Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Haha ok even wat context.

Ik draai evcc standalone op Raspberry pi 4 (debian).

Ik wil nu mijn omvormer (Growatt) aansluiten maar ik denk dat mijn modbus (RS485) stuk is.
Heb een usb=>RS485 converter en aangesloten met 3 verschillende kabels en de juiste pins. Verstuurt wel maar ontvangt niets.

Dus toen maar via de ShineWIFI-dongle. Heb deze ingesteld dat hij naar mijn raspberry stuurt ipv server.growatt.com.
En om dat op te vangen heb je (blijkbaar) Mosquitto / MQTT nodig. Ik heb nog niet precies door wat wat is. En het werkt ook nog niet dus...
De data komt wel binnen en kan ik inzien via de mosquitto log. Alleen kloppen de waardes niet want, nouja, zie verhaal van mijn vorige bericht. En krijg m (daardoor?) ook niet aan de praat in evcc, die blijft hangen op valideren.

[ Voor 5% gewijzigd door Guillome op 04-04-2026 19:01 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:15
Guillome schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:58:
Haha ok even wat context.

Ik draai evcc standalone op Raspberry pi 4 (debian).

Ik wil nu mijn omvormer (Growatt) aansluiten maar ik denk dat mijn modbus (RS485) stuk is.
Heb een usb=>RS485 converter en aangesloten met 3 verschillende kabels en de juiste pins. Verstuurt wel maar ontvangt niets.

Dus toen maar via de ShineWIFI-dongle. Heb deze ingesteld dat hij naar mijn raspberry stuurt ipv server.growatt.com.
En om dat op te vangen heb je (blijkbaar) Mosquitto / MQTT nodig. Ik heb nog niet precies door wat wat is. En het werkt ook nog niet dus...
De data komt wel binnen en kan ik inzien via de mosquitto log. Alleen kloppen de waardes niet want, nouja, zie verhaal van mijn vorige bericht. En krijg m (daardoor?) ook niet aan de praat in evcc, die blijft hangen op valideren.
Gekke vraag, maar staat de Growatt wel bij supported devices. Ik heb niet perse hetzelfde maar goodwe omvormer is ook drama, uit eindelijk een Shelly EM er tussen gezet en alles was grote blij.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ja de Growatt staat er wel tussen. Maar op de USB converter kan je zien dat er wel verzonden wordt maar niets ontvangen op moment van valideren).
Ik zal eens zoeken wat zo`n Shelly is en misschien voor mij ook zou werken.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:49
Zonder dat ik weet wat je allemaal geprobeerd hebt:
Ik heb een Growatt Wilan-X2 stick gekocht voor 20 euro in plaats van de oude wifi-stick te gebruiken/flashen.

De modbus connectie werkt dan heel eenvoudig. Ik heb hem wel in Home assistant, niet EVCC direct.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

En dan ook via MQTT? Klinkt wel als een goede oplossing.

• J82
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-04 16:19

J82

Klinkt allemaal complex. Kan bijvoorbeeld niet helemaal volgen waarom er iets via MQTT zou moeten lopen.

Ik zou AI even links laten liggen en de documentatie van EVCC zelf volgen.

https://docs.evcc.io/en/docs/devices/meters#growatt

Ik denk dat je dit stukje van die pagina nodig hebt voor gebruik met je USB-kabel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
meters:
  - name: my_grid
    type: template
    template: growatt-hybrid
    usage: grid

# RS485 via adapter (Modbus RTU)
    modbus: rs485serial
    id: 1
    device: /dev/ttyUSB0 # USB-RS485 Adapter Adresse
    baudrate: 9600 # Prüfe die Geräteeinstellungen, typische Werte sind 9600, 19200, 38400, 57600, 115200
    comset: "8N1" # Kommunikationsparameter für den Adapter
Let op dat je daarbij naar het juiste device verwijst. Misschien even googlen naar: /dev/serial/by-id

Daarnaast ook dit gezien?
To use the active battery control, a one-time manual setup is necessary. The modbus registers 1100, 1101, 1102 need to be set to the values 0, 5947, 0 at the same time (via "write multiple", FC 16). This can be done by e.g. using the Modbus CLI: modbus [...] H@1100=0 H@1101=5947 H@1102=0. The active battery control uses the first "Battery first" timeslot, so it cannot be used otherwise.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Growatt Wilan-X2 besteld. Thanks voor de tip!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04 17:43
(jarig!)
Ik heb zonet even m'n batterij (MT Venus 3.0) ook mee geconfigureerd in evcc, echter deze gaat niet aan het laden (de auto wel) ondanks dat in de instellingen staat "Opladen van de thuisbatterij heeft prioriteit tot 80% bereikt is" ?

Enkel wanneer ik evcc op PV zet (en er geen 1.4 kW is) start m'n batterij met laden ? Bij Min+PV of Snel start steeds de auto en niet de batterij ?

Ik zie nu in de MT app dat de batterij van Mode "Selfconsumption" is versprongen naar geen mode meer ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04 10:01
Vrijdag de nieuwe MID gecertificeerde laadpaal (Tesla Wall Connector Gen 3 MID) geinstalleerd, en vandaag na de paasbrunch maar eens goed gaan zitten om EVCC op Docker werkende te krijgen.

Voor het aansturen van mijn Tesla maak ik geen gebruik van MyTeslaMate, maar van het gratis fleetproxy.de. MyTeslaMate verzamelde naar mijn idee iets te veel data om vooral haar eigen database completer te vullen, en rekende ook nog een tarief per API gebruik.

fleetproxy.de claimt een GDPR compliant variant gehost in Duitsland met minimale data opslag.

De rest (Enphase IQ Envoy, P1 Meter, en de Wall Connector zelf) zijn allemaal online inmiddels, dus nu eens stoeien met laadschema's e.d.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

M`n eerste laadsessie (nog zonder de omvormer gekoppeld dus).
Maar ben tevreden! Ging vanzelf laden, nu 25% bijgeladen in 3 uur (heb een fase 1 3.7kwh boordlader).
Perfect dus, precies mijn opbrengst. Kosten: 8 cent haha. Worth it!!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Sinds kort heb ik een batterij en ben ik de Optimizer een beetje aan het testen. Maar dat viel tegen: ondanks dat er bij batterijen ‘active battery control’ staat, betekent dat niet dat de batterij volledig gecontroleerd staat zoals ik het verwacht. De makers van EVCC willen naar eigen zeggen ‘ Übersteuern aber nicht regeln’, oftewel: wel overrulen, maar de NOM-modus moet de batterij zelfstandig doen.

En daarmee is een hele belangrijke use case voor EVCC weg. :(

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• r2504
(jarig!)
Onlangs m’n batterij opgenomen in evcc maar deze wou niet laden ondanks de instelling dat ik ze prioriteit gaf tot ze 100% was opgeladen.

Diverse dingen geprobeerd maar de auto bleef gewoon laden.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:10
proostyves schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:07:
Ik heb mijn forecast geconfigureerd in EVCC via Solcast en merk dat deze telkens na ongeveer een week niet meer zichtbaar is. Moet dan opnieuw valideren en opslaan.

Token is ingevuld en interval staat op 3h, dus dit valt binnen de limiet van 10 calls per dag.
Ik heb wel 2 arrays geconfigureerd (oost-west) en dus ook 2 forecasts ingesteld in EVCC . Weet iemand of deze samen in 1 call zitten, of worden hier 2 calls voor gedaan (en ik dus best de interval op 6 uur zet)?
Aangezien het na opnieuw valideren steeds onmiddellijk werkt vermoed ik dat dit niet het probleem gaat zijn.

Nog iemand die dit voorheeft?
Ik werd hier ook gek van... ga ook open-meteo proberen :)

Update: krijg bij open-meteo een error 525 SSL handshake failed. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door replica17 op 07-04-2026 09:42 ]

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 15:51
replica17 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:28:
[...]

Gisteren ging het hier nog goed, vandaag ook geen gegevens meer van Open Meteo.
Hoop dat het een tijdelijk dingetje is.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
r2504 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:43:
Onlangs m’n batterij opgenomen in evcc maar deze wou niet laden ondanks de instelling dat ik ze prioriteit gaf tot ze 100% was opgeladen.

Diverse dingen geprobeerd maar de auto bleef gewoon laden.
Kun je de situatie herproduceren en dan een stukje van de debug-log delen? Dan kunnen we even meekijken.

In beginsel doet evcc niets met de batterij: die heeft z'n eigen sturing! Ja, tenzij inderdaad overruled als in stand-by of op volle snelheid (andere opties zijn er nu niet). Wat jij wil zeggen is dat evcc blijkbaar de laadpaal aan heeft gestuurd om te (blijven) laden ondanks dat er volgens mij prio aan de thuisbatterij gegeven zou moeten worden voor wat betreft de vraag "waar gaat het overschot eerst naartoe".

Je zou het antwoord op die vraag uit de logs kunnen halen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
Krisp schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:29:
Sinds kort heb ik een batterij en ben ik de Optimizer een beetje aan het testen. Maar dat viel tegen: ondanks dat er bij batterijen ‘active battery control’ staat, betekent dat niet dat de batterij volledig gecontroleerd staat zoals ik het verwacht. De makers van EVCC willen naar eigen zeggen ‘ Übersteuern aber nicht regeln’, oftewel: wel overrulen, maar de NOM-modus moet de batterij zelfstandig doen.

Met active battery control kunnen momenteel twee dingen: volle snelheid laden, stand-by (dus niet laden noch ontladen) of 'normaal bedrijf' waarbij evccc niet overruled, doorgaans een batterij die zelf NOM houdt. Welke optie mis je? Ik vermoed "maximaal ontladen", of niet?

evcc is van oorsprong een Duits stukje software is en ze kennen ter plaatse niet iets als de salderingsregeling. Onze combinatie van dynamische tarieven en salderingsregeling maakt de casus ook wat anders dan voor anderen in de wereld.

Maximaal ontladen is vanaf 2027 bij ons ook niet gauw relevant, maar het zou wel handig zijn om die toe te voegen imo.

• JanHenk
  • Niet online
Al die API integraties met zowel auto als zaken als PV-forecast of tarieven zijn wel wat de achilleshiel van evcc, of eigenlijk ieder ander stukje software dat zijn info uit gratis cloudbased bronnen haalt. Je kan het de makers niet kwalijk nemen als er weer eens iets omvalt, maar het zorgt wel voor minder brede acceptatie.

De Volkswagen API is gelukkig al een tijdje heel betrouwbaar. Solcast werkt bij mij ook prima (betrouwbare voorspelling, maar ik hanteer een 8h interval). Dynamische tarieven heb ik (nog) niet, maar daar is de laatste tijd wel vaak wat mee aan de hand. Diverse bronnen die aan elkaar gelinkt zijn, etc.

• r2504
(jarig!)
JanHenk schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:13:
[...]
Kun je de situatie herproduceren en dan een stukje van de debug-log delen? Dan kunnen we even meekijken.
Ik zag op het eerste gezicht zelf niet echt iets verdachts... maar ik zal bij een volgende test nogmaals kijken.
Wat jij wil zeggen is dat evcc blijkbaar de laadpaal aan heeft gestuurd om te (blijven) laden ondanks dat er volgens mij prio aan de thuisbatterij gegeven zou moeten worden voor wat betreft de vraag "waar gaat het overschot eerst naartoe".
Inderdaad... als de batterij niet op de aangegeven SOC zit mag evcc m'n auto niet laden... wat het wel deed (ondanks dat de batterij SOC duidelijk in evcc zichtbaar was).

• r2504
(jarig!)
JanHenk schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:22:
Je kan het de makers niet kwalijk nemen als er weer eens iets omvalt, maar het zorgt wel voor minder brede acceptatie.
Als de makers het lef hebben 150 euro voor hun "open source" software te vragen om de integraties in orde te hebben dan kijk ik daar anders tegenaan dan wanneer het pure OSS is. Ik blijf het dus moeilijk hebben met hun model.

• JanHenk
  • Niet online
r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:12:
[...]

Inderdaad... als de batterij niet op de aangegeven SOC zit mag evcc m'n auto niet laden... wat het wel deed (ondanks dat de batterij SOC duidelijk in evcc zichtbaar was).
In de debug-log staat bij ieder interval iets als "grid power", "battery power" en "site power". En als je een batterij prio hebt ingesteld moet er ook ergens "battery soc: x%" met eventueel target soc achter staan. Site power is wat evcc gebruikt om de laadpaal aan te sturen en is een resultante van grid power, battery power, aux power (eventueel) en battery soc. En eventueel een 'residual power' als je dat hebt ingesteld (wordt wel aangeraden bij gebruik thuisbatterij, bijv. 100W). Ik kan hier de rekensommen in ieder geval goed herleiden afhankelijk van de batterij instellingen.

Misschien helpt dit je al verder, anders deel maar even een stukje van de log tussen de vier liggende ---- streepjes (dat is één interval).

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JanHenk schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:17:
[...]

Met active battery control kunnen momenteel twee dingen: volle snelheid laden, stand-by (dus niet laden noch ontladen) of 'normaal bedrijf' waarbij evccc niet overruled, doorgaans een batterij die zelf NOM houdt. Welke optie mis je? Ik vermoed "maximaal ontladen", of niet?
Ik mis de NOM-variant. Niet elke batterij heeft die stand (Zendure niet, en laat ik die nu net hebben), en ik vind het ook moeilijk te begrijpen dat gegeven het feit dat laadpalen juist die NOM-stand (de PV-stand) wel hebben in EVCC, hij er voor batterijen niet in zit.

• r2504
(jarig!)
Krisp schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:41:
[...]
Ik mis de NOM-variant. Niet elke batterij heeft die stand (Zendure niet, en laat ik die nu net hebben)
Huh ? Dat is toch de essentie van iedere batterij... NOM ? (Bij Marstek noemt dat trouwens Self-Consumption)

• JanHenk
  • Niet online
Krisp schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:41:
[...]

Ik mis de NOM-variant. Niet elke batterij heeft die stand (Zendure niet, en laat ik die nu net hebben), en ik vind het ook moeilijk te begrijpen dat gegeven het feit dat laadpalen juist die NOM-stand (de PV-stand) wel hebben in EVCC, hij er voor batterijen niet in zit.
Oké, eens, voor de laadpalen neemt evcc het juist over inderdaad. Dat is de kern van het product. Maar van thuisbatterijen is toch (al) de kern dat ze nul-op-de-meter doen (zonnestroom opslaan)? Dus iedere thuisbatterij heeft toch zo'n modus?

Ik ken Zendure niet, maar voor wat ik heb gelezen hebben die toch ook gewoon een "NOM"-regelmodus? Of gaat dat mis op moment dat je iets wil overschrijven met een andere modus van externe software?

• djiedjee
JanHenk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:04:
Ah, vandaar. Dan zou ik de modbus proxy van evcc gebruiken om hem daar door te koppelen naar Home Assistant :)
@JanHenk Ik heb het omgekeerd opgelost en een modbus proxy in HA geinstalleerd en EVCC + home assistant met de proxy laten connecten.
Op deze manier kan ik EVCC de batterij laten aansturen en HA de batterij laten uitlezen/aansturen.

Voor de EVCC addon had ik een sponsortoken nodig en ik heb ook liever dat de basis in HA draait.

• r2504
(jarig!)
djiedjee schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:19:
[...]
Op deze manier kan ik EVCC de batterij laten aansturen en HA de batterij laten uitlezen/aansturen.
Krijg je dan geen conflicten als twee stukjes software vinden dat ze iets moeten aansturen ?

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Krisp schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:29:

Wat voor regelgedrag verwacht je dat EVCC voor jou doet?

EDIT sorry zag niet dat er verderop al over gesproken werg

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 07-04-2026 15:51 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• jaapzb
  • Niet online
Op dit soort zonnige dagen ben ik toch wel heel blij met EVCC, moet ik zeggen. Voelt gewoon lekker om de accu weer vol te krijgen met "gratis" energie

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• djiedjee
r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:29:
[...]

Krijg je dan geen conflicten als twee stukjes software vinden dat ze iets moeten aansturen ?
Ja mogelijk, dus daar moet ik voor oppassen.

Het is OF zelf alles programmeren OF EVCC de belangrijkste zaken laten regelen en ik zelf een paar uitzonderingen.

Ik ben aan het kijken wat EVCC precies gaat doen, die opties zijn allemaal gericht op het laden van de auto in combinatie met een batterij.
Vanuit HA hoop ik op bepaalde momenten alleen de NoM-stand tijdelijk te pauzeren. Dat zijn momenten waarop ik de auto juist niet laadt.

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:46
Ik heb 2 marsteks van 5kWh en HBC voor NOM sturing (ESP32, modbus). Ik gebruik EVCC voor laden van mijn auto (via Alfen laadpaal).

Ik ervaar dat zodra ik auto ga laden en marsteks in NOM modus laat staan deze de laadsnelheid (EVCC) gaat kanabaliseren. Batterijen proberen NOM te houden, EVCC in PV werkt niet (geen overschot want NOM en minimaal is 6A nodig uit PV), in MINPV modus is enkel 1.4kW laden mogelijk (minimum). Batterijen NOM zit dan EVCC in de weg. Dus via HBC forceer ik full stop op de batterijen als de laadpaal vermogen neemt (via HBC instelling te regelen). Dan stoppen de batterijen volledig met laden of terugleveren. Dat werkt op zich prima, maar een tussenvorm zou nog mooier zijn. Mijn PV overschot schomelt in dit jaargetijden op max van 5000 watt opwek minus huisload van 200-300 watt blijft er net genoeg over om op 3 fase 4.1 tot 4.8kW te laden via EVCC. Maar door interne sturing van EVCC schommelt dit nog wel aantal honderden watts. En loop ik het 'gevaar' (bij wisselende half bewolkte condities) dat EVCC naar 1 fase terugschakelt. Op die momenten zou ik wel graag de marsteks EVCC willen laten helpen. Dus dat ze bijspringen in het leveren van bijvoorbeeld een load van 500 - 1000 watt (enigsinds intelligent) om deze schommelingen in laadvermogen te beperken en 3 fase langer laden langer vol te houden. HBC heeft diverse strategien - mogelijk is een timed Sell strategie dan een optie (gedurende een laadsessie dus toestaan dat er ontladen wordt vanuit de batterij tot een bepaalde SOC vd batterijen).

Iemand hier ervaringen mee ? Of een slimmere denkrichting ? Doel is optimaal zonneladen zo efficient mogelijk en nog voldoende over houden in de marsteks voor NOM huisload ná de laadsessie.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed | EVCC | 42 kWh BMW i3 | 60 kWh Tesla Model 3 RWD | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:55:
[...]

Huh ? Dat is toch de essentie van iedere batterij... NOM ? (Bij Marstek noemt dat trouwens Self-Consumption)
Nee, dat is het dus niet. Iig Zendure heeft de mogelijkheid zo’n batterij helemaal te controleren, en als je dat doet, ondersteunt het geen NOM-meer (dat moet je zelf regelen). Dat vind ik ook niet gek, want anders heb je meerdere kapiteins op 1 schip. NOM kun je immers ook bereiken met je laadpaal, met het afregelen van de PV-omvormer, of het opregelen van de warmtepomp. Als je meerdere batterijen van verschillende merken hebt, gaan die verschillende NOM-modussen met elkaar conflicteren.

Ik wil 1 kapitein, en dat is dan (logischerwijs) EVCC. Voor mij is het een verbazing dat anderen verwachten dat de batterij dat wel oppakt. Dat zegt waarschijnlijk ook iets over mij. :P

• MountainMo
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-04 16:30
Hallo,

Weet niet zeker of ik dit in het goede topic plaats maar ik heb een vraag over het toevoegen van mijn Volvo in EVCC home assistant.

Ik heb de autorisatie voor elkaar gekregen en zie onder het blok integraties een autorizatiestatus met Volvo en een groen bolletje, hoe nu verder? Ik zie geen nieuweselectie mogelijkheid van de door mijn gekoppelde auto wanneer ik een auto probeer toe te voegen in via de EVCC configuratie.

Alvast bedankt voor de hulp/doorverwijzing.

Maurice

P.S: laatste versie van zowel Home assistant als EVCC draait via Home assistant green

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MountainMo schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:59:
Hallo,

Weet niet zeker of ik dit in het goede topic plaats maar ik heb een vraag over het toevoegen van mijn Volvo in EVCC home assistant.

Ik heb de autorisatie voor elkaar gekregen en zie onder het blok integraties een autorizatiestatus met Volvo en een groen bolletje, hoe nu verder? Ik zie geen nieuweselectie mogelijkheid van de door mijn gekoppelde auto wanneer ik een auto probeer toe te voegen in via de EVCC configuratie.

Alvast bedankt voor de hulp/doorverwijzing.

Maurice

P.S: laatste versie van zowel Home assistant als EVCC draait via Home assistant green
Evcc en Homeassistant zijn twee verschillende stukken software en hebben niets met elkaar te maken. Ja, je kunt ze viceversa met elkaar verbinden voor extra functionaliteit, maar in de basis zijn het twee losse zaken. De evcc als app binnen Homeassistant is alleen een simpele manier om hem als servercontainer te draaien (en maakt het op bepaalde wijze zelfs complexer)

Als je het over integraties hebt, neem ik aan dat je je Volvo in HomeAssistant hebt toegevoegd?

Of heb je je Volvo in de webinterface van EVCC toegevoegd aan vehicles.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 07-04-2026 22:07 ]

• MountainMo
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-04 16:30
Ik heb de Volvo toegevoegd in de webinterface van evcc. Het laden van de auto en de thuisbatterij werkt wel wanneer er een gastauto is geselecteerd.

Ook heb ik de Volvo api correct werkend in het home assistant gedeelte.

[ Voor 20% gewijzigd door MountainMo op 08-04-2026 07:04 ]

• jaapzb
  • Niet online
Krisp schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:27:
[...]

Nee, dat is het dus niet. Iig Zendure heeft de mogelijkheid zo’n batterij helemaal te controleren, en als je dat doet, ondersteunt het geen NOM-meer (dat moet je zelf regelen). Dat vind ik ook niet gek, want anders heb je meerdere kapiteins op 1 schip. NOM kun je immers ook bereiken met je laadpaal, met het afregelen van de PV-omvormer, of het opregelen van de warmtepomp. Als je meerdere batterijen van verschillende merken hebt, gaan die verschillende NOM-modussen met elkaar conflicteren.

Ik wil 1 kapitein, en dat is dan (logischerwijs) EVCC. Voor mij is het een verbazing dat anderen verwachten dat de batterij dat wel oppakt. Dat zegt waarschijnlijk ook iets over mij. :P
In de documentatie van EVCC lees ik dat de optimizer nog experimenteel is, en momenteel nog geen controleacties uitvoert. Maar dat dat wel gaat komen.

https://docs.evcc.io/en/docs/features/optimizer
The optimizer is currently informational only. It shows forecasts and potential savings but does not yet actively control anything.

Next steps:
  • Integrate actions: actively control the home battery
  • Let the optimizer optimise charging plans
  • Enable users to hand over specific settings to the optimizer

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 16:33
Nou lekker, ik dacht dat de Zaptec Go 2 actief phase switching zou ondersteunen maar dat is dus niet het geval. De marketing brengt dat wel zo maar affijn niet goed gelezen. Wie heeft er een laadpaal in gebruik die door EVCC tijdens laden met pv op 1 fase wordt gezet en tijdens een goedkoop blok automatisch naar 3 fase overschakelt en weer terug naar 1 fase als het goedkope blok voorbij is? Wie heeft er aanbevelingen als het gaat om een laadpaal die dit goed kan in combinatie met EVCC?

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 15:51
replica17 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:28:
[...]

Ondertussen is het bij mij automagisch terug in orde, dus was idd een tijdelijk issue.

• jaapzb
  • Niet online
Freezhost schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
Nou lekker, ik dacht dat de Zaptec Go 2 actief phase switching zou ondersteunen maar dat is dus niet het geval. De marketing brengt dat wel zo maar affijn niet goed gelezen. Wie heeft er een laadpaal in gebruik die door EVCC tijdens laden met pv op 1 fase wordt gezet en tijdens een goedkoop blok automatisch naar 3 fase overschakelt en weer terug naar 1 fase als het goedkope blok voorbij is? Wie heeft er aanbevelingen als het gaat om een laadpaal die dit goed kan in combinatie met EVCC?
Ik heb een Zaptec Go 2 die wel schakelt van 1 naar 3 fases. Waarschijnlijk staat een instelling verkeerd in je portal (https://portal.zaptec.com), die moet jij of je installateur inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuVXbGiq3YvUOLmCVzJ35BNj3cE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ueXrHKCtKYPbv3soq0pahTRV.png?f=fotoalbum_large

Het kan na het aanpassen van de instellingen even duren voor de lader deze instellingen overgenomen heeft.

De zaptec heeft wel als nadeel dat er een limiet zit aan het aantal schakelingen. Als je dus een bewolkte dag hebt en hij schakelt telkens de lader uit, of van 1 naar 3 fasen en weer terug dan gaat hij op een bepaald moment in een beveiligingsstoring en moet je de auto opnieuw aansluiten. Op een bewolkte dag zet ik hem zelf meestal vast op 1 fase via de EVCC UI.

Hij is op dit moment 1 fase aan het laden, hij zal straks wel overschakelen naar 3.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkJ-BLWNpqz9zQntdH40C2lFh0I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bgPthhixFftCWnuEogyyKrnX.png?f=user_large

Er word momenteel ook nog een issue besproken tussen EVCC en Zaptec engineers over faseschakelingen die niet helemaal goed gaan. Ze zijn er mee bezig: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/28689

[ Voor 30% gewijzigd door jaapzb op 08-04-2026 10:35 ]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

jaapzb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:04:
[...]

In de documentatie van EVCC lees ik dat de optimizer nog experimenteel is, en momenteel nog geen controleacties uitvoert. Maar dat dat wel gaat komen.

https://docs.evcc.io/en/docs/features/optimizer

[...]
Klopt, en dat is prima. :) Maar de NOM-modus zou er nu al wel in kunnen komen (zoals dat ook voor EV-laders gebeurt).

• JanHenk
  • Niet online
Krisp schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:27:
[...]

Ik denk dat het wat met de historie te maken heeft: de eerste laadpalen deden niets met laden op zonnestroom en gaven via modbus of soortgelijke protocollen eventueel wel derden toegang tot sturing. Heden ten dage zijn er nog steeds gewoon palen die alleen maar aan/uit kunnen regelen vanuit hun eigen software en laden op zonnestroom zit er niet in. Soms ontbreekt zelfs load balancing al.

Een thuisbatterij heeft een ander doel en is door de fabrikant vaak al ontwikkeld om de huisaansluiting te monitoren en dus de grid import en export te sturen met eigen software. Dan snap ik dat de eerste focus ligt op het overrulen, maar niet per se het 'nabouwen' van NOM-functionaliteit.

Maar ik zie nu ook dat Zendure die NOM functionaliteit ook loslaat als je wil overrulen, een Tweaker heeft dat helemaal zelf helemaal nagemaakt in Home Assistant en dergelijke... Daarin zijn ze in mijn optiek wel een vreemde eend in de bijt. De meeste batterijfabrikanten geven opties voor overrulen (vol laden, vol ontladen, etc.) maar kennen ook hun eigen (NOM-)aansturing waarop teruggevallen kan (blijven) worden zonder interveniëren.

Op dezelfde wijze kun je ook bijv. smart grid boilers en zo integreren in evcc: ze hebben in beginsel hun eigen regeling, evcc kan er op attent worden gemaakt (om werkelijk overschot te berekenen), maar er kan in sommige gevallen ook overruled worden.

• Freezhost
jaapzb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb een Zaptec Go 2 die wel schakelt van 1 naar 3 fases. Waarschijnlijk staat een instelling verkeerd in je portal (https://portal.zaptec.com), die moet jij of je installateur inschakelen.

[Afbeelding]

Het kan na het aanpassen van de instellingen even duren voor de lader deze instellingen overgenomen heeft.

De zaptec heeft wel als nadeel dat er een limiet zit aan het aantal schakelingen. Als je dus een bewolkte dag hebt en hij schakelt telkens de lader uit, of van 1 naar 3 fasen en weer terug dan gaat hij op een bepaald moment in een beveiligingsstoring en moet je de auto opnieuw aansluiten. Op een bewolkte dag zet ik hem zelf meestal vast op 1 fase via de EVCC UI.

Hij is op dit moment 1 fase aan het laden, hij zal straks wel overschakelen naar 3.

Er word momenteel ook nog een issue besproken tussen EVCC en Zaptec engineers over faseschakelingen die niet helemaal goed gaan. Ze zijn er mee bezig: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/28689
Bedankt voor de tip, die 6Ampere stond hier nog op 8, verder stond alles al hetzelfde. Ik heb ook iedere keer een fout van de API van Zaptec, dat heeft denk ik te maken met dat issue dus dat blijf ik even volgen. Ik ben benieuwd of het nu wel werkt, momenteel hangt er een 1 fase auto aan dus vandaag zal hij op 1 fase blijven staan.

Heb jij de Zaptec gekoppeld via de Zaptec cloud of via Home Assistant? Beide heb ik geprobeerd maar en nu heb ik hem via Zaptec zelf toegevoegd en dan krijg ik deze meldingen in de log:
code:
1
2
Nissan Leaf: switch phases: unexpected status: 500 (Internal Server Error) POST https://api.zaptec.com/api/installation/xxxxxxx/update
Nissan Leaf: charger logic error: current mismatch (got 10.4A measured, expected 0A) - make sure your interval is at least 30s
Enige idee wat dit kan zijn?
n.b. ik heb wel de Sense gekoppeld, jij ook of gebruik jij load balancing van EVCC?

• jaapzb
  • Niet online
Freezhost schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:47:
[...]

Bedankt voor de tip, die 6Ampere stond hier nog op 8, verder stond alles al hetzelfde. Ik heb ook iedere keer een fout van de API van Zaptec, dat heeft denk ik te maken met dat issue dus dat blijf ik even volgen. Ik ben benieuwd of het nu wel werkt, momenteel hangt er een 1 fase auto aan dus vandaag zal hij op 1 fase blijven staan.

Heb jij de Zaptec gekoppeld via de Zaptec cloud of via Home Assistant? Beide heb ik geprobeerd maar en nu heb ik hem via Zaptec zelf toegevoegd en dan krijg ik deze meldingen in de log:
code:
1
2
Nissan Leaf: switch phases: unexpected status: 500 (Internal Server Error) POST https://api.zaptec.com/api/installation/xxxxxxx/update
Nissan Leaf: charger logic error: current mismatch (got 10.4A measured, expected 0A) - make sure your interval is at least 30s
Enige idee wat dit kan zijn?
n.b. ik heb wel de Sense gekoppeld, jij ook of gebruik jij load balancing van EVCC?
Ik heb ook even de integratie via HA geprobeerd, maar daarmee kon ik niet faseschakelen (dat lijkt nu net in de nieuwe versie 0.304.1 wel te moeten kunnen). Dus mijn integratie loopt gewoon via de zaptec cloud integratie in EVCC zelf.

Ik heb bij aankoppelen van de auto dat ook de charger in EVCC even out of sync gaat met de daadwerkelijke staat van de charger, hij start al met laden terwijl EVCC dat niet verwacht.

Ik heb de sense niet, loadbalancing gebeurt bij mij idd via EVCC. De sense regelt ook de current dus kan me best voorstellen dat dat niet werkt in combinatie met EVCC. Ze gaan dan immers beiden die instelling proberen te wijzigen. De loadbalancing in EVCC werkt voor mij prima, dus misschien heb je die sense helemaal niet nodig?

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JanHenk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat het wat met de historie te maken heeft: de eerste laadpalen deden niets met laden op zonnestroom en gaven via modbus of soortgelijke protocollen eventueel wel derden toegang tot sturing. Heden ten dage zijn er nog steeds gewoon palen die alleen maar aan/uit kunnen regelen vanuit hun eigen software en laden op zonnestroom zit er niet in. Soms ontbreekt zelfs load balancing al.

Een thuisbatterij heeft een ander doel en is door de fabrikant vaak al ontwikkeld om de huisaansluiting te monitoren en dus de grid import en export te sturen met eigen software. Dan snap ik dat de eerste focus ligt op het overrulen, maar niet per se het 'nabouwen' van NOM-functionaliteit.

Maar ik zie nu ook dat Zendure die NOM functionaliteit ook loslaat als je wil overrulen, een Tweaker heeft dat helemaal zelf helemaal nagemaakt in Home Assistant en dergelijke... Daarin zijn ze in mijn optiek wel een vreemde eend in de bijt. De meeste batterijfabrikanten geven opties voor overrulen (vol laden, vol ontladen, etc.) maar kennen ook hun eigen (NOM-)aansturing waarop teruggevallen kan (blijven) worden zonder interveniëren.

Op dezelfde wijze kun je ook bijv. smart grid boilers en zo integreren in evcc: ze hebben in beginsel hun eigen regeling, evcc kan er op attent worden gemaakt (om werkelijk overschot te berekenen), maar er kan in sommige gevallen ook overruled worden.
Ja, ik denk dat je de historie goed beschrijft. En tegelijk denk ik dat deze fase een interbellum is waarbij je nu maar 1 of 2 opties hebt om op een NOM-modus te draaien. Dat worden er alleen steeds meer:
  • Meerdere batterijen, mogelijk ook van meerdere merken
  • een auto met V2G
  • PV opwek
Daarmee kun je slimmer acteren:
  • Hoe optimaliseer je op prijs als de prijs (zoals afgelopen weekend) kaal onder nul is, maar inclusief belasting boven nul en je niet alle energie kan opslaan?
  • Hoe ga je om met (ont)laadcurves en efficiency? Zeker op lagere vermogens is dat een serieus probleem.
  • Hoe zorg je voor goede aansturing wanneer meerdere devices op NOM (kunnen) draaien?
Ik zag ook een voorbeeld voorbij komen van iemand die geen ruimte had voor een extra dongle in de meterkast. Nog los van de kosten van zo’n extra dongle.

Je wilt m.i. 1 tool die de regie voert. Ik kan me voorstellen dat je het decentraal wil beleggen als het kan, maar er zijn genoeg redenen om het wel centraal te willen managen.

• Freezhost
jaapzb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:16:
[...]

Ik heb ook even de integratie via HA geprobeerd, maar daarmee kon ik niet faseschakelen (dat lijkt nu net in de nieuwe versie 0.304.1 wel te moeten kunnen). Dus mijn integratie loopt gewoon via de zaptec cloud integratie in EVCC zelf.

Ik heb bij aankoppelen van de auto dat ook de charger in EVCC even out of sync gaat met de daadwerkelijke staat van de charger, hij start al met laden terwijl EVCC dat niet verwacht.

Ik heb de sense niet, loadbalancing gebeurt bij mij idd via EVCC. De sense regelt ook de current dus kan me best voorstellen dat dat niet werkt in combinatie met EVCC. Ze gaan dan immers beiden die instelling proberen te wijzigen. De loadbalancing in EVCC werkt voor mij prima, dus misschien heb je die sense helemaal niet nodig?
Dat klopt, EVCC gaat bij mij ook out of sync maar blijft dat momenteel ook dus ik heb hem nu weer even via HA toegevoegd. Ik had van Zaptec juist begrepen dat je de Sense nodig hebt om PV laden te activeren en dus ook phase switching. Load balancing via EVCC heb ik ook gehad maar ik vond dat erg traag reageren en er zit ook best van marge op. Misschien gaat het beter als je hem als OCPP koppelt maar dat is in het geval van de zaptec ocpp 1.6j en dat is puur voor authenticatie en niet voor het aansturen van de current.

Misschien dat ik die Sense dan maar even loskoppel en het nog een keer via EVCC ga proberen maar ik wacht even dat issue af.

Het lijkt er op dat deze functionaliteit nog niet helemaal af is, quote van de site:
Voorbereid op laden met zonne-energie
Voorbereid op integratie met zonnepanelen; schakelt tussen 1-fase en 3-fase laden voor optimale energie-efficiëntie.

• jaapzb
  • Niet online
Freezhost schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:15:
[...]

Dat klopt, EVCC gaat bij mij ook out of sync maar blijft dat momenteel ook dus ik heb hem nu weer even via HA toegevoegd. Ik had van Zaptec juist begrepen dat je de Sense nodig hebt om PV laden te activeren en dus ook phase switching. Load balancing via EVCC heb ik ook gehad maar ik vond dat erg traag reageren en er zit ook best van marge op. Misschien gaat het beter als je hem als OCPP koppelt maar dat is in het geval van de zaptec ocpp 1.6j en dat is puur voor authenticatie en niet voor het aansturen van de current.

Misschien dat ik die Sense dan maar even loskoppel en het nog een keer via EVCC ga proberen maar ik wacht even dat issue af.

Het lijkt er op dat deze functionaliteit nog niet helemaal af is, quote van de site:

[...]
Ja ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je die sense nodig hebt om via het systeem van zaptec zelf het zonneladen te doen. Maar dat hebben ze nog helemaal niet, al willen ze dat nog wel toevoegen in een latere update. Enige wat de sense nu toevoegd is dat loadbalancing.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:30
Ik heb altijd gewerkt met de residualPower om mijn piek van 4200 Watt te hebben (capaciteteits tarief)

Nu wil ik eens werken met de maxPower als test, dus deze aangemaakt via de UI, om de max power te beperken van de grid, maar krijg een validatie error op de grid meter, wellicht de naam niet ok?
code:
1
2
3
4
- name: main
  title: Main Circuit
  maxPower: 4200
  meter: grid
Maar als ik kijg naar de logs, dan is de naam toch gewoon "grid"?

```
[site ] INFO 2026/04/08 14:44:14 meters: grid ✓ pv ✓ battery ✗
```
code:
1
2
3
Error during startup. Check your configuration and restart.
circuit: cannot create circuit 'main': not found: grid
loadpoint: [db:2] circuit: not found: main

[ Voor 13% gewijzigd door NoFate op 08-04-2026 14:51 ]

• djiedjee
Hangover_ohoo schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:57:

Iemand hier ervaringen mee ? Of een slimmere denkrichting ? Doel is optimaal zonneladen zo efficient mogelijk en nog voldoende over houden in de marsteks voor NOM huisload ná de laadsessie.
Ik begin inmiddels ook te zien dat EVCC niet in alle gevallen voldoende is. Zo wil ik mijn accu nog niet volladen wanneer er zonne-overschot is, maar wanneer er zonne-overschot is EN de prijs gezakt is. MIjn eerste overschot kan ik nog terugleveren tegen een hoge prijs.
In HA gaan dit dan een aantal automations worden denk ik.

Na 1/1/27 moeten er weer andere regels ingesteld worden natuurlijk. Zo blijven we bezig.

• JanHenk
  • Niet online
NoFate schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:46:
Ik heb altijd gewerkt met de residualPower om mijn piek van 4200 Watt te hebben (capaciteteits tarief)

Nu wil ik eens werken met de maxPower als test, dus deze aangemaakt via de UI, om de max power te beperken van de grid, maar krijg een validatie error op de grid meter, wellicht de naam niet ok?
code:
1
2
3
4
- name: main
  title: Main Circuit
  maxPower: 4200
  meter: grid
Maar als ik kijg naar de logs, dan is de naam toch gewoon "grid"?

```
[site ] INFO 2026/04/08 14:44:14 meters: grid ✓ pv ✓ battery ✗
```
code:
1
2
3
Error during startup. Check your configuration and restart.
circuit: cannot create circuit 'main': not found: grid
loadpoint: [db:2] circuit: not found: main
Gezien ik bij loadpoint ook db:2 zie staan, heb je denk ik je 'grid meter' toegevoegd via de GUI? Dan moet je in dat stukje yaml ook verwijzen naar de db-code die bij de grid meter hoort. Kun je zien met mouse-over over de settings ervan.

• JanHenk
  • Niet online
djiedjee schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:55:
[...]

Ik begin inmiddels ook te zien dat EVCC niet in alle gevallen voldoende is. Zo wil ik mijn accu nog niet volladen wanneer er zonne-overschot is, maar wanneer er zonne-overschot is EN de prijs gezakt is. MIjn eerste overschot kan ik nog terugleveren tegen een hoge prijs.
In HA gaan dit dan een aantal automations worden denk ik.

Na 1/1/27 moeten er weer andere regels ingesteld worden natuurlijk. Zo blijven we bezig.
Je kan een teruglever-prijslimiet instellen in de GUI bij de instellingen van het loadpoint, toch? Of ken je die wel, maar zoek je wat anders?

Liefst pas je die dynamisch aan denk ik, maar daar heb je nu inderdaad nog iets als home assistant voor nodig om de feed-in limit aan te passen. Als de optimizer verder is uitgewerkt zou dat daar ook uit moeten volgen imo.

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 08-04-2026 15:17 ]

• djiedjee
@JanHenk
Die feed-in limiet heb ik bij de laadpaal, niet bij de batterij.
Bij de batterij heb ik alleen deze setting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPQdperbK8DknCeqBUyGhBwjGKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C7rSdCh7MqfthPtPAk3Bhh13.png?f=fotoalbum_large

Ik zoek het omgekeerde: een manier om de NoM-stand tijdelijk uit te schakelen op basis van prijs.

• JanHenk
  • Niet online
djiedjee schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:38:
@JanHenk
Die feed-in limiet heb ik bij de laadpaal, niet bij de batterij.
Bij de batterij heb ik alleen deze setting:
[Afbeelding]

Ik zoek het omgekeerde: een manier om de NoM-stand tijdelijk uit te schakelen op basis van prijs.
Ah, sorry, ik dacht dat het ging om de laadpaal. Nee, voor de batterij zit dit er nog niet in. Die slurpt zelf (standaard) de zonnestroom op. Ook dat is iets dat hopelijk met de optimizer wel komt, want evcc is technisch wel in staat om de 'hold'-modus aan te roepen. Dat is nu optioneel al zo bij snel laden namelijk.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
h3llrais3rke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:01:
Een vraag voor de skoda enyaq rijders hier. ;)
...
Hier een verse 2e hands lease bak, dus oude versie rijder. Geen problemen met het opnieuw beginnen met PV laden. Zowel met Peblar Home Plus laadpaal aansturing als EVCC via modbus.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Kan iemand mij helpen met het volgende issue?
-Enphase Metered Gateway
-PV opwek tot 3.6kw, ]momenteel is dat zo'n 3kw.
-Peblar Home Plus laadpaal (automatisch wisselen 1-3 fasen)
-Skoda Enyaq 2021
-Homewizard
-Dynamisch energiecontract. Momenteel kunnen we nog (belasting) salderen, straks niet meer.

EVCC lijkt de basis te hebben om goedkoop te laden en daarbij gebruik te maken van PV opwek.
Voorwaarde: gebruik zoveel mogelijk eigen zonnestroom én beperk terugleveren mij negatieve/lage tarieven.

Dus: spreidt laden uit over PV opwek én de meest negatieve uren, zodat ik nog iets verdien aan de uren in de ochtend dat de tarieven positief zijn.

Ik heb een voorspelling van mijn PV opwek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qis_6HwT73v-h8inKqEiDeJ3slI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7w6D9jgAdFElBAlHSkdOQdv.jpg?f=fotoalbum_large
Genoeg om mijn auto bij te laden dus.

Het laadplan kiest er echter voor om voluit te laden op de kwartieren met de laagste tarieven. Daardoor ben ik genoodzaakt het vermogen te beperken via de instellingen. Niet de meest handige optie. Ik zoek juist EVCC voor de integraties en zodat ik niet alsnog zelf van alles moet instellen. Tijdelijk snelladen staat dus UIT.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtR8awMnNxYPS2h_3QHDdpE0Hko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLMEVgu1y433jAZFKX2WLOuR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEsWsSCQ_A0FGgGh3xQdNpMeZMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBP6pQzKTZNHLgAW7JLNuAnE.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een bekend probleem of doe ik iets verkeerd? Ik heb 'Tijdelijk snel laden in PV mode' uit staan en heb de energiebelasting in de tarieven verwerkt. Dit zou dus niet mogen meespelen.
Hoe zorg ik ervoor dat evcc het maximale vermogen van de PV opwek meeneemt in het plan?

[ Voor 29% gewijzigd door Kanoet op 08-04-2026 16:34 ]

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:10
Iemand hier tips hoe ik de prijs/formule van nordpool (Belgie) juist krijg? (in Grid Consumption Price)

Zit bij Frank energie met dynamisch tarief. Echter krijg ik maar geen formule voor elkaar waarbij de prijs overeenkomst met de frank energie integratie (all in prijs).

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04 20:24
Ik heb een Easee Charge Lite lader, ik mijn equalizer uitgezet en losgekoppeld. Voor slim/zonne-laden gebruik ik nu EVCC. Ook wil ik en heb ik een schema in de app van Easee ingesteld dat op doordeweekse dagen niet tussen 5 en 11 gekadeb wordt, Dit werkte prima, maar sinds vandaag wordt het schema steeds uitgezet. Weet iemand of EVCC het schema uit kan zetten?

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 19:58

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

stelling schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:57:
Ik heb een Easee Charge Lite lader, ik mijn equalizer uitgezet en losgekoppeld. Voor slim/zonne-laden gebruik ik nu EVCC. Ook wil ik en heb ik een schema in de app van Easee ingesteld dat op doordeweekse dagen niet tussen 5 en 11 gekadeb wordt, Dit werkte prima, maar sinds vandaag wordt het schema steeds uitgezet. Weet iemand of EVCC het schema uit kan zetten?
Dit gebeurde bij mij ook spontaan 2 of 3 keer en kwam omdat EVCC dacht dat er een guest vehicle stond ipv mijn vaste auto. Ondanks dat ik een default vehicle heb ingesteld.

Nu al een poos niet meer gebeurt gelukkig.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
Noob vraagje: werkt EVCC eigenlijk ook wanneer er een back-end/ operator is ingesteld met OCPP?
Bijvoorbeeld ik laat TAP electric de back-end doen en mensen kunnen met hun laadpas betaald bij mij laden, kan ik het dan nog steeds zo instellen dat er alleen met overschot geladen wordt en niets uit het net gehaald?
(Heb een vaag plannetje om buurtgenoten goedkoop te laten laden wanneer er voldoende overschot is)

• JanHenk
  • Niet online
@ASW1 Dat hangt er van af hoe je je laadpaal hebt gekoppeld aan evcc.

Met mijn Alfen en Peblar kan dat wel, want evcc stuurt via modbus aan. OCPP is dus beschikbaar om connectie te maken met een backoffice voor verrekening.

Als OCPP wordt gebruikt voor evcc, lukt het niet. Misschien met een ocpp proxy. Maar dat is wel wat geknutsel. Voor mij onbekend gebied.

Dus, hoe is jouw laadpaal gekoppeld?

• ASW1
JanHenk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:09:
@ASW1 Dat hangt er van af hoe je je laadpaal hebt gekoppeld aan evcc.

Met mijn Alfen en Peblar kan dat wel, want evcc stuurt via modbus aan. OCPP is dus beschikbaar om connectie te maken met een backoffice voor verrekening.

Als OCPP wordt gebruikt voor evcc, lukt het niet. Misschien met een ocpp proxy. Maar dat is wel wat geknutsel. Voor mij onbekend gebied.

Dus, hoe is jouw laadpaal gekoppeld?
Ik heb EVCC nog niet draaien. Het is een Easee lader; de koppeling gaat volgens mij met de login van Easee. Via hun cloud dus, ik heb geen idee of dat een OCPP koppeling is of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 10-04-2026 15:15 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 16:27
ASW1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:11:
[...]

Ik heb EVCC nog niet draaien. Het is een Easee lader; de koppeling gaat volgens mij met de login van Easee. Via hun cloud dus, ik heb geen idee of dat een OCPP koppeling is of niet.
De Easee laders koppel je via de cloud. Dit zou naar mijn idee niet in de weg moeten zitten met een backoffice. Ik heb EVCC ook nog niet in gebruik omdat ik nu nog geen panelen en batterij heb. Ik ben dit in de toekomst wel van plan dus ben wel benieuwd of ik gelijk heb :9

• WirelessErik
  • Laatst online: 08:27
Ik ben ook aan het overwegen om evcc te gaan gebruiken. Huidige situatie : zonnepanelen, omvormer en batterij van SolarEdge, Alfen single pro autolader en klant bij Frank energie.
Ik gebruik Frank slim handelen en gebruik momenteel zelf consumptie plus. Ik merk nu, dat mijn batterij overdag bij zon keurig worden volgeladen en de omvormer dan terugschakeld naar het verbruik van het huis. In de avond wordt de batterij capaciteit gebruikt. Kan ik met evcc dit ook? Vind het eigenlijk super, dat de omvormer bij een volle batterij alleen het vermogen levert, wat het huis ook afneemt. Het laden met de Alfen gaat nog niet helemaal naar mijn zin, bij volle zon, wil hij soms toch niet beginnen met laden, omdat de batterij vol zit en de omvormer dus alleen de vraag van het huis aanvult. De lader zou dus de huisvraag moeten vergroten, zodat de omvormer meer gaat leveren.
Ik ben benieuwd of dit via evcc allemaal mogelijk is. Zou zonde zijn om daar 150 euro aan te besteden en het niet werkt zoals ik zou willen

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:18
WirelessErik schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:20:
Ik ben ook aan het overwegen om evcc te gaan gebruiken. Huidige situatie : zonnepanelen, omvormer en batterij van SolarEdge, Alfen single pro autolader en klant bij Frank energie.
Ik gebruik Frank slim handelen en gebruik momenteel zelf consumptie plus. Ik merk nu, dat mijn batterij overdag bij zon keurig worden volgeladen en de omvormer dan terugschakeld naar het verbruik van het huis. In de avond wordt de batterij capaciteit gebruikt. Kan ik met evcc dit ook? Vind het eigenlijk super, dat de omvormer bij een volle batterij alleen het vermogen levert, wat het huis ook afneemt. Het laden met de Alfen gaat nog niet helemaal naar mijn zin, bij volle zon, wil hij soms toch niet beginnen met laden, omdat de batterij vol zit en de omvormer dus alleen de vraag van het huis aanvult. De lader zou dus de huisvraag moeten vergroten, zodat de omvormer meer gaat leveren.
Ik ben benieuwd of dit via evcc allemaal mogelijk is. Zou zonde zijn om daar 150 euro aan te besteden en het niet werkt zoals ik zou willen
heb een gelijkaardige setup: SE + LG batterij + Alphen PRO, EVCC werkt feilloos voor mijn behoeften, zonneladen (met eventueel battery-boost), LG grid-laden, laadplanning en integratie van m'n BMW... EVCC is een no-brainer voor mij, snel/makkelijk geconfigureerd, prima investering. Je kan trouwens een trial-token gebruiken voor je testen, tot je zeker bent dat alles naar behoren functioneert ...

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37
WirelessErik schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:20:
Je kan ook per maand voor 4$ de ontwikkelingen sponsoren. Vind je t uiteindelijk niks, stop je alsnog

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-04 10:21
replica17 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:52:
Iemand hier tips hoe ik de prijs/formule van nordpool (Belgie) juist krijg? (in Grid Consumption Price)

Zit bij Frank energie met dynamisch tarief. Echter krijg ik maar geen formule voor elkaar waarbij de prijs overeenkomst met de frank energie integratie (all in prijs).
Geen idee of dat hier het geval is, maar ik ben wel eens gestruikeld omdat de aangeboden prijs-indicatie de kale prijs + BTW betrof. Dan moet je dus eerst de BTW er uit delen voordat de energiebelasting+opslag toegevoegd wordt waarna je BTW er weer overheen kan.

• WirelessErik
ronjon schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:20:
[...]

Je kan ook per maand voor 4$ de ontwikkelingen sponsoren. Vind je t uiteindelijk niks, stop je alsnog
Ik denk dat ik dat ook inderdaad eerst ga proberen.

• WirelessErik
Marcher schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:48:
[...]

heb een gelijkaardige setup: SE + LG batterij + Alphen PRO, EVCC werkt feilloos voor mijn behoeften, zonneladen (met eventueel battery-boost), LG grid-laden, laadplanning en integratie van m'n BMW... EVCC is een no-brainer voor mij, snel/makkelijk geconfigureerd, prima investering. Je kan trouwens een trial-token gebruiken voor je testen, tot je zeker bent dat alles naar behoren functioneert ...
Ik moet dan denk ik wel de integratie van Frank stoppen? Deze regelen nu mijn batterij qua laden/ontladen.

• ASW1
WirelessErik schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat ik dat ook inderdaad eerst ga proberen.
Je kunt gewoon het gratis trial token gebruiken om uit te zoeken of het werkt voor jou.
https://docs.evcc.io/en/docs/sponsorship#trial

• WirelessErik
Gratis trial ingezet en kan nu wat gaan proberen. 1e waar ik al tegenaanloop is de verbinding naar de Alfen. Via de keuze uit een Alfen paal, moet ik wat dingen in de configuratie aanpassen, die ik niet lekker terugvind. TCP/IP EMS kan ik niet gebruiken. Heb geen SCN token.
Dan maar via Alfen OCPP. Daar kan ik niet kiezen voor EVCC in de lijst. Er staan honderden aanbieders in, maar geen EVCC. Ook de URL die EVCC mij geeft kan ik nergens plaatsen. Toch minder eenvoudig als dan verwacht

• JanHenk
  • Niet online
@WirelessErik Geen SCN token? Bedoel je de “Active load balancing” licentie? Dan kun je geen gebruik maken van de modbus template nee.

De route via Ocpp ken ik niet goed... Maar volgens mij maak je van evcc dan een ocpp server en moet je in de Alfen instellingen een custom ocpp invullen. Die lange lijst met vooringestelde backoffices kun je dus sowieso niet gebruiken, want het is een persoonlijke url die je gebruikt.

• WirelessErik
De loadbalancing licentie heb ik wel. Het invullen van de URL die ik krijg van EVCC, ik zou niet weten waar ik die moet invullen

• WirelessErik
Dit heb ik gewijzigd op aanvraag van EVCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXicNhamhswXLjj73qLFBfSRD8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQxK5s43Advk6NUdQdr6Vj8M.jpg?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
@WirelessErik Ah oké, maar dit is prima als je het zo instelt. Dan gewoon de “reguliere” Alfen Eve integratie gebruiken. Geen ocpp. Die opmerking over SCN kun je negeren in dit geval.

Zou moeten werken.

• WirelessErik
Ook dan kom ik niet verder. Data source op EMS gezet en verder geen aanpassing gedaan. Dan nog wil hij hem niet vinden. Ik gebruik het IP adres van de lader zoals hij in het netwerk hangt, die ID is een gok, maar op zowel 1 als 5, geen reactie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3RDJ9kmJ6Y6mks0RZeCP43MgHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6zDrylBLkJgRyuPRUWeZ62z.jpg?f=fotoalbum_large

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-04 19:20
Nvm... opgelost.

[ Voor 104% gewijzigd door PTish op 12-04-2026 16:25 ]

YASH! - Yet Another Smart Home

• JanHenk
  • Niet online
WirelessErik schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:49:
Ook dan kom ik niet verder. Data source op EMS gezet en verder geen aanpassing gedaan. Dan nog wil hij hem niet vinden. Ik gebruik het IP adres van de lader zoals hij in het netwerk hangt, die ID is een gok, maar op zowel 1 als 5, geen reactie
[Afbeelding]
Het is ID 1. Connection refused, dan accepteert Alfen de modbus connectie (nog) niet. Kun je de settings nog eens ingeven, opslaan en rebooten? Soms is Alfen wat nukkig met het opslaan van aanpassingen.

• WirelessErik
Nu even geprobeerd met de myEve app en nu pakt hij hem in EVCC. thx

• WirelessErik
Nog een belangrijke vraag. Kan evcc mijn omvormer aansturen en dus ook het vermogen verlagen als er weinig vraag is. Ik zie nu dat dit wel gebeurt, vermoedelijk geregeld door Frank energie. Ik gebruik slim stroom handelen, waarbij Frank de omvormer "beheert"

• Marcher
WirelessErik schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:42:
[...]

Ik moet dan denk ik wel de integratie van Frank stoppen? Deze regelen nu mijn batterij qua laden/ontladen.
ik regel (vooral ivm het capaciteitstarief hier in BE) het grid-laden van de batterij ook via EVCC, geen idee of dit makkelijker/beter via jouw huidig systeem werkt.

• Marcher
WirelessErik schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:43:
Nog een belangrijke vraag. Kan evcc mijn omvormer aansturen en dus ook het vermogen verlagen als er weinig vraag is. Ik zie nu dat dit wel gebeurt, vermoedelijk geregeld door Frank energie. Ik gebruik slim stroom handelen, waarbij Frank de omvormer "beheert"
omdat ik nog steeds certificaten krijg, wil ik geen enkele beperking op de PV productie, heb ik dus nog niet naar gekeken ....

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:43
WirelessErik schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:43:
Dat heet curtailen, daar loopt een PR voor dacht ik maar die zit er nog niet in afaik.

• WirelessErik
Ok, dus men is hier vermoedelijk mee bezig? Voor nu ook niet heel erg, wordt nu nog betaald voor overschot (minimaal), maar volgend jaar natuurlijk niet meer. Certificaten hebben we niet in Nederland, krijgt hier gewoon uitbetaald

• WirelessErik
Heb ik nu nog ergens een sensor of andere parameters verkeerd staan? Zowel in als out geeft altijd dezelfde waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLzxsSAUEvNieSRhmJ0T6VSSP7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuZT0I6jZ2LnBdeY5fw4Sc6H.jpg?f=fotoalbum_large
Onderstaand het bijbehorende beeld van de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq195WOrnb0XHlbdgOVdKRPiXyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkdjaRevLgWpucfhAPpwnNXR.jpg?f=fotoalbum_large

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
@WirelessErik

De totalen bij in/out horen gelijk te zijn. De waarde bij netafname van 0,3 kW is niet juist, dit is eigen gebruik van de PV opwek.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WirelessErik schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:26:
Heb ik nu nog ergens een sensor of andere parameters verkeerd staan? Zowel in als out geeft altijd dezelfde waarde.
[Afbeelding]
Onderstaand het bijbehorende beeld van de omvormer.
[Afbeelding]
Heb je een grid meter juist geconfigureerd?

De 0,3kW zelfconsumptie volgens SolarEdge screenshot beland nu bij jou bij grid import.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 13-04-2026 14:50 ]

• WirelessErik
Ik heb dit ingevuld bij netmeter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72Clh09on5o3evZ9a6r9pPEspZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8i309tEq87iDslghxNoRMOD.jpg?f=fotoalbum_large
Ik gebruik de sensor uit de SolarEdge dus. Dat huisverbruik kan ik niet lekker vinden in mijn DSMR Smart meter sensoren

• WirelessErik
Ik kan hem via geavanceerd ook wel bij energy entity kwijt, maar wat vul ik dan in bij Power entity. Volgens mij is dit zeker niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pbb0TBHfcBaGSYLAlB1ft-EscBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWo8USGgBZqnUrYzBrlqdNoH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door WirelessErik op 13-04-2026 15:17 ]

• WirelessErik
Momenteel staat de installatie ook stroom terug te leveren naar het net. Je zou dan toch netinjectie verwachten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWt5sF4a-1fONVz14hoLJhTSDMw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBn6L6OyPoXIIChih4q22i21.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob7kCd5Z5VLSuz06XpOHGYk0nDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bU6T0DlGXWwLhjTe8zboRzqP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 78% gewijzigd door WirelessErik op 13-04-2026 15:21 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WirelessErik schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:11:
Ik kan hem via geavanceerd ook wel bij energy entity kwijt, maar wat vul ik dan in bij Power entity. Volgens mij is dit zeker niet goed.

[Afbeelding]
Energy = kWh

Power = W

Dis

Dus je conclusie dat je power niet in de energy moet invullen is juist ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WirelessErik schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:06:
Ik heb dit ingevuld bij netmeter.
[Afbeelding]
Ik gebruik de sensor uit de SolarEdge dus. Dat huisverbruik kan ik niet lekker vinden in mijn DSMR Smart meter sensoren
Heb je een SolarEdge inline meter?

Het lijkt alsof je de verkeerde powermeter van SolarEdge gebruikt.

Default entity namen in Homeassistant SolarEdge modbus multi:

SolarEdge i1 AC Power = productie power van je omvormer

SolarEdge i1 m1 AC Power = hoofdmeter power gemeten door de inline meter. Mits deze in SolarEdge als import/export meter is geconfigureerd . Let op dat negatieve waardes hier terugleveren moet zijn. Dit is de entity die je moet hebben voor groenere in evcc.

Als je wel een token in evcc hebt, raad ik je aan om de geavanceerdere modbus koppeling van evcc met je SolarEdge systeem te gebruiken. Configuratie van die koppeling is complexer omdat je ook de modbus proxy moet gebruiken en Homeassistant daar ook op moet koppelen. De solar en Grid in evcc gaan echter wel in 1x goed op die koppeling.

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 13-04-2026 15:32 ]

• WirelessErik
Ik gebruik inderdaad een solaredge hybride omvormer icm met de batterijen. Ik heb Netstroom, -4 kW momenteel (solaredge_netstroom en zonnenergie. Dit is dus als het goed is de teruggeleverde endergie moeten zijn?

• WirelessErik
Volgens mij heb ik hem nu goed staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HedFUTocQD6_Jq50uycyJtjJ6Ac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzGxjkJDzkxQo9mCcPp4051j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUcL8YJu99FM8D-SaGi5OX99X5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QQzP0GQOZ0PnGxRXFnrHaKO.jpg?f=fotoalbum_tile

• HyperBart
Ziet er idd beter uit.

• WirelessErik
Alleen die entiteiten zoals jij ze noemt vind ik niet. Ik ga even kijken wat dit nu zo doet. Zeker als er uit de batterij wordt geladen of ontladen, etc.

• HyperBart
Je hebt die entiteiten toch zelf aangemaakt in HomeAssistant? @WirelessErik

Ik zou nu persoonlijk eigenlijk ook wel niet met de HA entiteiten werken maar gewoon rechstreeks praten tegenje SolarEdge setup. Dat wat @Get!em dus ook zegt.
Je zag eerder al dat je wat dingen door elkaar haalde met energie versus vermogen (kWh vs kW/Watt).
Mogelijkerwijs doe je in HA ook nog wat vertaalslagen die het meerlagig maken voor je, terwijl je in essentie nu vooral evcc in de basis werkend wil krijgen.

[ Voor 74% gewijzigd door HyperBart op 13-04-2026 15:45 ]

• WirelessErik
Ik pak ook de modbus vanuit de solaredge, dat lijkt ook verder goed te gaan. Alleen de juiste sensor pakken vanuit de solaredge modbus integratie is soms even zoeken.

Dank voor de hulp alvast. Net ook mijn Alfen laadpaal in EVCC gezet, maar ik denk dat mijn batterij nog wat conflicteert met Frank energie. Hoewel hij nu na een herstart het toch lijkt te doen :) Krijg alleen niet meer als 2.5 kW naar de auto toe. Ingesteld op snel, haalt nu een deel uit de accu en een deel uit de PV. Ik zou bij snel de max 16A verwachten toch?

[ Voor 37% gewijzigd door WirelessErik op 13-04-2026 17:40 ]

• RA0UL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:37
Ik wil graag gaan laden op zonne energie. Ik heb een tesla met een TWC3 lader.
Ik heb wat gezocht in dit topic en zie dat het mogelijk is.
Ik heb zelf nog nul ervaring met home assistant etc.
Ik zou graag horen of ik met het volgende in de juiste richting zit te denken.
Aanschaf:
- homewizard P1
- raspberry Pi Zero W (met Bluetooth en wifi)

Kan ik alles op de raspberry installeren en hiermee evcc draaien, de p1 meter uitlezen en vervolgens via teslaBleHttpProxy de auto aansturen of mis ik nog iets?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RA0UL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:27:
Ik wil graag gaan laden op zonne energie. Ik heb een tesla met een TWC3 lader.
Ik heb wat gezocht in dit topic en zie dat het mogelijk is.
Ik heb zelf nog nul ervaring met home assistant etc.
Ik zou graag horen of ik met het volgende in de juiste richting zit te denken.
Aanschaf:
- homewizard P1
- raspberry Pi Zero W (met Bluetooth en wifi)

Kan ik alles op de raspberry installeren en hiermee evcc draaien, de p1 meter uitlezen en vervolgens via teslaBleHttpProxy de auto aansturen of mis ik nog iets?
De vraag is: waarom wil je HomeAssistant?

HomeAssistant is een andere applicatie met ander gebruiksdoel.

Evcc draait zelfstandig als applicatie.

Dat Homeassistant een EVCC app heeft is verwarrend, maar de evcc als app draait dan dus als container IN Homeassistant en dus in principe zelfstandig.

Wil je voor andere doeleinden ook Homeassistant en andere containers of vm’s draaien, koop dan iets meer dan een Rpi.

Voor EVCC zelfstandig kan dat ook bijv als container op NAS of zelfstandig op rpi

Alle opties op een rij:

https://docs.evcc.io/en/docs/installation

gezien het konijnenhol van evcc en Homeassistant en alles wat ermee kan best diep is, raad ik zelf een minipc/nuc aan met SSD en daarop Proxmox. (Bij hashop.nl zelfs kant en klaar te koop). Enorm steile leercurve maar daarna veel plezier van performance en meerdere containers.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 19:58

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik ben een fanatiek home assistant gebruiker maar vindt het nog altijd een slecht idee om je EVCC als add on in home assistant te e draaien.

Als je je home assistant reboot of uit hebt of wat dan ook kan het zijn dat je geen load balancing meer hebt en/of je plan niet draait en je met een lege auto staat.

Home assistant ook de verantwoordelijkheid geven over EVCC lijk mij geen goede keuze

• RA0UL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:37
Wil idd evcc zelfstandig draaien op de Pi. Noemde home assistant om mijn ervaring op automatiseringsgebied aan te geven (0,0)
Is het dan mogelijk om evcc en TeslaBleHttpProxy tegelijk te draaien op de Pi?
In de how to lees ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
Build yourself

Download the code and save it in a folder named 'TeslaBleHttpProxy'. From there, you can easily compile the program.

go build .
./TeslaBleHttpProxy

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-04 16:08
RA0UL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:57:
Wil idd evcc zelfstandig draaien op de Pi. Noemde home assistant om mijn ervaring op automatiseringsgebied aan te geven (0,0)
Is het dan mogelijk om evcc en TeslaBleHttpProxy tegelijk te draaien op de Pi?
In de how to lees ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
Build yourself

Download the code and save it in a folder named 'TeslaBleHttpProxy'. From there, you can easily compile the program.

go build .
./TeslaBleHttpProxy
Als je het daadwerkelijk over de originele Pi Zero hebt uit 2017 dan vind ik het wat optimistisch om dat alles daar op te draaien, maar probeer het zou ik zeggen? Ik heb EVCC draaien als onderdeel van Home Assistant (dat ik ook daadwerkelijk voor home automation gebruik naast EVCC), en die TeslaBleHttpProxy op eenzelfde pi zero in de buurt van mijn Tesla gehangen.
Heb je niet een NAS met docker functie waar je het eventueel in kan draaien bijvoorbeeld?

• r2504
(jarig!)
Kan je in HA trouwens aan de waardes van evcc geraken ?

Waardes zoals het aantal fases, laadsnelheid/vermogen, verbonden voertuig, geschatte duur, ... en deze ook beinvloeden ?

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste