HyperBart schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:33:
[...]
Daar zeg je het zo, m.i
M.i zou een sessie onmiddellijk afgebroken worden als live/hot zomaar 2 fases er uit gejast worden.
[...]
Dat gaat goed tot het fout gaat. Er zat een tijdje een bug in een aantal KIA's en Hyundai's ook dacht ik die intern niet goed omgingen met een to spec based wissel van fases. Er zijn toen zelfs een aantal Alfen's daardoor opgeblazen. @
Femme weet daar nog wat van.
[...]
Ik zou heel goed oppassen met een sequentie van 1 naar 3 en dan terug van 3 naar 1. Volgens mij was het op dat laatste het moment dat er 3 boordladers intern in de auto geknoopt zijn aan 1 fase en kreeg je daar een kortsluiting als er terug naar 3 gegaan werd omdat de laders dan allemaal op 1 punt verbonden waren. Hoe L2 en L3 dan op datzelfde punt hun potentiaal zetten snap ik zelf ook nog niet of herinner ik me niet meer. Misschien wil @
Femme dat nog even ophalen ergens.
Kijk eens aan, een andere Tweaker hier @
Hippe Lip waarschuwt er voor op het KIA forum:
https://www.kiaclub.nl/to...rijders-let-op-met-zappi/
[...]
Tsja. Dat was in 2020. Een "eeuwigheid" geleden in EV land
Heb alles gelezen van die 2 pagina's en ik denk dat zowel Kia als Zappi zich niet aan de normen hebben gehouden. Vooral het van de fase doorzetten op de laadstekker zetten door Kia lijkt mij toch een blunder van jewelste. (Maar verbaast me ook niet. Heb zelf ook een eNiro gereden van 2020 en veel problemen gehad zoals defecte motor, transmissie en airco).
Zappi hield zich waarschijnlijk wel aan de normen maar de Kia reageerde te traag.
Uitstekende en opbouwende reacties, daar hou ik van
Even voorop een link die over hetzelfde onderwerp gaat en waarin het standpunt van evcc ook wordt weergegeven:
https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/4763
Ik heb zoals gezegd inderdaad niet zo zeer twijfels als wel een hele grote voorzichtigheid. Wil graag dat mijn laadpaal en EVs heel blijven.
Daarom nu ook nog geen enkele automatisering wat dat betreft.
Voor zover ik weet is er altijd een "omschakelmoment" waarbij het laadproces gestopt wordt alvorens er 2 fasen worden bij/afgeschakeld.
Het punt wat evcc heeft is dat een automatisch gestuurde schakelaar altijd op een of andere manier -ongewenst- gestuurd zou kunnen worden. Zoals ik al schreef denk ik dat het uitvallen van 1 of 2 fasen iets is wat in de praktijk ook ongewild kan gebeuren en daar zouden laders en EVs op voorbereid moeten zijn. Er zijn zelfs nog veel ergere scenarios denkbaar zoals het wegvallen van de nul of andere rare zaken per fase.
Alhoewel ik zeer kritisch ben richting AI (doordat ik ChatGPT te vaak op fouten die hij als keiharde waarheden brengt) toch maar eens wat pogingen gedaan. Op de een of andere manier lijkt Chat hier wel goed op de hoogte, maar ik hoor graag als het niet zo is!
Alhoewel hij geen delen van de relevante normen 1 op 1 mag weergeven mag hij wel parafraseren en kennelijk kent hij dus wel de inhoud van normen als de IEC 61851.
Met flink doorvragen kom ik tot hetvolgende:
Vanuit de IEC 61851 is het niet toegestaan dat een EVSE (lader) "spontaan" 2 extra fasen doorgeeft aan de EV. Bij het opstarten van een laadsessie (in ons worst-case geval dus 1 fase) worden er diverse veiligheidschecks uitgevoerd voordat er 1 of 3 fasen worden doorgeschakeld. Omdat dit niet kan bij een dergelijke spontane bijschakeling van 2 fasen worden de 2 extra fasen door de EVSE genegeerd. De interne relais blijven "uit" dus de twee extra fasen zouden sowieso niet doorgegeven mogen worden naar de EV.
Maar ook de EV's zelf zijn op een soortgelijke manier beveiligd. OBCs zouden zelfs als ze dus WEL 2 extra fasen tijdens een laadsessie aangeboden zouden krijgen deze simpelweg negeren. Europese EVs als BMW i3s en Skoda Enyaq die ik heb zouden simpelweg de extra fasen negeren en doorladen op 1 fase. Tesla zou afschakelen. Beide in ieder geval niet onveilig of vonkenregen veroorzakend.
Zelfs het verhaal van de Kia met Zappi resulteerde in een paar aan elkaar gelaste contacten van de relais in de Zappi (en naar ik mag hopen een paar uitschakelende installatieautomaten). Ik lees nergens over schade in de Kia. Een paar relais vervangen in mijn Elvi is geen enkel probleem voor mij mocht het echt zo fout gaan. (MTS Elektronica).
Ik verwijs ook naar de Github link hierboven. De testen van iemand met een VW ID4 geven aan dat er simpelweg niets spannends gebeurt.
Als ik er faliekant naast zit hoor ik het graag.