Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:06
@Hippe Lip
Ben je hier wat mee?
Zit op mobiel dus mogelijk kleine foutjes.

https://docs.evcc.io/en/docs/installation/docker

Ter info, als ik het mij goed herinner draait evcc als docker op je HA installatie.

Je moet eerst je docker running containers listen, a la

docker ps

En daarna iets als

docker exec /bin/bash -it NAAMOFIDVANJEDOCKEF

of

docker exec /bin/sh -it NAAMOFIDVANJEDOCKER

Dan drop je in de shell van je evcc containertje en kan je de binaries daar runnen.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 23-12-2025 01:19 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 00:33:
[...]

Ja, dat is het punt juist. Daar vind ik juist het bruggetje niet om naar de container van docker te komen. Ik ben daar nooit geweest, ken dat dus niet. Heeft die een eigen prompt, die docker?

[...]

Ja, daar kan ik die evcc.yaml handmatig maken, daar ben ik al mee aan het spelen. Maar ik wil graag een keer door die procedure van evcc config om te zien wat daar uit komt.
Die evcc.yaml is nogal complex en met zo’n eerste gegenereerde config kom ik een stuk harder vooruit in het leerproces.

Dus @Get!em:
Wat zijn de opeenvolgende commando’s vanaf de shell van HA om dat commando evcc config uit te voeren?
Hate to say it: RTFM

Het staat gewoon in de instructies die ik je gaf:
To perform the following functions, you need SSH access to Home Assistant. You can get this, for example, with the above-mentioned SSH Addon.

Install Advanced SSH & Web Terminal
Disable the "secure mode" in the Addon configuration
Restart the Addon
Open the Addon user interface
En deze
How can I use the evcc CLI?

Open a shell to the evcc Docker container:

docker exec -it addon_49686a9f_evcc /bin/sh

Run evcc CLI commands (here as an example checkconfig):

evcc -c /config/evcc.yaml checkconfig

Close the shell in the evcc Docker container if you are done:

exit
Vervelende is echter: deze evcc addon is geconfigureerd om je yaml in de addon config folder te doen. Waar je dan bij kunt met bijv de samba addon. Ben benieuwd wat t evcc commando doet als je config aanroept.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 23-12-2025 08:15 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maar goed, het kan wel complex zijn met die Yaml vanaf de grond opbouwen, de experimentele GUI is vele malen simpeler en de meeste zaken kun je gewoon instellen, ook de vaak advanced zaken. Ik heb nog geen moment gedacht, ow, shit, nu moet ik naar de yaml toe. Dat kan ook niet, want het zit nu allemaal in de database. Daar waar het custom/complex wordt, heeft de GUI trouwens ook gewoon een snippet Yaml die je kunt bewerken. Oa bij Circuits, omdat daar te veel variatie in zit met nesting.

Extra voordeel van de GUI, de meeste zaken hebben een "validate" knop, die zowel de yaml/parameters controleert als ook de verbinding. Na succesvolle validatie herstart je EVCC om het daadwerkelijk in te laden.
In tegenstelling: Bij Yaml bewerken, moet je continue herstarten bij elke wijziging....

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

I did.
Het staat gewoon in de instructies die ik je gaf:
[...]
Vreemd dat ik daar overheen gelezen heb.

Dank voor dit uitgebreid antwoord. Hier ga ik mee aan de slag.
Maar nu ff (nog) niet: reisdag vandaag.
Vervelende is echter: deze evcc addon is geconfigureerd om je yaml in de addon config folder te doen. Waar je dan bij kunt met bijv de samba addon. Ben benieuwd wat t evcc commando doet als je config aanroept.
Ik ben al handmatig met die evcc.yaml bezig geweest, maar tot nu toe met weinig (lees: geen) effect. Dat is de yaml in de config-map. Het verwarrende is dat als je kijkt bij de configuration van de add-on, dat daar bij de locatie van dat bestand in eerste instantie /config/evcc.yaml staat. Pas als je de kleine lettertjes leest, dan zie je dat dit een andere config-map is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDvLygfEjPDc1-sxFx26Ul4mG7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZrYmNIBuA2s3uLZ6rggs0IS.jpg?f=fotoalbum_large

En zo zit die hele evcc (voor mij) nogal complex in elkaar. Maar dat zal wel slijten :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 23-12-2025 10:05 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:00:

En zo zit die hele evcc (voor mij) nogal complex in elkaar. Maar dat zal wel slijten :)
Het is ook complex, die Addon in HomeAssistant (geldt voor meerdere!). Aan de ene kant snap ik dat mensen met slechts 1 RPi dat handig vinden, aan de andere kant krijg je een nesting van docker containers en mapping van datafolders waar je niet vrolijk van wordt.

Nogmaals, ga gewoon voor de GUI, lost je hele probleem op.

En wat addon betreft: als je dit meer zelf in de hand wilt hebben, pak een mini-server (intel nuc, intel N150) met proxmox erop en maak zelf containers die je kunt managen met de GUI van proxmox. Zoek naar proxmox community scripts en nagenoeg alle software wordt in 1 commando geinstalleerd, ook HA, EVCC, etc. Wil je niet zelf proxmox installeren, dan kun je bij een bekende homeassistant shop in NL ook een kant en klare intel N150 met proxmox en HA voorgeinstalleerd kopen. Proxmox zelf heeft een GUI, maar vergemakkelijkt de toegang met webinterface met een shell voor elke container. Moet je daarna alsnog wel even de commandline van linux goed leren en weten welk commando je op container niveau of op pve niveau moet uitvoeren. Dus andere leercurve weer :)

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 23-12-2025 10:16 ]

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

JanHenk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:23:
[...]

Ja, ik gebruik dus geen enkel schema, laadlocaties of iets dergelijks. Al die opties in de auto kunnen de aansturing door evcc in de war schoppen. De auto zou eigenlijk altijd open moeten staan om de laadsessie te hervatten, zodat je puur de laadpaal kan aansturen.

Kun je het eens proberen zonder de auto de integreren? Dus met een "offline auto", volgens Generic vehicle (Without Api)". Dan roept evcc in ieder geval niet die auto aan. Laadplan moet je dan wel zelf maken op basis van een gewenste aantal kWh omdat evcc dan ook geen inzicht heeft in de huidige SoC, maar op die manier kun je wel dingen uitsluiten. Als het dan nog niet lukt om volgens plan te laden, zit er alsnog iets in de auto die het blokkeert. Maar dan zou de switch naar de 'fast'-modus ook niet moeten werken.
Inmiddels heb ik het probleem met mijn Renault 5 opgelost. Er is een andere `wakeupmode` voor Scenic en R5 voor model year 2024. Dat heeft er mee te maken dat Renault een nieuwe API heeft geintroduceerd. Het is de laatste week in ieder geval stabiel nu.

https://github.com/evcc-i.../vehicle/renault.yaml#L22

• HyperBart
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:00:
[...]

I did.

[...]

Vreemd dat ik daar overheen gelezen heb.

Dank voor dit uitgebreid antwoord. Hier ga ik mee aan de slag.
Maar nu ff (nog) niet: reisdag vandaag.

[...]

Ik ben al handmatig met die evcc.yaml bezig geweest, maar tot nu toe met weinig (lees: geen) effect. Dat is de yaml in de config-map. Het verwarrende is dat als je kijkt bij de configuration van de add-on, dat daar bij de locatie van dat bestand in eerste instantie /config/evcc.yaml staat. Pas als je de kleine lettertjes leest, dan zie je dat dit een andere config-map is.

[Afbeelding]

Dat is het 'm net. evcc zit heel eenvoudig in elkaar.
Waar jij mee geconfronteerd wordt, is het mappen van volumes en directories naar een docker container.

Ik kan prima op een docker host een file maken /voor/jou/alleen/evcc.yaml en die mappen naar /opt/directory/opt/etc/var/mijnfolder/evcc.yaml

De container verwacht op plaats X een evcc.yaml omdat die binary mss zo geconfigureerd is in de de docker maar het kan ook zijn dat als je evcc configure doet dat die binary standaard schrijft in een directory die voor evcc heel normaal is. Dan ga je dus IN de docker moeten gaan zoeken naar waar die binary die file via de wizard gemaakt heeft en die op de juiste plek zetten.

Daarom, echt, evcc kan zo eenvoudig zijn. Draai het voor mijn part even in een VM'tje ofzo als PoC en kijk daarna wat je Duplo-gewijs moet nabouwen op HA om het werkend te krijgen, het gaat je echt een pak minder frustratie opleveren en de leercurve is meer stapsgewijs.

Net trouwens mijn nieuwe (bijkomende) Alfen (Single) geconfigureerd. Die komt in de week leuk in een haag/struik verstopt en dan kunnen we de privé wagen(s) gelijktijdig opladen of gelijktijdig aansluiten. Doet nu maar 16A maar prima om een deel van het PV-vermogen in de auto te jassen, zeker in combinatie met een batterij die aan 3.5kW kan opladen.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 23-12-2025 11:40 ]

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:21
Ik gebruik EVCC al een tijdje naar tevredenheid. Ik heb echter afgelopen tijd een aantal keer gehad dat bij het omschakelen van PV naar FAST in de app (auto aan de lader, maar geen actieve laadsessie vanwege te weinig pv opbrengst), dat EVCC kort aangeeft dat er geen auto verbonden is en vervolgens de auto weer ziet alsof deze opnieuw aangesloten is. Hierdoor gaat hij weer terug naar PV (ingesteld als standaard setting bij aansluiten van de auto) en wordt er niet geladen. Nogmaals FAST selecteren werkt dan wel.

Is er iets wat ik wellicht verkeerd heb staan waardoor hij kortstondig de auto niet meer ziet?

Auto: Skoda Enyaq
Lader: Alfen EVE Single Pro

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:09
Ik heb sinds enkele dagen EVCC draaien icm met een Alfen Proline Single 3 fase. Ik merk dat de lader op min+solar niet onder de 3.5kWh wil laden. In de logs zie ik ook een mismatch staan: [lp-1 ] WARN 2025/12/24 11:18:04 charger logic error: current mismatch (got 15.3A measured, expected 6A) - make sure your interval is at least 30s. Dit zou overeenkomen met de 3.5kW uur. Ik heb de interval aangepast maar dat doet niets. Hoe kan ik dit fixen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Bo0bz Je moet de Alfen nog configureren om te luisteren naar de modbus connectie. Je kan hem nu wel uitlezen, maar niet aansturen.

Zie hier uit de documentatie van evcc:
The "Active load balancing" license is required for external Modbus control of the charger. Enable "Active Load Balancing" and select "Energy Management System" as Data Source in the configuration. It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s.
Oftewel, even de juiste data source ingeven. Ik zou hiervoor ACE Installer gebruiken, want via MyEve worden de settings regelmatig niet correct opgeslagen.

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 24-12-2025 11:52 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:09
JanHenk schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:51:
@Bo0bz Je moet de Alfen nog configureren om te luisteren naar de modbus connectie. Je kan hem nu wel uitlezen, maar niet aansturen.

Zie hier uit de documentatie van evcc:

[...]

Oftewel, even de juiste data source ingeven. Ik zou hiervoor ACE Installer gebruiken, want via MyEve worden de settings regelmatig niet correct opgeslagen.
Daar staat alles goed zoals in de instructies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gj5Lw33tyPr__tjl5tRiXVNEjT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nQDDRjeyptVtzm3tj8LyC8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY6Gj8XTQ4_jFSsiK4z6YVvBZUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLl2J3ZIIUn4UFCltuK7EUbo.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:56
Omdat ik het toch niet kon laten en omdat de zon eindelijk weer eens schijnt:

Zoals jullie weten heb ik in L2 en L3 richting mijn laadpaal (slimme) 63A schakelaars gezet om te kunnen kiezen tussen 1 en 3 fasen. Recentelijk toch aan het kijken naar een Peblar en gaat er waarschijnlijk wel van komen maar de techneut in mij won het: Ik wou even weten wat er nou zou gebeuren....

Wat ik expliciet NIET heb gedaan is TIJDENS het laden geschakeld. Uiteraard zou zoiets ongewenst _kunnen_ gebeuren door bijv. een fout commando maar dat was me toch een stap te ver om 1 van onze EV's daar als proefkonijn voor te gebruiken.

Wat heb ik dan wel gedaan?
- onze trouwe Bob (BMW i3s) aangesloten op de EVBox Elvi.
- RFID tag aangeboden, EVBox Elvi gaat amber "knipperen" tussen gewoon en fel, het teken dat hij "wacht op actie". Dit omdat ik evcc standaard op "Uit" heb staan.
- De 2 fases L2 en L3 stonden nog aan. De Elvi "draaide" dus op 3 fasen. Op beide schakelaars de knoppen ingedrukt om deze uit te schakelen (een remote commando had natuurlijk ook gekund, dat maakt geen verschil), anyway: Elvi krijgt nog maar 1 fase (L1). Geen vonken, rook, brand of wat dan ook.
- heel bewust: ik doe verder niets met de Elvi, geen herstart of wat dan ook
- ik start een laadactie "PV+min". Kan live op de kWh meekijken wat er gebeurt en natuurlijk op de MyBMW app een HW app. De laadsessie start braaf met 1 fase.
- even later in de MyBMW app gekeken: Bob is lekker aan het "drinken"...met 1 fase
- ik kan binnen `evcc doen wat ik wil, ik kies "PV" en evcc blijft laden omdat er (op dat moment) genoeg opgewekt wordt door de panelen. Elvi volgt trouw en zonder mopperen elke modus van evcc die ik kies en ook Bob vindt het allemaal wel best (krijg hooguit een "laadfout" melding als ik evcc op "uit" zet maar dat is volkomen normaal, een paas seconden later geeft hij alweer "laden" aan als ik naar "Snel" heb gewisseld.
- ik stop de laadsessie in evcc ("Uit").
- ik druk beide drukknopen op de fase schakelaars weer in, Elvi krijgt weer 3 fasen voor haar kiezen, ook nu weer start ik haar _niet_ opnieuw op of zo.
- ik start weer een laadsessie met evcc. Ook nu kan ik alle modi weer probleemloos kiezen, de kWh meter geeft meteen het aantal watts op alle drie de fases aan. Elvi doet weer braaf wat ze moet doen en ook Bob zegt dat ie nu wat gulziger staat te "drinken" (3 fase).

Kortom: een te programmeren scenario waarbij de Elvi en de 2 smartswitchen aangestuurd worden net zoals evcc een 1p/3p compatible lader zou doen is 100% mogelijk. Het vergt alleen een paar extra commando's voor de 2 Zigbee schakelaars.

Natuurlijk: dit is de "ideale" of "normale" gang van zaken en een "worst case scenario" is het niet MAAR ik vind het al behoorlijk indrukwekkend dat de Elvi het allemaal helemaal prima vindt en niet tegensputtert of bijv. in 1 fase blijft hangen.

Alleen, zoiets programmeren zou ik dan weer uit moeten puzzelen. Stel dát ik het zou (kunnen) aanpassen in evcc, heb je dan niet het probleem dat je dit bij elke update weer handmatig weer moet aanpassen? Nee toch?

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Bo0bz schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:15:
[...]

Daar staat alles goed zoals in de instructies.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Na lang zoeken en hulp Op dit forum de oorzaak ontdekt: Doordat ik ook een app van Eneco emobility voor zonnestroom (Slimladen) heb gebruikt, stond er nog oude profielinformatie

Opgelost door in de ace installer het commando cperase te geven. Nb: je backoffice instellingen zijn dan ook weg, dus je moet wel even goed je backofficeinstellingen noteren voor je dit doet, want dat moet je daarna zelf ook weer goed zetten, maar daarna was bij mij dit probleem opgelost

• HyperBart
AA42 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:22:
Omdat ik het toch niet kon laten en omdat de zon eindelijk weer eens schijnt:

Zoals jullie weten heb ik in L2 en L3 richting mijn laadpaal (slimme) 63A schakelaars gezet om te kunnen kiezen tussen 1 en 3 fasen. Recentelijk toch aan het kijken naar een Peblar en gaat er waarschijnlijk wel van komen maar de techneut in mij won het: Ik wou even weten wat er nou zou gebeuren....

Wat ik expliciet NIET heb gedaan is TIJDENS het laden geschakeld. Uiteraard zou zoiets ongewenst _kunnen_ gebeuren door bijv. een fout commando maar dat was me toch een stap te ver om 1 van onze EV's daar als proefkonijn voor te gebruiken.

Wat heb ik dan wel gedaan?
- onze trouwe Bob (BMW i3s) aangesloten op de EVBox Elvi.
- RFID tag aangeboden, EVBox Elvi gaat amber "knipperen" tussen gewoon en fel, het teken dat hij "wacht op actie". Dit omdat ik evcc standaard op "Uit" heb staan.
- De 2 fases L2 en L3 stonden nog aan. De Elvi "draaide" dus op 3 fasen. Op beide schakelaars de knoppen ingedrukt om deze uit te schakelen (een remote commando had natuurlijk ook gekund, dat maakt geen verschil), anyway: Elvi krijgt nog maar 1 fase (L1). Geen vonken, rook, brand of wat dan ook.
- heel bewust: ik doe verder niets met de Elvi, geen herstart of wat dan ook
- ik start een laadactie "PV+min". Kan live op de kWh meekijken wat er gebeurt en natuurlijk op de MyBMW app een HW app. De laadsessie start braaf met 1 fase.
- even later in de MyBMW app gekeken: Bob is lekker aan het "drinken"...met 1 fase
- ik kan binnen `evcc doen wat ik wil, ik kies "PV" en evcc blijft laden omdat er (op dat moment) genoeg opgewekt wordt door de panelen. Elvi volgt trouw en zonder mopperen elke modus van evcc die ik kies en ook Bob vindt het allemaal wel best (krijg hooguit een "laadfout" melding als ik evcc op "uit" zet maar dat is volkomen normaal, een paas seconden later geeft hij alweer "laden" aan als ik naar "Snel" heb gewisseld.
- ik stop de laadsessie in evcc ("Uit").
- ik druk beide drukknopen op de fase schakelaars weer in, Elvi krijgt weer 3 fasen voor haar kiezen, ook nu weer start ik haar _niet_ opnieuw op of zo.
- ik start weer een laadsessie met evcc. Ook nu kan ik alle modi weer probleemloos kiezen, de kWh meter geeft meteen het aantal watts op alle drie de fases aan. Elvi doet weer braaf wat ze moet doen en ook Bob zegt dat ie nu wat gulziger staat te "drinken" (3 fase).

Kortom: een te programmeren scenario waarbij de Elvi en de 2 smartswitchen aangestuurd worden net zoals evcc een 1p/3p compatible lader zou doen is 100% mogelijk. Het vergt alleen een paar extra commando's voor de 2 Zigbee schakelaars.

Natuurlijk: dit is de "ideale" of "normale" gang van zaken en een "worst case scenario" is het niet MAAR ik vind het al behoorlijk indrukwekkend dat de Elvi het allemaal helemaal prima vindt en niet tegensputtert of bijv. in 1 fase blijft hangen.

Alleen, zoiets programmeren zou ik dan weer uit moeten puzzelen. Stel dát ik het zou (kunnen) aanpassen in evcc, heb je dan niet het probleem dat je dit bij elke update weer handmatig weer moet aanpassen? Nee toch?
Wat je hier gedaan hebt is in feite een perfecte laadbeurt en fase wisseling gedaan, omdat je telkens de laadbeurt onderbroken hebt, dus je signaleert naar de OBC's van de auto "jongens, ff kappen, we gaan even stoppen".
Je punt is helemaal correct, je gaat moeten bewaken dat je niet tijdens een sessie die je gestart hebt met 1F online wisselt en 2 fases bijschakelt.
De Elvi gaat hier normaal ook geen problemen mee hebben (wat ergens goed is maar ergens ook niet), het zou "ruimer afdekkend zijn" als de Elvi hier wel een probleem mee had en bij het online komen van 2 fases als er geen wagen aan hangt ook in "waarschuwing"/fout schiet omdat je in een vaste installatie normaal niet fases ligt bij te schakelen en af te schakelen.

Neemt niet weg dat alles wat je hier gedaan hebt prima werkt, maar dat je dit normaal aan de paal wil geven om het proces zelf onder controle te houden.

Nu kan je ook gaan afwegen: doet de Elvi 32A, heb je een kast/meter op 32A en kom je toe met maximaal 7.4kW voor je laadbeurten? Ik kwam met die 3 vragen toe en heb nu een rustiger schakelende Alfen.
Anders gesteld: ik laad altijd op 1 fase omdat ik sowieso niet te veel vermogen wil trekken owv het capaciteitstarief in België en dankzij de Alfen op 32A kan ik ook al mijn zonnestroom (weliswaar niet van alle individuele fases voor de meter, maar onder de opgesomde fases/meterstreep wel) wegduwen naar de wagen.

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Bo0bz schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:23:
Ik heb sinds enkele dagen EVCC draaien icm met een Alfen Proline Single 3 fase. Ik merk dat de lader op min+solar niet onder de 3.5kWh wil laden. In de logs zie ik ook een mismatch staan: [lp-1 ] WARN 2025/12/24 11:18:04 charger logic error: current mismatch (got 15.3A measured, expected 6A) - make sure your interval is at least 30s. Dit zou overeenkomen met de 3.5kW uur. Ik heb de interval aangepast maar dat doet niets. Hoe kan ik dit fixen?
Er zitten in de alfen 2 parameters:
- single load balancing data source
- single load balancing protocol.
(Setting namen vanuit de Home Assistant integratie)

Voor zo ver ik het begrijp is de eerste om de modbus tcp te activeren zodat evcc de alfen kan uitlezen.
De 2de is voor de keuze welke load balancing je wilt gebruiken (alfen=dsmr of evcc=Energie Management Systeem).

Persoonlijk krijg ik het nog niet stabiel met evcc en heb ook vaak deze errors.
Mijn alfen mag max 10amp laden ivm een aantal andere zware vermogen loads in huis (voelt wat prettiger).

Blijkbaar kan de alfen ook niet goed werken met een minimale laadstroom van 6 amp, deze zou minimaal 8 amp moeten zijn volgens een discussie die ik had met chat gpt.

En dan nog de reactietijd, deze zou minimaal op 30 seconden moeten staan waarbij 45 seconden nog beter is om niet deze errors te krijgen.
Waardoor de load balancing naar mijn mening weer erg traag wordt.

Kan iemand mijn verhaal hierboven bevestigen of ontkrachten?

EVCC en alfen werken niet echt lekker samen of heeft iemand dit wel goed werkend gekegen?

Ik denk er zelf nu aan het volgende te doen:
Load balancing van alfen gebruiken.
EVCC de paal laten uitlezen en hiermee mijn thuis batterij te beheren.
Zodat ik een deel van thuisbatterij kan gebruiken voor het laden tot een minimale waarde die ik instel via het batterij management deel.

Wat ik dan niet gebruik in EVCC is slim laden met de surplus van de zonnepanelen naar auto en als de auto weg is pas naar de thuis batterij.
Nou ben ik overdag vaak onderweg met de auto dus is het slim laden uit de zonnepanelen bij mij niet een grote winst vermoed ik.

Dus dan zit bij de energie verplaatsing heel vaak mijn batterij ertussen, waardoor je deze dus meer gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door luigi87 op 27-12-2025 15:57 ]

- leeg -

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-01 18:17
Ik heb hier de EVCC na wat aankloten ook draaiend. Draait op een oude Pi 3B die ik nog rond had slingeren.
Heb als belangrijkste zaken er nu in gezet:
Kostal Smart Energy Meter G2
Kostal Plenticore Plus hybride omvormer met Pylontech 14,2kWh accu.
Keba P30x laadpaal
Dynamische tarieven van Zonneplan (gebaseerd op aangepast Nordpol template). Die klopt niet 100%, maar zit goed genoeg in de buurt.

Wat ik nu eerst wil doen is eens kijken in de wintertijd om de accu bij goedkope tarieven vanuit het net op te laten laden. Ik zie dat je kunt instellen dat het onder een bepaald tarief gebeurt, maar eens uittesten of dagelijks even vooruit kijken wat dan het beste tarief is.

Import van EVs

• HyperBart
luigi87 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:42:
[...]

Er zitten in de alfen 2 parameters:
- single load balancing data source
- single load balancing protocol.
(Setting namen vanuit de Home Assistant integratie)

Voor zo ver ik het begrijp is de eerste om de modbus tcp te activeren zodat evcc de alfen kan uitlezen.
De 2de is voor de keuze welke load balancing je wilt gebruiken (alfen=dsmr of evcc=Energie Management Systeem).

Persoonlijk krijg ik het nog niet stabiel met evcc en heb ook vaak deze errors.
Mijn alfen mag max 10amp laden ivm een aantal andere zware vermogen loads in huis (voelt wat prettiger).
Hoe regel je dit af? Regel je het met circuits maxcurrent of zet je de Alfen capped op 10A via het loadpoint?
Voorlopig kijkt evcc naar alle fases, als er één is die over die limiet gaat (ten minste bij circuit maxcurrent) dan schaalt hij alles down of volledig af tot je onder die limiet zit. 10A is heel laag met circuits.
Wat is je use-case of eis hierrond? Ook Belg en capaciteitstarief of iets anders? Laat maar weten.
Blijkbaar kan de alfen ook niet goed werken met een minimale laadstroom van 6 amp, deze zou minimaal 8 amp moeten zijn volgens een discussie die ik had met chat gpt.
Klopt niet, de Alfen kan prima conform spec laden vanaf 6A tot en met 32A.
Zo werkt het hier ook.
En dan nog de reactietijd, deze zou minimaal op 30 seconden moeten staan waarbij 45 seconden nog beter is om niet deze errors te krijgen.
Waardoor de load balancing naar mijn mening weer erg traag wordt.

Kan iemand mijn verhaal hierboven bevestigen of ontkrachten?
Ontkracht. Ja, het kernteam wil als laagste 30s zien maar ik heb het hier op 10s of zelfs 5s gehad.
Gaat prima maar op 5s krijg je af en toe wel eens meldingen dat de realiteit achterloopt op het regelgedrag omdat de cyclus dan net aan het aftoeren of optoeren en evcc alweer een volgende waarde wil opsturen.

10s vind ik persoonlijk een heel goede sweet spot.
EDIT: Ik draai hier blijkbaar alweer een onbekende tijd op 5s, gaat prima. Er zijn redenen om naar 30s te gaan maar ik heb geen last met 5s.
EVCC en alfen werken niet echt lekker samen of heeft iemand dit wel goed werkend gekegen?
Helemaal ontkracht.

Alfen en evcc werken TOP met elkaar, bij jou misschien nog niet maar over het algemeen is de Alfen en evcc een van de "oer-combo's".
Wat werkt niet echt lekker samen dan?

Ik heb hier al jaren een Alfen staan en recent is daar een 2de bijgekomen. Net omdat ze zo degelijk en goed samenwerken.
Ik denk er zelf nu aan het volgende te doen:
Load balancing van alfen gebruiken.
EVCC de paal laten uitlezen en hiermee mijn thuis batterij te beheren.
Zodat ik een deel van thuisbatterij kan gebruiken voor het laden tot een minimale waarde die ik instel via het batterij management deel.

Wat ik dan niet gebruik in EVCC is slim laden met de surplus van de zonnepanelen naar auto en als de auto weg is pas naar de thuis batterij.
Nou ben ik overdag vaak onderweg met de auto dus is het slim laden uit de zonnepanelen bij mij niet een grote winst vermoed ik.

Dus dan zit bij de energie verplaatsing heel vaak mijn batterij ertussen, waardoor je deze dus meer gebruikt.
Hoe staat je evcc geconfigureerd en hoe staan de instellingen van je Alfen? Post eens een album met screenshots of data.
Geen slimme of gekke apps van je energieleverancier ooit gedraaid?
Geen Home Assistant integraties die je draait?
Commando cperase op de console gedaan?

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 27-12-2025 18:11 ]

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:49:
[...]

Hoe regel je dit af? Regel je het met circuits maxcurrent of zet je de Alfen capped op 10A via het loadpoint?
Voorlopig kijkt evcc naar alle fases, als er één is die over die limiet gaat (ten minste bij circuit maxcurrent) dan schaalt hij alles down of volledig af tot je onder die limiet zit. 10A is heel laag met circuits.
Wat is je use-case of eis hierrond? Ook Belg en capaciteitstarief of iets anders? Laat maar weten.

[...]

Klopt niet, de Alfen kan prima conform spec laden vanaf 6A tot en met 32A.
Zo werkt het hier ook.

[...]

Ontkracht. Ja, het kernteam wil als laagste 30s zien maar ik heb het hier op 10s of zelfs 5s gehad.
Gaat prima maar op 5s krijg je af en toe wel eens meldingen dat de realiteit achterloopt op het regelgedrag omdat de cyclus dan net aan het aftoeren of optoeren en evcc alweer een volgende waarde wil opsturen.

10s vind ik persoonlijk een heel goede sweet spot.
EDIT: Ik draai hier blijkbaar alweer een onbekende tijd op 5s, gaat prima. Er zijn redenen om naar 30s te gaan maar ik heb geen last met 5s.

[...]

Helemaal ontkracht.

Alfen en evcc werken TOP met elkaar, bij jou misschien nog niet maar over het algemeen is de Alfen en evcc een van de "oer-combo's".
Wat werkt niet echt lekker samen dan?

Ik heb hier al jaren een Alfen staan en recent is daar een 2de bijgekomen. Net omdat ze zo degelijk en goed samenwerken.

[...]

Hoe staat je evcc geconfigureerd en hoe staan de instellingen van je Alfen? Post eens een album met screenshots of data.
Geen slimme of gekke apps van je energieleverancier ooit gedraaid?
Geen Home Assistant integraties die je draait?
Commando cperase op de console gedaan?
Top, dan ben ik in ieder geval wat wijzer, en ben ik dus het probleem :+

Ik ga morgen eens alles op een rijtje zetten, want ergens doe ik het dus nog niet helemaal goed _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door luigi87 op 27-12-2025 19:26 ]

- leeg -

• Kammika
  • Nu online
luigi87 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:26:
[...]

Top, dan ben ik in ieder geval wat wijzer, en ben ik dus het probleem :+

Ik ga morgen eens alles op een rijtje zetten, want ergens doe ik het dus nog niet helemaal goed _/-\o_
Misschien heb je wel heel ander probleem. Ik lees ook “setting namen vanuit home Assistant”. De ha integratie gaat niet samen met die evcc aansturing van de alfen paal. Dwz heb ik ook niet stabiel gekregen

Ik stuur de Alfen paal dus helemaal aan vanuit evcc. In home Assistant heb ik dus geen alfen integratie, maar een evcc integratie.

Evcc bestuurt dus de Alfen paal en met home Assistant kan ik dan ook evcc besturen (die dan dus de Alfen paal bestuurt)

Misschien even beginnen met enkel evcc (en alle ha integratie verwijderen). Als dat stabiel werkt kun je daarna de evcc integratie in home Assistant laden

[ Voor 9% gewijzigd door Kammika op 27-12-2025 19:33 ]

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Kammika schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:32:
[...]

Misschien heb je wel heel ander probleem. Ik lees ook “setting namen vanuit home Assistant”. De ha integratie gaat niet samen met die evcc aansturing van de alfen paal. Dwz heb ik ook niet stabiel gekregen

Ik stuur de Alfen paal dus helemaal aan vanuit evcc. In home Assistant heb ik dus geen alfen integratie, maar een evcc integratie.

Evcc bestuurt dus de Alfen paal en met home Assistant kan ik dan ook evcc besturen (die dan dus de Alfen paal bestuurt)

Misschien even beginnen met enkel evcc (en alle ha integratie verwijderen). Als dat stabiel werkt kun je daarna de evcc integratie in home Assistant laden
Hmm.. ik draai inderdaad de Alfen HA integratie.

Vandaag dacht ik dus dat ik de hele controle aan EVCC had gegeven maar de load balancer deed niets.
En dan in de min+pv en pv mode krijg ik vrij constant de meldingen charger logic error: current mismatch (got 9.05A measured, expected 6A) - make sure your interval is at least 30s

Zou dit dan kunnen komen door de HA alfen integratie?

Ik ga morgen even mijn settings op rijtje zetten.
En dan alles nog een keer nalopen en die alfen integratie uitzetten.

- leeg -

• HyperBart
luigi87 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:09:
[...]

Vandaag dacht ik dus dat ik de hele controle aan EVCC had gegeven maar de load balancer deed niets.
En dan in de min+pv en pv mode krijg ik vrij constant de meldingen charger logic error: current mismatch (got 9.05A measured, expected 6A) - make sure your interval is at least 30s

Ja
Ja :+

Echt… ik ga het als topic warning aanvragen maar stop met die Alfen HA integraties en evcc te gebruiken :'( . Dat je evcc als integratie/addon gebruikt: goed tot daar aan toe, men maakt het zichzelf initieel complexer. Maar die HA integratie doet meer in de weg dan dat het goed doet.

• Kammika
  • Nu online
luigi87 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:09:
[...]

Die Alfen ha integratie moet je idd niet draaien in combi met evcc. Er is dan dubbele besturing op de paal. Zou de fout kunnen veroorzaken. Kan ook aan een te kort interval liggen (ik krijg die fout als ik het interval onder de 10s zet). En in het begin heb ik die gehad door een oud profiel van Eneco wat er nog op stond

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:19:
[...]

Ja

[...]

Echt… ik ga het als topic warning aanvragen maar stop met die HA integraties en evcc te gebruiken :'( . Dat je evcc als integratie/addon gebruikt: goed tot daar aan toe, men maakt het zichzelf initieel complexer. Maar die HA integratie doet meer in de weg dan dat het goed doet.
Ik zou het dan inderdaad als topic warning laten opnemen, ik backup je wel :+
Ik ben het zelf nergens tegen gekomen dat dit het goed werken van EVCC en alfen in de weg staat tot vanavond dus.

Zal zeker niet de eerste of de laatste zijn die hier tegen aan loopt dan.

- leeg -

• AA42
HyperBart schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:19:
[...]

Ja

[...]

Echt… ik ga het als topic warning aanvragen maar stop met die HA integraties en evcc te gebruiken :'( . Dat je evcc als integratie/addon gebruikt: goed tot daar aan toe, men maakt het zichzelf initieel complexer. Maar die HA integratie doet meer in de weg dan dat het goed doet.
Sorry maar dit is echt onzin. Ik draai evcc probleemloos onder HA op mijn HA Green.

De problemen die ik heb gehad lagen aan mijn EVBox Elvi en BMW integratie. Had totaal NIETS met het draaien van evcc onder HA te maken.

• AA42
HyperBart schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:58:
[...]

Wat je hier gedaan hebt is in feite een perfecte laadbeurt en fase wisseling gedaan, omdat je telkens de laadbeurt onderbroken hebt, dus je signaleert naar de OBC's van de auto "jongens, ff kappen, we gaan even stoppen".
Je punt is helemaal correct, je gaat moeten bewaken dat je niet tijdens een sessie die je gestart hebt met 1F online wisselt en 2 fases bijschakelt.
De Elvi gaat hier normaal ook geen problemen mee hebben (wat ergens goed is maar ergens ook niet), het zou "ruimer afdekkend zijn" als de Elvi hier wel een probleem mee had en bij het online komen van 2 fases als er geen wagen aan hangt ook in "waarschuwing"/fout schiet omdat je in een vaste installatie normaal niet fases ligt bij te schakelen en af te schakelen.

Neemt niet weg dat alles wat je hier gedaan hebt prima werkt, maar dat je dit normaal aan de paal wil geven om het proces zelf onder controle te houden.

Nu kan je ook gaan afwegen: doet de Elvi 32A, heb je een kast/meter op 32A en kom je toe met maximaal 7.4kW voor je laadbeurten? Ik kwam met die 3 vragen toe en heb nu een rustiger schakelende Alfen.
Anders gesteld: ik laad altijd op 1 fase omdat ik sowieso niet te veel vermogen wil trekken owv het capaciteitstarief in België en dankzij de Alfen op 32A kan ik ook al mijn zonnestroom (weliswaar niet van alle individuele fases voor de meter, maar onder de opgesomde fases/meterstreep wel) wegduwen naar de wagen.
Ja klopt allemaal.
Er trad echter nog een probleem op:
Mijn HW 3 fase kWh meter vond het niet leuk dat ik de 2 fasen uitschakelde. Geen idee waarom maar de wifi verbinding verbrak. Daarnaast moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat mijn 3 fase groepen schakelaar meteen uitschakelde als ik de configuratie met twee smart schakelaars inschakelde. Geen idee waarom, er zal wel een miniem dingetje zijn qua stroom of zo tussen de vast aangesloten fase en de 2 via de schakelaars. Oplossing was 1 van de twee draad loshalen, dan groep inschakelen en dan de draad op de smart schakelaar draaien. Allemaal niet ideaal zeg maar.
Dit, plus dat ik zelf in de software zou moeten gaan sleutelen heeft me doen besluiten een Peblar Home aan te schaffen en die ga ik morgen plaatsen.
Heb dus nog een Shelly 3 fase schakelaar en Tongou smart DIN rail schakelaars in de aanbieding 😁

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:56
AA42 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:08:
[...]

Sorry maar dit is echt onzin. Ik draai evcc probleemloos onder HA op mijn HA Green.
Je begrijpt het verkeerd, evcc onder HA is inderdaad geen probleem, wel andere Alfen integraties in HA naast evcc. Op die manier heb je namelijk potentieel conflicten.

• Kammika
  • Nu online
r2504 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:22:
[...]

Je begrijpt het verkeerd, evcc onder HA is inderdaad geen probleem, wel andere Alfen integraties in HA naast evcc. Op die manier heb je namelijk potentieel conflicten.
Ja precies dit. Bij mij conflicteerden ze ook. Maar met de paal aansturing in evcc, die je in ha weer binnenhaalt met de evcc integratie werkt het als een zonnetje

Offtopic: die Alfen ha integratie werkt ook niet lekker zonder evcc.

[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 28-12-2025 13:30 ]

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

nou zoals eerder benoemd heb ik de alfen integratie momenteel uitgeschakeld.
Gebruikte hem alleen om bepaalde zaken even te checken.

De EVCC ha intregratie had ik ook al draaien, echter zie daar dan niet per fase hoeveel stroom die laad.

Voor nu heb ik de Balancer van de Alfen nog actief, omdat deze situatie nu werkbaar is. (dus ik moet het protocol nog aanpassen in de alfen parameters)

Maar voor nu even mijn settings.
zitten hier nog gekke dingen in?
Of zou het nu zonder de alfen HA integratie moeten functioneren? kan helaas niet testen wat de EV accu is vol.

Hier ook een linkje naar een google document met mijn setting in EVCC UI en de alfen parameters.
https://docs.google.com/d...Hl4qP3Uw/edit?usp=sharing

Hardware en Firmware
  • EVCC op RPI 4B, Firmware versie 0.210.2
  • Alfen Eve single pro 3PH T2 firmware versie 7.3.0-4377
Use Case achtergrond info
  • Aantal grote energieverbuikers:
  • Spa met een 3000 watt heater
  • Diverse airco’s waarmee we verwarmen
  • Elektrisch koken
  • Oven/ Quooker etc.
  • Victron Thuis accu, 3 fase, 48 kwh capaciteit.
Use case EVCC
  • EV van werk thuis laden met active net balancing
  • 26 zonnepanelen ( waarvan 16 nu even tijdelijk buiten werking)
  • Indien EV aanwezig en gekoppeld:
  • tot 50% Thuisbatterij SOC thuisbatterij laden erna prio EV
  • indien EV niet aanwezig accu
  • Laden van de EV mag uit de accu bij 60% Thuisbatterij SOC of meer
Beperking nu ingesteld
  • Max 10 Amp op de laadpaal ivm de al aanwezige zwaardere belastingen.
  • de spa heater schakeld 2 maal per dag in om de watertemperatuur te verhogen (winter)
  • met 10 Amp haal ik gemakkelijk een grote lading op de accu, enkel duurt het wat langer. 10A *3= 30A, 30A*230V= 6.900watt, 6.9kwh* 12 uur= 82.800 kwh in de accu
  • Eerder situatie gehad met te veel belastingen tegelijk waardoor ik nu eerst even vertrouwen in het systeem wil hebben.
  • EVCC balancer op 20A.
  • alfen laadpaal in EVCC op 16A.
  • alfen laadpaal + thuisbatterij samen niet meer dan 16A in EVCC
mijn setting in EVCC
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
# open evcc at http://evcc.local:7070
network:
  schema: http
  host: evcc.local # .local suffix announces the hostname on MDNS
  port: 7070

log: debug
levels:
  cache: error

# unique installation id
plant: f7ff4fed135150039dbefc764f3652e57fb0422295e95d864afbd3197916d001

#interval: 30s # control cycle interval

circuits:
- name: main
  maxcurrent: 20
  meter: grid1
  parent:
- name: laadpaal
  maxcurrent: 16
  parent: main
- name: battery
  meter: db:8
#  maxcurrent: 16 (Optioneel zal evcc niks mee doen maar dan zie je het wel in de GUI)
  maxPower: 9360
  parent: laadpaal

loadpoints:
- title: Garage
  charger: evesingle
  mode: minpv
  #vehicle: EX40 # set default vehicle (disables vehicle detection)
  phases: 0 # electrical connection (normal charger: default 3 for 3 phase, 1p3p charger: 0 for "auto" or 1/3 for fixed phases)
  circuit: laadpaal
  enable:
    # switch on when there is at least 400 W surplus for 3 minute
    delay: 4m
    threshold: -400
  disable:
    # switch off if more than 1100 W are drawn from the mains for 4 minutes
    threshold: 1100
  soc:
    poll:
      # poll mode defines under which condition the vehicle API is called:
      #   charging: update vehicle ONLY when charging (this is the recommended default)
      #   connected: update vehicle when connected (not only charging), interval defines how often
      #   always: always update vehicle regardless of connection state, interval defines how often (only supported for single vehicle)
      mode: connected
      # poll interval defines how often the vehicle API may be polled if NOT charging
      interval: 30m

meters:
- type: template
  template: victron-energy
  usage: grid
  host: 192.168.1.239
  port: 502
  meterid: 40
  name: grid1
- name: enphase
  type: custom
  power:
    source: http
    uri: http://192.168.1.222:8123/api/states/sensor.envoy_s_current_power_production
    method: GET
    headers:
        Authorization: "code"
        Content-Type: application/json
    jq: .state | tonumber
#- name: saj
#  type: custom
#  power:
#    source: http
#    uri: http://192.168.1.222:8123/api/states/sensor.sensor_saj_current_power2
#    method: GET
#    headers:
#        Authorization: "code"
#        Content-Type: application/json
#    jq: .state | tonumber

usage: battery
  name: battery4
  Capacity: 48.23
  minsoc: 40

chargers:
  - name: evesingle
    type: template
    template: alfen

# Modbus TCP
    modbus: tcpip
    id: 1
    host: 192.168.1.251 #hostname
    port: 502 # Port

site:
  title: My home
  meters:
    grid: grid1
    pv:
    - enphase
#    - saj
    battery:
    - battery4

[ Voor 196% gewijzigd door luigi87 op 28-12-2025 14:31 ]

- leeg -

• HyperBart
AA42 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:08:
[...]

De problemen die ik heb gehad lagen aan mijn EVBox Elvi en BMW integratie. Had totaal NIETS met het draaien van evcc onder HA te maken.
Lees mijn bericht eens opnieuw. Evcc op HA is geen issue, het is wat complexer en maakt meer vragen dan het initieel hoeft te zijn maar op zich is dat te doen.
Ik zeg: de Alfen integratie op HA geeft problemen.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:13

The GUI

ClickOps < DevOps

Vanavond heb ik evcc geïnstalleerd en geconfigureerd (op Proxmox LXC).ik krijg alleen mijn Zaptec Go niet gekoppeld. Mijn situatie:

- 30 zonnepanelen met Solis Hybride omvormer
- Dynamisch contract
- EV van de baas
- Zaptec Go met OCPP Cloud config voor E-Flux backoffice koppeling
- Zaptec Sense (moet nog geïnstalleerd worden) voor load balancing

Doel is om zo goed(koop) mogelijk te laden lettende op netbelasting en CO2.

Ik loop dus vast op de Zaptec koppeling. Zowel cloud als OCPP op de lader zelf geprobeerd. Ik weet niet of dat de backoffice OCPP koppeling overschrijft, maar ik kreeg toch een error. De Zaptec heb ik wel gekoppeld in Home Assistant waarvandaan ik hem gewoon kan bedienen, dus het moet mogelijk zijn. Iemand een idee?

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• HyperBart
The GUI schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:18:
Vanavond heb ik evcc geïnstalleerd en geconfigureerd (op Proxmox LXC).ik krijg alleen mijn Zaptec Go niet gekoppeld. Mijn situatie:

- Dynamisch contract
- EV van de baas

Ik loop dus vast op de Zaptec koppeling. Zowel cloud als OCPP op de lader zelf geprobeerd. Ik weet niet of dat de backoffice OCPP koppeling overschrijft, maar ik kreeg toch een error. De Zaptec heb ik wel gekoppeld in Home Assistant waarvandaan ik hem gewoon kan bedienen, dus het moet mogelijk zijn. Iemand een idee?
Volgens mij is een zaptec door evcc alleen via ocpp aanstuurbaar. Dus het is of kiezen voor de backend of kiezen voor evcc. Beperking van de laadbox helaas.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb een irritant dingetje met EVCC icm TWC3 en Tesla Y (aangestuurd via lokale ESP32 met Tesla-BLE). Onze LFP accu vindt het fijn om geregeld tot 100% geladen te worden. Nou had ik dat ook vannacht weer ingesteld, maar wat ik dan nu vanochtend zie is dat EVCC zodra de 100% wordt aangetikt gelijk stopt met laden, terwijl de Tesla dan eigenlijk nog aan het balanceren is. In de logs van EVCC zie ik ook dat EVCC de laadbeurt stopt ivm 100% bereikt (volgens EVCC's data). Datzelfde zie ik overigens ook bij 80% laadbeurten, dan rijd ik vaak voor eind van de straat alweer op 79% rond, bijna alsof EVCC de percentages naar boven afrondt en daarna stopt.

Zet ik hem nu weer aan op "FAST" dan gaat hij rustig nog 20 mins door met laden op een steeds verder afnemend vermogen. Wat ik in dit soort gevallen eigenlijk zou willen is: Het is 100% ga lekker door tot de auto zelf zegt dat het genoeg is.

Iemand een idee?

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07
vreemd, bij mij (ABB Terra AC en een EV6) gaat de lader gewoon door met balanceren als ik de limiet instel op 100%. Dan blijft ie makkelijk een paar uurtjes rond de de 100w laden. Wellicht, als je EVCC in HA draait, een automatie instellen dat als de limiet op 100% en hij gaat van Fast naar uit, dat ie dan weer naar Fast gaat 60 seconden later?

• Kammika
  • Nu online

- Dynamisch contract
- EV van de baas

Als die in ha goed werkt kun je ook een Custom charger aanmaken die via http calls naar home Assistant doet…

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

@HyperBart
Ik heb gisteren de Alfen integratie uitgezet en mijn hele evcc/alfen settings uitwerkt in een berichtje hier boven luigi87 in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

Dit zou toch goed moeten werken (op de load balancing source na, deze staat nog op de P1 poort ivm de werkende situatie)

Ik ga vandaag nog even CTs op de fase van de laadpaal plaatsen, zodat ik direct kan zien wat de stroom per fase doet.

- leeg -

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:13

The GUI

ClickOps < DevOps

@HyperBart Helaas, daar was ik al bang voor...

@Kammika Dat ga ik dan nog even uitzoeken. Die configuratie is wat complexer en lastiger online te vinden. Of het ligt aan mijn Google-fu :)

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Kammika
  • Nu online
The GUI schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:19:
@HyperBart Helaas, daar was ik al bang voor...

@Kammika Dat ga ik dan nog even uitzoeken. Die configuratie is wat complexer en lastiger online te vinden. Of het ligt aan mijn Google-fu :)
Een Customer charger staat hier beschreven: https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers#custom

Je moet dan de http plugin gebruiken om die aanroep naar HA te maken, dat staat hier: https://docs.evcc.io/en/docs/devices/plugins#http

als je dat combineert, dan krijg je dit soort configuraties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
chargers:
  - name: alfen

status: # charger status A..F
      uri: http://<your_ip>:<your_port>/api/states/sensor.alfen_evcc_status
      method: get
      headers:
        - Authorization: Bearer <your_long_lived_token>
      insecure: true
      jq: .state

enabled: # charger enabled state (true/false or 0/1)
      uri: http://<your_ip>:<your_port>/api/states/input_boolean.evcc_enable
      headers:
      jq: .state = if .state == "on" then true else false end | .state

enable: # set charger enabled state (true/false or 0/1)
      uri: 'http://<your_ip>:<your_port>/api/services/input_boolean/turn_{{if .enable}}on{{else}}off{{end}}'
      method: post
      headers:
      body: '{"entity_id": "input_boolean.evcc_enable"}'

maxcurrent: # set charger max current (A)
      uri: http://<your_ip>:<your_port>/api/services/input_number/set_value
      method: post
      headers:
      body: '{"entity_id": "input_number.evcc_max_current", "value": {{.maxcurrent}} }'

energy: # get current energy
      uri: http://<your_ip>:<your_port>/api/states/sensor.eneco_alfen_meter_reading_socket_1
      headers:

power: # get current power
      uri: http://<your_ip>:<your_port>/api/states/sensor.eneco_alfen_active_power_total_socket_1
      headers:

currents: # get currents
      - source: http
        uri: http://<your_ip>:<your_port>/api/states/sensor.eneco_alfen_current_l1_socket_1
        headers:

uri: http://<your_ip>:<your_port>/api/states/sensor.eneco_alfen_current_l2_socket_1
        headers:

uri: http://<your_ip>:<your_port>/api/states/sensor.eneco_alfen_current_l3_socket_1
        headers:

Lijkt complex, maar als je de 1e hebt, is het daarna vooral veel kopieer en plakwerk.
- Dat long lived token moet je natuurlijk zelf in HA aanmaken.
- En je moet in HA een helper sensor aanmaken die aangeeft of je auto geconnect is.(in deze config is dat sensor.alfen_evcc_status). Die moet de waarde A-F weergeven. Er staat wel ergens in de docs wat die waardes zijn

Het is wat omslachtig, maar werkt vrij goed...

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 29-12-2025 11:31 ]

• HyperBart
luigi87 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:35:
@HyperBart
Ik heb gisteren de Alfen integratie uitgezet en mijn hele evcc/alfen settings uitwerkt in een berichtje hier boven luigi87 in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

Dit zou toch goed moeten werken (op de load balancing source na, deze staat nog op de P1 poort ivm de werkende situatie)

Ik ga vandaag nog even CTs op de fase van de laadpaal plaatsen, zodat ik direct kan zien wat de stroom per fase doet.
Goed dat je me nog even tagged, ik lees veel mobiel maar voor jouw post moest ik even aan de desktop gaan zitten.

Paar opmerkingen/vragen gelijktijdig.

Je hebt 3 circuits, main, laadpaal en battery.
Waarom hang je batterij onder laadpaal? Komt dat overeen met de realiteit?
Ik zou denken

main, parent leeg
laadpaal, parent main
battery, parent main

Nu kan het zijn dat jij je batterij effectief achter dezelfde zekering hebt hangen als je laadpaal maar dan zou ik daar een meter voor verwachten die die hele groep meet en niet de laadpaal op zichzelf alleen?

maxCurrent lijkt me prima te staan, dat is exact wat ik hier ook heb (ik zit met een 3N400V 3x20A aansluiting)
Je topt dan toch nergens anders af via het loadpoint/GUI, of wel? (Ik vraag dit omdat je vaak die 10A zat te benoemen).

Wat werkt er nu precies nog niet?

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:30:
[...]

Goed dat je me nog even tagged, ik lees veel mobiel maar voor jouw post moest ik even aan de desktop gaan zitten.
Thanks _/-\o_ waardeer enorm , gezien ik momenteel zelf ff niet meer uitkom.
Paar opmerkingen/vragen gelijktijdig.

Je hebt 3 circuits, main, laadpaal en battery.
Waarom hang je batterij onder laadpaal? Komt dat overeen met de realiteit?
Ik zou denken

main, parent leeg
laadpaal, parent main
battery, parent main

Nu kan het zijn dat jij je batterij effectief achter dezelfde zekering hebt hangen als je laadpaal maar dan zou ik daar een meter voor verwachten die die hele groep meet en niet de laadpaal op zichzelf alleen?

maxCurrent lijkt me prima te staan, dat is exact wat ik hier ook heb (ik zit met een 3N400V 3x20A aansluiting)
Je topt dan toch nergens anders af via het loadpoint/GUI, of wel? (Ik vraag dit omdat je vaak die 10A zat te benoemen).
De batterij hangt in evcc onder de laadpaal omdat ik wil bewaken dat er niet meer dan 16A wil laten stromen naar de battery en de laadpaal als deze allebij actief zijn.

De batterij en de laadpaal hangen achter een zelfde automaat in de meterkast 25A.
Erna splits ik op naar 2 automaten toe.
De batterij power heeft de meter victronpower
En de paal heeft de meter uit de evcc koppeling.

Of denk je dat bovenstaande het allemaal wat te complex maakt en ik dit beter niet kan doen?

Het doel is immers de hoofzekering beschermen, en als er meer vermogen beachikbaar is vanuit de panelen verdeeld zich toch wel over de EV en de batterij.

Edit:
Ik denk dat het batterij stukje overbodig is geworden. Al mijn pv hangt nu achter de batterij set. En de victron regelt het dan af met via de gridmeter.

Even een schematje van mijn installatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Y-DX4bvdpLfDOhle5X-lMB66Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/994hV53EebdpBLEN3NSyaZhs.jpg?f=fotoalbum_large
Wat werkt er nu precies nog niet?
De errors/warning die zag voorbij komen toen ik de alfen integratie actief had waren:
- de laadpaal stroom werd niet terug gebracht (geen loadbalancing)
-charger logic error: current mismatch (got 9.05A measured, expected 6A) - make sure your interval is at least 30s
- [lp-1 ] WARN 2025/12/29 11:40:22 charger out of sync: expected disabled, got enabled

De laatste warning blijft nog steeds voorbij komen op het moment.

Helaas kan ik het nu even niet testen, maar heb bovenstaande yaml settings en deze evcc en alfen settings ( https://docs.google.com/d...Hl4qP3Uw/edit?usp=sharing )
met deze instellingen en yaml zou het moeten werken toch?

Dan kan ik even gaan testen als de EV weer op een lagere SOC staat

[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 29-12-2025 13:20 ]

- leeg -

• Kammika
  • Nu online
luigi87 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:58:
[...]

[...]

De batterij hangt in evcc onder de laadpaal omdat ik wil bewaken dat er niet meer dan 16A wil laten stromen naar de battery en de laadpaal als deze allebij actief zijn.

De batterij en de laadpaal hangen achter een zelfde automaat in de meterkast 25A.

Of denk je dat bovenstaande het allemaal wat te complex maakt en ik dit beter niet kan doen?

Het doel is immers de hoofzekering beschermen, en als er meer vermogen beachikbaar is vanuit de panelen verdeeld zich toch wel over de EV en de batterij.

[...]

De errors/warning die zag voorbij komen toen ik de alfen integratie actief had waren:
-charger logic error: current mismatch (got 9.05A measured, expected 6A) - make sure your interval is at least 30s
- [lp-1 ] WARN 2025/12/29 11:40:22 charger out of sync: expected disabled, got enabled

Helaas kan ik het nu even niet testen, maar heb bovenstaande yaml settings en deze evcc en alfen settings ( https://docs.google.com/d...Hl4qP3Uw/edit?usp=sharing )

Lees even terug/zie ook eerdere opmerking hier: Dit soort meldingen:
kan komen doordat de refresh tijd te laag staat (onder de 10s krijg ik die), maar kan ook komen omdat er nog een oud profiel in staat (had ik). Kun je weggooien me het commando cperase vanuit de ace installer. NB: Je backoffice instellingen zijn dan ook weg, dus die je moet je dan ook weer opnieuw instellen.

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Kammika schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:12:
[...]

Lees even terug/zie ook eerdere opmerking hier: Dit soort meldingen:
kan komen doordat de refresh tijd te laag staat (onder de 10s krijg ik die), maar kan ook komen omdat er nog een oud profiel in staat (had ik). Kun je weggooien me het commando cperase vanuit de ace installer. NB: Je backoffice instellingen zijn dan ook weg, dus die je moet je dan ook weer opnieuw instellen.
Heb nu de refresh tijd op 30 seconden gezet kijken of dit deze warming weg haalt.
Helaas blijft terug komen, ook met 45sec.

Deze warning is op zich niet kritisch toch?
En kan ik ook negeren of niet?

Ik moet eerst dan een backup van de backoffice instellingen maken (nog niet gevonden).
Maar er hebben geen andere dingen op gedraait dan load balancing op p1 of ems, of hebben deze ook settings ook invloed erop.

[ Voor 6% gewijzigd door luigi87 op 29-12-2025 13:18 ]

- leeg -

• HyperBart
luigi87 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:58:
[...]

Daar doen we het voor. O+
[...]

Maar als ik naar je schema kijk klopt dat toch niet. Je hebt een automaat van 20A voor de Alfen en eentje van 25A voor de Victron.
Stroomopwaarts hangt die op een aardlek+automaat van 25A.
Ik zie rechts van die HS een Grid CT's staan, die moet je in je config opnemen en gebruiken, dat is je echte grid meter. Die mag je voor mijn part initieel voor het vertrouwen opbouwen op 20A zetten

Als het je doel is om de hoofdmeter te beschermen dan moet je daar meten.
Bv met een Homewizard P1 dongle'tje
Daar meet je dan "de zekering"/automaat van je netbeheerder.
Aangezien je aardlekautomaat in de hoofdkast (die de verdeler van de garage beschermt) ook 25A is en je volgens wat ik kan zien slechts 1 fase hebt in je woning is het netto hetzelfde als je zou meten op de HS of de AardlekAutomaat zelf.
Edit:
Ik denk dat het batterij stukje overbodig is geworden. Al mijn pv hangt nu achter de batterij set. En de victron regelt het dan af met via de gridmeter.

Even een schematje van mijn installatie
[Afbeelding]

[...]

Dat is normaal volgens mij omdat je een meter hebt gedefinieerd waar de Alfen en de batterij op hangen.
Die moeten "broertjes" zijn, geen kinderen van elkaar.

Je settings lijken me zo wel correcter maar ik heb wat moeite om je "topologie" te visualiseren op basis van de GUI.
YAML is wat makkelijker daarvoor.

Hieronder zie je hoe ik het gedaan heb en dan zou je ook moeten opvallen dat ik een main heb en daar gewoon alles onder. Daarnaast voeg ik bijna nergens aparte meter objecten toe op het circuit omdat de paal zelf de meter is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
circuits:
  - name: AutomaatNetaansluiting
    maxCurrent: 23
    maxPower: 4700 #max peak on grid
    meter: HuisMeter
    parent:
  - name: AutomaatLaadpaalVoortuin
    maxCurrent: 32
    maxPower: 22000 #11kW
    meter:
    parent: AutomaatNetaansluiting
  - name: AutomaatLaadpaalOpritAchter
    maxCurrent: 16
    meter:

meters:
  - name: HuisMeter
    template: cg-em24
    host: 192.168.x.xxx

- name: batTuinhuis
    minsoc: 0 # Minimaler Ladestand (%), Untere Grenze beim Entladen der Batterie im normalen Betrieb (optional)
    maxsoc: 100 # Maximaler Ladestand (%), Oberes Limit beim Laden der Batterie aus dem Netz (optional)

Die CT klemmen die je langs HS hebt getekend, die moet je configureren als grid meter.
Dan is je config volgens mij veel simpeler en heb je alles bereikt wat je wenst.
Je kan dan eventueel nog de Alfen op max 20A zetten maar load balancing zou dan perfect alles moeten doen wat je volgens je schema dient te eren. Zo doe ik het namelijk. Trouwens, ongeacht hoe hoog de Alfen staat, load balancing zal altijd ingrijpen. Dus zet de Alfen in de GUI gerust op 20A, je zal zien dat de hele beslissingsboom van evcc dan netjes alles honoreert.
Jouw setup is niet zo verschillend van die van mij buiten dat mijn laadpalen niet achter de verdeler hangen van de garage.

Als je naar mijn config gaat kijken zal je zien dat die "bijzonder is".
Ik laat namelijk toe dat mijn laadpaal tot 22kW kan gaan en dat kan ook effectief, althans als er genoeg PV is en de batterij ook mee doet. Als ik op al mijn omvormers 8kW opwek en ik duw op de batterij ook nog eens 5kW weg en ik neem van het net nog mijn maxPower van 4700W dan kom ik bijna aan die 22kW. Niet dat dat ooit gaat gebeuren maar de paal vanvoor kan op 32 1F/3F laden, zodoende.

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 29-12-2025 15:33 ]

• HyperBart
luigi87 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:19:
[...]

Heb nu de refresh tijd op 30 seconden gezet kijken of dit deze warming weg haalt.
Helaas blijft terug komen, ook met 45sec.

Deze warning is op zich niet kritisch toch?
En kan ik ook negeren of niet?

Ik moet eerst dan een backup van de backoffice instellingen maken (nog niet gevonden).
Maar er hebben geen andere dingen op gedraait dan load balancing op p1 of ems, of hebben deze ook settings ook invloed erop.
Kan je prima even negeren ja.
Wacht even met die cp erase dan. Laten we eerst je config correct krijgen, daarna bekijken we de Alfen verder.
Niet te veel wijzigingen achter elkaar.

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-01 13:30
Ben nog een beetje onwennig aan het experimenteren met EVCC. Toch enigsinds bevreesd groepen te overbelasten, dus we doen het stap voor stap :)

Ik heb op eerder aanraden mijn dubbele laadpaal aan de circuit "Main" gehangen, die 3x25A heeft. Ik krijg nu echter regelmatig (zeker als ik 2 auto's tegelijk koppel), meldingen waarvan ik mij afvraag hoe erg ze zijn:
code:
1
2
[circuit-main] WARN 2025/12/29 14:24:46 over current detected: 25.3A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 14:26:06 over current detected: 25.4A > 25A

Het lijken me meer informatieve meldingen te zijn van het loadbalancing mechanisme, maar WARN klinkt toch als iets dat je serieus moet nemen? Moet ik hier wat mee?

• HyperBart
Kingeling schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:48:
Ben nog een beetje onwennig aan het experimenteren met EVCC. Toch enigsinds bevreesd groepen te overbelasten, dus we doen het stap voor stap :)

Ik heb op eerder aanraden mijn dubbele laadpaal aan de circuit "Main" gehangen, die 3x25A heeft. Ik krijg nu echter regelmatig (zeker als ik 2 auto's tegelijk koppel), meldingen waarvan ik mij afvraag hoe erg ze zijn:
code:
1
2
[circuit-main] WARN 2025/12/29 14:24:46 over current detected: 25.3A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 14:26:06 over current detected: 25.4A > 25A

Het lijken me meer informatieve meldingen te zijn van het loadbalancing mechanisme, maar WARN klinkt toch als iets dat je serieus moet nemen? Moet ik hier wat mee?
Load balancing doet prima wat hij moet en toert netjes af.
Het is m.i een correcte warning, "opletten" maar hij doet wel perfect wat hij moet, goed toch oOo *O*
Ik stoor me er soms ook wel aan dat ik een oranje driehoekje krijg in evcc :P

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 29-12-2025 14:54 ]

• Kingeling
HyperBart schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:50:
[...]

Load balancing doet prima wat hij moet en toert netjes af.
Het is m.i een correcte warning, "opletten" maar hij doet wel perfect wat hij moet, goed toch oOo *O*
Ik stoor me er soms ook wel aan dat ik een oranje driehoekje krijg in evcc :P
Nou ja.. Hij geeft inderdaad een waarschuwing, maar je zit niet continue naar deze log te staren natuurlijk. Ik zou graag willen worden geinformeerd, en ook eventueel acties ondernemen op relevante waarschuwingen. Nu heb ik een log vol met "WARN" waar ik niet echt wat aan kan doen.

• HyperBart
@luigi87 ik ben nu ook nog eens helemaal door je Google Docs gegaan en ik zie dat je bij de load balancing settings ook nog iets fout hebt staan!

Je moet Protocol selectie op EMS zetten.

Zie hieronder de nodige/gewenste settings in ACE Service installer (ik raad je ook aan om die te gebruiken en niet de app op mobiel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccOXq0tpLlL0N0wp_AijWX1hxW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K73av0HBqyDeXmTCkgXFvnDj.png?f=fotoalbum_large

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-01 15:08

- Dynamisch contract
- EV van de baas

Ik draai een soortgelijke setup:

- Zonnepanelen via Solis omvormer
- Easee Home met backoffice via OCPP (Tap Electric)
- Easee equalizer voor Load balancing

En ik kan alles moeiteloos via EVCC aansturen. Lijkt me dan toch een instellingen dingetje.
Ik heb de Easee integratie in EVCC gebruikt waar ik met login en ww "controle" heb over mijn Easee.....

ehhhh..HOI

• Kingeling
Toch even voor de zekerheid; jullie hebben dit soort meldingen dus ook gewoon?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[circuit-main] WARN 2025/12/29 16:51:17 over current detected: 25.8A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 16:52:37 over current detected: 25.8A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 17:08:27 over current detected: 30.2A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 17:09:47 over current detected: 25.9A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 17:14:27 over current detected: 30.2A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 17:15:47 over current detected: 25.8A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 17:19:57 over current detected: 26A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 17:21:17 over current detected: 26A > 25A
[circuit-main] WARN 2025/12/29 17:21:27 over current detected: 25.8A > 25A

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Teken dat de ingestelde load balancing lijkt te werken 8)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HyperBart
Kingeling schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:31:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Ja hoor, weliswaar iets minder in deze periode omdat ik door/via de planner vaak 's nachts aan het laden ben en dan doen we geen gek verbruik.

Als we aan het laden zijn en we beginnen te koken op het inductievuur dan komt dat wel eens voor (current).

Ik heb bv veel vaker het soort warnings hieronder, wat in hetzelfde straatje is als jouw warning maar dan het totaalvermogen van mijn aansluiting eerder dan de per fase belasting die jij krijgt:
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:06 over power detected: 5888W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:11 over power detected: 5803.4W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:16 over power detected: 5753.5W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:21 over power detected: 5701.4W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:26 over power detected: 4864.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:31 over power detected: 5634.4W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:36 over power detected: 5671.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:41 over power detected: 5692.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:46 over power detected: 5667.5W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:51 over power detected: 5662.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:23:56 over power detected: 5634.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:01 over power detected: 5651W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:06 over power detected: 5626.9W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:11 over power detected: 5636.9W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:16 over power detected: 5616.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:21 over power detected: 5669.6W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:26 over power detected: 5625.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:31 over power detected: 5642.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:36 over power detected: 5602.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:41 over power detected: 5714.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:46 over power detected: 5461.4W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:51 over power detected: 5676.4W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:24:56 over power detected: 5714.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:01 over power detected: 5655.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:06 over power detected: 5711.7W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:11 over power detected: 5679.6W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:16 over power detected: 5673.5W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:21 over power detected: 5714.5W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:26 over power detected: 5702.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:31 over power detected: 5757.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:36 over power detected: 5714.7W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:41 over power detected: 5651.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:46 over power detected: 5659.5W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:51 over power detected: 5618.5W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:25:56 over power detected: 5665.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:01 over power detected: 5701.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:06 over power detected: 5677.9W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:11 over power detected: 5756.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:16 over power detected: 5720.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:21 over power detected: 5646.5W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:26 over power detected: 5669.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:31 over power detected: 5711.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:36 over power detected: 5747.7W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:41 over power detected: 5772.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:46 over power detected: 5790.6W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:51 over power detected: 5727.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:26:56 over power detected: 5664.9W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:01 over power detected: 5721.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:06 over power detected: 4958.4W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:11 over power detected: 4929.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:16 over power detected: 4831.5W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:21 over power detected: 4977.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:26 over power detected: 4825.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:31 over power detected: 4820.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:36 over power detected: 4762.7W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:41 over power detected: 4847.9W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:46 over power detected: 4808.4W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:51 over power detected: 4895.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:27:56 over power detected: 4818.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:01 over power detected: 4894.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:06 over power detected: 4807.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:11 over power detected: 4837.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:16 over power detected: 4922.4W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:21 over power detected: 4947.6W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:26 over power detected: 4852.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:31 over power detected: 4846.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:36 over power detected: 4835.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:41 over power detected: 4823.6W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:46 over power detected: 4816.7W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:51 over power detected: 4821W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:28:56 over power detected: 4848.8W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:29:01 over power detected: 4849.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:29:06 over power detected: 4882.6W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:29:11 over power detected: 4869.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:29:16 over power detected: 4872.3W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:29:21 over power detected: 4840.2W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:29:26 over power detected: 4860.1W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:29:31 over power detected: 4904W > 4700W
[circuit-AutomaatNetaansluiting] WARN 2025/xx/yy 12:30:01 over power detected: 4714.7W > 4700W

• Kammika
  • Nu online
Kingeling schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:31:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Nou je moet ook in de ligging zien dat die dan terugschakelt… zodat die weer onder de 25a blijft… anders heb je wel een probleem

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

_/-\o_ O+
Maar als ik naar je schema kijk klopt dat toch niet. Je hebt een automaat van 20A voor de Alfen en eentje van 25A voor de Victron.
Stroomopwaarts hangt die op een aardlek+automaat van 25A.
Ik zie rechts van die HS een Grid CT's staan, die moet je in je config opnemen en gebruiken, dat is je echte grid meter. Die mag je voor mijn part initieel voor het vertrouwen opbouwen op 20A zetten
Mee eens het deel van de batterij gaat eruit, eerst had ik ook nog een string inverter voor de batterij zitten.
Maar deze heeft een aardfout, en ga van de zomer vervangen met Enphase.
Als het je doel is om de hoofdmeter te beschermen dan moet je daar meten.
Bv met een Homewizard P1 dongle'tje
Daar meet je dan "de zekering"/automaat van je netbeheerder.
Aangezien je aardlekautomaat in de hoofdkast (die de verdeler van de garage beschermt) ook 25A is en je volgens wat ik kan zien slechts 1 fase hebt in je woning is het netto hetzelfde als je zou meten op de HS of de AardlekAutomaat zelf.
sorry, had een soort single line aangehouden. heb 3 fase zitten.
Deze CTs bij de hoofdschakelaar is een Victron VM-3p75ct welke ik aflees in EVCC meter: grid1

[quote]
Dat is normaal volgens mij omdat je een meter hebt gedefinieerd waar de Alfen en de batterij op hangen.
Die moeten "broertjes" zijn, geen kinderen van elkaar.
[/qoute]
Ik haal de batterij uit de circuits, hierdoor is het meer logisch geworden.
Je settings lijken me zo wel correcter maar ik heb wat moeite om je "topologie" te visualiseren op basis van de GUI.
YAML is wat makkelijker daarvoor.
Begrijp ik, was ooit in yaml begonnen en erna verder gegaan in de GUI.
Hieronder zie je hoe ik het gedaan heb en dan zou je ook moeten opvallen dat ik een main heb en daar gewoon alles onder. Daarnaast voeg ik bijna nergens aparte meter objecten toe op het circuit omdat de paal zelf de meter is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
circuits:
  - name: AutomaatNetaansluiting
    maxCurrent: 23
    maxPower: 4700 #max peak on grid
    meter: HuisMeter
    parent:
  - name: AutomaatLaadpaalVoortuin
    maxCurrent: 32
    maxPower: 22000 #11kW
    meter:
  - name: AutomaatLaadpaalOpritAchter
    maxCurrent: 16
    meter:

meters:
  - name: HuisMeter
    template: cg-em24

- name: batTuinhuis
    minsoc: 0 # Minimaler Ladestand (%), Untere Grenze beim Entladen der Batterie im normalen Betrieb (optional)
    maxsoc: 100 # Maximaler Ladestand (%), Oberes Limit beim Laden der Batterie aus dem Netz (optional)
je hebt gewoon inderdaad dezelfde settup, nou dan moet het bij mij toch ook kunnen werken 8)7

[quote]
Die CT klemmen die je langs HS hebt getekend, die moet je configureren als grid meter.
Dan is je config volgens mij veel simpeler en heb je alles bereikt wat je wenst.
Je kan dan eventueel nog de Alfen op max 20A zetten maar load balancing zou dan perfect alles moeten doen wat je volgens je schema dient te eren. Zo doe ik het namelijk. Trouwens, ongeacht hoe hoog de Alfen staat, load balancing zal altijd ingrijpen. Dus zet de Alfen in de GUI gerust op 20A, je zal zien dat de hele beslissingsboom van evcc dan netjes alles honoreert.
Jouw setup is niet zo verschillend van die van mij buiten dat mijn laadpalen niet achter de verdeler hangen van de garage.
Als je naar mijn config gaat kijken zal je zien dat die "bijzonder is".
Ik laat namelijk toe dat mijn laadpaal tot 22kW kan gaan en dat kan ook effectief, althans als er genoeg PV is en de batterij ook mee doet. Als ik op al mijn omvormers 8kW opwek en ik duw op de batterij ook nog eens 5kW weg en ik neem van het net nog mijn maxPower van 4700W dan kom ik bijna aan die 22kW. Niet dat dat ooit gaat gebeuren maar de paal vanvoor kan op 32 1F/3F laden, zodoende.
Dit was ook mijn wens eerder, maar ik kreeg dit niet eens goed stabiel.
Maar goed dat komt dus mogelijk door de Alfen HA intregratie.

ik heb bovenstaande even verwerkt in deze "nieuwe" Yaml
de CTs bij de netaansluiting heten Grid1 en lees ik uit via de VRm van Victron.
er zit op de VM-3p75ct geen modbus tcp maar udp 8)7
deze zie ik ook netjes terug in EVCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72lBJJv4Nkw-MWQbnU7FEvgxn7Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TXaX8lxjuFeJX7LEcDyGsRlB.jpg?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
# open evcc at http://evcc.local:7070
network:
  schema: http
  host: evcc.local # .local suffix announces the hostname on MDNS
  port: 7070

log: debug
levels:
  cache: error

# unique installation id
plant: f7ff4fed135150039dbefc764f3652e57fb0422295e95d864afbd3197916d001

#interval: 30s # control cycle interval

circuits:
- name: main
  maxcurrent: 20
  meter: grid1
  parent:
- name: laadpaal
  maxcurrent: 16
  parent: main

meters:
  meterid: 40
  name: grid1
- name: enphase
  power:
    uri: http://192.168.1.222:8123/api/states/sensor.envoy_s_current_power_production
    method: GET
    headers:
        Authorization: "code"
        Content-Type: application/json
    jq: .state | tonumber
  name: battery4
  Capacity: 48.23
  minsoc: 40

loadpoints:
- title: Garage
  charger: evesingle
  mode: off
  #vehicle: EX40 # set default vehicle (disables vehicle detection)
  phases: 0 # electrical connection (normal charger: default 3 for 3 phase, 1p3p charger: 0 for "auto" or 1/3 for fixed phases)
  circuit: laadpaal
  enable:
    # switch on when there is at least 400 W surplus for 3 minute
    threshold: -400
  disable:
    # switch off if more than 1100 W are drawn from the mains for 4 minutes
    threshold: 1100
  soc:
    poll:
      # poll mode defines under which condition the vehicle API is called:
      #   charging: update vehicle ONLY when charging (this is the recommended default)
      #   connected: update vehicle when connected (not only charging), interval defines how often
      #   always: always update vehicle regardless of connection state, interval defines how often (only supported for single vehicle)
      mode: connected
      # poll interval defines how often the vehicle API may be polled if NOT charging
      interval: 60m

chargers:
  - name: evesingle
    template: alfen

# Modbus TCP
    host: 192.168.1.251 #hostname
    port: 502 # Port

site:
  title: My home
  meters:
    grid: grid1
    pv:
    - enphase
#    - saj
    battery:
    - battery4

- leeg -

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:38:
@luigi87 ik ben nu ook nog eens helemaal door je Google Docs gegaan en ik zie dat je bij de load balancing settings ook nog iets fout hebt staan!

Je moet Protocol selectie op EMS zetten.

Zie hieronder de nodige/gewenste settings in ACE Service installer (ik raad je ook aan om die te gebruiken en niet de app op mobiel):

[Afbeelding]
correct dit moet ik nog aanpassen, als ik even gecontroleerd kan testen.

Als mijn config zeker goed is, zet ik deze parameter om met ACE (gisteren geactiveerd) en test ik of de EVCC balancer zijn werk doet :*)

Moet ik deze fout "charger out of sync: expected disabled, got enabled" ook nog fixen om het goed te laten werken, of is dit een "nice to have fixed" voor later?
zodat je minder oranje direhoekjes hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door luigi87 op 29-12-2025 20:39 ]

- leeg -

• HyperBart
Circuit main ziet er goed uit, meter ook
Circuit laadpaal OK, parent circuit met meter ook

Grid meter van Victron OK
Battery meter van Victron OK

Loadpoint OK,
je hebt wel al best een "complexere" om mee te beginnen, bv met die SoC van de wagen te pollen, maar ok geen probleem.

Chargers OK

Site OK

Klinkt goed, all systems go zou ik zeggen wb evcc.
Voor je dit inklopt zou ik wel alles op de ACE/Alfen zelf juist zetten, daarna de evcc config inladen en eens herstarten.

Die charger out of sync gaat volgens mij verdwijnen met de settings op EMS op de Alfen. Ik ben zelfs verbaasd dat je uberhaupt iets werkend kreeg terwijl die setting niet op EMS stond.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 29-12-2025 20:53 ]

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:51:
[...]

Loadpoint OK,
je hebt wel al best een "complexere" om mee te beginnen, bv met die SoC van de wagen te pollen, maar ok geen probleem.

Chargers OK

Site OK

Voor je dit inklopt zou ik wel alles op de ACE/Alfen zelf juist zetten, daarna de evcc config inladen en eens herstarten.

Die charger out of sync gaat volgens mij verdwijnen met de settings op EMS op de Alfen. Ik ben zelfs verbaasd dat je uberhaupt iets werkend kreeg terwijl die setting niet op EMS stond.
Thanks voor de check, dan ga ik dat eens doen als de EV batt leger is, komend weekend hoop ik.

Verbaast ben ik ook, kom net achter bijzonders.

Ik heb ingesteld met de alfen integratie:
Load balancing Source: EMS, dus EVCC
Load balancing portocol: P1
Vrij vertaald ik heb een connectie met de EMS, maar luister ook naar de P1 poort :+

Met ACE kan dit helemaal niet, want dan zet je hem op EMS en veranderd die op de achtergrond het protocol naar EMS.

Het gekste is dat dit ook "werkt" ook, ik heb connectie met EMS, maar loadbalance via de P1 data 8)7
Zo heb ik mijn laatste laadsessie gedaan omdat de EVCC balancer niets deed?

( dit heb ik net even gecheckt door settings in ACE aan te passen en erna te kijken naar wat de integratie aan data weergeeft)

Thanks voor het checken, geeft mij even meer vertrouwen in de test komend weekend.

- leeg -

• HyperBart
Weer een mooie bevestiging dat gebruikers het bij Alfen gewoon netjes volgens proces moet doen en dus ACE moet gebruiken.

Kan iemand wel zeggen "ik wil een app voor insert mijn favoriete OS" maar ze hebben gewoon goed spul met Windows applicatie om te configureren, dan moet je dat doen. Al de rest daarbuiten is niet ideaal bij Alfen, dat erken ik wel. Het is een robuust product van Nederlandse bodem maar je moet het ook met bewezen software en methodes configureren (en dat is nu bij hun eenmaal Windows based, klaar).

Alfen is enorm sterk in degelijke goede laadpalen toen de industrie net opkwam, dus basis opladen en industrieel inregelen (OCPP en Modbus), helaas zijn er dan een hele sloot consumentgerichte laadpalen en consumenten bij gekomen die graag "hippere" laadpalen willen met een appje en een zusje en een zo'tje maar die kar zijn zij (Alfen) niet in gesprongen op dat moment, ze blijven daar mee worstelen, denk bv aan die slider met zon laden die dan ook de laadpaal beperkt maar waar je niets van ziet in ACE omdat dat via een profile werkt.

Je ziet dus nu een solide product wat supergoed samenwerkt met industrie standards maar alle secundaire functionaliteit daar scoren ze wat minder goed in.

• Kammika
  • Nu online
luigi87 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:14:
[...]

Thanks voor de check, dan ga ik dat eens doen als de EV batt leger is, komend weekend hoop ik.

Verbaast ben ik ook, kom net achter bijzonders.

Ik heb ingesteld met de alfen integratie:
Load balancing Source: EMS, dus EVCC
Load balancing portocol: P1
Vrij vertaald ik heb een connectie met de EMS, maar luister ook naar de P1 poort :+

Met ACE kan dit helemaal niet, want dan zet je hem op EMS en veranderd die op de achtergrond het protocol naar EMS.

Het gekste is dat dit ook "werkt" ook, ik heb connectie met EMS, maar loadbalance via de P1 data 8)7
Zo heb ik mijn laatste laadsessie gedaan omdat de EVCC balancer niets deed?

( dit heb ik net even gecheckt door settings in ACE aan te passen en erna te kijken naar wat de integratie aan data weergeeft)

Thanks voor het checken, geeft mij even meer vertrouwen in de test komend weekend.
Je moet het niet instellen met de Alfen integratie, maar met de ace installer (of de my eve app). Anders kun je rare effecten krijgen

Nogmaals: stay away van die Alfen integratie in ha als je met evcc wilt werken. Ik sluit niet uit dat je onder water je instellingen aan het verkloten bent waardoor je raar gedrag krijgt

Dit zijn de juiste instellingen als je het met de app instelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImkGnfTS4hQZmyypoMshLrhK9Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0yIrCHpfbma2GoEmGqThvVX.jpg?f=fotoalbum_large

• HyperBart
luigi87 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:14:
[...]
Integratie? :+
Wat @Kammika zegt. Zit je nu weer met die integratie te *******? :P :X
Stelletje masochisten hier. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 29-12-2025 21:36 ]

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:35:
[...]

Integratie? :+
Wat @Kammika zegt. Zit je nu weer met die integratie te *******? :P :X
Stelletje masochisten hier. >:)
Haha, tja wilde toch even begrijpen wat er nou gebeurd als ik bepaalde dingen instel.

Maar dit rare voorbeeld geeft mij genoeg reden om de integratie links te laten liggen en met ace alles te gaan doen. De my eve app werkt ook niet lekker helaas.

Maar helemaal eens met je eerder bericht. Ace is rock sollid!
Ik gebruik nu alleen nog maar ace meneer d:)b

- leeg -

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-01 13:46
Hallo allemaal,

Even een vraagje aan de experts. Ik wil dat mijn auto altijd standaard een bepaald laadniveau heeft. Hiervoor heb ik “arrival” ingesteld op 50%, zodat ik altijd voldoende bereik heb om weg te kunnen.

Nu we in de donkere maanden zitten, wil ik graag extra bijladen naar ongeveer 75%. Dit hoeft niet direct te gebeuren, maar bij voorkeur wanneer de CO₂-uitstoot het laagst is.

Moet ik hiervoor de instelling “departure plan” gebruiken? En kan ik dan gewoon de volgende dag instellen met een laaddoel van 75%, zoals op de foto? ( ik snap dat ik dan morgen ochtend om 07:00 de auto op 75% vol heb zitten maar ik zie zelf even geen andere optie om het op deze manier te doen.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swblD8hxGAp8FCQ3yS98zdIcOLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6pvkiudVpDwsjuubb2NJ93Ki.png?f=fotoalbum_large

W8 weer een optie gevonden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWWJDrEeoVI83FIYrR-DDruw2RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8w5DXb1GbC18W9Q1j8pPRVur.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij is dit het antwoord op me vraag 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Tunestwo op 30-12-2025 17:38 ]

• HyperBart
Tunestwo schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:29:
Hallo allemaal,

Even een vraagje aan de experts. Ik wil dat mijn auto altijd standaard een bepaald laadniveau heeft. Hiervoor heb ik “arrival” ingesteld op 50%, zodat ik altijd voldoende bereik heb om weg te kunnen.

Nu we in de donkere maanden zitten, wil ik graag extra bijladen naar ongeveer 75%. Dit hoeft niet direct te gebeuren, maar bij voorkeur wanneer de CO₂-uitstoot het laagst is.

Moet ik hiervoor de instelling “departure plan” gebruiken? En kan ik dan gewoon de volgende dag instellen met een laaddoel van 75%, zoals op de foto? ( ik snap dat ik dan morgen ochtend om 07:00 de auto op 75% vol heb zitten maar ik zie zelf even geen andere optie om het op deze manier te doen.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Dat is de juiste manier. De planner gebruiken zoals je doet. Die kijkt helaas altijd 24h max vooruit.

Edit: probleem met de limiet die je bij gevonden hebt is dat die per dag/seizoen kan verschillen.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 30-12-2025 17:39 ]

• Tunestwo
HyperBart schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:38:
[...]

Dat is de juiste manier. De planner gebruiken zoals je doet. Die kijkt helaas altijd 24h max vooruit.

Edit: probleem met de limiet die je bij gevonden hebt is dat die per dag/seizoen kan verschillen.
Het mooiste zou zijn als de optie ''laden met schoon energie uit het net'' niet snel laden aanzet maar bijvoorbeeld tot een max aantal kw's zodat je rustig je auto iets verder kan vol laden maar niet vol vol..

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:51:
[...]

Loadpoint OK,

Chargers OK

Site OK

Kammika schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:33:
[...]

Je moet het niet instellen met de Alfen integratie, maar met de ace installer (of de my eve app). Anders kun je rare effecten krijgen

Nogmaals: stay away van die Alfen integratie in ha als je met evcc wilt werken. Ik sluit niet uit dat je onder water je instellingen aan het verkloten bent waardoor je raar gedrag krijgt

Dit zijn de juiste instellingen als je het met de app instelt:
[Afbeelding]
Alles ingeladen
- Eerst de alfen via ACE ;) heb allen de tijd ingesteld op 180 seconden ipv 300.
- Erna de aanpassingen gedaan in EVCC en de refreshtijd op 20 seconden gezet.
Kreeg enkel een waarschuwing over mogelijk vaag gedrag bij <30 sec.
En over het pollen van de EV API

Maar andere errors zijn op het moment weg.
Dus dat zou dan mogelijk moeten betekenen als ik ga chargen dat EVCC doet wat die moet doen.
Spannend... vrijdag wordt test dag (denk ik, als ik het aandurf :+ )

- leeg -

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-01 21:16
Voor de gene die de Zendure Solarflow 2400 AC heeft, deze staat tegenwoordig ook als template in EVCC.

https://github.com/evcc-i...zendure-solarflow-ac.yaml

Dat zal het leven vast een stuk makkelijker maken. :)

Edit: Het is alleen een stuk uitlezen kom ik nu achter, er kan nog niks aangestuurd worden native vanuit EVCC. 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Gyrolion op 31-12-2025 09:54 ]

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Toch even vandaag getest, maar er zit iets nog niet lekker. De auto blijft op laden initialiseren staan.

Nu zie ik het volgende terug in evcc.
Wat gaat er nu fout dan?

De laadpaal wilde nog een rebootje.
Alles werkt naar behoren :*)
@HyperBart @Kammika thanks voor jullie hulp _/-\o_ :9B

Bij 20A schakelde die de laadpaal uit, ivm geen minimale 6 amp over op de 15A (die liep op L1).
Erna schakelde die netjes weer in bij ruimte op het net, ga er dus vanuit dat die mooier gaat balanceren met meer ruimte.
Ook de andere modusen doen wat ze moeten doen _/-\o_ geen foutmelding meer gezien.

Dan kan ik nu eens verder gaan inlezen hoe ik mijn Thuisaccu wil gebruiken om te laden en hoe de planner e.d. werkt.
En mogelijk later de stroom even wat ruimer zetten op de balancer en uiteindelijk op de laadpaal zelf ook.

Voor toekomstige tweakers, dit was mijn probleem na het aanpassen van settings in ACE!
Geen power op de laadpaal, en hij was niet ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnrJpPflzSVgfqO_iEZOOhYiI-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkPcUtDvfK9fftrT2PEFcN0q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm5XnhXjfj0ThyBsCfQv-qdny2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CT4xRWHdXlXh8ZX5hgrfmrnr.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 67% gewijzigd door luigi87 op 31-12-2025 14:30 ]

- leeg -

• Kammika
  • Nu online
luigi87 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:12:
Toch even vandaag getest, maar er zit iets nog niet lekker. De auto blijft op laden initialiseren staan.

Wat gaat er nu fout dan?

Bij 20A schakelde die de laadpaal uit, ivm geen minimale 6 amp over op de 15A (die liep op L1).
Erna schakelde die netjes weer in bij ruimte op het net, ga er dus vanuit dat die mooier gaat balanceren met meer ruimte.
Ook de andere modusen doen wat ze moeten doen _/-\o_ geen foutmelding meer gezien.

Dan kan ik nu eens verder gaan inlezen hoe ik mijn Thuisaccu wil gebruiken om te laden en hoe de planner e.d. werkt.
En mogelijk later de stroom even wat ruimer zetten op de balancer en uiteindelijk op de laadpaal zelf ook.

Voor toekomstige tweakers, dit was mijn probleem na het aanpassen van settings in ACE!
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi dat het gelukt is. Ik neem aan dat het uitschakelde toen je onder de 18A kwam. Je kunt nog verder omlaag als je in de GUI (moet je de configuratie van het laadpunt aanklikken) het automatische terugschakelen naar 1 fase aanzet, want dan gaat die op 1 fase laden...

NB: Schijnt dat niet alle auto;s daar even lekker mee om gaan. Maar de Alfen paal zelf kan dat prima aan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C51MMMpl1Ti_ad7ThEipnBvUdjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvhYMMEjzSW3UJU05cT9Gl5X.jpg?f=fotoalbum_large

• HyperBart
luigi87 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:12:

Wat gaat er nu fout dan?

[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt een Alfen Pro line met logo vrijgeschakeld, nu je toegang hebt tot ACE kan je daar ook een ander logo op zetten.
Altijd lachen met een gekke foto van de kinderen of de partner :+

Verder wat je zelf aangeeft, alles instellen zoals je zelf wil. Ik heb ondanks dat ik een 20A hoofdzekering heb mijn amps max op 23 gezet op het circuit.
Ik stel het loadpoint via de GUI ook in zoals @Kammika aangeeft: permanent op 1 fase.
En dan als Belg een capaciteitstarief van om en bij de 4500W, gaat goed!

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 31-12-2025 14:55 ]

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Kammika schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:46:
[...]

Mooi dat het gelukt is. Ik neem aan dat het uitschakelde toen je onder de 18A kwam. Je kunt nog verder omlaag als je in de GUI (moet je de configuratie van het laadpunt aanklikken) het automatische terugschakelen naar 1 fase aanzet, want dan gaat die op 1 fase laden...

NB: Schijnt dat niet alle auto;s daar even lekker mee om gaan. Maar de Alfen paal zelf kan dat prima aan..

[Afbeelding]
Heb mijn max van de circuits op 20A staan. Om hem eerder te laten schakelen.

De functie automatisch wisselen staat ook aan.
Hij starte ook met 1 fase, maar met 15 A uit het net schakelde de laadpaal helemaal af.
Klopt dat niet dan?

- leeg -

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:53:
[...]

Je hebt een Alfen Pro line met logo vrijgeschakeld, nu je toegang hebt tot ACE kan je daar ook een ander logo op zetten.
Altijd lachen met een gekke foto van de kinderen of de partner :+

Verder wat je zelf aangeeft, alles instellen zoals je zelf wil. Ik heb ondanks dat ik een 20A hoofdzekering heb mijn amps max op 23 gezet op het circuit.
Ik stel het loadpoint via de GUI ook in zoals @Kammika aangeeft: permanent op 1 fase.
En dan als Belg een capaciteitstarief van om en bij de 4500W, gaat goed!
Amai! Ik heb al laadstress en dan nog een plaatje op mijn laadpaal van de kinderen :+

Maar die staat nog op het lijstje een keer aan te passen ;)

Laat jij dan altijd met max 1 fase uit het net?
In NL hebben we geen capaciteits tarief, maar flinke kosten aan de zekeringswaarde.
3x35A kost 1200 euries per jaar meer op de standaard :+

- leeg -

• HyperBart
luigi87 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:04:
[...]

Amai! Ik heb al laadstress en dan nog een plaatje op mijn laadpaal van de kinderen :+

Maar die staat nog op het lijstje een keer aan te passen ;)

Laat jij dan altijd met max 1 fase uit het net?
In NL hebben we geen capaciteits tarief, maar flinke kosten aan de zekeringswaarde.
3x35A kost 1200 euries per jaar meer op de standaard :+
Ja, ik heb een ProLine 32A 3F voor de bedrijfswagen maar die staat zga permanent op 1F via evcc. Minimale afgifte op 3f is 4.1kW en dat is al te veel.

Voor de prive wagen heb ik recent een 1F Alfen Sline geinstalleerd.

Heel de installatie staat op maxPower 4500W en is aangesloten op een 3x20A netaansluiting. Zelfs bij ieder begin van de maand via een scriptje eerst op 2500W. Als ik zie doorheen de maand dat de maandpiek al hoger opgelopen is door koken, wassen, etc dan verhoog ik ‘m. Gaat echt goed.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 31-12-2025 19:32 ]

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:25:
[...]

Ja, ik heb een ProLine 32A 3F voor de bedrijfswagen maar die staat zga permanent op 1F via evcc. Minimale afgifte op 3f is 4.1kW en dat is al te veel.

Voor de prive wagen heb ik recent een 1F Alfen Sline geinstalleerd.

Heel de installatie staat op maxPower 4500W en is aangesloten op een 3x20A netaansluiting. Zelfs bij ieder begin van de maand via een scriptje eerst op 2500W. Als ik zie doorheen de maand dat de maandpiek al hoger opgelopen is door koken, wassen, etc dan verhoog ik ‘m. Gaat echt goed.
Dat is wel heel geregel om dit zo aan te houden. Maar EVCC kan hier dan wel goed mee helpen.
Bespaar je hier veel mee?
Ben niet zo bekend met de prijzen van de capaciteits tarieven in BE

Hoe groot is je victron systeem wat je hebt hangen?

- leeg -

• r2504
Het capaciteitstarief kost je ongeveer 45 euro per kW. Als je dus iedere maand je auto gaat laden bovenop je bestaande verbruik kost je dat op jaarbasis dus zo’n 500 euro extra (aan 11 kWh)

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

r2504 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:27:
Het capaciteitstarief kost je ongeveer 45 euro per kW. Als je dus iedere maand je auto gaat laden bovenop je bestaande verbruik kost je dat op jaarbasis dus zo’n 500 euro extra (aan 11 kWh)
Dat is wel behoorlijk zeg, dan loont het wel je piek laag te houden ja.

- leeg -

• r2504
Bij evcc heeft men duidelijk het grote geld geroken… nieuwe prijzen sinds 2026, voortaan 150 euro voor een licentie op een open source project.

• HyperBart
r2504 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:37:
Bij evcc heeft men duidelijk het grote geld geroken… nieuwe prijzen sinds 2026, voortaan 150 euro voor een licentie op een open source project.
Da's een oordeel, een beetje onderbouwing daarbij mag ook wel. Het is niet fijn maar het is ook niet onoverkomelijk en aan ieder die er nieuw instapt om te bepalen of hij/zij het waard vindt.
Als ik kijk hoe evcc geëvolueerd is van de eerste versies (en toen zat er al thuisbatterij visualisatie in 8)7 ) met alleen zon-overschot laden naar het (mag ik wel zeggen) HEMS wat het nu geworden is dan vind ik het dat wel waard. Ik probeer altijd aan te schaffen niet maandelijks te betalen bij producten, voor 150 EUR en dan ben je er ook van af, klaar. Da's 3 jaar evcc maandelijks draaien.

Oude sponsors behouden hun condities ook dus als je er van het eerste moment bij betrokken was verlies je die waarde niet.

Als de nieuwe aanwas verzekert dat het core team hier aan kan blijven werken omdat ze er ook nog iets aan overhouden als dagjob dan mogen ze dat van mij gerust.

https://docs.evcc.io/en/b...r-config-ready#sponsoring
Why This Adjustment?

A lot has changed in the last 5 years:

Dollar Exchange Rate and Inflation: The dollar exchange rate (GitHub Sponsoring) has fallen and inflation has also increased our real costs.

Feature Scope: evcc has evolved enormously. Features like the web UI, Linux images, smart charge planning, heat pump control, solar forecasts and many other functions have been added. What started in 2020 as a pure solar surplus tool is today a comprehensive energy management platform.

Sustainability: We still have a lot planned (see 2026 outlook below). To continue developing evcc long-term and maintain quality, a solid financial foundation is needed.
Already Sponsoring?

Nothing changes for existing sponsors:

One-time sponsorships (made before 2026) naturally remain in place
Monthly sponsorships continue without price increase – you continue paying the previous price
Voluntary increases are of course welcome, but not required

🙌 Thanks to everyone who has supported evcc over the years – without you, the project wouldn't be where it is today.

More details can be found in the sponsorship documentation.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 02-01-2026 01:37 ]

• Tunestwo
HyperBart schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 01:31:
[...]

Da's een oordeel, een beetje onderbouwing daarbij mag ook wel. Het is niet fijn maar het is ook niet onoverkomelijk en aan ieder die er nieuw instapt om te bepalen of hij/zij het waard vindt.
Als ik kijk hoe evcc geëvolueerd is van de eerste versies (en toen zat er al thuisbatterij visualisatie in 8)7 ) met alleen zon-overschot laden naar het (mag ik wel zeggen) HEMS wat het nu geworden is dan vind ik het dat wel waard. Ik probeer altijd aan te schaffen niet maandelijks te betalen bij producten, voor 150 EUR en dan ben je er ook van af, klaar. Da's 3 jaar evcc maandelijks draaien.

Oude sponsors behouden hun condities ook dus als je er van het eerste moment bij betrokken was verlies je die waarde niet.

Als de nieuwe aanwas verzekert dat het core team hier aan kan blijven werken omdat ze er ook nog iets aan overhouden als dagjob dan mogen ze dat van mij gerust.

[...]
Wel lullig dat je je community niet eerder op de hoogte stelt ervan. Maar ach ik ben blij met me 2 euro abbo

• Sander
  • Niet online
Ik betaal elke maand gewoon de 2 euro, maar gebruik geen enkele gesponsorde feature. Het ondersteunen van dit soort projecten vind ik belangrijk omdat het ons allemaal vrijheid en flexibiliteit geeft die je bij geen enkele andere vendor kan krijgen (Idem met projecten als Zigbee2MQTT en Home assistant).

Overigens is de dollar vs euro wel een goede, voor een project wat waarschijnlijk geen kosten heeft in USD (en wss geen geld aanhoudt in USD) is een 20% drop in inkomsten echt wel fors.

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-01 19:00
Ik ben net begonnen met evcc en wilde een lifetime aanschaffen voor 100 dollar. Was nog aan het testen en nu dus helaas te laat. Je doet er echter weinig aan en er zal ongetwijfeld veel tijd van de devs in gaan. Daarbij houd ik niet van maandelijkse abbo’s dus dan maar een lifetime voor 150.

• Kammika
  • Nu online
[...]

[...]
nou netjes dat het voor betalende klanten gelijk blijft, maar 50% verhoging op het eenmalige token en 100% op de abbo's is natuurlijk wel fors, dan is het niet zo gek dat er wat reactie op komt (al dan niet terecht)

Ik vind het een mooi pakketje, dus voor 4 EUR in de maand had ik het ook wel gedaan (maar zit nu gelukkig op de 2 EUR per maand). Die verdien ik nu al wel met gemak terug door EVCC. Maar een HEMS kan ik het nog niet noemen. Dan zou die ook bv ook
- de thuisbatterij op dynamische tarieven moeten kunnen laden/ontladen
- de thuisbatterij en auto gezamenlijk plannen op het zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk laden (als ik mijn batterij op vol laden zet, moet evcc de auto knijpen om mijn netaansluiting niet te overlasten)
- de warmtepomp oid meer in goedkope uurtjes laten draaien
- de wasmachine/vaatwasser/droger de goedkopere uurtjes insturen
- evt iets met V2L
- enz...enz...

Als het naar dat doorontwikkeld zou ik er ook nog wel meer dan die 4 EUR per maand voor willen betalen.

• Sander
  • Niet online
Kammika schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:27:
[...]

nou netjes dat het voor betalende klanten gelijk blijft, maar 50% verhoging op het eenmalige token en 100% op de abbo's is natuurlijk wel fors, dan is het niet zo gek dat er wat reactie op komt (al dan niet terecht)

Ik vind het een mooi pakketje, dus voor 4 EUR in de maand had ik het ook wel gedaan (maar zit nu gelukkig op de 2 EUR per maand). Die verdien ik nu al wel met gemak terug door EVCC. Maar een HEMS kan ik het nog niet noemen. Dan zou die ook bv ook
- de thuisbatterij op dynamische tarieven moeten kunnen laden/ontladen
- de thuisbatterij en auto gezamenlijk plannen op het zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk laden (als ik mijn batterij op vol laden zet, moet evcc de auto knijpen om mijn netaansluiting niet te overlasten)
- de warmtepomp oid meer in goedkope uurtjes laten draaien
- de wasmachine/vaatwasser/droger de goedkopere uurtjes insturen
- evt iets met V2L
- enz...enz...

Als het naar dat doorontwikkeld zou ik er ook nog wel meer dan die 4 EUR per maand voor willen betalen.
Het is 4$ en dus 3.41 tegen de huidige wisselkoers en daar zit de crux. Hoewel 50% en 100% procent als veel klinkt is de inflatie + verzwakte dollar al een groot deel daarvan. Begin vorig jaar was die 4$ nog bijna 3.90 EUR (nog los van de transactiekosten die Github claimt). Dus in die zin mogen we ook die blonde meneer in de USA bedanken, of eigenlijk github dat geen EUR donaties aanbiedt.

En met die 4$ per maand kunnen ze de lijst features die jij noemt dus verder ontwikkelen... Het is geen startup met een paar miljoen op de bank die een model moet gaan bewijzen, het is een open-source project dat moet investeren om de volgende stap te maken en daar helpen deze bijdrages bij.

• r2504
Tunestwo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 05:52:
[...]
Wel lullig dat je je community niet eerder op de hoogte stelt ervan.
Inderdaad... gewoon een voldongen feit.
Er zijn massa's open-source projecten die geen cent kosten (denk maar aan HA waarin velen dit draaien)... wat mij betreft is dit dan ook gewoon een commercieel model.
Sander schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:47:
Overigens is de dollar vs euro wel een goede, voor een project wat waarschijnlijk geen kosten heeft in USD (en wss geen geld aanhoudt in USD) is een 20% drop in inkomsten echt wel fors.
En als morgen de dollar terug voordeliger staat gaat men de kost omlaag brengen... 8)7

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01 18:40
Mijn skoda enyaq wordt niet meer gedetecteerd in evcc.
Een wagen detectie kan ook de skoda niet meer herkennen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtA0pQsnHOij79xaPjDJ8IL1Trc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zNR0VuHLohBOs3wiHVYWp6cw.png?f=user_large

Ik zie ook dit bij het opstarten... terwijl dit steeds gewerkt heeft.
code:
1
[main  ] ERROR 2026/01/02 18:41:36 creating vehicle enyaq failed: cannot create vehicle type 'template': cannot create vehicle type 'skoda': missing code

Nog andere enyaq rijders met hetzelfde probleem?
Zoja, dan open ik een github issue. ;)

EDIT: blijbaar wat nieuwe consents die moesten behandeld worden.
Na inloggen op de website en deze te aanvaarden/weigeren, wordt de wagen terug herkend in EVCC.

[ Voor 94% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-01-2026 19:26 ]

• Tunestwo
Sinds de laatste update V 0.300.2 doet de herkenning van wat er aan mijn laadpaal zit moeilijk, ik heb de cashe tijd van de auto al omhoog gegooid naar 90 seconden maar helaas blijft die nu die “flapping” doen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
```
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:19:05 car connected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:19:06 vehicle updated: unknown -> Audi E-Tron
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:22:07 car disconnected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:22:07 vehicle updated: Audi E-Tron -> unknown
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:22:37 car connected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:22:38 vehicle updated: unknown -> Audi E-Tron
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:23:37 car disconnected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:23:37 vehicle updated: Audi E-Tron -> unknown
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:24:08 car connected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:24:08 vehicle updated: unknown -> Audi E-Tron
```

• h3llrais3rke
Als de wagen connecteert, start de wagen detectie.
Aan jouw logs te zien verliest je wagen zijn connectie om daarna opnieuw te detecteren en te verbinden.
Ik heb net eens manueel een detectie gestart, en dit doet ie maar 1 keer, omdat mijn wagen geconnecteerd blijft.
code:
1
2
3
4
```
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:40:09 vehicle updated: Skoda Enyaq 85 -> unknown
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:40:32 vehicle updated: unknown -> Skoda Enyaq 85
```

Misschien eens kijken of je laadkabel wel goed verbonden is?
Indien je slechts 1 wagen oplaadt aan de laadpaal, kan je deze ook vast configureren aan de laadpaal in je evcc.yaml. Dan hoeft er geen detectie te gebeuren. ;) (Maar dit zal natuurlijk niet het "disconnected" probleem oplossen)

[ Voor 18% gewijzigd door h3llrais3rke op 03-01-2026 09:01 ]

• Tunestwo
h3llrais3rke schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:46:
Als de wagen connecteert, start de wagen detectie.
Aan jouw logs te zien verliest je wagen zijn connectie om daarna opnieuw te detecteren en te verbinden.
Ik heb net eens manueel een detectie gestart, en dit doet ie maar 1 keer, omdat mijn wagen geconnecteerd blijft.
code:
1
2
3
4
```
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:40:09 vehicle updated: Skoda Enyaq 85 -> unknown
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:40:32 vehicle updated: unknown -> Skoda Enyaq 85
```

Misschien eens kijken of je laadkabel wel goed verbonden is?
Indien je slechts 1 wagen oplaadt aan de laadpaal, kan je deze ook vast configureren aan de laadpaal in je evcc.yaml. Dan hoeft er geen detectie te gebeuren. ;) (Maar dit zal natuurlijk niet het "disconnected" probleem oplossen)
Laadkabel zit er goed in, er worden meerdere auto's opgeladen middels dezelfde laadpaal. Nooit connectie issues wat dat betreft ook niet tijdens het laden. Ik ga het even monitoren kijken hoe vaak dit gebeurt... 8)7

Het zit waarschijnlijk in mijn Alfen lader dus even kijken hoe die het doet... :o

[ Voor 3% gewijzigd door Tunestwo op 03-01-2026 12:22 ]

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:51
Heeft iemand al eens zitten spelen om een forecast van de prijzen verder dan day ahead te laden in EVCC?
Al is het maar een forecast van 1 dag meer zou dat al fijn zijn voor bv het laden van de auto.

Ik zie dat het mogelijk moet zijn om Stekker.app te scrapen (link), maar vraag me af of dat de beste manier is?

• h3llrais3rke
Tunestwo schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:18:
Het zit waarschijnlijk in mijn Alfen lader dus even kijken hoe die het doet... :o
De alfen laadpaal eens herstarten kan soms ook al eens wonderen doen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door h3llrais3rke op 03-01-2026 13:38 ]

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-01 20:20

bomberboy

BOEM!

Hoi,

ik gebruik al een paar maand evcc, maar sinds een paar weken is er nu ook een batterij geïnstalleerd (33.2kWh). Ik ben Belg, dus capaciteitstarief is een dingetje. Verder zijn zijn er wat zonnepanelen (14.8kW piek) en SMA omvormer van 10kVA. m.a.w batterij kan tot 10kW bijspringen.

rekening houdend met verbruik, batterij enz moet ik in de wintermaanden de max afname van het net kunnen beperken tot 4kW piek en vanaf de lente/zomer als de warmtepomp van het huis niet meer aanslaat zelfs onder 2.5kW om zo op zijn minst het capaciteitstarief te beperken. Zonder de batterij zat ik nu met een piek van gemiddeld 12kW en dat was enkel met traag laden (3kW ongeveer). Dus enkel en alleen die pieken wegwerken levert een kleine 500EUR/jaar op gestegen eigen verbruik geschat ook nog eens een 1100EUR per jaar. Das' dan een terugverdientijd van de batterij van 13 jaar ongeveer, maar vooral ook veel meer comfort om er geen zorgen over te maken. Met thuis snel laden (10kW) zou er anders nog eens 350EUR/jaar bij komen.

Long story short: ik probeer EVCC dus zo te configureren om zo efficient mogelijk met de batterij samen te werken en dat lijkt goed te lukken. Maar de manier waarop ik het opgezet heb lijkt me suboptimaal, maar ik vind geen betere manier. Dus ik had graag mijn setup eens gedeeld ter inspiratie maar ook feedback van iedereen:

Ik heb alles via de UI geconfigureerd trouwens.

Setup:
Solar & batterij: zijn onafhankelijjk en doen gewoon hun ding en dat is op dit moment:
  • Laden van het net tot 70%: Naarmate het jaar vordert en de hoeveelheid zon toeneemt zal dit laden van de batterij van het net verlaagd worden
  • meer laden tot 100% via zon indien voldoende zon beschikbaar
  • Bij alles wat een verbruik van hoger dan 4kW piek veroorzaakt springt de batterij bij
in evcc heb ik geconfigureerd:
  • Een Alfen laadpaal, en EVCC stuurt deze volledig aan als EMS
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwrqcLvzqJFhvtirLCqO-g9kxLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9AjIFexKyQEqSXBoIyl7ezjn.png?f=fotoalbum_large
  • Mijn wagen om de laadtoestand te kennen (VW ID.7 voor de volledigheid)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T3X9SspkI3mzhW4Ls58VRG_l44=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t9Ka3B1RxvFAeLzjSS1srmbV.png?f=user_large
  • SMA hybride inverter, deze zit er in als:
    • grid meter (SMA Home Manager 2.0 die via inverter uitgelezen wordt
    • Solar
    • Battery: daar staat bij dat die controllable is in de UI, maar eigenlijk doet evcc daar niks mee denk ik? En dat hoeft denk ik ook niet in deze setup
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTqmCFhZqBcQSAwcw0VHT9o5TCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8LYzGmxuhywwnCeXHmhuvnND.png?f=fotoalbum_large
  • Load management met een circuit voor alles (main) en de garage (laadpaal)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8YJl5H1dj6kMkX3sF1iFQpUXYA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qC7EAyC0fquM7h6UoHCZ62k1.png?f=user_large
Relevante configuratie parameters:
  • Battery supported vehicle charging is aan (bij de Home battery) en vehicle charging krijgt prioriteit over battery charging. De wagen wordt voldoende snel geladen want kan altijd weg en dan is de batterij liefst eerder leeg zodat die zonne-energie kan opslaan. Als de batterij onder de 25% gaat dan stopt het battery supported laden
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z3LriYYHrYme70tHSjCvR2PtzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lEwPYJA4xT71tSAkow8Ppt0j.png?f=fotoalbum_large
  • De Alfen laadpaal is nu ingesteld dat die mag beginnen laden als de grid power < 1800W is en moet gedisabled worden als grid power >3900W is. Dit om er voor te zorgen dat indien de batterij helemaal leeg zou zijn, het totale piekverbruik on de de 4kW blijft, maar dat die ook kan opladen van het net. (idle verbruik van het huis als we thuis zijn is 1kW of wat lager
  • Bij het "control behavior" heb ik ingesteld dat de residual power -8000W mag zijn. Dit betekent in praktijk dat de wagen met 8kW piek kan opladen (ongeveer 4kW van het net en de rest van de batterij. Als het goed is zal deze nooit met 8kW van het net opladen want de limiet van 3900W bij de laadpaal gaat dat voorkomen en als de batterij onder de 20% gaat zal evcc ook het laadvermogen terugschakelen
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf-kX8xcRlj6cf3-XnPKC9eWHNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6L3sVshU7wRgJBCnSN1DJGXM.png?f=user_large
  • Opladen is steeds ingesteld op Min+Solar en autoswitching tussen 1 & 3 fasen staat aan
Dit werkt allemaal, maar wat voelt er vreemd voor mij:
  • Ik moet die residual power op -8000W zetten want evcc telt zowel de batterij die bijspringt als het net samen. ik heb hier -8000W gekozen omdat er dan ongeveer 4kW van het net komt, nog eens 4 uit de batterij, dan is er altijd voldoende mogelijkheid voor de batterij om bij te springen als de warmtepomp, oven, quooker kraan aanspringen zonder dat er eerst lang op evcc moet gewacht worden.
  • Ik moet die limiet van 4 kW piek van het grid bij de laadpaal gaan configureren. Limieten gaan instellen in load management zijn niet bruikbaar voor dit scenario want die nemen ook de input van de batterij mee
  • Het is me nog niet duidelijk of de charging plans nu eigenlijk bruikbaar zijn in dit scenario (nog niet mee gespeeld). Maar als ik instel dat de wagen tegen 7u 's ochtends moet opgeladen zijn, is het voor mij nog niet helemaal duidelijk met welke parameters en limieten deze juist rekening houdt
  • Het overdag opladen van de batterij om 's avonds de wagen mee te laden, zelfs van het net is sub-optimaal wegens verliezen, maar het verlies vs de impact van het capaciteitstarief maakt dat het volgens mij wel waard. Zeker in de zomerperiode wanneer de batterij via de zonnepanelen opgeladen wordt, maar ook in de winter waar de wagen met traag laden anders nooit opgeladen geraakt
Als het straks lente/zomer wordt en de warmtepomp van het huis uitgaat, dan zal ik bij SMA omvormer de piek van het grid naar 2.5kW terugbrengen (minimum voor capaciteitstarief en dan de limiet bij de Alfen omvormer ook naar diezelfde waarde zetten. Al dan niet met een aanpassing van die residual power als is dat denk ik niet nodig, omdat de grootste pieken van de warmtepomp van ons huis komen.

Dus op zich, dit lijkt allemaal goed te werken, maar het "Belgische" gebruik van evcc lijkt wat anders dan hoe het algemeen gedaan wordt en daardoor lijkt de configuratie me wat vreemd.
voor de volledigheid totaal dashboard (wagen niet geconnecteerd op dit moment)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbE5EZQBlWb030DfXSv1q8xqUkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tXLaj3rmKS2Cv0c5KvZCXzEy.png?f=fotoalbum_large

Als iemand feedback heeft om het beter/efficiënter te doen, dan hoor ik het graag. Indien niet, dan hoop ik dat het inspiratie is voor andere Belgen die iets gelijkaardig willen doen. Ik volg dit topic al een tijdje en heb er ook al heel veel aan gehad.

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-01 20:20

bomberboy

BOEM!

Hmm, bijkomende vraag. Wat ie dus "niet" doet is volledig stoppen met laden wanneer het batterij percentage toch te laag is e.g. 18% (wat minder is dan 20) maar er toch voldoende grote andere loads zijn. waardoor de batterij toch moet bijspringen bij wat er van het net genomen wordt...

Dat had ik nog niet expliciet kunnen testen tot nu toe.

edit: En bovenstaande klopt ook gewoon natuurlijk volgens de config in combinatie met min+solar

[ Voor 12% gewijzigd door bomberboy op 03-01-2026 21:29 ]

• Tunestwo
bomberboy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:10:
Hmm, bijkomende vraag. Wat ie dus "niet" doet is volledig stoppen met laden wanneer het batterij percentage toch te laag is e.g. 18% (wat minder is dan 20) maar er toch voldoende grote andere loads zijn. waardoor de batterij toch moet bijspringen bij wat er van het net genomen wordt...

Dat had ik nog niet expliciet kunnen testen tot nu toe.

edit: En bovenstaande klopt ook gewoon natuurlijk volgens de config in combinatie met min+solar
Bij mij hetzelfde issue, als ik een minimale accu waarde inzet van 25% luistert die daar niet naar... gaat gewoon naar 11%.... 8)7

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:21
SkorpionNL schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:56:
Ik ben net begonnen met evcc en wilde een lifetime aanschaffen voor 100 dollar. Was nog aan het testen en nu dus helaas te laat. Je doet er echter weinig aan en er zal ongetwijfeld veel tijd van de devs in gaan. Daarbij houd ik niet van maandelijkse abbo’s dus dan maar een lifetime voor 150.
Precies mijn situatie, ik wil graag ondersteunen maar deze manier van werken roept vragen op, hier had echt een overgangsperiode gehanteerd moeten worden.

Daarbij: voor mij is het lastig te achterhalen voor welke functionaliteit een token nodig is. Ik heb het nu test draaien met een Alfen laadpaal en een Enyaq gekoppeld en dat blijft ook functioneren met een verlopen test token.

• Kammika
  • Nu online
japie101 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Daarbij: voor mij is het lastig te achterhalen voor welke functionaliteit een token nodig is. Ik heb het nu test draaien met een Alfen laadpaal en een Enyaq gekoppeld en dat blijft ook functioneren met een verlopen test token.
Zo moeilijk is het toch niet: open source komt niet zomaar tot stand. Daar steken mensen veel tijd en geld in. Dus als je het product waardeert en gebruikt is het wel zo sjiek om een token aan te schaffen om de development te supporten

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-01 19:00
[...]

Precies mijn situatie, ik wil graag ondersteunen maar deze manier van werken roept vragen op, hier had echt een overgangsperiode gehanteerd moeten worden.

Het verlopen testtoken blijft inderdaad werken totdat je evcc herstart. Hierna zal evcc niet meer opstarten totdat je weer een geldig token hebt.

Ik heb overigens een token nodig voor de load balancing van mijn Alfen laadpaal.

[ Voor 6% gewijzigd door SkorpionNL op 04-01-2026 14:52 ]

• Sander
  • Niet online
[...]

Waarom? Zodat ze nog een hele sloot lifetime abonnementen afsluiten? Dat zou bij een startup met noodzaak voor 'traction' een goed idee zijn want dan kunnen ze groei laten zien. Voor een project als EVCC is dat helemaal niet nodig en gaat het om langdurige ondersteuning van de kosten die ze maken voor het bouwen en onderhouden van koppelingen naar laadpalen, maar ook bijv als er kosten gemaakt moeten voor toegang tot de APIs van die fabrikanten.

En op je 2e vraag: https://docs.evcc.io/en/d...hargers#filter-by-feature je kunt filteren op "Without Sponsoring"
offtopic:
Ik blijf me verbazen hoe men gewend is geraakt aan alles gratis krijgen en dan klagen als er of betaald moet worden voor de salarissen van de mensen die het ontwikkelen OF dat hun data verkocht wordt aan allerhande adverteerders

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:21
Dank voor jullie reacties en persoonlijke inzichten!

Het is voor ieder persoonlijk denk ik, als je EVCC écht inzet als HEMS (los van de discussie of dat het nu is) is het echt een nobrainer natuurlijk om het project te ondersteunen.

Wat ik op dit moment doe met EVCC is puur zonneladen, en dat zou ik ook prima kunnen zonder EVCC, immers mijn Alfen kan dat ook out of the box, maar EVCC smoelt zo lekker, en is zo lekker overzichtelijk.

Of dat het voor mij waard is op dit moment? Daar ga ik over nadenken!

• r2504
Sander schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:06:
[...]
offtopic:
Ik blijf me verbazen hoe men gewend is geraakt aan alles gratis krijgen en dan klagen als er of betaald moet worden voor de salarissen van de mensen die het ontwikkelen OF dat hun data verkocht wordt aan allerhande adverteerders
Hoewel EVCC formeel onder een open-source-licentie (MIT) valt, is het functioneel moeilijk als echte open-source software te beschouwen vanuit een strikt OSS-ideologisch standpunt. De kern van het probleem zit niet in de licentie, maar in de manier waarop essentiële functionaliteit technisch wordt afgedwongen.

Bij Home Assistant is het onderscheid duidelijk: het systeem is volledig operationeel zonder cloud of betaling. Betalen is optioneel en dient uitsluitend voor gemak, zoals remote access of eenvoudig beheer. Alle kernfunctionaliteit en hardware-integraties blijven lokaal en vrij beschikbaar. Autonomie blijft behouden.

Bij EVCC ligt dit fundamenteel anders. Zonder betaling via een sponsor-mechanisme werkt essentiële functionaliteit niet: ondersteuning voor bepaalde laadpalen – waaronder gangbare commerciële modellen – wordt technisch geblokkeerd. Het gaat hier niet om extra comfort of aanvullende diensten, maar om basale interoperabiliteit, die de kern vormt van wat EVCC überhaupt nuttig maakt. Betaling is daarmee geen keuze, maar een voorwaarde om het systeem functioneel te gebruiken.

Hoewel de broncode beschikbaar is en juridisch aangepast mag worden, is die vrijheid in de praktijk grotendeels theoretisch. Het verwijderen van deze beperkingen vereist diepgaande technische kennis en brengt een blijvende onderhoudslast met zich mee. De vrijheid verschuift zo van “iedere gebruiker” naar “alleen wie technisch en tijdmatig kan investeren”.

Daarmee ontstaat een asymmetrie: de makers behouden centrale controle over essentiële functionaliteit, terwijl gebruikers slechts formele vrijheid hebben. Vanuit een klassieke OSS- of FSF-gedreven visie – waarin betaling nooit een voorwaarde mag zijn voor functioneel gebruik – is dit een principiële breuk.

Conclusie: EVCC is formeel open source, maar functioneel niet vrij. In tegenstelling tot Home Assistant koopt betaling bij EVCC geen gemak, maar toegang. Dat maakt het moeilijk om EVCC nog als echte OSS te beschouwen vanuit een zuiver ideologisch perspectief.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

r2504 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:45:
[...]

Hoewel EVCC formeel onder een open-source-licentie (MIT) valt, is het functioneel moeilijk als echte open-source software te beschouwen vanuit een strikt OSS-ideologisch standpunt. De kern van het probleem zit niet in de licentie, maar in de manier waarop essentiële functionaliteit technisch wordt afgedwongen.

Bij Home Assistant is het onderscheid duidelijk: het systeem is volledig operationeel zonder cloud of betaling. Betalen is optioneel en dient uitsluitend voor gemak, zoals remote access of eenvoudig beheer. Alle kernfunctionaliteit en hardware-integraties blijven lokaal en vrij beschikbaar. Autonomie blijft behouden.

Bij EVCC ligt dit fundamenteel anders. Zonder betaling via een sponsor-mechanisme werkt essentiële functionaliteit niet: ondersteuning voor bepaalde laadpalen – waaronder gangbare commerciële modellen – wordt technisch geblokkeerd. Het gaat hier niet om extra comfort of aanvullende diensten, maar om basale interoperabiliteit, die de kern vormt van wat EVCC überhaupt nuttig maakt. Betaling is daarmee geen keuze, maar een voorwaarde om het systeem functioneel te gebruiken.

Hoewel de broncode beschikbaar is en juridisch aangepast mag worden, is die vrijheid in de praktijk grotendeels theoretisch. Het verwijderen van deze beperkingen vereist diepgaande technische kennis en brengt een blijvende onderhoudslast met zich mee. De vrijheid verschuift zo van “iedere gebruiker” naar “alleen wie technisch en tijdmatig kan investeren”.

Daarmee ontstaat een asymmetrie: de makers behouden centrale controle over essentiële functionaliteit, terwijl gebruikers slechts formele vrijheid hebben. Vanuit een klassieke OSS- of FSF-gedreven visie – waarin betaling nooit een voorwaarde mag zijn voor functioneel gebruik – is dit een principiële breuk.

Conclusie: EVCC is formeel open source, maar functioneel niet vrij. In tegenstelling tot Home Assistant koopt betaling bij EVCC geen gemak, maar toegang. Dat maakt het moeilijk om EVCC nog als echte OSS te beschouwen vanuit een zuiver ideologisch perspectief.
HA als vergelijking is wat lastig. Van een bepaalde standaard integratie is vorige maand door een update van HA wat stuk gemaakt. De oplossing is simpel maar wordt op soort van dictatoriaal discussie niveau tegengehouden. Zo heeft elk opensource project wel weer wat…
Ik steun veel projecten graag, maar het is ook wel veel open sores….

Voor EVCC sta ik in GitHub trouwens als contributor…. Ook een manier om bij te dragen. Misschien mijn contributor lifetime maar eens gaan claimen, ik betaal nu ook maandelijks.

• Kammika
  • Nu online
r2504 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:45:
[...]

Je haalt hier 2 dingen door elkaar. Dat iets open source is, wilt niet zeggen dat je er geen verdienmodel op mag zetten.

De Linux kernel wordt ook in Android en iOS gebruikt. Die kernel is open source, maar aan Android en iOS wordt veel geld verdiend.

De vraag is veel basaler: gun je die developers dat ze een zakcentje aan hun open source project mogen verdienen. Zo ja, sponsor ze dan gewoon met een token. Zo niet, werk er dan omheen. Evcc blijft gewoon werken.

Vb: Initiëel heb ik mijn Alfen paal ook in ha geconfigureerd en in evcc en een Custom charger aangemaakt die die paal in ha bestuurde. Werkte als een zonnetje en had geen sponsortoken nodig. Toen ik het project besloot structureel ben begonnen te gebruiken na mijn poc, ben ik ook gewoon het token gaan betalen

• r2504
Het is natuurlijk een ideologische discussie rond wat strikt gezien OSS is en hier is de laatste tijd wel meer discussie rond.

Ik betwijfel ook of je hier nog kan spreken over een zak centje en de verhouding tot de kosten voor de ondersteuning van bepaalde laders.

Hier is voor zover ik weet totaal geen openheid over en dan kunnen we natuurlijk alleen gaan gokken maar enkele duizenden licenties gaat wat mij betreft de essentie wel voorbij.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste