Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-10 11:16
Get!em schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:06:
[...]

Je kunt het in iedergeval handmatig doen, door je laadpaal te beperken in max stroom via het instellingenmenu op de laadpaal vanaf het dashboard (icoontje rechtsboven in je laadpaal). Als je die op 1 fase + max 10A zet, gaat hij niet harder :)
Als je batterij dan op PV overschot staat, pakt die de rest.
Maar is zo clumsy...
Zoiets als dual charge PV zou ik ideaal vinden.
Is vooral nu in deze sezoeinen.
In de zomer hebben we overschot te over.

Moet ik ook nog mikken dat juiste hoeveelheid stroom mijn laadpaal afneemt.
Doel is dat het automatisch gebeurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-09 10:12
Je kunt wel instellen in de planner dat EVCC je auto accu altijd gevuld houdt tot 50% minimaal. Ik denk dat dat jouw probleem ook wel oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scifoflux schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:10:
[...]

Maar is zo clumsy...

Zie mijn edit.

Aanvullend, je kunt genoemde waarden ook aansturen vanuit HA. (ik heb de EVCC integratie die de API uitleest)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N-w019gBaEKQzrq73OqVV5Q6D8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IwdDS2Ue2grkQd5cHr0taQIr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Get!em op 29-09-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zag dat er iemand bezig is geweest met de CO2-voorspellingen data van het Nationaal Energie Dashboard (NED) te integreren in evcc.

De PR hier.

Ik heb geprobeerd om deze template te gebruiken, maar ik krijg status 400 bad request. Iemand anders meer succes?

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 29-09-2025 11:27 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:39

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:27:
Ik zag dat er iemand bezig is geweest met de CO2-voorspellingen data van het Nationaal Energie Dashboard (NED) te integreren in evcc.

De PR hier.
Zie https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23670
De data bij strictly for en strictly after zijn omgedraaid in de template. Dat zou een quick fix moeten zijn.
Maar dan wordt er nog wat gezegd over 'oude data' en dat evcc daar niet mee om zou kunnen gaan?

Anyway, er lijkt geen reactie te zijn geweest om een PR te doen. Of ik heb het niet gevonden.
Ik heb geprobeerd om deze template te gebruiken, maar ik krijg status 400 bad request. Iemand anders meer succes?
Grappig, dat stond gisteren nog niet online. Zou mij wat geklooi hebben gescheeld met apiKey ipv Token

[ Voor 27% gewijzigd door Bravo op 29-09-2025 11:34 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Bravo Dank, dat had ik nog niet gezien. Dan wacht ik even af of diegene de fix gaat doorvoeren.

Overigens heb ik zojuist mijn complete yaml configuratie gemigreerd naar de database. De evcc migrate functie geprobeerd maar dat werkte nauwelijks eigenlijk. Essentiële zaken zoals loadpoint en dergelijke worden blijkbaar niet mee gemigreerd? Reset uitgevoerd en daarna de zaken individueel weer toegevoegd en alle zaken in de yaml weg gehaald (comments). Werkt ook beter omdat sommige zaken aan elkaar zijn gekoppeld in de yaml maar ze krijgen nieuwe namen in de database (db:0).

Werkt nu goed. Heb de laadhistorie en dergelijke ook gewoon nog in de database dus dat is mooi. En dit maakt het makkelijk(er) om wat dingen aan te passen in de browser. Ik kwam erachter dat als je een custom meter toevoegt in de ui je gewoon toegang hebt tot vscode (shortcuts, F1, etc. met rechtermuisklik zie je het ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

scifoflux schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:54:
Ik kom even hier horen of volgende feature mogelijk is met EVCC.

Stel je hebt thuisbatterij met hybride omvormer en een laadpaal.
Dag als vandaag heb ik bvb tussen 10:00 - 15:00 tussen de 3000 - 5000 W aan zonne energie.
Zonne-energie gaat meer en meer schaarser worden dus use-case ook.
Maar lijkt me iets eenvoudig en nuttig.

Kan ik dan met EVCC zeggen om bvb auto te laden aan 2,1kW en de rest naar de batterij?
Zo is mijn auto traag geladen en thuisbatterij ook geladen.
Kan je eenvoudig doen via programmatie door bvb laadpaal te berperken op de helft van de zonnepanelen-opbrengst bij vanaf 3000W injectie. (1,4kW naar auto & de rest batterij).
Als de laadpaal dan traag laadt kan omvormer in auto stand blijven staan en gaat deel leveren en rest opslagen.

Zo heb ik mijn zonnestroom optimaal benut.
Ik heb soms van die dagen dat de auto aan 40% staat en eigenlijk meer als voldoende is voor de komende 3 dagen.
Dan is alles erbij via zone-energie nice to have.
En thuisbatterij zal dan ook vol zijn op einde van de zonnepanelen-opbrengst.
Ik heb mijn thuisbatterij ook in de evcc.yaml gezet en in de gebruikers UI kun je dan ingeven dat de batterij voorrang krijgt en het overschot voor de auto is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrgFLModpaIhg0BjRVRlqZU20v4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/a3yD9HzphqkvNJTt8L387VkG.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 29-09-2025 12:04 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:59
Bravo schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:31:
[...]

Zie https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23670
De data bij strictly for en strictly after zijn omgedraaid in de template. Dat zou een quick fix moeten zijn.
Maar dan wordt er nog wat gezegd over 'oude data' en dat evcc daar niet mee om zou kunnen gaan?

Anyway, er lijkt geen reactie te zijn geweest om een PR te doen. Of ik heb het niet gevonden.

[...]

Grappig, dat stond gisteren nog niet online. Zou mij wat geklooi hebben gescheeld met apiKey ipv Token
De PR is al gemerged, zie https://github.com/evcc-io/evcc/pull/23882, nu wachten tot ze weer releasen... zal wel weekje of zo duren..

ik zit 'm ook te volgen idd..

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 29-09-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:32
HyperBart schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:38:
Op BMW is dat dan weer een no go want OBD en auto op slot is alarm.

Gelukkig werkt het bij BMW nog wel, daar was ook even wat met captcha maar is dan wel gefixed.

Op reddit werd er gepost door AU gebruikers dat er bepaalde control calls uitgeschakeld gingen worden, ik hoop dat uitlezen mogelijk blijft als het al naar hier komt.
Nou het werkt niet meer bij bmw :( Ze hebben de boel dichtgegooid.
Feni in "Het grote BMW i4 topic"

Hopelijk komt evcc bij de 'trusted' slimme energie beheer systemen

Edit: inmiddels is er ook een ticket aangemaakt bij evcc: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23952

[ Voor 7% gewijzigd door gekke-gerrit op 29-09-2025 16:31 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:37
Sander schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:39:
[...]

Het IP in je configuratie en die in je debug logging komen niet overeen. Weet je zeker dat alles goed staat?
ehh, je hebt een valide punt. Heb de code aangepast en kwam er toch niet helemaal uit.
Uiteindelijk heb ik wel een goede SOLIS integratie in Home Assistant en laat ik nu EVCC de data voor de zonnepanelen uit HA halen en die gebruiken. Ook opgelost.
Voor de goede orde ik heb een Solis Hybride omvormer (RHI-3P5K-HVES-5G) met een
code:
1
S2-WL-ST
datalogger

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

krizzziz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:50:
[...]

ehh, je hebt een valide punt. Heb de code aangepast en kwam er toch niet helemaal uit.
Uiteindelijk heb ik wel een goede SOLIS integratie in Home Assistant en laat ik nu EVCC de data voor de zonnepanelen uit HA halen en die gebruiken. Ook opgelost.
Voor de goede orde ik heb een Solis Hybride omvormer (RHI-3P5K-HVES-5G) met een
code:
1
S2-WL-ST
datalogger
Ik lees in je code een modbus koppeling. Goede kans dat er maar 1 cliënt is toegestaan en dat dat op dat moment HomeAssistant is.

Om dat probleem op te lossen kun je in evcc de modbusproxy gebruiken. Je koppelt dan in HA de integratie los, koppelt de modbus aan de modbus proxy. Zodra die geactiveerd is, kun je zowel EVCC als HA verwijzen naar die modbus proxy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Kammika schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:26:
[...]

De PR is al gemerged, zie https://github.com/evcc-io/evcc/pull/23882, nu wachten tot ze weer releasen... zal wel weekje of zo duren..

ik zit 'm ook te volgen idd..
even mezelf quoten 8)7

Gewoon omdat het kon heb ik een update van mijn docker image gedaan, maar dan niet de release versie, maar de nightly build waar deze commit al in zit. Enne... het werkt! Kan nu dus CO2 geoptimaliseerd laden in nederland obv ned.nl...

nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:20
scifoflux schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:10:
[...]

Maar is zo clumsy...

Waarom mag dat niet na elkaar gebeuren? Huisbatterij vol? Dan auto.
Simpel toch. Ook niet zo nuttig: laadverliezen beperken doe je door zo hoog mogelijk vermogen te laden.

Eigenlijk denk je het beter te weten dan evcc, laat dat eens los en laat evcc dit doen. Gaat volautomatisch.

Je kan evt nog spelen met enable parameter of minPv op die momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-10 17:23
Heeft iemand de parameter residual power in gebruik en werkend?

Ik probeer te laden op pvmin icm residual power ingesteld op -4000.
Echter laad deze steeds maar op 1 fase 6a of 3 fase 6a (wat minimum ook ingesteld staat zoals standaard) naargelang wat ik selecteer.

Ik wil dit vooral gebruiken zodat evcc en de laadpaal aan fase switching doet bij het laden naargelang de beschikbare totale stroom in huis.

Ik heb ook de functie maxpower ingesteld op 5000W.
Met maxpower kan ik perfect laden op de snel modus maar deze gaat niet wisselen tussen 1 en 3 fase waardoor deze beperkt blijft tot bvb 16a 1 fase terwijl er meer beschikbaar is op zonnige dagen (som van afname net + opbrengst zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Roel1.9GJ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:27:
Ik zou graag willen dat de 'default SOC' op 80% staat ingesteld, zodat ik hem niet telkens als ik heb aan de lader zet het schuifje van 100% naar 80% moet schuiven. Weet iemand of dit mogelijk is en welk commando te gebruiken in de YAML?
Onderstaande heb ik reeds geprobeerd.
Loadpoints:
targetSoc: 80
targetSoC: 80
targetsoc: 80
maxSoc: 80
maxSoC: 80
maxsoc: 80

Vehicles:
soc:
target: 80
Auto selecteren bij het loadpoint, dan "Plan" middenonder het loadpoint, tabblad "Aankomst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Auto selecteren bij het loadpoint, dan "Plan" middenonder het loadpoint, tabblad "Aankomst"
Klopt ja.

Ik heb dit ook als verbeterpunt gemeld bij de EVCC ontwikkelaars, omdat je 2x dezelfde functionaliteit hebt, maar elk anders werkt. Noem ze anders, en geef er uitleg bij.
In de handleiding op de evcc.io staat het wel genoemd overigens.... maar intuitief in de interface is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:46
Vandaag iets vreemd, ben sinds kort evcc aan het testen , ik rijd met audi Q4
steeds opgeladen minPV mode, continu aan 6A / 3 phase , ging perfect...

Ik steek de auto in van mijn vrouw (bmw ix3) , stopt continu met laden ...start stop start stop start stop, deze meldingen zag ik passeren in evcc ...

ik dacht mss, dat de auto net te weining binnenkrijgt, omdat die 6A de drempel is, en het eigenlijk maar een 5.8 is ofzo ... vanwegen 210-220 volt ipv 230...

als ik die op 1 fase zet, geen probleem, terug 3 fase, en valt de hele tijd uit..., dus dan is het ook 5.8A
als test evcc gewoon stop gezet, puur op de paal 6A / 3fase ingesteld, laad perfect op ...

waarom doet evcc moeilijk ?

plaatje, overdag geladen , geen uitval, vanaf 16:30 bmw ingestoken, rond 17:00 continu misereie
je ziet ook dat die nu net onder de grens van 4000 Watt valt ... dat zou de oorzaak kunnen zijn, dan zie je een stukje 1 fase, geen uitval ... dan laatste stukje om 17:30 , waar geen uitval is, daar staat evcc gewoon uit .. geen issues hier, geen uitval meer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHn_Vz7iCC_fIoQOKQuRLxczJ2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOeyb56k5znU6Zx6NjsZs14k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door NoFate op 01-10-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:56
Voor drie fase moet je 4.2 kW hebben... is dus normaal dat hij uitvalt als je maar 4000 W hebt (met phase switching gaat hij dan vermoedelijk ook flapperen tussen 1 en 3 fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:29
Ik zou graag willen dat de 'default SOC' op 80% staat ingesteld, zodat ik hem niet telkens als ik heb aan de lader zet het schuifje van 100% naar 80% moet schuiven. Weet iemand of dit mogelijk is en welk commando te gebruiken in de YAML?
Loadpoints:

Vehicles:
soc:

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Roel1.9GJ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:34:
Loadpoints:

Vehicles:
soc:
Lees eens een paar posts terug… je vraag is beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Roel1.9GJ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:34:
Loadpoints:

Vehicles:
soc:
Dubbelpost? Zelfde bericht plaatste je een paar berichten terug ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Get!em schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:32:
[...]

Dubbelpost? Zelfde bericht plaatste je een paar berichten terug ook al.
De vraag werd gesteld in het Alfen topic. JanHenk heeft toen hier een reactie erop gegeven.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bravo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

De vraag werd gesteld in het Alfen topic. JanHenk heeft toen hier een reactie erop gegeven.
Ah, zie t nu ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
JanHenk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

dankjewel, gevonden, top!

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sommige dingen in de UI zijn zo langzamerhand wat minder logisch aan het worden. Of het komt omdat we nog heel erg in de yaml-configuratie zitten c.q. daarmee gewend zijn geraakt. Maar er is ook enorm veel functionaliteit toegevoegd, de afgelopen ± 1 jaar.

Ik heb zelf alles gemigreerd naar de database en doe het nu allemaal vanuit de ui dus. Dan voelt alweer iets logischer. Maar nog steeds ruimte voor verbetering qua configuratie, om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55
Een vraag voor de skoda enyaq rijders hier. ;)
EVCC staat standaard ingesteld op PV, waardoor bij het inpluggen mijn auto steeds probeert te laden met PV.
Daarnaast heb ik ook het netladen geactiveerd via tarief (dat start op 22u).
Dit wil zeggen dat als de wagen niet de verwachte percentage is opgeladen met PV, hij vanaf 22u start met laden van het net (nog steeds in PV mode).
Ik heb nu echter gemerkt dat als de enyaq al enige tijd is ingeplugd (en niet laadt omdat er te weinig PV is) hij niet meer lijkt te willen starten om 22u. Als ik dan naar de enyaq ga, is het lampje ook rood.
Enige mogelijkheid om deze terug te laten starten met laden, is de stekker loskoppelen en terug aankoppelen om een nieuwe laadsessie te starten.
Het is echter heel moeilijk om te voorspellen wanneer dit het geval is... Soms werkt het wel, soms niet.
Al denk ik dat het misschien kan te maken hebben met hoelang de wagen effectief niet aan het laden is, vooraleer hij opnieuw moet starten. Ik heb de indruk als de wagen te lang aan de laadpaal hangt zonder te laden, hij in een soort slaapmodus gaat, maar dan niet meer terug start wanneer de laadpaal terug stroom geeft. Gisteren heb ik net voor 22u de wagen via de app geactiveerd. Toen startte die wel mooi. Vanavond ga ik checken of het ook werkt als ik de wagen niet eerst activeer via de app voor het starten.
Iemand enig idee of een gelijkaardige ervaring met de enyaq?
Het betreft een enyaq 85 met software versie 5.2. (laadpaal is alfen eve single pro)
Er was een gekend probleem met de oudere software versies (de truk met fuse 3 voor het resetten van de onboard charger), maar ik weet niet of dit bij de laatste software versies ook nog het geval is.

[ Voor 14% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-10-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:06:
Voor drie fase moet je 4.2 kW hebben... is dus normaal dat hij uitvalt als je maar 4000 W hebt (met phase switching gaat hij dan vermoedelijk ook flapperen tussen 1 en 3 fase).
Zonder EVCC ging het wel, dan stond de paal ook op fixed 4.2 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:01:

Er was een gekend probleem met de oudere software versies (de truk met fuse 3 voor het resetten van de onboard charger), maar ik weet niet of dit bij de laatste software versies ook nog het geval is.
Ja, dat kan wel zo zijn. Maar er zijn ook berichten van mensen die dit hebben gedaan (ik heb het zowel gelezen in het ID.7 topic als het Enyaq topic), maar waar het geen soelaas bood.

Blijft voor mij wat ongrijpbaar, om eerlijk te zijn. Kan alleen maar zeggen, probeer de zekering nog eens. Wel lang genoeg er even uitlaten, zodat alle spanning eruit is en hij ook echt daadwerkelijk gereset is.

Bij een vriend van mij met een Enyaq 85 schiet de auto steeds in storing zodra evcc wil switchen tussen 1- en 3-fase. 8)7

Morgen ontvang ik toevallig mijn nieuwe ID.7, hopelijk kan ik wel gewoon gaan laden zoals ik dat nu gewend ben met de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:24:
[...]
Blijft voor mij wat ongrijpbaar, om eerlijk te zijn. Kan alleen maar zeggen, probeer de zekering nog eens. Wel lang genoeg er even uitlaten, zodat alle spanning eruit is en hij ook echt daadwerkelijk gereset is.
Misschien best toch eens proberen. Bedankt voor de tip.
Maar heb jij er ook last van? Want ik dacht dat jij ook de enyaq had?
[...]
Bij een vriend van mij met een Enyaq 85 schiet de auto steeds in storing zodra evcc wil switchen tussen 1- en 3-fase. 8)7
Ik meen mij te herinneren in het begin dat ik dit ook had... (ik kreeg toen ook het rode lampje)
Momenteel wordt enkel nog op 1 fase opgeladen (max 20A), dus het switchen kan geen probleem meer geven.
Is voor mij meer dan genoeg, want meer heeft impact op het capaciteitstarief in België. ;)
[...]
Morgen ontvang ik toevallig mijn nieuwe ID.7, hopelijk kan ik wel gewoon gaan laden zoals ik dat nu gewend ben met de Enyaq.
Mooie upgrade. :)

[ Voor 15% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-10-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:57:
[...]

Zonder EVCC ging het wel, dan stond de paal ook op fixed 4.2 kW
Logisch, die trekt zich niks aan van de beperkingen die je nu wel hebt met evcc.
Mag ik je config eens aub? Waarschijnlijk heb je je residualpower + maxpower ergens zo hard afgeknepen dat het net op de valreep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
HyperBart schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Logisch, die trekt zich niks aan van de beperkingen die je nu wel hebt met evcc.
Mag ik je config eens aub? Waarschijnlijk heb je je residualpower + maxpower ergens zo hard afgeknepen dat het net op de valreep zit.
Is eigenlijk vrij basis, maxpower stond op 7000, dus dat was het niet, want dat zie je dan ook in de logs... En residual power had ik niet in gebruik, was puur minPV laden.... Niks spannend dus...

Met mijn auto ging het de hele tijd goed, ik verander de wagen, en continu valt hij uit...

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 02-10-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Misschien best toch eens proberen. Bedankt voor de tip.
Maar heb jij er ook last van? Want ik dacht dat jij ook de enyaq had?
Ik niet, heb soms laadsessies van 48 uur plus die meerdere malen worden onderbroken. Wel heb ik het een keer gehad na de software-upgrade naar ME3, maar dat was toen dus opgelost met de reset van de OBC d.m.v. de zekering. Maar ik heb nog een '21 Enyaq.
[...]

Ik meen mij te herinneren in het begin dat ik dit ook had... (ik kreeg toen ook het rode lampje)
Het probleem dat jullie ervaren is zowel bij uitgesteld laden als bij fase-switchen. Op één of andere manier breekt de Enyaq de boel dan af en wil ie niet meer starten. Dat rode lampje hoeft op zich nog niets te zeggen, dat heb ik ook wel eens. Dat doet ie ook als de wallbox in pauze-stand staat door evcc. Zodra je evcc weer een zwengel geeft, gaat ie (bij mij) wel verder, ondanks rood lampje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:33:
Het probleem dat jullie ervaren is zowel bij uitgesteld laden als bij fase-switchen. Op één of andere manier breekt de Enyaq de boel dan af en wil ie niet meer starten.
Klopt en dit terwijl dit mijns inziens toch basic functionaliteit zou moeten zijn...
Misschien is het volgende ook wel eens waard om te proberen: polling interval in evcc aanpassen naar bv 30 minuten, en dit zolang connected. https://docs.evcc.io/en/d...iguration/loadpoints#poll
Misschien gaat dit de wagen wel "wakker" houden en ervoor zorgen dat hij terug in gang schiet?
Maar dit is "op eigen risico" aangezien het blijkbaar andere ongewenste effecten kan hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-10-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@h3llrais3rke Is inderdaad ook een optie, maar ik heb niet het idee dat daar het probleem zit. Proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Top, dan gaat de Enyaq bij mij op de not to buy list, samen met die Kona die daar die fouten had door de fases op elkaar te schakelen.
Jammer, de nieuwe Enyaq ziet er best prima uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@HyperBart Dat vind ik een te voorbarige conclusie, het is maar een enkeling die er last van heeft en mijns inziens is dat met een (goed uitgevoerde) OBC reset toch meestal opgelost. Kan door een software-update komen of iets dergelijks.

Ik laat jullie weten hoe mijn nieuwe ID.7 ermee omgaat ;) Ga het uiteraard uitgebreid testen.

MEB-platform deelt de laders, software ervan, etc. Dus het kan van Ford Explorer, Capri, ID.4, Elroq, Enyaq, ID.7, Q4 etron, etc. allemaal -sporadisch- een keer voorkomen. Het is niet zo ik massale problemen zie terugkomen, dus het is echt een enkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
vraagje in minpv ingesteld, 3 phase 6A-16A
moet die dan niet 4.2 laden + zon energie? ik jheb hier nu 3.5kW zon, dan zou die toch aan een 7.5 kW moeten laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq3BU7TRbEI70uRGRW_GbydAhi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ex0ez4yleg0Vqdprn4Q8QDTX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:33:
Ik niet, heb soms laadsessies van 48 uur plus die meerdere malen worden onderbroken. Wel heb ik het een keer gehad na de software-upgrade naar ME3, maar dat was toen dus opgelost met de reset van de OBC d.m.v. de zekering. Maar ik heb nog een '21 Enyaq.
Zou dit nog steeds de zekering 3 zijn?
Ik meen hier ook ergens een zekering 19 te hebben gelezen.
Heb je toevallig een referentie naar hetzelfde probleem voor de meer recentere enyaq 85?
Want de meeste die ik kan terug vinden zijn voor de oudere modellen. (voor 2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:09:
vraagje in minpv ingesteld, 3 phase 6A-16A
moet die dan niet 4.2 laden + zon energie? ik jheb hier nu 3.5kW zon, dan zou die toch aan een 7.5 kW moeten laden?

[Afbeelding]
Neen, minpv is minimum en als er pv over er bij.
Wat jij beschrijft is fast. Heb je de documentatie er eens bijgenomen? Die nemen de modi goed door.

Je hebt nog altijd je config niet gedeeld, mijne glazen bol is wat defect vandaag dus moeilijk antwoorden op uw doelgerichte vragen zonder uw hele setup terug te zien (veel veranderd, veel gepost).

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 02-10-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
awel, mijn minimum is toch 4.2 kW , staat fixed op 3 fase , dan de zon erbij ?
dn is dat toch min 4.2kW + 3.5kW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:35:
awel, mijn minimum is toch 4.2 kW , staat fixed op 3 fase , dan de zon erbij ?
dn is dat toch min 4.2kW + 3.5kW ?
Neen, je hebt toch niks OVER?
Je wekt ocharme maar 3kW op, da's toch minder dan wat je al verbruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 02-10-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
hierbij config, echt niks spanned:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
meters:
  - type: template
    template: homewizard-kwh 
    usage: pv
    host: 192.168.0.28  
    name: pv
    template: homewizard
    usage: grid
    host: 192.168.0.29
    name: grid

site:
  title: Pergola - Quintens
  meters:
    pv: pv
    grid: grid

circuits:
  - name: main
    title: "Hoofdkring"
    maxPower: 6500
    meter: grid

loadpoints:
  - title: Pergola - Quintens
    charger: alfen
    mode: minpv # charge mode (off, now, minpv, pv)
    circuit: main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
HyperBart schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Neen, je hebt toch niks OVER?
Je wekt ocharme maar 3kW op, da's toch minder dan wat je al verbruikt.
hoe bedoel je OVER? :-)
Minimum laden aan 4.2 kW + Zon ... :-)
Min + PV :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

hoe bedoel je OVER? :-)
Minimum laden aan 4.2 kW + Zon ... :-)
Min + PV :-)
Neen, minimaal 4.2 afgeven en nog meer als er meer dan 4.2kW aan zonnestroom over is dat er bij.
Min+Solar mode

The Min+Solar mode is a variation of the Solar mode.
Screenshot of a charging point. Cursor clicks on the Min+Solar mode.

Here, charging begins immediately with minimal charging power - even if there is no or insufficient surplus. If surplus is available, the charging power is increased accordingly.

In contrast to Solar mode, charging is not interrupted. This is primarily useful for vehicles that do not like regular starting and stopping of charging.

Even in very changeable weather conditions, Min+Solar mode can be a good alternative to Solar mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ah ok, ik snap hem, hij doet alleen de overschot van de zon erbij ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:36:
hierbij config, echt niks spanned:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
meters:
    template: homewizard-kwh 
    host: 192.168.0.28  
    name: pv
    host: 192.168.0.29
    name: grid

site:
  title: Pergola - Quintens
  meters:
    pv: pv
    grid: grid

circuits:
  - name: main
    title: "Hoofdkring"
    maxPower: 6500
    meter: grid

loadpoints:
  - title: Pergola - Quintens
    charger: alfen
    mode: minpv # charge mode (off, now, minpv, pv)
    circuit: main
Had je ook geen residualPower ergens? Of was dat iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
HyperBart schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Had je ook geen residualPower ergens? Of was dat iemand anders?
dat had ik ja, maar eruit gehaald voorlopog, wou nu eens eerst testen met de basis, en dan stap per stap verder
Nu weer de audi aan het laden, valt niet uit, volgende keer de debug eens aanzetten met de bmw, waar hij continu uitviel gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
@HyperBart fast mode is ook niet wat ik wil, want dan gaat die altijd laden aan maxPower...

Wat ik eigenlijk zoek = laden aan 4.2 kW , zon, geen zon, overdag, snachts... Steeds 4.2 kW...
Is er zon, dan alle zon opbrengst erbij...

Ik denk dat ik dan de PV mode moet gebruiken, met die residual power op -4200 ... Volgende keer eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-10 20:00

Wrc

Ik heb dynamische tarieven ingesteld staan in EVCC, ik gebruik daarvoor ENTSO-E maar krijg geen tarieven meer te zien in EVCC. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?

Nu is de energie markt in Europa met ingang van 1 oktober over gegaan naar kwartier tarieven en publiceert ENTSO-E dus de tarieven ook sinds 1 oktober per kwartier. Moet ik daar soms nog een aanpassing voor invoeren in EVCC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:34
Wrc schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:44:
Ik heb dynamische tarieven ingesteld staan in EVCC, ik gebruik daarvoor ENSO-E maar krijg geen tarieven meer te zien in EVCC. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?

Nu is de energie markt in Europa met ingang van 1 oktober over gegaan naar kwartier tarieven en publiceert ENSO-E dus de tarieven ook sinds 1 oktober per kwartier. Moet ik daar soms nog een aanpassing voor invoeren in EVCC?
Er staat momenteel een pull request open om ondersteuning voor 15 minuten tijdsloten toe te voegen aan EVCC. Zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat de veranderingen worden doorgevoerd. Ik zou die update even afwachten.

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/21162

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Get!em schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

Klopt ja.

Ik heb dit ook als verbeterpunt gemeld bij de EVCC ontwikkelaars, omdat je 2x dezelfde functionaliteit hebt, maar elk anders werkt. Noem ze anders, en geef er uitleg bij.
In de handleiding op de evcc.io staat het wel genoemd overigens.... maar intuitief in de interface is het niet.
Ik moet dit toch nog eens opnieuw gaan proberen.
Maar als ik het goed begrijp blijft de 'slider' op 100% staan als ik onder aankomst/standaard 80% invul. Ook het percentage onder de slider (rechts) blijft op 100% staan, ondanks de waarde bij aankomst/standaard.
Ik heb gisteren aan het schuifje gezeten, en daarmee heb ik aankomst/standaard zoals ik het nu begrijp eenmalig overruled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Roel1.9GJ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:37:
[...]

Ik moet dit toch nog eens opnieuw gaan proberen.
Maar als ik het goed begrijp blijft de 'slider' op 100% staan als ik onder aankomst/standaard 80% invul. Ook het percentage onder de slider (rechts) blijft op 100% staan, ondanks de waarde bij aankomst/standaard.
Ik heb gisteren aan het schuifje gezeten, en daarmee heb ik aankomst/standaard zoals ik het nu begrijp eenmalig overruled
De waarde wordt toegepast bij het 'connecten' van de auto aan de lader. Als je de auto al aan de lader hebt staan en de instellingen wijzigt, wordt dit niet direct toegepast alsof je de auto opnieuw aansluit.
Als de auto aangesloten is, dan kun je de settings voor die sessie aanpassen door de slider te verplaatsen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-10 11:16
Zit de laatste tijd wat te klungelen.

In de vorige major release werkte de maxpower naar behoren.
Als ik snel wou laden dan nam hij de zonne-energie + max 4300W van het net.
Ben belg dus wil mijn netafname beperken.

Nu werkt dit helemaal niet meer zoals toen.
Hij neemt max 4300W van de charger…
Heb geen config staan in de charger van limiet enkel de grid.

Nu werkt dag als vandaag waar ik maar 1000W opwek zelf niet met modus snel…
Terwijl ik injecteer en zie in de logging dat hij klaagt dat er te veel van het net wordt afgenomen terwijl het negatief getal is…
Min+pv werkt wel en speel dan met max current. Maar is niet hetgeen in wil. Het altijd aanpassen.

Enig idee hoe ik dit beter configureer?

circuits:
- name: home
title: 'hoofdzekering'
maxPower: 4300
meter: grid1

[ Voor 6% gewijzigd door scifoflux op 04-10-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Kammika schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:34:
[...]

even mezelf quoten 8)7

Gewoon omdat het kon heb ik een update van mijn docker image gedaan, maar dan niet de release versie, maar de nightly build waar deze commit al in zit. Enne... het werkt! Kan nu dus CO2 geoptimaliseerd laden in nederland obv ned.nl...

nice!
Ik ben hier zelf ook mee bezig, maar het lukt nog niet zoals ik mij had voorgesteld.
Als ik de documentatie lees zie ik nu dat je niet zelf kunt kiezen uit te gebruiken strategie (goedkoop of groen), maar dat het gebaseerd wordt op de beschikbare databronnen.
Ik kan alleen maar CO2 gestuurd laden als ik de financiele tarieven uitschakel, klopt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 04-10-2025 11:24 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-10 13:45

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Kan iemand aangeven welke API access MyteslaMate nodig heeft de auto slim aan te sturen via EVCC?

Kan mij niet voorstellen dat je alles aan moet vinken, servicehistory is daar een voorbeeld van. Ben niet te beroerd om zaken te delen om zo de integratie degelijk te maken, maar wat is (minimaal) nodig om EVCC goed zijn werk te laten doen.

Heeft iemand hier een mooi overzicht van?

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
Lange_Slurf schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:49:
Kan iemand aangeven welke API access MyteslaMate nodig heeft de auto slim aan te sturen via EVCC?

Kan mij niet voorstellen dat je alles aan moet vinken, servicehistory is daar een voorbeeld van. Ben niet te beroerd om zaken te delen om zo de integratie degelijk te maken, maar wat is (minimaal) nodig om EVCC goed zijn werk te laten doen.

Heeft iemand hier een mooi overzicht van?
Ik heb deze blog gebruikt om mijn Tesla te koppelen aan EVCC: https://docs.evcc.io/en/blog/2025/01/20/tesla-api-update

Hierin geven ze aan dat je toegang moet geven tot de volgende zaken:
* Profile information (region, list of vehicles)
* Vehicle information (charge level, vehicle status, etc.)
* Vehicle location (for vehicle detection, not implemented yet)
* Vehicle commands (for wakeup)
Persoonlijk heb ik de vehicle location niet aangevinkt omdat ik die niet nodig acht. De integratie werk bij mij naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-10 13:45

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Dank je wel, in de blog wordt zelfs aangegeven om de access nog verder te beperken.
Kan alleen niet echt vinden waar je in de categorieën nog kunt uitdefinieren.

Moet je, als je de api rechten aangepast hebt, opnieuw een token aanmaken of wordt de boel vanzelf ge-update.

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
Lange_Slurf schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:03:
Dank je wel, in de blog wordt zelfs aangegeven om de access nog verder te beperken.
Kan alleen niet echt vinden waar je in de categorieën nog kunt uitdefinieren.

Moet je, als je de api rechten aangepast hebt, opnieuw een token aanmaken of wordt de boel vanzelf ge-update.
Dan doel je denk ik op de proxy token? Die heb je alleen nodig als je een Tesla wall connector wil aansturen. Persoonlijk heb ik alleen mijn Tesla model 3 gekoppeld in combinatie met een peblar laadpaal.

Verder durf ik niet te zeggen of je de token opnieuw moet genereren nadat je de permissies hebt aangepast. Dat heb ik niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:10
Ik hoop niet dat ik afgefakkeld wordt voor een beginnersvraag maar zit met het volgende:
Ik heb een HA Green gekocht met als hoofddoel mijn EV slim te laden met vooral de opbrengst van mijn zonnepanelen. Ik veronderstelde dat dit in HA zelf te regelen was maar begrijp dat EVCC hier al een soort van kant en klare oplossing voor biedt.
Ik heb de volgende hardware:
GoodWe omvormer
Homewizard P1, kWh meter voor de panelen (1 fase) en voor de laadpaal (3 fasen) en PIB
EVbox Elvi die vrijgegeven is door EVbox en ik werkend heb op OPCC protocol in HA

Doordat ik EVCC als add on draai in HA kan ik de automatische configuratie niet draaien dus moet met de hand de evcc.yaml maken. Heb de standaard evcc.yaml als uitgangspunt genomen en aangepast aan de hand van de instellingen die op de evcc website te vinden zijn.
Als ik nu opstart krijg ik (na een flinke tijd) de fout:
Loadpoint [lp-1] charger: not found: my_charger

Kan het zijn dat ik Host moet toevoegen met een op adres voor de charger? Bijkomend probleem is dat mijn Elvi wel keurig ingelogd is op mijn Wifi maar dat ik hem NIET zie in mijn Orbi NETGEAR app. Ik weet dus niet welk IP adres hij heeft.

Dit is mijn evcc.yaml (de XXX verstoppen uiteraard de echte info):

site:
title: HuizeXXX # display name for UI
meters:
grid: my_grid
pv:
- my_pv
battery:
- my_battery

# define your loadpoints according your needs
# see https://docs.evcc.io/en/d.../configuration/loadpoints
loadpoints:
- title: Buiten # display name for UI
charger: my_charger # charger
vehicle: my_car # default vehicle

# meter definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning meters to site and loadpoints
# for documentation see https://docs.evcc.io/docs/devices/meters
meters:
# replace with your real grid meter
- name: my_grid
type: template
host: 10.0.0.22
# power: 0
# replace with your real solar system
- name: my_lv
template: goodwe-hybrid
# power: 0
# replace with your real battery
- name: my_battery
template: demo-battery
usage: battery
# power: -1000 # 1 kW battery charging
soc: 50 # 50 % state of charge

# replace with your real charger
# see https://docs.evcc.io/docs/devices/chargers
chargers:
- name: my_charger
template: ocpp-evbox-elvi
stationid: EVB-P20258XXX
# status: C # charging
# power: 2000 # 2 kW charging power
enabled: true # optional

# replace with your real vehicle (optional)
# see https://docs.evcc.io/docs/devices/vehicles
vehicles:
- name: my_car
template: offline
title: blue e-Golf
capacity: 50 # in kWh

# enter your real grid tariff and feed-in price
# see https://docs.evcc.io/docs/tariffs
tariffs:
currency: EUR
grid:
template: tibber
token: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
# homeid:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-10 12:21
… werkend heb op OPCC protocol in HA …
Heb je in de elvi de opcc host aangepast zodat de box met evcc zelf connect en niet meer met HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Oeps.....nee.....me niet gerealiseerd dat dat moest maar klinkt logisch!

Dan heb ik er helaas alleen wel een groot probleem bij want sinds ik de optie "Laadbeheerplatform" in de EVbox app heb ingesteld op HA ws://10.0.0.37:9000/ kan ik met geen mogelijkheid meer in deze optie komen.

Ik weet niet hoe maar na een hoop gedoe kan ik nu weer een nieuwe URL invoeren onder Laadbeheerplatform". Ben driftig aan het zoeken wat ik moet invoeren :)

Is dat zo simpel als ws://10.0.0.37:8887/ ?

[ Voor 67% gewijzigd door AA42 op 07-10-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etmmvdp
Is dat zo simpel als ws://10.0.0.37:8887/ ?
Ja, als jouw evcc programma op een host draait met ip 10.0.0.37 is dit correct met de default instellingen van evcc.

Zie ook https://docs.evcc.io/en/d...rgers#ocpp-16j-compatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Ja 10.0.0.37 is het vaste IP adres van mijn HA Green en daarop draait EVCC als Add-on.

Dank !!

Nu nog met die verrekte EVbox app de instelling goed krijgen.... wat een hel is die app. Ik krijg hem maar niet gewijzigd....blijft op die ws://10.0.0.37:9000/ staan.... :(

[ Voor 32% gewijzigd door AA42 op 07-10-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@AA42 Los van die EVBox...

Kun je proberen om gewoon een lege evcc.yaml te maken en daarna de UI te gebruiken voor de configuratie. Daarmee kom je echt heel ver. Of sterker nog, in mijn ervaring kun je gewoon alles er wel in verwerken.

Begin daar ook gewoon met een grid meter en je lader, valideer ze per stuk, etc. en bouw zo langzaam uit.

Om in één keer te beginnen met een volledige yaml kan, maar is foutgevoelig en lastig troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

@h3llrais3rke Bovenstaande is dus inmiddels opgelost met de zekering 3, oftewel een reset van de on-board charger. Dit is héél sporadisch nodig, na een software-update doorgaans. Ik heb het met mijn Enyaq ook een keer moeten doen.

Die vriend van mij had het al eens eerder gedaan, maar niet lang genoeg gewacht. Even trekken en vijf seconden later terugplaatsen is niet genoeg. Alle stroom moet even uit het systeem, dus neem even de tijd (5 minuten of iets dergelijks, is wel voldoende).
Heb hem ontvangen en tot mijn tevredenheid werkt dit nog gewoon goed. 1P/3P switch, gepland laden, etc. Geen enkel probleem mee :)

Ook @HyperBart de Enyaq kan weer op de lijst dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:13:
[...]
@h3llrais3rke Bovenstaande is dus inmiddels opgelost met de zekering 3, oftewel een reset van de on-board charger. Dit is héél sporadisch nodig, na een software-update doorgaans. Ik heb het met mijn Enyaq ook een keer moeten doen.
Die vriend van mij had het al eens eerder gedaan, maar niet lang genoeg gewacht. Even trekken en vijf seconden later terugplaatsen is niet genoeg. Alle stroom moet even uit het systeem, dus neem even de tijd (5 minuten of iets dergelijks, is wel voldoende).
[...]
Bedankt voor de info. Maar ik heb nog niet echt een software update gehad. Is nog steeds 5.2, zoals ie uit de fabriek werd geleverd eind vorig jaar.
Maar misschien toch eens proberen?

Ik heb momenteel wel de min ampere verhoogt van 6A naar 7A en sindsdien heb ik het ook niet meer gehad.
Ik had ergens in EVCC discussies gelezen dat de enyaq soms wel problemen zou hebben met 6A... en daarna niet meer wil herstarten met laden.
JanHenk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:13:
[...]
Heb hem ontvangen en tot mijn tevredenheid werkt dit nog gewoon goed. 1P/3P switch, gepland laden, etc. Geen enkel probleem mee :)
Goed om te horen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AA42
Nou met HEEEEEEEEEL veel geduld en proberen heb ik nu echt de instelling op ws://10.0.0.37:8887/ weten te krijgen!
JanHenk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:09:
Kun je proberen om gewoon een lege evcc.yaml te maken en daarna de UI te gebruiken voor de configuratie. Daarmee kom je echt heel ver. Of sterker nog, in mijn ervaring kun je gewoon alles er wel in verwerken.

Begin daar ook gewoon met een grid meter en je lader, valideer ze per stuk, etc. en bouw zo langzaam uit.
Man man man..... weet je soms is het een vloek dat je als man _wel_ eerst allerlei manuals en documenten leest.... Hierdoor had ik eerder al het idee dat EVCC niet als Addon op een HA Green kon draaien (wat ik heel raar vond en dus ook volkomen niet terecht was) en later (tot jouw opmerking) was mijn beeld dat die automatische configuratie ook niet zou werken als je de add on versie van EVCC gebruikte. 8)7

Dus: op jouw advies mijn evcc.yaml helemaal leeggekieperd, opnieuw de add-on opgestart en ja hoor: een keurige mogelijkheid om met hulp van UI deze opnieuw aan te maken. Jippie ! _/-\o_

Nou daar gaan we, als eerste uiteraard de laadpaal, mijn inmiddels grote vriendin Elvi (het is dat ze gratis was en hier toch al 5 jaar stond.....). Station ID copy-pasten vanuit m'n notities (kan het niet fout gaan!), Meter ID optioneel, geen idee, staat default op ja, laat maar staan en hop, valideren maar !

En uiteraard een foutmelding...
Request failed with status code 502.

En ik had zo'n hoop......

Maarrrrrr, wel positief: mijn HW P1 en kWh meter voor m'n zonnepaneeltjes werden vlekkeloos geïntegreerd.....

Ik ben serieus aan het overwegen zo'n Aliexpress laadpaal te kopen....

Maar super bedankt voor de goede suggesties JanHenk en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:29
AA42 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:27:
[...]
Nou met HEEEEEEEEEL veel geduld en proberen heb ik nu echt de instelling op ws://10.0.0.37:8887/ weten te krijgen!

[...]

Man man man..... weet je soms is het een vloek dat je als man _wel_ eerst allerlei manuals en documenten leest.... Hierdoor had ik eerder al het idee dat EVCC niet als Addon op een HA Green kon draaien (wat ik heel raar vond en dus ook volkomen niet terecht was) en later (tot jouw opmerking) was mijn beeld dat die automatische configuratie ook niet zou werken als je de add on versie van EVCC gebruikte. 8)7

Dus: op jouw advies mijn evcc.yaml helemaal leeggekieperd, opnieuw de add-on opgestart en ja hoor: een keurige mogelijkheid om met hulp van UI deze opnieuw aan te maken. Jippie ! _/-\o_

Nou daar gaan we, als eerste uiteraard de laadpaal, mijn inmiddels grote vriendin Elvi (het is dat ze gratis was en hier toch al 5 jaar stond.....). Station ID copy-pasten vanuit m'n notities (kan het niet fout gaan!), Meter ID optioneel, geen idee, staat default op ja, laat maar staan en hop, valideren maar !

En ik had zo'n hoop......

Maarrrrrr, wel positief: mijn HW P1 en kWh meter voor m'n zonnepaneeltjes werden vlekkeloos geïntegreerd.....

Ik ben serieus aan het overwegen zo'n Aliexpress laadpaal te kopen....

Maar super bedankt voor de goede suggesties JanHenk en
Hou nog ff vol, ik heb ook een EVBOX Elvi 8) (y)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bravo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

Ik ben hier zelf ook mee bezig, maar het lukt nog niet zoals ik mij had voorgesteld.
Als ik de documentatie lees zie ik nu dat je niet zelf kunt kiezen uit te gebruiken strategie (goedkoop of groen), maar dat het gebaseerd wordt op de beschikbare databronnen.
Ik kan alleen maar CO2 gestuurd laden als ik de financiele tarieven uitschakel, klopt dat?
Ja, ik ook. Het is de ene (euro's) of de ander (co2), waarbij je eerst de tarieven moet uitschakelen...

Zelf heb ik nog vaste tarieven en niet dynamisch. Dan is een laadplan vrij simpel. Maar ik zou het wel leuk vinden als ie, binnen het goedkoopste tijdvak qua euro's, ook nog de tijdvakken gebruikt die per saldo de minste CO2 opleveren.

Verder is het vooral grappig om de voorspelling te zien. Zou leuk zijn als ze bij NED nog wat verder vooruit durven kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 08-10-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De PR hier.

Na de updates, werkt NED.nl hier nu vlekkeloos.

In HA haal ik de actuele waarde op via Electricitymaps. Die waarden verschillen wel van elkaar.
Actueel bijv nu: 316g (Ned.nl) en 332g voor electricitymaps.

Geeft wel een leuke indicatie in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat betreft optimization, daar loopt natuurlijk nog die andere add-on voor van EVCC: Optimizer. Zie GitHub. Is er iemand van jullie die daarmee draait? Je kunt dan een extra Add-on in HA installeren die de hele voorspelling + planning voor EVCC apart doet op basis van verschillende parameters. En die worden dan door EVCC opgepakt.

https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/23213

Eigenlijk ook zoals Day Ahead Optimizer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:37

De PR hier.

Even voor mijn beeldvorming, wat doet dat die CO2 voorspellingen binnen EVCC? Stelt EVCC dan je laadmoment uit wanneer de CO2 "hoog" is?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
Get!em schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:25:
Wat betreft optimization, daar loopt natuurlijk nog die andere add-on voor van EVCC: Optimizer. Zie GitHub. Is er iemand van jullie die daarmee draait? Je kunt dan een extra Add-on in HA installeren die de hele voorspelling + planning voor EVCC apart doet op basis van verschillende parameters. En die worden dan door EVCC opgepakt.

https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/23213

Eigenlijk ook zoals Day Ahead Optimizer doet.
Dat is wel interessant. Ik heb zelf dynamische tarieven, en heb momenteel een charge plan aangemaakt zodat de auto aan het eind van het weekend (zondag 23:59) 80% vol is geladen (omdat de tarieven in het weekend altijd lager zijn dan doordeweeks). Momenteel gaat hij dan echter alleen laden gebaseerd op de dynamische tarief prijs. Dit heeft er afgelopen weekend voor gezorgd dat de EV zaterdagnacht al vol zat, waardoor er zondag niks is gedaan met het zonne-overschot.

Zover ik even snel heb kunnen zien kan die addon hier wel rekening mee houden, al is het wel nog allemaal experimenteel. Ik ga de ontwikkelingen zeker volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
AA42 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:27:
nieuw de add-on opgestart en ja hoor: een keurige mogelijkheid om met hulp van UI deze opnieuw aan te maken. Jippie ! _/-\o_

Bedacht me iets: Ik had dus eerst de Elvi werkend met OCPP in HA zelf. Zou dit mogelijk "in de weg" zitten? Moet ik misschien ergens iets verwijderen of wellicht de hele OCPP add on verwijderen uit HA?

[ Voor 5% gewijzigd door AA42 op 08-10-2025 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

Bedacht me iets: Ik had dus eerst de Elvi werkend met OCPP in HA zelf. Zou dit mogelijk "in de weg" zitten? Moet ik misschien ergens iets verwijderen of wellicht de hele OCPP add on verwijderen uit HA?
Ik zou die addon in iedergeval uitzetten. Die zet namelijk wel een web socket aan op een bepaald poort nummer. Gezien je evcc addon op je HA IP-adres zit, kun je niet twee services op hetzelfde IP-adres:poort nummer hebben natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
krizzziz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, wat doet dat die CO2 voorspellingen binnen EVCC? Stelt EVCC dan je laadmoment uit wanneer de CO2 "hoog" is?
Als je tarieven hebt ingesteld doet ie er niets mee zover ik kan zien. Als je tarieven uitzet, kun je op alle plekken waar nu tarieven staan, op basis van CO2-waardes plannen en sturen. Maar beide in combi dus nog niet. Dan heb je alleen wat extra info in je voorspellingen menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Skix_Aces schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Dat is wel interessant. Ik heb zelf dynamische tarieven, en heb momenteel een charge plan aangemaakt zodat de auto aan het eind van het weekend (zondag 23:59) 80% vol is geladen (omdat de tarieven in het weekend altijd lager zijn dan doordeweeks). Momenteel gaat hij dan echter alleen laden gebaseerd op de dynamische tarief prijs. Dit heeft er afgelopen weekend voor gezorgd dat de EV zaterdagnacht al vol zat, waardoor er zondag niks is gedaan met het zonne-overschot.

Zover ik even snel heb kunnen zien kan die addon hier wel rekening mee houden, al is het wel nog allemaal experimenteel. Ik ga de ontwikkelingen zeker volgen!
Ik vond deze post mooi beschrijvend:

Dit is dus wat je krijgt als je ev_opt (optimizer) uiteindelijk in EVCC integreert:
https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-14178910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
Get!em schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:06:
Ik vond deze post mooi beschrijvend:

Dit is dus wat je krijgt als je ev_opt (optimizer) uiteindelijk in EVCC integreert:
https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-14178910
Grappig dat je precies die post linked, want die gebruiker klaagt erover dat zijn solar productie voorspelling is verschoven naar de nacht :+. Verder ziet het er wel heel nice uit, als ik er aan toe kom ga ik het binnenkort eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het maakt in ieder geval gebruik van dezelfde berekenings-techniek (MILP) als de "Day-Ahead Optimizer" van een bekende Tweaker, wat op zich wel interessant is. De front-end zit dan weer in evcc qua presentatie. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar hoor graag de ervaringen als iemand er wel mee aan de hobby is gegaan.

Het zal wel als plug-in zijn vormgegeven omdat het nog meer experimenteel is dan evcc al is :+ ? Want het kan er in principe ook gewoon in gekieperd worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JanHenk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:43:
Het maakt in ieder geval gebruik van dezelfde berekenings-techniek (MILP) als de "Day-Ahead Optimizer" van een bekende Tweaker, wat op zich wel interessant is. De front-end zit dan weer in evcc qua presentatie. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar hoor graag de ervaringen als iemand er wel mee aan de hobby is gegaan.

Het zal wel als plug-in zijn vormgegeven omdat het nog meer experimenteel is dan evcc al is :+ ? Want het kan er in principe ook gewoon in gekieperd worden natuurlijk.
klinkt wel interessant..heeft iemand een linkje oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kammika schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:12:
[...]

klinkt wel interessant..heeft iemand een linkje oid?
Stond al in mijn post, maar dan een specifiek (fout) plaatje, maar hierbij de Discussions..
https://github.com/evcc-i...izer-mit-docker-betreiben

Je ziet dat je hem als losse docker, een gecombineerde docker met EVCC of als HA addon kunt draaien.

Inderdaad nog erg experimenteel. T.z.t. zal het wel in de gewone gemerged worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Ja, ik ook. Het is de ene (euro's) of de ander (co2), waarbij je eerst de tarieven moet uitschakelen...

Zelf heb ik nog vaste tarieven en niet dynamisch. Dan is een laadplan vrij simpel. Maar ik zou het wel leuk vinden als ie, binnen het goedkoopste tijdvak qua euro's, ook nog de tijdvakken gebruikt die per saldo de minste CO2 opleveren.

Verder is het vooral grappig om de voorspelling te zien. Zou leuk zijn als ze bij NED nog wat verder vooruit durven kijken.
Ik vind het vooral nadelig dat als je CO2 geoptimaliseerd wil laden, je het kostenoverzicht verliest. Lage CO2 uitstoot per kWh en lage prijzen gaan vaak hand in hand (andersom juist niet), dus ik was wel geinteresseerd om te kijken hoe dat zou uitpakken. Maar als de prijzen niet meer geregistreerd worden (want die moet je verwijderen), dan is hier alle interesse weg... :|

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AA42
Get!em schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:04:
[...]

Ik zou die addon in iedergeval uitzetten. Die zet namelijk wel een web socket aan op een bepaald poort nummer. Gezien je evcc addon op je HA IP-adres zit, kun je niet twee services op hetzelfde IP-adres:poort nummer hebben natuurlijk.
Heb hem er helemaal uitgeknikkerd want mijn Elvi hoeft met niemand anders te praten dan evcc.....
Denk niet dat het hielp want HA werkt met poort 9000 voor OCPP dus voor zover mijn beperkte IT begrijpertje gaat zit dat elkaar niet in de weg.

MAAR........(trommelgeroffel....) HET WERKT !!!

Durf ik te zeggen wat ik al een hele tijd fout deed, bij heel veel pogingen.....
Nou vooruit maar: Ik had 1 cijfer van het EVB station naam verkeerd opgeslagen in mijn notities.
Een 8 ergens tussenin moest een 6 zijn...... 8)7
Dus ik kon nou wel heel handig die copy-pasten maar dat gaat dus never nooit nie werken nie......
Dit ging puur om de station naam die je moet invoeren in evcc.

Jullie kennen vast wel dat gevoel dat je aan de ene kant je hoofd tegen de muur wil slaan als straf voor jezelf maar dat je aan de andere kant inwendig staat te juichen omdat het _eindelijk_ werkt.

Nog 1 horde te gaan. De BMW i3s toevoegen. Heb je net een paar weken zo'n heerlijke zoefmobiel trekt BMW de stekker uit het doorgeven van de data....iets met Europese regels geloof ik.... daardoor werkt ook de integratie in HA (en bijv. Tibber) niet meer er schijnt een omweg te zijn via MQTT of iets dergelijks.
Maar mijn hoofd duizelt nog na dus eerst maar eens op adem komen en kijken hoe hetgeen we nu draaiend hebben eigenlijk werkt :) Bedankt voor jullie hulp !!!!

{EDIT} En oh ja ! Het is vast ook handig mijn Homewizard PIB toe te voegen. Vreemd genoeg "kent" evcc wel de HW P1 en kWh meters maar (nog) niet de PIB....

[ Voor 5% gewijzigd door AA42 op 08-10-2025 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• etmmvdp
@AA42 Was gewoon een gevalletje PEBCAK dus. Mooi dat het opgelost is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:29
@AA42 fijn dat 't opgelost is, soms is 't gewoon zoiets idd :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
AA42 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:32:
[...]

Heb hem er helemaal uitgeknikkerd want mijn Elvi hoeft met niemand anders te praten dan evcc.....
Denk niet dat het hielp want HA werkt met poort 9000 voor OCPP dus voor zover mijn beperkte IT begrijpertje gaat zit dat elkaar niet in de weg.

MAAR........(trommelgeroffel....) HET WERKT !!!

Durf ik te zeggen wat ik al een hele tijd fout deed, bij heel veel pogingen.....
Nou vooruit maar: Ik had 1 cijfer van het EVB station naam verkeerd opgeslagen in mijn notities.
Een 8 ergens tussenin moest een 6 zijn...... 8)7
Dus ik kon nou wel heel handig die copy-pasten maar dat gaat dus never nooit nie werken nie......
Dit ging puur om de station naam die je moet invoeren in evcc.

Jullie kennen vast wel dat gevoel dat je aan de ene kant je hoofd tegen de muur wil slaan als straf voor jezelf maar dat je aan de andere kant inwendig staat te juichen omdat het _eindelijk_ werkt.

Nog 1 horde te gaan. De BMW i3s toevoegen. Heb je net een paar weken zo'n heerlijke zoefmobiel trekt BMW de stekker uit het doorgeven van de data....iets met Europese regels geloof ik.... daardoor werkt ook de integratie in HA (en bijv. Tibber) niet meer er schijnt een omweg te zijn via MQTT of iets dergelijks.
Maar mijn hoofd duizelt nog na dus eerst maar eens op adem komen en kijken hoe hetgeen we nu draaiend hebben eigenlijk werkt :) Bedankt voor jullie hulp !!!!

{EDIT} En oh ja ! Het is vast ook handig mijn Homewizard PIB toe te voegen. Vreemd genoeg "kent" evcc wel de HW P1 en kWh meters maar (nog) niet de PIB....
Het is net omgekeerd. Er is een api op slot gegaan maar dankzij EU hebben we een andere API.
Zit ook in evcc sinds laatste versie.
Probeer maar even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@AA42 En voor de HW PiB heb ik wat dingen eerder in het topic opgesomd om hem werkend te krijgen. Probleem is dat je eerst een token moet verkrijgen want de batterij heeft alleen API versie-2. De kWh meter en P1-meter werken nog met de “oude” versie 1, welke geen authenticatie kent.

Maar je kunt het wel werkend krijgen (ik heb het ook). Met een “custom” meter en een token.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
HyperBart schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Het is net omgekeerd. Er is een api op slot gegaan maar dankzij EU hebben we een andere API.
Zit ook in evcc sinds laatste versie.
Probeer maar even.
Ja had die toevallig al gezien en gegokt dat het zoiets was. Ingevuld maar....lijkt niet in te loggen.
Krijg Failed to login: undefined als error (oranje bolletje).

Twijfel alleen over het vak "Client ID". Heb daar nu mijn inlog e-mail adres maar ja, zonder ww?
Heb het gevoel dat hier het token ingevuld moet worden? Niet erg duidelijk.

Wel meer goed nieuws: ik kan RFID tags aanbieden aan Elvi en die worden netjes getoond. 2 aangeboden en ingevuld in de geavanceerde opties van de BMW eu act configuratie. Het goede nieuws is dat het netjes werkt met beide toegevoegde tags, maar helaas ook met alle andere tags die ik in mijn setje heb ontvangen.
Moet ik soms die codes ook in de Elvi zelf invoeren als "pas"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
JanHenk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:39:
@AA42 En voor de HW PiB heb ik wat dingen eerder in het topic opgesomd om hem werkend te krijgen. Probleem is dat je eerst een token moet verkrijgen want de batterij heeft alleen API versie-2. De kWh meter en P1-meter werken nog met de “oude” versie 1, welke geen authenticatie kent.

Maar je kunt het wel werkend krijgen (ik heb het ook). Met een “custom” meter en een token.
Top ik zal even spitten morgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
AA42 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:18:
[...]

Top ik zal even spitten morgen...
Pfff....pagina 9.....van 68..... kunt je een hint geven rondom welke pagina's je dat gepost hebt @JanHenk ?

Of wellicht het stukje van de HW PIB van je yaml delen?

Overigens vandaag een beetje proefgedraaid maar dat bracht de volgende openbaring:

Mijn 12 panelen PV is 4,2kW max. Met mijn 3 fase Elvi gaat dat (met aftrek van huisgebruik) vrijwel nooit leiden tot overschot laden. Elvi kan niet zelf terugschakelen naar 1 fase voor zover ik weet. Ik zag dat ik de minimale stroom wel omlaag kan zetten tot 1A per fase in de EVCC instellingen maar de paal zelf is de minimale instelling 6A.

Las al zoiets dat je (zeker in de winter) beter 1 fase kunt hebben. Las ook al iets over een schakelaar om 2 fases handmatig af te kunnen schakelen voor de winter.... ik zou dan weer denken aan een slimme 3 fase schakelaar waarbij je 2 fases via die schakelaar laat lopen en de andere vast doorgeeft want ook in de winter heb soms zeer zonnige dagen. Daarnaast krijg ik binnenkort weer een (zakelijke) EV erbij waarvan ik nog niet weet hoe het laden zal gaan (misschien wel alleen openbaar) maar ik wil de optie om de auto('s) zo snel mogelijk vol te laden altijd open houden.

Nu ben ik sowieso al van plan om mijn platte schuurdak nog vol te leggen met een PV set die de totale opbrengst ongeveer zal verdubbelen (minder panelen, maar die hebben natuurlijk weer een stuk meer vermogen dan 5 jaar geleden) dus dan zal dat probleem een stuk minder worden.

Voorlopig kan ik nu even niks want de trial token is verlopen en ik wacht toch echt nog heel even met sponsor worden tot de hele boel feilloos loopt....

Nog weer een heel ander probleem: De BMW integratie: Ik begrijp inmiddels dat de Client ID een code is die je op de CarData site van BMW kunt vinden als je ingelogd bent. Probleem is alleen dat ik dat hele CarData niet actie lijk te krijgen. Als ik het "aanvraag" dan zou je voor zover ik begrijp een code op het display van de auto moeten krijgen maar dat gebeurt dus niet. Mogelijk staat de CarData nog op de vorige eigenaar?

Sorry voor de vele vragen.... ik vind het echt wel pittig deze materie maar ook leuk ;)

Overigens is mijn configuratie als volgt:
- PV: Goodwe omvormer maar die lees ik niet uit, gebruik een 1 fase kWh meter van HW hiervoor.
- Laadpaal: Evbocx Elvi 3 fase. Binnen heb ik daarop ook nog een 3 fase kWh meter van HW voor de laadpaal (inmiddels een beetje dubbel maar goed)
- BMW i3s 120 (binnenkort Enyaq er bij)
- 1x HW PIB
- HW P1 meter
- Tibber dynamisch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skix_Aces
Get!em schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:58:
[...]

Stond al in mijn post, maar dan een specifiek (fout) plaatje, maar hierbij de Discussions..
https://github.com/evcc-i...izer-mit-docker-betreiben

Je ziet dat je hem als losse docker, een gecombineerde docker met EVCC of als HA addon kunt draaien.

Inderdaad nog erg experimenteel. T.z.t. zal het wel in de gewone gemerged worden.
Ben er vanavond mee aan de slag gegaan. Het toevoegen was zeer makkelijk. EVCC draait bij mij in docker, en ik heb evopt gewoon aan dezelfde docker compose toegevoegd. Even de container opnieuw bouwen en hij verscheen in EVCC.

Momenteel is evopt echter nog niet functioneel. Je kan momenteel puur en alleen zien wat evopt gedaan zou hebben als hij in controle was. Hier kwam ik pas later achter, maar stond wel duidelijk op de github pagina aangegeven. Iets te enthousiast geweest :)

Verder lijkt het algoritme nog niet helemaal te kloppen. Ik heb nu mijn auto aan de lader staan met een charge plan om hem morgenvroeg tot 40% op te laden. Het charge plan kiest netjes de goedkoopste uren om op te laden. Evopt daarintegen lijkt zomaar wat te doen. Hij heeft wel door dat er een charge plan is tot 40%, maar wil op rare tijden gaan laden. Ik ga het in ieder geval wel in de gaten houden, misschien moet hij langer "meedraaien" om bepaalde dingen te leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyihtCV_LlrAszPfcehkN5DgxXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkBtzJ01PVo9RNd8rkn7iIqG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSxXoKtSyLYdIXQzNBqIOcejFew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwPYUnndcnurpBB1rMOjoEql.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:47
ik heb een donatie one time 2 euro gedaan (2dagen geleden) maar zie nog geen token.
Ik dacht dan doe ik een monthly maar dat gaat nu niet door deze melding:
We are still processing your last one-time payment to evcc-io. You cannot make another one-time payment until your last one has finished processing.

iemand die weet wat ik nu het beste kan doen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

remcoXP schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:06:
ik heb een donatie one time 2 euro gedaan (2dagen geleden) maar zie nog geen token.
Ik dacht dan doe ik een monthly maar dat gaat nu niet door deze melding:
We are still processing your last one-time payment to evcc-io. You cannot make another one-time payment until your last one has finished processing.

iemand die weet wat ik nu het beste kan doen?
De one time donatie is uitgesloten van een token: zie ook uitleg (no rewards). Voor 1 maand testen had je de test token kunnen pakken .

https://github.com/sponsors/evcc-io

https://docs.evcc.io/docs/sponsorship

Je kunt nu alleen wachten. Je had de €2/m moeten kiezen. Of de €100 onetime.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
AA42 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:15:
[...]

Of wellicht het stukje van de HW PIB van je yaml delen?
Ik heb de PiB inmiddels in de UI geconfigureerd. Als je daar kiest voor 'gebruiker gedefinieerd apparaat' of iets dergelijks kun je met yaml zelf wat opmaken.

Daar kun je onderstaande voor gebruiken (knippen en plakken):

HomeWizard Plug-in Battery
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
power:
  source: http
  uri: https://<IP-ADRES-BATTERY>/api/measurement
  method: GET
  headers:
    - Authorization: Bearer <TOKEN-BATTERY>
    - X-Api-Version: 2
  insecure: true
  jq: .power_w|tonumber
  scale: -1
soc:
  uri: https://<IP-ADRES-BATTERY>/api/measurement
  method: GET
  headers:
    - Authorization: Bearer <TOKEN-BATTERY>
  jq: .state_of_charge_pct|tonumber
batterymode:
  source: switch
  switch:
  - case: 1 #normal
    set:
      uri: https://<IP-ADRES-P1-METER>/api/batteries
      method: PUT
      headers:
        - Authorization: Bearer <TOKEN-P1-METER>
      body: '{"mode": "zero"}'
  - case: 2 #hold
    set:
      headers:
      body: '{"mode": "standby"}'
  - case: 3 #charge
    set:
      headers:
      body: '{"mode": "to_full"}'

De aansturing van de batterij (stukje onder batterymode) gaat via de P1-meter. Je hebt dus zowel het IP van de batterij (voor uitlezen) als IP van de P1-meter (voor aansturing nodig). Daarnaast heb je dus ook twee tokens nodig.

De tokens kun je verkrijgen via curl of vergelijkbare tool. Hier staat exact beschreven hoe je dat doet. Je moet dus fysiek de knop indrukken op de batterij en vervolgens binnen 30 seconden de request indienen. Hetzelfde voor de P1-meter.

[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 10-10-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Iemand die residual power gebruikt? ik had voorheen alles in yaml
ben de config opnieuw begonnen, alles in UI nu ... enigste wat ik heb toegevoegd is alfen, homewizard p1 and homewizard kwh (zonnepanelen), vrij basic dus...
ik stel in min + pv, 3 fase... hij begint aan 4100 te laden, dat is goed

ik stel de residual in op 6000 , dan zou die eigenlijk moeten laden op (6000- household) , maar dat doet die niet... voorheen in yaml deed die dat wel?

zou deze functie nog niet werken in de UI ?

edit: nm; ik moet deze op -6000 zetten :-)

[ Voor 4% gewijzigd door NoFate op 10-10-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Kan alles tegenwoordig al geconfigureerd via de UI?
Want ik heb meeste nog in yaml (en bijna alles is via custom sensors uit home assistant).
Is er een voordeel om dit te migreren naar de UI?

[ Voor 4% gewijzigd door h3llrais3rke op 10-10-2025 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
denk loadpoints nog niet, maar heb ik nu niet meer nodig, ik gebruikte loadpoints eerder voor een maxpower , maar nu ik de residual gebruik, werkt dit beter ... een betere oplossing voor capaciteitstarief...

ik had nu al een piek van 6kW, dus heb de residual op -6000 gezet... dus die is nu aan het laden als de zon schijnt rond de 10kW ... heb momenteel een 4kW zon opbrengst ....

dit in min+pv mode ... , met die residual zorg je er tenminste voor dat ALLE opbrengst wordt benut, en niet wat er overschiet, ideaal voor de belgen

[ Voor 16% gewijzigd door NoFate op 10-10-2025 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb alles via UI geconfigureerd. Ka alleen als experimental aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
NoFate schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:04:
denk loadpoints nog niet, maar heb ik nu niet meer nodig, ik gebruikte loadpoints eerder voor een maxpower , maar nu ik de residual gebruik, werkt dit beter ... een betere oplossing voor capaciteitstarief...

ik had nu al een piek van 6kW, dus heb de residual op -6000 gezet... dus die is nu aan het laden als de zon schijnt rond de 10kW ... heb momenteel een 4kW zon opbrengst ....

dit in min+pv mode ... , met die residual zorg je er tenminste voor dat ALLE opbrengst wordt benut, en niet wat er overschiet, ideaal voor de belgen
Ik snap die residual eigenlijk niet goed.
Ik heb die ingesteld op 100W omdat ze dat aanbevelen icm gebruik van thuisbatterij.
Voor capaciteitstarief heb ik een maxPower gedefinieerd op het circuit, die ik ook kan aanpassen vanuit home asisstant.
Maar ik wil alleen maar laden met PV overschot en op nachttarief.
Met die maxPower lijkt de loadbalancing wel goed te werken.
Wat werkte er niet bij jou?

[ Voor 8% gewijzigd door h3llrais3rke op 10-10-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Get!em schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:20:
Ik heb alles via UI geconfigureerd. Ka alleen als experimental aan staat.
Experimenteel staat aan hier, aangezien ik ook grid charging en zo wil gebruiken.
Is het mogelijk om alles over te zetten naar de UI, zonder de history te verliezen?
En wat zijn de voordelen?
Want ik heb al eventjes iets geprobeerd, maar voor zaken die via de UI geconfigureerd worden, moet ook de service nog herstart worden?
Dan zie ik weinig nut van dit te migreren, dan hou ik het liever in yaml (wat ik kan tracken in git)

[ Voor 27% gewijzigd door h3llrais3rke op 10-10-2025 13:27 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste