Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thomvh schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zie morgen bij mij geen negatieve prijs.
Epex Day Ahead niet nee....

Onbalans markt gaat daar nog overheen en corrigeert Epex Day Ahead en heeft een prijs per 12 seconden / minuut.
Vandaag bijv uitschieters van 40 cent invoedingsprijs terwijl epex op dat moment op 7 cent zat.

Zojuist -16cent, en daarvoor weer een paar kWh geimporteerd.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05 17:02
Bravo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Dat komt omdat jij naar de Day Ahead prijzen kijkt. Get!em heeft een batterij die vanuit de onbalansmarkt wordt aangestuurd, de prijzen daarvan zijn nog niet beschikbaar. Wel heeft Get!em ervaring met eerdere (feest)dagen met weinig verbruik dat op de onbalansmarkt de prijzen behoorlijk kunnen dansen waardoor je geld toe krijgt door af te nemen.
Excuses ik zat dat inderdaad even scheef te lezen. Mijn batterij kan dat helaas niet omdat niemand er mee verbind. Teminste heb het bij Tibber/Zonneplan/Nextenergy niet voorbij zien komen dat die Deye omvormers ondersteunen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
jaapzb schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:04:
Wat zijn jullie solar charging percentages? Ik draai nu ongeveer 2 maand EVCC. Over die hele periode 61% PV.

Over april was het 83%

Over deze maand tot nu toe 42%, maar echt mooi weer is het deze maand ook nog niet geweest.
Deze maanden zijn de topmaanden. Gemiddeld per jaar 40 pct zon.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
Gebruiken jullie continuous of cheapest bij een charging plan? Cheapest zorgt soms echt voor bizar veel oplaad momenten. Zet hem nu naar op continuous.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• HyperBart
replica17 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:14:
Gebruiken jullie continuous of cheapest bij een charging plan? Cheapest zorgt soms echt voor bizar veel oplaad momenten. Zet hem nu naar op continuous.
Belg, dus captar, dus relatief beperkt vermogen. Continuous dus. Altijd op en afschakelen is niet bevorderlijk.

• dexterslab7
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:20
Ik gebruik sinds enkele maanden combinatie EVCC icm Peblar Home laadpaal. Deze combi werkt echt prima. Koppelen erg makkelijk en tot nu toe 0 issues gehad.

Nu probeer ik het laden wat slimmer te maken (lees: inpluggen en niet nog handmatig met settings/mode hoeven klooien), maar ik heb hiervoor nog niet de settings in EVCC kunnen vinden die het volgende mogelijk maken:

We gebruiken onze auto also woon-werk en ma-vr hangt deze dus overdag NIET aan onze eigen laadpaal. In het weekend veelal wel. We hebben zonnepanelen en willen daarmee zoveel mogelijk laden, maar willen wel een bepaald minimum laadniveau hebben op de dagen dat de auto voor werk op pad moet.

Voor ma-vr zouden we iig een minimum laadniveau willen hebben (bv 50%). In het weekend is 30% al voldoende en hoeft de auto pas weer op 50% te zitten voor maandagochtend. Wat ik dus zoek is om een bepaald minimum laadniveau op een bepaald tijdstip te hebben, maar evt overproductie van de zonnepanelen altijd geladen mag worden tot een maximum laadniveau (bv 80%). Dus een soort combinatie van de fast en solar mode in EVCC. Of dat de mode switches ook gepland kunnen worden.

Kan dit met EVCC? Of moet ik dan echt EVCC koppelen aan HomeAssistant (ook draaiend maar nog niet gekoppeld) en met automations aan de slag?

Als het niet kan, zou het dan voldoende zijn om de mode op "solar" te zetten op vrijdag middag en op "fast" op zondag na zonsondergang?

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:59
Je kunt evcc op pv zetten en dan plan toevoegen? Als ik je goed begrijp doet dat wat je wilt; laden als de auto er aan zit en er zonnestroom is En laden op de goedkoopste (bij dynamisch) momenten voor een gesteld doel.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• HyperBart
dexterslab7 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:38:
Ik gebruik sinds enkele maanden combinatie EVCC icm Peblar Home laadpaal. Deze combi werkt echt prima. Koppelen erg makkelijk en tot nu toe 0 issues gehad.

Nu probeer ik het laden wat slimmer te maken (lees: inpluggen en niet nog handmatig met settings/mode hoeven klooien), maar ik heb hiervoor nog niet de settings in EVCC kunnen vinden die het volgende mogelijk maken:

We gebruiken onze auto also woon-werk en ma-vr hangt deze dus overdag NIET aan onze eigen laadpaal. In het weekend veelal wel. We hebben zonnepanelen en willen daarmee zoveel mogelijk laden, maar willen wel een bepaald minimum laadniveau hebben op de dagen dat de auto voor werk op pad moet.

Voor ma-vr zouden we iig een minimum laadniveau willen hebben (bv 50%). In het weekend is 30% al voldoende en hoeft de auto pas weer op 50% te zitten voor maandagochtend. Wat ik dus zoek is om een bepaald minimum laadniveau op een bepaald tijdstip te hebben, maar evt overproductie van de zonnepanelen altijd geladen mag worden tot een maximum laadniveau (bv 80%). Dus een soort combinatie van de fast en solar mode in EVCC. Of dat de mode switches ook gepland kunnen worden.

Kan dit met EVCC? Of moet ik dan echt EVCC koppelen aan HomeAssistant (ook draaiend maar nog niet gekoppeld) en met automations aan de slag?

Als het niet kan, zou het dan voldoende zijn om de mode op "solar" te zetten op vrijdag middag en op "fast" op zondag na zonsondergang?
Da’s echt gewoon de planner.

Je zet dan zoals hierboven aangegeven je auto/loadpoint altijd op PV, je regelt pv enable/disable zoals gewenst en je zet een planner recurring ma/vrij op gewenste uur en pct.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
dexterslab7 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:38:

Met EVCC kan je een laadplan instellen, ook herhalend voor elke dag in de week. Op basis van je ingegeven configuratie gaat hij dan de meest optimale laadmomenten uitkiezen (bijv geoptimaliseerd op prijs of co2 uitstoot).

Daarnaast kan je een minimaal laadpercentage instellen waar hij altijd (in "snel"-modus) direct naartoe laad op het moment dat de auto aangesloten word.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• dexterslab7
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:20
Dank voor jullie supersnelle reacties! :)

Laadplan had ik idd al gevonden en ook ingesteld.

Wat me niet duidelijk is: wanneer charging goal bereikt is maar er nog steeds PV beschikbaar is, blijft EVCC dan doorladen (tot welke goal/limiet dan?) of stopt EVCC dan met laden?

Wat ik dus eigenlijk wil is: verschillende charge goals / limieten voor PV en net. Wat ik tot nu toe in EVCC gezien heb is dat ik alleen 1 goal kan instellen en ik vermoed dat die goal voor zowel PV als net geldt. Maar daar zit dus mogelijk mijn gedachte fout. :)

In ons geval: PV altijd tot 80%, net tot 50% (ma-vr) of 30% (za-zo). En dus alleen nog net gebruiken voor het restje dat niet met PV geladen kon worden, en niet andersom (zoals je met min laadpercentage dus in lijkt te stellen).

Dit is hoe ik het nu ingesteld heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoBD4_rlNqv60y168p_f5EL70zw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HprwIiPnGm7cMRWkKVarymPw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLfHvbG2Bl1GVQBvHPZwsYWj9cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y5ezutW9fUu0lzXtirsQPvYl.png?f=fotoalbum_large

Moet ik deze settings zo lezen?
Charging goal = level dat ik MOET halen op tijd X
Default limit = level tot waar ik MAG laden (met PV dus indien beschikbaar)

[ Voor 5% gewijzigd door dexterslab7 op 13-05-2026 23:52 ]

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste