Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41
@Hippe Lip
Ben je hier wat mee?
Zit op mobiel dus mogelijk kleine foutjes.

https://docs.evcc.io/en/docs/installation/docker

Ter info, als ik het mij goed herinner draait evcc als docker op je HA installatie.

Je moet eerst je docker running containers listen, a la

docker ps

En daarna iets als

docker exec /bin/bash -it NAAMOFIDVANJEDOCKEF

of

docker exec /bin/sh -it NAAMOFIDVANJEDOCKER

Dan drop je in de shell van je evcc containertje en kan je de binaries daar runnen.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 23-12-2025 01:19 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 00:33:
[...]

Ja, dat is het punt juist. Daar vind ik juist het bruggetje niet om naar de container van docker te komen. Ik ben daar nooit geweest, ken dat dus niet. Heeft die een eigen prompt, die docker?

[...]

Ja, daar kan ik die evcc.yaml handmatig maken, daar ben ik al mee aan het spelen. Maar ik wil graag een keer door die procedure van evcc config om te zien wat daar uit komt.
Die evcc.yaml is nogal complex en met zo’n eerste gegenereerde config kom ik een stuk harder vooruit in het leerproces.

Dus @Get!em:
Wat zijn de opeenvolgende commando’s vanaf de shell van HA om dat commando evcc config uit te voeren?
Hate to say it: RTFM

Het staat gewoon in de instructies die ik je gaf:
To perform the following functions, you need SSH access to Home Assistant. You can get this, for example, with the above-mentioned SSH Addon.

Install Advanced SSH & Web Terminal
Disable the "secure mode" in the Addon configuration
Restart the Addon
Open the Addon user interface
En deze
How can I use the evcc CLI?

Open a shell to the evcc Docker container:

docker exec -it addon_49686a9f_evcc /bin/sh

Run evcc CLI commands (here as an example checkconfig):

evcc -c /config/evcc.yaml checkconfig

Close the shell in the evcc Docker container if you are done:

exit
Vervelende is echter: deze evcc addon is geconfigureerd om je yaml in de addon config folder te doen. Waar je dan bij kunt met bijv de samba addon. Ben benieuwd wat t evcc commando doet als je config aanroept.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 23-12-2025 08:15 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maar goed, het kan wel complex zijn met die Yaml vanaf de grond opbouwen, de experimentele GUI is vele malen simpeler en de meeste zaken kun je gewoon instellen, ook de vaak advanced zaken. Ik heb nog geen moment gedacht, ow, shit, nu moet ik naar de yaml toe. Dat kan ook niet, want het zit nu allemaal in de database. Daar waar het custom/complex wordt, heeft de GUI trouwens ook gewoon een snippet Yaml die je kunt bewerken. Oa bij Circuits, omdat daar te veel variatie in zit met nesting.

Extra voordeel van de GUI, de meeste zaken hebben een "validate" knop, die zowel de yaml/parameters controleert als ook de verbinding. Na succesvolle validatie herstart je EVCC om het daadwerkelijk in te laden.
In tegenstelling: Bij Yaml bewerken, moet je continue herstarten bij elke wijziging....

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

I did.
Het staat gewoon in de instructies die ik je gaf:
[...]
Vreemd dat ik daar overheen gelezen heb.

Dank voor dit uitgebreid antwoord. Hier ga ik mee aan de slag.
Maar nu ff (nog) niet: reisdag vandaag.
Vervelende is echter: deze evcc addon is geconfigureerd om je yaml in de addon config folder te doen. Waar je dan bij kunt met bijv de samba addon. Ben benieuwd wat t evcc commando doet als je config aanroept.
Ik ben al handmatig met die evcc.yaml bezig geweest, maar tot nu toe met weinig (lees: geen) effect. Dat is de yaml in de config-map. Het verwarrende is dat als je kijkt bij de configuration van de add-on, dat daar bij de locatie van dat bestand in eerste instantie /config/evcc.yaml staat. Pas als je de kleine lettertjes leest, dan zie je dat dit een andere config-map is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDvLygfEjPDc1-sxFx26Ul4mG7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZrYmNIBuA2s3uLZ6rggs0IS.jpg?f=fotoalbum_large

En zo zit die hele evcc (voor mij) nogal complex in elkaar. Maar dat zal wel slijten :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 23-12-2025 10:05 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:00:

En zo zit die hele evcc (voor mij) nogal complex in elkaar. Maar dat zal wel slijten :)
Het is ook complex, die Addon in HomeAssistant (geldt voor meerdere!). Aan de ene kant snap ik dat mensen met slechts 1 RPi dat handig vinden, aan de andere kant krijg je een nesting van docker containers en mapping van datafolders waar je niet vrolijk van wordt.

Nogmaals, ga gewoon voor de GUI, lost je hele probleem op.

En wat addon betreft: als je dit meer zelf in de hand wilt hebben, pak een mini-server (intel nuc, intel N150) met proxmox erop en maak zelf containers die je kunt managen met de GUI van proxmox. Zoek naar proxmox community scripts en nagenoeg alle software wordt in 1 commando geinstalleerd, ook HA, EVCC, etc. Wil je niet zelf proxmox installeren, dan kun je bij een bekende homeassistant shop in NL ook een kant en klare intel N150 met proxmox en HA voorgeinstalleerd kopen. Proxmox zelf heeft een GUI, maar vergemakkelijkt de toegang met webinterface met een shell voor elke container. Moet je daarna alsnog wel even de commandline van linux goed leren en weten welk commando je op container niveau of op pve niveau moet uitvoeren. Dus andere leercurve weer :)

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 23-12-2025 10:16 ]

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

JanHenk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:23:
[...]

Ja, ik gebruik dus geen enkel schema, laadlocaties of iets dergelijks. Al die opties in de auto kunnen de aansturing door evcc in de war schoppen. De auto zou eigenlijk altijd open moeten staan om de laadsessie te hervatten, zodat je puur de laadpaal kan aansturen.

Kun je het eens proberen zonder de auto de integreren? Dus met een "offline auto", volgens Generic vehicle (Without Api)". Dan roept evcc in ieder geval niet die auto aan. Laadplan moet je dan wel zelf maken op basis van een gewenste aantal kWh omdat evcc dan ook geen inzicht heeft in de huidige SoC, maar op die manier kun je wel dingen uitsluiten. Als het dan nog niet lukt om volgens plan te laden, zit er alsnog iets in de auto die het blokkeert. Maar dan zou de switch naar de 'fast'-modus ook niet moeten werken.
Inmiddels heb ik het probleem met mijn Renault 5 opgelost. Er is een andere `wakeupmode` voor Scenic en R5 voor model year 2024. Dat heeft er mee te maken dat Renault een nieuwe API heeft geintroduceerd. Het is de laatste week in ieder geval stabiel nu.

https://github.com/evcc-i.../vehicle/renault.yaml#L22

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:00:
[...]

I did.

[...]

Vreemd dat ik daar overheen gelezen heb.

Dank voor dit uitgebreid antwoord. Hier ga ik mee aan de slag.
Maar nu ff (nog) niet: reisdag vandaag.

[...]

Ik ben al handmatig met die evcc.yaml bezig geweest, maar tot nu toe met weinig (lees: geen) effect. Dat is de yaml in de config-map. Het verwarrende is dat als je kijkt bij de configuration van de add-on, dat daar bij de locatie van dat bestand in eerste instantie /config/evcc.yaml staat. Pas als je de kleine lettertjes leest, dan zie je dat dit een andere config-map is.

[Afbeelding]

Dat is het 'm net. evcc zit heel eenvoudig in elkaar.
Waar jij mee geconfronteerd wordt, is het mappen van volumes en directories naar een docker container.

Ik kan prima op een docker host een file maken /voor/jou/alleen/evcc.yaml en die mappen naar /opt/directory/opt/etc/var/mijnfolder/evcc.yaml

De container verwacht op plaats X een evcc.yaml omdat die binary mss zo geconfigureerd is in de de docker maar het kan ook zijn dat als je evcc configure doet dat die binary standaard schrijft in een directory die voor evcc heel normaal is. Dan ga je dus IN de docker moeten gaan zoeken naar waar die binary die file via de wizard gemaakt heeft en die op de juiste plek zetten.

Daarom, echt, evcc kan zo eenvoudig zijn. Draai het voor mijn part even in een VM'tje ofzo als PoC en kijk daarna wat je Duplo-gewijs moet nabouwen op HA om het werkend te krijgen, het gaat je echt een pak minder frustratie opleveren en de leercurve is meer stapsgewijs.

Net trouwens mijn nieuwe (bijkomende) Alfen (Single) geconfigureerd. Die komt in de week leuk in een haag/struik verstopt en dan kunnen we de privé wagen(s) gelijktijdig opladen of gelijktijdig aansluiten. Doet nu maar 16A maar prima om een deel van het PV-vermogen in de auto te jassen, zeker in combinatie met een batterij die aan 3.5kW kan opladen.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 23-12-2025 11:40 ]

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste