Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

h3llrais3rke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

Experimenteel staat aan hier, aangezien ik ook grid charging en zo wil gebruiken.
Is het mogelijk om alles over te zetten naar de UI, zonder de history te verliezen?
En wat zijn de voordelen?
Want ik heb al eventjes iets geprobeerd, maar voor zaken die via de UI geconfigureerd worden, moet ook de service nog herstart worden?
Dan zie ik weinig nut van dit te migreren, dan hou ik het liever in yaml (wat ik kan tracken in git)
Als je je yaml in git hebt, is dat veel voordeliger.

Ui biedt geen extra voordelen en sommige dingen moeten alsnog in yaml gedefinieerd worden. Wordt alleen dan opgeslagen in database. Dus als je die dan backupt ;)

Ik draai em als extra database in mijn Mariadb container.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:31
Get!em schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:07:
[...]
Als je je yaml in git hebt, is dat veel voordeliger.

Ui biedt geen extra voordelen en sommige dingen moeten alsnog in yaml gedefinieerd worden. Wordt alleen dan opgeslagen in database. Dus als je die dan backupt ;)

Ik draai em als extra database in mijn Mariadb container.
Heb zowel de config in git als de backup via home assistant (evcc draait als addon).
Ik had vroeger ook mariadb, maar heb die er een aantal maanden overal van tussen gehaald.
Weer een point of failure minder. ;)

Als developer track ik graag changes, dus heb een sterke voorkeur voor config in yaml ipv UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:36
h3llrais3rke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Ik snap die residual eigenlijk niet goed.
Ik heb die ingesteld op 100W omdat ze dat aanbevelen icm gebruik van thuisbatterij.
Voor capaciteitstarief heb ik een maxPower gedefinieerd op het circuit, die ik ook kan aanpassen vanuit home asisstant.
Maar ik wil alleen maar laden met PV overschot en op nachttarief.
Met die maxPower lijkt de loadbalancing wel goed te werken.
Wat werkte er niet bij jou?
Mijn denkpiste over capaciteitarrief is anders, ik wil sowieso ALTIJD laden aan 4.1kW, en met auto phase.. hier is ten eerste al geen oplossing voor in EVCC , er is nergens een instelling zoals een comfort aan min zoveel laden... Anyway, 4.1 wil ik aanhouden... Maar als er zon is, dan wil ik ook de zon extra erbij Pompen, ik laad toch al sowieso aan 4.1 van grid, dus alle zon die er is, is alleen maar sneller geladen, dus ik laad aan een 8-10, terwijl ik nog maar steeds 4.1 van grid neem...
Met die residual power vervang je eigenlijk de maxPower, want die vond ik niet fijn werken, stel dat je je piek op 6000 zet, en je zet een zwaaiverbruiker op, dan slaat die af...
Met residualpower niet, ik zet die dus op -6000, want dat is mijn feitelijke maxPower... (Piek) Dus die gaat nu laden aan (6000 - household... )Dus stel, je sluimer is een 500, dan gaat die laden aan 5500 + zon opbrengst...

Ik heb een 2 maand getest, wou sowieso laden aan 4.1, dan zat mijn piek rond de 6 , dus heb de residual power op -6000 gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Ik snap je redenering, maar ik heb toch de voorkeur voor echte loadbalancing.
Bedoeling is dat de wagen af slaat als er andere grote verbruikers in huis zijn en dat die terug start wanneer er terug genoeg over is.
Ieder kiest natuurlijk zelf wat hij het liefste heeft.
De wagen gaat hier dagelijks aan de lader tot 80%. (gemiddeld verbruik per dag is dan ook maar 20-25%)
Zelfs aan lage snelheid (1.4-4kwh op 1 fase) is dit meestal voldoende om de wagen tot de gewenste 80% te krijgen.
Laadpaal staat bij mij dan ook vast op 1 fase (min 6A - max 20A).
Mode in EVCC staat steeds op PV.
Dus enkel laden met overschot en de rest op nachttarief (via gepland laden met tarieven in EVCC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
h3llrais3rke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:27:
Ik snap je redenering, maar ik heb toch de voorkeur voor echte loadbalancing.
Bedoeling is dat de wagen af slaat als er andere grote verbruikers in huis zijn en dat die terug start wanneer er terug genoeg over is.
Ieder kiest natuurlijk zelf wat hij het liefste heeft.
De wagen gaat hier dagelijks aan de lader tot 80%. (gemiddeld verbruik per dag is dan ook maar 20-25%)
Zelfs aan lage snelheid (1.4-4kwh op 1 fase) is dit meestal voldoende om de wagen tot de gewenste 80% te krijgen.
Laadpaal staat bij mij dan ook vast op 1 fase (min 6A - max 20A).
Mode in EVCC staat steeds op PV.
Dus enkel laden met overschot en de rest op nachttarief (via gepland laden met tarieven in EVCC)
Idd, iedereen zijn mening, alles hangt af hoeveel je wilt hebben als piek... Hier slaat die niet af, wanneer piek bereikt is van 6000 dan laad die trager... Is er terug power over, dan gaat die terug naar 6000, hij is dus steeds aan het laden aan een load balancing van max 6000 ...

Die 6000 bepaal je zelf, als je een piek wilt van 3kW , dan stel je residual in op -3000 , makkelijker kan toch niet ;-)

Dan laad je op aan een 2500 als je household een 500 is... Stel je hebt dan 5 kW opbrengst, dan laad je tenminste aan 7500 met maar 2500 wat je afneemt van grid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Lijkt idd ook wel een goede piste, als je steeds van het net wilt laden.
Ik wil dit zo min mogelijk (en dit zonder piek te overschrijden), en dat lijkt met mijn manier nu ook wel goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
h3llrais3rke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:07:
Lijkt idd ook wel een goede piste, als je steeds van het net wilt laden.
Ik wil dit zo min mogelijk (en dit zonder piek te overschrijden), en dat lijkt met mijn manier nu ook wel goed te werken.
Maar waarom wil je zo min mogelijk van het net gaat gebruiken als je toch al een bepaalde piek hebt, dan kan je toch beter dat verbruik sowieso gebruiken en je piek blijft behouden :-)
..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Omdat ik voorkeur geef aan zon ipv net.
En ik ook alleen op nachttarief wil laden (scheelt toch weer een paar cent per kw).
Ik heb ook voldoende aan opladen aan max 20A(4.6kw op 1 fase).
Wat ik dan niet gebruik voor de wagen gaat naar batterij of andere verbruikers (heb ook nog andere zaken zoals een boiler om op te laden).

Maar mijn idee is totaal anders, ik heb ook thuisbatterij die ik ook kan gebruikt worden om wagen te laden en dergelijke (thuisbatterij ondersteunend laden, boosten vanuit thuisbatterij)
Die residual wordt ook gebruikt voor regulatie van thuisbatterij, dus die in mijn geval op bv -6000 zetten zal waarschijnlijk geen goed idee zijn dan.

Maar bon, ik ben tevreden met hoe het nu werkt.
Moest ik in jouw situatie zijn, dan zou ik misschien hetzelfde doen.

[ Voor 15% gewijzigd door h3llrais3rke op 10-10-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:15
JanHenk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:31:

De tokens kun je verkrijgen via curl of vergelijkbare tool. Hier staat exact beschreven hoe je dat doet. Je moet dus fysiek de knop indrukken op de batterij en vervolgens binnen 30 seconden de request indienen. Hetzelfde voor de P1-meter.
Tsja.... en daar ga ik dan de bietenbrug op..... (super bedankt trouwens @JanHenk)

Krijg die token niet voor elkaar..... wat een ge-k..

Sorry maar ben de hele avond bezig geweest mijn HW en evcc weer draaiend te krijgen, geen idee waarom maar ik kreeg evcc met geen mogelijkheid meer aan de praat. Uiteindelijk de laatste goede backup weten terug te zetten en na nog wat gefröbel is het weer waar ik gisteravond was..... |:(

Denk dat ik het zo maar even laat. Ik heb sowieso een automatisering in HA dat de HW PIB naar standby wordt geschakeld als de HW kWH meter die op de groep van de laadpaal zit meer dan 100W trekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:43
JanHenk schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:25:
@annestweak Ik zag nog dat ik ben vergeten de NL energiebelasting mee te nemen in de 'charges' bij jouw Nordpool template. Daarnaast zou je voor de volledigheid ook de feedin kunnen definiëren. @krizzziz In jouw geval dien je dus ook feedin te definiëren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
tariffs:
  grid:
    type: template
    template: nordpool
    region: NL
    currency: EUR
    charges: 0.11807 # Energiebelasting a 0,11807 en inkoopvergoeding Zonneplan a 0,01653 all ex btw
    tax: 0.21 # btw over epex spot plus charges
  feedin:
    template: nordpool
    region: NL
    currency: EUR
    charges: 0.11807 # Energiebelasting a 0,11807 en inkoopvergoeding Zonneplan a 0,01653 all ex btw
    tax: 0.21 # btw over epex spot plus charges

De teruglevering gaat dan volgens exact hetzelfde tarief als de afname, wat volgens mij ook klopt voor zowel Tibber als Zonneplan. Bij andere energieleveranciers krijg je de inkoopvergoeding niet terug (of rekenen ze zelfs dubbel), dan moet je e.e.a. even aanpassen naar jouw situatie.
Bij zonneplan heb je zonnebonus van 2 ct, ik vind het lastig bovenstaande hierin aan te passen. Geldt alleen tijdens zonne-uren...
Iemand die hiermee kan helpen?
Wat hebben jullie in je evcc.yaml staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AA42
AA42 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 00:20:
[...]

Tsja.... en daar ga ik dan de bietenbrug op..... (super bedankt trouwens @JanHenk)

Krijg die token niet voor elkaar.....
Nou ben ik ook weer niet het type dat snel opgeeft. Dat compenseert dan weer mijn klungeligheid :)

Vanochtend fris uitgeslapen maar eens een nieuwe poging gedaan..... gelukt !
Ook dit weer iets heel blondts...... IP adres ingevuld binnen de <> maar die moeten natuurlijk weg....duhhhhhh (die 2 vrijdagavond biertjes hielpen waarschijnlijk ook niet).
HW PIB draait nu, nogmaals superbedankt @JanHenk !!!

Volgende stap: Tibber tarieven instellen en de BMW pratend krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:21
Het volgende valt me op na de updates

Spiegels kantelen minder ver naar achteren bij achteruit rijden, eerst zag je je hele wiel incl straat nu maar tot je as

En de achterbank verwarming is niet meer beschikbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4spjeTBNuoJ6RbS3hB0gsDTE6BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2vMnv1uI7Yx5Zty2hdMmlSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Anderen ook deze ervaring?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@AA42 Kijk eens aan, top! Stukje bij beetje uitbouwen, zo ging het bij mij ook. Ik ben geen ICTer in dagelijks werk dus jouw ervaringen zijn wel herkenbaar. :+

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@hemertje Ik denk dat je een deurtje verder moet vragen, geen ervaring met jouw auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
hemertje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:16:
Het volgende valt me op na de updates
Ik gok zomaar dat je dit in een verkeerd topic hebt gepost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
JanHenk schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:17:
@AA42 Kijk eens aan, top! Stukje bij beetje uitbouwen, zo ging het bij mij ook. Ik ben geen ICTer in dagelijks werk dus jouw ervaringen zijn wel herkenbaar. :+
Jaaaa, het is een lang pad met veel valkuiltjes.... toch bepaald niet voor "Jan met de pet" dit allemaal nog maar het is wel heel leuk (al aardig wat dingen in HA geautomatiseerd die ik vroeger allemaal met de hand deed, bijvoorbeeld iets simpels: ik heb een Cambridge Audio CXN muziekstreamer. Die kun je perfect gebruiken met bijv. Qobuz of Spotify. Maar dan moest ik mijn Onkyo receiver altijd handmatig inschakelen (via aparte app of AB, omdat de verbinding tussen die twee puur analoog audio is) en op de juiste ingang zetten. Dat doet HA nu keurig voor me, en ook weer netjes uit. Het mooie is dat je dan ook weer extra mogelijkheden ziet zo forceert de automatisering de receiver ook meteen altijd in de juiste afspeelmodus (Pure Audio). Ja off-topic maar wil even aangeven hoe enthousiast ik nog steeds ben ondanks de hobbeltjes....

Speaking of which: ik kreeg deze foutmelding van evcc:

planner: tariff not available: cannot create tariff type 'template': cannot create tariff type 'tibber': Message: invalid token, Locations: [{Line:1 Column:2}], Extensions: map[code:UNAUTHENTICATED], Path: [viewer]

Nu ben ik inderdaad Tibber klant en had het tarief eerder volgens hoe het op de evcc site voor Tibber was aangegeven toegevoegd maar het bleek dat de laatste 2 karakters van het token verdwenen waren.... toch een bugje? Nja, die weer toegevoegd en evcc klaagt er nu niet meer over.

Ik vraag me nog wel af of het handig is de "advanced" opties in te stellen voor het tarief:

tariffs:
charges: # Charge, Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional)
tax: # Tax, Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20%) (optional)
formula: math.Max((price + charges) * (1 + tax), 0.0) # Formula, Individual formula for calculating the price (optional)

Overigens: is het normaal dat als je in de evcc UI config iets veranderd en hij onderin zegt dat je een herstart moet doen hij niet meer "terug" komt? Ik zie dan heel af en toe weer het config scherm voorbijflitsen maar dan gaat hij weer terug naar dat "vage" scherm en dat blijft zich herhalen. Ik ga dan altijd even naar een ander tabje (bijv. geschiedenis) en weer terug en moet evcc dan weer opnieuw starten. Dan werkt het weer wel maar is dit normaal gedrag?

[ Voor 11% gewijzigd door AA42 op 11-10-2025 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-10 22:39
Een herstart van evcc is hier nog nooit gelukt, ik moet steeds via de HA addons gaan en hem daar terug starten.

[ Voor 3% gewijzigd door r2504 op 11-10-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ah , hier geen probleem om te herstarten vanaf de UI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
JanHenk schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:18:
@hemertje Ik denk dat je een deurtje verder moet vragen, geen ervaring met jouw auto.
oops, op de telefoon in het verkeerde draadje gereageerd :(

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
AA42 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Ik gok zomaar dat je dit in een verkeerd topic hebt gepost....
ja, excuus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:31
Voorlopig nog altijd problemen aan de BMW kant met de BMW API?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
HyperBart schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:06:
Voorlopig nog altijd problemen aan de BMW kant met de BMW API?
Ja, en zal ook nooit opgelost geraken, de reverse engineering via bimmerconnect gaat niet meer lukken... Je zult moeten overstappen op de cardata, maar die lijkt niet 100% te werken...
Tja, dat heb je met dat reverse engineering gedoe, vroeg of laat werkt het niet meer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Ja, en zal ook nooit opgelost geraken, de reverse engineering via bimmerconnect gaat niet meer lukken... Je zult moeten overstappen op de cardata, maar die lijkt niet 100% te werken...
Tja, dat heb je met dat reverse engineering gedoe, vroeg of laat werkt het niet meer :-)
Da’s wat ik bedoelde. Ik zit al op Cardata.
Jij zit er nogal negatief in zeg. Functioneel komt wel goed. De oude manier niet meer (obvious) maar mij ging het om de vraag van Cardata.

Weinig reverse engineering gedaan hoor op al die auto’s, het zijn allemaal publieke API’s.

Is trouwens op EU niveau een verordening dus dat moeten ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
HyperBart schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:24:
[...]

Da’s wat ik bedoelde. Ik zit al op Cardata.
Jij zit er nogal negatief in zeg. Functioneel komt wel goed. De oude manier niet meer (obvious) maar mij ging het om de vraag van Cardata.

Weinig reverse engineering gedaan hoor op al die auto’s, het zijn allemaal publieke API’s.

Is trouwens op EU niveau een verordening dus dat moeten ze wel.
Helemaal niet negatief, maar alles op basis van reverse engineering is een risico helaas :-(
Die van BMW en Audi was sowieso op basis van reverse engineering via de App..., zo zullen er nog wel veel zijn... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
ik heb gebruik een token voor het connecten naar home assistant. maar die is lang en gebruik ik veel.
in voorbeelden zie ik dat er een variable gebruikt wordt. maar ik kan hier geen documentatie van vinden.
graag zou ik 1 hem 1 keer declareren en dan makkelijk hergebruiken. zodat ik mijn scripts veilig kan delen :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Nu online
ik heb ook de optimizer addon geinstalleerd.
deze is benaderbaar, en heb ik in de evcc addon ook aangewezen.
mijn evcc config geeft tijdens opstarten:
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 site config:
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 meters: grid ✓ pv ✓ battery ✓
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 grid: power ✓ energy ✓ currents ✓
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 pv 1: power ✓ energy ✗ currents ✗
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 battery 1: power ✓ energy ✗ currents ✗ soc ✗ capacity ✗
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 vehicles:
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✗ wakeup ✓
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 tariffs:
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 grid: priceforecast
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 feed-in: priceforecast
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 co2: ✗
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 solar: ✓
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 loadpoint 1:
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 mode: off
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 charger: power ✓ energy ✗ currents ✗ phases ✗ wakeup ✗
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 meters: charge ✓
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 charge: power ✓ energy ✗ currents ✗

maar de optimise knop verschijnd niet in mijn menu, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:25
remcoXP schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:33:
ik heb ook de optimizer addon geinstalleerd.
deze is benaderbaar, en heb ik in de evcc addon ook aangewezen.
mijn evcc config geeft tijdens opstarten:
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 site config:
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 meters: grid ✓ pv ✓ battery ✓
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 grid: power ✓ energy ✓ currents ✓
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 pv 1: power ✓ energy ✗ currents ✗
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 battery 1: power ✓ energy ✗ currents ✗ soc ✗ capacity ✗
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 vehicles:
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✗ wakeup ✓
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 tariffs:
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 grid: priceforecast
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 feed-in: priceforecast
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 co2: ✗
[site ] INFO 2025/10/12 08:30:23 solar: ✓
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 loadpoint 1:
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 mode: off
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 charger: power ✓ energy ✗ currents ✗ phases ✗ wakeup ✗
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 meters: charge ✓
[lp-1 ] INFO 2025/10/12 08:30:23 charge: power ✓ energy ✗ currents ✗

maar de optimise knop verschijnd niet in mijn menu, zie ik iets over het hoofd?
Heb je de experimentele modus aangezet? Verder zou je in de logging moeten zien dat evopt is opgestart. Zie je dit ook terug? Of krijg je errors of warnings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:11

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

heb je wel een (test) token van evcc?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Nu online
in de evcc logboeken staat geen regel met/over: evopt
dus ik kan slecht zien wat ik nu verkeerd doe.

experimentele modus staat aan, testtoken was weggevaagd na nieuwe install. heb zojuist een correcte sponsortoken toegevoegd herstart, en zie ik inderdaad wel wat: optimizer: meter profile incomplete

[ Voor 100% gewijzigd door remcoXP op 13-10-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:52
Hola,

net overgestapt naar dynamisch contract. Probeer nu de prijs goed te krijgen. Zie dat dat op deze manier zou moeten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
tariffs:
  grid:
    template: energy-charts-api
    bzn: DE-LU # Bidding zone, see https://api.energy-charts.info/#/prices/day_ahead_price_price_get
    charges: 0.22 # Fixed surcharge per kWh (e.g., 20ct grid fee, 2ct extra charges)
    tax: 0.19 # Percentage surcharge (e.g., 19% VAT)

volgens de docs.
Ik heb de volgende kostencomponenten in mijn energiecontract (Frank energie, woon in nl)
- btw (21%)
- inkoop kosten: 0.0185 per kwh
- energiebelasting 0.12286

Dus ik had charges op 0.14106 gezet. (inkoop + energiebelasting). en btw op 0.21. Maar dan staat de energieprijs een paar cent te hoog tov wat de site van de energieleverancier zelf aangeeft.

Mijn vermoeden is dat EVCC dan ook 21% over de energiebelasting rekent en dat dat wsch (is dat zo?) niet de bedoeling is in nl...

Dan zou ik naar deze config voor een custom formula moeten gaan, dat kan ook volgens de docs.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
tariffs:
  grid:
    bzn: DE-LU
    charges: 0.22 # Fixed surcharge per kWh
    tax: 0.19 # Percentage surcharge
    formula: math.Min(0.5, (price + charges) * (1 + tax))

Maar wie weet wat in NL de formule is om van netto prijs naar bruto prijs te komen, waar dus btw, energiebelasting in inkoopkosten goed verrekend zijn? (feitelijk is dus mijn vraag: Over welke componenten moet ik het btw percentage rekenen om op de goede prijs te komen?)

[ Voor 12% gewijzigd door Kammika op 12-10-2025 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33

Bravo

Second Best

Kammika schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:29:
Hola,

net overgestapt naar dynamisch contract. Probeer nu de prijs goed te krijgen. Zie dat dat op deze manier zou moeten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
tariffs:
  grid:
    bzn: DE-LU # Bidding zone, see https://api.energy-charts.info/#/prices/day_ahead_price_price_get
    charges: 0.22 # Fixed surcharge per kWh (e.g., 20ct grid fee, 2ct extra charges)
    tax: 0.19 # Percentage surcharge (e.g., 19% VAT)

volgens de docs.
Ik heb de volgende kostencomponenten in mijn energiecontract (Frank energie, woon in nl)
- btw (21%)
- inkoop kosten: 0.0185 per kwh
- energiebelasting 0.12286

Dus ik had charges op 0.14106 gezet. (inkoop + energiebelasting). en btw op 0.21. Maar dan staat de energieprijs een paar cent te hoog tov wat de site van de energieleverancier zelf aangeeft.

Mijn vermoeden is dat EVCC dan ook 21% over de energiebelasting rekent en dat dat wsch (is dat zo?) niet de bedoeling is in nl...

Dan zou ik naar deze config voor een custom formula moeten gaan, dat kan ook volgens de docs.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
tariffs:
  grid:
    bzn: DE-LU
    charges: 0.22 # Fixed surcharge per kWh
    tax: 0.19 # Percentage surcharge
    formula: math.Min(0.5, (price + charges) * (1 + tax))

Maar wie weet wat in NL de formule is om van netto prijs naar bruto prijs te komen, waar dus btw, energiebelasting in inkoopkosten goed verrekend zijn? (feitelijk is dus mijn vraag: Over welke componenten moet ik het btw percentage rekenen om op de goede prijs te komen?)
0.12286 is de energiebelasting inclusief BTW, zonder BTW is het 0.10154, dat verklaart de paar cent.
Als je in NL woont, moet je ook de Nederlandse prijs als basis nemen. Met DE-LU staat hij nog op de duitse zone, voor nederland moet je NL gebruiken. Ik gebruik een andere bron (ENTSOE), omdat apicharts vaak niet de nederlandse prijs beschikbaar heeft.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Bravo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

0.12286 is de energiebelasting inclusief BTW, zonder BTW is het 0.10154, dat verklaart de paar cent.
Als je in NL woont, moet je ook de Nederlandse prijs als basis nemen. Met DE-LU staat hij nog op de duitse zone, voor nederland moet je NL gebruiken. Ik gebruik een andere bron (ENTSOE), omdat apicharts vaak niet de nederlandse prijs beschikbaar heeft.
Check, en moet je de btw ook over deinkoopkosten rekenen? Of is die ook al inclusief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Kammika schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Check, en moet je de btw ook over deinkoopkosten rekenen? Of is die ook al inclusief?
Dat moet je even bij Frank Energie nakijken, dat weet ik niet.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:25
remcoXP schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:32:
in de evcc logboeken staat geen regel met/over: evopt
dus ik kan slecht zien wat ik nu verkeerd doe.

experimentele modus staat aan, testtoken was weggevaagd na nieuwe install. heb zojuist een correcte sponsortoken toegevoegd herstart, en zie ik inderdaad wel wat: optimizer: meter profile incomplete
Ten eerste, haal even de informatie van je Tesla weg. Niet handig om dit met het internet te delen.

In de logging staat evopt inderdaad als "optimizer". De fout die je ziet betekent volgens de user guide het volgende:
Missing/insufficient meter or forecast data. Check sensors and forecast.
Ik zie dat je voor je solar forecast twee providers hebt die precies hetzelfde zijn ingesteld. Misschien dat hij hier de mist mee in gaat? Ik zou er een van verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Nu online
thanks!

ik krijg nu igg:
```
[site ] DEBUG 2025/10/12 13:21:41 optimizer: optimizing 43 slots until 2025-10-13 00:00:00 +0200 CEST: grid=43, feedIn=43, solar=147, first slot: 8m18s
[site ] ERROR 2025/10/12 13:21:41 optimizer: meter profile incomplete
```

```
[site ] DEBUG 2025/10/12 13:21:41 optimizer: optimizing 43 slots until 2025-10-13 00:00:00 +0200 CEST: grid=43, feedIn=43, solar=147, first slot: 8m18s
[site ] ERROR 2025/10/12 13:21:41 optimizer: meter profile incomplete
```

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Bravo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Dat moet je even bij Frank Energie nakijken, dat weet ik niet.
kan ik helaas niet zien in het contract of op de site, maar ik zie nu dat als ik bereken als
marktprijs * (1+btw percentage) + inkoopkosten (0,0182) + energiebelasting (0,12286) dat ik dan vrijwel dezelfde prijs als op de site van Frank Energie heb. Soms een duizendste cent ernaast, maar dat zal wel afrondingverschil zijn.

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Kammika en anderen, voor prijzen kan je ook de formule apart uitschrijven:

code:
1
formula: ((1.02 * price + 0.0683261) * 1.06)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

HyperBart schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:18:

code:
1
Dat is een typische Belgische formule (percentage over de kale prijs + een vaste opslag), voor Nederland is het volgende gangbaarder:

code:
1
2
3
formula: 
(Prijs + Energiebelasting + opslag ) + BTW
((price + 10.154 + 2.0496) * 1.21)

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:18:

code:
1
Ja had ik erbij moeten zetten. Maar ik heb nu idd een formule gebruikt om de goede prijs te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Met heel veel doorzettingsvermogen steeds een stapje verder....... hoop ik. Ik _geloof_ dat ik zowaar de BMW succesvol met de BMW EU data act keuze aan de praat heb....
Alleen: de (OCPP) communicatie met de EVBox Elvi verloopt kennelijk nogal stroef.
Hier een overzichtje:

[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:03:36 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:03:43 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:03:43 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:03:43 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:03:43 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:07 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:15 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:15 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:15 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:15 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:38 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:46 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:46 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:46 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:10:46 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:06 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:14 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:14 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:14 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:14 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:36 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:45 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:45 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:45 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:11:45 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:08 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:16 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:16 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:16 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:16 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:36 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:45 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:45 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:45 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:12:45 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:23:59 charger disable: set charging profile: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:24:37 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:24:46 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:24:46 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:24:46 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:24:46 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:08 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:16 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:16 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:16 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:16 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:36 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:44 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:44 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:44 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:25:44 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:06 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:13 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:13 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:13 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:13 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:38 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:48 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:48 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:48 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:26:48 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:27:06 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:27:13 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:27:13 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:27:13 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:27:13 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:38:39 charger disable: set charging profile: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:38:46 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:38:52 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:38:52 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:38:52 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:38:52 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:39:08 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:39:16 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:39:16 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:39:16 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:39:16 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:45:35 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:45:42 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:45:43 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:45:43 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:45:43 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:58:09 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:58:18 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:58:18 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:58:18 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/13 22:58:18 charger status: timeout

Iemand een idee?

Dan nog een andere (domme?) vraag: ik heb een zakje met RFID tags gekocht. Werken prima. Heb de 2 tag nummers ingevoerd in de geavanceerde instellingen van het voertuig van evcc.
Nu gaat de paal netjes laden als ik 1 van beide tags aanbiedt, dat is het probleem niet.
Het probleem is dat hij OOK gaat laden als ik willekeurig welke andere tag uit het zakje aanbiedt. Oftewel, er wordt niet naar de code "gekeken". Dus beide codes ook ingevoerd in de instellingen van de EVBox laadpaal maar dat maakt helaas niets uit.... het laden start nog even vrolijk met elke tag.

Hoe kan ik er voor zorgen dat het laden alleen start met de toegestane tags?

[ Voor 5% gewijzigd door AA42 op 13-10-2025 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:21:

Dan nog een andere (domme?) vraag: ik heb een zakje met RFID tags gekocht. Werken prima. Heb de 2 tag nummers ingevoerd in de geavanceerde instellingen van het voertuig van evcc.
Nu gaat de paal netjes laden als ik 1 van beide tags aanbiedt, dat is het probleem niet.
Het probleem is dat hij OOK gaat laden als ik willekeurig welke andere tag uit het zakje aanbiedt. Oftewel, er wordt niet naar de code "gekeken". Dus beide codes ook ingevoerd in de instellingen van de EVBox laadpaal maar dat maakt helaas niets uit.... het laden start nog even vrolijk met elke tag.

Hoe kan ik er voor zorgen dat het laden alleen start met de toegestane tags?
Dom is t niet, er zit niet een harde authenticatie in.
Wat je kunt doen is op de lader de Default charge mode op off zetten en bij je specifieke voertuig op de gewenste waarde voor dat voertuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-10 22:39
AA42 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:21:
Ik _geloof_ dat ik zowaar de BMW succesvol met de BMW EU data act keuze aan de praat
Verklaar je nader want volgens mij werkt de BMW API niet meer… of is er een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Dank voor deze goede tip Get!em, dit werkt! Het is wel zo dat bij een "niet toegestane" tag de lader in de "wacht op laden" modus gaat (knippert langzaam oranje) maar zonder dat ik daar "toestemming" voor geef via evcc wordt hij dus niet geladen. Dit is voor mij prima.
Als ik een "toegestane" tag aanbiedt gaat hij nu inderdaad netjes naar de gekozen modus, top !

@JanHenk
Hoe heb jij de instellingen voor de thuisbatterij ingesteld op dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXMI-w2_TT_SgAuYmkU-YZHUKis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M1yzPosrp4VzzTdbo1Kn1KP9.png?f=fotoalbum_large

In de winter, en als je dynamische tarieven hebt zoals ik, lijkt het me het gunstigst als de batterij altijd op stand-by wordt gezet als de auto gaat laden dus zo wil ik het eigenlijk instellen.

(Bijv. tarief is nu 28 cent, en gezien geringe zonlicht laadt de PIB maar langzaam/gedeeltelijk op. Die energie verbruik ik liever straks tussen 18u en 20u. als de prijs hoog is (zoals vandaag 68 (!) cent).

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 14-10-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
r2504 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Verklaar je nader want volgens mij werkt de BMW API niet meer… of is er een alternatief?
Dat klopt maar er is voor evcc wel al een oplossing.

Er is (gelukkig!) Europese wetgeving die kennelijk ook BMW dwingt bepaalde data beschikbaar te maken voor eindgebruikers (als ik het fout heb, please correct me).

Werkt via CarData. Deze moet je eerst instellen in je BMW account, kies als je je voertuig ziet het icon "CarData".
Onder "TECHNISCHE TOEGANG TOT BMW CARDATA" moet je eerst "client aanmaken" (of iets dergelijks) klikken, vervolgens beide vinkjes aanzetten (blauw). Kopieer het Client-ID nummer (symbooltje naast het ID nummer klikken)
Vervolgens voertuig toevoegen onder evcc en dan moet je "BMW CarData (EU Data Act)" kiezen.
Vervolgens je VIN invullen en het eerder genoemde Client ID in het veld plakken. Ik heb zelf ook de accucapaciteit ingevoerd maar dit is optioneel.
Zo zou het moeten werken. Volgens mij kan er flink wat tijd overheen gaan voordat de boel echt communiceert. Ik had in het begin continu errors hierop maar nu niet meer. Of de communicatie daadwerkelijk functioneer kan ik eigenlijk maar moeilijk constateren.
Ik zou bijvoorbeeld denken dat als ik een max instel evcc dat dan ook "doorkrijgt" via de CarData gegevens en hij op tijd stopt met laden (bijv. 90%) maar dat heb ik nog niet zien werken maar nogmaals heb veel strubbelingen gehad om alles geconfigureerd en werkend te krijgen. Ik zal het meteen eens proberen !

Meer hier:
https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/24123

{EDIT}
Hmmm, zo te zien is het bekend dat e.e.a. nog niet goed werkt en zou het met de volgende update opgelost moeten zijn....nog even geduld dus...
https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-14654162

[ Voor 8% gewijzigd door AA42 op 14-10-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ik overweeg XPENG als nieuwe auto. Kan eigenlijk nergens vinden of die goed samenwerkt met EVCC... (Zal wel indirect moeten, want EVCC heeft het zelf niet) heeft iemand dit al aan de praat?

Er zou dan iig een API moeten zijn die laadstatus en SOC uitleest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Kammika schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:06:
ik overweeg XPENG als nieuwe auto. Kan eigenlijk nergens vinden of die goed samenwerkt met EVCC... (Zal wel indirect moeten, want EVCC heeft het zelf niet) heeft iemand dit al aan de praat?

Er zou dan iig een API moeten zijn die laadstatus en SOC uitleest...
Als evcc niet zelf de Xpeng op de website heeft staan, kan het er inderdaad niet direct mee praten.

Alternatief is het aanbieden van de benodigde informatie via sensoren in Home Assistant via REST of mqtt aan evcc. Ik zie dat er wel een HACS integratie is voor Xpeng, dus die route zou je kunnen proberen.
Al lees ik wisselende verhalen over Enode, wat de eigenlijke broker is voor de informatieuitwisseling.

[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 14-10-2025 13:21 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bravo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:17:
[...]

Als evcc niet zelf de Xpeng op de website heeft staan, kan het er inderdaad niet direct mee praten.

Alternatief is het aanbieden van de benodigde informatie via sensoren in Home Assistant via REST of mqtt aan evcc. Ik zie dat er wel een HACS integratie is voor Xpeng, dus die route zou je kunnen proberen.
Via Enode, nog een andere partij, die volgens mij een betaald abo nodig heeft om de gegevens uit te lezen? Zou er even verder induiken maar de eerste voortekenen zijn alvast niet gunstig.

Met Kia is er al een hoop gerommel voorbij gekomen de laatste tijd, nu weer BMW, tsja...

Iedereen heeft altijd de mond vol over VAG en hun ICT, maar de API's werken al een tijdje heel goed en betrouwbaar. Wel onderdeel van een betaalde dienst (die je afhankelijk van je model de eerste paar jaar gratis krijgt). Maar goed, liever een betaalde dienst van een paar tientjes per jaar om data rechtstreeks te verkrijgen, dan allerlei vage en onbetrouwbare omwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
AA42 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:41:
@JanHenk
Hoe heb jij de instellingen voor de thuisbatterij ingesteld op dit scherm:
[Afbeelding]

In de winter, en als je dynamische tarieven hebt zoals ik, lijkt het me het gunstigst als de batterij altijd op stand-by wordt gezet als de auto gaat laden dus zo wil ik het eigenlijk instellen.

(Bijv. tarief is nu 28 cent, en gezien geringe zonlicht laadt de PIB maar langzaam/gedeeltelijk op. Die energie verbruik ik liever straks tussen 18u en 20u. als de prijs hoog is (zoals vandaag 68 (!) cent).
Vind het zelf wel fijn als er iets van lading in de batterij zit. Dan kan ie namelijk ook deels meehelpen als de zon even wegvalt. Dus alle PV-stroom met prio in de auto zoals in jouw screenshot, doe ik meestal niet, zet hem vaak rond 30-50%. Maar hangt tevens ook af van de in- en uitschakeldrempel die je hanteert. Kwestie van wat experimenteren en afhankelijk van het weer en seizoen pas ik het wel eens aan.. Kan gelukkig eenvoudig in de UI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Via Enode, nog een andere partij, die volgens mij een betaald abo nodig heeft om de gegevens uit te lezen? Zou er even verder induiken maar de eerste voortekenen zijn alvast niet gunstig.

Met Kia is er al een hoop gerommel voorbij gekomen de laatste tijd, nu weer BMW, tsja...

Iedereen heeft altijd de mond vol over VAG en hun ICT, maar de API's werken al een tijdje heel goed en betrouwbaar. Wel onderdeel van een betaalde dienst (die je afhankelijk van je model de eerste paar jaar gratis krijgt). Maar goed, liever een betaalde dienst van een paar tientjes per jaar om data rechtstreeks te verkrijgen, dan allerlei vage en onbetrouwbare omwegen.
Ik heb zelf een XPENG G9P'2023 en heb meerdere integraties gebruikt:Uiteindelijk heb ik https://github.com/evilmarty/enode gebruikt (welk ook XPENG ondersteunt) en ben ik zeer tevreden. Webhooks zijn ingeschakeld en sensoren worden goed bijgewerkt. Je kan ze e.v.t. "refreshen/updaten" in je automatisering alvorens je iets wilt doen etc. Ik gebruik het voornamelijk om mijn SoC % naar Tibber te pushen omdat ze daar nog geen integratie hebben. Zelfde voor locatie en batterij info naar ABRP.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:00
Shit.....Hyundai heeft het e.e.a veranderd waardoor de login (tot Bluelink data) niet mee werkt........

https://github.com/evcc-io/evcc/issues/24418

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

krizzziz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:14:
Shit.....Hyundai heeft het e.e.a veranderd waardoor de login (tot Bluelink data) niet mee werkt........

https://github.com/evcc-io/evcc/issues/24418
Ah, toch wel... Ik liep er gisteren tegenaan dat de BlueLink integratie niet meer werkte, maar evcc wel. Maar zag geen issues van anderen dus nam aan dat evcc de dans ontsprongen was.
Bummer, net de nieuwe versie geinstalleerd (dus restart) en ik heb ook geen verbinding meer...

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik zie dat Andig regelmatig verwijst naar het Data Act. Nu wil ik daar best een mail aan wijden, maar wellicht heeft iemand dat al gedaan (eventueel voor andere fabrikanten)? Zo ja, kan iemand dat voorbeeld delen?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:59
Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:59:
[...]

Ah, toch wel... Ik liep er gisteren tegenaan dat de BlueLink integratie niet meer werkte, maar evcc wel. Maar zag geen issues van anderen dus nam aan dat evcc de dans ontsprongen was.
Bummer, net de nieuwe versie geinstalleerd (dus restart) en ik heb ook geen verbinding meer...
je moet je refresh token als wachtwoord gebruiken, dan moet het wel werken.

https://github.com/Hyunda...iki/Kia-Europe-Login-Flow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Krisp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:05:
Ik zie dat Andig regelmatig verwijst naar het Data Act. Nu wil ik daar best een mail aan wijden, maar wellicht heeft iemand dat al gedaan (eventueel voor andere fabrikanten)? Zo ja, kan iemand dat voorbeeld delen?
Geen voorbeeld voor een mailtje, maar wel een link naar een statement van Hyundai:
https://connected-mobility.hyundai.com/data-rights-en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db0onWs0Zhy3D4kq6LP0dVZVsYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ozvqjdGBdqy9qtyLS0UePBNS.png?f=user_large
Waar ik enorm jeuk van krijg is dat ze alleen derden toegang willen geven tot jouw data, waardoor jij bij die derden weer jouw informatie kunt ophalen.
Volgens mij is dit niet conform de EU verordening, je moet als gebruiker zelf toegang kunnen krijgen tot je data.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Geen voorbeeld voor een mailtje, maar wel een link naar een statement van Hyundai:
https://connected-mobility.hyundai.com/data-rights-en

[Afbeelding]
Waar ik enorm jeuk van krijg is dat ze alleen derden toegang willen geven tot jouw data, waardoor jij bij die derden weer jouw informatie kunt ophalen.
Volgens mij is dit niet conform de EU verordening, je moet als gebruiker zelf toegang kunnen krijgen tot je data.
Ik wil best mijn eigen derde zijn. :P Ik ga ook wel even op het forum vragen hoe ze dit voor zich zien.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zelfde issue ook bij de Home Assistant integratie, zie bijvoorbeeld hier.

Waarschijnlijk zelfde route als aanpassing van de Kia login, maar gebruikt een andere url dus de scripts zullen wel aangepast moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AA42
Haha, nou dan toch maar liever een Europees merk die zich wel aan de EU wetgeving houdt..... :)

Nou, na de laatste evcc update van vanochtend heb ik mijn i3s eindelijk aan de praat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_sfSnlI-MLj8looTEhiGQC6iB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cHJXqsAWs6PY0Zl7Vw2sOYw9.png?f=user_large

Twee valkuilen: als je op het voertuig (BMW) item in het hamburger menu klikt wil evcc nu een pop-up (extra tabblad) openen. Als je, zoals ik, dit standaard uit hebt staan moet je dat even voor HA wijzigen in de intstellingen van je browser. Vervolgens kreeg ik keurig daar het BMW inlogscherm te zien.
Daarna nog steeds geen groen puntje voor de voertuignaam en de foutmelding
oauth-XXXXXXXX] ERROR 2025/10/15 10:35:17 error retrieving token: oauth2: "invalid_grant" "The provided access grant is invalid, expired, or revoked."
in de log.
Er moest dus iets met het client ID zijn.

Dus opnieuw ingelogd op de BMW CarData site, opnieuw mijn Client ID gekopieerd (NIET een nieuwe aangemaakt) en deze opnieuw in de voertuig configuratie geplakt. Nu blijkt dat evcc automatisch alle hoofdletters omzet naar kleine letters. Sla op, herstart evcc en eindelijk zal de groene punt verschijnen en de gegevens van je auto in de configuratie zoals in het plaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Net mijn oude auto verwijderd uit evcc. Had voor de zekerheid een back-up gemaakt en een snapshot van de container, maar dat bleek niet nodig. Ik kan nog steeds de laadsessies zien van de vorige auto en hierop sorteren en filteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:45

Aldmar

Niks...

De zon gaat weer schijnen dus langzaam gaat het laden weer op basis van (dynamische) prijzen.

Ben wel benieuwd hoe komende nacht er uit gaat zien, nu we over zijn naar kwartier-prijzen. Volgens onderstaand schema zou er zo'n 8x gestart/stopt gaan worden met laden, omdat net dat ene kwartiertje een (paar) cent goedkoper is.

Zit er ergens een optie in evcc dat de voorkeur gegeven kan worden aan 1 lange sessie ipv meerdere kortere? Voor die paar centen winst hoef ik het niet te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r2_Ars4ZZnDG6O1qHBC177w3aA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yozDsnhvC21lIhhf51QuDCVo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Aldmar Kun je die tarieven ook zo instellen dat ze per uur of een gemiddelde per uur zijn? Prima dat evcc er kwartierintervallen van maakt, maar als de tarieven voor vier kwartieren hetzelfde zijn is het effect gewoon sturen op uur.

Dit zijn inderdaad redelijk wat start/stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Krisp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Ik wil best mijn eigen derde zijn. :P Ik ga ook wel even op het forum vragen hoe ze dit voor zich zien.
Ik kwam deze discussie nog tegen: https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/24208
Er lijkt een toespeling te zijn dat Pleos ook voor individuen beschikbaar wordt. lees: ze overwegen je aanvraag niet meer direct af te keuren omdat je geen bedrijf bent.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Aldmar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:25:
De zon gaat weer schijnen dus langzaam gaat het laden weer op basis van (dynamische) prijzen.

Ben wel benieuwd hoe komende nacht er uit gaat zien, nu we over zijn naar kwartier-prijzen. Volgens onderstaand schema zou er zo'n 8x gestart/stopt gaan worden met laden, omdat net dat ene kwartiertje een (paar) cent goedkoper is.

Zit er ergens een optie in evcc dat de voorkeur gegeven kan worden aan 1 lange sessie ipv meerdere kortere? Voor die paar centen winst hoef ik het niet te doen.

[Afbeelding]
Dit is inderdaad een ongewenst effect van de kwartierprijzen, hopelijk dempt dit gedrag verder uit als meer leveranciers daadwerkelijk overgaan op het beprijzen per kwartier (meerderheid van de dynamische energieleveranciers in NL zit nog op uurgemiddelden).
Ik heb nog geen vraag/request voorbij zien komen om te laden in aaneengesloten blokken. En als ik erover nadenk, lijkt mij dat ook niet heel handig te implementen doordat de planning ook om een piek heen kan plannen (deel ervoor, deel erna), waardoor 1 aaneengesloten blok weer niet de juiste oplossing is.

Edit: geen idee wat de impact is op het totale tarief, maar is min+pv een optie? Dan heb je maar 1 x inschakelen en wordt het grootste gedeelte in de goedkope kwartieren met 11 kW geladen, in de andere kwartieren met 1,4 kW.

edit2: Ow wacht bij het schakelen tussen 1F en 3F heb je ook een inschakeling, dus dan krijg je juist nog meer schakelingen. |:(
Dan de optie min+pv met 3 fase -> 4,2 kW. Dat zal wel behoorlijk wat duurder uitvallen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bravo op 15-10-2025 17:50 . Reden: mogelijke oplossing ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:45

Aldmar

Niks...

JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:53:
@Aldmar Kun je die tarieven ook zo instellen dat ze per uur of een gemiddelde per uur zijn? Prima dat evcc er kwartierintervallen van maakt, maar als de tarieven voor vier kwartieren hetzelfde zijn is het effect gewoon sturen op uur.

Dit zijn inderdaad redelijk wat start/stops.
Je bedoelt vanuit de bron van de dynamische prijzen? Volgens mij gebruik ik Nordpool. De kwartierprijzen zijn ook daadwerkelijk anders. Per kwartier een paar cent hoger/lager. Dus op zich rekent evcc goed op basis van laden op de goedkoopste tijden (kwartieren dus). Ik zit ook bij Tibber en die rekent ook per kwartier.
Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

Dit is inderdaad een ongewenst effect van de kwartierprijzen, hopelijk dempt dit gedrag verder uit als meer leveranciers daadwerkelijk overgaan op het beprijzen per kwartier (meerderheid van de dynamische energieleveranciers in NL zit nog op uurgemiddelden).
Ik heb nog geen vraag/request voorbij zien komen om te laden in aaneengesloten blokken. En als ik erover nadenk, lijkt mij dat ook niet heel handig te implementen doordat de planning ook om een piek heen kan plannen (deel ervoor, deel erna), waardoor 1 aaneengesloten blok weer niet de juiste oplossing is.

Edit: geen idee wat de impact is op het totale tarief, maar is min+pv een optie? Dan heb je maar 1 x inschakelen en wordt het grootste gedeelte in de goedkope kwartieren met 11 kW geladen, in de andere kwartieren met 1,4 kW.

edit2: Ow wacht bij het schakelen tussen 1F en 3F heb je ook een inschakeling, dus dan krijg je juist nog meer schakelingen. |:(
Dan de optie min+pv met 3 fase -> 4,2 kW. Dat zal wel behoorlijk wat duurder uitvallen.
Voor evcc gebruikte ik EV smart charging. Daar zit de optie wel in. Hij heet daar 'Continues charging preferred'. Als je die inschakelt krijg je een aaneengesloten periode om te laden. Zie hieronder het gele vlak om een idee te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9anoEpY2AaehQSkDCs5kSyGr7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6oSCC6RHXkGiBIvBtDP2eBCq.png?f=fotoalbum_large

min+pv wil ik eigenlijk niet gebruiken in de nacht, dan is het hele idee van efficient laden weg. :) (En het schema-laden werkt uberhaupt alleen in de pv stand volgens mij?) En dan moet ik alsnog een automatisering of handmatige aansturing doen. De kabel zit op dit moment bijvoorbeeld al ingeplugd, maar nu op het moment van schrijven, tussen 18:00 en 19:00, is het juist het allerduurst om te laden. Daar verlies ik meer euros mee dan het schakelen 's nachts. Dus dat wil ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Aldmar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:47:
[...]

Je bedoelt vanuit de bron van de dynamische prijzen? Volgens mij gebruik ik Nordpool. De kwartierprijzen zijn ook daadwerkelijk anders. Per kwartier een paar cent hoger/lager. Dus op zich rekent evcc goed op basis van laden op de goedkoopste tijden (kwartieren dus). Ik zit ook bij Tibber en die rekent ook per kwartier.

[...]

Voor evcc gebruikte ik EV smart charging. Daar zit de optie wel in. Hij heet daar 'Continues charging preferred'. Als je die inschakelt krijg je een aaneengesloten periode om te laden. Zie hieronder het gele vlak om een idee te krijgen.

[Afbeelding]

min+pv wil ik eigenlijk niet gebruiken in de nacht, dan is het hele idee van efficient laden weg. :) (En het schema-laden werkt uberhaupt alleen in de pv stand volgens mij?) En dan moet ik alsnog een automatisering of handmatige aansturing doen. De kabel zit op dit moment bijvoorbeeld al ingeplugd, maar nu op het moment van schrijven, tussen 18:00 en 19:00, is het juist het allerduurst om te laden. Daar verlies ik meer euros mee dan het schakelen 's nachts. Dus dat wil ik niet :P
Ik snap wat je wil met de functie continuous, maar ik ben benieuwd met welke oplossing hij komt als je morgen een window aangeeft tussen 04:00 en 12:00. Ik verwacht dat twee losse blokken dan (veel) goedkoper zijn dan 1 blok met zo'n piek erin.

Wat betreft het gebruiken van min+pv, dat schiet in dit geval inderdaad niet op omdat je dan de pieken ook meepakt.
Overigens is het zo dat alle functies die vanuit de modus pv (Solar) ook werken onder min+pv (Min+Solar), met als kanttekening dat hij blijft doorladen op minimum vermogen in plaats van uit te schakelen.
De uitzondering is als de Feed-In limit wordt overschreden, dan pauzeert hij alsnog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j16mU0Rk6V0Vv53GpocDxYvP4so=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dIXf4Y5OOCSIhwmbjyhyQMky.png?f=user_large
Maar als je de planner gebruikt wil je niet dagelijks met de feed-in limit lopen te klooien om in modus min+pv het aantal start/stops te verminderen. Op 'dure' dagen zou hij de planner kunnen blokkeren

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

@Aldmar De volgende versie van evcc zal waarschijnlijk de optie 'continuous charging' krijgen:
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/24423

[ Voor 9% gewijzigd door Bravo op 16-10-2025 11:36 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Bravo Ik lees nog wel wat discussie over de ui van de PR, dus hij is nog niet gemerged in master. Maar mooi dat er iemand mee bezig is, dus het zal spoedig wel volgen :)

Zelf zou ik het mooi vinden als er bijvoorbeeld een maximaal aantal 'blokken' gedefinieerd kan worden. In plaats van verplicht alles aaneengesloten óf 10 kleine blokken...

Bovendien is dit ook een beetje in conflict met het stukje 'late charging' wat er ook al in zit.

[ Voor 44% gewijzigd door JanHenk op 16-10-2025 11:44 ]

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste