Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:31
Ja, ik snap dat ik met 2e linkje de feedin kan beperking bij hoge tarieven,

Maar ik raakte wat in de war bij deze tekst uit het 1e linkje:
Depending on whether you have one dynamic electricity tariff or a data source for CO₂-predictions currently have three charging strategies:
  • Cheap charging (dynamic electricity tariff available): Vehicle charges in the cheapest hours before departure.
  • Green charging (CO₂ forecast available): Vehicle charges in the hours with the lowest CO₂ emissions.
  • Standard: The planner charges the required energy in the hours shortly before departure. This means that the vehicle's battery is still warm when you leave and less active heating energy is required.
  • The loading strategies cannot be selected manually, but are selected automatically based on the stored data source.
Dus mijn vraag is eigenlijk: Als ik zowel feedin, grid, co2 en solar geconfigureerd heb, welke laadstrategie pakt die dan? en wat moet ik invullen om de 1e (cheap charging) te forceren?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kammika schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:39:
[...]

Ja, ik snap dat ik met 2e linkje de feedin kan beperking bij hoge tarieven,

Maar ik raakte wat in de war bij deze tekst uit het 1e linkje:

[...]

Dus mijn vraag is eigenlijk: Als ik zowel feedin, grid, co2 en solar geconfigureerd heb, welke laadstrategie pakt die dan? en wat moet ik invullen om de 1e (cheap charging) te forceren?
Als je dynamic tariff hebt ingevuld, gaat automatisch cheap charging als eerste keuze gepakt worden.

Ben benieuwd of de beta van EVCC Optimizer hier ook nog wat instelbaar mee gaat doen.

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-12 21:29
AA42 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:52:
Ik ben begonnen aan mijn projectje 1/3 fase.

Heb me er nu maar bij neergelegd dat de EVBox Elvi (kennelijk) niet "op commando" kan schakelen tussen 1 en 3 fasen en dat is ook helemaal nog niet zo gek voor een 5 jaar oude lader.

Links en rechts wat gelezen over hoe je het dan kan doen.
De evcc ontwikkelaars geven aan dat je een handmatige schakelaar kunt plaatsen die L2 en L3 uit kunnen schakelen.
Automatische schakelaars achten zij gevaarlijk en gaan ze nooit ondersteunen.

Ik vind dat nogal ....... Duits.
1P3P switch kan ook de lader van je auto opblazen als je dat niet correct doet, en dat is denk ik ook een reden dat de EVCC ontwikkelaars jouw 'oplossing' niet supporten, ze kunnen niet inschatten welke combinatie van laadpalen en auto's er voorbij (gaan) komen, en moeten dus blijven bij wat ze met de leveranciers van laadpalen afspreken wat ondersteund wordt.

Wel super netjes gedaan, dank voor de link naar de gebruikte switches, zien er interessant uit.

[ Voor 4% gewijzigd door sirtm op 08-12-2025 15:24 ]

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:31
sirtm schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:20:
[...]
1P3P switch kan ook de lader van je auto opblazen als je dat niet correct doet, en dat is denk ik ook een reden dat de EVCC ontwikkelaars jouw 'oplossing' niet supporten, ze kunnen niet inschatten welke combinatie van laadpalen en auto's er voorbij (gaan) komen, en moeten dus blijven bij wat ze met de leveranciers van laadpalen afspreken wat ondersteund wordt.
Als dat zo is, zouden ze dan toch ook geen 1p3p switching in de custom charger supporten?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:40
Kammika schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:18:
[...]

Als dat zo is, zouden ze dan toch ook geen 1p3p switching in de custom charger supporten?
Ja/neen, men gaat er van uit dat bij een fase wissel dit niet hot gebeurt. Dus er wordt dan door de laadpaal even een onderbreking ingelast via de CP waardoor de auto zijn relais terug in een positie schakelt zodat niet alle boordladers op 1 fase hangen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:40
AA42 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:52:
Een lader of OBC die dit niet kan handlen zou m.i. niet op de markt mogen komen.
Daar zeg je het zo, m.i
M.i zou een sessie onmiddellijk afgebroken worden als live/hot zomaar 2 fases er uit gejast worden.
Dan is er scenario B:
je start een 1 fase laadsessie, en ongewenst wordt L2 en/of L3 bijgeschakeld. Dat is natuurlijk een situatie die niet echt in real life kan gebeuren als je alleen een 1 fase laadpaal hebt en dus is dit de "gevaarlijkste" mogelijkheid. Heb al gelezen dat iemand dit gewoon geprobeerd heeft (dapper!) met een VW ID en dat er eigenlijk niets bijzonders gebeurde, de extra fasen werden gewoon genegeerd en het laden ging door met 1 fase.
Dat gaat goed tot het fout gaat. Er zat een tijdje een bug in een aantal KIA's en Hyundai's ook dacht ik die intern niet goed omgingen met een to spec based wissel van fases. Er zijn toen zelfs een aantal Alfen's daardoor opgeblazen. @Femme weet daar nog wat van.
Nu is het sowieso zo dat evcc niet zomaar L2 en L3 tijdens een laadsessie in of uitschakelt. Ook bij de laders die kunnen schakelen tussen fases tijdens een laadsessie wordt eerst netjes het proces van laden afgesloten en daarna pas opnieuw in de andere configuratie opgestart. Dit simpelweg omdat de auto's er anders niet mee overweg kunnen, allemaal logisch. Dit gebeurt dus ook niet "meteen" als er een drempeltje wordt overschreden/onderschreden maar daar zit behoorlijk wat intelligentie achter om te voorkomen dat er teveel heen en weer geschakeld gaat worden. Dat verzorgt evcc netjes en zonder omkijken.

Waarom zou je dit dan niet met een conventionele laadpaal (die wel 1/3 fasen geschikt is uiteraard, zoals de Elvi) kunnen doen waarbij je extern de 1/3 fase schakeling laat plaats vinden?)

De handschakeling die evcc voorstelt wordt door hun als een soort winter/zomer regeling gezien. Echter is dat m.i. nogal onzinnig. Natuurlijk wil ik in de herfst/winder/lente op 1 fase kunnen laden op dagen dat de zon zich laat zien. Maar verder is het vooral 's nachts (dynamische tarief) op 3 fasen volpompen die hap (waarbij evcc helpt met de meest prijsgunstige tijden). Dat zou dus een hoop handmatig geschakel worden en is HA/evcc er nou juist er niet om dit te voorkomen?

Daarnaast is er in evcc de optie om bij je laadpaal aan te geven of hij 1 of 3 fasen aangesloten is. Een wijziging vereist een herstart. Ik weet niet in hoeverre dit ook echt nodig is en wat het in de software doet, de configs voor de laders die wel kunnen schakelen tussen 1 en 3 zullen deze instelling vast niet hebben.

In ieder geval heb ik de hardware al aangepast. Ik had eerst een Shelly Pro3 gekocht met dit doel maar toen die er eenmaal was besloten hem niet hiervoor te gebruiken. Ten eerste vind ik de aansluitklemmetjes veel te priegelig voor installatiedraad met een redelijke diameter, ten tweede is deze op max. 16A gespecificeerd en ik lees overal dat dit niet 16A uren lang achter elkaar moet zijn (zoals bij laden wel het geval is), laat staan 2x16A. Ik heb geen zin in oververhitting... Dus wie nog een Shelly Pro 3 zoekt voor andere doeleinden...

Dus op zoek naar een alternatief. Helaas kon ik niks met 2 (of meer) contacten vinden dat degelijk, flinke amperes aankon en slim was. Ben uiteindelijk uitgekomen op 2 stuks Tongou TO-Q-SY1-JZT/ZT DIY.

https://www.tongou.com/pr...th-metering-to-q-sy1-jzt/

Heb ze op de officiële website besteld, was wel iets duurder dan Ali maar ik had ze dan ook binnen 2 dagen binnen terwijl ik in het weekend besteld had....

Ik weet het: Chinees product maar officieel CE logo en FCC logo en nog wat van dat spul qua certificaten op hun website te zien. Product voelt en oogt zeer degelijk, gewoon net zo goed als Europees spul. Wat voor mij wel een beetje doorslaggevend was is dat ze als 63A gerate zijn. Dat is heel wat meer dan 16A en biedt dus flink "headroom".
Ik ben uiteraard bereid er 1 open te slopen om zelf te zien of de boel een beetje deugdelijk in elkaar zit maar dan moet iemand me er wel eentje sponsoren :)

Let op dat dit remote schakelaars zijn. Het zijn GEEN vervangers voor installatie automaten !!!! Ze moeten (ook volgens de handleiding) ACHTER een installatie automaat geplaatst worden. Er wordt wel aangegeven dat ze overspanning, overstoom etc. beveiliging hebben maar ze zijn zeker niet bedoeld als vervangers voor installatie automaten.
Ik had de versie met stroom meting besteld, achteraf onzinnig omdat ik al een HW 3 fase kWh meter heb maar voor die paar centen extra.....

Nieuw Hager groepenkastje met 2 extra posities en wat aansluitdraadjes bij Elektramat besteld (ik ben gek op die kant en klare soepele verbingsdraadjes van hun, helaas nergens anders te krijgen....) en gisteren de boel omgebouwd. Oude Hager kastje erachter vandaan gehaald zonder alles los van de bedrading te halen.

De Tongou's willen de fase aan de bovenzijde aangesloten hebben anders werken ze niet. De nul kan boven of onder aangesloten worden dat maakt niet uit. Sowieso heb ik de nul uiteraard alleen aan 1 kant aangesloten, die is er alleen om de schakelaars te laten werken.

Aanmelden bij ZHA was een appeltje-eitje en werkte meteen perfect. Je kunt het contact ook met de drukknop schakelen.

Inmiddels een laadsessie voltooid met 3 fasen. De schakelaars komen niet eens in de buurt van warm, de kWh meter van HW werd een stukje warmer wat dat betreft.

Ik moet nog wat verder onderzoek doen naar diegene die evcc aangepast heeft om het schakelen _wel_ "dynamisch" te laten verlopen. Voorlopig werkt dit nu even voor mij als "handmatige" schakelfunctie, ik rapporteer verder als ik verder ben :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou heel goed oppassen met een sequentie van 1 naar 3 en dan terug van 3 naar 1. Volgens mij was het op dat laatste het moment dat er 3 boordladers intern in de auto geknoopt zijn aan 1 fase en kreeg je daar een kortsluiting als er terug naar 3 gegaan werd omdat de laders dan allemaal op 1 punt verbonden waren. Hoe L2 en L3 dan op datzelfde punt hun potentiaal zetten snap ik zelf ook nog niet of herinner ik me niet meer. Misschien wil @Femme dat nog even ophalen ergens.

Kijk eens aan, een andere Tweaker hier @Hippe Lip waarschuwt er voor op het KIA forum:
https://www.kiaclub.nl/to...rijders-let-op-met-zappi/
Klopt, dat is hoe Zappi het beschrijft. Zappi was ook de eerste die ermee naar buiten kwam, voor zover ik het heb kunnen volgen. Zij ontdekten het.

En in eerste instantie zei Kia natuurlijk dat het een Zappi-probleem was, maar het ligt toch echt 100% aan Kia. Er blijken 2 problemen:

1. Wanneer er met 1 fase geladen wordt schakelt de Kia idd twee laadcircuits parallel en laat daarbij na om de pin van het bijgeschakelde circuit aan de buitenkant los te koppelen.
2. Wanneer de Zappi een resetsignaal geeft aan de auto, wordt dat parallelschakelen niet opgeheven. Er vindt dus geen totale reset plaats. Nu is nergens gedefinieerd wat die reset nou precies wel en niet zou moeten doen, maar ik kan me van Zappi wel voorstellen dat ze verwachten dat de auto alles ook werkelijk reset. Dit punt is dus wel wat arbitrair....

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 08-12-2025 16:50 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HyperBart schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:33:
[...]

Daar zeg je het zo, m.i
M.i zou een sessie onmiddellijk afgebroken worden als live/hot zomaar 2 fases er uit gejast worden.

[...]

Dat gaat goed tot het fout gaat. Er zat een tijdje een bug in een aantal KIA's en Hyundai's ook dacht ik die intern niet goed omgingen met een to spec based wissel van fases. Er zijn toen zelfs een aantal Alfen's daardoor opgeblazen. @Femme weet daar nog wat van.

[...]

Ik zou heel goed oppassen met een sequentie van 1 naar 3 en dan terug van 3 naar 1. Volgens mij was het op dat laatste het moment dat er 3 boordladers intern in de auto geknoopt zijn aan 1 fase en kreeg je daar een kortsluiting als er terug naar 3 gegaan werd omdat de laders dan allemaal op 1 punt verbonden waren. Hoe L2 en L3 dan op datzelfde punt hun potentiaal zetten snap ik zelf ook nog niet of herinner ik me niet meer. Misschien wil @Femme dat nog even ophalen ergens.

Kijk eens aan, een andere Tweaker hier @Hippe Lip waarschuwt er voor op het KIA forum:

[...]
In het Kia en Zappi topic ook meerdere keren beschreven.

Er waren meerdere issues, waaronder het 2 omvormers parallel schakelen in de KIA, alsook de timing van het commando van omschakelen vanuit een lader.

Ik heb hier met de Peblar en een KIA geen enkel probleem om te schakelen vice versa met 1p3p. Zowel met de software van Peblar, als ook via de API van de peblar vanuit Homeassistant (REST) of EVCC(Modbus).

@AA42 Overigens, zou ik, als je de kabels toch al hebt liggen, niet het risico willen nemen dit met zelfbouw schakelaars te gaan doen, maar gewoon voor €600 een Peblar Home halen en die eraan knopen. Het risico dat je iets stuk maakt en dat de schade hoger is dan dat aanschaf bedrag is aanwezig.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-12 10:58
Volgende topic,

Zijn er mensen die willen helpen de EVCC Sessy json parser compleet te maken?
Ik doe het nu via MQTT, maar de HTTP API van Sessy is natuurlijk beter.

Alleen ik ben meer een kopieer en probeer programmeur :P
variabelen toevoegen gaat nog wel lukken,

Maar bijvoorbeeld of je maar 1x hoeft in te loggen en dan geel die JSON in 1x binnen EVCC naar bijvoorbeeld SOC en POWER kan parsen, is dat om te bouwen?

topic waarin ik het begin heb geprobeerd:
https://forum.sessy.nl/we...-ondersteuning/#post-2251

Update, inmiddels werkend met P! en batterij read only.

De code op het sessy forum even gepost, om zo niet op meerdere plekken te moeten updaten steeds :)

[ Voor 138% gewijzigd door luccie op 08-12-2025 23:36 . Reden: uitbreiding code ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-12 23:57
HyperBart schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:33:
[...]

Daar zeg je het zo, m.i

[...]

[...]

[...]
Tsja. Dat was in 2020. Een "eeuwigheid" geleden in EV land ;)
Heb alles gelezen van die 2 pagina's en ik denk dat zowel Kia als Zappi zich niet aan de normen hebben gehouden. Vooral het van de fase doorzetten op de laadstekker zetten door Kia lijkt mij toch een blunder van jewelste. (Maar verbaast me ook niet. Heb zelf ook een eNiro gereden van 2020 en veel problemen gehad zoals defecte motor, transmissie en airco).
Zappi hield zich waarschijnlijk wel aan de normen maar de Kia reageerde te traag.

Uitstekende en opbouwende reacties, daar hou ik van ;)

Even voorop een link die over hetzelfde onderwerp gaat en waarin het standpunt van evcc ook wordt weergegeven:
https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/4763

Ik heb zoals gezegd inderdaad niet zo zeer twijfels als wel een hele grote voorzichtigheid. Wil graag dat mijn laadpaal en EVs heel blijven.

Daarom nu ook nog geen enkele automatisering wat dat betreft.

Voor zover ik weet is er altijd een "omschakelmoment" waarbij het laadproces gestopt wordt alvorens er 2 fasen worden bij/afgeschakeld.
Het punt wat evcc heeft is dat een automatisch gestuurde schakelaar altijd op een of andere manier -ongewenst- gestuurd zou kunnen worden. Zoals ik al schreef denk ik dat het uitvallen van 1 of 2 fasen iets is wat in de praktijk ook ongewild kan gebeuren en daar zouden laders en EVs op voorbereid moeten zijn. Er zijn zelfs nog veel ergere scenarios denkbaar zoals het wegvallen van de nul of andere rare zaken per fase.

Alhoewel ik zeer kritisch ben richting AI (doordat ik ChatGPT te vaak op fouten die hij als keiharde waarheden brengt) toch maar eens wat pogingen gedaan. Op de een of andere manier lijkt Chat hier wel goed op de hoogte, maar ik hoor graag als het niet zo is!

Alhoewel hij geen delen van de relevante normen 1 op 1 mag weergeven mag hij wel parafraseren en kennelijk kent hij dus wel de inhoud van normen als de IEC 61851.

Met flink doorvragen kom ik tot hetvolgende:

Vanuit de IEC 61851 is het niet toegestaan dat een EVSE (lader) "spontaan" 2 extra fasen doorgeeft aan de EV. Bij het opstarten van een laadsessie (in ons worst-case geval dus 1 fase) worden er diverse veiligheidschecks uitgevoerd voordat er 1 of 3 fasen worden doorgeschakeld. Omdat dit niet kan bij een dergelijke spontane bijschakeling van 2 fasen worden de 2 extra fasen door de EVSE genegeerd. De interne relais blijven "uit" dus de twee extra fasen zouden sowieso niet doorgegeven mogen worden naar de EV.

Maar ook de EV's zelf zijn op een soortgelijke manier beveiligd. OBCs zouden zelfs als ze dus WEL 2 extra fasen tijdens een laadsessie aangeboden zouden krijgen deze simpelweg negeren. Europese EVs als BMW i3s en Skoda Enyaq die ik heb zouden simpelweg de extra fasen negeren en doorladen op 1 fase. Tesla zou afschakelen. Beide in ieder geval niet onveilig of vonkenregen veroorzakend.

Zelfs het verhaal van de Kia met Zappi resulteerde in een paar aan elkaar gelaste contacten van de relais in de Zappi (en naar ik mag hopen een paar uitschakelende installatieautomaten). Ik lees nergens over schade in de Kia. Een paar relais vervangen in mijn Elvi is geen enkel probleem voor mij mocht het echt zo fout gaan. (MTS Elektronica).

Ik verwijs ook naar de Github link hierboven. De testen van iemand met een VW ID4 geven aan dat er simpelweg niets spannends gebeurt.

Als ik er faliekant naast zit hoor ik het graag.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-12 23:57
[...]
Volgens de normen kan het helemaal niet gebeuren. Dat er fabrikanten zijn die zich niet aan de normen houden en dat zulke voertuigen dan ook nog door de Europese toelatingskeuringen komen is op z'n zachtst gezegd schrikbarend. Maar een Kia of Hyandai gaat niet aan mijn laadpaal (meer) komen ;)

evcc zou m.i. dan ook gewoon vanuit deze normen mogen redeneren. We gaan ook niet een NEN1010 ter discussie stellen, daarmee kunnen ook tientallen fouten gemaakt worden.
Wel super netjes gedaan, dank voor de link naar de gebruikte switches, zien er interessant uit.
Dankjewel! Het Hager kastje begon ooit als een heel kleintje met alleen de 3 fase schakelautomaat (geleverd door de laadpaal plaatser), daarna heb ik zelf de HW meter bijgeplaatst (1e groei van kastje) en nu dus deze 2 schakelaars. Had beter meteen wat groter kunnen gaan ;)
Ik doe alles zelf in mijn meterkast als het om elektra gaat. Toen de monteur van Stedin hier de boel kwam omzetten van 1 naar 3 fasen kreeg ik dan ook nog een compliment, maar heb dan ook de juiste achtergrond om er aan te kunnen sleutelen.

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Volgens de app moet de charge mode op "Solar" staan om van dynamische tarieven te gebruiken. Ik heb hem netjes ingesteld om op 07:00 - 80% vol te zijn. Maar vannochtend kwam ik er achter dat hij maar een klein beetje geladen had. Toen heb ik hem handmatig omgezet naar de "Fast" modus om toch te laden. Dit zie je terug in onderstaande grafiek. Doe ik iets verkeerd of begrijp ik de instelling niet? 🤷‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkjGBBPEl_sJ_-YVgtaP2uVpdeo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PQ5mf0FXxPESvtfRoMeN5MgY.png?f=user_large

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Jay-v Wat zegt het detailscherm van het laadplan, over wanneer ie gaat laden? En de logs?

Want het klopt wel dat de modus op PV of Min-PV moet staan voor laadplannen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Omdat ik overweeg om over te stappen op een dynamisch contract heb ik evcc op mijn HA geïnstalleerd. Bij de configuratie loop ik tegen een probleempje aan.

Ik gebruik de experimentele UI-configuratie. De auto kan ik selecteren, maar mijn Zappi (V2.0) helaas niet. Het merk Myenergi staat vreemd genoeg helemaal niet in de lijst.

Doe ik iets verkeerd, kijk ik ergens overheen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:41:
Omdat ik overweeg om over te stappen op een dynamisch contract heb ik evcc op mijn HA geïnstalleerd. Bij de configuratie loop ik tegen een probleempje aan.

Ik gebruik de experimentele UI-configuratie. De auto kan ik selecteren, maar mijn Zappi (V2.0) helaas niet. Het merk Myenergi staat vreemd genoeg helemaal niet in de lijst.

Doe ik iets verkeerd, kijk ik ergens overheen?
Misschien via https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/21270

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Mirabis Dank! Daar ga ik mee aan de slag.

<John O`Mill>

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

JanHenk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:49:
@Jay-v Wat zegt het detailscherm van het laadplan, over wanneer ie gaat laden? En de logs?

Want het klopt wel dat de modus op PV of Min-PV moet staan voor laadplannen.
Hmm, goed punt :P. Wellicht zit hier het probleem. Ik zie een aantal laad sessies. Hij plant netjes de juiste kwartiertjes om te laden, maar de Renault API werkt blijkbaar niet mee.

code:
1
2
3
[lp-1 ] DEBUG 2025/12/11 02:42:07 plan: charge 1h43m2s between 2025-12-11 02:42:07 +0100 CET until 2025-12-11 07:00:00 +0100 CET (power: 11040W, avg cost: 0.233)
[lp-1 ] DEBUG 2025/12/11 02:42:07 wake-up vehicle, attempts left: 1
[lp-1 ] ERROR 2025/12/11 02:42:08 wake-up vehicle: unexpected status: 403 (Forbidden)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[lp-1  ] INFO 2025/12/11 00:57:06 start charging ->
[lp-1  ] INFO 2025/12/11 01:27:08 stop charging <-
[lp-1  ] ERROR 2025/12/11 01:42:07 wake-up vehicle: unexpected status: 403 (Forbidden)
[lp-1  ] ERROR 2025/12/11 02:12:07 wake-up vehicle: unexpected status: 403 (Forbidden)
[lp-1  ] ERROR 2025/12/11 02:42:08 wake-up vehicle: unexpected status: 403 (Forbidden)
[main  ] INFO 2025/12/11 03:41:54 new version available: 0.211.1
[lp-1  ] INFO 2025/12/11 05:48:03 start charging ->
[lp-1  ] INFO 2025/12/11 07:27:05 stop charging <-
[lp-1  ] INFO 2025/12/11 07:57:08 car disconnected
[main  ] INFO 2025/12/11 09:41:54 new version available: 0.211.1

Het is alleen niet consistent, want de eerste paar session werken wel. Lijkt een probleem te zijn met de Renault API integratie: https://github.com/hacf-fr/renault-api/issues/1348

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmm, nu lees ik dat de paal dan via OCPP bestuurd wordt. Betekent dit dat ik de Zappi dan niet meer zelf kan besturen? Er kan immers maar één kapitein op het schip zijn?

In dat geval is deze besturing van mijn Zappi voor mij geen oplossing. Ik heb automatiseringen die op specifieke momenten (bv gastgebruik) instellingen op mijn Zappi aanpassen. Dat gaat dan botsen.

Kan het ook op een andere manier dan via OCPP?

<John O`Mill>

• JanHenk
  • Niet online
@Jay-v Wat voor lader gebruik je? evcc stuurt in beginsel de lader aan om weer te gaan laden. Maar dat lukt niet altijd en dan wordt er een soort wake-up verstuurt. Maar in beginsel is dat niet nodig. Althans, met mijn Alfen niet.

De wake-up is lastig, dat zou eventueel opgelost kunnen worden door iemand met een Renault en de juiste api. Maar los daarvan zou eigenlijk de lader de sessie moeten kunnen hervatten.

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

JanHenk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:00:
@Jay-v Wat voor lader gebruik je? evcc stuurt in beginsel de lader aan om weer te gaan laden. Maar dat lukt niet altijd en dan wordt er een soort wake-up verstuurt. Maar in beginsel is dat niet nodig. Althans, met mijn Alfen niet.

De wake-up is lastig, dat zou eventueel opgelost kunnen worden door iemand met een Renault en de juiste api. Maar los daarvan zou eigenlijk de lader de sessie moeten kunnen hervatten.
Ik heb ook een Alfen, maar heb het idee dat er iets niet lekker staat geconfigureerd in mijn auto.

Voorheen had ik een charging schedule ingesteld via de Renault app. Deze heb ik verwijderd, waardoor hij op "instant charging" zou moeten staan. Echter lijkt dit niet helemaal in order en moet ik nog (soms) handmatig de laad sessie starten.
offtopic:
Sowieso is Renault nogal laks met software updates, ze adverteren op hun site met "Waze" native op de R5, maar de auto is inmiddels al meer dan een jaar oud en het is nog steeds niet ondersteund. Er is zelfs nog nooit een software update geweest.

• JanHenk
  • Niet online
Jay-v schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:12:
[...]

Ik heb ook een Alfen, maar heb het idee dat er iets niet lekker staat geconfigureerd in mijn auto.

Voorheen had ik een charging schedule ingesteld via de Renault app. Deze heb ik verwijderd, waardoor hij op "instant charging" zou moeten staan. Echter lijkt dit niet helemaal in order en moet ik nog (soms) handmatig de laad sessie starten.
offtopic:
Sowieso is Renault nogal laks met software updates, ze adverteren op hun site met "Waze" native op de R5, maar de auto is inmiddels al meer dan een jaar oud en het is nog steeds niet ondersteund. Er is zelfs nog nooit een software update geweest.
Ja, ik gebruik dus geen enkel schema, laadlocaties of iets dergelijks. Al die opties in de auto kunnen de aansturing door evcc in de war schoppen. De auto zou eigenlijk altijd open moeten staan om de laadsessie te hervatten, zodat je puur de laadpaal kan aansturen.

Kun je het eens proberen zonder de auto de integreren? Dus met een "offline auto", volgens Generic vehicle (Without Api)". Dan roept evcc in ieder geval niet die auto aan. Laadplan moet je dan wel zelf maken op basis van een gewenste aantal kWh omdat evcc dan ook geen inzicht heeft in de huidige SoC, maar op die manier kun je wel dingen uitsluiten. Als het dan nog niet lukt om volgens plan te laden, zit er alsnog iets in de auto die het blokkeert. Maar dan zou de switch naar de 'fast'-modus ook niet moeten werken.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:55:
[...]

Hmm, nu lees ik dat de paal dan via OCPP bestuurd wordt. Betekent dit dat ik de Zappi dan niet meer zelf kan besturen? Er kan immers maar één kapitein op het schip zijn?

In dat geval is deze besturing van mijn Zappi voor mij geen oplossing. Ik heb automatiseringen die op specifieke momenten (bv gastgebruik) instellingen op mijn Zappi aanpassen. Dat gaat dan botsen.

In de interface kan je de default startmodus van Charging aangeven, per auto.
Bij je eigen auto, zet je hem dan op PV + planner
Bij een guest auto, zet je hem dan op Fast (indien gewenst). Met mijn Peblar kan ik dan alsnog via de API de charge-current overrulen.
Of dit ook werkt met een OCPP geconfigureerde chargepoint, weet ik niet.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:42
Hippe Lip schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:55:
[...]

Ik had ook een paar automatiseringen in HA die de laadpaal aanstuurden, deze heb ik zo aangepast dat ze via MQTT de instellingen in EVCC updaten. Normaal regelt EVCC automatisch het laden van de auto zodra er zonnestroom over is. Als we de volgende dag weg moeten dan geef ik in HA dat er 's nachts op het goedkoopste uur wordt geladen

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-12 13:10
Toevallig mensen die een Evbox ELVI aan de gang hebben gekregen? ik krijg het helaas niet voor elkaar... occp is het IP van EVCC maar als ik daarna het wallbox gedeelte er achter zet kan ik niet opslaan tenzij ik eindig met een /

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Get!em en @LT1970 Dank voor de suggesties. Dan ga ik toch maar eens verder kijken hoe ik EVCC kan configureren. Dit geeft me vertrouwen dat er wel een modus gaat zijn om ook nog zelf het stuur over te nemen als dat nodig mocht zijn.

Toch nog even die ene specifieke vraag herhalen:
Is er een mogelijkheid om een koppeling van mijn Zappi met EVCC te maken zonder die OCPP-modus van de Zappi te activeren? Ik kan de laadpaal nu al aansturen, zou EVCC dat dan niet ook nu al kunnen zonder OCPP te activeren? Wat moet ik daarvoor doen?

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste