Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:40

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

is eigenlijk bekend waarom de optimizer je data stuurt naar optimzer.evcc.io?

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:38
LtMarx schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:08:
is eigenlijk bekend waarom de optimizer je data stuurt naar optimzer.evcc.io?
De optimizer draait daar, zie ook: https://docs.evcc.io/en/docs/features/optimizer#technical

Of bedoel je dat je lokaal de optimizer draait en dat hij dan nog steeds data daar heen stuurt?

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23 | Departic

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

nklsn schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:12:
[...]

De optimizer draait daar, zie ook: https://docs.evcc.io/en/docs/features/optimizer#technical

Of bedoel je dat je lokaal de optimizer draait en dat hij dan nog steeds data daar heen stuurt?
Nee dat eerste. Evcc stuurt dus data daarheen. Er wordt een schema gecalculeerd en teruggestuurd. Wat is het voordeel om dat extern te laten calculeren?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:48
LtMarx schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:00:
[...]

Nee dat eerste. Evcc stuurt dus data daarheen. Er wordt een schema gecalculeerd en teruggestuurd. Wat is het voordeel om dat extern te laten calculeren?
Volgens de gelinkte pagina is de Optimizer-service stateless en wordt er geen data opgeslagen. Veel mensen draaien evcc op beperkte hardware (Raspberry Pi's en dergelijke), dan is het fijn dat complexere berekeningen worden geoffload. Het is nog een experimentele functie, wellicht wordt het in de toekomst mogelijk de berekeningen ook lokaal te doen als je hardware krachtig genoeg is.

Je kunt altijd een discussie openen op Github om feedback te geven en te kijken hoe anderen erover denken.
Je kunt de calculaties ook lokaal draaien:
Like evcc itself, the optimizer is open source: github.com/evcc-io/optimizer. You can also install the Docker image evcc/optimizer locally. Use the OPTIMIZER_URI environment variable to point evcc to your own endpoint.

[ Voor 15% gewijzigd door Sandro! op 27-04-2026 11:49 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:21
Ik ben een beginnende evcc gebruiker. Draai evcc binnen home assistant os.

Ik heb alles kunnen configureren te weten alpha innotec warmtepomp, lolo3 laadpaal, model y en de solis hybride omvormer met 15kwh batterij. Haalt prijzen op via tibber api.

Mijn vraag is
- heb mijn lolo3 als alfen eve geconfigureerd maar hij mist de 1/3 fase switching optie. Hoe kan ik dit uitzetten? Kan de config bestand niet vinden zou het daar staan?
- heb via ace installer en myeve de alfen op energy management system socket en 300s staan, hij ziet de paal ook maar als ik op snel druk of als ik via tesla wil laden werkt het niet. Tesla zegt dat apparatuur niet gereed staat.

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen? Ik heb een licentie voor load balancing maar niet voor smart charging van alfen is dat perse nodig hiervoor?

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

EVCC berekent de kosten en het beste moment om te laden door de dynamische kosten te gebruiken (zonneplan hier). Ik heb zowel voor het grid tarief als het feed in tarief de epexprijzen.nl aanbieder gebruikt met zonneplan als provider. Dit betekent dat verbruik en feed-in tarief altijd gelijk zijn wat natuurlijk niet waar is met saldering en zonnebonus bijvoorbeeld. Hoe verrekenen jullie dit in de tarieven om evcc een goede afweging en kostenoverzicht te laten maken?

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14
HyperBart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:36:
[...]

Het is EN EN.
Dus in solar laadt hij met overschot EN als de planner actief is op de goedkoopste momenten.

Alles staat hier op PV en de planner actief.
Altijd een auto die vol genoeg is en toch nog niet vol genoeg zodat er PV stroom in getankt kan worden.
Of met een task/cronjob, zo zet ik hem elke dag om 17 uur op PV laden.
curl -X 'POST' \
'http://localhost:7070/api/loadpoints/1/mode/pv' \
-H 'accept: application/json' \
-d ''
Maar HA werkt ook vast prima.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:14
stelling schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:46:
[...]

curl -X 'POST' \
-d ''
Ja! Zo vang ik hier ook een aantal dingetjes op.
Omdat ik bv. als Belg/Vlaming onderhevig ben aan het zogenaamde capaciteitstarief kan evcc hier rekening mee houden. Helaas wordt die maxPower niet "overgeërfd" door de loadpoints er onder, dus iedere avond en ochtend loopt er een scriptje wat de amperes limiteert zodat de planner accurater kan werken.

Is wat ambachtelijker maar het werkt wel heel betrouwbaar.

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-05 16:46
HyperBart schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:55:
[...]

Ja! Zo vang ik hier ook een aantal dingetjes op.
Omdat ik bv. als Belg/Vlaming onderhevig ben aan het zogenaamde capaciteitstarief kan evcc hier rekening mee houden. Helaas wordt die maxPower niet "overgeërfd" door de loadpoints er onder, dus iedere avond en ochtend loopt er een scriptje wat de amperes limiteert zodat de planner accurater kan werken.

Is wat ambachtelijker maar het werkt wel heel betrouwbaar.
Hoe regel jij dit? Ik draai bijna altijd op stand PV of min+PV, ik werk wel wat dagen thuis dus de auto mag er best langer over doen om op te laden. Maar afgelopen weekend wou ik met de negatieve prijzen toch eens wat sneller de auto laden. Maar dan had ik het probleem met het capaciteitstarief hier in vlaanderen.
Ik was zelf begonnen op de maandelijkse piek van de P1 meter te gebruiken en zo maximale ampere te berekenen, zodat de lader niet over de huidige piek gaat.
Maar daar stopt mijn verhaal momenteel en weet niet goed wat het stappenplan zou zijn om dit dan ook aan EVCC goed door te geven...

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-05 22:10
stelling schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:46:
[...]

curl -X 'POST' \
-d ''
Ik regel / stuur dit eigenlijk helemaal via Home Assistant automations en de EVCC integratie.
(1) HA raadpleegt een google kalender die ik voor de EV heb ingericht waar ik vertrektijden in opneem, en eventueel target SoC indien deze niet de standaard 80 is. De automatisering zet deze instellingen door naar EVCC.
(2) Home Assistant zet tevens de target prijs waarop ik wil laden op basis van "target SoC - SoC" en het "cheapest_hours" ninja script. Ik begrijp dat EVCC dat nu ook automatisch zelf doet, maar ik heb graag zelf de regie.
(3) De auto staat standaard op PV modus, maar de output is denk ik nog te laag om het laden te laten starten momenteel.

• HyperBart
mgevart schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:19:
[...]

Hoe regel jij dit? Ik draai bijna altijd op stand PV of min+PV, ik werk wel wat dagen thuis dus de auto mag er best langer over doen om op te laden. Maar afgelopen weekend wou ik met de negatieve prijzen toch eens wat sneller de auto laden. Maar dan had ik het probleem met het capaciteitstarief hier in vlaanderen.
Dat capaciteitstarief ga je altijd mee zitten, tenzij je zo goed kan leven op basis van de dynamische tarieven is het vaak nog altijd niet interessanter om je piek hoger te gaan laten gaan ondanks dat er kortere momenten zijn dat de elektriciteit goedkoper is.
Ik was zelf begonnen op de maandelijkse piek van de P1 meter te gebruiken en zo maximale ampere te berekenen, zodat de lader niet over de huidige piek gaat.
Maar daar stopt mijn verhaal momenteel en weet niet goed wat het stappenplan zou zijn om dit dan ook aan EVCC goed door te geven...
Wat je best doet is dit via maxPower inregelen en dan maxPower nemen minus je standby huis verbruik gedeeld door 230V en dan dat getal als maximum amperes zetten van het loadpoint.
Je kan bv via een helper script doen of misschien zelfs via een MQTT topic:

https://docs.evcc.io/en/d...anagement#external-limits

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:54
Op hoeveel kW piek limiteren jullie? (voor de Vlamingen)

Zit nu zelf op 6 kW.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• HyperBart
replica17 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:20:
Op hoeveel kW piek limiteren jullie? (voor de Vlamingen)

Zit nu zelf op 6 kW.
Ik start mijn maand altijd op 3.5 en volg daarna de piek gewoon. Die is nu gestegen tot 3.9.
Wintermaanden zijn wat moeilijker. Dan durft het rond 4 a 5 zitten met een uitschieter tot 6.
De droogkast icm inductie is fataal.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 28-04-2026 17:13 ]

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:05
"maxPower" staat hier op 2500 wat maakt dat mijn maandpiek momenteel op 2485 W zit.

Sinds ik een plugin batterij heb lukt het dus prima om onder de 2.5 kW te blijven (voordien was het voornamelijk het koken 's avonds dat de piek liet stijgen, evcc zorgt dat de auto alvast geen probleem is).

Nu moet ik niet veel kilometers doen en werk om de dag thuis dus dan laad ik zoals nu met de zon aan 5 a 6 kW wat voor mijn verbruik meer dan voldoende is. Als je echter veel kilometers doet en niet kan thuiswerken dan ga je een hogere maxPower moeten instellen vrees ik.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber, heb een thuisbatterij, zonnepanelen en een warmtepomp (met WW-vat). Ik merk dat ik voornamelijk door die 1e nu regelmatig de prijslimiet voor goedkoop laden aanpas om te zorgen dat de auto niet al geforceerd gaat laden bij relatief hoge prijzen, zonder daarmee bijv een paar goedkope dagen te laten schieten en dan later 'duur' te laden als dat volgens het laadplan moet.

Casus voor bijv morgen met 4u lang negatieve prijzen is dat ik dan de prijslimiet op 0 zet ipv normaliter 10ct. In de winter zet ik dit vaak weer hoger etc etc, zo blijf je bezig. Nu was ik aan het kijken om dit met behulp van homeassistant te automatiseren en te kijken of ik deze instelling automatisch kan laten verschuiven. Heeft iemand hier al wat mee gedaan en zo ja voorbeelden die wel (of juist niet :-)) goed werken?

Edit: Gestart met een vrij simpele poging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: EVCC - Dynamic Smart cost limit
description: >
  Reset dagelijks om 17:00 naar baseline en verlaagt indien morgen een
  significant goedkoop blok verwacht wordt.
triggers:
  - at: "17:00:00"
    trigger: time
  - trigger: homeassistant
    event: start
actions:
  - variables:
      baseline: >
        {{ states('input_number.evcc_smart_cost_limit_baseline') | float }}
      tomorrow_valid: >
        {{ state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'tomorrow_valid') == true }}
      nieuwe_limiet: >
        {% set baseline = states('input_number.evcc_smart_cost_limit_baseline') | float %}
        {% set tomorrow_valid = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'tomorrow_valid') == true %}
        {% if not tomorrow_valid %}
          {{ baseline }}
        {% else %}
          {% set tomorrow = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_tomorrow') | map(attribute='value') | list %}
          {% set count_neg = tomorrow | select('lt', 0.00) | list | count %}
          {% set count_5 = tomorrow | select('lt', 0.05) | list | count %}
          {% set count_10 = tomorrow | select('lt', 0.10) | list | count %}
          {% if count_neg >= 12 %}
            0.00
          {% elif count_5 >= 12 %}
            0.05
          {% elif count_10 >= 12 %}
            0.10
          {% else %}
            {{ baseline }}
          {% endif %}
        {% endif %}
  - action: number.set_value
    target:
      entity_id: number.evcc_twc_tuin_smart_cost_limit
    data:
      value: "{{ nieuwe_limiet | float }}"
  - condition: template
    value_template: >
      {{ nieuwe_limiet | float < baseline | float }}
  - action: notify.persistent_notification
    data:
      title: EVCC Smart Cost Limit verlaagd
        {% set tomorrow = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'raw_tomorrow') | map(attribute='value') | list %}
        Morgen {{ count_neg }} negatieve kwartieren, {{ count_5 }} onder 5ct,
        {{ count_10 }} onder 10ct. Limiet verlaagd naar {{ nieuwe_limiet | float }} EUR/kWh
        (baseline: {{ baseline }} EUR/kWh)
Ik zet een baseline (bijv 15ct) en elke dag om 17:00 zet hij hem eerst terug op 15ct en kijkt daarna of een andere limiet beter is op basis van de goedkoopste 3 uren. Voor nu maar even simpel en begrijpelijk begonnen, slimmer kan altijd nog.

[ Voor 61% gewijzigd door Sander op 30-04-2026 17:56 ]

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:19
Sander schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:04:
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber, heb een thuisbatterij, zonnepanelen en een warmtepomp (met WW-vat). Ik merk dat ik voornamelijk door die 1e nu regelmatig de prijslimiet voor goedkoop laden aanpas om te zorgen dat de auto niet al geforceerd gaat laden bij relatief hoge prijzen, zonder daarmee bijv een paar goedkope dagen te laten schieten en dan later 'duur' te laden als dat volgens het laadplan moet.

Casus voor bijv morgen met 4u lang negatieve prijzen is dat ik dan de prijslimiet op 0 zet ipv normaliter 10ct. In de winter zet ik dit vaak weer hoger etc etc, zo blijf je bezig. Nu was ik aan het kijken om dit met behulp van homeassistant te automatiseren en te kijken of ik deze instelling automatisch kan laten verschuiven. Heeft iemand hier al wat mee gedaan en zo ja voorbeelden die wel (of juist niet :-)) goed werken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: EVCC - Dynamic Smart cost limit
description: >
  Reset dagelijks om 17:00 naar baseline en verlaagt indien morgen een
  significant goedkoop blok verwacht wordt.
triggers:
  - at: "17:00:00"
    trigger: time
  - trigger: homeassistant
    event: start
actions:
  - variables:
      baseline: >
        {{ states('input_number.evcc_smart_cost_limit_baseline') | float }}
      tomorrow_valid: >
        {{ state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'tomorrow_valid') == true }}
      nieuwe_limiet: >
        {% set baseline = states('input_number.evcc_smart_cost_limit_baseline') | float %}
        {% set tomorrow_valid = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_0', 'tomorrow_valid') == true %}
        {% if not tomorrow_valid %}
          {{ baseline }}
        {% else %}
          {% if count_neg >= 12 %}
            0.00
          {% elif count_5 >= 12 %}
            0.05
          {% elif count_10 >= 12 %}
            0.10
          {% else %}
            {{ baseline }}
          {% endif %}
        {% endif %}
  - action: number.set_value
    target:
      entity_id: number.evcc_twc_tuin_smart_cost_limit
    data:
      value: "{{ nieuwe_limiet | float }}"
  - condition: template
    value_template: >
      {{ nieuwe_limiet | float < baseline | float }}
  - action: notify.persistent_notification
    data:
      title: EVCC Smart Cost Limit verlaagd
        Morgen {{ count_neg }} negatieve kwartieren, {{ count_5 }} onder 5ct,
        {{ count_10 }} onder 10ct. Limiet verlaagd naar {{ nieuwe_limiet | float }} EUR/kWh
        (baseline: {{ baseline }} EUR/kWh)
Ik zet een baseline (bijv 15ct) en elke dag om 17:00 zet hij hem eerst terug op 15ct en kijkt daarna of een andere limiet beter is op basis van de goedkoopste 3 uren. Voor nu maar even simpel en begrijpelijk begonnen, slimmer kan altijd nog.
Heel herkenbaar! Ik probeer ook te kijken hoe lang de auto +- zal moeten laden en daar het goedkoopste blok voor te vinden. Nu allemaal handmatig, maar zeker interessant om eens te kijken naar een automation zoals jij hem nu hebt gemaakt.

YASH! - Yet Another Smart Home

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dit kan met die (beta?) optimize feature toch? Die plant optimaal, zodat je er zelf geen omkijken meer naar zou moeten hebben.

• Sander
  • Niet online
Beekforel schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:09:
Dit kan met die (beta?) optimize feature toch? Die plant optimaal, zodat je er zelf geen omkijken meer naar zou moeten hebben.
Alleen als je een laadplan hebt wat in de buurt ligt. Ik heb eigenlijk alleen een maandagochtend = 100% laadplan, maar van dinsdag t/m zondag wil ik natuurlijk ook gewoon wat bijladen in goedkope uren. Die optimize feature is mij daarvoor te fuzzy...

Los van dat geld toe om te laden altijd betekent dat ie voluit moet :-)

• dirixmjm

Ik gebruik hiervoor de cheapest_energy_hours ninja. Het script ziet er als volgt uit.
Hierbij heb ik een google kalender om aan te geven wanneer een bepaalde SoC bereikt dient te worden (standaard 80, maar kan ook 100 of 60%).
sensor.fordchargetime rekent uit hoe lang het duurt om van de huidige SoC naar de gewenste SoC te gaan.
Meer uitgebreide code-fragmenten / automatiseringen kan ik best hier delen mocht daar interesse in zijn..
code:
1
2
3
4
5
6
7
{%- set sensor = 'sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021' -%}
{%- set start = now() -%}
{%- set stop = state_attr("calendar.fordagenda","start_time") -%}
{%- set hours = (states("sensor.fordchargetime")  |float() + 0.25) -%}
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{% set X = cheapest_energy_hours(sensor=sensor, hours=hours, start=start, end=stop, include_tomorrow=true, mode='max') * 1.01 %}
{{ X | round(3, 'ceil') }}

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:09
Mijn evcc met standaard instellingen exporteert liever wat opgewekte stroom naar het net dan deze in de auto te stoppen als dit betekent dat er gedeeltelijk wat van het net geïmporteerd moet worden. Dit betekent soms langdurige ~700 watt export naar net omdat dit net onder de drempel (3A*240v = 720 watt) zit.

Wat is jullie configuratie hierin?

Mijn default instelling nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsTLS08bzL8UaPVJxYYQ0pRGcG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E5nkIwOfK6IFpqGUiIIwjbKS.png?f=fotoalbum_large

Gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rz4caHlZtcfvhaG5aqqunQ9GD8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FwrWsCy6wy7wdAeBpwDvP7WM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door nMad op 01-05-2026 13:35 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Dit kan je toch gewoon voorkomen door in "plan" te configureren?. B.V. ik heb ingesteld dat mijn auto vandaag om 1500 100% vol moet zijn, dan gaat hij automatisch op de goedkope momenten laden. Battery assited charging staat op >90%

Het enige wat ik in Home Assistant doe zijn mijn PV panelen uitzetten bij negatieve prijzen en dat lijkt dan prima te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q91BaHJ-Zk7WhiWnYch5oKae7s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PKAMDFnfVAdHyZUTP8b7R06A.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-nneJ78W_rvJIh4SS3WdeXY9wQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QR6LmdsBe3jfHRSx4dzoivnR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Jay-v op 01-05-2026 13:55 ]

• djiedjee
  • Nu online
nMad schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:24:
Mijn evcc met standaard instellingen exporteert liever wat opgewekte stroom naar het net dan deze in de auto te stoppen als dit betekent dat er gedeeltelijk wat van het net geïmporteerd moet worden. Dit betekent soms langdurige ~700 watt export naar net omdat dit net onder de drempel (3A*240v = 720 watt) zit.

[Afbeelding]
Deze residual setting bepaalt het target waar hij ongeveer vanuit gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTxRLVqD4ZrIDFGXKSCd7dsOwcE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KCSqwaeal0tf6wO1v4NwQ1FB.png?f=user_large
In mijn geval, vanwege de thuisbatterij, staat deze op 100 watt terugleveren.
Dat wordt dat door de batterij weer teruggebracht naar 0.
Als je dat bijv op +500 of -500 zet, krijg je een ander gedrag.

[ Voor 20% gewijzigd door djiedjee op 01-05-2026 14:38 ]

• HyperBart
nMad schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:24:

[Afbeelding]

Gedrag:
[Afbeelding]
Ik ben nog "nen ouwe" dus ik doe het allemaal via de yaml nog.
Concrete situatie hier is ook met een forse thuisbatterij en 2 EV's en 2 laadpalen (beide Alfen) als volgt:

(snippets):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  residualpower: 100

- title: Voor Links# display name for UI
  priority: 60
  charger: ChargingPointAlfen1 # Wallbox Referenz
  circuit: xxxxxx
  mode: off # charge mode (off, now, minpv, pv)
  enable:
    threshold: -300 #start charging the car when feed in is 300W for 10s
    delay: 1m # duration of feedin treshold
  disable:
    threshold: 1200 #stop charging when the car has been charging for 15 (delay value) minutes using this number of Watt>
    delay: 8m # 15 minutes definition

- title: Voor Rechts
  priority: 55
  charger: ChargingPointAlfen2
  circuit: yyyyyy
  mode: pv
  enable:
    threshold: -300
    delay: 5m
  disable:
    threshold: 800
    delay: 10m
Ik moet er ook altijd flink even over nadenken maar @JanHenk had daar wat mooie posts ooit over geschreven.
Kort gesteld, functioneel zorgt dit er voor dat conform best practices er altijd 100W over is waar de batterij wat van kan opsoppen, dat mijn laadpunt links al begint te laden als ik 1 min lang 300W injecteer en stopt met laden als ik 8 min lang 1200W van het net lig te trekken.

Bij de paal rechts is dat wat strakker (800W trekken van het net voor 10 min dan mag hij uitvallen) en omdat ik ook de thuisbatterij heb die dan die lagere vermogens kan binnen nemen ipv een EV (verlies is hoger bij lagere vermogens bij EV's, bij de batterij loopt dat wat anders).
Verder heeft mijn inregeling te maken met hoe ik de twee auto's binnen het gezin inzet. Links wordt voor de hoofdwagen gebruikt, rechts voor de 2de wagen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 01-05-2026 14:44 ]

• Sander
  • Niet online
Jay-v schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Dit kan je toch gewoon voorkomen door in "plan" te configureren?. B.V. ik heb ingesteld dat mijn auto vandaag om 1500 100% vol moet zijn, dan gaat hij automatisch op de goedkope momenten laden. Battery assited charging staat op >90%

Het enige wat ik in Home Assistant doe zijn mijn PV panelen uitzetten bij negatieve prijzen en dat lijkt dan prima te werken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ook dat vereist een actie: Een plan instellen. Ik wil dat als de auto gewoon thuis staat dat ik er 0 werk aan heb om hierover na te denken, eigenlijk precies zoals die setting van de bodemprijs bedoeld is. Alleen nu pas ik die dynamisch aan op basis van de voorspelde waarden.
dirixmjm schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Ik gebruik hiervoor de cheapest_energy_hours ninja. Het script ziet er als volgt uit.
Hierbij heb ik een google kalender om aan te geven wanneer een bepaalde SoC bereikt dient te worden (standaard 80, maar kan ook 100 of 60%).
sensor.fordchargetime rekent uit hoe lang het duurt om van de huidige SoC naar de gewenste SoC te gaan.
Meer uitgebreide code-fragmenten / automatiseringen kan ik best hier delen mocht daar interesse in zijn..
code:
1
2
3
4
5
6
7
{%- set sensor = 'sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021' -%}
{%- set start = now() -%}
{%- set stop = state_attr("calendar.fordagenda","start_time") -%}
{%- set hours = (states("sensor.fordchargetime")  |float() + 0.25) -%}
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{% set X = cheapest_energy_hours(sensor=sensor, hours=hours, start=start, end=stop, include_tomorrow=true, mode='max') * 1.01 %}
{{ X | round(3, 'ceil') }}
Ik had dit ook zo bedacht eerder, maar dit werkt toch niet lekker: Op een dag als vandaag gaat bijv ook de warmtepomp vollop verwarmen, thuisbatterij laden (en ik heb wat onbalans in de fases kwam ik achter) etc. Daarmee ging de laadpaal terugschalen .

[ Voor 36% gewijzigd door Sander op 01-05-2026 17:18 ]

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

djiedjee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Deze residual setting bepaalt het target waar hij ongeveer vanuit gaat:
[Afbeelding]
In mijn geval, vanwege de thuisbatterij, staat deze op 100 watt terugleveren.
Dat wordt dat door de batterij weer teruggebracht naar 0.
Als je dat bijv op +500 of -500 zet, krijg je een ander gedrag.
Die residual power is niet de plek om dit goed in te stellen. Bij de geavanceerde instellingen van je laadpaal kan je dit instellen.

• nklsn
Sander schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:09:
[...]

ook dat vereist een actie: Een plan instellen. Ik wil dat als de auto gewoon thuis staat dat ik er 0 werk aan heb om hierover na te denken, eigenlijk precies zoals die setting van de bodemprijs bedoeld is. Alleen nu pas ik die dynamisch aan op basis van de voorspelde waarden.
Als ik het goed begrijp, wil je zonder plan in te hoeven stellen gaan laden als je tarief minder dan 10ct is, maar je wilt niet gelijk volgas gaan laden bij <10ct, want als er ook in de komende 24uur nog een lager tarief is wil liever dan laden?

Een beetje zoiets als: sorteer de kwartier tarieven van de komende 24uur, stel de bodemprijs in op de max van de goedkoopste 8 tarieven (2 uur) mits <10ct, dan zou de auto elke dag 2 uur (volgas) moeten laden tegen het goedkoopste tarief? en dit dan elke dag 1x per dag bepalen en instellen.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22
Wij nog niet zover dat we met Evcc gaan laden. Maar ook ik heb vergelijkbare wensen. Het laden hoeft niet dagelijks te gedaan te worden of dagelijks kleine beetjes.
- Zo optimaal mogelijk gebruik te maken van zonne-energie. Hiervoor mogen ook prognones voor de komende dagen gebruikt worden.
- Is er onvoldoende zon dan gebruik maken van het net. Ook hierbij gebruik maken van prognones voor de komende dagen bij dynamische tarieven. https://stroomprijsprognose.nl/

• Sander
  • Niet online
nklsn schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:44:
[...]

Als ik het goed begrijp, wil je zonder plan in te hoeven stellen gaan laden als je tarief minder dan 10ct is, maar je wilt niet gelijk volgas gaan laden bij <10ct, want als er ook in de komende 24uur nog een lager tarief is wil liever dan laden?

Een beetje zoiets als: sorteer de kwartier tarieven van de komende 24uur, stel de bodemprijs in op de max van de goedkoopste 8 tarieven (2 uur) mits <10ct, dan zou de auto elke dag 2 uur (volgas) moeten laden tegen het goedkoopste tarief? en dit dan elke dag 1x per dag bepalen en instellen.
Klopt dat is de automation die ik nu heb draaien, die stelt die minimumprijs om 18:00 in voor de volgende dag en stuurt me een notification als dat zo is (zodat ik evt de auto kan aansluiten/aangesloten laten). Op andere momenten is het gewoon zonne-laden of het plan volgen.

Essentie is dus dat ik nu maximaal goedkoop kan laden in de dagen dat de prijzen laag zijn. Ik wil evt nog kijken of ik toch iets kan doen met SOC van de auto om te bepalen of de 8 kwartieren er bijv 12 of 16 moeten worden.

• nklsn
Sander schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:21:
[...]

Klopt dat is de automation die ik nu heb draaien, die stelt die minimumprijs om 18:00 in voor de volgende dag en stuurt me een notification als dat zo is (zodat ik evt de auto kan aansluiten/aangesloten laten). Op andere momenten is het gewoon zonne-laden of het plan volgen.

Essentie is dus dat ik nu maximaal goedkoop kan laden in de dagen dat de prijzen laag zijn. Ik wil evt nog kijken of ik toch iets kan doen met SOC van de auto om te bepalen of de 8 kwartieren er bijv 12 of 16 moeten worden.
Als je iets met de SoC van de auto wilt doen, moet je ook iets van een plan hebben (of doel) of een formule gebaseerd op die SoC. Indien SoC < 30% dan 16 kwartieren, < 50% 12 kwartieren en anders 8, bijvoorbeeld.

Ik heb geen dynamische tarieven, dus zeker weten doe ik het niet. Maar ik zou verwachten dat evcc bij het activeren van een plan zelf de goedkoopste kwartieren zou kiezen, ik zie dit zelf niet omdat bij mij het tarief hetzelfde is dus hij laad op het laatste moment.

Ik heb de volgende oplossing gemaakt, meer omdat vrouwlief niet steeds handmatig een plan wilt instellen voor elke rit. Elk ritje staat bij ons in de agenda (ical) met een locatie. Ik heb die agenda aan evcc gekoppeld: het berekent op basis van de bestemming hoeveel SoC de auto nodig heeft, en stuurt dat als plan naar evcc. Evcc zorgt er dan zelf voor dat de auto op het juiste moment voldoende geladen is bij voorkeur zo goedkoop mogelijk. Is een agendapunt voorbij, dan wordt automatisch het volgende ritje als plan in evcc ingesteld.

Evcc staat normaal in PV-modus, dus de auto laadt voornamelijk op zonnestroom. Dat is de meeste dagen al genoeg om nooit volgas te hoeven laden en mocht het toch nodig zijn dan heb ik een actief plan en zoekt evcc dat zelf wel uit.

Het enige wat ik hoef te doen: de agenda bijhouden, maar dat deden we toch al. De rest gaat vanzelf.

Ik zou verwachten dat een soortgelijke aanpak voor jou ook zou moeten werken, dat je dus altijd een actief plan hebt waarbij evcc de goedkoopste kwartieren uitkiest indien nodig, inruil voor het bijhouden van een agenda (maar misschien doe je dat al). Wat ik niet weet is in hoeverre evcc gaat terug kijken en die goedkope kwartieren gaat vinden.

• PTish
Athome schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:15:
Wij nog niet zover dat we met Evcc gaan laden. Maar ook ik heb vergelijkbare wensen. Het laden hoeft niet dagelijks te gedaan te worden of dagelijks kleine beetjes.
- Zo optimaal mogelijk gebruik te maken van zonne-energie. Hiervoor mogen ook prognones voor de komende dagen gebruikt worden.
- Is er onvoldoende zon dan gebruik maken van het net. Ook hierbij gebruik maken van prognones voor de komende dagen bij dynamische tarieven. https://stroomprijsprognose.nl/
Stroomprijsprognose.nl is recentelijk toegevoegd aan evcc; https://github.com/evcc-io/evcc/pull/29320

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Epexpredictor doet t ook prima.

• dirixmjm
Sander schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:09:
[...]

Ik had dit ook zo bedacht eerder, maar dit werkt toch niet lekker: Op een dag als vandaag gaat bijv ook de warmtepomp vollop verwarmen, thuisbatterij laden (en ik heb wat onbalans in de fases kwam ik achter) etc. Daarmee ging de laadpaal terugschalen .
Dat is een kwestie van nadenken over prioritering, en apparaten slim aansturen. Bij negatieve stroomprijzen verdien ik het meeste als ik met 3-fase mijn auto laadt, omdat de thuisbatterij momenteel aan 1-fase hangt.

Ik vind het persoonlijk heel prettig werken met een kalender wanneer ik de auto nodig heb, dat is vast 3 dagen per week voor werk, en alle andere verdere ritten voer ik in. Korte ritten rondom de kerk vallen onder de SoC die ik heb ingesteld van 40%, wat zelfs nog aan de hoge kant is.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:17
jvdlely schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:45:
[...]

Ik zat fout... blijkbaar was er iets mis bij Hyundai/Kia. Het is weer gelukt een refresh token op te halen en in EVCC in de auto configuratie te zetten. Ik zal voortaan wat langer wachten met klagen :-)
Zou je kunnen zeggen welke methode je hebt gebruikt om een refresh token te verkrijgen? Ik heb het nu op twee verschillende manieren geprobeerd (een via de configuratie van evcc zelf en een die ik via een link hier heb gevonden). Beide keren krijg ik foutmeldingen. Ik zal het nog eens proberen via een Windows laptop ipv mijn Linux installatie.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 19:46

Bravo

Second Best

AgeOfPanic schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:36:
[...]

Zou je kunnen zeggen welke methode je hebt gebruikt om een refresh token te verkrijgen? Ik heb het nu op twee verschillende manieren geprobeerd (een via de configuratie van evcc zelf en een die ik via een link hier heb gevonden). Beide keren krijg ik foutmeldingen. Ik zal het nog eens proberen via een Windows laptop ipv mijn Linux installatie.
Onlangs heb ik deze methode met goed resultaat gebruikt en de refreshcode op te halen zodat je hem in de configuratie kunt overnemen: https://github.com/Hyunda...yundai%20Token%20Solution
Chrome moet wel aanwezig zijn op de machine.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:55
AgeOfPanic schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:36:
[...]

Ik heb de oplossing van https://github.com/TMA84/bluelink-refresh-token gebruikt. En dan de docker versie op mijn Synology, Net nog geprobeerd, en ik kreeg een token.

EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:17
Ik ga eens bovenstaande methodes gebruiken. Deze had ik nog niet gevonden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nieuws: Volledige .de-domein was vier uur offline vanwege Dnssec-probleem bij beheerder

Ik vond t al zo’n rare melding in EVCC met oa het adres van mijn pihole. Had net EVCC een update gegeven en kreeg foutmeldingen. O.a. op dus tarieven die ik via een .de ophaal. Zat gisteravond maar te prutsen met auto opladen.

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-05 12:46
Ik heb mijn peblar business via de raspberry aan Home Assistant hangen. De halen hun gegevens via Homewizard P1 binnen. Ben nog van alles aan het zoeken maar wat ik al dagen aan het proberen en niet lukt is om een sensor tamplate aan te maken via "helper aanmaken" die het verbruik van het net van de Peblar laat zien en het verbruik via zonnestroom. Dus zien hoeveel de auto via net heeft opgeladen en hoeveel van uitsluitend zonnestroom.
Als naam had ik "netstroom/zonnestroom" ingegeven.
bij "state" heb ik al verschillende formules ingegeven zonder resultaat.
Kan iemand me hierbij helpen?

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 00:00

_PM

Heb je je zonnestroom opbrengst in EVCC zitten? Dan weet hij, in combinatie met de gegevens van het opladen van de auto, hoeveel procent er van de zon of het net komt en hoef je het niet zelf te berekenen

• Timmy269
_PM schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:50:
Heb je je zonnestroom opbrengst in EVCC zitten? Dan weet hij, in combinatie met de gegevens van het opladen van de auto, hoeveel procent er van de zon of het net komt en hoef je het niet zelf te berekenen
ik heb gewoon de P1 meter in EVCC zitten en kan verbuik, energie imort, energie export, vermogen, piekvermogen, ..; zien in van die aparte vakjes

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 00:00

_PM

Als je je zonnepaneel opbrengst ook integreerd dan kan hij het percentage wat je zoekt ook berekenen. Aangezien je het over templates hebt denk ik aan Home Assistant(?), je kan dan ook de live zonne-opbrengst van daar overbrengen naar EVCC. Dan zal EVCC de verhouding continue bij houden en ook in de dag/maand/jaar rapportage laten zien

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Timmy269 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:05:
[...]

ik heb gewoon de P1 meter in EVCC zitten en kan verbuik, energie imort, energie export, vermogen, piekvermogen, ..; zien in van die aparte vakjes
P1 meter doet alleen import/export van het net, en export is niet hetzelfde als je zonopwek want daar gaat het verbruik van je huis (je laadpaal en andere apparatuur) nog van af. De omvormer van je zonnepanelen houden echt bij hoeveel er daadwerkelijk opgewekt is door je panelen. Als je die dus in EVCC koppelt gaat die voor je berekenen hoeveel % van je laadpaalstroom van de panelen is gekomen, dit is bijvoorbeeld voor april:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM74KFcL23VZU49eTThASbX6uQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mynJWxKIYxiPnNrZhPe23tY0.png?f=fotoalbum_large

Tijdens het laden kan je dit percentage voor de huidige sessie ook zien op de "homepage" van evcc.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Timmy269
jaapzb schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:46:
[...]

P1 meter doet alleen import/export van het net, en export is niet hetzelfde als je zonopwek want daar gaat het verbruik van je huis (je laadpaal en andere apparatuur) nog van af. De omvormer van je zonnepanelen houden echt bij hoeveel er daadwerkelijk opgewekt is door je panelen. Als je die dus in EVCC koppelt gaat die voor je berekenen hoeveel % van je laadpaalstroom van de panelen is gekomen, dit is bijvoorbeeld voor april:

[Afbeelding]

Tijdens het laden kan je dit percentage voor de huidige sessie ook zien op de "homepage" van evcc.
Mijn Sunnyboy omvormer van 2012 kan ik niet in netwerk opnemen, heeft jammer genoeg geen wifi. Alleen de p1 meter kan zien wat er op het net gaat

[ Voor 3% gewijzigd door Timmy269 op 06-05-2026 13:56 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
Ik heb een solis s6 hybride omvormer met accu en ik kan deze niet koppelen met evcc direct. Modbus instellingen staan actief volgens solis maar pingen op ip adres van de datalogger werkt niet.

Koppeling met tibber werkt wel. 3 sessies tegelijk staat aan in de instellingen. Ook met tibber uit kan ik er niet bij.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:54
Timmy269 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Mijn Sunnyboy omvormer van 2012 kan ik niet in netwerk opnemen, heeft jammer genoeg geen wifi. Alleen de p1 meter kan zien wat er op het net gaat
Hier ook een oude Sunnyboy. Heb een Homewizard kWh Meter 1-Phase , geïnstalleerd en zo kan ik alsnog zien wat de zonnepanelen doen. Op de P1 zie je alleen import/export.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Timmy269
replica17 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:37:
[...]

Hier ook een oude Sunnyboy. Heb een Homewizard kWh Meter 1-Phase , geïnstalleerd en zo kan ik alsnog zien wat de zonnepanelen doen. Op de P1 zie je alleen import/export.
Klopt ik dacht met behulp van evcc in home assistant met de P1 meter en de Peblar te kunnen uitlezen hoeveel het laadpunt Peblar van het net gehaald heeft en hoeveel van zonnestroom per dag/week/jaar

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 21:08

Woohooo

Smilie, James Smilie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlYvxlVluZBQG1QemupnbGvGyPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/499ti22diBJ1dytD0Nv1FPDb.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn PV laadschema lijkt niet echt lekker te werken hier.

Wil standaard, zeker in de zonnige maanden, alleen op zonnestroom laden. Als ik evcc op max zonnestroom zet werkt dit prima. Maar ik heb wel last van dat bij elke fluctuatie de lader weer uit gaat.

Het aangepaste schema begint gewoon met laden, pakt dan de minimale stroom van 6A en gaat vervolgens weer uit na 3min.

Ik wil eigenlijk dat het laden zou beginnen met -500W en dan met 500W laden (en niet gelijk 6A pakken) maar begrijp dat dat niet kan? Ala, dan -1400W beginnen met laden maar dat werkt blijkbaar ook niet goed.

Heb geen batterij.

Iemand een verklaring hiervoor?

• Sander
  • Niet online
Woohooo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:20:
[Afbeelding]

Mijn PV laadschema lijkt niet echt lekker te werken hier.

Wil standaard, zeker in de zonnige maanden, alleen op zonnestroom laden. Als ik evcc op max zonnestroom zet werkt dit prima. Maar ik heb wel last van dat bij elke fluctuatie de lader weer uit gaat.

Het aangepaste schema begint gewoon met laden, pakt dan de minimale stroom van 6A en gaat vervolgens weer uit na 3min.

Ik wil eigenlijk dat het laden zou beginnen met -500W en dan met 500W laden (en niet gelijk 6A pakken) maar begrijp dat dat niet kan? Ala, dan -1400W beginnen met laden maar dat werkt blijkbaar ook niet goed.

Heb geen batterij.

Iemand een verklaring hiervoor?
Kan je paal wel 1 fase aan en kan hij ver genoeg terug (dit kan je evt handmatig testen)? 500W is wel echt heel weinig overigens…

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 21:08

Woohooo

Smilie, James Smilie

Sander schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:12:
[...]

Kan je paal wel 1 fase aan en kan hij ver genoeg terug (dit kan je evt handmatig testen)? 500W is wel echt heel weinig overigens…
Ja dat wel.

Heb geen 3 fase, auto kan ook alleen 1fase laden.

• damien_demon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:31
Volgens mij is 6a minimaal voor iedere EV om te starten met laden(?)

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:39

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Hmm vanochtend was ik toch enigszins verbaasd. Mijn plan stond op vandaag 07:30 moet de auto voor 100% zijn opgeladen. Vervolgens is de auto een dag van te voren om ~22:20 ingeplugd.

Maar vanochtend zie ik dat de auto nog aan het laden is en het plan niet zou halen. Hij zit op 89% en zou nog meer dan 2 uur extra nodig moeten hebben om wel op 100% te komen. Terugkijkend in EVCC zie ik dat die pas om 02:00 is gaan starten met laden.

Hoe kan dit? Als ik zeg 100% bedoel ik ook 100% :P

Zie hier het ingestelde plan en het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDI4nVZRwGJcAgf9-jc26Ri9-3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z35wK1AnFda5FONO8XJp2NSe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RG4pqlirCFVaBB4MMqr-EY3zC0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/K0M5wCFTtcTlRgK1BP4DyCLO.png?f=fotoalbum_tile
En zowel via mijn kader zelf als telegram zie ik dat er dus 'besloten' is om pas om 2 uur te gaan laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_ZOTSww0moQdt_g9-SSXyEpT8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RojeXEXOywdnuartTwtVYgFx.png?f=fotoalbum_large

Heb ik hier een instelling over het hoofd gezien? Of heeft EVCC de SoC niet goed uitgelezen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Koen Hendriks schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:23:
Hmm vanochtend was ik toch enigszins verbaasd. Mijn plan stond op vandaag 07:30 moet de auto voor 100% zijn opgeladen. Vervolgens is de auto een dag van te voren om ~22:20 ingeplugd.

Maar vanochtend zie ik dat de auto nog aan het laden is en het plan niet zou halen. Hij zit op 89% en zou nog meer dan 2 uur extra nodig moeten hebben om wel op 100% te komen. Terugkijkend in EVCC zie ik dat die pas om 02:00 is gaan starten met laden.

[Afbeelding][Afbeelding]
En zowel via mijn kader zelf als telegram zie ik dat er dus 'besloten' is om pas om 2 uur te gaan laden.

[Afbeelding]

Heb ik hier een instelling over het hoofd gezien? Of heeft EVCC de SoC niet goed uitgelezen?
Gezien hij er blijkbaar 3 uur over heeft gedaan om naar 50% te komen was de soc van 46% onjuist. En dan ziet ie dus bij start uitvraag SoC meteen dat ie gaat uitlopen.

Of er moet iets anders zijn geweest waarom tussen 2 en 5 er nauwelijks geladen is, maar wel meteen een overrun wordt gemeld om 2 uur zijn opties beperkt.

Op je loadpoint/charger kun je instellen dat ie SoC ophaalt bij verbinden ipv bij laden. Dat kan helpen.

Ook is er in tweede tabblad planning een optie om bij verbinden/start plan meteen kort full speed te laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 07-05-2026 09:02 ]

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:06

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Er lijkt idd iets mis te zijn gegaan bij het uitlezen van de start SoC of in de eerste 3 uur van het laden, want volgens je screenshots heeft ie er bijna 3 uur over gedaan om 4% punt er bij te laden. Daarna wordt er in ongeveer 45 minuten zo'n 12% punt bij geladen. Dus ik gok dat er in het begin iets mis is gegaan.

heb je data van het verbruik van de laadpaal?

• Fr33z
  • Laatst online: 21:23
Timmy269 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Klopt ik dacht met behulp van evcc in home assistant met de P1 meter en de Peblar te kunnen uitlezen hoeveel het laadpunt Peblar van het net gehaald heeft en hoeveel van zonnestroom per dag/week/jaar
Helaas, je mist precies de belangrijkste info: hoeveel stroom komt er uit je panelen? Dat kan EVCC (of home-assistant of de P1meter) niet weten met de setup die je hebt. Er is maar 1 manier en dat is een meetpunt verzinnen voor productie PV. Dat kan of rechtstreeks uit je omvormer of als dat niet wil dus met een aparte tussenmeter zoals de homewizard kWh-meter

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb hier de EVCC config ook overhoop gehaald en binnenkort nog verder.

Ik ging upgraden naar 306.2, maar deed dat op een achteraf ongunstig moment. Na upgrade was heel EVCC over de zeik. Geen netmeter meer, daardoor ook geen LoadBalancing meer: "main" bestond niet. Dus ook de loadpoint kon niet configureren. De SolarEdge PV deed t niet meer, de tarieven deden het niet meer.

Bleken achteraf allemaal externe omstandigheden te zijn, maar gaf me geen goed gevoel.
Oorzaken waren:
Modbusproxy van de SolarEdge gaf steeds hickups (2 a 3 per dag van 15 minuten tot een uur). Deze had ik geconfigureerd in EVCC. Precies na upgrade had die Modbusproxy dus een hickup. Daardoor werkte de netmeter en PV niet meer. En als gevolg dus loadmanagement en charger ook niet.
De tarieven haal ik op via epexpredictor. Laat dat nou een Duitse site zijn. En als je tweakers hebt gevolgd: de .DE tld was onderuit gehaald op dat moment, en ik draai op piHole + unbound, en unbound doet dns bij de root tld ophalen dus impact was direct.

Anyhow, van de gelegenheid gebruik gemaakt en mijn config dus overnieuw gedaan:

Modbusproxy van HomeAssistant (als app) geactiveerd, die van EVCC uitgezet.
SolarEdge op die Modbusproxy gezet en daarna SolarEdge integratie in HA en EVCC naar deze modbusproxy. Werkte weer.

Charger: Peblar
Vehicle: Kia
PV: SolarEdge
Netmeter: P1 HomeWizard (achteruitgang vanwege DSMR4, dus 10 seconden). Ik had daar de SolarEdge Inline meter op modbus, maar die zit nu op een andere plek in mijn electranetwerk.
Batterij: Deye
Gewone verbruiker: Warmtepomp, via HW 3 fase meter. (meer ter info aan optimalisatie)
Extra meter: HW 3 fase meter op hoofdaansluiting huis.
Optimalisatie aan (ter info)
Notificaties aan via HomeAssistant (gek genoeg wil die alleen op zijn externe url verbinden en niet op local ip of local dns)
Tarieven op Epexpredictor (heb ik niks aan, ik reken niet af op epex, maar op onbalans, maar onbalans danst om epex heen)
CO2 tarief
Solar Forecast

Loadbalancing nested ingericht, 3 niveau's. Main -->(met daaraan batterij) --> Load --> PV/Warmtepomp/charger.

Batteryboosted charging settings op 50% en 65% gezet.

Nu eens kijken of dit stabiel blijft werken.

306 heeft de nieuwe interface met knoppen onderaan. Wel vol nu met optimizer en batterij tabbladen erbij.

Nu nog todo: de tarieven/forecast staan nu nog in YAML in de database via de UI Config. Ik wil overstappen op de Wizard based config hiervoor die nieuw is sinds 304. Helaas verhinderd een bug in 306 dat je de oude yaml config van tariff en forecast verwijderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 07-05-2026 09:26 ]

• nklsn

Dit gedrag herken ik wel, ik ben het gisteren nog tegengekomen. Wat er soms gebeurt, is dat de auto (in mijn geval een Toyota) de actuele SoC niet naar de cloud weet te sturen. Evcc ontvangt dan een verouderde SoC-waarde die meestal hoger is dan de werkelijke SoC.

Daar komt bij dat evcc de SoC standaard alleen bijwerkt op het moment van het inpluggen van de auto en tijdens het laden zelf.

Als ik dat op jouw situatie leg, gezien de hoeveelheid geladen kWh, was je werkelijke SoC lager dan die 46%. Je hebt immers 56 kWh geladen; hoeveel % van je totale capaciteit is dat?

Wat er waarschijnlijk is gebeurd: om 2 uur is het laden gestart omdat evcc dacht dat er 46% in zat en dat dat voldoende tijd zou zijn om tot 100% te komen. Op het moment dat het laden begon, werd de SoC bijgewerkt en bleek die lager dan 46% te zijn. Resultaat: plan will overun, en je was te laat klaar, je kunt nu eenmaal maar met maximaal 11 kW laden als ik dat goed in je screenshot zie.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe je dit kunt voorkomen, maar een optie 'af en toe updaten voor de zekerheid' zou wel handig zijn.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Mogelijk heb je hier last van gehad...

Vehicle SOC shown correctly in vehicle config page but stale SOC used by loadpoint logic — min SOC not triggered · Issue #29716 · evcc-io/evcc

• nMad
damien_demon schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:06:
Volgens mij is 6a minimaal voor iedere EV om te starten met laden(?)
Mijn Tesla Model 3 kan op 1A laden.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:59
nMad schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:54:
[...]

De ISO standaard schrijft 6A voor. Daarom dat dat als minimum gehanteerd wordt. Sommige auto's zullen daar van af wijken.

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
[...]

met 230 watt laden...??? Volgens mij kan je minimaal 5A (1,1KW) laden via de app met moeite maar normaliter minimaal 6A om te starten. 8)7
Met 3 fase is de absolute ondergrens 3x6A. Dus lijkt me niet

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

1A lijkt me helemaal weinig tenzij druppelladen tbv calibratie of electronica als airco/standkachel. Mogelijk bedoel je vermogen van 1kW?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tunestwo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:10:
[...]

met 230 watt laden...??? Volgens mij kan je minimaal 5A (1,1KW) laden via de app met moeite maar normaliter minimaal 6A om te starten. 8)7
Niet helemaal absoluut. Bij starten van laden (en dus ook switchen van 1 naar 3 fase) wel. Maar Ik zie hier dat bij solarchargen in EVCC met peblar en kia niro de 3 fase soms zakt naar 3x5A.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:48
[...]

EVCC met de Tessie app kan je naar een veel lager amperage sturen dan via de Tesla app. ;)

• Tunestwo
Gyrolion schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:12:
[...]

EVCC met de Tessie app kan je naar een veel lager amperage sturen dan via de Tesla app. ;)
Toch niet 230watt lieve tommus.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Thanks voor de reacties iedereen.

Ik heb wel vaker problemen gehad met de Kia API, die klopt vaker niet, of werkt helemaal niet. Ongetwijfeld is hier hetzelfde gebeurt, heb dit in home assistant ook vaak gezien.

Ik heb de SoC update naar elke 60 min gezet als die verbonden is, hopelijk lost dat het op.

• nklsn
Koen Hendriks schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:31:
Thanks voor de reacties iedereen.

Ik heb wel vaker problemen gehad met de Kia API, die klopt vaker niet, of werkt helemaal niet. Ongetwijfeld is hier hetzelfde gebeurt, heb dit in home assistant ook vaak gezien.

Ik heb de SoC update naar elke 60 min gezet als die verbonden is, hopelijk lost dat het op.
Ik heb de code er bij gehaald. Als je kiest voor de modus 'connected' (in plaats van 'charging'), dan wordt er een update gevraagd bij het verbinden met je laadpaal, daarna elke 60 minuten (je gekozen interval). Tijdens het laden gedraagt hij zich hetzelfde als de 'charging' en wordt er vaker bijgewerkt.

Of 60 minuten te vaak is om je auto te veel wakker te houden zal je moeten afwegen. Ik heb eens gelezen dat het updaten op de 12v batterij gaat en die hier nog wel eens leeg van kan raken. Ik weet niet of dit een fabel is of dat het misschien niet voor jouw auto geldt.

Ik heb hem zelf ook op 'connected' gezet, maar heb het interval op 6 uur ingesteld.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

nklsn schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:44:
[...]

Of 60 minuten te vaak is om je auto te veel wakker te houden zal je moeten afwegen. Ik heb eens gelezen dat het updaten op de 12v batterij gaat en die hier nog wel eens leeg van kan raken. Ik weet niet of dit een fabel is of dat het misschien niet voor jouw auto geldt.
Ditzelfde verhaal inderdaad vaker zien langskomen, ook bij de home assistant integration. Maar die draait ondertussen ook al bijna 5 jaar met 1 keer per uur, ik denk dat dat wel moet lukken.

Overigens klopt 40% als SoC inderdaad niet bij het inpluggen, de auto (64 kWh) was op ongeveer ~25km radius toen ik thuiskwam dus die zou ergens rond de 15% hebben gezeten. 40% was een oude waarde tussen 2 ritten in op die dag.

Het voordeel nu is wel dat als die een oude waarde krijgt bij het inpluggen die dan na max 1 uur weer een refresh doet en eerder herstelt.

• nMad
[...]

@Get!em @Tunestwo

Dit is op een 3 fase lader die niet kan switchen naar 1 fase laden. Op een 1 fase lader zou dit inderdaad 230 watt zijn.

Minimum laadvermogen is 1A per fase via de Tesla Fleet API.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yd0leDG4UJSfwq6uXbqGpt26fcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9V0ONg9QI3itSdrQ0jDs1o1H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OGXp8SmjtzG7T5e0f4jol12nV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aCvIGUHLsSH9RdQ7RoOcG3xq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door nMad op 08-05-2026 07:52 ]

• HyperBart
nMad schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:49:
[...]

@Get!em @Tunestwo

Dit is op een 3 fase lader die niet kan switchen naar 1 fase laden. Op een 1 fase lader zou dit inderdaad 230 watt zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tesla is daar wel echt de uitzondering in. Standaard ISO spec schrijft voor dat 6A minimum is. Je ziet dat ook een beetje aan het feit dat het alleen via de Tesla API kan. Een laadpaal “moet” minimaal 6A signaleren via de PWM op de kabel.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het heeft ook weinig zin. Onder de 6A gaat minimaal 25% verloren bij A-C/DC conversie.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213138823005052

Tenzij in 1A modus alleen airco aangaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Get!em op 08-05-2026 09:10 ]

• nMad
Get!em schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:04:
Het heeft ook weinig zin. Onder de 6A gaat minimaal 25% verloren bij A-C/DC conversie.

Tenzij in 1A modus alleen airco aangaat.
Niet mee eens. Anders gaat die 25% (en de andere 75%) het energienet op waar ik er niks voor krijg.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nMad schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Niet mee eens. Anders gaat die 25% (en de andere 75%) het energienet op waar ik er niks voor krijg.
Situatie afhankelijk in dat geval. Bij salderen dit jaar nog nuttig voor best veel mensen bij export <= import.

En daarna is het helemaal afhankelijk hoe je die kWh inzet, in bijv je andere verbruikers of thuisbatterij.

Maar voor algemeen geld dat <6A laden op een auto je minimaal 20% verlies hebt op de AC-DC conversie tussen meterkast en batterij van auto. Dus die kun je dan in iedergeval meerekenen in je persoonlijke optimalisatie voor kostenstructuur.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zojuist 306.3 van EVCC geïnstalleerd. Kan nu eindelijk de hele Tariff en Forecast sectie vullen met de Config UI wizard schermpjes. Ziet er mooi uit nu in de config.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4hPio5X6blYkEFevcQ5LTxf6nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N79R1Uk7vbzT8F4MvgZfSsEc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_K0ptjdMzc2VLL5DfJNOxnUDS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9skf7tIjY4gR7HdipCQiz2a3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRoSZwhXvthARpFEJnzRaZ3Bp9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/reGpbmwEESzGk1ddVh1ZyvFV.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De Optimizer is nog totaal onzinnig. Hij snapt mijn batterij nog helemaal niet. Misschien moet daar eerst wat meer geschiedenis voor zijn. De planning van mijn warmtepomp snapt ie al wel uit mijn geschiedenis (10 uur ‘s ochtends de SWW run).

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

@Get!em @Tunestwo

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor mij mogelijk ook interessant!
Ik merk dat ik in mijn zoektocht naar een (mogelijk 2ehands) MID laadpaal als vervanger voor mijn TWC3, ik maar moeilijk een model kan vinden dat 1p3p kan. En dat wil(de) ik wel. Want wil vanaf 2027 echt op volledig pv overschot kunnen laden. Heb 19x400wp panelen.

Dit lijkt een mooi alternatief. Liever wat meer laadverlies maar wel met 3 fasen op minder dan ~4,1kW kunnen laden, dan niet.
Hoe gaat dit in de praktijk via de api en evcc?
Moet je dit elke keer instellen?

• nMad
Allewijn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:42:
[...]

Voor mij mogelijk ook interessant!
Ik merk dat ik in mijn zoektocht naar een (mogelijk 2ehands) MID laadpaal als vervanger voor mijn TWC3, ik maar moeilijk een model kan vinden dat 1p3p kan. En dat wil(de) ik wel. Want wil vanaf 2027 echt op volledig pv overschot kunnen laden. Heb 19x400wp panelen.

Dit lijkt een mooi alternatief. Liever wat meer laadverlies maar wel met 3 fasen op minder dan ~4,1kW kunnen laden, dan niet.
Hoe gaat dit in de praktijk via de api en evcc?
Moet je dit elke keer instellen?
nMad in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Thanks!
En hoe loopt het nu in de praktijk nu met het aantal commandos en of dat gratis blijft?

• Tunestwo
[...]

@Get!em @Tunestwo

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is het mogelijk dit te realiseren? Dan kan ik de Model S (2014) ook bij het minste of geringste ook lekker zn ding laten doen, alles beter dan naar het net. 8)7

• nMad
Allewijn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Thanks!
En hoe loopt het nu in de praktijk nu met het aantal commandos en of dat gratis blijft?
Ik blijf onder de 10 euro per maand, dus is gratis. Maar we rijden niet erg veel (15-20k km per jaar) en laden dus ook niet erg veel. Elke week gemiddeld 1 laadsessie die afhankelijk van de PV opbrengst 1 a 2 dagen duurt.

[ Voor 11% gewijzigd door nMad op 08-05-2026 12:34 ]

• thomvh
Oprechte vraag, werken jullie allemaal zoveel thuis? De enige dagen dat ik mijn auto met zonnestroom direct kan laden is in het weekend. Wanneer de prijzen met een beetje zon standaard zo'n beetje negatief worden dus dan kan ik beter mijn panelen uit zetten.

• PTish
thomvh schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:14:
Oprechte vraag, werken jullie allemaal zoveel thuis? De enige dagen dat ik mijn auto met zonnestroom direct kan laden is in het weekend. Wanneer de prijzen met een beetje zon standaard zo'n beetje negatief worden dus dan kan ik beter mijn panelen uit zetten.
Zorgen dat je twee elektrische auto's hebt die je kan afwisselen overdag :D

• thomvh
PTish schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Zorgen dat je twee elektrische auto's hebt die je kan afwisselen overdag :D
Ben er hard voor aan het werken ;) voor nu maar accu's neergezet haha

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik werk volledig vanuit huis en mijn vrouw 2 a 3 dagen per week dus dat helpt enorm :)

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Koen Hendriks schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:24:
[...]

Ditzelfde verhaal inderdaad vaker zien langskomen, ook bij de home assistant integration. Maar die draait ondertussen ook al bijna 5 jaar met 1 keer per uur, ik denk dat dat wel moet lukken.

[...]
Nou deze stoere worden neem ik weer terug... Ik stond zojuist met een lege 12v accu 8)7

• Timmy269
Fr33z schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Helaas, je mist precies de belangrijkste info: hoeveel stroom komt er uit je panelen? Dat kan EVCC (of home-assistant of de P1meter) niet weten met de setup die je hebt. Er is maar 1 manier en dat is een meetpunt verzinnen voor productie PV. Dat kan of rechtstreeks uit je omvormer of als dat niet wil dus met een aparte tussenmeter zoals de homewizard kWh-meter
Dus als ik deze (link hieronder) achter de automaat van de zonnepanelen koppel zou ik wel een formule kunnen maken in homeassitant EVCC om te weten wat de laadpaal aan zonnestroom geladen heeft en wat aan netstroom?

Homewizard meter

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Timmy269 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:42:
[...]

Dus als ik deze (link hieronder) achter de automaat van de zonnepanelen koppel zou ik wel een formule kunnen maken in homeassitant EVCC om te weten wat de laadpaal aan zonnestroom geladen heeft en wat aan netstroom?

Homewizard meter
Klopt.

Ik heb dezelfde daarvan maar dan 3 fase, tussen mijn hele meterkast/huis en mijn batterij gezet, zodat ik precies weet wat in en uit mijn huis gaat. Die heb ik ook in EVCC geconfigureerd.
Ook heb ik eenzelfde van 3fase achter de automaat naar de Warmtepomp gezet, zodat ik die ook bemeterd heb.

Mooie is dat je zowel HomeAssistant als EVCC tegelijk op die meters kunt configureren zonder conflict en dat je ook nog de HomeWizard app hebt om de waardes te zien.

• Timmy269
Get!em schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Klopt.

Ik heb dezelfde daarvan maar dan 3 fase, tussen mijn hele meterkast/huis en mijn batterij gezet, zodat ik precies weet wat in en uit mijn huis gaat. Die heb ik ook in EVCC geconfigureerd.
Ook heb ik eenzelfde van 3fase achter de automaat naar de Warmtepomp gezet, zodat ik die ook bemeterd heb.

Mooie is dat je zowel HomeAssistant als EVCC tegelijk op die meters kunt configureren zonder conflict en dat je ook nog de HomeWizard app hebt om de waardes te zien.
Bedankt, dan ga ik me alvast zo eentje aanschaffen en zien we later wel weer hoe dit te configureren voor verbruik laadpaal

• thomvh
Timmy269 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Bedankt, dan ga ik me alvast zo eentje aanschaffen en zien we later wel weer hoe dit te configureren voor verbruik laadpaal
Ik zou een laadpaal met MID meter aanschaffen. Dan kun je nog certificaten verkopen. ;) en weet je het verbruik van je laadpaal.

[ Voor 5% gewijzigd door thomvh op 11-05-2026 11:30 ]

• Timmy269
ik heb al zon Homewizard meter achter de automaat van de airco hangen om zo beetje dat verbruik op te volgen. Ik zie deze wel in de app van homewizard maar niet in de homeassistant EVCC, de P1 dongel, homewizard stekkers, gasmeter wel.

Ik heb een peblar Business en heeft MID meter maar woon in België dus kan ik geen certificaten verkopen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Timmy269 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:42:
[...]

Homewizard meter
Misschien even aanvullend, je hoeft de formule niet zelf te maken. Dat doet evcc voor je.

Heb je een hw meter direct op je pv omvormer, configureer die in evcc dan als pv productie. Mogelijk even kijken of je inverted value nodig hebt (negatief is productie)

Heb je aanvullend een hwp1 meter, configureer die dan als netmeter. Dan doet evcc de som voor huisverbruik/consumptie.

Hieronder de mijne: ziet er dan zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRoSZwhXvthARpFEJnzRaZ3Bp9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/reGpbmwEESzGk1ddVh1ZyvFV.png?f=fotoalbum_large

• thomvh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owp60c5CQDqOwm1VcSpO5Wjx0Y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9iIsF2B0ViKkEJevBPj0qpTN.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook iets raars. Misschien wel soortgelijk met de bug die eerder genoemd was. De auto laad, maar op een bepaald moment denkt EVCC dat er meer batterij is dan de auto werkelijk heeft.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thomvh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:05:
[Afbeelding]

Ik heb ook iets raars. Misschien wel soortgelijk met de bug die eerder genoemd was. De auto laad, maar op een bepaald moment denkt EVCC dat er meer batterij is dan de auto werkelijk heeft.
Was de auto wel steeds connected?

Disconnected Vehicle geeft EVCC een andere waarde aan. 0% of 100%. In mijn geval 0%, en in jouw geval 100% mogelijk.

Heb je ook een log van de door Volvo zelf aangegeven waarde van SoC? Met name of er wel updates vanuit de Volvo API zijn gekomen?

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 12-05-2026 09:20 ]

• thomvh
Get!em schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Was de auto wel steeds connected?

Disconnected Vehicle geeft EVCC een andere waarde aan. 0% of 100%. In mijn geval 0%, en in jouw geval 100% mogelijk.

Heb je ook een log van de door Volvo zelf aangegeven waarde van SoC? Met name of er wel updates vanuit de Volvo API zijn gekomen?
Yes. Volvo API geeft aan dat de auto gewoon aangesloten was gedurende die tijd (Die geeft anders netjes een error). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nu73JSrLKM5jBZF_HH3be8PI6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTiens5MPhJhb9sP464Vrdww.png?f=fotoalbum_large

Hij zou op 6 Ampere gestuurd moeten hebben. Maar hij duikt naar 0. Terwijl alles tegen EVCC zei dat hij op 6 Ampere op Fast zou moeten laden... Andere auto de Polestar heeft het wel prima gedaan, ook om dat zelfde tijdstip. De logs laten ook dit zien:
code:
1
[lp-3  ] INFO 2026/05/12 03:02:29 stop charging <-

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thomvh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:31:
[...]

Yes. Volvo API geeft aan dat de auto gewoon aangesloten was gedurende die tijd (Die geeft anders netjes een error). [Afbeelding]

Hij zou op 6 Ampere gestuurd moeten hebben. Maar hij duikt naar 0. Terwijl alles tegen EVCC zei dat hij op 6 Ampere op Fast zou moeten laden... Andere auto de Polestar heeft het wel prima gedaan, ook om dat zelfde tijdstip. De logs laten ook dit zien:
code:
1
[lp-3  ] INFO 2026/05/12 03:02:29 stop charging <-
Voor probleem analyse moet je rond die 3:02 de log van EVCC hebben mbt de SOC van de Volvo. Kun je die vinden? Heeft ie daar een valid value vanuit de api gekregen?

• thomvh
Get!em schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Voor probleem analyse moet je rond die 3:02 de log van EVCC hebben mbt de SOC van de Volvo. Kun je die vinden? Heeft ie daar een valid value vanuit de api gekregen?
De logs van de app laten zien wat ik net stuurde (geen verdere info). De logs in EVCC stoppen ergens vanochtend. De Volvo API gaat bij mij via Home Assistant. Want de EVCC integratie heeft nog steeds een relogin nodig waar de Home Assistant integratie dat niet heeft. Ik zie een meetwaarde om 02:58 van 53% daarna pas vanochtend weer een waarde. Maar defaulten naar 100% is dan wel beetje onveilig als je het mij vraagt. Ik begrijp uit alle documenten dat die normaal ook naar 0 zou moeten gaan niet naar 100%.

[ Voor 17% gewijzigd door thomvh op 12-05-2026 09:41 ]

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Wat zijn jullie solar charging percentages? Ik draai nu ongeveer 2 maand EVCC. Over die hele periode 61% PV.

Over april was het 83%

Over deze maand tot nu toe 42%, maar echt mooi weer is het deze maand ook nog niet geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 13-05-2026 16:04 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jaapzb schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:04:
Wat zijn jullie solar charging percentages? Ik draai nu ongeveer 2 maand EVCC. Over die hele periode 61% PV.

Over april was het 83%

Over deze maand tot nu toe 42%, maar echt mooi weer is het deze maand ook nog niet geweest.
Hij rapporteert 21% voor de total lifespan.

Praktijk is hoger, doordat hij de energie die via de thuisbatterij gaat, niet meerekent.

Praktijk is overigens dat ik ook niet stuur op solar only, maar ook op negatieve tarieven indien mogelijk. De batterij is dan mijn buffer die de negatiefste momenten aan het opladen is vanaf grid.

Sidenote: Omdat dat op onbalans markt is, kan dat soms fors zijn. Vorige maand paar keer kwartiertje -€4/kWh. Het zijn kortere momenten, maar de EV laden helpt dan om de thuisbatterij leeg genoeg te hebben op die momenten. Bij -4€/kWh gaat het dan om zomaar €7-10 in een kwartiertje dat je ontvangt. Het is verder niet structureel (eerder zeldzaam), en kun je EVCC ook niet op sturen, maar met battery control hou ik de Thuisbatterij dan op 65% op die dagen, zodat de "betaalde" imports mogelijk blijven. Morgen is weer zo'n dagje...(feestdag op een doordeweekse dag in europa).

• thomvh
Get!em schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:13:
[...]

Hij rapporteert 21% voor de total lifespan.

Praktijk is hoger, doordat hij de energie die via de thuisbatterij gaat, niet meerekent.

Praktijk is overigens dat ik ook niet stuur op solar only, maar ook op negatieve tarieven indien mogelijk. De batterij is dan mijn buffer die de negatiefste momenten aan het opladen is vanaf grid.

Sidenote: Omdat dat op onbalans markt is, kan dat soms fors zijn. Vorige maand paar keer kwartiertje -€4/kWh. Het zijn kortere momenten, maar de EV laden helpt dan om de thuisbatterij leeg genoeg te hebben op die momenten. Bij -4€/kWh gaat het dan om zomaar €7-10 in een kwartiertje dat je ontvangt. Het is verder niet structureel (eerder zeldzaam), en kun je EVCC ook niet op sturen, maar met battery control hou ik de Thuisbatterij dan op 65% op die dagen, zodat de "betaalde" imports mogelijk blijven. Morgen is weer zo'n dagje...(feestdag op een doordeweekse dag in europa).
Ik zie morgen bij mij geen negatieve prijs.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 19:46

Bravo

Second Best

thomvh schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zie morgen bij mij geen negatieve prijs.
Dat komt omdat jij naar de Day Ahead prijzen kijkt. Get!em heeft een batterij die vanuit de onbalansmarkt wordt aangestuurd, de prijzen daarvan zijn nog niet beschikbaar. Wel heeft Get!em ervaring met eerdere (feest)dagen met weinig verbruik dat op de onbalansmarkt de prijzen behoorlijk kunnen dansen waardoor je geld toe krijgt door af te nemen.

Mijn Solar Share is ook door het overstappen op een dynamisch tarief icm een thuisbatterij die veel handelt in elkaar gestort:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmazVY9z5MY8C421MoMgpaQa6Bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vHUCDkGFCVnDezw6oZqECjIx.png?f=fotoalbum_large

Zal volgend jaar wel weer rechtgetrokken worden als door salderen de prijzen voor in- en verkoop meer sturen op eigen gebruik ipv pieken/dalen op de DA markt afvlakken.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste