Ok, zoals gezegd en gedaan........EVCC verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Alle instellingen nu via de GUI in de configuratie gezet en alles werkt zoals het hoort te werken nu volgens mij.Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:11:
[...]
Hmm, die situatie heb ik nooit gehad omdat ik nooit in evcc.yaml ben begonnen.
Als ik t zelfde zou zien als jij nu, zou ik t volgende doen: Als je de rest van config snel kunt herstellen via config ui met alle tokens en gegevens, zou ik zelf kiezen om helemaal overnieuw te beginnen via de herstel optie onderaan.
Workaround voor Volkswagen auto's:JanHenk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:25:
@mismeniet Ik heb ook naar de WiCAN gekeken. Voor veel auto's een leuke oplossing. Goede aanvulling op het topic dus.
Maar specifiek voor mijn situatie: mijn auto triggert het alarm op moment dat deze op slot staat en via de OBD2-stekker iets gecommuniceerd krijgt (dat doet ie met mijn OBDLink CX). En door SFD2 kun je dat ook niet uitzetten. Dus ik vrees wel dat ik gebonden blijf aan de cloud-based oplossingen
Met de Tibber app (account nodig, verder geen energiecontract of betaald abo) de Volkswagen geïntegreerd (dit loopt via Enode). Met de standaard Tibber Home Assistant integratie krijg je dan weer de beschikking over, SoC, remaining range, en opladen ja/nee. Die waardes heb ik in evcc weer van Home Assistant opgehaald als "home assistant vehicle". Voorlopig werkt dit wel weer. Reactietijd is ook oké (< 1 min).
Ben benieuwd hoe evcc dit op gaat lossen voor Volkswagen, zie voorlopig nog geen voortgang. Maar mocht je ook met de handen in het haar zitten, deze oplossing geeft de belangrijkste waardes door en kost niks.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Heb je alle instellingen van de yamml overgezet naar de GUI? Ook de laadpaal en de auto instelingen e.d.?Peet3kabo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:32:
[...]
Ok, zoals gezegd en gedaan........EVCC verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Alle instellingen nu via de GUI in de configuratie gezet en alles werkt zoals het hoort te werken nu volgens mij.
Ik heb ook alles via de yamml geconfigureerd. Was toen best een werkje om het allemaal aan de praat te krijgen. Ben dus een beetje huiverig om evcc opnieuw te configureren van scratch. Maar aan de andere kant, nu is alles niet aanpasbaar via de GUI. En zou wel fijner zijn om aanpassingen wel via de GUI te doen ipv de, toch omslachtige, yamml manier...
Zou in theorie niet heel moeilijk moeten zijn om het over te nemen van, een kopie van, de yamml... Misschien toch eens voor gaan zitten.
In de release die net uit is lijkt een fix te zitten, via wedrivesomethinggreater. Ik heb het nog niet getest.JanHenk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:16:
[...]
Workaround voor Volkswagen auto's:
Met de Tibber app (account nodig, verder geen energiecontract of betaald abo) de Volkswagen geïntegreerd (dit loopt via Enode). Met de standaard Tibber Home Assistant integratie krijg je dan weer de beschikking over, SoC, remaining range, en opladen ja/nee. Die waardes heb ik in evcc weer van Home Assistant opgehaald als "home assistant vehicle". Voorlopig werkt dit wel weer. Reactietijd is ook oké (< 1 min).
Ben benieuwd hoe evcc dit op gaat lossen voor Volkswagen, zie voorlopig nog geen voortgang. Maar mocht je ook met de handen in het haar zitten, deze oplossing geeft de belangrijkste waardes door en kost niks.
Deze fix zit er ook in, wat lijkt op die tibber route die @JanHenk beschrijft. https://github.com/evcc-io/evcc/pull/30487THM0 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:44:
[...]
In de release die net uit is lijkt een fix te zitten, via wedrivesomethinggreater. Ik heb het nog niet getest.
[ Voor 3% gewijzigd door PTish op 04-06-2026 20:54 ]
YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant
Heb alles via de GUI ingesteld. Nog geen half uurtje werk als je alle gegevens hebt. En heb het idee dat ik meer terug krijg met minder instellenAldmar schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:21:
[...]
Heb je alle instellingen van de yamml overgezet naar de GUI? Ook de laadpaal en de auto instelingen e.d.?
Ik heb ook alles via de yamml geconfigureerd. Was toen best een werkje om het allemaal aan de praat te krijgen. Ben dus een beetje huiverig om evcc opnieuw te configureren van scratch. Maar aan de andere kant, nu is alles niet aanpasbaar via de GUI. En zou wel fijner zijn om aanpassingen wel via de GUI te doen ipv de, toch omslachtige, yamml manier...
Zou in theorie niet heel moeilijk moeten zijn om het over te nemen van, een kopie van, de yamml... Misschien toch eens voor gaan zitten.
Zag net in de nieuwe EVCC versie een aantal fixes voor VW/Audi, oa de “EU data act” oplossing.JanHenk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:16:
[...]
Workaround voor Volkswagen auto's:
Met de Tibber app (account nodig, verder geen energiecontract of betaald abo) de Volkswagen geïntegreerd (dit loopt via Enode). Met de standaard Tibber Home Assistant integratie krijg je dan weer de beschikking over, SoC, remaining range, en opladen ja/nee. Die waardes heb ik in evcc weer van Home Assistant opgehaald als "home assistant vehicle". Voorlopig werkt dit wel weer. Reactietijd is ook oké (< 1 min).
Ben benieuwd hoe evcc dit op gaat lossen voor Volkswagen, zie voorlopig nog geen voortgang. Maar mocht je ook met de handen in het haar zitten, deze oplossing geeft de belangrijkste waardes door en kost niks.
Wat kun je daar dan mee, ik kan het me niet zo voorstellen?NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:52:
Ook tibber integratie nu in EVCC toegevoegd
De Volkswagen info uitlezen, en wellicht ook binnenkort noodzakelijk voor Audi, want denk dat deze API ook locked gaat worden zeer binnenkort
Dan krijgt Tibber alsnog de SOC door van de auto maar dan via een omweg, begrijp ik het goed zo?NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:59:
De Volkswagen info uitlezen, en wellicht ook binnenkort noodzakelijk voor Audi, want denk dat deze API ook locked gaat worden zeer binnenkort
Klopt, die gebruiken een betalende API...ASW1 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:04:
[...]
Dan krijgt Tibber alsnog de SOC door van de auto maar dan via een omweg, begrijp ik het goed zo?
ik heb deze toegevoegd en ook de Tibber HA integratie. Op beide zie ik dat er wel data door komt maar sinds een uur of 2 staat laad status en laad connectie op unknown. Zien jullie dit ook?NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:52:
Ook tibber integratie nu in EVCC toegevoegd
Welke zonne energie voorspellings-aanbieder is accuraat in NL/welke beste kiezen?
(Zelf nu nog een vast energiecontract, maar vanaf november overstap op dynamisch met mijn zonnepanelen)
(Zelf nu nog een vast energiecontract, maar vanaf november overstap op dynamisch met mijn zonnepanelen)
@Allewijn Ik gebruik Solcast, voorspelling is voor mij heel goed (stuk beter dan Forecast.Solar), wijkt hooguit een paar procent af van de werkelijke opwek. Maar heeft wel wat beperkingen voor de gratis variant. Uit mijn hoofd twee dakvlakken en 8 keer per dag nieuwe data ophalen is de max. Als je daar niet mee uitkomt moet je of betalen of naar een andere provider uitwijken.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
@JanHenk dankjewel. Ga er naar kijken. Heb idd 2 dakvlakken. Stuk plat dak en stuk schuin dak beiden op Zuid.
En heeft het binnen evcc ook al een actieve sturing? Of enkel nog ter info?
Hier evcc met Webasto Unite laadpaal, HW P1, Enphase Envoy Metered-S met 6 ct spoelen, DLB 3x25A, Tesla api.
En heeft het binnen evcc ook al een actieve sturing? Of enkel nog ter info?
Hier evcc met Webasto Unite laadpaal, HW P1, Enphase Envoy Metered-S met 6 ct spoelen, DLB 3x25A, Tesla api.
Ter info voor jezelf, gebruik het wel vaak om even de huidige en komende dag te bekijken qua opwek. Daarnaast wordt het wordt meegenomen met de optimizer, waar we nu nog niet actief iets mee kunnenAllewijn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:03:
@JanHenk dankjewel. Ga er naar kijken. Heb idd 2 dakvlakken. Stuk plat dak en stuk schuin dak beiden op Zuid.
En heeft het binnen evcc ook al een actieve sturing? Of enkel nog ter info?
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Solcast werkt super maar heeft een max aantal requests. Daardoor heb ik Solcast ingericht in HomeAssistant en zet ik dat via een automation door naar mqtt - waar evcc en andere integraties dan weer uitlezen. Zo omzeil ik de limitaties en verlaag ik de load op hun servers.Allewijn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:31:
Welke zonne energie voorspellings-aanbieder is accuraat in NL/welke beste kiezen?
(Zelf nu nog een vast energiecontract, maar vanaf november overstap op dynamisch met mijn zonnepanelen)
[Afbeelding]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
De state komt nu wel door maar viel tussendoor ook weer even wegPuitv schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:55:
[...]
ik heb deze toegevoegd en ook de Tibber HA integratie. Op beide zie ik dat er wel data door komt maar sinds een uur of 2 staat laad status en laad connectie op unknown. Zien jullie dit ook?
ik rij een Audi Q4 en heb dus de nieuwe koppeling nodig. Alleen kan ik "continuous data request" nergens op https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/de/en/user/details.html?vin=******* vinden. VIN is uiteraard onleesbaar gemaakt. De auto is dus geselecteerd.
Wie heeft er een tip voor mij? In EVCC krijg ik wel de melding dat de validatie sucesvol is, maar geen laadpercentage.
Wie heeft er een tip voor mij? In EVCC krijg ik wel de melding dat de validatie sucesvol is, maar geen laadpercentage.
[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 07-06-2026 23:53 . Reden: VIN uit URL gehaald ]
Vehicle details klikken. En dan request custom data , dan kan je die Wizard doorlopen om om de 15 data op te vragenstelling schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:16:
ik rij een Audi Q4 en heb dus de nieuwe koppeling nodig. Alleen kan ik "continuous data request" nergens op https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/de/en/user/details.html?vin=******* vinden. VIN is uiteraard onleesbaar gemaakt. De auto is dus geselecteerd.
Wie heeft er een tip voor mij? In EVCC krijg ik wel de melding dat de validatie sucesvol is, maar geen laadpercentage.
[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 07-06-2026 23:53 . Reden: Quote edit ]
@duderuud Heb je je loadbalancing op de Webasto Unite / in evcc ondertussen volledig correct werkend? En is dat dan via jouw ALP P1 die met modbus fysiek op de Webasto zit óf via een andere (P1) meter in evcc?duderuud schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:40:
Ik hoop dat iemand me kan helpen hier, krijg EVCC niet voor elkaar zoals ik wil.
Momenteel draai ik EVCC in HA en heb alle meters al toegevoegd, alleen mijn laadpaal lukt niet. Ik heb een Webasto/Ampure Unite waar een losse p1 loadbalancer aan hangt via Modbus. Loadbalancing werkt maar het is óf loadbalancing, óf EVCC.
In de GUI van de laadpaal moet ik namelijk "local load management" uitschakelen om loadbalancing in te kunnen schakelen.
[Afbeelding]
Maar ik moet local load management aanzetten om 'm in EVCC toe te kunnen voegen...
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik zowel EVCC als loadbalancing tegelijk kan gebruiken?
Je kan evcc gewoon load balancing laten afhandelen, met een interval van 10 seconden of iets dergelijks gaat dat prima. Die Unite wordt met modbus aangestuurd toch? Die reactietijd is kort.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ja het werkt inmiddels goed met evcc icm de ALP loadbalancer via modbus.Allewijn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:45:
[...]
@duderuud Heb je je loadbalancing op de Webasto Unite / in evcc ondertussen volledig correct werkend? En is dat dan via jouw ALP P1 die met modbus fysiek op de Webasto zit óf via een andere (P1) meter in evcc?
Vanmorgen mijn YAML omgezet naar GUI. Werkt, maar nog wel even prutsen om alles netjes te krijgen.
Ik kan alleen nergens vinden waar je het loglevel instelt in de GUI — iemand enig idee?
Verder valt op dat je voor load balancing nog steeds zoiets als db:x moet invullen. Best gek voor iets wat zo basic is. Dit zou je gewoon via de GUI moeten kunnen doen zonder YAML.
Snap dat het complex wordt met meerdere circuits/meters/laadpunten, maar in de meeste setups (1 P1 + 1 laadpunt) wil je gewoon simpel blijven: max ampère (of vermogen) instellen en klaar.
Eenvoudige denkrichting:
Zal er gelijk maar een feature requestje van maken op github
Ik kan alleen nergens vinden waar je het loglevel instelt in de GUI — iemand enig idee?
Verder valt op dat je voor load balancing nog steeds zoiets als db:x moet invullen. Best gek voor iets wat zo basic is. Dit zou je gewoon via de GUI moeten kunnen doen zonder YAML.
Snap dat het complex wordt met meerdere circuits/meters/laadpunten, maar in de meeste setups (1 P1 + 1 laadpunt) wil je gewoon simpel blijven: max ampère (of vermogen) instellen en klaar.
Eenvoudige denkrichting:
- Per meter stel je een max in en optioneel een bovenliggende meter (hiërarchie)
- Per meter kun je max A en/of W instellen
- Per laadpunt kies je onder welke meter die valt
- Heb je maar 1meter, dan automatisch 1 circuit waar alles onder valt
Zal er gelijk maar een feature requestje van maken op github
NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:59:
[...]
Vehicle details klikken. En dan request custom data , dan kan je die Wizard doorlopen om om de 15 data op te vragen
Dubbele post, verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door stelling op 07-06-2026 19:02 ]
Ehh... je VIN is zo niet onleesbaar hoor, als je niet wil dat iemand anders 'm ziet haal je dat linkje beter ff weg.stelling schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:16:
ik rij een Audi Q4 en heb dus de nieuwe koppeling nodig. Alleen kan ik "continuous data request" nergens op https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/de/en/user/details.html?vin=******* vinden. VIN is uiteraard onleesbaar gemaakt.
Dat heb ik gedaan en dan voor Alle Data gekozen. Of had ik daar wellicht voor Charge moeten kiezen? Reactie is vertraagd, want ik ben een weekeindje weg geweest.NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:59:
[...]
Vehicle details klikken. En dan request custom data , dan kan je die Wizard doorlopen om om de 15 data op te vragen
Je hebt gelijk, ik zie het. Helaas mag ik de originele post niet meer wijzigenSlonzo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:37:
[...]
Ehh... je VIN is zo niet onleesbaar hoor, als je niet wil dat iemand anders 'm ziet haal je dat linkje beter ff weg.
[ Voor 15% gewijzigd door stelling op 07-06-2026 19:01 ]
stelling schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:54:
[...]
Je hebt gelijk, ik zie het. Helaas mag ik de originele post niet meer wijzigen
offtopic:
Ff een report voor je eigen post maken, dan kan een mod de link aanpassen
Ff een report voor je eigen post maken, dan kan een mod de link aanpassen
Dank voor alle hulp. Ik denk dat ik er uit ben. Het probleem zit niet in de setup, maar het bestand wordt bijna niet gegenereerd. Op de website van https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com, zie ik soms even een bestand en dan weer niet. En in de discussie op Github, zie ik meer klachten daarover. Ik ga nog even geduld hebben en als het zo slecht blijft werken, maar eens een mail aan de support van EU data sturen.stelling schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:53:
[...]
Dat heb ik gedaan en dan voor Alle Data gekozen. Of had ik daar wellicht voor Charge moeten kiezen? Reactie is vertraagd, want ik ben een weekeindje weg geweest.
Sinds een 'week' heb ik mijn evcc enorm fijn werkende met mijn nieuwe (mid) Webasto laadpaal.
Automatisch 1p3p, zonneladen, dnb, zonnevoorspelling panelen, etc. Het lijkt allemaal prachtig samen te werken (nog wel testende).
Om het gezin ook alvast 'bewuster' te maken, een mooie yaml met DashCast in HA ingevoerd die evcc op onze Google Hub toont, telkens automatisch zodra er niets anders op wordt weergegeven. Aanrader!:
:strip_exif()/f/image/GvobaLKMOOL0LQ9AEsLkLIK3.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stap is mijn Webasto lader integreren in HA en via die route in evcc toe te voegen.
Scheelt me een maandelijkse sponsor token. Hoewel... Wil het project wel steunen, want werkt erg fraai.
Zeker als mijn daarop volgende stap/wens ook zo mooi ism evcc kan: thuisbatterij kopen/kiezen
Vanaf 2027 moet ik daar aan ivm einde saldering en einde fraai vast energiecontract zonder tlk.
Moet batterijen tussen de ~20 en 30kWh gaan plaatsen om het hele jaar door aantrekkelijk uit te komen.
Tips die op dit moment al énorm goed met evcc samenwerken? (en goed betaalbaar zijn)
Automatisch 1p3p, zonneladen, dnb, zonnevoorspelling panelen, etc. Het lijkt allemaal prachtig samen te werken (nog wel testende).
Om het gezin ook alvast 'bewuster' te maken, een mooie yaml met DashCast in HA ingevoerd die evcc op onze Google Hub toont, telkens automatisch zodra er niets anders op wordt weergegeven. Aanrader!:
:strip_exif()/f/image/GvobaLKMOOL0LQ9AEsLkLIK3.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stap is mijn Webasto lader integreren in HA en via die route in evcc toe te voegen.
Scheelt me een maandelijkse sponsor token. Hoewel... Wil het project wel steunen, want werkt erg fraai.
Zeker als mijn daarop volgende stap/wens ook zo mooi ism evcc kan: thuisbatterij kopen/kiezen
Vanaf 2027 moet ik daar aan ivm einde saldering en einde fraai vast energiecontract zonder tlk.
Moet batterijen tussen de ~20 en 30kWh gaan plaatsen om het hele jaar door aantrekkelijk uit te komen.
Tips die op dit moment al énorm goed met evcc samenwerken? (en goed betaalbaar zijn)
Even goed narekenen. We gaan soms iets te hard in capaciteit aankopen voor thuisbatterijen.Allewijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:00:
Vanaf 2027 moet ik daar aan ivm einde saldering en einde fraai vast energiecontract zonder tlk.
Moet batterijen tussen de ~20 en 30kWh gaan plaatsen om het hele jaar door aantrekkelijk uit te komen.
Tips die op dit moment al énorm goed met evcc samenwerken? (en goed betaalbaar zijn)
Je moet even flink gaan kijken en simuleren (Claude, ChatGPT of Copilot zijn daar leuke hulpmiddeltjes voor) welke batterijgroottes het hardst/best/snelst terugverdiend zijn afgezet tegen de investering.
Tip: activeer of haal je kwartierwaardes verbruik/injectie van je DSMR even op en gebruik die per etmaal om je batterijgrootte te bepalen.
Victron werkt heel goed samen
[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 08-06-2026 11:14 ]
@HyperBart Had al eea gesimuleerd via jeroen.nl, op basis van historie input vanuit mijn P1 en Enphase systeem. Op die basis kom ik hier even grof met die 20 tot 30kWh...
Je hebt gelijk, niet te hard gaan. Ik heb gelukkig ook nog even tot 2027.
Maar nu dus wel zoekende naar iets wat ik zelf kan bouwen of 'inpluggen' wat straks perfect integreert met evcc.
Merk wel dat ik het niet 'teveel diy' zoek. Was bijv kijkende naar Marstek, maar lees hier weer dat er dan gewerkt moet worden met Extra Lilygo's of Elfin-EW11 etc om het te laten praten...
Zoek voor nu iets meer kant en klaar integrerende, maar wie weet verander ik nog qua gedachte en hoeveelheid energie die ik er in wil steken.
Je hebt gelijk, niet te hard gaan. Ik heb gelukkig ook nog even tot 2027.
Maar nu dus wel zoekende naar iets wat ik zelf kan bouwen of 'inpluggen' wat straks perfect integreert met evcc.
Merk wel dat ik het niet 'teveel diy' zoek. Was bijv kijkende naar Marstek, maar lees hier weer dat er dan gewerkt moet worden met Extra Lilygo's of Elfin-EW11 etc om het te laten praten...
Zoek voor nu iets meer kant en klaar integrerende, maar wie weet verander ik nog qua gedachte en hoeveelheid energie die ik er in wil steken.
[ Voor 31% gewijzigd door Allewijn op 08-06-2026 11:23 ]
@Allewijn Een omvormer die out-of-the-box Modbus (over TCP bij voorkeur) praat, werkt het mooist. Gedegen (al is het vrij oldskool) protocol en je kan er sowieso goed mee sturen en uitlezen. Hangt wel af van de modbus-mogelijkheden die door de fabrikant zijn opengezet uiteraard, maar daar publiceren ze doorgaans ook wel wat van. Door Bart genoemde Victron is er bijvoorbeeld één, maar er zijn er (best veel) meer.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
dat is bijna hetzelfde als een marstek met een ew11. Die ondersteunt al modbus, maar die ew11 zorgt ervoor dat dat dan ook over tcp kan. Dus laat je niet te snel afschrikken van zo'n apparaatje, dat is nl precies wat die doet (zorgen dat een bestaande modbus over tcp kan)...JanHenk schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:45:
@Allewijn Een omvormer die out-of-the-box Modbus (over TCP bij voorkeur) praat, werkt het mooist. Gedegen (al is het vrij oldskool) protocol en je kan er sowieso goed mee sturen en uitlezen. Hangt wel af van de modbus-mogelijkheden die door de fabrikant zijn opengezet uiteraard, maar daar publiceren ze doorgaans ook wel wat van. Door Bart genoemde Victron is er bijvoorbeeld één, maar er zijn er (best veel) meer.
De Marstek Venus e 3.0 heeft standaard Modbus op de LAN poort... enkel indien je Mdbus over WIFI wil heb je de extra's nodig.Allewijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:15:Was bijv kijkende naar Marstek, maar lees hier weer dat er dan gewerkt moet worden met Extra Lilygo's of Elfin-EW11 etc om het te laten praten...
Ik betwijfel wel of voor capaciteiten van 20 a 30 kWh een Marstek de juiste keuze is.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Ja, dat is wel een dingetje. Ik sta daar vandaag de dag van te kijken.r2504 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:16:
[...]
Ik betwijfel wel of voor capaciteiten van 20 a 30 kWh een Marstek de juiste keuze is.
Je kan een 5kWh Marstek vandaag de dag voor rond de 1K oppikken.
Dan heb je dus kant en klaar 25kWh staan voor 5000 EUR, geen gedoe, stekkers er in, iedere doos kan tot 2500W laden en ontladen.
Bij Victron ben je hetzelfde kwijt (1 x MP2 5000 + 30kWh kisten + wat aansluitmateriaal en meters) maar dan heb je een omvormer die maar 3,5kW kan laden en 5500W ontladen en mag je zelf nog aan de slag om alles aan te sluiten en te configureren, tot BMS settings toe.... Wel leuk hoor en het zal duurzamer zijn dan Marstek maar goed, je moet er dan ook wel flink voor aan de slag.
Werkt wel heel leuk met evcc maar dat is voor de Marsteks (als ze werken) niet anders. Ik heb wel vernomen dat ze soms wat moeilijk hun verbinding houden en daardoor stoppen met werken.
[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 08-06-2026 14:41 ]
waar pik jij een marstek rond de 1k op? anyway als je 5 van die dingen aansluit en allemaal op 2500W zet, moet je ook wel even met een electricien er naar laten kijken, want als die bv allemaal op 1 fase zitten knalt de boel er ook uit..HyperBart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Ja, dat is wel een dingetje. Ik sta daar vandaag de dag van te kijken.
Je kan een 5kWh Marstek vandaag de dag voor rond de 1K oppikken.
Dan heb je dus kant en klaar 25kWh staan voor 5000 EUR, geen gedoe, stekkers er in, iedere doos kan tot 2500W laden en ontladen.
Bij Victron ben je hetzelfde kwijt (1 x MP2 5000 + 30kWh kisten + wat aansluitmateriaal en meters) maar dan heb je een omvormer die maar 3,5kW kan laden en 5500W ontladen en mag je zelf nog aan de slag om alles aan te sluiten en te configureren, tot BMS settings toe.... Wel leuk hoor en het zal duurzamer zijn dan Marstek maar goed, je moet er dan ook wel flink voor aan de slag.
Werkt wel heel leuk met evcc maar dat is voor de Marsteks (als ze werken) niet anders. Ik heb wel vernomen dat ze soms wat moeilijk hun verbinding houden en daardoor stoppen met werken.
Verder heb ik zelf de v2 en vind ik de laadverliezen vrij hoog: Als ik over de hele periode kijk heb ik nu 520 kwh geladen en 400 kwh ontladen. Dat betekent gemiddeld 23% laadverlies sinds ik 'm heb. Nu verdien ik deze wel terug (uit bruto loon betaald). Maar als ik nu opnieuw ging orienteren zou ik op meer dingen letten dan alleen hoe snel die (ont)laad en hoeveel erin kan... (het schijnt overigens wel dat dit verbeterd is op de v3)
Als je net over de grens kan gaan kan je 'm krijgen voor EUR 906.95 : Marstek Venus E Gen 3.0, AC Gekoppeltes Energiespeichersystem 5,12 kWh – SonnenmatrixKammika schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:05:
[...]
waar pik jij een marstek rond de 1k op? anyway als je 5 van die dingen aansluit en allemaal op 2500W zet, moet je ook wel even met een electricien er naar laten kijken, want als die bv allemaal op 1 fase zitten knalt de boel er ook uit..
Verder heb ik zelf de v2 en vind ik de laadverliezen vrij hoog: Als ik over de hele periode kijk heb ik nu 520 kwh geladen en 400 kwh ontladen. Dat betekent gemiddeld 23% laadverlies sinds ik 'm heb. Nu verdien ik deze wel terug (uit bruto loon betaald). Maar als ik nu opnieuw ging orienteren zou ik op meer dingen letten dan alleen hoe snel die (ont)laad en hoeveel erin kan... (het schijnt overigens wel dat dit verbeterd is op de v3)
In denk dat je iets te optimistisch bent hoe vlot dit gaat werken... trouwens 5 toestellen die 2.5 kW gaan ontladen sluit je niet zomaar aan, dat is geen kwestie meer van stekkerts erin !HyperBart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Je kan een 5kWh Marstek vandaag de dag voor rond de 1K oppikken.
Dan heb je dus kant en klaar 25kWh staan voor 5000 EUR, geen gedoe, stekkers er in, iedere doos kan tot 2500W laden en ontladen.
Niet alleen duurzamer... MT blijft in zekere zin Made in China met de nodige problemen (één op NOM gaat wel, bij meerdere is het voor velen al frustratie laat staan bij 5). Victron heeft op dat gebied wel meer expertise vermoed ik.Bij Victron ben je hetzelfde kwijt (1 x MP2 5000 + 30kWh kisten + wat aansluitmateriaal en meters) maar dan heb je een omvormer die maar 3,5kW kan laden en 5500W ontladen en mag je zelf nog aan de slag om alles aan te sluiten en te configureren, tot BMS settings toe.... Wel leuk hoor en het zal duurzamer zijn dan Marstek maar goed, je moet er dan ook wel flink voor aan de slag.
Nogmaals, volgens mij ben je iets te optimitisch in hoe "leuk" vijf MT's wel gaan samenwerken.Werkt wel heel leuk met evcc maar dat is voor de Marsteks (als ze werken) niet anders. Ik heb wel vernomen dat ze soms wat moeilijk hun verbinding houden en daardoor stoppen met werken.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Nee, nog niet. Maar als de EU data route zo blijft, ga ik dat zeker doen.
Daar moet je wel nog even de BTW bij optellen.greg-a schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:47:
[...]
Als je net over de grens kan gaan kan je 'm krijgen voor EUR 906.95 : Marstek Venus E Gen 3.0, AC Gekoppeltes Energiespeichersystem 5,12 kWh – Sonnenmatrix
@r2504 + @Kammika idd, over Duitse grens kan je ze voor 1000 EUR ophalen.
Marstek heeft ook "torentjes", dus dan koop je een base en zet je er battery packs op.
Tja, 2 kringen per fase aanleggen met ieder een stopcontactje. Ik ga er van uit als je met zo een grote energiehoeveelheden werkt dat je dat wel begrijpt voor je er aan begint.
Ik wil alleen maar illustreren dat er een heel efficient prijspunt is/nog meer komt voor die batterijen, da's al.
Al de rest is voor mij details of deel van het uitwerken van je ontwerp.
Ik heb dus ook geen ervaring met 5 doosjes, maar als er eentje staat en hij werkt, dan werkt hij leuk samen met evcc.
Marstek heeft ook "torentjes", dus dan koop je een base en zet je er battery packs op.
Tja, 2 kringen per fase aanleggen met ieder een stopcontactje. Ik ga er van uit als je met zo een grote energiehoeveelheden werkt dat je dat wel begrijpt voor je er aan begint.
Ik wil alleen maar illustreren dat er een heel efficient prijspunt is/nog meer komt voor die batterijen, da's al.
Al de rest is voor mij details of deel van het uitwerken van je ontwerp.
Ik heb dus ook geen ervaring met 5 doosjes, maar als er eentje staat en hij werkt, dan werkt hij leuk samen met evcc.
[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 09-06-2026 09:32 ]
Heeft iemand al eens een streaming box aangesloten om You tube,... te kunnen kijken op het scherm
verkeerde topic?Timmy269 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:24:
Heeft iemand al eens een streaming box aangesloten om You tube,... te kunnen kijken op het scherm
die prijzen gaan nog wel dalen idd. Maar over niet al te lange tijd er natuurlijk ook V2L en V2G en kun je je auto als thuisaccu gebruiken. dan kom je nog dichter bij core functionality van EVCC. Zou mooi zijn als die je auto ook qua terugleveren gaat besturen om 0 op de meter te houden.HyperBart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:31:
@r2504 + @Kammika idd, over Duitse grens kan je ze voor 1000 EUR ophalen.
Marstek heeft ook "torentjes", dus dan koop je een base en zet je er battery packs op.
Tja, 2 kringen per fase aanleggen met ieder een stopcontactje. Ik ga er van uit als je met zo een grote energiehoeveelheden werkt dat je dat wel begrijpt voor je er aan begint.
Ik wil alleen maar illustreren dat er een heel efficient prijspunt is/nog meer komt voor die batterijen, da's al.
Al de rest is voor mij details of deel van het uitwerken van je ontwerp.
Ik heb dus ook geen ervaring met 5 doosjes, maar als er eentje staat en hij werkt, dan werkt hij leuk samen met evcc.
Je auto staat niet altijd op de oprit uiteraard, dus in mijn optiek zal je nog wel een thuisbatterij moeten installeren. Enige is wel dat de grootte van de capaciteit sterk omlaag kan en ook dus de kost.
Persoonlijk zie ik V2G niet meer zo gebeuren om eerlijk te zijn. Met de prijsdalingen van LFP-thuisbatterijen is het zonde om je autobatterij in te zetten, nog los van alle garantieperikelen omtrent de levensduur van het accupack door autofabrikanten, vendor lock-ins op de specifieke laadpalen en energiecontracten etc. Daarnaast is je auto per definitie mobiel, dus je hebt er ook niks aan als ie niet op de oprit staat.
Wat mij betreft hebben prijsdalingen van LFP-thuisbatterijen de noodzaak en belofte van V2G ingehaald. Voor mij is het geen ding meer.
Wat mij betreft hebben prijsdalingen van LFP-thuisbatterijen de noodzaak en belofte van V2G ingehaald. Voor mij is het geen ding meer.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Hou je niet gewoon de limiet van minimaal 6A per fase door de laadpaal bij V2G? Want met minimaal 1400W uit de auto naar het huis zal nul-op-de-meter lastig te realiseren zijn.Kammika schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:00:
[...]
die prijzen gaan nog wel dalen idd. Maar over niet al te lange tijd er natuurlijk ook V2L en V2G en kun je je auto als thuisaccu gebruiken. dan kom je nog dichter bij core functionality van EVCC. Zou mooi zijn als die je auto ook qua terugleveren gaat besturen om 0 op de meter te houden.
V2G of H in dit geval (beide) geloof ik niet in dat dit het gaat maken.Kammika schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:00:
[...]
die prijzen gaan nog wel dalen idd. Maar over niet al te lange tijd er natuurlijk ook V2L en V2G en kun je je auto als thuisaccu gebruiken. dan kom je nog dichter bij core functionality van EVCC. Zou mooi zijn als die je auto ook qua terugleveren gaat besturen om 0 op de meter te houden.
Toch niet op individueel niveau en op dit moment worden we zeer individueel incentivized door met dynamische tarieven. Als je bv EV's gaat gebruiken als "capacitors" om heel snel een hele vloot in wijken of dorpen aan te sturen gedistribueerd maar in cohorten en je geeft mensen daar iets voor (forfait voor de slijt van de batterij) dan is dit nuttig voor de maatschappij/het net, minder voor de individuele gezinnen.
Maar op privaat niveau, die auto, die heb je toch om te rijden, voornamelijk naar je werk of in de avond.
Waar staat die auto dan? Juist ja: niet thuis. Je gaat ook geen nacht-taxi spelen en door de dag altijd thuis zijn met je auto.
Een EV is een ongelooflijk leuk iets om overtollige PV in weg te tanken (evcc!) maar er zijn genoeg dagen dat die weg is. Wij hebben nu 2 EV's sinds kort ipv maar 1 en toch doet de batterij hier ongeveer nog een 3000kWh aan opslag op jaarbasis.
Nou op dagen dat ik aan het werk ben is die idd weg. Maar op dagen dat ik thuis ben zou dat toch prima moeten werken.HyperBart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:42:
[...]
V2G of H in dit geval (beide) geloof ik niet in dat dit het gaat maken.
Toch niet op individueel niveau en op dit moment worden we zeer individueel incentivized door met dynamische tarieven. Als je bv EV's gaat gebruiken als "capacitors" om heel snel een hele vloot in wijken of dorpen aan te sturen gedistribueerd maar in cohorten en je geeft mensen daar iets voor (forfait voor de slijt van de batterij) dan is dit nuttig voor de maatschappij/het net, minder voor de individuele gezinnen.
Maar op privaat niveau, die auto, die heb je toch om te rijden, voornamelijk naar je werk of in de avond.
Waar staat die auto dan? Juist ja: niet thuis. Je gaat ook geen nacht-taxi spelen en door de dag altijd thuis zijn met je auto.
Een EV is een ongelooflijk leuk iets om overtollige PV in weg te tanken (evcc!) maar er zijn genoeg dagen dat die weg is. Wij hebben nu 2 EV's sinds kort ipv maar 1 en toch doet de batterij hier ongeveer nog een 3000kWh aan opslag op jaarbasis.
Sowieso 2 ev’s nu. Dus er staat best vaak 1 thuis. Die overigens beide v2l niet ondersteunen, maar deze situatie zal toch steeds meer voor gaan komen in de toekomst..
Wie gebruikt evcc in combinatie met een Zaptec Go 2? Recentelijk heeft Zaptec zonneladen geïntroduceerd, maar hij schakelt slechts eens per 15 minuten op basis van het gemiddelde overschot. Zeker bij dagen met wisselende zonneopbrengst is dat lastig. De reacties zijn dan ook koel (tweakers zaptec forum).
Dus ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn om de Zaptec Go 2 door evcc te laten schakelen?
Dus ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn om de Zaptec Go 2 door evcc te laten schakelen?
EVCC werkt voor mij prima. Ik heb Zaptec zonneladen nooit geprobeerd.mrunknown223 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:46:
Wie gebruikt evcc in combinatie met een Zaptec Go 2? Recentelijk heeft Zaptec zonneladen geïntroduceerd, maar hij schakelt slechts eens per 15 minuten op basis van het gemiddelde overschot. Zeker bij dagen met wisselende zonneopbrengst is dat lastig. De reacties zijn dan ook koel (tweakers zaptec forum).
Dus ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn om de Zaptec Go 2 door evcc te laten schakelen?
Zie ook eerdere discussies in deze thread, zelf gebruik ik nog altijd de integratie via home assistant.
Werkt bij mij prima, al zijn er op de issue tracker van evcc wel wat mensen die problemen hebben met omschakelen van fasen. Daar word aan gewerkt. Check even mijn posts terug dit topic in, daar staat wel hoe je in de zaptec admin je spul moet instellen zodat het met EVCC goed werkt.mrunknown223 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:46:
Wie gebruikt evcc in combinatie met een Zaptec Go 2? Recentelijk heeft Zaptec zonneladen geïntroduceerd, maar hij schakelt slechts eens per 15 minuten op basis van het gemiddelde overschot. Zeker bij dagen met wisselende zonneopbrengst is dat lastig. De reacties zijn dan ook koel (tweakers zaptec forum).
Dus ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn om de Zaptec Go 2 door evcc te laten schakelen?
Bij mij werkt het trouwens allemaal gewoon, ook schakelen van fases.
Enige "rare' wat er gebeurt is dat hij even heel kort gaat laden en een "charging logic error" o.i.d. geeft als je de auto op de lader aansluit (soms). Lijkt alsof de zaptec begint met automatisch laden zonder dat EVCC die opdracht gegeven heeft. Na 1 iteratie ziet EVCC dat en die zet hem meteen weer uit tot er genoeg zonne overschot is. Geen groot probleem verder. Maar lijkt dat ze daar binnenkort ook een fix voor hebben.
Ik heb ook 1 wisselvallige dag gehad dat de zaptec vond dat er teveel van fase werd geschakeld, en dat hij te vaak uitgezet werd door evcc. Dat mag maximaal 20x per dag gebeuren, vinden ze bij zaptec. Dan gaat je laadpaal in storing en moet je de auto even ontkoppelen voordat je weer verder mag laden.
Het werkt hier verder dus gewoon set-and-forget.
Hij is nu ook al weer hard aan het werk zie ik
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2
Die 15 minuten is omdat ze hun eigen recommendations volgens. Die hoef je overigens niet te volgen zolang je maar de gevolgen begrijpt:mrunknown223 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:46:
Wie gebruikt evcc in combinatie met een Zaptec Go 2? Recentelijk heeft Zaptec zonneladen geïntroduceerd, maar hij schakelt slechts eens per 15 minuten op basis van het gemiddelde overschot. Zeker bij dagen met wisselende zonneopbrengst is dat lastig. De reacties zijn dan ook koel (tweakers zaptec forum).
Dus ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn om de Zaptec Go 2 door evcc te laten schakelen?
Ik geloof dat EVCC het op laadpaal niveau doet en niet op installatie niveau. Waardoor ze uit mijn hoofd elke 30 seconden of wat je ook insteld de vermogens aanpassen.To ensure a stable charging experience, we recommend updating this setting no more than once every 15 minutes. Frequent changes to the charge current and phase may cause the vehicle to interrupt the charging session. Additionally, the available current is always capped at the installation’s configured maximum limit.
[ Voor 7% gewijzigd door thomvh op 10-06-2026 10:04 ]
Daar zit wel een grond van waarheid in.
Ik merk met BMW bv dat die prima om kan met wisselend gedrag, sturing gaat echt "Duits goed" en strak.
De Tesla is veel gevoeliger qua sturing, die komt bv ook veel sneller klagen als er "spanningsdrops" zijn (is bekend in onze straat) maar meet bv. ook spanning op de hoogste momenten (ah ja, want dat moment is wanneer er veel zon is, dus evcc zegt "begin maar" en het voltage ligt dan hoog want de hele straat maakt PV stroom) en als hij dan terugschroeft is de spanning zo maar ineens 10 à 20V lager waardoor de Tesla bv in een reduced power regime gaat. Evcc signaleert dan naar de Alfen dat die bv 2.4kW mag signaleren naar de Tesla maar die neemt dan maar 80% ofzoiets daarvan af.
Ik merk met BMW bv dat die prima om kan met wisselend gedrag, sturing gaat echt "Duits goed" en strak.
De Tesla is veel gevoeliger qua sturing, die komt bv ook veel sneller klagen als er "spanningsdrops" zijn (is bekend in onze straat) maar meet bv. ook spanning op de hoogste momenten (ah ja, want dat moment is wanneer er veel zon is, dus evcc zegt "begin maar" en het voltage ligt dan hoog want de hele straat maakt PV stroom) en als hij dan terugschroeft is de spanning zo maar ineens 10 à 20V lager waardoor de Tesla bv in een reduced power regime gaat. Evcc signaleert dan naar de Alfen dat die bv 2.4kW mag signaleren naar de Tesla maar die neemt dan maar 80% ofzoiets daarvan af.
Aanvullend: er is een technische en een marktreden waarom dit niet gaat vliegen:JanHenk schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:06:
Persoonlijk zie ik V2G niet meer zo gebeuren om eerlijk te zijn. Met de prijsdalingen van LFP-thuisbatterijen is het zonde om je autobatterij in te zetten, nog los van alle garantieperikelen omtrent de levensduur van het accupack door autofabrikanten, vendor lock-ins op de specifieke laadpalen en energiecontracten etc. Daarnaast is je auto per definitie mobiel, dus je hebt er ook niks aan als ie niet op de oprit staat.
Wat mij betreft hebben prijsdalingen van LFP-thuisbatterijen de noodzaak en belofte van V2G ingehaald. Voor mij is het geen ding meer.
- De efficiency van V2G voor nul-op-de-meter-oplossingen is veel te laag. Wanneer je het verbruik van je woning uit de auto wil halen, kom je (op enkele uitzonderingen na) op een verbruik van een paar honderd Watt. Dat is (1) niet optimaal voor de omvormer, die op veel hogere vermogens ontworpen is en daardoor inefficient is. Bovendien (2) draait daarnaast nog een boordcomputer mee, die niet bepaald efficiënt zijn (100W zomaar). Daarmee is de efficiency erg laag. Dit is hetzelfde probleem als het laden op lage snelheden (6A, op 1 fase is dat 1,4kW). In totaal zit je dan zomaar op 60% of lager, en dat is nog exclusief het verlies bij laden. Als je het met de Round Trip Efficiency (RTE) van thuisbatterijen wil vergelijken, kom je op 50% of zelfs lager uit.
- Waar het wel nuttig kan zijn, is het ontladen op hoge capaciteit (5kW of hoger). Maar dan ben je effectief aan het terugleveren. Dat is na het aflopen van de salderingsregeling eigenlijk alleen zinvol wanneer je veel zonne-energie over hebt en die op de pieken wil invoeden. Immers; eerst extra afnemen om dat later in te voeden is niet nuttig, omdat je dan eerst 10ct energiebelasting betaalt die je niet meer terugkrijgt.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Mijn polestar en volvo's lijken er ook prima mee om te gaan. Zelfs als ik het op kortere termijnen doe. Ik doe momenteel geen zonneladen. Maar voor loadbalancing doe ik 5 minuten hanteren tenzij de waardes dicht bij de limieten van de zekering komen dan update ik instant. Dus het lijkt prima te gaan. Hun Sense product update ook sneller op dezelfde waarde. Maar naar mijn mening eigelnijk wel te langzaam.HyperBart schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:52:
Daar zit wel een grond van waarheid in.
Ik merk met BMW bv dat die prima om kan met wisselend gedrag, sturing gaat echt "Duits goed" en strak.
De Tesla is veel gevoeliger qua sturing, die komt bv ook veel sneller klagen als er "spanningsdrops" zijn (is bekend in onze straat) maar meet bv. ook spanning op de hoogste momenten (ah ja, want dat moment is wanneer er veel zon is, dus evcc zegt "begin maar" en het voltage ligt dan hoog want de hele straat maakt PV stroom) en als hij dan terugschroeft is de spanning zo maar ineens 10 à 20V lager waardoor de Tesla bv in een reduced power regime gaat. Evcc signaleert dan naar de Alfen dat die bv 2.4kW mag signaleren naar de Tesla maar die neemt dan maar 80% ofzoiets daarvan af.
zal dus altijd in combi met een thuisbatterij zijn. Je kunt met hoge snelheden ontladen naar je thuisbatterij en je thuisbatterij zal dan die paar honderd W kunnen doen wanneer nodig...Krisp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
[...]
Aanvullend: er is een technische en een marktreden waarom dit niet gaat vliegen:(Kleine) thuisbatterijen (met een RTE van 85%) zijn gewoon een veel effectievere oplossing voor 90% van de huishoudens. En voor die laatste 10% geldt dat 95% het nooit terug zal verdienen. Je moet een grootverbruiker zijn en op meerdere energiemarkten meedoen wil je überhaupt kans maken om dit terug te verdienen.
- De efficiency van V2G voor nul-op-de-meter-oplossingen is veel te laag. Wanneer je het verbruik van je woning uit de auto wil halen, kom je (op enkele uitzonderingen na) op een verbruik van een paar honderd Watt. Dat is (1) niet optimaal voor de omvormer, die op veel hogere vermogens ontworpen is en daardoor inefficient is. Bovendien (2) draait daarnaast nog een boordcomputer mee, die niet bepaald efficiënt zijn (100W zomaar). Daarmee is de efficiency erg laag. Dit is hetzelfde probleem als het laden op lage snelheden (6A, op 1 fase is dat 1,4kW). In totaal zit je dan zomaar op 60% of lager, en dat is nog exclusief het verlies bij laden. Als je het met de Round Trip Efficiency (RTE) van thuisbatterijen wil vergelijken, kom je op 50% of zelfs lager uit.
- Waar het wel nuttig kan zijn, is het ontladen op hoge capaciteit (5kW of hoger). Maar dan ben je effectief aan het terugleveren. Dat is na het aflopen van de salderingsregeling eigenlijk alleen zinvol wanneer je veel zonne-energie over hebt en die op de pieken wil invoeden. Immers; eerst extra afnemen om dat later in te voeden is niet nuttig, omdat je dan eerst 10ct energiebelasting betaalt die je niet meer terugkrijgt.
Heeft iemand EVCC met VW ID draaiend? Ik krijg het als wannabee tweaker niet voor elkaar
Heb github al uitplozen maar vind niet het goede spoor.
Heb github al uitplozen maar vind niet het goede spoor.
Heb je al eens teruggelezen in dit draadje? Er staan her en der wat adviezen (Tibber route ed.)niki_lauda schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:51:
Heeft iemand EVCC met VW ID draaiend? Ik krijg het als wannabee tweaker niet voor elkaar
Heb github al uitplozen maar vind niet het goede spoor.
Ben druk aan het instellen/testen met evcc met mijn nieuwe fijne Webasto Unite lader.
Setup:
- Tesla Model Y via api (teslamate en developer) gekoppeld
- Webasto Unite met nieuwe firmware (die 1p3p kan) direct gekoppeld (trial sponsor token)
- Homewizard P1 gekoppeld
- Enphase Envoy Metered-S met 6 ct spoelen gekoppeld.
Voor nu werkt alles echt al briljant. Volledig zonneladen, instant reageren op Dynamic Load Balancing/overcurrent detectie, automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen, schakelen tussen alle amperes van 6A t/m 16A, etc. Vloeiend.
Enige wat ik zie als ik de stekker in mijn Tesla inplug (weet nog niet of dat 'altijd is, maar het komt nu iig wel terwijl evcc op standje Min+Pv staat bij aankoppelen):
Tesla Model Y - Tuttivini: charger out of sync: expected disabled, got enabled
/f/image/ZPJYlUBCMgh9EAmqe2j1Sz4T.png?f=fotoalbum_large)
Wat zou dit zijn/op te lossen?
Evcc versie:
v0.307.2
Stukje log uit evcc rondom die melding:
Setup:
- Tesla Model Y via api (teslamate en developer) gekoppeld
- Webasto Unite met nieuwe firmware (die 1p3p kan) direct gekoppeld (trial sponsor token)
- Homewizard P1 gekoppeld
- Enphase Envoy Metered-S met 6 ct spoelen gekoppeld.
Voor nu werkt alles echt al briljant. Volledig zonneladen, instant reageren op Dynamic Load Balancing/overcurrent detectie, automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen, schakelen tussen alle amperes van 6A t/m 16A, etc. Vloeiend.
Enige wat ik zie als ik de stekker in mijn Tesla inplug (weet nog niet of dat 'altijd is, maar het komt nu iig wel terwijl evcc op standje Min+Pv staat bij aankoppelen):
Tesla Model Y - Tuttivini: charger out of sync: expected disabled, got enabled
/f/image/ZPJYlUBCMgh9EAmqe2j1Sz4T.png?f=fotoalbum_large)
Wat zou dit zijn/op te lossen?
Evcc versie:
v0.307.2
Stukje log uit evcc rondom die melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| ``` [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge currents: [0 0 0]A [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 power: -11W [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 current: 1.13A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid power: -11W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid powers: [-127 261 -136]W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid currents: [-0.547 1.13 -0.583]A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 pv 1 power: 449W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 site power: -11W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge voltages: [232 232 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge total import: 32.800kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charger status: A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206 [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge power: 437W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge currents: [1.96 0.27 0.27]A [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 power: 558W [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 current: 2.54A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid power: 558W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid powers: [588 247 -128]W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid currents: [2.54 1.07 -0.549]A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv 1 power: 449W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 site power: 558W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge voltages: [232 232 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge total import: 32.800kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charger status: C [lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 car connected [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge total import: 32.800kWh [lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 start charging -> [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger vehicle id: #FREECHARGING [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc: 67% [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc limit: 100% [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle range: 273km [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc (estimator): 67% [lp-1 ] WARN 2026/06/10 20:16:48 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 !! plan: plan time zero [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 available power -121W < 4140W min 3p threshold [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 start phase scale1p timer [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 phase scale1p in 3m0s [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 pv charge current: min 6A > 0A (558W @ 3p, battery: false) [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 set charge current limit: 6A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206 [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 set charge mode: now [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 phase timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer reset [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer inactive ``` |
ik heb een hele andere setup, maar ik krijg deze fout als mijn interval te laag staat, waardoor de laadpaal onvoldoende tijd heeft om te reagerenAllewijn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:07:
Ben druk aan het instellen/testen met evcc met mijn nieuwe fijne Webasto Unite lader.
Setup:
- Tesla Model Y via api (teslamate en developer) gekoppeld
- Webasto Unite met nieuwe firmware (die 1p3p kan) direct gekoppeld (trial sponsor token)
- Homewizard P1 gekoppeld
- Enphase Envoy Metered-S met 6 ct spoelen gekoppeld.
Voor nu werkt alles echt al briljant. Volledig zonneladen, instant reageren op Dynamic Load Balancing/overcurrent detectie, automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen, schakelen tussen alle amperes van 6A t/m 16A, etc. Vloeiend.
Enige wat ik zie als ik de stekker in mijn Tesla inplug (weet nog niet of dat 'altijd is, maar het komt nu iig wel terwijl evcc op standje Min+Pv staat bij aankoppelen):
Tesla Model Y - Tuttivini: charger out of sync: expected disabled, got enabled
[Afbeelding]
Wat zou dit zijn/op te lossen?
Evcc versie:
v0.307.2
Stukje log uit evcc rondom die melding:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ``` [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge currents: [0 0 0]A [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 power: -11W [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 current: 1.13A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid power: -11W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid powers: [-127 261 -136]W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid currents: [-0.547 1.13 -0.583]A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 pv 1 power: 449W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 site power: -11W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge voltages: [232 232 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge total import: 32.800kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charger status: A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206 [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge power: 437W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge currents: [1.96 0.27 0.27]A [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 power: 558W [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 current: 2.54A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid power: 558W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid powers: [588 247 -128]W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid currents: [2.54 1.07 -0.549]A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv 1 power: 449W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 site power: 558W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge voltages: [232 232 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge total import: 32.800kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charger status: C [lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 car connected [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge total import: 32.800kWh [lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 start charging -> [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger vehicle id: #FREECHARGING [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc: 67% [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc limit: 100% [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle range: 273km [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc (estimator): 67% [lp-1 ] WARN 2026/06/10 20:16:48 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 !! plan: plan time zero [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 available power -121W < 4140W min 3p threshold [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 start phase scale1p timer [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 phase scale1p in 3m0s [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 pv charge current: min 6A > 0A (558W @ 3p, battery: false) [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 set charge current limit: 6A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206 [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 set charge mode: now [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 phase timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer reset [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer inactive ```
Dankjewel. Ik kan die interval van de lader volgens mij niet instellen?Kammika schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:38:
[...]
ik heb een hele andere setup, maar ik krijg deze fout als mijn interval te laag staat, waardoor de laadpaal onvoldoende tijd heeft om te reageren
Ik gebruik web-UI:
:strip_exif()/f/image/atSbpj9629mLqe07ynH1YzBd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ssddCEjl0NaWCizfqlDqt6Al.jpg?f=fotoalbum_large)
Het algemene regelgedrag van evcc staat op 20sec.
20 seconden is te snel. EVCC raad volgens mij aan dit nooit onder de 30 te zetten.Allewijn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:56:
[...]
Dankjewel. Ik kan die interval van de lader volgens mij niet instellen?
Ik gebruik web-UI:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het algemene regelgedrag van evcc staat op 20sec.
Zit onder configuratie / algemeen / regelgedragAllewijn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:56:
[...]
Dankjewel. Ik kan die interval van de lader volgens mij niet instellen?
Ik gebruik web-UI:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het algemene regelgedrag van evcc staat op 20sec.
Te snel voor wat? Ik heb het bewust al enkele jaren op 5s staan (om overbelasting te voorkomen) en dat werkt uitstekend. Ze waarschuwen dat sommige apparatuur dat niet trekt, maar niets staat je in de weg dat te testen.thomvh schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:15:
[...]
20 seconden is te snel. EVCC raad volgens mij aan dit nooit onder de 30 te zetten.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Dit is normaal gedrag (voor mij in ieder geval).Allewijn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:07:
Ben druk aan het instellen/testen met evcc met mijn nieuwe fijne Webasto Unite lader.
Setup:
- Tesla Model Y via api (teslamate en developer) gekoppeld
- Webasto Unite met nieuwe firmware (die 1p3p kan) direct gekoppeld (trial sponsor token)
- Homewizard P1 gekoppeld
- Enphase Envoy Metered-S met 6 ct spoelen gekoppeld.
Voor nu werkt alles echt al briljant. Volledig zonneladen, instant reageren op Dynamic Load Balancing/overcurrent detectie, automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen, schakelen tussen alle amperes van 6A t/m 16A, etc. Vloeiend.
Enige wat ik zie als ik de stekker in mijn Tesla inplug (weet nog niet of dat 'altijd is, maar het komt nu iig wel terwijl evcc op standje Min+Pv staat bij aankoppelen):
Tesla Model Y - Tuttivini: charger out of sync: expected disabled, got enabled
[Afbeelding]
Wat zou dit zijn/op te lossen?
Evcc versie:
v0.307.2
Stukje log uit evcc rondom die melding:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ``` [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge currents: [0 0 0]A [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 power: -11W [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 current: 1.13A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid power: -11W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid powers: [-127 261 -136]W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid currents: [-0.547 1.13 -0.583]A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 pv 1 power: 449W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 site power: -11W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge voltages: [232 232 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge total import: 32.800kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charger status: A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206 [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge power: 437W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge currents: [1.96 0.27 0.27]A [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 power: 558W [main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 current: 2.54A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid power: 558W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid powers: [588 247 -128]W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid currents: [2.54 1.07 -0.549]A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv 1 power: 449W [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 site power: 558W [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge voltages: [232 232 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge total import: 32.800kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charger status: C [lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 car connected [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge total import: 32.800kWh [lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 start charging -> [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger vehicle id: #FREECHARGING [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc: 67% [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc limit: 100% [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle range: 273km [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc (estimator): 67% [lp-1 ] WARN 2026/06/10 20:16:48 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 !! plan: plan time zero [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 available power -121W < 4140W min 3p threshold [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 start phase scale1p timer [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 phase scale1p in 3m0s [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 pv charge current: min 6A > 0A (558W @ 3p, battery: false) [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 set charge current limit: 6A [site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206 [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 set charge mode: now [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 phase timer inactive [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer reset [lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer inactive ```
Als ik mijn EV aansluit op mijn wallbox, dan gaat deze automatisch direct laden. Vervolgens ziet evcc dit en denkt 'dit had ik niet aangestuurd' en geeft die foutmelding. Vervolgens schakelt evcc de laadstroom af om het verder allemaal te beheersen.
Ik heb nog geen modus gevonden dat de wallbox niet direct toestaat om te laden bij inpluggen, en persoonlijk vind ik het een fijne check om te zien dat de kabel er goed inzit en alles werkt.
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
bij mijn alfen krijg ik deze fout niet standaard. als ik auto aansluit gaat die niet laden. pas als evcc besluit dat het moet. ik krijg alleen die fout als interval te laag staat. EVCC stuurt dan aan met hoeveel ampere geladen moet worden, maar . omdat er interval te laag is dat nog niet het geval bij het volgende interval en dan krijg ik die fout. Als ik interval op minimaal 6s heb staan gaat dit wel goed.Bravo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:13:
[...]
Dit is normaal gedrag (voor mij in ieder geval).
Als ik mijn EV aansluit op mijn wallbox, dan gaat deze automatisch direct laden. Vervolgens ziet evcc dit en denkt 'dit had ik niet aangestuurd' en geeft die foutmelding. Vervolgens schakelt evcc de laadstroom af om het verder allemaal te beheersen.
Ik heb nog geen modus gevonden dat de wallbox niet direct toestaat om te laden bij inpluggen, en persoonlijk vind ik het een fijne check om te zien dat de kabel er goed inzit en alles werkt.
Vannacht heel ander probleem. Tesla aangesloten, maar auto is niet begonnen met laden. Tesla gaf aan wacht op laadpaal en de laadpaal gaf aan wcht op auto.. hoop niet dat dat te vaak gebeurt. Moest nu eerst langs snellader voor ik op mijn werk was. Niet mijn hobby...
Ik heb een Zaptec Go 2 waarmee ik eerst aan de slag was gegaan met Tibber Pulse. Maar zij bleken momenteel niet het schakelen tussen 1-en-3 fase te ondersteunen waardoor zonneladen niet lukt. Maar wat ik wil zeggen, met deze inrichting ging mijn Zaptec paal ook eerst enige tijd volle bak laden voordat Tibber het proces pauzeerde.Bravo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:13:
[...]
Dit is normaal gedrag (voor mij in ieder geval).
Als ik mijn EV aansluit op mijn wallbox, dan gaat deze automatisch direct laden. Vervolgens ziet evcc dit en denkt 'dit had ik niet aangestuurd' en geeft die foutmelding. Vervolgens schakelt evcc de laadstroom af om het verder allemaal te beheersen.
Ik heb nog geen modus gevonden dat de wallbox niet direct toestaat om te laden bij inpluggen, en persoonlijk vind ik het een fijne check om te zien dat de kabel er goed inzit en alles werkt.
Ik ben overgestapt op EVCC wat echt perfect werkt. Hierbij wordt het proces bij mij wel direct opgepakt door EVCC. (na authenticatie met een RFID sleutel). En staat de paal dan ofwel meteen op pauze of gaat direct PV-laden.
Dus op basis van EVCC zou het direct vanaf het begin aansturen dus wel moeten kunnen. Misschien heeft het te maken met dat ik eerst een RFID key gebruik en de auto/paal zodoende al even tijd heeft om opgepikt te worden door EVCC?
en @Kammika :egev schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:36:
[...]
Ik heb een Zaptec Go 2 waarmee ik eerst aan de slag was gegaan met Tibber Pulse. Maar zij bleken momenteel niet het schakelen tussen 1-en-3 fase te ondersteunen waardoor zonneladen niet lukt. Maar wat ik wil zeggen, met deze inrichting ging mijn Zaptec paal ook eerst enige tijd volle bak laden voordat Tibber het proces pauzeerde.
Ik ben overgestapt op EVCC wat echt perfect werkt. Hierbij wordt het proces bij mij wel direct opgepakt door EVCC. (na authenticatie met een RFID sleutel). En staat de paal dan ofwel meteen op pauze of gaat direct PV-laden.
Dus op basis van EVCC zou het direct vanaf het begin aansturen dus wel moeten kunnen. Misschien heeft het te maken met dat ik eerst een RFID key gebruik en de auto/paal zodoende al even tijd heeft om opgepikt te worden door EVCC?
Blijkbaar zijn er laadpalen die direct aangestuurd kunnen worden zoals Zaptec en Alfen. Mijn ervaring is met een Elli Charger via EEBus, sowieso al niet het beste product qua communicatie. Mogelijk dat daar het verschil in ervaringen zit.
Mijn punt is, deze foutmelding is voor mij geen reden om uitgebreid te gaan kijken wat er mis is. evcc gaat niet onderuit, maar geeft alleen aan dat hij iets ziet wat hij niet verwacht.
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Ik heb de evcc LXC om die reden uitgesloten van mijn automatische update-script. Voorheen was er dan nog wel eens wat mis, waardoor ik hetzelfde had als jij. De auto herpakt bij mij de sessie altijd wel.Kammika schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:19:
Vannacht heel ander probleem. Tesla aangesloten, maar auto is niet begonnen met laden. Tesla gaf aan wacht op laadpaal en de laadpaal gaf aan wcht op auto.. hoop niet dat dat te vaak gebeurt. Moest nu eerst langs snellader voor ik op mijn werk was. Niet mijn hobby...
Het zou trouwens wel fijn zijn als je de package gewoon direct kon updaten vanuit de GUI.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
je hebt een punt, Ik heb gisteren idd ook nog een update gedaan terwijl die al aangesloten was. Misschien is die daar van in de war geraakt... zal het morgen nog eens proberen...JanHenk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:15:
[...]
Ik heb de evcc LXC om die reden uitgesloten van mijn automatische update-script. Voorheen was er dan nog wel eens wat mis, waardoor ik hetzelfde had als jij. De auto herpakt bij mij de sessie altijd wel.
Het zou trouwens wel fijn zijn als je de package gewoon direct kon updaten vanuit de GUI.
en eens ja: Zou ik idd vanuit GUI willen kunnen updaten. Aan de andere kant: Mijn andere appjes (domoticz, zwave js, mqtt, ha, etc...) doen dat ook niet. Draaien ook allemaal netjes in docker containertjes en heb 1 klein simpel scriptje waardoor ik ze met 1 commando allemaal update naar laaste versie die via docker beschikbaar is...
dat zou niet zoveel uitmoeten maken. Alfen gaan via modbus. als die fout blijft zou ik op evcc forum melden. Daar zitten ook de ontwikkelaars en ondersteunen erg goed..Bravo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:52:
[...]
en @Kammika :
Blijkbaar zijn er laadpalen die direct aangestuurd kunnen worden zoals Zaptec en Alfen. Mijn ervaring is met een Elli Charger via EEBus, sowieso al niet het beste product qua communicatie. Mogelijk dat daar het verschil in ervaringen zit.
Mijn punt is, deze foutmelding is voor mij geen reden om uitgebreid te gaan kijken wat er mis is. evcc gaat niet onderuit, maar geeft alleen aan dat hij iets ziet wat hij niet verwacht.
Zo juist alles overgezet naar de GUI. Viel alles mee inderdaad!Aldmar schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:21:
[...]
Heb je alle instellingen van de yamml overgezet naar de GUI? Ook de laadpaal en de auto instelingen e.d.?
Ik heb ook alles via de yamml geconfigureerd. Was toen best een werkje om het allemaal aan de praat te krijgen. Ben dus een beetje huiverig om evcc opnieuw te configureren van scratch. Maar aan de andere kant, nu is alles niet aanpasbaar via de GUI. En zou wel fijner zijn om aanpassingen wel via de GUI te doen ipv de, toch omslachtige, yamml manier...
Zou in theorie niet heel moeilijk moeten zijn om het over te nemen van, een kopie van, de yamml... Misschien toch eens voor gaan zitten.
Alleen krijg ik 'load management' nog niet aan de praat.
/f/image/xC7ssnvmCdXMJkjKBUPbDb5N.png?f=fotoalbum_large)
Op deze manier krijg ik een foutmelding:
/f/image/qODC7nK3RyEhlJpcYeIsq7KF.png?f=fotoalbum_large)
Hij kan de grid meter blijkbaar niet vinden. Dit is een standaard Homewizard P1 dongle. Deze is ook juist geconfigureerd in evcc (zonder loadmanagement werkt het allemaal).
Vraag is dus: hoe kan ik achterhalen wat de benaming is in evcc naar de Homewizard dongle? Ik dacht dat het 'Grid meter' zou zijn zoals ook genoemd staat bij 'usable meter references'.
Zal vast iets makkelijks zijn, maar ik zie het even niet.
evcc is gestopt met proberen om de Elli over EEbus verder aan te sturen. De Elli (intern EVBox) houdt zich niet aan het EEBus protocol, er is nu wel een v2 die beter zou moeten zijn.Kammika schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:49:
[...]
dat zou niet zoveel uitmoeten maken. Alfen gaan via modbus. als die fout blijft zou ik op evcc forum melden. Daar zitten ook de ontwikkelaars en ondersteunen erg goed..
https://docs.evcc.io/en/b...ocpp-loadmanagement-elli/
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Heb je "db:4" geprobeerd?Aldmar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:19:
[...]
Zo juist alles overgezet naar de GUI. Viel alles mee inderdaad!
Alleen krijg ik 'load management' nog niet aan de praat.
[Afbeelding]
Op deze manier krijg ik een foutmelding:
[Afbeelding]
Hij kan de grid meter blijkbaar niet vinden. Dit is een standaard Homewizard P1 dongle. Deze is ook juist geconfigureerd in evcc (zonder loadmanagement werkt het allemaal).
Vraag is dus: hoe kan ik achterhalen wat de benaming is in evcc naar de Homewizard dongle? Ik dacht dat het 'Grid meter' zou zijn zoals ook genoemd staat bij 'usable meter references'.
Zal vast iets makkelijks zijn, maar ik zie het even niet.
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Je meter moet wijzen naar db:4 volgens dit plaatje...Aldmar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:19:
[...]
Zo juist alles overgezet naar de GUI. Viel alles mee inderdaad!
Alleen krijg ik 'load management' nog niet aan de praat.
[Afbeelding]
Op deze manier krijg ik een foutmelding:
[Afbeelding]
Hij kan de grid meter blijkbaar niet vinden. Dit is een standaard Homewizard P1 dongle. Deze is ook juist geconfigureerd in evcc (zonder loadmanagement werkt het allemaal).
Vraag is dus: hoe kan ik achterhalen wat de benaming is in evcc naar de Homewizard dongle? Ik dacht dat het 'Grid meter' zou zijn zoals ook genoemd staat bij 'usable meter references'.
Zal vast iets makkelijks zijn, maar ik zie het even niet.
Van alles geprobeerd behalve alleen "db:4" ...
Vervolg vraag: Hoe verwijs ik naar de laadpaal? Of neemt hij deze op de achtergrond automatisch mee?
Waarom heb je die meegenomen dan? Je hoeft toch alleen je netaansluiting te monitoren? Dat laatste stuk vanaf - name: Oprit kan gewoon weg.Aldmar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:42:
[...]
Van alles geprobeerd behalve alleen "db:4" ...Nu werkt het inderdaad.
![]()
Vervolg vraag: Hoe verwijs ik naar de laadpaal? Of neemt hij deze op de achtergrond automatisch mee?
Zoals eronder staat is er ook maar één meter beschikbaar om te monitoren. In de settings van de laadpaal zelf zet je die misschien op 16A beschikbaar, maar dat is niet voor load balancing doeleinden.
[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 11-06-2026 14:09 ]
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ah, die EVBox houdt zich dus ook niet aan die EEBus standaard begrijp ik. Daar is eerder in dit topic @ChiLLeR een keer mee aan de slag geweest maar die heeft het opgegeven voor zover ik begrijp. Ongeschikt dus. Gebruik je nu OCPP voor die Elli, of lukt dat ook niet?Bravo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:21:
[...]
evcc is gestopt met proberen om de Elli over EEbus verder aan te sturen. De Elli (intern EVBox) houdt zich niet aan het EEBus protocol, er is nu wel een v2 die beter zou moeten zijn.
De nieuwste Elli chargers ondersteunen dan weer wel 'alles' volgens de specs, zelfs ISO 15118 voor vehicle detection en SoC uitlezen.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Volgens mij werkt het nu als volgt:Aldmar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:42:
[...]
Van alles geprobeerd behalve alleen "db:4" ...Nu werkt het inderdaad.
![]()
Vervolg vraag: Hoe verwijs ik naar de laadpaal? Of neemt hij deze op de achtergrond automatisch mee?
Als je naar de laadpaal instellingen gaat, dan kan je daar je Grid toewijzen. Verder kan je hier ook netjes de maximale waardes van de laadpaal instellen.
Daarom twijfelde ik ook. Ik had het in mijn yamml wel geconfigureerd, maar denk niet helemaal correct. Ik herinner mij dat ik toen ook aardig aan het puzzelen was hoe het werkte, tot het op een gegeven moment goed ging en sindsdien ben ik er vanaf gebleven.JanHenk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:08:
[...]
Waarom heb je die meegenomen dan? Je hoeft toch alleen je netaansluiting te monitoren? Dat laatste stuk vanaf - name: Oprit kan gewoon weg.
Zoals eronder staat is er ook maar één meter beschikbaar om te monitoren. In de settings van de laadpaal zelf zet je die misschien op 16A beschikbaar, maar dat is niet voor load balancing doeleinden.
Nu heb ik de yamml verwijdert en alles via de GUI ingericht. In de documentatie van load management staat het naar mijn mening ook niet echt heel duidelijk (out dated?) beschreven.
Maar het werkt nu. Dank allen!
Klopt, ik heb nu de EVBox Livo 2 omgezet naar Monta, en Monta bied een API waarmee je tot op zekere hoogte de laadpaal kan aansturen. Misschien nog keer een poging wagen met Claude om de EVBox op EEBus aan de praat te krijgen maar het is vrij irritant dat je alleen de eebus instellingen kan doen via de paal zijn eigen AP, dus je moet fysiek daarheenJanHenk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:14:
[...]
Ah, die EVBox houdt zich dus ook niet aan die EEBus standaard begrijp ik. Daar is eerder in dit topic @ChiLLeR een keer mee aan de slag geweest maar die heeft het opgegeven voor zover ik begrijp. Ongeschikt dus. Gebruik je nu OCPP voor die Elli, of lukt dat ook niet?
De nieuwste Elli chargers ondersteunen dan weer wel 'alles' volgens de specs, zelfs ISO 15118 voor vehicle detection en SoC uitlezen.En geen token...
>> Signature?
Ik ben bezig met het inregelen van EVCC voor prijsgeoptimaliseerd laden van mijn Tesla Model Y, maar ik krijg het niet betrouwbaar werkend en ben benieuwd of anderen dit herkennen.
Mijn setup
Ik wil EVCC gebruiken zoals bedoeld:
Nu al de tweede mislukte (nacht)test op een rij.
Nog iets opvallends. Ik zie af en toe dat EVCC mijn Tesla niet meer als "Model Y" toont maar als "gastvoertuig". Na een refresh of herstart komt de Model Y meestal weer terug.
Ook krijg ik bij het valideren van de voertuigconfiguratie regelmatig: chargeStatus: asleep
Ik weet dat Tesla's slapen, maar ik vraag me af of dit invloed heeft op de planner.
Wat ik al gecontroleerd heb
Mijn setup
- Tesla Model Y Long Range
- Tesla Wall Connector Gen3 (MID)
- EVCC als Home Assistant add-on
- Dynamische stroomprijzen via Zonneplan (uurprijzen)
- Tesla gekoppeld via MyTeslaMate (betaalde cloudvariant)
- EVCC gebruikt een refresh token van MyTeslaMate
- Geen laadplanning actief in de Tesla-app
- Laadlimiet in Tesla staat op 90%
Ik wil EVCC gebruiken zoals bedoeld:
- Laadplan instellen (bijvoorbeeld 60% om 07:00) 60% is meestal genoeg voor mij
- EVCC kiest automatisch de goedkoopste uren vóór 07:00
- Laden gebeurt op vol vermogen (11 kW) tijdens die goedkoopste uren
- Overdag op PV oveschot laden naar 90% of 95%
Nu al de tweede mislukte (nacht)test op een rij.
- Afgelopen nacht stond de auto op ongeveer 77%.
- Als test wilde ik de volgende ochtend om 07.00u de auto naar 80%, en dan moest hij de goedkoopste uren daarvoor pakken.
- Om 23:32 maakte EVCC een laadplan:
- Doel: 80% om 07:00
- Benodigde laadtijd: ongeveer 12 minuten
- EVCC plande laden rond 03:45 (groen blok in de planner)
- EVCC had niet rond 03:45 geladen
- Volgens de logs startte laden pas rond 04:58
- Vervolgens nog een kort laadblok rond 06:51
- Uiteindelijk werd 80% pas rond 07:00 gehaald
Nog iets opvallends. Ik zie af en toe dat EVCC mijn Tesla niet meer als "Model Y" toont maar als "gastvoertuig". Na een refresh of herstart komt de Model Y meestal weer terug.
Ook krijg ik bij het valideren van de voertuigconfiguratie regelmatig: chargeStatus: asleep
Ik weet dat Tesla's slapen, maar ik vraag me af of dit invloed heeft op de planner.
Wat ik al gecontroleerd heb
- Geen laadplanning in Tesla-app actief
- EVCC kan de auto wel starten met laden
- In modus “Min+PV” of 'Snel' begint laden direct
- Batterijcapaciteit in EVCC staat op 78 kWh
- Prijzen worden via Zonneplan maar één keer per dag vastgesteld. Meestal rond 13.00u of ietsje later, dus het lijkt me niet dat EVCC ’s nachts nieuwe prijsinformatie binnenkrijgt
Probleem met logging
Ik draai EVCC als Home Assistant add-on.Ik heb geprobeerd de logs terug te kijken, maar zowel in EVCC als via Home Assistant bleek de logging maar beperkt terug te gaan. Daardoor kan ik precies het relevante moment rond 03:45 niet meer terugvinden.
- hoe ik de EVCC logging langer kan bewaren?
- hoe ik meer historie in de logs krijg?
- of er een debugmodus is waarmee je achteraf kunt zien waarom een gepland laadblok is verschoven?
- Herkennen anderen dat EVCC een gepland laadblok later alsnog verplaatst?
- Kan dit veroorzaakt worden door de combinatie EVCC + MyTeslaMate?
- Is het normaal dat een gekoppelde Tesla soms als gastvoertuig verschijnt?
- Gebruiken jullie voor prijsgeoptimaliseerd nachtladen de modus PV, Min+PV of Snel?
- Hoe kan ik achterhalen waarom EVCC een eerder gepland laadblok heeft gewijzigd?
- Hoe krijg ik als Home Assistant add-on gebruiker betere/langere logging?
[ Voor 3% gewijzigd door Burnd op 12-06-2026 10:06 ]
Ik heb ook gezien dat wisselen van de aangesloten auto effect kan hebben op sommige instellingen, b.v. Target SoC. Heb je al eens geprobeerd de auto vast/permanent toe te wijzen aan het laadpunt? Mogelijk dat dat iets helpt.Burnd schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:53:
Ik ben bezig met het inregelen van EVCC voor prijsgeoptimaliseerd laden van mijn Tesla Model Y, maar ik krijg het niet betrouwbaar werkend en ben benieuwd of anderen dit herkennen.
Mijn setupWat ik wil bereiken
- Tesla Model Y Long Range
- Tesla Wall Connector Gen3 (MID)
- EVCC als Home Assistant add-on
- Dynamische stroomprijzen via Zonneplan (uurprijzen)
- Tesla gekoppeld via MyTeslaMate (betaalde cloudvariant)
- EVCC gebruikt een refresh token van MyTeslaMate
- Geen laadplanning actief in de Tesla-app
- Laadlimiet in Tesla staat op 90%
Ik wil EVCC gebruiken zoals bedoeld:Wat er gebeurt
- Laadplan instellen (bijvoorbeeld 80% om 07:00)
- EVCC kiest automatisch de goedkoopste uren vóór 07:00
- Laden gebeurt op vol vermogen (11 kW) tijdens die goedkoopste uren
De volgende ochtend bleek echter:
- Afgelopen nacht stond de auto op ongeveer 77%.
- Om 23:32 maakte EVCC een laadplan:
- Doel: 80% om 07:00
- Benodigde laadtijd: ongeveer 12 minuten
- EVCC plande laden rond 03:45 (groen blok in de planner)
Wat ik vreemd vind is dat EVCC eerst duidelijk een laadblok rond 03:45 plant, maar dat later blijkbaar weer verplaatst.
- EVCC had niet rond 03:45 geladen
- Volgens de logs startte laden pas rond 04:58
- Vervolgens nog een kort laadblok rond 06:51
- Uiteindelijk werd 80% pas rond 07:00 gehaald
Nog iets opvallends. Ik zie af en toe dat EVCC mijn Tesla niet meer als "Model Y" toont maar als "gastvoertuig". Na een refresh of herstart komt de Model Y meestal weer terug.
Ook krijg ik bij het valideren van de voertuigconfiguratie regelmatig: chargeStatus: asleep
Ik weet dat Tesla's slapen, maar ik vraag me af of dit invloed heeft op de planner.
Wat ik al gecontroleerd hebWeet iemand:
- Geen laadplanning in Tesla-app actief
- EVCC kan de auto wel starten met laden
- In modus “Min+PV” of 'Snel' begint laden direct
- Batterijcapaciteit in EVCC staat op 78 kWh
- Prijzen worden via Zonneplan maar één keer per dag vastgesteld, dus het lijkt me niet dat EVCC ’s nachts nieuwe prijsinformatie binnenkrijgt
Probleem met logging
Ik draai EVCC als Home Assistant add-on.Ik heb geprobeerd de logs terug te kijken, maar zowel in EVCC als via Home Assistant bleek de logging maar beperkt terug te gaan. Daardoor kan ik precies het relevante moment rond 03:45 niet meer terugvinden.Mijn vragen
- hoe ik de EVCC logging langer kan bewaren?
- hoe ik meer historie in de logs krijg?
- of er een debugmodus is waarmee je achteraf kunt zien waarom een gepland laadblok is verschoven?
Alle tips of vergelijkbare ervaringen zijn welkom, want op dit moment voelt het niet echt als een betrouwbare “set-and-forget” oplossing.
- Herkennen anderen dat EVCC een gepland laadblok later alsnog verplaatst?
- Kan dit veroorzaakt worden door de combinatie EVCC + MyTeslaMate?
- Is het normaal dat een gekoppelde Tesla soms als gastvoertuig verschijnt?
- Gebruiken jullie voor prijsgeoptimaliseerd nachtladen de modus PV, Min+PV of Snel?
- Hoe kan ik achterhalen waarom EVCC een eerder gepland laadblok heeft gewijzigd?
- Hoe krijg ik als Home Assistant add-on gebruiker betere/langere logging?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
hoe bedoel je auto vast/permanent toe wijzen aan het laadpunt? En belangrijker, hoe doe ik dat dan
[ Voor 23% gewijzigd door Burnd op 12-06-2026 10:02 ]
Configuratie Laadpunt -> standaard voertuig. Je kan ook nog even kijken of aanpassen Update Gedrag de communicatie met de auto verbeterd.
[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 12-06-2026 10:09 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
thanks, heb ik even aangepast. updategedrag; heb ik nu aangepast van 'laden' naar 'aangesloten'. Zou dat ook iets uit kunnen maken denk je? Kost me wel meer API calls natuurlijk
had ik net nog toegevoegd in m’n post, dat kan idd helpen de communicatie in stand te houden. Als je weet hoe dat slaapgedrag van jou auto werkt, b.v. na een vaste tijd geen communicatie in slaap dan zou je evcc zo kunnen instellen dat er net daarvoor gecommuniceerd wordt.Burnd schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:09:
thanks, heb ik even aangepast. updategedrag; heb ik nu aangepast van 'laden' naar 'aangesloten'. Zou dat ook iets uit kunnen maken denk je? Kost me wel meer API calls natuurlijk
[ Voor 19% gewijzigd door blb4 op 12-06-2026 10:13 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Ik gebruik zelf een ESP met BT als BT Key in EVCC, (en die key zet ik automatisch uit als de auto niet ingeplugged is via sensor op de Tesla Wall Connector 3). En dat werkt eigenlijk altijd prima, ik merk zelf dat de nieuwe EVCC planner / forecasting niet lekker werkt. het is een te simplistische historische weergave van bjiv de week ervoor. Daardoor ging de auto bijv afgelopen weekend op zaterdagochtend laden om maandag op 100% te zijn terwijl er genoeg zon was om dat ook zonder 'snelladen' te gaan halen.
Scroll wat terug. Ik heb zelf een alfen paal. Maar ook een tesla model y. Werkt ook niet helemaal lekker. De tesla zelf kan gewoon niet zo goed tegen wat vaker starten en stoppenBurnd schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:53:
Ik ben bezig met het inregelen van EVCC voor prijsgeoptimaliseerd laden van mijn Tesla Model Y, maar ik krijg het niet betrouwbaar werkend en ben benieuwd of anderen dit herkennen.
Mijn setupWat ik wil bereiken
- Tesla Model Y Long Range
- Tesla Wall Connector Gen3 (MID)
- EVCC als Home Assistant add-on
- Dynamische stroomprijzen via Zonneplan (uurprijzen)
- Tesla gekoppeld via MyTeslaMate (betaalde cloudvariant)
- EVCC gebruikt een refresh token van MyTeslaMate
- Geen laadplanning actief in de Tesla-app
- Laadlimiet in Tesla staat op 90%
Ik wil EVCC gebruiken zoals bedoeld:Wat er gebeurt
- Laadplan instellen (bijvoorbeeld 60% om 07:00) 60% is meestal genoeg voor mij
- EVCC kiest automatisch de goedkoopste uren vóór 07:00
- Laden gebeurt op vol vermogen (11 kW) tijdens die goedkoopste uren
- Overdag op PV oveschot laden naar 90% of 95%
Nu al de tweede mislukte (nacht)test op een rij.De volgende ochtend bleek echter:
- Afgelopen nacht stond de auto op ongeveer 77%.
- Als test wilde ik de volgende ochtend om 07.00u de auto naar 80%, en dan moest hij de goedkoopste uren daarvoor pakken.
- Om 23:32 maakte EVCC een laadplan:
- Doel: 80% om 07:00
- Benodigde laadtijd: ongeveer 12 minuten
- EVCC plande laden rond 03:45 (groen blok in de planner)
Wat ik vreemd vind is dat EVCC eerst duidelijk een laadblok rond 03:45 plant, maar dat later blijkbaar weer verplaatst.
- EVCC had niet rond 03:45 geladen
- Volgens de logs startte laden pas rond 04:58
- Vervolgens nog een kort laadblok rond 06:51
- Uiteindelijk werd 80% pas rond 07:00 gehaald
Nog iets opvallends. Ik zie af en toe dat EVCC mijn Tesla niet meer als "Model Y" toont maar als "gastvoertuig". Na een refresh of herstart komt de Model Y meestal weer terug.
Ook krijg ik bij het valideren van de voertuigconfiguratie regelmatig: chargeStatus: asleep
Ik weet dat Tesla's slapen, maar ik vraag me af of dit invloed heeft op de planner.
Wat ik al gecontroleerd hebWeet iemand:
- Geen laadplanning in Tesla-app actief
- EVCC kan de auto wel starten met laden
- In modus “Min+PV” of 'Snel' begint laden direct
- Batterijcapaciteit in EVCC staat op 78 kWh
- Prijzen worden via Zonneplan maar één keer per dag vastgesteld. Meestal rond 13.00u of ietsje later, dus het lijkt me niet dat EVCC ’s nachts nieuwe prijsinformatie binnenkrijgt
Probleem met logging
Ik draai EVCC als Home Assistant add-on.Ik heb geprobeerd de logs terug te kijken, maar zowel in EVCC als via Home Assistant bleek de logging maar beperkt terug te gaan. Daardoor kan ik precies het relevante moment rond 03:45 niet meer terugvinden.Mijn vragen
- hoe ik de EVCC logging langer kan bewaren?
- hoe ik meer historie in de logs krijg?
- of er een debugmodus is waarmee je achteraf kunt zien waarom een gepland laadblok is verschoven?
Alle tips of vergelijkbare ervaringen zijn welkom, want op dit moment voelt het niet echt als een betrouwbare “set-and-forget” oplossing
- Herkennen anderen dat EVCC een gepland laadblok later alsnog verplaatst?
- Kan dit veroorzaakt worden door de combinatie EVCC + MyTeslaMate?
- Is het normaal dat een gekoppelde Tesla soms als gastvoertuig verschijnt?
- Gebruiken jullie voor prijsgeoptimaliseerd nachtladen de modus PV, Min+PV of Snel?
- Hoe kan ik achterhalen waarom EVCC een eerder gepland laadblok heeft gewijzigd?
- Hoe krijg ik als Home Assistant add-on gebruiker betere/langere logging?
Als laden in 1 sessie gestart en daarna weer gestopt is, is opnieuw starten altijd moeizaam. Soms start die gelijk soms duurt het uren.
Het werkt redelijk stabiel als ik zorg dat er 1 gepland aaneengesloten blok is. Die zet ik er nu altijd vooraf in. Ik sluit dan de tesla aan en als ik verder overal vanaf blijf dan werkt het. Dwz er moet geen spike zijn dat met laodbalancing het laden even onderbroken wordt, want dan heeft die weer moeite met starten
Ik denk niet dat bij jou het gepland blok verplaatst is, maar dat jij vergelijkbaar probleem als ik heb dat het gewoon heel lang duurt tot laden echt start. Evcc berekent dan elke keer opnieuw en zal uiteindelijk op een andere tijd het afmaken
(Heb gelukkig de tesla maar als tijdelijke auto… ik vind het een onding, blij als ik ‘m straks weer kwijt ben…)
Ja hij moest om 03.45 beginnen met laden, maar volgens mij begon hij uiteindelijk pas om 06.45 ofzo. Laaddoel had ik om 07.00, maar ik weet zeker dat ik heb gekozen voor zo goedkoop mogelijk, en niet die optie op tijd dat het x voor het doeltijd klaar moet zijn.
Is het mogelijk om in solar modus het laden te beperken tot 1 fase, en in fast mode wel op 3-fase te laden? Ik heb geen behoefte aan auto-switching.
Als ik in de configuratie van de lader nu 1 fase kies beperk ik het snelladen en als ik 3 fase kies dan heeft de solar modus minstens 4.1kw nodig.
Als ik in de configuratie van de lader nu 1 fase kies beperk ik het snelladen en als ik 3 fase kies dan heeft de solar modus minstens 4.1kw nodig.
Dat is wat “auto” nu net doet normaal.stijnos1991 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:28:
Is het mogelijk om in solar modus het laden te beperken tot 1 fase, en in fast mode wel op 3-fase te laden? Ik heb geen behoefte aan auto-switching.
Als ik in de configuratie van de lader nu 1 fase kies beperk ik het snelladen en als ik 3 fase kies dan heeft de solar modus minstens 4.1kw nodig.
Die stand al eens geprobeerd?
vannacht was mijn volvo niet voledig geladen en het laadplan was er ook uit.
ik had net tijd om te analyseren. Wat is er gebeurt:
- van 2-4 kreeg mijn volvo integratie geen data binnen van volvo.
- op dat moment was het laadplan al gestart en zie ik in de logging dat de "estimator" de SOC bewaakt
- die liep elke interval (elke 6s bij mij) 1% op,
- en dus heeft evcc in notime geconstateerd dat die op de door mij gewenste 90% zat en het laden beëindigd.
- vanaf ca 4 uur kreeg die de echt SOC weer binnen en stond die terug op 61%, maar toen was er dus geen laadplan actief meer en ging die niet alsnog weer laden.
Weet iemand hoe ik die estimator beter zijn werk laat doen. Er komt wel wel eens vaker geen data binnen, maar dan werkt de estimator prima (enige verschil is dat sinds kort via GUI geconfigureerd is, maakt dat nog uit?)
Hier is iig mijn vehicle config:
ik had net tijd om te analyseren. Wat is er gebeurt:
- van 2-4 kreeg mijn volvo integratie geen data binnen van volvo.
- op dat moment was het laadplan al gestart en zie ik in de logging dat de "estimator" de SOC bewaakt
- die liep elke interval (elke 6s bij mij) 1% op,
- en dus heeft evcc in notime geconstateerd dat die op de door mij gewenste 90% zat en het laden beëindigd.
- vanaf ca 4 uur kreeg die de echt SOC weer binnen en stond die terug op 61%, maar toen was er dus geen laadplan actief meer en ging die niet alsnog weer laden.
Weet iemand hoe ik die estimator beter zijn werk laat doen. Er komt wel wel eens vaker geen data binnen, maar dan werkt de estimator prima (enige verschil is dat sinds kort via GUI geconfigureerd is, maakt dat nog uit?)
Hier is iig mijn vehicle config:
code:
en mijn charger config:1
| {"id":7,"name":"db:7","type":"template","config":{"capacity":67,"icon":"car","maxPower":10700,"mode":"pv","odometer":"sensor.volvo_xc40_kilometerstand","phases":"3","priority":0,"range":"sensor.volvo_xc40_afstand_tot_lege_batterij","soc":"sensor.volvo_xc40_batterij","status":"sensor.volvo_xc40_connection_status_evcc","streaming":"true","template":"homeassistant","title":"XC40","uri":"***"},"deviceProduct":"Home Assistant"}, |
code:
1
2
3
| "charger": [
{"id":12,"name":"db:12","type":"template","config":{"baudrate":9600,"comset":"8N1","host":"<geheim>","id":1,"modbus":"tcpip","port":502,"template":"alfen"},"deviceProduct":"Alfen Eve"}
], |
Intussen al een poosje (eindelijk) mijn hele combinatie van evcc, Peblar, Joulo en Tapelectric vlekkeloos draaiend. Het enige wat ik nog graag zou willen is dat onze twee EV's herkend worden. Of eigenlijk, "herkend" hoeft niet eens, ik gebruik verschillende tags voor de verschillende auto's dus het zou ook daar aan gekoppeld mogen zijn. Echter, Tap "managet" nu de tags en niet (meer) mijn Peblar zelf. Is er toch een manier om de juiste auto door evcc te laten herkennen?