Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Haha ok even wat context.

Ik draai evcc standalone op Raspberry pi 4 (debian).

Ik wil nu mijn omvormer (Growatt) aansluiten maar ik denk dat mijn modbus (RS485) stuk is.
Heb een usb=>RS485 converter en aangesloten met 3 verschillende kabels en de juiste pins. Verstuurt wel maar ontvangt niets.

Dus toen maar via de ShineWIFI-dongle. Heb deze ingesteld dat hij naar mijn raspberry stuurt ipv server.growatt.com.
En om dat op te vangen heb je (blijkbaar) Mosquitto / MQTT nodig. Ik heb nog niet precies door wat wat is. En het werkt ook nog niet dus...
De data komt wel binnen en kan ik inzien via de mosquitto log. Alleen kloppen de waardes niet want, nouja, zie verhaal van mijn vorige bericht. En krijg m (daardoor?) ook niet aan de praat in evcc, die blijft hangen op valideren.

[ Voor 5% gewijzigd door Guillome op 04-04-2026 19:01 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:30
Guillome schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:58:
Haha ok even wat context.

Ik draai evcc standalone op Raspberry pi 4 (debian).

Ik wil nu mijn omvormer (Growatt) aansluiten maar ik denk dat mijn modbus (RS485) stuk is.
Heb een usb=>RS485 converter en aangesloten met 3 verschillende kabels en de juiste pins. Verstuurt wel maar ontvangt niets.

Dus toen maar via de ShineWIFI-dongle. Heb deze ingesteld dat hij naar mijn raspberry stuurt ipv server.growatt.com.
En om dat op te vangen heb je (blijkbaar) Mosquitto / MQTT nodig. Ik heb nog niet precies door wat wat is. En het werkt ook nog niet dus...
De data komt wel binnen en kan ik inzien via de mosquitto log. Alleen kloppen de waardes niet want, nouja, zie verhaal van mijn vorige bericht. En krijg m (daardoor?) ook niet aan de praat in evcc, die blijft hangen op valideren.
Gekke vraag, maar staat de Growatt wel bij supported devices. Ik heb niet perse hetzelfde maar goodwe omvormer is ook drama, uit eindelijk een Shelly EM er tussen gezet en alles was grote blij.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ja de Growatt staat er wel tussen. Maar op de USB converter kan je zien dat er wel verzonden wordt maar niets ontvangen op moment van valideren).
Ik zal eens zoeken wat zo`n Shelly is en misschien voor mij ook zou werken.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:55
Zonder dat ik weet wat je allemaal geprobeerd hebt:
Ik heb een Growatt Wilan-X2 stick gekocht voor 20 euro in plaats van de oude wifi-stick te gebruiken/flashen.

De modbus connectie werkt dan heel eenvoudig. Ik heb hem wel in Home assistant, niet EVCC direct.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

En dan ook via MQTT? Klinkt wel als een goede oplossing.

• J82
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:09

J82

Klinkt allemaal complex. Kan bijvoorbeeld niet helemaal volgens waarom er iets via MQTT zou moeten lopen.

Ik zou AI even links laten liggen en de documentatie van EVCC zelf volgen.

https://docs.evcc.io/en/docs/devices/meters#growatt

Ik denk dat je dit stukje van die pagina nodig hebt voor gebruik met je USB-kabel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
meters:
  - name: my_grid
    type: template
    template: growatt-hybrid
    usage: grid

# RS485 via adapter (Modbus RTU)
    modbus: rs485serial
    id: 1
    device: /dev/ttyUSB0 # USB-RS485 Adapter Adresse
    baudrate: 9600 # Prüfe die Geräteeinstellungen, typische Werte sind 9600, 19200, 38400, 57600, 115200
    comset: "8N1" # Kommunikationsparameter für den Adapter
Let op dat je daarbij naar het juiste device verwijst. Misschien even googlen naar: /dev/serial/by-id

Daarnaast ook dit gezien?
To use the active battery control, a one-time manual setup is necessary. The modbus registers 1100, 1101, 1102 need to be set to the values 0, 5947, 0 at the same time (via "write multiple", FC 16). This can be done by e.g. using the Modbus CLI: modbus [...] H@1100=0 H@1101=5947 H@1102=0. The active battery control uses the first "Battery first" timeslot, so it cannot be used otherwise.
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste