Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:52
Get!em schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:06:
[...]

Je kunt het in iedergeval handmatig doen, door je laadpaal te beperken in max stroom via het instellingenmenu op de laadpaal vanaf het dashboard (icoontje rechtsboven in je laadpaal). Als je die op 1 fase + max 10A zet, gaat hij niet harder :)
Als je batterij dan op PV overschot staat, pakt die de rest.
Maar is zo clumsy...
Zoiets als dual charge PV zou ik ideaal vinden.
Is vooral nu in deze sezoeinen.
In de zomer hebben we overschot te over.

Moet ik ook nog mikken dat juiste hoeveelheid stroom mijn laadpaal afneemt.
Doel is dat het automatisch gebeurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-09 10:12
Je kunt wel instellen in de planner dat EVCC je auto accu altijd gevuld houdt tot 50% minimaal. Ik denk dat dat jouw probleem ook wel oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scifoflux schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:10:
[...]

Maar is zo clumsy...

Zie mijn edit.

Aanvullend, je kunt genoemde waarden ook aansturen vanuit HA. (ik heb de EVCC integratie die de API uitleest)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N-w019gBaEKQzrq73OqVV5Q6D8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IwdDS2Ue2grkQd5cHr0taQIr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Get!em op 29-09-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zag dat er iemand bezig is geweest met de CO2-voorspellingen data van het Nationaal Energie Dashboard (NED) te integreren in evcc.

De PR hier.

Ik heb geprobeerd om deze template te gebruiken, maar ik krijg status 400 bad request. Iemand anders meer succes?

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 29-09-2025 11:27 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:18

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:27:
Ik zag dat er iemand bezig is geweest met de CO2-voorspellingen data van het Nationaal Energie Dashboard (NED) te integreren in evcc.

De PR hier.
Zie https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23670
De data bij strictly for en strictly after zijn omgedraaid in de template. Dat zou een quick fix moeten zijn.
Maar dan wordt er nog wat gezegd over 'oude data' en dat evcc daar niet mee om zou kunnen gaan?

Anyway, er lijkt geen reactie te zijn geweest om een PR te doen. Of ik heb het niet gevonden.
Ik heb geprobeerd om deze template te gebruiken, maar ik krijg status 400 bad request. Iemand anders meer succes?
Grappig, dat stond gisteren nog niet online. Zou mij wat geklooi hebben gescheeld met apiKey ipv Token

[ Voor 27% gewijzigd door Bravo op 29-09-2025 11:34 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Bravo Dank, dat had ik nog niet gezien. Dan wacht ik even af of diegene de fix gaat doorvoeren.

Overigens heb ik zojuist mijn complete yaml configuratie gemigreerd naar de database. De evcc migrate functie geprobeerd maar dat werkte nauwelijks eigenlijk. Essentiële zaken zoals loadpoint en dergelijke worden blijkbaar niet mee gemigreerd? Reset uitgevoerd en daarna de zaken individueel weer toegevoegd en alle zaken in de yaml weg gehaald (comments). Werkt ook beter omdat sommige zaken aan elkaar zijn gekoppeld in de yaml maar ze krijgen nieuwe namen in de database (db:0).

Werkt nu goed. Heb de laadhistorie en dergelijke ook gewoon nog in de database dus dat is mooi. En dit maakt het makkelijk(er) om wat dingen aan te passen in de browser. Ik kwam erachter dat als je een custom meter toevoegt in de ui je gewoon toegang hebt tot vscode (shortcuts, F1, etc. met rechtermuisklik zie je het ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

scifoflux schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:54:
Ik kom even hier horen of volgende feature mogelijk is met EVCC.

Stel je hebt thuisbatterij met hybride omvormer en een laadpaal.
Dag als vandaag heb ik bvb tussen 10:00 - 15:00 tussen de 3000 - 5000 W aan zonne energie.
Zonne-energie gaat meer en meer schaarser worden dus use-case ook.
Maar lijkt me iets eenvoudig en nuttig.

Kan ik dan met EVCC zeggen om bvb auto te laden aan 2,1kW en de rest naar de batterij?
Zo is mijn auto traag geladen en thuisbatterij ook geladen.
Kan je eenvoudig doen via programmatie door bvb laadpaal te berperken op de helft van de zonnepanelen-opbrengst bij vanaf 3000W injectie. (1,4kW naar auto & de rest batterij).
Als de laadpaal dan traag laadt kan omvormer in auto stand blijven staan en gaat deel leveren en rest opslagen.

Zo heb ik mijn zonnestroom optimaal benut.
Ik heb soms van die dagen dat de auto aan 40% staat en eigenlijk meer als voldoende is voor de komende 3 dagen.
Dan is alles erbij via zone-energie nice to have.
En thuisbatterij zal dan ook vol zijn op einde van de zonnepanelen-opbrengst.
Ik heb mijn thuisbatterij ook in de evcc.yaml gezet en in de gebruikers UI kun je dan ingeven dat de batterij voorrang krijgt en het overschot voor de auto is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrgFLModpaIhg0BjRVRlqZU20v4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/a3yD9HzphqkvNJTt8L387VkG.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 29-09-2025 12:04 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:29
Bravo schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:31:
[...]

Zie https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23670
De data bij strictly for en strictly after zijn omgedraaid in de template. Dat zou een quick fix moeten zijn.
Maar dan wordt er nog wat gezegd over 'oude data' en dat evcc daar niet mee om zou kunnen gaan?

Anyway, er lijkt geen reactie te zijn geweest om een PR te doen. Of ik heb het niet gevonden.

[...]

Grappig, dat stond gisteren nog niet online. Zou mij wat geklooi hebben gescheeld met apiKey ipv Token
De PR is al gemerged, zie https://github.com/evcc-io/evcc/pull/23882, nu wachten tot ze weer releasen... zal wel weekje of zo duren..

ik zit 'm ook te volgen idd..

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 29-09-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:51
HyperBart schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:38:
Op BMW is dat dan weer een no go want OBD en auto op slot is alarm.

Gelukkig werkt het bij BMW nog wel, daar was ook even wat met captcha maar is dan wel gefixed.

Op reddit werd er gepost door AU gebruikers dat er bepaalde control calls uitgeschakeld gingen worden, ik hoop dat uitlezen mogelijk blijft als het al naar hier komt.
Nou het werkt niet meer bij bmw :( Ze hebben de boel dichtgegooid.
Feni in "Het grote BMW i4 topic"

Hopelijk komt evcc bij de 'trusted' slimme energie beheer systemen

Edit: inmiddels is er ook een ticket aangemaakt bij evcc: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23952

[ Voor 7% gewijzigd door gekke-gerrit op 29-09-2025 16:31 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:14
Sander schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:39:
[...]

Het IP in je configuratie en die in je debug logging komen niet overeen. Weet je zeker dat alles goed staat?
ehh, je hebt een valide punt. Heb de code aangepast en kwam er toch niet helemaal uit.
Uiteindelijk heb ik wel een goede SOLIS integratie in Home Assistant en laat ik nu EVCC de data voor de zonnepanelen uit HA halen en die gebruiken. Ook opgelost.
Voor de goede orde ik heb een Solis Hybride omvormer (RHI-3P5K-HVES-5G) met een
code:
1
S2-WL-ST
datalogger

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

krizzziz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:50:
[...]

ehh, je hebt een valide punt. Heb de code aangepast en kwam er toch niet helemaal uit.
Uiteindelijk heb ik wel een goede SOLIS integratie in Home Assistant en laat ik nu EVCC de data voor de zonnepanelen uit HA halen en die gebruiken. Ook opgelost.
Voor de goede orde ik heb een Solis Hybride omvormer (RHI-3P5K-HVES-5G) met een
code:
1
S2-WL-ST
datalogger
Ik lees in je code een modbus koppeling. Goede kans dat er maar 1 cliënt is toegestaan en dat dat op dat moment HomeAssistant is.

Om dat probleem op te lossen kun je in evcc de modbusproxy gebruiken. Je koppelt dan in HA de integratie los, koppelt de modbus aan de modbus proxy. Zodra die geactiveerd is, kun je zowel EVCC als HA verwijzen naar die modbus proxy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:29
Kammika schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:26:
[...]

De PR is al gemerged, zie https://github.com/evcc-io/evcc/pull/23882, nu wachten tot ze weer releasen... zal wel weekje of zo duren..

ik zit 'm ook te volgen idd..
even mezelf quoten 8)7

Gewoon omdat het kon heb ik een update van mijn docker image gedaan, maar dan niet de release versie, maar de nightly build waar deze commit al in zit. Enne... het werkt! Kan nu dus CO2 geoptimaliseerd laden in nederland obv ned.nl...

nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:44
scifoflux schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:10:
[...]

Maar is zo clumsy...

Waarom mag dat niet na elkaar gebeuren? Huisbatterij vol? Dan auto.
Simpel toch. Ook niet zo nuttig: laadverliezen beperken doe je door zo hoog mogelijk vermogen te laden.

Eigenlijk denk je het beter te weten dan evcc, laat dat eens los en laat evcc dit doen. Gaat volautomatisch.

Je kan evt nog spelen met enable parameter of minPv op die momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:17
Heeft iemand de parameter residual power in gebruik en werkend?

Ik probeer te laden op pvmin icm residual power ingesteld op -4000.
Echter laad deze steeds maar op 1 fase 6a of 3 fase 6a (wat minimum ook ingesteld staat zoals standaard) naargelang wat ik selecteer.

Ik wil dit vooral gebruiken zodat evcc en de laadpaal aan fase switching doet bij het laden naargelang de beschikbare totale stroom in huis.

Ik heb ook de functie maxpower ingesteld op 5000W.
Met maxpower kan ik perfect laden op de snel modus maar deze gaat niet wisselen tussen 1 en 3 fase waardoor deze beperkt blijft tot bvb 16a 1 fase terwijl er meer beschikbaar is op zonnige dagen (som van afname net + opbrengst zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Roel1.9GJ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:27:
Ik zou graag willen dat de 'default SOC' op 80% staat ingesteld, zodat ik hem niet telkens als ik heb aan de lader zet het schuifje van 100% naar 80% moet schuiven. Weet iemand of dit mogelijk is en welk commando te gebruiken in de YAML?
Onderstaande heb ik reeds geprobeerd.
Loadpoints:
targetSoc: 80
targetSoC: 80
targetsoc: 80
maxSoc: 80
maxSoC: 80
maxsoc: 80

Vehicles:
soc:
target: 80
Auto selecteren bij het loadpoint, dan "Plan" middenonder het loadpoint, tabblad "Aankomst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Auto selecteren bij het loadpoint, dan "Plan" middenonder het loadpoint, tabblad "Aankomst"
Klopt ja.

Ik heb dit ook als verbeterpunt gemeld bij de EVCC ontwikkelaars, omdat je 2x dezelfde functionaliteit hebt, maar elk anders werkt. Noem ze anders, en geef er uitleg bij.
In de handleiding op de evcc.io staat het wel genoemd overigens.... maar intuitief in de interface is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:35
Vandaag iets vreemd, ben sinds kort evcc aan het testen , ik rijd met audi Q4
steeds opgeladen minPV mode, continu aan 6A / 3 phase , ging perfect...

Ik steek de auto in van mijn vrouw (bmw ix3) , stopt continu met laden ...start stop start stop start stop, deze meldingen zag ik passeren in evcc ...

ik dacht mss, dat de auto net te weining binnenkrijgt, omdat die 6A de drempel is, en het eigenlijk maar een 5.8 is ofzo ... vanwegen 210-220 volt ipv 230...

als ik die op 1 fase zet, geen probleem, terug 3 fase, en valt de hele tijd uit..., dus dan is het ook 5.8A
als test evcc gewoon stop gezet, puur op de paal 6A / 3fase ingesteld, laad perfect op ...

waarom doet evcc moeilijk ?

plaatje, overdag geladen , geen uitval, vanaf 16:30 bmw ingestoken, rond 17:00 continu misereie
je ziet ook dat die nu net onder de grens van 4000 Watt valt ... dat zou de oorzaak kunnen zijn, dan zie je een stukje 1 fase, geen uitval ... dan laatste stukje om 17:30 , waar geen uitval is, daar staat evcc gewoon uit .. geen issues hier, geen uitval meer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHn_Vz7iCC_fIoQOKQuRLxczJ2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOeyb56k5znU6Zx6NjsZs14k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door NoFate op 01-10-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:18
Voor drie fase moet je 4.2 kW hebben... is dus normaal dat hij uitvalt als je maar 4000 W hebt (met phase switching gaat hij dan vermoedelijk ook flapperen tussen 1 en 3 fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:21
Ik zou graag willen dat de 'default SOC' op 80% staat ingesteld, zodat ik hem niet telkens als ik heb aan de lader zet het schuifje van 100% naar 80% moet schuiven. Weet iemand of dit mogelijk is en welk commando te gebruiken in de YAML?
Loadpoints:

Vehicles:
soc:

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Roel1.9GJ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:34:
Loadpoints:

Vehicles:
soc:
Lees eens een paar posts terug… je vraag is beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Roel1.9GJ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:34:
Loadpoints:

Vehicles:
soc:
Dubbelpost? Zelfde bericht plaatste je een paar berichten terug ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:18

Bravo

Second Best

Get!em schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:32:
[...]

Dubbelpost? Zelfde bericht plaatste je een paar berichten terug ook al.
De vraag werd gesteld in het Alfen topic. JanHenk heeft toen hier een reactie erop gegeven.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bravo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

De vraag werd gesteld in het Alfen topic. JanHenk heeft toen hier een reactie erop gegeven.
Ah, zie t nu ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:21
JanHenk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

dankjewel, gevonden, top!

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sommige dingen in de UI zijn zo langzamerhand wat minder logisch aan het worden. Of het komt omdat we nog heel erg in de yaml-configuratie zitten c.q. daarmee gewend zijn geraakt. Maar er is ook enorm veel functionaliteit toegevoegd, de afgelopen ± 1 jaar.

Ik heb zelf alles gemigreerd naar de database en doe het nu allemaal vanuit de ui dus. Dan voelt alweer iets logischer. Maar nog steeds ruimte voor verbetering qua configuratie, om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:32
Een vraag voor de skoda enyaq rijders hier. ;)
EVCC staat standaard ingesteld op PV, waardoor bij het inpluggen mijn auto steeds probeert te laden met PV.
Daarnaast heb ik ook het netladen geactiveerd via tarief (dat start op 22u).
Dit wil zeggen dat als de wagen niet de verwachte percentage is opgeladen met PV, hij vanaf 22u start met laden van het net (nog steeds in PV mode).
Ik heb nu echter gemerkt dat als de enyaq al enige tijd is ingeplugd (en niet laadt omdat er te weinig PV is) hij niet meer lijkt te willen starten om 22u. Als ik dan naar de enyaq ga, is het lampje ook rood.
Enige mogelijkheid om deze terug te laten starten met laden, is de stekker loskoppelen en terug aankoppelen om een nieuwe laadsessie te starten.
Het is echter heel moeilijk om te voorspellen wanneer dit het geval is... Soms werkt het wel, soms niet.
Al denk ik dat het misschien kan te maken hebben met hoelang de wagen effectief niet aan het laden is, vooraleer hij opnieuw moet starten. Ik heb de indruk als de wagen te lang aan de laadpaal hangt zonder te laden, hij in een soort slaapmodus gaat, maar dan niet meer terug start wanneer de laadpaal terug stroom geeft. Gisteren heb ik net voor 22u de wagen via de app geactiveerd. Toen startte die wel mooi. Vanavond ga ik checken of het ook werkt als ik de wagen niet eerst activeer via de app voor het starten.
Iemand enig idee of een gelijkaardige ervaring met de enyaq?
Het betreft een enyaq 85 met software versie 5.2. (laadpaal is alfen eve single pro)
Er was een gekend probleem met de oudere software versies (de truk met fuse 3 voor het resetten van de onboard charger), maar ik weet niet of dit bij de laatste software versies ook nog het geval is.

[ Voor 14% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-10-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:06:
Voor drie fase moet je 4.2 kW hebben... is dus normaal dat hij uitvalt als je maar 4000 W hebt (met phase switching gaat hij dan vermoedelijk ook flapperen tussen 1 en 3 fase).
Zonder EVCC ging het wel, dan stond de paal ook op fixed 4.2 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:01:

Er was een gekend probleem met de oudere software versies (de truk met fuse 3 voor het resetten van de onboard charger), maar ik weet niet of dit bij de laatste software versies ook nog het geval is.
Ja, dat kan wel zo zijn. Maar er zijn ook berichten van mensen die dit hebben gedaan (ik heb het zowel gelezen in het ID.7 topic als het Enyaq topic), maar waar het geen soelaas bood.

Blijft voor mij wat ongrijpbaar, om eerlijk te zijn. Kan alleen maar zeggen, probeer de zekering nog eens. Wel lang genoeg er even uitlaten, zodat alle spanning eruit is en hij ook echt daadwerkelijk gereset is.

Bij een vriend van mij met een Enyaq 85 schiet de auto steeds in storing zodra evcc wil switchen tussen 1- en 3-fase. 8)7

Morgen ontvang ik toevallig mijn nieuwe ID.7, hopelijk kan ik wel gewoon gaan laden zoals ik dat nu gewend ben met de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:24:
[...]
Blijft voor mij wat ongrijpbaar, om eerlijk te zijn. Kan alleen maar zeggen, probeer de zekering nog eens. Wel lang genoeg er even uitlaten, zodat alle spanning eruit is en hij ook echt daadwerkelijk gereset is.
Misschien best toch eens proberen. Bedankt voor de tip.
Maar heb jij er ook last van? Want ik dacht dat jij ook de enyaq had?
[...]
Bij een vriend van mij met een Enyaq 85 schiet de auto steeds in storing zodra evcc wil switchen tussen 1- en 3-fase. 8)7
Ik meen mij te herinneren in het begin dat ik dit ook had... (ik kreeg toen ook het rode lampje)
Momenteel wordt enkel nog op 1 fase opgeladen (max 20A), dus het switchen kan geen probleem meer geven.
Is voor mij meer dan genoeg, want meer heeft impact op het capaciteitstarief in België. ;)
[...]
Morgen ontvang ik toevallig mijn nieuwe ID.7, hopelijk kan ik wel gewoon gaan laden zoals ik dat nu gewend ben met de Enyaq.
Mooie upgrade. :)

[ Voor 15% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-10-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:57:
[...]

Zonder EVCC ging het wel, dan stond de paal ook op fixed 4.2 kW
Logisch, die trekt zich niks aan van de beperkingen die je nu wel hebt met evcc.
Mag ik je config eens aub? Waarschijnlijk heb je je residualpower + maxpower ergens zo hard afgeknepen dat het net op de valreep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
HyperBart schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Logisch, die trekt zich niks aan van de beperkingen die je nu wel hebt met evcc.
Mag ik je config eens aub? Waarschijnlijk heb je je residualpower + maxpower ergens zo hard afgeknepen dat het net op de valreep zit.
Is eigenlijk vrij basis, maxpower stond op 7000, dus dat was het niet, want dat zie je dan ook in de logs... En residual power had ik niet in gebruik, was puur minPV laden.... Niks spannend dus...

Met mijn auto ging het de hele tijd goed, ik verander de wagen, en continu valt hij uit...

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 02-10-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Misschien best toch eens proberen. Bedankt voor de tip.
Maar heb jij er ook last van? Want ik dacht dat jij ook de enyaq had?
Ik niet, heb soms laadsessies van 48 uur plus die meerdere malen worden onderbroken. Wel heb ik het een keer gehad na de software-upgrade naar ME3, maar dat was toen dus opgelost met de reset van de OBC d.m.v. de zekering. Maar ik heb nog een '21 Enyaq.
[...]

Ik meen mij te herinneren in het begin dat ik dit ook had... (ik kreeg toen ook het rode lampje)
Het probleem dat jullie ervaren is zowel bij uitgesteld laden als bij fase-switchen. Op één of andere manier breekt de Enyaq de boel dan af en wil ie niet meer starten. Dat rode lampje hoeft op zich nog niets te zeggen, dat heb ik ook wel eens. Dat doet ie ook als de wallbox in pauze-stand staat door evcc. Zodra je evcc weer een zwengel geeft, gaat ie (bij mij) wel verder, ondanks rood lampje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:33:
Het probleem dat jullie ervaren is zowel bij uitgesteld laden als bij fase-switchen. Op één of andere manier breekt de Enyaq de boel dan af en wil ie niet meer starten.
Klopt en dit terwijl dit mijns inziens toch basic functionaliteit zou moeten zijn...
Misschien is het volgende ook wel eens waard om te proberen: polling interval in evcc aanpassen naar bv 30 minuten, en dit zolang connected. https://docs.evcc.io/en/d...iguration/loadpoints#poll
Misschien gaat dit de wagen wel "wakker" houden en ervoor zorgen dat hij terug in gang schiet?
Maar dit is "op eigen risico" aangezien het blijkbaar andere ongewenste effecten kan hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-10-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@h3llrais3rke Is inderdaad ook een optie, maar ik heb niet het idee dat daar het probleem zit. Proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Top, dan gaat de Enyaq bij mij op de not to buy list, samen met die Kona die daar die fouten had door de fases op elkaar te schakelen.
Jammer, de nieuwe Enyaq ziet er best prima uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@HyperBart Dat vind ik een te voorbarige conclusie, het is maar een enkeling die er last van heeft en mijns inziens is dat met een (goed uitgevoerde) OBC reset toch meestal opgelost. Kan door een software-update komen of iets dergelijks.

Ik laat jullie weten hoe mijn nieuwe ID.7 ermee omgaat ;) Ga het uiteraard uitgebreid testen.

MEB-platform deelt de laders, software ervan, etc. Dus het kan van Ford Explorer, Capri, ID.4, Elroq, Enyaq, ID.7, Q4 etron, etc. allemaal -sporadisch- een keer voorkomen. Het is niet zo ik massale problemen zie terugkomen, dus het is echt een enkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
vraagje in minpv ingesteld, 3 phase 6A-16A
moet die dan niet 4.2 laden + zon energie? ik jheb hier nu 3.5kW zon, dan zou die toch aan een 7.5 kW moeten laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq3BU7TRbEI70uRGRW_GbydAhi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ex0ez4yleg0Vqdprn4Q8QDTX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:33:
Ik niet, heb soms laadsessies van 48 uur plus die meerdere malen worden onderbroken. Wel heb ik het een keer gehad na de software-upgrade naar ME3, maar dat was toen dus opgelost met de reset van de OBC d.m.v. de zekering. Maar ik heb nog een '21 Enyaq.
Zou dit nog steeds de zekering 3 zijn?
Ik meen hier ook ergens een zekering 19 te hebben gelezen.
Heb je toevallig een referentie naar hetzelfde probleem voor de meer recentere enyaq 85?
Want de meeste die ik kan terug vinden zijn voor de oudere modellen. (voor 2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:09:
vraagje in minpv ingesteld, 3 phase 6A-16A
moet die dan niet 4.2 laden + zon energie? ik jheb hier nu 3.5kW zon, dan zou die toch aan een 7.5 kW moeten laden?

[Afbeelding]
Neen, minpv is minimum en als er pv over er bij.
Wat jij beschrijft is fast. Heb je de documentatie er eens bijgenomen? Die nemen de modi goed door.

Je hebt nog altijd je config niet gedeeld, mijne glazen bol is wat defect vandaag dus moeilijk antwoorden op uw doelgerichte vragen zonder uw hele setup terug te zien (veel veranderd, veel gepost).

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 02-10-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
awel, mijn minimum is toch 4.2 kW , staat fixed op 3 fase , dan de zon erbij ?
dn is dat toch min 4.2kW + 3.5kW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:35:
awel, mijn minimum is toch 4.2 kW , staat fixed op 3 fase , dan de zon erbij ?
dn is dat toch min 4.2kW + 3.5kW ?
Neen, je hebt toch niks OVER?
Je wekt ocharme maar 3kW op, da's toch minder dan wat je al verbruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 02-10-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
hierbij config, echt niks spanned:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
meters:
  - type: template
    template: homewizard-kwh 
    usage: pv
    host: 192.168.0.28  
    name: pv
    template: homewizard
    usage: grid
    host: 192.168.0.29
    name: grid

site:
  title: Pergola - Quintens
  meters:
    pv: pv
    grid: grid

circuits:
  - name: main
    title: "Hoofdkring"
    maxPower: 6500
    meter: grid

loadpoints:
  - title: Pergola - Quintens
    charger: alfen
    mode: minpv # charge mode (off, now, minpv, pv)
    circuit: main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
HyperBart schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Neen, je hebt toch niks OVER?
Je wekt ocharme maar 3kW op, da's toch minder dan wat je al verbruikt.
hoe bedoel je OVER? :-)
Minimum laden aan 4.2 kW + Zon ... :-)
Min + PV :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

hoe bedoel je OVER? :-)
Minimum laden aan 4.2 kW + Zon ... :-)
Min + PV :-)
Neen, minimaal 4.2 afgeven en nog meer als er meer dan 4.2kW aan zonnestroom over is dat er bij.
Min+Solar mode

The Min+Solar mode is a variation of the Solar mode.
Screenshot of a charging point. Cursor clicks on the Min+Solar mode.

Here, charging begins immediately with minimal charging power - even if there is no or insufficient surplus. If surplus is available, the charging power is increased accordingly.

In contrast to Solar mode, charging is not interrupted. This is primarily useful for vehicles that do not like regular starting and stopping of charging.

Even in very changeable weather conditions, Min+Solar mode can be a good alternative to Solar mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ah ok, ik snap hem, hij doet alleen de overschot van de zon erbij ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:36:
hierbij config, echt niks spanned:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
meters:
    template: homewizard-kwh 
    usage: pv
    host: 192.168.0.28  
    name: pv
    template: homewizard
    usage: grid
    host: 192.168.0.29
    name: grid

site:
  title: Pergola - Quintens
  meters:
    pv: pv
    grid: grid

circuits:
  - name: main
    title: "Hoofdkring"
    maxPower: 6500
    meter: grid

loadpoints:
  - title: Pergola - Quintens
    charger: alfen
    mode: minpv # charge mode (off, now, minpv, pv)
    circuit: main
Had je ook geen residualPower ergens? Of was dat iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
HyperBart schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Had je ook geen residualPower ergens? Of was dat iemand anders?
dat had ik ja, maar eruit gehaald voorlopog, wou nu eens eerst testen met de basis, en dan stap per stap verder
Nu weer de audi aan het laden, valt niet uit, volgende keer de debug eens aanzetten met de bmw, waar hij continu uitviel gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
@HyperBart fast mode is ook niet wat ik wil, want dan gaat die altijd laden aan maxPower...

Wat ik eigenlijk zoek = laden aan 4.2 kW , zon, geen zon, overdag, snachts... Steeds 4.2 kW...
Is er zon, dan alle zon opbrengst erbij...

Ik denk dat ik dan de PV mode moet gebruiken, met die residual power op -4200 ... Volgende keer eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:52

Wrc

Ik heb dynamische tarieven ingesteld staan in EVCC, ik gebruik daarvoor ENTSO-E maar krijg geen tarieven meer te zien in EVCC. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?

Nu is de energie markt in Europa met ingang van 1 oktober over gegaan naar kwartier tarieven en publiceert ENTSO-E dus de tarieven ook sinds 1 oktober per kwartier. Moet ik daar soms nog een aanpassing voor invoeren in EVCC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Wrc schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:44:
Ik heb dynamische tarieven ingesteld staan in EVCC, ik gebruik daarvoor ENSO-E maar krijg geen tarieven meer te zien in EVCC. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?

Nu is de energie markt in Europa met ingang van 1 oktober over gegaan naar kwartier tarieven en publiceert ENSO-E dus de tarieven ook sinds 1 oktober per kwartier. Moet ik daar soms nog een aanpassing voor invoeren in EVCC?
Er staat momenteel een pull request open om ondersteuning voor 15 minuten tijdsloten toe te voegen aan EVCC. Zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat de veranderingen worden doorgevoerd. Ik zou die update even afwachten.

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/21162
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste