Bij de releases pagina kan je alle commits zien die in de build zitten.NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:11:
De PR voor 1-3 fase switching in fast mode is merged, dit helpt bij het capaciteits tarief....
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/23571
Hoe kan je zien of dit reeds in de nightly build zit? als ik kijk naar de laatste run, dan zie ik de commit niet , terwijl deze gisteren merged is in main...
https://github.com/evcc-i...31e8834326f9a58ce61c70149
Bij de releases/tags zie ik geen nightly builds staan ... ?HyperBart schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:06:
[...]
Bij de releases pagina kan je alle commits zien die in de build zitten.
https://github.com/evcc-io/evcc/releases
[ Voor 7% gewijzigd door NoFate op 22-09-2025 12:16 ]
@NoFate Bij releases zal je dat ook niet zien staan, als je de nightly build draait. De nightly build wordt via apt repository sources door evcc beschikbaar gesteld, maar die repository wordt dagelijks geüpdatet en is dus geen live kopie van de github master voor zover ik weet. Zou morgen even afwachten en dan via apt update evcc updaten.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik gebruik de HA addon :-)JanHenk schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:32:
@NoFate Bij releases zal je dat ook niet zien staan, als je de nightly build draait. De nightly build wordt via apt repository sources door evcc beschikbaar gesteld, maar die repository wordt dagelijks geüpdatet en is dus geen live kopie van de github master voor zover ik weet. Zou morgen even afwachten en dan via apt update evcc updaten.
stom vraagje, phase switching is deprecated in yaml config, maar waar stel je dit dan in in de UI? ik zie die optie nergens?
bij de charging/heating section => melding dat ik loadpoint instel via yaml, dus hier kan ik niets aanpassen
bij de charging setting zie ik het ook niet? hier kan je alleen 1 of 3 phase aanduiden?
Neemt hij de setting over van de Alfen zelf?
Bijkomstig, ik stel hem dan in op 3 fase, wilt dat dan zeggen, dat hij bij minPV altijd 4.1 kWh gaat nemen?
Beetje vreemd dat je de waarde van minPV niet apart kan instellen? of mis ik iets?
bij de charging/heating section => melding dat ik loadpoint instel via yaml, dus hier kan ik niets aanpassen
bij de charging setting zie ik het ook niet? hier kan je alleen 1 of 3 phase aanduiden?
Bijkomstig, ik stel hem dan in op 3 fase, wilt dat dan zeggen, dat hij bij minPV altijd 4.1 kWh gaat nemen?
Beetje vreemd dat je de waarde van minPV niet apart kan instellen? of mis ik iets?
/f/image/UEpgyrOJvbzjbGzo2fVWttrI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door NoFate op 22-09-2025 13:16 ]
Goeie vraag, ik heb het nergens defined (ik draai nog niet op nightly, geen idee wat jij draait) en ik kan phase switching doen.NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:09:
stom vraagje, phase switching is deprecated in yaml config, maar waar stel je dit dan in in de UI? ik zie die optie nergens?
kWBijkomstig, ik stel hem dan in op 3 fase, wilt dat dan zeggen, dat hij bij minPV altijd 4.1 kWh gaat nemen?
Ja, als jij 'm fixed op 3 zet is dat minimaal 4.1kW in minPV
Hoezo? Jij fixeert evcc op 3 fasen, dus volgens spec is minimaal 1.38kW aka 6A/230V per fase dus hij kan dat niet minder laten gaan.Beetje vreemd dat je de waarde van minPV niet apart kan instellen? of mis ik iets?
Kan eens kijken of ik op makkelijker manier die ESP32 die EVCC aanstuurt buiten spel kan zetten tijdelijk.Bravo schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:49:
[...]
Ah, jij stuurt niet de laadpaal aan, maar direct de auto met evcc. Dan heb je inderdaad twee kapiteins op 1 schip. Als evcc de lader had aangestuurd zou dit geen issue zijn, maar dat kan niet met een 'domme' laadpaal.
@HyperBart
Maar waar stel je dan de phase switching in? ik zie die optie nergens?
want ik wil hem bv laten starten op 4.1 kW hij toch altijd dat minimum gaat laden, maar met de maxPower moet hij natuurlijk wel gaan zakken onder de 4.1kW indien nodig ...
want ik wil hem bv laten starten op 4.1 kW hij toch altijd dat minimum gaat laden, maar met de maxPower moet hij natuurlijk wel gaan zakken onder de 4.1kW indien nodig ...
Dan is het sowieso wachten op een nieuwe release. Zit niet echt een ritme in bij het team van evcc, maar de laatste release is alweer twee week geleden dus ze zullen waarschijnlijk op redelijk korte termijn wel weer een nieuwe uitbrengen op basis van de huidige master.
er is ook een HA Nightly addon :-)JanHenk schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:51:
[...]
Dan is het sowieso wachten op een nieuwe release. Zit niet echt een ritme in bij het team van evcc, maar de laatste release is alweer twee week geleden dus ze zullen waarschijnlijk op redelijk korte termijn wel weer een nieuwe uitbrengen op basis van de huidige master.
alleen kan ik niet zien welke commits erin zitten, ik vermoed sowieso dat de build gebaseerd is op de "master" branch? en alles wat merged is ook in de nightly zit?
Ik ook niet, dat is wat ik zei. Dus ik moet ook even gaan uitzoeken waar evcc kan afleiden of het nu een 1 of 3 is en deze kan schakelen ja dan neen.NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:49:
@HyperBart
Neen, dat gaat niet omdat evcc kijkt naar wat moet gebeuren (SoC halen van een auto). Vermogen volgt daar uit of is iets wat hij meeneemt maar niet als uitgangspunt.want ik wil hem bv laten starten op 4.1 kW hij toch altijd dat minimum gaat laden, maar met de maxPower moet hij natuurlijk wel gaan zakken onder de 4.1kW indien nodig ...
Dus bv in mijn geval staat hij op fixed op 1 fase omdat ik dan tot 7.4kW (32A) kan gaan.
Voorheen in de begindagen (ik draai al lang evcc) had ik geen 32A licentie en was het dus regelmatig dat hij zat te schakelen tussen 1 en 3 fasen. Ik vond dat vervelend/slijtend dus ik ben blij nu met mijn 32A licentie en ik moet nu toch opletten als Vlaming met capaciteitstarief.
Als jij wil dat hij aan 3 fasen begint dan kan je eventueel het aantal amperes maximaal zo afknijpen dat hij sneller voor de 4.1kW zal kiezen ipv op 1 fase te starten. Je gaat daarmee dus eigenlijk doen wat ik net niet wou.
Maar: wat wil je nu eigenlijk functioneel bereiken? Want ik zit hier nu weer in een solution bias, maar eigenlijk moet ik vragen: "wat mot je?
[ Voor 39% gewijzigd door HyperBart op 22-09-2025 14:58 ]
heel simpel:
ofwel met:
minPV: starten aan 4.1 kW in 3 fase, indien nodig zakken naar 1 fase
Fast: altijd laden aan maxPower, 3 fase, en indien nodig zakken naar 1 fase (dit zou nu moeten werken met de nieuwe PR)
ofwel met:
Fast: altijd laden aan maxPower, 3 fase, en indien nodig zakken naar 1 fase (dit zou nu moeten werken met de nieuwe PR)
Maak het eens functioneler, je vraag. Uiteindelijk wil je toch je auto laten laden tot een bepaald niveau of met een bepaalde verbruik. Dat doet evcc zelf.NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:01:
heel simpel:
ofwel met:
Want starten in 4.1kW, waarom?
ik wil gewoon 4.1kW als comfort, als er zon of geen zon is, wil ik dat als start gebruiken, ik heb een 3 fase, dus ik wil de load ook graag verdelen...HyperBart schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:02:
[...]
Maak het eens functioneler, je vraag. Uiteindelijk wil je toch je auto laten laden tot een bepaald niveau of met een bepaalde verbruik. Dat doet evcc zelf.
Want starten in 4.1kW, waarom?
Later ga ik dan idd de maxPower gaan testen, zodat ik niet over de piek ga, maar ik zie gewoon nergens een instelling dat hij aan fase switching kan doen als ik bv een maxPower instell van 5500 Watt bv, dus als mijn household meer is als 1400 Watt, moet hij even op 1 fase doorgaan ....
is toch niet veel gevraagd :-) ... voorheen in yaml kon je phases: 0 instellen, deze is deprecated volgens de docs, en meot ingesteld worden in de UI, alleen zie ik nergens waar...
Bedoel je niet de configuratie van de lader op het homescherm? De keuze is weggehaald uit het Configuratie tabblad, maar toegevoegd aan de Gebruikersinterface/home.NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:07:
[...]
ik wil gewoon 4.1kW als comfort, als er zon of geen zon is, wil ik dat als start gebruiken, ik heb een 3 fase, dus ik wil de load ook graag verdelen...
Later ga ik dan idd de maxPower gaan testen, zodat ik niet over de piek ga, maar ik zie gewoon nergens een instelling dat hij aan fase switching kan doen als ik bv een maxPower instell van 5500 Watt bv, dus als mijn household meer is als 1400 Watt, moet hij even op 1 fase doorgaan ....
is toch niet veel gevraagd :-) ... voorheen in yaml kon je phases: 0 instellen, deze is deprecated volgens de docs, en meot ingesteld worden in de UI, alleen zie ik nergens waar...
Ga naar het Home scherm van EVCC, bij je lader, meest rechtsbovenhoek, direct rechts naast de PV/minPV/Snel, het instel pictogram. Daar stel je automatisch/3 of 1 fase in. En ook de maximale laadstroom.
Weet alleen niet of dit per sessie opnieuw ingesteld moet worden.
In jouw geval zou ik hem op automatisch zetten, en vervolgens de laadstroom daar beperken (naast dat je ook de household limit op de meter hebt toegepast). Dan zou hij gewoon naar 3fase 4.2kW moeten gaan indien dat beschikbaar is. Zowel in PV, minPV als Snel.
[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 22-09-2025 16:18 ]
een custom lader maken die wel de status uitleest, maar niet de aansturing doet?Sander schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:57:
[...]
Dat dacht ik ook, maar dat werkt helaas niet, want dan gooit EVCC de laadpaal terug aan zodra er een mismatch is tussen de 'fast' van EVCC en Tibber die bijv even wil wachten op goedkopere stroom.
ja, maar daar staat geen setting "allow phase switching"Get!em schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:15:
[...]
Bedoel je niet de configuratie van de lader op het homescherm? De keuze is weggehaald uit het Configuratie tabblad, maar toegevoegd aan de Gebruikersinterface/home.
Ga naar het Home scherm van EVCC, bij je lader, meest rechtsbovenhoek, direct rechts naast de PV/minPV/Snel, het instel pictogram. Daar stel je automatisch/3 of 1 fase in. En ook de maximale laadstroom.
Weet alleen niet of dit per sessie opnieuw ingesteld moet worden.
In jouw geval zou ik hem op automatisch zetten, en vervolgens de laadstroom daar beperken (naast dat je ook de household limit op de meter hebt toegepast). Dan zou hij gewoon naar 3fase 4.2kW moeten gaan indien dat beschikbaar is. Zowel in PV, minPV als Snel.
/f/image/UEpgyrOJvbzjbGzo2fVWttrI.png?f=fotoalbum_large)
Dan ondersteunt je geconfigureerde lader geen 1P3P (zie filter op deze pagina)NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:24:
[...]
ja, maar daar staat geen setting "allow phase switching"
[Afbeelding]
https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers
Heb je hem goed geconfigureerd?
Da's bijzonder. Bij mij staat als 1e optie daar automatisch wisselen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat niet elke laadpaal dat ondersteunt, en dat wellicht jouw paal die feature niet ondersteunt. Heb jij een "custom charger"? Want dan moet je in de yaml ook ergens het commando specificeren om dat phase switching te gaan doen...NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:24:
[...]
ja, maar daar staat geen setting "allow phase switching"
[Afbeelding]
ok, dat ga ik straks eens bekijken, is een Alfen, dus zou moeten lukkenGet!em schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:30:
[...]
Dan ondersteunt je geconfigureerde lader geen 1P3P (zie filter op deze pagina)
https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers
Heb je hem goed geconfigureerd?
Heb je de modbus of de ocpp integratie gebruikt?NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:31:
[...]
ok, dat ga ik straks eens bekijken, is een Alfen, dus zou moeten lukken
En voor een alfen moet je ook in de Alfen configuratie zelf aangeven dat loadbalancing via ems gaat. En in dat scherm moet je dus ook in de Alfen configuratie aanvinken dat je fase switching door het ems wilt toestaanNoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:31:
[...]
ok, dat ga ik straks eens bekijken, is een Alfen, dus zou moeten lukken
@Get!em @Kammika , ok, nu zie ik de auto-switch optie :-)
Ben ik correct, dat als ik zeg:
Ik stel hem in op 3 fase fixed => dan gaat hij nooit naar 1 fase?
Ik stel hem in op auto switching, maar waar stel ik dan in dat die steeds bv aan 4.5 kW mag laden in minPv mode? want die min/max settings zijn eerder charger settings, en staan toch los van de "comfort" setting dat hij steeds mag laden in minPV mode ?
ik had verwacht dat je de minPV waarde ergens apart moet instellen? want de minCurrent is gewoon de setting waar hij als minumum naartoe mag/kan zakken als je met bv een loadbalancing/maxPower werkt ?
(alfen als test ingesteld nu met demo-charger)
ter illustratie, min current 6A, maar dat is de laagste drempel, ik zie geen minimaal instelling dat hij altijd mag gebruiken om te laden, en als dat niet apart in te stellen is, ik kan zelfs niets hoger instellen dan 3.7 kW?
Ik stel hem in op auto switching, maar waar stel ik dan in dat die steeds bv aan 4.5 kW mag laden in minPv mode? want die min/max settings zijn eerder charger settings, en staan toch los van de "comfort" setting dat hij steeds mag laden in minPV mode ?
ik had verwacht dat je de minPV waarde ergens apart moet instellen? want de minCurrent is gewoon de setting waar hij als minumum naartoe mag/kan zakken als je met bv een loadbalancing/maxPower werkt ?
ter illustratie, min current 6A, maar dat is de laagste drempel, ik zie geen minimaal instelling dat hij altijd mag gebruiken om te laden, en als dat niet apart in te stellen is, ik kan zelfs niets hoger instellen dan 3.7 kW?
:strip_exif()/f/image/UnhtRhhPUAhGFlppOMgcoQy6.png?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door NoFate op 22-09-2025 16:55 ]
Is current per phase.NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:48:
@Get!em @Kammika , ok, nu zie ik de auto-switch optie :-)
[Afbeelding]
Dus gewoon op 6 laten staan, als je bij 3fase naar 4,2kW wil.
Je wilt dan dus minPV op 3 fase, dan is dat dus met setting op 3 fase en 6A minimum.
ja, maar dat is dus mijn vraag, ik wil minPV op 4.2kW, dus idd 3 fase, maar gaat die dan nog autoswitching doen als die lager moet gaan laden vanwege loadbalancing/maxPower settingsGet!em schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:58:
[...]
Is current per phase.
Dus gewoon op 6 laten staan, als je bij 3fase naar 4,2kW wil.
Je wilt dan dus minPV op 3 fase, dan is dat dus met setting op 3 fase en 6A minimum.
U wil wel vrij bijzondere dingen steeds, niet verkeerd bedoeld overigens. Waarom dan niet gewoon op fast zetten en dat aftoppen op basis van load balancing? Minimum is letterlijk het minimum, dat is niet op 3-fase maar op 1.
Zoals @JanHenk al zegt, je wensen zijn conflicterend/bijzonder, als je uitgaat vaan 16A per fase.NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:00:
[...]
ja, maar dat is dus mijn vraag, ik wil minPV op 4.2kW, dus idd 3 fase, maar gaat die dan nog autoswitching doen als die lager moet gaan laden vanwege loadbalancing/maxPower settings
minPV op 4,2kW is letterlijk mininum op 6A per fase bij 3 fase, of 18A bij 1 fase. Tenzij je een aansluiting van 3x 32A hebt (en ook charger van 22kW hebt), dan kan je 4,2A op 1 fase bereiken, en zet je de corresponderende minimum A op 18. Maar dan kom je met loadbalancing in het gedrang, en zal de lader bij minder dan 18A beschikbaar, gewoon uit/op pauze gaan.
ik vind de settings gewoon beetje vreemd, er is een manier om aan minPv te doen, ik zou verwachten dat je een waarde zou kunnen instellen dat die gaat nemen als soort van comfort waarde, ongeacht wat je instelt als min/max current , want dat staat er eigenlijk los van
En waarom zou je die comfortwaarde willen hebben?
MinPV laat de auto het PV surplus opnemen, maar schakelt in tegenstelling tot 'PV' niet uit als er geen PV surplus is en pruttelt op het minimale vermogen door. Wenselijk als je niet te vaak het laden wil starten/stoppen.
Wat wil je bereiken?
- Maximaal laden, maar niet boven je piekwaarde komen? Dat stel je met loadbalancing in
- PV laden, gebruik (min)PV
- een bepaalde batterijlading hebben op een gewenst moment? Gebruik de planner, al zat die er naast als loadbalancing ingrijpt onder de MaxCurrent van de lader. Daar is/komt een fix voor.
MinPV laat de auto het PV surplus opnemen, maar schakelt in tegenstelling tot 'PV' niet uit als er geen PV surplus is en pruttelt op het minimale vermogen door. Wenselijk als je niet te vaak het laden wil starten/stoppen.
Wat wil je bereiken?
- Maximaal laden, maar niet boven je piekwaarde komen? Dat stel je met loadbalancing in
- een bepaalde batterijlading hebben op een gewenst moment? Gebruik de planner, al zat die er naast als loadbalancing ingrijpt onder de MaxCurrent van de lader. Daar is/komt een fix voor.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Eigenlijk heel simpel, laden aan een comfort altijd aan 4.1 ,indien zon, dan de surplus nemen, maar zakken onder de 4.1 indien nodig vanwege een maxpower setting (piekwaarde)Bravo schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:23:
En waarom zou je die comfortwaarde willen hebben?
Wat wil je bereiken?
Daarom zou ik een min/max/comfort verwachten, maar blijkbaar is de Min ook je comfort waarde wat ik vreemd vind
[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 22-09-2025 17:32 ]
Dat conflicteert toch, laden aan 4.1kW maar een maxpower die lager ligt. Dan gaat hij gewoon nooit aan de slag tenzij er zon genoeg is om maxPower + zonnestroom == 4.1k te hebben.
Comfort is iets van Alfen, dus die termen moet je daar laten.
MinPV en fixed op 3 fasen dan zal hij altijd starten op 4.1 als je minPV aanzet, hij kan niet lager want jij dwingt af "moet 3 fasen zijn!" via de settings.
Je kan niet ergens MUST zeggen om daarna CAN te overriden.
Daarom dat ik je vroeg om functioneler te denken of te antwoorden.
Je bent nu aan een technisch iets aan het vasthouden wat eigenlijk "geen zin heeft" want het is geen probleem als evcc die controle heeft. Ik bedoel het echt met de beste bedoelingen maar het heeft geen zin.
Ik heb hier nu bv mijn laadpaal staan van 6A tot 32A, dus hij trekt lang door op 1 fase. Ik snap dat je ergens "verknocht bent" aan het willen verdelen van de load maar daar houdt evcc ook rekening mee. Als je maxpower op 3500W zou zetten dan gaat ie altijd laden aan 1 fase tenzij er zoveel zonnestroom is dat hij op 1 fase het niet allemaal weggeduwd krijgt (afhankelijk van je model/licentie is dat max 16A of 32A), dan zal hij overschakelen naar 3 fases met autoswitching (tenzij je een 32A Alfen hebt zoals ik, dan trekt ie gewoon vrolijk door tot 32A tot die limiet daar bereikt is en zal dan naar 3 fases gaan).
Comfort is iets van Alfen, dus die termen moet je daar laten.
MinPV en fixed op 3 fasen dan zal hij altijd starten op 4.1 als je minPV aanzet, hij kan niet lager want jij dwingt af "moet 3 fasen zijn!" via de settings.
Je kan niet ergens MUST zeggen om daarna CAN te overriden.
Daarom dat ik je vroeg om functioneler te denken of te antwoorden.
Je bent nu aan een technisch iets aan het vasthouden wat eigenlijk "geen zin heeft" want het is geen probleem als evcc die controle heeft. Ik bedoel het echt met de beste bedoelingen maar het heeft geen zin.
Ik heb hier nu bv mijn laadpaal staan van 6A tot 32A, dus hij trekt lang door op 1 fase. Ik snap dat je ergens "verknocht bent" aan het willen verdelen van de load maar daar houdt evcc ook rekening mee. Als je maxpower op 3500W zou zetten dan gaat ie altijd laden aan 1 fase tenzij er zoveel zonnestroom is dat hij op 1 fase het niet allemaal weggeduwd krijgt (afhankelijk van je model/licentie is dat max 16A of 32A), dan zal hij overschakelen naar 3 fases met autoswitching (tenzij je een 32A Alfen hebt zoals ik, dan trekt ie gewoon vrolijk door tot 32A tot die limiet daar bereikt is en zal dan naar 3 fases gaan).
[ Voor 51% gewijzigd door HyperBart op 22-09-2025 18:23 ]
Nee, mijn bedoeling is een hogere maxPower te hebben dan 4.1 he... Bv op 6 ingesteld...
Dus altijd starten met laden aan 4.1, indien household 1.9 of hoger is, dan moet hij zakken...
Indien er weer vermogen vrijkomt naar 4.1...
(MinPv mode)
Zou toch een basis functie moeten zijn van een EMS... Want nu gaat die wellicht gewoon stoppen met laden...
Idd , de Alfen comfort modes kan dat wel, alleen gaat die de overtollige PV er niet bij doen, dat is dan weer jammer :-)
Maar met de nieuwe PR kan die wel in fast mode aan lade switching doen als die moet zakken..., zal dat ook maar eens bekijken...
Dus altijd starten met laden aan 4.1, indien household 1.9 of hoger is, dan moet hij zakken...
Indien er weer vermogen vrijkomt naar 4.1...
(MinPv mode)
Zou toch een basis functie moeten zijn van een EMS... Want nu gaat die wellicht gewoon stoppen met laden...
Idd , de Alfen comfort modes kan dat wel, alleen gaat die de overtollige PV er niet bij doen, dat is dan weer jammer :-)
Maar met de nieuwe PR kan die wel in fast mode aan lade switching doen als die moet zakken..., zal dat ook maar eens bekijken...
[ Voor 12% gewijzigd door NoFate op 22-09-2025 19:09 ]
Ah, volgens mij snap ik wat je wilt. Standaard laden op 4.1 kW, behalve als er meer PV overschot is (dan 4.1 + overschot), of als je klem komt te zitten met de netaansluiting (max 6 kW).
Waarom stel je hem dan niet in op fast met max grid 6 kW? Ja, er wordt dat meer dan 4.1 kW afgenomen, maar de loadbalancing knijpt het totale vermogen terug op 6kW, ook als er in huis 3 kW wordt verbruikt.
Ik ben nog wel op zoek waarom je dit wilt? Wil je max PV surplus in de auto stoppen? Of maximaal laden, zonder in een hoger capaciteitstarief te komen?
Waarom stel je hem dan niet in op fast met max grid 6 kW? Ja, er wordt dat meer dan 4.1 kW afgenomen, maar de loadbalancing knijpt het totale vermogen terug op 6kW, ook als er in huis 3 kW wordt verbruikt.
Ik ben nog wel op zoek waarom je dit wilt? Wil je max PV surplus in de auto stoppen? Of maximaal laden, zonder in een hoger capaciteitstarief te komen?
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
ja, klopt, moet idd afstappen van de minPV mode, want daar kan je idd je comfort setting niet instellen dat hij minimum moet laden...Bravo schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:26:
Ah, volgens mij snap ik wat je wilt. Standaard laden op 4.1 kW, behalve als er meer PV overschot is (dan 4.1 + overschot), of als je klem komt te zitten met de netaansluiting (max 6 kW).
Fast mode, ik denk wel dat ik er hier mee ga geraken, ook omdat nu de nieuwe functie er komt, dat deze nu wel fase switching kan doen in fast mode...
Dus met fast:
auto fase switch aan
min: 6A (1.4kW)
max: 16A (11 kW)
Maar met maxPower op 5000 Watt
Klopt het dan dat ik zeg => in fast mode gaat hij sowieso maar max 5kW laden , dat is dan eigenlijk mijn comfort setting .... Indien er zon is, dan is het 5kW + zon vermogen ....
Indien ik meer dan 1kW zou verbruiken (household), dan gaat hij in principe over naar 1 fase laden
Yes!NoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:49:
[...]
ja, klopt, moet idd afstappen van de minPV mode, want daar kan je idd je comfort setting niet instellen dat hij minimum moet laden...
Fast mode, ik denk wel dat ik er hier mee ga geraken, ook omdat nu de nieuwe functie er komt, dat deze nu wel fase switching kan doen in fast mode...
Dus met fast:
auto fase switch aan
Klopt het dan dat ik zeg => in fast mode gaat hij sowieso maar max 5kW laden , dat is dan eigenlijk mijn comfort setting .... Indien er zon is, dan is het 5kW + zon vermogen ....
Indien ik meer dan 1kW zou verbruiken (household), dan gaat hij in principe over naar 1 fase laden
Met die nuance dat dat laatste zinnetje, die functie is net toegevoegd.
Even aangenomen dat die maxpower op een circuit geconfigureerd is waar ook je grid op zit: dan is het: max 5kw + zon vermogen - thuisverbruikNoFate schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:49:
[...]
ja, klopt, moet idd afstappen van de minPV mode, want daar kan je idd je comfort setting niet instellen dat hij minimum moet laden...
Dus met fast:
auto fase switch aan
Ik begrijp de vraag wel... stel dat je iedere dag 20 kW wil laden en hier 10u voor hebt... dan moet je dus aan 2 kWh laden, echter bij MinPV op 1 fase gaat hij dan slechts laden aan 1.4 kWh en zal je wagen dus niet vol zijn wanneer je dat wil. Je wil langs de andere kant hier ook geen Fast voor gebruiken want dat is voor de uitzonderingen dat je echt tegen het maximale vermogen je auto snel vol wil.Bravo schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:26:
Waarom stel je hem dan niet in op fast met max grid 6 kW?
Alfen zelf heeft hier het Comfort level voor waar je dit kan instellen... alleen is er dat niet in evcc. Er zou dus naast MinPV eigenlijk ook een ComfortPV stand moeten zijn.
Misschien dat zoiets met een plan kan maar daar heb ik niet echt ervaring mee (behalve rare dingen en overmoedige PV verwachtingen van evcc).
kWhr2504 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:24:
[...]
Ik begrijp de vraag wel... stel dat je iedere dag 20 kW
kWwil laden en hier 10u voor hebt... dan moet je dus aan 2 kWh l
kWaden, echter bij MinPV op 1 fase gaat hij dan slechts laden aan 1.4 kWh
Waarom niet? Hij houdt zich toch netjes aan alle limieten, wat schrikt je af aan "fast"?en zal je wagen dus niet vol zijn wanneer je dat wil. Je wil langs de andere kant hier ook geen Fast voor gebruiken want dat is voor de uitzonderingen dat je echt tegen het maximale vermogen je auto snel vol wil.
Gek want planner houdt normaal geen rekening met PV, wel met de laadsnelheid/amperes van je laadpaal.Alfen zelf heeft hier het Comfort level voor waar je dit kan instellen... alleen is er dat niet in evcc. Er zou dus naast MinPV eigenlijk ook een ComfortPV stand moeten zijn.
Misschien dat zoiets met een plan kan maar daar heb ik niet echt ervaring mee (behalve rare dingen en overmoedige PV verwachtingen van evcc).
Dit is exact wat de planner wel zou moeten kunnen, (mits de gridconnectie niet beperkend is ten opzichte van de lader, want de planner rekent op basis van de limieten van de lader. Tenzij die fix waar al naar gerefereerd werd goed werkt). Je geeft een doel SOC of kWh op, en op basis van prijs wordt dan gekeken hoe je het beste die lading kunt krijgen. Als je tussentijds PV opwek hebt, of minimale afname door minPV, dan wordt de planning daar op aangepast (start SOC wordt hoger, minder lading hoeft te worden gepland).r2504 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:24:
[...]
Ik begrijp de vraag wel... stel dat je iedere dag 20 kW wil laden en hier 10u voor hebt... dan moet je dus aan 2 kWh laden, echter bij MinPV op 1 fase gaat hij dan slechts laden aan 1.4 kWh en zal je wagen dus niet vol zijn wanneer je dat wil. Je wil langs de andere kant hier ook geen Fast voor gebruiken want dat is voor de uitzonderingen dat je echt tegen het maximale vermogen je auto snel vol wil.
Alfen zelf heeft hier het Comfort level voor waar je dit kan instellen... alleen is er dat niet in evcc. Er zou dus naast MinPV eigenlijk ook een ComfortPV stand moeten zijn.
De PV verwachting heeft hier (nog) geen impact op, dus het is irrelevant dat deze foutief zou zijn.
De wens om een ComfortPV stand te hebben begin ik nu te snappen, het is een functie die door Alfen wordt aangeboden en waar jij/jullie aan gewend zijn geraakt.
Ik ken het niet, en heb er ook geen behoefte aan omdat ik met (min)PV en de planner al voldoende lading in mijn auto krijg. Maar het leuke van evcc is, dat je zelf kunt programmeren en wijzigen. Misschien zitten er wel meer mensen op te wachten.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Comfort bij Alfen is eigenlijk Fast bij evcc, mits je een maxPower hebt ingesteld op je huis circuit en met die beperking dat als je hard wil gaan (want ik moet nog eens zien hoe die logica nu uiteindelijk uitgewerkt is) je best fixed zet op 3 fases en dan je maxPower op bv. 5000W. Volgens mij gaat hij dan mooi altijd beginnen continu op 4.1kW + alles wat nog over is op de meter onder de 5000W. Gaat de zon aan dan neemt hij nog bij want dat zit niet meegeteld in maxPower.
Het capaciteitstarief in Belgie... en ik wil de Fast aan 11 kW behouden als Fast voo als ik de nood heb echt snel te laden, maar standaard gewoon laden aan een vermogen dat ik zelf kies (en niet 1.4 of 4.2 kW afhankelijk van het aantal fases). De vraag lijkt me dus heel plausibel.HyperBart schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:28:
wat schrikt je af aan "fast"?
Reconfiggen van maxPower dan, zit niks anders op. Die maxPower is er om niet overschreden te worden, als je toch wil dan is het uitzonderlijk. Ik denk ook dat het aantal keer je dat wil heel beperkt is, lees extreme uitzondering.r2504 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:10:
[...]
Het capaciteitstarief in Belgie... en ik wil de Fast aan 11 kW behouden als Fast voo als ik de nood heb echt snel te laden, maar standaard gewoon laden aan een vermogen dat ik zelf kies (en niet 1.4 of 4.2 kW afhankelijk van het aantal fases). De vraag lijkt me dus heel plausibel.
Fast houdt rekening met maxPower he.
Als die fase wissel goed geimplementeerd is dan is dat probleem normaal ook van de baan.
Kan je de maxPower van je gridconnectie of je lader ook dynamisch overschrijven via bvb. een api? Of is dit vast wat je in je configuratie yaml hebt ingegeven?HyperBart schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:38:
[...]
Reconfiggen van maxPower dan, zit niks anders op. Die maxPower is er om niet overschreden te worden, als je toch wil dan is het uitzonderlijk. Ik denk ook dat het aantal keer je dat wil heel beperkt is, lees extreme uitzondering.
Als die fase wissel goed geimplementeerd is dan is dat probleem normaal ook van de baan.
Dit voor als er extern een eigen optimalisatie loopt (mixed integer programming) die een planning opmaakt en setpoints genereert. Alsook continue evalueert en eventueel vermogen verhoogt als zonnestroom achterblijft op voorspelling.
Voorlopig nog niet, ik los dat nu op door maandelijks een scriptje te laten lopen en die waarde in de yaml te setten.C.QL schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:58:
[...]
Kan je de maxPower van je gridconnectie of je lader ook dynamisch overschrijven via bvb. een api? Of is dit vast wat je in je configuratie yaml hebt ingegeven?
Dit voor als er extern een eigen optimalisatie loopt (mixed integer programming) die een planning opmaakt en setpoints genereert. Alsook continue evalueert en eventueel vermogen verhoogt als zonnestroom achterblijft op voorspelling.
Er is ergens sprake geweest om maxPower via een API endpoint te laten beschrijven. Het is sowieso leesbaar en met jq filter ik dat uit de API.
In de epic rond load management zit ook follow the peak, als je dan in de maand ergens toch een hogere piek trekt en “gesjareld zijt” voor die maand dan kan evcc daar gebruik van laten maken.
In configuratie bestanden gaan als je een avond nog weg moet en je wagen snel wil opladen kan toch niet de bedoeling zijn, daar heb je net het Fast profiel voor.HyperBart schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:38:
[...]
Reconfiggen van maxPower dan, zit niks anders op. Die maxPower is er om niet overschreden te worden, als je toch wil dan is het uitzonderlijk. Ik denk ook dat het aantal keer je dat wil heel beperkt is, lees extreme uitzondering.
evcc ontbreekt gewoon het Comfort profiel waar je een gewenst vermogen kan opgeven voor normaal laden. Dit proberen op te lossen met het misbruiken van een ander profiel en aanpassingen in de configuratie geeft duidelijk aan dat er nog tekortkomingen zijn.
Bedoel je deze?C.QL schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:58:
[...]
Kan je de maxPower van je gridconnectie of je lader ook dynamisch overschrijven via bvb. een api? Of is dit vast wat je in je configuratie yaml hebt ingegeven?
GetMaxPower
vb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| circuits: - name: main # if there is only one circuit defined the name needs to be 'main' title: "main circuit" # name for the UI (not implemented in UI yet) maxCurrent: 32 # 63A (optional) maxPower: 5500 # 30kW (optional) 22200 GetMaxPower: source: http uri: http://homeassistantipandport/api/states/input_number.evcc_power_limit method: GET headers: - Authorization: Bearer token insecure: true jq: .state timeout: 2s meter: MyGrid # optional |
die overruled de maxPower en is dynamisch
[ Voor 32% gewijzigd door NoFate op 24-09-2025 09:36 ]
Ik heb de vraag gesteld:r2504 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:39:
[...]
In configuratie bestanden gaan als je een avond nog weg moet en je wagen snel wil opladen kan toch niet de bedoeling zijn, daar heb je net het Fast profiel voor.
evcc ontbreekt gewoon het Comfort profiel waar je een gewenst vermogen kan opgeven voor normaal laden. Dit proberen op te lossen met het misbruiken van een ander profiel en aanpassingen in de configuratie geeft duidelijk aan dat er nog tekortkomingen zijn.
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23801
Op een avondr2504 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:39:
[...]
In configuratie bestanden gaan als je een avond nog weg moet en je wagen snel wil opladen kan toch niet de bedoeling zijn, daar heb je net het Fast profiel voor.
Tja, dan denk ik dat je je prio's verkeerd hebt, sorry. Passeer dan even aan een snellader en klaar...
Aan de ene kant capaciteitstarief zo star willen aanhouden en omgekeerd ook snel willen laden in uitzonderingen en dan niet de config aanpassen. Je begrijpt dat dit toch ook wat dwars is...
Je kan dat een stukje opvangen door met max amperages te spelen, omdat je toch 3 fases hebt kan je zo wat aftoppen maar eigenlijk ben je dan gewoon de functionaliteit aan het omzeilen. Ik vraag me dan ernstig af of je wel rekening wil houden met captar en met evcc wil werken. Gebruik je dan gewoon niet beter Comfort van Alfen en gedaan er mee?evcc ontbreekt gewoon het Comfort profiel waar je een gewenst vermogen kan opgeven voor normaal laden. Dit proberen op te lossen met het misbruiken van een ander profiel en aanpassingen in de configuratie geeft duidelijk aan dat er nog tekortkomingen zijn.
Je ziet ook dat de bij het evcc team het doel ervan ook niet begrijpen, als ik de wedervraag zo lees op het GitHub draadje. De basis functionaliteit is namelijk gewoon PV-laden. Aangevuld met de planner en de fast-modus lijkt me alle situaties te denken.
Als dan de maxPower bij de planner en fast-modus zo geïmplementeerd is dat jullie zuiderburen er ook mee uit de voeten kunnen voor wat betreft het capaciteitstarief, het je volgens mij het hele palet afgedekt.
Als dan de maxPower bij de planner en fast-modus zo geïmplementeerd is dat jullie zuiderburen er ook mee uit de voeten kunnen voor wat betreft het capaciteitstarief, het je volgens mij het hele palet afgedekt.
@HyperBart de comfort van Alfen doet helaas geen surplus , die gaat gewoon minder nemen van de grid om zo bv op 5kW comfort te blijven...
Blijkbaar is een residualPower, waarmee je de grid kan shiften , zodat die sneller gaat laden in PV mode... Dat zou de oplossing zijn @r2504
https://docs.evcc.io/en/d...ration/site#residualpower
https://docs.evcc.io/en/d...ration/site#residualpower
Zo, alle 63 pagina's zijn doorgespit en ik ben klaar om evcc te installeren. Maar waarop?
In de documentatie staan verschillende mogelijkheden waarbij Home Assistant of de Raspberry PI voor mij de opties zijn maar ik ben geen voorkeur voor een van de twee tegen gekomen.
Is er een goede reden om voor een van de twee te kiezen of is het meer persoonlijke voorkeur?
In de documentatie staan verschillende mogelijkheden waarbij Home Assistant of de Raspberry PI voor mij de opties zijn maar ik ben geen voorkeur voor een van de twee tegen gekomen.
Is er een goede reden om voor een van de twee te kiezen of is het meer persoonlijke voorkeur?
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Het maakt volgensmij niet heel veel uit. Doe wat voor jou het beste uitkomt. Ik heb EVCC draaien in een docker container op mijn NAS.LT1970 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:07:
Zo, alle 63 pagina's zijn doorgespit en ik ben klaar om evcc te installeren. Maar waarop?
@LT1970 De Home Assistant add-on is het makkelijkst om mee te beginnen, als je HA toch al hebt draaien.
@LT1970 zonder alle 63 pagina's doorgespit te hebben ben ik ook naar evcc aan 't kijken. Ik heb 'm als add-on op HA geïnstalleerd maar daarna toch ook maar direct op een Raspberry pi omdat je op die Raspberry de config wizard kan draaien, dan kan niet bij de HA add-on. Heb me er verder nog niet in verdiept, heb een basis config draaien.
[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 24-09-2025 23:13 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Bedankt voor deze tip. Ik ga eens kijken of ik voor ons Belgen iets kan gaan doen om de maandpiek te volgen. Als die getmaxpower de maxpower override’t en je hebt een interface die P1 telegrammen presenteert (zoals hier een Zuidwijk lezer) dan kan ik zelf iets bouwen.NoFate schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:18:
[...]
Bedoel je deze?
GetMaxPower
vb:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 circuits: - name: main # if there is only one circuit defined the name needs to be 'main' title: "main circuit" # name for the UI (not implemented in UI yet) maxCurrent: 32 # 63A (optional) maxPower: 5500 # 30kW (optional) 22200 GetMaxPower: source: http uri: http://homeassistantipandport/api/states/input_number.evcc_power_limit method: GET headers: - Authorization: Bearer token insecure: true jq: .state timeout: 2s meter: MyGrid # optional
die overruled de maxPower en is dynamisch
De huidige maandpiek wordt gewoon via P1 (homewizard of DSRM) aangeleverd.HyperBart schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:44:
[...]
Bedankt voor deze tip. Ik ga eens kijken of ik voor ons Belgen iets kan gaan doen om de maandpiek te volgen. Als die getmaxpower de maxpower override’t en je hebt een interface die P1 telegrammen presenteert (zoals hier een Zuidwijk lezer) dan kan ik zelf iets bouwen.
kan je via http of via mqtt naar EVCC sturen.