC ziet hoeveel opwek eris en dus dan het vermogen naar de lader kan regelen. Als die zo'n beetje gelijk is als die van de opbrengst, spreekt hij de batterij ook niet aan. Ik verwacht ook dat het zo hoort te werken. Hij doet niet echt iets met de batterij, maar met het vermogen wat hij naar de laadpaal stuurt. Als dit hoger is als van de opbrengst, springt de batterij bij. (Dit is een aanname van mij hoor, maar lijkt mij wel redelijk de manier om dit te doen toch)
Heb je deze setting in de SE actief staan ? zie de evcc documentatie :

StorageConf_CtrlMode (0xE004) must be set to 4 "Remote"

Ik heb een SE met LG batterij en evcc kon/kan deze niet correct sturen tot deze setting actief staat.

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Mijn omvormer staat inderdaad in remote. Maar EVCC stuurt volgens mij de omvormer niet aan, maar dat weet ik dus niet zeker. Zou best kunnen dat hij dat dus wel doet

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@WirelessErik Je hebt wel veel meters erin staan als ik eerlijk ben, ik heb niet het idee dat e.e.a. met elkaar matcht zoals eerder ook al gezegd. Aux-meters zijn bovendien meters waarvan evcc verwacht dat ze een eigen NOM-sturing hebben. Dus als die vermogen nemen, zou evcc kunnen denken dat er nog meer zonnestroom beschikbaar is en op die manier steeds meer vragen...

Ik zou die aux meters er sowieso eerst uit halen. ext-meters kunnen geen kwaad. En je load balancing configuratie vind ik ook twijfelachtig, al lijkt dat nu niet het probleem te zijn.

Je kan simpelweg beginnen met de "netaansluiting" meter en de batterij meter. PV is niet eens nodig. En dan even kijken of wat evcc zegt, ook echt overeenkomt met het huidig vermogen. En vanuit daar weer zaken toevoegen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:21:
Voor de Volkswagen-rijders die (ook) geen verbinding meer krijgen met hun auto in evcc: er is een fix onderweg. :)
Deze pret was van korte duur. De fix die ook werd gebruikt bij de Home Assistant integratie was een paar uur later alweer onmogelijk gemaakt.

Zie ook het frontpage-artikel hierover.

Helaas sluiten de devs van evcc nu elk issue op de GitHub repo met de mededeling dat het 'al is opgelost, zie issue x'. Wat dus kortstondig inderdaad zo was, maar nu niet meer.

Ik ben eigenlijk vrij pissed :(

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
JanHenk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:24:
@WirelessErik Je hebt wel veel meters erin staan als ik eerlijk ben, ik heb niet het idee dat e.e.a. met elkaar matcht zoals eerder ook al gezegd. Aux-meters zijn bovendien meters waarvan evcc verwacht dat ze een eigen NOM-sturing hebben. Dus als die vermogen nemen, zou evcc kunnen denken dat er nog meer zonnestroom beschikbaar is en op die manier steeds meer vragen...

Ik zou die aux meters er sowieso eerst uit halen. ext-meters kunnen geen kwaad. En je load balancing configuratie vind ik ook twijfelachtig, al lijkt dat nu niet het probleem te zijn.

Je kan simpelweg beginnen met de "netaansluiting" meter en de batterij meter. PV is niet eens nodig. En dan even kijken of wat evcc zegt, ook echt overeenkomt met het huidig vermogen. En vanuit daar weer zaken toevoegen.
Ik heb alle extra meters verwijderd en in de load balancing nu ook alleen nog de main staan met 25A.

Zijn die aux, aux1 etc de extra toegevoegde meters?

Weer even terug naar de basis en dan maar kijken wat er gebeurt. Thx

  • Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20
Ok, dus al een mooie tijd evcc werkend en sinds kort ook met thuis accus's. Alleen probeer al een tijdje mijn tarieven aan te passen maar dat lukt niet echt. In de configuratie zegt hij dat dat in de yaml moet, maar wat ik in de yaml doe maakt geen verschil. Ook niet als ik deze compleet verwijder en evcc herstart oid. Heb de yaml ooit wel eens gemigreerd in HA naar evcc, weet niet of dat wat uitmaakt. Filenaam was ook evvc.yaml.migrated weet niet of dat wat uitmaakt? Iemand een idee hoe ik dit fix?

  • TiSaE
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53
Het probleem dat de volkswagen API niet kan verbinden treft velen, mij ook. Wat ik vreemd vindt is dat via de ANWB Laadpas app, de batterij en rangegegevens wel real-time doorkomen. Deze verbinding loopt via Smartcar. Nu ben ik bezig om via Smartcar -> HomeAssisistant -> EVCC echter tot op heden geen succes. Iemand anders al wel gelukt?

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds vandaag ook met mijn nieuwe lader (in een 1 fase 10A test opstelling) met evcc aan de slag en lijkt al allemaal echt tof samen te werken:

- EVCC draaiende op docker in Synology NAS
- HomeWizard P1 meter gekoppeld
- Enphase Envoy Metered-S waar 6 CT spoelen op zitten gekoppeld (dus 3 fasen in en uit)
- Tesla API gekoppeld voor uitlezen SoC
- DLB aangezet op 3x25A
- Webasto Unite EV lader gekoppeld (via nu nog gratis trial token)

Die Webasto Unite is trouwens een aanrader. Echt bang-for-bucks. Kan alles; MID meter, DLB, occp, 1p3p, modbus tcp, voor maar 300,- euro...

Ga hem aankomende dagen op de locatie hangen waar nu nog mijn oude domme Tesla TWC3 lader hangt. Dan is hij 3 fasen 3x16 aangesloten en hoop ik dat automatisch 1p3p vloeiend gaat werken en ik zo veel als kan, kan zonneladen (wie weet bespaar ik mezelf in 2027 een fikse thuisbatterij)!

Eerste vraagjes:
- Omdat ik dus de HW P1 gekoppeld heb (en daar ook een Energy+ abbo op heb en in de app de Enphase zonnepanelen er aan gekoppeld) maar ik heb óók de Enphase Envoy Metered-S gekoppeld waar 6 CT-spoelen aan zitten, wat is eigenlijk mijn 'voordeel'? Zie ik meer dan anderen zonder zo'n 6 spoels 'hub' op hun zonnepanelen?
En moet ik dan eigenlijk nog wel de HomeWizard P1 ook koppelen? Of overkill...
- Volledig zonneladen: Ik zag bij wat wolkjes dat hij, ook al staat evcc op PV modus, toch wat van het net pakte. Als het goed is heeft dat te maken met een standaard ingebouwde vertraging om te veel schakelmomenten te voorkomen?
Is het schadelijk om dat zo in te stellen dat hij echt nooit van het net importeert om eens te kijken hoe ik door het jaar heen ga uitkomen met 100% zonneladen?...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRFZw3A12VvF1PqSfxplkF2XM18=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0E2AhxS1i8G8EAJVCdpuPvVj.png?f=fotoalbum_large

Verder leuke tip voor het gezin:
Ik heb via HA de evcc pagina continue laten tonen (en bedienbaar) op de Google Hub in de keuken.
Zo ziet iedereen heel goed 'of' er zonnestroom over is, bewuster energie inzetten, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzTxd4NTGSYGKPoLmnz5GxSUoLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvobaLKMOOL0LQ9AEsLkLIK3.jpg?f=fotoalbum_large

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Allewijn Tof, bedankt voor het delen van de ervaringen met de Webasto. Echt een koopje, dan kan de evcc token wel uit en heb je een heel compleet pakket voor weinig.

Voor de functionaliteit heb je een meter van je netaansluiting nodig. De HomeWizard P1 volstaat. Verder heb je dus al de Enphase gekoppeld voor zichtbaar maken (visueel) van het overschot, ziet er goed uit. Beide voegen wat toe. Hoe de Enphase verder werkt weet ik niet, meet ie ook je netaansluiting?

Voor een kortere uitschakelvertraging moet je kijken naar de “disable threshold” of uitschakelvertraging, in de settings van je laadpunt. Die moet dan zo kort mogelijk. Hij staat standaard al heel kort (zie knop “maximale zonne-energie”).

Of het aan te raden is om dat (nog) korter te zetten… Dat vraag ik me af. De relais zitten in je laadpaal en die kunnen wel vast gaan zitten bij veelvuldig schakelen onder belasting. Er zit niet voor niets doorgaans een vertraging op. Hier staat ie op 7 minuten. Een wolkje voor de zon is voor mij niet erg, batterij kan het meeste wat aanvullen. En een paar minuten een paar honderd watt stelt niks voor.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
TiSaE schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:58:
Het probleem dat de volkswagen API niet kan verbinden treft velen, mij ook. Wat ik vreemd vindt is dat via de ANWB Laadpas app, de batterij en rangegegevens wel real-time doorkomen. Deze verbinding loopt via Smartcar. Nu ben ik bezig om via Smartcar -> HomeAssisistant -> EVCC echter tot op heden geen succes. Iemand anders al wel gelukt?
Ik gebruik Frank energie icm met mijn laadpaal en Golf GTE, en ook zij maken gebruik van de Volkswagen API via Enode. Er moet dus via een andere route nog steeds aan die informatie te komen zijn.

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:39:
@Allewijn Tof, bedankt voor het delen van de ervaringen met de Webasto. Echt een koopje, dan kan de evcc token wel uit en heb je een heel compleet pakket voor weinig.

Voor de functionaliteit heb je een meter van je netaansluiting nodig. De HomeWizard P1 volstaat. Verder heb je dus al de Enphase gekoppeld voor zichtbaar maken (visueel) van het overschot, ziet er goed uit. Beide voegen wat toe. Hoe de Enphase verder werkt weet ik niet, meet ie ook je netaansluiting?

Voor een kortere uitschakelvertraging moet je kijken naar de “disable threshold” of uitschakelvertraging, in de settings van je laadpunt. Die moet dan zo kort mogelijk. Hij staat standaard al heel kort (zie knop “maximale zonne-energie”).

Of het aan te raden is om dat (nog) korter te zetten… Dat vraag ik me af. De relais zitten in je laadpaal en die kunnen wel vast gaan zitten bij veelvuldig schakelen onder belasting. Er zit niet voor niets doorgaans een vertraging op. Hier staat ie op 7 minuten. Een wolkje voor de zon is voor mij niet erg, batterij kan het meeste wat aanvullen. En een paar minuten een paar honderd watt stelt niks voor.
Ok dus door het toevoegen van de Envoy met 6 CT spoelen maak ik het overschot zichtbaar in evcc, wat anderen met enkel P1 toevoegt, niet zien.
de 6 ct spoelen:
3x op productie:
Functie: Elke spoel meet één specifieke fase (L1, L2, L3) van de zonnestroom/ Hierdoor weet de Envoy exact hoeveel stroom mijn Enphase IQ7+ omvormers op dat moment in totaal opwekken.

3X op consumptie:
Zitten zo dicht mogelijk bij de bron: direct om de 3 dikke hoofdfasedraden (L1, L2, L3) die vanuit de onderkant van hoofdschakelaar de meterkast in gaan.
Functie: Deze klemmen meten alle stroom die mijn huis binnenkomt of verlaat. Dit is hetzelfde als wat dus de HomeWizard P1 digitaal registreert.

Ik ga nog even kijken naar de uitschakelvertraging, maar je hebt gelijk dat een wolkje voor de zon maar een paar honderd wat vanuit het net kost en vermoedelijk een hoop schakelen voorkomt wat ten goede komt van de relais. Staat nu op 'Begin na 1:00 m van overschot. Stop als er niet genoeg overschot is voor 3:00 m.'

Maar het is een veelbelovend EMS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQ-So8T_--swKKxfLE9bhM5qV1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wRDpx6PXSUkZeJu0A40aW6Zu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Allewijn op 30-05-2026 16:59 ]


  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
WirelessErik schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Ik gebruik Frank energie icm met mijn laadpaal en Golf GTE, en ook zij maken gebruik van de Volkswagen API via Enode. Er moet dus via een andere route nog steeds aan die informatie te komen zijn.
Enode zal er gewoon voor betalen…

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
Allewijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:56:

Maar het is een veelbelovend EMS
Het is geen EMS. Het is software die zorgt dat je auto/laadpaal slim kan laden.

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:49:
[...]

Het is geen EMS. Het is software die zorgt dat je auto/laadpaal slim kan laden.
Online wordt evcc toch wel degelijk een Energie Management Systeem genoemd. Of nog specifieker een HEMS (H van Home);

"evcc is een van de meest flexibele en krachtige open-source HEMS-systemen van dit moment om je eigen opwek, nettarieven en verbruikers perfect op elkaar af te stemmen".

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
En volgende vraag ook alvast:
Nu mijn Webasto Laadpaal rustig op de testbank aangesloten ligt (geen EV/kabel aangesloten) zie ik in evcc deze fout komen? Wat kan ik daar aan doen? Op dit adres zit mijn Envoy Metered S utp bekabeld aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbQbsnlvFVSwgJ9daXmOvxz7qEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQIdDhMPl8w6goE45u0am3l6.png?f=fotoalbum_large

  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:50
Allewijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:37:
[...]

Online wordt evcc toch wel degelijk een Energie Management Systeem genoemd. Of nog specifieker een HEMS (H van Home);

"evcc is een van de meest flexibele en krachtige open-source HEMS-systemen van dit moment om je eigen opwek, nettarieven en verbruikers perfect op elkaar af te stemmen".
Het is van oorsprong zeker geen HEMS maar de ambitie is er wel bij de makers. In mijn zoektocht naar een HEMS kwam ik ook evcc tegen (maar b.v. ook EMHASS). Beide geïnstalleerd en onderzocht; evcc is naar mijn korte ervaring echt veel eenvoudiger te configureren en doet al heel veel van wat ik voor ogen heb. Ik heb er Enphase, Solax hybride omvormer met PV + batterij, laadpaal, IONIQ5 en een electrisch element van een boiler in hangen. 't enige dat (nog) niet werkt is curtailment van PV.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
blb4 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 00:25:
[...]

Het is van oorsprong zeker geen HEMS maar de ambitie is er wel bij de makers. In mijn zoektocht naar een HEMS kwam ik ook evcc tegen (maar b.v. ook EMHASS). Beide geïnstalleerd en onderzocht; evcc is naar mijn korte ervaring echt veel eenvoudiger te configureren en doet al heel veel van wat ik voor ogen heb. Ik heb er Enphase, Solax hybride omvormer met PV + batterij, laadpaal, IONIQ5 en een electrisch element van een boiler in hangen. 't enige dat (nog) niet werkt is curtailment van PV.
nou ja.. ik hoop dat het dat wel gaat worden, zou mooi zijn als het daar naartoe groeit.. .

ik zie emhass ovoerigens ook niet als (H)EMS. Dat is vooral een optimizer die je kan helpen om van HA zelf een (H)EMS te maken... moet zeggen dat ik wat dingen daar geprobeerd heb, maar het is mij te omsclachting en in de paar pogingen die ik gedaan heb, voorspelt die optimizer rare dingen voor mij (wsch om dat ik niet goed geconfigureerd heb).

Vwb de "curtailment" case: Heb ik in een HA scriptje auomatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: "Inverter: uitschakelen bij negatieve stroomprijs"
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: "/1"

conditions: []

actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.<actuele_elektriciteitsprijs_sensor>
            above: 0
        sequence:
          - if:
              - condition: numeric_state
                entity_id: number.<vermogen_limiet_omvormer>
                below: 100
            then:
              - action: number.set_value
                target:
                  entity_id: number.<vermogen_limiet_omvormer>
                data:
                  value: 100

      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.<actuele_elektriciteitsprijs_sensor>
            below: 0
        sequence:
          - if:
              - condition: numeric_state
                entity_id: number.<vermogen_limiet_omvormer>
                above: 0
            then:
              - action: number.set_value
                target:
                  entity_id: number.<vermogen_limiet_omvormer>
                data:
                  value: 0

mode: single
die zou je kunnen gebruiken (bij mij schakel ik omvormer of beperk ik door tussen 0 en 100 te zetten. Kijk even hoe dat bij jezelf werkt)

Maar zou idd mooi zijn als evcc deze case kon overnemen (en als die dan ook automatisch mijn accu kon opladen bij lage stroomprijzen en ontladen bij hoge stroomprijzen zou ook lekker zijn)

Voor nu allemaal toekomstmuziek. Ze zijn er idd wel mee bezig (https://docs.evcc.io/en/features/optimizer/) maar stuurt nog niets aan...

  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57
Ik merk dat evcc er bij mij continu naast zit qua PV-voorspelling. Dit was gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4hvUqD11Zns2dUjN2tHoX-Ww74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLCbEG0zznJj5lhjCUxaUl5L.png?f=fotoalbum_large
en voor vandaag klopt er ook nog niet veel van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRyBslUpYYirnSu0OGMdTmv6c_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqOUy1Ph35nknWxLcMe5TuZ3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een SolarEdge SE3000H met 11x 295 Wp zonnepanelen op zuid, waarbij 2 panelen op de garage liggen en de rest op het dak van het huis. Ik heb hiervoor 2 forecasts geconfigureerd via Forecast.Solar:
  1. Schuin dak: Azimuth 0, decline 40, 2.655 kWp (9x 295)
  2. Plat dak: Azimuth 0, decline 5, 0.59 kWp (2x 295)
Ik heb ook een account gemaakt bij Solcast, maar de twee panelen op de garage doen samen maar 590Wp en dat is niet voldoende voor een 'aparte' installatie: 'capacity_dc' must be greater than or equal to 1.0.

Klopt bij jullie de forecast wel? Heb ik iets verkeerd ingesteld? Het lijkt me niet door de twee paneeltjes op de garage te komen, het verschil is echt wel een factor 1,5 en volgens de SolarEdge-app wekken die per paneel ongeveer hetzelfde op als de overige 9. Wellicht zou ik ze dus ook kunnen samenvoegen, ondanks de verschillende declines.

  • jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:39
Sandro! schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:06:
Ik merk dat evcc er bij mij continu naast zit qua PV-voorspelling. Dit was gisteren:
[Afbeelding]
en voor vandaag klopt er ook nog niet veel van:
[Afbeelding]

Ik heb een SolarEdge SE3000H met 11x 295 Wp zonnepanelen op zuid, waarbij 2 panelen op de garage liggen en de rest op het dak van het huis. Ik heb hiervoor 2 forecasts geconfigureerd via Forecast.Solar:
  1. Schuin dak: Azimuth 0, decline 40, 2.655 kWp (9x 295)
  2. Plat dak: Azimuth 0, decline 5, 0.59 kWp (2x 295)
Ik heb ook een account gemaakt bij Solcast, maar de twee panelen op de garage doen samen maar 590Wp en dat is niet voldoende voor een 'aparte' installatie: 'capacity_dc' must be greater than or equal to 1.0.

Klopt bij jullie de forecast wel? Heb ik iets verkeerd ingesteld? Het lijkt me niet door de twee paneeltjes op de garage te komen, het verschil is echt wel een factor 1,5 en volgens de SolarEdge-app wekken die per paneel ongeveer hetzelfde op als de overige 9. Wellicht zou ik ze dus ook kunnen samenvoegen, ondanks de verschillende declines.
Bij mij is hij wel nauwkeurig, ik zou even goed kijken of je azimuth echt 0 is?

ook even plaatsingsjaar nakijken, hij gaat uit van een bepaalde degradatie, lijkt erop dat hij te conservatief is.

Check ook je solaredge of je max niet hoger ligt dan je optelsom van je panelen. Ik vermoed dat je dus je vermogen omhoog moet schroeven zodat hij uitkomt met de lijn van hun

  • jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:39
Kammika schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:32:
[...]

nou ja.. ik hoop dat het dat wel gaat worden, zou mooi zijn als het daar naartoe groeit.. .

ik zie emhass ovoerigens ook niet als (H)EMS. Dat is vooral een optimizer die je kan helpen om van HA zelf een (H)EMS te maken... moet zeggen dat ik wat dingen daar geprobeerd heb, maar het is mij te omsclachting en in de paar pogingen die ik gedaan heb, voorspelt die optimizer rare dingen voor mij (wsch om dat ik niet goed geconfigureerd heb).

Vwb de "curtailment" case: Heb ik in een HA scriptje auomatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: "Inverter: uitschakelen bij negatieve stroomprijs"
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: "/1"

conditions: []

actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.<actuele_elektriciteitsprijs_sensor>
            above: 0
        sequence:
          - if:
              - condition: numeric_state
                entity_id: number.<vermogen_limiet_omvormer>
                below: 100
            then:
              - action: number.set_value
                target:
                  entity_id: number.<vermogen_limiet_omvormer>
                data:
                  value: 100

      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.<actuele_elektriciteitsprijs_sensor>
            below: 0
        sequence:
          - if:
              - condition: numeric_state
                entity_id: number.<vermogen_limiet_omvormer>
                above: 0
            then:
              - action: number.set_value
                target:
                  entity_id: number.<vermogen_limiet_omvormer>
                data:
                  value: 0

mode: single
die zou je kunnen gebruiken (bij mij schakel ik omvormer of beperk ik door tussen 0 en 100 te zetten. Kijk even hoe dat bij jezelf werkt)

Maar zou idd mooi zijn als evcc deze case kon overnemen (en als die dan ook automatisch mijn accu kon opladen bij lage stroomprijzen en ontladen bij hoge stroomprijzen zou ook lekker zijn)

Voor nu allemaal toekomstmuziek. Ze zijn er idd wel mee bezig (https://docs.evcc.io/en/features/optimizer/) maar stuurt nog niets aan...
@Kammika @thomvh weten jullie wanneer de optimizer wel mee gaat doen?

ik heb namelijk sinds kort EVCC draaien en mijn warmtepomp (alpha innotec), thuisbatterij 15kwh met solis 10kw omvormer en laadpaal lolo3 met tesla zijn allen gekoppeld. Ook co2, tibber prijzen en solcast werken prima. Met dit weer en de zon regelt hij alles super.

Maar straks als de zon niet meer schijnt mis ik wel de optie om te handelen zodat je laag inkoopt en dan duur verkoopt om de prijzen een beetje te drukken. De accu gaat dan niks doen met zonnestroom.

Hoe doen jullie dit nu?

Met tibber deed ik dit via hun tibber bridge die ook met modbus dit deed.

Je kan uiteraard wel met de hand iedere keer instellen met welke prijs hij moet laden maar dan blijf je bezig.

Ben heel benieuwd hoe jullie dat doen en/of de optimizer zsm live is?

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
jozy schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:40:
[...]

@Kammika @thomvh weten jullie wanneer de optimizer wel mee gaat doen?

ik heb namelijk sinds kort EVCC draaien en mijn warmtepomp (alpha innotec), thuisbatterij 15kwh met solis 10kw omvormer en laadpaal lolo3 met tesla zijn allen gekoppeld. Ook co2, tibber prijzen en solcast werken prima. Met dit weer en de zon regelt hij alles super.

Maar straks als de zon niet meer schijnt mis ik wel de optie om te handelen zodat je laag inkoopt en dan duur verkoopt om de prijzen een beetje te drukken. De accu gaat dan niks doen met zonnestroom.

Hoe doen jullie dit nu?

Met tibber deed ik dit via hun tibber bridge die ook met modbus dit deed.

Je kan uiteraard wel met de hand iedere keer instellen met welke prijs hij moet laden maar dan blijf je bezig.

Ben heel benieuwd hoe jullie dat doen en/of de optimizer zsm live is?
Geen idee wanneer die optimizer live gaat


Ik handel we met de accu. Heb in ha een automatisering gemaakt die op de laagste uren inkoopt en op de duurste weer verkoopt

  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57
jozy schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:35:
[...]

Bij mij is hij wel nauwkeurig, ik zou even goed kijken of je azimuth echt 0 is?

ook even plaatsingsjaar nakijken, hij gaat uit van een bepaalde degradatie, lijkt erop dat hij te conservatief is.

Check ook je solaredge of je max niet hoger ligt dan je optelsom van je panelen. Ik vermoed dat je dus je vermogen omhoog moet schroeven zodat hij uitkomt met de lijn van hun
M.b.t. de azimuth: dit is een screenshot van Google Maps met het noorden boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZSuSqS8_yUWCEWKN1UdBw-YTsM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wkNgYofivUDGHf92PTsyWbE6.png?f=user_large
De panelen liggen aan de achterzijde van het huis, op het zuiden. In de invul-popup staat: Orientation of PV modules in degree. -180 = north, -90 = east, 0 = south, 90 = west, 180 = north. Volgens die instructie lijkt het dus 0 te moeten zijn. In de documentatie van Forecast.Solar zelf staat dan weer:
For HomeAssistant you can use in both cases the determined azimuth value as is, for direct API calls you must convert it according to the convention:

azimuth = azimuth - 180
En 0-180 is -180. Als Forecast.Solar denkt dat de panelen op noord liggen, snap ik wel dat evcc er zo naast zit :+

De panelen zijn eind 2017 geïnstalleerd en gaan dus al bijna 9 jaar mee. De omvormer doet maximaal 3 kW en 11x 295 = 3.245. Als ik in Home Assistant kijk, is het hoogste dat ik heb gehaald dit weekend ongeveer 2,7 kW. Omdat ik de pv in twee stukken heb geconfigureerd (2655 + 590 Wp) zal evcc waarschijnlijk zelfs rekenen met 3245 Wp i.p.v. de max van de omvormer. Dan zou ik eerder verwachten dat hij meer voorspelt dan minder.

Al met al zou het dus best kunnen dat de azimuth op -180 moet komen te staan. Er klopt nu sowieso niet veel van, dus een beetje experimenteren kan geen kwaad. Als het dan wel klopt, zal ik het ook via GitHub melden bij evcc.

Dank!

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Nu dat ik zowel backend (Tapelectric) als ERE's geregeld heb (Joulo) en alles perfect draait ging ik eens door de evcc config en zag een oranje bolletje bij Tarieven en voorspellengen. Toen ik er op klikte zag ik de term "verouderd" er bij staan en de tekst:


"Nieuwe tariefconfiguratie beschikbaar! Verwijder en bewaar uw tarieven hier om het nieuwe begeleide proces te gebruiken."


Vind dit nogal een vage tekst. Kan iemand uitleggen welke stappen ik precies moet doen om dit door te voeren? Alles werkt in principe dus ben een beetje angstig de boel weer om zeep te helpen....

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:53:
Nu dat ik zowel backend (Tapelectric) als ERE's geregeld heb (Joulo) en alles perfect draait ging ik eens door de evcc config en zag een oranje bolletje bij Tarieven en voorspellengen. Toen ik er op klikte zag ik de term "verouderd" er bij staan en de tekst:


"Nieuwe tariefconfiguratie beschikbaar! Verwijder en bewaar uw tarieven hier om het nieuwe begeleide proces te gebruiken."


Vind dit nogal een vage tekst. Kan iemand uitleggen welke stappen ik precies moet doen om dit door te voeren? Alles werkt in principe dus ben een beetje angstig de boel weer om zeep te helpen....
  • Open de Yaml config van je tarief config in de UI Config.
  • Bewaar je Yaml ergens in een kladblok.
  • Maak de Yaml in de config leeg. (op dit punt zat begin van de maand nog een bug, die is opgelost, dus je moet wel de laatste update hebben..).
  • Save
  • Herstart EVCC
  • Ga op nieuw naar UI Config
  • Configureer nu 1 voor 1 de items die je al had in je Tarieven config. Je krijgt nu een blokje per onderdeel.
  • Herstart
Je kunt gewoon dezelfde tokens etc gebruiken.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4hPio5X6blYkEFevcQ5LTxf6nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N79R1Uk7vbzT8F4MvgZfSsEc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 01-06-2026 09:59 ]


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Super! Dankjewel! Helemaal gelukt.

Naar die voorspellers moet ik nog even kijken wat nut/beste instellingen is maar dat komt wel goed.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:44
jozy schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:40:
[...]

@Kammika @thomvh weten jullie wanneer de optimizer wel mee gaat doen?

ik heb namelijk sinds kort EVCC draaien en mijn warmtepomp (alpha innotec), thuisbatterij 15kwh met solis 10kw omvormer en laadpaal lolo3 met tesla zijn allen gekoppeld. Ook co2, tibber prijzen en solcast werken prima. Met dit weer en de zon regelt hij alles super.

Maar straks als de zon niet meer schijnt mis ik wel de optie om te handelen zodat je laag inkoopt en dan duur verkoopt om de prijzen een beetje te drukken. De accu gaat dan niks doen met zonnestroom.

Hoe doen jullie dit nu?

Met tibber deed ik dit via hun tibber bridge die ook met modbus dit deed.

Je kan uiteraard wel met de hand iedere keer instellen met welke prijs hij moet laden maar dan blijf je bezig.

Ben heel benieuwd hoe jullie dat doen en/of de optimizer zsm live is?
Echt werkelijk geen idee. Heb er zelf ook niks over kunnen vinden. Ben naar DAO geswitched om voorlopig mijn accu aansturing te doen. Heb EVCC daarom er even helemaal uit gehaald. Misschien moet ik het er langzaam weer tussen gaan zetten maar dan moest ik gaan betalen voor een stuk software dat eigenlijk niet echt iets extra's deed. Daarbij batterij verkopen is niet echt iets wat EVCC momentele doet.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
thomvh schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Echt werkelijk geen idee. Heb er zelf ook niks over kunnen vinden. Ben naar DAO geswitched om voorlopig mijn accu aansturing te doen. Heb EVCC daarom er even helemaal uit gehaald. Misschien moet ik het er langzaam weer tussen gaan zetten maar dan moest ik gaan betalen voor een stuk software dat eigenlijk niet echt iets extra's deed. Daarbij batterij verkopen is niet echt iets wat EVCC momentele doet.
wat is DAO?

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zie het nog wel gebeuren dat het op relatief korte termijn ook die positie van DAO in kan nemen: beide zijn ze gebaseerd op dezelfde (reken)methodiek.

Op dit moment zijn ze nog niet zover, maar het (best goede, als ik het zo bekijk) begin is er. Er is geen roadmap, maar als ik zie hoe het programma er nu uitziet ten opzichte van toen ik er voor het eerst mee begon? Enorm verschil.

Ik weet overigens niet hoe relevant het terugleveren van energie uit batterijen (nog) gaat zijn ná afschaffen van de salderingsregeling over een halfjaar. Maar ik volg de ontwikkelingen wel op de voet :) Hoe is dat bij jullie in Vlaanderen @HyperBart , hoe optimaliseren jullie op dynamische tarieven in combinatie met een thuisbatterij?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:43
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:59:
Ik weet overigens niet hoe relevant het terugleveren van energie uit batterijen (nog) gaat zijn ná afschaffen van de salderingsregeling over een halfjaar. Maar ik volg de ontwikkelingen wel op de voet :) Hoe is dat bij jullie in Vlaanderen @HyperBart , hoe optimaliseren jullie op dynamische tarieven in combinatie met een thuisbatterij?
Niet/minimaal.
Terugleveren in België levert sowieso bijna nooit wat op. Ik trek dus al die mensen hun uitspraken in twijfel die menen dat ze met dynamisch tarief + batterij en zon/grid laden en dan gaan ontladen naar het net enorm voordeel daar uit kunnen halen.

Met andere woorden en mijn advies: een batterij is in Vlaanderen alleen maar nuttig om je eigenverbruik (dat is dus je eigen zonnestroom kunnen verbruiken, door die dus in dit geval op te slaan voor later gebruik) te verhogen.

Ik hou nu via evcc al een tijdje de dynamische tarieven all in in de gaten, en bv gisteren had je dan dat volgens mij een MWh op de groothandelsmarkt 0 EUR kostte maar door taksen en heffingen zit je nog altijd met 9.8Ct/kwh, heel goedkoop maar gratis is het net nog niet.

En dan moet je dus eens gaan rekenen met die prijsvork + het feit dat je eigenlijk ook een prijs moet plakken op een opgeslagen kWh in je batterij obv de cycli en de investering van de cellen.
Neem nu dat je dat vastlegt op 2 cent. In de winter kan je misschien voor 15 à 20 cent afnemen, plus dan de cyclus 2 cent, dan neem je af tegen 22 cent. Tja, dat is wat je ook betaalt in de nacht als je je EV wil gaan laden. Maar wat veel mensen vergeten is dat je er een efficientie is van 90% laden en 90% ontladen. Dus die moet je dan ook nog eens meenemen in je energieprijs. In mijn hoofd loopt het dan zo ver uit elkaar dat het volgens mij niet zo voordelig (meer) is.

Ik heb evcc al meer dan een jaar geconfigureerd met dynamische prijzen alsof ik een dynamisch contract zou hebben. Via https://app.energyid.eu/ kan je bv. een dynamisch tarief simuleren op je jaarverbruik en dan zien of het oplevert of niet. Op dit moment zou het 60 EUR voordeliger zijn als ik dynamisch zou gaan. Dat is te weinig als ik zie hoe hard je gestraft kan worden bij verbruik op ongunstige momenten.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 01-06-2026 13:02 ]


  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57
Sandro! schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:22:
[...]

M.b.t. de azimuth: dit is een screenshot van Google Maps met het noorden boven.
[Afbeelding]
De panelen liggen aan de achterzijde van het huis, op het zuiden. In de invul-popup staat: Orientation of PV modules in degree. -180 = north, -90 = east, 0 = south, 90 = west, 180 = north. Volgens die instructie lijkt het dus 0 te moeten zijn. In de documentatie van Forecast.Solar zelf staat dan weer:

[...]

En 0-180 is -180. Als Forecast.Solar denkt dat de panelen op noord liggen, snap ik wel dat evcc er zo naast zit :+

De panelen zijn eind 2017 geïnstalleerd en gaan dus al bijna 9 jaar mee. De omvormer doet maximaal 3 kW en 11x 295 = 3.245. Als ik in Home Assistant kijk, is het hoogste dat ik heb gehaald dit weekend ongeveer 2,7 kW. Omdat ik de pv in twee stukken heb geconfigureerd (2655 + 590 Wp) zal evcc waarschijnlijk zelfs rekenen met 3245 Wp i.p.v. de max van de omvormer. Dan zou ik eerder verwachten dat hij meer voorspelt dan minder.

Al met al zou het dus best kunnen dat de azimuth op -180 moet komen te staan. Er klopt nu sowieso niet veel van, dus een beetje experimenteren kan geen kwaad. Als het dan wel klopt, zal ik het ook via GitHub melden bij evcc.

Dank!
Azimuth aangepast van 0 naar -180 om eens te testen, maar ook hierbij is het verschil enorm, wellicht nog wel erger dan voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-82yie-Uu7FBqeXNVsYDoAPvR8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qH2SrOtsidl1ifjknYPZMy3G.png?f=user_large
Volgende experiment: beide dakdelen samenvoegen. Als ik nu in de SolarEdge-app kijk doen de panelen op het platte dak niet onder voor de panelen op het schuine dak.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
HyperBart schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:46:
[...]
Ik heb evcc al meer dan een jaar geconfigureerd met dynamische prijzen alsof ik een dynamisch contract zou hebben. Via https://app.energyid.eu/ kan je bv. een dynamisch tarief simuleren op je jaarverbruik en dan zien of het oplevert of niet. Op dit moment zou het 60 EUR voordeliger zijn als ik dynamisch zou gaan. Dat is te weinig als ik zie hoe hard je gestraft kan worden bij verbruik op ongunstige momenten.
Ik heb dynamisch contract in NL. Levert mij echt wel serieus winst op om op laagste tarief te gaan laden. Bij vast contract had ik op 26ct per kwh moeten affsluiten. Nu laad ik altijd in daluurtjes. Laat regelmatig rond de 10-12 ct.

Doe ik vooral voor de auto. Voor de rest van het huis is het marginaal.

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@HyperBart Mijn perceptie is dat een thuisbatterij meer is ter ondersteuning van (verhoging) eigen verbruik dan voor de handel. Terugleveren gaat ook bij ons straks nauwelijks tot niets opleveren. Wat wel mooi kan zijn is een thuisbatterij icm dynamisch tarief opladen en daarna met balanceren zelf de stroom gebruiken om piekmomenten uit te vlakken. Het zou mooi zijn als we met de optimizer daar evcc voor kunnen gebruiken (zowel EV als thuisbatterij laden).

Overigens is zo’n backtest lastig te maken. Jij stelt 60 euro besparing, maar je hebt je verbruikspatroon (EVs laden etc) aangepast op zonnestroom en niet op laagste dynamische tarief. Dus je kunt achteraf nooit zeggen wat het goedkoopste zou zijn. In mijn optiek.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:13:
@HyperBart Mijn perceptie is dat een thuisbatterij meer is ter ondersteuning van (verhoging) eigen verbruik dan voor de handel. Terugleveren gaat ook bij ons straks nauwelijks tot niets opleveren. Wat wel mooi kan zijn is een thuisbatterij icm dynamisch tarief opladen en daarna met balanceren zelf de stroom gebruiken om piekmomenten uit te vlakken. Het zou mooi zijn als we met de optimizer daar evcc voor kunnen gebruiken (zowel EV als thuisbatterij laden).

Overigens is zo’n backtest lastig te maken. Jij stelt 60 euro besparing, maar je hebt je verbruikspatroon (EVs laden etc) aangepast op zonnestroom en niet op laagste dynamische tarief. Dus je kunt achteraf nooit zeggen wat het goedkoopste zou zijn. In mijn optiek.
nou in NL levert die handel op epex tarieven met een 5kwh accu me toch gemiddeld 75 cent per dag op (als ik kijk van nov - nu) . Er zijn dagen dat die niets doet, maar ook dagen dat die veel meer doet. da's toch zo'n 250-300 EUR op jaarbasis.

En dat is tot 1 januari, want dan stopt het salderen hier. Daarna wordt nul op de meter sturing weer veel intereressanter (die je nog beetje kan optimaliseren bij zonneschijn te doen als de tarieven zo laag mogelijk zijn en als de zon onder is, dat te doen als het tarief zo hoog mogelijk is)

Maarre dat is hier offtopic. dynamisch tarief levert veel meer op voor het EV laden... en zeker meer dan die 60 EUR per jaar.... Die halveert ongeveer de "brandstofkosten" voor mij, doordat ik met evcc automatisch op de goedkoopste moment laadt en mijn auto op beetje slim moment aan de laadpaal zet...

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 01-06-2026 13:37 ]


  • jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:39
ik ben ook gewend dat met handelen je de pieken en dalen kan 'verschuiven' zodat je met gunsterige prijzen stroom inkoopt dan verkoopt. Dit bespaart bij mij ook serieus geld. Ik deed dit wel via de Tibber bridge die dat eigenlijk uit handen neemt.

Als salderen stopt, dan kan je volgens mij nog steeds kopen en verkopen maar kan je het niet meer verrekenen op jaarbasis.

je hebt natuurlijk wel

-10% verlies bij laden en ontladen

- 2 cent afschrijving vind ik nog aan de lage kant, ik reken met 5 cent maar dat is puur wat je zelf wilt.

je zou dus nog steeds, ook na salderen, profijt kunnen hebben van de dynamische prijzen toch?

Net als dat de kosten onder 0 komen, dan gaan we toch ook maximaal inkopen? Ook na het salderen omdat je je PV wilt uitzetten en maximaal uit het net wilt trekken?

ik zou daarom ook zeggen dat deze aanpak zeker wat oplevert, ook na salderen (misschien minder maar niet volledig verdampt)

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
jozy schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:19:
Als salderen stopt, dan kan je volgens mij nog steeds kopen en verkopen maar kan je het niet meer verrekenen op jaarbasis.
Dat + dat je bij verkoop ook niet meer de belasting terugverdient. daarmee ga je een stuk minder terugverdienen.

Ik verwacht dat je dan meer verdient door op NOM te sturen, maar idd als de verschillen groot genoeg zijn, kan handelen nog steeds winstgevend zijn...(maar kans lijkt me klein)

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Uiteindelijk maakt het voor de ontwikkeling van de optimizer natuurlijk niet heel veel uit, als je het invoedingstarief en afnametarief instelt, zouden de lucratieve momenten (hoewel na 1-1 een stuk minder voorkomend) er vanzelf uit rollen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:28:
Uiteindelijk maakt het voor de ontwikkeling van de optimizer natuurlijk niet heel veel uit, als je het invoedingstarief en afnametarief instelt, zouden de lucratieve momenten (hoewel na 1-1 een stuk minder voorkomend) er vanzelf uit rollen.
Tsja... Als je er logisch naar kijkt, zou een écht slimme optimizer het volgende moeten doen:

Slim laden bij overschot: Je wilt het zonne-overschot precies op de juiste momenten de accu in loodsen. M.a.w.: op de momenten dat het EPEX-tarief tijdens die piek het laagst is. Als je accu namelijk niet groot genoeg is voor je hele overschot, wil je de stroom op de 'minder lage' momenten juist terugleveren aan het net, terwijl je wel zorgt dat de accu aan het eind van de rit 100% vol zit.


Slim ontladen bij tekort: Dit werkt natuurlijk precies andersom op de momenten dat stroom duur is. Je wilt de accu leegtrekken op de allerduurste momenten van de dag, maar er wel voor zorgen dat de accu ook daadwerkelijk leeg is voordat de prijzen weer zakken.

Handelen als uitzondering: Tenzij de spreads prijsverschillen op de EPEX-markt natuurlijk zó bizar groot worden, dat puur handelen (inkopen van het net bij negatieve prijzen en verkopen bij pieken) meer oplevert dan je eigen zonne-energie opslaan.

In theorie klinkt dit logisch, maar in de praktijk spelen er zoveel variabelen mee (zoals onvoorspelbaar weer, laadmomenten van de auto, evt v2l en degradatie van je accu) dat ik me niet voorstellen dat die optimizers zó slim gaan worden dat ze dit allemaal perfect timen.

  • Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20
Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:57:
[...]
  • Open de Yaml config van je tarief config in de UI Config.
  • Bewaar je Yaml ergens in een kladblok.
  • Maak de Yaml in de config leeg. (op dit punt zat begin van de maand nog een bug, die is opgelost, dus je moet wel de laatste update hebben..).
  • Save
  • Herstart EVCC
  • Ga op nieuw naar UI Config
  • Configureer nu 1 voor 1 de items die je al had in je Tarieven config. Je krijgt nu een blokje per onderdeel.
  • Herstart
Je kunt gewoon dezelfde tokens etc gebruiken.


[Afbeelding]
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, ik kan mijn tarieven niet aanpassen in de gui want zijn geconfigureerd in yaml. Als ik de yaml verwijder en evcc opnieuw opstart dan blijft hij dat zeggen. Wat is de laatste update? Even kijken waar die van mij dan op staat


Edit, nu versie 0.307.2

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, ik kan mijn tarieven niet aanpassen in de gui want zijn geconfigureerd in yaml. Als ik de yaml verwijder en evcc opnieuw opstart dan blijft hij dat zeggen. Wat is de laatste update? Even kijken waar die van mij dan op staat


Edit, nu versie 0.307.2
Even dubbelchecken dat je niet een lege regel erin hebt. Bij mij werkte het uiteindelijk door echt Ctrl A en delete te doen en kijken of er nog een regelnummer staat in de yaml.

  • WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Lekker die auto fabrikanten. Eerst knalt Volkswagen zijn API eruit en is niet meer terug te krijgen , ondanks dat men vanalles probeert om het weer werkend te krijgen. Nu is ook de Renault API niet meer beschikbaar.

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het is al tijden de achilleshiel. :(

Ik hoop dat we een keer wat data via de laadpaal kunnen krijgen. Voor DC laden werkt het al. Maar voor AC laden lijkt er weinig haast bij. Ik heb (oa) een Peblar die de hardware (PLC module) heeft. Maar op firmware vlak is er nul voortgang. Ik wil alleen de SoC weten eigenlijk…

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:43
Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb dynamisch contract in NL. Levert mij echt wel serieus winst op om op laagste tarief te gaan laden. Bij vast contract had ik op 26ct per kwh moeten affsluiten. Nu laad ik altijd in daluurtjes. Laat regelmatig rond de 10-12 ct.

Doe ik vooral voor de auto. Voor de rest van het huis is het marginaal.
Geloof ik graag, in NL is het wat betreft thuis laden en alles daarrond een dik feestje nu (ERE, salderen nog actief). België is wel wat anders...
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:13:
@HyperBart Mijn perceptie is dat een thuisbatterij meer is ter ondersteuning van (verhoging) eigen verbruik dan voor de handel. Terugleveren gaat ook bij ons straks nauwelijks tot niets opleveren. Wat wel mooi kan zijn is een thuisbatterij icm dynamisch tarief opladen en daarna met balanceren zelf de stroom gebruiken om piekmomenten uit te vlakken. Het zou mooi zijn als we met de optimizer daar evcc voor kunnen gebruiken (zowel EV als thuisbatterij laden).
Klopt, alhoewel dat potentieel kleiner wordt, zoals eerder aangegeven zit je met 80% RTE en de cycli zijn ook niet gratis.
Overigens is zo’n backtest lastig te maken. Jij stelt 60 euro besparing, maar je hebt je verbruikspatroon (EVs laden etc) aangepast op zonnestroom en niet op laagste dynamische tarief. Dus je kunt achteraf nooit zeggen wat het goedkoopste zou zijn. In mijn optiek.
Toch zijn die er al hoor, EnergyID doet dat. Uiteraard aangepast op zonnestroom, ik ga niet van het net extra afnemen als ik PV over heb (uitgezonderd hier en daar), maar zelfs al zou je dan nog op die goedkopere momenten nog even bijnemen, dat gaat 'm niet zoveel schelen. Ik zeg het: ik heb al per etmaal geleefd alsof ik een dynamisch contract zou gehad hebben en het verschil met een gewoon contract is dus 60 EUR. Maw: ik heb geleefd op zonnestroom, batterij en dynamisch tarief alsof ik een dynamisch tarief zou gehad hebben, dus die simulatie is net heel eenvoudig te maken want alle historische data is beschikbaar over het laatste jaar.
Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:36:
[...]

nou in NL levert die handel op epex tarieven met een 5kwh accu me toch gemiddeld 75 cent per dag op (als ik kijk van nov - nu) . Er zijn dagen dat die niets doet, maar ook dagen dat die veel meer doet. da's toch zo'n 250-300 EUR op jaarbasis.
Maar wat doe je dan? Met netstroom laden en dan op hele dure momenten ontladen?
En dat is tot 1 januari, want dan stopt het salderen hier. Daarna wordt nul op de meter sturing weer veel intereressanter (die je nog beetje kan optimaliseren bij zonneschijn te doen als de tarieven zo laag mogelijk zijn en als de zon onder is, dat te doen als het tarief zo hoog mogelijk is)

Maarre dat is hier offtopic. dynamisch tarief levert veel meer op voor het EV laden... en zeker meer dan die 60 EUR per jaar.... Die halveert ongeveer de "brandstofkosten" voor mij, doordat ik met evcc automatisch op de goedkoopste moment laadt en mijn auto op beetje slim moment aan de laadpaal zet...
Tja ik kan het niet leuker maken, ik leef als Belg al een jaar alsof ik een dynamisch tarief heb terwijl dat niet het geval is in de realitiet, dit met de planner actief en per etmaal telkens de wens om 60 procent in de auto te hebben tegen de ochtend. Netto resultaat: 60 EUR besparing. In de zonnige periodes laad ik in PV mode en planner op.
Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Dat + dat je bij verkoop ook niet meer de belasting terugverdient. daarmee ga je een stuk minder terugverdienen.

Ik verwacht dat je dan meer verdient door op NOM te sturen, maar idd als de verschillen groot genoeg zijn, kan handelen nog steeds winstgevend zijn...(maar kans lijkt me klein)
Dit hebben wij dus al, die belastingen krijgen wij niet terug, alleen de kale energiecomponent. Verder gaat het idd om NOM meer draaien.

  • bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 08:20

bomberboy

BOEM!

HyperBart schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Niet/minimaal.
Terugleveren in België levert sowieso bijna nooit wat op. Ik trek dus al die mensen hun uitspraken in twijfel die menen dat ze met dynamisch tarief + batterij en zon/grid laden en dan gaan ontladen naar het net enorm voordeel daar uit kunnen halen.
Ik kan dit van mijn kant alleen maar beamen. Ik zeg niet dat het theoretisch niet kan opleveren, maar de mogelijke winst versus de potentiele penalty als het mis gaat is het mij ook niet waard.

Bovendien zijn heel veel van de momenten waarbij het ook voordelig is om te laden de momenten dat mijn batterij zowiezo al vol is.

Wat we in Vlaanderen wel hebben is het capaciteitstarief wat je afstraft op piekverbruik. Hiervoor gebruik ik de batterij in de winter wel. Deze helpt mij om maximale piekverbruik tot 4kW te houden gedurende het hele jaar door. Zonder de batterij had ik pieken tot 15kW of hoger. (alles is elektrisch, warmtepomp, oven, inductiekookplaat, quooker kraan, wasmachine, droogkast) en dan nog eens wagen opladen.

Zonder op te letten kwam die piek er soms sneller dan gehoopt. Dus dat is 1x per maand 15min dat verbruik en je betaalt het maximale tarief voor die maand. Ruwweg is dat 5EUR/kW per maand (boven de 2.5kW minimum). Dus een piek van 10kW betekent ruwweg 7.5x5EUR = 32,5EUR voor die ene maand. (de eigenlijke berekening middelt uit per kwartaal, maar het komt daar wel op neer).

De batterij zorgt dus voor extra comfort: we maken ons geen zorgen als de quooker kraan en warmtepomp net aanslaan op moment dat de oven ook aan staat en we de 4 inductiekookplaten gebruiken.

Op koudere winterdagen betekent dit dat 23 van de 24u er continu 4kW van het net gehaald wordt.

(14.8kWpiek zonnepanelen, 34kWh batterij)

  • Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20
Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Even dubbelchecken dat je niet een lege regel erin hebt. Bij mij werkte het uiteindelijk door echt Ctrl A en delete te doen en kijken of er nog een regelnummer staat in de yaml.
Maakt geen verschil, gehele yaml leeg maar hij blijft zeggen in EVCC dat ik de yaml moet aanpassen en het niet in de gui kan.........

Ik werk wel vanuit HA, weet niet of dat ook een verschil maakt.......

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:12:
[...]

Maakt geen verschil, gehele yaml leeg maar hij blijft zeggen in EVCC dat ik de yaml moet aanpassen en het niet in de gui kan.........

Ik werk wel vanuit HA, weet niet of dat ook een verschil maakt.......
Normaal gesproken maakt de HA niet t verschil.

Kun je hem wel leeg opslaan? Zonder foutmelding? Kun je eens screenshot plaatsen van t schermpje met yaml dat je opslaat?

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
HyperBart schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:22:
[...]
Maar wat doe je dan? Met netstroom laden en dan op hele dure momenten ontladen?
[...]
Bijna dat: Ik heb een HA automatisering die
- altijd de accu vol laadt (als die niet vol is) op de goedkoopste momenten van de dag en koop ik de stroom dus altijd goedkoop in als ik het nodig heb
- op de duurste moment van de dag checkt of er een significant verschil (ik wil er minimaal 10 cent per kwh ex (ont)laadverliezen uit kunnen halen) is met goedkopere momenten die daarna nog komen. Zo ja, dan ontlaadt ik en verkoop ik dus als het duur is.

Ik kijk niet elke dag, maar heb gezien dat dit me vanaf november gemiddeld 76 cent per dag opgeleverd heeft. Lijkt weinig, maar over een heel jaar is dat toch weer een leuk bedragje...

  • testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:38
Kammika schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Bijna dat: Ik heb een HA automatisering die
- altijd de accu vol laadt (als die niet vol is) op de goedkoopste momenten van de dag en koop ik de stroom dus altijd goedkoop in als ik het nodig heb
- op de duurste moment van de dag checkt of er een significant verschil (ik wil er minimaal 10 cent per kwh ex (ont)laadverliezen uit kunnen halen) is met goedkopere momenten die daarna nog komen. Zo ja, dan ontlaadt ik en verkoop ik dus als het duur is.

Ik kijk niet elke dag, maar heb gezien dat dit me vanaf november gemiddeld 76 cent per dag opgeleverd heeft. Lijkt weinig, maar over een heel jaar is dat toch weer een leuk bedragje...
Maar van die 10 cent marge moet je dan ook nog weer iets (5-8 cent??) afschrijving per kWh laadcyclus halen?

  • mismeniet
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06 07:33
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:50:
Het is al tijden de achilleshiel. :(

Ik hoop dat we een keer wat data via de laadpaal kunnen krijgen. Voor DC laden werkt het al. Maar voor AC laden lijkt er weinig haast bij. Ik heb (oa) een Peblar die de hardware (PLC module) heeft. Maar op firmware vlak is er nul voortgang. Ik wil alleen de SoC weten eigenlijk…
Ik gebruik al een tijd naar volle tevredenheid een OBD2 module (Wican Pro) voor mijn Ioniq Electric omdat deze helemaal geen API-mogelijkheden heeft. Bij thuiskomst verbindt de OBD2 module met de wifi om data naar HomeAssistant te pushen. Voorheen deed ik dit met Modbus, maar sinds de laatste beta firmware ondersteunt de module ook HomeAssistant Webhooks. Via HA komt de data in evcc.

Het kan een manier zijn om API-onafhankelijk te worden.

Of je specifieke auto een template heeft voor de Wican Pro is hier mogelijk te vinden: https://meatpihq.github.io/wican-fw/config/automate/supported_vehicles

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@mismeniet Ik heb ook naar de WiCAN gekeken. Voor veel auto's een leuke oplossing. Goede aanvulling op het topic dus.

Maar specifiek voor mijn situatie: mijn auto triggert het alarm op moment dat deze op slot staat en via de OBD2-stekker iets gecommuniceerd krijgt (dat doet ie met mijn OBDLink CX). En door SFD2 kun je dat ook niet uitzetten. Dus ik vrees wel dat ik gebonden blijf aan de cloud-based oplossingen :(

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
testmanager schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Maar van die 10 cent marge moet je dan ook nog weer iets (5-8 cent??) afschrijving per kWh laadcyclus halen?
Ik heb mijn accu voor een dumpprijs (de Marstek Venus v3 was net uit, dus de v2 ging er goedkoop uit) gekocht en uit brutoloon betaald, waardoor ik nog een keer de helft er vanaf kan trekken. Uitgaande van 6000 cycles kost dat ongeveer 2 cent per kWh. En ik handen alleen als ik meer dan 10ct per kWh winst maak (ex laadverliezen). Dus dat kan wel uit

Verder ook vooral omdat het kan en omdat het leuk is hiermee te knutselen (en dan een sport is om rendement te maximaliseren)

  • Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20
Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:51:
[...]

Normaal gesproken maakt de HA niet t verschil.

Kun je hem wel leeg opslaan? Zonder foutmelding? Kun je eens screenshot plaatsen van t schermpje met yaml dat je opslaat?
Ik gebruik normaal Studio Code editor maar voor nu even in file editor en dan is dit de screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLJKeCRt8xUVYhm7BxLad9r0jUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7VEhz7pjd13EfsLq8qXQXmh.jpg?f=fotoalbum_large Volgens mij gewoon leeg en na opslaan Meld hij netjes saved.........

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:49:
[...]

Ik gebruik normaal Studio Code editor maar voor nu even in file editor en dan is dit de screenshot:

[Afbeelding] Volgens mij gewoon leeg en na opslaan Meld hij netjes saved.........
Aw, wacht.

Je moet in de ui config de tariff blok openen, en daar de yaml part weggooien en saven.

  • Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20
Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:04:
[...]

Aw, wacht.

Je moet in de ui config de tariff blok openen, en daar de yaml part weggooien en saven.
Ah, spraakverwarring.

Waar vind ik die in de ui? Misschien domme vraag

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:11:
[...]

Ah, spraakverwarring.

Waar vind ik die in de ui? Misschien domme vraag
Configuration, Experimental yes

En dan ergens onderaan.

  • Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20
Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:13:
[...]

Configuration, Experimental yes

En dan ergens onderaan.
Dat is nu dus de vraag, daar kan ik dus niks mee omdat die in yaml is ingesteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev-JoKaV14ahYpsQpVnBcdcv36c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWurjz2aFyZUAnWmX4rMvo70.jpg?f=fotoalbum_large

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:26:
[...]

Dat is nu dus de vraag, daar kan ik dus niks mee omdat die in yaml is ingesteld

[Afbeelding]
Hmm, die situatie heb ik nooit gehad omdat ik nooit in evcc.yaml ben begonnen.

Als ik t zelfde zou zien als jij nu, zou ik t volgende doen: Als je de rest van config snel kunt herstellen via config ui met alle tokens en gegevens, zou ik zelf kiezen om helemaal overnieuw te beginnen via de herstel optie onderaan.

  • Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:20
Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:11:
[...]

Hmm, die situatie heb ik nooit gehad omdat ik nooit in evcc.yaml ben begonnen.

Als ik t zelfde zou zien als jij nu, zou ik t volgende doen: Als je de rest van config snel kunt herstellen via config ui met alle tokens en gegevens, zou ik zelf kiezen om helemaal overnieuw te beginnen via de herstel optie onderaan.
Die gedachte had ik nu idd ook al, zal eens even proberen als ik wat meer tijd heb. Herstellen zou geen probleem moeten zijn. Heb de complete yaml wel.........sowieso eerst wel even een backup van evcc draaien. Ik denk zelf dat het probleem ontstaan is bij de migratie optie welke nu niet maar beschikbaar is.

  • testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:38
Kammika schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:01:
[...]

Ik heb mijn accu voor een dumpprijs (de Marstek Venus v3 was net uit, dus de v2 ging er goedkoop uit) gekocht en uit brutoloon betaald, waardoor ik nog een keer de helft er vanaf kan trekken. Uitgaande van 6000 cycles kost dat ongeveer 2 cent per kWh. En ik handen alleen als ik meer dan 10ct per kWh winst maak (ex laadverliezen). Dus dat kan wel uit

Verder ook vooral omdat het kan en omdat het leuk is hiermee te knutselen (en dan een sport is om rendement te maximaliseren)
Ah ok, dat is gunstig en fijn voor jou. Maar dit is niet de gangbare norm van de kostprijs van een accu-cycle. Maar doordat je dit zo post kunnen veel mensen misschien toch een verkeerd idee van kostprijs/rentabiliteitsberekening meekrijgen. Niet iedereen rekent zo ver door als jij en ik.

Dus svp wel oppassen door "te zeggen" dat het uitkan, zonder een disclaimer dat jij de accu bizar goedkoop hebt kunnen inkopen. Dit helpt m.i. niet mee aan de gesprekken of een accu wel of niet uit kan?

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:04
testmanager schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:55:
[...]

Ah ok, dat is gunstig en fijn voor jou. Maar dit is niet de gangbare norm van de kostprijs van een accu-cycle. Maar doordat je dit zo post kunnen veel mensen misschien toch een verkeerd idee van kostprijs/rentabiliteitsberekening meekrijgen. Niet iedereen rekent zo ver door als jij en ik.

Dus svp wel oppassen door "te zeggen" dat het uitkan, zonder een disclaimer dat jij de accu bizar goedkoop hebt kunnen inkopen. Dit helpt m.i. niet mee aan de gesprekken of een accu wel of niet uit kan?
Dat ben ik niet met je eens. Want als het wel 10ct afschrijving per kWh was geweest kon het nog steeds uit. Dan had ik ongeveer quitte gespeeld

Bij veelmwerkgevers kunne al duurzaamheid uit brutoloon inkopen in nl. dus of dit zo “bizar goedkoop” is durf ik ook niet te zeggen..

In zijn algemeenheid verdien je thuisaccu’s nog niet snel terug, en dit is wel een truc die je kan helpen meer in de richting te komen. Dus zou niet weten waarom ik dan zo’n disclaimer erbij zou moeten zetten
Pagina: 1 ... 34 ... 36 Laatste